[اخبار مرمت ابنیه] - خبرهای تاریخی و مرمتی

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نابودی بقایای رم باستان زیر بار برف شدید

نابودی بقایای رم باستان زیر بار برف شدید

بناي تاريخي كلوزيوم در شهر رم ايتاليا كه از چند هفته قبل به روي گردشگران بسته شده است،‌ به دليل بارش شديد برف در اين شهر متحمل خسارت‌ها و خرابي‌هاي جديدتري شد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/client/themes/fa/main/img/b_r_kh_box.gif
http://www.www.www.iran-eng.ir/client/themes/fa/main/img/b_l_kh_box.gif



فارس: بخش‌هايي از آمفي‌تأتر 2 هزار ساله شهر رم كه به دليل بارش سنگين برف طي هفته‌هاي اخير تعطيل شده بود، تخريب شد.

بناي تاريخي كلوزيوم در شهر رم ايتاليا كه از چند هفته قبل به روي گردشگران بسته شده است،‌ به دليل بارش شديد برف در اين شهر متحمل خسارت‌ها و خرابي‌هاي جديدتري شد.

اين بنا كه در مركز يكي از شلوغ‌ترين چهار راه‌هاي شهر رم قرار گرفته و آلودگي‌هاي زيست محيطي آن را كاملا احاطه كرده است، در ادامه روند تخريبي خود طي چند سال گذشته،‌ اينبار هم زير توده عظيم برف و يخ كمر خم كرد.

علاوه بر اين بناي 2 هزار ساله، آثار تاريخي ديگري نيز در هفته‌هاي اخير دچار خسارت‌هايي شدند كه از آن جمله مي‌توان به بناهاي تاريخي شهر قرون وسطايي "اوربينو" اشاره كرد. صومعه‌هاي "سن فرانچسكو" و "سن برناردينو" همراه با كليساي "كاپوچينز" در حومه شهر از جمله آن‌ها محسوب مي‌شوند.

درهاي 700 ساله كليساي شهر كاگلي در نزديكي رم كاملا تخريب شده و ديگر بناهاي تاريخي در شهرهاي مختلف ايتاليا نيز در خطر ويراني قرار گرفتند.

بناي تاريخي كلوزيوم كه از مدت‌ها پيش، خبرهايي مبني بر مرمت و بازسازي آن مطرح شده، ماه‌ آينده ميلادي با كمك‌هاي مالي يكي از ميلياردرهاي معروف ايتاليايي بازسازي خواهد شد.
http://www.suiglenews.com/newss_310048
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرمتگران تخت‌جمشید به شوش فراخوانده شدند

مرمتگران تخت‌جمشید به شوش فراخوانده شدند

مرمتگران سنگ‌های تخت‌جمشید به محوطه باستانی شوش فراخوانده شده‌اند تا به ساماندهی ستون‌های کاخ بارعام آپادانا در محوطه باستانی شوش اقدام کنند.
دومین گروه از گروه 9‌نفره مرمتگران سنگ‌ها در محوطه باستانی تخت‌جمشید که مرمت‌های سنگ‌های محوطه باستانی بیستون در کرمانشاه و گنجنامه همدان را نیز در کارنامه خود دارند، اکنون بیستمین روز از ایجاد زیرساخت‌های ساماندهی 3سرستون در محوطه کاخ بارعام داریوش بزرگ را پشت سر گذاشته‌اند.محوطه باستانی شوش در خوزستان که در دوره‌ای پایتخت زمستانی هخامنشیان بود تا سال گذشته وضعیت مناسبی نداشت.گزارش‌های منتشر شده از وضعیت نامناسب حفاظت و صیانت از محوطه باستانی شوش و تخریب‌های صورت گرفته در این محوطه از سوی گردشگران، نگرانی‌ها از تخریب بیش از پیش این محوطه باستانی را بیشتر کرد. دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها همواره نسبت به لزوم حفاظت مناسب از این محوطه تاریخی هشدار ‌داده‌اند.
مشاهدات صبح دیروز از محوطه باستانی شوش بیانگر آن است که اکنون اقداماتی برای ساماندهی این محوطه باستانی به‌منظور زمینه‌سازی‌ برای ثبت جهانی آن در حال انجام است.
مدیر پروژه ساماندهی محوطه باستانی شوش دیروز در جمع گروهی از تورگردانان کشور اعلام کرد: تالار بارعام دارای 72 ستون بود که 36 ستون آن در مرکز این تالار و 36 ستون دیگر در ایوان‌های شرقی، شمالی و غربی قرار دارند. حیدری با اشاره به‌وجود 2 کتیبه بر تخته سنگی که به گفته باستان‌شناس‌ها محل نشستن داریوش در کاخ بار‌عام بوده است، گفت: متأسفانه این دو کتیبه توسط بازدید‌کنندگان به‌طور کامل آسیب دیده‌ است. در حفاری‌های انجام شده در کاخ بار‌عام داریوش در محوطه باستانی شوش، بقایایی از آجرهای مزین به نقوش سربازان هخامنشی به دست آمده است که به اثبات این نظریه که پس زمینه جایگاه داریوش نیز دارای تزیینات بوده، کمک کرد.
به گفته باستان‌شناس‌ها در حال حاضر به‌دلیل تخریب‌های زیادی که در طول زمان به‌دلیل بی‌توجهی به محوطه باستانی شوش انجام شده است نمی‌توان تصور کاملی از این محوطه باستانی داشت.
تهیه پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش و همچنین گزارش‌هایی که از وضعیت نامناسب حفاظت از محوطه باستانی شوش منتشر شد در انجام پروژه ساماندهی این محوطه بی‌تأثیر نبود.مدیر پروژه ساماندهی محوطه باستانی شوش به بازدید‌کنندگان از این سایت باستانی گفت: قرار نیست در پروژه‌های مرمتی چیز جدیدی ابداع شود بلکه آنچه در ساماندهی و مرمت اهمیت دارد حفظ یک مجموعه است. به گفته حیدری قطعات مربوط به ستون‌های کاخ آپادانا در محوطه باستانی شوش اکنون به‌دلیل آنکه باید در فاز نخست با یکدیگر هماهنگ شوند بلاتکلیف مانده‌اند. قرار است سنگ‌های خرد شده مربوط به ستون‌های آپادانا براساس حجاری و نقش‌های موجود در آنها با یکدیگر هماهنگ و ساماندهی شوند.
کمبود نیروهای حفاظتی
به گفته مدیر پروژه ساماندهی محوطه باستانی شوش یک سرستون با نقش گاو دوسر اکنون در شرایط بسیار بدی قرار دارد که البته تصاویر منتشر شده از آن در سال‌های نخست پیروزی انقلاب نشان می‌دهد وضعیت این ستون هخامنشی در آن سال‌ها بهتر بوده و به‌تدریج تخریب شده است. اگرچه حیدری از نصب دوربین‌های مداربسته دید در شب برای حفاظت از محوطه باستانی شوش خبر می‌دهد، ولی مسئول حفاظت از محوطه باستانی شوش می‌گوید که نصب این دوربین‌ها بر بالای قلعه شوش دلیلی است که این محوطه باستانی دارای مأموران حفاظت از محوطه نیست.
حیدری مدیر پروژه ساماندهی محوطه باستانی شوش همچنین با اشاره به تلاش‌ها برای ثبت جهانی این محوطه باستانی به جای مانده از هخامنشیان در فهرست یونسکو به همشهری گفت: این محوطه 400 هکتار است که البته حفاظت از آن نیز دشواری‌های خود را دارد. وی با اشاره به برخی تخریب‌های صورت گرفته توسط گردشگران در محوطه باستانی شوش افزود: متأسفانه در بازدید از محوطه‌های باستانی با فقر فرهنگی مواجه هستیم. بازدید‌کننده با پرداخت 500‌تومان وارد محوطه باستانی می‌شود و با شیئی تیز روی کتیبه‌ها و ستون‌های به جای مانده از دوران باستان یادگاری می‌نویسد یا به تخریب تعمدی آن می‌پردازد. اینها مشکلاتی است که با این دسته از گردشگران داریم.
وی اقدامات انجام شده در محوطه باستانی شوش را با هدف ثبت جهانی این محوطه و همچنین حفاظت و نگهداری از یادگارهای به‌جای مانده از ایران باستان اعلام کرد و گفت: مواردی در تهیه پرونده ثبت جهانی شوش وجود دارد که باید برطرف شود.
حیدری تأکید کرد: قرار است پرونده ثبت جهانی شوش سال آینده به یونسکو ارائه شود و اگر مشکلی پیش نیاید در تیرماه سال آینده کارشناسان یونسکو برای بازدید از این محوطه تاریخی به شوش دعوت می‌شوند تا مقدمات ثبت جهانی شوش در فهرست جهانی فراهم شود.مدیر پروژه ساماندهی محوطه باستانی شوش در پایان با تأکید بر تلاش برای افزایش سطح آگاهی گردشگران به‌منظور بازدید از محوطه‌های باستانی کشور و جلوگیری از تخریب‌ها گفت: گردشگر باید به این نکته مهم توجه کند که اگر در کنار یک محوطه باستانی بوفه غذا وجود نداشته یا مشکل سرویس بهداشتی وجود داشته باشد نباید این موضوع را بهانه‌ای برای تخریب آثار باستانی و یادگارهای به جای مانده از تاریخ ایران قرار بدهد و با تخریب کتیبه‌ها و ستون‌های یک محوطه باستانی اقدام به رفتار تلافی‌جویانه کند



http://hamshahrionline.ir/news-161036.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
الواح هخامنشی را با پیت نفت از ایران بردند

الواح هخامنشی را با پیت نفت از ایران بردند

کمیته‌ای در سنای آمریکا در هفته‌های گذشته لایحه پیشنهادی را برای فروش و حراج آثار و اشیای باستانی ایران که در موزه‌ها یا دانشگاه‌های آن کشور نگهداری می‌شوند تصویب کرد. این اقدام واکنش‌های شدید باستان‌شناس‌ها و حتی ایرانیان خارج و داخل کشور را در پی داشت. به موجب این لایحه که اکنون تنها یک کمیته سنای آمریکا آن‌را به تصویب رسانده قرار است اشیای باستانی ایران در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا هدف قرار داده شوند و توقیف اشیای باستانی متعلق به ایران نیز تسهیل شود.
ماجرای الواح هخامنشی ایران که تاکنون در آمریکا است به 70 سال پیش و به سال 1316 که گروه حفاری مشترک ایران و مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت‌جمشید مشغول بودند بازمی‌گردد. به گزارش فارس، اشیای باستانی و فرهنگی ارزشمندی در آن حفاری‌ها به دست آمد و طبق قانون مصوب سال 1309 این اموال به دست آمده از کاوش‌های باستانی‌شناسی بین ایران و دانشگاه شیکاگو به منظور رمزگشایی و انجام تحقیقات باستانی تقسیم شد.الواح هخامنشی بخشی از این اموال بود که سهم دولت ایران شد و برای مدت 3 سال به‌منظور انجام پژوهش‌های گسترده به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به امانت داده شد. این الواح که گل‌نبشته‌های عصر هخامنشی با خطوط میخی و عیلامی بود نیاز به خوانده شدن داشت.
8 هزار و 29 لوح سالم و شکسته که خطوط منقوش آن قابل خواندن بود به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در آمریکا به امانت داده شد. 10هزار و 800 قطعه از الواح به دست آمده نیز شکسته و غیرقابل خواندن بودند. در مجموع به‌طور تخمینی 15 تا 20 هزار لوح سالم و شکسته وجود دارد که 7500 تا 10 هزار لوح کامل و حدود 10 تا 12 هزار قطعه شکسته و خرد شده نیز شمارش شده است.آنطور که خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد، مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در سال 1327 تعداد 179 لوح را به ایران پس داد و در سال 1350 نیز 37 هزار و 74 خرده الواح مسترد شد.
به گزارش این خبرگزاری، مطالعات مؤسسه شیکاگو تا پس از سال 1350 نیز ادامه داشت و در سال 1383 نیز 300 لوح دیگر را به موزه ملی ایران ارسال کردند. مؤسسه شیکاگو وعده داده بود باقی‌مانده الواح را نیز در نوبت‌های بعدی و پس از پایان مطالعات به ایران بازگرداند.دکتر مجید ارفعی متخصص خط‌های باستانی و خطوط عیلامی که آن‌زمان نیز مدتی در مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مطالعاتی بر الواح هخامنشی و گل‌نبشته‌های به دست‌آمده از کاوش‌های تخت جمشید داشت به همشهری می‌گوید: الواح موجود در دانشگاه شیکاگو مربوط به دوران هخامنشی است که متأسفانه هنوز در آمریکا است.
دکتر ارفعی متون موجود در بخشی از گل‌نبشته‌ها را که موفق به خواندن آنها شده است مربوط به امور اداری و مالی سال پانزدهم در دوران سلطنت داریوش هخامنشی اعلام کرد و گفت: الواح موجود مربوط به سال هشتم تا سال پانزدهم از دوران سلطنت هخامنشیان است که پیش از رفتن به شیکاگو برآوردی که داشتم 30هزار لوح در 50 صندوق و تعدادی جعبه و حتی پیت‌های حلبی نفت بود که 3 هزار و 535جعبه آن زمان شمارش شده بود و 3عدد از پیت‌های نفت که گل‌نبشته‌ها در آن قرار داشت به ایران بازگردانده شدند.به گفته دکتر مجید ارفعی که نزدیک به 200 عدد از الواح هخامنشی را خوانده است تعداد الواح بازگردانده شده به ایران نزدیک به 5 هزار لوح است.
کامیار عبدی باستان‌شناس ایرانی و استاد دانشگاه میشیگان نیز با اشاره به آنچه در کمیته سنای آمریکا در مورد توقیف و حراج آثار باستانی ایران از قبیل الواح هخامنشی و گل‌نبشته‌ها تصویب شد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به لایحه 1976 مجلس سنای آمریکا که براساس آن می‌بایست در حوادثی که میان دو کشور ایجاد می‌شود بین اموال ملی و دولتی تفاوت قائل شد، افزود: لایحه فروش گل‌نبشته‌ها در سنای آمریکا تصویب نشده است بلکه تنها یک پیشنهاد از سوی کمیته‌ای در سنای آمریکا است.
وی با تاکید بر پیچیده بودن روند تغییر قوانین در آمریکا به‌ویژه در مورد الواح هخامنشی و آثار باستانی ایران افزود: این لایحه درصورت تصویب سنا به دادگستری آمریکا ابلاغ می‌شود تا دادگستری آن کشور اعلام نظر کند که آیا می‌توان الواح هخامنشی را که متعلق به ملت ایران است فروخت یا خیر که این پروسه ممکن است بیش از 2 سال به طول بینجامد.
وی گفت: پیش‌تر نیز در زمان اعلام فروش اشیای باستانی ایران و الواح هخامنشی برای جبران غرامت قربانیان یک حادثه تروریستی، مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به دادگستری آمریکا اعلام کرد که الواح هخامنشی اموال فرهنگی و متعلق به ملت ایران است.کامیار عبدی ادامه داد: اقدام کمیته سنای آمریکا در تصویب لایحه حراج الواح هخامنشی شبیه به این است که ویتنام به یک دادگاه شکایت کند که برای جبران غرامت همه کشته‌شدگان آن کشور در جنگ با آمریکا مجسمه آزادی را با خود ببرد. بنابراین حتی اگر مجوز دادگاه آمریکایی نیز برای آن صادر شود موفق نخواهد بود و الواح به ایران بازمی‌گردد.
شنیده می‌شود که مقامات دانشگاه شیکاگو نیز در حال حاضر در حال انجام مراحل ثبت و ضبط و مرمت و عکسبرداری از آثار و الواح هخامنشی به امانت داده شده به آن دانشگاه هستند. کامیار عبدی گفت: هم‌اکنون آثار زیادی از عصر مفرغ که از لرستان به دست آمده است به همراه یک سردیس نقره‌ای مربوط به دوره ساسانی در موزه متروپلیتن نگهداری می‌شوند. در موزه اورینتال نیز اشیای زیادی از تخت جمشید وجود دارد. در موزه شهر بوستون نیز سرستون تخت جمشید را که از ایران خارج شده است نگهداری می‌کنند.
به گفته عبدی مهم‌ترین مجموعه باستانی موجود در آمریکا گل‌نبشته‌های هخامنشی است که به دانشگاه شیکاگو امانت داده شده است.وی افزود: این مجموعه تنها شامل الواح هخامنشی نیست بلکه مجموعه‌ای از منگوله‌ها، تزیینات و مهرهای گلی نیز در کنار الواح هخامنشی در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند.

http://www.hamshahrionline.ir/news-160756.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه هنرهای ملی تعطیل شد/ مجسمه نی زن سیاه شکست

موزه هنرهای ملی تعطیل شد/ مجسمه نی زن سیاه شکست

یکی از آثار مهم موزه هنرهای ملی مجسمه نی زن سیاه است که ماجرای مراسم رونمایی از آن بر شهرتش افزود بود.
موزه هنرهای ملی به عنوان اولین موزه ایران به بهانه انتقال و نمایش آثارش به مجموعه ارگ آزادی تعطیل شده است؛ این درحالی است که این آثار در ارگ نیز قابل بازدید نیستند. در همین حال برخی منابع از شکسته شدن برخی آثار از جمله مجسمه نی زن سیاه مشهور خبر می‌دهند.

به گزارش مهر، موزه هنرهای ملی " مدرسه صنایع قدیمه " در تهران که پیش از موزه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ تاسیس شد، مکانی برای فعالیت و رفت و آمد بزرگانی چون استادان مینیاتور، علی درودی، عبدالله باقری، نصرالله یوسفی استادان تذهیب و تشعیر، احمد امامی آباده‌ای استاد منبت و مشبک، محمد حسین صنیع خاتم استاد خاتم سازی، حسین کاشی تراش و معمارزاده استادان سفالگری، حبیب الله طریقی استاد زری بافی، عیسی بهادری استاد کاشی و سرامیک سازی، بهزاد، فرشچیان، تجویدی، صنعتی و... بود.

ساختمان موزه به دلیل قدمت آن و حضور آثار هنرمندان شاخص ایرانی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۶۹ با شماره ۱۷۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سال گذشته درست در همین ایام بود که حسن محسنی سخنگوی وقت سازمان میراث فرهنگی از انتقال اشیاء تاریخی از ساختمان وزارت ارشاد به مجموعه فرهنگی تاریخی ارگ آزادی خبر داد و گفت: این موزه که تاکنون در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته وضعیت به شدت نامناسبی دارد از سوی دیگر چون این موزه در محیط اداری وزارت ارشاد قرار داشت با تعطیلی اداره، موزه هم تعطیل می‌شد به طوری‌که میانگین بازدید روزانه‌اش به 5 تا 6 نفر در روز هم نمی‌رسید.

از سوی دیگر روابط عمومی سابق سازمان میراث فرهنگی در حالی از انتقال این اشیا به مکانی هفت برابر فضای قبلی خبر داده بود که اکنون بعد از یک سال نه تنها آثار موزه هنرهای ملی روزی همان 6 بازدید کننده را ندارد بلکه از سرنوشت مجسمه ها و آثار آن خبری در دست نیست.

بنابراین نه تنها ساختمان خالی قدیمی ترین موزه ایران که روح و فضای آن به عنوان میراث خاطره در اذهان ثبت شده است قابل بازدید نیست بلکه دیگر کسی نمی تواند وارد ارگ آزادی شود. چون این ارگ که قرار بود مامنی برای اشیای موزه های رضا عباسی، موزه هنرهای ملی و نقاشی پشت شیشه باشد به روی بازدیدکنندگان بسته است و آثار این سه موزه را در خود به دلایل نامعلوم پنهان کرده است!

یکی از آثار مهم موزه هنرهای ملی مجسمه نی زن سیاه است که ماجرای مراسم رونمایی از آن بر شهرتش افزود بود.

در روز رونمایی از این مجسمه علی اصغر حکمت، وزیر وقت فرهنگ و حضار هنگام کنار رفتن پرده رونمایی، دو مجسمه همشکل در برابر خود دیدند. آنها در حیرت بودند که کدام واقعی است تا آنکه نی زن واقعی و زنده که مجسمه از روی آن ساخته شده بود، شروع به نواختن کرد و حضار حیران از این همه شباهت مجسمه و نی زن، استاد مجسمه سازی ایران را مورد تشویق قرار دادند.

اکنون شنیده می شود که مجسمه معروف سیاه نی‌زن (حاج مقبل) موزه هنرهای ملی در اثر این جابه جایی های بین موزه ای، شکسته شده است.

http://memarinews.com/Pages/News-7262.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدیمی ترین مسجد هلند پلمپ شد
شهرداری آمستردام با مسئولان این مسجد قراردادی پنج ساله تا سال 2014 داشته اند اما شهرداری این شهر در اقدامی اعلام نشده، قرارداد را فسخ کرده و این مسجد را پلمپ کردند.
به گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از آمستردام پایتخت هلند حاکی از آن است که قدیمی ترین مسجد این کشور به دلیل عدم پرداخت اجاره ماهیانه، به دستور مقامات مسئول در شهرداری پایتخت هلند پلمپ شد.

گفته می شود قدیمی ترین مسجد هلند "سلطان أیوب" نام داشته که در سال 1985 میلادی ساخته شد. این مسجد قدیمی توسط ترک تبارهای مقیم هلند ساخته شده بود.

قابل ذکر است شهرداری آمستردام با مسئولان این مسجد قراردادی پنج ساله تا سال 2014 داشته اند اما شهرداری این شهر در اقدامی اعلام نشده، قرارداد را فسخ کرده و این مسجد را پلمپ کردند.

در همین راستا «ابراهیم جورماز» متولی مسجد "سلطان أیوب" ضمن انتقاد شدید از این رفتار مسئولان شهرداری آمستردام، گفت: ما فسخ این قرارداد را نمی پذیریم و از طرق قانونی برای دریافت حقوق کامل این مسجد تلاش خواهیم کرد.

http://memarinews.com/Pages/News-7258.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
وجود یک ساختمان اداری پیشرفته 3500 ساله در هفت تپه

وجود یک ساختمان اداری پیشرفته 3500 ساله در هفت تپه

حفاریها و گمانه زنیهای باستان شناسان در محوطه تاریخی هفت تپه ثابت کرد که عیلامیان سه هزار و 500 سال پیش، ساختمان اداری و بایگانی پیشرفته‌ای داشتند که کاربری آن ثبت اسناد مربوط به سوارکاری و اربه‌رانی بوده است.
به گزارش مهر، محوطه باستانی هفت تپه در نزدیکی محوطه تاریخی و جهانی چغازنبیل و در استان خوزستان قرار گرفته است.
"هفت تپه" شهری عیلامی بود که حدود چهار صد سال از چغازنبیل که آن هم به دوره عیلام نو تعلق دارد، قدیمی‌تر است. این محوطه یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی برای باستان شناسان ایرانی و خارجی محسوب می‌شود.
اما باستان شناسان با توجه به الواح گلی و گلنوشته های بدست آمده در حفاریهای محوطه تاریخی هفت تپه کشف کرده اند که در این محوطه یک ساختمان اداری پیشرفته با کاربری بایگانی و آرشیو اسناد موجود بوده است.
در انبارهای این ساختمان اشیای گرانبهایی از جنس فلز، برنز و طلا پیدا شده که برخی از آنها نیز طلاکوب بوده اند اما در جنگی که مشخص نیست در چه سالی اتفاق افتاده به غارت رفته اند با این حال با توجه به لیست گلی و کتیبه های تاریخی می توان گفت که چه اشیایی موجود بوده است.
الواحی که تا کنون در این ارتباط به دست آمده بیش از صد لوح است ولی هنوز به صورت کامل خوانده نشده اند چون یا برخی از قطعات آن هنوز کشف نشده اند و یا شکسته اند اما همین الواح گلی تا حدودی سیستم اداری دوره عیلامیان را برای باستان شناسان مشخص کرده است.
در سیستم اداری این ساختمان ورود و خروج یک شی ثبت، لیست برداری و نگهداری می شده است. این اشیا شامل یراق اسب، تیر، تیرکمان و تیردان، و ملزومات مربوط به سوارکاری و ارابه رانی بوده است.
http://memarinews.com/Pages/News-7248.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعتبارات گنبد سلطانیه؛ به نام میراث جهانی به کام مسئولان

اعتبارات گنبد سلطانیه؛ به نام میراث جهانی به کام مسئولان

با آن كه این اعتبارات برای مرمت این گنبد كافی نیست ولی همین اعتبار اندك نیز صرف مرمت این گنبد نشد و صرف دادن اضافه كار به كارمندان سازمان میراث شده است.» http://www.www.www.iran-eng.ir/Image/News/2011/7/4826_634451396095625000_l.jpg خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ گنبد سلطانیه از جمله 12 اثر ثبتی ایران است كه در میراث جهانی جای گرفته و البته از جمله بناهایی است كه مرمت آن بیش از 4 دهه به طول انجامید و سال‌های اخیر داربست اطراف گنبد جمع شد. هرچند این مهم به معنای پایان مرمت این گنبد تاریخی نیست و مناره‌های اطراف آن نیازمند مرمت و بازسازی هستند چراكه به گفته سعداله نصیری قیداری نماینده استان زنجان در مجلس شورای اسلامی فضای اطراف گنبد سلطانیه نیازمند بازسازی و توجه است و اطراف این گنبد رها شده و شرایط آن در خور چنین بنای با ارزشی نیست.

وی درخصوص اعتبارات و صرف بودجه مرمتی این بنا گفت: «با آن كه این اعتبارات برای مرمت این گنبد كافی نیست ولی همین اعتبار اندك نیز صرف مرمت این گنبد نشد و صرف دادن اضافه كار به كارمندان سازمان میراث شده است.»

به گزارش CHN، گنبد سلطانیه پس از كلیسای سانتا ماریا دلفیوره و مسجد ایاصوفیه دارای بلندترین گنبد آجری جهان است و مقبره‌ی اولجایتو محسوب می‌شود و از آثار مهم دوره ایلخانیان به حساب می‌آید. این درحالی است كه به گفته نصیری چنین بنایی با چنین تاریخچه‌ای نتوانسته به تعداد گردشگرانی درخور این مكان دست یابد.

وی بر این اعتقاد است كه بعد از ثبت گنبد سلطانیه به عنوان یكی از میراث‌ ارزشمند كشور حركت محسوسی در جهت معرفی این اثر و جذب گردشگر انجام شده است ولی این تلاش به هیچ وجه به اندازه ارزش و اهمیت این بنا در دنیا نیست.

نماینده استان زنجان معتقد است: «گرچه در سال‌های اخیر درخصوص تعمیر و نوسازی این گنبد حركت‌های قابل توجهی انجام شده است ولی مسئولان باید در راستای معرفی این اثر خاص كه در منطقه خاورمیانه بی نظیر است اقدامات اساسی انجام دهند كه این اتفاق به هیچ وجه نیافتاده است و ما انتظار داریم مراكز جهانی و سازمان میراث فرهنگی وظایف قانونی و ملی خود را در راستای معرفی این اثر بسیار مهم انجام دهند تا این اثر بتواند نقش مهم خود را در راستای تحول فرهنگ گردشگری و رونق اقتصادی این بخش ایفا كند.»

بلاتكلیفی محوطه اطراف گنبد سلطانیه
جمشید انصاری نماینده مردم زنجان نیز درخصوص شرایط و وضعیت کنونی گنبد سلطانیه گفت: «ما به عنوان نمایندگان استان همواره یکی از گله‌مندی‌های‌مان از سازمان میراث فرهنگی آن است که چرا برای چنین اثر بزرگ تاریخی اعتبارات کافی را اختصاص نمی‌دهد.»

وی درخصوص بودجه‌ای كه به این منظور اختصاص یافته گفت: «این مهم به صورت پروژه در مجلس تصویب نمی‌شود تا ما به عنوان نماینده مردم از چگونگی انجام آن حمایت و آن را مورد بررسی قرار دهیم بلکه بنا بر سرفصل‌ها عمل می‌کنیم و توزیع این بودجه بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و به نظر من آنچه که به این مهم اختصاص داده می‌شود به هیچ وجه کفایت اعتبارات مورد نیاز چنین اثر ارزشمندی را نمی‌کند.»

نماینده مردم زنجان در ادامه افزود: «در حال حاضر هم خود اثر در معرض آسیب جدی قرار گرفته هم محوطه اطراف آن که مردم در آن زندگی می کنند با بلاتکلیفی مواجه است.»

وی در ادامه افزود: «داربست‌های اطراف گنبد از دوران كودكی در خاطر من باقی مانده است. به خاطر دارم در سال 53 که اولین بازدید جدی خود را از این بنا انجام دادم این گنبد در دست مرمت بود و این مرمت همچنان ادامه دارد.»

انصاری با تاکید بر عدم تحقق اهداف گردشگری با تکیه بر سیاستهای تک بنایی یا بناهایی که در میراث جهانی ثبت شده اند، اظهار داشت: «شناسایی یک اثر به عنوان میراث جهانی تکالیفی را بر عهده یونسکو در جهت معرفی و اعمال نظارت‌های کارشناسانه بر روی آن اثر ایجاد می‌کند که این مهم برای میراث تاریخی اتفاق مبارکی است اما نمی‌توان به این بسنده کرد كه چنین موضوعی سبب افزایش گردشگر شود چراکه اساسا ورود گردشگر به دلیل تک بنای تاریخی یا اثر فرهنگی اتفاق نمی‌افتد بلکه در این میان اعمال مجموعه‌ای از سیاست‌های جذب توریست مطرح است که گردشگران ورودی را به دنبال خواهد داشت و این گردشگران از تعدادی از این آثار بازدید می‌کنند.

وی بر این اعتقاد است كه سیاست‌های جذب گردشگر موفق عمل نمی‌كنند و آمارهایی که درخصوص گردشگران ورودی اعلام می‌شود آمار درستی نیست چراکه این آمار درخصوص تمام افرادی است که از مرزهای آبی، خاکی و هوایی وارد ایران می‌شوند و مُهر ورود بر روی پاسپورت آنها می‌خورد در حالی که تعاریف دقیق گردشگری چیزی غیر از این را شامل می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: «زمانی که سیاست‌های ما در حوزه گردشگری اعم از برنامه‌ها و فعالیت‌ها در راستای شناساندن جاذبه‌های گردشگری کشور در خور میراث فرهنگی‌امان نیست و تا زمانی كه ایجاد اطمینان برای گردشگران و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری با توجه به استانداردهای بین‌المللی در دستور کار قرار نگیرد این روند تغییر معناداری پیدا نخواهد کرد.»

وی افزود: «گردشگر فقط برای دیدن یک گنبد یا یک بنا به منطقه‌ای سفر نمی‌کند چراکه اگر بخواهد آن را ببیند می‌تواند با جست‌وجو کردن در اینترنت به راحتی به تمام اطلاعات آن پی ببرد و عکس‌های آن را ببیند ولی اگر مجموعه‌ای از برنامه‌های قابل توجه در میان باشد می‌تواند در خلال آن از بناهای مذکور نیز بازدید کند.»


منبع: انجمن بوم آورد ایران
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/ بنایی ساخته شده از شیر شتر و تخم مرغ

جبلیه؛ تنها بنای سنگی کرمان/ بنایی ساخته شده از شیر شتر و تخم مرغ

کرمان - خبرگزاری مهر: گنبد جبلیه؛ بنایی تاریخی است در دامنه کوههای صاحب الزمان شهر کرمان و در مجاورت جنگل انبوهی از درختان کاج و سرو این بنا از عصر ساسانیان تاکنون معماری منحصر بفردش رهگذران را خیره خود ساخته است.
به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان، به دلیل پیشینه طولانی که دارد، در هر کوی و برزن آن می توان ردپایی از تاریخ و هنر و معماری اصیل ایرانی را در قامت بناهای تاریخی متعدد یافت؛ آثاری که هر کدام قرنهاست که بر دوش خاک این سرزمین سوار شده؛ تاریخ گذشتگان را بازگو می کند و آینده را تماشا.
گنبد جبلیه از جمله این بناهاست؛ گنبدی بزرگ که از سنگ و گچ ساخته شده است. این گنبد هشت ضلعی بوده و هشت درب دارد که در اطراف آن تعبیه شده است.
به استناد کتب تاریخی، این بنا در اواخر عصر ساسانی و قبل از اسلام ساخته شده است. البته به باور عده ای، گنبد جبلیه در عصر سلجوقی احداث شده، همچنین برخی از کارشناسان میراث فرهنگی ساخت آن را مربوط به دوران پس از اسلام می دانند. اما بیشتر مورخین روایت اول را در مورد تاریخ ساخت گنبد جبلیه صحیح می دانند و می گویند با توجه به سبک معماری این بنا به نظر می رسد ساخت آن مربوط به اواخر دوره ساسانی بوده که اوائل اسلام مرمت شده است. سقف گنبدجبلیه از آجر ساخته شده و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچبری بوده که قسمت بالای آن ریخته و قسمت پایین بنا اگر تزییناتی هم داشته از بین رفته است. مصالح به کار رفته در دیوارها، سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است.
شیر شتر رمز استحکام گنبد جبلیه
"سرپرسی سایکس"، ژنرال انگلیسی که در دوره قاجار به ایران آمده و تاریخ دو جلدی ایران را نوشته، در کتاب "هشت سال در ایران" در توصیف این گنبد نوشته است: از قبرستان که رد می‌شوید یک ساختمان هشت ظلعی سنگی خواهید دید که گنبدی به شکل دو هلال برآن قرار گرفته و قطر داخل آن ۱۸ فوت و هر طرفی نیز ۱۸ فوت و نوک آن آجری و منتهی الیه آن دایره است. این محل را جبلیه می‌نامند و تنها ساختمان سنگی کرمان همین گنبد جبلیه ‌است.
در این میان در خصوص استحکام این بنا به مسئله جالبی اشاره می شود اینکه در ساخت گنبد جبلیه به جای آب از شیر شتر و سفیده تخم مرغ استفاده شده که مورخان و معماران دلیل استحکام این بنا را همین امر می‌دانند؛ البته برخی می گویند این ادعا یک افسانه بوده و واقعیت ندارد.
انبار گندم دیروز، کتیبه خانه امروز
اینکه در گذشته از این گنبد به چه منظور استفاده می شده روایت دقیقی وجود ندارد.
اما محمد علی گلاب زاده، مورخ و پژوهشگر تاریخِ کرمان در باره کاربری این بنای تاریخی می گوید: جمعی بر این عقیده اندکه چون این گنبد در میان کشتزارهای گندم و نزدیکی های سرآسیاب احداث شده احتمالا به عنوان انبار گندم استفاده می شده است.
وی می افزاید: در نزدیکی های گنبد جبلیه حوض بزرگی قرار داشته و آبشخور چهارپایانی بوده که گندم را به این مکان حمل می کردند.
گلاب زاده اظهار می دارد: البته از این حوض که به "چهل کره" شهرت داشته در حال حاضر اثری نیست.
گنبد جبلیه در سال ‪ ۱۳۱۶‬ توسط وزارت فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ‪۱۳۸۳‬ پس از مرمت، به گنجینه جبلیه و محلی برای نگهداری کتیبه‌های تاریخی تبدیل شده است.
از جمله کتیبه‌های موجود در این گنجینه که قدیمی ترین آن هم هست می ‌توان به کتیبه "مسجد آبدر اشکان رابر بافت" اشاره کرد که مربوط به بنای یادبود یک مسجد واقع درارتفاعات شمال شهرستان رابر است.
این کتیبه روی قطعه سنگی طبیعی و به خط کوفی حک شده است.
پناهگاه کوچکترین سنگ قبر کشف شده
در گنجینه جبلیه همچنین کوچکترین سنگ قبر کشف شده در استان کرمان نیز نگهداری می‌ شود که 12 سال پیش توسط یکی از کشاورزان روستایی کشف و به سازمان میراث فرهنگی داده شده است.
ابعاد این سنگ ۲۶‬ در‪ ۲۲‬ سانتیمتر و کتیبه آن شامل دو بخش است؛حاشیه آن شامل آیه ‪ ۱۸‬و بخشی از آیه‪ ۱۹‬سوره مبارکه آل عمران است. در انتهای کتیبه هم در قسمت سمت چپ نام متوفی و سال وفات در یک کادر محرابی شکل قرار گرفته است. در میان سنگ قبرهای موجود در گنجینه این بنا سنگ قبر میرزا آقاخان، پسر میرزا احمد علی خان وزیری نویسنده تاریخ کرمان نیز به چشم می‌خورد.
ناگفته نماند که گنبد جبیله به نام گبری نیز معروف است ؛ "جبلی " تحریف یافته کلمه " گبری" بوده است.
برخی از تاریخ دانان بر این باورند که گنبد جبلیه از بناهای زرتشتی و گبری و آتشکده یا مقبره یکی از زرتشتیان بوده است.
اما هر چه که بوده، این گنبد هشت ضلعی زیبا که قرنها از عمرش می گذرد، از مواریث ارزشمند تاریخی است که توانسته خود را از گزند تخریب مصون دارد و بنای منحصربفردی است که نظاره آن می تواند ما را با هنر و معماری ارزشمند پیشینیان آشنا سازد.
...............................
گزارش: اسماء زنگی آبادی

http://www.suiglenews.com/newss_317464

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف بیش از 900 سکه تاریخی در بابل

بابل - خبرگزاری مهر: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل، از کشف بیش از 900 سکه تاریخی در این شهرستان خبر داد.
محمد دهستانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توسط دو نفر از افراد حرفه ای که ساکن استان گلستان بوده بیش از 900 سکه مربوط به دوره های اسلامی تاریخی، دو عدد ظروف سفالی لعاب داده به رنگهای شیری، مشکی، سبز یشمی که با خط نوشته تذهیب شده پیدا شد.
وی افزود: چهار عدد النگو، سه عدد گوشواره و چهار قطعه گردن بند پس از شناسایی کامل و تحت نظر داشتن آنان با هماهنگی مقامات قضایی و با همکاری نیروی انتظامی مبارزه با مواد مخدر بابل دستگیر و جهت ادامه تحقیقات تحویل مقامات قضایی شد
دهستانی، ارزش این کشفیات را بالا دانست و افزود: متخلفان از افراد حرفه ای بوده که پرونده از سوی مقامات قضایی در حال پیگیری است.
وی از همکاری ارزشمند دادستانی با اداره میراث فرهنگی و گردشگری بابل در کشف این اشیا تاریخی قدردانی کرد.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1545649
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تیشه مرمت به ارگ علیشاه رسید


ارگ علیشاه یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.




 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاران غیرمجاز محوطه‌های باستانی در کازرون را غارت می‌کنند

حفاران غیرمجاز محوطه‌های باستانی در کازرون را غارت می‌کنند

تخریب میدان تاریخی به جای مانده از دوران صفویه در یزد به‌منظور روان‌سازی‌ بار ترافیکی شهر یکی از خبرهای هشدار‌دهنده در موضوع آثار تاریخی بود. پیش‌تر نیز تخریب بافت تاریخی شهر قزوین مطرح شده بود. اکنون خبر می‌رسد که منطقه باستانی سرمشهد در کازرون به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ساسانی- اسلامی ایران با 600‌هکتار محوطه، تبدیل به وسیع‌ترین مزرعه کشاورزی استان فارس شده است.به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی این ‌درحالی منتشر شده است که صدور مجوز‌ حفر چاه‌های کشاورزی با تأیید سازمان‌ میراث‌ فرهنگی عامل گسترش زمین‌های کشاورزی و تخریب آثار تاریخی سرمشهد عنوان شده است. حفر چاه‌های عمیق، توسعه زمین‌های کشاورزی و ایجاد تأسیسات و کارگاه‌های کشاورزی در محوطه باستانی- تاریخی سرمشهد آثار تاریخی و گاه باستانی این منطقه را زیر شخم زمین‌های کشاورزی برده است.
منطقه سرمشهد کازرون که به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ساسانی- اسلامی ایران شناخته می‌شود، براساس گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی حتی از یک فصل کاوش علمی باستان‌شناس‌ها نیز برخوردار نشده است.
براساس گزارش این خبرگزاری، بیش از یک دهه از رشد و گسترش زمین‌های کشاورزی سرمشهد می‌گذرد. صدور مجوز حفر چاه‌های عمیق توسط آب‌منطقه‌ای استان فارس درحالی شدت گرفته که کارشناسان آب منطقه‌ای، با استناد به استعلام‌ و تأییدیه سازمان میراث‌فرهنگی این اقدام را کاملا مجاز اعلام کرده‌اند. اما در این میان مسئله‌ای که به‌شدت محسوس و نگران‌کننده است از بین رفتن بخش عظیمی از آثار تاریخی سرمشهد است. تعداد آثار و وسعت این شهر تاریخی به‌حدی است که دکتر آذرنوش پیش‌ از مرگ ناگهانی‌اش درصدد تشکیل پایگاه میراث‌فرهنگی در سرمشهد بود.
محسن عباسپور، عضو انجمن هم‌اندیشان کازرون، با تأیید این مطلب به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: طی چند ماه اخیر روند صدور مجوز حفر چاه‌های کشاورزی در سرمشهد کازرون به‌شدت افزایش پیدا کرد. این درحالی‌است که تا یک دهه پیش کشاورزی در این منطقه به‌صورت دیمی بود و تا این حد گسترش نداشت.
به‌گفته وی، مجوز حفر چاه‌های عمیق و توسعه بی‌رویه زمین‌های کشاورزی منجر به برداشت بی‌رویه آب شد؛ به‌طوری ‌که هم‌اکنون در تمام فصول سال زمین‌ها زیرکشت می‌روند.
به گفته وی، با زیرکشت رفتن بی‌رویه زمین‌های کشاورزی در محوطه ساسانی- اسلامی سرمشهد و با نادیده انگاشتن ارزش تاریخی این محوطه، میزان دسترسی حفاران غیرمجاز به حجم بالای آثار تاریخی و اشیای باستانی این منطقه افزایش یافته است.
براساس گزارش‌ها، مهم‌ترین اثری که در فاصله 200‌متری و در نزدیکی روستای سرمشهد وجود دارد، بزرگ‌ترین کتیبه خط پهلوی است که بدون حفاظت رها شده است. همچنین پراکندگی سفال‌ها در این منطقه و بخشی از اشیای تاریخی که به مرور زمان از دل خاک بیرون آمده‌اند، نشان از اهمیت تاریخی این منطقه دارد.
گفته می‌شود به‌رغم اهمیت تاریخی این بخش از کشور که تاکنون از کاوش‌های باستان‌شناسی نیز برخوردار نبوده است تأسیسات کشاورزی، سوله‌ و کارگا‌ه‌های متعدد، جای حفاری‌های باستان‌شناسی و کارگاه مرمت آثار تاریخی این منطقه را گرفته است.
در همین رابطه عضو انجمن هم‌اندیشان کازرون گفت: پیش از مرگ دکتر آذرنوش قرار بود پایگاه میراث‌فرهنگی در سرمشهد تشکیل شود که البته پس از مرگ وی این اقدام به‌کلی منتفی و به‌ فراموشی سپرده شد.
براساس آنچه عباسپور اعلام کرد، تاکنون 600‌هکتار محوطه تاریخی و باستانی این منطقه در فهرست ملی ثبت شده اما این شهر حتی یک‌بار نیز رنگ هیأت باستان‌شناسی را به‌خود ندیده است.
محوطه 600‌هکتاری سرمشهد بزرگ‌ترین شهر ساسانی- اسلامی موجود در کشور است که به همین میزان با مشکلات و معضلات زیادی روبه‌رو است. تنها 150‌هکتار از این شهر توسط رودخانه فصلی منطقه و در سیلاب‌ها نابود شده و از بین رفته است. آثار به جای مانده از حفاری‌های غیرمجاز نیز در این محوطه باستانی و تاریخی به ‌وفور مشاهده می‌شود و این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها مسئولان میراث فرهنگی در این بخش از کشور نسبت به تخریب‌های متعدد صورت گرفته در این محوطه باستانی و تاریخی بی‌تفاوت هستند.

http://hamshahrionline.ir/news-163356.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمدن کهن؛ فرش قرمز زیر پای گردشگران/ نابسامانی تپه تاریخی کنار صندل!!!

تمدن کهن؛ فرش قرمز زیر پای گردشگران/ نابسامانی تپه تاریخی کنار صندل!!!

http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif



به گزارش خبرنگار مهر، تمدن 7 هزار ساله "ارت" هر چند که چند سال قبل پس از بروز سیلاب پس از سالها سر از خاک برآورد اما این بار پس از گذشت تنها چند سال بار دیگر فراموش شد و به تاریخ پیوست.

