معرفی پروژه های شاخص معماری منظر

multiman

عضو جدید
عکس های زیبا از استخر

عکس های زیبا از استخر

عکس های زیبا از استخر







 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




طراحی باغ ژاپنی فقط یک باغ ایالتی ساده با تعدادی بوته، گل و یک نیمکت به همراه یک مجموعه میز و صندلی های بیرون از خانه نیست. باغ ژاپنی قوانین خاص خود و همچنین ویژگی های مخصوص و ویژه ای دارد،که باید رعایت شود. اگر شما یک طرفدار حقیقی فرهنگ ژاپنی هستید بهتر است به برخی نکات کوتاه و در عین حال مفید برای طراحی باغ دوست داشتنی و روحانی خود توجه کنید.




قبل از هر چیز باید به خاطر داشته باشید هر طراحی ویژه باغ ژاپنی به شدت با طبیعت در ارتباط است. همه چیز در طراحی فضاهای، خارجی باید بیان کننده ی ایده های قطعات، مبلمان و دکورهای ساخته شده ی انسان باشد. به طور مثال اگر شما می خواهید یک حوضچه آب را جایگذاری کنید بهتر است به جای یک دریاچه یک برکه یا آبشار تزئینی خلق کنید و به جای دست و پنجه نرم کردن با ستون های مرمری عتیقه کافی است تعدادی سنگ رودخانه ای را به روش فنگ شویی در کنار هم قرار دهید.




چیزی که به راستی در طراحی باغ ژاپنی مورد توجه قرار می گیرد، تعادل است. هیچ چیز نباید خیلی زیاد باشد؛ در عین حال هر کمبودی در باغ شما آن را ناقص و نازیبا می کند. به همین خاطر است که قبل از تزئین و مبلمان کردن باغ ژاپنی خود باید پارامترها و اندازه گیری ها را با برنامه هنری خود و چیزهایی که شما برای قرار گیری در باغ خانه خود در نظر دارید، بسنجید.

.

.

.

.

.


منبع:اتوود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


سبز کردن کویر با طرح پارک al fayah

معماران heatherwick تصاویری از پارک al fayah با 125000 مترمربع فضای عمومی واقع در ابوظبی را منتشر نموده است.
این مکان در زیر یک سایبان ضخیم شبیه زمین کویر ترک خورده قرار گرفته است، و طراحی آن مناسب چنین شهر در حال توسعه ای بوده و برای شهروندان نیز فضای سبزی در داخل چشم انداز صحرا را فراهم آورده است، که از افراد در برابر آب و هوای گرم منطقه حفاظت می کند و پارکی با پوشش گیاهی می باشد.



این پروژه با الگوها و ترک های صحرا که بر اثر حرارت خورشید به وجود آمده با استقبال فراوانی مواجه شده است. توسعه مقطعی این طرح به نحوه زندگی اقوام باستانی، سبزه ها در سایه درختان خرما، با طراحی مبتنی بر آشکار سازی مناطق نیمه پناه از مزرعه شبه قنات مرتبط می باشد. این بخش های تکه تکه شده از زمین ترک خورده در بالای ستون ها، به آرامی محوطه را پوشش داده است. این قطعه یک سایبان سوراخ شده ایجاد می کند تا یک باغ سرسبز به طور طبیعی در زیر آن رشد کند. آبادی به وجود آمده در زیر این سایبان با چشم اندازی از گیاهان و درختان و آبنماها، یک مجموعه از فضاهای تفریحی را به وجود آورده است.



al fayah به عنوان یک قسمت شهری پیش بینی شده است که در آن افراد و خانواده ها می توانند به استراحت و تجمع بپردازند. همچنین به عنوان یک محل برای فعالیت های آموزشی و جشنواره های عمومی خدمات رسانی می کند. این پروژه شامل چندین کافه، فضاهای بازی، کتابخانه، استخر و رودخانه و همچنین یک باغ سبز عمومی می باشد. از نظر زیست محیطی، این سایبان گسترده مقدار آب تبخیر شده را کاهش می دهد و موجب ارتقا بهره وری و پایداری انرژی در این پارک می شود. این سایبان ها موجب ایجاد سایه شده و در شب محل خنکی را برای ملاقات فراهم می آورند.


