[اخبار مرمت ابنیه] - خبرهای تاریخی و مرمتی

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
روزگاری همه آرزو میکردند ایرانی باشند و امروز روزی است که مردم ایران به پاخاسته اند که ایران را به جایگاه حقیقی خود برسانند و نشان دهند اگر بزرگی میمیرد بزرگان دیگر جای ان را میگیرند تا با دادن خون سرخ خود سبزی زندگی و سفیدی صلح و ازادی را به وطن هدیه کنند.
امید است روزی فرارسد که ایرانی سبز سبز سبز داشته باشیم.


 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
گذری به برخی از خبرهای میراث ماندگار کشورمان:

گذری به برخی از خبرهای میراث ماندگار کشورمان:


-ثبت باغ های ایرانی به اتفاق آرا در نشست یونسکو برای ثبت جهانی به تصویب رسید.
مشتمل بر 9 باغ به اتفاق آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی به ثبت فهرست میراث جهانیرسید.استانهای در برگیرنده این موضوع-عبارتند از –استان اصفهان-خراسان جنوبی-فارس-کرمان و مازندران و یزد.با ثبت این پرونده مهم ,مجموع پرونده های ثبت شده جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو به 13 پرونده می رسد.
باغ های قدیمی:پاسارگاد ددر دشت مرغاب باغ ارم در استان فارس-باغ جهلستون و فین کاشان در استان اصفهان-باغ عباس آباد در استان مازندران -باغ شاهزاده ماهان در استان کرمان-باغ های دولت آباد و پهلوان پور در یزد و باغ اکبریه بیرجند در استان خراسان جنوبی,باغههای مصوب شده در این اجلاس می باشند.

-در پنجمين دوره‌ي نشست كميته‌ي بين‌الدولي پاسداشت ميراث معنوي در يونسكو كه امسال در شهر نايروبي، پايتخت كشور كنيا برگزار شد، پنچ اثر در حوزه‌ي ميراث معنويمعرفي‌شده توسط ايران در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيدند.
حسن محسني اين آثار را آيين‌هاي معنوي تعزيه، آيين‌هاي پهلواني، موسيقي مقامي بخش‌هاي شمال خراسان، مهارت‌هاي سنتي بافت فرش كاشان و مهارت‌هاي سنتي بافت فرش فارس خواند و افزود: از دو سال قبل ايران پنج اثر خود را با اين عناوين ارائه كرده بود كه عصر روز گذشته به اتفاق آراء و بعد از بررسي‌هاي كارشناسي توسط اعضاء به فهرست ميراث جهاني اضافه شدند. وي ادامه داد: در اين نشست 45 اثر از طرف 130 كشور عضو كميته‌ي جهاني ميراث ناملموس ارائه شدند كه ايران از نظر كمي و تعداد بيشترين پرونده را داشت و خوشبختانه همه‌ي آنها در اين فهرست به ثبت رسيدند. او يكي از اهدافي كه در اين نشست دنبال مي‌شود را رايزني و فعاليت براي اختصاص ميزباني يكي از دوره‌هاي بعدي اين كميته در ايران خواند و گفت: همان‌طور كه حدود يك‌ماه پيش جمهوري اسلامي ايران ميزبان همايش UNWTO
در كيش بود، اكنون نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم كه ايران ميزبان يكي از دوره‌هاي بعدي اين كميته باشد. وي با اشاره به ثبت دو اثر ديگر ايران در طول دو سال گذشته (نوروز و رديف موسيقي ايران) اظهار كرد: با اين پنج اثر در طول دو سال، هفت اثر از ميراث معنوي ايران در فهرست ميراث جهاني ماندگار شدند.

-به دنبال بررسی‌های کارشناسی انجام شده توسط گروه ارزیابی و تأیید کمیته ملی حافظه جهانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، 7 اثر جدید در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.
دفتر ثبت ملی در سال 1387 ایجاد شده و هدف از تأسیس آن در سطح ملی، آگاهی از مجموعه میراث مستندی است که توسط سازمانهای مختلف و افراد خصوصی نگهداری می‌شود و لازم است تدابیری برای حفاظت از آنها در نظر گرفته شود. آثاری که برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو در نظر گرفته می‌شود از بین آثار ثبت شده در فهرست ملی انتخاب می‌گردد.

آثاری که اخیراً در فهرست ملی به ثبت رسیده است عبارت است از:

1- مجموعه تصاویر و بیانات حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) از آرشیوهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
2- مجموعه عکس‌های تاریخی از مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
3- مجموعه نقشه‌های تاریخی ایران از مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امورخارجه
4- نسخه خطی وندیداد از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران
5- نسخه خطی بیاض تاج‌الدین احمد وزیر از دانشگاه اصفهان
6- نسخه خطی تلخیص اقلیدس از مسجد سریزدی یزد
7- جزوات قرآنی عثمان بن وراق غزنوی از سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
با ثبت این 7 اثر، تعداد آثاری که تاکنون از فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است به 19 اثر افزایش یافت
.
منبع:اسنا
 
آخرین ویرایش:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدل پايداري لرزه‌يي بناهاي تاريخي آجري ايران رمزگشايي شد .

مدل پايداري لرزه‌يي بناهاي تاريخي آجري ايران رمزگشايي شد .

مدل پايداري لرزه‌يي بناهاي تاريخي آجري ايران رمزگشايي شد


با تلاش پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ايران، مدل پايداري لرزه‌يي بناهاي تاريخي آجري ايران رمزگشايي شد.


به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مهندس محمدصادق طاهرطلوع دل، دانشجوي دکتري دانشکده معماري دانشگاه علم و صنعت ايران اظهار كرد: وجود نقص يا نقض در تأمين اهداف حفاظت، نگهداري، استحکام‌بخشي و مرمت بناهاي تاريخي آجري ايران، شاخص نارسايي عملکرد در حفظ اصالت ميراث ارزشمند معماري ايران طي مداخلات سازه‌يي است. اين مساله عامل عدم يکپارچگي مؤلفه‌هاي اساسي اين ابنيه يعني ناسازگار شدن کالبد، محتوي، عملکرد و فناوري محسوب مي‌شود؛ لذا ناکارآمدي برخي مداخلات غيرضروري و مخرب در فرآيند بهسازي، فقدان قواعد مدون، کمبود آگاهي مقتضي و نداشتن الگوهاي کارآمد در طرح حفاظت و بهسازي لرزه‌اي سازه‌هاي تاريخي ايران اهميت مي‌يابند.


وي درباره تحقيقات رساله خود خاطرنشان كرد: اين پژوهش درصدد کشف الگويي منطبق با پايداري لرزه‌يي اين بناها در مقابل خطرات زلزله‌هاي مختص فلات ايران است. به اين منظور در اين تحقيق خصوصيات هندسي، فيزيکي بناهاي تاريخي آجري پايدار مناطق زلزله خيز ايران با شتاب نسبي زلزله متوسط و زياد بررسي شدند.






هارونيه؛ مرتفع‌ترين ساختمان قديمي توس

طاهرطلوع دل افزود: با ارزيابي کلي خصوصيات کمي و کيفي بناهاي پابرجاي تاريخي آجري ايران و تعيين وضعيت لرزه خيزي بستر خاستگاه، ابعاد کالبدي درعرض، طول، ارتفاع و انجام محاسبات مربوط به تناسبات هندسي يعني سطوح نسبي مربوط به درصد ديوارهاي نسبي؛ داده‌هاي خام تحقيق کسب شدند. در ارزيابي ضوابط فني مهندسي نيز آيين‌نامه زلزله 2800 ايران، منشورها و آيين‌نامه‌هاي معتبرجهاني؛ FEMA, CHBC, ISCARSAH, ICOMOS, ICCOROM لحاظ شدند. توسط نرم افزار SPSS سنجش پايايي و روايي داده‌هاي تحقيق صورت گرفت. ارزيابي و تحليل پيمايشي داده‌هاي کمي حاصل از اندازه‌گيري‌ها؛ به روش تحليل عامل ميان مؤلفه‌هاي ابعادي ابنيه مزبور و تحقيق همبستگي ميان عوامل مؤثر انجام شد.

وي تصريح كرد: تحليل مسير و کشف ساختار تعاملي و انجام فرآيند مدل‌سازي معادلات ساختاري SEM با نرم افزار مدل‌سازي Amos مدل پايداري لرزه‌اي حاصل شد؛ لذا با تبيين مدل معادلات ساختاري مربوط به عوامل مؤثر نهايي؛ يعني عامل اثرگذار استعداد خرابي لرزه‌اي به عنوان متغير مستقل، عامل اثرپذير مقاومت لرزه‌اي مستقيم به عنوان متغير وابسته و عامل واسطه مقاومت لرزه‌اي غيرمستقيم به عنوان متغير ميانجي؛ ارزيابي سنجش برازندگي ارتباطات مستقيم و غيرمستقيم بين آن عوامل انجام شد.

طاهرطلوع دل گفت: در نهايت مدل پايداري لرزه‌اي بناهاي تاريخي آجري ايران با درصد اطمينان و برازندگي کافي تعيين شد.

وي تاكيد كرد: اين تحقيق مي‌تواند به عنوان ملاک تدوين آيين‌نامه‌هاي ارزيابي، طراحي لرزه‌يي، بهسازي لرزه‌يي و مداخلات سازه‌يي در بناهاي تاريخي آجري ايران محسوب شود.

مهندس محمدصادق طاهرطلوع دل، دانشجوي دکتري دانشکده معماري دانشگاه علم و صنعت ايران رساله خود را با عنوان «رمزگشايي از مدل پايداري لرزه‌يي بناهاي تاريخي آجري ايران»(درمقايسه با آيين‌نامه‌هاي موجود طراحي لرزه‌يي ساختمان‌هاي بنايي غيرمسلح از نظر فرم کالبدي و تناسبات هندسي) به راهنمايي دکتر اصغر محمدمرادي و دکتر سيدباقر حسيني ارائه كرده است.
Copyright © 2007
shahrenaein.com , All rights reserved





.
 
آخرین ویرایش:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
98 درصد آثار تاريخي يزد حريم مصوب ندارند!!

98 درصد آثار تاريخي يزد حريم مصوب ندارند!!



نمایی از شهر یزد

استان يزد با بيش از 1400 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست ميراث ملي و هزاران اثر با ارزش اما ثبت‌نشده، در زمره ضعيف‌ترين مديريت‌ها به لحاظ ثبت و تعيين حريم قرار دارد چراكه از ميان انبوه آثار ثبتي اين استان؛ تنها كمتر از 2 درصد ميراث تاريخي داراي حرايم مصوب هستند
.


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ در ميان بيش از 1400 اثر ثبتي استان يزد تنها کمتر از 30 اثر تعيين حريم شده‌اند كه 24 اثر آن مربوط به قبل از سال 84 است و در 5 سال گذشته فقط يك اثر تاريخي ثبت شده تعيين حريم شده است.

بنابراين گزارش از بين قريب به 900 اثر ثبتي در طول 5 سال گذشته در استان يزد حتي يك اثر هم تعيين حريم نشده است. تك اثري هم كه در اين دوره تعيين حريم شده است از آثار ثبت شده در دوره‌هاي‌ قبلي مديريت ميراث فرهنگي است.

اين در حالي است که به استناد آمار؛ در ميان 540 اثري كه از آغاز ثبت ميراث فرهنگي در سال 1310 تا 1384 در استان يزد به ثبت رسيده است؛ 25 اثر تعيين حريم شده‌اند. به عبارت ديگر 5 درصد آثار ثبتي استان يزد قبل از مديريت‌هاي دوره جديد در سازمان ميراث فرهنگي حريم مصوب دارند. اين درحالي است درصد حرايم مصوب در استان يزد با مديريت فعلي به صفر رسيده است.

يادآور مي‌شود عملكرد سازمان ميراث فرهنگي استان يزد با 1400 اثر ثبتي فاقد حريم ازجمله ضعيف‌ترين عملكردها در ميان استانهاي كشور است و اين در حالي است سرعت ثبت ميراث فرهنگي در اين استان طي 5 سال گذشته به شدت فزوني يافته است.

آمار مذكور نشان از تكيه صرف مديران استان بر ثبت و غفلت از تعيين حريم براي آثار ثبتي است؛ رويكري كه در آينده نزديك ميراث فرهنگي يزد را درمعرض خطرات جبران ناپذيري قرار خواهدداد.

منبع:
http://www.chn.ir/news/?section=2&id=52471.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر ناخوشایند میراثی!!!به دستور دیوان عدالت اداری ۳۵ بنای فرهنگی و تاریخی از فهرست آثار ملی خارج شده و ویرانی آنان آزاد شد.شمار زیادی از این ۳۵ اثر همراه با بسیار آثار و بناهای دیگری که در نوبت خروج از فهرست سازمان میراث فرهنگی قرار دارند، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور شناسایی شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بودند. تصمیم دیوان عدالت اداری که تاییدیه سازمان میراث فرهنگی را همراه داشت با واکنش شدید دوستداران میراث فرهنگی ایران مواجه شد.مخالفان این اقدام مدیران کنونی سازمان میراث فرهنگی کشور را عامل خروج این آثار دانسته و می گویند مدیران سازمان میراث فرهنگی با تن دادن به کاهش بودجه این سازمان، پس از دریافت خسارت ناچیزی از مالکان اجازه داده اند بناها را ویران کنند تا بنایی تجاری در آن ساخته شود.بی سابقه بودن این روندمنصوری فرد از کارشناسان میراث فرهنگی با اشاره به ویرانی مدرسه‌ گلشن نيشابور و عملكرد سازمان ميراث فرهنگی در آن جريان، گفت: با آنچه درباره‌ خروج ۳۵ اثر از فهرست آثار ملی براساس حكم ديوان عدالت اداری مطرح شده، در واقع خود مسؤولان سازمان ميراث فرهنگی اين زمزمه را ايجاد می‌كنند كه چنين كاری را می‌توان انجام داد. این کارشناس با اشاره به دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی افزود: در سال‌های گذشته، اين اتفاق (خروج آثار از فهرست) با اين روند پيش نيامده بود.یک حقوقدان نیز صلاحیت دیوان عدالت اداری برای خارج کردن ۳۵ بنا از فهرست میراث فرهنگی کشور را مورد تردید قرار داده و پرسیده دیوان عدالت اداری چگونه تشخیص داده که یک اثر می تواند در فهرست آثار میراث فرهنگی باشد یا نباشد؟در این زمینه حتا مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز نسبت به این احکام ابراز نگرانی کرده و گفته است با این احکام فلسفه وجودی سازمان میراث فرهنگی از بین می رود.ویرانی سرای قاجاری دلگشای تهرانسرای قاجاری دلگشا در بازار تهران یا به قول قدیمی ها «سرای وزیر نظام» با قدمت ۱۳۰ ساله از جمله بناهای آزادشده ای ست که ویران شده و قرار است یک پاساژ به جای آن ساخته شود.گفته شده است مالک این بنا از دو سال پیش تاکنون با پرداخت مبالغ قابل توجهی سرانجام توانست حکم خروج این اثر از فهرست میراث فرهنگی را بدست آورده و بی درنگ آن را ویران کند. این اثر در سال ۱۳۵۶ به فهرست آثار ملی افزوده شده بود و پس از روی کار آمدن محمد خاتمی، محمد یزدی رئیس وقت قوه قضاییه حکم به لغو این سرا از لیست آثار ملی را داد که با مخالفت جدی سازمان میراث فرهنگی روبرو شد.افزون بر این سرا، دو سقف قاجاری بازار کفاشان در بازار تاریخی تهران نیز با مجوز شهرداری ویران شد.نقش کارچاق کن ها در صدور احکامبازار سنتی تهران به دلیل تجاری بودن و ارزش فوق العاده بالای املاک این امکان را فراهم آورده تا بازماندگان املاک دوران قاجار با پرداخت های بی دریغ به واسطه ها و عوامل معروف به «کارچاق کن» ها که در همه جا از جمله دادگستری نفوذ دارند، بتوانند حکم تخریب بنا را دریافت داشته و تهران را از بافت سنتی خویش تهی کنند.دوستداران میراث فرهنگی تهران می گویند: بازماندگان مالکان بنا اگر قرار باشد که امروزه مالیات معوقه و پرداخت نشده سال های گذشته بنا، تعمیرات انجام نشده و سایر تعهدات مالی خود را انجام دهند، امروزه بدهکار هم خواهند شد؛ اما پرداخت های قابل توجه کار خودش را کرده و فهرست میراث فرهنگی هرروز کوچکتر و کوچکتر می شود.Read more: http://mehrazi.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=588&Itemid=67#ixzz1hoA36oTg
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نازکترین و قدیمی ترین سد جهان در ایران

نازکترین و قدیمی ترین سد جهان در ایران

کمتر کسی پیدا میشود که از جاذبه های تاریخی یزد شنیده باشد و نام طاق شاه عباسی به گوشش نخورده باشد. بنایی که شاید دیدنی ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید و یکی از جاذبه های فراموش نشدنی استان یزد که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد.



طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است! سدی با ۶۰ متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می کشد، بلکه به مدت ۵۵۰ سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می شود.

برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای ۷۰۰ ساله خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس سفر کنید.

ارسال خبر: دکتر محمد سعید ایزدی
انجمن علمی مرمت




Read more: http://mehrazi.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=628&Itemid=1#ixzz1i4ztM4KJ
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلعه ساسانی در تصرف معماری چینی

قلعه ساسانی در تصرف معماری چینی

قلعه اردشیر که به وسیله سر سلسله ساسانی در فراز تپه ای در کرمان بنا نهاده شده هم اکنون به دلیل عدم اجرای قوانین میراث فرهنگی در ساخت و سازهای عرصه این بنای تاریخی اسیر معماری چینی و ژاپنی شده است.
مهمترین و زیباترین آثار تاریخی شهر کرمان بدون شک دو قلعه تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر هستند که هر یک هزاران سال است که بلندای شهر کرمان خودنمایی می کنند که از نخستین سکونتگاههای بشری در ایران بوده اند.

این قلعه ها که در طول تاریخ به خوبی مردم کرمان "گواشیر" را از گزند دشمنان دور نگه داشته اند همچنان استوار بر روی دو تپه در مرکز شهر کرمان قرار دارند اما عدم مرمت و بازسازی این قلعه ها و ضعف در اجرای طرحهای حفاظتی موجب شده است این بناهای تاریخی منحصر به فرد هم اکنون در معرض تخریب قرار گیرند.

نگرانی از آسیب به قلعه اردشیر افزایش یافت

در این میان قلعه اردشیر به دلیل قرار گرفتن بر تپه ای کم ارتفاع و در دسترس بودن در معرض آسیبهای انسانی نیز قرار دارد و ساخت و سازها در حریم این تپه تاریخی از گذشته وجود داشته و هم اکنون نیز با اجرای طرحهای پارک سازی در اطراف این قلعه تاریخی که به گفته مسئولان میراث فرهنگی بودن هماهنگی با این اداره انجام می شود نگرانیها را در خصوص رعایت اصول ایمنی و نگهداری از این بنای تاریخی بیشتر کرده است.



از سوی دیگر علیرغم تذکراهای رسانه ای در خصوص لزوم جابجایی دکلهای مخابراتی در فراز تپه تاریخی قلعه دختر همچنان چندین دکل مخابراتی در این قلعه در حال فعالیت هستند و وعده های مسئولان در خصوص حذف این دکلها از حریم این قلعه بی اثر بوده است.

عبور و مرور ماشینهای سنگین از کنار دیواره های قلعه تاریخی

در این میان شدت گرفتن ساخت و سازها در محدوده قلعه اردشیر که در قالب یک طرح تفریحی در اطراف این قلعه تاریخی که گفته می شود آن را اردشیر ساسانی "موسس سلسله ساسانی" با خشت خام بنا کرده است حساسیتها را در خصوص رعایت اصول ساخت و ساز در حریم محوطه های تاریخی بیشتر کرده است.

ادامه فعالیتهای عمرانی و عبور و مرور ماشینهای سنگین در کنار دیوارهای قلعه اردشیر که حالا دیگر به دلیل مرور زمان و عدم استحکام بخشی در معرض تخریب نیز قرار گرفته اند دوستداران میراث فرهنگی را با این سوال مواجه می کند که آیا در اجرای طرح تفریحی قلعه اردشیر به خود این قلعه نیز توجه می شود؟



از سوی دیگر در صورت ساخت و ساز در اطراف محوطه تاریخی این ساخت و سازها باید متناسب با معماری بنا صورت گیرد با این وجود سازهای اطراف این قلعه و حریم این بنای تاریخی هر چند که سعی شده اقتباسی از بناهای تاریخی کرمان باشد اما به دلیل عدم هماهنگی با میراث فرهنگی هم اکنون بیشتر معماری چینی و ژاپنی را در ذهن بیننده تداعی می کند.

اجرای طرحهای ساماندهی عرصه های تاریخی به اصالت بنا خدشه وارد نکند

اجرای طرحهای ساماندهی آثار تاریخی امری پسندیده و قابل تقدیر است اما باید به این نکته بسیار مهم نیز در اجرای این طرحها اشاره شود که در اجرای این طرحهای به اصلت اثر خدشه ای وارد نشود.

آنچه که مسلم است ساماندهی اطراف قلعه اردشیر در بافت تاریخی شهر کرمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است زیرا ساخت و سازهای صورت گرفته در حاشیه و حتی در چند متری دیوارهای قلعه اردشیر موجب بروز فضایی نا مناسب در اطراف این قلعه شده است به گونه ای که به دلیل عدم اجرای طرحهای محافظتی از یک سو و عدم وجود راه و فضای مناسب در اطراف قلعه شرایط بازدید از این قلعه مهیا نیست و ایجاد فضای تفریحی در پروژه قلعه اردشیر که درحال اجرا است می تواند در کنار ایجاد فضایی مفرح در شهر کرمان موجب رونق قلعه ساسانی شود اما نکته قابل توجه رعایت اصول معماری تاریخی در ساخت و سازهای جدید و همچنین در تخریبهایی است که هم اکنون در اطراف این قلعه درحال انجام است.



رفت و آمد ماشینهای سنگین موجب لرزش شدید دیوارهای قلعه اردشیر می شود که هم اکنون نیز به دلیل بی توجهی های صورت گرفته در حالت عادی نیز بیم فرو ریختن آنها که قدمتی معادل 220 سال قبل از میلاد مسیح دارند می رود.

هیچ هماهنگی با میراث فرهنگی نشده است

معاون میراث فرهنگی کرمان در گفتگویی در این خصوص اعلام کرد که هیچ هماهنگی در زمینه ساخت و سازها و اجرای طرحهای تفریحی در اطراف قلعه اردشیر با میراث فرهنگی نشده است.

محسن موحدی با استقبال از ساماندهی فضاهای تاریخی گفت: ما از ساماندهی صورت گرفته استقبال می کنیم اما باید به این نکته نیز در ساخت و سازها توجه شود که اصالت بنا نباید مورد خدشه وارد شود و از ارگانهایی که در اجرای طرح در حال فعالیت هستند می خواهیم هماهنگیهای لازم با میراث فرهنگی را انجام دهند.

وی در خصوص رفت و آمد ماشینهای سنگین در اطراف این قلعه گفت: رفت و آمد هر گونه خودروی سنگین در محوطه این قلعه غیر قانونی است.



موحدی ادامه داد: بارها از مسئولان شهرداری خواسته ایم طرحهای در دست اقدام خود را به میراث فرهنگی ارائه دهند تا با تعامل زمینه رعایت قوانین میراث فرهنگی را فراهم کنیم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

نوع معماری صورت گرفته در اطراف قلعه تناسبی با اصالت بنا ندارد

موحدی در خصوص نوع معماری اطراف این قلعه هم افزود: این نوع معماری هیچ تناسبی با معماری اصیل قلعه ندارد هر چند که سعی شده که ساخت و سازها اقتباسی از قلعه های تاریخی کرمان باشد اما در واقع در ذهن معماری چینی و ژاپنی را تداعی می کند.



وی از مسئولان شهرداری خواست حفاظت از این دو بنا را که هزاران سال بر فراز کرمان بوده اند را بر هر امر دیگری ارجح بدانند و هماهنگی های لازم با شهرداری را انجام دهند.

معاون میراث فرهنگی در خصوص اجرای طرحهای حفاظتی نیز گفت: در این خصوص فعال هستیم و همچنین کارگاه مرمت قلعه دختر و قلعه اردشیر نیز فعال شده است و بخشهایی از قلعه مرمت شده اما توسعه این اقدامات نیاز به افزایش اعتبارات و تعریف پروژه های جدید دارد.

موحدی افزود: هم اکنون ساماندهی و مناسب سازیهای انجام شده در اطراف قلعه به هیچ وجه متناسب با هویت مجموعه نیست و این یک مشکل بزرگ در اجرای این طرح است.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: آلاچیق های اطراف و برج و باروهای ساخته شده بیشتر معماری چینی و ژاپنی را تداعی می کند.

وی گفت: این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است و حریم و محوطه قانونی دارد که به تمام دستگاهها نیز ابلاغ شده است.

موحدی ادامه داد: هرگونه فعالیت در حریم و عرصه قلعه باید با مجوز سازمان باشد که در این زمینه ما نیز موافق ساماندهی هستیم اما به شرطی که متناسب با قوانین و اصالت بنا باشد و به قلعه نیز آسیب وارد نکند.





http://memarinews.com/Pages/News-6774.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اندازه‌گیری آسیبهای ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی اصفهان

اندازه‌گیری آسیبهای ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی اصفهان

اصفهان - خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با نصب ریلهای قطار شهری به صورت آزمایشی لرزه‌نگاری و آسیبهای ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی اندازه‌گیری شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محسن مصلحی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: طرح احداث خیابان باغ گلدسته برای سبکی عبور و مرور خیابان چهارباغ در آینده‌ایی نه چندان دور و در ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: در طرح احداث خیابان باغ گلدسته در فاز نخست تردد ماشینهای سبک و در فاز دوم ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس‌های واحد خودداری می‌شود تا دیگر به بناهای تاریخی موجود در این خیابان کمترین آسیب وارد شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر ‌تاکید کرد: با استفاده و بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته در قطار شهری می‌توان آسیبها را کاهش داد.
وی اضافه کرد: با انعقاد قرارداد میراث فرهنگی با دانشگاه علم و صنعت تهران و نصب دستگاه‌های لرزه‌نگار در مسیرهای عبور مترو به خصوص در نزدیکی بناهای تاریخی آسیبهای ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی اندازه‌گیری شده است.
مصلحی با عنوان اینکه آسیبهایی ناشی از عبور مترو بر بناهای تاریخی است، تصریح کرد: این آسیبها را تغییر جنس ریلها و یا نصب بالشتکها می‌توان کاهش داد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توجه به خبرهای اخیر رسانه‌ها و انعکاس آن در سراسر کشور درباره برخی آثار تاریخی استان اصفهان، تصریح کرد: خبرنگاران برای نقد آثار با کارشناسان میراث فرهنگی و اساتید دانشگاه نظرخواهی و سپس به انعکاس واقعیتهای موجود بپردازند.
50 درصد از هزینه‌های تعمیر خانه‌های قدیمی بلاعوض پرداخت می‌شود
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به مشخص شدن اینکه مالک قصد تخریب خانه قدیمی را دارد، بیان داشت: میراث فرهنگی 50 درصد از هزینه‌های تعمیر را به صورت بلاعوض و هم اندازه سهم مالک پرداخت می‌کند.
وی گفت: با برداشتن مرزبندها بین شهرداری، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان حفظ و نگهداری بناهای تاریخی بهتر انجام می‌گیرد

http://www.suiglenews.com/newss_253406
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلی در اندوه فراموشی

پلی در اندوه فراموشی


سالیان درازی است، محكم، پا برجا، باصلابت و مغرور ایستاده است، نه خشم و خروش «دینور آب» در پاییز تكانش داده و نه زلزله‌های معروف دینور پشتش را لرزانده است.
هنگامی كه از جاده كرمانشاه ـ همدان می‌گذری، در حاشیه شرقی شهر كنونی بیستون روی رودخانه خروشان دینور آب، پل كهنه‌ای نظرت را جلب می‌كند.

