[ حمل ونقل عمومی ]بهترین فرودگاه های جهان

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آشنايي با فرودگاه بين المللي كانساي ژاپن نماد معماري هاي نوين


مترجم: عليرضا سزاوار
بدون شك فرودگاه كانساي ژاپن را كه نمادي از معماري «هاي تك» است، مي توان از جمله دستاوردهايي دانست كه نه تنها با تكيه بر فناوري پيشرفته زمان خود طراحي و ساخته شده، بلكه بقاي آن هم وابسته به تجهيزات بسيار پيشرفته است.

با ورود به عرشه پل ارتباطي اين فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاري آن، در واقع شما بليت ورود به يك نمايشگاه دائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي كنيد. پلي به طول 5/2 كيلومتر با 6 مسير مخصوص عبور اتومبيل و يك مسير مخصوص قطار مسافربري، اين فرودگاه را كه در اصل يك جزيره 504 هكتاري است به شهر ساحلي «كوبه» ژاپن متصل مي كند. البته اين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي كانساي نيست و مسافران به وسيله كشتي هاي تندرو از كوبه (نزديك ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان كمتر از 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني «تاكوشيما» در مدت زمان 80 دقيقه به اين فرودگاه (كه روزانه بيش از يكصد هزار مسافر را جابه جا مي كند) دسترسي پيدا مي كنند.



عمليات اجرايي اين فرودگاه كه طرح آن در سال 1987 به وسيله «رنزو پيانو» معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بيش از شش هزار نفر به اتمام رسيد و به وسيله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاكنون مجهز به چنان امكانات پيشرفته يي شده است كه نمونه آن در هيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودي به فرودگاه به طول 5/3 كيلومتر (كه بزرگترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهي مي رسيم كه روي يك جزيره مصنوعي آرميده است: جزيره يي كه فقط عمليات خاكريزي آن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه، نزديك به سه سال طول كشيده است. اولين چيزي كه هنگام ورود از راه يكي از 44 ورودي به ساختمان اصلي فرودگاه، توجه شما را به خود جلب مي كند، پيغامي است كه از تلفن همراهتان دريافت مي كنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسال شده و به شما اطلاع مي دهد كه مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه كانساي و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان به زبان دلخواهتان به وسيله تلفن همراه خود، در اختيار داشته باشيد.


در اين فرودگاه، هيچ كس نگران كنترل بليت، بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسيله نقاله هايي كه در ورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل كانال هاي ويژه يي به طرف هواپيمايي كه منتظر مسافران است، هدايت شده و يك سيستم امنيتي موقعيت آنها را براي مسافران مشخص مي كند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر كه به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هواي تميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است كه به سقف غول پيكر ساختمان متصل است. اين سقف كه به شكل قوسي طراحي شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در كارگاه معماري «رنزو پيانو» و با همكاري مهندسان مكانيك ژاپني و با استفاده از كمترين تجهيزات مكانيكي طراحي و توليد شده است.

جالب اينكه اين سقف هوشمند است و نسبت به دماي هواي محيط و نيز كيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد. فرودگاه كانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است كه نابينايان در آن كاملاً راحت هستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فكر مسافران نابينا هم بوده و برجستگي هايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند كه براساس خط بريل است و نابينايان مي توانند با لمس كردن آنها دقيقاً متوجه شوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اين اطلاعات مسير مورد نياز خود را هم به درستي پيدا كنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتي وجود دارد كه به طور كامل به نابينايان كمك مي كند. اين تنها نمونه كوچكي از امكانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفته است.



سازه اصلي اين فرودگاه 18 ميليارد دلاري كه جزيره زير پاي خود را به زانو درآورده است، از يك سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابر زلزله هاي 9 ريشتري هم به راحتي مقاومت مي كند.


البته كارشناسان تخمين زده اند كه اين جزيره مصنوعي هر 50 سال، 11 متر نشست مي كند كه البته اين مشكل هم به وسيله طراحان فرودگاه برطرف شده است زيرا اولين و كوچك ترين لغزش ناشي از اين نشست ها، به وسيله حسگرهايي كه روي تمامي 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مركز كنترل مربوطه ارسال مي شود و در اين صورت ستون هايي كه مانند ستون برج كنترل فرودگاه، سوار بر برجك هاي هيدروليك اتوماتيك هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند. در مورد ديگر ستون ها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جك هاي هيدروليكي، ستون هايي را كه در اثر نشست تغيير اندكي كرده اند، بلند كرده و به وسيله ورقه هاي فولادي كه با ضخامت هاي مختلفي در اختيار دارند، ستون را به بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند، بنابراين اين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته يي است كه وظيفه كنترل چندصد ستون بزرگ فولادي را برعهده دارد.




بسياري از امكانات و تجهيزاتي كه در حال حاضر در اين فرودگاه پيشرفته وجود دارد، در جهان بي نظير است و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است كه در حال حاضر راحتي و آسايشي مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آورده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lilac

عضو جدید
فرودگاه پکن- فاستر و شرکا

فرودگاه پکن- فاستر و شرکا

پس از گذشت 4 سال، ساخت فرودگاه پکن، بزرگترین فرودگاه حال حاضر جهان، درست قبل از المپیک 2008 به پایان رسید. این فرودگاه توسط فاستر و شرکا به منظور ایجاد مجموعه ای کارا و با رعایت اصولی چون کارکرد، آسایش مسافرین، پایداری و بهره گیری از نور طبیعی طراحی گشته است. شاخص ترین قسمت این فرودگاه، سقف آن است که بعنوان برداشتی از فرهنگ کهن چین، فرمی اژدها مانند یافته است. نورمن فاستر در خصوص این پروژه چنین اظهار می دارد:
" این بنایی است که زاده بافت اطراف خویش است. پروژه ای که حس وحدت مکان چینی را بخوبی نشان می دهد و در واقع بعنوان دروازه ای برای ملت خود می باشد که توسط سقف بلند پروازانه و رنگهای سنتی چینی جلوه می نماید؛ ترکیبی از قرمز امپراطوری و زرد طلایی بطوریکه هنگام حرکت در طول آکس مرکزی ستونهای قرمز دوردست یادآور معابد چینی است.







 
آخرین ویرایش:

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه دوبی 20 سال پیش . . .

فرودگاه دوبی 20 سال پیش . . .

بچه ها یه چیز فوق العاده براتون میذارم که فقط بخندینها. . . .
این فرودگاه دوبی هست حدود 20 یا 30 سال پیش . . .
واقعا جالب هست . . .





تورو خدا برج مراقبتش ر نگاه کن . . . .




اینهم مراسم استقبال و محافظان تفنگدار . . .

 

Saeed_askari

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم اون عکس اولی و آخری شیخ دبی رفته زمین نشستن هواپیما رو نگاه کنه:biggrin:


اینا دریا رو پر میکنن که جزیره داشته باشن ولی خودمون تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و کیش و قشم و خارک و .... داریم
اینا دارن خاک ایران رو کیلویی میخرن و میارن دبی ولی خودمون ....
حالا ایران کجا....امارات کجا
جای بسی تامل هست:question:
 

architect.66

عضو جدید
فوکساز ، برنده طراحی فرودگاه شنزن

فوکساز ، برنده طراحی فرودگاه شنزن

ماسیمیلیانو و دوریانا فوکساز افتخار طراحی ترمینال شماره 3 جدید فرودگاه بین المللی بائوآن شنزن (Shenzen Bao'an international airport)در شهر شنزن چین را بدست آوردند. طرح برنده آنها سقفی شیشه ای را نشان می دهد که با بقیه ترمینال ها ارتباط دارد و اجازه می دهد نور طبیعی در سالن اجتماع جریان یابد. [ ... ]

نمای خارجی از یک پوسته دولایه تشکیل شده که شامل یک تور لطیف در داخل و مدلی شیشه ای است که به صورت سازه ای هندسی به هم متصل شده اند.
با اضافه کردن این ترمینال جدید فرودگاه شنزن چهارمین فرودگاه بزرگ چین خواهد شد.​






عکسهای این فرود گاه در سایت www.fuksas.it قابل مشاهده است​
 

فرح نوش

عضو جدید
کاربر ممتاز
آشنایی با فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن
بدون شک فرودگاه کانسای ژاپن را که نمادی از معماری �های تک� است، می توان از جمله دستاوردهایی دانست که نه تنها با تکیه بر فناوری پیشرفته زمان خود طراحی و ساخته شده، بلکه بقای آن هم وابسته به تجهیزات بسیار پیشرفته است.

با ورود به عرشه پل ارتباطی این فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاری آن، در واقع شما بلیت ورود به یک نمایشگاه دائمی فناوری را به جای قبض عوارض دریافت می کنید. پلی به طول 5/2 کیلومتر با 6 مسیر مخصوص عبور اتومبیل و یک مسیر مخصوص قطار مسافربری، این فرودگاه را که در اصل یک جزیره 504 هکتاری است به شهر ساحلی �کوبه� ژاپن متصل می کند. البته این پل تنها مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی کانسای نیست و مسافران به وسیله کشتی های تندرو از کوبه (نزدیک ترین شهر ساحلی ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه و از دورترین شهر ساحلی ژاپن یعنی �تاکوشیما� در مدت زمان 80 دقیقه به این فرودگاه (که روزانه بیش از یکصد هزار مسافر را جابه جا می کند) دسترسی پیدا می کنند.

عملیات اجرایی این فرودگاه که طرح آن در سال 1987 به وسیله �رنزو پیانو� معمار برجسته ایتالیایی ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بیش از شش هزار نفر به اتمام رسید و به وسیله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاکنون مجهز به چنان امکانات پیشرفته یی شده است که نمونه آن در هیچ فرودگاه دیگری در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودی به فرودگاه به طول 5/3 کیلومتر (که بزرگترین پل آبی در جهان هم محسوب می شود) به فرودگاهی می رسیم که روی یک جزیره مصنوعی آرمیده است: جزیره یی که فقط عملیات خاکریزی آن به وسیله شناورهای عظیم الجثه حامل میلیون ها تن شن و ماسه، نزدیک به سه سال طول کشیده است. اولین چیزی که هنگام ورود از راه یکی از 44 ورودی به ساختمان اصلی فرودگاه، توجه شما را به خود جلب می کند، پیغامی است که از تلفن همراهتان دریافت می کنید. این پیغام به وسیله سیستم فرودگاه برای شما ارسال شده و به شما اطلاع می دهد که می توانید تمامی اطلاعات پرواز فرودگاه کانسای و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتی، سیاحتی مورد نیازتان به زبان دلخواهتان به وسیله تلفن همراه خود، در اختیار داشته باشید.

در این فرودگاه، هیچ کس نگران کنترل بلیت، بار و گذرنامه خود نیست، زیرا هنگام عزیمت به فرودگاه تمامی این تشریفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسیله نقاله هایی که در ورودی فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال های ویژه یی به طرف هواپیمایی که منتظر مسافران است، هدایت شده و یک سیستم امنیتی موقعیت آنها را برای مسافران مشخص می کند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هوای تمیزی در جریان است و دلیل آن هم وجود سامانه تهویه استثنایی ساختمان است که به سقف غول پیکر ساختمان متصل است. این سقف که به شکل قوسی طراحی شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسی ها و آزمایش های فراوان در کارگاه معماری �رنزو پیانو� و با همکاری مهندسان مکانیک ژاپنی و با استفاده از کمترین تجهیزات مکانیکی طراحی و تولید شده است.
جالب اینکه این سقف هوشمند است و نسبت به دمای هوای محیط و نیز کیفیت هوای هر قسمت از ساختمان تغییر حالت می دهد. فرودگاه کانسای ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابینایان در آن کاملاً راحت هستند زیرا طراحان این بنای عظیم به فکر مسافران نابینا هم بوده و برجستگی هایی روی ستون های ورودی و خروجی تمام راهروهای فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بریل است و نابینایان می توانند با لمس کردن آنها دقیقاً متوجه شوند در چه بخشی از فرودگاه قرار دارند و به وسیله این اطلاعات مسیر مورد نیاز خود را هم به درستی پیدا کنند. علاوه بر این روی تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتی وجود دارد که به طور کامل به نابینایان کمک می کند. این تنها نمونه کوچکی از امکانات رفاهی بی نظیر این فرودگاه پیشرفته است.

سازه اصلی این فرودگاه 18 میلیارد دلاری که جزیره زیر پای خود را به زانو درآورده است، از یک سیستم هوشمند بسیار پیشرفته برخوردار است و در برابر زلزله های 9 ریشتری هم به راحتی مقاومت می کند.




البته کارشناسان تخمین زده اند که این جزیره مصنوعی هر 50 سال، 11 متر نشست می کند که البته این مشکل هم به وسیله طراحان فرودگاه برطرف شده است زیرا اولین و کوچک ترین لغزش ناشی از این نشست ها، به وسیله حسگرهایی که روی تمامی 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوطه ارسال می شود و در این صورت ستون هایی که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک های هیدرولیک اتوماتیک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلی و به وضعیت گذشته برمی گردانند. در مورد دیگر ستون ها هم گروه های متخصص مستقر در بخش نگهداری فرودگاه با استفاده از جک های هیدرولیکی، ستون هایی را که در اثر نشست تغییر اندکی کرده اند، بلند کرده و به وسیله ورقه های فولادی که با ضخامت های مختلفی در اختیار دارند، ستون را به بخش هم تراز با دیگر ستون های دیگر این ابرساختمان بازمی گردانند، بنابراین این فرودگاه مجهز به سیستم بسیار پیشرفته یی است که وظیفه کنترل چندصد ستون بزرگ فولادی را برعهده دارد.


بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در این فرودگاه پیشرفته وجود دارد، در جهان بی نظیر است و این به دلیل توجه و آینده نگری طراحان و سازندگان این بنای عظیم است که در حال حاضر راحتی و آسایشی مثال زدنی را برای مسافرانش به همراه آورده است.



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سـعید

مدیر بازنشسته
من فیلم کامل ساخت این فرودگاه رو از مرحله اول تا انتها دارم..
کاش میشد به یه صورتی برای همه گذاشت ولی به خاطر حجم بالای فایل امکانش نیست..
یک CD کامله و واقعا معرکه ست..
 

artmiss

عضو جدید
فرودگاه امام خمینی (IKIA)

فرودگاه امام خمینی (IKIA)

امیر طائفی

كشور ايران به‌عنوان يك بزرگراه ارتباطي شرق و غرب در جهان مطرح مي‌باشد و امروزه نيز بخشي از ارتباطات هوايي را در جهان تحت پوشش قرارداده است. بنابراين ضرورت احداث يك فرودگاه بين المللي بزرگ و متناسب با استانداردهاي جهاني به‌دليل مشكلات ايجاد شده به سبب گسترش شهري و ارتفاعات موجود در شمال تهران و همچنين تداخل پروازهاي نظامي ، مورد توجه مسوولين قرارگرفت.
در طراحي اين فرودگاه يك مشاور بين المللي اروپايي همكاري داشته و نظارت كلي در ساخت اين فرودگاه را نيز به عهده داشته است.
ين فرودگاه در زميني به وسعت
۵/۱۳ هزار هکتار در ۳۰ کيلومترى تهران احداث شده است ،ظرفيت پذيرش مرحله اول اين فرودگاه سالانه ۶ تا۵ / ۶ ميليون نفر است که در فاز دوم به حدود ۱۵ ميليون مسافر و درمرحله سوم اين تعداد تا۴۰ ميليون مسافر در سال افزايش مييابد.
نمونه های این فرودگاه را به لحاظ فرمت معماری در مقیاس های مختلف با کیفیت جزییات اجرایی بالاتر حتی در فرودگاه های محلی اروپایی نیز می توان تجربه کرد .احداث اين فرودگاه عمدتا به‌منظور پاسخگويي به نيازهاي مسافرين و جذب پروازهاي ترانزيت بين المللي (كانالي براي ارتباط بين اروپا و آسيا) صورت گرفته است..با توجه به رویکرد ترانزیتی این فرودگاه و اینکه قرار است مسافران عبوری زیادی به آن وارد و خارج شوند، باید تلاش می شد در ضمن طراحی یک فرودگاه به روز و پیشرو، شاخص های فرهنگی هنری ایرانی به نمایش گذاشته شود و به مسافری که در آن قرار می گیرد حضور در ایران تاکید شود و دیدی هرچند اجمالی نسبت به ماهیت تمدن ایرانی به او ارائه گردد و در ضمن انگیزه ای شود برای سفر به ایران و آشنایی بیشتر با ایران. ولی کسی که به این فرودگاه وارد می شود ،نه تنها هیچ نشانه ای مبتنی بر ماهیت ایرانی این فرودگاه در یافت نمی کند بلکه در انبوهی از ستون های بتونی راه خود را گم می کند!!
پايانه مسافري با زيربناي ۸۱ هزار متر مربع با قابليت پذيرش ۵/۶ ميليون مسافر در سال از دو بخش سمت هوا و سمت زمين تشكيل شده است كه سمت زمين يا مركز پايانه مسافري داراي بناي عظيم ۴ طبقه با سقف كماني سبك براي تمام فعاليت هاي مسافران ورودي و خروجي و همراهان آنها با نماي شيشه اي كامل است و سمت هوا داراي بناي كشيده براي مسافران ورودي و خروجي با سقفي ساده و مسطح با هفت دروازه ورودي و خروجي (۱۴ پل اتصال به هواپيما)
است. توقفگاه اتومبيل با زيربناي ۴۲ هزار متر مربع در دو طبقه با ظرفيت كلي ۱۴۰۰ دستگاه اتومبيل با سازه بتني با تسهيلات دسترسي آسان احداث گرديده است.
با وجود اینکه خطوط دسترسی سواره در مجموعه طراحی نسبتا مناسبی بر اساس فولدینگ دارند ولی در فضای پایانه مسافری نه معماری فضا و نه تابلو های راهنمایی، به شما کمکی قابل قبول در مسیر یابی نمی کنند.
ساختمان موتورخانه پايانه مسافري با مساحت
۴۲۰۰ متر مربع براي سرويس دهي به دو مجموعه پايانه مسافري براي فاز اول و دوم بهره برداري، با ۴ دستگاه ديگ بخار ۳۵ تني، ۶ دستگاه مبدل حرارتي، ۴ دستگاه چيلر جذبي و تجهيزات ديگر مورد بهره برداري قرار گرفته است. پل هاي دسترسي به پايانه مسافري شامل پل ۱۵۰ متري و مجموعه پل هاي شرق پايانه (شامل پل هاي سراسري و ۳ و ۴) تكميل شده و مورد استفاده قرار گرفته است. سطوح پروازي شامل باند به طول ۴۲۰۰ متر و عرض ۶۶ متر، تاكسي وي هاي موازي و ارتباطي، دسترسي به آشيانه و شمال به جنوب و پل هاي مربوط و اپرون هاي مسافري، پايانه بار، آشيانه و محل آزمايش موتور هواپيما، تماماً بتن مسلح و بهره برداري از آن آغاز شده است. شبكه برق، آب، مخابرات و گاز همگي مورد بهره برداري قرار گرفته و كليه نيازهاي فرودگاه و ساختمان هاي جنبي آن را تامين مي نمايد. ساختمان هاي جنبي شامل ساختمان هاي آتش نشاني عمومي و سطوح پروازي، ساختمان هاي توقفگاه و تعميرگاه خودروهاي سنگين و مديريت فرودگاه، انبارها، پست هاي برق، ساختمان هاي مربوط به تصفيه آب و جمع آوري و دفع زباله، ساختمان هاي مربوط به نيروهاي امنيتي، انتظامي و حراست، ساختمان هاي مخابرات و هواشناسي، پمپ بنزين و ساختمان هاي مربوط به سوخت رساني به هواپيما بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع زيربنا، آماده بهره برداري هستند. عمليات گريدينگ و احداث جاده ها و پل هاي ارتباطي شامل بزرگراه دسترسي از آزادراه قم تا جاده ساوه، بزرگراه دسترسي در محدوده عملياتي، بزرگراه دسترسي حدفاصل جاده ساوه و آزادراه ساوه، راه هاي دسترسي داخلي، جاده هاي دسترسي به پايانه مسافري به طول ۸۰ كيلومتر، مورد بهره برداري قرار گرفته است. برج مراقبت فرودگاه بين المللي امام خميني با ۱۱۰۰ متر مربع زيربنا و ارتفاع ۹/۵۶ متر و ساختمان پشتيباني با ۶۸۰۰ زيربنا، در چهار طبقه كامل شده است

برج مراقبت

ورودی پرواز خارجی


اجرای ضعیف جزئیات ساختمانی


مسافران از ستون های بتونی نمایان، سان می بینند!
اتصال نامناسب ستون ها به سقف(از لحاظ معماری)
جنگلی از ستون!
 

sanaz950

عضو جدید
جنگل ستون رو خوب اومدي....:D
ولي جدا از انتقاداتي كه به معماري فرودگاه وارده سايت فرودگاه هم درست انتخاب نشده .فكر كنين مسافراي خارجي بعد از خروج از فرودگاه قدم به بيابون ميزارن بعد از 30 -40 كيلومتر هم ميفتن وسط ترافيك و دود ودم تهران . ساختمانهايي با نماي زشت يكي جلو يكي عقب يكي كوتاه و يكي بلند بهشون خوش آمد ميگه .از برج ميلاد كه قراره سمبل تهران باشه تو اون دود غليظ عملاچيزي ديده نميشه و...
بگذريم...انگار اون حرفاي قشنگي كه استادا ميگفتن درباره انتخاب سايت و سيركولاسيون و سلسله مراتب و.... فقط مال كلاس و درسه .
 
آخرین ویرایش:

proarc

عضو جدید
وقتی یه پروژه این قدر طول بکشه تا ساخته بشه جز این نمی شه انتظار داشت
و کشور ما اول یه بنا رو می سازن بعد در مورد فرم و تاثیراتش بحث می کنن که ببینن چه کار کردن این فرودگاه هم از این دست بنا هاس
 

milad.ebadi

عضو جدید
کمیت به جای کیفیت!

کمیت به جای کیفیت!

تو ایان فقط دوست دارن یه چیز بزرگ بسازن.افتخارشون به همینه!به کیفیت زیاد توجه نمی کنن!بعضی از طرح هاشون اشتباهات فاحش دانشجویان ترم 2 و 3 معماری رو داره!

کاش یه نگاهی به معماری ایرانی و سنتی می کردن!
 

mary.k.arch_58

عضو جدید
سلام . یه چیز جالب دیگه اینکه طرح فرودگاه امام از یه معمار خیلی معروف دنیاست که خیلی از فرودگا ه های درست حسابی تو دنیا رو اون طراحی کرده حالا چیشده تو ایران کارش انقدر افتضاح شده خودش داستان دا ره ظاهرا کل طرح اون بینوا رو تغییر دادن به هزار و یک علت که خودشون می دونند البته ما هم میدونیم مگه نه!!!!!!!!!!!!!!!!!:biggrin:
 
آخرین ویرایش:

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن

فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن


آشنایی با فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن / نماد معماری های نوین



بدون شک فرودگاه کانسای ژاپن را که نمادی از معماری �های تک� است، می توان از جمله دستاوردهایی دانست که نه تنها با تکیه بر فناوری پیشرفته زمان خود طراحی و ساخته شده، بلکه بقای آن هم وابسته به تجهیزات بسیار پیشرفته است.
با ورود به عرشه پل ارتباطی این فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاری آن، در واقع شما بلیت ورود به یک نمایشگاه دائمی فناوری را به جای قبض عوارض دریافت می کنید. پلی به طول 5/2 کیلومتر با 6 مسیر مخصوص عبور اتومبیل و یک مسیر مخصوص قطار مسافربری، این فرودگاه را که در اصل یک جزیره 504 هکتاری است به شهر ساحلی �کوبه� ژاپن متصل می کند. البته این پل تنها مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی کانسای نیست و مسافران به وسیله کشتی های تندرو از کوبه (نزدیک ترین شهر ساحلی ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه و از دورترین شهر ساحلی ژاپن یعنی �تاکوشیما� در مدت زمان 80 دقیقه به این فرودگاه (که روزانه بیش از یکصد هزار مسافر را جابه جا می کند) دسترسی پیدا می کنند.





عملیات اجرایی این فرودگاه که طرح آن در سال 1987 به وسیله �رنزو پیانو� معمار برجسته ایتالیایی ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بیش از شش هزار نفر به اتمام رسید و به وسیله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاکنون مجهز به چنان امکانات پیشرفته یی شده است که نمونه آن در هیچ فرودگاه دیگری در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودی به فرودگاه به طول 5/3 کیلومتر (که بزرگترین پل آبی در جهان هم محسوب می شود) به فرودگاهی می رسیم که روی یک جزیره مصنوعی آرمیده است: جزیره یی که فقط عملیات خاکریزی آن به وسیله شناورهای عظیم الجثه حامل میلیون ها تن شن و ماسه، نزدیک به سه سال طول کشیده است. اولین چیزی که هنگام ورود از راه یکی از 44 ورودی به ساختمان اصلی فرودگاه، توجه شما را به خود جلب می کند، پیغامی است که از تلفن همراهتان دریافت می کنید. این پیغام به وسیله سیستم فرودگاه برای شما ارسال شده و به شما اطلاع می دهد که می توانید تمامی اطلاعات پرواز فرودگاه کانسای و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتی، سیاحتی مورد نیازتان به زبان دلخواهتان به وسیله تلفن همراه خود، در اختیار داشته باشید.



در این فرودگاه، هیچ کس نگران کنترل بلیت، بار و گذرنامه خود نیست، زیرا هنگام عزیمت به فرودگاه تمامی این تشریفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسیله نقاله هایی که در ورودی فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال های ویژه یی به طرف هواپیمایی که منتظر مسافران است، هدایت شده و یک سیستم امنیتی موقعیت آنها را برای مسافران مشخص می کند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هوای تمیزی در جریان است و دلیل آن هم وجود سامانه تهویه استثنایی ساختمان است که به سقف غول پیکر ساختمان متصل است. این سقف که به شکل قوسی طراحی شده و 90 هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسی ها و آزمایش های فراوان در کارگاه معماری �رنزو پیانو� و با همکاری مهندسان مکانیک ژاپنی و با استفاده از کمترین تجهیزات مکانیکی طراحی و تولید شده است.



جالب اینکه این سقف هوشمند است و نسبت به دمای هوای محیط و نیز کیفیت هوای هر قسمت از ساختمان تغییر حالت می دهد. فرودگاه کانسای ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابینایان در آن کاملاً راحت هستند زیرا طراحان این بنای عظیم به فکر مسافران نابینا هم بوده و برجستگی هایی روی ستون های ورودی و خروجی تمام راهروهای فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بریل است و نابینایان می توانند با لمس کردن آنها دقیقاً متوجه شوند در چه بخشی از فرودگاه قرار دارند و به وسیله این اطلاعات مسیر مورد نیاز خود را هم به درستی پیدا کنند. علاوه بر این روی تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتی وجود دارد که به طور کامل به نابینایان کمک می کند. این تنها نمونه کوچکی از امکانات رفاهی بی نظیر این فرودگاه پیشرفته است.



سازه اصلی این فرودگاه 18 میلیارد دلاری که جزیره زیر پای خود را به زانو درآورده است، از یک سیستم هوشمند بسیار پیشرفته برخوردار است و در برابر زلزله های 9 ریشتری هم به راحتی مقاومت می کند.



البته کارشناسان تخمین زده اند که این جزیره مصنوعی هر 50 سال، 11 متر نشست می کند که البته این مشکل هم به وسیله طراحان فرودگاه برطرف شده است زیرا اولین و کوچک ترین لغزش ناشی از این نشست ها، به وسیله حسگرهایی که روی تمامی 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوطه ارسال می شود و در این صورت ستون هایی که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک های هیدرولیک اتوماتیک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلی و به وضعیت گذشته برمی گردانند. در مورد دیگر ستون ها هم گروه های متخصص مستقر در بخش نگهداری فرودگاه با استفاده از جک های هیدرولیکی، ستون هایی را که در اثر نشست تغییر اندکی کرده اند، بلند کرده و به وسیله ورقه های فولادی که با ضخامت های مختلفی در اختیار دارند، ستون را به بخش هم تراز با دیگر ستون های دیگر این ابرساختمان بازمی گردانند، بنابراین این فرودگاه مجهز به سیستم بسیار پیشرفته یی است که وظیفه کنترل چندصد ستون بزرگ فولادی را برعهده دارد.



بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در این فرودگاه پیشرفته وجود دارد، در جهان بی نظیر است و این به دلیل توجه و آینده نگری طراحان و سازندگان این بنای عظیم است که در حال حاضر راحتی و آسایشی مثال زدنی را برای مسافرانش به همراه آورده است.

ترنهای حمل مسافرین فرودگاه





هتل نیکو (Nikko) در فرودگاه





پایانه ناریتا در فرودگاه کانسای



memari-modern.blogfa.com منبع
javascript:void(0)
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
فقط میتونم بگم wowwwww خیلی عالی بود.من عاشق سبک های تک هستم.تو ایران هم چند تا کار دیدم...مخصوصا در طراحی داخلی

یه سوال : این فرودگاه همون 1995 افتتاح شده؟؟؟


نه 1987 افتتاح شده و تا 1995 به اتمام رسیده ..
ممنون از بازدیدتون .. لطف کردین.. میشه اون طراحی داخلی ها رو یا عکساشون رو بزارید یا معرفی کنید آخه منم خیلی کارای طراحی داخلی دوست دارم
 

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه شنزن چین/فوکساس معمارایتالیایی

فرودگاه شنزن چین/فوکساس معمارایتالیایی

چند تا عکس ازپروژه جدید آقای فوکساس این آرشیتکت ایتالیایی

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
این پروژه مربوط به مسابقه ای هست که ماکسیمیلیانو و داریانو فوکساس برنده مسابقه فرودگاه شنزن چین شدن می باشد .

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حالا یک سوال چرا این قدر معماران قرن ۲۱ به سمت ساختار می رن ؟اصلا آیا ساختار و ماهیت پروژه های معماری در حال ترنسمیت شدن هست اصلا معماری و ساختارهای آن می تواند در حال تکوین و به وجود آوردن فضای جدید متعلق به قرن حاضر را به وجود آورد ؟آیا اساسا هنوز هم در دنیای سیلانی امروز فضا یکی از مهم ترین عوامل معماری محسوب می شود؟[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]البته این حرفاهایی که گفتم فقط مربوط به پروژه فوکساس نمیشه تقریبا تمام آرشیتکتهای امروز هر کدوم به مدل و با کدهای خودشون به دنبال این ساختارها در پروژههای خودشون هستن برای نمونه به این دو پروژه از OMA-UNStudio [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]البته حدید- آزیمپتوت حتی[/FONT] [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نورمن فوستر- هرتزوگ دمورون - بن ون برکل و..هم به دنبال همین ساختارها در پروزه هاشون هستن ولی هرکدوم به شیوه و با کدهای خودشون به راستی چرا ؟[/FONT][/FONT]











منبع:www.cafedexign.com
[/FONT]
 

World Designer

عضو جدید
فرودگاهی آرمیده در جــــــــــزیره (رنزو پیانو)

فرودگاهی آرمیده در جــــــــــزیره (رنزو پیانو)

معماري از گذشته تاکنون همواره جزء جدايي ناپذير زندگي بشر بوده است. از همين رو نيز به عنوان يکي از ابزارهاي هنري براي ساده تر شدن زندگي يا حتي براي اهداف نظامي يا سياسي استفاده مي شود.



بي ترديد فرودگاه بزرگ کانساي ژاپن را که نمادي از معماري تکنولوژي سطح بالا است، هم مي توان از جمله دستاوردهايي دانست که نه فقط با تکيه بر فناوري گسترده زمان خود طراحي و ساخته شده، بلکه بقاي آن هم وابسته به تجهيزات بسيار مدرن است .
با ورود به عرشه پل ارتباطي اين فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاري آن در واقع شما بليت ورود به يک نمايشگاه دائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي کنيد. پلي به طول 5/2 کيلومتر با شش مسير مخصوص عبور خودرو و يک مسير ويژه قطار مسافربري، اين فرودگاه را که در واقع يک جزيره 504 هکتاري است، به شهر ساحلي «کوبه» ژاپن وصل مي کند. البته اين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي کانساي نيست و مسافران به وسيله کشتي هاي تندرو از کوبه (نزديک ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان کمتر از 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني «تاکوشيما» در مدت زمان 80 دقيقه به اين فرودگاه (که روزانه بيش از يکصد هزار مسافر را جابه جا مي کند) دسترسي پيدا مي کنند. عمليات اجرايي اين فرودگاه که طرح آن در سال 1987 به وسيله «رنزو پيانو» معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بيش از شش هزار نفر به اتمام رسيد و به وسيله امپراتور ژاپن افتتاح شد و تاکنون مجهز به امکانات پيشرفته يي شده است که نمونه آن در هيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودي به فرودگاه به طول 5/3 کيلومتر (که بزرگ ترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهي مي رسيم که روي يک جزيره مصنوعي آرميده است؛ جزيره يي که فقط عمليات خاکريزي آن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه نزديک به سه سال طول کشيده است. اولين چيزي که هنگام ورود از يکي از 44 ورودي به ساختمان اصلي فرودگاه توجه شما را به خود جلب مي کند، پيغامي است که از تلفن همراه تان دريافت مي کنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسال شده و به شما اطلاع مي دهد که مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه کانساي و فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان به زبان دلخواه تان به وسيله تلفن همراه خود در اختيار داشته باشيد .

در اين فرودگاه هيچ کس نگران کنترل بليت، بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدون اطلاع خود مسافر انجام شده است و باز مسافران به وسيله نقاله هايي که در ورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل کانال هاي ويژه يي به طرف هواپيمايي که منتظر مسافران است، هدايت شده و يک سيستم امنيتي موقعيت آنها را براي مسافران مشخص مي کند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزار مسافر که به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هواي تميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است که به سقف غول پيکر آن متصل است. اين سقف که به شکل قوسي طراحي شده و 90 هزار مترمربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در کارگاه معماري «رنزو پيانو» و با همکاري مهندسان مکانيک ژاپني و با استفاده از کمترين تجهيزات مکانيکي طراحي و توليد شده است .

جالب اينکه اين سقف هوشمند است و نسبت به دماي هواي محيط و نيز کيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد. فرودگاه کانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است که نابينايان در آن کاملاً راحت هستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فکر مسافران نابينا هم بوده و برجستگي هايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند که براساس خط بريل بوده و نابينايان مي توانند با لمس آنها دقيقاً متوجه شوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اطلاعات مسير مورد نياز خود را به درستي پيدا کنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرور هم اطلاعاتي وجود دارد که به طور کامل به نابينايان کمک مي کند. اين تنها نمونه کوچکي از امکانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفته است. سازه اصلي اين فرودگاه 18 ميليارد دلاري که جزيره زير پاي خود را به زانو درآورده است، از يک سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابر زلزله هاي 9 ريشتري هم به راحتي مقاومت مي کند .
البته کارشناسان تخمين زده اند که اين جزيره مصنوعي هر 50 سال، 11 متر نشست مي کند که البته اين هم با کمک طراحان مشکلي ايجاد نکرده است، زيرا اولين و کوچک ترين لغزش ناشي از اين نشست ها، به وسيله حسگرهايي که روي تمامي هزار و 100 ستون فرودگاه نصب شده اند، به مرکز کنترل مربوط ارسال شده و در اين صورت ستون هايي که مانند ستون برج کنترل فرودگاه، سوار بر برجک هاي هيدروليک اتوماتيک هستند، بلافاصله و به سرعت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند. درباره ديگر ستون ها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جک هاي هيدروليکي، ستون هايي را که در اثر نشست تغيير اندکي کرده باشند، بلند کرده و به وسيله ورقه هاي فولادي که با ضخامت هاي مختلفي در اختيار دارند، ستون را به بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند. بنابراين اين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته يي است که وظيفه کنترل چند صد ستون بزرگ فولادي را بر عهده دارد .

بسياري از امکانات و تجهيزات به کار رفته در اين مکان در جهان بي نظير است و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است که در حال حاضر راحتي و آسايش مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آورده است .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
بزرگ ترین فرودگاه جهان در دوبی در حال ساخت است

بزرگ ترین فرودگاه جهان در دوبی در حال ساخت است

بزرگ ترین فرودگاه جهان در دوبی در حال ساخت است



فرودگاه JXB بزرگترین فرودگاه در حال ساخت جهان می باشد. و به صورت رسمی به عنوان فرودگاه بین المللی آل‌مکتوم (حاکم سابق دبی ) نام گذاری شده است.
این خط در هسته مرکزی مرکز جهانی دبی (DWC) که به مساحت 140 کیلومتر مربع می باشد اجرا خواهد شد.
فعالیتها و دورنمای پشت این فرودگاه 8.1 میلیارد دلاری حتی با استانداردهای دبی کمی رویایی است. ظرفیت این فرودگاه سالانه 150 میلیون مسافر و 12 میلیون تن حمل کالا خواهد بود.
داری6 باند پروازی 4.5 کیلومتری که فاصله حداقل آنها از هم 800 متر است می باشد. ارتفاع برج کنترل 92 متر که بلند ترین برج کنترل خاورمیانه می باشد. و دارای پارکنیگی به ظرفیت 100.000 خودرو خواهد بود.
توان نشستن ایرباس A380 را دارد .
باند اول آن امسال راه اندازی خواهد شد و کل پروژه پیش بینی می شود تا سال 2017 به صورت کامل راه اندازی شود.​


 

*ملینا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه پکن...

فرودگاه پکن...



جام جم آنلاين : فرودگاه پكن براي پذيرش خيل مسافراني كه براي بازي هاي المپيك 2008 پكن به اين كشور سفر مي كنند ، به يك ترمينال عظيم جديد با معماري آينده نگرانه مجهز شده است. فقط 4 سال پس از آغاز پروژه ، فرودگاه پكن سومين ترمينال خودرا روز جمعه 29 فوريه افتتاح كرد. هزينه احداث اين ترمينال غول آسا 2.7 ميليارد دلار بوده است. گزارش: بهرام افتخاري







مساحت ترمينال جديد فرودگاه پكن
معادل وسعت 170 زمين فوتبال بوده و فراتر از مجموع 5 وسعت ترمينال فرودگاه
هيثرو لندن است.











با خاتمه كليه عمليات اجرايي
اين ترمينال به تنهايي ظرفيت پذيرش 50 ميليون مسافر در سال را دارد و
فرودگاه پكن با داشتن 3 ترمينال بزرگترين فرودگاه جهان خواهد بود.












ساختمان ترمينال شامل 3 بخش است
كه از طريق يك هال مركزي به يكديگر مرتبط مي شوند. طول بخش شمال – جنوب آن
3.25 كيلومتر است. براي سهولت جابجايي مسافران از پياده روهاي متحرك با
سرعت بالا استفاده شده است.











سازه و سقف ترمينال از دريچه
هاي مثلث شكل پوشيده شده كه يادآورشكل اژدها است. رنگ هاي طلايي و نقره اي
سقف درعين حال بازتابي از شهر ممنوعه مشهور پكن (كاخ سابق امپراتوران چين)
است.











در دومين مرحله بهره برداري در
روز 25 مارس 2008 ميلادي 24 شركت هوايي در اين ترمينال مستقر مي شوند. شركت
هوايي بريتيش ايرويز ، نخستين شركت هوايي بود كه روز 29 فوريه در جريان
افتتاح ترمينال در آن مستقر شد.











وجود ستون هاي قرمز در طول 3
بخش ترمينال معابد چيني را در ذهن بيننده تداعي مي كند. به گفته آرشيتكت،
پنجره هاي عظيم ترمينال رابطه ميان ساختمان و آسمان را حفظ مي كنند.












عمليات احداث اين پروژه در 24
مارس 2004 آغاز شد. اين پروژه علاوه بر احداث ترمينال جديد شامل احداث يك
باند فرود تازه و يك بخش ترابري هوايي بوده است.











در معماري ترمينال جديد فرودگاه
پكن تلاش شده سبك آن به گونه اي باشد تا مسافران در آن احساس آرامش كنند.











تصوير برخاستن يك هواپيما از
باند ترمينال دوم فرودگاه پكن كه در سال 1999 بهره برداري از آن آغاز شده
است.











نورمن فوستر ، طراح و آرشيتكت
مشهور انگليسي طراحي پروژه ترمينال جديد فرودگاه پكن را به عهده داشته است






گردآوری : پایگاه اینترنتی پرشین وی
www.persianv.com
 

mohandes_javan

عضو جدید
بهترین فرودگاه های جهان

بهترین فرودگاه های جهان



the airport’s runway with a length of 2781 meters, which 1000 meters of the runway is supported by 180 pillars, each pillar 50 meters height(about 17 floors), surprisingly, the runway design are for B-747




Look at the cars parked below the runway
 

mohandes_javan

عضو جدید
بهترین فرودگاههای جهان

بهترین فرودگاههای جهان




Airport of the Year
2008
2007
2006
Hong Kong Int’l Airport
1
1
2
Singapore Changi Airport
2
2
1
Seoul Incheon
3
3
5
Kuala Lumpur KLIA
4
5
6
Munich Airport
5
4
3
Hong Kong Int’l Airport
Singapore Changi Airport
Seoul Incheon
Kuala Lumpur KLIA
Munich Airport
Based on the site http://news.skyscanner.net
 
بالا