منابع :گروه معماران آرل - همشهری آنلاین
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


با وجود پیچیدگی موجود در سایت، رابطه بین محوطه دانشگاه و شهر در ابعاد محل مورد نظر نبوده است و واکنش شهری به ان، یک راه حل جهانی زیبا را با در هم بافتن محوطه دانشگاه و شهر به دنبال داشته است. ایجاد شکاف جدید از طریق توپوگرافی فضای داخلی و مرکزی دانشگاه را اشکار می سازد.
فضای منفی “دره” ایجاد شده محل رویدادهای متفاوت و ترکیب و امیختن ساختمان های اموزشی را میسر ساخته است. حرکت نزولی و ارام “دره” به سمت مرکز دانشگاه منجر به گرد هم امدن سطوح مختلف ساختمان و راه پله به یاد ماندنی شده است. دو دیوار شیشه ای مانند پرده ای بزرگ رو به روی فضای خارجی در حال جریان رمپ قرار گرفته است، که به عنوان عنصری شفاف برای تامین نور روز به خدمت گرفته می شود و همچنین اجازه تهویه طبیعی را به قسمت هایی از ساختمان می دهد.

مرکز دانشگاه با درختان، گل ها، چمن پوشیده شده است و شاید قابل توجه ترین کیفیت پروژه است و مفهوم به هم بافته شدن محوطه دانشگاه بار دیگر با محو مرزهای تمایز بین قدیمی و جدید، ساختمان و چشم انداز، حال و گذشته، مشهود است.
پرو معتقد است که مفهوم و جسم باید با یکدیگر دست و پنجه نرم کنند. ایده این دانشگاه زیر زمینی از تمایل به حفظ یک فضای بزرگ سبز در مرکز دانشگاه متولد شد. ارتباط بین معماری و استراتژی های پایدار با ساخت و ساز زیرزمینی و سبز، شکستگی چشم انداز، هویت قوی را به پروژه می دهد و عملکرد فوق العاده ای را در شرایط پایداری میسر می سازد. دانش اموزان پس از کلاس برای تبادل ایده های خود در میدان گرد هم می ایند.
منظره، میدان، با کافه تریاهای بیرونی، یک مکان واقعی را برای توقف و استراحت، تئاتر در فضای باز و پله ها را به عنوان یک سالن امفی تئاتر ایجاد می کند. باغ مجسمه ای که در ان رویدادهای گالری داخل سالن را به بیرون می کشاند. این انعطاف پذیری (مفهوم و واقعیت) است که اجازه می دهد، طرح با بافته شدن به منظر، گاهی یک ساختمان، گاهی چشم انداز و گاهی هم یک مجسمه باشد.





منبع :اتود
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



مترجم:مهرداد نجیب زاده

این که طرح در قلب شهر ووجین واقع شده است جهت رشد فضای فرهنگی و عمومی به کار رفته است.
این پارک فرهنگی در حدود 3.5 هکتار از مرکز شهر را پوشش داده و ایجاد یک عنصر و نمادی از جاه طلبی یک دولت آرمان گرا در آینده می باشد. طرح این ساختمان، در محدوده چنین سایتی مختصر به چشم می آید.
ساختمان لوتوس، علاوه بر فضای همکف، دارای دو طبقه زیرزمین می باشد که دارای فضاهایی اداری، دفتر برنامه ریزی و اتاق کنفرانس می باشد. شکل فیزیکی این ساختمان با ایجاد سریعی به رشد طرح های معماری و شهری به این کشور بخشیده است.
یک فرم قابل توجه متمایز شده است. اجرای چنین طرح هایی در چین روندی سریع و رشدی قابل ملاحظه به این کشور بخشیده و چهره ای متفاوت به این کشور بخشیده است.