نمای زیبا و باستانی آن وسوسه‌ات می‌كند تا خودت را به روی پل برسانی و روی سنگفرش آن قدمی بزنی. روی پل بیستون كه می‌ایستی، آب زلال رودخانه «دینور» آب نگاهت را تا آنجا كه چشم كار می‌كند با خود می‌برد و خنكای نسیمی كه از اطراف پل به صورتت می‌خورد، روحت را تازه می‌كند.
طبیعت زیبای كنار پل بیستون، روستای قدیمی مجاور آن با مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم و چشم‌انداز بی‌بدیل كوه بیستون، مكانی آرام و دلنشین را در تمامی فصول سال بخصوص فصل بهار رقم می‌زند.
پل بیستون كه به پل شاه‌عباس، پل صفوی و پل كهنه نیز معروف است یكی از آثار ملی كشور به شمار می‌رود كه نه‌تنها از نظر تاریخی كه به لحاظ معماری نیز از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
این پل با 144 متر طول و حدود هشت متر عرض از استحكام بسیار زیادی برخوردار است. پایه‌های پل بیستون به استثنای پایه‌های كناری، دارای یلان شش ضلعی است و تمام سنگ‌های روكار پایه‌ها، از سنگ‌های تراش دامنه كوه بیستون است.
نمای شمالی این پل كه دو دهانه بزرگ و سه دهانه كوچك دارد، با آجر‌های مربع‌شكل و رنگ‌های زرد كمرنگ، زرد اخرایی، زرد متمایل به قرمز و قرمز تیره تزئین شده كه هنگام درخشش خورشید از جلوه‌ای خاص برخوردار است.
طی این سال‌ها آجر‌های رنگارنگ پل بیستون به دلیل هنری كه در پختشان به كار رفته، آسیبی ندیده و هنوز هم شكننده نیستند، اما متاسفانه نمای جنوبی پل دستخوش تغییراتی شده است. این پل شش بار در دوره‌های مختلف مرمت شده است.
به اعتقاد كاوشگران، پایه‌های سنگی پل در دوره ساسانی بنا شده است، زیرا با توجه به اهمیت و اعتبار خاص منطقه بیستون، در دوره پادشاهی خسرو دوم، در این محوطه تاسیساتی بنا شده كه هرگز تكمیل نشده و احتمالا این پل نیز از آن جمله بوده است. ساخت بخش فوقانی پل به زمان حسنویه‌ها و بازسازی قسمت‌های زیادی از پل به زمان ایلخانی منسوب می‌شود.
در زمان پهلوی اول نیز نیرو‌های متفقین اقدام به بازسازی كامل دهانه دوم پل كرده‌اند و مورخان سنگفرش فوقانی پل را حاصل كار آنان دانسته‌اند.
در سال‌های اخیر گرچه میراث فرهنگی بخش‌هایی از پل از جمله بستر و پایه‌های سنگی را بازسازی كرده است، اما متاسفانه سهل‌انگاری‌هایی در این بازسازی به چشم می‌خورد كه ممكن است پل بیستون را كه یادگاری به جا مانده از هنر معماران سلسله‌های مختلف تاریخی است، به ورطه نابودی بكشاند.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت چشمه‌های قیر، تشکوه و مهمانخانه اعراب در فهرست میراث ملی
چشمه‌های قیر رامهرمز، کوه آتشین( تشکوه) و مضیف (مهمانخانه اعراب) به عنوان جاذبه های گردشگری شهرستان رامهرمز استان خوزستان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند.
به گزارش خبرنگار مهر، جوشش خون اژدها در رودهای قیر ماماتین به همراه کوهی آتشین که در تمام طول شبانه روز در حال سوختن است شهر رامهرمز استان خوزستان را به منطقه ای عجیب دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. در این میان مهمانخانه اعراب خوزستان که در وادی فراموشی قرار داشت توسط یکی از خانواده های فعال در حوزه گردشگری احیا شده است تا پرونده میراثی این سه جاذبه گردشگری استان خوزستان در کمیته بررسی سازمان میراث فرهنگی تشکیل شودو نام آنها به صورت جداگانه در فهرست میراث ملی به ثبت برسد.
چشمه های قیر؛ خونی سیاه در رگ های رامهرمز
خون سیاه اژدهایی که به باور اساطیری مردم رامهرمز در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه های قیر ماماتین می جوشد. بررسی لوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.
10چشمه قیر طبیعی موجود در ماماتین به شکل تنورهای نانوایی هستند و با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در دو طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. طلای سیاهی که با نفت ترکیب شده از چشمه های سیاه رنگ می جوشد و با آب رودخانه ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می شود و در نهایت وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد به زمینهای کشاورزی می رسد.
ایرانیان از خون اژدها یا همان قیر جوشیده از زمین برای ساختن بناهای تاریخی و ظروف استفاده می کردند. کشف این ظروف ساخته شده از قیر در تپه "چغامیش دزفول" مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح نشان می دهد که قیر در بعضی از بناهای تاریخی عیلامی نیز کاربرد داشته است.
جشنواره ای از شگفتیهای ایران زمین
پرونده ثبتی دیگر استان خوزستان جاذبه تشکوه است که به عنوان منطقه گردشگری این استان در فهرست میراث ملی ثبت شد. در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته های دور تا کنون شبانه روز می سوخته است، مردم محلی به این کوه "تشکوه" می گویند.
به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه های مختلف زمین عبور می کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور می شوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می شود.
روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می دهد به گونه ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.
مهمانخانه اعراب خوزستان در وادی فراموشی
اما مهمانخانه اعراب نیز که به دلیل قدمت آن و احیای دوباره این اتاق ساخته شده از نی به یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان تبدیل شده در فهرست میراث ملی ثبت شد تا از وادی فراموشی نجات پیدا کند.
در زمان قدیم 99 درصد خانه های اعراب، محلی مخصوص برای پذیرایی از مهمانان خود داشتند. به همین دلیل خوزستانی ها همواره درصدد ساخت مکانی خنک در تابستان و گرم در زمستان بودند تا از مهمانان خود پذیرایی ویژه ای کنند. اعراب به این مکان مضیف می گویند. تمام اجزای استفاده شده در مضیف نی است و در آن مراسم قهوه خوری خاصی ویژه اعراب اجرا می شود. ساخت مضیف سالهاست رو به زوال است.
ثبت ملی مضیف، کوه آتشین و چشمه های قیر رامهرمز می تواند این سه جاذبه گردشگری خوزستان را در سبد تورهای گردشگری این استان قرار دهد.

http://www.suiglenews.com/newss_255133

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختن توالت های عمومی در نمای محوطه جهانی پاسارگاد!!!!

ساختن توالت های عمومی در نمای محوطه جهانی پاسارگاد!!!!

هفتم دی، بیست و هشتم دسامبر 2011 عکس هایی همراه با یک یادداشت از یکی از علاقمندان به میراث فرهنگی برای ما رسیده که در آن از ساختن توالت های عمومی در محوطه ی پاسارگاد خبر می دهد. در این نامه نوشته شده که توالت های ساخته شده به وسیله سازمان میراث فرهنگی فارس، علاوه بر این که بسیار نزدیک به بنای تاریخی آرامگاه هستند، به شدت به منظر این بنا لطمه زده اند. و این از نظر قوانین مربوط به میراث های جهانی کاری خلاف و غیر قانونی شناخته می شود.

میراث پاسارگاد که در سال دو هزار و چهار، به عنوان میراث جهانی شناخته شد، مجموعه ای است از بناها و محوطه های به جای مانده از دوران هخامنشی در استان فارس.

این مجموعه عبارت است از: آرامگاه کورش بزرگ، باغ پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل، تل تخت، کاروانسرای مظفری، و بخشی از زاه شاهی و تنگه بلاغی.

مجموعه ی میراث پاسارگاد به وسیله ی کارشاسان و باستانشناسان جهان در جلسه مربوط به انتخاب آثار جهانی سال دو هزار و چهار، به دلیل آرامگاه کورش بزرگ به عنوان «محوطه ای مقدس» با صد در صد آرا جزو میراث جهانی شناخته شد.

از آن تاریخ تا کنون ما شاهد هستیم که علاوه بر به آب بستن تنگه بلاغی و بالا بردن سطح رطوبت در منطقه که اثرات کاملا مشخصی بر این بنای باستانی داشته است، سازمان میراث دولت احمدی نژاد تصمیم های مخربی در ارتباط با این بنا داشته است از جمله، تصمیم به ساختن دریاچه کنار پاسارگاد، فروختن آن به بخش خصوصی، ساختن هتل و شهرک تفریحی در حریم این اثر با اهمیت تاریخی و فرهنگی که خوشبختانه هر بار به دلیل اعتراض فرهنگ دوستان، و شکایت های کمیته بین المللی نجات پاسارگاد به یونسکو جلوی این کارها گرفته شده است.

و اکنون نیز همزمان با ساختن توالت های عمومی در نزدیکی این بنا، هفته گذشته اعلام شده است که به زودی شهرکی صنعتی در نزدیکی پاسارگاد ساخته خواهد شد.

امروز عکس هایی همراه با یک یادداشت از یکی از علاقمندان به میراث فرهنگی برای ما رسیده که در آن از ساختن توالت های عمومی در محوطه ی پاسارگاد خبر می دهد. در این نامه نوشته شده که توالت های ساخته شده به وسیله سازمان میراث فرهنگی فارس، علاوه بر این که بسیار نزدیک به بنای تاریخی آرامگاه هستند، به شدت به منظر این بنا لطمه زده اند. و این از نظر قوانین مربوط به میراث های جهانی کاری خلاف و غیر قانونی شناخته می شود.

باید توجه داشت که در همه جای دنیا بیرون از حریم قانونی این بناهای تاریخی انواع هتل، رستوران، و سازه های رفاهی برای توریست ها می سازند ولی حتی در بیرون حریم نیز این کار کاملا حساب شده انجام می شود به طوری که هیچ لطمه ای به شکل و منظر بناهای تاریخی زده نشود
http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=60.
 
آخرین ویرایش:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی سنگ قبر تاریخی سطل زباله شد!!!!!

سروستان - وقتی از سنگ قبر تاریخی به عنوان سطل زباله استفاده می شود این نکته را بیشتر گوشزد می کند که باید نسبت به نظارت بر روند مرمت آثار تاریخی توسط مسئولان امر دقت و توجه بیشتری صورت گیرد.

در شهرستان سروستان فارس بنایی به نام بقعه شیخ یوسف بیضاوی وجود دارد که از چندی پیش در دست مرمت قرار گرفته است.

بخشهایی از بنای مذکور قدمتی قابل توجه دارد و مربوط به اوایل دوران اسلامی است و در نماهای این بنا از سنگهایی منقوش به صورت حکاکی به آیات و ادعیه قرآنی مزین شده و گچ بریها و آجر کاریهای زیبایی نیز دارد.

در بنا یک طاق بزرگ از دوران قدیمی تر و یک طاق با 9 ستون مربوط به دوران نزدیک تر وجود دارد که با سنگ کار شده است.

اما در خصوص مرمتهای صورت گرفته در این بنا برخی از فعالان میراث فرهنگی و کارشناسان امر مرمت اعتقاد دارند که اصول استاندارد مرمتی در این بنا مورد توجه جدی و مطلوب قرار نگرفته است.

در این خصوص یک فعال میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: در بخشی از این بنا سنگ قبری وجود داشت که آن را وارونه در گوشه ای از بنا رها کرده اند.

وی توضیح داد: این سنگ قبر مربوط به دوران اسلامی و مزین به آیات قرآنی است که به سطل زباله تبدیل شده و کنار درگاه ورودی اول قرار گرفته است.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی تصریح کرد: سنگهایی که برای جایگزین کردن سنگهای قدیمی استفاده شده از نظر جنس و رنگ مطابق با سنگهای بنای مذکور نبوده و بندکشیهای بین سنگهای دیواره اطراف بنا به صورتی کار شده که قوانین مرمتی در این کار رعایت نشده و سنگهای بین این بند کشیها در بیشتر محلها تمیز نشده است.

وی ادامه داد: در چنین برنامه های مرمتی باید لکه ها، شوره ها و نوشته های رنگی و دیگر موارد اضافی روی سنگ زدوده شود و در آخر با مواد شیمیایی تایید شده سطح سنگ استحکام بخشی شود.

این فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: برای محکم کردن و بخشیدن جانی دوباره به گچ بری و گل بریها باید با ماده ای به نام پریمال محکم شود، اما در مرمت این بنا با مقدار یک کیلو پریمال حدود 30 متر مکعب از این تزیینات محکم شده است.

به گزارش مهر، به هر حال به نظر می رسد در جریان مرمت بناهای مذکور حتما مسئولان امر روند مرمت را به صورت مستمر پیگیری کرده و شرایط بنا را در طول دوران مرمت رصد کنند تا اصول مرمتی در بناهای تاریخی به صورت کامل رعایت شود.




http://www.suiglenews.com/newss_256877
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرقت کتیبه کاروانسرای قلعه خرگوشی اردکان!!!

سرقت کتیبه کاروانسرای قلعه خرگوشی اردکان!!!

