مایکرومکس، تحولی در دوغابهای سنگین سیمان حفاری

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از مهمترین و بارزترین مشکلهای جاری در حفاری سازندهای پرفشار، نزدیکی فشار حفره ای و فشار شکستگی است.

چناچه اگر در جریان حفاری، از سیال حفاری و همچنین دوغاب سیمان مناسب استفاده نشود، هزینه های سنگینی در زمان ترمیم چاه به مجموعه تحمیل می شود.


تحقیقهای انجام شده در این خصوص بر روی یکی از چاههای خلیج مکزیک نیز مشخص کرد سیمانکاری نامناسب یکی از اصلی ترین دلیل فوران چاه (Blow Out) در این میدان بوده است.


از این سو طراحی دوغاب مناسب در اینگونه چاهها که دارای شرایط خاصی هستند، یکی از بزرگترین دغدغه های کارفرمایان حفاری است. چرا که اجرای عملیات سیمانکاری در سازندهای پر فشار مستلزم بکارگیری دوغابهای سیمان با وزن بالا است.


اما ته نشینی ذرات افزایه های وزن فزا درون دوغابهای سیمان سنگین ـ که باعث غیرهمگن شدن ستون دوغاب سیمان پشت لوله های جداری و امکان ایجاد کانالهای جریان در فضای حلقوی پشت لوله ها میشود ـ از رایجترین مشکلهای ایجاد شده در این نوع سیمانکاری چاههای نفت و گاز محسوب می شود که یکی از روشهای مناسب برای برطرف کردن این مشکل استفاده از افزایه مایکرومکس (MICROMAX) است.

مقاله «مایکرومکس تحولی در دوغابهای سنگین سیمان حفاری» ضمن اشاره به مشکلهای سیمانکاری لایه های پرفشار در میدانهای نفنی جنوب ایران، مزایای استفاده از افزایه مایکرومکس نسبت به دیگر افزایه های وزن افزا را بررسی کرده است.
 

پیوست ها

  • 211247_orig.pdf
    941.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا