معرفی پروژه های شاخص معماری منظر

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
اختصاص دادن نواحی معینی برای نورپردازی، به ما کمک می کند که در یک فضای سبز اثرات مختلفی روی بیننده بگذاریم. یک مجسمه هنگامی که در کنار گیاهان سبز قرار می گیرد، منظره ای کاملا متفاوت با زمانی که کنار یک دیوار ساده قرار دارد ایجاد می کند. باید از تمامی شیوه های نورپردازی برای دستیابی به یک نورپردازی خاص و اثرگذار استفاده کرد.
محدوده تکنیک های مستقیم تطبیقی شامل نورپردازی به سمت بالا و نورپردازی به سمت پایین است و برای دستیابی به نتایج ماهرانه می توان از نورپردازی تأکیدی استفاده کرد.



نورپردازی به طرف پایین((downlighting)

نورپردازی به سمت پایین استخری از نور روی سطوح زیرین به وجود می آورد، که این امر علاوه بر ضریب اطمینان و امنیت، توانایی دید در شب را افزایش می دهد.

گل ها و گیاهان به سمت بالا تمایل دارند و صورتشان به سمت خورشید است. با کمک این نوع نورپردازی می توان آن ها را به خوبی نشان داد.

به طور کلی برای نورپردازی به سمت پایین به منظور ممانعت از خیرگی چشم از حباب هایی که دارای قدرت کمتری هستند استفاده می شود. نوری که به سمت پایین می تابد بازتاب شدیدتری را به چشم باز می گرداند. برای رفع این عیب از نور سندبلاست شده جهت پراکندگی نور به اطراف استفاده میشود.

این نورپردازی جهت تأمین روشنایی موارد زیر به کار می رود:

چمن، دیوار منتهی به پشت بام، مجسمه ها، آلاچیق، میز ناهارخوری

این نورپردازی که از سمت پایین شیء به سمت بالای آن هدایت می شود، به دلیل معکوس بودن با جهت نور روز جلب توجه می کند. لامپ به گونه ای نصب می شود که پرتو های نوری آن دقیقا روی نقطه دید نباشد و کمی پایین تر از آن قرار گیرد. بنابراین زیبایی شئ نورپردازی شده بدون مواردی چون ایجاد خیرگی یا عدم تمرکز در محلی که لامپ قرار دارد، مورد ارزیابی قرار می گیرد. در جایی که چندین نقطه دید وجود دارد و نورپردازی کل شئ مورد نظر است، درخشندگی داخلی و خارجی کاسه چراغ باعث کاهش خیرگی چشم در نقاط مختلف می شود.

این نورپردازی عمومی ترین نوع نورپردازی جهت باغ هاست؛زیرا تقریبا در همه جا امکان نصب آن وجود دارد. در صورتی که نورپردازی از سمت بالا به دلیل نیاز به استراکچر همیشه در دسترس نیست.​
نورپردازی به طرف بالا up light میخی به دلیل هزینه کم، سهولت جابه جائی، سهولت تنظیم با رشد گیاهان و تغییرات فصول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.​
با نورپردازی به سمت بالا اثرات متفاوتی را می توان ایجاد کرد مانند:​

نور های تأکیدی Accent lighting

نور های کامل Washing

نورپردازی برای تأکید به روی بافت Grazing



نورپردازی برای تأکید به روی بافت(
Grazing)

این نوع نورپردازی برای تأکید بر موارد ذیل است:

درختان، نمای خانه، مجسمه، دیوار

ما تصور می کنیم منظور از نورپردازی بالا، قرار دادن منبع نوری روی سطح زمین است. در حالی که با نصب نور های موضعی روی دیوار ها، شاخه ها یا زیر آب نیز می توان این حالت نوردهی را ایجاد کرد.​
این نورپردازی در جایی که بافت از یک سمت قابل مشاهده است، استفاده می شود.

نورپردازی در زاویه ای دقیق در نزدیکی سطح باعث تأکید برآن سطح می شود؛ چون روی سطح سایه های قوی ایجاد می کند. از آن جایی که لغت texturing با Grazing هم معناست، این نورپردازی در برخی مواقع نورپردازی بافتی نامیده می شود و تأکید خاصی روی بافت و رنگ دارد.

نورپردازی به سمت بالا کنار تنه درختان، تأکیدی بر بافت، رنگ و الگوی پوست درخت است. در حالی که همان نورپردازی در کنار یک درخت ستونی شکل مانند کاج باعث می شود تأکید بر بافت شاخ و برگ درخت می شود.

کاربرد اصلی این نوع نورپردازی به روی دیوار سنگی و آجری است قرار دادن لامپ ها نزدیک دیوار برای نشان دادن برآمدگی های سطوح مانند: ملات، بندکشی ها وخلل و فرج موجود در سطوح است.



نور پردازی کامل
Washing


wall washing نوری است که سطح دیوار را کاملا می پوشاند و کاربری های بی شماری دارد. در باغ های مدرن که پوشش یا نقاشی دیوار بافت خاصی ندارد، نورپردازی به شیوه نوری است که سطح دیوار را کاملا می پوشاند و کاربری های بی شماری دارد، نورپردازی به شیوه washing توجه را به سمت رنگ یا انعکاس نور دیوار جلب می کند، تا فضایی را تعریف کرده و محیطی دوستانه و صمیمی خلق کند. نکته کلیدی جهت ایجاد چنین تأثیری دریک فضای خودمانی و کوچک استفاده از نوری کم ارتفاع است که نقش و نگارهایی ظریف و چشم نوازی را ایجاد می کند.

لامپ ها هم روی سطح زمین و هم داخل سطح زمین نصب می شوند. همچنین ممکن است حباب سندبلاست شده یا ساده و یا حتی رفلکتور جداگانه داشته باشند.

این نورپردازی برای ایجاد ارتباط بصری یا پس زمینه حصار ها و یا کاج های چتری استفاده می شود. و در مقیاس بزگتر برای نور پردازی آبنماها به کار می رود.

البته باید به خاطر داشته باشید که این نوع نورپردازی وقتی شما از پنجره به بیرون نگاه می کنید یا وقتی در راهرو ورودی قدم می زنید، باعث ایجاد خیرگی می شود.

خصوصیات نورپردازی معماری یک بنا، بیشتر وابسته به روش های انتخابی نوع لامپ در مناطق مسکونی است. غیر متداول ترین این نوع نورپردازی استفاده از(flood lighting) کوچک یا نور رو به پایین است که نور را پراکنده می کند. به طور مثال زیر لبه پشت بام استفاده می شود. می توان با تأکید بر نور روی گیاهان، نور ورودی و مسیر های منتهی به آن، نور آبنما و دیوار خانه ها، نوعی امنیت نوری ایجاد کرد.


نورپردازی متقاطع(
cross lighting)

نور های مورب یا متقاطع عبارتی است که موقعیت یک چراغ و جهت نوردهی آن را بیان می کند. بدین صورت که چراغ را در کناره سوژه قرار می دهیم تا نور به طور مورب از روی آن عبور کند. نورپردازی متقاطع یک حصار گیاهی به گونه ای است که یک حباب پرتو های موضعی وسیعی روی گیاه بتاباند و تأثیری روی بافت وسطح آن نداشته باشد.

استفاده از این نوع نورپردازی در مقایسه با نورپردازی از روبرو، باعث تأکید بیشتر بر بافت و فرم سوژه می شود. کاربرد مفید این نوردهی در جایی است که حجم یک مجسمه یا یک نقش برجسته یا کوزه روشن شده با نور رنگی به دلیل نورپردازی از روبرو، کاملا مشخص است و قسمتی از جسم به دلیل سایه دار شدن دیده نمی شود. و این مشکل با اضافه کردن لامپی در قسمت دیگر برطرف می شود، همچنین با استفاده ازلامپی با درخشندگی حباب کمتر با فاصله دورتر می توان خصوصیات بافتی ایجاد شده توسط چراغ اول را کم ولی نور را از بین نبرد.

در جایی که از دو منبع نوری برای ایجاد توازن استفاده شود، چراغ هایی که به صورت میخی نصب می شوند قابلیت انعطاف بیشتری به ما می دهند.



نورپردازی تأکیدی(accent lighting)

این روش شامل استفاده از لامپ های مستقیم برای تأکید بر یک تک گیاه، نقطه کانونی و دیگر خصوصیات مقلبل دید است. و در یک پس زمینه از حصار گیاهی کمتر به چشم می آید. همچنین نورپردازی تأکیدی را می توان با نور هایی به سمت بالا و یا پایین و یا متقاطع و یا حتی با هر منبع نوری زیر آب یا روی درختان و یا روی زمین و یا روی هر ساختار دیگری ایجاد کرد.​
تمرکز پرتو های نوری قوی به روی سوژه، این نورپردازی را به وجود می آورد. لازم است که برای این کار هدف گیری نوری به دقت انجام شود و از تاباندن نور بیش از اندازه پرهیز شود، و یا نور به صورت یکنواخت بر سطح بتابد. نور های تابیده ی دورتر از نقطه کانونی، سایه های نازیبایی روی سطح مجاور ایجاد می کنند.



نورپردازی موضعی(
spotlighting)

عبارت نورهای موضعی اغلب با نور های تأکیدی اشتباه گرفته می شود و برخی اوقات یک معنی از آن ها برداشت می شود. نور موضعی معمولا به نوری گفته می شود که به علت نبود موقعیت عملکردی جهت نصب منبع نور در فاصله ی نزدیک، در فاصله ی دورتری نصب می شود. به عنوان مثال در لبه پشت بام ساختمان استفاده می شود تا نقاط کانونی، خصوصیات پیاده رو و یا سطح زمین را روشن سازد. و یا برآمدگی حجم چتری شکل درخت را از حصار گیاهی تفکیک می کند.

پرتوی نور موضعی قادر است نور ملایمی را که از فاصله دورتری تابیده می شود، جبران کند.​
منبع :
iranmemari.com
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
انرژی مورد نیاز برای این هتل، توسط نیروی باد و خورشید از طریق آسیاب بادی و پنل‌های خورشیدی فراهم آورده می‌‌شود.



از جانب معمار: یک دوست خوب ما را برای طراحی یک هتل کوچک با ۴ تا ۶ اتاق روی تپه‌های لاواله جا در اروگوئه فرا خواند. این محوطه به خاطر جاذبه گردشگری روحانی بسیار پر انرژی می‌‌باشد.

به طور قطع چیزی بسیار خاص درباره انرژی این تپه وجود دارد: این تپه کاملا غیر قابل دسترس می‌‌باشد و با پوشش گیاهی کم پشتی‌ پوشانده شده است.

صورت بندی‌هایی‌ متعلق به ساکنین اولیه این مکان وجود دارد و بقایای باستانی آن را به سختی می‌‌توان تاریخ زد. دیدهای بالای تپه مهیج می‌‌باشد. دوست ما و خانواده‌اش عاشق این مکان می‌‌باشند. ما به طور غیر قابل باوری هیجان زده شدیم و توسط این وظیفه، به مبارزه دعوت شدیم.





این پروژه‌ می‌‌بایست با توجه به خطوط پرانرژی Hartmann طراحی می‌‌شد، در حالی‌ که به شبکه بندی‌ها توجه می‌‌شد؛ می‌‌بایست فضایی برای استراحت(مانند اتاق خواب ها) در چهارگوش‌های مطلق بیفتند.

می‌‌بایست فضایی برای خانواده‌اش جهت زندگی‌ باشد ولی‌ باید به قدری منعطف باشد که بتوان آن را به اتاق مهمان تبدیل کرد.

می‌‌بایست محوطه پذیرایی جاداری داشته باشد تا گروه‌های روزانه بازدیدکنندگان را که در جستجوی گردشگری معنوی می‌‌باشند در خود جای دهد به گونه‌ای که با حریم شخصی‌ و فعالیّت‌های انجام شده مهمانان تداخل نکند و در نهایت می‌‌بایست از لحاظ مصرف انرژی، پایدار باشد چرا که نه انرژی و نه منابع آبی‌ در دسترس نمی‌‌باشد.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲، این ساختمان بدون اهانت و دخالت در لنداسکیپ طرح ریزی شد.

انرژی مورد نیاز برای این هتل، توسط نیروی باد و خورشید از طریق آسیاب بادی و پنل‌های خورشیدی فراهم آورده می‌‌شود.



آب قابل آشامیدنی از زمین گرفته می‌‌شود. این محدوده به دلیل چشمه‌های آبی‌ موجودش معروف می‌‌باشد.

این ساختمان خطی با جهتی‌ شمالی‌- جنوبی میان دو دیوار سنگی‌ که در تپه نشانده شده است، محاط می‌‌باشد. جهت گیری و طرح بندی پروژه‌ با توجه به خطوط انرژی Hartmann به منظور به حداکثر رساندن انرژی مثبت در فضاهای استراحت قرار گرفته است.

طبقه فوقانی که با بالاترین نقطه تپه همسطح شده است، به بازدیدکنندگان روزانه که توسط خیابان اصلی‌ به بنا می‌‌رسند، فضاهای عمومی هتل مانند پذیرش و اتاق ناهارخوری را پیشنهاد می‌‌کند.



فضای ایوان جلوی ساختمان برای جای دادن به فعالیّت‌های تفکر و تعمق و مشاهدۀ لنداسکیپ به کار برده شده است. دیدها به سمت غرب اولویت داده شده و در نتیجه آن فضاهای خدماتی ساختمان در سمت شرق قرار گرفته اند.

در طبقه پایینی، شش اتاق وجود دارد که ۲تای آنها فرصت ارتباط با قسمت درونی طبقۀ بالاتر و در نهایت استفاده توسط خانواده را دارد.

اتاق‌ها توسط کریدوری در فضای باز از دیوار‌های سنگی‌ که در استخر‌ها به پایان می‌‌رسند به همدیگر متصل شده اند.

این دیوار به واسطه شخصیت بخشیدن به یک فضای گفتگوی ساده همسطح زمین، به داخل بنا راه می یابد.

دیوار سنگی رو به غرب بسیار نفوذپذیر می باشد تا اتاق‌ها بتوانند از دیدهایی با زمینۀ خورشید لذت ببرند.

امروزه این ساختمان همچنان مراجعه کنندگان زیادی را دارد که می‌‌توانند از آن لذت ببرند.

معماران: معماران اف دی اس‌
محل سایت: لاواله جا، اروگوئه
معمار مسئول: فاکوندو دسزا، ماتیاس کئورو گیلان
سال ساخت: ۲۰۱۲
عکاس: خوزه پمپین













منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نوید کدخدا قمصری


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
"بی آی جی" یک فضای چند عملکردی بزرگ که می توان برای ورزش ها، جشن های فارغ التحصیلی و رویدادهای اجتماعی به کار رود را تصور کرد.



از جانب معمار : "بی آی جی" یک فضای چند عملکردی بزرگ که می توان برای ورزش ها، جشن های فارغ التحصیلی و رویدادهای اجتماعی به کار رود را تصور کرد.

سالن جدید شامل یک فضای فرورفته 1100 متر مربعی واقع شده در 5 متری زیرزمین در مرکز حیاط مدرسه که هوای مطلوب درون فضا، تأثیر محیطی کم و کیفیت معماری بالا را تضمین می کند، می باشد.

این سالن که از دیوارهای بتنی مایل شکل گرفته، از سقفی با طاقهای ملایم از جنس چوب که توسط یک سری تیرهای الواری منحنی به صورتی منحصر به فرد شکل گرفته، پوشیده شده است.

این سقف در حالی که دو عملکرد را به عنوان پوسته داخلی و خارجی بر عهده دارد الحاقی خوشامدگویانه به دانشگاه موجود متشکل از ساختمان های آجری زرد رنگ می باشد. حیاط تپه مانند مکانی غیر رسمی برای ملاقات خلق می کند که می تواند میزبان بسیاری فعالیتها از کار گروهی تا تجمعات بزرگ تر باشد.







سطح عرشه مانند چوبی خارجی متشکل از چوب بلوط و نیمکت های استیل پوشش داده شده با لعاب سفید نیز توسط بی آی جی طراحی شده است.

تنها منبع نوری در شب این نیمکت ها می باشند و بی آی جی صندلی هایی طراحی کرده که توسط نورهای مجهز به LED در زیر، کل حیاط را روشن می کنند.

لبه سقف به عنوان یک نیمکت اجتماعی طولانی طراحی شده است. طراحی شبکه بندی شده آن از نفوذ نور روز به زیر آن اطمینان حاصل می نماید. پانلهای خورشیدی به صورتی استراتژیک در اطراف ساختمان های موجود قرار گرفته تا گرما را برای این سالن فراهم آورد.

بی جارکه اینگلز در این باره میگوید: به جای قرار دادن سالن در بیرون از مدرسه و زندگی اجتماعی را بیشتر گستردن، ما یک نقطه مرکزی جدید خلق کرده و میان ساختمان های موجود مدرسه ارتباط برقرار کردیم.


سقف سالن تپه ای کوچک را شکل می دهد که به عنوان قطعه ای غول پیکر از مبلمان غیر رسمی که زندگی دانشجویان را حمایت کرده و سرگرم می کند، به کار می رود. ایده معماری اصلی از قوانین هندبال پدیدار شده به مانند سقف منحنی ملایمی است که فرم خود را از معادله ریاضی مسیر توپ پرتاپ شده گرفته است؛ فرم تابع عملکرد.

با الهام از سخنان معلم ریاضی قدیمی ام، ما فرمولهای ریاضی را برای یک قوس که مسیر حرکت توپ را نشان می دهد، به کار بردیم تا هندسه سقف را شکل دهیم.

در حین ساخت سالن ورزشی، بی آی جی در فاز دوم طراحی ساختمان دیگری در دانشگاه به کار گماشته شد؛ ساختمانی که در مجاورت سالن چند منظوره قرار می گیرد.


فاز بعدی، حیاط دانشگاه و سالن را با زمین های ورزشی و محوطه های پارکینگ که در قسمت غربی مدرسه قرار گرفته، مرتبط خواهد ساخت.

با زمین بزرگ به مساحت 1400 متر مربع (1500 فوت مربع)، ساختمان آتی متشکل از دو سطح ساختمان های آموزشی و کلاسهای هنری و فعالیت های فرهنگی هنری، موسیقی، نمایشی و مشاورۀ تحصیلی می باشد.

این طرح، کلاسها را در کنار نما قرار داده تا نور طبیعی و دیدهای بیرونی فراوان را تضمین کند در حالی که عملکردهای ثانویه همگی در قسمت عقب و تا حدی در طبقه زیرزمین قرار داده شده اند.

این ساختمان توسط سیستم تیر و ستون حائل و دیوارهای بتنی تثبیت شده ساخته خواهد شد.مجموعه ای انتخابی از مصالح در جستجوی خلق یک وحدت بصری جدید برای مدرسه می باشد در حالی که نشانه های خود را از ورودی سالن ورزشی با استفاده از ترکیب نماهای شیشه ای، بام سبز شیب دار یک طرفه و مسرعای پیادۀ بتنی می گیرد. فاز بعدی در تابستان 2014 تکمیل خواهد شد.

معماران : بی آی جی
مکان سایت : هلرآپ، دانمارک
مدیر طراح : بی جارکه اینگز
همکاران مسئول : فین نورجر
مدیر پروژه : اله شرودر و اله الجر
معمار پروژه : فردریک لینگ
تیم پروژه : ناریسارا لاداوال شرودر، هنریک پولسن، دنیس راس ماسن، جپ اکلون، رون هانسن ریکاردو ماریانو، کریستین آلوارگومز، زولی، جاکوب لنگ، توماس جول جنسن.
مساحت : 1100 مترمربع
سال ساخت : 2013
عکاس : جنز لیندل
پیمانکار : سی جی جنسن/کلاوس نیلسن،دیون مانکس گارد
مهندسین : ای کی جی/فلمینگ
مشاور و کارفرما : اندرس رینگ پترسن
کارفرما : مجموعه ورزشی گمل هلرآپ













منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نوید کدخدا قمصری


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
قالب ساختمان، فضای طاقدار بزرگی‌ است که به صورتی منعطف یک سری از عملکرد‌ها را در خود جای می‌‌دهد؛ این عملکرد‌ها شامل نمایشگاه ها، جشن ها، فروشگاه‌های جز، کافه و فعالیّت‌های برنامه ریزی شده می‌‌باشد.


از جانب معمار: مرکز روستا، نقطه اصلی‌ ورود برای باغ گیاه شناسی‌ بین‌المللی کانبرا می‌‌باشد در حالی‌ که راهنمای جهت یابی‌ مسافران، اطلاعات، فضاهای آموزشی و اخباری به همراه فروشندگان جز و یک کافه با کیفیت بالا را فراهم می‌‌آورد.

این ساختمان انتهای شمالی‌ تراس تجمعات را اشغال می‌‌کند و در زیر خط الرأس اصلی‌ شرقی‌-غربی در سایت می‌‌نشیند؛ در حالی‌ که مشرف بر تغییرات سطح زمین در اثر عوامل طبیعی مرکز روستا و جنگل‌های مشجر در همسایگی خود می‌‌باشد.

این ساختمان پارک مرکزی ماشین به همراه فضای بازی اصلی‌ را به قسمت شمالی روستای مرکزی و ایوان تجمع، آمفی تئاتر پوشیده از چمن، باغ‌ها و شبکۀ راه‌های پیاده به سمت جنوب متصل می‌‌کنند.





بازدیدکنندگان توسط پارک ماشین از طریق این ساختمان جدید وارد باغ گیاه شناسی‌ می‌‌شوند در حالی‌ که از میان ورودی مهیج که در میان تپه‌ای جنگلی‌ شکل گرفته و به عنوان مرکز جهت یابی‌ ابتدایی ساختمان به کار می‌‌رود.

قالب ساختمان، فضای طاقدار بزرگی‌ است که به صورتی منعطف یک سری از عملکرد‌ها را در خود جای می‌‌دهد؛ این عملکرد‌ها شامل نمایشگاه ها، جشن ها، فروشگاه‌های جز، کافه و فعالیّت‌های برنامه ریزی شده می‌‌باشد.



این فضا بر روی دید‌های مهیج در جنوب شرقی‌ به دریاچۀ برلی گریفین و شهر کانبرا تمرکز دارد و از سمت شمال و جنوب به تراس تجمع باز می‌‌شود. این معماری، رسم کهن ساختمان‌های باغی‌ مهم مانند حصار شفاف به همراه حجم‌های داخلی‌ مهیج و حسّ ارتباط داخل و خارج را توسعه می‌‌دهد.

طراحی خارجی‌ بنا یک فرم تندیس وار در توپوگرافی چرخان سایت می‌‌باشد در حالی‌ که کنتراستی را با بال‌های سنگی‌ کوتاه به همراه سقف قوسی مرتفعی با پوشش روی ایجاد می‌‌کند. فرمی که از ساقه برگی‌های جنگل نخل شیلیایی همجوار خود الهام گرفته است.


در داخل، یک ساختار الواری خلاقانه، اثر محیطی‌ کم با فرمی مهیج و شبیه به جنگل را ترکیب می‌‌کند در حالی‌ که در یک سری قوس‌های هندسی طراحی شده است.

شیشه‌های نقره‌ای فرم سقف را به سمت ورودی تعریف کرده و نقطه ورود را در داخل روشن می‌‌نماید. این ساختمان یک سری معیار‌های صرفه جوئی در انرژی که ارزش‌های محیطی‌ باغ گیاه شناسی‌ را به عنوان یک کلّ حمایت می‌‌کند با یک ساختار و برچسب مصرف انرژی پایین ترکیب می‌‌کند.


معماران: معماران گریر
محل سایت: کانبرا، استرالیا
همکاران: گریر و تیلور کالیتی
مساحت: ۴۰۰۰ متر مربع
سال ساخت:۲۰۱۲
عکاس: برت بردمن





منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نوید کدخدا قمصری


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


این مرکز كه در دامنه تپه‌های واقع در گوشه شمال شرقی باغ قرار گرفته است، ساختمان شیشه‌ای پیچ و خم‌ دار به صورت یک سازه یکپارچه در توپوگرافی موجود به چشم می‌خورد که به سمت باغ 52 هکتاری هدایت می‌شود.

علاوه بر این، این مرکز 25 میلیون دلاری شامل موارد بسیاری از ویژگی‌های سازگار با محیط زیست پایدار، با 10000 فوت مربع سقف قابل استفاده، است و مصمم به دریافت گواهینامه طلایی LEED است. این پروژه با دریافت جایزه برتر طراحی توسط کمیسیون ملی نیویورک سیتی رسمیت یافت.

این مرکز 20000 فوت مربعی در واقع آستانه بین شهر و باغ گیاه‌شناسی بروکلین است که از حضور معماری در خیابان به چشم‌انداز ساخته شده در باغ می‌رسد.



مرکز بازدیدکنندگان را از خیابان واشینگتن به ساختمان شیشه‌‌ای منحنی و سپس به درون باغ که مشابه باغ Hill-and-Pond (تپه و برکه) و گردشگاه گیلاس سَبك ژاپنی دعوت می‌کند.



ورودی اصلیِ خیابان واشینگتن، از این مکان قابل مشاهده است. یک ورودی اضافی نیز از چشم‌انداز مرتفع و کوچه گینکگو در بالای سراشیبی، مرکز بازدیدکنندگان را به دو نیمه تقسیم می‌کند، و منظرهای آشکار قاب شده باغ‌ها و تپه‌های سَبک ژاپنی از یک شیب پلکانی پایین آمده و در نهایت به کُد ارتفاعی اصلی باغ می‌رسد.



دیوارهای شیشه‌ای منحنی این مرکز، نمای باغ را پوشیده کرده؛ شیشه لعابدار نور را فیلتر کرده و مانع از تصادم پرندگان با شیشه می‌شود. در مقابل منظر جنوبی ساختمان، بخش شمالی، در سطح شیبدار از پیش موجود ساخته شده است که راندمان حرارتی را بالا می‌برد. پنجره لعابدار به همراه شیشه لعابدار بر روی دیوارهای جنوبی دریافت گرما را به حداقل می‌رساند و روشنایی طبیعی را به حداکثر می‌رساند. سیستم تبادل خاكی فضاهای داخلی را گرم و سرد می‌كند.



سقف برگ مانند میزبان بیش از 40000 نوع گیاه ـ چمن، پیاز گل‌های بهاری، گل‌های خودروی همیشه سبزـ زیبایی باغ را دوچندان كرده است. سقف سبز در طول سال متغیر بوده و ماهیت معماری را در هر فصل تغییر می‌دهد.



تقریباً 60000 گونه گیاهی نظیر گیلاس، مگنولیا، درخت‌های توپلو، ویبورنوم، رزهای وحشی و سه باغچه آبی با گیاهان آب دوست در جای‌جای مركز بازدیدكنندگان كاشته شده است. كاشت بلندپروازانه گیاهان در تركیب با سقف سبز مركز بازدیدكنندگان را به باغی به صورت یك پرده منقوش تبدیل كرده است.














منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
جهت آماده سازی مسابقات آسیایی، لازم بود که چشم انداز دو طرف رودخانه مروارید بازآرایی شود. تمرکز اصلی این بازآرایی بر کارخانه نوشابه سازی "رودخانه مروارید" بوده است،چرا که دقیقا مقابل جزیره Haixinsha، محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی، قرار گرفته است. این بازآرایی شامل دو بخش بود: اول، زیباسازی چشم انداز شهری در امتداد کارخانه نوشابه رود مروارید، و دوم، ایجاد فضای عمومی برای فعالیت های داخل شهر.

فرایند طراحی با تمرکز بر معماری آغاز می شود تا به عنوان نقطه عطف، راهنمای پروژه باشد. با توجه به قوانین محدودیت ارتفاع در امتداد رودخانه مروارید، لازم بود که از میزان ساخت و ساز کاسته شود. یک میدان عمومی در امتداد رودخانه در نظر گرفته شد تا به عنوان فضایی برای فعالیت های داخل شهر عمل کند.

بنابر این، راه حلی که نهایتا پذبرفته شد، تنها مسیری خطی نبوده است، بلکه علاوه بر آن، بر جزر و مد رودخانه نیز منطبق بوده و خصوصیات منطق فرمی طراحی پارامتریک را در خود داشته است.
این سیستم شکل گیری، به گونه ای موفقیت آمیز، از میزان ساخت و سازها کاسته و گزینه ای مناسب برای فضای فعالیت عمومی و فعالیت های تجاری آینده ساخته است.

با توجه به ساختار این پروژه، تمرکز بر ترکیبی از طراحی معماری و طراحی منظر، عملکرد هریک از مصالح و فرم آنها بود. همچنین تمرکزی بر ساخت و ساز مقرون به صرفه، متشکل از مصالح بومی وجود داشت و نهایتا معماری این پروژه، حاصل آزمایش ها و تست های گوناگونی بر مواد ساختمانی و نحوه ترکیب آنها بود.


معماران: آتلیه cnS

مکان: چین، گوانگژو

معمار: آتلیه cnS

مساحت: 25.000 مترمربع

سال احداث: 2010 میلادی
























































برگرفته ازسایت مرجع معماری
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ذن در گویش سانسکریت یا ماندرین به معنی حالت مراقبه می باشد.

ذن در گویش سانسکریت یا ماندرین به معنی حالت مراقبه می باشد و یک باغ ذن به راستی برای شما آرامش و کمی تفکر را به ارمغان می آورد.

چنین جایی بسیار آرام می باشد وشما می توانید تنها با دانستن چند خصوصیت به راحتی آن را در باغ شخصی خود طراحی کنید. یک تالاب به همراه ماهی های کوی ، باغ شن و سنگ های بزرگ ، خزه و مقدار زیادی سبزه به شما در ساخت این فضا کمک می کند.

پل های چوبی ، سطوح پوشیده شده از سنگ ریزه ، نیلوفر های آبی ، فانوس های کلاسیک ژاپنی ، چشمه ، مقداری روشنایی و حالا ، فضای فلسفی والهام بخش شما آماده است.

یک نگاهی به برخی از نمونه های عالی از باغ های با طراحی ذن در زیر بیاندازید و روحیه و امید بگیرید :

























































برگرفته از سایت مرجع معماران
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



کسانی که در نیمکره شمالی کره زمین زندگی می کنند ممکن است برای تمام شدن تابستان بسیار ناراحت باشند، و تا سال آینده نتوانند از چشم انداز باغ های پر گل و زیبایشان بهره ببرند. خانه باغ نامرئی توسط آقای Simon Hjermind Jensenطراحی شده است. شاید این باغ فرصتی را برای همگان فراهم نماید تا حتی در فصل سرما بتوانید دوز منظمی از ویتامین D را دریافت نمایید.







این خانه باغ در حال حاضر در خانه یک خانواده دانمارکی نصب شده است با این باغ می توان زمان بیشتری را در فصل زیبای پاییزی در خارج از فضای خانه گذراند. اصل این خانه باغ از یک گلخانه بزرگ شامل سه گنبد به هم پیوسته تشکیل شده است، این ساختار توسط نور خورشید و تهویه مناسب طبیعی با حفره های قابل تنظیم گرم می شود.






بیشترین عملکرد را گنبد میانی به عنوان یک خانه با کف چوبی دارد، در حالی که دو گنبد کوچک تر برای رشد سبزیجات و گل ها استفاده می شود. ابعاد این خانه باغ ها نیز 3.2x2.7x2.4 متر می باشد، و از پلی کربنات به منظور حفاظت از اشعه ماوراء بنفش ساخته شده است. تمامی قطعات مورد نیاز این خانه در ابتدا با کامپیوتر طراحی شده است، سپس با یک روتر CNC تراش داده شد، و در نهایت با پیچ و مهره های فلزی مونتاژ شده است.





به گفته آقای Jensen، این پروژه به راحتی می تواند در اشکال و اندازه های مختلف متناسب با محل مورد نظر ساخته شود، و او بر این باور است که علاوه بر استفاده های مسکونی از این خانه باغ، می توان در مکان های عمومی و نیمه عمومی به عنوان یک باغ شهری بکار برد. هزینه این پروژه آزمایشی بدون پرداخت مالیات با در نظر گرفتن هزینه های مونتاژ (بدون کف چوبی) حدود ۲۵۵۰۰ دلار می باشد.































































منبع:beautiful-arts
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
نخست: ماهیت منظر فرهنگی (قسمت اول)

منظر:

بخشی از محیط است که ما در آن ساکن بوده و به واسطه ادراکاتمان آنرا درک می کنیم و گریزی از آن نیست. (بل ،سایمون منظر،الگو ادراک فرایند ص 91 )

فرهنگ:


هر آنچه وابسته به باورهای روزمره گروهی از مردم و رفتارهای آن ها باشد.





تصویر 1: منظر و فرهنگ

منظر فرهنگی:

مناظر فرهنگی میراث و دارایی‌های فرهنگی هستند که بیانگر تعاملات طبیعت و انسان‌اند. این مناظر گویای تکامل تدریجی اجتماع انسانی و سکونت‌گاه او در طول زمان هستند و این تکامل تدریجی متاثر از محدودیت‌های فیزیکی و یا فرصت‌های طبیعی محیط‌زیست همچنین اجبارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درون و بیرون خود بوده‌اند.
درتعریفی دیگر منظر فرهنگی به فضاهای روستایی و شهری گفته می‌شود که مردم در طول زمان در آن مکان سکنی گزیده و آن را متحول ساخته‌اند. این فضاها شامل اجزا فرهنگی و طبیعی متداول، روزمره و آشنای منظر هستند.

دسته بندی مناظر فرهنگی از دیدگاه سازمان میراث جهانی:

1. مناظر طراحی شده (landscape Designed):

این گونه مناظر به گونه‌ای هدفدار، بر اساس یک دیدگاه مشخص و یا برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، توسط انسان آفریده شده‌اند. از نمونه‌های ایرانی آن می‌توان به مجموعه پاسارگاد، باغ‌های ایرانی و آبشارهای شوشتر اشاره کرد.

2. مناظر ارگانیک (Evolved landscape):

این‌گونه مناظر، مناظری هستند که به گونه‌ای ارگانیک تحول یافته‌اند. چنین مناظری از یک موضوع ابتدایی اجتماعی، اقتصادی و یا مذهبی ریشه گرفته و فرم کنونی خود را در پیوند با محیط طبیعی و در واکنش به آن به دست آورده‌اند.

3. مناظر تداعی کننده (Associated Landscape):

شامل مناظری است در ارتباط با مولفه‌های مذهبی، فرهنگی و طبیعی یک قوم.



تصویر 2: آبشار های شوشتر به عنوان منظری طراحی شده.
لایه های منظر فرهنگی:

- عوارض و عوامل طبیعی
- اجزای فیزیکی برجای مانده از دوره های تاریخی فعالیت های انسانی و تغییرا ت و اصلاحات او بر روی عوارض طبیعی و الگوهای ایجاد شده بر منظر در گذر زمان ویژگی مهم مناظر فرهنگی کیفیت چند لایه بودن آنهاست و مفاهیم بسیاری را به منظور مدیریت صحیح منظر ارائه می دهد.

رابطه بین منظر فرهنگی و عوارض مربوط به آن:

در دریافت مکانی منظری فرهنگی، آنچه برتری می یابد توجه به چگونگی ارتباط بین عوارض خواهد بود. معنی و اهمیت منظر فرهنگی تا حدود زیادی از روابط میان منظر و عوامل و اجزا درون آن منظر نشات می‌گیرد همچنان که از روابط مابین خود اجزا نیز تاثیر می‌پذیرد. بنابراین معنای یک منظر و اهمیت آن می‌تواند در صورت جابه‌جایی یکی از اجزای مهم آن و یا ناپدید شدن یکی از شواهد مربوط به عوارض آن، از بین برود و نابود گردد.



تصویر 3: شالی ‌کاری ‌های شمال به عنوان منظری تداعی‌کننده.
اجزای مناظر فرهنگی (فیزیکی و غیر مادی):

The united States National Park Service، یازده ویژگی را برمی‌شمرد که می‌توان برای خواندن و تفسیر نیروهای طبیعی و فرهنگی شکل‌دهنده منظر به‌کار برد. چهار مورد اول با عنوان فرایندهای شکل‌دهنده منظر توصیف شده که در این فرایند نقش ابزاری در شکل‌دهی زمین خواهند داشت. تقسیم منظر فرهنگی به اجزاء آن در مراحل آنالیز، ارزیابی و مدیریت، ارزشمند و مفید خواهد بود. همه انواع این اجزا و یا ویژگی‌های منظر در هر موقعیتی کاربرد نداشته بلکه سازگاری درخور آن‌ها با نیازهای منظر موردِ طراحی، موقعیت و مقیاس مطالعه، لازم و ضروری است.

مقیاس منظر فرهنگی(تعیین مرزها و حدود):

مقیاس، عامل تاثیر گذار قابل ملاحظه‌ای در مطالعه، ارزیابی و مدیریت منظر فرهنگی است. همین‌طور که گفته شد منظر فرهنگی واجد مدیریتی جامع و گسترده‌ای است. بنابراین توجه همزمان به مقیاس کلان منظر و عوارض خرد آن به منظور تحلیل جامع منظر فرهنگی، ارزیابی و مدیریت، مورد نیاز است.

دوم: مروری بر مدیریت منظر فرهنگی (قسمت دوم)




سوم: وظایف معمار منظر

تخصص حرفه ای معماران منظر به برنامه ریزی، هماهنگی، طراحی و مدیریت فضاهای بیرونی مرتبط است که این فضاها می توانند مقیاس های متنوع را شامل شوند. آن ها غالبا با ساختمان ها یا تشکیلات ساخته شده هم پیوندند. ابزار و عوامل سنتی که معمار منظر به وسیله آن ها کار می کند شامل شکل زمین و خاک، پوشش گیاهی، آب، چشم اندازها، کف سازی و ساختارهای ساده است. لیکن همه عناصر طبیعی و انسان ساخت به دلیل اینکه با منش، ظاهر، طرح و ترکیب فضاهای بیرونی مرتبطند درون قلمرو و مورد توجه آن ها قرار می گیرند.

معماران منظر می‌بایست هم در بعد بوم‌شناسی و هم در بعد فرهنگی مداخله کنند. همچنین دامنه مداخله آن‌ها ارزش‌های تاریخی، زیباشناسی، اجتماعی و تفریحی را نیز در بر می‌گیرد. به طور کلی، معماران منظر می‌بایست وام‌دار موارد زیر باشند:

1. آگاهی از تاریخ باغ سازی و منظر سازی، تشخیص ارتباط میان باغ سازی و منظرسازی با سایر اشکال هنری، هم چنین شناخت ارتباط میان مفاهیم اجتماعی و تاریخی که برمبنای آن یک محوطه خلق و یا توسعه یافته است.

2. درک و مشاهده همه عناصر و عوارض منظر فرهنگی مربوط با نگاه خاص حرفه خویش.

3. انجام یک ارزیابی تخصصی و بدون تعصب ورزی از شخصیت تاریخی و مشخصات زیبا شناسی سایت.

4. آگاهی از مسئولیت خویش به عنوان حافظ ارزشهای تاثیر گذار در برجسته ساختن یک منظر و تقویت ارتباطات مابین آن ها. با توجه به آسیب پذیرتر بودن عناصر منظر نسبت به ساختارهای معماری، وظیفه معمار منظر حفظ ارزشهای عناصر و مجموعه با معرفی جایگزین های مناسب در طول زمان است.

5. مهمترین رسالت معمار منظر در مواجه با مناظر فرهنگی است که سیاست حاکم، امکان طراحی و دخالت مجدد انسان را فراهم می سازد. در این‌جا معمار منظر می کوشد ضمن برآورد نیازهای امروز، ارزشهای شناخته شده را حفظ کرده و پایداری آن ها در آینده را تضمین سازد.


چهارم: جمع‌بندی


امروزه در نگاهی نو به مناظر فرهنگی، فضاهای باز با تعریف حرفه ای معماری منظر نگریسته می شود. لذا شاید رسالت جدید معمار منظر همانا، شناسایی مناظر فراموش شده و تعیین سیاستهایی در جهت حفظ و پایداری آن ها باشد. که شاید کوچک ترین دستاورد آن تداوم خاطرات یک قوم است. حضور لایه های اطلاعاتی ارزشمند در مناظر فرهنگی که برآمده از همنشینی طبیعت و فرهنگ ماست، خود به تنهایی تدوین برنامه حفاظتی جامع ای را لازم می سازد. در این میان آنچه از طریق منابع شفاهی و کتبی دست نایافتنی است بینش و بصیرتی است که با تجربه بی واسطه مناظر فرهنگ به دست می‌آوریم.

منابع :

• cultural landscape management/ guidelines for identifying assessing and managing cultural landscapes in the Australian national parks/ Jane Lennon & Steve Mathews/ march 1996

• Operational Guidelines for the implementation of the World Heritage Conference/ United nations educational, scientific and cultural organization/ inter governmental committee for the protection of the world cultural & natural landscape/ WHO 2008

• Von Haaren, Christina/ Landscape planning facing the challenge of the development of cultural landscapes/ landscape & urban planning60/ 2002
• S. Terkenli, Theano/ Towards a theory of the landscape: the Aegean landscape as a cultural image/ landscape & urban planning57/ 2001
• Taylor Ken & Altenburg Kristy/ Cultural landscape in Asia-Pacific: potential for filling World Heritage gap/ International Journal of heritage studies/ vol12/ no.3/ may2006.
• مجموعه مقالات سومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران(ارگ بم، کرمان)/جلد سوم/ پژوهشکده سازمتن میراث فرهنگی و گردشگری/1385
• اطاعت، لیلا/ منظر فرهنگی با رویکردی به منظر جهانی/ پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد به راهنمایی مهدی شیبانی و لادن اعتضادی/ دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی/ شهریور 1385.
•unesco.ir

•icls.harvard.edu

•archnet.com

نویسنده مقاله : مریم دبیری (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی)

منبع : نشریه منظر - قسمت اول (شماره 58 / اول بهمن 88 - منظر فرهنگی) - قسمت دوم ( شماره 59 / پانزدهم بهمن 88 - منظر فرهنگی)
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز



پرده برداری از دیوار بزرگ پوشیده از گل و گیاهان سبز، در منطقه ی اداری اوزاکا در غرب ژاپن

باعث جذب رهگذران شده است. این دیوار با 9 متر ارتفاع و طولی برابر 78 متر متعلق به

ساختمان بلند مرتبه ای در این منطقه است و با بیش از 100 گونه ی گیاهی پوشیده شده است.


" دیوار امید " پروژه ایست که معمار متولد اوزاکا،
تادو آندو با همکاری دفاتر محلی، در مدت

پنج ماه آن را به اتمام رسانده است. او می خواسته است که با اضافه کردن فضای سبز، به

ساکنان این شهر، شادی هدیه کند.


در ماه ژوئن امسال، گزارش شد که برنامه ی تادو آندو جهت ساخت دیوار امید در کنار مجتمع

شین اومدا می تواند لغو گردد. این طرح پیرامون قانون تکثیر خلاقیت و کانسپت مورد سوال قرار گرفته بود.

معمار منظر مسئول این بحث، موتو یوشیمورا بوده است که خود در اوزاکا به عنوان یک

اسطوره، بانی طراحی باغ های زمینی و ساخت 1200 باغ طراحی شده می باشد. او

درخواستی مبنی بر تعلیق ساخت و ساز این پروژه را به امضا رسانده بوده است.


مدلسازی دیوار امید

مدلسازی دیوار امید


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز





جزیره کرال سیتی در زیر دریا مترادف خوب زیستن و لذت بردن در یک محیط طبیعی متفاوت است. طیفی از عملکردها و تجارب گوناگون، این مرکز فرهنگی و واهه استراحت و آرامش را شکل می دهند؛ مکانی جذاب و خاص. کرال سیتی فضایی است برای تجربه و باز زنده سازی اکوسیستم دریایی که برای داشتن توجیه اقتصادی، به پروژه ای با جاذبه های توریستی برای متقاضیانی از چهار گوشه دنیا، تبدیل شده است. این طرح، ایجاد یک آزمایشگاه بزرگ مطالعات و تحقیقات دریایی در دبی را پیشنهاد می کند؛ آزمایشگاهی که قادر است تغییرات اکولوژیک خلیج فارس که ناشی از توسعه شهری است را پیش بینی و برنامه ریزی نماید. نیمی از این ساختار زیر دریا قرار دارد و از نحوه عملکرد مرجان ها تقلید می کند؛ به گونه ای که فعالیت های گوناگون در یک فضای واحد اتفاق خواهد افتاد. پروژه قصد دارد حافظه و خاطره گذشته نزدیک منطقه را زنده کند، زمانی که فرآورده های دریایی، غذای مردم دبی را تامین می کردند و صدف ها و مرجان ها به دلیل صید بیش از حد، از بین نرفته و بخشی از اکوسیستم دریایی منطقه بودند. فضاهای زیر آب امکان تمدد اعصاب، آموزش و جنب و جوش و حرکت را در یک محیط باز زنده سازی شده، برای بازدیدکنندگان به وجود خواهند آورد. این فضاها فصل جدیدی را برای شهر به همراه خواهند داشت؛ شهری که امروز مورد هجمه صنعت، توریسم و داد و ستد قرار گرفته است. برای باز آفرینی مجدد طرح و تقلید از استراتژی ها و تکنیک های بسیار موثری که در طول هزاران سال توسط اکوسیستم مرجانی مورد استفاده قرار گرفته است،معماران از سازه های مرجانی الهام گرفته اند. سنگ های مرجانی، تفاوت چندانی با یک ساختار شهری ندارند؛ چرا که این سازه ها پناهگاهی برای فعالیت های حیاتی روزمره فراهم می کنند. همانند یک ساختار مرجانی که نظیر شاخ گوزن دارای شعب متعدد است، در اینجا نیز هدف، به حداکثر رساندن فضا و نیز دریافت حداکثر نور طبیعی است. بخش ها و المان های مختلف، تهویه کافی و ایجاد چشم انداز باز 360 درجه ای را ممکن می کنند. فرم بیضی شکل مرجان فضایی متمرکز و حفاظت شده را به وجود می آورد که به یک آزمایشگاه شباهت دارد. توده مرجانی پوششی زنده ای به وجود می آورد که ضمن پوشش ساختار، ارتباط و مبادله آسان تری را با محیط و شرایط اقلیمی فراهم می کند. مرجان جدید روی مرجان های قدیمی تولید می گردد. مرجان ها پس از مردن به اسکلت های مرجانی، سپس به شن های نرم و پس از سخت شدن به سنگ های مرجانی تبدیل می شوند که زیر ساخت لازم را برای مرجان های جدید به وجود آورند. نتیجه این فرآیند ایجاد ساختارهای سنگی از جنس سنگ های آهکی می باشد که از تنوع اکولوژیک بسیار زیادی برخوردار است. طرح از این اصل الهام گرفته تا بخشی از مجموعه را که بیرون از آب قرار می گیرد، با بخش زیر آب مجموعه، مرتبط سازد. از این رو حرکت و چرخش بازدید کنندگان و نیز توزیع فضاها، از ارتباطی منطقی برخوردار است؛ به طریقی که امکان گسترش مستمر و توسعه به همان طریقی که در ساختارهای مرجانی اتفاق می افتد را ممکن سازد. کارفرما: دفتر مطالعات فنی نمایشگاه کاربری: ایستگاه ساحلی و مرکز تحقیقات علمی زیربنا: 12680 مترمربع تاریخ طراحی: 2007 (طرح اجرا نشده)
جزیره مرجانی

جزیره مرجانی

جزیره مرجانی

جزیره مرجانی

منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




طرح پیشنهادی دفتر معماری ام اِی دی برای بیجینگ آینده 2050 اولین بار در نمایشگاه ام اِی دی در دوسالانه ی ونیز 2006 به نمایش در آمد. بیجینگ 2050 سه سناریو برای آینده ی بیجینگ را تجسم کرد: یک پارک سبز عمومی در میدان "تیان آن من"، مجموعه جزایر شناور در بالای سی بی دی شهر و هاتنگز آینده که با حباب های فلزی شاخص و بر فراز قدیمی ترین محله ی بیجینگ پراکنده شدند. سه سال بعد اولین جباب هاتنگ در حیاطی کوچک در بیجینگ ظاهر شد.
توسعه ی سریع چین منظر شهری را در یک مقیاس چشمگیر دگرگون کرده؛ و به شکل مداوم بافت آسیب پذیر شهری بیجینگ قدیم را فرسایش داده است. چنین تغییرات چشمگیری معماری سالخورده را با تکیه بر آشوب، بازسازی های خود انگیخته برای بقای محله های در حال تغییر سوق داده است. علاوه بر این استانداردهای پایین بهداشتی به فضای زیستی منحصر به فرد و جوامع پررونق بالقوه در یک برنامه ی شهری جدی تبدیل شدند. هاتنگزها بتدریج به زباله دانی ساکنین محلی، پناهگاهی برای ثروتمندان و پارکی برای توریست ها بدل شد. تخریب مداوم بافت های شهری به تغییر وضعیت زیستی ساکنان محلی نیاز دارد.
پیشرفت یک دعوت ضروری برای ساخت و ساز های بزرگ مقیاس نیست. بلکه می تواند در قامت مداخلاتی در یک مقیاس کوچک رخ دهد. حباب های هاتنگز به بافت شهری با کارکرد آهن ربا مانند خود و با هدف جذب مردم جدید، فعالیتها و منابع باز فعال سازی کل محله الحاق شده است. آنها در همزیستی با خانه های قدیمی موجودیت یافتند. و توسط انرژی تجدیدپذیر سوخت گیری می شوند. حباب ها تکثیر می شوند، و تغییر شکل می یابند، تا نیازهای مختلف جامعه را فراهم آورند. و بدین گونه به تداوم حیات انسانها در محله های قدیمی و فرسوده کمک می کنند. در این زمان این مداخلات به بخشی از تاریخ بلند بیجینگ و پوسته ی تازه شکل گرفته درون بافت شهری بدل می شوند. به شکل غیر منتظره ای، ارائه ای از این تصور ایده ئال در یکی از هاتنگزهای بیجینگ ظهور یافت.
درست سه سال بعد از این نمایشگاه، 32 حباب هاتنگز یک مستراح و یک پلکان که درون سقف تراس یک حیاط از خانه ای که به تازگی بازسازی شده بود، را ارائه کردند. بدنه ی خارجی براق آن به مثابه یک موجود بیگانه خود را آشکار کرده، و در عین حال در همان زمان فضای سبز، چوب و آجر پیرامون را بازتاب می دهد. به واسطه ی این حباب ها آینده و گذشته می توانند در یک جهان محدود و رویاگون همزیستی کنند.
رویای واقعی گرچه برای حباب های هاتنگز به فرهنگ غنی شهر در نگاهی فردی از بیجینگی بهتر مرتبط می شود. اما حباب ها به عنوان یک ابژه ی فردی در نظر گرفته نشدند، بلکه به عنوان ابزاری برای ابداع جامعه ای پر انرژی و متجدد نگریسته شدند. در زیر تبر توسعه ی سریع ما همیشه باید از اهداف بلند مدت بیجینگ و جهت گیری خلاقانه ی آن آگاه باشیم. شاید ما باید چشم دوختنمان به جاذبه ی یادمان های نو را تغییر دهیم، و در عوض بر زندگی روزمره ی ساکنان شهر متمرکز شویم.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز





سطوح هموار اين چمنزار زيبا بر روي هم قرار گرفته اند تا طرح " سلول هاي زندگي " را به عنوان يك اينستاليشن به يادماندني بر روي زمين از هنرمند امريكايي چارلز جنكس براي ژوپيتر آرت لند را ارائه نمايند.
جنكس كه دانش آموخته ي رشته ي معماري مي باشد، آموزش گسترده ي خود در محوطه سازي و فضاي سبز را در اين اينستاليشن گسترده ي باغباني به نمايش گذاشته است. لايه هاي سبز اين پروژه با طرح هاي سيال ِ هندسي همچون آبشار بر روي هم ريخته اند تا اين فضاي سبز پر شكوه را تشكيل دهند.
" سلول هاي زندگي" از هشت لندفرم و گذرگاه هايي براي اتصالشان تشكيل شده است كه بازديدكنندگان را تشويق مي كند تا در ميان آن به گردش بپردازند. پشته هاي چمن، چهار درياچه را احاطه كرده اند كه در ميانشان جزيره ي مسطحي جهت نمايش مجسمه هاي كوچك قرار گرفته است.
پيكره بندي اين لندسكيپ منحصربفرد از زيست شناسي سلول، به عنوان واحد اصلي حيات، الهام گرفته شده است؛ به ويژه از فرايند ميتوز كه در آن يك سلول به دو سلول پايه تقسيم مي گردد. اين محوطه سازي زيبا، سلول را به عنوان پايه و اساس زندگي تقديس مي كند.
ژوپيتر آرتلند مكاني ست در ادينبورگ ِ انگلستان جهت نمايش ساخته ها، تنديس ها و هنرهاي مربوط به محوطه سازي كه در اندسكيپ طبيعي آن اجرا ميگردند. از هنرمندان جهت نمايش آثارشان بر روي باغ ها، مزارع و جنگل هاي اطراف يك خانه ي اربابي متعلق به دوره ي جيمز اول و دوم كه مساحتي بالغ بر 100 هكتار دارد، دعوت مي گردد.
ارتباط ميان هر يك از آثار با مكان خاص آن، ويژگي مهمي از نظر ژوپيتر آرتلند مي باشد.هر كار هنري بايستي علاوه بر منحصر بفرد ساختن سايت مخصوص خود، آن را كامل نيز سازد. ژوپيتر آرتلند يك اثر همواره در حال ساخت است كه هر ساله معرف و نمايشگر كارهاي تازه اي از هنرمندان خواهد بود.

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

سلول هاي زندگي

منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریریه آرشیتکت : در هنگام طراحي "چشم انداز اورلند"، تاد ساندرز و تامي ويلهمسن، ابتدا طبيعت و سپس معماري را به عنوان اصل هدايتگر اين پروژه در نظر داشته اند. براي احترام به محيط اطراف بسيار زيباي اين پروژه، اين معماران تصميم گرفتند تا كمترين دخل و تصرف را در محيط طبيعي و چشم انداز ايجاد نمايند.
" چشم انداز اين محيط، فوق العاده است؛ اصلاح و بهبود آن بسيار مشكل و در عين حال، از بين بردن جو حاكم بر آن، با استفاده ي بيش از حد عناصر معماري بسيار آسان ست. "
اين فضاي سبز ِ كم نظير، در بالاي شهر كوچكي به نام اورلند در نروژ قرار دارد و نياز آن به سازه اي خاص در اين افق ممتاز و متمايز، ساخت اين ساختار پل مانند را بر فراز آبراهي بزرگ سبب گشته است.
اين سازه كه همچون تخته شيرجه اي غول پيكر است با عرض 4 مترو طول 30 متر، در انتهاي آن با ارتفاعي بيش از 9 متر، چشم اندازي از اورلند را ميسر مي كند كه تجربه اي جديد از اين طبيعت بكر و خارق العاده به شمار مي آيد.











