[مصالح ساختمانی] سنگ

maral55

مدیر بازنشسته
یه فایل pdf هست در مورد سنگ و کاربرد اون مطالب مفیدی داره
که اقای احسان راستگو گردآوریش کرده
 

پیوست ها

  • sang_ajor_boloksimani.pdf
    129.8 کیلوبایت · بازدیدها: 7

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدمت استفاده از سنگریزه‌ها و خرده‌سنگ‌ها

قدمت استفاده از سنگریزه‌ها و خرده‌سنگ‌ها

انسان از زمان‌های دور سنگریزه‌ها را جمع می‌کرد و از آنها ابزار می‌ساخت، او از آنها مهره درست می‌کرد و رنگ می‌زد تا زینت تن او شود. 8 هزار سال قبل از میلاد مردم منطقه‌ای که اکنون فرانسه و اسپانیا نامیده می‌شود با اجرای رنگ قرمز روی سنگریزه‌ها نقطه‌گذاری و خطوط موجدار می‌کشیده و آنها را تزئین می‌کردند.
اولین نمونه‌های شناخته شده کاربرد موزائیک از سنگریزه‌ها متعلق به قرن هشتم قبل از میلاد و در آسیای صغیر است. در قرن سوم قبل از میلاد یونانی‌ها سنگفرش‌های موزائیکی وسیعی از سنگریزه‌های تیره‌رنگ با انتقال تدریجی بسیار ظریف به سمت رنگ روشن ساختند.
موزائیک‌های مقدونیه به درجه اوج صنعت خود رسیدند، آنها با ساروج کردن تکه‌های باریکی از سرب خط فاصل تندیس‌ها را طراحی می‌کردند و به آنها استحکام می‌بخشیدند. در موزائیک‌های قدیمی چینی‌ها آمیخته‌ای از نقش‌های هندسی و نقش مایه‌های گل و گیاه بود و اغلب با کاشی‌های سقف طرح‌ریزی می‌شد. در مقابل موزائیک‌های پرتغالی‌ها به‌طور معمول برجسته و انتزاعی بود.
سنگ‌فرش‌های موزائیکی اسپانیا بیشتر پالوده شده و با سنگریزه‌های خاکستری، سفید و ارغوانی انواع طرح‌های هندسی را خلق کرده‌اند.
در بعضی از فرهنگ‌ها سنگ علاوه بر جنبه کاربردی و تزئینی اهمیت معنوی نیز دارد، در باغ‌های ژاپنی، سنگ‌ها، بنیاد و روح باغ، به‌شمار می‌روند و در باور آنها سنگ پناهگاه خیابان است.
اغلب سنگ‌های ویژه را در محل وسیعی از شن و ماسه قرار می‌دهند که به زیبایی شیار کشیده شده است تا به اجناس آرامش و تعادل کامل دست دهد.

1- استخراج بلوک سنگ از معدن
استخراج بلوک سنگ از معدن توسط دستگاه سیم برش الماسه و یا انفجار صورت می‌پذیرد. در استخراج سنگ‌های ساختمانی علاوه بر نمونه بلوک سنگ جهت تامین سنگ‌ها نما از باطله‌های آنها نیز استفاده می‌گردد از جمله استفاده از این باطله‌ها در استفاده از جداول در خیابان‌ها استفاده می‌شود.
در استخراج سنگ‌های ساختمانی باید توجه داشت که به گونه‌ای سنگ استخراج می‌شود تا با کمترین باطله برخورد کرده و با بهترین کیفیت سنگ استخراج شود. در سنگ‌های آهکی و مرمریتی از سیم برش الماسه و انفجارهای کنترل شده و توسط پاکت‌ها جهت استخراج سنگ استفاده می‌شود اما اخیراً از مواد منبسط شونده همچون کتراک نیز می‌توان جهت استخراج سنگ‌ها به صورت بلوک‌های منظم جهت کاهش باطله استفاده شود. (1)

2- سنگ تزئینی، ساختمانی و نما
سنگ‌های اصلی مورد استفاده در سنگ‌نما عبارتند از: گرانیت، مرمر، تراورتن، سنگ چینی، مرمریت، ماسه سنگ و سنگ لوح.
از سنگ‌های آذرین به جز گرانیت نمونه‌های دیگر را کمتر مورد استفاده قرار می‌دهد. به‌هر‌حال انواع دیگر سنگ‌های آذرین مورد استفاده در صنایع ساختمانی عبارتند از: دیوریت، بازالت، سینیت، کابرولابرادیوریت و دیاباز. اصطلاحات به‌کار گرفته شده در صنایع سنگبری در همه جای دنیا تفاوت فاحش با اصطلاحات سنگ‌شناسی آنها از دید زمین‌شناسان دارد. به‌عنوان مثال اصطلاح گرانیت قابل برش نه تنها به گرانیت حقیقی بلکه به سنگ‌هایی مانند کوارتزدیورتیت، سینیت، کوارتزپورفیری، شیست، گنایس و حتی گابرو اطلاق می‌شود و یا مرمر قابل برش نه تنها شامل مرمر حقیقی است بلکه انواع سنگ‌های آهکی دگرگون نشده و همچنین هر گونه آهک صیقل‌پذیر را نیز شامل می‌شود. سنگبری‌ها، سنگ‌هایی نظیر سرپانتین، انیکس، تراورتن و حتی انواعی از گرافیت‌ها را مرمر می‌نامند و بنابراین مفهوم دگرگون شدن سنگ‌های آهکی به منظور تبدیل شدن به مرمر که از اصول پایه در سنگ‌شناسی است برای سنگ‌های نما در بازار سنگبری مصداق ندارد. (1)

3- سنگ‌های قابل برش از نظر Shestoperov
با توجه به نکات فوق انواع سنگ‌های قابل برش مورد استفاده برای مصارف گوناگون را شستوپروف Shestoperov در سال 1983 به شرح زیر پیشنهاد کرده است:
سنگ روکار بناها: آهک‌های متراکم، ماسه سنگ، مرمرهای الوان، توف‌های آتش‌فشانی، گرانیت، سینیت، دیوریت، لابرادوریت، کابرو، بازالت و سنگ‌های دیگری که قابل دسترس بوده و با شرایط ساختمان سازگاری داشته باشند.
سنگ مورد استفاده در دیوارها: آهک، دولومیت، ماسه سنگ‌ها، سنگ گچ و توف‌های آتش ‌فشانی است.
سنگ نمای داخل بناها: مرمرهای صیقل‌پذیر، سنگ گچ، توف، برش، کنکومراهای با سیمان کربناته.
سنگ‌های مورد استفاده برای مصارف خاص صنعتی: (خود شامل موارد ذیل است).
سنگ‌های مقاوم در مقابل حرارت: سنگ صابون (تالک، تالک شیست) توف، آندزیت، بازالت، دیاباز.
سنگ‌های مقاوم در مقابل اسیدها: گرانیت، دیوریت، کوارتزیت، ماسه سنگ‌های سیلیسی، آندزیت، تراکیت، بازالت، دیاباز، کلسیت.
سنگ‌های مقاوم در مقابل قلیائی‌ها: آهک‌های متراکم، دولومیت‌ها، منیزیت‌ها، ماسه سنگ‌های آهکی.
سنگ‌های مورد استفاده برای پله‌های خارجی بناها: ماسه سنگ، گرانیت، دیوریت، سینیت، کابرو، بازالت.
سنگ‌های مورد استفاده برای پله‌های داخلی بناها: مرمر، گرانیت، لابردوریت.
4- عمر مفید سنگ‌های ساختمانی، تزئینی و نما
عمر مفید سنگ یا دوام آنها در مقابل عوامل فرسایش مورد توجه کارشناسان و افراد دست‌اندرکار سنگ است و عموماً سعی می‌شود به طریقه آزمایشگاهی ارقامی برای این منظور ارائه گردد. ولی با بررسی ساختمان‌های قدیمی یا تاریخی می‌توانیم عوامل فرسایش را به‌طور مستقیم مورد مطالعه قرار دهیم و با تهیه آماری از انواع سنگ و میزان فرسایش حد طبیعی عمر سنگ را به‌دست آوریم و هرچه آمار بیشتر باشد نتایج ما به واقعیت نزدیک‌تر است. (2)

5- کم کردن ضایعات سنگ
یکی از راههای کم کردن ضایعات سنگ چسب و تور کردن بلوک سنگ است که در هر مترمربع مبلغ 000,20 ریال جهت هزینه چسب و تور استفاده می‌شود. چسب و تور جهت سنگ‌هایی استفاده می‌شود که در زیر قله بر خرد می‌گردند و سنگ دارای پرت زیاد می‌گردد. لذا مجبور می‌شویم این عمل را بر روی سنگ انجام دهیم البته در برخی از سنگ‌ها این عمل توجیه اقتصادی ندارد. در ایتالیا یکی از روش‌هایی که سنگ را چسب می‌کنند این است که بلوک سنگ‌هایی که احتمال خرد شدن را دارند دپو کرده و همزمان در یک استخر چسب قرار می‌دهند تا چسب در بین خلل و فرج سنگ فرو رفته، پس از این مرحله بلوک سنگ را خارج ساخته و به کارخانه می‌فرستند این نوع چسب‌ رزینی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در حین ساب خوردن نه تنها از کیفیت سنگ کم نمی‌سازد بلکه به کیفیت آن در هنگام ساب خوردن می‌افزاید. (2)

6- عوامل مهم تشکیل ضایعات و باطله‌های سنگ‌های تزئینی
- کارخانجات سنگ با توجه به قله‌های آورده شده به کارخانجات که این قله‌ها دارای شکاف‌هایی بوده که در موقع برش توسط قله بر در کارخانه باعث ضایعات بیشتر شده و از استحکام معمول محصول نیز می‌کاهد.
- براساس آمار به‌دست آمده، یک تن سنگ زمانی که از معدن خارج می‌گردد 50% آن ناسالم و غیرقابل استفاده است که ضمن ایجاد ضایعات در نتیجه مصرف‌کننده باید برای هر یک تن سنگ دو برابر بهای آن را بپردازد.
- معمولاً پلاک‌هایی که در کارخانجات سنگبری، استفاده می‌گردند یا تولید می‌شوند به‌علت عدم دقت در حمل غالباً باعث ایجاد شکستگی در لبه‌ها، ترک‌ها و یا خراش در سطح ساب خورده می‌شود و باعث ایجاد ضایعات می‌شود.
- توسط دستگاه بلو‌ک‌بر
- توسط اره گروه‌های چندتیغه‌ای
- توسط چکش
- چنانچه امتداد لایه‌ها به‌موازات راستای چین‌خوردگی نباشد سنگ شکستگی بیشتری دارد.
- تاثیر گسله‌ها و درزه‌ها بر سنگ‌ها
- سنگ‌های واقع در نواحی شکسته
- روند استخراج در جهت عکس شیب طبقات نباشد
- معادنی که به‌روش انفجاری استخراج می‌گردند در اثر ضربه انفجار به‌میزان زیادی درزه ایجاد می‌شود که در زمان برش یا صیقل منجر به شکستن پلاک و ایجاد ضایعات می‌گردد.
- توسط دستگاه سیم برش هنگام برش سنگ (2)
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
7- مقایسه ضایعات سنگ در معدن و کارخانه فرآوری
باطله‌های موجود در کارخانه و معدن یک شباهت به‌هم دارند و آن این است که هر دو ماده یک جنس و یک ترکیب شیمیایی دارند ولی از نظر نوع عملکرد با هم تفاوت دارند و این عملکرد بستگی به نوع سنگ، ضخامت و از اندازه‌های متفاوتی که دارند متفاوتند.

8- مقایسه کاربردی ضایعات سنگ‌های گرانیتی و تراورتن
1- بسته به نوع سنگ می‌توان از آنها استفاده‌های زیادی کرد، اگر سنگ‌های ضایعاتی از نوع آذین باشند که سخت می‌باشند می‌توان از آنها برای تولید سنگفرش استفاده نمود، ولی اگر سنگ‌های نرم باشند مانند تراورتن می‌توان آنها را به پودر سنگ تبدیل نمود یا از آنها برای تهیه سنگ‌های آنتیک که در نماها استفاده می‌شود بهره برد.
2- معادن سنگ گرانیت 25% معادن سنگ را تشکیل می‌دهند و بیشترین ضایعات سنگ‌ها هم مربوط به سنگ گرانیت است زیرا روش استخراج در این معادن فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد ولی در معادن سنگ نرم از جمله تراورتن با توجه به استفاده از روش‌های مکانیزه، مقدار باطله در حد کمی است و در گذشته قطعات کوچک سنگ تراورتن در معادن دپو می‌شدند ولی هم‌اکنون با افزایش قیمت سنگ، فرآوری این قطعات از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است. (3)

9- دلایل عدم به‌کارگیری سنگ‌های گرانیتی و کوارتزیت جهت استفاده سنگ‌های آنتیک
1- ضایعات سنگ‌هایی که برای تولید سنگ‌های آنتیک به‌کار می‌رود، بایستی سختی قابل قبول داشته باشند سختی زیاد نیز شرایط برش و صیقل دادن سنگ را مشکل ساخته و هزینه تهیه سنگ آنتیک را بالا می‌برد. لذا سختی باید در حد قابل‌ قبول باشد در نتیجه تهیه سنگ‌های آنتیکی به‌دلیل سختی زیاد گرانیت‌ها و کوارتزیت‌ها گران تمام می‌شود.
2- به‌طور کلی ضایعات سنگی که در برابر اسیدها مقاوم می‌باشند جهت تولید سنگ‌های آنتیک مناسب نمی‌باشند از جمله گرانیت، سینیت، دیوزیت، کوارتزیت، آنزریت، تراکیت، بازاکت، دیاباز و ماسه سنگ ولی سنگ‌های ذکر شده جهت تولید سنگ‌فرش، کف‌پوش، دیوار داخلی یا خارجی مناسب می‌باشند. (5)

10- دلایل استفاده از ضایعات سنگ‌های تراورتن جهت تولیدسنگ‌های آنتیک
1- مقاومت قابل قبول سنگ‌های تراورتن 2- سختی کم 3- قابلیت ساب و برش 4- استحکام بالا و شکل‌پذیری 5- بلوری بودن 6- چگالی زیاد 7- زیبایی ظاهر 8- وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل به ملات 9- سهولت دسترسی 10- عدم امکان آلتره شدن ذخایر آن 11- تنوع رنگ‌ها 12- ارزانی نسبت به سایر سنگ‌ها 13- عدم وجود ساختارهای تکنونیکی بر روی این ذخایر به‌دلیل جوان بودن آنها (کوارترنر) 14- شرایط استخراج ایده‌آل دارند به‌همین دلیل اغلب با لایه‌بندی افقی، شیب کم و در نقاط کم‌ارتفاع و قابل دستیابی تشکیل می‌گردند 15- مقاومت فشاری 16- جذب رطوبت 17- در مقابل قلیایی‌ها مقاومند 18- افزایش صادرات سنگ‌های تراورتن باعث بالا رفتن توان مالی معدن‌کاران و ایجاد واحد فرآوری باطله شده. (5)

11- سنگ مصنوعی چیست؟
سنگ‌های مصنوعی از ترکیب مجدد سنگ‌های طبیعی با مواد فزاینده دیگر به‌دست می‌آیند که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریع‌تر می‌شود. برای آنکه بدانیم سنگ‌های مصنوعی از چه چیز ساخته شده‌اند به اختصار می‌توان گفت که این سنگ‌ها از ترکیب سیمان، رس‌ها، آگرگات‌های سنگ‌های ضایعاتی و خاک‌های سبک وزن ساخته می‌شوند. مواد به‌کار رفته در این سنگ‌ها تماماً کیفیتی مبتنی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن رنگ موردنظر را به این سنگ‌ها می‌دهد. ترکیبی که از این راه به دست می‌آید در قالب‌هایی ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ‌های طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها سیمایی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌های مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگ‌های طبیعی دارند، چرا که کارهای دشواری که روی سنگ طبیعی برای رساندن آن به بازار و قابل استفاده کردن آن انجام می‌شود در مورد سنگ‌های مصنوعی غیرضروری می‌نماید و دارای وزنی کمتر و ضخامتی کوچکتر هستند که به ما این اجازه را می‌دهد که سه برابر سنگ‌های طبیعی بتوانیم آنها را به‌کار گیریم. علاوه بر اینها مقاومت ساختاری آنها در فونداسیون‌های خاص توانایی تحمل بارهای زیاد را به آنها می‌دهد. سنگ‌های مصنوعی در واحد مترمربعی برای قطعات تخت به فروش می‌رسند و بسته‌بندی آنها در جعبه‌های چوبی دستی انجام می‌شود. (4)

12- مراحل تولید بلوک سنگ‌ مصنوعی
هر پلان تولیدی به سه بخش یا دپارتمان تقسیم می‌شود که خود به‌وسیله ماشین‌آلاتی که پروسه‌های خاص کاری را دارند تجهیز شده است. (4)
مرحله اول: ساخت بلوک
1- ماشین‌ها و تجهیزاتی که ترکیبات مخلوط را تامین می‌کنند و آنها را برای پلان بعدی مهیا می‌سازند.
2- ماشین‌ها و تجهیزاتی برای مخلوط کردن ترکیبات و فرستادن آنها به خط ساخت بلوک
3- ماشین‌های ترکیب‌ کننده بلوک و به‌منظور فشرده کردن و فشار و لرزش تحت شرایط خلاء
مرحله دوم: بریدن بلوک‌ها در ابعاد Slab
ماشین‌ها و تجهیزاتی برای برش بلوک‌ها به اسلب‌ها
مرحله سوم: فرآیندهای اسلب (پرداخت Slab)
خطوط پیوسته و ماشین‌آلاتی برای پرداخت اسلب‌ها (کالیبره کردن، پولیش، اندازه کردن و ابزارکاری)
در پایان این خط تولید، مرحله بسته‌بندی اتوماتیک برای قطعات انجام می‌شود.

13- تکنولوژی ساخت سنگ مصنوعی
موادی که برای خط تولید سنگ‌های مصنوعی به‌کار می‌روند طوری انتخاب می‌شوند که برای کارهای داخلی و خارجی ساختمان چه در کف و چه در نما ایده‌آل باشد. تکنولوژی ترکیبی ویبره ـ پرس و نیز به‌کار بردن مواد طبیعی سنگ در ترکیب آن از جمله مرمرها، سنگ‌های کلسیتی، گرانیت‌ها و سنگ‌های سیلیسی به همراه سیمان و مقدار کمی آب خواصی به سنگ می‌دهد که 75% کیفیت خواص سنگ طبیعی را دارا باشد. محصولات استاندارد آنهایی هستند که پس از تولید آماده نصب بوده و پارامترهای آنها تکمیل و ضخامت آنها کالیبره شده باشد و لبه‌هایش نیز ابزار خورده باشد. سنگ‌های طبیعی امروزه در مقابل فشار، نور، اشعه ماوراء بنفش و ناملایمات جوی به‌صورت بسیار کاملی مقاوم هستند. به‌علاوه محصولاتی هستند با نیاز به نگهداری کم و می‌توانند پس از نصب بارها ساب خورده و صددرصد مانند سنگ طبیعی رفتار نمایند. از دیگر خصوصیات این سنگ‌ها می‌توان به تک‌لایه بودن آنها اشاره کرد که در محیط خلاء فشرده و ویبره می‌شوند و ترکیب آنها شامل درصد بالایی از دانه‌های به‌هم پیوسته از ترکیب آگرگات‌های سنگ طبیعی است مانند مرمر، گرانیت، کوارتز، پروفیری، دیوریت که با سیمان پرتلند 25/5 کلاس 1 به‌هم می‌چسبند. میزان آب ـ سیمان درحدود 5 و 30 است. پانل‌ها درجه‌بندی شده، تخت و در قسمت‌های لبه همانگونه که ما بخواهیم پخ خورده و طبق تلورانس‌های دیمانسیونی بوده و از لحاظ عکس‌العمل در برابر آتش در کلاس 5 می‌باشند. رنگ آنها چه در برابر نور طبیعی و چه در مقابل نور ماوراء بنفش تغییر نکرده و مات نمی‌شود. (5)

14- مواد خام موجود در ترکیب سنگ‌ها
مواد خام اصلی که در ترکیب سنگ مصنوعی به‌کار می‌روند عبارتند از:
آگرگات‌ها، منیرال‌های پرکننده، چسباننده‌ها، رنگ‌دانه‌ها، افزودنی‌ها.