این تمدن که به گواه باستان شناسان از نخستین تمدنهای بشری است سرمنشاء کشف خط در جهان است.
این امر هر چند که با کشف کهنترین لوحهای گلی جهان که بر روی آن مکتوباتی تحریر شده است ثابت شد اما مشخص نیست چرا پس از گذشت سالها هنوز اراده ای برای کشف رمز این خطوط نشده است.

در صورت آشکار شده این رمزها، لوحهای گلی ارت می توانند بسیاری از کتابهای تاریخ دانشگاههای معتبر دنیا را تغییر دهد که نشان از غنای این تمدن کهن دارد اما رمزگشایی این لوحها و تمدن کهن ارت که از آن به عنوان تمدن دقیانوس نیز یاد می شود متاسفانه به تاخیر افتاده و کار باستانشناسی محوطه های تاریخی این تمدن نیز با تاخیر مواجه شده است.
از سوی دیگر نیز مکانهایی که باستانشناسی شده است در معرض فرسایش شدید باد و خاک و باران قرار گرفته است به خصوص بارانها و طوفانهای شدید منطقه تاریخی این تمدن را که سالها در دل خاک دست نخورده باقی مانده بود از دست این امانت دار تاریخ خارج کرده و به دست فرسایش طبیعت سپرده است.

طی ایام سفرهای فصلی از جمله سفرهای نوروزی نیز شاهد هستیم که گردشگران بر روی در و دیوار این تمدن کهن بالا و پائین می روند و مسیر گردشگری مناسبی برای این افراد در نظر گرفته نشده است که در نتیجه موجب خسارت به بقایای این تمدن کهن می شود.

تپه های کنار صندل شمالی و جنوبی جیرفت این روزها نیز فرش قرمزی شده است زیر پای گردشگران و این مسئله را یاد اوری می کند که علیرغم تبلیغات گسترده برای سفرهای نوروزی فرهنگ گردشگری مسئولانه برای سفرهای نورزی حلقه مفقوده ای است که می تواند در کنار عوامل فرسایش طبیعی خسارات جبران ناپذیری به تپه های تاریخی ارت بزند.
کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که اگر میراث فرهنگی هم اکنون برای حفظ و نگهداری از این تمدن و همچنین ادامه کاووش با مشکل مالی مواجه است چرا از ابتدا بدون برنامه ریزی و در اوج تبلیغات رسانه ای شروع به خارج کردن آثار این تمدن از دل خاک کرده است.

از سوی دیگر دشت مطوط آباد را نیز می توان به موزه ای طبیعی برای نشان دادن غارت هزاران قطعه آثار تاریخی در نظر گرفت که هم اکنون باید با صدها راه و با چانه زنی از حراجی های کشورهای اروپایی به ایران باز گرداند.

دشت تاریخی مطوط آباد هم اکنون به دشتی مملو از سوراخ های حفاریهای غیر مجاز تبدیل شده است که طی سالهای گذشته مورد غارت قرار گرفت اما پس از رسانه ای شدن این امر از ادامه حفاری های غیر مجاز در منطقه جلوگیری شد و در نهایت نیز پس از بررسیهای صورت گرفته بسیاری از این آثار از دست سوء استفاده کنندگان خارج شد و حتی برخی روستائیان که طی سالها آثاری را در منطقه پیدا کرده بودند داوطلبانه آنها را به مسئولان دادند و امروز موزه ای از این آثار تشکیل شده که در حاشیه رودخانه هلیل رود و در شهر جیرفت برپا شده است.
انتظار کارشناسان و باستان شناسان از مسئولان این است که پس از سالها تذکر در خصوص لزوم ادامه طرحهای باستانشناسی و پرده برداری از رموز این تمدن اگر به دلایلی از جمله کمبود بودجه این امر محقق نشده است حداقل در خصوص رمزگشایی از الواح کشف شده در این محوطه ها که قدیمی ترین لوحهای کشف شده در دنیا هستند اقدامی شود و حداقل اقدامات پیش گیرانه برای جلوگیری از تخریب تپه های تاریخی کنار صندل انجام شود این درحالی است که تنها در چند متری تپه کنار صندل کشاورزان برای ذخیره آب اقدام به احداث مخزن آبی کرده اند که در صورت واژگون شدن موجب صدمه به محوطه تاریخی خواهد شد.

از سوی دیگر با مشاهده صحنه بازدید گردشگران از آثار تاریخی کرمان از جمله تپه های کنار صندل این سوال در ذهن بیننده طرح می شود که این نوع بازدید تا چه حد می تواند به این آثار کهن لطمه بزند این درحالی است که متاسفانه برای بازدید از این آثار حتی یک مسیر گردشگری نیز بر روی تپه کنار صندل جنوبی احداث شده است که خود جای تامل دارد.

آنچه که علیرغم تذکرهای مکرر همچنان شاهد آن هستیم وجود هزاران قطعه کوزه و ظروف شکسته تاریخی بر روی دامنه های تپه است که هیچ اقدامی برای جمع آوری آنها نمی شود گویی این کوزه های شکسته آنقدر زیاد است که دیگر این ظروف خرد شده اهمیت نمی دهند.این قطعه های ریز و درشت ظروف هزاران ساله گویی فرش قرمزی است که زیرپای گردشگران ریخته شده است و کسی توجهی برای جمع آوری این کوزه ها ندارد و این داستان در تپه های تاریخی جیرفت ادامه دارد.

اما اینکه تمدن ارت در جنوب کرمان چیست و جای آن در حلقه های تاریخ کجاست را باید در صفحه های چند سال اخیر تاریخ جستجو کرد، شهرستان جیرفت در جنوب کرمان طی دهه اخیر شاهد سیل بسیار عظیمی بود که به گفته مردم این شهر طی سالهای اخیر بی نظیر بوده است، قبل از بروز این سیلاب در قصه های مادر بزرگهای جیرفت از وجود شهری به نام دقیانوس در نزدیکی شهر جیرفت سخن گفته می شد که این سیلاب قصه ها و افسانه های مادر بزرگها را به واقعیت تبدیل کرد.

پس از سیلاب و شسته شدن لایه های خاک به خصوص در دشت مطوط آباد شهر دقیانوس سر از خاک برآورد و مردم مهره های تاریخی، ظروف و اشیا منحصر به فردی را یافتند که موجب شگفتی آنها شد اما قبل از اینکه مسئولان وقت میراث فرهنگی از این امر مطلع شوند خبر به گوش افراد سود جو رسید و در چند روز که در سکوت سپری شد دشت مطوط آباد تبدیل شد به دشتی مملو از سوراخهای ناشی از حفاریهای غیر مجاز و البته هزاران شی تاریخی که به تاراج رفت.با این وجود با تلاشهای مسئولان و دستگاههای مربوط جلوی این حفاریها گرفته شده و پس از آن توجه باستانشناسان به این منطقه جلب شد اما دیری نگذشت که گروه باستانشناسی به سرپرستی پروفسور یوسف مجید زاده دو تپه تاریخی به نام کنار صندل در حاشیه هلیل رود کشف شد و پس از حفاریهای صورت گرفته تمدنی کهن در این منطقه کشف شد و نام ارت بر آن گذاشته شد.
پس از کشف چند مجسمه و لوح های تاریخی از این دو تپه نام تمدن ارت و تصاویر اشیای کشف شده در آن روی جلد مهمترین مجله های باستانشناسی اروپا رفت اما پس از بروز حواشی در زمان فصلهای اولیه باستانشناسی در این منطقه تاریخی گویی تمدن دقیانوس بار دیگر فراموش شد و هم اکنون کارشناسان نگران هستند که به دلیل عدم نگهداری دقیق این تپه های باستانی که دلیلی جز کمبود بودجه ندارد این تمدن در معرض تهدید قرار گیرد.تمدن ارت طبق کشفیات صورت گرفته و گفته باستانشاسان بیشترین تاثیر را بر تمدن کهن بین النهرین گذاشته است و بسیاری از کالاهای مردم بین النهرین از سرزمین کهن و غنی ارت تامین می شده است بطوریکه در آن دوران ارت سرزمینی رویایی و ثروتمند بوده است و از سوی دیگر تمدن بین النهرین به سمت زوال حرکت می کرده این امر صحنه رو در رویی پادشاهان این دو تمدن شده است که در نهایت به نخستین محاوره های سیاسی بین دو ملت تبدیل شده که تاکنون کشف شده است.

پادشاه تمدن "اوروک" در بین النهرین که چشم طمع به ثروت ارت دارد درصدد تهدید مردمان تمدن کهن ایران است که از سوی پادشاه ارت در لوحی مرعوب می شود"انمرکار" پادشاه تمدن اوروک و پادشاه ارت لوح گلی را میدان جنگ خود قرار داده اند و یکدیگر را تهدید می کنند و این درنهایت تمدن ارت است که بر بین النهرین غلبه می کند.

اما اینکه تمدن ارت و عقاب خوشبختی آن که نماد این تمدن است پس از هزاران سال در عصر ما چه سرنوشتی دارند را باید به آینده واگذار کرد و امیدوار بود که شاید باد و باران و بی پولی جای خود را به همای خوشبختی بدهند.


http://www.boomavard.net/index.php?module=mirasnews&do=View&id=79
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد سلطانی بروجرد،بازمانده ای از دل تاریخ

مسجد سلطانی بروجرد،بازمانده ای از دل تاریخ

http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif


مسجد سلطانی که امروزه با نام مسجد امام شناخته می‌شود یکی از بناهای تاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار بروجرد بنا نهاده شده است. این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه‌های یک مسجد بسیار قدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای تاریخی کشور می‌باشد. دو نمونه نسبتاً مشابه در همان زمان در شهرهای قزوین و تهران ساخته شدند که هر سه این مسجدها در دوره پهلوی تحت نام مسجد شاه شناخته می‌شدند. معماری مسجد سلطانی بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است.
مسجد سلطانی دارای چهار طاق و ایوان بزرگ در چهارگوشه است. صحن بزرگ مسجد دارای ابعاد ۶۱ در ۴۷ متر است و حوض بزرگی در وسط آن صحن قرار دارد. مسجد دارای سه درب است که درب غربی به خیابان صفا، درب شمالی به خیابان جعفری و درب شرقی به بازار دواتگرها باز می‌شود. در اطراف صحن، حجره‌هایی برای طلاب علوم دینی ساخته شده است که تعداد آنها به ۶۱ حجره می‌رسد. مسجد سلطانی از مدرسه‌های و حوزه‌های معتبر دینی است و بویژه در زمان سکونت آیت‌الله بروجردی در این شهر از رونق بسیاری برخوردار بوده است.
در ایوان غربی این مسجد کتیبه‌ای قرار دارد که بیان می‌دارد فتحعلی شاه مالیات خبازان این شهر را بخشیده است.مسجد سلطانی در زمین لرزه فروردین ۱۳۸۵ خسارت زیادی دید و بخش‌های زیادی از ایوانهای جنوبی و شمالی آن فرو ریخت.با وجود مرمت این بنای شاخص تاریخی،متاسفانه به دلیل ارائه طرح مرمت غیر علمی و نبود بودجه کافی جهت این امر،این مسجد از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

http://www.boomavard.net/index.php?module=mirasnews&do=View&id=83
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه امین‌السلطان پاساژ نمی‌شود؛ قصاص قبل از جرم صادر نکنید

خانه امین‌السلطان پاساژ نمی‌شود؛ قصاص قبل از جرم صادر نکنید

مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران با تکذیب خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که خانه امین‌السلطان در خیابان لاله زار به پاساژ تبدیل می‌شود، گفت: تاکنون هیچ پروانه‌ای برای تخریب این خانه تاریخی و تبدیل آن به پاساژ صادر نشده و نباید قصاص قبل از جرم برای شهرداری صادر کرد.
بهروز کاشف در گفتگو با همشهری آنلاین در واکنش به گزارشی با عنوان سکوت شهرداری در برابر هشدار روزنامه نگاران در زمینه بناهای تاریخی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بودجه ای برای خرید خانه امین السلطان نداریم اما این بدین معنا نیست که شهرداری قصد ارائه مجوز برای تخریب این خانه و تبدیل آن به پاساژ را دارد.
"خانه و باغ اتحادیه" یا "خانه امین السلطان"عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران واقع شده است. خانه - باغ اتحادیه به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله زار قدیم و یکی از نفایس معماری عصر قاجار شناخته می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چندی بعد «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه پدری پروین اعتصامی و خانه اتحادیه، (محل ساخت سریال دایی جان ناپلئون) از فهرست آثار ملی خارج شده است.‌
وی با تاکید اینکه شهرداری تهران نمی‌تواند همه بناهای تاریخی تهران را خریداری کند، اظهار داشت: ما در حال بسترسازی برای ورود بخش خصوصی در این حوزه هستیم که تاکنون نیز برخی از بناهای تاریخی را خریداری کرده یا مرمت، بازسازی و احیا‌ی آنها را دنبال کرده است.
خرید خانه آیت الله بهبهانی

مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران از پیشنهاد خرید 10 بنای تاریخی در سال 91 خبر داد و گفت: خرید خانه آیت الله بهبهانی در منطقه 12 تهران یکی از آنهاست که البته خرید این خانه ها نیاز به تامین بودجه کافی دارد.
کاشف ادامه داد: از دیگر برنامه های اصلی شهرداری در حوزه بافت های تاریخی در سال 91، مرمت بدنه بنا و کف پوش خیابان 15 خرداد، مرمت خیابان ناصر خسرو، کوچه مروی و عودلاجان است.
وی ادامه داد: همچنین مرمت خیابان لاله زار نیز از دیگر برنامه های شهرداری است که آن را به واسطه شرکت های خصوصی آغاز کرده ایم.
مرمت مستمر شمس العماره
کاشف همچنین درباره آخرین وضعیت بنای تاریخی " شمس العماره" نیز به همشهری آنلاین گفت: مرمت این اثر تاریخی کار بزرگی است که نمی توان برای اتمام آن مهلت خاصی را تعیین کرد چرا که این بنا نیاز به مرمت مستمر دارد و لایه های مختلف آن باید با حوصله و براساس بودجه ای که تزریق می شود، مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد.
ناصرالدین شاه قاجار پیش از سفر به اروپا و با دیدن تصاویر بناهای فرنگستان، تمایل پیدا کرد بنایی مرتفع، نظیر آنها در پایتخت خود ایجاد کند تا بتواند از بالای آن منظره شهر و دورنمای پیرامون را تماشا کند. بنابراین ساخت شمس العماره در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه آغاز و پس از دو سال به مباشرت دوستعلی‌خان نظام‌الدوله به پایان رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بود. طرح و نقشه آن ظاهرا از معیرالممالک و معمار آن استاد علی محمد کاشی بود.سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است.
وی افزود: گاهی اوقات در حین مرمت این اثر تاریخی اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ می دهد که نیاز به صبر دارد، به طور مثال نیاز هست که برای مرمت بخشی از اثر، استادی را از اصفهان به تهران بیاوریم و با وی قرارداد ببندیم تا او مرمت آن بخش را دنبال کند، به هر شکل مرمت بنای شمس العماره در دست اقدام است و آن را دنبال می کنیم.
بنای شمس العماره در خیابان ناصرخسروی تهران و روبروی کوچه مروی واقع شده است.