منبع : سایت مرجع معماری
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک گنبد بزرگ با قطر 34 فوت بر روی رودخانه Harlem در کشور یونان شناور شده است. هدف از ساخت این گنبد جلب توجه مردم نسبت به منابع آب ذکر شده و جالب است بدانید این گنبد از 450 چتر شکسته و خراب درست شده است که توسط یک حلقه که از بطری های نوشیدنی درست شده، روی آب شناور است.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت معماری Hampton Rivoira برنده مسابقه از یک برنامه خاص برای طراحی یک پارک بیونیک در آرژانتین بوده است.هدف از این مسابقه توسعه یک پارک طبیعی با پرندگان از سرتاسر جهان باشد.کانسپت این برنامه تأکید بر تعلیق در فضای این مجموعه است.فن آوری یکی از چالش های خوب و خاص این پروژه بوده است.تقاضای کارفرما با توجه به این طرح بر روی یک سیستم قوسی شکل بوده که زیستگاه مناسبی برای پرندگان باشد.از وظایف این سیستم تنش و انتقال بار بوده است که از عناصر سبک صنعتی با هندسه ی پیچیده تشکیل شده است.
بیش از 250 گونه پرنده در سطح این قفس وجود دارد.ابعاد مختلف قفس بر اساس ویژه گیها،روابط بین مناطق،اماکن عمومی و تنظیم اکوسیستم تعریف شده است.بزرگ ترین ساختار این مجموعه از الحاقات بزرگ تشکیل شده است.این مجموعه دارای دو قوس در بخش مرکزی است که دارای 12 متر ارتفاع می باشد.همچنین این قوس کم به ایجاد 3 حوزه کرده که هر کدام دارای 900 متر مربع مساحت میباشد.محوطه این مجموعه از جنس استیل ضدزنگ است که به صورت سیمی بافته شده است.کل این مجموعه در یک شیب به سمت مرکز دریاچه ساخته شده است.بنابراین مسیر گذر بازدیدکنندگان با توجه به صعود و فرود توپوگرافی زمین صورت گرفته است که محیط های مختلف بصری تا دریاچه تشکیل داده است. در این مجموعه می توانید نمایش سیستم های عامل،مناطق آبزی،پل ها،آبشارها،و حتی قسمتی برای صرف انواع نوشیدنی ها مشاهده کنید.برای جلوگیری از جابه جایی پرندگان در این 3 قسمت مجزا،از استوانه های(سیلندر)چوبی که به صورت زنجیروار به هم متصل شده اند استفاده شده است. نکته ای که میتوان از چنین طرح هایی آموخت این است که طراحی و ساخت و ساز،تقاضا،فن آوری و برنامه ریزی،همگی پیچیده و آزمون و خطا به حساب می آیند.به همبن دلیل است که یک فرآیند موفق همیشه همکاری و هماهنگی بین متخصصان،طراحان و سازندگان را می طلبد.
































منبع : سایت مرجع معماری
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بر اساس تقاضاي كارفرماي كانادايي اين پروژه از شركت هلندي ِ معماران NL ، عوامل اوليه طراحي مشخص گشتند :

سايت طرح در ساحلي ماسه اي در فلوريدا واقع شده است و طرحي مدرن از استخرهاي سنتي به عنوان قلب پروژه درخواست شده است. بنا بر اين ايده ها و تقاضاي كارفرما در ديدن طرح هاي مختلف و منحصر بفرد، معماران اين پروژه، سه پيشنهاد خيره كننده ارائه نموده اند كه در آن ها فضاهاي زندگي تحت تاثير فرم هاي انتزاعي استخر قرار گرفته اند.

1. پيشنهاد شماره يك كه قطره هاي آب نام گرفته است، خانه ايست با فرم هاي منحني و سقفي از استخرهاي متعدد. در حالي كه فضاهاي زندگي در ميان جنگلي از گونه هاي متنوع درختان و گياهان قرار مي گيرند. استخر همچون نواري با پيچ و خم هاي طبيعي در ميان گياهان كشيده مي شود و با فاصله گرفتن از زمين، همچون سايباني براي قسمت هاي مسكوني عمل مي كند.
يك شيشه ي شفاف در اطراف خانه مي پيچد و همانطور كه آب از لبه هاي آن به پايين سرازير مي گردد، نماهاي جانبي طرح را با رابطه اي منحصر بفرد با باغ تشكيل مي دهد. سيركولاسيون اين خانه ي مسكوني همچون سفري اكتشافيست ؛ ميان درون و بيرون ؛ زندگي و تفريح.

2. پيشنهاد شماره دو كه استخرْ خانه ناميده مي شود با استفاده مناسب از فضاهاي منفي شكل گرفته است و شباهت هايي به طرح اول نيز دارد. طرح قطرات آب، از گوشه ها امتداد يافته و مستطيل كاملي را تشكيل داده است و بر روي پشت بام، واحه اي كوچك ساخته است. عمق حوضچه هاي روي سقف، در فضاهاي داخلي خانه، گنبدهايي معكوس را ايجاد كرده است كه نقش راهنماي سيركولاسيون و جداسازي فضاها را به خوبي ايفا مي نمايند. در اين طرح نيز، خانه با باغي متنوع و پرپشت احاطه گشته است.

3. پيشنهاد آخر، با نام ساوا نيز از مزيت هاي طرح مستطيلي بهره جسته است و مانند طرح هاي قبلي از مرتفع كردن استخر استفاده شده است، هرچند در اين مورد، قسمت آبي از سايت سازي خانه جدا گشته است. آب مداوما از يك سطح به سطح پايين تر مي ريزد و آبشارهايي بي پايان را در فضايي سه بعدي، ايجاد مي كنند. اين طرح به خانه اجازه مي دهد تا با سقف هايي بلندتر، در سه طبقه اجرا گردد.






































منبع : سایت مرجع معماری
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز



هتل هاي درختي، تجربه اي متفاوت از اسكان را ارائه مي نمايند. اين هتل ها كه در سرتاسر جهان ميزبان مسافران و ميهمانانِ مشتاق مي باشند، به عنوان جاذبه هاي توريستي محسوب مي شوند.
اين هتل ها با استفاده از امكانات رفاهي بالا و دكوراسيون هاي منحصر بفرد خود، به سرعت جاي خود را در رقابت هاي جهاني گشوده و از ديگر هتل ها پيشي گرفته اند. به ده نمونه ي لوكس و موفق اين هتل ها از كشورهاي مختلف دنيا توجه بفرماييد.

هتل درختي ؛ سوئد، لاپلند

كلبه هاي درختي مانالي ؛ هند، كولا

كلبه هاي درختي مانالي ؛ هند، كولا

قلعه دن لِس اربس ؛ فرانسه، دوردون

فضاي داخلي هتل قلعه دن لِس اربس

هتل هاپوكو ؛ نيوزيلند، كايكورا

هتل هاپوكو ؛ نيوزيلند، كايكورا

هتل درختي پزولا ؛ آفريقاي جنوبي، هوئدسپرويت

كلبه هاي درختي ؛ امريكاي مركزي، كاستاريكا

كلبه هاي درختي كُله مجيني ؛ آفريقا، تانزانيا

كلبه هاي درختي كُله مجيني ؛ آفريقا، تانزانيا

دهكده سارايي ؛ سريلانكا

خانه هاي درختي پوينت ؛ امريكا، واشينگتن

برج هتل اريائو آمازون ؛ برزيل، آمازوناس


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




آخرین پروژه رنزو پیانو آتشفشان بونو در حومه ناپل قرار دارد که یک مرکز چند منظوره است و در عوض تنها اشغال کردن سایت قصد ترکیب و همگن شدن با چشم انداز را دارد. محوطه مرکزی آتشفشان شامل فضایی با عرض 150 متر می باشد که دارای یک سینمای تابستانی و بازار است و با حلقه هایی متحد المرکز از نواحی تجاری مرکزی مرتبط می شود . پیانو توضیح می دهد " این آتشفشان ویدی برای رویدادها , ملاقات ها , گفتمان ها و تجمع مردم است. "



از دوردست به نحوی طبیعی با محیط هماهنگ شده و در نمایی نزدیکتر بیشتر به یک نسخه ی مدرنیزه شده از بازاری قدیمی می نماید که جنبش و هیاهوی بازار و فعالیت های زنده در مراکز خرید، فضاهای سرگرمی و اجتماعی ، رستورانها، یک هتل ، ادارات و دیگر تسهیلات را داراست.



مرکز تجاری مخروط شکل دربردارنده ی حجم های به هم پیوسته و دوار است و هر کدام دارای شیبی متفاوت که تفاوت شیب ها در ارتفاع از25 تا 41 متر متغیر است و مجموعا به قطر 320 متر است.



این پروژه با بتون تقویت شده بنا شده و بام آن با 2500 نهال پوشیده شده است که کمک به تقسیم بندی فضای داخلی و ترکیب این ساختار ساخت بشر با محیط می کند. در بام حفره هایی تعبیه و نورگیرهای سقفی شیشه های دو جداره ی کنترل خورشیدی تطبیق شده تا انرژی مورد نیاز را با نور فیلتر شده ی خورشیدی کاهش دهد.




آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

آتشفشان بونو

منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز


پارک گوئل را آنتونی گائودی به درخواست کُنت ایزِبی گوئل طراحی کرد که می خواست پارک شیکی برای نجیب زادگان بارسلونا بسازد . کُنت، ساختِ مجموعه ای از توسعه ی مسکن را برنامه ریزی کرده بود که مزایای چشم انداز های خوب و هوای تازه را هم به همراه داشت ولی فقط دو خانه نمایش تکمیل شد . گائودی در یکی از آن ها ساکن شد که فرانسیس برنگوئر معمار در سال 1904 طراحی کرده بود . این خانه هم اکنون موزه ای است که برخی از کارهای گائودی را نمایش می دهد . این پارک جاذبه ی گردشگری متعارفی در بارسلونا است و برای تراس مشهورش و ورودی نمادینش ، در کنار دو ساختمان دیگر گائودی، شناخته شده است .
این پروژه دارای برخی شباهت ها به کلیسای ساخته نشده ی کولونیا گوئل است که در نزدیکی حومه ی شهر بارسلونا قرار گرفته است . در راه های سواره، گائودی همان سیستم های سازه ای و مصالحی را به کار گرفته است که در سرداب کلیسای کولونیا گوئل وجود داشت . ستون های سنگی منحنی و نیز آجر محلی و سنگ را برای حفظ کردن حس طبیعی منظره به کار برده بود .
مهم تر از همه این که، گائودی سبک ارگانیک خود را با طبیعت در آمیخت، با ساختار هایی پیش امدند که از زمین همچون درختانی رشد کرده بودند ولی با این همه به شکل المان های دست ساز به نظر می آیند . این تطبیق همزمان و احترام به طبیعت از زیباترین کیفیت های این پروژه است .