15- آگرگات‌ها
مواد سنگی هستند که با عوامل چسبنده مخلوط شده و مخلوطی را می‌سازند که کاملاً فشرده می‌شود. آگرگات‌ها ممکن است آهکی باشند مانند مرمریت، دولومیت و دیگر سنگ‌های آهکی یا سیلیکاته باشند مانند گرانیت، پرفیری، کوارتز، بازالت، ماسه‌های سیلیکاتی، کوارتزیت و غیره.
آگرگات‌ها معمولاً به شکل دانه‌های ماسه در اندازه‌های مختلف به‌کار برده می‌شوند. آگرگات‌ها ممکن است از خردایش قطعات بزرگتر سنگی و یا از رسوبات ماسه‌ای به‌طور مستقیم به‌دست آیند.
انتخاب طبیعت، اندازه و دانه‌بندی آنها بستگی به سیمای سنگ و مشخصات فیزیکی و مکانیکی محصول دارد. (5)

16- خردایش و انتخاب آگرگات‌های آهکی
آگرگات‌های خشک ممکن است به اندازه‌های موردنیاز خرد شوند و در صنایع امروزی باید به ابعاد مناسب خرد شوند. مراحل تولید این قطعات همانطور که گفته شد در ابعادی که ماشین‌ها باید آنها را مخلوط کنند و بسته به اندازه سنگ‌های استفاده شده در پلان تولید دارد. پلان‌های "درون‌خانه‌ای" وقتی از مواد آهکی استفاده می‌کنند، به‌طور طبیعی با سنگ‌هایی تغذیه می‌شوند که ماکزیمم اندازه را داشته باشند. البته ابعاد بیش از 300 میلی‌متر نمی‌باشد که می‌توانند از مواد باطله به‌دست آیند. سنگ‌های کوارتز، کوارتزیت و گرانیت معمولاً باید به ابعاد 50-20 میلی‌متر خرد شوند. (5)

17- پودرها و مینرال‌های پرکننده
وقتی مینرال‌های پرکننده با رزین مخلوط شوند، چسب‌های "پایه‌رزینی" را شکل می‌دهد. آنها حاوی مواد معدنی و سنگی کاملاً خرد شده با جنس‌های متفاوت هستند. به‌طور طبیعی، کربنات‌های کلسیم برای سنگ‌های ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از آگرگات‌های آهکی که در ابعاد سیلیکا می‌باشند در ترکیب خود به‌کار گرفته و به‌وسیله آگرگات‌های سیلیکاتی شکل می‌گیرند. مینرال‌های پرکننده مانند آگرگات‌ها به‌طور وسیعی در ترکیب مواد خام به‌کار می‌روند. (5)

18- چسبانده‌ها
دارای ترکیبات ساختاری رزینی هستند که همراه با پرکننده‌ها برای چسباندن دانه‌ها به‌کار می‌روند و پس از سخت شدن، پرکننده‌ها و آگرگات‌ها را کاملاً به‌هم فیکس می‌نمایند و سنگی فشرده و مقاوم را به وجود می‌آورند.
رایج‌ترین چسب ارگانیکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد "رزین پلیمری غیراشباع" با فرمولی بسیار مناسب برای تولید محصولات سنگ مصنوعی است. آنچه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اورتوفتالیک رزین نیمه‌سختی با حداقل واکنش است. رزین‌های پلی‌استر محصولاتی با کاربرد زیاد هستند. به‌علت وجود اجزاء تکنیکی در آنها، آنها در مناطق با تکنولوژی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند اتومبیل‌سازی و علوم وابسته به ساختمان‌ها و صنایع ترکیبی. در تکنولوژی سنگ‌های مصنوعی به‌منظور تولید بلوک‌ها این اجازه داده می‌شود تا هم از چسب‌های ارگانیک (و رزین‌های ساختاری) و هم از چسباننده‌های غیرارگانیک (سیمان پرتلند) بدون هیچ تغییری در پلان تولید استفاده شود. البته هر چسباننده ویژگی‌های خاص خود را به محصول خواهد داد. (5)

19- رنگ‌دانه‌ها
مخلوط می‌تواند رنگ‌های گوناگونی به‌وسیله اضافه کردن بعضی رنگ‌دانه‌ها داشته باشد. رنگ‌دانه‌ها نقش رهبری و هدایت‌کنندگی در پروسه ساخت را دارند، در واقع به‌همراه رنگ طبیعی و اندازه آگرگات‌ها آنها رنگ‌های جذاب و زیبایی را به‌وجود می‌آورند و رایج‌ترین رنگ‌دانه‌های مورد استفاده اکسیدهای فلزی پودر شده می‌باشند که می‌توان به‌سادگی آنها را تامین نمود و به‌عنوان رنگ‌های صنعتی در بازار وجود دارند. به‌دلیل ساختار شیمیایی ثابت این رنگ‌دانه‌ها این اکسیدهای فلزی به مرور زمان تغییر رنگ نمی‌دهند .
مقدار کمی از اکسیدها معمولاً بین 3 تا 5 کیلوگرم در هر مترمکعب برای رنگ کردن مخلوط سنگ مصنوعی به‌کار می‌رود. (5)

20- افزودنی‌ها
مواد مختلفی هستند که به مقاصد مختلف و به‌مقدار بسیار کم به مخلوط افزوده می‌شوند. کاتالیزیست‌ها و پروموترها برای سخت‌ کردن رزین به مخلوط اضافه می‌شوند که بین 1 تا 3 درصد ترکیب وزنی مخلوط‌اند.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ های تزئینی و نما

سنگ های تزئینی و نما

سنگ تزئيني، سنگي است طبيعي كه در اندازه مشخص انتخاب، تراش و يا برش خورده باشد. به معناي وسيع كلمه، اصطلاح سنگ تزئيني شامل سنگها در هر شكل مي باشند كه به طور مستقيم و پس از برش، سائيده شدن و صيقل كاري در نماهاي داخلي و خارجي ساختمانها به كار مي روند. در زبان لاتين اين اصطلاح به اسامي زير معروف مي باشد.
Facing Stone, Cut Stone, Dimention Stone, Tom Stone, Curb Stone, Decorative Stone, Monumental Stone, Facing Slab, Ornament Stein, Baustein, Lerochesornamentales.
سنگهاي تزئيني از نظر سنگ شناسي به يكي از گروههاي سنگ آذرين، دگرگوني و يا رسوبي اختصاص دارند و شامل انواع مرمر، مرمرميت، چيني، كنگلومرا، تراورتن، ماسه سنگ، گرانيت، ديوريت، سينيت، گابرو و بعضي موارد كم اهميت تر مي باشند.
1ـ ویژگیهای فیزیکی سنگ های تزئینی
انواع سنگهاي تزئيني بر حسب خصوصيات فيزيكي خود شناخته مي شوند. اين خصوصيات عمدتاً عبارتند از:
● سختي
دامنه سختي سنگهاي تزئيني بسيار زياد است. اين دامنه از پائين ترين درجه سختي(تالك) گرفته تا به بالاترين درجه سختي(سنگ گرانيت كه حتي از فولاد نيز سخت تر است) مي رسد. ميزان سختي در قيمت تمام شده سنگ موثر است.عموماً‌هر چه سنگ سخت تر باشد، استخراج، برش و صيقل كاري قطعات آن ،زمان و هزينه بيشتري را در بر خواهد داشت.
● رنگ
رنگها هر كدام زيبايي و جلوه اي خاص به اشياء مي دهند و مسلماً بشر در انتخاب خود، علاوه بر استحكام، خاصيت و سهولت كاربرد، به ظاهر امر نيز توجه خاص مبذول مي دارد. ساختمانها به جهت رنگ نماي بيرون آنها، به زيبايي شهر مي افزايند. در اين خصوص معمولاً رنگهاي روشن بر رنگهاي تيره و كدر برتري دارند. ناگفته نماند كه رنگ نماي بيرون ساختمانها كه ناشي از نوع مصالح بكار گرفته شده (سنگي و يا غيرسنگي) مي باشد، خود تحت تأثير عوامل جوي قرار دارد. آب باران مي تواند كانيهاي موجود سنگ نما را تحت تأثير شيميايي قرار داده و رنگ آن را تغيير دهد.
● ميزان تخلخل
تخلخل در اثر نفوذ آب باران به داخل حفره هاي سنگ (اين حفره ها خود غالباً تحت اثر شيميايي محلولهاي طبيعي بر روي بعضي از كانيهاي موجود در سنگ به وجود مي آيند) و انجماد آن بيشتر مي شود. در هواي صفر درجه زمستان، آبي كه به داخل خلل و فرج سنگ (و يا بعضاً به پشت سنگ نما) نفوذ مي نمايد، منجمد شده و موجب مي گردد كه در سنگ تركهاي عمده اي ايجاد گردد. اين تركها به مرور زيادتر شده تا اينكه موجب افتادن تمام و يا قطعه اي از سنگ نما مي گردد.
●مقاومت
مقاومت سنگ، تحت تأثير عوامل مختلفي از قبيل هوازدگي، سرما، گرما و آتش سوزي، دائماً تغيير مي يابد. همچنين عوامل مربوط به هوازدگي بعضاً شيميايي مي باشند. اين عوامل مي توانند گازهايي نظير SO2 ،O2 و CO2باشند. در شهرها كه حضور چنين گازهايي به وفور در هوا وجود دارند.سنگهاي نماي ساختماني بيشتر تحت تأثير آنها مقاومت خود را از دست مي دهند. برخي عوامل هوازدگي (نظير انجماد و ذوب آب داخل حفره هاي سنگ، خاصيت رنگبري و اثر گرمايي نور خورشيد) به صورت فيزيكي سنگ را تحت تأثير قرار مي دهند. لازم به توضيح مي باشد كه عوامل هوازدگي شيميايي و فيزيكي تواماً عمل مي كنند و غالباً سبب تغيير رنگ، شكسته شدن و جدا شدن سنگ از بنا مي شوند. اضافه مي شود كه سنگهاي آهكي در مناطقي كه بارندگي زياد بوده و گازكربنيك موجود در فضا بيش از اندازه باشد، براي نماي خارجي ساختمانها چندان مناسب نمي باشد(بويژه انواع تراورتن ها).
"شستوپروف" انواع سنگهاي قابل برش مورد استفاده براي مصارف گوناگون را به شرح زير پيشنهاد كرده است:
● سنگ روكار بناها
آهكهاي متراكم، ماسه سنگ، مرمرهاي الوان، توفهاي آتشفشاني، گرانيت، سينيت، ديوريت، لابرادوريت، گابرو، بازالت، و ساير سنگهايي كه با شرايط ساختماني سازگاري داشته باشند.
● سنگ مورد استفاده در ديوارها
آهك، دولوميت، ماسه سنگها، سنگ گچ، توفهاي آتشفشاني.
●سنگ نماي داخل بناها
مرمهاي صيقل پذير، سنگ گچ، توف، برش، كنگلومراهاي با سيمان كربناتي
سنگهاي مورد استفاده براي مصارف خاص صنعتي به صورت زير تقسيم بندي مي شوند.
●سنگهاي مقاوم در مقابل حرارت
سنگ صابون(تالك، تالك شيست)، توف، آندزيت، بازالت، دياباز.
● سنگهاي مقاوم در مقابل اسيدها
گرانيت، ديوريت، كوارتزيت، ماسه سنگهاي سيليسي، آندزيت، تراكيت، بازالت، دياباز، فلسيت.
●سنگهاي مقاوم در برابر قليائيها
آهكهاي متراكم، دولوميت، منيزيت، ماسه سنگهاي آهكي.
● سنگهاي مورد استفاده براي پله هاي خارجي بناها
مرمر، گرانيت، لابرادوريت.
2ـ رده بندي علمي انواع سنگهاي تزئيني و نما
سنگهاي مناسب جهت توليد سنگ نما و تزئيني تحت عناوين كلي زير طبقه بندي مي شوند:
الف ـ سنگهاي رسوبي
● كنگلومراها و ماسه سنگها
كنگلومراها در صورتي كه به صورت لايه اي ضخيم باشند و به طور كامل نيز سيماني شده باشند، امكان دارد كه به عنوان سنگهاي تزئيني بسيار جالبي مورد استفاده قرار گيرند. در صورتي كه عناصر كنگلومراها از قطعات آهكي بوده و زمينه سيماني آنها نيز آهكي باشد و بين رنگ قطعات و سيمان زمينه تباين مناسبي وجود داشته باشد، اين گونه كنگلومراها ايده آل تر خواهند بود. در صورتي كه عناصر اصلي سنگهاي مزبور داراي كيفيت و خواص متفاوت باشند (مثلاً برخي عناصر سيليسي و برخي نيز آهكي باشند و يا عناصر سازنده سيليسي و زمينه يا سيمان آهكي باشد)، عمل برش با اشكالاتي مواجه خواهد بود.
ماسه سنگها نيز در صورتي كه ضخيم لايه باشند و عناصر آنها آهكي بوده و يا توسط سيمان آهكي كاملاً به يكديگر سيماني شده باشند، احتمالاً به صورت يك سنگ ساختماني قابليت كاربرد دارند. اين چنين سنگهايي به ويژه به صورت مالن به كار مي آيند.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
● سنگهاي آهكي يا دولوميتي
سنگهاي آهكي عمده سنگهاي ساختماني و تزئيني را تشكيل مي دهند. خصوصيات بارز آنها به طور خلاصه عبارتند از: سختي مناسب، قابليت ساب و برش بالا، تنوع رنگها، مقاومت خوب، قابليت استخراج آسان.
● تراورتن(Travertine)
تراورتن ها محصول چشمه هاي آهك ساز قديمي هستند. از بين آنها، تراورتن هاي سفيد كه رگه هاي رنگي و خلل و فرج يكنواخت داشته باشند، از مرغوبيت بيشتري برخوردارند. تراورتن هاي كرم رنگ كه ناشي از وجود رنگينه هاي (Pigments) پراكنده اكسيد آهن در متن سنگ مي باشند، از مرغوبيت كمتري برخورداند. تراورتن هاي رنگي كه بر حسب درصد آلودگي به رنگينه هاي اكسيد آهن به رنگهاي قرمز، گردويي، ليمويي و غيره ديده شوند و داراي نقشهايي كه ناشي از اختلاف ميزان آلودگي اكسيدآهن در لايه هاي مختلف تراورتن مي باشد، ظاهر بسيار زيبا و جذابي دارند. به طور كلي، در بازارهاي جهاني، تراورتن هاي رنگي در شرايط فعلي داراي قيمت و بازار مناسبي مي باشند.تراورتن به دليل داشتن مقاومت قابل قبول، برش
پذيري و صيقل پذيري ايده آل، شرايط استخراجايده آل، زيبايي ظاهر، وجود تخلخل جهت چسبيدن كامل به ملات و خصوصاً ارزان بودن نسبت به ساير سنگها، از جمله پرمصرف ترين سنگهاي ساختماني به شمار مي رود.
● مرمر(Marble)
مرمرها نيز نظير تراورتن در نتيجه عملكرد چشمه هاي آبگرم آهك ساز، به وجود مي آيند. معمولاً مرمر به صورت لايه هايي در ميان لايه هاي تراورتن ديده مي شود. در فرايند عملكرد چشمه هاي آبگرم، اگر افت دماي آب كند باشد، آراگونيت و اگر افت دما به تندي صورت گيرد، تراورتن تشكيل مي گردد. در ايران بهسنگي كه از آراگونيت حاصل مي شود، مرمر گفته مي شود كه نام تجاري انواع رنگي آن انيكس مي باشد. مرمر حاوي رنگهاي سبز، ليمويي، زرد و غيره است كه پس از سايش به صورت يك سنگ تزئيني لوكس جلوه مي كند. * زمينه هاي مصرفي عمده مرمر عبارتند از پوشش ديوار سرويسهاي لوكس، دكوراسيون داخلي ساختمان، مجسمه سازي و ميزهاي سنگي.
در ايران معادن اسفند و تلنگويه سيرجان، ده رستم كرمان، آب باريك، ،زرشهر، عباس آباد جلفا و چند معدن ديگر از جمله معادن بالقوه در كشور مي باشند. در حال حاضر دورك يا بورق و سفيدكوه استان يزد و معدن موته، به صورت فعال مورد
بهره برداري قرار دارند.
ب- سنگهاي آذرين
● گرانيت ها(Granite)
گرانيت ها از جمله سنگ هاي آذرين هستند كه در دهه های اخيردر بازارهاي جهاني به عنوان يك سنگ تزئيني لوكس و گران قيمت مطرح گرديده اند. اين نوع سنگها از نظر سختي زياد، شفافيت و زيبايي خيره كننده حائز اهميت مي باشند. گرانيت هايي كه فاقد آثار آلتراسيون بوده و تحت تأثير پديده هاي تكتونيكي و به ويژه ميكروتكتونيك قرار نگرفته، و نيز به لحاظ رنگ جذابيت لازم را داشته باشند، به عنوان سنگهاي تزئيني و نما مطرح هستند. لازم به توضيح است كه برش و سايش گرانيت ها، در مقايسه با سنگهاي آهكي بسيار مشكل تر و هزينه برتر بوده، به طوري كه فقط ديسكها و سنگ سابهاي ويژه قادر به برش و سايش آنها مي باشند.
گرانيت هاي روشن ، قرمز و صورتي، به دليل رنگ خود بسيار با ارزش هستند. گرانيت هاي قرمز ناحيه خوي در آذربايجان غربي، نمونه بارز اين نوع از گرانيت ها مي باشند. گرانيت هاي خاكستري رنگ، بر حسب درجه تيرگي و روشني و اندازه دانه ها
(كانيها)، داراي مرغوبيت متغيري هستند. گرانيت هاي شيركوه در يزد و الوند در همدان داراي طيف گسترده اي از انواع گرانيت ها، با رنگها و بافتهاي مختلف هستند.
● ريوليت ها
در صورتي كه ريوليت ها داراي درصد كوارتز نسبتاً كمتري باشند و فلدسپاتهاي پتاسيك صورتي رنگ در آنها ديده شوند، مطلوب تر بوده و ظاهر ص ورتي زيبايي خواهند داشت. به طور كلي ريوليت هاي غيرآلتره كمتر ديده مي شوند.
ـ سنگهاي آذرين خاص
سنگهاي نماازنوع آذرين خاص مي توانند سينيت ها، ديوريت ها، گابروها و سنگهاي خروجي هم ارز آنها يعني تراكيت ها،
آندزيت ها، و بازالت ها و نيز سنگ هاي ديگري نظير نفلين سينيت ها، پريدوتيت ها، پيروكسنيت ها، آمفيبوليت ها و ساير سنگهاي آذرين از اين دست باشند. اين نوع سنگها در صورتي كه كاملاً تازه بوده و دگرسان نشده باشند و ضمناً در مقطع صيقلي، رنگهاي زيبايي نمايان سازند، مي توانند به عنوان سنگهاي تزئيني خاص مطرح باشند.
ج ـ سنگ هاي دگرگوني
مرمريت ها و گنيس ها، دو نوع از سنگهاي دگرگوني هستند كه استعمال آنها به عنوان يك سنگ تزئيني و نما، مناسب مي باشد.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
● مرمريت ها(Marmarite)
مرمريت ها به صورت سنگهاي متامورف سفيد، خاكستري و رنگي، با تبلور دوباره، درخشندگي و شفافيت خاصي دارند. اين نوع سنگها كه از متامورفيسم سنگهاي آهكي اوليه حاصله شده اند، بر حسب درجه متامورفيسم و رشد كريستالها، ممكن است سنگهاي تزئيني مختلفي را با نامها و بافتهاي متفاوت ريز و درشت تشكيل دهند.
مرمريت درشت بلور، سفيد يا خاكستري روشن تا كرم اصطلاحاً "سنگ چيني" مي نامند. معادن چيني تنگ حنا(نیريز-استان فارس)، نجف آباد، كريستال و چيني اليگودرز و لاي بيد و گدار سرخ ناحيه موته، از معادن معروف سنگهاي چيني ايران هستند. معدن ده بالاي يزد از معادن معروف مرمريت ريز بلور ايران است، كه درجه كريستاليزاسيون، سفيدي و يكنواختي رنگ از عوامل مرغوبيت اين سنگ به شمار مي روند.
● گنيس ها
گنيس ها نظير گرانيت ها، در صورتي كه داراي رنگهاي ايده آل و عناصر درشت بوده و فاقد آثار التراسيون باشند، به دليل بافت چشمي زيبايي كه در مقاطع صيقلي بعضي از آنها ديده مي شود، مي توانند سنگهاي تزئيني استثنايي را تشكيل دهند.
از بين سنگهاي موجود ، بيشتر از سنگ معدن به عنوان پوشش و نماي داخلي و كف بعضي ساختمانها به ويژه مساجد و اماكن متبركه استفاده مي شد. اما در سالهاي بعد به تدريج علاوه بر سنگ مرمر، استفاده از تراورتن و مرمريت و بالاخره
سنگ هاي آذرين مانند گرانيت و سينيت در نماي خارجي ساختمانها رايج شده است.
كاربرد سنگ در نماي داخلي و خارجي ساختمانهاي گذشته از زيبايي ظاهري، سبب افزايش استحكام و دوام ساختمانها، افزوده شدن عمر ساختمانها و كمك به بهداشت محيط زيست ساكنان ساختمان مي گردد.
بررسي تاريخچه صنعت سنگ ايران حاكي از آن است كه اين صنعت سير تحول بسيار كندي را تجربه كرده، طوري كه برش و سايش سنگ و خدمات مربوطه (بارگيري و تخليه سنگ) تا سال 1345 با استفاده از تكنولوژيهاي ساده به حيات خود ادامه داده است. مهمترين تحول اين دوران، كپي سازي نوعي جرثقيل دروازه اي بود كه بكارگيري و تخليه را ساده تر مي كرد. در همين سال اره تيغه اي 60 كوارتزي خارجي نيز براي اولين بار در كشور نصب شد.
ولي متأسفانه به دلايل متعدد همچنان مصرف مواد آتش زا در اكثر معادن سنگ تزئيني متداول است و اين امر خسارت سنگين و قابل توجهي را به معادن سنگ كشور وارد مي سازد.
مصرف مواد منفجره در استخراج معادن سنگ، علاوه بر خرد شدن سنگ موجب مي گردد كه مقدار سنگ قواره حاصله نيز، شكل منظمي نداشته باشد و در نتيجه يكي از مشكلات وسائل عمده اي كه هميشه بين معدنكاران و مديران كارخانجات سنگبري مطرح بود، ناقواره بودن سنگ هاي تحويلي به دليل نداشتن امكانات فني لازم جهت استخراج مي باشد. در وضعيت ايده آل كه سنگ كاملاً قواره استخراج گردد، بايد از هر تن سنگ 10 متر مربع و در حالت نسبتاً خوب، از هر تن سنگ 8 مترمربع سنگ پلاك حاصل گردد. صورتي كه بنا به اظهار بيشتر صاحبان سنگبريها، با روش استخراج فعلي از هر تن سنگ قواره كه به كارخانجات تحويل مي شود حداكثر 5-3 مترمربع سنگ پلاك حاصل مي شود.. اهميت و نقش سنگهاي تزئيني در برخي كشورها مانند ايتاليا به حدي است كه در آنهاآموزشكده هاي اختصاصي براي آموزش روش هاي استخراج و مسائل مربوط به سنگ ساختماني، تأسيس گرديده و درآمد اين كشورها از محل صدور انواع سنگها و مصنوعات و فراورده هاي جنبي آن بعد از كشاورزي، صنعت و درآمدها ناشي از جذب توريسم، به چندين ميليارد دلار در سال بالغ مي گردد.
ـ سنگ هاي تزئيني با خاستگاه چشمه اي
سنگ هاي تزئيني با خاستگاه چشمه اي شامل تراورتن و اونيكس (مرمر) مي باشد.
بعضي از تراورتن هاي ايران يا در دنيا كم نظير يا مي توان گفت بي نظير هستند. همانند تراورتن قرمز كه از چندين دهه پيش در بازار هاي جهاني شهرت بسزايي يافته است. معادن اين سنگ در آذر شهر آذربايجان شرقي واقع شده اند. تراورتن سفيد استخواني آتش كوه كه معدن آن در منطقه محلات قرار گرفته ، نيز از انواع تراورتن هاي سفيد مرغوب مي باشد كه متقاضيان فراواني دارد و از خواص فيزيكي بسيار مناسبي برخوردار است. هر چند در بعضي از كشورها مثل بلغارستان و تركيه نيز تراورتن ليموئي وجود دارد، ولي هيچ يك از آنها كيفيت تراورتن ليموئي ايران را كه همانند تراورتن قرمز در آذر شهر آذربايجان شرقي قرار گرفته ، ندارد. در مورد تراورتن گردوئي نيز كه در مجاورت دو نوع تراورتن الوان فوق الذكر واقع شده است، موارد مذكور مصداق دارند.
اطلاعات معادن داراي: تراورتنتراورتن سنگ رسوبی کربناته­ای است که در محل چشمه­های آهک ساز تشکیل می­شود که اگر این سنگ از بزرگی و پیوستگی لازم برخوردار باشد می­تواند به عنوان سنگ تزئینی و نما برای ساختمانها بکار رود. شرایط زمین شناسی لازم برای ایجاد چشمه­های تراورتن ساز در بسیاری از نقاط آذربایجان فراهم است. برای مثال هم اکنون چشمه­های تاپ تاپان توفارقان در حال تراورتن سازی هستند، یا چشمه­های تراورتن ساز و توالی های تراورتن در شهرهای صوفیان، مرند، ارومیه، هشترود، جلفا و… را می­توان نام برد. تراورتن توفارقان بعلت داشتن رنگ قرمز و لیمویی، از تراورتن های کمیابی است که مشهوریت جهانی دارد. صدها سال پیش، در ساختمان آثار تاریخی آذربایجان نظیر ارک و گوی مچید(مسجد کبود)، از سنگهای معادن توفارقان استفاده شده است. همچنین سنگ نمای ساختمان” اپرای ملی شهر جنوا” در ایتالیا، سنگ نمای ساختمان “هتل کاخ ژاپن” که از بزرگترین و مشهورترین هتلهای ژاپن است، سنگ نمای ساختمان “موزه ملی تاریخ” در برلین و… از تراورتن توفارقان می­باشد.

