با سریعتـرین هـواپیمـای جهـان آشنـا شـوید!

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



لاکهید اس آر-۷۱ (Lockheed SR-71)‏، ملقب به پرنده سیاه (Blackbird)‏ یک هواپیمای پیشرفته شناسایی دوربرد است که نزدیک به ۵۰ سال پیش در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و با بیشینه سرعتی بالای ۳ ماخ همچنان رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشین دار می‌باشد.

این هواپیما بر پایه مدل آ-۱۲ و YF-۱۲A ساخته شد و طراحی آن مدیون کلارنس جانسون است. او به همراه تیم مهندسین، اس آر-۷۱ را به عنوان نسل بعدی هواپیمای جاسوسی یو-۲ ساختند. سرعت پرواز عادی این هواپیما ۳۳۸۰ کیلومتر در ساعت بوده و در سال ۱۹۶۲ وارد خدمت شد و مزیت این هواپیما این بود که سرعت بالایش آن را در برابر حملات موشکی ایمن می‌ساخت.



















 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگه میشه اطلاعات بیشتری راجع به این هواپیما بذارید، ممنون.

لاکهید اس آر-۷۱ (به انگلیسی: Lockheed SR-71)‏، ملقب به پرنده سیاه (به انگلیسی: Blackbird)‏ یک هواپیمای پیشرفته شناسایی دوربرد است که نزدیک به ۵۰ سال پیش در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و با بیشینه سرعتی بالای ۳ ماخ همچنان رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشین دار می‌باشد. این هواپیما بر پایه مدل آ-۱۲ و YF-۱۲A ساخته شد و طراحی آن مدیون کلارنس جانسون است. او به همراه تیم مهندسین، اس آر-۷۱ را به عنوان نسل بعدی هواپیمای جاسوسی یو-۲ ساختند. سرعت پرواز عادی این هواپیما ۳۳۸۰ کیلومتر در ساعت بوده و در سال ۱۹۶۲ وارد خدمت شد و مزیت این هواپیما این بود که سرعت بالایش آن را در برابر حملات موشکی ایمن می‌ساخت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مشکل اصلی در طراحی این هواپیما حرارت تولید شده در سرعتهای بالا بود، در نتیجه استفاده از مواد معمول در ساخت این هواپیما میسر نبود لذا در ساخت بدنه این هواپیما از تیتانیوم وآلیاژهای تیتانیوم استفاده شد. روی بدنه تمام تیتانیوم این هواپیما با یک رنگ مخصوص جذب کننده امواج راداری پوشانده شده که باعث ایجاد خصوصیت رادارگریزی نسبی برای آن شود. مسئله جالب در مورد این هواپیما این است که در هنگام سکون روی زمین، از باکهای آن در بال، بنزین نشت می‌کرد و راه حلی نیز برای آن وجود نداشت.زیرا هیچ ماده‌ای که در حرارت۴۲۶ درجه ذوب نشود و برای آب بندی قطعات بال بکار رود یافت نشد.طول بدنهٔ هواپیما در سرعت 3 ماخ (3500 کیلومتر بر ساعت) بر اثر نیروی پیشرانهٔ قوی 32 سانتی متر افزایش پیدا می‌کند و هنگام فرود بر اثر انبساط و انقباض قسمت هایی از جایگاه سوخت سوراخ می‌شود به همین دلیل برای هر پرواز، حدود 35 ساعت کار بر روی هواپیما نیاز است.

گرچه ایده‌هایی در طراحی هواپیما برای کاهش بازتاب راداری اتخاذ شد اما در عمل این هواپیما قابلیت رادارگریزی ندارد به طوری که از فواصل طولانی حتی توسط رادارهای کنترل هوایی قابل ردگیری است. از طرفی حرارت بالای تولید شده آن را یک هدف بزرگ مادون قرمز می‌سازد. با این حال خصوصیت اصلی که آن را دربرابر تمام حملات موشکی طی ۳۵ سال خدمتش ایمن ساخت سرعت بالای آن بود. به طوری که در طی مدت خدمتش بیش از چهار هزار تلاش برای رهگیری آن شکست خورد و از ۳۲ فروند تولید شده آن هیچکدام توسط دشمن سرنگون نشدند.