پارک گوئل ـ آنتونی گائودی


ارک گوئل ـ آنتونی گائودی


پارک گوئل ـ آنتونی گائودی


پارک گوئل ـ آنتونی گائودی


پارک گوئل ـ آنتونی گائودی


ـ پارک گوئل ـ آنتونی گائودی


پارک گوئل ـ آنتونی گائودی

منبع:اتود

 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز

پارک آرامش توره ویجا - پوسته های تویو ایتو
شهر کوچک ساحلی توره ویجا در جنوب اسپانیا، در ساحل مدیترانه قرار دارد. جمعیت شصت هزار نفره این شهر در تابستان به علت جذابیت سواحل زیبا و بهشتی آن تا ده برابر بیشتر می شود، سواحل شهر که با کوه و دریاچه های بسیار مشهور گلگون آن که ناشی از تراکم فیتوپلانکتون (PytoPlankton. ارگانیسم های گیاهی کوچکی هستند که به صورت معلق در آب زندگی می کنند) و مقدار بسیار زیاد نمک آب است و با تغییر میزان نور روز تغییر رنگ و حالت می دهند، بر جاذبه توریستی ایـــن منطقه می افزاید.

گل و لای این دریاچه به دلیل خواص متعدد شناخته آن به وسیله ی موسسات مختلف آب و گل درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این پروژه عبارتست از تسهیل دسترسی به این نوع درمان، بدون آن که به محیط شهر و فضاهای پیرامون آن آسیب شدید و جبران ناپذیری وارد گردد، مسئله ای که در سال های گذشته رخ داده است.
طرح پیشنهادی بر این اساس استوار است که ساختار مجموعه آب درمانی با ظرافت در لابلای چین های تپه های شنی سر می خورد و به گونه ای در این لایه ها و چین ها می نشیند که هارمونی و سیما و منظر طبیعی سواحل دریاچه ها را کاملا حفظ کند. ساختار مجموعه مانند یک حلزون در شن فرو رفته است و سه ساختار متمایز؛ یک رستوران، یک مرکز اطلاع رسانی و یک حمام در هوای آزاد (که در فاز دوم اجرایی پیش بینی شده است) این فرم حلزونی را به وجود خواهند آورد. با وجود ظاهر پیچیده سازه در نگاه اول، کانسپت ساختار بنا بر سیستمی بسیار ساده استوار می باشد.

پلان های حلزونی شکل بر اساس منحنی های بزیر به وجود آمده اند، که به حفظ پیوستگی منظر طبیعی موجود کمک می کند. شعاع بیضی تابعی از طول محور اصلی است و بر اساس آن تعیین شده است. پنج میله فولادی به قطر 60 میلیمتر که به تیرهای چوبی به طول 5/4 تا 5 متر متصل شده اند، در سازه ای اسپیرال شکل در هم می آمیزند تا شکل پوسته به وجود آید. بخش هایی از حجم که با صفحات چوبی پوشیده شده اند، خصوصیتی را به وجود می آورد تا به سازه تصویر و شکل یک اسکلت را بدهد؛ اسکلتی که ساختار را بیشتر و بهتر به شکل طبیعی حلزون نزدیک می کند.
کف ها که در سطحی پایین تر از زمین قرار دارند نیز بر ساختار اسپیرال شکل تکیه دارند و باعث اتصال و پیوند میله های فولادی نیز می گردند و به این طریق استحکام بیشتری به مجموعه می دهند.
کارفرما: شهرداری توره ویجا
کاربری: مرکز آب درمانی
زیربنا: 1245 متر مربع
تاریخ ساخت: 2005





پوشش بیرونی


پوشش بیرونی
















موقعیت
منبع : معماری همگون با ساختارهای جانوری
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
پروژه Il giardino dei passi perduti يا " باغ گام هاي از دست رفته " در محوطه موزه كاستلوِچيو در شهر ورونا در ايتاليا، توسط گروه معماري پيتر آيزنمن اجرا شده است.
موفقيت اين طرح، بي شك بدون تحقيقات و دست آوردهاي آيزنمن از پروژه اي كه پيش از اين در بخش كانارجيو در ونيز داشته است، غير قابل ممکن بود.

وي در سال 2004 ، در حدود 26 سال پس از پروژه ونيز، به ورونا آمد و بسياري از نكات به دست آمده از اين مسير تحقيقاتي ِ كهنه را در اين پروژه توسعه بخشيد. اين معمار بزرگ، به جاي استفاده از طريقي براي نمايش خود و كارهايش به بياني متواضع تر و در عين حال جاه طلبانه به ايده هايش پرداخته است.

وي بارها گفته است :
" مي خواهم به خاطر ايده هايم مرا به ياد بياورند. " فضاها، فاصله ها، سازماندهي ها و قطعات اين پروژه، نشانگرهايي از تفكر وي مي باشند كه در برش ها و پلان ها پديدار گشته اند ؛ از كانارجيو تا سانتياگو د كامپوستلا . در اين باغ نيز، شبكه ها و بيان تاريخي لايه بندي ها، الفباي شكل گيري پلان را تشكيل مي دهند ؛ اما در جلوه اي متفاوت و با شهودي خالصانه و تقريبا خفيف در ميان عناصر اين باغ وضوح مي يابند.

از طرفي ديگر، اين پروژه، يكي از قوي ترين نمادهاي باورها و اعتقادات آيزنمن مي باشد.
براي او، معماري همچون عملي حياتي و بحراني ست.در واقع، منشا مفهومي اين طرح، نهفته در آگاهي از باريكي ديوارهايي ست كه با عتيقه هاي دروغين در 1920 پوشانده شده اند و فضاي نمايشگاهي بزرگِ اسكارپا در طبقه همكف موزه را از باغ جدا مي سازند.

اين ديوار كه توسط آيزنمن همچون ديافراگمي غير مادي و جزئي ديده شده است ؛ به وي اجازه داده است تا فضاهاي نمايشگاهي داخلي را با پلازاهاي نمايشگاهي خارجي اي كه در باغ قرار داده است، در ارتباط بشمارد. به اين طريق، پنج فضاي نمايشگاهي داخلي و به همين تعداد، پلازاهاي خارجي ديالكتيكي ميان منفي و مثبت، برون و درون و فرورفتگي ها و بيرون آمدگي ها به وجود مي آورند.

در تعاملي ميان آيزنمن و تالار اسكارپا، " معماري منتقدانه " ي آيزنمن با ريشه هاي قوي و بنيادي اش ، با شبكه هاي نازك، نوراني و تاثير گذار از " معماري شاعرانه " پوشانده مي شود.

آيزنمن عنصر جزئي و ظاهرا پيش پا افتاده اي را از تالار اسكارپا انتخاب مي كند :
خطوط باريكي از معماري ونيزي كه در سراسر مسير بازديدكنندگان كشيده مي شود و به شكلي پويا، توالي رويدادهاي موزه را ريتم مي بخشد.

آيزنمن به درستي، ماهيت اين خطوط سفيد بر روي كف ِ موزه را احساس كرده است :
اين ها ايده اند ؛ تلويحي از اسكارپا ؛ بياني ضمني از آن كه، موزه به پايان نرسيده است ؛ محصور در ديوارهايي خشك ؛ بلكه به بيرون از پوسته ي خود گسترش يافته ؛ به درون شهر ؛ در ميان جو ؛ به سمت تاريخ.

آيزنمن هوشمندانه به انتقاد و بالاتر از آن به احساس ِ درك ِ قدرت و اهميت اين نشانه ها رسيده است و از آن ها در بسط پلان طرح خود استفاده جسته است.
وي اين خطوط را در پلان و برش ها به حركت درآورده است تا به مفصل بندي باغ بپردازد ؛ تپه هاي كوچك و گذرهايي كه شاهراه اصلي را مي سازند و در عين حال از اسكارپا مي گويند ، از معمار و از امكان احتمالات بزرگ در معماري جهان.
























منبع : سایت مرجع معمارای
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز



این مجموعه به شکل یک گل انتزاعی و از دید هوایی بسیار شگفت انگیز است.



این خانه زیرزمینی در تپه ای هموار تقریباً در این چشم انداز محو شده و از روی زمین و مناطق پیرامون قابل دیدن است.



از پایین نیز به طور یکپارچه با طبیعت اطراف آمیخته شده و از بالا همانند برج دیدبانی در شب عمل می کند.




این خانه تقریباٌ در هزار فوت مربع توسط گروه معماران میک Make Architecture برای بازیکن ستاره فوتبال، گری نویل Gary Neville طراحی شد.



هدف از طراحی این بود که اولین خانه با کربن خنثی در تمام بریتانیای کبیر باشد که دی اکسید کربن کمتری را وارد جو کند.




استفاده از مصالح بومی و روشهای ساخت و ساز سنتی باعث کاهش حمل و نقل و اتلاف تکنولوژی می شود در حالیکه حرارت مرکزی زمین، پانل های سقفی خورشیدی و توربین های بادی انرژی پایدار را در محل تولید می کنند.





بطور خلاصه این خانه میتواند بزرگترین و بهترین خانه مدرن زیرزمینی در طول تاریخ باشد.



-

-

-

-

-

-


منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




متیو تان Matteo Thun ، هتل کلیما؛ هتلی بی نهایت سازگار با محیط زیست و واقع در کوهستان های پارک ملی استلویو Stelvio در کوه های آلپ ایتالیا را طراحی کرده است.




هتل از مجموعه ساختمان های زیرزمینی ایی تشکیل شده که توسط بام های سبز مواج به هم مرتبط شده اند، مجتمع هم چنین از اصول طراحی واجد کمترین میزان دخالت در طبیعت و پمپ های گرمایشی زمین ـ منبع جهت تامین انرژی سود می برد.




به علاوه، فرایند ساخت واحدها، چگونگی استقرار واحدها در سایت و مصالح مورد استفاده به دقت انتخاب شده اند تا تاثیر مجموعه بر محیط به حداقل برسد.



هتل از 11 واحد شخصی تشکیل شده است که ظاهر هر یک از ان ها چیزی بیش از برامدگی ایی ملایم از زمین نمی باشد و هر کدامشان پنجره هایی بزرگ و رو به جنوب دارند که از دامنه تپه بالا امده اند.





واحدها در زمین تنظیم شده و با بام سبز پوشانده شده تا متوسط درجه حرارت در داخل واحد در طول سال تنظیم شود.




طاق نمای سایه بان گونه ایی که در بالای هر پنجره تعبیه شده است تلاشی است برای تولید سایه جهت فرار از گزند آفتاب داغ تابستان سایه. در زمین پناه گرفتن واحدها سطح الودگی شنیداری را نیز به حداقل می رساند.




پنجره های سه جداره از یک سو به بهره وری در مصرف انرژی می انجامد و از سوی دیگر به کنترل صدا کمک می کنند، پمپ های گرمایشی نیز با استفاده از درجه حرارت ثابت آب تامین شده از چشمه های طبیعی موجود در محل سرمایش و گرمایشی بهینه ایجاد می کنند.




هتل با این هدف طراحی شده است که طیف کاملی از مزایای طراحی سبز را شامل شود. وب سایت معمارِ طراح هتل، استانداردهایی که هتل کلیما KlimaHotel تامین می کند را به مثابه سه رکن پایداری در نظر می اورد و مفاهیمی که در هتل مد نظر امده اند را طبیعت (اکو لوژی)، زندگی (جنبه های اجتماعی و فرهنگی) و شفافیت ( به صرفه بودن مالی) می داند.