این پروژه برای به حداقل رساندن مصرف انرژی، بیش از 2500 ستون خورشیدی را در سطح نمای خود کار کرده و سطح مصرف را در کلیت بنا کنترل میکند.
به این صورت که به وسیله یک سیستم کنترل مرکزی آب دریاچه، در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان سرد می باشد.
سطح کلی پروژه به صورتی ترکیبی می باشد. به طوری که کلیت بنا در فصل گرم باز می شود و تهویه طبیعی به صورت کنترل شده به داخل بنا وارد می شود.
خنک بودن دریاچه در تابستان، تهویه مناسبی را در داخل ایجاد می کند و بسته شدن سطح کلی بنا در زمستان، از ورود هوای سرد به داخل جلوگیری می کند.












منبع: Archdaily.com
 

masoud-architect

عضو جدید
کاربر ممتاز
هدف از این پروژه استقرار مجدد و مشخص کردن قطب جدید شهری با استفاده از خلاقیت در فضای عمومی است. در این قسمت از رومانی در بیست سال گذشته سرمایه‌گذاری خاصی نشده است.

معمار: ARCHAEUS

مکان: Timisoara، رومانی

گروه معماری: Marius Miclău، Bogdan Raţ، Zsolt Varday، Brindusa Havasi، Cristian Blidariu، Vasile Oprisan، Beatrice Lucaci، Nicolae Olteanu.

کارفرما: شورای شهرستان Timis و شهرداری تیمیشوارا

بودجه: 9.7 میلیون یورو

مساحت: 13000 مترمربع

سال اجرا: 2010

عکس: Stefan Tuchila

اختصاصی معماری نیوز: برای بازسازی سنگر ترزیا (اولین سنگر از نه سنگر Vaubanکه حول و حوش سال 1738 به منظور ایجاد سیستم دفاعی تیمیشوارا ساخته شد) یک مسابقه ملی برپا شد. این سازه در میان آثار تاریخی رومانی حاصل کاری دشوار و فوق‌العاده حرفه‌ای است.

هدف از این پروژه استقرار مجدد و مشخص کردن قطب جدید شهری با استفاده از خلاقیت در فضای عمومی است. در این قسمت از رومانی در بیست سال گذشته سرمایه‌گذاری خاصی نشده است.



بخشی از سازه که متعلق به قرن 18 است، در راستای توسعه شهری در منطقه مرکزی، طی سالیان اخیر دستخوش تغییرات زیادی شد که عملکردهای جدیدی نیز (همانند شعبه مرکزی بانک، دفتر کار معماران Timis، دانشکده طراحی و هنرهای زیبا، دانشکده داروسازی) به طبع آن در منطقه ایجاد شد. به همین دلیل بود که این فضا نیاز به نوآوری و نوسازی گسترده برای جامعه در حال توسعه دارد.
در ابتدا قرار بود که نوسازی فقط در عوامل زیرساختی صورت پذیرد اما با پیشرفت کار متوجه شدیم این مکان که در لبه هسته تاریخی شهر قرار دارد (که به طور کامل بعد از پیروزی امپراطور اتریشی ـ مجارستانی در سال 1716 بازسازی شد)، دارای پتانسیل بیشتری به شرح ذیل است:

پیاده‌سازی عوامل فرهنگی و اجتماعی در فضای کاملاً فراموش شدهایجاد فضای جدید با طراحی مجدد دادگاه Honour و مرتبط ساختن آن به میدان موجود شهردوباره سوار کردن تصویر بنای یادبود با استفاده از روند بازسازی دقیق و علاوه بر این، کاندید کردن شهر برای کسب عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2020 به پتانسیل فضای داخلی و یا فضاهای بلااستفاده نیز توجه زیادی کردیم؛ بر فرض مثال، اتاق زیرشیروانی به نمایشگاه تبدیل شد و همچنین طبقاتی مطابق عصر حاضر برای استفاده بیشتر فرهنگی مشخص شدند.
حذف ملات سیمانی و بتن در بازسازی دهه 1970 به کار رفته‌اند و همچنین مداخلاتی که در اثر استفاده از این مصالح در سطوح تاریخی ایجاد شده‌اند.کار گذاشتن لوازم الکتریکی و لوله‌کشی‌ها با استفاده از پوشش‌های فلزی در زمین و به حداقل رساندن مداخله در هسته تاریخی ساختمان.استفاده از مصالح جدید و واگشت‌پذیر و قابل حذف آسان در مداخلات پیش روتأکید بر مداخله معاصر
ما از مصالح با عمر طولانی در مقایسه با سطح تاریخی ـ ورقه‌های مسی، چوب‌بری بدون دخالت فلز در آن، گچ و رنگ و همچنین سازه‌های فلزی قابل حذف استفاده کردیم. طبقات کفی بر طبق فن‌آوری‌های تاریخی بر روی شن و ماسه ساخته شده‌اند. برای حفاظت از کل بنای یادبود از سنگ آهک استفاده کردیم که فاصله‌ها در حیاط را پنهان می‌کند و پتانسیل کنتراست و بازسازی فضاهای بلااستفاده را بالا می‌برد.



























































 

masoud-architect

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس از ترور او در چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵، به معمار منظر ولادیمیر دی جورویچ مأموریت داده شد تا فضایی عمومی‌ و یادمانی جهت تکریم دستاوردهای حریری طراحی کند.

رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، شخصیتی مهم در تلاش‌ها جهت بازسازی بلندهمتانه مرکز تاریخی‌ و جنگ زده بیروت بود.

پس از ترور او در چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۵، به معمار منظر ولادیمیر دی جورویچ مأموریت داده شد تا فضایی عمومی‌ و یادمانی جهت تکریم دستاوردهای حریری طراحی کند.

سایت مثلثی شیب دار، واقع شده در نزدیکی‌ مرکز شهر، تا حد امکان به صورت باز و گشاده گذاشته شده تا مقداری فضای تنفس در بافت شهری متراکم آزاد کند.

























پلکان‌های شیب دار ملایم گرانیتی، دو قطعه زمین پوشیده از چمن را که در دو طرف انتهایی سایت قرار گرفته به یکدیگر مرتبط می سازد و توسط ردیفی‌ از درختان پیچ اناری که حسی از تجدید حیات ادواری را تزریق می‌‌کند، آراسته شده است.
هرکدام از پلکان‌ها که به طرف شهرک هدایت می‌‌شوند، سخن از بازسازی خود می‌‌گوید و یک تفریحگاه کوچک در حالی‌ که بازدیدکنندگان را دعوت می‌‌کند، عرضه می‌‌دارد.
در طول این پلکان ها، دال‌های گرانیتی، استخر‌های عظیمی به همراه جریان آرام آب که نشان دهنده‌ی ادامه دار بودن شهر می‌‌باشد را شامل می‌ شود.

 

