سازمان نظام مهندسی مواد

R E

عضو جدید
با سلام
با توجه به عدم وجود سازمان نظام مهندسی مواد در ایران و ورود متخصصین رشته های مختلف در صنایع مربوط به مواد و با توجه به وجود چندین هزار فارغ التحصیل این رشته در ایران و با توجه به نوظهور بودن آن (البته در ایران) و وجود زمینه های کاری و تحقیقاتی فراوان و نیز با توجه به مظلومیت این رشته و ... نیاز مبرم به تشکیل نظام مهندسی مواد ، احساس می شود .

این تاپیک جهت همفکری و همکاری و تشریک مساعی مهندسین مواد در این زمینه و نیز درج اخبار و اطلاعیه های مرتبط با سازمان نظام مهندسی مواد ایجاد شده است .

از کلیه دانش آموختگان و دانشجویان رشته مهندسی مواد دعوت می گردد تا هرکس چنانکه دارای نظر یا ایده ای در زمینه می باشد با درج در این تاپیک دیگران را نیز در جریان اخبار و وقایع و تلاشهای صورت گرفته قرار دهد .
 

R E

عضو جدید
سازمان نظام مهندسی مواد و متالورژی چیست؟



21 - 09 - 1390


همزمان با حضور سازمان در نهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ( ایران متافو ) اطلاع رسانی پیرامون سازمان نظام مهندسی مواد و متالورژی صورت پذیرفت. لذا به صورت همزمان از طریق سایت سازمان نیز معرفی مختصری ارائه می گردد:

علم مواد به عنوان یکی از علوم زیر بنایی و مادر ، جهت توسعه و پیشرفت در کشورها ، به خصوص کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گرفته است و هر روز با سرعت بیشتری جایگاه خود را در بین سایر علوم گسترش می دهد.

در ایران اسلامی نیز با توجهات ویژه ای که به این علم شده است ، هر روز شاهد بروز و ظهور شکوفایی بیشتر و پیشرفت های قابل توجهی در این علم می باشیم که با توجه به حرکت صنعتی کشور می توان از این پیشرفت های بدست آمده در مسائل تئوریک ، در راستای توسعه ی صنعتی کشور به نحو احسن استفاده نمود.

لذا جایگاه مهندسی مواد ، به عنوان یکی از اصلی ترین رشته های مهندسی جهت پیاده سازی این پیشرفت های علمی در قالب پروژه های صنعتی بیش از پیش مشهود می گردد.

همان طورکه می دانیم ، ایران اسلامی دارای معادن غنی فلزی است که کشف، استحصال و تولید مواد خام فلزی، سهم عمده ای از صنعت کشور را در صنایع غیر نفتی به خود اختصاص داده است که البته محصولات این صنعت به طور عمده در پیشبرد اهداف صنعت نفت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مسال مجتمع مس ایران در سال 1385 بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات داشته است که به عنوان بالاترین رقم صادرات غیر نفتی در سال مزبور به شمار می آید.

پیشرفت های علمی و آزمایشگاهی در زمینه ی علم مواد از طرفی و شرایط جغرافیایی ایران اسلامی از طرف دیگر سبب گشته است تا در سال های اخیر رشته ی مهندسی مواد و متالورژی با سرعت فراوان روند رو به رشد خود را طی کند و جایگاه مناسبی در صنعت ایران کسب نماید.

ولی متأسفانه آن چه که امروز شاهد آن هستیم این است که با توجه به نرخ بالای سرعت رشد این رشته ی مهندسی ، سازوکار های نظارتی و استاندارد سازی جهت کنترل کمی و کیفی محصولات این صنعت نتوانستند خود را منطبق با این نرخ رشد هماهنگ نمایند و در نتیجه پس از گذشته سالیانی کوتاه از تولد علمی و آکادمیک این صنعت در ایران اسلامی ، شاهد عدم همخوانی بین علوم موجود و پیشرفت های حاصل از آن با آنچه در صنعت اتفاق می افتد، هستیم.

این عدم همکاری در صنایع مختلف مانند صنعت نفت و گاز ، صنایع تولید قطعات و محصولات فلزی ، صنایع ریخته گری ، شکل دهی فلزات ، خودروسازی ، پتروشیمی ، تاسیسات ساختمان ، حمل و نقل، کشتی سازی ، صنایع ریلی، صنایع پزشکی ، صنایع دفاعی و هوافضا و...، بروز و ظهور یافته است که در صورت ادامه ی این روند ضایعات و ضررهای جبران ناپذیری را بر پیکره ی اقتصاد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد خواهد کرد.

مواردی همچون بازرسی جوش، بازرسی و کنترل خوردگی و همچنین کنترل کیفیت مواد اولیه، تنها بخشی کوچک از ضررهای وارده به اقتصاد ایران اسلامی ناشی از عدم وجود یک نظام هماهنگ کشوری جهت نظارت، استانداردسازی و یکپارچه سازی کلیه ی فعالیت های صنایع مرتبط با مهندسی مواد و متالورژی می باشد.