2

3

4

5

6

7

8


منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز



اين ويلا داراي باغچه و ديد خوبي است ، به همين دليل اين خانم علاقه مند است تا از صبحگاه بهاري و غروب پاييزي آن استفاده كند و لذت ببرد.



کارفرمای طرح يك حجم شيشه اي كوچك با يك نشيمن رو به طبيعت جهت استراحت و كارهاي روزمره در ذهن مي پرواند.



سكوي چوبي موجود داراي ساختار بدي است كه به وسيله ي مالك قبلي ايجاد شده است كه سكوي بتني اصلي را خراب كرده و يك سكوي چوبي جاي آن ساخته كه مشكلات رطوبتي را در سطح زيرين ايجاد ميكند.




متآسفانه قانونهاي ساخت و ساز اجازه ي كوچكترين الحاقیه به ساختمان را نميدهند ، زيرا ساختمان در ليست آثار به ثبت رسيده قرار دارد و هرگونه تغيير بايد براساس با خواص دهه 40 ایی خانه تطبق یابد.




خلق مجدد تراس با آنچه كه مالك آن در سر مي پروراند متناقض است. در واقع تراسهاي اصلي از روی زمین بلند شده اند و بر روي پايه هايي ثابت شده اند، در حالي كه اين خانم انتظار دارد مكاني داشته باشد كه ويلا و باغ به هم بافته شده باشند و يك انبار بيروني و با دسترسي راحت و سريع داشته باشد.





بااينكه اجازه ي الحاق وجود ندارد اما همچنان ميتوان اين مكان را به عنوان يك مكان خودماني ديد كه ميشود در آن به استراحت پرداخت يا آتشي روشن كرد و از فضاي موجود لذت برد.




در مرحله ي پردازش طرح ما کمی بر مصالح باقی مانده از تراسهاي قبلي موجود در باغ و بتن مفرغي و نرده هاي فلزي نازكشان که ان ها هم از قبل باقی مانده بودند تمرکز کردیم .




نتيجه يك حجم ايستاده ي آزاد بتني است كه تفاوتهاي سطح موجود را در طرح و نقشه پوشش ميدهد. حجم جديد، ويلا را در محيط اطرفش ترکیب می کند و نشيمن را با سه پله به باغ متصل مي سازد.




پلكاني هم جهت ورودي تابستانه قرار داده شده است. بالاي انباري نيز يك سكوي بتني تعبيه شد. نرده ي فلزي باريكي دور تراس را در بر گرفته است كه صحنه هايي از صميميت فضا را خلق ميكند و سقفي از پارچه ي كرباس در امتداد آن قرار گرفته كه كشمكش آفتاب و باران را با سطح سكو ازبين ميبرد. رنگ سبز آن با سبزي تابستان اثري متقابل بازي ميكند و در طول زمستان آن را خاطرنشان ميسازد.



هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ

هم اوایی کرباس و اهن و بتن با صداهای پنهان باغ


منبع:اتود


 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز

آلودگی هوا این روزها ذهن بسیاری را برای بافتن راه کاری برای ایجاد یک فضای پاک مشغول کرده است، معماران orproject در پاسخ به کیفیت بد هوا که بسیاری از شهرهای جهان در حال توسعه دچار آن هستند، پروژه 'حباب' که یک پارک برای حفاظت از ساکنان و ارائه یک محیط سالم و سبز است را پیشنهاد دادند،این طرح شامل یک باغ گیاه شناسی است که در آن هوا فیلتر، و درجه حرارت و رطوبت در طول سال کنترل می شود.




پارک حباب به محیط اطراف از جمله سیستم هوا، مناطق مسکونی، فضاهای اداری و رسانه های خرده فروشی متصل می شوند و علاوه بر این، افراد می توانند از امکانات ورزشی و پزشکی به همراه اکسیژن تصفیه شده استفاده کنند.
طرح مفهومی پروژه حباب توسط buckminster fuller با سازه های سبک و مقرون به صرفه و کاملا قابل اجرا ارائه شده است. هندسه طراحی با تقلید از الگوریتم های رگ برگ در گیاهان و بال پروانه تولید شده است. دمای محیط از طریق تبادل حرارت با منابع زمینی تنظیم می شود و برق لازم از سلول های خورشیدی در سقف تامین می شود.



آب و هوای داخل حباب کاملا کنترل می شود و از این ایده می توان برای ایجاد یک گلخانه یا پوشاندن فضاهای ورزشی یا محوطه سبز مجتمع ها ی اداری و مسکونی بهره برد.












منبع : معماری آرل ، designboom.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


پارک Blaxland در کنار رودخانه Playspace در شهر سیندی به عنوان مرکز تفریحی و اجتماعی در ژوئن سال 2012 افتتاح شده است.
زمین بازی که در پارک ضرورت محسوب می شود با تجربه از کودکان و انتظارات کاربران به خوبی طراحی شده است و تعامل خوبی بین پارک و رودخانه وجود دارد. فضا بازی به گونه ایست که کودکان را به کنجکاوی ، تخیل و بازی کردن تشویق می کند تا والدین هم از محیط لذت کافی را ببرند...






















منابع : arel.ir ، architizer.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


همکاری دو شرکت طراحی در رتردام، طرح و توسعه جدیدی را از منطقه ساحلی ریکیاویک در ایسلند ارائه کرده است. این شرکت ها از طریق کسب رتبه اول در این مسابقه، موفق به کسب اجرای این پروژه شده اند. کاربری های این طرح عبارت است از یک برنامه مرکب از خرده فروشی ها که با 400 خانه مسکونی جدید ادغام شده است. متراژ سایت چنین طراحی، 110000 متر مربع در نظر گرفته شده است. این مسابقه توسط شهرداری ریکیاویک راه اندازی شده است. هدف از برگزاری این مسابقه، توسعه مجدد شهر و فراگیر شدن معماری پایدار بوده است.




شرکت Jvantspijker (برنامه ریزی و معماری) و Felixx (معماری منظر) با هماهنگی نسبت به تخصص های خود، توانستند یک چشم انداز فوق العاده و جذاب را از ریکیاویک ایسلند به نمایش گذاشته اند. ارتباط های جدید بین عملکرد های شهری و طبیعت به عنوان پایه و اساسی برای تعریف هویت محلی و مکانی به کار گرفته شده است، و یک شبکه قوی از ارتباطات شهری بین عموم و شهر به وجود آورده است. گروه داوران با توجه و دقت فراوان به طرح های ارائه شده، توانستند طرح برتر را که بر اساس استاندارد نوآورانه ریکیاویک ساخته شده، انتخاب کنند.









منبع : گروه معماران آرل
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
- معماری منظر را چگونه تعریف می کنید؟

معماری منظر یعنی هر آنچه خارج از ساختمان است. این حیطه اصولاً همه جوانب را مد نظر دارد و در عین حال توجه به خود ساختمان نیز وجود دارد.

-اهداف مورد نظر در معماری منظر چیست؟ طراح منظر قصد دارد از طریق پروژه خود به چه اهدافی دست یابد و در کارش با معمار چه تفاوتی دارد؟
هدف کار معمار منظر خلق فضاهایی است که مردم از آنها استفاده کنند. چه بسا پروژه هایی که با صرف هزینه زیاد به انجام می رسند اما بلا استفاده می مانند. بنابراین وظیفه ما به غیر از پاسخ به کاربردهای مورد نیاز توجه به عواملی دیگر نیز هست. شعار فرم از عملکرد پیروی می کند که در معماری مدرن شکست خورد، در مورد معماری منظر هم با شکست مواجه شده است. ما بایستی نکاتی از قبیل تزئینات، مواد و مصالح، تأثیرات جوی و عناصر و جزئیات و اجرای صحیح را نیز به همان اندازه بها دهیم.
یک تفاوت عمده میان یک پروژه منظر با یک پروژه معماری به نظر من در اینجاست که در معماری، پس از پایان ساخت افول آن آغاز می شود، در حالی که کار معماری منظر از لحظه اتمام ساخت خود است که بنای بالیدن می گیرد و در زمان پیش می رود.

-پروژه و زمینه کاری معماری منظر در جامعه حرفه ای چه حیطه ای را شامل می شود؟
پروژه ها در هر مقیاسی و از هر گونه ای، طراحی جاده و شبکه راه ها، طرح های حفاظت از طبیعت، نگهداری، مدیریت، حمایت و حراست محیط و … را ممکن است شامل شود. منتها نکته قابل توجه در اینجاست که معمار منظر اصولاً یک طراح است و بنا به نوع پروژه تعریف شده ممکن است با تیم های تخصصی دیگری کار کند که غالباً هم مدیریت آنها را عهده دار می شود. به نظر من هر کس بتواند طراحی کند، مدیریت هم می تواند انجام دهد.

-آیا رشته های معماری و شهرسازی کافی نبوده که رشته معماری منظر به وجود آمده است؟
البته نظر شخصی من این است که طراحی شهری خود جزئی از طراحی منظر است. منتها کار طراحی شهری بیشتر با اطلاعات سر و کار دارد و دانشی را شامل می شود که از طریق آن به وضع قوانین و مقررات از قبیل سیاستگذاری ها، تراکم ها و … می پردازند، در حالی که کار معمار منظر در درجه اول طراحی بر اساس این دانش است.
این حرفه در طول تاریخ همواره وجود داشته و تنها از صد سال پیش، به دلیل نوع نگاه خاص آمریکاییان بدان تحت عنوان «معماری منظر» در آمده است. به هر صورت، هدف اصلی آن خلق فضاهایی است که با مردم استفاده کننده از آن سازگار باشد.

-نظر شما راجع به طراحی دست آزاد چیست؟
طراحی با دست یک وسیله برقرار کردن ارتباط سریع و کارآمد است که من خود بسیار از آن استفاده می کنم. البته ترکیب کردن آن با امکاناتی که امروزه کامپیوتر در اختیارمان قرار می دهد اثراتی بسیار جالب و مطلوب تولید می کند. برای دانشجویان نیز این یک وسیله بیان ایده است و با این همه پیشرفت نرم افزارهای گرافیکی و نتایج چشمگیری که می آفرینند، کار قضاوت برای ما معلمین کار سخت تری است چرا که معتقدم آنچه که زیر این لایه زیبا نهفته است یا همان ایده طراحی مهم است که باید قضاوت گردد.

-نظر شما راجع به پایداری معماری منظر چیست؟
همانطور که در بحث صبح خود گفتم، به نظر من پایداری منوط به دو شرط است:
۱٫ زمان
۲٫ مقیاس
یعنی اگر طرحی بتواند فراتر از زمان حرکت کند و گذشته و آینده و حال را ببیند، و به علاوه از مقیاس خرد یک خیابان تا مقیاس کلان مثلاً شهری را مد نظر قرار دهد، آن گاه طرحی پایدار به وجود خواهد آمد.

نویسنده : غزل تابنده
منبع گفتگو :نشریه اینترنتی معماری منظر
 
آخرین ویرایش:
Similar threads

Similar threads

بالا