مجموعه مقالات معماری منظر

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مصریان، قدیمی‌ترین سند موجود در جهان از هنر باغسازی و طراحی منظر را در تاریخ خودبه ثبت رسانیدند. این تمدن به عنوان منشأ تکنولوژی باغداری و کشاورزی جهان غرب مطرح است.

نگاهی به نقشه باغ سنوفر ، قدیمی ترین سند باغسازی

شرح مفاهیم پلان و عناصر باغ سنوفر
از آنجا که معماری و هنر مصرباستان، به شدت تحت تأثیر اعتقادات آنها به جهان پس از مرگ است، بررسی تأثیر این امر در پلان باغ سنوفر، گامی مؤثر در شناخت مبانی باغ‌سازی مصر است.
مصریان باستان شرق نیل را سرزمین زندگان و غرب نیل را سرزمین مردگان می‌نامیدند. باغ آمن‌حوتب در غرب نیل احداث شده است و این امر بر مذهبی بودن آن تأکید دارد. ورودی باغ از سمت راست پلان است و از شرق به غرب صورت می‌پذیرد، این امر حرکت از دنیای شرق به دنیای غرب را تداعی می‌کند، سفری از دنیای مادی به جهان پیچیده مابعد آن. فراعنه اعتقاد داشتند که ارواح ایشان پس از مرگ در باغ‌های بهشت‌گونه به گردش می‌پردازند، به همین دلیل گذر از روی آب (در ابتدای ورود به باغ) تجلی عبور از مرزهای مابین فیزیک و متافیزیک و مقدمه رسیدن به بهشت غایی است. در نتیجه آب در باغ‌های مصری به صورت کانال‌ها و یا دریاچه‌های مقدس همواره مورد احترام بوده است.



پلان باغ سنوفر

تشریح مبانی نظری سلسله مراتب ورود
بازدیدکننده تحت تأثیر ابعاد بزرگ سردر ورودی دچار شگفتی می‌شود، اما مسیرآبی که از نیل منشعب می‌شود و در خلاف جهت ورودی قرارگرفته است مانع رسیدن او به آن می‌شود. گذر از روی کانال آب به وسیله قایق‌هایی انجام می‌شده است که تنها وسیله رسیدن بازدید‌کنندگان به باغ بوده است چراکه گرداگرد باغ به وسیله دیوارهای عظیمی از آجرهای خشتی (با نمای کاشی کاری) محصور بوده است و بدین‌گونه محافظت از باغ با کانال آب و دیوارهای اطراف انجام می‌گیرد. دیوارها مانند حلقه‌ای که باغ را در درون خود نگاه می‌داشت مانع ارتباط باغ با بیابان‌های خشک اطراف، نفوذ بادهای داغ به درون و دفاعی در برابر هجوم سیل سالانه نیل در فصل تابستان می‌شد. براین اساس کانال آب، برحس انزوای کاملی که باغ نسبت به اطراف خود دارد می‌افزاید. وجود ردیف درختان در ابتدای ورودی باغ و در امتداد دیوارخارجی مسیر سایه‌داری را ایجاد کرده است که نوید مواجهه با باغی سرسبز را به میهمانان می‌دهد.
بدون شک، هنرمند سعی داشته است تا صاحب باغ را در نظر میهمانان فردی متمول نشان دهد، چرا که به شدت بر زیبایی و عظمت ورودی تأکید داشته است. کتیبه‌ای در حاشیه بالایی این سردر عظیم وجود دارد که یادآور نام آمن‌حوتب است. درقسمت بالای کتیبه سمبل بالدار بزرگی قرارگرفته است. ورود به باغ از میان یک درب عظیم یا یکی از دو دریچه کوچک اطراف آن انجام می‌گیرد. این درها تنها شکاف موجود در نما هستند. اتاق پذیرش بخشی از عمارت سردراست و با ایجاد سلسله مراتب فضایی، مانع ورود بازدیدکنندگانی می‌شود که اجازه ورود به عمارت اصلی و باغ را نداشتند. این مکان به صورت مخفی و دور از مسیر دیدهای اصلی قرار گرفته است. اتاقک نگهبانی نیز در این مکان جای داشته است.

تاکستان
بازدیدکننده بعد از گذر از ورودی به فضای میانی وسیعی وارد می‌شود. این حیاط درحد فاصل ورودی و کوشک به وسیله سایبان‌هایی از تاک‌های انگور(تاکستان) پوشیده شده است. (مانند آنچه هنرمند بر سطح زیرین سقف مقبره تدفینی سنوفر کشیده است). و نسبت به اطراف خود در مقیاس بسیار وسیع‌تری نشان داده شده است. از این مسیر مستقیم به سمت کوشک، دو مسیر دیگر منشعب می‌شود که ما را به راه‌های سایه‌دار و ایوان‌مانند و در مجاورت باغچه های گل می‌رسانند.
در کنار تاکستان دو آلاچیق گشوده، کوچک و بسیار جذاب با باغچه‌هایی از گل‌های تزیینی در کنارخود و سایبان‌هایی از گل‌های نیلوفر وجود دارد. آلاچیق‌ها قوس دار وبر دو استخر مستطیلی کوچک مشرف هستند وبا م شیب دار آنها به وسیله تیرهایی مهار می‌شدند. در نقشه موجود چهار استخر را درون باغ مشاهده می‌کنیم. دو استخر دیگر، همانند، اما در محوری خلاف جهت دو استخرقبلی و در تبعیت از جهت کرت‌بندی هستند. این دودر فاصله‌ای نزدیک‌تر به ورودی قرار گرفته‌اند. استخرها به وسیله چمن‌های سرسبز و گل‌های پاپیروس در کناره‌ها احاطه شده‌اند.گل‌های لوتوس یر روی آب معلقند و مرغابیان در آن شنا می‌کنند. بی‌گمان وجود چنین فضایی، بهترین نوع از باغ را به وجود می‌آورد که مصریان در شرایط سخت اقلیم گرم و سوزان آن را آرزو می‌کردند.

کوشک
در انتهای مسیر مستقیم از میان حیاط سایه‌دار، کوشک اصلی باغ قراردارد. عمارتی که احتمالاً یک طبقه بوده است و همان‌طور که در قسمت پایینی شکل نشان داده شده است، دو درب ورودی، در نما وجود دارد. این تصویرآجرکاری روی دیوار خارجی و دو پنجره با ستون‌های مرکزی بر روی آن، نشان می‌دهد. سه اتاقی که بالای این در نشان داده شده‌اند، احتمالاً در قسمت عقب عمارت مکان‌یابی شده‌اند و یکی پشت دیگری جای گرفته‌اند.

پلان کاشت
تمام باغ به وسیله درختان اقاقیا و انواع نخل که در خطوطی متقارن کاشت شده‌اند، به صورت متقاطع تقسیم‌بندی شده است. تأکید بر این نوع تقارن سخت‌گیرانه به عنوان مثال در تقسیمات هشتایی کرت‌بندی به وسیله پرچین‌ها نیز نشان داده می‌شود. بدین صورت که کرت‌ها فقط اندازه متفاوتی با یکدیگر دارند و کاملاً قرینه‌اند و همچنان تاکستان بزرگ‌ترین کرت باغ است.


سه بعدی باغ سنوفر ، ترسیم در قرن 19

نتیجه‌گیری
آنچه از تحلیل عناصر اصلی پلان باغ سنوفر در می‌یابیم، بدین قرار است :
1- زمین مربع شکلی که به وسیله دیواری رفیع در اطراف آن محصور شده است.
2- کوشکی که با دقت بی‌نظیری توسط درختان سایه‌دار و استخرهایی روح‌افزا احاطه شده است.
3- تاکستان در فضای میانی و گونه‌های مختلف درختان در مسیرهای اطراف آن.
اگر به درستی به ساختار این باغ مصری نظرکنیم، مشاهده پلان زیبا و منظم آن، رعایت تنوع و تناوب عالی در استفاده از گیاهان متنوع که محتاطانه و با آینده‌نگری کاشته شده‌اند، اشکال برازنده استخرها و جایگیری مدبرانه کوشک در باغ، ما را به درک شگفت آوری از شکل‌گیری باغ مصری در بستر پیشرفته‌ای از توسعه در سال‌های آغازین تاریخ می‌رساند. باغ در مصرباستان با ریتم، تقارن و ترکیب خوشایندی از سودمندی و زیبایی جاودانه می‌شود. باغ مصری شادی حاصل از ارتباطی آرامش بخش با طبیعت و بیان نوعی دریافت احساس زیبایی در نظم و گونه‌ای از رضایت‌مندی همراه با امید و تلاش رابرای زمان‌های پس از خود به جای می گذارد. علاوه بر آن شاخصه خوشایندی دیگر و شاهدی بر برتری کامل باغ مصری توجه به این نکته است که تمام کوشک‌ها و عمارت‌ها در مرتبه ثانوی نسبت به عناصر باغ‌سازی قرار دارند و به نوعی تحت تأثیر باغ قرارگرفته‌اند.

نویسنده : راضیه هورشناس/دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر
منبع : ص 58-61 ماهنامه تخصصی منظر ، شماره ششم ، اردیبهشت 1389.



 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
می رفتیم و درختان چه بلند و تماشا چه سیاه
راهی بود از ما تا گل هیچ
مرگی در دامنه ها
ابری سر کوه
مرغان لب زیست
می خواندیم/ بى تو درى بودم به برون/ و نگاهی به کران/ و صدایی به کویر


در این‌ نوشتار‌، بحث‌ ما پیرامون‌ تصاویر باغ و عناصر آن در اشعار شاعر طبیعت، سهراب‌ سپهری‌ است‌.

اما در بررسی اشعار سهراب نمی توان به طور صرف به مطالعه آنها پرداخت. بلکه باید تفکر سهراب را به عنوان یک عارف اهل سلوک، نقاش و شاعر و به طور همزمان بررسی نمود تا بتوان به نتیجه ای همه جانبه دست یافت.
دوران کودکی سهراب در باغ بزرگی ، با درختان تنومند و کهنسال عَرعَر و تبریزی و اَقاقی، جوی آبی که در عرض باغ جاری بود و کنار آن پر از گلهای داوودی، شب بو، زنبق و اطلسی، شبهای کودکی‌اش را معطّر و خوابها و رؤیاهایش را شیرین می‌کرد، سپری شد. همنشینی باچنین طبیعتی، تأثیر ژرف و عمیقی بر روحش گذاشته و با جانش عجین شده‌بود. ویژگیهای طبیعت، لطف و سادگی، لطافت و ملایمت، خلوص و پاکی، بر روحش نقش بسته بود و در شعرهایش متجلّی می‌شد.


سهراب سپهری و سیرو سلوک او
عرفان سهراب، به رغم برخی مشابهات لفظی و معنوی تفاوت های ماهوی با عرفان گذشته ایران داشته و ترکیبی از عرفان هند و خاور دور و عرفان اسلامی محسوب می‌شود.
آرزوی دنیای مینویی، علاقه به طبیعت و طبیعت گرایی، جست و جو برای رسیدن به دامنه معرفت بسیط اما جاندار حیات نه رمانتی سیسم غربی، مقام مراقبه و تفکر ذن و دیدی انسانی به طبیعت و دیدی طبیعی به انسان از وجوه مشخصه‌ عرفان سپهری می‌باشد.
سهراب در سفرهای خارجی خود، به‌خصوص سفرهایش به شرق دور از آموزه‌های فلسفه «ذن بودیسم» که ریشه در متون بودیسم دارد، متأثر می‌شود. اساس فلسفه «ذن بودیسم» این است که جهان و اجزای آن چند چیز نیستند، بلکه همه یک واقعیتند. یکی از اصول مهم «ذن بودیسم» درک شهودی است. «ذن» اصولاً بر مراقبه برای رسیدن به آگاهی، بدون واسطه فرآیندهای دنیوی و ذهنی تأکید می‌ورزد. در عرفان شرقی، تنها یک حقیقت ثابت وجود دارد که اصل و جوهر هستی است. انوار این حقیقت در همه‌جا یکسان متجلّی است ولی نسبتِ دریافت آن برای موجودات متفاوت است.
سپهری به سیر و سلوک و مکاشفه در جهان پیرامون خود و طبیعت می‌پرداخت و رسیدن به خدا را در آن جستجو می‌کرد. او در پی ایجاد یک رابطه صحیح با جهان اطراف خود و اجزای آن بود تا بتواند از راههای گوناگون با هستی به وحدت برسد؛ همان‌طور که در عرفان شرقی، فرد برای بازیافتن معنای وجود خویش، خود را در مطلق ذات هستی گم می‌کند تا بتواند با مرجع هستی یکی شود، آن‌گاه است که به شادی و خوشبختی دست می‌یابد.
استفاده مکرّر سهراب از واژه‌هایی مانند درخت، آب، باران، ماه، چشمه، دریا، آسمان، چمن، مرغ، سفر، آیین، گل نیلوفر، ادراک، نور و از این قبیل، همه، متأثر از حس طبیعت‌گرا و تأثیر او از اندیشه‌های عرفان بودایی بوده است.
او به انسان امروز که از زندگی ساده در دامان طبیعت، لمس خورشید و ماه و دل سپردن به صدای پرندگان، زمزمه چشمه‌سارها و نقاشی رنگارنگ طبیعت چشم پوشیده و نمی‌تواند لذّت غرق شدن و یگانه‌شدن با طبیعت را درک و تجربه کند و در شهرهایی با رویش هندسی سیمان، آهن، سنگ که سقف اتوبوسهایش خالی از کبوتراست، زندگی می‌کند، هشدار می‌دهد که بیش از هر زمان دیگر از واقعیات زندگی دور و از خود بیگانه شده است. همه چیز در این هستی از «جمادات، نباتات، حیوانات و انسان» همه جلوه‌های یک حقیقت هستند.
جهان مورد نظر سهراب، جهانی بود که برای فهمیدن آن نمی‌بایست به‌دنبال علت و معلول رفت. در نگاه او، همه جلوه‌های طبیعت، نشانه‌هایی برای درک و فهم جهان هستی است. او برگ سبزی را برای درک هستی کافی و آن را «آیت» می‌داند.
«زیربیدی بودیم ـ برگی از شاخه بالای سرم چیدم، گفتم: چشم را بازکنید، آیتی بهتر از این می‌خواهید؟ می‌شنیدم که به‌هم می‌گفتند: سحرمی‌داند، سحر!»
و او که این برگ را بهترین آیت می‌داند، می‌گوید:
«و نپرسیم که فواره اقبال کجاست ـ و نپرسیم چرا قلب حقیقت آبی است ـ و نپرسیم پدرهای پدرها چه نسیمی، چه شبی داشته‌اند»
و ادامه می‌دهد:«کار ما نیست شناسایی “راز گل سرخ”، کار ما شاید این است که در “افسون گل سرخ” شناور باشیم».


سهراب سپهری و نقاشی او؛ طبیعت در نقاشی سهراب سپهری
سهراب در نقاشی‌هایش با حذف دانش نقاشی به بدیهه دست می زند. آنگاه با بیان مجرد خود به جلوه های مادی اشیا می پردازد و تنها نشانه ای از یادآوری جهان بیرون از انسان را عرضه می کند.
نقاشی سهراب چون واحه ای در کویر یک اتفاق ساده بود و خودانگیخته. یک خودانگاری دقیق و شفاف.
دستمایه اصلی کارهای سپهری اشکال ساده شده طبیعت است. او چشم خود را عادت داده بود تا تنها خطوط اصلی را ببیند.
ردپای نقاشی های ژاپنی و چینی را در تابلوهای رنگ و روغن او با موضوع درخت که ردیف های فشرده آنها به صورت خطی پهن قسمتی از فضای سفید تابلو را پوشانده، چنان لکه هایی در یک خلا یک تنهایی می توان دید.
درخت ها مهم ترین کارهای سپهری اند. وقتی درخت می کشید، درخت گوجه و سیب نبود، با نوع درخت سر و کار داشت نه به وضع قرار گرفتن، نه به طور سایه و روشن و نه به رنگ متغیر آن موجودیت شکلی، رنگ مطلق برای او مطرح بود.
در همه کارهای سپهری خاک وجود دارد. او عاشق خاک است، عاشق زمین است.


سهراب سپهری و شعر او؛ طبیعت در شعر سهراب سپهری
«من صداى نفس باغچه را مى شنوم
و صداى ظلمت را، وقتى از برگى مى ریزد
و صداى سرفه روشنى از پشت درخت
عطسه آب از هر رخنه سنگ
چکچک چلچله از سقف بهار»
ویژگی کلی اشعار سپهری، داشتن زبانی لطیف، خیالات ظریف، تصویرهای زیبا، خلق و استفاده از نمادهای شعری که ویژه خود اوست و درنهایت مضامین و مفاهیم عرفانی و فلسفی است. به‌همین دلیل اگرچه پاره‌ای از اشعارش به زبانی ساده و روان سروده شده که درخور فهم همگان است، اما پاره‌ای دیگر از اشعارش، به‌لحاظ استفاده از تخیّل بسیار آزاد، نمادهای اندیشه‌های فلسفی و عرفانی و ترکیبات و اضافات پیچیده و نامأنوس، خواننده خاص خود را می‌طلبد؛ خواننده‌ای که بر دانش و تکنیک شعری و اندیشه‌های فلسفی و عرفانی تأثیرگذار بر شعر سهراب آشنا باشد.




سهراب، شاعر طبیعت و ستایش از آن است.
او در اشعارش چنان عناصر طبیعت را به تصویر می کشد که به خواننده احساس در متن طبیعت بودن دست می دهد و با این احساس به آرامش می رسد. او به مثابه آینه‌ای در برابر طبیعت است که حقایق آن را برای دیگران منعکس می کند. اشعارش دارای تصویرهای شاعرانه و بدیع و رنگارنگ است. برخی بر این اصل در شعرهای سهراب سپهری معتقد هستند که او با آگاهی و حضوری که در دنیای تصویر و هنرهای تجسمی داشته و با درک از مفاهیم موجود در زبان عناصر تصویر، پیام خود را به بیننده القاء می کرده؛ و علت اینکه اشاره های او در بیان موضوع در دل می نشیند ، آگاهی و تسلط او نسبت به درکی است که از راه چشم و ارتباط عناصر تصویر عاید انسان می شود؛ به این معنی ، رابطه رنگها – خطوط – سایه روشن ها در طبیعت و ساختمان اشیاء و احساس جاری در آنها؛ ترکیب این عناصر به اضافه عواملی چون ریتم – فضا – زمان – حرکت – جنسیت – بافت در کنار هم در یک ترکیب، احساس را به بیننده القاء می کنند.

ویژگی اصلی شعر سپهری تصویر گرائی است . سپهری یک شاعر ایماژیست . تصویرگر است این نتیجه طبیعت گرائی اوست که با نوع نگرش فکری وی هماهنگ است . سپهری از جهت اندیشگی شیفته یک نوع عرفان خاص خود است که بدان می توان عرفان طبیعی نامید .
اگر عرفان عرفای قدیم آنان را در الله مستغرق می ساخت … در سپهری باعث شده که با دید عرفانی در طبیعت غرق شود و وقتی تا این اندازه در طبیعت مستغرق می گردد، دستمایه ایماژهای شعر خود را فراهم می آورد .
سهراب میان طبیعت و ماورای طبیعت در نوسان است. سهراب دیدی انسانی به طبیعت و دیدی طبیعی به انسان دارد. او همواره در شعرهای خود روح را به ماده و ماده را به روح تبدیل می کند. همه اشیا در سخن او به سماع برمی خیزند. سمبل های شعر خود را از موجودات طبیعت می گیرد.
سهراب در متن طبیعت قرار می گیرد و از میان آن به بی کرانگی دنیایی پررمزوراز می نگرد.
برای او همسانی با طبیعت پایان راه نیست. او در دل طبیعت به سیر و سلوک می پردازد و سرانجام در درون آن به مرحله کشف و شهود می رسد.
در دوره اول شعری اش طبیعت به کلی غایب است. در حجم سبز او به یگانگی کامل با طبیعت می رسد. تقارن معنویت و طبیعت با یکدیگر به گونه ای است که دیگر غیرقابل تفکیک می باشند. در ما هیچ ، ما نگاه یگانگی او با طبیعت به مرحله ای می رسد که نه تنها فاصله ها برداشته شده بلکه جای رهرو و طبیعت با هم عوض می شود.

باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری؛ کشف‌الابیات
در بررسی تصویرپردازی عناصر باغ در اشعار سهراب سپهری ابتدا کشف الابیات اشعار به انجام رسید. کشف الابیات و نحوه دسته بندی در چهار مرحله به شرح زیر صورت پذیرفته است:

مرحله اول

جست و جوی کلمات:
باغ و مشتقات آن/ حیاط/ بوستان/ گلستان و …
عناصر متشکله باغ و حیاط/ عناصر اصلی و فرعی
عناصر مرتبط با طبیعت/ عناصر اصلی و فرعی
به تفکیک هر ۸ مجموعه شعر به صورت شعر به شعر

مرحله دوم

دسته بندی کلمات جست و جو شده بر اساس نوع عناصر:
درختان/ میوه ها/ گلها/ مرغها و حشرات/ فصل ها/ عناصر دیگر

مرحله سوم

بررسی باغ و صفات به کار رفته برای آن در هر مجموعه
بررسی عناصر به کار رفته در توصیف باغ برای هر شعر

مرحله چهارم
جمع بندی همه موارد فوق در کل دیوان

مثال: مجموعه آوار آفتاب
مرحله اول
بی تار و پود: درخت / — مرغ / نهر +++ ابر/ ریشه/نسیم/
طنین: علف / +++ خاک — برگ / ریشه / شب / نسیم /
شاسوسا: باغ / +++ اقاقیا / درخت / علف / +++ آفتاب / باد / خاک / — برگ / سایه /سنگ / شاخه / غروب
گل آینه: گل/ نهال/ نیلوفر/+++ ابر/ باد/ باران/ خاک/ خورشید/— برگ/جوی/ چشمه/ دانه/ رود/ شب/مرغ/ موج/ مهتاب/نسیم/ نور/
همراه: باغ / +++ خاک / — خوشه / ساقه / شب /
آن برتر: علف / +++ شب /
روزنه ای به رنگ: سبزه / +++ آب/ آفتاب/ باد/ خاک/— برگ/ جویبار/ ریشه/ سایه/شب/ نسیم/ نور/
ای نزدیک: باغ / +++ میوه /+++ آب /— سایه / سنگ / شاخه/
غبار لبخند: بوته / لاله / +++ آب / آفتاب / باد / رود / موج / نور /
فراتر: باغ / باغستان/+++ سیب / گل / +++ آسمان / آفتاب / — برکه / برگ / بیشه / جویبار / خوشه / سایه / شاخه /
شکست کرانه: درخت / نهال / +++ آفتاب / باد /— چشمه / خار/ سنگ /
دیاری دیگر: گل/ +++ خاک / خورشید / — پرنده / خار / خوشه / ساقه / سایه /
کو قطره وهم: انار/ چمن / +++ آب/ آفتاب/ ابر/ خاک/ خورشید/ — برکه/ زنبور/ سایه/ کبوتر/ گلبرگ/
سایبان آرامش ما، ماییم: ایوان/ درخت/ شب بو/ +++ آب/ خورشید/ — برگ/ پرنده/چشمه/ جویبار/ سایه/ شبنم/ شب/ صبح/ میوه/ نسیم/
پرچین راز: باغ/ باغبان/+++ پرچین/ چشم انداز/درخت/ گل/+++ آب/ بهار/ زمین/ — چشمه/خوشه/ ریشه/ شاخسار/ شکوفه/ شب/ میوه / نور/
آوای گیاه: باغ / +++ گیاه/+++ آسمان/ آفتاب/ زمین/ — خوشه / ریشه/ سرچشمه/ سنگ/شاخه/ شب/ صبح/ نور/
میوه تاریک: باغ / +++ درخت/ سبزه/ میوه/ +++ باران/ — برگ و بر / شاخه/
شب هم آهنگی: درخت / چمن/ شقایق/ گیاه / +++ آفتاب / باد / شب / مهتاب/
دروگران پگاه: درخت / چمن / علف/ +++ آب/ — چشمه / خوشه / ساقه/ شب/
راه واره: آب / خاک / — سایه / شب /
گردش سایه ها: انجیر/ فواره / کرت +++ آب/ باد/ باران/ زمین/ خاک/ — چلچله/ سایه / ماهی/
برتر از پرواز: باغ /+++ چمن/ میوه/+++ پرنده/ ساقه/ شاخه / نسیم/ نور/
نیایش: آسمان / آفتاب / ابر/ خاک /— رود/ سایه / نور/
نزدیک آی: زنبق/ گل /+++ آسمان / باد /— پرنده/ خزه /
… : باغ / +++ باران / خورشید / — چشمه / سایه / شبنم /
موج نوازشی، ای گرداب: گل/+++آب/ آسمان/ خاک / — برگ / جوی / شاخه/ شب/ موج /
بیراهه ای در آفتاب: باغ/+++ ایوان/ گل/+++ باران/ خاک/ خورشید/ زمین/— ساقه/ سایه/ شب/ شکوفه/ صبح/ گلبرگ/ میوه/نسیم/
خوابی در هیاهو: برگ / سایه / شبنم /
تارا: آب / — برکه / سایه / ماهی / موج /
در سفر آن سوها: باغ +++ ایوان/ بوته/ بید/ شقایق/ +++ آفتاب/ — سایه / شبنم/ نسیم/
ای همه سیماها: باغ / +++ تالار/ پیچک / سبزه / گلدان / مهتابی / +++ خورشید/ — پروانه / شب / شبنم/
محراب: نسیم /

مرحله دوم
نام درختان: درخت ۷/ گیاه ۲/ نهال۲/ اقاقیا / بید/
نام میوه ها: میوه/ انار/ انجیر/ سیب/
نام گلها: گل ۶/ خار۲/ شقایق۲/ پیچک/ زنبق/ شب بو/ نیلوفر/
نام مرغ ها و حشرات: پرنده ۴/ مرغ ۲/ چلچله/ کبوتر/ +++ پروانه / زنبور/
نام فصل ها: بهار/
نام عناصردیگر: ایوان۳/ تالار/ مهتابی/ +++ پرچین/ کرت/ فواره/ گلدان/ — جوی۲/ جویبار/
ماهی
نام سایر عناصر: بوته ۳/ چمن۴/ خزه/ علف۴/ سبزه۳/ سبزه زار/ +++ شبنم۴/ شکوفه۲/

مرحله سوم
باغ ۱۲/ باغستان۱/
باغ سبز/ باغ روشن/ باغ زمرد کودکی/ نهفته ترین باغ/ باغ دیرین/ باغ ناتمام/
باغ ناتمام: درخت/ + میوه/ + گل/ + پرچین/ + بهار/ + خوشه/ ریشه/ شاخسار/ شکوفه/ نور/
باغ سبز: درخت/ اقاقیا/ + آفتاب/ باد/ برگ/ سایه/ شاخه/ علف/
نام دیرین: شبنم/
باغ نهفته: میوه/ + سایه / شاخه /
باغ زمرد کودکی: خوشه / ساقه /

باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری
کشف الابیات: باغ و صفات آن
باغ سبز
باغ زمرد کودکی
باغ روشن
باغ ناتمام
باغ دیرین
نهفته ترین باغ
باغ فنا
باغ طلا
باغ جهان
باغ زمان
باغ اساطیر
باغ عرفان
باغ چند سالگی
باغ فواصل
کوچه باغ های حکایات
باغ سبز تقرب
باغ سراشیب ارقام
سفرهای تدریجی باغ
باغ نشاط
باغ معلق

مثال: باغ فنا


آنی بود ، در ها وا شده بود .
برگی نه ، شاخی نه ، باغ فنا پیدا شده بود.
مرغان مکان خاموش ، این خاموش ، آن خاموش . خاموشی
گویا شده بود.
آن پهنه چه بود : با میشی ، گرگی همپا شده بود.
نقش صدا کم رنگ ، نقش ندا کم رنگ .پرده مگر تا
شده بود؟

در یک لحظه درهای معرفت گشوده می شود. ما هستی خود را فراموش کرده بودیم و در واقع به مرتبه فنا نایل شدیم.
میوه باغ فنا رها شدن از خود است. در باغ فنا زبان سکوت را همه می فهمیدند. صدا حس نمی شد. بی صدایی حکمفرما بود.
در آنجا تنها زیبایی دیده می شود.
این توصیفات « عالم شهود» باغ ایرانی را به خاطر می آورد و همان حالت خلسه و بی حسی موجود در باغ ایرانی.

باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری؛ تعابیر مختلف باغ در شعر سپهری:
در مرحله بعد،تعابیر مختلف باغ در اشعار سپهری بررسی شده و طبق جستجوهای انجام شده در کل مجموعه شعر نتایجی به شرح زیر به دست آمد:
- توصیف واقعی خانه – باغ
- توصیف واقعی خانه – باغ روستایی
- توصیف واقعی باغ تاج محل/ باغ نشاط/ باغ معلق
- باغ به عنوان دوره کودکی
- باغ به عنوان دوره کودکی/ تمثیلی از خانه
- باغ به عنوان جهان
- باغ به عنوان مرحله ای از زندگی
- باغ به عنوان منزلی در سیر و سلوک
- باغ به عنوان منزلی در سیر و سلوک: فنا
- باغ به عنوان سایه ای از بهشت ازلی
- باغ به عنوان تصویری از بهشت موعود
- باغ به عنوان خاطره ای از بهشت آدم
- باغ زمان/ نماد گذر زمان
- باغ به عنوان دنیای شرق و غرب

مثال: توصیف واقعی خانه باغ
باغ ما در طرف سایه دانایی بود.
باغ ما جای گره خوردن احساس و گیاه،
باغ ما نقطه برخورد نگاه و قفس و آینه بود.
باغ ما شاید ، قوسی از دایره سبز سعادت بود.
میوه کال خدا را آن روز ، می جویدم در خواب.
آب بی فلسفه می خوردم.
توت بی دانش می چیدم.
تا اناری ترکی برمیداشت، دست فواره خواهش می شد.
تا چلویی می خواند، سینه از ذوق شنیدن می سوخت.
گاه تنهایی، صورتش را به پس پنجره می چسبانید.
شوق می آمد، دست در گردن حس می انداخت.
فکر،بازی می کرد.
زندگی چیزی بود ، مثل یک بارش عید، یک چنار پر سار.
زندگی در آن وقت ، صفی از نور و عروسک بود،
یک بغل آزادی بود.
زندگی در آن وقت ، حوض موسیقی بود.
خانه – باغ پرسایه است. گیاهان موجود در آن، با احساس پیوند می خورند. خانه – باغ جاییست که به انسان امکان تجربه طبیعت و هستی را می دهد؛ بی واسطه دانش و فلسفه یک درک شهودی از هستی به انسان القا می نماید. در خانه – باغ تمام حواس انسان به کار گرفته می شود. صدای پرندگان، ذوق شنیدن را در انسان بیدار می کند. صدای آب درون حوض برای زندگی، موسیقی لطیفی می سازد. پرندگان و از جمله سارها در بهار به هوای درختان باغ و از جمله چنارها به باغ هجوم می آورند و صدایشان باغ را پر می کند. زندگی در خانه – باغ به کودک امکان بازی می دهد و این آزادی در باغ برای او خاطره می آفریند.
این فراز از شعر اشاره ای است به دوره کودکی شاعر، با توجه به باغ زندگی که باری از ایهام در آن موجود است: یعنی هم باغ واقعی و هم باغ کودکی.

باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری؛ توصیف عناصر باغ در شعر سپهری
در مرحله بعد، عناصر توصیفی باغ در اشعار سپهری استخراج و شیوه توصیف آنها مورد بررسی قرار گرفت:
درختان:

به طور عام: درخت/ نهال/ گیاه/
به طور خاص: افرا/ اقاقیا/ انار/ انجیر/ بید/ تبریزی / تمشک/ توت/ چنار/
زردآلو/ سپیدار/ سدر/ سنجد/ سرو/ سیب/ شاتوت/ شمشاد/ صنوبر/ کاج/ گلابی/
مو/ نارنج/ نارون/

مثال: درخت اقاقیا
اقاقیا: درختی است از دسته شبدرها و از تیره پروانه داران که اصلش از آمریکای شمالی است. این درخت ممکن است به ارتفاع ۲۵ متر هم برسد. گل هایش خوشه ای سفید یا صورتی و بسیار خوشبوست. اقاقیا درخت هایی است که در برخی از مذاهب جادویی قدیم نقشی داشته . مثلا عزی از بت های معروف عرب که از خدایان مونث بوده است و در درخت سمر که یکی از انواع اقاقیا، قرار داشت که به دستور پیامبر ِآن درخت را سوزاندند. از نظر نمادها قابل ذکر است که این درخت به سبب گل سفید و قرمزش، ‌نزد مصریان مقدس بوده و در آموزه های هرمسی، ‌رمز Testament of hiram است که می گوید: ”آدمی باید بداند که چگونه بمیرد تا بتواند دوباره از ابدیت زنده شود. در هنر مسیحی،‌ به ویژه رومانتیک،‌ رمز روح و جاودانگی بود “.(شمیسا، صص ۴۹-۵۰)




اقاقیا از جمله درخت هایی است که در شعر شاعران معاصر نوگرا، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
درخت اقاقیا در روشنی فانوس ایستاده، برگ هایش خوابیده اند. شبیه لالایی شده اند. (شاسوسا)
یا : هنگامی که مرد، رویای شب بوها، و بوی اقاقیا میان انگشتانش بود.(شاسوسا)
و یا : برگی روی فراموشی دستم افتاد: برگ اقاقیا (شاسوسا)

میوه ها:
به طور عام: میوه
به طور خاص: انار/ انجیر/ انگور/ به/ پرتقال/ تمشک/ زردآلو/ سیب/ گلابی/
نارنج/ هلو/

مثال: انار
انار: دانه های انار، آن را در میان اقوام مدیترانه ای و خاور نزدیک و هندوستان و نقاط دورتر، به صورت یک نماد گسترده باروری و فراوانی درآورده است. انار، نشانه الهه ها یونانی دمتر/سرس/ پرسفونه و هرا/ جونو بود ‌و تصور می رفت که بیدار کننده غریزه جنسی و موجب آبستنی است. از این رو آن را با الهه های باروری مربوط می دانستند. به پرسفونه قبل از عزیمت از سرزمین هادس (Hades جهان فرودین) ‌یک دانه انار داده شد. این امر، بازگشت ادواری او را به جهان فرودین و دوره آینده مرگ و تولد مجدد طبیعت تامین کرد. انار به عنوان یک نماد عیسوی رستاخیز و جاودانگی، از همین اسطوره ناشی شده و آن در دست عیسی در کودکی می توان دید. همچنین نماد عفاف در نزد عیسویان است.
انار یکی از میوه های درخت مقدس است و نشانه هریتی, عفریته ای مربوط به افسانه های بودایی است که کودکان خود را می بلعید تا اینکه بر طبق روایاتی,‌ بودا او را با خوراندن اناری معالجه کرد. در هنر بودایی در خاور دور, آن زن را به صورتی نشان داده اند که کودکی را در آغوش دارد ‌و زنهای نازای ژاپنی, ‌از او با نام ”کی شی موجین“ استمداد می کنند. در چین, انار, نماد باوری است و به طور گسترده ای بر روی نقاشی های روی سفال ها نشان داده می شود. تصویری از انار, که برای نشان دادن دانه هایش آن را گشوده اند,‌به عنوان هدیه ای مردم پسند در عروسی ها تقدیم می شود که حاکی از این آرزوهاست ,”امیدوارم به اندازه ای که این انار دانه دارد, در آینده فرزند داشته باشید! (دکتر بهزادی، ص ۲۷۷، فرهنگ نگاره ای نمادها در شرق و غرب)
امتحان کردم اناری را، انبساطش از کنار این سبد سررفت(صدای دیدار)
یا : هر اناری رنگ خود را تا زمین پارسیان گسترش می داد(صدای دیدار)
و یا : من اناری را می کنم دانه، به دل می گویم ‌خوب بود این مردم دانه های دلشان پیدا بود. (ساده رنگ)

گلها:
به طورعام: گل/ خار/ غنچه/
به طور خاص: اطلسی/ بابونه/ پیچک/ پونه/ داوودی/ زنبق/ سوسن/ شب بو/
شبدر/ شقایق/ شمعدانی/ گل زرد/ گل سرخ/ گل یخ/ لادن/ لاله/ میخک/ نرگس/
یاس/
مثال: گل یاس
قطره ها در جریان،
برف بر دوش سکوت
و زمان روی ستون فقرات گل یاس.

مرغها و حشرات:
به طور عام: پرنده/ جوجه/ مرغ/+++ حشره/
به طور خاص: بلدرچین/ پرپری/ پرستو/ پوپک/ چکاوک/ چلچله/ زاغ/ سار/
سبزقبا/ سهره/ سیره/ طوطی/ قناری/ کبک/ کبوتر/ کفتر/ کلاغ/ گنجشک/
لک لک/ مرغابی/ مرغ حق/ هدهد/ هوبره/
مثال: مرغ حق
مرغ حق : گونه ای از جغد که در شب برای شکار و تغذیه از لانه اش خارج می شود و آوازش شبیه به کلمه حق است . جثه اش کمی از کبوتر بزرگتر و دارای سرگرد و پرهای خاکستری متمایل به صورتی دارد و زیر شکمش زرد رنگ است . در اماکن متروکه و تنه درختان برای خود لانه می سازد .
این پرنده برخلاف شهرتی که دارد بسیار مفید است ، زیرا از جوندگان کوچک و موذی و برخی حشرات مضر تغذیه می کند // شب آهنگ . مرغ شباهنگ . شب آویز . چوکک . بایغوش . مرغ حق گوی . ( فرهنگ دهخدا . ج ۳۷ ص ۱۹۱)
غوک ها می خوانند
مرغ حق هم گاهی
کوه نزدیک من است : پشت افراها ، سنجدها
و بیابان پیداست. (هشت کتاب ، نشانی)


  • باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری؛ زمان در باغ سپهری
در مرحله بعد، زمان در باغ سپهری در چند مبحث تحلیل گردیده است. فصول و تغییر آنها و شب و روز و نحوه توصیف آنها و تصویرپردازی آنها از موارد مورد بررسی است:
- زمان در باغ سپهری: فصل ها/ تغییر فصول
مثال:
یک نفر باید از این حضور شکیبا
با سفرهای تدریجی باغ چیزی بگوید.
یک نفر باید این حجم کم را بفهمد،
دست او را برای تپش های اطراف معنی کند،
قطره ای وقت
روی این صورت بی مخاطب بپاشد.
سفر دراز نبود:
عبور چلچله از حجم وقت کم می کرد.
و در مصاحبه باد و شیروانی ها
اشاره ها به سر آغاز هوش بر میگشت.
در آن دقیقه که از ارتفاع تابستان
به “جاجرود” خروشان نگاه می کردی ،
چه اتفاق افتاد
که خواب سبز تراسارها درو کردند ؟
و فصل ؟ فصل درو بود.
و با نشستن یک سار روی شاخه یک سرو
کتاب فصل ورق خورد
و سطر اول این بود:
حیات ، غفلت رنگین یک دقیقه “حوا” است.




چلچله نماد فرا رسیدن بهار است. از آنجا که در بهار روزها طولانی تر می شوند، زمان کند تر احساس می شود. پیچیدن صدای باد در شیروانی ها انسان را بیدار می کند.
سارها رویای بهار را قطع می کنند. چون با آمدن آنها پاییز از راه می رسد. تغییر فصل به انسان هشدار می دهد که زندگی اش را مدیون غفلت هواست.

در این شعر زیبا، عبور فصل ها را با پرندگان و حرکت آنها به نمایش می گذارد.
- زمان در باغ سپهری: فصل ها/ زمستان حیاط
- زمان در باغ سپهری: فصل ها/ پائیز حیاط
- زمان در باغ سپهری: شب و روز/ شب

مثال:
نصفه شب بود، از تلاطم میوه
طرح درختان عجیب شد.
رشته مرطوب خواب ما به هدر رفت.
بعد
دست در آغاز جسم آب تنی کرد.
بعد، در احشای خیس نارون باغ
صبح شد.


  • باغ و توصیفات آن در شعر سهراب سپهری؛ حواس در باغ سپهری
در مرحله آخر، حواس در باغ سپهری و نحوه توصیف آن مورد بررسی قرار گرفته است.
مثال:
ولی هنوز قدم گیج انشعاب بهار است
و بوی چیدن از دست باد می آید
و حس لامسه پشت غبار حالت نارنج
و به حال بیهوشی است.
در این کشاکش رنگین، کسی چه می داند
که سنگ عزلت من در کدام نقطه فصل است.
هنوز جنگل ، ابعاد بی شمار خودش را
نمی شناسد.
هنوز برگ
سوار حرف اول باد است.
هنوز انسان چیزی به آب می گوید
و در ضمیر چمن جوی یک مجادله جاری است
و در مدار درخت
طنین بال کبوتر، حضور مبهم رفتار آدمی زاد است.
صدای همهمه می آید.
و من مخاطب تنهای بادهای جهانم.
و رودهای جهان رمز پاک محو شدن را
به من می آموزند،
فقط به من.

نتیجه گیری

در شعر کلاسیک فارسی، طبیعت عمدا وسیله ای است برای تشبیه اندام معشوق یا تمجید ممدوح و یا ابزاری برای بیان مسائل اخلاقی و فلسفی؛ ابزاری است در خدمت آدمی. در چنین نگره و بهره گیری از اجزای طبیعت است که فرمول های ابدی نرگس = چشم ، گل = رخ یار، بنفشه = زلف ، سرو = قد و … در شعر کلاسیک ما مدام تکرار می شود.
چنین رویکردی به طبیعت تا شعر نیما ادامه می یابد. در نزد نیما، به خاطر علاقه به و همدلی با طبیعت، در مواردی نوع برخوردش با طبیعت متفاوت می شود. در شعر نیما عناصر طبیعت، حتی ناچیزترین و گمنام ترین آنها حضوری فعال دارند و حتی تا حدودی در حضوری مستقل جلوه می کنند. اما سپهری همه‌ طبیعت را در خودش متجلی و حاضر می‌بیند. اشیاء در جهان درونی شاعر، زندگی دارند. ظهور منقش و بهت آور طبیعت در تصاویر شعرى سهراب سپهرى حاکى از حضور هنرمندانه این شاعر نقاش در دامان طبیعت است؛ هنرى که به نقاشى بسنده نمى کند و سعى دارد در قالب هاى موسیقایى شعر، جانى دوباره یابد.
تصاویر مختلفی از طبیعت آزاد و باغ همراه با توصیفات و تمثیل هایی متناسب و برخاسته از ویژگیهای منحصربه‌فرد باغ ایرانی در کنار توصیفات ویژه‌ای از عناصر متشکله این باغها، نحوه توصیف گذر زمان و به کار گیری حواس در اشعار سهراب به چشم می‌خورد که در این نوشتار به طور خلاصه به آن پرداخته شد.

مراجع

آزاد، پیمان . در حسرت پرواز . هیرمند . چاپ اول . تهران . ۱۳۷۴ .
آشوری، داریوش . پیامی در راه: نظری به شعر و نقاشی سهراب سپهری . طهوری . چاپ اول . دیماه ۱۳۵۹ .
براهنی، رضا . طلا در مس . زمان . چاپ سوم . تهران . ۱۳۵۸ .
ترابی، ضیاء الدین . سهرابی دیگر . مینا و دنیای نو . چاپ اول . تهران . ۱۳۷۵ .
حسینی، صالح . نیلوفر خاموش . نیلوفر . چاپ اول . تهران . ۱۳۷۱ .
حقوقی، محمد . شعر زمان ما: سهراب سپهری . نگاه . چاپ اول . تهران . ۱۳۷۱ .
سیاهپوش، حمید . باغ تنهایی: یادنامه سهراب سپهری . نگاه . چاپ ششم . تهران . ۱۳۷۶ .
شمیسا، سیروس . نگاهی به سپهری . مروارید . چاپ چهارم . تهران . ۱۳۷۲ .
ضیائی، ایرج . حرکت ناگهانی اشیا . آرست . چاپ اول . تهران . ۱۳۷۳ . صص ۲۰ و ۷۰
عابدی، کامران . از مصاحبت آفتاب: زندگی و شعر سهراب سپهری . روایت . چاپ دوم . تهران . زمستان ۱۳۷۵ .
فلکی، محمود . آخرین کتاب شعر . سوژه . چاپ اول . آلمان . ۱۳۷۸ . ص۸۸ .
گلستان، لیلی . سهراب سپهری: شاعر و نقاش . امیرکبیر . چاپ چهارم . تهران . ۱۳۶۸ .
دائو: راهی برای تفکر ـ ترجمه ع. پاشایی.
نمونه هایی از شعر هایکو از کتاب « هایکو، شعر ژاپنی»: ترجمه احمدشاملو و ع. پاشایی ( تهران ، مازیار، ۱۳۶۱) برگرفته شده است.
هنوز در سفرم .
مقالات مجلات:

حقوقی، محمد ( مجله سهراب شماره ۴ ـ آبان و آذر ۱۳۸۲)
سرکوهی، فرج، نقشی از روزگار، نشر شیوا، ۱۳۶۹
سمیعی، عنایت (مجله سهراب شماره ۴ ـ آبان و آذر ۱۳۸۲)
سایت های اینترنتی مربوط به سهراب از جمله سایت اختصاصی او و سایت کفشهایم کو؟

نویسنده :
حدیث خیرآبادی
منبع :نشریه اینترنتی معماری منظر
 

nozhen

عضو جدید
عکسا دیده نمیشه چرا؟
راجع به باغ کاتسورا ژاپن مطلب دارین؟ممنون میشم بگین
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عکسا دیده نمیشه چرا؟
راجع به باغ کاتسورا ژاپن مطلب دارین؟ممنون میشم بگین
سلام دوست عزیز
عکس ها به همت اقای E . H . S . A . N ترمیم و بازسازی شدند
اصل مقاله رو هم میتونید از زیر دانلود نمایید.
در خصوص باغ کاتسورا متاسفانه مطلبی پیدا نکردم
موفق باشید
 

پیوست ها

  • معنا و معماری-باغ ژاپنی.part1.rar
    7.9 مگایابت · بازدیدها: 0
  • معنا و معماری-باغ ژاپنی.part2.rar
    7.4 مگایابت · بازدیدها: 0

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحي با طبيعت در معماري

نويسند‌گان:
[ مهري دهبان ] - مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد رباط كريم و شهر ري
[ سپيده دهبان ] - مدرس معماري جهاد دانشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي و جامع علمي كاربردي

خلاصه مقاله:

طبيعت واژه اي است با ريشه يوناني به معني متولد شدن كه با ديگر واژه ها ا زهمين ريشه نيز در ارتباط مي باشد طبيعت انتزاع است و مجموعه اي از نام را در فرهنگهاي متفاوت دارا مي باشد نامي براي تعداد زيادي از واقعيت ها و فرايندهاي زنده با در نظر گرفتن انسان بعنوان بخشي ازاين شبكه پيچيده در حقيقت طبيعت هم به ما بخشيده شده و هم توسط ما ساخته مي شود فرهنگهاي انساني نيز بازتابي از طبيعت دارند و بدليل وجود ارزشهاي والا ي بالقوه در آن كه شامل فرايند هاي خلاق و پايدار كننده حيات است به هميندليل همه اجزاي دنياي بيولوژيكي فيزيكي و انساني را به هم مرتبط مي سازد از اين رو طبيعت همواره در مركز تصميم گيري معماران منظر و برنامه ريزان شهري مي باشد منظرپردازان كه اثار خود را طبيعي يا اكولوژيك مي نامند ا ز حاكميت طبيعت استفاده مي كنند تا به اين طريق بتوانند از عناصر طبيعي در پيشبرد طراحي براي بهبود زندگي بشر با بدون به مخاطره انداختن نسل اينده در استفاده از منابع طبيعي بهره مند شده باشند. يان مك هارگ در سال 1969 كتاب برجسته ي خود را با عنوان طراحي با طبيعت يكي از كتابهايي كه در اواييل دهه هفتاد كمك به ايجاد انفجار اطلاعات و اگاهي در زمينه محيط زيست بود را به چاپ رساند. در اين مقاله سعي بر آن خواهد بود كه نظريه يان مك هارگ را كه ا زنظريه پردازان طراز اول در زمينه معماري منظر را در رابطه با طراحي با طبيعت را مورد بررسي قرار مي گيرد.

:gol:
 

پیوست ها

  • RCCA01_005_2437565.pdf
    480.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مستندسازي منظر باستاني تخت جمشيد
عليرغم مطالعات گسترده‌اي که در مورد زمينه‌هاي مختلف هنر، معماري، باستانشناسي و تاريخ جمشيد انجام گرفته است. در مورد بستر طبيعي و منظر اين مجموعه با ارزش اطلاعات اندکي موجود است و از آن جمله وجود برج و باروري آن هنوز در پرده‌اي از ابهام است. هدف از اين مقاله ارائه مدل سه بعدي منظر تخت جمشيد در دوره هخامنشيان است. روش اصلي اين تحقيق، تفسير عکس‌هاي هوايي در مقياس‌هاي مختلف و پردازش و تفسير د اده‌هاي ماهواره‌اي ETM , Tm است اين روش از شيوه هاي جديد تحليل بهينه‌هاي تاريخي است. با استفاده از تفاوت در بافت، اندازه، زمينه رنگي، شکل و الگوي پوشش گياهي و هم آيندي اين معيارها با بروز عوارض خطي ولکه اي در پيرامون تختگاه مکان و سيماي احتمالي بارو وبرج‌هاي ديده‌باني تخت جمشيد تعيين شده است. در ادامه با استفاده از مستندات تاريخي، منظر تخت جمشيد بازسازي شده است. دستاورد اين تحقيق علاوه بر کشف سيماي منظر باستاني تخت جمشيد در دوره تاريخي از تمدن هخامنشيان که مي‌تواند راهگشايي در کاوش‌هاي باستانشناسي و معماري اين مکان باارزش باشد، معرفي شيوه‌اي مستندسازي ويژگي‌هاي طبيعي و منظر ساير پهنه‌هاي تاريخي کشور است استفاده از اين روش نياز به حفاري‌هاي متعدد و در نتيجه تخريب‌هاي محيطي را به حداقل مي‌رساند.

امروزه مرمت و حفاظت جامع محيطي از مباحث جديد در حفاظت از پهنه‌هاي تاريخي است. در اين بحث جايگاه آثار و ابنيه تاريخي در سطح وسيع‌تري به نام جايگاه فرهنگي سنجيده شده و آثار خرابه‌هاي تاريخي به عنوان بخشي از اجزاي تشکيل دهنده اين جايگاه در بستر طبيعت پيرامونشان مورد توجه قرار مي گيرند. هر جزئي از آثار و ابنيه تاريخي به عنوان بخش کوچکي از قالب کلي منظر در نظر گرفته شده و در نتيجه مرمت آثار با توجه به محيط و عوامل طبيعي پيرامونشان انجام مي‌پذيرد. اراضي کشاورزي، ساختمان‌ها، مسيرهاي دسترسي، مناظر طبيعي پيراموني چون رودخانه‌ها، نهرهاي آبرساني و ساير عوامل طبيعي، و نيز عوامل مصنوع مانند برج و بارو و الگوي ساخت و ساز در شناسايي و شفاف‌سازي منظر باستاين و درنتيجه ارائه راهکارهاي مناسب جهت مرمت محيطي تأثير بسيار دارد.

بستر طبيعي مختلف ايران زمين يعني شکل طبيعي دره‌ها، کوه‌ها، جلگه‌ها و ساير نمودهاي طبيعي در نحوه شکل‌گيري ساختارهاي معماري کهن نظير کاخ‌ها، قلعه ها، پادگان‌ها نقش موثري داشته است. در اين ميان معماري تخت جمشيد نيز ترکيب خاصي از ويژگي‌ بستر طبيعي منطقه، منظر کوهستاني - دشتي پيرامون، را با هنر معماري باستان ايران به نمايش مي‌گذارد.

تخت جمشيد مکاني با ويژگي‌هاي خاص تاريخي - طبيعي و داراي جايگاه فرهنگي با ارزشي در ميراث جهاني است. اغاز ساخت مجموعه بناهاي تخت جمشيد به سال 518 پيش از ميلاد باز مي‌گردد. اين ساختمان‌ها شامل کاخ‌ها، خزانه پادشاهان، کارگاه‌هاي ساختماني و تالارهاي بار عام بوده است که در زمان هخامنشيان مرکز پادشاهي هخامنشيان را تشکيل مي‌داده است. در طول چند قرن حکومت هخامنشيان تخت جمشيد در نقش‌هاي مختلفي چون يک عبادتگاه ملي، جايگاه جشن‌هاي نوروزي، مرکز اسناد و گنجينه شاهي - خزانه پادشاهي، و کارگاه‌هاي هنرمندان و سنگ‌تراش، پارچه‌بافان، جامه‌دوزان، زرگران و مجسمه‌سازان ظاهر شده است. خرابه‌هاي بازمانده ازدوران طلايي تمدن ايران باستان در دامنه کوه مهر هنوز هم از شکوه و اقتدار ويژه‌اي برخوردا راست.
سياحان و محققان بسياري از اين جايگاه فرهنگي بازديد نموده و زمامداران وق متأثر از تمدن غرب، رواديد بازديد از اين منطقه را براي اتباع بيگانه صادر کرده و گاه خود و يا نمايندگان فرهنگي دولت براي بازديد و يا نصب سنگ نوشته‌هاي مربوط به خويش، به اين منطقه سفر مي‌کرده‌اند(استروناخ 1379، سعيدي، 1376) اما مطالعات باستانشناسي درمنطقه تخت جمشيد از قرن بيستم به شکل گسترده و منسجمي توسط گروهاي مختلف باستانشناسان به رياست محققاني چون اشميت، پوپ، کخ، هرستفلد و گيرشمن آغاز شد. اين مطالعات بيشتر در زمينه کشف آثار باستاني از زيرلايه‌هاي خاک، جابجايي وق رار دادن ستون‌ها و درگاه هاي شکسته و آسيب‌ديده در مکان حقيقي خويش و مرمت سردرها ستون‌ها، کتيبه‌ها، و نيز مقبره‌هاي موجود بر فراز کوه مهر بوده است. آخرين کاوش مهم باستانشناسي در اين منطقه توسط سامي منجر به تعيين دو حريم به نام‌هاي حريم حفاظتي داخلي و خارجي پارسه شد. حرايم تعيين شده، کاوش‌ها و گستره مطالعات باستان‌شناسان و برنامه‌ريزي حفاظتي از منطقه را تحت تأثير خود قرار داده و در بسياري موارد مانعي جهت انجام مطالعات و بررسي هاي دقيق‌تر به ويژه مطالعات محيطي منطقه بوده است.
اگرچه در بسياري از کتب باستانشناسي وجودبرج و بارو در پيرامون تختگاه حدس زده شده است ولي تاکنون هيچ يک از محققان نتوانسته‌اند محل دقيق برج و بارو را رديابي کنند. حتي برخي از محققان در وجود و يا عدم وجود برج وبارو نيز اختلاف نظر دارند. در مطالعات ماري کخ (1379) که برپايه اسناد و الواح گلي کشف شده از تختگاه صورت گرفته است تخت جمشيد به عنوان محل اسناد و مدارک مالي و حسابداري و خزانه مايملک با ارزش امپراطوري و محل بايگاني گزارشات مربوط به گستره امپراطوري ايران باستان به شمار مي‌رفته است. به زعم اين محقق از لحاظ ترايخي و فرهنگ حفاظتي مربوط به دوران باستان، طبيعي به نظر مي‌رسد که اين مکان مورد حفاظت و نگهدراي ويژه‌اي قرار گرفته و در پيرامون آن برج و بارويي ساخته شده باشد. وي ساخت برج و بارو پيرامون‌هاي شهرهاي مهم و مراکز سلطنتي با ارزش در دوران پادشاهي داريوش کبير را امري عادي شمرده و به تعميرات اساسي که روي برج و باروي شهر بابل و توسط اين پادشاه صورت گرفته است، اشاره مي‌کند. از سويي ديگر محققاني چون گدار معتقدند که تخت جمشيد فاقد برج و بارو بوده است.
هدف اصلي اين تحقيق مشخص نمودن وجود يا عدم وجود برج و بارو در اطراف تخت جمشيد است که خود داراي مقاصد دوگانه‌اي است. از طرفي در تعيين حريم درجه اول و حفاظت از آثار باستاني تختگاه و از طرف ديگر در مستندسازي منظر تخت جمشيد نقش عمده‌اي را ايفا مي‌نمايد.

منظر طبيعي تخت جمشيد
منظر تخت جمشيد ترکيبي از لايه‌هاي طبيعي و تاريخي را به نمايش مي‌گذارد. از يکسو شرايط خاص اقليمي و طبيعي منطقه و چيرگي تختگاه بردشت بزرگ فروردين و کوه‌هاي پيراموني که چون دژ مستحکمي دشت را دربرگرفته، و از ديگر سو قرارگيري در مسير جاده شاهي مهم‌ترين دلايل انتخاب اين منطقه به عنوان پايتخت هخامنشيان و انتقال مقر فرمانروايي ازپاسارگاد به آن بوده است. براساس اطلاعات موجود، شهر پارسه (سده ششم پيش از ميلاد) و شهر استخر (سده دوم پيش ا ز ميلاد) مهم‌ترين آثار به جا مانده از دوران باستان در جلگه فروردين مي باشند. عدم و جود کاوش‌هاي دقيق و کامل درمنطثقه بر اين ظن مي ‌افزايد که شايد در پهنه دشت فروردين محوطه‌هاي باستاني ديگري وجود داشته باشد که هنوز مورد شناسايي قرار نگرفته است.
از نظر طبيعي، شکل زمين در اين منطقه ترکيبي از کوه‌هاي بلند تا متوسط در جلگه است. جلگه دشت فروردين جايي که شهر باستاني و کهن پارسه در آن واقع است، از شرق با درياچه تاشک، از شمال با کوهستان‌هاي نسبتاً مرتفع، از جنوب با ارتفاعات زرقان و از سمت باختر با حسين کوه محصور گشته است اين کوهستان با بلنداي متوسط، ساختاري همانند از طبقات آهکي چين خورده و صخره ساز دارند که فرم ديوارهاي طبيعي را بخود گرفته اند و جود پرتگاه‌هاي بلند، ديوارهاي پرشيب، غارهاي بزرگ، اشکفت‌هاي عميق، طبقات کنگره‌اي و پله‌ساز و تختگاه‌هاي وسيع در ارتفاعات، منظر طبيعي منحصر به فردي ايجاد کرده است که آن را از ديگر سرزمين‌هاي خارج از حوزه زاگرس متفاوت مي‌سازد آب گوارا و مناسب، چراگاه‌هاي وسيع،‌جان پناه‌هاي طبيعي و ساير ويژگي‌هاي طبيعي شرايط مناسب را جهت دامداري و کشاورزي، نيز شرايط دفاعي لازم را جهت تمرکز حکومت و شکل‌گيري امپراطوري بزرگ هخامنشيان فراهم مي‌نموده است.
مطالعات انجام شده بر روي منطقه آن را جلگه‌اي کوهستاني با بسري از سازنده زمين شناسي نرم و قابل فرسايش، ليتولوژي شيل و مارن سازند گورپي با پوشش خاک حاصلخيز معرفي مي‌کند که داراي منابع آب سطحي وز يرزميني مناسب است سازند گروپي شامل لايه هايي از مارن و شيل‌هاي آهکي است که سن کرتاسه پسين دارند و به واسطه نرم بودن، تحت فرسايش قرار گرفته و توپوگرافي پست مي‌سازند اين جلگه به بارش‌هاي فصلي،‌آب رودخانه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها آبياري مي‌شود از ترکيب آب وخاک مناسب است که کشتزارهاي وسيع و چراگاه‌هاي فراوان براي استقرار کشاورزان، روستاييان و عشاير ايجاد شده است.

روش مطالعه و بررسي
در اين تحقيق با بهره‌گيري از داده‌هاي نوين که شامل داده هاي دورسنجي و عکسبرداري دقيق است سعي شده تا اطلاعات جديدي ارائه شود و براساس آن امکان بررسي و همايندهاي ساختاري آن دوران فراهم گردد. استفاده از دورسنجي راديومتري و طيفي در مطالعات باستانشناسي دانشي جديد و داراي کاربردهاي فراوان مي باشد از داده‌هاي دورسنجي و تفسير تصاوير هوايي و ماهواره‌اي مي‌توان به عنوان ابزار مناسبي براي تشخيص ساختارهاي طبيعي و مصنوعي و عوارض روي زمين استفاده کرد. با استفاده از اين تکنيک در بررسي دقيق مکان هاي تاريخي/ طبيعي مي‌توان به چشم‌انداز نويني که منطبق بر شناخت دقيق‌تر و کامل‌تر ازمحوطه‌هاي تاريخي است دست يافت.




روش‌هاي ژئوفيزيکي دقيق نظير تشخيص تغييرات ميدان مغناطيسي، تخلخل، رطوبت، و چگالي نيز مي‌توانند اطلاعات دقيقي از ابعاد و شکل و ارتفاع ديواره‌،برج‌ها، دروازههاي ورودي و همچنين کاربري‌هاي زمين پيرامون پهنه‌ هاي تاريخي ارائه دهند اما به دليل پرهزينه بودن آنها و نياز به صرف زمان طولاني در اين تحقيق از داده‌هاي ماهواره‌اي استفاده شده است.

تفاوت در بافت خاک، نشانه بازتاب متغير بخشي از حرارت است از اين پديده مي‌توان خاک‌هاي سست و واريزه‌اي در مزارع قديمي يا خرابه‌‌هاي مدفون را شناسايي کرد. در غالب موارد تشخيص ساختمان مدفون از زمين بکر و پوشش گياهي را مي‌‌توان به سهولت با عکسبرداري‌هاي مادون قرمز و تصاوير منعکس کننده انجام داد. سنجنده‌هاي چندطيفي (نور مرئي و مادون قرمز) مي‌توانند کاوش‌هاي قديمي پر شده از رسوبات را به واسطه بالاتر بردن مقدار رطوبت در آنها و گرماي متفاوت از خاک‌هاي مجاور تفکيک نمايند. زمين‌هاي واقع روي خرابه هاي مدفون با مواد مخلوط مانند ساروج، رس، سنگ آهک، اجر، خشت و گل در مقابل امواج الکترو مغناطيس داراي صفات متفاوت در بازتاب، پراکنش و جذب مي باشد. بدين ترتيب شدت‌هاي مختلف در سنجنده ماهواره ثبت مي‌نمايند. ديوارهاي پنهان، سنگ‌هاي فشرده و ساروج نمي توانند مقدار زيادي اب را در خود ذخيره کنند و بدين روي خاک به سهولت خشک مي‌گردد. مواد اين ديوارها مي‌توانند رخنموده و پراکنده شوند و ذرات پراکنده‌تر باعث بازتاب شديدتري در مقابل نور مرئي و منجر به روشن تر بودن اين مواد نسبت به خاک‌هاي مجاور در تصاوير ماهواره‌اي و عکس‌هاي هوايي مي‌شود.
منراحل اصلي اين روش شامل پردازش داد‌ها، تعيين واحدهاي طيفي يا بافتي و سپس مشخص ساختن ويژگي‌هاي منظر است به طور اجمال، پردازش داده‌ها شامل تصحيح راديومتري، حذف بي هنجاري، تصحيح هندسي، دادن مختصات جغرافيايي، کاليبراسيون داده‌ها و تهيه تصاوير موضوعي است. در تصاوير رنگي از ترکيب باندهاي RGB (قرمز - سبز -‌ابي) براي طيف‌هاي مختلف نسبت‌ها،‌و مولفه اصلي استفاده مي‌شود. فيلتراسيون هاي متفاوت از جمله گام‌هاي مؤثر در آشکارسازي جزئيات است مناظر طبيعي از ترکيب بافت شکل، توناليته، همايندي، وابستگي، الگو و سايه شکل گرفته و برحسب دانش مفسر و قياس با دانسته ها تعبير و تفسير مي‌شوند. تشخيص مناظر و عوارض بر پايه تشابه و ايجاد تباين انجام مي‌گيرد. جزئي‌ترين واحد در داده‌ ها و تصاوير ماهواره‌اي پيکسل است که با ابعاد معين ودرجه روشني در مقياس خاکستري تعريف مي‌شود.


توناليته بوجود‌آمده ناشي از تغييرات درجه روشني در پردازش و تعيين واحدهاي طيفي و يا بافتي مي باشد. اين توناليته به واسطه بازتاب الکترومغناطيسي طبيعت در طيف‌هاي متفاوت به و جود مي‌آيد و مشخص کننده عناصر مختلف منظر نظير جنس زمين، عوارض سطحي، پوشش گياهي و تغييرات ايجاد شده انسان‌ساز از قبيل جاده‌ها و ساختمان مي باشد. بي‌هنجاري‌هاي رنگي يا زمينه‌هاي روشن معلول بالاشدگي، آب محتوايي و تغيير کاني شناسي در آوارهاي بجاي مانده از برج و باروهاي مخروبه است. اين اختلافات منجر به بروز بافت ها و الگوهاي خطي و لکه‌اي در تصوير پردازش شده مي‌باشد. اين لکه‌ها مي‌‌توانند منعکس کننده بقاياي برج‌هاي ديده باني در طول بارو باشند.
در اين تحقيق براي اثبات و جود ساختاري خاص (ديواره) در پيرامون تختگاه، پردازش داده‌هاي ماهواره‌اي و تصاوير هوايي انجام شده است. علاوه بردورسنجي و پردازش داده‌هاي افزاري GIS تهيه شد. اين لايه‌ها شامل لايه‌هاي مربوط به اطلاعات بستر طبيعي منطقه شامل زمين‌شناسي، خاکشناسي، گياه‌شناسي، هيدرولوژي و هيدروژئولوژي، تکتونيک، اقليم شناسي بودند که با انطباق با اطلاعات باستانشناسي و تاريخي منطقه، امکان ايجاد لايه‌‌هاي جديدتري را فراهم کردند. لايه‌‌هاي اخير اسناد کامل‌تري را فراهم ساخت که منجر به شفاف‌سازي منظر باستاني منطقه در دوران تمدن‌ هخامنشيان شد.
در بخش مطالعات محيطي براي تعيين موقعيت‌هاي دقيق مکاني عوارض طبيعي و مصنوع از دستگاه GPS‌استفاده شده است. همچنين برداشت ميداني از منطقه جهت تکميل اطلاعات موجود در زمينه‌هاي زمين شناسي، خاک‌شناسي، گياه‌شناسي، هيدرولوژي و هيدروژئولوژي انجام گرفته است.

يافته‌هاي تحقيق
الف-وجود برج و بارو در پيرامون تخت جمشيد و مشخصات آن

اگرچه وجود برج و بارو در پيرامون تخت جمشيد تاکنون مورد ترديد بوده، اما يافته‌هاي اين پژوهش ويژگي‌هايي به شرح زير در دشت فروردين و در پيرامون و امتداد تختگاه تخت جمشيد را نشان مي‌دهد که تاييدي بر وجود برج و بارويي مشخص است:
1-بي هنجاري هاي نوري - بافتي خطي با لکه‌هاي سفيد ناشي از وجود عناصر بيگانه (سنگ، ساروج، رس، آجر، خشت، و رطوبت متفاوت) که مي‌تواند منعکس کننده وجود ترکيب و بافتي خاص نسبت به محيط پيراموني باشد.
2-وجود لکه هاي سخت مجزا از يکديگر که آرايه آنها نسبت به کشتزارها، نشانه حضور مواد سنگي بيگانه، پوشش گياهي مختلف، مقدار رطوبت کمتر و گرماي بيشتر است.
3-وجود اختلاف جزئي در بلندي اين بي‌هنجاري‌هاي نسبت به زمين‌هاي مجاور، نشانه انباشت آوار سازه‌هاي کهن است.
4-در تصاوير موضوعي ساخته شده براي تختگاه و نواحي مجاور آن، بقايايي از عوارض بي‌هنجار ديده مي شود که به بقاياي ديوار و برج هاي ديده باني پيشين در اطراف آن اشاره دارد. بقاياي اين عارضه خطي شامل تخته سنگ‌ها، قلوه سنگ‌ها، ساروج و مواد رسي داراي تضاد بازتابش در طيف‌هاي الکترومغناطيس نسبت به بستر سنگي پيراموني است و به همين دليل در تصاوير ماهواره‌اي به خوبي مشاهده است براي رديابي اين ديوار از بازتاب طيفي در عکس‌‌هاي هوايي نيز استفاده شده است. شکل کلي اين عارضه مربعي است و اطراف تختگاه رادربرمي گيرد.
کاوش‌هاي پيشين در دامنه کوه مهر درکناره شمالي تختگاه بخش کوچکي از عوارضي را نشان مي‌دهد که مي‌تواند مربوط به بقاياي برج وبارو باشد که فرسايش ناشي از آب هاي سطحي و هوازدگي آن را تخريب نموده است. تصاوير پردازش شده، همچنين نشان دهنده و جود تخته سنگ‌ها و قطعات سنگي همراه با مواد رسي و بيگانه انباشته‌شده‌اي است که بخشي از اين مواد ومصالح به دليل ساخت ساز و کشاورزي‌هاي دوره‌هاي مختلف جابجا شده ولي هنوز بقايايي از چنين مصالحي که داراي رطوبت بيشتر و گرماي متفاوت از خاک‌هاي مجاور است و از لحاظ قدمت، جنس، ترکيب مواو نحوه عمل‌آوري در تعارض با مصالح و مواد بعد از دوران باستان هستند، در محل مشاهده مي شود. اين تخته سنگ‌ها و بقاياي مصالح ساختماني مي تواند نشانه وجود برج و باروي باستاني در منطقه باشد.
متأسفانه کاوش‌هاي نامنظم باستانشناسان در دهه هفتاد قرن بيستم ميلادي منجر به از بين رفتن بخش‌هاي مهمي از اين ذخاير شده است. احداث جايگاه به مناسبت جشن‌ هاي 2500 ساله و استقرار چادرهاي سلطنتي در سال 1978 که با تسطيح و جابجا کردن مواد همراه بوده بخش هاي مهمي از بقاياي مصالح ساختماني دوران باستان نظير سنگ و ساروج و خشت‌هاي رسي را از بين برده و در حقيقت بخش مهمي از تاريخ دوران باستان از صفحه روزگار پاک نموده است.
با پردازش و تفسير تصاوير ماهواره‌اي و عکس هاي هوايي بافت ها و عوارض خاصي با آرايه خطي و نظام دار يافت شده که شامل 34 لکه دايره‌اي در اندازه‌هاي مختلف مي باشند که 17 مورد از اين لکه‌‌هاي دايره‌‌اي در پهنه دشت هستند. تجمع حجم زيادي از انباشت آوار سازه‌هاي کهن و شکل دايره‌اي آنها نسبت به عارضه‌هاي خطي که اين فرم‌هاي دايره‌اي را به هم متصل نموده اند، شباهت ساختاري بسيار به برج‌هاي مدور با ابعاد وا ندازه هاي گوناگون دارد به نظر مي‌رسد دروازه‌هاي ورودي با ابعاد مختلف در ميان برج‌ها ساخته شده باشند. شايد دليل تنوع در ابعاددروازه‌ها را بتوان در تخصيص يافتن آنها به طبقات مختلف اجتماعي برشمرد. برحسب اينکه ورودي مربوط به خاندان سلطنتي، کاروان‌ها و ميهمان‌هاي جشن هاي نوروزي و ديگر مراسم باستاني بوده يا کارگران و کارمنداني که بر روي تختگاه و کارگاه‌هاي آن خدمت مي‌کرده‌اند و يا مردم عادي، ابعاد آن تغيير مي‌کرده است.


ب-سيماي منظر باستاني تخت جمشيد
منظر کنوني تخت جمشيد ساختار پيچيده‌اي از خرابه‌هاي باستاني و طبيعت خاص پيرامونش است ردپاي تغيير و تحولات از زمان احداث سکو تا اتمام بناهاي موجود بر روي تختگاه قابل رديابي است. اين تغييرات در چهار مرحله از امپراطوري چهارصدساله هخامنشيان روي داده و طبيعت پيرامون آن را تحت تأثير قرار داده است. اين چهار مرحله شامل آغاز تشکيل هسته دوم حکومتي در دشت فرودين توسط داريوش اول(486-522 پيش از ميلاد)، دوران حکومت خشايار شاه و تغييرات بنيادي مربوط به آن دوره در تخت جمشيد و پارسه، و تغييرات تدريجي بوجود‌آمده در دوران پادشاهان بعدي (330-465 پيش از ميلاد) و سرانجام در مرحله آخر افول قدرت هخامنشيان متأخر و حمله اسکندر مقدوني در سال 330 پيش ا زميلاد مي‌باشد.
از مجموعه مطالعات محيطي و تاريخي مي‌توان چنين نتيجه گرفت که پيش از‌آغاز شکل‌گيري تخت جمشيد در زمان داريوش اول، نشانه‌هاي بارز تمدن در گوشه و کنار دشت حاصلخيز فروردين وجود داشته است عوامل گوناگون از جمله شرايط مناسب زيست محيطي، خاک حاصلخيز، وجود رودخانه‌‌هاي کر و پلوار در مرزهاي غربي وشمالي آن، جنبه تقدس کوه مهر بهعنوان مرکز اجراي مراسم آئيني قراني کردن، و وجود شهر استخر در سرحدات شمال شرقي دشت، مردمان بسياري را درآبادي‌هاي پراکنده اين منطقه جمع آورده و امروزه مکانيابي اين آبادي‌ها جز با مطالعات مختلف و بهره‌گيري از علوم نوين و سيستم‌هاي جديد، پردازش تصاوير ماهواره‌اي با وضوح تصويري بالاتر و کاوش‌هاي منسجم براساس اطلاعات ماهواره‌اي پردازش شده امکان‌پذير نمي‌باشد.
مطالعات محيطي منطقه تخت جمشيد و بررسي سير تحولات آن به ويژه از دو هزار سال گذشته تاکنون تغييرات قابل توجهي را از نظر شرايط اقليمي، زمين‌شناختي، جنس خاک، لرزه خيزي و به ويژه هيدروژئولوژي و هيدرولوژي نشان نمي‌دهد به نظر مي‌رسد بيشتر تحولات محيطي از لحاظ تغييرات در تراکم و نوع پوشش گياهي منطقه باشد تا شکل زمين و ساختار هيدرولوژيک آن، آنچه بديهي به نظر مي‌رسد وجود انواع گونه‌هاي گياهي درختي و درختچه‌اي بومي زاگرس مرکزي به شکل جنگل‌هاي بومي پراکنده در منطقه مي‌باشد.
اگرچه سيماي محيط مصنوع در تغيير است، بررسي‌هاي اين تحقيق تغييرات خاص محيط طبيعي را از لحاظ ويژگي هاي توپوگرافي، اقليم، نوع وتيپ پوشش گياهي، هيدرولوژي و هيدروژئولوژي از زمان تشکيل مجموعه تختگاه در دوران داريوش اول تا اوج شکوفايي تمدن هخامنشيان در اين منطقه نشان نمي‌دهد. با اين حال مي‌توان با حذف تدريجي گونه‌هاي بومي گياهي، کاهش تراکم جنگل‌‌هاي درختان و درختچه‌هاي بومي منطقه زاگرس نظير بلوط، بنه، کيکم، سدر به ويژه در دامنه کوره‌هاي پيرامون دشت و کاهش تنوع و تراکم گياهان خودروي حاشيه رودخانه‌هاي پلوار و کر و نيز تبديل تدريجي جنگل‌هاي طبيعي موجود در دشت به کشتزارها و يا باغ‌ها و شکارگاه‌هاي سلطنتي اشاره کرد توسعه تختگاه و شهر پارسه، تخصيص اراضي بيشتر به کشاورزي روند تدريجي و کند در تغييرات سيماي محيطي منطقه را نشان مي‌دهد. اين تغييرات در طول زمان اگرچه تأثير خويش را بر منظر نهاده‌اند اما در شکل کلي آن تغيير و تحول عمده‌اي به وجود نياورده‌اند.
يافته‌هاي اين تحقيق براساس مستندات تهيه شده از لايه هاي اطلاعاتي محيطي و با توجه به مستندات تاريخي و باستانشناسي موجود، ويژگي‌هاي ساختاري منظر طبيعي تاريخي جمشيد را در دو مرحله يکي در دوران متقدم و ديگري در اوج شکوفايي تمدن هخامنشيان به صورت زير تشريح مي‌نمايد.

1-دوران متقدم (پادشاهي داريوش کبير 486-522 پيش از ميلاد)
- منظر عمومي دشت
منظر دشت يکپارچه و منظم از قطعات بهم فشرده زمين‌هاي کشاورزي و جوي هاي آب از ميان قطعات، پيرامون آبادي‌هاي پراکنده، تشکيل شده است افق گسترده ديد در منتهي اليه دشت، از شرق به کوه مهر و از شمال به کوه‌هاي نقش رستم و سه گنبدان محدود مي‌شده است.
منظر آبادي هاي پراکنده در سرتاسر دشت ترکيبي ساده و نامنظم از خانه‌هاي خشتي ساده در ميان قطعات کشتزارها را به نمايش مي‌گذارده است

منظر تختگاه
در بخش جنوبي کوه مهر بافت متراکم‌تري نسبت به ساير بخش‌ها و جود دارد اين موضوع با يافته‌هاي کخ درباره مجموعه فشرده خانه هاي کوچک خشتي در کنار خانه‌هاي مجلل با تزئينات سنگي و حياط مرکزي نيز تطابق دارد.
منظر عمومي کوه، يکپارچه، با شکاف‌ها، صخره‌ها و قطعه سنگ‌هاي رويهم نشسته بوده‌ است.
پوشش درختان بومي جنگلي و شريان‌ها و آبشارهاي متعدد، خط سبز پوسته‌اي را تشکيل مي‌داده است.
احداث ورودي مجموعه در بخش جنوبي، عامل ارتباط دهنده دشت و تختگاه بوده است و علاوه بر آن ارتباط مردم ساکن در آبادي‌هاي پرجمعيت بخش جنوبي را با پادشاه برقرار مي‌کرده است ارتباطي ساده از منظر برون به درون ساخت و سازهاي تختگاه به کاخ آپادانا و پلکان شرقي محدود مي‌شده است. فضاي خالي وسيع روي تختگاه امکان تجمع افراد بيشماري را براي اجراي مراسم مذهبي و جشن‌‌هاي نوروزي فراهم مي‌ساخته است. کاخ آپادانا با ستون هاي بلند و پيکره ها و نگاره‌هاي تزئيني، احجام تراشيده شده سرستون‌ها و ايوان‌ها، پلکان مجلل و باشکوه شرقي با نگاره‌هاي نمادين و تزئينات برجسته و ممتاز نمادي از قدرت فرمانروايي شاه است که در مقابل تقدس و استواري کوه خودنمايي مي‌کند. فضاي وسيع مقابل ايوان شرقي بر ابهت اين ايوان مي‌افزوده و منظري درونگرا در فضاي تختگاه ايجاد مي‌کرده است.

منظر برج و باروي تخت جمشيد
اينکه آيا برج و باروي پارسه در اين دوران ساخته شده و يا مقدمات ساخت و ساز آن آماده شده است نياز به مطالعات بيشتر و کامل‌تري با بهره‌گيري از روش‌هاي تکميلي ديگري مانند داده‌‌هاي اطلاعاتي و با وضوح تصوير بالاتر دارد در اين راستا با استفاده از فناوري جديد و سيستم‌هاي نوين فني که براي اسکن لايه‌هاي مختلف زمين با وضوح تصوير بيشتر به
کار مي‌روند، مي‌توان اطلاعات دقيق‌تري از قدمت برج و بارو ارائه داد به همين دليل مدل سه بعدي منظر دشت فروردين در اين دوران را مي‌توان با احتمال وجود برج و بارو در پيرامون تختگاه در نظر گرفت ويژگي‌هاي منظر اين دوران د رتصوير شماره 3 (الف -ج) ترسيم شده است.


2-دوران متأخر (اوج تمدن هخامنشيان، 330 486 پيش از ميلاد)
منظر عمومي دشت

براساس مدارک موجود، يافته‌هاي اين تحقيق، در اين دوره تاريخي که در تصوير شماره 4 بازسازي شده است.
شهر پارسه از توسعه آبادي‌هاي پراکنده جنوب تختگاه با طراحي از پيش تعيين شده اي شامل خيابان‌کشي‌ها و تقسيمات محله‌اي شکل گرفته و بنابراين از وسعت زيادي برخوردار بوده است. جهت‌گيري ساختمان‌ها و جهت‌گسترش آنها با آثار روي تختگاه يکي بوده است.



  • [*=right]کوچه ها با زاويه 90 درجه نستب به ديگر به شبکه پيوسته گذرها و خيابان‌ها متصل بوده است و به همان طريق زواياي ساختمان‌ها و نيز همگي بسيار دقيق گونيا شده‌اند. زمين‌هاي مورد نياز براي هر ساختمان و تقسيمات دروني آنها بنا بر اصل نيازهاي هر بخش تعيين مي‌شده است و در نتيجه در درون هر مربع و يا مستطيل در يک مجموعه، واحدها در يکديگر ادغام مي شدند.
    [*=right]با توجه به تقسيمات خيابان‌ها و محورها در امتداد مسيرهاي آب در نظرگيري علاقه ايرانيان باستان به فضاهاي سبز و گشوده احتمالاً درختان متنوعي در امتداد محورهاي خطي خيابان‌ها کاشته مي‌شده است. در الواح گلي به خيابان‌هاي سنگفرش شده در حاشيه آبراهه‌ها اشاره شده است.
    [*=right]احداث خيابان‌هاي اين شهر و تقسيم‌بندي محلات آن منطبق با مسير جراينات آب و کانال‌هايي که از فراز کوه مهر به سمت دشت جريان يافته اند، اتفاق افتاده و خيابان‌هاي اصلي به صورت شريان‌هايي د رميان محلات تازه شکل گرفته به خيابان‌هاي کوچک‌تر تقسيم مي‌شده است.
    [*=right]زمينه براي توسعه ساخت و ساز کاخ باغ‌هاي سلطنتي، خانه‌هايي با تزئينات سنگي نظير کاخ‌‌هاي احداث شده روي مجموعه در بخش غربي (رو به سمت شمال مجموعه) افزايش يافته است آثار بقاياي اين خانه‌هاي مجلل در بخش جنوبي تختگاه برجاي مانده است.
    [*=right]با توسعه شهر پارسه به سمت شمال و غرب، بخشي از زمين‌هاي کشاورزي، نزديک به تختگاه به حاشيه دشت رانده شده‌اند. توسعه آبادي‌هاي موجود در دشت نيز افق گسترده را شکسته و سطح وسيع و يکپارچه زمين هاي کشاورزي در دشت در بسياري از بخش ها، با منظره آبادي‌ها و خانه‌ها بسته شده است.
    [*=right]در پيرامون محلات شهري زمين‌هاي کشاورزي، باغ‌ها و شکارگاه‌ها تا حاشيه رودخانه کر امتداد داشته‌اند.

منظر تختگاه
در بخش جنوبي تختگاه با احداث کاخ‌هاي جديدي که متعلق به شاه، ملکه و حرمسرا بوده است و همچنين توسعه خزانه و مسيرهاي ارتباطي بين فضاهاي جديد، اين محوطه بيشتر به مجموعه کاخ‌هاي مسکوني سلطنتي تبديل شده است.





  • [*=center]در بخش شمالي تختگاه با احداث کاخ صد ستون، دروازه ملل، تالار شورا، دروازه نيمه تمام، خيابان سپاه، مجموعه‌اي نظامي، سياسي و اداري به وجود آمده است اين تغيير هويت،
  • منظره عمومي تختگاه را متحول ساخته و مجموعه منقدس دوران داريوش را به مقر سلطنتي و مجموعه مسکوني شاه و دربار تبديل کرده است اين تحولات منظر سکو را به دو بخش شمالي و جنوبي با ويژگي برونگرايي و درونگرايي در کنار يکديگر تقسيم نموده است.
  • لزوم محرميت بخش جنوبي و مسکوني تختگاه (حرمسرا و خزانه) سبب انتقال ورودي به بخش غربي آن شده است رديابي مسير برج و بارو و وجود يکي از دروازه‌هاي اصلي آن در امتداد ورودي غربي (دروازه ملل) تأييد مي‌نمايد. مسير بين ورودي غربي و اين دروازه ارتباط مستقيمي بين منظر بخش شمالي تختگاه و دشت فروردين برقرار مي نموده است. ايجاد پلکان‌هاي دوطرفه که در بخشي به همديگر نزديک شده و سپس از هم دور شده و باز هم به هم رسيده‌اند نقطه عطفي در منظر ورودي ايجاد کرده است.
  • با احداث کاخ‌هاي جديد در فضاهاي وسيع روي تختگاه بر تراکم احجام پرافزوده گشته و منظر ساده روي تختگاه از يکنواختي و سادگي خارج شده و به اجزاي متعددي خرد شده است کثرت اين اجزاي ريز و درشت در کنار هم بافت متراکم و ريزي را روي سکوي تخت جمشيد به وجود آورده است.


منظر برج باروي تخت جمشيد
برج باروي پيرامون تختگاه قطعا د راين دوران وجودداشته و از بخش سلطنتي محافظت مي نموده است ويژگي‌هاي منظر پيرامون تختگاه در اين دوران را مي‌توان به شرح زير برشمرد:


  • تختگاه و کاخ‌ها روي ان با ستون هاي مرتفع منظر يکپارچه، با ابهت و منسجمي را در دامنه کوه و در ترکيب با بافت تخته سنگ‌ها بوجود آورده و در هماهنگي با منظر کوه مهر از ارتفاع و شکوه خاصي برخوردار بوده است.
    [*=center]برج و باروي پيرامون تختگاه بخش سلطنتي، کارگاه‌ها و اماکن اداري و نظامي و ساير قسمت‌هاي حکومتي را از محلات مختلف شهري جدا مي‌ساخته است.

  • اصلي ترين معبر ورودي در امتداد دروازه ملل و ورودي غربي برج وبارو بوده است.
  • احتمالاً معابر فعري و دروازه‌هاي ديگري نيز در طول برج و بارو وجودداشته است.
  • محلات شهري از مرز خارجي برج و بارو به سمت دشت و به ويژه در جهت شمال و به طرف شهر استخر توسعه يافته‌اند.

شناخت منظر طبيعي پهنه‌هاي تاريخي از اصول اوليه هرگونه مرمت و حفاظت محيطي است که در دهه‌هاي اخير موضوع تحقيق و بررسي علمي محققان و متخصصان مرمت محيطي بودها ست.
عدم توجه به محيط ومنظر پيراموني آثار تاريخي کشورمان نياز مستندسازي منظر پهنه‌هاي باارزش را ضروري مي‌نمايد. اين مهم مي‌بايد براساس مجموعه اطلاعات مربوط به بستر طبيعي در ترکيب با لايه‌هاي اطلاعاتي باستانشناسي، معماري و تاريخي منطقه انجام گيرد. تحليل اطلاعات محيطي با استفاده از تفسير داده‌هاي ماهواره‌اي TM‌ و ETM+ و عکس‌‌هاي هوايي از شيوه‌هاي جديد تحليل پهنه‌هاي تاريخي و گامي مؤثر د رجهت تعيين ويژگي‌هاي بستر محيطي و منظر اثار تاريخي مي‌باشد.
در اين تحقيق با استفاده ا زروش فوق بستر طبيعي / تاريخي تخت جمشيد مورد ماطلعه قرار گرفت و مکان برج و باروي تختگاه با استفاده از تفسير اطلاعات ماهواره‌اي تعيين شد. استفاده از اين روش و يافته هاي اين تحقيق، از ميزان کاوش‌هاي باستانشناسي که عمدتا منجر به تغييرات در شکل زمين، سامانه‌هاي آبي و تغييرات در پوشش گياهي به دليل حفاري‌هاي متعدد است مي‌کاهد و مي‌تواند به عنوان ابزاري جهت کنترل هر گونه مداخله در حريم تختگاه قرار گيرد. از جمله تأمل و تفکر در احداث تسهيلات گردشگري است و از آن جمله احداث جاده عريض و محوطه باز شرقي - غربي موجود است که براساس يافته‌هاي اين تحقيق در مورد مکان برج و بارو در وضعيت فعلي در داخل حريم برج و بارو قرار گرفته و نياز به جابجايي دارد. تعيين ابعاد و اندازه‌هاي دقيق برج و بارو نياز به داشتن داده‌هاي اطلاعاتي با قدرت تفکيک مکاني بالاتر و قدرت تفکيک طيفي زياد دارد که جهت مطالعات آتي پيشنهاد مي‌گردد. دستاورد ديگر اين تحقيق ترسيم منظر باستاني تخت جمشيد در بستر طبيعي در دو دوره هخامنشي است. مطالعات نشان مي‌دهد که بستر فرهنگي تخت جمشيد در عهد باستان بهترين همگوني و سازش را با ارزش هاي طبيعي مکان داشته است. اگرچه پويايي منظر و تغييرات شگرف انجام شده در منظر کنوني دشت فروردين امکان مرمت منظر باستاني را فراهم نمي‌آورد اما شناخت اين منظر و برقراري ارتباط و هماهنگي بين منظر باستاني و منظر کنوني مي‌تواند از تخريب‌هاي بيشتر محيطي بکاهد.

