[ فرهنگی ] کالاتراوا ـ مرکز سمفونی آتلانتا

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز


" یک خلاقیت زیبا و بی نظیر و معاصر در معماری و فن‌آوری" (آلیسون ولگامور).مرکز جدید سمفونی آتلانتا، اولین سالن کنسرت مختص امکانات آموزشی در تاریخ 60ساله ارکستر سمفونی آتلانتا می باشد، مجموعه‌ای که از امتیاز جهانی برخورداراست و تحت مدیریت موسیقی روبرت اسپانو و مدیریت رهبر ارکستر دونالد رونیسز می‌باشد. این ساختمان به عنوان یک سازه مهم در توسعه محوطه رو به رشد مرکز هنرهای وردراف ، یک امتیاز اقتصادی و شهری اساسی برای آتلانتا ایجاد خواهد کرد و نماد مدرن و مهیج از ایالت جورجیا می‌باشد. نور و شفافیت در طراحی آن به سبب فضای بسیار زیادی ازشیشه و فولاد در بدنه منحنی شکل از بتون سفید درخشان می‌باشد. فضای عمومی درون و اطراف ساختمان و به طور برجسته درون دو سالن انتظار (لابی) پرنور ، به سمت میادینی بامناظر طبیعی باز می‌شود. میدان پایینی یک ورودی برای بازدیدکنندگانی که با ماشین به محوطه می‌رسند ایجاد می‌کند و میدان بالایی که یک مکان گردآوری و چشم‌انداز می‌باشد، ساختمان را به یک راه تشریفاتی که دو طرف آن درخت است از طریق پیاده‌رو مرتفع مربوط می‌سازد. بالا‌آمدگی و پایین‌رفتگیِ پشت سازه ،شبیه دو برگ خم شده از فولاد ظریف مشبک است. برگ کوچک نشانه یک ورودی کناری روی یک تراس است. برگ بزرگتر که سازه را 186 پا بالا می‌برد به محور مرکزی ساختمان اعتبار چشم‌گیری می‌دهد. با اضافه کردن پویایی(دینامیسم) به این طراحی، بالهای یک ضد‌آفتاب که از فولاد متحرک است در بالای سالن انتظار بالایی، باز و بسته می‌شود. سالن کنسرت ویژگی‌های یک سالن که با محل نشیمن به سبک تاکستان احاطه شده را دارد. شکل قرارگرفتن دو هزار صندلی برای حضار به صورت صمیمی در اطراف ارکستر (دویست صندلی برای گروه کر کنسرت سمفونی) می‌باشد. در همان زمان ارتفاع سقف برای اهداف آکوستیکی از 48پا تا 154پا در بالای صحنه نمایش تغییر می‌کند. دوفضای اجرای دیگر ( سالن تمرین و سالن استودیو) برای 300 تا350 نفر محل استقرار ایجاد می‌کند. مرکز آموزش برای افراد ِارکستر در تمامی سنین ایجاد شده و فضای 11000متر مربع را اشغال می‌کند.
بالا‌آمدگی و پایین‌رفتگیِ پشت سازه ،شبیه دو برگ خم شده از فولاد ظریف مشبک است. برگ کوچک نشانه یک ورودی کناری روی یک تراس است.
میدان بالایی که یک مکان گردآوری و چشم‌انداز می‌باشد، ساختمان را به یک راه تشریفاتی که دو طرف آن درخت است از طریق پیاده‌رو مرتفع مربوط می‌سازد.
سالن کنسرت ویژگی‌های یک سالن که با محل نشیمن به سبک تاکستان احاطه شده را دارد.
سانتیاگو کالاتراوا

منبع:اتود


 
بالا