باز هم اثر تاریخی دیگری در استان یزد به سرقت رفت.این اثر تاریخی مربوط به کتیبه‌ «سردر» کاروانسرای قلعه خرگوشی اردکان است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در این ‌باره گفت: چهار سارق هفته گذشته با تخریب این قلعه تاریخی، کتیبه‌های موجود در این بنا را به سرقت بردند.
بهرام رضایی با بیان این که سارقان بلافاصله و در همان شب با همکاری یگان حفاظت میراث و نیروی انتظامی در پاسگاه بخش ندوشن دستگیر شدند، افزود: در حال حاضر، کتیبه ها در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان یزد قرار دارد.
وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از هویت سارقان تصریح کرد: سارقان در حال حاضر در اختیار دادگاه و نیروی انتظامی هستند و پس از تکمیل پرونده، هویت آنها مشخص می‌شود.
کتیبه مذکور که توسط خطاط هنرمند و معروف دوره صفوی، استاد علیرضا عباسی، روی ۱۵ قطعه سنگ یشم به‌طول هشت متر و عرض ۶۰ سانتی‌متر حکاکی شده است، روی سردر تاریخی قلعه خرگوشی اردکان نصب شده بود و سارقان توانسته بودند تنها پنج قطعه آن را از جا کنده و بربایند. کندن این قطعات که جزو قطعات میانی کتیبه بوده، ضمن ناقص کردن کتیبه باعث آسیب دیدن و تخریب بخشی از دیوار این قلعه نیز شده است.
این کتیبه از سال ۱۰۲۳ (هـ .ق) بر سردر کاروانسرای زیبا و تاریخی «خرگوشی اردکان» نصب شده است.
سرقت این کتیبه از کارونسرای قلعه خرگوش در حالی صورت گرفته که این قلعه تاریخی به ثبت ملی نیز رسیده ولی در حال حاضر متروک است و هیچ محافظی برای حفاظت از آن در منطقه وجود ندارد.
این کاروانسرا با مساحت ۶۴۰۰ مترمربعی در بیابان و محیطی پرت و دور از شهر ساخته شده و هم‌اکنون در حال ویرانی است.
وجود حیوانات و ریخته شدن فضولات آنها پای دیوارهای بنا باعث ترکیب شدن آمونیاک موجود در آن با باران و ترکیب آنها با آهک موجود در بنا شده و در نتیجه سستی و ریزش تدریجی دیوارها را به دنبال داشته است. رشد گیاهان خودرو در جرز دیوارها نیز باعث نفوذ و فشار به بخش‌های فوقانی بنا و آسیب دیدن آنها شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد درباره علت عدم محافظت از چنین بنایی که هر لحظه در خطر سرقت و تخریب قرار دارد، گفت: به علت کمبود نیروی انسانی، سازمان نمی‌تواند از تمام بناهای تاریخی محافظت کند؛ به همین خاطر و برای جبران این کمبود نیرو، یگان حفاظت به صورت چرخشی از آثار و ابنیه تاریخی محافظت می‌کند که همین مساله، امکان تخریب و سرقت از آثار تاریخی را افزایش می‌دهد.
خوش‌شانسی با میراث فرهنگی یار بود
رضا ملاحسینی، دبیر انجمن چارسوق کویر اردکان نیز در مورد این سرقت گفت: چندی پیش هم کتیبه سردر کاروانسرای قلعه خرگوشی اردکان توسط افرادی ناشناس ربوده شد که از روی اتفاق و خوش شانسی گشت محیط‌زیست نسبت به این افراد مشکوک شده و با همکاری نیروی انتظامی، این افراد در همان شب دستگیر و پنج قطعه کنده شده کتیبه نیز ضبط شد. در حال‌حاضر این قطعات در اختیار سازمان میراث فرهنگی یزد قرار گرفته است.
وی افزود: کاروانسرای قلعه خرگوشی که میان اصفهان و یزد (شهرهای ورزنه، عقدا و ندوشن) قرار گرفته، به دلیل دوری از مناطق مسکونی هر روز بر میزان تخریب آن افزوده می‌شود و اگر به همین روند پیش رود، مسلما از این بنای باشکوه صفوی جز نامی در میان کتاب‌ها چیزی باقی نخواهد ماند.
ملاحسینی تاکید کرد: چند سال پیش و در پی بیم از ربوده شدن کتیبه کوچک‌تر این کاروانسرا، کتیبه مزبور به موزه مردم‌شناسی اردکان منتقل شد و پس از ربوده شدن چند کتیبه دیگر، میراث فرهنگی اردکان بسیاری از کتیبه‌های شهرستان را جمع‌آوری نمود تا پس از ساخت نمونه مولاژ آن، اصل کتیبه در اختیار موزه مردم شناسی اردکان قرار گیرد.
ضروری است حال که امکان حفاظت از کتیبه‌ها در محل فراهم نیست، برای جلوگیری از تخریب و سرقت آن بقیه این کتیبه گرانقدر جمع‌آوری و همراه با قطعات ضبط شده که هم‌اکنون در یزد نگهداری می‌شود، به اردکان منتقل شده و در موزه مردم‌شناسی آن برای استفاده عموم نگهداری شود.
این در حالی ‌است که به گفته این فعال میراث‌ فرهنگی، کارشناسان میراث فرهنگی هزینه مرمت این بنا را چیزی بالغ بر چندصد میلیون تومان برآورد می‌کنند که این مبلغ از کل بودجه میراث فرهنگی شهرستان اردکان بیشتر است و عملا سازمان میراث فرهنگی بازسازی و احیای این بنا را منوط به مشارکت بخش خصوصی می‌داند که با توجه به موقعیت قرارگیری این بنا، تاکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی رغبتی نشان نداده‌اند.
تاریخچه کاروانسرا
کارونسرای تاریخی قلعه خرگوشی، یکی از مهم‌ترین کاروانسراهای دوره صفوی است که بنای آن را به زمان حکومت شاه‌عباس صفوی نسبت می‌دهند. در واقع، قلعه خرگوشی یکی از همان ۹۹۹ کاروانسرایی است که به دستور شاه ‌عباس در مسیرهای اصلی آن زمان ساخته شده است.
تمام این بنای ۸۰×۸۰ متر از سنگ گرانیت و آجر ساخته شده و حتی صفه‌ها، حجره‌ها و اصطبل بنا هم سنگی هستند که این شاید مهم‌ترین دلیل استوار ماندن قلعه خرگوشی تا به امروز است.
در بیابان‌های این منطقه، معادن گرانیت زیادی وجود دارد و همین امر باعث شد تا معماران بنا برای ساخت این کاروانسرا از گرانیت‌های کوه‌های اطراف استفاده کنند.
دیواره روی پشت بام کاروانسرا، دو متر عرض دارد و سر در آن دو طبقه و طبقه دوم شاه‌نشین است. در داخل رباط ۱۸صفه مشاهده می‌شود که صفه بزرگ‌تر و صفه دیگری که در قسمت جنوبی قرار دارد، دارای محراب و نمازگاه هم هستند.
در چهار گوشه رباط، چهار مدخل برای ورود به طویله دیده می‌شود و مخزن آب به صورت آب انبار در وسط رباط ساخته شده است.
کاروانسرای قلعه خرگوشی وسط کویر و در محیطی کاملا بکر قرار گرفته و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یک رصدگاه بسیار زیبا و مناسب استفاده کرد.
این کاروانسرا در شهرستان اردکان، بخش عقدای بیابان خرگوشی واقع شده و در اسفند ۱۳۷۷به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سرقت پی در پی آثار تاریخی
به گفته دوستداران میراث فرهنگی، سرقت‌های آثار تاریخی یزد در سال‌های اخیر، افزایش قابل توجهی یافته است و این امر بیشتر در روستاهای تاریخی و به دور از چشم هر شاهد و جنجالی صورت می‌گیرد.
برای نمونه، در یکی از قدیمی‌ترین مساجد تاریخی استان یزد در بخش ندوشن، کتب و اشیای گرانمایه‌ای نگهداری می‌شد که از آن جمله می‌توان به تعدادی کتب تاریخی و کتیبه‌‌های قدیمی ۷۰۰ ساله، در چوبی پرقدمت، منبر و… اشاره کرد؛ اما برخی از این آثار هم‌اکنون موجود نیست و منابع موثق خبر از سرقت این آثار داده‌اند.
سرقت کتیبه مسجد جامع یزد و سرقت دو شیء تاریخی از موزه این شهر از نمونه‌های دیگر بروز این معضل در این استان به شمار می‌رود.
البته سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، افزایش سرقت آثار تاریخی را ناشی از ضعف خود نمی‌داند و بر این اعتقاد است که نهادهای دیگری همچون نیروی انتظامی و امنیتی در این زمینه وظیفه‌ای بیشتر از این سازمان دارند.
بهرام رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد می‌گوید: این سازمان با تمام امکانات موجود خود طی یک سال گذشته اهتمام بیشتری برای مراقبت و نگهداری از ابنیه‌ و آثار تاریخی استان یزد داشته است.
در حالی که نهادهایی همچون نیروی انتظامی باید در این زمینه وظیفه خطیرتری را به عهده بگیرند. با این وصف همچنان این انتقاد به ارگان‌های مسوول در استان یزد وارد است که چرا یکی از مهم‌ترین موزه‌های اصلی یزد و به طور کلی بناهای مهم تاریخی این استان، از سیستم حفاظتی مطلوبی برخوردار نیست.
به هر حال، با افزایش سرقت آثار تاریخی یزد این سوال مطرح می‌شود که چرا وقتی حدود یک سال پیش کتیبه سه میلیون دلاری مسجد جامع یزد به سرقت رفت، به‌رغم وجود کتیبه‌های تاریخی دیگر در این مسجد، حفاظت مناسبی از این بناها صورت نگرفته است
http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=49
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت اولین بنای خشتی پس از 40 سال

ساخت اولین بنای خشتی پس از 40 سال

ز 40 سال پیش تا کنون در شهر تمام خشتی اردکان یزد، با تغییر رویکرد معماری و شهرسازی، دیگر هیچ بنایی خشتی در این شهر ساخته نشده است. اما چندی است در اردکان یک کلاس آموزشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در خصوص معماری سنتی آمیخته با علم روز در قالب یک بازارچه صنایع دستی در حال برگزاری است.

این بازارچه صنایع دستی که محصول کار تحقیقاتی همان کلاسهاست در سال 88 با شروع پروژه های تحقیقاتی گروه تحقیقاتی کراتر زیر نظر دانشگاه گرونوبل فرانسه آغاز به کار کرد.

در طی سه سال فعالیت این گروه و تحقیقات آن بر روی خشت و بناهای تاریخی شهر اردکان تجربیات مرمتی به روز مطابق با آیین نامه های جهانی به استاد کاران و مرمتگران دولتی و دانشگاهی انتقال یافت.

به همین دلیل گروه تحقیقاتی کراتر در قالب طرح احیاء بافت تاریخی اردکان با مشارکت مردم و موسسه اجتماعی همیاران غیر دولتی ایران کار خود را شروع کرد.

از سویی این گروه پایه علمی خود را نیز با به راه اندازی آزمایشگاه تخصصی آنالیز خاک و به راه اندازی میز لرزه در خانه تاریخی تقدیری و در قلب بافت تاریخی اردکان مستحکم کرد تا تمامی دانش علمی در کنار معماری سنتی به متخصصان داخلی و بومی اردکان به ویژه مهندسان میراث فرهنگی و سازمان بهسازی نوسازی بافت تاریخی اردکان انتقال یابد.

این بنا با پیش زمینه ای فکری از بناهای مقاوم و خشتی ساز شهرستان اردکان مانند تکیه قدیمی بازارنو و منار جنبان خرانق که بناهایی ضد زلزله بوده و هستند ساخته شده است.

تمامی قوس ها، روش اجرا، نوع و روش استفاده از لوله های پی وی سی بر روی میز لرزه شبیه سازی شده است.

بازارچه صنایع دستی اردکان می تواند دروازه ورود دوباره معماری ایران به سوی معماری خاک و خشت با پایه ای علمی در استان یزد و ایران باشد.

منبع: مهر
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ستون‌هاي شهر هخامنشي و ساساني استخر رها در گودال‌ها

ستون‌هاي شهر هخامنشي و ساساني استخر رها در گودال‌ها

ستون‌ و سرستون‌هاي شهر باستاني استخر فارس در گودال‌هايي بدون هيچ‌گونه حفاظتي رها شده‌اند. کارشناسان ميراث فرهنگي درباره وضعيت نامناسب اين آثار هشدار مي‌دهند. معاون سازمان ميراث فرهنگي فارس اما واژه رهاشدن را براي اين آثار مناسب نمي‌داند و مي‌گويد که اين محوطه مشکلات بسياري دارد اما چه کاري مي‌توان انجام داد؟

ستون‌هاي شهر باستاني استخر رها شده بدون حفاظت
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ آثار به جاي مانده از محوطه باستاني شهر استخر در گودال‌هاي بزرگي بدون هيچ گونه حفاظت و پوششي رها شده‌اند. کارشناسان ميراث فرهنگي هشدار مي‌دهند که اين آثار بايد به وسيله پوشش‌هاي محافظ صيانت شوند. معاون سازمان ميراث فرهنگي فارس اما وضعيت اين محوطه را چندان نامناسب نمي‌داند و معتقد است که اين آثار به حال خود رها نشده‌اند.

اين در حالي‌است که محوطه باستاني شهر استخر در هفت کيلومتري شمال تخت جمشيد و دو و نيم کيلومتري جنوب غربي نقش رستم قرار دارد، اکنون وضعيت مناسبي ندارد و ستون‌ها و سر ستون‌هاي ديرينه آن هر کدام در گوشه‌اي افتاده‌اند.

جمشيد صداقت کيش، نويسنده کتاب «شهر استخر و سه گنبدان» هم بهCHN گفت: «براي جلوگيري از آسيب رسيدن به آثار به جاي مانده در شهر تاريخي استخر بايد محوطه‌اي در اين شهر تاريخي ايجاد شود تا آثار بر اثر باران و برف و نور خورشيد دچار فرسايش نشوند.»

با اين وجود، شهر استخر با بيش از 90 هکتار وسعت که يکي از بزرگ‌ترين محوطه‌هاي باستاني ايران به شمار مي‌رود، نه تنها هيچ‌گونه پوشش حفاظتي ندارد، بلکه در معرض باد و باران هر روز فرسوده‌تر مي‌شود.

«عبدالرضا نصيري»، معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس درباره وضعيت کنوني شهر استخر به CHN مي‌گويد: «ما محوطه‌هاي باستاني و تاريخي متعددي داريم که متاسفانه مشکلات بسياري هم دارند، در حال حاضر تنها چيزي که راجع به محوطه‌ها بايد انجام دهيم، حفاظت از خود محوطه‌هاست.»

با اين حال نصيري توضيح بيشتري در مورد چگونگي حفاظت محوطه‌ها نمي‌دهد و در ادامه مي‌گويد: «اشياي متعلق به محوطه اگر از خود محوطه بيرون نرود، خيلي بهتر است، ولي اگر حساسيت داشته باشند، ما بايد اين آثار را به موزه منتقل کنيم و اگر هم حساسيت نداشته باشند، بايد برنامه‌اي براي حفاظت از آن‌ها طراحي کنيم.»

او در پاسخ به اين پرسش که آيا ستون‌ها و سرستون‌هاي شهر تاريخي استخر که در چند گودال به حال خود رها شده‌اند، دچار فرسايش و نابودي نمي شوند، توضيح مي‌دهد: «چرا مي‌شوند اما من واژه رهاشدن را براي اين آثار خيلي مناسب نمي‌دانم.»

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس مي‌گويد: «خبرنگاران فقط از اين مناطق بازديد مي‌کنند تا مشکلي پيدا کنند، اما مسئولان مربوطه علاوه بر اينکه بازديد مي‌کنند، برنامه‌هاي ديگر را هم پيش مي‌برند و اين دو مسئله با هم قابل مقايسه نيست.»

نصيري مي‌گويد: «من اگر وظيفه‌ام اين بود که در محوطه‌ها و بناها دور بزنم و اشکالاتي را که وجود دارد را مطرح کنم، شايد صد تا دويست برابر آن چيزي که اکنون خبرنگاران مي‌گويند، مي‌توانستم مشکل پيدا کنم.»

اين مقام سازمان ميراث فرهنگي درباره دليل کاوش نشدن شهر تاريخي استخر نيز مي‌گويد: «ما تا زماني که مطمئن نباشيم چيزي را که از زير خاک بيرون مي‌آوريم، بتوانيم حفاظت کنيم اصلا برنامه کاوش براي اين اثر نداريم و موافق هم نيستيم.»

«مسعو منيعاتي»، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي فارس هم در گفت‌وگو با CHN، آثار تاريخي شهر استخر را در معرض يک «خطر بزرگ» مي‌داند.

به گفته او، باران‌هاي اسيدي که بر اثر سوزاندن پسماند مزارع و آلودگي پتروشيمي شيراز ايجاد مي‌شود، آثار باستاني شهر تاريخي استخر را در معرض فرسايش قرار داده است.

هرچند که برخي ديگر از دوستداران ميراث فرهنگي و کارشناسان معتقدند که اين محوطه به دليل اينکه دشت بزرگي است و باد و باران در آن جريان دارد، نمي‌تواند، باران‌هاي اسيدي توليد کند اما دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي فارس مي‌گويد که نقش رستم و تخت جمشيد نيز به دليل اين باران‌هاي اسيدي دچار آسيب شده‌اند.

منيعاتي همچنين با ابراز نگراني از احتمال تعرض به حريم شهر تاريخي استخر ادامه‌ مي‌دهد: «حدود 25 سال پيش در حريم شهر تاريخي استخر، کارخانه‌هايي احداث شده و در حال حاضر نيز ساختمان‌هاي کوچکي احداث شده که بايد مراقب بود اين ساختمان‌سازي گسترش پيدا نکنند و حريم شهر استخر را مورد تعرض قرار ندهند.»

به نظر مي‌رسد که اکنون شهر استخر به عنوان شهري که در دورانساسانيان در اوج آباداني و قدرت استخر بوده و در اين دوران آتشکده آناهيتا دراين شهر قرار داشته است، اکنون در حاشيه قرار گرفته و برنامه‌اي براي صيانت از آن وجود ندارد.