نویسنده :دکتر بهناز امین زاده و مهندس فیروزه آقا ابراهیمی سامانی
منبع :نشریه هنرهای زیبا - شماره 27- پاییز 1385
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مقدمه ای درباره عنوان تاپیک:

آماده سازی شهر برای کودکان
شهر برای چه کسی ساخته می شود؟ هرگونه پاسخ به این پرسش می تواند تفاوت های شگرفی در طراحی فضاهای شهری و پایه ریزی نهادهای شهری ایجاد کند. گروه های مختلفی در شهر زندگی می کنند، ثروتمندان، فقرا، کارگران، مردان، زنان، جوانان، سالمندان، بیماران و معلولان، کودکان و ... که همگی به "شهروندان" فروکاسته می شوند. اما واقعیت امر آن است که شهر تنها برای اقشار خاصی ساخته می شود و برخی از گروه ها عملاً نادیده انگاشته می شوند. از فضاهای کاری و حمل و نقلی گرفته تا فضاهای فراغتی و حتی فضاهای مسکونی همه در خدمت رفع نیازهای اقشار خاصی از شهروندان است که عمدتاً ترکیبی از گروه های مردان، جوانان، شاغلان، افراد سالم، و افرادی با میزان قابل قبولی از ثروت و دارایی مادی را شامل می شود. به عبارتی شهرها برای مردان جوان شاغل ساخته می شوند و تلاش مسئولان شهر فراهم نمودن امکانات مورد نیاز این قشر برای کار و بهره وری حداکثری است. علاوه بر فضاهای شهری باید به زمان شهری نیز اشاره نمود که تقریباً به طور کامل با توجه به نیازهای این دسته از شهروندان تنظیم می شود. زمان شهری برآیندی از زمان کار و زمان فراغت گروه های شاغل در شهر است و دیگر شهروندان به ناچار باید شیوه ی زندگی خود را با این زمان تطبیق دهند.یکی از گروه های خاموش که در برنامه ریزی شهری کمتر توجهی به آن ها شده است کودکان هستند. شهر محیطی پیچیده و متراکم است. انسان ها، فضاها و روابط میان آنها از قوانین نوشته و نانوشته ای تبعیت می کند که توسط بزرگسالان و برای بزرگسالان تدوین شده است لذا شهر می تواند محیطی بسیار نا امن و خشن برای کودکان باشد. در سال های اخیر با افزایش توجه به گروه های مغفول شهر، حرکت هایی در جهت احقاق حقوق شهروندی آنان و در نتیجه تبدیل شهر به مکانی برای زندگی همه ی شهروندان آغاز شده است. از جمله گفتمان "شهر دوستدار کودک" که با استقبال جامعه ی جهانی مواجه شده است. حتی اگر در بسیاری از شهرهای بزرگ اجرای دستورالعمل های مورد توافق به بهانه های مختلف به تعویق افتد.(اسماعیل شیعه)





[مقاله]منظر شهری دوستدار کودک

نویسنده:فرزانه حاجی قاسمی -ژیلا رجبی
نشریه منظر شماره 25


چکیده :
با گسـترش موج شهرنشـینی در دنیا از سویی و افزونی جمعیت از سوی دیگر، کودکان در تحوالت مدرن شهری نادیده گرفته شده و لزوم توجه به آنها در شهرها بیش از پیش احساس میشود. شهر یک واقعیت زنده و پویا است که نباید خود را بر کودک تحمیل کند
بلکه باید متناسب با شخصیت او شکل گیرد. در زمینه ارتباط شهر با کودک، نظریات فراوانی وجود دارد که معتبرترین آنها »شهر دوستدار کودک« است که برای اولین بار در دهه 90 توسط یونیسف یا همان صندوق حمایت از کودکان ارائه شد. در این طرح، وزن بیشتر نگاههای عملکردی و کالبدی به شـهر برنقش هویتی آن سـایه افکنده است. این نوشتار بر آن اسـت تا با رویکردی منظرین به تحلیل همه جانبه محیط شـهری دوسـتدار کودک بپردازد و بعد فرهنگی و ذهنی آن را نیز قوام بخشد. منظر شهری دوستدار کودک، با نگاه عینی _ذهنی به پدیده شـهر، مشـارکت و نقش شهروندی کودکان را مبنا قرار داده و سه راهبرد توسعه زندگی پیاده، فعالیت در فضای جمعی شهری و طبیعت گرایی را در راستای افزایش نقش مشارکتی کودکان پیشنهاد می دهد. هر یک از این راهبردها، شامل سیاستها و اقداماتی است که به ایجاد حس هویت، امنیت، تعلق مکانی و لذت میانجامد و شـهر را به سـوی بسـتری برای برآوردن نیازهای مختلف کودک و رشد و پرورش همه جانبه او سوق میدهد.







 

پیوست ها

  • MANZAR50381392841800.rar
    234 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عنوان مقاله :
درآمد / منظر و مسکن

نویسنده :
سید امیر منصوری

چکیده :
خانه سنتى محصول عالى تمدن ايران است. جنب ههاى ضرورى براى ايجاد مسكن امن، راحت، زيبا و آرا مبخش در خانه ايرانى گرد هم آمده است. اگر چه شرايط زندگى مدرن و تغيير شرايط ساخت و ساز در شه رها اجازه تداوم سنت معمارى درساخت مسكن امروز را نداده، ولى فراوانى نمون ههاى مسكن سنتى در شهرهاى تاريخى و روستاهاى كشور، كه ناشى از قدمت فرهنگ و تمدن ايران است،همچنان امكان درس آموزى از تجربه گذشتگان را زنده نگاه داشته است...
 

پیوست ها

  • منظر و مسکن.pdf
    246.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارزیابی شاخصهای شهر دوستدار کودک از منظر معماری و شهرسازی اسلامی در عصر جدید
(از مقالات سمینار معماری و شهرسازی توسعه پایدار با محوریت از معماری بومی تا شهر پایدار )


علی اسماعیل زاده کواکی-محمدعلی میرشکاری- مینا امیری نژاد

چکیده

کودک امروزی به دلیل معماری خاص شهری و در کنار آن تربیتهای خاص، کمترین میزان تعامل و برخورد را با اطرافیان دارد و متأثر از بینظمی معماری شهری و فشارهای روانی حاصل از آن، دچار مشکلات عدیدهای است. کودکان و نوجوانان با عنوان اعضای جامعه ما با مجموعهای از خواستهها و نیازهای خاص خود، استفاده کنندگان محیط ساختگی ما میباشند.
هدف مقاله حاضر، ارزیابی ویژگیها و شاخصهای شهر دوستدار کودک و تطبیق آنها از نگاه معماری و شهرسازی اسلامی میباشد که روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای اسنادی و تطبیقی میباشد و ...
سؤال پیش روی تحقیق به شرح زیر میباشد:

  • شاخصهای دوستدار کودک در معماری و شهرسازی اسلامی از چه جایگاهی برخوردار میباشند؟
با توجه به چارچوب نظری تحقیق، فرضیه این پژوهش بدین صورت مطرح میگردد:

  • به نظر میرسد با توجه به اینکه در تعالیم اسلامی نیز توجه ویژهای به دوران کودکی شده است با این وجود در طراحی فضاهای شهرها توجه چندانی به فاکتورها و شاخصهای مناسب کودکان نمیشود.
نتایج نشان میدهد، محیطهای شهری، فضای زندگی روزمره برای همه شهروندان است و لذا باید توانایی پذیرش کلیه افراد و گروههای سنی و اجتماعی و همچنین تأمین نیازها و خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد. در این میان کودکان به عنوان آسیبپذیرترین اعضای جامعه نیازمند مراقبت و حساسیت بیشتری هستند. فضاهای شهری محیط های فرهنگساز و تاثیرگذاری هستند که در شکلگیری فضای ذهنی جامعه نقش اساسی دارند که شهرهای اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیستند . اسلام تاکید میکند که طراحی شهرها باید به گونهای باشد که نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام جامعه را برآورده سازد.


وازگان کلیدی: شهر دوستدار کودک، شاخصهای شهر دوستدار کودک، شهر اسلامی، معماری اسلامی، کودک
 

پیوست ها

  • ARC (16).pdf
    752.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
الگوهاي طراحي فضاي سبز در "شهر دوستدار كودك"
نمونه موردي : شهر دوستدار كودك بم


حامد كامل نيا
سعيد حقير

چكيده
پروژههاي شهر دوستدار كودك به طور عمده براي ايجاد فرصت براي كودكان در راستاي شكل دادن و يا تغيير محيط پيرامونشان است. از اين منظر طرحهاي دوستدار كودك به دنبال اعطاي حق شهروندي به بچه ها، توسعه آگاه ي، بالابردن مشاركت جمعي ، كم كردن ميزان خشونت عليه كودكان، توجه به موضوعات زيست- محيطي و .. است. در كشور ما شهر بم (بعد از زلزله ناگوار سال 1382 ) از نمونههايي بود كه رويكرد دوستدار كودك در بازسازي آن مورد نظر قرار گرفت . يكي از پروژههاي تعريف شده در اين راستا پيدا كردن الگوهاي طراحي فضاي سبز با توجه به ديدگاه هاي بچ ه ها بو د . در اين طرح با استفاده از متدولوژي گروه- بحث و رو شهاي مشاركتي همچون قصه گويي، جداول و پازلها، مدلسازي، نقاشي و ... نظرات بچ ه ها در ارتباط با فضاهاي سبز جمعآوري و تحليل شد. با وجود اينكه بيشتر تصورات بچه ها مربوط به موضوعاتي بود كه در گذشته تجربه كرده بودند،شاخصههايي چند در راستاي دست يافتن به الگوهايي براي انتخاب مصالح، نحوه جانمايي فضاها، برخي از فضاهاي مورد نياز، نحوه محصور كردن فضاهاي سبز، مسيرهاي دوچرخه، محل گلها و درختان و ... وجود دارد. فضاي سبز در تلفيق با فضاهاي بازي، قلمروهاي جداگانه براي بچه ها و بزرگسالان، فضاهايي براي خاطره نويسي، مجسمه ها، مصالحي مانند چوب و زمينهاي چمن از جمله خواستهاي كودكان در راستاي توصيف الگوهاي فضاي سبز در يك نمونه مربوط به نتايج يك گروه بحث در پروژه شهر دوستدار كودك بم بود.


واژگان كليدي
شهر دوستدار كودك، مشاركت كودكان، فضاي سبز، بم.
 

پیوست ها

  • shahr dostdar kodak .pdf
    865.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز

فهرســــت مقـــالــات تاپیــــک :


________________________________________



  • مقاله منظر شهری، بیانی از مدنیت جامعه

نويسنده:
علی عاشوری

چکیده :
شهر محصول مستقیم جامعه ای است که در آن زندگی می کنند و گوناگونی منظر شهرها در تاریخ و جغرافیای جهان، معلول اندیشه های متفاوت مدنی در جوامع می باشد. شهرهای فلات ایران به تبع تجربه ی تمدن های مختلف در یک بستر بوم شناختی و فرهنگی، منظر ویژه ای به خود گرفته است؛ لذا سیما و منظر شهر می تواند معیاری باشد برای بررسی روند تحولات جامعه و فهم اندیشه ی مدنی آن. بدیهی ست به دلیل تمایز ساختار و اندیشه ی مدنی جوامع، سهم حضور عرصه های آن در ایجاد فضاهای شهری و شکل گیری منظر آن ها متغیر خواهد بود. شهر از سوی عناصر منظر و از طریق نظام خاصی که میان آن عناصر برقرار می شود، شکل گرفته و واجد هویت مکانی و اجتماعی می شود و خواندن آن به مثابه ی یک متن، نیازمند آگاهی از قواعد و دستور زبان منظر می باشد. از این رو، قرائت منظر شهری برای پی بردن به آن دستورزبان و به منظور حفظ منظر و تعیین خط مشی توسعه برای آینده ای که انتظارات و مناسباتش متفاوت خواهد بود، ضروری می باشد. زیر بنای تحلیلی بحث، این نکته است که ارتباطی میان ماهیت اجتماعی و سیاسی فضاهای شهری و منظر آن برقرار است که با قرائت آن می توان سهم حضور بخش های یک جامعه را در شکل گیری منظر آن شهر بازجُست.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ادامه مطلب



  • مقاله تداوم هويت در منظر شهري

نويسنده:
محمد آتشينبار

چكيده :
اگرچه "هويت" در مفهوم عام و كل آن، قدمتي طولاني و هم پاي تاريخ تمدن انسان دارد، اما پيشينه اين بحث در منظر شهري چندان با سابقه نيست. سهل و ممتنع بودن مفهوم هويت منظرشهري در فرايند شناخت و ادارك، پديدهاي چند بعدي و پيچيده را پيش روي ما قرار ميدهد. از آنجا كه شهر ويترين عرضه تفكرات جامعه به دنياي بيرون و بستر شكلگيري حيات مدني است، ارتباط هويت و منظر شهري به مقولهاي تأثيرگذار در علوم مرتبط با اين حوزه تبديل شده و تلاش براي يافتن ماهيت و چيستي هويت منظر شهري جهت ارزيابي معيار سياستهاي مداخله كلان درشهرهاي امروز، امري ضروري است

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ادامه مطلب




  • مقاله هرمونوتیک منظر شهر

نویسنده:
علیرضا نوروزی طلب

چکیده :
یکی از استعدادهای شگرف آدمی، درک معقولات و مفاهیم است. قوه مفکره، امکان فهم رابرای انسان ها میسر کرده و نیروی فهم نیز توان تفسیر جهان را فراهم آورده است. پدیده های طبیعی ودست ساخته های انسانی، ابژه ها یا "برابر نهاده شده" هایی است که در هر مرتب های از مراتب فهم، عرصه تفسیررا نیز مفتوح داشته است. شهرسازی و شهرنشینی تجسم تاریخ مند حیات و تجربه زندگی است که به مثابه پیکر های اندام وار نشان از تکاپوی مادی و معنوی نوع بشر دارد. شهر در نگرش هرمنوتیکی همچون متن قابل تفسیر، تجلی گاه زندگی اجتماعی اوست که علاوه بر جنبه های کارکردگرایانه ویژگی های حیات معنوی جوامع انسانی را نشان می دهد.فرم و شکل شهر از مجموعه بافت های نشان های تشکیل شده که ماهیتی زبانی دارند. شکل شهر، می تواندبه مثابه شکلی معنادار تفسیر شود. هرمنوتیک در این بحث، علم تفسیر نشانه های موجود در متن شهر، برای دریافت معانی آن است. علم هرمنوتیک و نشانه شناسی ابزاری کارساز در فهم فرم و محتوا از طریق تحلیل نشانه های منظر شهری است.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


ادامه مطلب



  • مقاله بررسی و سنجش کیفیت زیبایی در منظر شهری بر اساس مفهوم دیدهای متوالی

نویسنده :
مسعود متولی

چکیده
:
این مقاله به تحلیل موضوع کیفیت زیبایی بوسیلة تدوین معیارهای سنجش و ارزیابی بر پایه مفهوم دیدهای متوالی در منظر شهری پرداخته است. این ارزیابی بر اساس دید و ادراک ناظر در فضا شکل گرفته است و به نظر می رسد به عنوان روشی جهت تحلیل زیبایی در منظر، می تواند در طراحی شهری مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد این پژوهش، ارائه نوعی رو ششناسی )متدولوژی( در ارزیابی منظر، بر پایه مطالعه و تحلیل محتوایی ادبیات طراحی شهری و معماری در این زمینه می باشد که چارچوبی را جهت سنجش کیفیات زیبای یشناختی کاراکترهای بصری متفاوت، در بخشی از شهر بر اساس مفهوم دیدهای متوالی بوسیله تحلی لهای تصویری و توصیفی ارائه می نماید. هدف اصلی پژوهش، برقراری ارتباط میان تئوری زیبای یشناسی منظر شهری و مفهوم دیدهای متوالی می باشد که این امر به دستیابی به اصول کاربردی در طراحی منظر شهری کمک شایانی می نماید. تأکید این اصول بر تغییرات تدریجی منظر در طول حرکت و ارتباط آن با زیبایی شناسی فضای شهری می باشد.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


ادامه مطلب
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله مستندسازي منظر باستاني تخت جمشيد

نویسندگان :
دکتر بهناز امین زاده
مهندس فیروزه آقا ابراهیمی سامانی

چکیده :
عليرغم مطالعات گسترده‌اي که در مورد زمينه‌هاي مختلف هنر، معماري، باستانشناسي و تاريخ جمشيد انجام گرفته است. در مورد بستر طبيعي و منظر اين مجموعه با ارزش اطلاعات اندکي موجود است و از آن جمله وجود برج و باروري آن هنوز در پرده‌اي از ابهام است. هدف از اين مقاله ارائه مدل سه بعدي منظر تخت جمشيد در دوره هخامنشيان است. روش اصلي اين تحقيق، تفسير عکس‌هاي هوايي در مقياس‌هاي مختلف و پردازش و تفسير د اده‌هاي ماهواره‌اي ETM , Tm است اين روش از شيوه هاي جديد تحليل بهينه‌هاي تاريخي است. با استفاده از تفاوت در بافت، اندازه، زمينه رنگي، شکل و الگوي پوشش گياهي و هم آيندي اين معيارها با بروز عوارض خطي ولکه اي در پيرامون تختگاه مکان و سيماي احتمالي بارو وبرج‌هاي ديده‌باني تخت جمشيد تعيين شده است. در ادامه با استفاده از مستندات تاريخي، منظر تخت جمشيد بازسازي شده است. دستاورد اين تحقيق علاوه بر کشف سيماي منظر باستاني تخت جمشيد در دوره تاريخي از تمدن هخامنشيان که مي‌تواند راهگشايي در کاوش‌هاي باستانشناسي و معماري اين مکان باارزش باشد، معرفي شيوه‌اي مستندسازي ويژگي‌هاي طبيعي و منظر ساير پهنه‌هاي تاريخي کشور است استفاده از اين روش نياز به حفاري‌هاي متعدد و در نتيجه تخريب‌هاي محيطي را به حداقل مي‌رساند.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

مستندسازي منظر باستاني تخت جمشيد





  • مقاله قیاس باغ ژاپنی و ایرانی

نویسنده :
ملیحه تقی پور

چکیده :
باغ ایرانی و ژاپنی از الگوهاي اصلی باغ سازي در جهان بوده و با ویژگی هاي سرزمینی و فرهنگ مردم آنها پیوند محکمیداشته اند. ایران و ژاپن داراي فرهنگها و آداب و رسوم متفاوتی هستند اما در هر دو تمدن احترام و جایگاه ویژه اي براي طبیعت از گذشته هاي دور دیده می شود. تفاوتهایی در نحوه استفاده و بکارگیري عناصر مختلف وجود دارد، که بیشترین استفاده ازآنها را در باغهاي هر سرزمین می بینیم. در این مقاله، با بررسی تطبیقی این دو گونه باغ می خواهیم بدانیم ویژگی ها و عناصر اصلیشان چه بوده و چگونه در آنها حضور یافته اند. مواردي که در این دو باغ بررسی و مقایسه می کنیم، اینها هستند: ساختار وعناصر اصلی، محصوریت، ساختمان هاي درون باغ، مسیرها، آب، گیاهان، و فرهنگ و زندگی. با مقایسۀ آنها ملاحظه شد که همۀ این موارد نقشی اساسی در ساخت این باغ ها داشته، اما نحوة کاربردشان داراي تفاوت هایی بوده است. آنچه که توجه راجلب می نماید اینست که در هر دو الگوي باغ زندگی اي متناسب با فرهنگ آن سرزمین جریان داشته که با شناخت آن می توان انسانی را که در طول تاریخ در آنجا زیسته است، درست تر شناخت.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

قیاس باغ ژاپنی و باغ ایرانی



  • مقاله تصویرسازی باغ و عناصر آن در اشعار سهراب سپهری

نویسنده :
حدیث خیرآبادی

چکیده :
در این‌ نوشتار‌، بحث‌ ما پیرامون‌ تصاویر باغ و عناصر آن در اشعار شاعر طبیعت، سهراب‌ سپهری‌ است‌.
اما در بررسی اشعار سهراب نمی توان به طور صرف به مطالعه آنها پرداخت. بلکه باید تفکر سهراب را به عنوان یک عارف اهل سلوک، نقاش و شاعر و به طور همزمان بررسی نمود تا بتوان به نتیجه ای همه جانبه دست یافت.دوران کودکی سهراب در باغ بزرگی ، با درختان تنومند و کهنسال عَرعَر و تبریزی و اَقاقی، جوی آبی که در عرض باغ جاری بود و کنار آن پر از گلهای داوودی، شب بو، زنبق و اطلسی، شبهای کودکی‌اش را معطّر و خوابها و رؤیاهایش را شیرین می‌کرد، سپری شد. همنشینی باچنین طبیعتی، تأثیر ژرف و عمیقی بر روحش گذاشته و با جانش عجین شده‌بود. ویژگیهای طبیعت، لطف و سادگی، لطافت و ملایمت، خلوص و پاکی، بر روحش نقش بسته بود و در شعرهایش متجلّی می‌شد.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تصویرسازی باغ و عناصر آن در اشعار سهراب سپهری




  • مقاله باغ مصری ،حس زیبایی نظم

نویسنده :
راضیه هورشناس

چکیده :
شرح مفاهیم پلان و عناصر باغ سنوفر
از آنجا که معماری و هنر مصرباستان، به شدت تحت تأثیر اعتقادات آنها به جهان پس از مرگ است، بررسی تأثیر این امر در پلان باغ سنوفر، گامی مؤثر در شناخت مبانی باغ‌سازی مصر است.
مصریان باستان شرق نیل را سرزمین زندگان و غرب نیل را سرزمین مردگان می‌نامیدند. باغ آمن‌حوتب در غرب نیل احداث شده است و این امر بر مذهبی بودن آن تأکید دارد. ورودی باغ از سمت راست پلان است و از شرق به غرب صورت می‌پذیرد، این امر حرکت از دنیای شرق به دنیای غرب را تداعی می‌کند، سفری از دنیای مادی به جهان پیچیده مابعد آن. فراعنه اعتقاد داشتند که ارواح ایشان پس از مرگ در باغ‌های بهشت‌گونه به گردش می‌پردازند، به همین دلیل گذر از روی آب (در ابتدای ورود به باغ) تجلی عبور از مرزهای مابین فیزیک و متافیزیک و مقدمه رسیدن به بهشت غایی است. در نتیجه آب در باغ‌های مصری به صورت کانال‌ها و یا دریاچه‌های مقدس همواره مورد احترام بوده است.


برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

باغ مصری ،حس زیبایی نظم
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر


فهرســــت مقـــالــات تاپیــــک :

________________________________________



  • مقاله ارزيابي مفهوم منظر در طرح هاي شهري (مقايسه تطبيقي سير تكوين طرحهاي جامع تهران با تجارب جهاني)

نويسنده:
حمیدرضا محملی ابیانه

چکیده :

رويكردهاي مختلفي در خصوص مفاهيم سيما و منظر شهري وجود دارد. اين رويكردها ماهيت مفهوم منظر را گاه تا حد زيباسازي تنزيل داده و گاه آن را معادل هرگونه ارتباط و تعامل انسان و محيط و عامل هويت بخشي به آنها دانسته اند. تبعات مختلفي در نتيجه هر تعريف از منظر شهري براي برنامه ريزي و مديريت آن به وجود مي آيد. نكته حائز اهميت آن است كه در يك گونه بندي عمومي، چگونه ميتوان طرحه اي توسعه شهري را بر مبناي رويكرد آنها نسبت به موضوع برنامه ريزي و مديريت منظر شهري دسته بندي نمود.
بدين منظور، اين مقاله تجارب جهاني و اسناد توسعه شهري تهران را مورد بررسي قرار ميدهد. در چارچوب تجارب جهاني و به عنوان نمونه هاي مطالعاتي، طرح راهبردي جده (به عنوان نمونه اي از كشورهاي در حال توسعه با شرايط فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مشابه ايران) و طرح لندن (به عنوان نمونه اي از كشورهاي توسعه يافته و پيشرو در حوزه برنامه ريزي و مديريت شهري در جهان) بررسي ميشود، سپس به روند طرحهاي جامع تهران (در سه طرح جامع تهيه شده توسط فرمانفرمائيان، آتك و بومسازگان) مي پردازد. روش بررسي، روش تحليل محتواست كه بيشتر براي بازخواني متون مورد استفاده قرار ميگيرد.
بر اين اساس، يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه روند تكميل اسناد توسعه شهري تهران در گذر زمان در جهت ارتقاي جايگاه مفهوم منظر شهري بوده است، اين موضوع همچنين در تجارب كشورهاي توسعه يافته به چشم ميخورد. در كشورهاي در حال توسعه نيز، تغييرات اسناد توسعه شهري به سمت ايجاد نگاه هويت گرايانه به مفهوم منظر بوده است. با اين وجود در تجارب موجود در طرح هاي توسعه شهري تهران، تاكنون راه حل هاي عملياتي مؤثري در جهت پياده سازي آرمان هاي تصوير شده در اين اسناد طراحي و مي تواند راه كارهاي عملياتي « چارچوب مديريت ديد لندن » تدوين نشده است. اگرچه تجاربي مانند سند مكمل طرح لندن با نام مناسبي را براي تحقق اهداف و راهبردهاي طرح هاي جديد توسعه شهري تهران در حوزه منظر شهري پيش روي كارشناسان و مديران شهري تهران قرار دهد. برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ادامه مطلب...



  • مقاله پيشنهاد ساز و كاري براي رفع ابهام معماران منظر و طراحان شهري در حوزه هاي مشترك

نویسنده :
سينا رزاقي اصل

چکیده:
معماري و شهرسازي در طي قرن پيشين و عمدتاً به دليل اهميت يافتن مسئله كيفيت عرصه هاي همگاني و عمومي شهرها و حوزه هاي پيراموني آنان مطرح شده است. امروزه گسترش مفاهيم و مباني نظري رشته هاي طراحي شهري و معماري منظر و همپوشاني آنها در فرايند ارتقاي كيفيت عرصه هاي عمومي شهري و منطقه اي از تئوري تا عمل، بر ميزان سردرگمي و ابهام نقش و حيطه هاي فعاليتي، ميان اين دو افزوده است...

برای دیدن مقاله به لینک زیر مراجعه کنید

ادامه مطلب ...



  • مقاله تحول رویکرد بصری به اکولوژیک در طراحی پار کهای شهری

نویسنده:
سید مجید مفیدی شمیرانی

چکیده:
پارک شهری به عنوان بخشی از زیرساخت طبیعی و مؤلفه ای تأثیرگذار در سیمای شهر، محل ارتباط انسان شهرنشین و طبیعت است؛ انسانی که با توسعه سریع پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیکی با طبیعت بیگانه شده است. به این ترتیب مفهوم پارک در شهرهای معاصر اهمیت بیشتری یافته و با توجه به نیازهای روانی و اجتماعی جدید افراد، برنامه ریزی پارک های اکولوژیکی جهت احیای اکوسیستم های فراموش شده شهر، امری ضروری به نظر می رسد. پارک اکولوژیکی موضوع جدیدی در ارتباط انسان معاصر شهری با محیط زیست پیرامونش، مطرح می کند. این نوشتار درصدد پاسخ به جایگاه این گونه پارک ها در بازتولید هویت طبیعی- فرهنگی مکان است. چنین نقشی به عنوان ترکیبی از منظر طبیعی و منظر فرهنگی، زمینه پیوند میراث طبیعی به میراث غیر ملموس یعنی فرهنگ را فراهم می آورد که این امر موجب استقبال پیوسته مخاطبان و موجد پایداری آن در طول زمان می شود.

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید


ادامه مطلب ...





  • مقاله ارتباط با منظر در آثار فرانك لويد رايت

نويسنده :
كِلود مَسو
دکتری تاریخ هنر و استاددانشگاه پانتئون – سوربن پاریس یک

چکیده :
در عصر معماری مدرن چه در آغاز و چه در زمان رواج آن نوعی بی تفاوتی نسبت به نظر و طبیعت به چشم می خورد .
اما لوکوربوزیه و فرانک لوید رایت اینگونه نبودند.لوکوربوزیه معماری را با منظر و شرایط طبیعی مرتبط می دانست و برای فرانک لوید رایت منظر و طبیعت منابع الهام بخشی بودند که از آنها برای پروزاندن فرم های معماری استفاده می کرد .
برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:

[h=1]ادامه مطلب ...
[/h]
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله پارک های موضوعی

نویسندگان :
فاطمه زارع- مونا مسعود لواساني

چکیده :
پارک تفريحي يا پارک موضوعي اصطلاح عمومي است براي يک مجموعه از مسيرهاي گردشگري و ديگر جذابيتهاي سر گرم کننده اي که به هدف گرد هم آوردن گروه کثيري از مردم کنار هم چيده شده اند. يک پارک تفريحي با دقت استادانه تري از يک پارک شهري يا زمين بازي ساخته شده است که معمولآ براي جذاب و راضي کردن کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تدارک ديده مي شود.
يک پارک موضوعي نوعي از پارکهاي تفريحي است که حول محور يک يا چند موضوع مثل غرب وحشي يا جزيره آتلانتيس ساخته مي شود. امروز اين دو اصطلاح اغلب به جاي هم نيز به کار برده مي شوند. اغلب پارکهاي شادي مکان ثابتي دارند. گاهي يک پارک موضوعي شامل بخشهاي متفاوتي است که هر يک بازگو کننده يک داستان ويژه اند. ساير پارکهاي شادي غير موضوعي عمومآ بر حسب عناصر افزوده طراحي شده موضوعي پيدا مي کنند، در حاليکه در سر تاسر يک پارک موضوعي، موضوع پارک چرخ مي خورد مثلا سرزمين جادوي دنياي والت ديزني.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


پارک های موضوعی




  • مقاله شاخص ها و ويژگي هاي باغسازي دوران قاجار در تهران

نویسندگان :
ايراني بهبهاني هما,سلطاني حسن

چکیده :
باغ‌هاي تاريخي به عنوان ميراث ملي و سندي با ارزش از هويت تاريخي و فرهنگي بيانگر رابطه تنگاتنگ ميان تمدن و طبيعت هستند. هنر باغسازي در ايران قبل از هر چيز در نحوه آرايش گياه، آب و معماري و نحوه تداخل آنها با يكديگر تجلي مي كند. باغهاي تاريخي از آثار مهم گذشته در شهر، به خاطر ارزشهاي محيطي، زيبايي شناسي و فرهنگي بايستي به طور پويا و پيوسته مورد توجه قرار گيرند. در اين مقاله باغهاي دوره قاجار در تهران كه قدمتي حداكثر بيش از 200 سال و حداقل 80 سال دارند، مورد بررسي قرار گرفته اند. بررسي حاضر نشان مي دهد كه باغهاي اين دوره تخريب شده و فقط تعداد كمي از آنها باقي مانده اند و در صورت ادامه گسترش شهر به روال موجود باقي مانده اين باغات نيز به كلي از ميان خواهند رفت.
به همين سبب شناسايي اين باغ‌ها در گستره شهر، شناخت عناصر ساختاري و ويژگي باغهاي اين دوره و علت گسترش آنها در دامنه كوههاي البرز از جمله اهداف اين پژوهش است.
اين مطالعه از طريق بررسي اسناد نوشتاري شامل متون تاريخي، سفرنامه ها، خاطرات سلاطين و رجال سياسي و نيز مدارك تصويري شامل عكس و نقاشي هاي جمع آوري شده در آرشيو و موزه‌هاي معتبر انجام گرفته است. نتايج حاصله از طريق روش تحليلي، قياسي از نظام حاكم در باغ (آب گياه، و معماري) ميسر شده است.
دستاوردهاي اين تحقيق در قالبي مدون از اسناد و مدارك نادر از باغ‌هاي تهران و معرفي ويژگي‌هاي هنر باغ‌سازي تبيين شده كه جهت شناسايي اجزا متشكله و قرائت لايه هاي زماني نظام ساختاري باغ بكار گرفته شده اند. برآيند اين شناخت مقدمه اي ضروري براي هرگونه مداخله، مرمت و بازسازي باغهاي با ارزش اين دوره است.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


شاخص ها و ويژگي هاي باغسازي دوران قاجار در تهران






  • مقاله بررسی و تحلیل تفکرات چارلز جنکز Charles Jencks

نویسنده :
سارا زالی کیوج

چکیده :
در این تحقیق به معرفی و بررسی تفکرات و نمود اندیشه های چارلز جنکز در آثار طراحی شده توسط وی پرداخته ایم.چارلز جنکز بیشتر به عنوان منتقد معماری در سطح جهان مطرح است که تفکر پست مدرنیسم را پایه گذاری کرد.وی همواره فردی پیشرو در زمینه ی تئوری و نقد معماری بوده وهمگام با سبک های جدید آثاری تالیف و تنظیم نموده است.بعد از چاپ کتاب معماری پرش کیهانی ،جنکز تفکرات و عقایدش را در خصوص علوم نوین جهان ،در غالب معماری منظر به نمایش گذاشت.در این مقاله به بررسی این تفکرات در نمونه ی موردی باغ تفکرات کیهانی که باغ خصوصی جنکز محسوب می شود پرداخته ایم.این باغ و سایر آثار جنکز متاثر از دیدگاه او نسبت به پاسداشت طبیعت وفرم های ارگانیک و خطوط مواج و منحنی و اشکال فراکتال و... می باشد.جنکز معتقد است جهان امروز ،جهانی کاملا متفاوت خود سامانده و هوشمند تر از جهان مدرنیسم است و معماری امروز باید نمود این پیچیدگی ها باشد وگرنه فاقد ارزش و معنا است.در ادامه به نقد بعضی از نظرات وی نیز پرداخته شده است

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


بررسی و تحلیل تفکرات چارلز جنکز Charles Jencks





  • مقاله باغ به مثابه پیش آیند شهر

نویسنده :
محمد امین میر فندر اسکی

چکیده :
در گفتار خود، به طور خلاصه، به رابطه ساختار میان باغ و شهر، بویژه در شهرهای طرح اندازی شده ایرانی، می پردازم و اهمیت عنصر باغ بویژه در طرح اندازی شهری و سهم حیاتی آن عنصر در رشد درونی شهر، بدون مختل شدن ساختار شهر را نمایش می دهم. یکی از عمده ترین نمونه ها را که در این راستا می توان انتخاب کرد، شهر بمانند نیمه ای از جهان، اصفهان است.اصفهان دوران قبل از صفوی بارزترین شهر برای برای نمایش نظام فضایی شکل گیرنده از درون به بیرون در بافت مویرگی پیچیده و بهم تابیده ایست که اصطلاحاً بافت شهری بدون قاعده و ارگانیک نامیده می شود، و به خاطر تغییرات پی در پی و اضافات طی روندی بهرحال استدلالی رشد می کنند.ویژگی مورفولوژیک این نوع شهرها، بر عکس شهرهای قرون وسطی ای اروپایی که تابع شکل یابی از بیرون به درون بوده و نتیجتاً قاعدگی بافت را اکثراً تا فضاهای درونی همراه دارند، در این است که شکل یابی منظم هندسی فضاهای درونی از مرکز، عمدتاً از فضای باز، آغاز و به سمت بیرون رشد می یابد و در فضای بسته، یعنی غیر قابل رویت از بیرون، با بی قاعدگی بافت اطراف با تدابیر مختلفی جور در »می آیند . و هماهنگ می شوند. بدین ترتیب، ریخت شناسی شهرهای تاریخی بدون طرح نخستین ما عمدتاً نمایشگر گذرهای پرپیچ و تاب بیرونی هستند که در جریان نزدیک شدن به فضای درونی نهایت نظم هندسی می رسند.
در اینجا اگر به موضوع رابطه ساختاری میان باغ و شهر بازگردیم، در مورد شهرهای تاریخی بدون طرح اولیه مشاهده می کنیم که ریخت شهر به نوعی تابع شکل زمین جهت خرده کشاورزی غیر دیم و احداث جالیزها و کرتها جوار شهر به ویژه شیوه آبیاری می بوده و شهر به بهای آنها رشد می کرده است.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


باغ به مثابه پیش آیند شهر
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله بررسي اصول پايداري منظر در پارك جنگلي چيتگر

نویسنده :
سارا عليمردانلو

چکیده :
با تخريب زيستگاه هاي طبيعي و گسترش شهر، نياز به فضاهاي سبز براي ايجاد تعادل اكولوژيك، اهميت مي يابد. پارك جنگلي شهري به عنوان فضاي سبز کلان بر ويژگي هاي زيست محيطي و اکولوژي شهري تاثير مثبت مي گذارد و با پاسخگويي به نيازهاي تفريحي و تفرجي مي تواند بر ساختار و خدمت رساني شهري تاثير مهمي داشته باشد. اين تحقيق براي پاسخگويي به نياز طراحي پارک هاي جنگلي شهري تدوين شده و با بررسي و تحليل مدارک جمع آوري شده، تهيه پرسشنامه از ترجيحات مردمي، تعريف دقيقي از پارک جنگلي شهري و اصول طراحي، منظري پايدار و قابل تعميم در توسعه اين پارک ها را ارایه مي دهد. هدف اصلي اين تحقيق ارایه راهکاري براي طراحي اين پارک ها و امکان توسعه آنها در قالب گسترش کالبدي و توسعه عملکردي است. مطالعه موردي، پارک جنگلي چيتگر است که به عنوان فضاي سبز کلان و حياتي، در مجاورت شهر تهران و شهرك چيتگر واقع شده است.


برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بررسي اصول پايداري منظر در پارك جنگلي چيتگر






  • مقاله طرح منظر حاشیه رودخانه وایت

نویسنده :
مولود شهسوارگر

چکیده :
معماري منظر دانش نويايي كه در مدت كوتاهي كه از عمر خود سپري كرده است با رويكردها و انديشه هاي گوناگوني روبرو بوده است كه هر يك بنا به اهميت خود در رشد و شكل گيري آن نقش مهمي داشته است. از جمله رويكردهاي تاثير گذار درمعماري منظر، توجه به ويژگي هاي محيطي و بستر پروژه است، خواه ويژگي هاي كالبدي و بصري (فرم زمين، گياهان و عناصر طبيعي،...)وخواه ويژگي هاي ذهني (تاريخي، اجتماعي و...). هيدئوساساكيhideo sasaki)) از جمله معماران منظر معاصر است ،که توجه به خصوصيات بستر پروژه از قبيل خصوصيات تاريخي،اجتماعي، اقتصادي،طبيعي و محيطي را ضروري مي داند. با گسترش ساخت و سازهاي بي رويه در شهرهاي امروز، توجه به عناصر طبيعي شهرها مانند رودها، كوه ها، جنگل هاو... مي تواند در كم كردن آثار نامطلوب آنها تاثير پر اهميتي داشته باشد. از طرفي در ميان هياهو و پيچيدگي زندگي امروز نياز به وجود فضاهايي كه گذران اوقاتي را به دور از دغدغه هاي زندگي در بستر طبيعي پاسخگو باشد، بسيار احساس مي شود. توجه به عناصر طبيعي موجود در شهر از ديگر نكاتي است، كه در پروژه هاي ساساكي به خوبي مشاهده مي شود. او پروژه هاي قابل توجهي در طراحي حاشيه رودخانه هاي شهري دارد،لذا مطالعه آثار و انديشه هاي او به عنوان معمار منظر معاصر داراي اهميت مي باشد. كنار رودهاي دائمي فضاي شهري ممتدي است ،كه از دل شهر مي گذرد و در تصوير ذهني اكثر شهروندان سر زندگي و شادابي را مي سازد. اين سرزندگي معمولا متقارن با تنوع فضايي و رفتاري فضاي كناره است و همين امر شهروندان را به حضور در اين فضا دعوت مي كند(پاكزاد، 1384) در تمامي شهرهاي دنيا كه رودي در آن جريان دارد حاشيه رود از فضاي مهم شهري است كه مكان مناسبي براي تعاملات اجتماعي و حتي خلوت و تنهايي به وجود مي آورد. از جمله پروه هاي موفق طراحي شده در این زمینه ، توسط ساساكي طراحي منظر حاشيه رودخانه وايت است. اهميت اين پروژه تا حدی است كه طرح منظر آن در سال 1999 موفق به دريافت جايزه بهترين پروژه از جامعه معماران منظر بوستون و در همان سال جايزه مريت از جامعه معماران منظر آمريكا شد. این پروژه که بر حاشیه شرقی و غربی رودخانه امتداد یافته ، رویکرد اصلی در طراحی آن تجدید حیات شهری است. این مهم با بکار گیری راهبردهایی مانند ایجاد فضاهای باز برای ارتباط مردم با طبیعت و یکدیگر، و ارتباط رودخانه با بافت شهری اطراف تحقق یافته است.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

طرح منظر حاشیه رودخانه وایت





  • مقاله تحلیل پروژه باغ های خیال، فرانسه

نویسنده :
زهره شیرازی

چکیده :
یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در طراحی، مطالعه و تجزیه و تحلیل سایت و زمین مورد نظر پیش از شروع طرح می باشد. از اصول پایه و بحث انگیز معماری روز نیز زمینه گرایی و توجه به بوم و مجیط هر منطقه به طور خاص می باشد. برای اینکه هر طرح حرفی برای گفتن داشته باشد و خاص شود نیازمند برقراری رابطه محکم با بستر خود را دارد. و از آنجا که هر سایت با سایت دیگر حداقل از نظر مکان یابی جغرافیایی متفاوت است همین ایجاد رابطه منطقی با محیط می تواند سبب خاص شدن آن شود. از طرف دیگر آشنایی با دیگر معماران منظر و مطالعه آثار و نظرات آنها و همچنین شیوه برخورد آنها با مسئله طراحی در جاهای مختلف می تواند راهگشای معماران جوان در طراحیشان باشد.
توجه و بررسی سایت در منظر اهمیت بیشتری پیدا می کند چون منظر چیزی جدا از برقراری همین رابطه نمی باشد. توجه و مطالعه بیشتر هر طرح پیش از طراحی علاوه بر اینکه یک منبع الهام برای طراح است باعث ایجاد شرایط اقلیمی بهتر، طرح کاشت اصولی که منجر به نگهداری با صرفه تر است، می شود. از هم مهم تر همساز بودن با محیط اطراف در دلنشین بودن و جذب مخاطب که در منظر بسیار مهم است نقش به سزایی را ایفا می کند. از جمله معماران منظر معروف و پرکار خانم کاترین گوستافسون است. مطالعه کامل سایت، تاریخچه در هر پروژه از اصول ثابت در پروژه هایش می باشد. از مهم ترین و معروف ترین کارهای او پروژه باغ های خیال در فرانسه است که در آن روند تکاملی باغسازی به تصویر کشیده شده است. این پروژه به عنوان میراث تاریخی قرن 20 ام اروپا برگزیده شده و جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. این پارک عمومی با اینکه یک پروژه با رویکرد تاریخی می باشد ولی در چند جای مختلف از آن اثر و نوع طراحی خانم گوستافسون دیده می شود. بررسی کامل عوامل تاثیرگذار بر سایت و داشتن مهارت کافی در طراحی از دلایل موفقیت کارهایش از جمله این طرح می باشد. نوشته زیر به معرفی و تحلیل و نقد پروژه باغ های خیال می پردازد.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تحلیل پروژه باغ های خیال، فرانسه





  • مقاله طبیعت شهر؛ رویکرد هویت گرا در پارک هوتن شانگهای

نویسنده :

یاسمین افتخار

چکیده :
رودها از مهم ترین عوامل شکل دهنده ریخت شهر و دوام و پایداری زیست آن هستند که به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های طبیعی هر شهر نقش مهمی در تداوم هویتی آن بازی می کنند. این اندام های طبیعی از زمان صنعتی شدن شهرها تا مدت های طولانی مورد بی توجهی قرار می گرفتند و به فضایی آلوده و خالی از زندگی اجتماعی تبدیل شدند. در این میان در برخی موارد برای برطرف کردن آلودگی رودها تصمیمات نادرستی از سوی مدیران شهری گرفته می شود که تبعات منفی ناشی از آن پس از مدتی نمود پیدا می کند. نمونه بارز این برخورد، پوشاندن کامل رودهای آلوده در شهرهاست. در نتیجه نه تنها نقش رودها در ساختار شهر از بین می رود، بلکه جایگاهشان را نیز در ذهن و خاطرات مردم از دست می دهند. امروز اهمیت حضور طبیعت و مؤلفه های آن در شهر مدیران شهری را به سمت نگاهی متفاوت به این اندام های به ظاهر مخرب و تهدیدکننده در راستای بهره گیری و باززنده سازی اکولوژیک و اجتماعی آنها واداشته است. رودخانه هونگپو در شانگهای یکی از موفق ترین نمونه های این برخورد متفاوت با رودخانه ای درون شهری است. مشکل بزرگ این رودخانه، آلودگی بیش از حد آن بود به گونه ای که هیچ موجودی قدرت ادامۀ حیات نداشت. به این ترتیب مدیریت شهری در پروژه های مختلف حوزه این رود از جمله پروژه طراحی پارک هوتن، برطرف کردن و بازگشت نقش اکولوژیک و طبیعی رود در شهر شانگهای را هدف اصلی خود قرار داد. «کونگ جیان یو» طراح این پروژه که به واسطه رویکردهای ویژه اکولوژیک و زمینه گرایانه اش شهرتی جهانی دارد، ایجاد پیوندی پایدار میان مخاطب و بستر طبیعی رود را به عنوان هدف اصلی خود در پروژه در نظر گرفت. در این راستا برای باززنده سازی و احیای رود در شهر و زندگی مردم، از مؤلفه های مختلف فرهنگی و خاطره ای در مسیر رود بهره گرفت.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