http://www.hamshahrionline.ir/news-165652.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
موزه خيام نيشابوري بازسازي شد

موزه خيام نيشابوري بازسازي شد

جام جم آنلاين: بازسازي موزه خيام نيشابوري در جوار آرامگاه اين دانشمند و شاعر نام‌آور ايراني به اتمام رسيده و هفته اول خرداد به روي علاقه‌مندان بازگشايي مي‌شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/Media/images/1387/04/17/100943105011.jpg
اسماعيل اعتمادي ، سرپرست اداره ميراث فرهنگي‌ نيشابور ، امروز در گفتگو با فارس در نيشابور ، اظهار داشت: در اين موزه نسخ خطي و كتب چاپي باقيمانده از خيام درباره رياضيات ، نجوم ‌، فلسفه و شعر و نيز برخي از دانشمندان و انديشمندان هم‌عصر وي در معرض ديد خيام‌دوستان قرار مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه برخي آثار شخصيت‌هاي دوره معاصر درباره حكيم عمر خيام نيز در اين موزه جمع‌آوري و عرضه شده است ، خاطر‌نشان كرد: اين موزه كه بيش از سه سال است به ‌دليل كمبود اعتبارات عمراني و مباحث اداري در دست تعميرات و تعطيل بوده است ، سرانجام با تخصيص اعتباري بالغ بر 500 ميليون ريال از محل اعتبارات سازمان ميراث دوباره در خدمت خيام‌دوستان قرار مي‌گيرد.همزمان با بازگشايي موزه از تنديس جديد حكيم خيام اثر استاد عليرضا قدمياري پرده‌برداري مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: همزمان با مراسم بزرگداشت روز ملي خيام، از تنديس اوارد فيتزجرالد شاعر بزرگ انگليسي و مترجم سروده‌هاي خيام اثر استاد قدمياري پرده‌برداري به عمل آمد. اين تنديس در ابعاد 50 × 50 × 70 و از جنس مرمر تراشيده شده است.
يادآور مي‌شود از قدمياري تاكنون مجسمه‌هاي شيخ عطار در آلمان، هلموت ريتر در نيشابور و حكيم فردوسي، شيخ عطار و حكيم خيام در دانشگاه آرياي ارمنستان نصب شده است.هم‌اكنون تنديس خيام اثر استاد ابوالحسن صديقي از شاگردان استاد كمال‌الملك در اين آرامگاه خودنمايي مي‌كند.
حكيم ابوالفتح غياث‌الدين عمر بن ابراهيم نيشابوري معروف به خيام يا خيامي از رياضي‌دانان، ستاره‌شناسان، پزشكان، حكما و شاعران نام‌آور ايراني درقرن پنجم و ششم هجري است.
حكيم عمر خيام از معروف‌ترين چهره‌هاي ادبي ايراني در مغرب زمين است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100907247416
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سهم ناچيز اصفهان از موزه‌ها

سهم ناچيز اصفهان از موزه‌ها

جام جم آنلاين: مسوولان ميراث فرهنگي در حالي از وجود 5 موزه دولتي و 3 موزه خصوصي در استان اصفهان سخن مي‌گويند كه هم‌اكنون 3 موزه از 8 موزه استان به علت مرمت تعطيل است. اين مساله در كنار كمبود موزه در استان پرگردشگري مثل اصفهان زماني بيشتر به چشم مي‌آيد كه بدانيم، موزه‌هاي موجود از استانداردها هم فاصله دارند.

زادهوش محقق و پژوهشگر با اشاره به شرايط محيطي موزه‌ها و فاكتورهاي ضروري براي حفاظت از آثار تاريخي در آنها مي‌گويد: متاسفانه موزه‌هاي فعلي ما فاقد استانداردهاي تعريف شده و لازم هستند و فضاهاي كنوني كه عنوان موزه را يدك مي‌كشند، نمي‌توانند براي نگهداري آثار مناسب باشند.

او مي‌افزايد: ميزان اسيدي و بازي بودن محيط، نورپردازي ويژه حجم و فضاي مناسب همگي از ملزومات فيزيكي موزه‌هاست، اما در موزه‌هاي كنوني اين استان نه‌تنها به اين موارد توجهي نمي‌شود، بلكه اصولي چون رعايت حريم مجاز بين بازديدكننده و اثر نيز بي‌اهميت تلقي مي‌شود.

ساغر حميدي، مسوول حفاظت ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز اصولي بودن سيستم‌هاي گرمايشي، سرمايشي، امنيتي، ويترين‌هاي مقاوم و ضد نور با امكان دسترسي آسان موزه‌داران به آن و استاندارد بودن ميزان رطوبت فضا را از ضروريات موزه‌ها ياد مي‌كند و مي‌افزايد: در حال حاضر موزه‌هاي اين استان در حد استاندارد نيستند، اما با اقدامات صورت گرفته بزودي موزه هنرهاي تزئيني اصفهان استاندارد خواهد شد، البته به نظر مي‌رسد با امكانات فعلي استفاده از بناهاي تاريخي و استانداردسازي آنان با حفظ شرايط خاص بنا، بتواند فضايي مناسب‌تر از موزه‌هاي كنوني را در اين استان فراهم آورد.

فروتن، رئيس موزه مردم‌شناسي «گز» كه اولين موزه خصوصي در اين استان را ايجاد كرده است، مي‌گويد: تمامي موزه‌ها بايد به تكنولوژي روز مجهز باشند حال آن كه در موزه‌هاي خصوصي اصفهان حتي امكان رعايت استانداردهاي اوليه براي نگهداري از اشيا نيز وجود ندارد و چه بسا هنگام ازدحام جمعيت بازديدكننده برخي از وسايل موزه به سرقت برود.

او مي‌افزايد: جاي تاسف دارد استاني چون اصفهان با آن همه سابقه و پيشينه درخشان و آثار و اشياي باارزش از كمترين امكانات چون يگان حفاظتي براي تامين امنيت موزه بخصوص در موزه‌هاي خصوصي محروم است.

فروتن با بيان اين كه مشكل موزه‌‌ها در اصفهان تنها در بحث كمي و كيفي آنها نيست بلكه بسيار فراتر است، مي‌گويد: موزه‌داران ما هم از تخصص لازم بهره‌مند نيستند و حتي با وجود دوره‌هاي آموزشي ميراث فرهنگي نمي‌توانند به تخصص كافي دست يابند كه اين مساله مي‌تواند پيامدهاي ناگواري را به همراه داشته باشد.

او مي‌گويد: شايد مهمترين نياز اين استان در بحث موزه‌ها آن باشد كه اول مشخص كنيم چه كساني صلاحيت موزه‌داري و حفاظت از آن را دارند بعد به بحث فضا و كميت آن برسيم.

حميدي نيز در اين رابطه با بيان اين كه در اصفهان تنها 11‌راهنماي موزه وجود دارد، مي‌گويد: اين استان حداقل به 40‌راهنماي دائم نياز دارد و اين در حالي است كه راهنماهاي كنوني اين استان نيز اغلب به صورت فصلي فعاليت مي‌كنند.

او با اشاره به اين‌كه كاشان فاقد راهنماي دائمي است و نائين نيز تنها دو راهنماي موزه دارد، مي‌افزايد: با توجه به گستردگي و پراكنده‌بودن موزه‌ها و بناهاي تاريخي، اين تعداد راهنما به‌هيچ‌وجه پاسخگوي نياز نيست و استفاده از راهنماي الكترونيكي مي‌تواند در اين زمينه بخشي از كمبودهاي فعلي را جبران كند.

او ايجاد اتاق معرفي آثار و اشياء در بخش ورودي موزه‌ها و بناهاي تاريخي را يكي از مهمترين نيازهاي اصفهان براي رفع مشكلات فعلي عنوان كرده و مي‌افزايد: رفع مشكلات موزه‌هاي استان اصفهان گرچه به متوليان و مسوولان آن باز مي‌گردد، ولي تبليغات گسترده و اطلاع‌رساني‌هاي لازم مي‌تواند در جذب مخاطب، معرفي گسترده‌‌تر محدوديت‌ها و كمبودها و حتي ارائه راهكارهاي سودمند از سوي كارشناسان و آگاهان اين امر موثر باشد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100938861978
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
صخره‌هاي كندوان مرمت مي‌شود

گروه شهرستان‌ها: دبير كارگروه گردشگري آذربايجان شرقي از مرمت صخره‌هاي آسيب‌ديده كران‌هاي روستاي تاريخي كندوان خبر داد.

به گزارش فارس، تراب محمدي ديروز در بازديد از كران‌هاي روستاي كندوان و در جلسه‌اي كه براي بررسي مسائل روستاي كندوان برگزار شده بود، گفت: روستاي شگفت‌انگيز و بي‌نظير كندوان از سرمايه‌هاي بي‌نظير منطقه آذربايجان و از هداياي خداوند به مردم منطقه است و بايد براي حفظ و نگهداري آن تلاش مضاعفي كنيم.
دبير كارگروه گردشگري آذربايجان شرقي اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي برنامه‌هاي بسيار متنوع و ارزشمندي را براي توسعه اين روستاي تاريخي تدوين كرده است.

محمدي همچنين به نقش مردم شريف روستاي كندوان اشاره كرد و گفت: مردم ميهمان‌نواز روستاي كندوان سال‌هاي طولاني در اين خانه‌هاي كله قندي و صخره‌اي زيسته و از آنها محافظت كرده‌اند، سختي‌ها و تنگناهاي اين خانه‌ها بر كسي پوشيده نيست و ليكن مردم سختكوش اين ديار با توسل به كشاورزي و دامداري در اين منطقه زيسته‌اند و آن را براي حضور ميهمانان و گردشگران از سراسر استان و كشور و حتي كشورهاي خارجي آماده‌سازي كرده‌اند.


http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100955136569
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
با افزايش جمعيت روستاي تاريخي آذربايجان شرقي رخ مي‌دهد
كندوان در محاصره ساخت و سازهاي مدرن
جام جم آنلاين: هزاران سال پيش در اثر فعل و انفعالات آتشفشاني كوه‌هاي سهند، مناظر زيبايي كه بيشتر به يك معجزه شباهت دارد در يكي از خوش آب و هواترين نقاط ايران ايجاد شد. اين مناظر شامل ده‌ها كران مخروطي شكل و دوك‌مانند است كه از تجمع آنها در طول هزاران سال روستاي صخره‌اي كندوان شكل گرفته است.



كندوان طبق شواهد موجود يكي از سه روستاي صخره‌اي جهان است. با اين تفاوت كه در دو روستاي ديگر يعني «كاپادوكيه تركيه» و «داكوتاي آمريكا» اكنون زندگي جاري نيست، اما در روستاي كندوان تداوم حيات در قالب بافت سنتي و قديمي همچنان جريان دارد. اين روستا در 62 كيلومتري تبريز و 22 كيلومتري شهرستان اسكو در دامنه «سلطان‌داغي» واقع شده است و نزديك 700 نفر در قالب 208 خانوار جمعيت دارد.

قدمت اين روستا طبق بررسي‌هاي انجام يافته به قرن هفتم هجري و طبق نظريه‌هايي به دوره‌هاي قبل از اسلام برمي‌گردد.
معماري كندوان در قالب صخره‌ها تبلور يافته است. داخل اين خانه‌هاي صخره‌اي اتاق‌هاي متعددي حفر شده و به صورت منازل مسكوني، انبار و محل نگهداري دام مورد استفاده قرار گرفته‌اند. كوچه‌هاي كندوان در حقيقت همان شيارهايي است كه آب‌هاي جاري در دل كوه ساخته است. علاوه بر معماري منحصر به فرد صخره‌اي، آنچه به اين روستاي تاريخي شهرت بخشيده وجود آب معدني كندوان است. اين آب معدني در كنار رودخانه واقع شده و از دل يك تپه سرچشمه مي‌گيرد. آب معدني كندوان به نظر اهالي و كارشناسان براي رفع امراض كليوي بسيار موثر است، به همين دليل سالانه هزاران نفر بخصوص بيماران سنگ كليه براي تهيه اين آب به كندوان سفر مي‌كنند. با اين حال، متاسفانه از روستاي كندوان، آن طور كه بايد و شايد بهره‌برداري نمي‌شود و توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در آن بدون استفاده شايسته هدر مي‌روند.
امروزه بافت قديمي‌ترين روستاي كندوان كه يكي از زيباترين روستاهاي تاريخي كشور و جهان بشمار مي‌رود به لحاظ ساخت و سازهاي جديد و غيرمجاز كه بافتي متفاوت با وضعيت طبيعي دارند با تهديد جدي مواجه شده است.
ساخت و ساز با سبك امروزي
حقيقيان، بخشدار مركزي شهرستان اسكو در اين خصوص گفت: سرريز جمعيتي كندوان از يك سو و محدود بودن خانه‌هاي صخره‌اي از طرف ديگر باعث شده است اهالي روستا بالاجبار اقدام به ساخت و ساز خانه‌هايي با سبك امروزي كنند و در صورت ادامه اين روند تنها روستاي صخره‌اي زنده دنيا با خطر جدي مواجه مي‌شود.وي اظهار كرد: البته اين مورد بايد قبلا در محل ديگري (در كنار روستا)‌ مكان‌يابي مي‌شد كه اين امر با تاخير بسيار زياد در كميته گردشگري به تصويب رسيده؛ اما به‌رغم تصويب آن هنوز هيچ‌گونه اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.بخشدار مركزي اسكو درخصوص علت تاخير در اجراي اين مصوبه خاطرنشان كرد: با توجه به كوهستاني و شيب‌دار بودن منطقه، ابتدا بايد آماده‌سازي زمين توسط سازمان ميراث فرهنگي كه مديريت منطقه را چه از نظر ساخت‌وساز و چه طرح‌هاي توسعه برعهده دارد، صورت گيرد و بعد ساخت‌وساز انجام پذيرد. وي گفت: به منظور رفاه حال گردشگران و مسافران در چند سال اخير هتل زيباي صخره‌اي در روستا ساخته شده؛ اما چون هزينه اقامت در اين هتل بسيار بالاست، قشر متوسط كه بيشترين مراجعه‌كننده را تشكيل مي‌دهند با مشكل اقامتي مواجه مي‌شوند.
براي ثبت جهاني آماده نيست
حقيقيان ادامه داد: بايد زمينه مشاركت بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در اين منطقه فراهم شود؛ چرا كه طبق شواهد موجود، روستاي كندوان يك روستاي بسيار محروم است.
بخشدار مركزي اسكو افزود: يكي از مولفه‌هاي ثبت جهاني روستاي صخره‌اي كندوان اصلاح بافت كنوني است و متاسفانه چون سرعت رشد و توسعه اين روستا كه توسط ميراث فرهنگي صورت مي‌گيرد، بسيار كند بوده و متناسب با پتانسيل‌هاي اين روستا نيست، حتي نمي‌توانيم از 5 درصد پتانسيل‌ها و امكانات بالقوه روستاي كندوان استفاده كنيم.وي ادامه داد: يكي از بسترهاي جذب توريست بحث راه است؛ ولي به دليل نبود اعتبار نتوانستيم طرح دوبانده كردن جاده آن را اجرا كنيم، به همين دليل همه‌ساله بخصوص در فصول مناسب سال با ترافيك سنگين و صف‌هاي كيلومتري مسير كندوان مواجه مي‌شويم و عده زيادي از گردشگران به‌دليل همين ترافيك سنگين از سفر به اين روستاي استثنايي منصرف مي‌شوند.
تبريز - سعيده دلال‌ عليپور - خبرنگار جام‌جم
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرقت 1200 شیء از انبار اشیاء تاریخی یزد؟

سرقت 1200 شیء از انبار اشیاء تاریخی یزد؟

به دنبال مطرح شدن پروند‌ه‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات این شهر، شنیده‌ شد حدود 1200 شی‌ء از انبار اشیاء تاریخی این سازمان به سرقت رفته است.رییس سازمان میراث فرهنگی یزد، این شنیده‌ها را شایعه‌ای بیش ندانست و آن را با قاطعیت تکذیب کرد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/Image/News/2012/4/7712_634708612227884375_l.jpg به دنبال مطرح شدن پروند‌ه‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات این شهر، شنیده‌ شد حدود 1200 شی‌ء از انبار اشیاء تاریخی این سازمان به سرقت رفته است.رییس سازمان میراث فرهنگی یزد، این شنیده‌ها را شایعه‌ای بیش ندانست و آن را با قاطعیت تکذیب کرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت: چند روزی است که شایعه‌ای در مورد سرقت 12 هزار شیء از انبارهای امن اشیاء تاریخی سازمان میراث فرهنگی یزد شنیده می‌شود. این شایعه به دنبال مطرح شدن پرنده‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات بوده است.

