مباحثی در مدیریت تولید

atagm

عضو جدید
با سلام خدمت همه دوستان عزیز...
این تاپیک رو جهت مباحثی در زمینه
مدیریت تولیدقرار دادم تا هم دسترسی دوستان به مطالب طبقه بندی موضوعی راحت تر باشد و هم از آشفتگی مطالب در تالار کاسته شود....خوشحال می شوم که دوستان مطالبشونو در این زمینه به اشتراک بگذارند...با سپاس فراوان
 

saeedvalentino

عضو جدید
مهندسی همزمان (Concurrent Engineering)

مهندسی همزمان (Concurrent Engineering)

مهندسی همزمان (Concurrent Engineering)، نوعی روش طراحی برای توسعه محصولات و ساخت آنهاست که فرایندها را نیز به طور همزمان در نظر میگیرد. این روش بر شالوده کار تیمی و استفاده از برخی تکنیک های کاری بنا شده و کارایی سازمان را افزایش می دهد.
در این روش، با استفاده از تیم های چند تخصصی می توان تفکر مفهومی ، طراحی محصول و برنامه ریزی تولید را همزمان انجام داد.
هدف این روش، ملزم کردن افراد به در نظر گرفتن تمام عوامل چرخه عمر محصول شامل نیازهای مشتری و تامین کنندگان نظیر: عملکرد، کیفیت، هزینه، برنامه اجرایی، تعمیر و نگهداری، از همان ابتدای کار است.
به عبارت دیگر مهندسی همزمان تعامل مداوم و پیوسته بین واحدهای طراحی و ساخت و منتاژ در یک فرآیند تولید به مظور کاهش زمان از طرح تا تولید، بازاریابی و پاسخ به مشتری می باشد.
 

saeedvalentino

عضو جدید
مهندسی ارزش (Value Engineering)

مهندسی ارزش (Value Engineering)


مهندسی ارزش
(Value Engineering)، تلاشی است سازمان یافته که با هدف بررسی و تحلیل تمام فعالیت‌های یک طرح، (از زمان شکل‌گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی و اجرا و سپس راه اندازی و بهره برداری) انجام می‌شود و به عنوان یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین روش‌های اقتصادی در عرصه فعالیت‌های مهندسی، شناخته شده‌ است.

هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری بدون افزودن بر هزینه‌ها یا کاستن از کیفیت کار است.
از دیگر اهداف این روش، از ميان برداشتن يا اصلاح هر چيزی که موجب تحميل هزينه های غير ضروری می شود، بدون آنکه آسيبی به کارکردهای اصلی و اساسی طرح وارد آيد.
 

atagm

عضو جدید
کنترل آماری فرآیند (SPC)

کنترل آماری فرآیند (SPC)

روش های آماری موثرترین راه برای بررسی وکنترل تغییرات مشخصه های کیفی محصول می باشد.تاثیراین روش ها بیشتر در کنترل محصولات تولید انبوه می باشد .
نکته 1 :
هدف از کنترل آماری فرایند (Statistical Process Control)دستیابی به کیفیت در انطباق می باشد .
نکته 2 :
SPC مجموعه ای از ابزار های حل مشکل است که باعث ثبات در فرآیندتولید وبالابردن توانایی تولید محصول با کیفیت بالا می شود .
SPCمجموعه ای ازهفت ابزار قوی است که به آن
ابزار های هفتگانه کیفیت می گویند . این ابزار ها عبارتند از:
1) برگه کنترل
2 ) هیستوگرام
3 )نمودار پارتو
4 ) نمودار علت ومعلول
5 ) نمودار تمرکز نقص ها
6 ) نمودار پراکندگی
7 ) نمودار های کنترل
 

Ya Hosen

عضو جدید
وقتی که در باره ماشین کاری ظریف (Micromachining) صحبت می شود دو حالت باید مورد توجه قرار گیرد :

1-ماشینکاری ظریف قطعه کارها (ابعاد براده در مقیاس میکرومتر است اما قطعه کار ممکن است ابعاد بزرگتری داشته باشد).