در دهه هفتاد کنگره و نیروی هوایی در مورد هزینه‌بربودن این هواپیماها تحقیقاتی انجام دادند در آن زمان بیشترین توجه روی ارتقای بمب‌افکن‌های ب-۵۲ و بی-۱ لنسر بود لذا دستور به توقف این پروژه داده شد. یکی از علل این تصمیم هزینه بالای نگهداری این ناوگان بود. در حالیکه ساخت ماهواره‌های جاسوسی بسیار گرانتر است ولی در طی زمان هزینه نگهداری کمی دارد. از طرفی در آن زمان این هواپیما فاقد دیتالینک بود یعنی برای ارسال فوری اطلاعات جمع‌آوری شده تجهیزاتی نداشت و پس از بازگشت به پایگاه اطلاعات دریافت می‌شد.
در سال ۱۹۹۳ آمریکا با مشکلاتی در خاورمیانه و بالکان مواجه بود لذا کنگره بازگشت این هواپیما را به خدمت تصویب و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفت اما در عمل این اتفاق نیفتادو در سال ۹۶ تصمیم به خروج این هواپیما از خدمت تا سال ۹۸ گرفته شد. یکی از دلایل این مساله حرکت به سمت هواپیماهای بدون سرنشین بود. در نتیجه در نیروی هوایی مقاومت برای بازگشت و اختصاص بودجه‌های هنگفت به این هواپیما ایجاد شده بود.
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
این که خیلی قدیمه s71



این جدیدش s 72

In a detailed report in the Nov. 4 edition of Aviation Week & Space Technology, Senior Editor Guy Norris lifts the wraps on the SR-72’s cutting-edge design, including a propulsion breakthrough that would allow the aircraft to fly twice as fast as the Blackbird -- six times the speed of sound -- but still take off from and land on a runway like a conventional aircraft. Lockheed Martin and partner Aerojet-Rocketdyne have been working in secret for seven years on the concept, which centers on integrating an off-the-shelf turbine with a scramjet to power the aircraft from standstill to Mach 6.


[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Lockheed Martin[/FONT]
The hypersonic aircraft is designed for both long-range strike and reconnaissance. Conceived as a solution to the proliferation of mobile weapons platforms, which can be concealed from satellites, the jet would fly so fast that adversaries would not be able to react in time to hide a mobile target.

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]Lockheed Martin[/FONT]

Norris’ article, posted on [FONT=arial, helvetica, sans-serif]AviationWeek.com[/FONT], is accompanied online by a [FONT=arial, helvetica, sans-serif]series of graphics[/FONT] showing how the SR-72’s propulsion system would work compared with the SR-71’s engines.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
این که خیلی قدیمه s71



این جدیدش s 72

In a detailed report in the Nov. 4 edition of Aviation Week & Space Technology, Senior Editor Guy Norris lifts the wraps on the SR-72’s cutting-edge design, including a propulsion breakthrough that would allow the aircraft to fly twice as fast as the Blackbird -- six times the speed of sound -- but still take off from and land on a runway like a conventional aircraft. Lockheed Martin and partner Aerojet-Rocketdyne have been working in secret for seven years on the concept, which centers on integrating an off-the-shelf turbine with a scramjet to power the aircraft from standstill to Mach 6.


Lockheed Martin
The hypersonic aircraft is designed for both long-range strike and reconnaissance. Conceived as a solution to the proliferation of mobile weapons platforms, which can be concealed from satellites, the jet would fly so fast that adversaries would not be able to react in time to hide a mobile target.

Lockheed Martin

Norris’ article, posted on AviationWeek.com, is accompanied online by a series of graphics showing how the SR-72’s propulsion system would work compared with the SR-71’s engines.

دو تا نکته وجود داره:
1- این هواپیما در حد طرح هست و ساخته نشده ( In fact, an SR-72 could be operational by 2030.) اما SR-71 چندین پرواز عملیاتی انجام داده.
2- در واقع هواپیمای موشکی X-15 سریعترین وسیله سرنشین‌دار پرنده در محدوده اتمسفر هست (با ماخ 6.7) اما چون در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع هوانوردی (80 کیلومتر به بالا) پرواز می‌کنه، از دایره وسایل پرنده هوانوردی خارج میشه و به نوعی فضاپیما به حساب میاد.
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو تا نکته وجود داره:
1- این هواپیما در حد طرح هست و ساخته نشده ( In fact, an SR-72 could be operational by 2030.) اما SR-71 چندین پرواز عملیاتی انجام داده.
2- در واقع هواپیمای موشکی X-15 سریعترین وسیله سرنشین‌دار پرنده در محدوده اتمسفر هست (با ماخ 6.7) اما چون در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع هوانوردی (80 کیلومتر به بالا) پرواز می‌کنه، از دایره وسایل پرنده هوانوردی خارج میشه و به نوعی فضاپیما به حساب میاد.

دو نکته وجود داره:d
1. این هواپیما قرار ساخته بشه.و sr 71 بازنشسته بشه
2. x15 در ارتفاع 31 کیلومتری...این سرعت رو ثبت کرده...نه 80 کیلومتری شاید می خواستی بر حسب پا بنویسی..اون وقت درست می شه.(این ارتفاع برای فضا پیما هست 31 کیلومتری)
 
بالا