بهرام رضایی، رییس سازمان میراث فرهنگی یزد اما در گفت و گو با CHN ، این شنیده‌ها را تکذیب کرد و گفت:« این شنیده‌ها شایعاتی بیش نیست و بیشتر حرف‌ و حدیث‌هایی مغرضانه است و برخی با نا آگاهی به آن پر و بال می‌دهند.»

او بر این باور است که عده‌ای می‌خواهند از سازمان میراث فرهنگی، باج خواهی کنند و وقتی که به خواسته‌هایشان نمی‌رسند، سعی در شایعه‌سازی برای بدنام کردن این سازمان می‌کنند.

سازمان میراث فرهنگی یزد، دارای انباری از اشیاء تاریخی و باستانی است که طی سال‌های طولانی از کاوش‌ها و کشفیات گردآوری شده است. هرچند رییس سازمان میراث فرهنگی یزد به دلایل امنیتی آماری از اشیاء موجود در این انبار نمی‌دهد، اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که این انبار گنجینه‌‌ای از آثار تاریخی شهر بادگیرها را در دل خود نهان کرده است. این انبار همچون بسیاری از انبارهای سازمان‌های میراث فرهنگی در استان‌ها مجموعه‌ای از آثار تلنبار شده روی هم بوده که اکنون به گفته رضایی این انبار در حال خانه تکانی است و قرار است که آثار موجود در آن سر و سامان بگیرد.

آخرین شنیده‌ها اما حاکی از آن است که پرونده‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات این شهر باز شده و قرار است اموال موجود در این انبار مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال رییس سازمان میراث فرهنگی یزد گفت که انبار اشیاء این سازمان از سال گذشته در حال ساماندهی است. طی این مدت اشیاء‌ای شناسایی شدند که با وجود اینکه کد دارند اما تاریخی نیستند. این اموال با بررسی دیوان محاسبات می‌توانند از این انبار خارج شوند.

او در مورد اینکه این اموال چه هستند و چرا باید از انبار سازمان خارج شوند، توضیح داد این اموال شامل اشیاء موزه مردم شناسی هم می‌شوند به عنوان مثال لباسی محلی که خریداری شده و اکنون این لباس پاره است و قابلیت مصرف ندارند. این لباس دیگر شیء فرهنگی نیست. منتها کد اموال فرهنگی دارد.

او همچنین گفت که از سال گذشته مسئول اموال تغییر کرده و قرار است که آثار موجود در انبار شناسنامه‌دار شده و از وضعیت نابسامانی که چندین سال است دچار آن هستند، خارج شوند.

رضایی اما شرایط این اشیاء را بسیار مناسب دانست و گفت که پارسال اعتباراتی در حدود 25 میلیون و امسال نیز همین اندازه اعتبار برای ساماندهی این انبار اختصاص داده شده است.

با این وجود شایعات همچنان به قوت خود باقی است و برخی بر این باورند که 1200 شیء به مرور زمان از این انبار دزیده شده است و اکنون باید دیوان محاسبات نه تنها به این پرونده رسیدگی کند بلکه حراست سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به این مورد وارد شده و متخلفان را مجازات کند.

http://memarinews.com/Pages/News-7712.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
بافتهای فرسوده با یک ترمز تریلی ریزش می‌کنند

بافتهای فرسوده با یک ترمز تریلی ریزش می‌کنند

نایب رییس شورای شهر تهران با اشاره به فرو ریختن بنای مسجد حضرت رقیه در منطقه 17 گفت: اگر یك تریلی در جنوب شهر كه دارای بافت فرسوده است ترمز كند، احتمال ریزش خانه‌ها وجود دارد!
به گزارش ایسنا حسن بیادی در جریان چهارصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینكه ریزش اخیر ساختمان مسجد در منطقه 17 برای همه ما هشدار است، اظهاركرد: به ویژه در بافت‌های فرسوده گودبرداری‌ها می‌تواند مشكل ساز باشد.

بیادی با انتقاد از اینكه هیچ همتی برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران وجود ندارد، اظهاركرد: مدیریت شهری تا آنجا كه توانسته امتیاز برای نوسازی دربافت‌های فرسوده داده است و اكنون عوارض نوسازی واحدهای مسكونی در این محدوده‌ها صفر شده است.

وی ادامه داد: اگر قرار است نوسازی بافت‌های فرسوده با هزینه دیگری انجام شود، این امر نیازمند قانون مجلس و دولت است.

نایب رییس شورای شهر تهران با طرح این سوال كه اگر حادثه سیلاب اخیر به طور همزمان در پنج نقطه شهر اتفاق می‌افتاد چه وضعیتی به وجود می‌آمد؟ یادآور شد: با وجود وضعیت فعلی ستاد بحران موفق نخواهیم بود، چرا كه در ستاد بحران تنها رییس مهم نیست؛ بلكه بسیاری از دستگاه‌ها وظایفی بر عهده دارند.

وی با طرح این سوال كه در شب وقوع سیلاب كدام یك از دستگاه‌هایی كه باید، در صحنه حضور می‌یافتند، حاضر شدند؟ افزود: اگر به این شیوه عمل كنیم حتما دچار مشكل خواهیم شد.

نایب رییس شورای شهر تهران در خصوص بحران سیلاب اخیر نیز با بیان اینكه این امر یك حادثه طبیعی بود، اظهار كرد: در همه كشورهای دنیا چنین مواردی رخ می‌دهد.

بیادی با بیان اینكه مشكلات ناشی از بارندگی بلافاصله پس از اتمام بارش‌ها در سطح شهر حل شد، خاطر نشان كرد: بروز سیلاب ارتباطی با بارندگی نداشت.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه در دیگر كشورها از آبهای سطحی استفاده می‌شود، اظهار كرد:‌نباید اجازه دهیم كه بارش‌ها تبدیل به فاضلاب شود.

بیادی همچنین از عملكرد جزیره‌ای برخی دستگاه‌ها در مهار سیلاب اخیر انتقاد كرد.


http://memarinews.com/Pages/News-7716.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرگونه فعالیت در حریم بناهای تاریخی کرمان نیازمند مجوز است

هرگونه فعالیت در حریم بناهای تاریخی کرمان نیازمند مجوز است

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیر رسانه ای میراث فرهنگی کرمان بر لزوم رعایت حریم و عرصه آثار و بناهای تاریخی استان کرمان از سوی تمام دستگاه ها و نهادها تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی افضلی گفت: متاسفانه برخی از دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی بدون هماهنگی و توجه به ضوابط و حرایم میراث فرهنگی اقدام به اجرای طرح های عمرانی می کنند.
وی گفت: انجام هر گونه فعالیت در عرصه آثار و بناهای تاریخی را نیازمند ارائه طرح و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.
افضلی ادامه داد: عدم رعایت قوائد و مقررات مربوطه و بی توجهی به نظرات کارشناسی، پیامدهای غیرقابل جبرانی برای محوطه های تاریخی و باستانی را در پی خواهد داشت.
وی حفاظت از میراث فرهنگی را وظیفه ای ملی و همگانی عنوان و تصریح کرد: در صورت عدم توجه به اخطارهای سازمان میراث فرهنگی در خصوص رعایت حرایم آثار تاریخی اسامی نهادها و دستگاه های متخلف رسانه ای می شود.

http://www.suiglenews.com/newss_351973
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاروانسراي شاه‌عباسي گيلان بازارچه دائمي صنايع دستي مي‌شود

کاروانسراي شاه‌عباسي گيلان بازارچه دائمي صنايع دستي مي‌شود

استقبال از بازارچه نوروزي صنايع دستي کاروانسراي شاه‌عباسي استان گيلان در ايام نوروز منجر به راه‌اندازي بازارچه دائمي در اين محل شد.معاون صنايع دستي استان گيلان با اعلام اين مطلب افزود: 30 غرفه در اين کاروانسرا براي عرضه توليدات صنايع دستي وجود دارد که از اين تعداد 10 غرفه در حال حاضر قابل بهره‌برداري است.«نادر ذاکري» هدف از برگزاري بازارچه نوروزي صنايع دستي در اين کاروانسرا را آشنايي با توليدات بومي استان عنوان کرد و گفت: با توجه به اين که مرمت کاروانسراي شاه‌عباسي نيمه تمام است، تا فصل تابستان شاهد واگذاري 20 غرفه ديگر به صنعتگران صنايع دستي هستيم.وي حمايت از هنرمندان را مهم‌ترين هدف معاونت صنايع دستي گيلان دانست و ادامه داد: در حال ثبت نام متقاضيان بومی براي حضور در اين غرفه‌ها هستيم.به گفته ذاکري گليم‌بافي، حصيربافي، سفالگري، چموش‌دوزي، بامبوبافي، مرواربافي، البسه محلي، چادرشب‌بافي، نمدمالي، شال‌بافي و عروسک‌بافي ماسوله از مهم‌ترين رشته‌هاي بومي صنايع دستي گيلان به شمار مي‌آيند.
مسئول امور فرهنگی و ارتباطات

http://www.gchto.ir/main/pages//pos...r686x_-da626mi-s_naiy-dsti-mizwnjshud3086.php
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاسداشت از معماری ایرانی در گالری خاک

پاسداشت از معماری ایرانی در گالری خاک

همشهری آنلاین:
تازه‌ترین حجم‌های کامبیز صبری با پاسداشت معماری ایرانی در گالری خاک به نمایش درآمده‌اند.
به گزارش ایسنا،این هنرمند مجسمه‌ساز درباره جدیدترین تجربه‌های خود گفت: این آثار در ادامه تجربه‌های پیشینم است، که این بار با نشانه‌هایی از معماری ایرانی تلفیق شده‌ا‌ند.
او ادامه داد: فضای ذهنی‌ام در این مجموعه براساس تجربه‌ای است که انسان‌ها در طول تاریخ هزار و چند ساله خود در زندگی داشته‌اند. در ساختمان‌ها زندگی کرده‌اند و من از دریچه نگاه آنها به این بناها می‌نگرم.
او که یکی از کارهایش در این مجموعه با نگاه به بنای «شمس العماره» خلق شده است، بیان کرد: می‌خواهم ببینم حافظه ذهنی ما تا کجا قد می‌دهد و این نکته را مرور کنم که زمانی چه افرادی در شمس العماره زندگی کرده‌اند و تجسم کنیم که چه رفت و آمدهایی در این مجموعه وجود داشته است. در واقع تجربه زندگی آنها را از دریچه هنر مرور می‌کنم.
صبری افزود: مشبک‌کاری و آجرکاری‌های کوفی و بازی‌های روی دیوارهای آجری نیز یکی دیگر از تجربه هایم در این مجموعه است؛ به گونه‌ای که تمام این آثار در مکان اتفاق افتاده است و به شخصه موقع خلق اثر در آن مکان حضور داشته و کار را طراحی کرده‌ام.
این هنرمند مجسمه‌ساز تجربه‌های جدیدش را پاسداشت معماری از نگاه یک هنرمند دانست و افزود: می‌خواهم نگاه دقیق تری به این بناهای تاریخی و جزئیات آن داشته باشیم و ارزش‌های تک تک این آثار را به گونه‌ای دیگر و متفاوت درک کنیم.
مثلا در یکی از کارها که آسمان خراشی در آن وجود دارد به نوعی اشاره به معماری گذشته و دلتنگی آدم‌های امروز می‌کند.
صبری در این مجموعه پنج اثر را رو درروی مخاطبان قرار می‌دهد که هر کدام از آنها نامی دارند.
«تا جایی که به یاد دارم»، «گسترش حافظه»، «آن وقت‌ها آسمان را جور دیگر می‌دیدم»، «لایه‌های پنهان» و «سایکوتراپی» اسامی این پنج حجم است که از دیروز در گالری خاک به نمایش درآمده‌اند.
علاقمندان می‌توانند تا 27 اردیبهشت ماه روزانه به غیر از شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار به نشانی شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری،کوچه ژیلا از این آثار دیدن کنند.