مجتمع معدنی توفارقان در جنوب و جنوب غربی شهرستان توفارقان جای دارد و در حقیقت ناحیه کوهپایه­ای آتشفشان سهند است. مهمترین آبادی های مجتمع معدنی توفارقان عبارتند از: - روستای داش کسن که در 16 کیلومتری توفارقان قرار دارد. – نادیلو در سه کیلومتری توفارقان – دستجرد در شش کیلومتری غرب توفارقان واقع شده و شمالی ترین گوشه محدوده را در بر می­گیرد. – کلوانق در 500 متری شمال غرب کیلومتر 10 جاده توفارقان- عجب شیر واقع است. راه آهن تهران- تبریز در غرب ناحیه، کم وبیش، مرز آن است. بنابراین، مجتمع معدنی میان دو راه اصلی کشور، راه آهن در غرب و جاده تبریز- قوشاچای در شرق جای گرفته است. ایستگاه راه آهن “شهر امین” نزدیک روستای داش کسن ساخته شده و ایستگاه توفارقان کمی دورتر از روستای دستجرد واقع است. در مجتمع معدنی توفارقان کهنترین سنگهایی که وجود دارد سنگهای آهکی سازند لار با سن ژوراسیک است. فعالیت سهند از زمان میوسن آغاز شده و تا کنون به صورتهای مختلف ادامه داشته است. چشمه های آب معدنی و آهکساز کنونی، که گرداگرد کوه وجود دارند، نشانه های فعالیت زمان خاموشی آن است. تراورتن های گستره توفارقان به صورت لایه های کم وبیش افقی به طور دگر شیب روی سنگهای کهنتر تشکیل شده اند. چشمه های فعال با آبدهی بیش از 2 لیتر در ثانیه و هم اکنون در حال ساختن تراورتن می باشند. رنگ قرمز تراورتن های توفارقان که کم نظیر ترین تراورتن جهان است بعلت وجود مقدار کمی اکسید آهن می باشد.

 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگیهای سنگ تزیینی توفارقان

تراورتن

در گستره توفارقان و در سطحی افزون بر 150 کیلومتر مربع، از قیرمیزی گؤل تا کرانه دریاچه ارومیه، پوششی از تراورتن دیده می­شود که بر پایه ویژگیهای صوری و اسامی روستاهای مجاورشان نامگذاری شده­اند.

1-
تراورتن گردویی: در معادن نادیلو، تراورتن ویژه­ای وجود دارد که به علت ساخت موجی شکل لایه­های تیره و روشن آن مانند پوسته تنه درخت گردومی باشد. نوارهای قهوه­ای روشن و تیره از کربنات کلسیم آهندار به ضخامتهای مختلف میلی متری تا سانتی متری دارد. وجود این نوارهای تیره و گاه موجی در زمینه خاکستری روشن، سفید یا کرمی، نمایی به سنگ داده که مانند چوب گردو شده است. میزان ذخیره قطعی این تراورتن1412 و ذخیره احتمالی آن 3300 هزار تن است.

2-
تراورتن قرمز: در معدن کلوانق شمالی و جنوبی و همچنین در معدن سردار آباد، تراورتن های قرمز خوش رنگی گسترش دارد. وجود مقدار مناسبی از اکسید آهن در ترکیب شیمیایی سنگ تراورتن، موجب پیدایش رنگهای چشم نواز آنها شده است. ضخامت لایه­های قرمز رنگ، گاه تا 2متر بالغ می­شود. ذخیره قطعی آن 8437 و ذخیره احتمالی آن 41225 هزار تن است.

3-
تراورتن لیمویی: اکسید آهن همراه با کربنات کلسیم دو ظرفیتی، تراورتن لیمویی را پدید می­آورد. در بخش کوچکی از شمال کلوانق، توده­ای از تراورتن به رنگ زرد لیمویی دیده می­شود. ذخیره قطعی این تراورتن 35 وذخیره احتمالی آن 216 هزار تن است.

مرمر

در معادن دستجرد و داش کسن، آراگونیت­هایی گسترش دارند که با نام مرمر شناخته شده­اند. رنگهای چشم نواز این سنگها، پایه نامگذاری آنها به شرح زیر است:

1-
مرمر سفید: کربنات کلسیم خالص، یا به مقدار خیلی کم، از اکسیدهای آهن.

2-
مرمر سبز: رنگ این مرمر بدلیل وجود مقداری اکسید آهن دو ظرفیتی، سبز است.

3-
مرمر خونی: به علت وجود مقداری اکسید آهن سه ظرفیتی به رنگ سرخ خونی درآمده که یا به صورت لکه­ای یا نواری است و یا ترکیبی از لکه- نوار می باشد. ذخیره قطعی معدن مرمر توفارقان 45 و ذخیره احتمالی آن 220 هزار تن است.




عمده معادن تراورتن در ایران، در استان مرکزی و در حوالی شهرستان محلات متمرکز شده اند. معمولاٌ در هنگام استخراج معادن تراورتن به ویژه در مواقعی که سنگ، دارای کلیواژ، درزه و شکاف و شکستگی باشد و درزه های موجود در سنگ به یکدیگر نزدیک باشند، مقدار زیادی لاشه سنگ (حدود 20 درصد میزان استخراج) ایجاد می شود. این مواد به عنوان محصولات جنبی معدن به حساب می آیند که با یک برنامه ریزی اصولی و مدون می توان برای آنها محل مصرف تعیین نموده و در نتیجه باعث افزایش بازدهی کار وسوددهی معدن و کاهش میزان باطله تا حد مطلوب شد.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که لاشه سنگ تراورتن در صنایع مختلف نظیر صنعت سیمان، مصنوعات سنگی و هنری و مجسمه سازی، پودرسنگ، سنگ موزاییک، کاشی سنگی، سنگ مصنوعی، خرده سنگ، صنایع شیمیایی، تولید کاغذ، پلاستیک سازی، پرکننده، سنگ فرش و در تهیه انواع مصالح ساختمانی کاربرد دارد. خوشبختانه به دلیل صنعتی بودن منطقه، تعداد صنایعی که می توانند از این ماده به عنوان ماده اولیه استفاده کنند زیاد است ولی میزان مصرف صنایع مذکور چندان زیاد نبوده و در حدود 10 درصد کل میزان لاشه های موجود، مورد مصرف قرار می گیرد و حجم زیادی از لاشه های معادن تراورتن همچنان بلااستفاده باقی می ماند که برای رفع این مشکل احداث یک کارخانه سیمان در منطقه، مناسب به نظر می رسد.
وجود حجم عظیمی از لاشه تراورتن (در حدود 537 تن در روز) که بخش عمده ای از آن در صنعت سیمان قابل استفاده است می تواند به عنوان یک منبع آلترناتیو و ثانویه در کنار تعداد معدودی معادن سنگ آهک حوالی شهرستان ساوه و منابع آهکهای موجود در منطقه (قسمت شمالی محلات و حوالی دلیجان) ماده اولیه یک کارخانه سیمان را تامین نماید که برای این منظور مکان یابی کارخانه سیمان با استفاده از روش سیستم اطلاعات جغرافیایی صورت گرفته و موقعیت 5 نقطه مشخص گردیده است.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع سنگها

انواع سنگها

1ـ سه نوع سنگ اساسي چه هستند؟
سنگهاي آذرين، رسوبي و دگرگون . سنگهاي آذرين از ماگماي سرد شده بوجود مي آيند. اگر ماگما در سطح سرد شود، سنگهايي مثل بازالت بوجود مي آيندو اگر در درون زمين سرد شوند، سنگهاي بوجود آمده گرانيت ناميده مي شوند. سنگهاي رسوبي از ذرات ساير سنگها بوجود مي آيند. مثلاً ماسه سنگ از ماسه درست شده است. ماسه به نوبه ي خود عمدتا شامل كوارتز مي باشد، يك نوع كاني كه در گرانيت وجود دارد، مثال ديگر سنگهاي آهكي هستندكه از صدف موجودات دريايي، بوجود مي آيند. سنگهاي دگرگون، سنگهايي هستند كه در اثر فشار و حرارت، تغيير يافته اند. مثلاً حرارت زياد، سنگ آهك را به مرمر تبديل مي كند.
2
ـ با ارزش ترين مواد معدني كدامند؟
سنگهاي قيمتي مانند الماس، ياقوت، ياقوت كبود، زمرد با ارزش ترين مواد معدني هستند، طلا و نقره نيز اگر چه جزء مواد معدني محسوب مي شوند اما در طبيعت آنها را بصورت عنصر مي توان يافت.
3
ـ آيا مواد معدني مي توانند شما را نا مرئي كنند؟
خير .زماني مردم به اعتقادات خرافي در مورد مواد معدني عقيده داشتند. در قرون وسطي، مردم فكر مي كردندكه اگر اوپال ـ Opal را در برگ بو بپيچند و بپوشند نا مرئي مي شوند.
4
ـ سخت ترين ماده ي معدني چيست؟
الماس كه شكل خالص اما كمياب كربن است تحت فشار زياد در اعماق زمين حاصل مي شود و سخت ترين ماده طبيعي است.
5
ـ متداول ترين سنگها كدامند؟
سنگهاي رسوبي 75% سطح خشكي هاي زمين را پوشانده اند. اما سنگهاي آذرين و دگرگون، 95% سنگهاي رويه ي پوسته ي زمين را تا عمق 16 كيلومتر تشكيل مي دهند.
6
ـ «سنگهاي تولد» چه هستند؟
كانيها و مواد معدني خاصي، نشانه ماه تولد هر شخصي است. مثلاً «گارنت» Garnet، سنگ تولد متولدين دي ماه است، در حاليكه «ياقوت» سنگ متولدين مرداد ماه است.
7
ـ عناصر و كاني ها چه هستند؟
پوسته ي زمين شامل 92 عنصر مي باشد كه دو تا از متداول ترين آنها، اكسيژن و سيليس است. آلومينيوم، آهن، كلسيم، سديم ، پتاسيم و منيزيم نيز در پوسته فراوانند.
اين 8 عنصر، 59/98% وزن پوسته زمين را تشكيل مي دهند. بعضي عناصر مانند طلا به صورت خالص يافت مي شوند. اما بيشتر عناصر به طور شيميايي با هم تركيب مي شوند و كانيها را درست مي كنند. مثلاً از تركيب شدن اكسيژن و سيليس همرا ه با مقدير كم ساير عناصر، كاني هايي به وجود مي آيند به نام سيليكاتها. در سنگي مانند گرانيت، مي توانيد كاني هاي فلدسپات، كوارتز و ميكا را پيدا كنيد.
8
ـ كدام سنگها در ساختمان سازي بكار مي روند؟
دو نوع سنگ رسوبي، سنگ آهك و ماسه سنگ و از سنگهاي آذرين، گرانيت و از سنگهاي دگرگون، مرمر براي تزئينات ساختمان بكار مي رود.
9
ـ آيا زغال سنگ، يك نوع سنگ است؟
خير، سنگها تركيبات معدني و غير زنده محسوب مي شوند. اما زغال سنگ مانند نفت و گاز طبيعي، ميليونها سال پيش از بقاياي موجودات زنده تشكيل شده است . براي همين آنها را «سوختهاي فسيلي» مي نامند.
10 ـ آيا بعضي از مواد معدني، فراواني بيشتري از بقيه دارند؟
بسياري از مواد معدني مفيد فراوانند، اما برخي از آنها كمتر رايج اند. مواد معدني مهم، ذخاير محدودي دارند و بنا براين اغلب دوباره بازيابي مي شوند.
باز يافت اين مواد در انرژي لازم جهت استخراج سنگ معدن و تهيه ي ماده ي مورد نظر، صرفه جويي مي كند.
__________________
روزي از ميان همه شما خواهم رفت . آن زمان است كه افسوس خواهيد خورد كه چرا بودنم را نديديد .... آيا ثمري دارد براي شما ؟ و باز روزي خواهد رسيد كه حتي ياد مرا نيز فراموش مي كنيد و به تاريخ مي سپاريد تا گاه گاهي يادم كنيد .
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
1ـ سه نوع سنگ اساسي چه هستند؟
سنگهاي آذرين، رسوبي و دگرگون . سنگهاي آذرين از ماگماي سرد شده بوجود مي آيند. اگر ماگما در سطح سرد شود، سنگهايي مثل بازالت بوجود مي آيندو اگر در درون زمين سرد شوند، سنگهاي بوجود آمده گرانيت ناميده مي شوند. سنگهاي رسوبي از ذرات ساير سنگها بوجود مي آيند. مثلاً ماسه سنگ از ماسه درست شده است. ماسه به نوبه ي خود عمدتا شامل كوارتز مي باشد، يك نوع كاني كه در گرانيت وجود دارد، مثال ديگر سنگهاي آهكي هستندكه از صدف موجودات دريايي، بوجود مي آيند. سنگهاي دگرگون، سنگهايي هستند كه در اثر فشار و حرارت، تغيير يافته اند. مثلاً حرارت زياد، سنگ آهك را به مرمر تبديل مي كند.
2 ـ با ارزش ترين مواد معدني كدامند؟
سنگهاي قيمتي مانند الماس، ياقوت، ياقوت كبود، زمرد با ارزش ترين مواد معدني هستند، طلا و نقره نيز اگر چه جزء مواد معدني محسوب مي شوند اما در طبيعت آنها را بصورت عنصر مي توان يافت.
3 ـ آيا مواد معدني مي توانند شما را نا مرئي كنند؟
خير .زماني مردم به اعتقادات خرافي در مورد مواد معدني عقيده داشتند. در قرون وسطي، مردم فكر مي كردندكه اگر اوپال ـ Opal را در برگ بو بپيچند و بپوشند نا مرئي مي شوند.
4 ـ سخت ترين ماده ي معدني چيست؟
الماس كه شكل خالص اما كمياب كربن است تحت فشار زياد در اعماق زمين حاصل مي شود و سخت ترين ماده طبيعي است.
5 ـ متداول ترين سنگها كدامند؟
سنگهاي رسوبي 75% سطح خشكي هاي زمين را پوشانده اند. اما سنگهاي آذرين و دگرگون، 95% سنگهاي رويه ي پوسته ي زمين را تا عمق 16 كيلومتر تشكيل مي دهند.
6 ـ «سنگهاي تولد» چه هستند؟
كانيها و مواد معدني خاصي، نشانه ماه تولد هر شخصي است. مثلاً «گارنت» Garnet، سنگ تولد متولدين دي ماه است، در حاليكه «ياقوت» سنگ متولدين مرداد ماه است.
7 ـ عناصر و كاني ها چه هستند؟
پوسته ي زمين شامل 92 عنصر مي باشد كه دو تا از متداول ترين آنها، اكسيژن و سيليس است. آلومينيوم، آهن، كلسيم، سديم ، پتاسيم و منيزيم نيز در پوسته فراوانند.
اين 8 عنصر، 59/98% وزن پوسته زمين را تشكيل مي دهند. بعضي عناصر مانند طلا به صورت خالص يافت مي شوند. اما بيشتر عناصر به طور شيميايي با هم تركيب مي شوند و كانيها را درست مي كنند. مثلاً از تركيب شدن اكسيژن و سيليس همرا ه با مقدير كم ساير عناصر، كاني هايي به وجود مي آيند به نام سيليكاتها. در سنگي مانند گرانيت، مي توانيد كاني هاي فلدسپات، كوارتز و ميكا را پيدا كنيد.
8 ـ كدام سنگها در ساختمان سازي بكار مي روند؟
دو نوع سنگ رسوبي، سنگ آهك و ماسه سنگ و از سنگهاي آذرين، گرانيت و از سنگهاي دگرگون، مرمر براي تزئينات ساختمان بكار مي رود.
9 ـ آيا زغال سنگ، يك نوع سنگ است؟

خير، سنگها تركيبات معدني و غير زنده محسوب مي شوند. اما زغال سنگ مانند نفت و گاز طبيعي، ميليونها سال پيش از بقاياي موجودات زنده تشكيل شده است . براي همين آنها را «سوختهاي فسيلي» مي نامند.
10 ـ آيا بعضي از مواد معدني، فراواني بيشتري از بقيه دارند؟

بسياري از مواد معدني مفيد فراوانند، اما برخي از آنها كمتر رايج اند. مواد معدني مهم، ذخاير محدودي دارند و بنا براين اغلب دوباره بازيابي مي شوند.
باز يافت اين مواد در انرژي لازم جهت استخراج سنگ معدن و تهيه ي ماده ي مورد نظر، صرفه جويي مي كند.
 

marali_64

عضو جدید
استفاده از حرارت در ابداع روش نوین تغییر رنگ برخی از سنگ‌های تزئینی و نما

استفاده از حرارت در ابداع روش نوین تغییر رنگ برخی از سنگ‌های تزئینی و نما

استفاده از حرارت در ابداع روش نوین تغییر رنگ
برخی از سنگ‌های تزئینی و نما

داریوش کاوه آهنگران، عضو هیات علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
قاسم مختاری اسفیدواجانی، کارشناس معدن از دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
چکیده:
هدف این مقاله معرفی روشی جهت تغییر دادن رنگ سنگ‌های تزئینی و نما می‌باشد. اساس این روش از تأثیر فرآیند‌های طبیعی جوی (نظیر گرما و نور آفتاب در طی زمانهای بسیار) بر روی سنگ‌های ساختمانی و تزئینی الهام گرفته شده است. بدین منظور سنگ‌های ساختمانی از نظر کانی‌شناسی و خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی مطالعه و بررسی شدند. با در نظر گرفتن عناصر و عوامل موثر، تعدادی از سنگ‌های تزئینی به عنوان نمونه برگزیده شد و آزمایشهای حرارتی تحت شرایط معین، انجام گرفت. نمونه‌های بدست آمده تحت آزمایشهای فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی قرار گرفته و پس از مطالعه، موفقیت سنگ‌های تغییر رنگ یافته از نظر جلوه رنگ ظاهری، ثبات رنگ حاصل و خصوصیات استاندارد مشخص شده است.
مقدمه:
عموماً سنگ‌های تزئینی ایران از نظر رنگ‌بندی دارای تنوع بسیاری می‌باشند که این مسئله اکثراً به دلیل وجود ناخالصی‌های آهن موجود در این سنگها است. همانطور که می‌دانیم در بین سنگهای ساختمانی و تزئینی، می‌توان سنگها‌یی را نام برد که تحت اثر شرایط جوی شامل عوامل فیزیکی (گرما و نور) یا عوامل شیمیایی (باران‌های اسیدی) دچار هوا‌زدگی و در پی آن تغییر رنگ ظاهری سنگ می‌شوند. از این میان می‌توان سنگ مرمریت قرمز سنندج که در اثر هوا‌زدگی به رنگ سفید تمایل پیدا می‌کند، همچنین مرمریت خاکستری لاشتر و یا برخی از گرانیت‌ها که به مرور زمان کمرنگ می شوند را نام برد. این نکته ما را بر آن داشت که با بررسی عوامل تغییر رنگ سنگ‌های تزئینی به صورت شبیه‌سازی این عوامل در آزمایشگاه بتوانیم در زمان بسیار کمتر با کنترل عوامل هوازدگی به روشی نوین جهت تغییر رنگ سنگ دست پیدا کنیم.
در این زمینه تا پیش از این تنها در برخی کشورها نظیر کشور چین امکان تغییر رنگ سنگ آن‌هم با استفاده از مواد رنگ‌زا میسر شده است که دارای نقایصی نظیر عدم ثبات رنگ بدست آمده می‌باشد. در این تحقیق با مطالعه رفتار تأثیر عوامل جوی نظیر گرما و نور در طی زمان، توانستیم با کنترل، محاسبه و مهار حرارت اعمالی به سنگ در زمانهای محاسبه شده موفق به تغییر رنگ سنگ‌های تزئینی و ساختمانی شویم.
مطالعه تأثیر حرارت:
سنگ‌ها رسانای ضعیف گرمایند و دامنه مقدار رسانندگی آنها از 1/0 تا 7 j/m.s.c می‌باشد و از این لحاظ ضعیف‌تر از فلزات می‌باشند زیرا رسانندگی در فلزات، الکترونی است در حالی‌که در سنگ‌ها به صورت فونونی می‌باشد. به همین دلیل کانیهایی چون مگنتیت، هماتیت و لیمونیت رسانندگی بالایی دارند (30-10 j/m.s.c ). افزایش دما دامنه ارتعاش اتمی کانی‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین با افزایش اعمال حرارت بر روی سنگها شاهد کاهش چگالی و افزایش تخلخل سنگ و همچنین کاهش شدید مدول یانگ هستیم.
یکی از عوامل اصلی رنگ در سنگ‌ها و کانی‌ها عنصر Fe ؛ یا به عبارتی داشتن ناخالصی‌های هماتیت، لیمونیت و بعضاً کلریت می‌باشد. در مورد سنگ‌های قیمتی نیز می‌توان عنصر Cr را مثال زد که در یاقوت باعث رنگ قرمز و در زمرد باعث رنگ سبز می‌شود و در کوارتز اسموکی نیز رنگ کانی متاثر از وجود ناخالصی Al3+ می‌باشد.
در مورد تأثیر حرارت بر روی رنگ کانی‌ها، تاکنون آزمایشاتی صورت پذیرفته که به عنوان مثال الکترون‌های کوارتز دودی پس از گرمایش جابجا شده و پس از جفت شدن الکترون‌ها، کوارتز دودی بی‌رنگ شده است. همچنین می‌توان کانی اسپودومن (Spodumene) سفید رنگ را مثال زد که وقتی تا دمای 250 درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود ارغوانی می‌گردد و با افزایش حرارت بیشتر تا دمای 500 درجه سانتیگراد کاملاً بی‌رنگ می‌گردد. در یک نمونه سیدریت نیز پس از اعمال گرما، رنگ کانی تیره گشت که این را می‌توان مرتبط با اکسیداسیون Fe2+دانست. با توجه به اینکه رنگ، یکی از چشم‌گیر‌ترین مشخصه‌های سنگ‌های قیمتی می‌باشد بررسی تأثیر حرارت بر روی رنگ آنها نیز جایگاه خود را بیشتر نمایان می‌سازد.
حرارت در خصوص سنگ‌های تزئینی و نما در نمونه‌های مختلف تأثیر متفاوتی بر روی رنگ سنگها می‌گذارد که در برخی موارد مناسب و در برخی دیگر نیز نامناسب می‌باشد چرا که گاهی رنگ اولیه جذاب‌تر می‌نماید. این مقاله در ادامه به شرح تأثیر حرارت بر روی رنگ سنگ تزئینی و مهار این عامل به عنوان روشی جهت تهیه سنگ جدید می‌پردازد‌.
مطالعه و بررسی سنگها:
ابتدا مطالعه جامعی بر روی کلیه سنگهای تزئینی و ساختمانی ایران که در مقابل هوازدگی دچار تغییر رنگ ظاهری شده بودند انجام گرفت. اکثر این دسته از سنگ‌ها دارای ناخالصی‌های رنگی همچون ترکیبات آهن بودند که همانطور که قبلاً توضیح داده شد کانی‌های مگنتیت، هماتیت و لیمونیت از نظر رسانندگی گرمایی درسطح بالایی قرار دارند.
پس از مطالعه خواص کانی‌شناسی و مکانیکی این دسته از سنگ‌های ساختمانی‌، تعدادی از آنها جهت انجام آزمایشات حرارتی انتخاب شد. هدف این بود که در آزمایشگاه بتوان سرعت تأثیر عوامل جوی نظیر حرارت را که طی زمانهای بسیار باعث تغییر رنگ سنگ می‌شود تسریع نمود.
انتخاب نمونه‌ها:
پس از بررسی نهایی تأثیر عوامل جوی نظیر دما در طی زمانهای بسیار، تعدادی از سنگهای تزئینی ایران که با توجه به مشخصات کانی‌شناسی آنها پیش‌بینی می‌شد پس از اعمال گرما در زمان‌های کوتاه‌تر به رنگ دلخواه و مناسبتر برسند انتخاب شدند‌. به منظور داشتن تنوع در نوع سنگ از هر خانواده سنگ تزئینی یک نمونه مناسب انتخاب گردید که عبارتند از سنگ تراورتن لیمویی، سنگ آذرین گابرو سبز رنگ، سنگ آهک زرد رنگ و سنگ آهک زرد مایل به قهوه‌ای کم رنگ.
مشخصات ظاهری نمونه‌ها:
برای هر نوع سنگ تعداد 40 نمونه مکعبی صیقلی با ابعاد مناسب آماده شد (‌بدلیل بررسی روند تغییر رنگ و خطای کمتر در انتخاب نهایی، این تعداد نمونه در نظر گرفته شد‌). نمونه‌ها به صورت صیقلی انتخاب گردید تا بتوان ضمن بررسی تأثیر حرارت بر روی رنگ سنگ، تأثیر حرارت بر روی کیفیت پولیش سنگ را نیز به عنوان عاملی بسیار مهم در سنگ تزئینی‌ بررسی نمود.
مشخصات محیط انجام آزمایش:
جهت انجام عملیات حرارتی، کوره‌ای از نوع کوره سرامیکی پیشرفته با اندازه دهانه ورودی مناسب و همچنین با داشتن توانایی اعمال گرما در نرخ‌های زمانی متفاوت، در دماهای پایین و بالا، انتخاب شد. هر نمونه جداگانه در دما و ز‌مان متفاوت داخل کوره قرار گر‌فتند و با اعمال گرما و نرخ افزایش دمای مناسب گرم شدند و در زمانهای متفاوت پس از سرد شدن با نرخ بازگشت دمای مشخص، از کوره خارج گردیدند. حد فواصل دماهای آزمایش شده 25 -20 درجه سیلیوس در نظر گرفته شد.
شرح آزمایشات:
نمونه اول
نمونه اول سنگ تراورتن لیمویی رنگ است. تعداد 40 نمونه آماده‌سازی شده از این سنگ به صورت جداگانه در دماهای مختلف و زمان‌های متفاوت داخل کوره قرار گرفتند و پس از طی زمانهای متفاوت از کوره خارج گردیدند. نرخ افزایش دمای مشخص و رنگ ظاهری آن که از رنگ لیمویی به سمت رنگ قرمز تمایل پیدا کرده بود بررسی و مطالعه شد.
به مرور زمان با افزایش دما، رنگ سنگ از رنگ لیمویی به سمت رنگ قرمز پر رنگ سوق پیدا کرد که از بین 40 نمونه سنگ آزمایش شده، نمونه‌هائی که از نظر ظاهری دارای رنگ قرمز مناسبی بودند جهت بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی (طبق استاندارد سنگ تزئینی‌) به آزمایشگاه ارسال گردیدند.
پس از مطالعه نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های حرارت دیده و مقایسه نتایج آنها با نمونه‌های اولیه و همچنین مقایسه با استانداردهای سنگ تزئینی، نمونه موفق از نظر جلوه رنگ ظاهری، ثبات رنگ و نیز خواص فیزیکی و مکانیکی انتخاب گردید. (تصویر 1)


تصویر 1- نمونه اول

شایان ذکر است در صورتی که عامل گرما و مشخصات محیط تحت کنترل نباشند، گر چه ممکن است که سنگ در ظاهر دارای رنگ مناسبی باشد اما پس از گذشت زمان امکان از دست دادن خصوصیات و از هم‌پاشی آن وجود دارد و این نکته لزوم دقت در فرایند عملیات را نمایان می‌سازد.
نمونه دوم
نمونه سنگ دوم نوعی گابرو سبز رنگ است که در اصطلاح بازار سنگ تزئینی، گرانیت نامیده می‌شود. همانند اول سنگ اول تعداد 40 نمونه مکعبی صیقلی از این سنگ تهیه گردید. هر کدام از نمونه‌ها جداگانه در دماهای مشخص و زمان‌های معین تحت حرارت قرار گرفتند که روند تغییر رنگ سنگ از رنگ سبز به سمت رنگ قهوه‌ای کاملاً مشهود بود.
درنهایت آن دسته از نمونه‌ها که از نظر ظاهری دارای رنگ قهوه‌ای مناسبی بودند جهت بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی به آزمایشگاه ارسال شدند و از بین آنها نمونه موفق که هم از نظر ظاهری دارای رنگ مناسب و هم از نظر خصوصیات در حد استاندارد بود انتخاب و ثبت گردید. (تصویر 2)


تصویر 2- نمونه دوم
نمونه سوم
این نمونه نوعی سنگ آهکی زرد رنگ است که تحت گرمایش و اعمال حرارت به رنگ قهوه‌ای سوق پیدا می‌کند. تعداد 40 نمونه مکعبی صیقلی تهیه و جداگانه در دما‌های متفاوت و زمانهای معین تحت تاثیر حرارت قرار گرفتند. شایان گفتن است که در تعیین دامنه حرارت مورد آزمایش برای هر نوع سنگ، مقاومت حرارتی آنها می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد.
پس از انجام آزمایشات و بررسی نمونه‌ها از نظر رنگ و کیفیت پولیش، تعدادی از نمونه‌ها جهت انجام تستهای فیزیکی و شیمیایی به آزمایشگاه فرستاده شد که پس از مطالعه نتایج تستها، نمونه موفق مشخص گردید. (تصویر 3)



تصویر 3- نمونه سوم
نمونه چهارم
نمونه چهارم نیز از خانواده سنگ‌های آهکی می‌باشد که رنگ اصلی آن زرد رنگ با رگچه‌های قهوه‌ای است. این سنگ خود از نظر ظاهری دارای رنگ زیبایی است اما پس از اعمال حرارت نیز به رنگی چشم نواز تغییر رنگ می‌دهد. همانند آزمایشات قبل تعداد 40 نمونه مکعبی صیقلی از این سنگ تهیه و بر روی آن تستهای حرارتی در زمان‌های مختلف و دماهای معین انجام شد.
پس از بررسی روند تغییر رنگ نمونه‌های مختلف که به سمت قهوه‌ای پررنگ و زیبا سوق پیدا کرده بود تعدادی از نمونه‌های مناسب به آزمایشگاه ارسال و تستهای لازم در مورد آنها صورت پذیرفت و در نهایت نمونه موفق انتخاب شد. (تصویر 4)


تصویر 4- نمونه چهارم
نتیجه گیری:
در این پژوهش کلیه آزمایشهای لازم شامل تست‌های فیزیکی و مکانیکی، مطالعه مقاطع و همچنین تستهای XRD و XRF نمونه‌ها، قبل و بعد از اعمال حرارت و آزمایش ثبات رنگ نمونه‌ها پس از اعمال حرارت و تغییر رنگ نیز انجام گرفته که نتایج آن طی مقاله‌ای در آینده ارایه می‌گردد.
نتایج حاصل از این پژوهش و کاربرد آن را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

1- موفقیت در ارایه روش نوین به منظور ایجاد تغییر رنگ عمقی بعضی از سنگ‌های تزئینی با استفاده از کنترل عوامل حرارت و زمان.
2- بسیاری از سنگهای تزئینی ایران با توجه به دارا بودن ناخالصیهای آهن، قابلیت تغییر رنگ در اثر اعمال حرارت در زمانهای محاسبه شده را دارند.
3- روش ارائه شده این امکان را فراهم می‌سازد که سنگی را با یک بافت اما در دو رنگ متفاوت، در کنار هم داشته باشیم که این پدیده می‌تواند در اصول معماری ساختمان و تزئینات سنگی به صورت تاثیر گذار به کار گرفته شود.
4- کانی‌های ناپایدار و ناخالصی‌های رنگی باعث تغییر رنگ سنگ تزئینی می‌شوند که در پیش از انتخاب سنگهای نما می‌توان این موضوع را بوسیله پتروگرافی مطالعه نمود.
5- در مواردی از سنگ‌های تزئینی که دچار هوازدگی سطحی شده‌اند یا دارای اختلاط رنگ می‌باشند با این روش می‌توان به رنگی ثابت و یکدست درسطح و عمق سنگ رسید که مسئله مهمی در صنعت سنگ تزئینی به شمار می رود.
6- با توجه به محدود بودن ذخایر سنگ تزئینی از نظر تنوع رنگ و محدود بودن به استفاده از رنگ طبیعی سنگ این روش می‌تواند دریچه‌ای را جهت تولید نسل جدید از سنگ‌های تزئینی و نما بگشاید.
 

marali_64

عضو جدید
معرفي سنگهاي آنتيك و ايده پديد آمدن آنها:

معرفي سنگهاي آنتيك و ايده پديد آمدن آنها:

معرفي سنگهاي آنتيك و ايده پديد آمدن آنها:

1- چكيده:
معرفي سنگهاي آنتيك و ايده پديد آمدن آنها:
سنگ آنتيك از قرار دادن قطعات شكسته سنگ و خرده سنگ كنار هم (ضايعات و باطله هاي سنگهاي تراورتن) و چسباندن آنها با ملاتهائيكه پايه زريني دارد توليد مي شوند و به عبارتي از مجموع و تركيب باطله ها و ضايعات سنگهاي تزئيني تراورتن با مواد افزاينده مختصر ديگر بدست ميآيند.
ايده پديد آمدن سنگهاي آنتيك از آنجا شكل گرفت كه طراحان و آرشيتكت ها بمنظور هر چه زيباتر كردن فضاها اعم از فضاهاي بيروني و دروني ساختمانها و كف پوش ها و محوطه سازيهاي بيروني نياز به سنگهايي با فاكتورهاي مورد نظر خويش را احساس مي نمودند بعلاوه پيشرفت صنعت ساختمان و سليقه هاي مختلف اين نياز را بيان ميكرد كه سنگهايي با طرحهاي مختلف و فاكتورهايي فيزيكي و مكانيكي كيفيت بالا و قيمت مناسب بايد در دسترس باشد.

2- تشكيل ضايعات: معمولاً در هنگام استخراج معادن تراورتن بويژه در مواقعيكه سنگ داراي كيلواژ، درزه و شكاف و شكستگي باشد و درزه هاي موجود در سنگ بيكديگر نزديك باشند مقدار زيادي و حدود 20% ضايعات بصورت سنگ لاشه ايجاد مي شود كه اين مواد بعنوان محصولات جانبي معدن بحساب مي آيند. البته توليد و ايجاد ضايعات از طريق ديگر هم صورت ميگيرد و آن كارخانجات فرآوري سنگ تزئيني تراورتن مي باشد كه با توجه به تناژوزني يك تن سنگ تراورتن ورودي به كارخانه ي فرآوري جهت برش و تهيه پلاك حدود 35% آن بعنوان ضايعات در نظر گرفته مي شود و بطور كلي در كارخانجات سنگ ابعاد سنگ زير cm10 Ícm10 بعنوان باطله در نظر گرفته مي شوند. 25% از باطله هاي معادن سنگ ايران بازيافت مي شوند باطله حاصل از معادن سنگ ايران دو برابر استاندارد جهاني است. بيشترين حجم باطله به معادن سنگ گرانيت مي باشد.

3-عوامل مهم تشكيل ضايعات و باطله هاي سنگهاي تزئيني: 1- كارخانجات سنگ با توجه به قله هاي آورده شده به كارخانجات، كه اين قله ها داراي شكافهايي بوده كه در موقع برش توسط قله بر در كارخانه باعث ضايعات بيشتر شده و از استحكام معمول محصول نيز ميكاهد.
2- براساس آمار بدست آمده ، يك تن سنگ زمانيكه از معدن خارج ميگردد 50% آن ناسالم و غير قابل استفاده است كه ضمن ايجاد ضايعات در نتيجه مصرف كننده بايد براي هر يك تن سنگ دو برابر بهاي آنرا بپردازد.
3- معمولاً پلاكهائيكه در كارخانجات سنگبري، استفاده ميگردند يا توليد مي شوند بعلت عدم دقت در حمل غالباً باعث ايجاد شكستگي در لبه ها، تركها و يا خراش در سطح ساب خورده مي شود و باعث ايجاد ضايعات مي شود.
4- توسط دستگاه بلوك بر 5- توسط اره گروههاي چند تيغه اي 6- توسط چكش 7- چنانچه امتداد لايه ها بموازات راستاي چين خوردگي نباشد سنگ شكستگي بيشتري دارد 8- تأثير گسله هاي و درزه ها بر سنگها 9- سنگهاي واقع در نواحي شكسته10- روند استخراج در جهت عكس شيب طبقات نباشد 11- معادنيكه بروش انفجاري استخراج ميگردند در اثر ضربه انفجار بميزان زيادي درزه ايجاد مي شود كه در زمان برش يا صيقل منجر به شكستن پلاك و ايجاد ضايعات ميگردد 12- توسط دستگاه سيم برش هنگام برش سنگ

4- مقايسه كاربردي ضايعات سنگهاي گرانيتي و تراورتن: 1- بسته بنوع سنگ مي توان از آنها استفاده هاي زيادي كرد، اگر سنگهاي ضايعاتي از نوع آذرين باشند كه سخت مي باشند مي توان از آنها براي توليد سنگفرش استفاده نمود، ولي اگر سنگهاي نرم باشند مانند تراورتن مي توان آنها را به پودرسنگ تبديل نمود يا از آنها براي تهيه سنگهاي آنتيك كه در نماها استفاده مي شود بهره برد. 2- معادن سنگ گرانيت 25% معادن سنگ را تشكيل ميدهند و بيشترين ضايعات سنگها هم مربوط به سنگ گرانيت ميباشد زيرا روش استخراج در اين معادن فاصله زيادي با استانداردهاي جهاني دارد ولي در معادن سنگ نرم از جمله تراورتن با توجه به استفاده از روشهاي مكانيزه ، مقدار باطله در حد كمي است و در گذشته قطعات كوچك سنگ تراورتن در معادن دپو مي شدند ولي هم اكنون با افزايش قيمت سنگ، فرآوري اين قطعات از نظر اقتصادي توجيه پذيراست.

5- دلائل استفاده از ضايعات سنگهاي تراورتن جهت توليد سنگهاي آنتيك: 1- مقاومت قابل قبول سنگهاي تراورتن 2- سختي كم 3- قابليت ساب و برش 4- استحكام بالا و شكل پذيري 5- بلوري بودن 6- چگالي زياد7- زيبايي ظاهر 8- وجود تخلخل جهت چسبيدن كامل به ملات 9- سهولت دسترسي 10- عدم امكان آلتره شده ذخاير آن 11- تنوع رنگها 12- ارزاني نسبت به ساير سنگها 13- عدم وجود ساختارهاي تكنونيكي بروي اين ذخاير بدليل جوان بودن آنها(كوارترنر) 14- شرايط استخراج ايده آل دارند بهمين دليل اغلب با لايه بندي افقي، شيب كم و در نقاط كم ارتفاع و قابل دست يابي تشكيل ميگردند 15- مقاومت فشاري 16- جذب رطوبت 17- در مقابل قليايي ها مقاومند 18- و از دلائل ديگر افزايش صادرات سنگهاي تراورتن باعث بالا رفتن توان مالي معدنكاران و ايجاد واحد فرآوري باطله شده.

6- شرايط استفاده از ضايعات سنگهاي تراورتن در توليد سنگهاي آنتيك: 1- قطعات سنگ بايستي از نظر وضعيت ميكروتكتونيكي و وجود درزه و شكافها ارزيابي شوند 2- قطعات سنگ مورد نظر بايستي قابليت برش و سايش و مقاومت در جهات مختلف با در نظر گرفتن تجربه كارگر سنگبر3- مشاوره با استاد كارسنگ4- بررسي سطح صيقلي سنگ از نظر زيبايي و قيمت گذاري و بازاريابي5- شرايط فني برش 6- انجام آناليز كاني شناسي بروش اشعه مجهول (x –Ray) در چند نمونه بارز Typical جهت بررسي حضور كاني هاي رسي و كوارتز در سنگهاي آهكي 7- تهيه چند مقطع نازك از نمونه هاي ضايعات جهت بررسي تأثير پديده آلتراسيون در سنگ 8- انجام محاسبات تعيين ذخيره دپوي باطله ضايعات سنگ9- ارائه طرحهاي بهره برداري و بررسي فني و اقتصادي 10- بحث بر روي بهره برداري ضايعات سنگهايي كه در برابر قليايي ها مقاومند مانند آهك متراكم، دولوميت، مرمر، منيزيت و ماسه سنگهاي آهكي.

7- سنگهايي كه شرايط لازم جهت توليد سنگهاي آنتيك را دارند: ضايعات سنگهايي كه در برابر قليايي ها مقاومند مانند آهك متراكم، دولوميت، مرمر، منيزيت و ماسه سنگهاي آهكي.

8- ويژگيهاي سنگهاي آنتيك براساس مطالعات انجام شده: 1- مقاوم درمقابل سايش 2- تنوع رنگ در آنها (بيش از 20 رنگ مختلف) 3- داراي عمر مفيد و طولاني 4- داراي وزن كم 5- صادرات آنها بسهولت انجام ميگيرد چون بسته بندي آنها هم بسهولت انجام مي شود 6- قابليت تحمل گرمايي بالايي دارند بهمين دليل در ساخت فضاي خارجي شومينه ها مورد استفاده قرار ميگرند 7- در فضاي داخلي و خارجي ساختمانها مورد استفاده قرار ميگيرند 8- مصونيت در مقابل يخ زدگي9- بسادگي قابليت برش دارند10- اين سنگها در اثر قرارگرفتن در معرض عوامل آلاينده كثيف شده و بهمان كيفيت قابل تميز شدن مي باشند 11- به مدلهاي مختلف مي توان آنها را توليد نمود 12- محل توليد آنها در مناطقي كه نيروي كار ارزان و توليد محصولات با روشهاي دست ساز انجام گيرد 13- اين محصولات نياز به نگهداري كم دارند 14- تكنولوژي توليد اين محصولات با بكارگيري حداكثر مواد طبيعي و حداقل افزودني(چسب و رزين) انجام ميگيرد 15- ضد آتش 16- جاذبه انرژي 17- درمحيطهاي سالم و بهداشتي مانند بيمارستانها، خدمات غذايي، محيطهاي تحصيلي، خانه هاي بهداشت مورد استفاده قرار گيرند 18- در محيطهاي مرطوب و خيس بكار ميروند 19- رنگ بخشي از اجزاء سنگ محسوب مي شود و در زمان طولاني بصورت ثابت در مي آيد 20- چسب ها يا ملاتهاي اين محصولات الزاماً نبايستي رنگ آميزي شوند و رنگ آميزي آنها به انتخاب مصرف كننده است و سليقه اي است.

9- مقايسه سنگهاي آنتيك و سنگهاي طبيعي(پلاك سنگها): 1- سنگهاي آنتيك از تنوع بيشتري نسبت به سنگهاي طبيعي برخوردارند. 2- از نظر مقاومت سنگهاي آنتيك در برابر فشار، انعطاف پذيري و يخ زدگي و خراش برداري از وضعيت بهتري نسبت به سنگهاي طبيعي برخورداند. 3- وزن سنگهاي آنتيك نسبت به سنگهاي طبيعي كمتر است بهمين دليل در صنعت ساختمان از مطلوبيت بيشتري برخوردارند. 4- سنگهاي آنتيك در ضخامتهاي كمتري قابليت برش و قالب گيري دارند. 5- از نظر قيمت سنگهاي آنتيك بعلت بكار بردن چسب هاي رزين بعنوان چسباننده ذرات بيشتر از سنگهاي طبيعي مي باشند 6- از لحاظ مقدار باطله سنگهاي آنتيك ضايعات نداشته چون خود آنها از باطله سنگهاي طبيعي توليد شده اند. 7- سنگهاي طبيعي بعلت وجود رگه و برش در حمل و نقل حدود 15% پرت دارند ولي سنگهاي آنتيك طوري بهم فيكس مي شوند كه تا هنگام نصب هيچگونه آسيبي نمي بينند. 8- از لحاظ وزني سنگهاي آنتيك بطور چشمگيري سبكتر از سنگ طبيعي مي باشند. 9- از نظر نصب بمراتب آسانتر و راحتر از سنگهاي طبيعي مي توانند نصب شوند.

10- آناليز شيميايي باطله هاي تراورتن جهت توليد سنگهاي آنتيك: كربنات كلسيم ca co3، سيليس Sio 2، پيريت Fes2، كربنات كلسيم و منيزيوم Ca Mg Co3، رس Fe2 o3 + Al 2o3 ، سولفات So 4 -2، مواد آلي c

11- تأثيرات تنوع رنگهاي سنگ در توليد سنگهاي آنتيك: 1- سنگهاي آهكي درشت و متبلور بدليل جلا و درخشندگي، در صورتيكه رنگهاي شفاف داشته باشند از مرغوبيت بهتري برخوردارند. 2- سنگهاي آهكي با بافت اُ اُليتيك در مقطع صيقلي( سنگ نماي تراش و صيقل خورده) در صورتيكه از رنگ شفاف و مناسب برخوردار باشند ممكن است زيبايي خاص داشته باشند. 3- متن يكدست و يكنواخت در سنگهاي آهكي ميكريتي مثل سنگ آهكهاي كرتاسه، ائوسن و اليگوسن ايران (سازندقم، آسماري، جهرم) وسنگهاي آهكي سازند هاي مختلف ژوزسيك، بدليل دارا بودن رنگهاي مختلف از سياه تا خاكستري، كرم، زرد و ليمويي و سفيد مي توانند ايده آل باشند. 4- سنگهاي آهكي داراي پوسته درشت مثل استراها بدليل اينكه ساختمان داخلي فسيلها در مقاطع مختلف در يك سطح صيقلي نمايش داده مي شوند ممكن است نماي جذابي داشته باشند.

12- ابعاد ضايعات و باطله هاي پلاكها وكاربرد آنها: 1- ضخامت 2 الي 2.5 سانتي متر جهت پوشش نماي خارجي و كف ساختمان و يا پوشش ديواره هاي داخلي ساختمان. 2- ضخامت 5 الي 7 سانتي متر براي استفاده در پله ساختمانها. 3- ضخامت 5 الي 10 ميلي متر و ابعاد 20 × 10 سانتي متر بعنوان كاشي و جهت پوشش نماي داخلي حمام و آشپزخانه، در اينحالت دقت در يكنواخت بودن ضخامت و طول و عرض كاشي و گونيا بودن اضلاع بسيار مهم است.

13- چسبانده هاي سنگهاي آنتيك: 1- چسبانده ها داراي تركيبات ساختاري رزيني هستند كه به همراه با پر كننده ها براي چسباندن دانه ها بكار ميروند و پس از سخت شدن، پر كننده ها را كاملاً بهم فيكس مي نمايند و سنگي فشرده و مقاوم را بوجود مي آورند. 2- رايج ترين چسب ارگانيكي كه مورد استفاده قرار ميگيرد رزين پليمري غير اشباع و چسب اورتومتاليك كه رزين نيمه سختي با حداقل واكنش مي باشد. 3- چسب ها يا ملات سنگهاي آنتيك الزاماً نبايستي رنگ آميزي شوند و رنگ آميزي آنها به انتخاب مصرف كننده است و سليقه اي است.

14- براي دفع ضايعات همواره نكات ذيل بايستي مد نظر باشد: 1- سهولت انجام عمليات دفع ضايعات. 2- هزينه عمليات دفع ضايعات با توجه به واحد حجم سنگ توليدي.3- موقعيت محلي كه براي دفع ضايعات در نظر گرفته شده است. 4- سرعت پر شدن محل دفع ضايعات. 5- درمعادن زيرزميني مناطقي كه كار استخراج در آنها به اتمام رسيده است مي توان آنها را با ضايعات پركرد. 6- نصب تابلوي محل دپوي ضايعات. 7- فاصله ي دپوي ضايعات از محل سنيه كار از بابت جلوگيري از آلودگي زيست محيطي. 8- تفكيك دپوي ضايعات از دپوي مواد معدني. 9- احداث كارخانه بازيافت ضايعات در جوار دپوي ضايعات از نظر اصول فني و مهندسي و توجيهات اقتصادي. 10- محل هاي ريختن مواد باطله بايستي در پروژه ها مشخص گردند.

15- مشكلات و معايب و نواقص فرآوري سنگهاي آنتيك و هم چنين مشكلات سنگهاي آنتيك توليد شده:
1- آب: با توجه به پردازش ضايعات، دوغاب و خرده برشها اهميت آن خيلي زياد شده است كه اين امر، بويژه دركارخانجات فرآوري آشكار است. 2- عدم شناخت كافي نسبت به تكنولوژي جديد دستگاههاي مورد نياز. 3- عدم وجود مركز اطلاع رساني علمي و بازرگاني در اين زمينه. 4- كمبود متخصصان كارآمد در بخش سنگهاي آنتيك. 5- عدم تخصيص اعتبار لازم. 6- استفاده از سنگهاي تراورتن و مرمريت و مرمرها در فضاي باز بدليل بارانهاي اسيدي شهرهاي بزرگ مثل تهران، پس از چند سال درخشندگي ، كيفيت خود را از دست داده و چهره ساختمان را كهنه تر نشان ميد هند. 7- استفاده از سنگهاي گرانيتي كه پرتو زا هستند در فضاهاي بسته و مرطوب (مانند ايستگاهها ي مترو) خطرناك هستند. 8- مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي اعلام نمود كه 20 واحد آلاينده زيست محيطي در اين استان در 3 ماهه نخست سال جاري 85 ، اخطار تعطيلي دريافت كرده اند كه اين واحد ها عمدتاً سنگبري، بازيافت ضايعات، پخت آسفالت كه تخليه آلاينده هاي آنها در محيط تأثير مطلوبي بر منابع آب، خاك و هواي منطقه دارد. 9- پائين بودن ميزان تقاضا براي مصرف سنگهاي باطله فرآوري شده را مي توان عامل اصلي تمايل بخش خصوصي به توليد اين محصول داشت.
 

marali_64

عضو جدید
16- توجيه اقتصادي سنگهاي آنتيك: 1- از نظر قيمت، سنگهاي آنتيك بمراتب قيمتي كمتر از سنگهاي طبيعي دارند، چرا كه كارهاي دشواري كه روي سنگ طبيعي براي رساندن آن به بازار و قابل استفاده كردن آن انجام مي شود در مورد سنگهاي آنتيك غير ضروري مي نمايد و داراي وزني كمتر و ضخامتي كوچكتر مي باشند. 2- قطعات تخت آن در مقياس m2 و قطعات باريك آن در مقياس متر بفروش ميرسد. 3- سنگهاي ضايعاتي بدست آمده بصورت تني فروخته مي شوند.
1-16 مقايسه فروش سنگ تراورتن و فروش ضايعات آن: سنگ تراورتن كه معمول آن حدود تني هفتاد هزار تومان ميباشد در هر تن حدود هفت متر مربع 7m2 سنگ توليد مي شود، در حاليكه هر تن Ton هزينه اي معادل 30000 تن را جهت برش در بردارد كه پس از برش هر متر آن حدود 6000 تومان را جهت رزين و ساب بخود اختصاص ميدهد. پس هر تن سنگ تراورتن 106= 30+6+70 تومان هزينه داشته تا 7m2 سنگ بدهد، يعني هر متر پانزده هزار تومان، اين سنگ در بازار به متري 19-17 هزار تومان فروخته مي شود يعني بازاء برش هر تن سنگ حدود 30-14 هزار تومان سود حاصل مي شود. در حاليكه ضايعات سنگ تراورتن به تني حدود 6-5 هزار تومان فروخته مي شود، بازاء هر تن ضايعات حدود هفت متر 7m سنگ آنتيك بدست ميآيد. هزينه فرآوري ضايعات حدوداً معادل همان هزينه در سنگ ساختمان است يعني هر تن حدوداً 40 هزار تومان را در بر دارد و از فروش آن بازاء هر متر حدوداً 000/000/1000 ريال حاصل مي شود.
2-16 فروش معرق: در معرق بهمين شكل هزينه ي سنگ برنز و ضايعات بكار رفته تا حدود هر متر مربع 40 هزار تومان بعلاوه دستمزد روزانه 15 هزار تومان كارگر معادل 30 هزار تومان جهت 2 روز ساخت يك متر مربع 1m2معرق با در نظر گرفتن اجاره كارگاه مصالح، ابزار آلات حدوداً هشتاد هزار تومان 80000 تومان بازاء هر متر مربع m2 ميباشد. در حاليكه هر متر مربع بين 300- 200 هزار تومان به قيمت كيفيت در ساخت بفروش ميرسد لذا مشاهده ميگردد كار با ضايعات در صورتيكه با برنامه ريزي و بصورت گسترده انجام مي شود بسيار مقرون بصرفه خواهد بود.
3-16 واحدهاي كانه آرايي سيار و قيمت تمام شده: واحدهاي كانه آرايي سيار قيمت تمام شده فرآوري باطله را كاهش ميدهند.
4-16 واحدهاي سنگبري كشور و سرمايه و گردش مالي: در حال حاضر حدود 5000 واحد سنگبري با 37 هزار ميليارد ريال سرمايه و گردش مالي 25 هزار ميليارد ريال در كشور فعال هستند.
5-16 قيمت سنگهاي آنتيك مصنوعي: اگر قيمت يك متر مربع سنگ معمولي بين 25 تا 30 دلار باشد سنگ مصنوعي داراي قيمتي بين 37 تا 40 دلار ميباشد.
6-16 دلائل بحران سنگ در ايران با توجه به بحران اقتصادي: 1- سيطره مافياي سنگ كه با تحميل باجهاي گزاف بر توليد كنندگان سنگ، سبب گران شدن و در نتيجه غير رقابتي شدن قيمت اين كالا شده است 2- واردات سنگهاي خارجي بويژه از كشور چين كه بدليل قيمت ارازان سنگ ايراني را در معرض رقابتي نا برابر قرار داده است. 3- گسترش فراوان كارخانه هاي سراميك در سالهاي اخير كه هر يك معادل صد واحد سنگبري كاشي توليد ميكنند و با قيمتي بسيار ارزانتر از سنگ بدست تصرف كننده ميرسانند.
7-16 دلائل سودآوري ضايعات در سنگها: با توجه به اينكه بازيافت باطله ها در كنار مواد اوليه (معدن و كارخانه) صورت ميگيرد و هزينه هاي جانبي ذيل را نخواهيم داشت: 1-هزينه حمل و نقل 2- هزينه حفاري 3- هزينه بهره برداري
8-16 ارزش افزوده سنگ تراورتن: ارزش افزوده سنگ تراورتن پنج دلار( 5 دلار) در هر متر مربع سنگ ميباشد.
9-16 هزينه دفع ضايعات دوغاب پردازش در ايتاليا: با در نظر گرفتن پردازش m2 10000 محصول در ماه و احتساب هزينه دفع ضايعات دوغاب پردازشي كه امروزه در ايتاليا در حدود يك دلار $ 1 براي هر m2 است.
10-16 سنگهاي مصنوعي آنتيك و قاچاق آنها و ارزش افزوده: سنگهاي مصنوعي فاقد ارزش افزوده هستند و در واقع با ورود آنها تنها ارز از كشور خارج ميگردد و از طرفي بخاطر عدم وجود هيچگونه كنترلي بر اينگونه سنگها، بسياري از آنها پس از ساخت بهمراه طلا، حتي به قيمت سنگ طبيعي ناآشنا فروخته مي شوند، و هم اكنون در كشور ما درصد زيادي از سنگهاي قيمتي استخراج شده بصورت قاچاق از كشور خارج ميگردد و از طريق دبي و امارات براي فرآوري به كشورهايي مانند هند و پاكستان ميرود و بعد از فرآوري دوباره بطور قاچاق وارد كشور مي شود و اينكار باعث مي شود ديگران از ارزش افزوده مواد اوليه ما استفاده نمايند كه در نتيجه باعث مي شود در كشور ما كارهاي توليد متوقف شود و قاچاق سنگ فيروزه بخارج از كشور جزو اين موارد باشد و بنا به گفته كارشناسان ظرف يك دهه گذشته از 70% فيروزه تراشان در بازار رضا مشهد كه قطب اصلي تراش نگين ايران است تغيير شغل داده اند.

17- بزرگترين مصرف كنندگان سنگهاي باطله فرآوري شده و افزايش واحدهاي كانه آرايي سيار: شهرداريها و ارگانهايي كه فعاليتهاي عمراني دارند بعنوان بزرگترين مصرف كنندگان سنگهاي باطله فرآوري شده كشور ميباشند و در صورتيكه شهرداريها ميزان مصرف سنگهاي باطله فرآوري شده را افزايش دهند بخش خصوصي بدنبال ايجاد واحدهاي كانه آرايي سيار خواهد رفت . با سرمايه گذاري در اين زمينه اقدام به فرآوري سنگهاي باطله خواهد كرد.
1-17- تعداد واحدهاي كانه آرايي جهت فرآوري سنگهاي باطله: تاكنون 5 (پنج) واحد كانه آرايي جهت فرآوري سنگهاي باطله در كشور ايجاد شده كه فقط يكي از آنها در كنار معدن مستقر است و بقيه دركارگاههاي خارج از معادن مستقر شده اند.
2-17- كارخانجات سنگهاي تراورتن فرآوري شده خارج از كشور: 1- كارخانه سنگ منطقه جبل علي دوبي 2- كارخانه سنگ شارجه، در حال حاضر فرآوري سنگهاي ايراني در يك كارخانه در منطقه جبل علي دوبي انجام مي شود كه توان توليد اين كارخانه حدود m2 15000 متر مربع سنگ در ماه است و كارخانه ديگري در شارجه احداث گرديده كه علاوه بر خريد سنگ خام مقداري از سنگهاي تراورتن توليد ايران را فرآوري و صادر ميكند.
3-17- بزرگترين پروژه بازيابي زمين در جهان: اولين جزيره جهان جزيره نخل جميره در دبي بمساحت km2 30 بخشي از برنامه اي است كه بزرگترين پروژه بازيابي زمين در جهان خوانده مي شود و نتيجه 5 سال جابجايي ميليونها تن از شن و ماسه هاي خليج فارس و سنگهاي استخراج شده است.
4-17- مهد صنعت سنگ تزئيني جهان: منطقه كارا را ايتاليا بعنوان مهد صنعت سنگ تزئيني جهان شناخته مي شود و تكنولوژي توليد سنگهاي آنتيك و مصنوعي از سال 1960 در ايتاليا پديد آمد و اولين كارخانه توليد سنگهاي آنتيك و مصنوعي مربوط به شركت برتون ايتاليايي بوده كه پيش از 80 نمايندگي در كشورها و 3 نمايندگي در ايران دارد.
5-17- پر مصرف ترين كشوري كه از سنگ تراورتن استفاده مي نمايد و سنگهاي تراورتن نيمه فرآوري شده: بخش عمده صادرات سنگهاي تزئيني ايران بخارج از كشور سنگهاي تراورتن است كه 90% سنگ تراورتن توليد شده در دنيا بمصرف آمريكا ميرسد و اين سنگها بصورت نيمه فرآوري شده بخارج صادر شده و حدود 50% ارزش افزوده اين سنگها نصيب كشور مي شود. سنگهاي تراورتن با ضخامت دو برابر آنچه مورد نياز بازار آمريكاست حمل مي شوند و در آنجا پس از فرآوري و برش و كاهش ضخامت سنگ، اين محصول به خريداران آمريكا فروخته مي شود و البته اين فرآوري بين 15 تا 20% ضايعات بهمراه دارد.
6-17- ايجاد واحد كانه آرايي سيار دركنار معدن: تاكنون تنها واحد كانه آرايي در كنار معدن سنگ در سيرجان قرار دارد.
7-17- احداث اولين كارخانه توليد سنگهاي مصنوعي در خوي: احداث اولين كارخانه توليد سنگهاي مصنوعي در خوي با استفاده از ضايعات سنگهاي طبيعي روزانه m2 120 سنگ مصنوعي كه مقاومت آنها 4 برابر سنگهاي طبيعي است توليد خواهد شد.
8-17- استاندارد جهاني از هر تن سنگ ماده معدني قابل استخراج شده: استانداردهاي جهاني از هر تن سنگ معدن حدود 650 كيلوگرم ماده معدني قابل استخراج مي شود گفت اين رقم درايران حدود kg350 و با اين ترتيب در كشورهاي ديگر از دو سوم سنگ استخراج شده ماده معدني قابل مصرف حاصل مي شود ولي در ايران اين رقم به يك سوم ميرسد.
9-17- ضايعات سنگ در كشور ما (ايران) با ذكر مثال يكي از معادن سنگ تراورتن: در كشورما 90% ضايعات مواد نرم جهت توليد پلاك مورد استفاده قرار ميگيرد. هم چنين در معدن سنگ تراورتن دينگه كهريز همدان در مسير همدان- ملاير بلوكهاي كوچكتر و با وزن حدود 7 تن كمتر جزء ضايعات محسوب ميگردد و از مواد باطله براي توليد سنگهاي آنتيك و لقمه استفاده ميگردد.
10-17- ميزان سنگهاي بريده شده از سال 83 تاكنون: ميزان سنگ بريده شده از سال 83 تاكنون در بيش از 5000 واحد سنگ فرآوري شده كشور بالغ بر m2 000/000/70 ميليون متر مربع مي باشد.
11-17- ميزان دخاير تراورتن و مرمر در كشور: تراورتن حدود 450 ميليون تن و مرمر 44 ميليون تن برآورد شده است
 

marali_64

عضو جدید
.

18- كاربردها و مصارف سنگهاي آنتيك و هم چنين استفاده از ضايعات سنگها: 1- ايجاد لقمه سنگ از ضايعات سنگها: با احداث و نصب يكدستگاه كم هزينه براي خرد كردن سنگها مخصوصاً ضايعات سنگ مي توان شكل و ابعاد آنها را بصورت اصطلاحاً لقمه سنگ براي مصارف شهرسازي، سنگفرش كردن پياده روها هم چنين جدولسازي كنار خيابانها انجام داد. البته از سنگهاي قله با ابعاد كم نيز مي توان در شهرها بخصوص شهر همدان در وسط جداول خيابانها استفاده كرد و البته در وسط بلوار هاي اصلي شهر همدان قلوه سنگهاي گرانيتي رنگ نشده قرار داده اند كه نماي زيبايي به خيابانهاي شهر ميدهند.
2-رنگ آميزي ضايعات سنگهاي تراورتن و تشكيل سنگهاي آنتيك رنگي: ضايعات سنگهاي تراورتن را مي توان رنگ نمائيم كه چون سنگ متخلخل است راحتر هم رنگ مي پذيرد و هم چنين اگر رنگ آن روشن تر باشد اين عمل بمراتب راحتر نيز خواهدشد سپس اين خرده سنگها كه برنگهاي مختلف در آمده اند را به زيبايي دركنار هم چسبيده و بهم مي چسبانيم كه ظاهري بسيار زيبا پيدا ميكند.
3-استفاده از ضايعات براي ايجاد آبگير يا سيل بند: در برخي معادن كه داراي چشمه هاي دائمي و همچنين آبراهه ميباشند مي توان از ضايعات سنگها براي ايجاد يك آبگير يا سيل بند در پائين دست معدن استفاده نمود كه در معدن سنگ گرانيت اوزمان همدان اينكار انجام شده و از آب اين آبگير براي آبياري زمين هاي كشاورزي پائين دست استفاده مي شود.
4-استفاده ضايعات در باغچه هاي تزئيني: معمولاً براي كف ديواره ها، ديواره كوتاه باغچه هاي تزئيني از ضايعات و نخاله هاي آن در ابعاد 2 cm – 4 cm استفاده مي شود.
5-استفاده از ضايعات سنگ تراورتن بعنوان سنگ لاشه: بطور كلي استفاده از ضايعات سنگ تراورتن بعنوان سنگ لاشه در صورتيكه ابعاد اين سنگها به اندازه 20 cm × 20cm باشد مي توان از آنها بعنوان سنگ لاشه استفاده نمائيم.
6-استفاده از ضايعات در صنايع مختلف: صنايع مختلف عبارتند از: 1- صنعت سيمان 2- مصنوعات سنگي و هنري 3- مجسمه سازي 4- پودر سنگ 5- سنگ موزائيك 6- كاشي سنگي 7- سنگ مصنوعي 8- صنايع شيميايي9- توليد كاغذ10- پلاستيك سازي 11- سنگفرش 12- مصالح ساختماني13- سر ميزي14- غوري 15- چراغ پايه16- ظروف مجسمه سازي17- سنگهاي تزئيني18- شيشه هاي روميزي19- ظرفشوي آشپزخانه20- وان حمام21- دانه تسبيح سنگ22- جواهر سازي23- زيبا سازي استخر24- سرويسهاي بهداشتي با رنگهاي مختلف25- لوازم آرايشي26- روكار مساجد و ساختمانها 27- ساخت وسايل منزل مانند دور آينه28- ساخت لوستر29- كف پوش هتل ها30- در توليد بتن و سيمان 31- خرده ها را با همان شكل نامنظم كنار قرار داده و براي نماي ساختمان استفاده مي شود. 32- صنايع لاستيك سازي 33- رنگسازي 34- ملات35-شيشه36- سراميك37- تغذيه حيوانات38- كودها39- خرده برشهاي بلوكها40- محصولات نيمه تكميل شده41- قطعات توليد شده نهايي42- دوغاب پردازش43- توليد سيمان مصنوعي براي ساختن آجر و مصالح ساختماني44- زيرسازي جاده ها45- بعنوان موج شكن در سواحل درياها (كاهش فرسايش) 46- صافيهاي شني تصفيه خانه ها47- بازسازي بناهاي قديمي48- بندهاي آبخيزداري49- اماكن متبركه و امام زاده ها50- سالن هاي سخنراني51- دكوراسيون ويلاها52- سيستم هاي آشپزخانه (ظرفشويي- اوپن و...)53- دكوراسيون هاي داخلي منازل54- منبر55- ظروف سنگي56- كاشيهاي سنگي.
7- استفاده از پودر سنگ آهك حاصل از ضايعات سنگبري بر خواص آجر ساختماني: در تحقيقات انجام گرفته، پودر سنگ آهك حاصل از ضايعات سنگبري سنگهاي كربناتي بعنوان افزودني تخلخل زا در آجر بررسي شده، با نسبت هاي مختلف خاك و پودر سنگ آهك، نمونه هاي آجر ساخته شده، آزمايشهاي اندازه گيري چگالي بدنه، جمع شدگي هاي خشك شدن و پختن، جذب آب، مقاومت فشار و ضريب هدايت حرارتي بعمل آمد.
پس از يافتن درصد بهينه ي افزودني در آزمايشها، توليد نيمه صنعتي سفال سبك و هم چنين آجر سبك سوراخدار با استفاده از پودر سنگ آهك ضايعاتي با موفقيت انجام شد، علاوه بر سبك شدن آجر ناشي از خروج Co2 در هنگام پخت وجود كليت از جمع شدگي پخت و متراكم شدن بدنه جلوگيري كرد.
8- كاربرد و مصارف ضايعات سنگ در توليد كاشيهاي آنتيك: كاشيهاي آنتيك شامل كاشيهاي دوره ويكتوريا، كاشيهاي دستي و انواع تزئيني هستند. اين كاشيها مانند ديگر آثار هنري و سنتي، كاشيهاي منقوش بدست و آنتيك به قرنها و مكانهاي متفاوتي تعلق دارند. گرچه تعدادي از اين كاشيها با قيمت هاي بسيار بالا خريد و فروش مي شوند ليكن اكثر آنها داراي قيمت مناسبي هستند. در آمريكا هنر كاشي سازي در اواسط سال 1800 شروع شد و تمام اين كاشيها در كلكسيونها قرار دارند.
9- استفاده و مصرف سنگهاي رودخانه اي در ساخت جواهر سازي River Stone: سنگهاي رودخانه اي عبارتند از ريگهاي كروي صاف كه در رودخانه ها و سواحل يافت مي شوند، عمل آب و سنگهاي ديگر روي سنگهاي رودخانه اي بطور طبيعي باعث سائيدگي آنها مي شوند، سنگهاي رودخانه اي بعنوان دانه تسبيح سنگ در جواهر سازي استفاده مي شوند.
10-كشف ماده جديدي براي برطرف كردن دود و گاز ناشي از حركت خودروها جهت نصب در سنگفرشهاي حاصله از باطله ها: يك شركت ژاپني با الهام از شرايط آب و هوايي پراگ، پايتخت جمهوري چك، ماده تازه اي را تكميل كرد كه از آن مي توان در سنگفرش كردن پياده روها استفاده نمود، اين ماده در عين حال قادر است دود و گاز ناشي از حركت خودروها را تصفيه نمايد، شهرداري منطقه وست مستر در پايتخت انگليس در اروپا كه طرح استفاده از اين ماده را در سنگفرش كردن پياده روها بمورد اجرا در آورده است، قطعات مكعب شكلي كه با استفاده از ماده جديد ساخته مي شوند حاوي كاتاليزور دي اكسيد تيتانيوم است كه مي تواند در هواي آفتابي با ماده اكسيد نيتروژن كه از اگزوز اتومبيلها متصاعد مي شود، واكنش شيميايي انجام دهد و اين گاز آلوده ساز را به دو عنصر اكسيژن و نيتروژن تجزيه كند، سنگهايي كه در سنگفرش پياده روهاي شهر پراگ بكار رفته بطور طبيعي حاوي كاتاليزور در دي اكسيد تيتانيوم است و وجود همين ماده موجب شده تا هواي اين شهر از اكسيد نيتروژن پاكسازي شود، اكسيد نيتروژن مانع تنفس عادي افراد مي شود و براي كسانيكه به بيمار آسم و برونشيت مبتلا هستند ناراحتي ايجاد ميكند. اين گاز هم چنين سبب سوزش چشمان و نيز خشك شدن گياهان مي شود. شركت ژاپني سنگفرشهاي تازه خود را در شهر اوزاكامي ژاپن مورد آزمايش قرار داده و توانسته است آلودگي هوا را در اين شهر تا 80% كاهش دهد.
11- استفاده از ضايعات مرمريت و گرانيت ها: از گرانولاتهاي مرمريت و گرانيت به اندازه هاي مختلف براي ساختن تايل هاي سيماني مرمرنما (Terrazo) و نيز براي ساختن كلوخه هاي مرمريت- رزيني و مرمريت – سيماني استفاده مي شود كه در ساختن اسلب ها و بلوكهايي با ابعادي مشابه سنگ طبيعي كاربرد دارند.

19- مراحل خط توليد سنگهاي آنتيك: با توجه به اينكه سنگهاي ضايعاتي كارخانجات كه عمدتاً از جنس تراورتن است را به قيمتي ارزان خريداري شده و به كارگاه توليدات آنتيك حمل ميكنند و در آنجا قطعات تفكيك شده براساس ضخامت و ابعادشان در جاي مناسب قرار داده مي شوند، اين سنگها توسط كارگراني كه استادكار و مختص اينكار در نظر گرفته شده اند برش داده مي شوند و به ابعاد منظم تبديل مي شوند بطور مثال بصورت cm10 طولي(cm 10 طولي: يعني سنگي كه پهناي آن cm10 و طول آن نامشخص باشد.) پس از آن در بخش ديگري اين سنگها توسط كارگران ديگر به ضخامت يكدست cm1 برش داده مي شوند. بسته بنوع پايلوتي كه در نظر است ساخته شود، سنگهاي بدست آمده را به قطعات كوچكتري مثلاً 2 × 2 cm يا 1 × 1 cm يا بهر شكل ديگري كه مورد نياز طرح باشد برش ميدهيم، اين سنگها كه به اشكال و ابعاد مورد نظر تبديل شد، هر گروه را بطور مجزا در دستگاه ميكسر قرار داده و درون دستگاه مقداري (حد معين) آب ريخته و دستگاه را روشن مي كنيم تا پس از چند ساعت در اثر سايش قطعات برش خورده روي يكديگر شكلي كهنه بخود بگيرند و پس از آن محصول بدست آمده را جهت خشك شدن در محل هاي مخصوص نگهداري ميكنند، پس از خشك شدن قطعات ، بسته بنوع طرح، قالب هائيكه از قبل به اين منظور طراحي و با موادي مثل سيليكون ساخته شده اند در اختيار كارگراني كه در اين بخش عمدتاً خانم ها مي باشند قرار داده مي شوند، در اين بخش كارگران سنگهائيكه را به اشكال مختلف تهيه شده را در جاهاي در نظرگرفته شده درون قالبها مي چينند، هنگام چيدن آنها، شكل و طرح سنگها كاملاً اختياري و با برنامه ريزي انجام مي شود. پس از جايگزيني قطعات در قالبها، پارچه متري برش خورده به اندازه مساحت قالبها را روي سنگ و قالب قرار داده و روي آنرا چسب كاري ميكنند، چسب كاري بايستي كاملاً با دقت انجام شود، براي چسب كاري معمولاً از چسب چوب استفاده مي شود. پس از چسب كاري و خشك شدن چسب، قالبها را برعكس كرده و قالب را خارج ميكنند. دراين هنگام پس از تميز كردن كار توليد شده، قابل عرضه به بازار مصرف مي باشد.
1-19- مراحل خط توليد سنگهاي آنتيك از طريق چرمي كردن لايه روي سنگها: مي توان مرحله ديگري را روي توليدات انجام داد و آنهم چرمي كردن لايه رويي سنگها مي باشد در اين خصوص با استفاده از فرچه هاي پلاستيكي مخصوص سطح سنگها را پوليش ميكنند كه باعث چرمي شدن سنگها مي شود، اينوع عملكرد در مورد بسياري از سنگها از جمله مرمريت ها، مرمر تراورتن و چيني صادق است. البته چنانچه با سنگي غيراز تراورتن انجام شود نياز به تأثير دادن اسيد كلريدريك نيز مي باشد كه هنگام استفاده از ميكسر انجام مي شود، عملكرد بدين گونه است كه قطعات بزرگتر در ضايعات جمع آوري شده را به ضخامت cm1 برش ميدهند.
2-19- مراحل خط توليد سنگهاي آنتيك از طريق معرق: در كار معرق نيز در ابتدا از سنگ تراورتن بصورت پلاك فرضي طرح استفاده مي شود، طرح مورد نظر را روي سنگ اجرا نموده و در نوع بازاري آن از نوارهاي cm0.5 برنزي استفاده ميكنند و نوارها را روي خطوط طرح و روي سنگ تراورتن با چسب مي چسبانند، پس از خشك شدن نوارهاي برنزي سنگهاي رنگي آماده شده را مطابق با رنگ و اشكال موجود در طرح برش ميدهند. بمنظور دقت در برش طرح، همانگونه كه طرح روي سنگ تراورتن اجرا مي شود كپي همان طرح تهيه شده روي سنگهاي cm1 رنگي چسبانده شده و سپسس برش داده مي شود، در اينحالت قطعات برش خورده در جاي مشابه به خود در طرح قرار داده شده و چسبانده مي شود، به اين منظور از چسب سنگ استفاده مي شود، پس از چسباندن كليه قطعات موجود در طرح، تابلو را با دستگاه ساب مي سايند تا بصورت يكپارچه درآيد، پس از ساييدن تابلو پرداخت شده و براق مي شود كه در اينحالت قابل عرضه به بازار مي باشد.
3-19- نحوه توليد سنگهاي مصنوعي آنتيك: در برخي از كشورهاي خارجي از ضايعات سنگ بهترين نوع سنگ را تهيه ميكنند. نحوه توليد اينوع سنگها به اين نحو است كه ابتدا سنگ را پودر كرده و سپس با مواد خاص مخلوط نموده و بهر صورت اندازه و در هر قطر كه مي خواهند شكل دهي ميكنند.
4-19- دستگاههاي فرآوري دوغاب پردازش و پساب: دستگاههاي فرآوري دوغاب پردازش و پساب، بنحوي طراحي شده اند كه ضمن كاهش حجم دوغاب تا حد ممكن آب را مجدداً مورد استفاده قرار دهند.

20- نتيجه گيري و پيشنهادات: با عنايب به بلا استفاده بودن ضايعات در معادن و كارخانجات فرآوري و هزينه توليد سنگهاي آنتيك كه بمراتب از هزينه هاي توليد پلاك در سنگهاي تزئيني كمتر مي باشد پيشنهاد ميگردد وزارت صنايع و معادن از اجراي طرح تأسيس كارگاه هاي توليد سنگهاي آنتيك در جوار معادن و هم چنين در جوار كارخانجات فرآوري سنگ (در جوار دپوي باطله) حمايت نمايد از بابت 1- اشتغال 2- سودآوري 3- ارزش افزوده 4- استفاده بهينه از ضايعات.

منابع:
1- كتاب راهنماي سنگ ايران 2- استفاده از سايتهاي مختلف سنگ

منبع :
iranstonebook.ir
 

saeid275

عضو جدید
[h=2]انواع سنگ های ساختمانی ایرانی[/h]عمده ترین سنگ هایی که در عملیات ساختمانی در ایران بکار می روند عبارتند از:
  • سنگ تراورتن
  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمریت
  • سنگ چینی
  • سنگ مرمر
  • سرپانتین
  • ماسه سنگ
  • شیست
تراورتن (Travertine): این سنگ حاصل رسوبات جریانات آب گرم زیرزمینی می باشد. تراورتن به رنگهای متنوع سفید، کرم ، خاکستری و ... وجود دارد. این سنگ را برای نماسازی داخل و خارج ساختمان به کار می برند.
(Granite)گرانیت: از انواع سنگهای آذرین بوده و بسیار سخت و محکم، بادوام و بسیار جلا پذیر است. ساب زدن و جلاپذیری از ساب معمولی و نمای سنگی تا مرحله آینه ای شدن امکان پذیر است.گرانیت خرد شده را برای تهیه بتن زیر سازی جاده و راه آهن و سنگ ساختمانی آن را برای بناهای یادبود، زیربنای تاسیسات، تزئینات داخل و خارج ساختمان و کف سازی به کار می برند. از انواع گرانیت ساختمانی می توان گابرو، دیاباز که اصطلاحا به ان گرانیت سیاه هم می گویند نام برد.
کوارتزیت (Quartzite): این نوع سنگ که اغلب با سنگ گرانیت نیز اشتباه می شود دارای ویژگیهای متفاوتی است و از گرانیت سخت تر است. این سنگ با ظاهر زبر و بلوری خود قابل شناسایی است. کوارتزیت را بخاطر ظاهر زبر آن بیشتر در ساختمانهای ارزان قیمت و روستایی به کار می برند. رنگ آن بیشتر قهوه ای سوخته، سرخ، خاکستری و قهوه ای است.
مرمریت(Marbel):از انواع سنگ های دگرگون است که در رنگهای سفید، خاکستری، سیاه، سبز، قرمز، زرد و ارغوانی می باشد. سنگ مرمر را برای تزئینات و نما سازی داخل ساختمان شامل، کف، دیوار و کارهای هنری بکار می برند.

ماسه سنگ(Sand Stone):این سنگها از نوع رسوبی هستند که از چسبیدن دانه های سیلیس به یکدیگر به وجود آمده اند. مواد این سنگ ممکن است سیلیس، اکسید آهن و یا خاک رس باشد. سختی و دوام قطعات این سنگ بستگی به نوع چسب آن دارد. رنگ این سنگها معمولا خاکستری، قهوه ای، سرخ و ارغوانی است. ماسه سنگ کاملا سیمانی شده را ممکن است کاملا خرد نموده و در زیر سازی راه آهن و جاده ها به کار برند. همچنین ماسه سنگ کوارتزی را به عنوان ماسه ریخته گری و ماده اولیه شیشه استفاده می کنند.
سنگ توف(Tuff) : از انواع سنگهای خاکستر آتشفشان بوده که به علت چسبندگی کم ذرات آن در اثر هوازدگی پوسته پوسته می شود و به صورت دانه های ریز از آن جدا می شود. این سنگ را به علت سبزی چشم نوازی که دارد در کار دیوار سازی، پارک سازی و دیوارهای حایل استفاده می کنند.
سنگ آهک(Lime Stone) : از انواع سنگهای رسوبی است و در سطح وسیعی از نظر اندازه، قواره و شکل و رنگ وجود دارد. سنگ آهک را برای تزئینات داخل و خارج ساختمان، دیوار، تزئینات کف، نماسازی، مجسمه سازی و ستون سازی به کار می برند.
مرمریت (Marbel): از انواع سنگ های دگرگون است که در رنگهای سفید، خاکستری، سیاه، سبز، قرمز، زرد و ارغوانی می باشد. سنگ مرمر را برای تزئینات و نما سازی داخل ساختمان شامل، کف، دیوار و کارهای هنری بکار می برند.

شیست (Schist): سنگهای لایه لایه سیاه رنگ می باشند که از انواع سنگهای دگرگونی هستند و به مصرف فرش کردن کف، پیاده روها، خیابانها، باغها و پارکها می رسند.نکته ای که در پایان این مطلب قابل ذکر میباشد این است که با توجه به میزان ذخائر معادن سنگهای ساختمانی در ایران و میزان استخراج انواع آنها، ایران دارای مقام سوم و چهارم جهان می باشد.

اونیکس(Onyx)
چینی(Crystal)
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]سنگهای ساختمان سازی[/h] از سنگ در ساختمانها و در بخشهای پی ساختمان ، دیواره های سنگی ، نمای داخل و خارج و پوشش سقف استفاده می‌شود.مطابق استانداردهای وضع شده در شوروی سابق ، سنگهای ساختمانی را بر مبنای وزن مخصوص ، مقاومت فشاری و ضریب نرم شدگی آنها تقسیم بندی می‌نمایند.

تقسیم بندی سنگهای ساختمانی:
بر اساس وزن مخصوص:
سنگهای سنگین وزن ، سنگهایی که وزن مخصوص آنها بیش از 1.8 گرم بر سانتی متر مکعب است و سنگهای سبک ، دسته‌ای از سنگها هستند که وزن مخصوص آنها کمتر از 1.8 گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد.

بر اساس مقاومت فشاری:
سنگهای سنگین که مقاومت فشاری آنها از 100تا 1000 مگا پاسکال است، و سنگهای سبک که مقاومت فشاری آنها از 4 تا 200 مگا پاسکال است.

بر اساس ضریب نرم شدگی:
اگر مقدار این ضریب از 0.6 تا 1 باشد از آن برای احداث ساختمان استفاده میشود.سنگهای پی و دیوار در پی ساختمانها و بخشی از دیوارها که در زیر سطح زمین قرار دارند از سنگهای آذرین و رسوبی که ضریب نرم شدگی آنها بیش از 0.7 باشد، استفاده می‌گردد. نداشتن کانیهای رسی یا قطعات غیر همگن و درزه و شکاف در اینگونه سنگها ضروری است.

دیواره‌های سنگی:
از سنگهای آذرین ، رسوبی یا دگرگونی که دارای ویژگیهای زیر باشند در دیوارهای سنگی استفاده می‌شود: مقاومت فشاری بین 0.4 تا 50 مگاپاسگال باشد. وزن مخصوص آن 0.9 تا 2.2 باشد. ضریب نرم شدگی آن بین 0.6 تا 0.7 باشد. و نیز سنگ هوازده نباشد.

سنگ نما و کف:
سنگهای آذرین ، دگرگدنی و رسوبی که دارای این ویژگیها باشند، به

عنوان سنگ نمای ساختمان بکار می‌روند:
مقاومت فشاری آن بیش از 5 مگا پاسکال باشد.
ضریب نرم شدگی بین 0.7 تا 0.9 باشد.
نداشتن درزه و شکاف در سنگ.
نبود کانیهای رسی و مواد قابل حل در سنگ.
نبود حالت آلتراسیون و هوازدگی.
داشتن رنگ مرغوب.

سنگهای قابل مصرف در راه سازی:
سنگها در راه سازی مصارف متعدد دارند که از جمله این موارد پل سازی ، زیر سازی،سنگفرش ، زیر ریل آهن و غیره است. انواع سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی که واجد خصوصیتهای زیر باشند، در راه سازی قابل استفاده خواهند بود.
مقاومت فشاری بیش از 100 مگا پاسکال ضریب نرم شدگی بیش از 0.9 میزان جذب آب ، کمتر از 1 درصد وزن مخصوص بیش از 2.3 گرم بر سانتیمتر مکعب. مقاومت ضربه‌ای آن 15 کیوگرم نیرو بر سانتیمتر مکعب باشد.
نداشتن کانیهای رسی ، گچ و مواد قابل حل در آب. عدم آلتراسیون و هوازدگی در سنگ.

سنگهای قابل استفاده در تونلها و محیطهای آبی:
در تونلها از گرانیت ، دیوریت ، گابرو و یا بازالت که مقاومت فشاری آنها از 100 مگا پاسگال باشد، استفاده می‌کنند.

ویژگیهای سنگهای مصرفی در محیط آب به شرح زیر است:
نداشتن کانیهای رسی ، گچ و مواد محلول در آب. همگن بودن سنگ. داشتن مقاومت در برابر فشارهای بالا. سنگهای مقاوم در برابر محلولها و حرارت سنگهایی که در برابر اسیدها مقاومند، عبارتند از گرانیت ، دیاباز ، دیوریت ، کوارتزیت و بازالت. سنگهای مقاوم در برابر محلولهای قلیایی عبارتند از سنگ آهک ، دولومیت ، سنگ مرمر و منیزیت. سنگهایی که در شرایط حرارت بالا مقاوم هستند عبارتند از بازالت ، دیاباز و توف. ویژگی مهم این سنگها داشتن مقاومت فشاری بیش از 100 مگا پاسگال است که میزان جذب آن حداکثر به 1 در صد می‌رسد.
 
سنگ

سنگ

دیاتومیت ها، سنگ های رسوبی متشكل از ذرات ریز و بی شكل سیلیسی می باشند كه در اثر مكانیزم تجمع پوسته یا اسكلت های فسیل شده جلبك ها و گیاهان و جانوران میكروسكوپی و تك سلولی به نام دیاتومه تشكیل شده است، اطلاق می شود

از نظر واژه شناسی، الفاظ دیاتومیت یا خاكهای دیاتومیتی و كیزلور همگی كاربرد داشته و شناخته شده هستند. مولر نیز نوعی خاك دیاتومیتی است كه دارای رسهای پلاستیك می‌باشد. واژه تریپولی اغلب مترادف دیاتومیت به كار می‌رود ولی در واقع تریپولی نوعی رسوبات سیلیكاتی بسیار ریز دانه است كه به عنوان ساینده كاربرد دارد و منشا و بقایای گیاهی را ندارد. در مناطقی در لیبی و الجزایر (در نزدیكی بندر تریپولی) به اشتباه به دیاتومیت تریپولی گفته می‌شود. همچنین به ندرت واژه میرشام نیز برای توصیف دیاتومیت استفاده شده كه در حقیقت میر شام نوعی رس است كه منشا فسیلی دارد.
از نقطه نظر زمین شناسی اقتصادی، واژه دیاتومیت به رسوبانی از تجمع اسكلت سیلیسی دیاتومه‌ها اطلاق می‌شود كه ضخامت كافی جهت استفاده داشته باشند و بیشتر در كمربندهای افیولیتی رخنمون دارند. واژه‌های دیگری كه به تجمع بقایای دیاتومه‌های دارای ناخالصی بیشتر هستند اطلاق می‌شود عبارتند از: دیاتومیت رس دار، رس دیاتومیت دار و یا خاك دیاتومیتی.
از نظر زمین شناسی و یا تجاری، واژه دیاتومیت به تجمع رسوبات تجمعی تقریباً خالص از اسكلت موجودات ریزی به نام دیاتومه اطلاق می‌شود.
دیاتومه ها موجودات تك سلولی بسیار ریزی هستند كه متعلق به خانواده جلبك‌های دریائی باسیلاریوفیس (طلائی- قهوه ای) هستند. سلولهای زنده دیاتومه ها با پوشش نازك و ژل مانندی كه اغلب رنگی قهوه‌ای دارد، پوشیده شده اند. تمركز بسیار زیاد دیاتومه‌ها در آبهای ساحلی به عنوان یك آلاینده آب عمل می‌كند و در بعضی موارد باعث تولید اسید دامیك می‌شود كه اسیدی سمی است و بر سیستم عصبی جانوران اثر سوء داشته و می‌تواند باعث مرگ آنها نیز بشود. رسوبات دیاتومیتی معمولاً ریزدانه بوده و عمدتاً از سیلیس بی شكل اپالی تشكیل شده است. همراه سیلیس معمولاً مقدار كمی مواد آلی، رس و ندرتاً رسوبات آتشفشانی نیز وجود دارد.
دیاتومیت ممكن است علاوه بر ناخالصی ها دارای 15 تا 65 درصد آب به صورت آزاد، در ساختمان خود باشد.
دیاتومیت خالص خرد شونده و از نظر خصوصیات ظاهری، شبیه به گچ است. دیاتومیت اغلب به همراه شیل، سیلت، سنگ آهك و سایر رس ها می باشد. معمولاً به رنگ سفید تا خاكستری دیده می شود. اندازه ذرات دیاتومیت از 5 تا 1000 میكرومتر تغییر می‌كند، ولی اندازه غالب بین 50 تا 100 میكرومتر است.

سنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



سنگ‌های ساحل


سنگ به موادی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، درست شده‌است.


ادامه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مصالح ( سنگ تراورتن ۱)

تراورتن از جمله سنگ های آهکی متبلور است که در اثر تبخیر آب بی کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم تشکیل می شود. به طور کلی سنگ های آهكی داراي بافت متغيري بوده ولي اكثر آنها ريزدانه اند . آنهايي كه درشت دانه هستند متشكل از بلورهاي درشت يا قطعات فسيل اند . انواع ريزدانه قابليت پرداخت بهتري دارند و پايداري آنها در برابر هوازدگي بهتر است .
سنگ هاي آهكي و دولوميتهاي متراكم و همين طور آنهايي كه فاقد ناخالصي اند داراي دوام خوبي هستند ولي دوام آنها از گرانيتها و ماسه سنگهاي متراكم كمتر است . سنگ آهك در ابتدا با فرآيند حل شدن هوازده مي شود . تاثير باران يا آب هاي سطحي ممكن است كند و تدريجي باشد ، اما احتمالا به شكل كاملا غير يكنواخت رخ مي دهد .انواع مختلف سنگ آهك متراكم و سخت داراي جذب آب پايين ( كمتر از دو درصد ) هستند ، اما در انواع ديگران با چگالي كمتر كه به عنوان سنگ ساختماني نيز قابل استفاده اند ، جذب آب بيشتري حدود چهار تا دوازده درصد نيز ديده می شود.
سنگ تراورتن ؛ متخلخل ولی دارای مقاومت خوبی است و به رنگ های متفاوتی یافت می شود که برخی از آنها به دلیل کیفیت بالای رنگ ؛ منحصر به فرد بودن و سایر مشخصات فیزیکی و بصری ؛ طرفداران بسیاری در داخل و و نیز در خارج از کشور دارد.به طور حتم شناخت انواع این سنگ که به نوعی بومی کشور ما نیز محسوب می شود ؛می تواند بسیاری از ما را در انتخاب مصالح مناسب یاری رساند.


سنگ آنتيك

پيشرفت صنعت معدن و استخراج وفراوري وساخت مدرن ترين دستگاههاي برش سنگ درابعاد مختلف بشربه تكنولوژي جديدي دست يافت تا از استوك (سنگهاي ريز وباطله) كارخانه هاي سنگبري طرحي جديد در معماري سنگ فرش ساختمان ايجاد كند.​



اين نسل جديد سنگهاي تزييني ساختمان كه غالبا ابعادي كوچك دارند از استوك سنگهاي تراورتن وگاه شيست و لايمستون ساخته مي شوند و چون درمعادن ايران تنوع رنگي خوبي در سنگهاي تراورتن و معادني غني چون آتش كوه وآذرشهرو... وجوددارد مي توان هرچه بيشتر در پيشرفت اين هنر نوين درساختمان گام برداشت.
سنگهاي تراورتن با تخلخلهاي طبيعي خود به تنهايي زيبايي خاصي دارد ولي اغلب براي ساخت آنتيك با فرچه ي الماسه تخلخلهاي آنرا بيشتر مي كنند و لبه هاي آنرا براش (مدور يا مقعر) مي كنند و از ساب نمد اسيدي براي براقي سطح آن استفاده مي شود كه با وجود تخلخلها و موجهاي ريزروي سطحش سنگ شكل طبيعي خويش را بيشتر حفظ مي كند و حالتي قديمي و كاركرده به خود مي گيرد. آنتيكهايي كه از شيست و لايمستون ساخته مي شوند غالبا فاقد تخلخلند.از سنگهاي آنتيك ريز بيشتر براي سنگفرش داخلي ساختمان بخصوص حمام وسرويس هاي بهداشتي وحتي آشپزخانه استفاده ميكنند.البته با آشنايي بيشتر معماران با اين سنگ كارايي زيادي
در زيبا سازي محيط هاي داخلي و خارجي بناها بوسيله ي آن بوجود آمده.از آنجايي كه تخلخلها در سنگهاي آنتيك زياد است بعداز نصب با ريزين هاي مخصوص كه پوششي نامرئي بحساب مي آيد روي كل سنگفرش را عايق مي كنند تا آب با نفوذ در تخلخلها باعث فرسودگي سنگ نشود. براي نصب سنگهاي آنتيك ريز و طرح دار ابتدا آنرا روي تورهاي پلاستيكي مخصوص با چسب مي چسبانند و سپس در مكان مورد نظر نصب مي كنند.​
با سنگهاي آنتيك مي توان طرحهاي ظريف و زيبايي خلق كرد كه با نگاه اول به سختي مي توان باور نمود كه مصالح بكار رفته سنگ مي باشد و از آنجايي كه بشر ديگر از كاربرد مصالح مصنوعي چون كاشي و سراميك كه براق و بي روح اند وعمر مفيد پاييني دارند خسته شده از سنگ آنتيك كه حالت طبيعي بيشترو رنگهاي واقعي وعمرمفيد طولاني دارد استقبال خوبي خواهد كرد.



کاربرد سنگ طبیعی در ساختمان

کاربرد سنگ طبیعی در ساختمان دلپذیر اما بسیار گران می باشد.
خواص کاربردی بسیاری موجب شده است که سنگ مصنوعی بعنوان یک محصول کم نظیر جهت استفاده در بخش های مرطوب ساختمان جایگزین سنگ طبیعی مورد توجه قرار گیرد.
فراورده های سنگ مصنوعی کومه از دو جزء اصلی رزین های پلیمری و فیلر های کانی تشکیل شده اند که به روش ریخته گری تولید می شوند.

سنگهای پُرفیری وفنون به کارگیری آنها در معماری


سنگهای پُرفیری که امروزه در محوطه سازی و نماسازی دیوارهای داخلی و خارجی به کار می روند، یکی از سنگهای آذرین بیرونی – از گروه ریولیت ها وداسیت ها هستند. این سنگها عمدتاً در پوسته زمین یافت می شوند. سازندهای حــاوی این سنگها در ایران اغلب نازک لایه هستند.​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Arch-sr

عضو جدید
سنگ و کاربرد آن

سنگ و کاربرد آن

سنگ ساختمانیسنگ جسمی است طبیعی که از اجتماع یک یا چند کانی تشکیل شده است .سنگ یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز می باشد که در اکثر کارهایی که در مهندسیعمران ، راه ، راه آهن و بندر انجام می شود مورد استفاده قرار میگیرد . مهمترینموارد استفاده سنگ را می توان به شرح زیر گروه بندی کرد :الف) سنگهایی که به شکل بلوک در ساختمان سازی ، سدها ، باراندازها، دیوارهای جان پناه و از این قبیل استفاده می شوند .ب) سنگهایی که برای مصارف تزئینی و نمای ساختمان استفاده می شوند .ج) سنگهایی که برای سنگفرش ، کف و سقف ساختمانها استفاده می شوند .عوامل مؤثر برای انتخاب سنگ ساختمانیدر ابتدای طرح باید کاربرد موردنظر مشخص باشد و سایر عوامل با توجهبه آن تعیین شوند . به طور کلی عوامل مهم در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب عبارتنداز: قیمت ، رنگ ، دوام و مشخصات فنی .رنگ :این عامل بیشتر از دید معماران مهم است ، اگرچه مهندسان نیز حتماروی رنگ سنگ نظر دارند . معمولا رنگهای روشن نسبت به رنگهای تیره ترجیح داده میشوند . این موضوع خصوصا در سنگهای آهکی مهمتر است زیرا اکثر رنگهای تیره سنگهایآهکی در نمای بیرون ساختمان بر اثر نور خورشید و آلودگی هوا دوام ندارد . رنگ سنگاز ویژگیهایی است که از نظر اقتصادی نیز بسیار مهم است . سنگهایی با رنگ سبز ،لاجوردی و قرمز که کمیاب هستند دارای ارزش بیشتری می باشند . گاهی فاصله دید درتشخیص رنگ سنگ اهمیت دارد . یک گرانیت با دانه بندی متوسط که دارای فلدسپاتهایصورتی است ، در فاصله دور با این ویژگی دیده نخواهد شد . همچنین یک قطعه چند رنگاز آن ، در فاصله دور به صورت تک رنگ در خواهد آمد . بنابراین باید تک رنگ یا چندرنگ بودن سنگ را در فاصله ای حدود ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر از چشمموردنظر قرار داد .رنگ سنگهای آذرین و دگرگونی سیلیکاتی در ارتباط با رنگ فلدسپاتهایتشکیل دهنده است که برحسب نوع آن می تواند رنگهای صورتی ، کرم ، قرمز ، سبز و سفیدرا به خود بگیرد .در سنگهای رسوبی ، کانیهای اصلیمعمولا بیرنگ هستند ( مانند کوارتز و کلسیت ) اما وجود مقدار اندکی از ناخالصی هاباعث رنگی شدن این سنگها می شود که از مهمترین آنها کربن و اکسیدهای آهن است .رنگهای سیاه و آبی بر اثر وجود کربن آلی و رنگهای سبز و قرمز و زرد می تواند براثر وجود اکسیدها و هیدروکسیدهای آهن به شرح زیر به وجود آید : ثبات رنگ سنگها یکیاز ویژگیهای مهم و کاربردی آنهاست . رنگ بعضی از سنگها تغییر می کند و آنهایی کهاز مواد آلی ( خاکستری و سیاه ) تشکیل یافته اند ، تغییرات بیشتری خواهند داشت .رنگ سیاه یک گابرو با وجود کانیهای پیروکسن با دوام است ، اما رنگ سیاه سنگ آهک کهدارای مواد هیدروکربور می باشد با دوام نیست . رنگ صورتی یک گرانیت حاصل ازفلدسپاتها با دوام است ، اما رنگ سبز ماسه سنگ اگر بر اثر وجود ترکیبات آهن باشدبادوام نخواهد بود. ثبات رنگ سنگ بستگی به مکانی که سنگ در آن به کار می رود دارد. سنگ آهک سیاه اگر در داخل ساختمان به کار رود ، رنگ آن برای مدت زیادی تغییر نمیکند اما اگر در بیرون در معرض شرایط جوی خاص مخصوصا با رطوبت زیاد قرار بگیرد .تغییر رنگ آن بسیار سریع رخ می دهد . رنگ بعضی از سنگها وقتی که در معرض شرایط جویقرار گیرند تغییر می کند وو یا حتی از بین می روود . سنگ آهکهای خاکستری به مرورزمان سفید می شوند ، آهکهای سیاه به خاکستری یا خاکستری زرد کم رنگ میل می کند .در ماسه سنگها و رس ها رنگ لاجوردی و سبز که بر اثر سولفور آهن به وجود می آید ،به وسیله اکسیداسیون ابتدا به زرد مایل به سبز و سپس به زرد یا قرمز تبدیل می شود .یکی از علل دیگر در تغییرات رنگ که کمتر مورد توجه قرار می گیردوجود کانیهای ناپایدار است که به سهولت به کانیهای دیگر تبدیل می شوند ..تغییراترنگ در سنگهای سفید نیز رخ می دهد . معمولا این سنگها کدر می شوند و بر اثر فعل وانفعالات شیمیایی در مجاورت رطوبت لکه هایی در سطح آنها به وجود می آید . فرسودگیاین نوع سنگ ها بیشتر در شهرهای صنعتی و اقلیم های گرم و مرطوب پدید می آید ، درصورتی که در هوای خشک و تمیز دوام این نوع سنگها بیشتر خواهد بود ، کدر شدن سنگ درسطح آن یکنواخت نیست و در محل درزه ها و حفره ها بیشتر است . از علل دیگر تغییررنگ در سنگها شورده زدگی است که به صورت لکه های سفید رنگ سطح آن را می پوشاند .این لکه ها معمولا از ذرات کربنات کلسیم یا سولفات کلسیم تشکیل شده ، و گاهی باکلرورها و نیتراتها نیز همراهند . شوره زدگی پیش از آنکه به نوع سنگ مورد استفادهمربوط باشد ، به بی توجهی در نصب آن برمی گردد . نمکها در صورتی که تبخیر سطحی پیشآید روی سطح تشکیل بلور می دهند و چنانچه تبخیر در سطح زیرین پیش آید نمک در درونسنگ انباشته می شود .تغییر رنگ سنگ به اهداف طرح و زیبایی آن آسیب می زند ، بنابراینباید در انتخاب سنگ به این نکات توجه کرد :الف) به هنگام انتخاب سنگ موردنظر ، به کارکرد آن در ساختمانهایموجود با شرایط اقلیمی مشابه دقت شود . معدنکاران و شرکتهای سنگبری که با سنگموردنظر سر و کار دارند می توانند مشاوران خوبی در این زمینه باشند.ب) اغلب سنگهای آهکی سیاه در بیرون ساختمان در معرض شرایط جوی ونور آفتاب تغییر رنگ می دهند .ج) کانیهای ناپایدار حتی به میزان کم باعث تغییر رنگ می شوند . پیشاز انتخاب سنگ ، این موضوع را می توان به وسیله مطالعه پتروگرافی بررسی کرد .د) صیغلی بودن سنگ به دوام رنگ آن کمک خواهد کرد .دوام :دوام یک سنگ ساختمانی پایداری آن در مقابل تهاجام شیمیایی و عواملهوازدگی است. متاسفانه دوام سنگ که باید مهمترین عامل در انتخاب سنگ باشد ، اغلبمورد توجه قرار نمی گیرد . بسیاری از ساختانی گران قیمت وجود دارد که در انتخابسنگ آنها به این موضوع توحه نشده و از این ناحیه متضرر شده اند . از عوامل طبیعیکه روی این موضوع اثر می گذارند ، ساخت ، بافت و ترکیب کانی شناسی را می توان نامبرد . موقعیت نصب سنگ در ساختمان و کاربرد آن نیز عامل دیگری است که روی دوام سنگموثر است . علاوه بر این ، شرایط آب و هوایی نیز بسیار مهم است . در آب و هوای گرمو مرطوب ، هوازدگی شیمیایی و در آب و هوای سرد و خشک ، هوازدگی فیزیکی مؤثرتر است .ساخت :هر ضعفی در ساختار سنگ اثر تهاجم عوامل هوازدگی را سرعت می بخشد .بنابراین سطوح درزه ها ، سطوح لایه بندی ، سطوح گسل یا هر نوع شکاف ناشی از گسل یاچین خوردگی ( شامل ترکهای برشی ) همگی شرایط مناسب را برای تأثیر عوامل هوازدگی ویخبندان به وجود می آورند .بافت :سنگ ممکن است دارای دانه های هم اندازه از نوع درشت دانه یاریزدانه ، یا دارای بافت پرفیری ( دانه های نامساوی ) باشد . سنگهای درشت دانهزودتر از سنگهای ریزدانه گسیخته می شوند ، بخصوص به تغییرات دما حساس اند . ایننوع گسیختگی حداقل تا حدودی به علت تفاوت ضرایب انبساطی کانیهای سازنده سنگ مربوطمی باشد . سنگها همچنین ممکن است متراکم یا متخلخل باشند . سنگ متراکم دیرتر ازسنگ متخلخل متلاشی می شود . سنگهای متراکم تقریبا غیرقابل نفوذند ، لذا عواملهوازدگی نمی تواند سریعا عمل نماید . از طرف دیگر ، سنگهای با تخلخل باز و مویین ،آب را به سادگی جذب می کنند و بر اثر یخبندان دچار ترک خوردگی می شوند .ترکیب شناسی :از آنجایی که کانیهای مختلف دارای مقاومتهای متفاوتی در برابر هجومعوامل هوازدگی می باشند ، طبیعی است که سنگها به دلیل دارا بودن کانیهای سازندهمتفاوت ، دارای مقاومتهای گوناگونی نیز در برابر هوازدگی اند و آنهایی که دارایکانیهای با مقاومت کمتر هستند ، زودتر بر اثر عوامل مختلف آسیب می بینند .کانیهای مضر :برخی از کانیهای مشخص ( سولفورهای آهن ) را می توان در کلیه شرایطبه عنوان کانیهای مضر در نظر گرفت ، در حالی که برخی از کانی های دیگر ، مانندمیکا فقط در مقادیر زیاد و در برخی از سنگها مانند ماسه سنگها و مرمرها مضر هستند. یکی از علل تغییر رنگ در سنگها که کمتر مورد توجه قرار می گیرد ، وجود کانیهایناپایدار است که به سهولت به کانی دیگری تبدیل می شوند ، این کانیها اغلب از نوعسولفورهای آهن بوده ، در مجاورت رطوبت اکسیده شده و به هیدروکسید تبدیل می شوند کهنتیجه آن لکه دار شدن سنگ است .عوامل مؤثر در عمر مفید سنگ ساختمانی :بسیاری از سنگهای ساختمانی بر اثر استخراج نادرسیت هدر می روند .استفاده از مواد منفجره یا استفاده نامناسب از امته های حفاری ممکن است منجر بهایجاد ترکهایی در سنگ شود . ممکن است برخی از ترکها میکروسکوپی باشند ، اما حتی دراین مقیاس نیز باعث نفوذ عوامل تخریب و در نتیجه تلاشی سنگ می شوند . در موردسنگهای لایه لایه فرآوریهایی از قبیل برش و صیقل از جهت سطوح موازی لایه بندی صورتگیرد . اگر در مراحل استخراج ، ساب و صیقل سنگ نیز بیدقتی شود ، سبب ایجاد ترک ،درزه در سنگ می شود در نتیجه پدیده هوازدگی سریع خواهد شد.سنگ انتخابی باید از هر گونه درزه ، ترک ، شکاف یا سایر نقاط ضعفعاری باشد .سنگ را باید قبل از انتخاب آزمایش کرد . آزمایشهای مورد نیاز براساس کاربرد سنگ باید تعیین شوند .قبل از انتخاب سنگ باید آن را با مطالعات میکروسکوپی بررسی نمود ودر صورت وجود مقادیر بیش از حد کانیهای مضر و ناپایدار به صورت تجمعی از به کاربردن آنها در ساختمان پرهیز نمود .تراکم یک سنگ لزوما تضمین کننده دوام آن نیست .سنگهای با مقدار جذب آب زیاد فقط در نواحی خشک استفاده شوند .سنگهای با تخلخل خیلی زیاد نباید در اقلیم های سرد و مرطوب استفاده شوند . در شرایطخاص جهت محافظت سنگ می توان از پارافین یا مواد مخصوص استفاده نمود .آزمایش مقاومت در یخبندان برای سنگهایی که در مناطق سرد به کار میروند ضروری است . طراح برای این آزمایش باید تعداد دوره های لازم یخبندان را باتوجه به محل کاربرد تعیین نماید .در محیط هایی که با گازها و مواد شیمیایی سر و کار دارند باید دوامسنگ موردنظر در برابر این مواد با آزمایش بررسی شود . کلا سنگهای آهکی و ماسهسنگهایی که سیمان آنها از نوع آهکی باشد ، نسبت به این محیط ها پایداری کمتریدارند .ویژگیهای فنی سنگها :ویژگیهای فنی سنگها که با آزمایشهای شیمیایی ، فیزیکی و مکانیکی بهدست می آید به علت تنوع بافت ، ساخت و شرایط تشکیل سنگها ، بسیار متفاوت می باشد .با تجزیه شیمیایی سنگها می توان تا حدودی ترکیب شیمیایی آنها را به دست آورد و آنرا به عنوان مکمل همراه با بررسیهای کانی شناسی میکروسکوپی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این ، وجود ترکیبات مضر از قببل پیریت ، قطعات درشت میکا ، تالک و غیرهرا میتووان تعیین نمود . برای سنگهایی که در مجاورت آبهای شور به کار می روند ،حتما باید آزمایشهای شیمیایی به عمل آید . از آزمایشهای فیزیکی و مکانیکی به طورگسترده ای برای طبقه بندی سنگها استفاده شده است که از آن جمله می توان وزن مخصوص، مقاومت فشاری در یخبندان را نام برد .وزن مخصوص :گاهی اوقات وزن سنگ می تواند مهم باشد ، برای ساخت لنگرگاهها ودیوارهای ساحلی داشتن دیوارهای با چگالی بالا مهم است زیرا سنگ در آب غوطه ور میشود و قسمت مهمی از وزن موثر خود را از دست می دهد . از طرف دیگر ، در بنای طاق یاگنبد نیاز به استفاده از سنگهای سبک می باشد . در یک طبقه بندی ، سنگ ها بر اساسوزن مخصوص به دو گروه سبک با وزن مخصوص کمتر از ۸/۱ و سنگین با وزن مخصوص بالای ۸/۱ گروه بندی شده است . بر این اساس کاربرد سنگهای سبک برای ساختدیوار در مناطق نزدیک به معدن و برای سنگهای سنگین برای انواع کاربردهای مهندسی ازقبیل شالوده ، کف ، دیوار حائل ، سنگ نما و غیره ذکر شده است .بر اساس طبقه بندی دیگر ، سنگها بر اساس وزن مخصوص به شکل زیر گروهبندی شده اند :۱) سنگهای خیلی سبک (شناور در آب ) ۱ وزن مخصوص ظاهری۲) سنگهای سبک ۵/۱ ۱۳) سنگهای با وزنمتوسط ۵/۲/ ۵/۱۴) سنگهای سنگین ۳ ۵/۲۵) سنگهای خیلی سنگین۳وزن مخصوص در جلاپذیری سنگ اهمیت دارد به طوری که سنگهای با وزنمخصوص کمتر از ۵/۱ جلای مناسب نمی پذیرند و وزن مخصوص بالای ۲/۲ به خوبی جلاپذیرند .وزن مخصوص سنگهای ساختمانی باید تا تدوین وتصویب استاندارد ملی ایران ، مطابق با استاندارد: ASTM C ۹۷ اندازه گیری شود .میزان جذب آب :میزان جذب آب ، مقدار آبی است که سنگ بر حسب درصد وزن خشک خود جذبمی نماید . میزان جذب در سنگها بسیار متفاوت بوده و گاه ممکن است در یک نوعتغییراتی مشاهده شود . اما به طور کلی این مقدار در سنگهای آذرین خیلی کم است .سنگ آهک ها و ماسه سنگ ها مقادیر مختلفی را نشان می دهند در کل برای سنگهایساختمانی میزان جذب آب باید پایین باشد .برای اندازه گیری جذب آب سنگ باید تا تصویب استاندارد ملی ایران ،از روش استاندارد: ASTM C ۹۷ استفاده شود .تخلخل و ارتباط آن با جذب آب :تخلخل نشان دهنده حجم فضاهای خالی موجود در سنگ است و لذا سنگ باتخلخل کم مقدار کمی می تواند آب جذب کند ، اما سنگ با تخلخل زیاد ممکن است مقادیرزیادی آب جذب و در خود نگه دارد .البته باقیماندن آب در سنگ بستگی به ابعاد و شکل منافذ نیز دارد .منافذ کوچک به خاطر خاصیت مویینگی ، آب بیشتری جذب می نمایند و بالعکس اگر منافذبزرگ باشند آب ساده تر خارج می شود . در برخی موارد علی رغم تخلخل بالا ، میزانجذب آب پایین مشاهده می گردد و لزوما رابطه مستقیمی بین این دو وجود ندارد .سنگها را بر اساس درصد تخلخل ظاهری به گروههای زیر تقسیم می کنند :سنگهای با تخلخل خیلی زیاد بالاتر از ۲۰ درصدسنگهای با تخلخل زیاد ۱۰ تا ۲۰ درصدسنگهای با تخلخل نسبتا زیاد ۵ تا ۱۰ درصدسنگهای با تخلخل متوسط ۵/۲ تا ۵ درصدسنگهای با تخلخل کم ۱ تا ۵/۲ درصدسنگهای خیلی متراکم کمتر از یک درصدمقاومت فشاری :مقاومت فشاری سنگ حد پایداری آن را برابر نیروهای فشاری اعمال شدهنشان می دهد . به این خاصیت بیش از حد توجه شده است . از این رو اکثرا این تنهاآزمایشی است که بر روی سنگ انجام می شود . سنگهایی که برای مقاصد ساختمانی استفادهمی شوند ، به ندرت مقاومتی کمتر از ۴۰ مگا پاسکال از خود نشان می دهند ودر بسیاری موارد بخصوص در سنگهای آذرین از ۱۴۰ تا ۲۰۰ مگا پاسکال و حتی بیش از این مقدار را هم میتوان مشاهده کرد . درحالی که در پی بلندترین ساختمانها فشار وارده احتمالا بیش از یک مگاپاسکال نخواهدبود . مقاومت فشاری سنگ معمولا به وسیله جک فشاری با شکستن نمونه های مکعبی یااستوانه ای به دست می آید . برای اینکه نتایج آزمایشهای مختلف قابل مقایسه باشدباید شرایط آزمایش کاملا یکسان باشد . دلیل این موضوع ، اثر عوامل مختلف بر روینتایج آزمایش است که از آن جمله ، روش استخراج ، میزان هوازدگی سنگ ، روش آمادهسازی نمونه ، درجه خشک بودن سنگ ، دمای محیط آزمایش ، جهت بارگذاری نسبت به لایهبندی ، مشخصات صفحات نگاهدارنده نمونه ها و غیره را میتوان نام برد . لذا مشخص استکه آزمایش باید استاندارد باشد و برای کلیه کارها از روش استاندارد تبعیت شود .مقاومت فشاری سنگ به وضعیت دانه بندی سنگ بستگی دارد . در سنگهای آواری مقدار ونوع سیمان و در سنگهای آذرین یا دگرگونی نحوه اتصال دانه ها اهمیت زیاد دارد .برای اندازه گیری مقاومت فشاری تا هنگام تدوین و تصویب استاندارد ملی ایران ازاستاندارد: ASTM C ۱۷۰ استفاده شود


منبع:
http://www.mohandesi sakhteman.blogfa.com
.
 

e.69a_h

عضو جدید
سنگهای دیجیتالی:توسعه مصالح هوشمند

سنگهای دیجیتالی:توسعه مصالح هوشمند

[h=1]Digitized Stone: ZAarchitects Develop “Smart Masonry”[/h]

Courtesy of ZAarchitects​
When one hears the term masonry architecture, digital fabrication and automated construction processes are probably not the first ideas to come to mind. By its very nature, the architecture produced with stone masonry is often heavy, massive, and incorporates less natural light than alternative methods. However, with their research proposal for “Smart Masonry,” Zaarchitects are proposing to change masonry buildings as we know them and open opportunities for digital fabrication techniques in stone and other previously antiquated materials. Read on after the break to get a glimpse of what these new masonry buildings could look like and learn more about the process behind their construction.​

Courtesy of ZAarchitects​
Designers Dmytro Zhuikov and Arina Agieieva derived the foundations and construction methods of their new structural system from the techniques used in traditional masonry buildings. As a construction method that has its roots in ancient history, the vast array of masonry building precedents offer contemporary architects a wealth of information to draw upon. One of the most significant challenges in designing masonry structures throughout history has been ensuring structural loading requirements and minimizing building mass wherever possible to encourage the flow of light and air. Because modern technologies allow us to optimize and minimize dead-weight, the structural skeleton of Smart Masonry is incredibly light. Additionally, complex geometries can be achieved through the use of robotic construction techniques, ensuring that each element can be replicated with the same precision each time.​

Courtesy of ZAarchitects​
This proposed method is linked to the program and location of the building-makers center in Berlin. The machinery which will be used to construct the building will later be preserved at its core, serving as a reminder of the building’s origin and addressing its present functions.​

Courtesy of ZAarchitects​
Conceptualized as a seamless mesh, overlapping and wrapping elements replace walls, columns, and beams. Saving on material and costs, the entire area of the building is designed as a “minimal surface” whose stress-pattern is optimized and materialized as a load-bearing pattern.​

Courtesy of ZAarchitects​
Mixing advantages of 3D printing and large prefabricated elements, the concept seeks to maximize construction efficiency, further reducing costs and enhancing precision. A robotic arm construction station enables the production of complex geometries on each floor. Compared to traditional methods, this robotic arm method is more compact and reduces labor costs throughout the entirety of the construction process. Additionally, it is much faster than 3D printing and can produce complex digital forms in a fraction of the time.​

Courtesy of ZAarchitects​
The overall form of the structure is derived by beginning with basic geometries and manipulating them according to structural efficiency, with a technique known as “positive casting” used to conserve resources and to produce the design’s unique elements and geometries.​
Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects

Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects

Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects Courtesy of ZAarchitects
 

mm.akbari

عضو جدید
سنگ در صنعت ساختمان
سنگ (stone)يکی از ابتدايی ترين مصالح ساختمانی است که انسان برای ساختن ابزار و پناهگاهها و رفع نياز خود استفاده کرده است. در ساختمانهای سنگی از سنگ لاشه همراه با ملاتهای گچ و آهک استفاده شده است چنانچه بايد اذعان کرد که اگرچه سنگ به علت سنگينی و مشکلات حمل و نقل و استخراج تا حدی جای خود را به مصالحی نظير آجر داده است اما همچنان اهميت خود را در ساختمانهای سنگين و سخت نظير پلها ، تونلها بهمن گيرها، ديوارهای حائل و سنگ چين ها و کرسی چين ها و غير حفظ کرده است. بررسی خواص عمومی سنگها مواردی مانند مقاومت در برابر کشش ، تحمل فشار ، نفوذپذيری ، انتشار امواج ، پايداری و در نظر گرفتن امتداد لايه بندی و سطوح ضعيف در عمليات که بايد در اين مورد گفت که سنگها نوعا دارای سطوحی هستند که در آنها نيروی چسبندگی و اتصال دانه ها نسبت به لايه های ديگر کمتر و يا حداقل است. در مجموع بايد مقاومت سنگ ساختمانی بدون شيار ، رگه ، ترک ، خلل و فرج پوسيدگی و لايه سست باشد و حتی المقدور رنگی يکنواخت داشته باشد. بطور کلی سنگ طبيعی را که دارای مقاومت کافی در شرايط جوی و رنگ جالبی باشد می توان در عمليات ساختمانی و به صورت .سنگ لاشه ، سنگ قواره ، سنگ باربر ، سنگ پلاک ، سنگ درپوش ، سنگ ستون و حتی به صورت ظروف و وسايل سنگی استفاده نمود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی (کریستال) ، توده سنگهای آهکی یا دولومیتی هستند که در اثر عوامل درونی، نظیر درجه حرارت و فشار، دوباره متبلور شده اند و از این رو جزء سنگهای دگرگون به شمار می روند. سنگهای چینی در نقاط مختلف از نظر میزان دگرگونی و بعضی ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. سنگ چینی اغلب دارای بلورهای درشت است. این بلورهای درشت وجه تمایز سنگ چینی با سنگهای کربناتی رسوبی است.

از نظر ساختمان درونی سنگ و دانه بندی کریستال سنگ، یک معدن با معدن دیگر متفاوت است. کانی اصلی تشکیل دهنده اغلب چینی ها کلسیت است. همچنین سنگهای چینی دارای کانی هایی مانند کوارتز، گرافیت، هماتیت، سیمونیت، پریت و… نیز هستند.

در بعضی از سنگهای چینی کوارتز وجود دارد که با افزایش آن میزان سختی سنگ زیادتر می شود.
اگر سنگ چینی کاملا ً خالص باشد دارای رنگ سفید و درخشندگی است، رنگ خاکستری روشن تا سیاه در این سنگها نشان دهنده وجود مواد کربن دار در آنهاست. رنگهای سبز معمولا ً توسط کلریت یا سیلیکاتهای دیگر تولید می شوند. رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هماتیت و یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است.
جذب آب در سنگهای چینی یا سنگ آهک متبلور معمولا ً کمتر از یک در صد است. وزن مخصوص آن ۷/ ۲ تن بر متر مکعب است. از مقاومت متوسطی برخوردار است. سنگ چینی مقاومتی بین نوزده تا یکصدوچهل مگاپاسکال دارد. مقاومت فشاری متوسط آن نیز در حدود یکصدوده مگاپاسکال است. مقاومت خمشی آن بین شش تا پانزده مگاپاسکال و مقاومت کششی آن به طورمتوسط چهار مگاپاسکال است. تخلخل این سنگ بسیار کم و بین ۳ /۰ تا ۲/ ۱ درصد است.


سنگ چینی در نمای خارجی:


استاده از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی کاملاً فنی و صحیح است. سنگ چینی از لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب بین گرانیت و تراورتن است.
نه به اندازه ی تراورتن جذب کننده دوغاب و نه به اندازهء گرانیت نچسب است.
در ایران استفاده از این سنگ برای نما از قدیم رایج بوده. اگر دقت کرده باشید سنگ چینی نمای اصلی بسیاری از ساختمانهای قدیمی به خصوص در مناطق گرمسیر است، چرا که رنگ روشن آن باعث می شود تا گرمای زیادی جذب نما نشود و ساختمان از گرمای زیاد در امان باشد.
مقاومت این سنگ در مقابل هوازدگی سطحی و عمقی به طور متوسط خوب و قابل اعتناست و در بعضی از معادن، سنگ چینی می تواند با تراورتن و گرانیت هم رقابت کند.
بنای اُپرای شهر اُسلو در کشور نروژ نمونه بسیار خوبی است که در آن از این سنگ در قسمت های خارجی استفاده شده است. این بنای مهم معماری در نزدیکی دریاست و مقداری از آن در آب فرو رفته و ایده شکلی آن کوه یخی است که از دریا بیرون آمده. با توجه به درجه حرارت بسیار پایین دمای دریا در نروژ که همیشه زیر صفر است انتخاب این سنگ از یک طرف کمک کرده تا تداعی کننده رنگ سفید یخ باشد و از طرف دیگر مقاومت خوب سنگ امکان داده که از آن در چنین فضایی استفاده شود. البته برای جلوگیری از لیزخوردگی ،روی سنگ را کاملاً تیشه ای (بوشهمر bush hammer) کرده اند و برای اطمینان از مقاومت سنگ در طول سالهای دراز و عمر بالای آن از سنگ ضخیم تر یعنی هشت سانتی متری استفاده کرده اند. همچنین کل سنگ را به صورت خشک نصب کرده اند. این بنا در مجموع کار بسیار زیبا و جذابی شده است. زینت بخش این شاهکار، سنگ چینی کارارا است که یکی از معروف ترین معادن چینی دنیا به شمار میرود.
این سنگ می تواند برای مصنوعات سنگی هم مورد استفاده قرار گیرد. حتی کیوبیک آن هم مثل کیوبیک گرانیت و تراورتن مصرف می شود. سنگ چینی به صورت جدول هم می تواند مفید و زیبا باشد مثلاً استفاده از آن در طرح بازسازی پیاده رو و جوی آب خیابان ولی عصر (عج) کاملاً به جا و صحیح است. در این طرح برای ساخت تمامی جدولها از میدان تجریش تا میدان راه آهن تهران از سنگ چینی لایبید بدون فرآوری (un polished) استفاده شده که در قسمتهایی از کارها این جدولها تیشه ای شده اند و مختصری هم ابزار خورده اند.در بعضی قسمتهای کف نیز کیوبیک گرانیت و در بعضی قسمتها کیوبیک چینی به کار رفته است.

سنگ چینی در فضای داخلی:


استفاده از سنگ پیرو فاکتورهای مختلفی است که یکی از آیتمهای اصلی آن مُد است. در یک کلمه در حال حاضر سنگ چینی برای فضای داخلی مُد نیست. یک قسمت آن به این موضوع بر میگردد که چون چینی دارای رنگهای سفید و خنثی و سرد است، فضای داخلی را به آن گرما و جذابیتی که مورد نظر طراح است نمی رساند. دلیل دیگر اینکه این سنگ را کارخانه هایی با کیفیت ساب و برش پایین فرآوری کرده اند و ما عادت کرده ایم چینی را با کیفیت فرآوری بد و بیشتر در ابعاد بیست سانتیمتر طولی و در مکانهای درجه چندم ببینیم. این یک عامل مهم روانی است که تقاضای سنگ چینی را در فضاهای داخلی به حداقل میرساند اما بعید نیست در آینده با فرآوری خوب و در ابعاد بزرگ دوباره مُد شود و بتواند جایگاه تازه ای برای خودش دست وپا کند. خوش شانسی و اتفاقی که در سالهای اخیر برای تراورتن افتاد در خانه سنگهای چینی را هم بکوبد.
این اتفاق در سالهای گذشته برای سنگ لاشتر هم افتاد. این سنگ همیشه به صورت تیشه ای استفاده می شد و قیمت پایینی داشت. عده ای پیدا شدند که بلوک خوب و بزرگ وقوارۀ آن را خریدند؛ اسلب گرفتند؛ خوب فرآوری کردند و صادر نمودند. کم کم بازار داخل هم به ارزش آن پی برد و بعد از سالها به عنوان سنگ تزئینی ساب خورده برای خودش جایی باز کرد وتقاضا برای این سنگ بالا رفت.
در این زمینه رگه های سنگ چینی می تواند کمک زیادی به جلب نظر بیشتر طراحان و مصرف کنندگان کند. چنانچه از داستان بوک مچ (book match) نظیر سنگهای مرمرو تراورتن در سنگهای چینی هم استفاده شود (این شدنی است) این سنگ می تواند به زودی از یک سنگ کم ارزش، به یک سنگ تجاری با ارزش تبدیل شود.
با یک بار بازدید از یک نمایشگاه اروپایی –به خصوص ورونا- میتوان عملی بودن چنین دیدگاهی را با چشم دید. ببینید که چطور از یک سنگ چینی کارارا و مشابه آن، استفاده های زیبا، به یاد ماندنی و در خور این سنگ میشود و آنها که به این زیبایی سنگ چینی را دوباره زنده کردند حتماً دعای خیر سنگهای چینی پشت سرشان خواهد بود. استفاده از سنگ چینی جهت تابلو سنگهای cnc سه بعدی هم بسیار زیبا وجذاب است.
چنانچه بخواهیم از سنگی نازک توقع مقاومتی خوب داشته باشیم و آن سنگ هم خیلی سفت و محکم و غیر قابل فرآوری نباشد، از چه سنگی استفاده کنیم؟
چنانچه بخواهیم نقشی را روی سنگی حکاکی کنیم و آن سنگ را در معرض برف و باران هم قرار دهیم و مثل تراورتن نیاز به فرآوری جدی نداشته باشد، از چه سنگی استفاده کنیم؟ جواب مشخص است؛ سنگ چینی!

این بحث برای طراحانی که خودشان مؤلف یا مدساز هستند میتواند جالب توجه باشد. بد نیست معدن داران هم به این نکته توجه داشته باشند که احتمال دارد یک روز دوباره سنگ چینی مد شود. چرا که هم لیاقتش را دارد و هم پیشینه اش را. سنگ چینی توسط دستگاههای برش سنگ نرم بریده می شود و معمولا ً نیاز به توری و رزین خاصی ندارد، چرا که دارای تخلخل و رگه های خالی بسیار کمی است.
پدیده رد شدن نور از سنگ، پدیده بسیار جذابی در معماری سنتی و مدرن است هرچند این پدیده مخصوص مرمرهاست و در آینده بحث آن خواهد آمد اما در بعضی از سنگهای چینی هم وجود دارد و سنگ چینی در این خاصیت تا حدودی با سنگهای مرمر شریک است و یکه تازی سنگ مرمر را تحت تأثیر قرار داده.

نویسنده: محمدرضا صبوری-راهنمای سنگ ایران

برگرفته از سایت:artastones.com
 

firetooth

عضو جدید
اجرای نمای ساختمان با سنگ مصنوعی و سنگ آنتیک با سلام خدمت دوستان
در مورد نمای ساختمان با سنگ های مصنوعی و سنگ آنتیک خواستم اطلاعاتی به دوستان بدم. امیدوارم مناسب باشه.
همانطور که دوستانمون می دونن سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی دارای ویژگی های بیشتری هستند که از مهم ترین اونا می شه به موارد زیر اشاره کرد:


  • وزن بسیار سبک تر نسبت به انواع طبیعی آن ها

وزن سنگ های مصنوعی در حدود 15 کیلوگرم برای هر مترمربع است


  • طرح ها جذاب

ظاهر و ﻃﺮحﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﺳﺎﺧﺖ ﺳﻨﮓ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺘﻨﻮع و زﯾﺒﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي اﺟﺰا، عناصر و داﻧﻪﻫﺎي ﻏﯿﺮﻣﻌﻤﻮل ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺟﺰاي ﻓﺴﯿﻠﯽ، ﻗﻄﻌﺎت ﻓﻠﺰات و ﻧﯿﺰ ﻫﺮ داﻧﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮي ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﺨﻠﻮط ﺳﻨﮓﻫﺎي ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﺟﺰء ﻣﺰاﯾﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮدي ﺑﻪ ﺳﻨﮓﻫﺎي ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﯽ دهد.


  • رنگ های متنوع

ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮕﺪاﻧﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮاي رﻧﮓ ﮐﺮدن ﺳﻨﮓ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد و ﻫﺮرﻧﮓ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﻪ ﺳﻨﮓ ﻣﯽ دﻫﺪ، ﺛﺒﺎت رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم ﻗﻄﻌﺎت ﺳﻨﮓ اﺳﻠﺐﻫﺎ و ﺗﯿﻞﻫﺎ از دﯾﮕﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺳﻨﮓﻫﺎي ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ است.


  • ضخامت کم

ضخامت سنگ های مصنوعی در مقایسه با مقاومت بالای آنها بسیار پایین است

  • عمر بسیار زیاد

این نوع از سنگ ها با وجود حفظ سایر ویژگی های خود دارای عمر مفید بالا هستند. تكنولوژي توليد اين محصولات با تركيب سيمان هاي كيفيت بالا، عمر مفيد استفاده از سنگ مصنوعی را تا بیش از 30 سال تضمين مي نمايد .

  • مقاومت بالا

بر اساس آزمایش های صورت گرفته از ﻧﻈﺮ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺳﻨﮕﻬﺎي ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻓﺸﺎر، اﻧﻌﻄﺎف*ﭘﺬﻳﺮي و ﻳﺦ*زدﮔﻲ و ﺧﺮاشﺑﺮداري ﻣﻲﺗﻮان اذﻋﺎن داﺷﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻨﮕﻬﺎي ﻃﺒﻴﻌﻲ از وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮي ﺑﺮﺧﻮدار هستند.

  • امکان سفارش طرح خاص با رنگ دلخواه

در موارد خاص و در صورت نیاز مشتری محصول نهایی می تواند مطابق با طرح و رنگ پیشنهادی طراحی و تولید شود.

بنابراین میشه گفت سنگ مصنوعی می تونه گزینه مناسبی برای جایگزینی سنگ های طبیعی در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها باشه. البته نمیشه گفت که در آینده سنگ های طبیعی بطور کامل از دنیای سنگهای زینتی ساختمان کنار خواهند رفت، اما با توجه به ویژگی های مختلف سنگ های آنتیک و سنگ مصنوعی و همچنین سمنت پلاست، می توان کاهش استفاده از آن ها را متصور شد.
 

Similar threads

بالا