2-ماشینکاری قطعه کارهای ظریف (ابعاد قطعه کار در مقیاس میکرومتر است و البته در این حالت براده نیز در مقیاس میکرو متر یا حتی کوچکتر خواهد بود).
 

Ya Hosen

عضو جدید
روش بار برداری در این فرایندها به گروههای زیر قابل دسته بندی است :

1-مکانیکی و مکانیکی شیمیایی (هونینگ، لپینگ و .. .)

2- حرارتی-الکتریکی یا همان ترمو الکتریکی (لیزر و تخلیه الکتریکی)

3-شیمیایی و الکترو شیمیایی (حکاکی با اسید و ...)

این فرایندها یا بر مبنای استفاده مجتمع یعنی استفاده از چند روش مختلف یا مانند فرایندهای ماشینکاری مکانیکی بطور مستقل قطعه کار را ماشینکاری می کنند. ماشینکاری ظریف در تولید قطعات ریز و قطعات پزشکی و مدارات الکترونیک بکار می رود و از جمله فرایندهای باربرداری محسوب می گردد که هنوز رو به رشد و گسترش می باشد.در ادامه رایجترین آنها بطور خلاصه بررسی می گردد.
 

atagm

عضو جدید
تعریف کیفیت

تعریف کیفیت

کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده به خصوص از محصول یا خدمت
کیفیت از دیدگاه مشتریان :
عبارتست از میزان تطابق عملکرد محصول یا خدمت با انتظارات آن ها از محصول یا خدمت
تعریف کیفیت از دیدگاه نظریه پردازان بزرگ کیفیت :
جوران : سهولت در کاربرد ومتناسب بودن برای استفاده
کرازبی : مطابقت با خواسته های مشتری
تاگوچی : دقیقا به هدف زدن
دمینگ : بهبود پیوسته فرآیند ها ومحصولات و خدمات
تعریف مشروح کیفیت:
دستیابی به خواسته ها وانتظارات بیان شده وبیان نشده مشتری وفراتر از آن ها رفتن با کمترین هزینه وبیشترین قابلیت اطمینان را کیفیت گویند .
 

Ya Hosen

عضو جدید
نحوه توليد قطعه در روش هيدروفرمينگ :

ابتدا يک طرف قالب که بر اساس نوع قطعه و هزينه­ هاي ساخت تعيين مي­ شود، ساخته شده و سپس در دستگاه هيدروفرمينگ، نصب مي­ شود. براي شروع کار، ابتدا مواد اوليه (ورق يا پروفيل) با ابعاد مورد نياز بريده شده و در محل از قبل تعيين­ شده در قالب، قرار مي­ گيرد. سپس طرف ديگر قالب که در واقع نگهدارنده مواد اوليه است، روي ورق يا پروفيل نشسته و عمل تزريق صورت مي­ گيرد. بعد از بسته­ شدن قالب، مايعي با دبي و فشار زياد اما کنترل­ شده، به فضاي قالب تزريق شده و ورق يا پروفيل را به ديواره طرف ديگر قالب فشرده و شکل قالب را به آن مي­ دهد.در اين دستگاه، براي ايجاد فشار زياد، از دو مايع روغن و آب استفاده مي­ شود. روغن تامين­ کننده نيروي کاري و آب مايع عمل­ کننده فرايند (به­ علت فراواني و ارزان بودن آن) و سيستم عملکرد آنها نيز مشابه سرنگ است. روش هيدروفرمينگ، به دو دسته هيدروفرمينگ لوله­اي و هيدروفرمينگ ورقي، قابل تقسيم­ بندي است. از هيدروفرمينگ لوله­اي، بيشتر در توليد قطعاتي مانند سه­راهي­ ها، اتصالات و... استفاده مي­ شود.
از روش هيدروفرمينگ ورقي (مواد اوليه مصرفي به صورت ورق هستند) بيشتر براي توليد قطعات بدنه و شاسي و... استفاده مي‌شود. اين روش، بيشتر شبيه کشش عميق است با اين تفاوت که درکشش ورق، مي­ بايستي بعد از چندين مرحله کشش، به فرم مورد نظر برسد، اما در روش هيدروفرمينگ، قطعات طي يک مرحله به قطعه مورد نظر تبديل مي­ شوند.
در حال حاضر، از اين فرايند در توليد قطعات بسياري از خودروهاي توليدي نظير دوج دورانگو، فورد F-150 مدل 2004، پونتياک مدل 2006، سوبارو ايمپزا مدل 2006 و شورلت مدل 1997 استفاده مي­ شود.با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اين روش در توليد قطعات پيچيده و با توجه به مزاياي اشاره شده، به نظر مي ­رسد که سازندگان قطعات خودرو را مي­ بايستي نسبت به استفاده از اين روش در توليد قطعات خود ترغيب کرد تا در نهايت، ضمن کاهش قيمت تمام‌شده، از اتلاف منابع موجود و مواد اوليه نيز جلوگيري شود.
 

Ya Hosen

عضو جدید
ماشینکاری مدرن قطعات به روش فراصوتی[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]

ماشینکاری آلتراسونیک (USM) یکی از فرآیندهای مدرن ماشینکاری مکانیکی می‌باشد. این فرآیند به منظور ماشینکاری مواد سخت و یا شکننده (رسانا و غیررسانا) که سختی آن‌ها معمولا بیش از 40 RC است به کار گرفته می‌شود. این روش ماشینکاری از یک ابزار به شکل معین و حرکت مکانیکی با بسامد بالا و یک دوغاب ساینده استفاده می‌کند. در USM برداشت مواد توسط دانه‌های ساینده‌ای صورت می‌گیرد که به وسیله یک ابزار در حال ارتعاش (به صورت عمود بر سطح قطعه‌کار) به حرکت واداشته شده‌اند.

در USM از اصل تغییر طول مغناطیسی استفاده می‌شود. هنگامی که یک جسم فرومغناطیس در یک میدان مغناطیسی متغیر پیوسته قرار داده شد طول آن تغییر می‌کند.

وسیله‌ای که صورت‌های دیگر انرژی را به امواج مافوق صوت تبدیل می‌کند مبدل فراصوتی می‌نامند. مبدل در USM سیگنال الکتریکی با بسامد بالا را به حرکت مکانیکی خطی (یا ارتعاش) با بسامد بالا تبدیل می‌کند، این ارتعاشات با بسامد بالا از طریق ابزارگیر به ابزار منتقل می‌شود. برای دست‌یابی به نرخ برداشت ماده (MRR) بهینه ابزار و ابزارگیر به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوان به حالت تشدید دست یافت.تشدید (یا بیشترین دامنه ارتعاش) زمانی صورت می‌گیرد که بسامد ارتعاش با بسامد طبیعی ابزار و ابزارگیر یکی شود.
شکل ابزار به صورت معکوس حفره مورد نظر ساخته می‌شود. ابزار در موقعیتی بسیار نزدیک به قطعه قرار گرفته و فاصله میان ابزار مرتعش و سطح قطعه‌کار توسط دوغاب متشکل از ذرات ساینده بسیار ریز معلق در یک ماده واسطه (معمولا آب)تشکیل می‌شود. وقتی ابزار در حرکت رو به پایین خود مرتعش می‌شود به ذرات ساینده ضربه وارد می‌کند. این ضربه دانه‌ها را در فاصله میان ابزار و قطعه‌کار به پیش می‌برد.این ذرات مقداری انرژی جنبشی به دست آورده و با نیرویی بیشتر از نیروی وزن خود بر سطح قطعه‌کار ضربه می‌زند. این نیرو برای برداشت ماده از سطح قطعه‌کاری ترد کافی است و باعث ایجاد یک حفره بر روی آن می‌شود
[/FONT][FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]. [/FONT]
 

atagm

عضو جدید
صحت و دقت در فرآیند

صحت و دقت در فرآیند

در ادبیات کیفیت , صحت ودقت با یکدیگر تفاوت دارند.
صحت به معنای درستی و فاصله از میانگین و دقت به معنای تغییرات فرآیند ومیزان پراکندگی می باشد .
نکته مهم 1 :
در کنترل کیفیت فرآیندی تحت کنترل است که از صحت ودقت کافی برخوردار باشد .
نکته:
فقدان صحت در یک فرآیند مشخصه های مورد نظر محصول را تامین نمی کند وفقدان دقت تغییرات زیاد در فرآیند را به دنبال دارد .
نکته مهم 2 :
کنترل صحت از طریق نمودارx (میانگین) وکنترل دقت از طریق نمودارR یا S ( انحراف معیار )انجام می گیرد .
 

atagm

عضو جدید
حلقه های کوچک کنترل کیفیت (QCC)

حلقه های کوچک کنترل کیفیت (QCC)

راهبرد کایزن شامل فعالیت گروه های کوچک غیر رسمی وداوطلبانه از میان کار کنان و سرپرستان که دارای وظایف حساس و ویژه ای در سازمان هستند می باشد .
نکاتی کوتاه در باره حلقه های کنترل کیفیت ( Quality Control circles ) :
) رایج ترین نوع فعالیت گروه های کوچک هستند .
2 ) محور اصلی فعالیت های کیفی در ژاپن از دید کشور های غربی می باشد .
3 ) سهم مهمی در بهبود تولید وکیفیت در ژاپن دارند .
محتوای فعالیتهای حلقه های کنترل کیفیت :
فعالیت این گروه ها محدود به ارتقای کیفیت محصول نمی باشد بلکه این گروه ها به کاهش هزینه ها و ایمنی وتولید نیز توجه دارند . همچنین این فعالیت ها را ، فعالیت های گروه گرایانه کایزن هم به شمار می آورند .
حل مساله درQCC دارای هفت گام می باشد که عبارتند از :
1 ) انتحاب موضوع
2 ) درک شرایط واقعی وانتخاب وتعیین هدف
3 ) برنامه ریزی فعالیت ها
4 ) تجزیه وتحلیل علت ها
5 ) بررسی و اجرای راه حل ها
6 ) بررسی نتایج
7 ) استاندارد سازی و برقراری کنترل

 

atagm

عضو جدید
نکاتی درباره تلرانس صنعتی

نکاتی درباره تلرانس صنعتی

تلرانس یا حدود مشخصات یا حدود طراحی :
تلرانس نشان دهنده تغییرات مجاز یک مشخصه می باشد که توسط طراح محصول وبر حسب نوع عملکرد محصول تعیین می گردد ..
نکته 1 :
از دیدگاه صنعتی محصولی مورد قبول می باشد که حدود مشخصات آن در محدوده تلرانس مربوطه باشد. مثلاوقتی تلرانس قطعه ای5/0±50تعیین می شود این به این معنی است که حداقل اندازه قطعه 5/49وحداکثر اندازه قطعه 5/50باید باشد وخارج از این محدوده قطعه قابل قبول نمی باشد.
نکته 2 :
علت تعیین تلرانس در تولیدات صنعتی این است که تولید محصولات با اندازه دقیق داده شده به صورت همیشه به علت وجود متغییرهای ذاتی فرآیند امکان پذیر نمی باشد .
تلرانس طبیعی یا حدودفرآیند تولید :
حدود مشخصات ، تغییرات مجاز یک قطعه را از دید طراح نشان می دهد . اما در فر آیند تولید و در عمل ، قطعات تولید شده ممکن است که در دامنه جدیدی تولید شوند که به آن حدود فرآیند تولید گویند .
 

Similar threads

بالا