masoud-architect

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر شهروند تهرانی که حداقل یک بار از تقاطع بزرگراه‌های شهید همت، شهید مدرس و شهید حقانی عبور کرده باشد، حتما سازه‌ی بنفش رنگی را که به شکل یک نیمکره‌ی غول پیکر بر فراز تپه‌های عباس آباد خودنمایی می‌کند دیده است. گنبدی که قرار است محلی برای رصد کهکشان باشد و در واقع سالنی است سه بعدی که در آن نماهایی از ستارگان، سیاره‌ها و دیگر اجرام آسمانی برای اهداف آموزشی و سرگرمی به نمایش در می‌آیند. پلانتاریوم یا آسمان نما، همان گنبدی است که شهروندان می توانند بدون نگرانی از ابری بودن هوا زیر آن بنشینند و تصاویر آسمان را که با پروژکتور مخصوص بر سقف گنبد می‌افتد تماشا کنند.
تصویری که در این آسمان نما با پروژکتور بر سقف گنبد می‌افتد تا دور دست های کهکشان راه شیری را هم نمایش می دهد. با کمک این آسمان نما می توان حوزه ی گسترده ای از مسائل مربوط به علم نجوم را در محیطی مناسب و با امکانات نمایشی گسترده به معرض دید گذاشت. تدریس علم نجوم و مشاهده ی آسمان معمولا بر مبنای مشاهده ستارگان و سیاراتی است که در آسمان شب ظاهر می شوند. در عین حال کمتر مکان آموزشی را می توان یافت که بتواند از فضای باز به خوبی جهت آموزش ستاره شناسی استفاده کند.
عواملی همچون در دسترس نبودن مکان مناسب، مطلوب بودن شرایط جوی، صاف و تاریک بودن آسمان شب، مشاهده تعداد زیادی ستاره که بصورت فشرده در کنار یکدیگر قرار دارند، تصور خطوط فرضی دستگاههای مختصات در آسمان و آلودگی‌های نوری مربوط به نورهای مزاحم شهری از عواملی هستند که باعث می شوند آموزش این علم در فضاهای باز به راحتی امکان پذیر نباشد. اما وجود محلی مانند آسمان نما باعث شده تا بتوان بدون مواجه شدن با این عوامل و مشکلات به راحتی به تماشای ستارگان و اجرام آسمانی نشست.
در مرکز گنبد آسمان نما یک پروژکتور قرار دارد که شامل پروژکتورهای جداگانه ای برای خورشید، ماه، سیارات و ستارگان می باشد. این پروژکتورها توسط موتورهای دقیقی به حرکت در می آیند و در صورت لزوم سرعتشان را سریع و یا آرام می کنند. می توان این پروژکتورها را طوری ساخت که آسمان شب را در هر زمانی در گذشته یا آینده نشان دهند.پلانتاریوم در مجموعه‌ی گلستان شمسی ساخته شده و به شکل کره‌ای با قطر ۳۰ متر در میان این گلستان قرار گرفته است. بوستان منظومه‌ی شمسی درست شبیه به منظومه ی شمسی ساخته شده است. در مرکز این بوستان ساختمان پلانتاریوم با استفاده از المان های معماری اسلامی و به شکل خورشید ساخته شده است. برای ایجاد شباهت بیشتر بین بوستان و منظومه ی شمسی، مسیرهای دسترسی بوستان به شکل دایره های متحد المرکز طراحی شده و در این مسیرها نقطه عطف هایی به صورت سکوهای دایره ای در نظر گرفته شده است. این سکوهای دایره ای، حکم سیارات منظومه ی شمسی را دارند و با رعایت شیب طبیعی سایت و با استفاده از پله های دسترسی و رمپ های معلولین ساخته شده اند. بوستان منظومه ی شمسی در زمینی به مساحت ۸۴۹۶ متر مربع و حد فاصل بوستان بنادر و باغ گل ساخته شده است.
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


مترجم: مهرداد نجیب زاده
در طراحی ویلاهای مدرن امروزی، فرم، فضا و نظم در پلان و حجم بسیار قابل اهمیت است. معمولاً برای بهتر شدن طرح، سایت پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ولی زمانی که یک سایت خصوصیت توپوگرافی و اقلیمی بخصوص (مانند خانه آبشار) را نداشته باشد چطور می توان به محوطه و یا حتی حیاط پشتی مناسب دست پیدا کرد؟
طراحی یک ویلای تفریحی به خصوص در اقلیم گرم همیشه درخواست زیادی دارد. چون هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجرایی مقرون به صرفه تر تمام می شود.
برای اینکه محوطه پروژه در خور کلیت پروژه باشد، نیاز به کمی خلاقیت و آشنایی با جزئیات اجرایی دارد.پس درک کامل از عناصر و جزئیات از لزومه ساخت یک سایت پلان و طراحی محوطه می باشد.
با ایجاد چند ترکیب ساده و خلاقانه می توانید به چنین طرحی دست یابد.