شهر استخر داراي پيشينه چند هزار ساله است. با توجه به سفال‌هاي منقوشي که ا‌‌‌ز کاوش‌هاي چند دهه پيش اين محوطه به دست آمده است، ديرينگي اين محوطه را به اوايل هزاره چهارم قبل از ميلاد نسبت داده‌اند. ستون‌ها و تخته سنگ‌هاي تراش خورده اين شهر تاريخي نيز نشان از شيوه حجاري دوره هخامنشي دارد

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=53902


 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکاسی حرفه‌ای همراه با سه پایه ممنوع

عکاسی حرفه‌ای همراه با سه پایه ممنوع

به گزارش مشرق ،حسن غفاری عکاس باسابقه مستنداجتماعی و میراث فرهنگی ایران در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های عکاسی از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: متأسفانه در میان انبوهی از خبرهای ناگوار تخریب و تغییر کاربری بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور که روزانه به گوش می‌رسد و کم لطفی‌های مسئولان که نسبت به مرمت آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور دیده می‌شود، با ممنوعیت و محدودیت کار عکاسان حرفه‌ای آثار تاریخی و میراث فرهنگی هم مواجه‌ایم که موجب رنجش خاطر و دلشکستگی عکاسان این حوزه شده است.
*خدمت عکاسان حرفه‌ای میراث فرهنگی به اقتصاد گردشگری
غفاری با اشاره به اهمیت کار عکاسان حرفه‌ای که به صورت تخصصی به عکاسی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور می‌پردازند گفت: در دنیای معاصر، یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی هر کشوری چشم‌اندازهای رونق اقتصادی آن بر پایه گردشگری است که از طریق تصویر از جمله سینما و عکس به مخاطب منتقل می‌شود و عکاسان حرفه‌ای میراث فرهنگی به این طریق به معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور اشتغال دارند که از این منظر به اقتصاد گردشگری خدمت می‌کنند. وی اضافه کرد: در فضای مجازی هر کشوری که بیشترین تعداد عکس‌های حرفه‌ای را از مناظر و آثار تاریخی،‌فرهنگی خود دارد، نشان می‌دهد که از چه اندازه رشد و توسعه فرهنگی برخوردار است و گردشگران خارجی را به بازدید از کشورشان ترغیب می‌کنند ولی کشوری مثل ایران با این همه پیشینه تاریخی و فرهنگی که دیدن آن آرزوی بسیاری از گردشگران جهان است، عکس چندانی در فضای مجازی ندارد که از سوی عکاسان حرفه‌ای گرفته شده باشد و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و این یک ضعف و کم کاری فرهنگی است.
*عکاسی حرفه‌ای همراه با سه پایه ممنوع!
غفاری با بیان این که عکاسان حرفه‌ای میراث فرهنگی به طور پی در پی با تابلو «عکاسی ممنوع» در محوطه بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور رو به رو می‌شوند گفت: در اعتراض عکاسان به این تابلو،‌ مأموران اعلام می‌کنند که این بخش‌نامه است و هیچ عکاس حرفه‌ای با استفاده از دوربین‌های بزرگ و سه پایه اجازه عکاسی از این مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی را ندارد. وی ادامه داد: در زمانه‌ای که دوربین عکاسی در دست افراد بسیاری دیده می‌شود و حتی تلفن‌های همراهشان امکان تصویربرداری و عکاسی را دارد، تنها مانع کار عکاسان حرفه‌ای می‌شوند،‌این در حالی است که ما عکاسان حرفه‌ای انجمن‌های تخصصی خود را داریم و انجمن عکاسان ملی میراث فرهنگی نیز مورد تأیید وزارت کار و کشور است و کارت شناسایی خود را دارند که وظیفه آن‌ها عکاسی از بناهای تاریخی ایران و جهان است، حالا باید دید اشکال کار کجاست چرا عکاسان حرفه‌ای نباید اجازه عکاسی از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور را داشته باشند، آیا این ممنوعیت از سوی میراث فرهنگی صورت گرفته و به مأمورانشان ابلاغ شده است که مانع کار عکاسان حرفه‌ای باشند؟ غفاری نوشتن این بخش‌نامه را مربوط به مقطعی از زمان دانست که تکنولوژی عکاسی این اندازه پیشرفت نکرده بود، امروز دوربین‌های کوچک هم به اندازه دوربین‌هایی با لنزهای بزرگ توانایی عکاسی حرفه‌ای را دارند و استفاده از سه پایه تنها به منظور چیدمان و کمپوزیسیون بهتر در تصویر است که در نهایت عکسی با کیفیت و گرافیک مناسب منتشر شود.
*برگزاری جشنواره‌های عکس میراث همراه با ممنوعیت‌های عکاسی
این عکاس حرفه‌ای میراث فرهنگی در ادامه به ذکر مثالی از این محدودیت‌ها پرداخت و گفت: جشنواره‌ عکسی به نام شمس‌العماره برگزار می‌شود که زمانی ۱۰ روزه را برای عکاسی از این بنا در مجموعه کاخ گلستان منظور کرده‌اند اما تنها امکان عکاسی از فضای بیرونی شمس العماره و دو طبقه آن تحت نظارت شدید مأموران حراست وجود دارد و عکاسی از طبقه سوم ممنوع است، از سه پایه هم نمی‌توان استفاده کرد چون در بخش‌نامه استفاده از سه پایه یعنی عکاسی حرفه‌ای بنابراین این نوع عکاسی از بناها هم ممنوع است،‌از مجموعه کاخ گلستان هم که کلاً‌ نمی‌توان عکاسی کرد حال باید پرسید چگونه عکاسان باید از این مجموعه عکسی را تهیه کنند که از زاویه دید خودشان انتخاب شده است نه آن چه به آن‌ها اجازه داده می‌شود. وی به جشنواره‌های عکس میراث فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: سالانه جشنواره‌های عکس بسیاری با موضوع میراث فرهنگی برگزار می‌شود که با توجه به این ممنوعیت‌های عکاسی به نظر جالب می‌رسد.
*ممنوعیت‌های بی‌دلیل،‌ منجر به رفتارهای خلاف قانون می‌شود
وی در بخش دیگری از سخنانش به ناهنجاری‌هایی که در مسیر رسیدن به خواسته به حق عکاسان به وجود می‌آید اشاره کرد و گفت: گاهی مأموران در مقابل اصرار عکاسان حرفه‌ای از راهکارهایی همچون رشوه گرفتن استفاده می‌کنند که صحیح نیست چرا که این حق عکاسان حرفه‌ای میراث فرهنگی است که بتوانند از زاویه دید تخصصی خودشان از این بناها و میراث ایران عکاسی کنند و آن‌ را به جهانیان معرفی کنند.
*محدودیت‌های عکاسی از موزه‌ها منطقی است
غفاری که تاکنون داوری بسیاری از جشنواره‌های عکس را بر عهده داشته است، در ادامه به درست بودن ممنوعیت عکاسی از موزه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر عکاسی از موزه‌ها ممنوع است، به دلیل امکان تخریب و آسیب زدن به آثار تاریخی است، به همین دلیل عکاس حرفه‌ای آثار تاریخی می‌داند که نباید از فلاش استفاده کند و همچنین نمی‌تواند سه پایه همراه داشته باشد، او آگاه است که از ابزار مخصوص عکاسی از آثار تاریخی در موزه‌ها استفاده کند تا آسیبی به این آثار ارزشمند وارد نشود، اما عکاسی از نقش جهان، تخت جمشید، طوس و حمام‌هایی که تغییر کاربری داده شده است، چرا باید ممنوع باشد؟
*عکاسان میراث، سفیران فرهنگی کشورشان هستند
غفاری، عکاس میراث فرهنگی را سفیر فرهنگی هر کشور معرفی کرد و گفت: باید به این سفیران فرهنگی احترام گذاشت و شرایط لازم را برای کار حرفه‌ای آن‌ها مهیا کرد. غفاری درباره پاسخ مسئولان در اعتراض عکاسان به این ممنوعیت‌ها گفت: در سازمان میراث فرهنگی آن چنان روند تغییر و تحول مدیران سریع است که نمی‌توان تصمیم درستی برای این مشکل گرفت. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این صدای اعتراض به گوش مسئولان میراث فرهنگی کشور برسد و ضمن بازنگری در بخش‌نامه‌های خود در زمینه عکاسی از میراث فرهنگی با حضور عکاسان حرفه‌ای و کارشناسان میراث فرهنگی، راه چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های عکاسی از فضاهای تاریخی و میراث فرهنگی تعریف شود.

حسن غفاری متولد ۱۳۴۸ بویراحمد است و تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش برپا کرده و از جشنواره‌های مختلف جوایزی را دریافت کرده است.
او علاوه بر عکاسی به تدریس و داوری در جشنواره‌های مختلف عکاسی مشغول است.
ایل بویراحمد، یک نگاه از درون (۱۳۷۹)؛ پای خسته، صورت خندان (۱۳۸۳)؛ معیشت چند هزار ساله (۱۳۸۵)؛ زن و مرد عشایر دوش به دوش (۱۳۸۷) از جمله آثار این عکاس مستنداجتماعی است که با موضوع ایلات و عشایر به چاپ رسیده است

http://www.suiglenews.com/newss_281087
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرای قجری پاتوق گوشت‌فروشان تهران

سرای قجری پاتوق گوشت‌فروشان تهران

انیس‌الدوله؛ همسر عاقله و زیرک ناصرالدین‌شاه هیچ‌گاه در مخیله‌اش نمی‌گنجید که روزگاری عمارتش تبدیل به "اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی" شود و به جای ابرو‌قجری‌های قهوه قاجاری و خانه‌نشین‌های ناصری، مردان بازاری پاشنه در این خانه را از جا درآورند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، "انیس‌الدوله" سوگلی حرم‌سرای 85نفره ناصرالدین‌شاه پس از ترور شاه قاجار در عمارتی سکنی گزید که امروز در خیابان ولی‌عصر(عج) تهران بالاتر از خیابان مولوی قرار دارد. عمارتی که دیگر از آن شکوه و عظمت اندرونی‌ها و بیرونی‌های قجری کمتر در آن می‌توان اثری یافت.

ساختمانی در دو طبقه که دو در ورودی از سمت خیابان دارد یکی به ساختمان و دیگری به حیاط خانه، حیاطی که یک حوض بزرگ با تنه درختان کهن در وسط آن چشم‌نوازی می‌کند. تزئیناتی با سرستون‌های به سبک یونانی و ستون‌های حجاری شده با پایه ستون‌های گچ‌بری و نقاشی شده و شومینه‌های قدیمی.



مالکان قاجاری این بنا را در زمان پهلوی اول می‌فروشند و پس از آن عمارت از صورتی مسکونی خارج شده و به شکل مدرسه درمی‌آید که پروفسور محمود حسابی یکی از دانش‌آموختگان همین مدرسه بوده است. در سال 1330 هم این بنا به مالکیت شخصی به نام نادر اصفهانی درمی‌آید و از دهه 1350، پاتوق گوشت‌فروشان تهرانی می‌شود و اتحادیه تهیه و توزیع گوشت تهران در این عمارت پا می‌گیرد.

عمارتی که با 721 متر مربع مساحت اول مهر 1382 به شماره 10430 در فهرست آثار ثبت شده ملی جا می‌گیرد.

این عمارت قاجاری که امروز مدیریت شهری گویا از منظر زیبایی‌شناسی تشخیص داده است چندین پاتیل رنگ سفید را بر نمای بیرونی ساختمان نثار کند برای رهگذران دیگر هیچ هویت تاریخی را یادآوری نمی‌کند، حتی تابلوی فلزی معرفی این عمارت هم از التفات رنگ‌پاشی مدرن "بلدیه"، بی‌نصیب نمایده است.

اما چه سنخیتی بین عمارت تاریخی یک زن قجری با اتحادیه کسب و کار گوشت‌فروشان پایتخت وجود دارد؟

علی‌اصغر ملکی؛ رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی که سالهاست میز و صندلی خود را در عمارتی قجری جا داده است در این باره می‌گوید: این خانه از ابتدا جزء میراث فرهنگی نبود بلکه از سال 1382 به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد. در همان دهه 50 به دلیل نزدیکی این ساختمان به کشتارگاه ساختمان تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شد و تا همین الآن هم تنها کاربری‌اش همین است.

وی درباره حال و هوای کار کردن در یک عمارت تاریخی می‌گوید: سخت است، چون هر تغییری در ساختمان بخواهیم ایجاد کنیم باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد ما بودجه‌ای برای مرمت اینجا نداریم اداره میراث فرهنگی هم از ما بودجه می‌خواهد.


رئیس اتحادیه گوشت‌فروشان: میراث فرهنگی عمارت را بخرد تا خلاص شویم


رئیس اتحادیه گوشت‌فروشان به چندین نامه و دست‌نوشته‌ای که به اداره کل میراث فرهنگی تهران ارسال کرده است اشاره می‌کند که ظاهراً هیچ کدام برای درمان درد آنها افاقه نکرده است.

ملکی می‌گوید: ما آمادگی کامل داریم که اداره میراث فرهنگی این عمارت را از ما بخرد و ما هم خلاص شویم. با فروش این بنا ساختمانی را خریداری خواهیم کرد که اختیارات بیشتری در آن داشته باشیم.



وی با یادآوری چندین دهه پیش تاکید می‌کند که آن زمان که اتحادیه گوشت‌فروشان مالک این بنا شد ساختمان را از یک مالک شخصی خرید و اصلاً آن موقع پای میراث فرهنگی وسط نبود ولی از سال ۱۳۸۲ بنا جزء میراث فرهنگی شد و ما هم چون بودجه‌ای برای حفاظت این بنا نداریم از اداره کل میراث فرهنگی تهران می‌خواهیم که این ساختمان را هر چه زودتر از ما بخرد تا هم این ساختمان حفظ شود و هم ما در ساختمانی دیگر به کارمان برسیم.


هزینه میلیاردی تملک خانه انیس‌الدوله / این خانه جای اتحادیه گوشت نیست


تملک خانه‌های تاریخی یکی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات میراث فرهنگی طی سالهای اخیر بوده است که به مرحمت دیوان عدالت اداری حکم خروج یک یک آنها از فهرست میراث فرهنگی ثبت شده ملی صادر می‌شود و تیشه زیاده‌خواهی مالکان آن، ریشه تاریخی‌شان را از جا درمی‌آورد و برج‌های سر به فلک کشیده بر خرابه‌های آنها قد علم می‌کنند.

از این منظر شاید بتوان گفت که عمارت انیس‌الدوله همای سعادت بر سرش بوده و هنوز شانس با آن یار است که مالک بنا به سراغ دیوان عدالت نرفته و خواستار "خروج این بنا از فهرست آثار تاریخی کشور" نشده است تا در اسرع وقت حکم "خروج" صادر شود و بلدیه (شهرداری) هم حکم "تخریب بنا و بازسازی" را دهد.

و اما جواب نامه‌های اتحادیه گوشت‌فروشان مبنی بر فروش عمارت انیس‌الدوله که در حوزه اختیارات حسین فراهانی؛ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران می‌گنجد، وی با طرح موضوع از همان ابتدا به خبرنگار فارس می‌گوید: خانه انیس‌الدوله جای اتحادیه گوشت‌فروشان نیست.