http://www.suiglenews.com/3344
 

ketabdoost

عضو جدید
کاروان سرای حاج حیدر فرو ریخت

کاروان سرای حاج حیدر فرو ریخت

:crying2:
در پي بسته شدن ناودان‌ها به دست افراد ناشناس

كاروانسراي حاج‌حيدر، فروريخت
خداحافظ شماره‌ي «١١٤٥٥»
خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :
بارندگي‌‌هاي چند روز كنوني در جا‌ي‌جاي ايران به ريزش و ويرانيِ کاروانسرای حاج حیدر در نجف‌آباد اصفهان انجاميد، اين اثر ملي‌شده، سه سال پيش، بهسازي:)مرمت) شده بود. كاروانسراي حاج‌حيدر در راسته‌ي بازار اصلي نجف‌‌آباد است و در سال‌هاي پاياني دوره‌ي قاجار ساخته شده است. اين يادمان تاريخي كه در سال ١٣٨٣ به شماره‌ي ١١٤٥٥ به سياهه‌ي يادمان‌هاي ملي كشور پيوسته بود، اكنون فروريخته است.
نويد حسني، از دوستداران ميراث فرهنگي شهر تاريخي نجف‌آباد، گفت: «كاروانسراي حاج‌حيدر در پيِ بارش‌های بهاره و بسته شدن ناودان‌ها،‌ كه بنابر شواهد، عمدي بوده، فرو ريخته است.»
او به بی‌توجهی مسوولین سازمان ميراث اشاره كرد و گفت:‌ «اگر دست‌كم به يادمان‌‌هاي ملي‌شده، توجه بيشتري مي‌شد، امروز شاهد ويرانيِ 70 درصدي كاروانسراي حاج‌حيدر نبوديم.»
اين خبر كه افراد ناشناس، با بستن ناودان‌ها، قصد ويراني كاروانسرا را داشته‌اند، چند سال پيش نيز از سوي خبرگزاري‌ها منتشر شد اما گويا امسال اين بستن ناودان‌ها، به سرانجامي كه آن افراد ناشناس مي‌خواستند، انجاميده است.
عکس های این بنا را اگر خواستید ببینید به لینک زیر بروید.این همه بی توجهی از سوی میراث فرهنگی باعث تاسف است.
:cry:http://amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=7030
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارگ علیشاه تبریز نقره‌کاری می‌شود

ارگ علیشاه تبریز نقره‌کاری می‌شود

هنرمند نقره‌کار آذربایجان شرقی از حکاکی ارگ تاریخی علیشاه تبریز با استفاده از روش نقطه‌گذاری روی نقره خبر داد.
به گزارش ایسنا، زاکار باغداسارزاده اظهار کرد: این تابلو مراحل پایانی خود را طی می‌کند و برای ساخت آن حدود سه‌ماه زمان صرف شده است.
وی که ابداع‌کننده‌ روش حکاکی روی نقره از طریق نقطه‌گذاری است، بیان کرد: این روش شبیه کار با راپید در گرافیک است که با استفاده از ذره‌بین‌هایی که 30 برابر بزرگ‌نمایی دارند، انجام می‌شود.
او توضیح داد: در روش نقطه‌گذاری، حجم اثر به‌وسیله‌ نقاط پوشیده و سپس به‌وسیله‌ حکاکی و کنده‌کاری روی فلز، طرح نمایان می‌شود.
این هنرمند نقره‌کار با اشاره به آماده‌سازی این کار در آینده‌ نزدیک، ادامه داد: تابلوی نقره‌کاری ارگ علیشاه تبریز یکی از ویژه‌ترین کارهایی است که در چند سال اخیر ساخته‌ام با تکمیل مراحل ساخت، اکنون نصب‌ روی چوب و قاب‌بندی ‌نهایی آن باقی مانده است.
باغداسارزاده با اشاره به نقش‌برجسته به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های حکاکی روی نقره، اظهار کرد: در روش نقش‌برجسته روش کار مانند مجسمه‌سازی است که در آن، با لایه‌لایه برداشتن فلزات، به کار حجم می‌دهیم و به‌وسیله آن می‌توان حتی جزییاتی را مانند فرم و خطوط چهره روی نقره شبیه‌سازی کرد.
وی با اشاره به دیگر آثار هنری خود، افزود: به درخواست مقام ارشد کلیسایی بیروت که به ایران آمده بود، تصویر او را روی سینی نقره حک و اطراف آ‌ن را نیز با استفاده از تصویر کلیسای بیروت و دیگر نقوش تزیین کردم که ‌مورد استقبال این مقام مذهبی قرار گرفت.
زاکار باغداسارزاده با بیش از 23 سال سابقه‌ فعالیت در زمینه‌ حکاکی روی نقره و ابداع روش‌های متنوع و ویژه‌ حکاکی، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان آذربایجان شرقی و کشور در این زمینه است.
این نوع حکاکی روی ورقه‌هایی از آلیاژ نقره و مس پس از پیاده کردن طرح اولیه، با قلم‌زنی و بنا به ضرورت طرح، برش‌کاری، خم‌کاری، لحیم‌کاری و در نهایت، کمک گرفتن از برخی توانمندی‌های علوم و فنون مختلف مانند فعالیت‌های شیمیایی در قالب برخی ظرف‌ها، وسایل و تابلوهای هنری انجام می‌شود.

http://www.hamshahrionline.ir/news-168527.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

سهل‌انگاري پيمانكار بازسازي سبب شد
[h=1]نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین[/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از نم زدگی گسترده در حمام قاجاریه باغ فین خبر داد.
حسین یزدان‌مهر به ایلنا گفت: مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرده شده بود اما بر اثر بی‌توجهی در چند روز گذشته، شیرآب در پشت‌بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام کاملا نفوذ کرده است. وی افزود: پیمانکار بنا مجرب است اما این اتفاق که باعث آسیب و خسارت در این بنای تاریخی شده تنها بر اثر بی‌توجهی رخ داده است.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پشت‌بام حمام در حال سبک‌سازی بوده است در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح‌، آب کاملا به دیواره‌های حمام نفوذ پیدا کرده و آن‌را دچار نم‌زدگی و آسیب کرده است. سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع‌شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شد. وی از برخورد شدید با پیمانکار به‌صورت کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین‌ماه (بعد از تعطیلات نوروزی) آغاز شده و تا پیش از ایجاد این مشکل ادامه داشت، یادآور شد: متأسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب‌دیدگی و بی‌احتیاطی قرار گرفته است.
باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است یکی از نمونه‌های ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شودکه تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده و از بناهای ارزشمند تاریخی ایران به شمار می‌رود که شهرت اصلی آن به سبب قتل امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصرالدین شاه در حمام آن است. قرینه‌سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آن‌را به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است.

http://www.hamshahrionline.ir/news-168850.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه تاریخی دوره قاجار در اصفهان ویرانه شد

خانه تاریخی دوره قاجار در اصفهان ویرانه شد

سرنوشت متفاوت 2 خانه تاریخی در اصفهان
[h=1]خانه تاریخی دوره قاجار در اصفهان ویرانه شد[/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - گروه شهری:
یک خانه تاریخی در اصفهان تبدیل به ویرانه شد. خبرگزاری ایسنا دیروز به مقایسه 2خانه تاریخی در اصفهان پرداخت که یکی از آنها با نام خانه تاریخی قزوینی همچنان پابرجاست و دیگری به‌نام خانه تاریخی متین‌پور به‌شدت ویران شده است. این دو خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار هستند.
خانه قزوینی که اکنون پابرجاست با کاربری اداری مورد بازدید ده‌ها گردشگر و دانشجوی رشته‌های مختلف هنری و معماری قرار دارد و خانه تاریخی متین‌پور اکنون به‌ ویرانه‌ای درهم شکسته تبدیل شده است. خبر ایسنا برگرفته از مطلبی بود که پایگاه اطلاع رسانی «ایران‌نامه» منتشر کرد. پایگاه اینترنتی ایران‌نامه به سرنوشت متفاوت 2 خانه تاریخی در استان اصفهان پرداخته بود.
مهدی فقیهی یک دوستدار میراث فرهنگی خانه قزوینی را که در جنوب خیابان ابن‌سینا در محله دردشت اصفهان واقع شده است خانه‌ای تاریخی به‌جای مانده از دوران قاجار اعلام کرد و نوشت: این خانه تا اوایل دهه 50 خورشیدی به‌عنوان محل مسکونی مورد استفاده بود ولی در سال 1353 خورشیدی از سوی دولت وقت خریده شد و پس از مرمت و بازسازی‌های لازم، در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت. با این کار، سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی استان اصفهان در این خانه تاریخی مستقر شد و این استقرار زیر عناوین مختلف تاکنون ادامه دارد.
خانه تاریخی محافظت شده
در گزارش منتشر شده از وضعیت 2 خانه تاریخی متین‌پور و قزوینی آمده است که ورودی خانه تاریخی قزوینی در انتهای دالانی سرپوشیده واقع است که در طول آن، دیوار تازه‌ساز و مشبک خانه کهکشانی‌ها دیده می‌شود. با گذر از این دالان پر پیچ و خم و گذراندن چند پله مرتفع، ‌سرای وسیع خانه قزوینی تعلق دارد.
این میان‌سرا با ظاهری مستطیل‌شکل و آب‌نمایی در بخش مرکزی و 2 باغچه قرینه در اطراف آن، همچنین تالار شاه‌نشینی در ضلع شمالی که با گچ‌بری‌هایی به‌شکل‌ مقرنس‌های درهم و پنجره ارسی و مشبک ریزنقش آراسته شده، زیبایی دوچندانی به این بنا می‌بخشد. اتاق‌های جانبی این تالار با پوششی از طاق و تویزه و خطوط تزئینی ممتد و موازی که در اطراف تاقچه‌ها دیده می‌شود، بسیار ساده و بی‌پیرایه‌اند. خانه‌ تاریخی قزوینی با معماری زیبا در 19 آذرماه 1375 و با شماره 1795 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بنای تاریخی ویران شده
وضعیت خانه تاریخی متین‌پور نشان می‌دهد که این خانه تاریخی به‌جای مانده از دوران قاجار وضعیت خوبی ندارد. براساس این گزارش خانه تاریخی متین‌پور که روزگاری پا برجا بود، در محدوده بافت تاریخی اطراف میدان نقش جهان قرار دارد که اکنون به‌جز ویرانه‌ای درهم شکسته، چیزی از آن باقی نمانده است. ارسی‌ها و پنجره‌های چوبی از میان رفته‌اند و قطعات گره چینی این خانه فرو ریخته است.
بخش‌هایی از خانه تاریخی متین‌پور آنطور که پایگاه ایران نامه اعلام کرده کاملا فرو ریخته و اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. براساس این گزارش درصورتی‌که به خانه تاریخی متین‌پور توجه می‌شد این خانه اکنون همچون خانه قاجاری قزوینی پابرجا و میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به معماری قاجاری بود.
وضعیت خانه‌های تاریخی در کشور همواره با خبرهای ناخوشایندی همراه است. خروج خانه‌های تاریخی از فهرست میراث ملی کشور به‌دلیل ناتوانی مالک از نگهداری صحیح و یا امکان تبدیل آنها به مجتمع مسکونی تجاری از مهم‌ترین موضوعاتی است که خانه‌های تاریخی در ایران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.
پیش‌تر و در سال گذشته خانه‌های تاریخی در تهران، یزد، شیراز و اصفهان مورد بی‌توجهی قرار داشتند و پرونده‌هایی نیز برای تصمیم‌گیری در مورد خروج آنها از ثبت ملی و تخریبشان وجود داشت. سرای دلگشا در تهران که تخریب شد. خانه اتحادیه درحالی‌که نیازمند توجه جدی است همچنان بلاتکلیف است. خانه پروین اعتصامی که زمانی قرار بود از ثبت میراث ملی خارج شود به لطف مالکان آن همچنان نگهداری می‌شود. بافت تاریخی شهر یزد در معرض تهدید است و در شیراز نیز تخریب خانه‌های تاریخی و بی‌توجهی به آنها همچنان دامنگیر بناهای تاریخی کشور است.

http://www.hamshahrionline.ir/news-168013.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیرهای‌سنگی در خطر انقراض

شیرهای‌سنگی در خطر انقراض

[h=1]شیرهای‌سنگی در خطر انقراض [/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - در گذر از چهار محال‌وبختیاری تا خوزستان، آنجا که پیچ وخم جاده‌ها مسافران را میهمان روستاها و مسکن مردم ایل بختیاری می‌کند، شیرهای سنگی کوچک و بزرگ با غرور و عظمت بی‌بدیلی که نشان از دلاوری و قهرمانی در میان این مردمان دارد، یکی یکی رخ‌نمایی می‌‌کنند.

به گزارش ساج نیوز، شیرسنگی که به گویش مردم بختیاری «بردشیر» خوانده می‌شود با توجه به باورهای کهن و به پاسداشت مقام نام‌آوران و پهلوانان بختیاری از سنگ‌ کوه‌های زاگرس تراشیده و بر مزار درگذشتگان نصب می‌شد؛ شیری که بر پهلویش نقش شمشیر، اسب و تفنگ و بر گرده‌اش مشخصات متوفی را داشت. اما اکنون، نه‌تنها این رسم متداول نیست بلکه از شمار بردشیرهایی هم که از سال‌ها پیش در گورستان‌های بختیاری موطن داشته‌اند، کم شده است. قلمروی شیرهای سنگی در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان در اثر بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی و ناآگاهی برخی افراد نسبت به اهمیت این میراث، در معرض تهدید جدی قرار گرفته و تاکنون هیچ اقدامی در راستای شناسایی، ساماندهی و شناسنامه‌دارکردن آنها صورت نگرفته است.
بردشیرها قربانی می‌شوند!
گفته می‌شود که آبگیری سدها در آینده نه‌چندان دور شماری از این شیرهای سنگی با ارزش را قربانی خواهد کرد. وضعیت شیرهای سنگی گورستان قدیمی شهر «گهرو» در جاده چهارمحال و بختیاری به خوزستان مثال مشهودی از وضعیت اسفناک بردشیرهای بختیاری است. پیش‌تر عملیات تعریض خیابان مجاور به گورستان، احداث جاده خوزستان و ساماندهی امامزاده جعفر، شماری از شیرهای سنگی این ناحیه را زخمی، شکسته و نابود ساخته بود و اکنون این گورستان قرار است در طرح توسعه شهر گهرو به فضای سبز تبدیل شود.به گفته اهالی این منطقه تعدادی از شیرهای سنگی بر اثر ایجاد انفجار معدنچی‌ها در کوهی در مجاور گورستان شکسته و نابود شدند، تعدادی از آنها شبانه به سرقت رفتند و شماری نیز از ناحیه پا با ضربه تیشه خرد و نقش بر زمین شدند؛ چرا که مردم عادی گمان می‌کردند در پاهای شیرها گنج پنهان شده است.
در حال حاضر برخی از قسمت‌های محوطه این گورستان به‌منظور ایجاد گذرگاه، سنگفرش شده و اطراف آن بر اثر تعریض خیابان محدود شده است. شیرهای سنگی شکسته شده در این محدوده گواه تاثیرات سوء این تغییرات ناگهانی و نبود آگاهی کافی در مورد حفظ شیرهای سنگی در این گورستان است.
سدها، قبرستانی برای بردشیران!
سامان فرجی، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی در رابطه با وضعیت شیرهای سنگی گفت: «مشکلی که وجود دارد این است که به بردشیران به‌عنوان تمثال‌هایی که عقبه فرهنگی دارند نگاه نمی‌شود؛ همین موضوع سبب شده که این آثار به ثبت نرسند.»وی با اشاره به صحنه‌های بزم و رزم و شکار در این آثار خاطرنشان ساخت: «بردشیرها حاوی نکات مردم‌شناسی بسیاری هستند اما متأسفانه مطالعاتی در این مورد صورت نگرفته است.»
این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: «مشکل اصلی ما در این خصوص مشکل فرهنگی است. متأسفانه برای بردشیرها به‌طور رسمی به‌عنوان نماد فرهنگی ارزش قائل نمی‌شوند.»وی افزود: «شیرهای سنگی قابل جابه‌جایی و در معرض تخریب هستند، بسیاری از این شیرها به سرقت رفته و شماری هم شکسته شده و در لابه لای جرزهای دیوار و ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند.»فرجی در ادامه با اشاره به خطرات سدسازی و آبگیری آنها در چهارمحال و بختیاری و خوزستان گفت: «در منطقه بیرگان از توابع کوهرنگ چیزی در حدود 17 شیر سنگی با آبگیری تونل سوم کوهرنگ به زیر آب می‌روند. همچنین در روستای «شهریاری» از یک بردشیر به‌عنوان نیمکت در مقابل شورای حل اختلاف استفاده می‌شود که این نشان‌دهنده نبود آگاهی از ارزش این میراث فرهنگی در نگاه مردم است.»
شیرهای بختیاری زنده شوند!
شیرهای سنگی در هیچ جای ایران به اندازه‌ای که در خوزستان و چهارمحال و بختیاری خانه گزیده‌اند به چشم نمی‌آیند اما گویا همین فراوانی و پراکندگی، از بین رفتنشان را امری عادی جلوه داده و در نظر مردم و مسئولان از ارزش و اهمیت آنها کم کرده است. این در حالی است که باید این شیرهای سنگی شناسایی و تا حد امکان در محل استقرارشان از خطرات محفوظ نگه داشته شوند و در این راستا به مردم، متصدیان امور شهری و شهرداران آگاهی داده شود. همچنین در مورد بردشیرهایی که در معرض نابودی قرار دارند، مانند شیرهای سنگی روستای «آب ماهیک» در استان خوزستان یا شیرهای سنگی بیرگان در چهارمحال‌وبختیاری، عملیات نجات‌بخشی صورت گرفته و آنها را به موزه منتقل کنند.
روشن است که تنها ثبت ملی این آثار نمی‌تواند به نجات بخشی آنها کمک کند، بلکه شایسته است که در حفظ و نگاهداشت آنها به‌طور جدی وارد عمل شد و به این موضوع به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری منطقه نگریست. با توجه به پتانسیل‌هایی که میراث طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، در جذب گردشگران دارد، می‌توان از این ظرفیت جهت معرفی هر چه بیشتر شیرهای سنگی به‌عنوان یک میراث فرهنگی غنی در استان برای رشد صنعت گردشگری و نگهداری این میراث بهره جست.