منبع: freshome.com
 

hnfati

عضو جدید


شهرک جنگلی ژوهانسبورگ، پرداختی معاصر از فهم بومی منظر شهری حیاط های اکسفرد متشکل از شش حیاط خوش منظر، پنج خانه طولانی و باریک و یک باغ مشترک ، تنها با چند دقیقه فاصله از مرکز شهر ژوهانسبورگ و چند قدم پایین تر از یک بزرگ راه اصلی قرار دارند. پروژه مشکل توزیع واحدهای مسکونی را با ترکیب واحدهای زیستی و کاری در یک مکان و هم جوار کردن فضای شهری و حومه شهری در ژوهانسبورگ مد نظر قرار می دهد. ایده طرح به چگونگی عمل کرد شهرها در یک مقیاس بزرگ با استفاده از تراکم زایی و ترکیب کاربری در قامت گزینه های ماندگار اشاره می کند حیاط های اکسفرد نیز الهامی ازحیاط های قدیمی بومی ترسیم میکند در حالی که هویت معاصر نیز حفظ کرده است.

طرح ازگونه شناسی خانه های های ولد HighVeld نبل Ndebele الهام گرفته شده که از ساختمان ها و دیوارهای ارتباطی برای تمایز فضاها بهره می برند؛ حیاط ها به وسیله نماهای ساختمانهای مجاور و گردش به سوی داخل اتاق ها شکل می گیرند. هرکدام از حیاط ها به صورت منحصر به فرد طراحی شده اند ، اما تمام آنها دارای یک تِــم مشترک قوی از طبیعت می باشند که در شمایل معماری رخ نشان داده اند به همین دلیل است که وجود پیچک ها و درختان در طرح بی نهایت بارز می نماید. یک واحد خصوصی با فضاهای عمومی پر جنب و جوش پیرامونش در تقابل نیست، زیرا در میان حیاط های مشخصا خصوصی و محافظت شده واقع شده اند. بنابراین ازدحام و شلوغی حتمی شهر در آنسوی حیاط ها به طور مستقیم تجربه نمی شوند .

ساختمان ها به صورت واحد های دو طبقه 5 در30 متر طراحی شدند. باد بند فولادی آشکار درنماها، لبه های مشخص در تضاد با سطح پرداخت شده با تیرولین (Tyrolean) ایجاد می کند و حالتی آیکنیک از لوله های آب باران را نشان می دهد ( که آب باران را در حوزه آبریزی کشاورزان خالی می کند ) برای کاهش هزینه حفظ بنا از گچ کاری و نقاشی به طور اندک استفاده شده است، فضای داخلی هرکدام دارای صفت مشخص ویژه ایست که از پرداخت های به روز شامل:پیشخوان های جلو آمده و گنجه ظروف از چوب ماهون آفریقایی در دو حجم متفاوت استفاده می کند. این پروژه زندگی شهری را با بهره گیری از ساختمان های محدود و محفوظ شده ایی که از هر مترمربعی از زمین ان استفاده بهینه شده است دوباره محک می زند.
حیاط های اکسفرد

حیاط های اکسفرد

حیاط های اکسفرد

حیاط های اکسفرد

حیاط های اکسفرد
منبع:
nbpars.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

maedea

اخراجی موقت
تصاویری از باغ گیاه شناسی کیو

تصاویری از باغ گیاه شناسی کیو

تصاویری از باغ گیاه شناسی کیو

1024px-Kew_Gardens_Palm_House,_London_-_July_2009.jpg

335377_632.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads

Similar threads

بالا