وی با یادآوری اینکه این اتحادیه پیش از ثبت عمارت در آثار میراث فرهنگی در این ساختمان حضور داشته است تاکید می‌کند که خانه‌های تاریخی در صورت تغییر کاربری فقط می‌توانند کاربری فرهنگی داشته باشند و کاربری فعلی عمارت انیس‌الدوله هم مورد تایید ما نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تأیید می‌کند که نامه‌های رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران به دستش رسیده است اما در پاسخ می‌گوید امکانات مالی ما در میراث فرهنگی این اجازه را نمی‌دهد که بتوانیم بنا را تملک کنیم چون میلیاردها تومان هزینه آن می‌شود و میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه دولتی با بودجه اندک چگونه می‌تواند خانه‌های تاریخی را خریداری کند؟

فراهانی راهکاری را که پیشنهاد می‌دهد این است که خود اتحادیه با موسسات فرهنگی برای واگذاری بنا کنار بیاید تا کاربری فرهنگی عمارت زنده شود. میراث فرهنگی هم مسئولیت مرمت بنا را برعهده می‌گیرد.



عمارت انیس‌الدوله در برزخ

در تمام دنیا مرسوم است که بناهای تاریخی را تغییر کاربری می‌دهند و از آن بهره‌برداری‌های جدید می‌کنند از اقامتگاه و هتل گرفته تا کاربری‌های فرهنگی. اما تبدیل یک عمارت تاریخی به پاتوق کسب و کار گوشت‌فروشان از آن مواردی است که نمونه‌ای از آن در تاریخ یافت نخواهد شد.

عمارتی که به گواه رهگذران طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه بیشتر از آنکه به خانه قجری متعلق به "انیس‌الدوله" شهرت داشته باشد به تابلوی چندین متری «اتحادیه تهیه و توزیع گوشت تهران» شهره است و در طی گذر سالها تنها کسانی که سراغی از معماری فاخر آن گرفته‌اند دانشجویان رشته‌های هنر بوده‌اند.

حیات دوباره این عمارت نه از شل کردن سر کیسه بودجه‌های سازمان میراث فرهنگی باز می‌گردد و نه از اتحادیه گوشت گوسفندی می‌توان توقع داشت که میراث‌بان خوبی برای این عمارت باشد، خانه‌های تاریخی که تعدادشان هم اندک نیست یا باید به تملک دوستدارن میراث فرهنگی دربیاید و یا باید سازمانهای فرهنگی که نیازمند ساختمان‌های اداری با کالبدی تاریخی هستند خریدار آنها شوند تا هم نامشان زنده بماند و هم نشانی آنها.

http://www.suiglenews.com/newss_279090
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاخ گلستان در فهرست ميراث جهاني ثبت مي شود

كاخ گلستان در فهرست ميراث جهاني ثبت مي شود

http://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/pixel.gifhttp://www.www.www.iran-eng.ir/templates/fazasazan/images/publisher_right_top.gif



كاخ گلستان در فهرست ميراث جهاني ثبت مي شود
مدیر كاخ موزه گلستان گفت: پرونده این كاخ موزه برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) در دست مطالعه است.
«مسعود شریفی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاري ایرنا افزود: فرآیند تشكیل پرونده، تهیه اسناد و ایجاد شناسنامه برای ارایه جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسكو یك فرآیند طولانی و پیچیده است كه باید با دقت و مطالعه كامل انجام شود.
وی یادآور شد: تاكنون هیچ یك از بناهای تاریخی موجود در تهران به ثبت جهانی نرسیده‌اند و در صورت تكمیل پرونده كاخ گلستان و ارسال آن به یونسكو، این بنا نخستین پیشنهاد پایتخت برای ثبت در فهرست میراث جهانی خواهد بود.
شریفی ابراز امیدواری كرد كه فرآیند تكمیل پرونده كاخ گلستان هرچه سریعتر تكمیل و به یونسكو ارسال شود.
به گزارش ایرنا، مجموعه كاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و كهن ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی كه محدوده مكانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام، در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشكیل می‌دهد، به روزگار صفویه باز می گردد و پس از او پادشاهان مختلف به بناهای موجود در این ارگ تاریخی افزودند.
كاخ گلستان محل سكوت پادشاهان قاجاری به شمار می رفت و در نهایت در دوره پهلوی اول بخش‌هایی از آن تخریب و در دوره پهلوی دوم با انتقال محل سكونت خانواده سلطنتی به نیاوران و سعدآباد، این مجموعه به محلی برای مراسم رسمی و محل اقامت رؤسای جمهور و مهمانان ویژه خارجی مورد بهره برداری قرار گرفت.
این مجموعه تاریخی شامل بخش‌های مختلفی از جمله ایوان تخت مرمر، خلوت كریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه،تالاربرلیان یا سفره خانه،تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان كتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، كاخ ابیض و چادر خانه است. عمارت شمس العماره كه در این كاخ واقع شده است، نخستین بنای بلندمرتبه در پایتخت به شمار می رود
كه در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد.
كاخ گلستان در بهمن سال 1334 در فهرست میراث فرهنگی كشور به ثبت رسید. این بنا در مدت عمر خود شاهد حوادث تاریخی متعددی از جمله آیین تاجگذاری پادشاهان قاجار و پهلوی و نیز گشایش مجلس یكم در 18شعبان 1324 هجری قمری بوده است و امروز بخش اعظم آن به عنوان موزه در معرض بازدید
علاقه مندان تاریخ و هنر ایران است.

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
روستای تاریخی کندوان ثبت جهانی می‌شود

روستای تاریخی کندوان ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: نوبت بررسی روستای تاریخی کندوان در زمینه ثبت جهانی سال 2014 است.

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با فارس به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی پرداخت و از خواناسازی آثار تاریخی در استان خبر داد و گفت: نمونه بارز این فعالیت در محل ربع رشیدی تبریز متمرکز شده و در این محل تاریخی اقدامات متعددی صورت گرفته است.

محمدی اظهار کرد: در مدت دو سال گذشته بر تملک اراضی مربوط به ربع رشیدی متمرکز شده و در این راستا اقدامات متعددی در مدت دو سال گذشته صورت گرفته است.

فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی/ تعیین حریم 50 اثر تاریخی

وی از فعالیت 95 کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این کارگاه‌ها در تبریز و سایر شهرهای استان متمرکز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: تعیین حریم آثار تاریخی در استان نیز مورد توجه قرار دارد که در این راستا بیش از 50 اثر تاریخی در حال تعیین حریم است.

ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی

محمدی از ثبت 50 اثر در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این تعداد امسال ثبت شده و برای نخستین بار شش اثر طبیعی نیز ثبت ملی شده است.

ثبت معنوی 9 اثر در آذربایجان‌شرقی

وی از ثبت 9 اثر معنوی خبر داد و گفت: ثبت آثار معنوی نیز همانند سایر آثار مورد توجه قرار دارد و بر ثبت آثاری چون مساجد و ابنیه مذهبی و معنوی نیز توجه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تلاش برای ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان خبر داد و گفت: نوبت بررسی این اثر در زمینه ثبت جهانی سال 2014 است که در این راستا اقدامات متعددی در حال انجام است.

کندوان برای ثبت جهانی به آماده‌سازی و همکاری اهالی روستا نیاز دارد

محمدی از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستای تاریخی خبر داد و گفت: بیش از 85 بنای غیرمجاز در این روستا احداث شده که این بناها به روستای جدید در کنار این روستا منتقل می‌شود.

روستایی تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند. در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

بافت قدیمی ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره ای محسوب می شود، هم اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصر به فرد، دره های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می شود
http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=66.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
23 خانه تاریخی یزد به هتل سنتی تبدیل شد
یزد - خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تاکنون 23 خانه تاریخی یزد با تغییر کاربری به هتل سنتی تبدیل شده‌ اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام رضایی اظهار داشت: با حمایت میراث فرهنگی استان یزد و به منظور ایجاد انگیزه و تعامل با بخش خصوصی 23 خانه تاریخی به هتل سنتی تغییر کاربری داده ‌اند.وی بیان داشت: حفظ بافت کهن در قالب مرمت بناهای قدیمی، ارائه تسهیلات بانکی و تشکیل صندوق احیای بناهای تاریخی از جمله اقدامات برانگیخته کردن مالکان در حفظ سازه‌ های قدیمی و تغییر کاربری بناهای بزرگ به هتل، رستوران و اماکن فرهنگی بوده است.رضایی ادامه داد: در پنج سال گذشته جهش مناسبی در ایجاد مراکز اقامتی و فرهنگی صورت گرفته که این امر بیانگر تلاش میراث فرهنگی و تعامل با سایر سازمانها و نهادهاست.وی افزود: بافت تاریخی یزد یک مدرسه زنده معماری است که همین امر پای بسیاری از اساتید دانشگاه، دانشجویان و معماران داخلی و خارجی را به این منطقه باز کرده و علاقمندان به خانه ‌های قدیمی را به مسافرانی دائمی تبدیل کرده است.
http://www.suiglenews.com/newss_281853
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ظروف سلطنتی نقره در موزه حوضخانه نیاوران[/h]http://www.iran-eng.com/Image/News/2012/2/94702_634640328991582894_l.jpg

به گزارش سرویس فرهنگی برنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران هر یک از این ظروف یکی از نقوش اماکن و بناهای تاریخی شاخص استان های مختلف را که نمادی از فرهنگ و تمدن کشور ایران به شمار می رود، به نمایش می گذارد.
در این بین همچنین ظروفی که کاربردشان به عنوان زیر فنجانی یا سوپ خوری کوچک بوده و جنس آن چینی سفید لعاب دار است و لبه های خارجی کاملاً منقوش هستند و بر روی این نقوش ورقه ای از طلا کشیده شده به چشم می خورد.
این ظروف به طور کامل دست ساز بوده و نقش بکار رفته بر حاشیه یک نمونه از این ظروف دیوارهای کبوترخانه اصفهان است که یکی از اماکن دوره صفویه بوده و حدود 300 سال قدمت تاریخی دارد.
طراحی حاشیه های تمامی ظروف برگرفته از نقوش تزئینی ورودی به خانقاه (نطنز)، تافته مشهد، مقبره عطار، گل قالی هرات و غیره است.
علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا پایان بهمن ماه از ساعت 30/8 تا 17 به موزه حوضخانه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
150 هکتار از بافت تاریخی یزد ثبت جهانی می‌شود

150 هکتار از بافت تاریخی یزد ثبت جهانی می‌شود


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت جهانی 150 هکتار از بافت تاریخی یزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، بهرام رضایی با اشاره به ثبت جهانی 150 هکتار از بافت تاریخی یزد اظهار داشت: آنچه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را بی‌نظیر و منحصر به فرد خواهد کرد، پویایی و زنده بودن نظام و روحیه اجتماعی این بخش و البته وسعت و گستردگی بافت است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اجتماعی، ‌فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بافت تاریخی شهر یزد بیانگر زنده بودن و حیات اجتماعی این محوطه تاریخی است.

رضایی ادامه داد: در واقع برخلاف شهرهای تاریخی نظیر ونیز که ظاهری زنده دارند،‌ بافت تاریخی یزد مجموعه‌‌ای پویا و در حال رشد است که اهالی آن با پایبندی به سنت‌‌ها و ارزش‌های گذشتگان روزگار را می‌‌گذرانند.

وی با اشاره به نقش سازمان‌‌ها و نهادهای مختلف در تسریع برنامه‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد عنوان کرد: پرونده و اسناد این بافت بی‌‌بدیل در حال آماده شدن و ترجمه است اما در عین حال مسئولان سایر نهادها نظیر مسکن و شهرسازی، شهرداری، استانداری، فرمانداری، تشکل‌های مردمی، تکایا و مساجد و در رأس آنها خود مردم شهر یزد باید با مشارکت در تحقق این پروژه ملی سهیم باشند.

رضایی بیان کرد: خانه‌‌ها سلول‌های بافت تاریخی هستند که بیشتر آنها مالکیت خصوصی دارند به همین دلیل برای ثبت جهانی 150 هکتار بافت تاریخی باید تمام مردم با احساس وظیفه، میراث فرهنگی را حمایت کرده و خود را کنار نکشند.

بافت تاریخی یزد بعد از ونیز بزرگترین بافت تاریخی جهان و نخستین شهر خشت خامدنیاست

http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=69




.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتيبه‌هاي تخت جمشيد هدف تحريم

کتيبه‌هاي تخت جمشيد هدف تحريم


به گزارش فارس به نقل از پایگاه "نایک" (شورای ملی ایرانیان آمریکا)، یکی از کمیته‌های سنا دیروز یک لایحه پیشنهادی را به رأی‌ گذاشت که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه‌های تخت جمشید هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند تا دولت آمریکا بتواند مدارک مستدل‌تری علیه ایران جمع آوری کند. اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به بالاترین پیشنهاد دهندگان فروخته خواهد شد.

این پیشنهاد که در راستای افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران است توسط سناتور "منندز" به زودی در مجلس سنا به رای گذاشته خواهد شد.

با این حال شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزء میراث بشریت هستند و تلاش می‌کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کند و در این زمینه باید با دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید مبارزه کند.

به همین منظور شورای ملی ایران-آمریکا از کنگره خواسته است که متن این لایحه را تغییر دهد و آثار باستانی و تاریخی موجود در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا را مورد تهاجم و حراج قرار ندهد

http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=70
.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
سکوت میراث فرهنگی درمقابل حراج اشیای تاریخی

سکوت میراث فرهنگی درمقابل حراج اشیای تاریخی

به گزارش مهر، یکی از کمیته‌های سنای آمریکا به تازگی لایحه پیشنهادی را به رأی‌ گذاشت که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه‌های تخت جمشید هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند. اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به بالاترین پیشنهاد دهندگان فروخته می شود. اما در همین رابطه شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزو میراث بشریت هستند و تلاش می‌کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کند به طوریکه در این زمینه باید در مقابل دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید ایستادگی کند. در این میان سازمان میراث فرهنگی در مقابل این اقدام آمریکا سکوت اختیار کرده است.

آمریکا با حراج اشیای تاریخی تیشه به ریشه خود می زند

سلیمان محمودی، باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی در این باره به خبرنگار مهر گفت: سازمان متولی حفاظت از میراث فرهنگی ایران نباید در مقابل لایحه حراج اشیای تاریخی ایرانی در موزه های آمریکا سکوت کند اما متاسفانه این خبر را در حالی شنیدیم که مدیران میراث فرهنگی هنوز واکنشی نسبت به آن نشان نداده اند.

وی گفت: اگر این لایحه به تصویب برسد، آمریکا بار دیگر وجهه خود را در برابر جهان خدشه دار کرده است چرا که اشیای قاچاق شده در موزه های آمریکا تنها از آن ایران نیست و کشورهای دیگر نیز اشیای تاریخی قاچاق شده زیادی در موزه های این کشور دارند. بنابراین با تصویب لایحه، این ترس برای کشورهای دیگر بوجود می آید که اشیای تاریخی آنها نیز به حراج گذاشته شود.

محمودی ادامه داد: اشیای تاریخی ایران برای موزه های آمریکا نوعی سرمایه است و حراج این اشیا به معنای از دست دادن این سرمایه خواهد بود با این حال مطمئن نیستم که آیا آمریکا حاضر است چنین سرمایه ای را از دست بدهد یا خیر!

سرنوشت نامعلوم برای اشیای تاریخی ایران در آمریکا

از سوی دیگر، محمد یوسف روح افزایی، که مدتی در بحث استرداد کتیبه های هخامنشی به امانت گرفته شده در امور بین الملل فعالیت می کرد به خبرنگار مهر گفت: در سازمان یونسکو، کنوانیسون هایی راجع به اشیای تاریخی وجود دارد که این اموال را از توقیف و حراج در محاکم قضایی و کشورها مصون می داشت بنابراین باید ایران با اتکا بر آن کنوانسیون ها، از تصویب این لایحه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: اگر این لایحه در دادگاههای آمریکا به تصویب برسد مشخص نیست که چه اتفاقی برای اشیای تاریخی موجود در موزه های آمریکا می افتد.

پیشنهاد لایجه حراج اشیای تاریخی ایران درحالی در آمریکا مطرح شده است که چندی پیش روسای سابق سازمان میراث فرهنگی ادعا می کردند در حوزه استرداد اشیای تاریخی به خصوص استرداد کتیبه های هخامنشی خبرهای خوشی دارند!
http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=71
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل پاپیلا قربانی دیگر آبگیری سد گتوند

پل پاپیلا قربانی دیگر آبگیری سد گتوند


به گزارش مهر، پرونده پل ساسانی "پاپیلا" در حالی بسته می شود که این پل تاریخی به دلیل حفاری های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه که به وسیله بیل مکانیکی انجام شده بود، مشکلات فراوانی را تجربه کرد.

بخشهای باقیمانده پل تاریخی پاپیلا متعلق به دوره ساسانی و در محدوده شهرستان لالی استان خوزستان واقع شده است. این پل سال گذشته در نخستین همایش ملی ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی ثبت شده بود.
کارشناسان میراث فرهنگی درباره پل ساسانی پاپیلا اذعان می کنند این پل با قطعه سنگ های ساروجی به وزن یک و نیم تن با ابعاد ۵/۶ در ۶ متر و ارتفاع هفت متر ساخته شده است. از نظر باستان شناسان مطرح اروپایی این پل که طاق های آن از نوع ضربی بوده، محور تجاری فرهنگی زاگرس میانی، شوش و سایر فرهنگ ها و تمدن های بین النهرین است.

این پل دارای ۶ پایه بوده که یکی از پایه ها به وسیله سنگ های رودخانه پوشیده شده است. اما مدتی است که به دلیل حفاری های غیرمجاز به شدت تخریب شده است.
این پل پیش از صدور مجوز آبگیری از وضعیت پایداری برخوردار نبود و جمع شدن آب بر دیواره ها و لابه لای سنگها باعث ریزش هایی شده بود این درحالی است که هیچ اقدام مرمتی نیز برای آن انجام نشد

http://www.boomavard.org/index.php?module=mirasnews&do=View&id=72.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین اثر تاریخی شمال در راه جهانی‌شدن

نخستین اثر تاریخی شمال در راه جهانی‌شدن

برج قابوس نختسن اثر تاریخی شمال کشور است که توانست با عبور از سد رقبای خود برای ثبت در میراث تاریخی جهان به یونسکو معرفی شود.
مهر: پرونده برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و به عنوان اولین اثر تاریخی شمال کشور برای ثبت در فهرست میراث تاریخی جهان به یونسکو ارسال شد.

برج قابوس نختسن اثر تاریخی شمال کشور است که توانست با عبور از سد رقبای خود برای ثبت در میراث تاریخی جهان به یونسکو معرفی شود.

به اعتقاد کارشناسان، با ثبت این اثر تاریخی ارزشمند، شهرستان گنبد و استان گلستان به عنوان مقصد گردشگران فرهنگی جهان مبدل می شود.

هر چند گلستانیها سال 2012 را به عنوان سال ثبت جهانی برج قابوس جشن می گیرند ولی در فرصت باقیمانده باید برخی موانع فراروی این میراث جهانی را رفع کرد و تکمیل کنارگذر گنبدکاووس و اجرای فاز دوم این طرح در مسیر میدان بسیج تا روستای حاجیلرقلعه که می‌تواند بار ترافیک را از مرکز شهر کم کند، یک مانع اصلی در ثبت این برج است.

برج قابوس یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که در شمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد.

این برج بر روی تپه‌ای به بلندی 15متر قرار گرفته و به سال 397 هـ.ق به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن و شمگیر ساخته شده است ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین است.

میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و دارای 10 ترک است.

این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته "یاقوت حموی" هم جنگجویی بی همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرنها، این بنا با همکاری مردم و همت مسئولان به آیندگان منتقل شود.
برج قابوس در راه جهانی شدن

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از ارسال پرونده این برج برای ثبت جهانی به یونسکو از روز هفتم بهمن ماه سالجاری خبر داد.

فریدون فعالی در این زمینه افزود: آثاری که برای ثبت در یونسکو ارسال می شوند باید دارای ویژگیهایی بوده و فاخرترین آثاری به حساب آیند که بتوانند هویت ایرانی را اثبات کنند.

وی خاطرنشان کرد: ویژگیهای معماری و فنی از جمله موارد و ملزومات برای ثبت یک اثر تاریخی در فهرست جهانی است و برج قابوس این شرایط را داراست.

برج قابوس از سد رقبا گذشت


فعالی عنوان کرد: پرونده برج قابوس در رقابت شدید با سایر پرونده هایی بوده است که از سراسر کشور برای ثبت در یونسکو انتخاب شدند.


مدیرکل میراث فرهنگی گلستان عنوان کرد: برج قابوس توانست از سد رقبایی که برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد شده اند، عبور کند و در یک رقابت سخت در شورای عالی ثبت به ریاست رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور رای به برج قابوس داده شد.

وی خاطرنشان کرد: یکپارچگی بصری، شاهکارهای فنی، اصالت طرح، مصالح بکارگرفته شده و جایگاه اثر و فنون ساخت پرونده انتخاب شد و هفتم بهمن ماه برای ثبت به یونسکو فرستاده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: سال 2012 برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: در طول سال هر کشور می تواند دو اثر را برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال کند و در
سال گذشته از 40 پرونده ارسال شده به یونسکو که در برزیل بررسی شد تنها16 اثر در فهرست میراث جهانی ثبت شد که دو اثر مربوط به ایران اسلامی بوده است.

برج قابوس تنها میراث تاریخی جهان در شمال


وی خاطرنشان کرد: در شمال کشور برج قابوس به عنوان تنها پرونده میراث تاریخی است که تاکنون برای ثبت در فهرست میراث جهانی انتخاب شده است.

فعالی عنوان کرد: برج قابوس پس از ثبت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان معرفی می شود و اعتبار ویژه ای از منابع دولتی بصورت مستقل برای آن تخصیص می یابد.

گلستان مقصد گردشگری جهان می شود

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: برج قابوس پس از ثبت جهانی، دیگر مربوط به گنبد و گلستان و ایران نیست و به عنوان مقصد گردشگران فرهنگی از سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

وی یادآورشد: برج قابوس همانند دیگر آثار ثبت جهانی شده کشور شده و استان گلستان می تواند به خود ببالد که نگین درخشان در ثبت جهانی خواهد داشت وی می تواند به عنوان مقصد گردشگری شود.

روی برج یادگاری ننویسید


حال که پرونده برج قابوس برای ثبت در میراث جهانی ارسال شد باید با فرهنگ سازی از آسیب زدن بر پیکره این اثر تاریخی جلوگیری کرد و از نوشتن یادگاری و کنده کاری که گویی به عادتی از سوی برخی مسافران و گردشگران تبدیل شده است، خوداری کرد.

یادگاری نویسی روی بلندترین برج آجری جهان که قابلیت ثبت در فهرست جهانی دارد، ثبت این میراث ارزشمند ایرانی و تاریخی را با مشکل مواجه می سازد و نوشتن یادگاری روی میله های این برج، بلای دامنگیر آثار و میراث تاریخی شده است.

گنبد کاووس به دلیل وجود بلندترین برج آجری جهان سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید از این شکوه معماری اصیل و تاریخی ایران زمین به این منطقه جذب می کند.

این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و دارای 10 ترک است.

در 9 ماهه اول سال جاری، 143 هزار و 620 نفر گردشگر از برج قابوس گنبد در شرق استان دیدن کردند.

http://www.fardanews.com/fa/news/135099/
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل تاریخی "جوئی" در محاصره آلودگیهای بصری

پل تاریخی "جوئی" در محاصره آلودگیهای بصری

نصب المانهای شهری در هر نقطه‌ای باید بر اساس و شرایط مکانی باشد تا در نهایت ایجاد مبلمان و المانهای جدیدی که انجام می‌شود هویت آن منطقه را زیر سوال نبرد و این موضوعی است که دقیقا در کنار ابنیه تاریخی اصفهان لحاظ نشده است.
مهر: پل جوئی در اصفهان مربوط به عصر صفوی است که در سال 1065 هجری قمری بنا شده اما عدم توجه به طراحی مبلمان شهری در اطراف این پل تاریخی، هویت آن را تحت تاثیر آلودگی بصری فضاهای اطراف این اثر تاریخی قرار داده است.اصفهان به سبب هویت تاریخی که دارد دارای پلهای تاریخی و زیبای در خور توجهی است که هر یک از این پلهای تاریخی دارای شکوه، نما و جلوه خاصی است اما در چند سال اخیر با طراحی‌های نامناسب مبلمان شهری در اطراف برخی از این پلهای تاریخی هویت این آثار زیبا تا حدودی زیر سوال رفته است.نصب المانهای شهری در هر نقطه‌ای باید بر اساس و شرایط مکانی باشد تا در نهایت ایجاد مبلمان و المانهای جدیدی که انجام می‌شود هویت آن منطقه را زیر سوال نبرد و این موضوعی است که دقیقا در کنار ابنیه تاریخی اصفهان لحاظ نشده است.چنانچه در این خصوص می‌توان به پل خواجو، پل جویی میدان نقش جهان، سی و سه پل و بسیاری دیگر از آثار تاریخی اصفهان اشاره کرد که هر یک به نوعی به سبب بی توجهی به هویت تاریخی منطقه هویتشان زیر سوال رفته است.البته هر چند که هر یک از این مبلمان شهری در نوع خود از زیبایی‌های خاصی برخوردار هستند که این موضوع به زیبا سازی فضای شهری اصفهان کمک شایانی می‌کند اما شایسته است که این زیبایی‌ها با توجه به منطقه و بافت مورد نظر جانمایی شوند.​
پل جوئی
در این خصوص می‌توان به پل جویی اصفهان اشاره کرد. پل جویی با عرض کم و طول ۱۴۷ متر در شهر اصفهان میان دو پل الله وردی خان و پل خواجو قرار دارد، این پل به دستور شاه عباس اول در سال ۱۰۶۵ قمری به منظور ارتباط باغ‌های سلطنتی در ساحل شمالی و جنوبی رودخانهٔ زاینده‌رود بنا شد.قرار گرفتن یک پل آهنی در قسمت پائین این پل تاریخی که یک راه ارتباطی برای ورود به اتاقک‌های وسط این پل است سیمای نامناسبی به این بنای تاریخی بخشیده است.از طرف دیگر قرار گرفتن سرویسهای بهداشتی در حاشیه این پل تاریخی را باید مورد اشاره قرار داد که هر چند که از لحاظ جانمایی در نقطه خوبی قرار گرفته‌اند اما وجود مخزن آب برای این سرویسها سیمای نامناسب و ناراحت کننده‌ای را به این بنای تاریخی بخشیده که باید در جانمایی این مخزن توجه بیشتری می‌شد.همچنین نصب نرده‌های آهنی در محل پیاده رو و در سمت دیگر پل در داخل پارک حاشیه این پل تاریخی نیز تا حدودی از جلوه‌های زیبای این بنای تاریخی کاسته که لازم است این نرده‌ها با اشکال و طراحی زیباتری که همسان با این بنای تاریخی است نصب شود.یکی گردشگر شیرازی در خصوص شیری که در پیاده روی مقابل پل تاریخی جویی نصب شده به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه قرار گرفتن این شیر که البته دارای شکل زبیا و قابل توجهی است در کنار این پل، هویت این پل تاریخی را زیر سوال برده چنانچه از هر زاویه‌ای که می‌خواهم از این پل عکس بگیرم شیر امروزی پل گذشتگان را محو می‌کند.​
یکی از شهروندان اصفهانی نیز که هر روز برای پیاده روی در حاشیه زاینده رود قدم می‌زند اظهار داشت: متأسفانه قرار گرفتن برخی از مبلمان شهری در کنار ابنیه تاریخی به نوعی شده تا در نهایت بجای اینکه مخاطب از سیمای آن بنا لذت ببرد و به عظمت فرهنگی گذشتگانش پی ببرد تلاش می‌کند تا هر چه سریع‌تر از این سیمای نابه سامان دور شود چنانچه اکنون قرار گرفتن یک پل آهنی آن هم با داشتن یک دیواره بلند فلزی سبب شده تا زیبایی‌های پل جویی که از قدیمی‌ترین پل‌های تاریخی در اصفهان است پنهان شود.وی همچنین با اشاره به سمت یک لوله آب بزرگ فلزی که در طرف دیگر زاینده رود قرار گرفته بود و به نوعی سیمای این بنای تاریخی را بر هم می‌زد، گفت: آیا شایسته نبود تا به سبک و نوع بهتری این لوله را گذر می‌دادند تا ابهت و بزرگی این پل تاریخی حفظ شود.یکی دیگر از افرادی که او را در پیاده روی همراهی می‌کرد در ادامه با اشاره به سمت میله‌ای که در روی قسمت ورودی پل جویی نصب شده بود گفت: آیا شایسته نبود به جای‌ این میله که برای جلوگیری از تردد موتور بر روی پل نصب شده است از گلدان و یا چیز دیگری که شایسته این پل تاریخی باشد استفاده شود.در همین خصوص یک کارشناس ارشد ارتباطات تصویری به مهر گفت: پل جویی معروف به پل چوبی یکی از مهجورترین پل‌های تاریخی شهر اصفهان است که از دوره صفوی و به دستور شاه عباس اول بر بستر زاینده‌رود به یادگار مانده است.​
امیر رجایی باغسرخی ادامه داد: امروز پس از لایروبی و ساخت حاشیه‌ها و پارک‌های اطراف رودخانه این پل در قسمت نسبتاً عریض‌تری از رودخانه قرار گرفته و نزدیک بودن خیابان‌های قائم بر پل باعث شده تا این پل همانند نمونه‌های مشابه خود چون پل خواجو، سی‌وسه‌پل یا پل مار نان از سمت شمال به خیابان نزدیکتر باشد و در فاصله کمی از آن قرار گیرد اما فاصله آن با بلوار سمت جنوب این فرصت را ایجاد کرده که با پوشش گیاهی و ایجاد فضای سبز حریم آرام آن بهتر حفظ شود و بسیاری از مردم اصفهان که از شلوغی خیابان‌های پر ازدحام شهر خسته می‌شوند برای آرامش این پل را به پل‌های دیگر حتی پل خواجو ترجیح می‌دهند.وی اظهار داشت: شاید برخی دلائل این انتخاب این باشد که امروز این پل در امتداد راه اصلی خیابان‌های شهر قرار نگرفته و هیچ خیابانی به ابتدا و انتهای آن ختم نمی‌شود و متقابلاً از ازدحام و شلوغی کمتری نسبت به بقیه پل‌ها برخوردار است.رجایی باغسرخی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این بنای تاریخی ادامه داد: مقدار آب در پشت این پل نسبت به سی‌وسه‌پل و نمونه‌های دیگر بیشتر است بنابراین هنگامی که بیننده در شب هنگام یا به وقت غروب بر فراز این پل رو به سمت غرب بایستد با منظره آرام و زیبای آب رودخانه مواجه خواهد شد بدون اینکه ماشینی در پشت سر بوق بزند و یا حتی صدای شدید شُرشُر آب را در زیر پای خود حس کند.این کارشناس ارشد ارتباطات تصویری در ادامه اظهار داشت: این در حالیست که حتی در مورد سی‌وسه‌پل به علت ازدحام جمعیت بر روی آن و پل خواجو به علت سرو صدایی که معمولاً در طبقه پایین خود دارد چنین فضایی مهیا نیست که البته خوشبختانه امروز به مدد تمهیدات شهرداری عبور موتورسیکلتها نیز بر روی پل میسّر نیست.این مدرس دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: البته طراحی موانع موجود در ابتدا و انتهای پل می‌توانست بهتر از این باشد، به عنوان مثال می‌توان از متریال یا موادی از جنس بدنه پل این موانع را طراحی نمود از جمله گلدان‌هایی با آجر و نه از جنس سیمان تا هم‌نشینی بهتری با محیط خود داشته باشد.​
آلودگیهای بصری بنا
رجایی باغسرخی در ادامه سخنان خود به دیگر تفاوت‌های این پل با دو نمونه دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: پل خواجو و سی و سه پل به علت کنگره‌ای بودن و داشتن دیوار، بیننده از داشتن زاویه‌ای باز جهت رویت فضای رودخانه با زاویه‌ای باز محروم است ضمن اینکه ایستادن در لبه هر دو پل به علت عدم وجود حفاظ، کمی تشویش و اضطراب به همراه دارد هرچند تجربه این اضطراب به خصوص برای مهمانان یا توریست‌هایی که برای اولین بار از پل دیدن می‌کنند چندان خالی از لطف نیست.رجایی باغسرخی در ادامه سخنان خود با اشاره به سنگفرش این پل تاریخی گفت: سنگفرش مورد استفاده بر روی پل هرچند برعکس پل خواجو عبور بر روی آن را تسهیل کرده اما کمی از اصالت آن کاسته که البته شاید تجربه عبور بر روی سنگفرش ناهمواری مانند پل شهرستان یا پل خواجو در هماهنگی بیشتری با فضای کلی پل باشد و کمک بیشتری به بومی بودن این فضا بکند البته به شرطی که در طراحی و کاربرد سنگفرش استاندارد مناسب آن رعایت شود.این مدرس دانشگاه هنر اصفهان در ادامه سخنان خود با اشاره به مکعب‌های سنگی مربع شکلی که به عنوان مبلمان پل در فضای گسترده میان آن استفاده شده، اظهار داشت: این مکعبها از جهت اندازه متناسب با این فضا بوده و آسیبی به محیط کلی‌وارد نکرده اما از آنجا که این احجام قابل حرکت دادن هستند هر بار بیننده با چید مانی جدید مواجه می‌شود که توسط همشهری خوش ذوقی طراحی شده و این بی‌نظمی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.​
رجایی باغسرخی در ادامه سخنان خود یادآور شد: اما در کنار همه نکات مثبت این پل تاریخی متأسفانه چند نکته منفی نیز وجود دارد که با مدیریت مناسب به خوبی برطرف خواهد شد و عمده این نکات به نمای پل از پارک‌های اطراف مربوط می‌شود نخست اینکه پیاده‌رو و نرده‌های فلزی‌ از سمت شمال پل به موازات و پهلوی نمای غربی آن تعبیه شده و در پایین پل به شدت به نمای آن آسیب وارد می‌کنند.وی در ادامه با اشاره به اتاقکی که در وسط پل قرار گرفته است، گفت: یک پل فلزی که پل ارتباطی اتاق‌های زیر پل بوده چند سال پیش طراحی و نصب شده که اکنون گویا تنها مورد استفاده مسئولین فضای سبز است و کاربرد عمومی ندارد لذا بهتر است که هر چه زودتر مسئولین و طراحان شهری برای حل این مسئله و تغییر نحوه ارتباط با این اتاقک‌ها تدبیری بیندیشند.رجایی باغسرخی ادامه داد: در مورد این پل ارتباطی باید از طرحی که سازگاری بیشتری با فضای پل داشته باشد بهره جست همچنین از متریال یا رنگی که با هویت بصری پل هماهنگی بیشتری دارد استفاده شود و در مورد اتاقکهای زیر پل که قبلاً به عنوان قهوه‌خانه سنتی مورد استفاده بوده و گویا اکنون به عنوان اتاق کارگران فضای سبز به حال نیمه متروک درآمده نیز باید گفت می‌توان از این فضاها به شکل بهتری بهره جست و بیشتر اوقات کاربرد فرهنگی یا فرهنگی همراه با تجاری که به جذب توریست کمک کند می‌توان بهترین گزینه باشد.وی تصریح کرد: بهتر است که از این فضای مفید به شکل بهتری بهره جست و حتی با ایجاد یک مرکز کوچک فرهنگی بدون اینکه به فضای خلوت پل آسیبی وارد شود یک جاذبه گردشگری در آن ایجاد شود.​
رجایی باغسرخی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: نکته دیگر ناخوشایند در نمای این پل در همین ضلع آن قرار گرفته است. در ابتدای ورودی شمالی پل حجم سیاه رنگی با عنوان "شیر" اثر قدرت ا... معماریان نصب شده که هرچند به لحاظ نوع برخورد با موضوع و تکنیک و اصول مجسمه‌سازی اثر درخور توجهی است اما متأسفانه محل نصب خوبی ندارد که این مسئله باعث شده تا نه تنها از ارزش‌های خود اثر کم شود بلکه زیبایی پل را نیز تحت تأثیر قرار دهد.وی ادامه داد: هرچند نصب مجسمه در مبلمان شهری می‌تواند محاسن بسیار زیادی اعم از بالا بردن سطح آسایش و شادابی روحی شهروندان، آشنایی و پیوند بیشتر آنها با هنر و ارتقای سطح سواد بصری و هنریشان را دربرداشته باشد اما طراحی نامناسب و غیر اصولی مبلمان شهری و به کارگیری مجسمه شهری به عنوان جزئی از آن می‌تواند آسیب‌های جدی به بدنه شهر و هویت تاریخی آن وارد کند.رجائی باغسرخی در ادامه سخنان خود گفت: نکته حائز اهمیت اینجاست که یک اثر حجم یا مجسمه شهری خوب و مناسب باید از محل نصب خوبی نیز برخوردار باشد تا نه تنها لطمه‌ای به هویت تاریخی شهر وارد نکند بلکه خود نیز هرچه بهتر ویژگی‌های هنری‌اش را بروز دهد که متأسفانه این مسئله در مورد این اثر به خوبی رعایت نشده و این امر باعث شده تا بیننده از هر زاویه‌ای که به این پل تاریخی نظر می‌افکند این عنصر سنگین سیاه رنگ را نیز در نمای پل ببیند.این کارشناس ارشد ارتباطات تصویری خاطر نشان کرد: در حقیقت این حجم به حریم تاریخی پل تجاوز کرده و کلیت نمای آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده که این نمونه مثال بسیار مناسب و بارزی از این مطلب است.در هر صورت نباید فراموش کرد برای شناخت هویت یک اثر تاریخی و محیطی که اثر در آن واقع شده، اولین گام در طراحی و به‌کارگیری مبلمان مناسب برای آن است که در این عرصه باید مدیران شهری با همکاری و استفاده از نظرات کارشناسان مختلف از جمله کارشناسان میراث‌فرهنگی و مرمت، معماران و طراحان شهری، طراحان گرافیست، مهندسین ترافیک شهری و سایر متخصصین تلاش نمایند تا بهترین گزینه و طراحی را برای آثار تاریخی انتخاب کنند

http://www.fardanews.com/fa/news/142886/.​
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر: آسیب دیدن اشیاء تاریخی موزه مصر

تصاویر: آسیب دیدن اشیاء تاریخی موزه مصر

http://www.fardanews.com/fa/news/135516/تصاویر-آسیب-دیدن-اشیاء-تاریخی-موزه-مصر
































 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفوذ آب در پایه ستون‌های کاخ اختصاصی کوروش

نفوذ آب در پایه ستون‌های کاخ اختصاصی کوروش


بارش باران در منطقه پاسارگارد، آب گرفتگی و نفوذ آب در پایه ستون‌های کاخ اختصاصی کوروش در این محوطه تاریخی، منجر به شکسته شدن سنگ‌ها و تخریب آثارباستانی شده است.
سلیمان محمودی کارشناس میراث فرهنگی آب باران را از عوامل تخریب سنگهای باستانی اعلام کرده و گفته است: برخی از سنگ‌های باستانی با هیچ عاملی به زودی تخریب نمی‌شوند اما همین سنگ‌ها با آب باران به سرعت از هم می‌پاشند. آب باران روان است می‌تواند به راحتی در هر جرز و شکاف وارد شود و شکاف سنگ را بیشتر کند.
این نخستین بار نیست که مساله نفوذ آب باران به سنگ‌های باستانی محوطه تاریخی ایران مطرح شده است، اما به اعتقاد صاحبنظران به دلیل نبود راه حل مناسب برای نگهداری از این آثار باستانی این بناها در معرض تخریب قرار دارند.
برخی از کارشناسان ساخته شدن سد سیوند در نزدیکی این محوطه را از دلایل افزایش بارش این منطقه عنوان ‌می‌کنند. این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان معتقدند سد سیوند و دریاچه آن باعث افزایش رطوبت منطقه شده و افزایش بارش با احداث این سد ارتباط چندانی ندارد. ساخت سد در مناطق مختلف شرایط و وضعیت آب و هوایی منطقه‌ای که سد در آن ساخته می‌شود را تغییر می‌دهد.
کارشناسان حوزه میراث فرهنگی معتقدند که دریاچه تشکیل شده پشت سد سیوند رطوبت محوطه پاسارگاد را افزایش داده است. براساس آخرین گزارشی که در رسانه‌های ایران منتشر شد، رطوبت محوطه پاسارگاد در اردیبهشت سال ۱۳۸۹به ۳۰ درجه رسید در حالی که نهایت رطوبت پیش از راه اندازی سد سیوند بین ۱۲ تا ۱۵ درجه بوده است.
حال این نگرانی وجود دارد که با توجه به افزایش رطوبت و بارندگی‌های فصلی در این منطقه این آثار تاریخی که به ثبت جهانی نیز رسیده است در معرض تخریب بیشتری قرار بگیرد.
سد سیوند در ۱۰۰ کیلومتری شهر شیراز و در نزدیکی محوطه تاریخی پاسارگاد بر روی تنگه بلاغی ساخته شده است. گفته می‌شود نزدیک به ۱۰۰ محوطه باستانی در این تنگه قرار داشته که با آبگیری این سد در ۳۰ فروردین سال ۱۳۸۶ تمام این آثار به زیر آب رفته است.
وسعت دریاچه این سد حدود ۱۵ کیلومتر مربع برآورد شده و ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.
براساس آخرین گزارشی که در رسانه‌های ایران منتشر شد رطوبت محوطه پاسارگاد در اردیبهشت سال ۱۳۸۹به ۳۰ درجه رسید در حالی که نهایت رطوبت پیش از راه اندازی سد سیوند بین ۱۲ تا ۱۵ درجه بوده است.
پیشتر این موضوع مطرح شده بود که ساخت سد تنها بر رطوبت این منطقه تاثیر نخواهد گذاشت و موجب تغییر در اکوسیستم منطقه خواهد شد، از جمله این تغییرات افزایش رطوبت، ظهور گیاهان جدید و مهاجرت جانوران به این منطقه خطر تخریب و فرسودگی آثار باستانی را افزایش می‌دهد.
با افزایش رطوبت گل‌سنگ‌ها نیز ظاهر می‌شوند.صاحبنظران بروز این پدیده را معمولی‌ترین وضعیت پیش آمده پس از افزایش رطوبت عنوان می‌کنند. گل سنگ‌ها به راحتی در داخل سنگ نفوذ کرده و سنگ را تخریب می‌کنند.
گل‎سنگ‌ها انواع مختلف دارند به همین دلیل برای متوقف کردن رشد هر نوع از آنها نیاز به راهکاری متفاوت است و نکته مهم در خصوص این گیاه آن است که گل‌سنگ از بین نمی‌رود و تنها رشد آن متوقف می‌شود.
در عین حال کارشناسان برای ارائه ادله بیشتر به آثار تاریخی در شمال ایران اشاره می‌کنند. آنان معتقدند که آثار سنگی در شمال ایران به دلیل رطوبت بالا و رشد گل‌سنگ از بین رفته است و تعداد آثار محدود باقی مانده نیز در حال تخریب هستند و دیگر ممکن است نشانی از آنها نباشد.
یکی از راهکارهای ارائه شده برای نجات آثار پاسارگاد، مسقف کردن آن عنوان شده است این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان این راهکار را چندان عملی توصیف نمی‌کنند. آنان معتقدند ممکن است برای بارش نزولات راهی پیدا شود،اما رطوبت محوطه که به داخل سنگ‌ها نفود می‌کند و در اثر سرما یخ زده و سنگ‌ها را شکاف می‌دهد نیاز به کنترل دارد .
به نظر می‌رسد که مسئولان باید هرچه سریع‌تر به دنبال راهی برای نجات این محوطه تاریخی باشند، پیش از آنکه سنگ‌های شکافته جایگزین ستون‌ها برای بیان تاریخ شود.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
چنگيز قلعه يکي بناهاي تاريخي بيجار با قدمت تاريخي ـ اسلامي است که در 5 کيلومتري غرب شهرستان بيجار قراردارد.
اين قلعه در 5 کيلومتري غرب شهرستان بيجار و برروي کوه طبيعي در جنوب غربي روستاي چنگيز قلعه واقع شده، دسترسي به اين قلعه تنها در بخش کوچکي از ضلع جنوبي قلعه امکان پذير است، که بر اثر گذشت زمان دروازه ورودي آن ازبين رفته است.

بيشتر مصالح ساختماني استفاده شده در اين بناي تاريخي سنگ و ساروج به ويژه آهک و گچ بوده ودر بعضي قسمتها نيز آجر به کار رفته است.

اين قلعه باتوجه به شيوه معماري آن متعلق به دوره ساساني بوده که در دوره هاي اسلامي (ايلخانان) مورد استفاده قرار گرفته است.

شايان ذکر است شهرستان بيجار يکي از تاريخي‌ترين شهرستانهاي استان کردستان و داراي بافت تاريخي و کهن است.

به گزارش ميراث آريا، اين اثر تاريخي به شماره 5911 درتاريخ 8مرداد سال 81 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
http://www.suiglenews.com/newss_308970
 
بالا