طبیعت شهر؛ رویکرد هویت گرا در پارک هوتن شانگهای
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله تحلیل منظر کلان تاریخی شیراز بر اساس ترسیم های جهانگردان خارجی

نویسنده :

فیضی، محسن، اسدپور، علی

چکیده :
نگاه متن­ وار و ساختاری به منظر امکان تجزیه و تحلیل بصری مفاهیم و عناصر موجود در آنرا در قالب یک پژوهش بصری ممکن می­ سازد. در این نوشتار از تصاویر تاریخی و راهبرد توصیف ثانویه با مورد پژوهی اکتشافی در منظر استفاده شده و تحلیلها در رویکردی استنتاجی به نتایج منتهی می­ شوند. همچنین می­ توان آنرا نوعی تحقیق بصری نیز نامید که به تصویر به عنوان ابزار استخراج و استقراء می­ نگرد. از آنجا که هدف این پژوهش شناسایی مولفه­ ها و اهمیت اجزای منظر کلان تاریخی شیراز در تصاویر سفرنامه­ ها است. لذا چهار تصویر از سیاحان خارجی (دلند، شاردن، نیبور و بروگشن) که واجد مشخصه­ های منظر کلان شهر (ترسیم شده در ترازی بالاتر از سطح شهر) هستند، در بازه­ای 200 ساله انتخاب گردیده است. فرضیه این پژوهش مبتنی بر امکان­ پذیری استخراج مفاهیمی عینی از تصاویر ترسیمی توسط جهانگردان است که تداوم و استمرار آن می­ تواند معرف ماهیت و چگونگی منظر کلان تاریخی شیراز باشد. از این روی هر تصویر به عناصر تشکیل دهنده (طبیعی (پایه و ثانویه) و انسان ساخت) و مشخصه ­ها (میزان جزئیات) تجزیه و مورد ارزیابی کیفی و کمی قرارگرفته است. درصد تفکیکی هر عنصر از تصویر محاسبه و میزان توجه به جزئیات نیز در طیفی سه ارزشی (زیاد، متوسط و ضعیف) تحلیل شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند، مجموعه کوه­های شمالی و جنوبی شهر و باغهای قرار گرفته در محور منتهی به دروازه قرآن، به ترتیب مهمترین عناصر طبیعی منظر کلان شهر هستند که اغلب با جزئیات متوسط و زیاد ترسیم شده­اند. مثتحدثات انسان ساخت مانند دروازه قرآن و بقعه علی بن حمزه (ع) نیز از مهمترین عناصر غیر طبیعی منظر تاریخی شیراز به شمار می­آیند. در نهایت رودخانه خشک، آخرین عنصر طبیعی منظر کلان شهر است که هرچند با جزئیات کم ترسیم شده ولی به عنوان یک عنصر کلیدی در تصاویر دیده می­شود. شایسته است مدیریت شهری نسبت به حفظ این موارد جهت تداوم هویت منظر تاریخی شهر اهتمام جدی داشته باشد

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

تحلیل منظر کلان تاریخی شیراز بر اساس ترسیم های جهانگردان خارجی





  • مقاله برنامه ریزی و توسعه پایدار کلانشهر ها با تاکید بر منظر کشاورزی

چکیده :
توسعه منظر و فضاهاي باز شهري يكي از مهمترين مباحث امروز در توسعه كلانشهرها به شمار مي رود. اگر چه تا اواخر قرن بيستم فضاهاي باز و سبز در قالب توسعه پاركها و باغهاي تجهيز شده شهري خلاصه مي شدند اما در سالهاي پس از آن و به ويژه در اواخر دهه 90 ارائه راهكارهاي مبتني بر توسعه خلاقانه و پايدار منابع-به ويژه منابع آب- ارائه گرديد كه روند برنامه ريزي را از شكل قطعي و صرف خود خارج و ماهيتي پويا و متناسب با نيازهاي روز به آن داده است.
ايجاد و توسعه منظر كشاورزي يكي از مهمترين اين راهكارهاست كه با هدف حفظ منابع توليد كشاورزي و نيز ايجاد و توسعه منظري جديد در حاشيه كلانشهرها است. منظر كشاورزي در قالب مفهوم توسعه سبز؛امكان توسعه هماهنگ و مرتبط اجزاي شهر و منظر را با يكديگر فراهم آورده و راههاي مختلفي براي ايجاد و خلق شكلهاي جديد از منظر و تلفيق آن با سيماي شهر را فراهم ميكند. تاثيرات اكولوژيكي و محيطي در كنار اثرات اقتصادي نظير ايجاد اشتغال و بهره وري مناسب از فضا و منابع موجود؛ تمركززدايي و ويژگيهاي اجتماعي؛فرهنگي و كالبدي مهمترين ويژگيهاي اين شكل از منظر را تشكيل مي دهد. اين مقاله با تكيه بر تجارب موجود كه در زمينه برنامه ريزي و توسعه شهرهاي جنوب شرق آسيا و استراليا انجام شده در نظر دارد علاوه بر معرفي مفهوم و شكل جديدي از طراحي منظر جايگاه جديد اين حرفه را در طراحي شهرهاي جديد قرن بيست و يكم و نيز توسعه پايدار كلانشهرها ارائه مي دهد.


برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

برنامه ریزی و توسعه پایدار کلانشهر ها با تاکید بر منظر کشاورزی




  • مقاله رویکرد ادراکی وعملکردی به آب در پارک های شهری

نویسنده:
آرزو منشی زاده

چکیده:
آب به عنوان یکی از عناصر اصلی باغ در طول تاریخ، رابطه تعامای و بنیادینی با فرم و سبک باغسازی برقرار کرده است؛ همچنان که در محور اصلی باغ ایرانی و بعدها باغ اسلامی، در بازی های آبی باغ رنسانس ایتالیایی، در نمایش های پر طمطراق باغ باروک فرانسه، در سطوح گسترده و آزاد باغ انگلیسی و چینی، نقش مهمی داشته است. در پارک های معاصر نیز، که خود ترجمانی از ساختار باغ با مفاهیم و جایگاه جدید در مقیاس شهری است، کمتر می توان رد پایی از این عنصر نمایشی، مفهومی، کارکردی و ادراکی نیافت، .....
برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

رویکرد ادراکی وعملکردی به آب در پارک های شهری





  • مقاله روح باغ های سوزهو

نویسنده :

لوون فو

چکیده :
طبیعت در باغ های سوزهو در جنوب چین ، در ابعاد کوچک خلق شده است تا هماهنگی آسمان و زمین را به نمایش میگذارد ابتکاری که ما به گذر های پیچ در پیچ مملو از نماد های زیبا هدایت میکند...

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

روح باغ های سوزهو
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله بررسی نمونه اي ساساني از معماري منظر

نویسندگان :

دکتر سید امیر منصوری
دکتر بهرام آجورلو

چکیده :
فرهاد تراش صفحه تراشيده عظيمي در سينه كوه بيستون است كه مي توان آن را با كتيبه داريوش بزرگ هخامنشي در كوه بيستون مقايسه كرد. به واسطه همين شباهت، شرق شناساني چون جكسن، تامپسون، اردمان و هرتسفلد اين صفحه سنگي را نقش برجسته - كتيبه اي ناتمام از عهد هخامنشي معرفي كرده اند. در دهه 1960م يك هيات باستان شناسي آلماني به سرپرستي هاينز لوشاي و ولفرام كلايس آثار باستاني زير دهكده بيستون را كاوش كرده و در نتيجه بقاياي معماري منسوب به عهد ساساني از زير خاك پديدار شد كه آن را يك كاخ معرفي كردند. با اين حال باستان شناسان آلماني نتوانستند رابطه اين بقاياي معماري را با صفه فرهاد تراش توضيح دهند. فقط بعدها والتر سالزمان پيشنهاد كرد كه شايد صفحه فرهاد تراش نيز اثري ساساني بوده و قصد داشته اند آثاري مشابه طاق بستان كرمانشاه در آنجا حجاري كنند.
در اين مقاله، نتايج تحقيقات هيئت معماري - باستان شناسي دانشگاه تهران در بررسي و مطالعه ناحيه بيستون و آثار فرهاد تراش در تابستان 1381 هـ.ش. منعكس شده است. بنابر نتايج اين تحقيقات، ناحيه بيستون – كنگاور - كرمانشاه براي ييلاق سلاطين ساساني داراي اهميت بسيار بوده و آثار معماري يافته از زير دهكده بيستون در اصل بقاياي يك سيستم آب نما و دسكره و شكارگاه سلطنتي از عهد ساساني است كه همراه با صفه فرهاد تراش در مجموع يكي از نمونه هاي بديع معماري منظر در عهد ساساني را شكل مي داده است كه ديگر نمونه هاي آن در كنگاور و طاق بستان مشاهده مي شود.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


بررسی نمونه اي ساساني از معماري منظر






  • مقاله سیر تغییر مفهوم پارک های شهری

نویسنده :
دکتر هما بهبهانی

چکیده :
بررسی و مطالعه در مورد چگونگی پیدایش پارک و تبدیل ان به فضاهای گردشی و تفریحی سالم برای عموم مردم مستلزم نگرشی به گذشته و بررسی مفهوم پارک در طی چهار دوره به ترتیب زیر است:
1.باغ های رنسانسی قرن 15 تا قرن 17 در ایتالیا و فرانسه
2.مفهوم پارک در قرن 18
3.مفهوم پارک در قرن19
4.مفهوم پارک در قرن20

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


سیر تغییر مفهوم پارک های شهری





  • مقاله بررسي تطبيقي راهكارهاي دستيابي به آسايش، آرامش و تفكر در باغ های سنتی ایران و ژاپن

نویسندگان :
فاطمه مهدي زاده سراج
عاطفه نيكوگفتار

چکیده :
تحقيقات انجام يافته در مورد باغ هاي تاريخي به طور عمده شامل نحوه شكل گيري، نوع عناصر به كاررفته و نحوه چيدمان و ساختار فضايي آنها است در حالي كه، اين مقاله قصد دارد تا علاوه بر موارد فوق به تاثيرگذاري عناصر و اجزاء و كالبد بر كاربر نيز بپردازد. ساخت مايه هاي دست بشر به منظور برآورده كردن نيازهاي مادي و معنوي وي بوده و طراح و سازنده با اشراف براين موضوع دست به خلق فضايي مي زده تا بتواند نيازهاي فطري انسان، به مانند دست يابي به آرامش، را برآورده سازد. در اين ميان، باغ سازي شرقي باغ را فضايي مقدس مي داند و نه صرفاً زيبا و در اين رهگذار به مفاهيم بينشي در طراحي خود توجه مي كند. اين مقاله بر آن است تا دو نمونه از باغ هاي ايراني و ژاپني، با سابقه اي كهن و تكامل يافته طي قرون متمادي را به گونه اي تطبيقي همراه با نتيجه گيري منطقي به مقايسه بنشيند و با بيان اشتراكات و افتراقات آنها، شيوه هاي متفاوت طراحي جهت خلق مفهوم واحد را در انطباق با شرايط محيطي و فرهنگي متنوع به مكاشفه بپردازد. نتايج حاكي از آن است كه موثرترين راه حصول آرامش در فضا از ترجمان كالبدي اعتقادات مذهبي مردمان حاصل شده اگرچه در فرهنگ ها و اقليم هاي گوناگون به گونه اي متفاوت نمود يافته است.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


بررسي تطبيقي راهكارهاي دستيابي به تفكر در باغ های سنتی ایران و ژاپن




  • مقاله بررسی ِ هماهنگی ِ منظر ِ شهر ِ نوش آباد با منظر ِ کویر !

نویسنده :
مریم رضایی

چکیده :
در این مقاله فرضیه ای به عنوان تبعیت منظر شهرنوش آباد با بستر طبیعی خود که در حاشیه کویر مرکزی است مطرح شده است ...

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


بررسی ِ هماهنگی ِ منظر ِ شهر ِ نوش آباد با منظر ِ کویر !
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله چهارگام مثالي به سوي پرديس هاي ايراني

نویسندگان :

سیما منصوري

چکیده :

به راستي چه رازي در کهن الگوي چهارگانه ها نهفته است که ساختار و بنيان پرديس هاي ايراني در تداوم زمان آفاقي و انفسي از آن تاثير ساختاري گرفته است؟ باور انسان ايراني قائل به بهشتي با چهارسطح بوده ،که در هريک از اين سطوح مکاني وجود داشت که روان هايي با خصوصيات ويزه اي امکان حضور در آن را مي توانستند بدست آورند.. انسان ايراني، در اين جهان بيني چهارگانه ،خويشتن خويش را قائل به چهار گام براي رسيدن به بهشت و يا دوزخ مي دانست . در کلام مقدس قرآن نيز به گونه اي ديگر تحت عنوان چهارباغ که دو به دو از آن ياد مي شود، آمده است. در تجارب عرفاي نامدار اسلامي از جمله سهروردي – که به وحدت بخشي بين آموزه هاي اسلامي و باورهاي کهن ايراني رسيد – نيز اين موضوع در راه کسب معرفت و شهود حقيقت و رسيدن به بهشت با آگاهي از چهارگانه ها آشکار شده است. بدين ترتيب باغسازان و معماران اين سرزمين در تمام ادوار زماني ، از جمله دوران اسلامي با باور اين حقيقت که چهارگانه ها در تعين به فضاي ناسوتي و به منظر آوردن جهان ملکوتي اهميت فوق العاده اي داشته ، در ثبت نقش اين حقيقت کوشيده اند. بنابراين چهارگانه ها از کيفيتي مقدس برخوردار بوده اند.. هميشه و همه جا ردپاي آن در پرديس هاي ايراني وجود داشته و از اين مکان اين حقيقت به تمام بدنه معماري ايراني انتقال يافته است. با انتقال اين حقيقت قدسي راز مانايي حقيقت اين کهن الگو را در حضوري ابدي و در وراي زمان و مکان ناسوتي مي توان جستجو کرد

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


چهارگام مثالي به سوي پرديس هاي ايراني




  • مقاله باغ چینی؛ تجربه مدرنیته در عبور از حوزه های مشروع طراحی

چکیده :

در بخش بيروني غرفه چين درنمايشگاه امسال ونيز،اين باغ طراحي شده بود. طرحي كه با انگيزه تفسير هنرسنتي باغباني چيني وفضاي حاكم درعصرحاضر و با رعایت متدهاي مدرن امروزي اجراشد. اين طرح درمحوطه بيروني ساختمان قديمي آرسنال با بيش از 1300 ميلۀ اكرليك با ارتفاع متفاوت برروي زمين چمن محوطه درفرمهاي منظمي قراردارد.كه از دور به شكل ابري مي ماند كه برفراز زمين درحال حركت مي باشد.اين اشكال يك فضاي مسخ كننده را براي كساني كه بين ميله ها حركت مي كنند ،ايجاد مي كند. اين فضا بيشترازنقاشي و خطاطي چيني الهام گرفته كه با لطافت ملموسش آدم را به عالم خيال مي برد.اين اشكال بيشتربا ايجاد يك افق نامعلوم ودوري جستن از راستاي مستقيم شبيه يك فرم طبيعي ازسطح زمين مي باشد. خود كلمه yi هم معني يك ايده يا يك خيال را مي دهد،چيزي كه فراترازواقعيت باشد. به زبان مدرن وانتزاعي ايجاد فضاهاي تيره دركار،كششي را بين دوقسمت تيره و روشن خلق کرده است که احساس بوجود آمده ازآن يك ماهيت خاص رابراي باغ ايجاد می کند. تمامي اينها برآمده ازتمدن قديمي چيني است،چراكه حالت عرفاني وآرامش را درآن به وضوح مي بينيم. بنابراين با توجه به اينكه فرهنگ وتمدن چين داراي ديدگاه هاي بسيارغني مي باشد،مي توان ازاين تجربيات وسيع درتفكرنوين معماري امروزسود جست.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


باغ چینی؛ تجربه مدرنیته در عبور از حوزه های مشروع طراحی




  • مقاله منظر سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی

نویسندگان :
هما ایرانی بهبهانی
بنفشه شفیعی

چکیده :
طبیعت، با وجود مقاومت و استحکام خود از حساس ترین و شکننده ترین اکوسیستم های جهان به شمار می آید. در سالیان اخیر در اثر عواملی از قبیل گسترش شهرها، احداث جاده ها، بهره برداری بی رویه از منابع و گردشگری در کوهستان، مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی، فرسایش خاک، سیل، تخریب پوشش گیاهی بومی و جایگزینی با گیاهان غیر بومی بروز کرده اند بنابراین تحقیق حاضر با هدف دستیابی به اصول و مبانی طراحی در محیط کوهستان( یه طور خاص پارک های کوهستانی) و حفظ و بازگرداندن پایداری به این محیط انجام شده و منظر سازی طبیعی به عنوان رویکردی اکولوژیک و مبنایی برای مراحل شناخت و تحلیل مورد توجه واقع شده است.
از آنجا که استفاده از گیاهان بومی در رویکرد مذکور مهمترین اصل است، بنابراین برداشتها و بررسی های میدانی بر روی گیاهان بومی اکوسیستم دامنه های جنوبی رشته کوه البرز (در مقیاس کلان) و اکوسیستم دره جمشیدیه ( در مقیاس خرد) براساس معیارهای زیبایی، دوام و پایداری نسبت به شرایط محیطی، مقاومت به خشکی و آفات و بیماری ها و توانایی نگهداری آسان انجام پذیرفته است. نتیجه این مطالعات ارائه راهکارهای طراحی پایدار دامنه های کوهستانی برای ایجاد پارک کوهستانی مورد نیاز شهرهاست که از تخریب پوشش گیاهی دره جلوگیری کرده و پایداری زیستگاه و رویشگاه های دره را تضمین مینامید. در نهایت، طراحی طرح توسعه پارک کوهستانی جمشیدیه، بااستفاده از گونه های بومی دره و رعایت اصول الگوهای منظرسازی طبیعی و با تاکید برایده مناظر سایه (جنگل) و آفتاب (غلفزار) صورت گرفته است. در نتیجه، منظری طبیعی و پایدار و سازگار با محیط ارائه شده است که می تواند الگویی تعمیم برای طراحی پارک های کوهستانی دره های دامنه جنوبی البرز باشد. پارک هایی که علاوه بر هزینه نگهداری پایین، به واسطه سازگاری با کوهستان، تبدیل به مکانی مناسب برای حفاظت از گیاهان بومی باشند

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


منظر سازی کوهستان با استفاده از گیاهان بومی




  • مقاله شكل گيرى فرم چليپايى باغ بر اساس مفاهيم نمادين


نویسندگان :

شيركو محمدى

چکیده :

در ايران مردم به علت گرماى سخت و طاقت فرسا هميشه به گل و گياه علاقه نشان داده اند و تلاش كرده اند كه محيطى سرسبز را به وجود آورند. باغ در ايران معمولاً توسط دو محور مستقيم عمود بر هم، به چهار بخش تقسيم مى شود و فرمى چليپايى را به وجود مى آورد. درباره ى چهارباغ مطالعات گسترده اى انجام گرفته است، مثلاً دونالد ويلبر در كتابش، باغ هاى ايرانى را از لحاظ تاريخى بحث كرده و به توصيف كالبدى و ويژگى هاى هر كدام پرداخته است يا رمز و راز هاى باغ در مقاله هاى مختلفى مطرح شده است، اما مفاهيم پنهان موجود در باغ ايرانى و تأثير آن بر شكل فرم صليبى در هيچ كدام به طور كامل گزارش نشده است. به همين دليل در اين پژوهش سعى گرديده كه به سؤالى با اين مضمون جواب داده شود: مفاهيم پنهان موجود در باغ ايرانى چيست و چگونه فرم چليپايى باغ بر اساس آن شكل گرفته است؟ براى دست يابى به پاسخ، نخست دلايل ساخت اولين چهار باغ ايرانى و باغ هاى ساخته شده ى هم زمان با آن را بررسى كرده، سپس مفاهيمى اسطوره اى كه در تكامل فرم باغ به صورت دو محور عمود بر هم نقش داشته اند مطرح مى شود.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


شكل گيرى فرم چليپايى باغ بر اساس مفاهيم نمادين
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله بررسي رابطه انسان و طبيعت

نویسنده :

حسام دادخواه

چکیده :
مهم ترين دلايل و انگيزه هاي نوشته شدن اين مقاله نخست اهميت موضوع «طبيعت» (و متعاقب آن رابطه ي آن با انسان) در منظر و معماري منظر و سپس علاقه ي شخصي نگارنده به سينما و داريوش مهرجويي به عنوان يكي از فيلمسازان مورد علاقه و درخت گلابي به عنوان يكي از فيلم هاي محبوب- بوده است. هدف در اين مقاله نه ايجاد ارتباطي بين سينما و معماري منظر ، بلكه در نظر گرفتن فيلم درخت گلابي به عنوان بستري براي نگاهي دقيق تر و متفاوت به طبيعت و بررسي ارتباط آن با انسان بوده است. به عبارت ديگر مي توان گفت كه فيلم تعيين كننده ي ايده ها ، مسير و چگونگي پيشبرد اين بررسي بوده است. بنابراين يكي از اولين محدوديت هايي كه درنظرگرفته شد جلوگيري از واردشدن به بحث ها و تحليل هاي سينمايي و تكنيكي پيرامون فيلم بوده است.
ايده و هدف اوليه؛ بررسي و دسته بندي گونه هاي مختلف ارتباط انسان و طبيعت ، با توجه به آن چه در فيلم ديده مي شود بوده است. اين ارتباط با توجه و تمركز خاص به موضوع «جاودانگي» به عنوان يكي از دغدغه هاي مهم بشري و نقش طبيعت در ايجاد ارتباط انسان با جاودانگي بوده است. مسلما در ادامه ي مطلب، تغييراتي در موضوعات و ايده ها و روند تحقيق پيش آمد. از مهم ترين اين تغييرات طرح اين پرسش اصلي و اساسي است كه : «طبيعت چيست؟» و «چگونه آن را مي شناسيم؟» پاسخ به اين سوالات خود يا مطرح كننده يا پيوند دهنده ي اصلي سوالات پس از آن بوده است. به گونه اي كه اين مقاله به دنبال تعريف يا مفهوم دقيقي براي اين طبيعت نبوده و بيشتر سعي بر تاكيد بر لزوم توجه دوباره به معنا و حقيقت طبيعت و بازگشت تقدس از بين رفته ي آن نزد بشر امروزي دارد. نيز در مرحله ي بعدي بر موضوعات و مفاهيم طبيعي كه شايد صورت فيزيكي نداشته يا تجسم نيافته اند به عنوان بخش فراموش شده ي طبيعت تاكيد مي كند.
در تهيه ي اين مقاله تلاش بسياري صورت گرفته كه با توجه به پراكندگي و تنوع و گسترش موضوعات ، مقاله از وحدت موضوعي برخوردار باشد و به حاشيه پردازي نپردازد. درعين حال از طرح بسياري از اين موضوعات نيز خودداري نشده است چرا كه هر يك مي توانند زمينه ي طرح پرسش ها و ايده هايي باشند و موضوع تحقيقات ديگري واقع شوند تا مباحث مهم و تا حد بسياري تعيين كننده ادامه دار باشند.