فعالیت های انجام شده در راستای تأسیس سازمان نظام مهندسی

بدین منظور یکی از برنامه های کلان سازمان به عنوان نیاز واضح دانش آموختگان و مهندسین این بخش در جهت حمایت از مسائل حقوقی و مشکلات صنفی آنان خصوصا در بخش صنعت، انجام اقدامات اولیه لازم در جهت پایه ریزی و تاسیس سازمان نظام مهندسی مواد کشور در نظر گرفته شد. در همین راستا سازمان توانست در حاشیه برگزاری هشتمین همایش علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران در مهرماه سال 1388 در دانشگاه صنعتی امیر کبیر، اولین نسشت در این زمینه برگزار، و بدینوسیله بنیان گزاری تأسیس سازمان نظام مهندسی مواد کشور و تشکیل کارگروه مربوطه صورت گرفت. پس از برگزاری چندین جلسه هیئت مؤسس (متشکل از نمایندگان اساتید و صنعتگران) طرح توجیهی تدوین و جهت بررسی به دکتر توکلی، ریاست وقت مرکز پژوهش های مجلس ارائه گردید. ولیکن با گذشت حدود یک سال از ارائه این طرح، هنوز پاسخی دریافت ننموده و تشکیل این سازمان نیازمند یاری و همفکری اساتید، صنعتگران و مدیران فعال در زمینه مهندسی مواد و متالورژی می باشد.

لذا از کلیه اساتید و صنعتگران دعوت می گردد جهت اعلام همکاری به منظور تأسیس سازمان نظام مهندسی مواد و متالورژی دعوت به عمل می آید اطلاعات تماس خود را به پست الکترونیک secretary@iromes.ir ارسال نمایند.

پیشاپیش از همکاری و همفکری متعهدانه شما صنعتگران، اساتید و دانشجویان مهندسی مواد صمیمانه تشکر می نماییم.

منبع :
انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی

http://samme.ir/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=140
 

avisaafhar

کاربر فعال مهندسی مواد, ارتباط با صنعت
با سلام
با توجه به عدم وجود سازمان نظام مهندسی مواد در ایران و ورود متخصصین رشته های مختلف در صنایع مربوط به مواد و با توجه به وجود چندین هزار فارغ التحصیل این رشته در ایران و با توجه به نوظهور بودن آن (البته در ایران) و وجود زمینه های کاری و تحقیقاتی فراوان و نیز با توجه به مظلومیت این رشته و ... نیاز مبرم به تشکیل نظام مهندسی مواد ، احساس می شود .

این تاپیک جهت همفکری و همکاری و تشریک مساعی مهندسین مواد در این زمینه و نیز درج اخبار و اطلاعیه های مرتبط با سازمان نظام مهندسی مواد ایجاد شده است .

از کلیه دانش آموختگان و دانشجویان رشته مهندسی مواد دعوت می گردد تا هرکس چنانکه دارای نظر یا ایده ای در زمینه می باشد با درج در این تاپیک دیگران را نیز در جریان اخبار و وقایع و تلاشهای صورت گرفته قرار دهد .


سلام، مرسی از تاپیک مفیدتون

در واقع هیچ قانون ، سازمان و یا گروهی وجود ندارد تا از حقوق دانشجویان و فارغ التحصیلان مواد و متالورژی دفاع کند ، چه در بحت سیستم آموزشی رشته و چه در بحث کار و صنعت
.

برای مثال این مورد خاص که در همین انجمن مطرح شده رو ببینید.

به نظرم برای به سرانجام رسیدن این کار باید اون اشخاص خاک خورده ی مواد وارد عمل شوند اشخاصی مثل دکتر حجازی و ...
 

mohamadam.m

عضو جدید
ممنون از این تاپیک مفید.
همه ما اینا رو قبول داریم. با اطلاعاتی که دارید میتونید راهی پیشنهاد کنید تا ما هم بتونیم کمک کنیم؟
 

R E

عضو جدید
ممنون از این تاپیک مفید.
همه ما اینا رو قبول داریم. با اطلاعاتی که دارید میتونید راهی پیشنهاد کنید تا ما هم بتونیم کمک کنیم؟
سلام
با تشکر از توجه شما ... گویا پرونده در سال 89 مختومه شده است و باید یک بار دیگر آن را به جریان بیندازیم .
امروزه همه دانشجویان و مهندسین اینترنت در اختیار دارند و معمولاً عضو فرومهای مربوطه مثل این و انجمن مواد هستند . این برای ایجا ارتباط و تشریک مساعی خیلی خوب است . ابتدا باید کمی اطلاع رسانی را بیشتر کنیم . متاسفانه در بین بچه ها خیلی تفرق وجود دارد . همه منتظر هستند تا دیگری بیاید و کار را انجام دهد بعد یک روز بروند عضویت بگیرند .

برای گام اول چطور می توانم آمار بگیرم که چه تعداد دانشجو و فارق التحصیل در این رشته در هر گرایش یا مقطع تحصیلی داریم ؟
 

R E

عضو جدید
با اطمینان می گویم با اینکه پس از نفت ، معادن و فلزات بیشترین درامدهای ارزی و ریالی ایران را دارست ولی هنوز رشته مواد برای مدیران ارشد این صنعت شناخته شده نیست !!!