http://www.hamshahrionline.ir/news-151241.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تخریب زیارتگاه به دست غارتگران

تخریب زیارتگاه به دست غارتگران

[h=1]تخریب زیارتگاه به دست غارتگران[/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - اردبیل ـ ساناز لطیفی‌هیر:
روستای کهن خانقاه فولادلو از توابع بخش مرکزی شهر هیر از توابع استان اردبیل که در دل کوه‌ها و چشمه‌سارهای ماندگار و واقع‌شده مامن آشنای بزرگان این سرزمین است که قدم براین تربت نهاده‌اند و آنجا را محلی برای سکنی برگزیده‌اند.
این روستا که تقریبا در 30کیلومتری اردبیل واقع شده هم از نظر معنوی و هم ازنظر طبیعت دارای ویژگی‌های خاص خود است. در اصل این روستا با بقعه معروفش برای عده‌زیادی آشناست.
این دیار درگذشته محل انجام مراسم دراویش و نیز به‌عنوان مکانی امن دور از توطئه‌ها و هجمه‌های راهزنان بوده و زمانی نیز به‌عنوان مکات تجمع صوفیان به شمار می‌آمده است که نام روستا نیز از آنجا برگرفته شده و به خانقاه شهرت یافته است. براساس شنیده‌ها، قـدمت بقعه خانقاه بــه 600 سال پیش و دوران صفویه برمی‌گردد.
براساس روایت و گفته‌های بزرگان درطول تاریخ گویی این بقعه تخریب شده را خود باباسعید کاشانی ساخته که اهالی بعد از درگذشت این شخصیت وارسته جنازه باباسعید را در این مکان دفن کرده و بعد روی قبر را صندوقچه‌ای گرانبها قرار دادند.
ساختمان این بقعه در یک طبقه احداث شده بود و دارای صندوقچه‌های متعدد گرانبها و قندیل‌هایی از جنس طلا و برنز بوده که همه به تاراج رفته و تنها خرابه‌ای از این کهن ساخت برجای مانده است.بابا سعید از شاگردان شیخ جبرائیل و از مریدان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است.
حفاری‌های غیرمجاز،داشته‌های ما را به تاراج برده است
در این بین آنچه تاسف‌بار است اینکه بسیاری از سرمایه‌های تاریخی و معنوی ما با حفاری‌های غیرمجاز سود‌جویان و فرصت‌طلبان به تاراج رفته است. بقعه باباسعید کاشانی در خانقاه هیر نیز از این یغماگری در امان نمانده است. براساس مشاهدات در نتیجه حفاری‌های غیرمجاز و دستبرد افراد ناآگاه به میراث واقع در بقعه باباسعید، این بقعه تخریب شده و تنها سنگ‌نوشته‌هایی از مزار این مرید شیخ جبرائیل باقی مانده است. هرچند گذشتگان ما این مکان را گرامی می‌داشتند اما امروز این محل به حمایت مسئولان و متولیانی نیاز دارد که بر اثر غفلت آنها این بلا بر سر میراث گرانبهای فرهنگی‌مان آمده است.
کوره‌های آجرپزی که در اطراف این بقعه وجود دارد در حال حاضر به متروکه‌ای تبدیل شده که ظاهری نازیبا از این مکان در چشم مشاهده‌کنندگان به تصویر می‌کشد. معماری اصفهانی بقعه با طاق‌ها و گنبدهای اسلامی از زیر خروار‌ها خاک نمایان است و شایسته است که میراث فرهنگی و امور اوقاف در این احیا آستینی بالا زده و این مکان را بازسازی کند.
یکی از ریش‌سفیدان محل درباره بقعه خانقاه چنین می‌گوید: این بقعه که ما در زبان محلی به آن توربه می‌گوییم جزو نماد روستای ماست که از زمانی که من به یاد دارم به همین شکل به‌صورت خرابه بوده و کسی برای رسیدگی به آن توجهی نمی‌کند.
علائی فرد در ادامه می‌گوید: من از زبان پدرم وقتی که درمورد بقعه صحبت می‌کرد شنیده بودم که مردم از روستاهای دور و نزدیک اطراف و حتی شهرهای دیگر به‌دلیل اعتقاد بالایی که به باباسعید داشتند با پای پیاده برای زیارت این بقعه می‌آمدند و همراه خود نذورات و هدایایی می‌آوردند ولی بعد از مدتی اشیای تاریخی و قیمتی بقعه توسط حفاری‌های غیرمجاز افراد سودجو به یغما رفت و ساختمان بقعه هم کم‌کم به شکل خرابه درآمد.
وی به خبرنگار ما می‌گوید: چرا میراث فرهنگی یا امور اوقاف استان هیچ توجهی به اینگونه مکان‌ها که در برخی روستاهای دورافتاده که برای مردم آن روستا دارای ارزش معنوی و اعتقادی هستند توجه نمی‌کنند؟ درحالی‌که مشابه این بقعه در هیر وجود دارد و با کمک میراث فرهنگی آن را مورد بازسازی قرارداده‌اند ولی این بقعه مظلوم واقع شده است و کسی صدای ما را نمی‌شنود.

  • همکاری میراث فرهنگی و اوقاف در بازسازی بقاع متبرکه
برای بررسی اقدامات مسئولان به سراغ مسئول بقاع متبرکه استان، مستقر در اداره کل اوقاف و امور خیریه رفتیم و در این زمینه با او هم صحبت شدیم. مسئول بقاع متبرکه استان اردبیل در پاسخ به سؤال ما که در استان چند بقعه متبرکه شناسایی شده است،گفت: دراین استان 194بقعه وجود دارد که 130باب از آنها در شهرستان خلخال است و از این تعداد70الی 80باب از آنها ساختمان داشته و مابقی نیز در حال مرمت و ساختمان‌سازی‌ است.
قوام صابری از اجرای طرح مودت توسط سازمان اوقاف خبر داد و گفت: با اجرای این طرح و به همت خیرین و بانیان نیکوکار تعمیر و مرمت امامزاده‌ها در اولویت است. وی همچنین اظهارداشت: تمامی امامزاده‌ها و بقاع متبرکه کشور در 5شاخص ملی، منطقه‌ای، استانی، شهرستانی و محلی رتبه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان نمونه امامزاده سلیمان فخرآباد مشکین از رتبه و شاخص کشوری برخوردار است.
صابری در ادامه در مورد تخصیص اعتبار مناسب برای مرمت آثار مخروبه برخی بقاع و امامزاده‌های جلیل القدر خبر داد و گفت: مرمت این اماکن اعتبار میلیاردی می‌خواهد و ما تنها سالانه قادر هستیم 5الی 7مورد از این اماکن را به‌دلیل کمبود اعتبارات مرمت کرده و امارات آنها را بازسازی کنیم و این امر در سایه تعامل و همکاری خوب میراث فرهنگی و نیز با حفظ شاخصه‌های تاریخی و باستانی مرمت این آثار مورد توجه قرار می‌گیرد و سعی داریم که در این زمینه اختلالی به‌وجود نیاید. وی تصریح کرد: در حال حاضر فراوانی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها را در کشور شاهد هستیم به‌طوری‌که برای تبدیل این اماکن به قطب‌های فرهنگی با هماهنگی معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان طرح‌هایی همچون نشاط فرهنگی معنوی محافل قرآنی و برنامه‌هایی نیز به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه اعیاد و شهادت ائمه اطهاررا شاهد و ناظر هستیم. صابری در مورد بقعه باباسعید کاشانی روستای خانقاه فولادلو گفت: بقاع متبرکه همگی در لیست مرمت و یا بازسازی اماکن متبرکه ما وجود دارد و هیچ کدام از آنها از قلم نیفتاده و قرار است در روزهای آینده بازدیدی همراه با هیات مهندسان و کارشناسان از این مکان داشته باشیم و با تعیین هیات امنای این منطقه بقعه باباسعید با تعیین اعتبارات لازم و نیز با کمک و همراهی خوب مردم منطقه مرمت و بازسازی آن آغازشود.

وی علت قصور و کوتاهی در مورد مرمت برخی از بقاع و اماکن متبرکه را گستردگی کار و کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: هرچند از شجره نامه برخی از بقاع متبرکه اطلاعی نداریم اما در تلاش هستیم با همکاری و همیاری مهندسان و کارشناسان فنی ارزیابی دقیق از اعتبار و نحوه مرمت اماکن مذهبی و مورد اقبال مردم انجام دهیم تا بتوانیم با همراهی افراد خیر در این کار به نتایج مطلوبی برسیم.
وی در پایان سخنان خود از تعامل و همکاری بین میراث فرهنگی استان و سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در تعامل با میراث فرهنگی و حتی جذب برخی از اعتبارات از این محل هیچ مشکلی وجود ندارد به‌طوری که سازمان میراث فرهنگی پیش از این در مرمت امامزاده سلیمان فخرآباد یاریگرما بود.
سرقت قدیمی‌ترین قرآن دست‌نویس
مسئولان امر در مورد اشیای تاریخی و باستانی به تاراج رفته از بقعه بابا سعید نیز پاسخی ندارند اما آنچه به‌نظر می‌رسد اینکه این مکان معنوی از گذشته‌های دور دارای برخی اشیای گرانبها بوده به‌طوری‌که براساس اسناد تاریخی در بقعه متبرکه باباسعید کاشانی برخی سفالینه‌ها و ظروف مفرغی بوده و در کنار آن برخی کتب تاریخی و قدیمی‌ترین کتاب دست‌نوشته قرآن کریم بوده که به‌نظر می‌رسد مورد تاراج و یغمای افراد فرصت‌طلب و سودجو قرار گرفته است.

http://www.hamshahrionline.ir/news-170192.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاپ کتاب "جستاری در بازشناسی قلاع قهستان"

چاپ کتاب "جستاری در بازشناسی قلاع قهستان"

مطلع شدیم کتابی با عنوان "جستاری در بازشناسی قلاع قهستان با تأکید بر طراحی حفاظت و ساماندهی قلعه کوه قاین" با قلم زنده‌یاد سعید سلطانی به چاپ رسیده است.
مرحوم سعید سلطانی در آذر ماه سال 1387 تنها پس از چند ماه فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد در رشته مرمت و احیاء بناهای تاریخی بر اثر حادثه‌ای از ما جدا شد و کتاب حاضر به همت پدر بزرگوار ایشان و نیز اداره میراث فرهنگی بیرجند به چاپ رسیده است. هدف از این چاپ کتاب، انتشار گوشه‌ای از فعالیت‌های مرحوم سلطانی می‌باشد تا بدین وسیله نمونه‌ای ارزشمند از فعالیت بر روی قلاع تاریخی نیز رونمایی گردد.
این کتاب حاصل تلاش چند ساله مرحوم سلطانی که زیر نظر اساتید ارجمندی، همچون دکتر میرزا کوچک خوشنویس، دکتر ابویی و همراهی و پشتبانی عزیزانی همچون دکتر وافی، مهدس منتظر،‌ مهندس حیدری و مهندس اسفنجاری تهیه شده است.
لازم به ذکر است که به گفته پدر مرحوم سعید سلطانی، تمام عواید حاصل از فروش این کتاب جهت تجهیز کتابخانه میراث فرهنگی استفاده خواهد شد تا شاید بتواند ادامه راه مرحوم سعید سلطانی در اهمیت و ارزشی که به حوزه میراث فرهنگی می‌دادند باشد و روح این بزرگوار را نیز شادمان از این امر نماید. یادآور می‌شویم که در مهر سال 1388 نیز با مساعدت آقای محمدپور (مدیر وقت اداره میراث فرهنگی بیرجند) نام کتابخانه میراث فرهنگی بیرجند به نام «کتابخانه زنده‌یاد مهندس سعید سلطانی» تغییر نام داد.

جهت تهیه این کتاب (چاپ شده بصورت تمام رنگی و کاغذ گلاسه و حداقل قیمت) می‌توانید با این شماره تماس بگیرید: 5113108-0915
♦مدیریت انجمن مهرازی ایران: با توجه به همکاری‌های نزدیکی که با مرحوم سلطانی در سال‌های پیش از فوت ایشان صورت گرفته بود و نیز اخلاق حرفه‌ای ایشان و اهمیت و حساسیتی که در تکمیل طرح حاضر داشته‌اند به تمام عزیزانی که در حوزه‌ی مرمت و میراث فرهنگی فعال هستند پیشنهاد می‌شود که این کتاب را که دارای روندی بسیار عالی در مطالعات و طراحی می‌باشد را بعنوان نمونه‌ای از کارهای بسیار ارزشمند در این حوزه تهیه کرده و در اختیار داشته باشند.


Read more: http://mehrazi.ir/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=1&Itemid=67#ixzz1vLeLR9d2
 
بالا