برای
دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


بررسي رابطه انسان و طبيعت



  • مقاله معماری منظر آمریکا

چکیده :
آمریکا کشوری با عقاید آرمان گرایانه ترکیبی است از فرهنگ های مختلف. این کشور نوپا و پیشرو در دوران مدرن، فرزند اروپا است اروپائیان که به دنبال بازارهای جهانی برای کالاهایشان بودند درآمریکا مستقر شدند.
از آنجایی که مهاجران در کشوری جدید سعی بر خلق دوباره آنچه برای آنها آشنا باشد دارند طرح باغ در آمریکا غالباً از مجموعه ای از مفاهیم برگرفته از سایر فرهنگ ها می باشد. تنوع فرهنگ ها در ترکیب با شرایط جوی گوناگون و پستی و بلندی های زمین سبب ایجاد تزئینات مختلف مناظر گردید.

برای
دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


معماری منظر آمریکا





  • مقاله حکمت خالده و جایگاه طبیعت در جهانبینی و معماری معابد ادیان مختلف

نویسندگان:
سید هادی قدوسی فر
فرح حبیب مهتیام شهبازی

چکیده:

ادیان در جهان سنتی به عنوان عنصر غالب در تعیین خط فکری و آداب و منشهای جوامع مطرح بوده و در شکلگیری و نحوة گسترش هنرها تأثیری ژرف داشته به طوری که در جهان سنتی، دین با فلسفة زندگی و هنرها همزاد و همراه است.
طبیعت عنصری حائز اهمیت در ادیان و واجد جایگاهی متفاوت در ایدئولوژیها بوده است، به طوری که در جهانبینی جوامع سنتی علیرغم تشابهاتی که در آنها دیده میشود، جایگاه طبیعت از عنصری که خود خداوند یا جزئی از خداوند به شمار میرفته تا عنصری شرّ و جایگاه زندگی شیطان متغیر بوده است. با اینهمه وجود عناصر مشترک طبیعت در شکلدهی به معماری به عنوان شاخهای از هنرها که بیشترین قرابت با محیط و طبیعت را دارد، میتواند متأثر از ایدئولوژیهایی باشد که در ادیان با عنوان «حکمت خالده» مطرح است.
در این راستا پژوهش درصدد پاسخگویی به سؤالات زیر است :
آیا بینشهای دینی متفاوت در مورد طبیعت باعث تفاوتهایی تأثیرگذار در معماری ادیان شده است؟
چه مباحث و عناصر مشترکی در ارتباط با طبیعت در معماری معابد ادیان مختلف وجود دارد؟
آیا حکمت خالده یا جاویدان خرد در حوزه آثار هنری مرتبط با ادیان، به ویژه معماری قابل گسترش است؟
روش پژوهش، تحلیلی و تفسیری- تاریخی است. ابزار و روشهای گردآوری اطلاعات اسنادی، کتابخانهای، تهیه فیش، نقشهها و نمونههای آثار معماری هستند. روش تجزیه اطلاعات نیز استدلال قیاسی و استدلال استقرایی (استنتاجی) است.


برای
دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


جایگاه طبیعت در جهانبینی و معماری معابد ادیان مختلف





  • مقاله رهيافتي بر هنر منظره پردازي و باغ سازي ايراني در دوران پس از ساسانيان


نویسندگان :

پرهام بقایی، آرین امیرخانی
دکتر علی اکبر تقوایی، دکتر محمدرضا بمانیان

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


رهيافتي بر هنر منظره پردازي و باغ سازي ايراني در دوران پس از ساسانيان


 
آخرین ویرایش:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نوع مقاله : نقد
نویسندگان : سید امیر منصوری ، استادیار گروه معماری منظر ، دانشگاه تهران
چکیده : -
کلید واژگان : -
 

پیوست ها

  • MANZAR2071257885000.pdf
    165.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
باز خواني مفهوم نقش باغ ايراني در دستيابي به شهر پايدار ،بررسي تطبيقي باغ دولت آباد يزد

حامد اخگر، محمد صادق سهیلی پور

چكيده :
يكي از مفاهيم اساسي دستيابي به شهر پايدار در چارچوب تئوري توسعه پايدار تاثير ها و تاثرهاي فضاهاي سبز شهري است.باغ ايراني برخاسته از تفكر چندين ساله در تفكر شهرسازي ايران جايگاهي بلند مرتبه و رفيع دارد كه مي تواند به عنوان كليدي براي ارتقاء پايداري شهرهاي امروز نقش داشته باشد. اين مقاله با برسي باغ دولت آباد به عنوان يكي از معماري هاي با ارزش باغ در ايران با مطالعه تطبيقي سعي دارد به بررسي نقش باغ در دستيابي شهر امروز به شهري پايدار در غالب تئوري توسعه پايدار شهري بپردازد.سرانجام اين مقاله نشان مي دهد كه نقش باغ در افزايش دستيابي به شهر پايدار و بقاي تعادل اكولوژيكي در شهر يزد بسيار مشهود و غيرقابل انكار است.

واژگان كليدي: توسعه پايدار ،شهر پايدار،باغ ايراني،باغ دولت آباد يزد

مشاهده پیوست باز خواني مفهوم نقش باغ ايراني در دستيابي به شهر پايد.pdf
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
تحول رویکرد بصری به اکولوژیک در طراحی پار کهای شهری

سید مجید مفیدی شمیرانی

چکیده:

پارک شهری به عنوان بخشی از زیرساخت طبیعی و مؤلفه ای تأثیرگذار در سیمای شهر، محل ارتباط انسان شهرنشین و طبیعت است؛ انسانی که با توسعه سریع پیشرفت های صنعتی و تکنولوژیکی با طبیعت بیگانه شده است. به این ترتیب مفهوم پارک در شهرهای معاصر اهمیت بیشتری یافته و با توجه به نیازهای روانی و اجتماعی جدید افراد، برنامه ریزی پارک های اکولوژیکی جهت احیای اکوسیستم های فراموش شده شهر، امری ضروری به نظر می رسد. پارک اکولوژیکی موضوع جدیدی در ارتباط انسان معاصر شهری با محیط زیست پیرامونش، مطرح می کند. این نوشتار درصدد پاسخ به جایگاه این گونه پارک ها در بازتولید هویت طبیعی- فرهنگی مکان است. چنین نقشی به عنوان ترکیبی از منظر طبیعی و منظر فرهنگی، زمینه پیوند میراث طبیعی به میراث غیر ملموس یعنی فرهنگ را فراهم می آورد که این امر موجب استقبال پیوسته مخاطبان و موجد پایداری آن در طول زمان می شود.

واژگان کلیدی : پارک شهری، پارک اکولوژیکی، زیبایی شناسی اکولوژیک، بوم شناسی طبیعی، بوم شناسی فرهنگی.

مشاهده پیوست پارک شهری در گذار.pdf
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

پيشنهاد ساز و كاري براي رفع ابهام معماران منظر و طراحان شهري در حوزه هاي مشترك


سينا رزاقي اصل

چکیده:

معماري و شهرسازي در طي قرن پيشين و عمدتاً به دليل اهميت يافتن مسئله كيفيت عرصه هاي همگاني و عمومي شهرها و حوزه هاي پيراموني آنان مطرح شده است. امروزه گسترش مفاهيم و مباني نظري رشته هاي طراحي شهري و معماري منظر و همپوشاني آنها در فرايند ارتقاي كيفيت عرصه هاي عمومي شهري و منطقه اي از تئوري تا عمل، بر ميزان سردرگمي و ابهام نقش و حيطه هاي فعاليتي، ميان اين دو افزوده است.................

واژگان كليدي:
معماري منظر، طراحي شهري، محيط شهري، نقش هاي حرفه اي.

مشاهده پیوست پیشنهاد ساز و کار برای رفع ابهام معماران طراحی منظر.pdf
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
عنوان :
منظر حسی؛ رابطه میان منظر محسوس و فضای عمومی

نویسنده :
ژان مارک بس

چکیده:
در فرانسه سابقة پژوهش در حوزه منظر ۲۵ سال پیش با برگزاری همایشی در باب «مرگ منظر؟» آغاز شد2. بعد از انتشار کتاب «نظریة منظر3» اَلن روژه امروز تنها 15 سال است که منظر موضوع مباحث نظری و عملی شده است. بدیهی است که در این میان، سؤالات جدیدی نیز مطرح شد.
طی دوره های طولانی منظر مفهومی طبیعی داشت : دید وسیع طبیعی (پانوراما) مشهود از نقطه ای مرتفع، خالق نوعی لذت زیباشناسان و هیجانی محسوس. این ادراک مصور یا تزئینی امروزه چه در حوزه نظریات و چه در پروژه ها دچار بحران شده و رابطه انسان و منظر بیش از آنکه «طبیعی» باشد، پیچیده است. منظر، دیگر تنها در حوزه زیباشناسی مطرح نیست بلکه در علوم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوق نیز کاربرد دارد؛ از صنعت تا مسئلة مصرف انرژی. سؤال این است که گسترة بی مرز این مفهوم چه تأثیری بر خوانایی کانسپت آن و عملکردهای منظرین دارد؟
به عنوان مثال در مبحث روش های دسترسی به منظر این مسئله مطرح می شود که آیا بینایی همچنان تنها روش است؟ حال آنکه از منظر بویایی، شنیداری و حتی چشایی نیز مطالبی می شنویم. همچنین پیشرفت رسانه ها (عکاسی، فن سینما و دنیای دیجیتال) و این دنیای مجازی جدید غیرمادی، همگی از روش های سنتی مصورسازی4 بسیار دورند. در مجموع امروز، منظر کمتر در وهله اول قابل خوانش است. برای بررسی این وضعیت هستی شناسانه باید ابتدا به دوره شناسی تحولات منظرین بپردازیم. در این پژوهش به پنج جهت گیری اصلی می رسیم که مبدأ یا مرکز مباحث منظرین در تفکر معاصر بوده اند.

منبع:
منظر زمستان 1391 شماره

دانلود فایل : (نوع: PDF حجم: 470KB)
20130417135119-9808-386.pdf
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

فهرسـت مقالات مرتبط با معمــــــاری منظــــــر

  • مقاله منظر حسی؛ رابطه میان منظر محسوس و فضای عمومی

نویسنده :
ژان مارک بس

چکیده:
در فرانسه سابقة پژوهش در حوزه منظر ۲۵ سال پیش با برگزاری همایشی در باب «مرگ منظر؟» آغاز شد2. بعد از انتشار کتاب «نظریة منظر3» اَلن روژه امروز تنها 15 سال است که منظر موضوع مباحث نظری و عملی شده است. بدیهی است که در این میان، سؤالات جدیدی نیز مطرح شد.
طی دوره های طولانی منظر مفهومی طبیعی داشت : دید وسیع طبیعی (پانوراما) مشهود از نقطه ای مرتفع، خالق نوعی لذت زیباشناسان و هیجانی محسوس. این ادراک مصور یا تزئینی امروزه چه در حوزه نظریات و چه در پروژه ها دچار بحران شده و رابطه انسان و منظر بیش از آنکه «طبیعی» باشد، پیچیده است. منظر، دیگر تنها در حوزه زیباشناسی مطرح نیست بلکه در علوم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوق نیز کاربرد دارد؛ از صنعت تا مسئلة مصرف انرژی. سؤال این است که گسترة بی مرز این مفهوم چه تأثیری بر خوانایی کانسپت آن و عملکردهای منظرین دارد؟
به عنوان مثال در مبحث روش های دسترسی به منظر این مسئله مطرح می شود که آیا بینایی همچنان تنها روش است؟ حال آنکه از منظر بویایی، شنیداری و حتی چشایی نیز مطالبی می شنویم. همچنین پیشرفت رسانه ها (عکاسی، فن سینما و دنیای دیجیتال) و این دنیای مجازی جدید غیرمادی، همگی از روش های سنتی مصورسازی4 بسیار دورند. در مجموع امروز، منظر کمتر در وهله اول قابل خوانش است. برای بررسی این وضعیت هستی شناسانه باید ابتدا به دوره شناسی تحولات منظرین بپردازیم. در این پژوهش به پنج جهت گیری اصلی می رسیم که مبدأ یا مرکز مباحث منظرین در تفکر معاصر بوده اند.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

منظر حسی؛ رابطه میان منظر محسوس و فضای عمومی




  • مقاله پــارک مفهومــی برای کودک
(پارک مفهومی، ایده ای نوین در گرافیک محیطی پارک کودک)

نویسندگان :
منصور مهرنگار
اعظم منزه

چکیده :
از اهداف این مقاله نگرش های جدید در عرصه طراحی محیط کودک (پارک) ، پیشینه طراحی پارک کودک در قالب های مختلف با رویکرد فرهنگی اجتماعی،تغییر مذاق بصری در نوع طراحی پارک، رنگ بندی ان و همچنین نگرش جدید در ساخت اسباب بازی ها و در نهایت محیطی مفرح و اثر گذار است.
نقش بازی در رشد کودک
گرافیک محیطی پارک کودک
پارک مفهومی(رویکردی نو در طراحی بازی)
ویژگی های پارک مفهومی
طراحی مشارکتی(تعامل کودک با محیط زیست)
و...
برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :


پــارک مفهومــی برای کودک





  • مقاله بررسی نگرش های معمار منظر Jacques Wirtz

نویسنده :
ندا عرب سلغار

چکیده :
پيش از قرن 18 میلادی، طراحي چشم اندازها به شدت متکي بر هنر و نظرية آرمان گرايي بود و به طور مثال طبيعت را به صورت آرماني و کمال گراي آن تصور مي کردند ولي در اواخر قرن 18 میلادی ، طبيعت معناي جهان طبيعي را به خود گرفت و در نتيجه تقليد از طبيعت براي شکل دادن به آن مسخره آميز گرديد. (رهبر بهبهاني، 1382) در ادامه، از آغاز قرن 20 میلادی، چشم انداز به عنوان مکاني که منتج از فرآيندها و عوامل شکل دهنده متفاوت است ، مطرح شد . حال با توجه به رشد بيش از پيش صنعت و مدرنيته در شهرها و محيط هاي انساني و گذران بيش از دو سوم ساعات شبانه روز از عمر افراد در همين محيط هاي خارجي و بيروني، ضرورت رسيدگي به محيط زيست و کيفيت اين نوع فضاها مد نظر قرار مي گيرد که فرآيند اين ضرورت، شکل گيري شاخه هاي جديدي از علوم مختلف براي ساماندهي محيط و توجه به ابعاد گوناگون آن مي باشد . (منصوري، 1383) از این رو معماری منظر را به عنوان اصلی ترین حرفه طراحی فضاهای باز بیرونی باید مورد مطالعه بیشتری قرار داد

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

بررسی نگرش های معمار منظر Jacques Wirtz




  • مقاله اکــو پــارک

نویسندگان:
كميل پيري
هادي رضايي راد

چکیده :
از اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، مفاهيم اكولوژيكي بسيار مورد توجه انديشمندان شاخه هاي مختلف علوم قرار گرفت. اكولوژي در سال 1866 توسط هكل براي اولين بار مطرح شد ولي مطرح شدن آن در مباحث شهرسازي و طراحي اكولوژيكي علمي جديد ميباشد. بررسي اكولوژي و مفاهيم اوليه آن از جمله اكوسيستم و سيستم و ارتباط آن با شهر و كاربرد آن در شهرسازي و طراحي در ابتداي پروژه مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد چرا كه از اولين معيارهاي لازم براي طراحي يك پارك اكولوژيك، دانستن مفاهيم مربوط به آن ميباشد و در نهايت به راهكارهايي منتهي ميشود كه در قسمت انتهايي مقاله به ان اشاره شده است.

برای دیدن ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید :

اکــو پــارک
 
آخرین ویرایش:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عنوان :
بررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی
(نمونه موردی: باغ فین کاشان)

نویسندگان:
حسن ستاری ساربانقلی
مه لقا شاهد

چکیده:
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشابه در اصول موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی است. به عنوان مطالعه موردی نیز باغ فین کاشان به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین نمونه های معماری باغ سازی ایرانی انتخاب شده است. در تحلیل و بررسی موارد متشابه در نظام باغ سازی ایرانی به محوریت مطالعاتی باغ فین کاشان و موسیقی ایرانی، دوازده اصل مورد بررسی قرار گرفته است. این دوازده اصل عبارتند از سلسله مراتب، صوت، سمبول، عرفان، تزیین، نظم، هارمونی، مرکزیت، تمثیل بهشت، محرمیت، نیرو یا شدت، خط. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اصولی چون نظم، هارمونی، سلسله مراتب وغیره که در روند شکل گیری و توسعه در موسیقی شرکت دارند، در باغ ایرانی با بیان کالبدی در ساختار فضایی و معنایی باغ نمود پیدا می کنند و بدین ترتیب، کدهای معنایی و اصول نظام دهنده مشترک، در این دو عرصه هنری با بیان های متفاوتی به منصه ظهور می رسند.

واژگان کلیدی:
معماری، موسیقی ایرانی، باغ ایرانی، باغ فین کاشان.
 

پیوست ها

  • بررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ا?.pdf
    958.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عنوان :
بررسي تطبيقي نگارگري مکتب دوم تبريز و باغ ايراني در دوره تيموري و صفوي

نویسندگان:

دکترمجتبي انصاري
الهام صالح

چکیده:
در اواخر سده، نهم، در بطن تجريدگرايي نقاشي ايران تمايلي آشکار به بازنمايي جهان محسوس زاده ميشود. گرايش به واقع گرايي که ابتدا در نگارگري مکتب هرات و در نگاره هاي بهزاد پديدار شد همچون خط پيوسته اي آثار هنرمندان اواخر سده نهم و دهم هجري را به هم پيوند ميدهد. با انتقال بهزاد به تبريز، هنرمندان نگارگري مکتب دوم تبريز به پيروي از سنت بهزاد، بي آنکه با بينش آرماني هنر نقاشي قطع رابطه کنند، نگاهشان را به طبيعت، انسان و محيط زندگي اش معطوف ميدارند. در اين مکتب نقاشي با معماري و ادبيات فارسي به هم مي پيوندند. نقاش از مضامين متنوع ادبي مايه مي گيرد، اشخاص و صحنه هاي داستان را مي نماياند و در اين ميان بيشترين استفاده و کاربرد را از طبيعتي به نام باغ مي گيرد. هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثيرپذيري نگارگري مکتب دوم تبريز از باغ ايراني است که مقايسه تطبيقي ميان اين دو با بررسي منتخبي از نگار ه هاي شاهنامه تهماسبي و خمسه تهماسبي معرفي شده است..............

واژگان کلیدی:
باغ ايراني، نگارگري مکتب دوم تبريز، شاهنامه تهماسبي، خمسه تهماسبي
 

پیوست ها

  • بررسي تطبيقي نگارگري مکتب دوم تبريزو باغ ايراني در د?.pdf
    45 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عنوان :
بررسی بنیادهای فرهنگی- محیطی در عناصر کالبدی باغ های ایرانی
(قبل وبعد از اسلام)

نویسندگان :
محمدرضا بمانیان
علی اکبر تقوایی
محمد شریف شهیدی(عهده دار مکاتبات)

چکیده:
این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر باغ ایرانی به عنوان فضایی همسو با ارزش های معنایی و محیطی می پردازد. از این رهگذار ابتدا به بازخوانی ریشه های فرهنگی ایرانیان باستان و تاثیر آن بر عناصر و ساختار باغ ایرانی و در بخش دوم تشابهات اعتقادات اسلامی در باغ ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد ،سپس با دست یابی به مجموعه ای از شاخص های فرهنگی، محیط زیست ایرانی به عنوان فضایی متعهد در برابر فرهنگ و اعتقاد ایرانی مطرح ودانش وفن ایرانی به عنوان عاملی مکمل در کنار عوامل ذکر شده قرار می گیرد و در نهایت باغ ایرانی به عنوان اثری حکیمانه و کمال گرا در اصول خویش مطرح می شود. اصول وشاخص های برآمده ازمجموعه عوامل ذکر شده همواره درطول تاریخ باغ سازی ایران درحال تداوم بوده و با وجود تفاوت در صورت های مادی، اصول و شاخص های اصلی آن همواره حفظ شده و در آینده می تواند توسط معماران منظر مورد توجه قرار گیرد

واژه های کلیدی:
باغ ایرانی، فرهنگ ، محیط زیست، ساختار ، عناصر

مشاهده پیوست 218527
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
عنوان :
باغ ايراني و تجربه ايرانيان در معماري منظر

نویسندگان:
عليرضا اسلامي مقدم
عطاالله ملايي

چکیده:
امروزه نياز به باغ سازي و دل سپردن به طبيعت( طبيعت بكر و طبيعت مصنوع و انسان ساخت) جهت فرار از دغدغه هاي زندگي نوين بيشتر احساس مي شود. باغ ايراني پاسخي سرشار از مفاهيم عميق بوده كه هوشمندانه در كالبدي معمارانه تجلي يافته است. متاسفانه در دوره هاي اخير( دوره پهلوي و پس از انقلاب) الگوي بي نظير باغ ايراني به سمت باغ هاي بيگانه( باغ سازي انگليسي و ژاپني ) كشيده شده است، اما باغ ايراني با الگوواره باغ بهشت نمونه اي از يك معماري پايدار بوده كه پاسخگوي نيازهاي مادي ومعنوي حال و آينده با توجه به شرايط زماني و مكاني مي باشد. اين مقاله با بررسي تاريخچه مختصر باغ ايراني و معرفي عناصر و ويژگي هاي باغ ايراني، سعي در معرفي اين معماري پايدار و اصيل دارد تا بتوان با نتايج مطالعات صورت گرفته، در طراحي هاي فعلي به ويژه در عرصه معماري منظر و محوطه سازي و طراحي شهري، از اصول و معيارهاي گذشته باغ ايراني متناسب با نيازهاي امروزين بهره گرفت.

كليد واژه:
باغ ايراني، الگو واره باغ بهشت، معماري منظر، معماري پايدار
 

پیوست ها

  • باغ ايراني و تجربه ايرانيان در معماري منظر.pdf
    333.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
maxer مبانی معماری منظر معماری منظر 30
roya_arch معرفی پروژه های شاخص معماری منظر معماری منظر 162

Similar threads

بالا