از جمله ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران )
(شامل :فولاد خراسان - خوزستان - مبارکه - اهواز - ذوب آهن اصفهان - نطنز و ... + فراوری و گندله سازی چادر ملو و گلگهر و بافق و سنگان و ... )
مدیران ایمیدرو معتقدند که مهندس معدن تا مرحله فراوری و گندله سازی را انجام میدهد و مهندس شیمی مباحث هیدرومتالورژی و خوردگی و ... را انجام میدهد بعد از آن مهندسین مکانیک ریخته گری و نورد را انجام می دهند !!!
لابد مهندسی پزشکی هم مباحث بیومتریالز و فیزیک هم نانومتریالز را تسخیر کرده اند .

پس بهتر است کمی تبلیغ شود تا مدیران ارشد صنایع با این رشته به عنوان یک تخصص نگاه کنند تا یک گرایش بین رشته ای !!!

با اطمینان می گویم تا زمانی که مدیران ارشد صنایع این رشته را جدی نگیرند در حق بچه های مواد اجحاف زیادی خواهد شد .
 

dark assasins

عضو جدید
جا داره از شما دوست عزیز تشکر و قدردانی بشه ؟ اما دوست من خیلی از بچه های مواد بعد از اینکه درسشون تموم میشه و 2 3 سالی بیکاری میکشن و آخرشم میرن سرکاری که اصلا به رشته و مدرکشون مربوط نمیشه / بنده 2 سال و نیمه که لیسانس مواد گرفتم ولی هنوز که هنوزه بیکارم و انگاری این رشته در بین رشته های استخدامی جایگاهی نداره حالا شما عزیز من به فکر سازمان نظام مهندسی مواد و حمایت و ایجاد اون افتادی ؟ گیریم هم تونستی یه چیزایی رو اثابت کنی ولی وقتی جوونایی مثل من بیچاره مزه بیکاری رو چشیدن کی دیگه حوصله سازمان داره ؟
به خدا قسم تا این 2/5 سال که بیکاری کشیدم از این رشته بشدت متنفر شدم همش میزنن مکانیک / صنایع / حسابداری / کامپیوتر و .......... الا مهندسی مواد ///////// اگه صنایع یا مکانیک میخوندم حداقل بیکار نمیموندم حتی نیروی انتظامی و سپاه و ارتش هم این رشته رو نمیخوان ؟؟؟؟ اون موقع شما بفکر سازمان نظام مهندسی مواد هستی ؟ تمامی دور و وریات جوونای بیکارن بنظرت این لیسانسهای مواد بیکار میتونن کاری بکنن ؟
 

sfk123

اخراجی موقت
سلام، مرسی از تاپیک مفیدتوندر واقع هیچ قانون ، سازمان و یا گروهی وجود ندارد تا از حقوق دانشجویان و فارغ التحصیلان مواد و متالورژی دفاع کند ، چه در بحت سیستم آموزشی رشته و چه در بحث کار و صنعت.برای مثال این مورد خاص که در همین انجمن مطرح شده رو ببینید.به نظرم برای به سرانجام رسیدن این کار باید اون اشخاص خاک خورده ی مواد وارد عمل شوند اشخاصی مثل دکتر حجازی و ...

کار از خاک خورده گذشته دوست عزیز. این اساتید بیشتر کتک خورده هستند تا خاک خورده.

اکثر اساتید دانشگاهی که سرشان به تنشان میارزید در دولت قبل بزور بازنشسته شدند تا مخالفی برای دانشجویان مستعد سهمیه ای و بورسیه ای، آقایی ومجلسی نماند. مطمئن باش با برخوردی که با این افراد شده دیگر توان قبلی را برای این کشور نمیگزارند چون هر لحظه امکان بازگشت همان برخوردها است.

سازمان نظام مهندسی استان من یکی از بهترین هاست ولی تنها مهندسی مواد گرایش استخراج را قبول می کنند. اینم یه اجحاف دیگس ولی معدود(تعداد متالورژیست ها در ایران کمه نسبت به کل جمعیت)

اجحاف عمومی که همه افراد این فروم با آن مواجه شده اند، بی انصافی ISP ها است که وبگردی 20:30 چند بار به این موضوع پرداخته است. اما اگه سرچ کنید میبینید همه بیخیال از کنار موضوع رد میشن و دنبال یه سرویس دهنده بهتر می گردن و نهایتش 4 تا شکوه هم می کنن. دریغ از یه فعالیت درست و حسابی(اطلاعات بیشتر در امضاء)

عادت کردیم به توسری خوردن.خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، اشتغال،ازدواج از جمله مهمترین امکاناتی است که وظیفه دولتهاست برای مردم تهییه کنند.

دولت ما از بین تمام وظایفش فقط به فکر افزایش جمعیت گوشت دم توپ است و به این فکر نمی کند که اول "گوساله ای که زاییده بزرگ کند".

ماهم فقط بلدیم کنج خانه و فضای مجازی حرف بزنیم و در عمل با این افراد همکاری کنیم.

جامعه ایده آل ساختنی است نه یافتنی
حق گرفتنی است نه دادنی
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا