[مصالح ساختمانی] شیشه

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
شيشه و تحول در دنياي معماري


اختراع شیشه تحولی عظیم در معماری دنیا ایجاد کرد. به گونه ای که امروزه شهرهای جهان زیبایی خود را مدیون این تحول بزرگ درصنعت تولید می دانند
شيشه به واسطه حرارت دادن و سرد كردن تركيبي از شن، كربنات سديم و آهك توليد مي شود

تاريخچه شيشه
تاريخچه توليد و كاربرد شيشه به حدود بيش از 4 هزار سال پيش بر مي گردد. ولي تقريبا 2 هزار سال پس از كشف آن بود كه كاربرد شيشه در پنجره ها مطرح شد. روش توليد شيشه به روش بادي امكان ايجاد شيشه هاي ظريف براي پنجره ها را ميسر كرد که در قطعات مستطيلي با ابعاد حداكثر400 در 300 ميليمتر درصفحات مدور توليد مي شد. بلافاصله پس از كشف اين روش ونيزي ها متد استوانه اي را كشف كردند كه اين روش حدود 800 سال براي توليد شيشه به كار برده مي شد. در اين روش درون يك استوانه شيشه اي توخالي دميده، از طول برش داده و سپس صاف و صيقل داده مي شد. با اين روش ورقه هاي بزرگتري توليد مي شد ولي حرارت مجدد و صاف كردن شيشه منجر به خرابي سطح شيشه مي شد. به هر حال همراه با پيشرفت تكنولوژي روش هايي براي توليد شيشه هايي كه در ساختمان ها كارايي داشته باشند ابداع شد. آنها به صورت عنصري طبيعي و لازم در كليساهاي بزرگ درشمال اروپا به كار برده مي شدند كه تا اواخر هزاره اول پس از ميلاد نيز اين وند ادامه داشت

در جستجوي نور
با تغييرسبك معماري از رومي به گوتيك، كاربرد شيشه در دنياي معماري جايگاه خود را تا ابد پيدا كرد. شايد بتوان معماري سبك گوتيك در شمال اروپا را دوره اول معماري شيشه اي ناميد. جابه جايي قسمت هايي از ديوارهاي سنگي بزرگ معماران را قادر به خلق آثار چشمگيري در تاريخ كرد. شيشه خود به خود جايگاه خود را در معماري پيدا كرد و شيشه هاي بسيار زيبا کم کم در معماري بناها ديده شدند. معماري سبك گوتيك به منظور جستجو ي نور به وجود آمد، جستجوي درخشش ، سبكي و بي وزني. پنجره هايي كه در سبك گوتيك به كار برده مي شد معمولا با شيشه هاي رنگي توسط هنرمندان نقاشي و تزيين مي شد

در اواخرقرن شانزدهم به كار گيري شيشه به عنوان سمبلي از ثروت و تجمل در انگلستان در نظر گرفته مي شد. شيشه وسيله اي بسيار گران قيمت بود و بنابراين استفاده از آن در ساختمان و حتي گاهي اوقات به كار بردن آن به جاي ديوارحالت تظاهر به ثروت و توانمندي بود. بدين ترتيب در انگلستان شيوه هاي غير متعارف استفاده از شيشه رايج شد

در نيمه اول قرن نوزدهم بود كه مراكز هنري به راه افتادند و بدين ترتيب زبان نويني در معماري به وجود آمد، پنجره هايي كه نوربه راحتي و فراواني از آنها عبور كند و معماري از آن حالت سنتي خارج شد و شيشه جايگاه و كاربرد واقعي خود را پيدا كرد. به دنبال انقلاب صنعتي در بريتانيا و به موازات آن به كارگيري آهن در ساختمان ها، پروژه هايي مثل كاخ كريستال پاكستون اجرا شد

پاكستون با به كارگيري دانش خود در طراحي سنتي، شگفتي هايي در معماري نوين ايجاد كرد، استفاده از شيشه و برش دادن آن به روش سريع و خارق العاده اي

معماري شيشه اي و حركت هاي نوين

آغاز قرن بيستم در واقع عصر فضا و زمان نام گذاري شده است، عصرزيبايي شناسي در حركت، متغير بودن و هيجان در ماشين. پل شبارت در كتاب معماري شيشه اي خود در سال 1914 مي نويسد

"... ما بيشتر زندگيمان را در اتاق هاي بسته سر كرده ايم. اين فرهنگي است كه با آن بزرگ شده ايم و خو گرفته ايم. سبك معماري ما تا حد زيادي تحت تاثير فرهنگ ما بوده است. چنانچه بخواهيم تغييري در فرهنگمان ايجاد كنيم به ناچار بايد در سبك معماريمان تغيير ايجاد كنيم و اين امر تنها به وسيله ترك اتاق هاي بسته و تغيير دادن آنها حاصل مي شود. با نهادينه شدن و معرفي معماري شيشه اي، راه براي عبور نورطبيعي خورشيد ، ماه و ستارگان نه فقط از طريق پنجره اي كوچك بلكه از طريق ديوارها كه صرفا از شيشه و آن هم شيشه هاي رنگي ساخته مي شوند هموار مي شود. بدين ترتيب محيط جديدي كه به وجود مي آوريم ،فرهنگي نوين را با خود به همراه مي آورد. "

غرفه هاي شيشه اي برونو تات نيز به همين منظور طراحي شد و هدفي مشابه را دنبال مي كرد که آن به كار گيري بهينه شيشه و استفاده از شفافيت و روشنايي آن درآينده معماري بود. البته شيشه جزو لا ينفك كارهاي معماران بزرگ ازجمله مايس وان دور روحه،لو كوربوسير و فرانك ليود است.

طي نيمه اول قرن بيستم، به جهت توسعه صنعت و تكنولوژي، بهبود و پيشرفت هايي در ساختار كارهاي شيشه اي پديد آمد. و بالاخره در اوايل دهه 1950 پيشرفتي در صنعت توليد شيشه حاصل شد كه تا به امروز ادامه دارد. آليستار پيلكينگتون روش شناوري شيشه مذاب بر سطح فلز مذاب را ابداع كرد، كه امروزه از آن به عنوان فرآيند شناور ياد مي شود. با اين روش ورقه هاي شيشه اي كاملا صاف و هموار توليد مي شود كه امروزه روشي غالب درتوليد شيشه در سراسر جهان است
امير مرادی


 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
وحید جان در مورد شیشه سکوریت مطالبی نداری؟


شيشه سكوريت ساختماني
استفاده از شيشه معمولي (غير سكوريت) در ساختمانهاي بلند مرتبه در صورت بروز حادثه اعم از طبيعي مانند زلزله يا حوادث ناشي از دخالت بشر ، خطر آسيب ديدگي جدي و حتي مرگ به همراه دارد، چرا كه شيشه شكسته شده به صورت قطعات بزرگ در هوا شناور مي شود و شعاع زيادي را در معرض خطر قرار مي دهد . بكار گيري شيشه هاي سكوريت بعلت شدن شيشه در صورت شكست و ريزش پاي ساختمان خطرات احتمالي را به حداقل ممكن كاهش مي دهد.
 

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع شیشه

انواع شیشه



انواع شیشه و کاربرد آنها

شیشه به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت لوازم تزیینی مانند گل ، تابلو و غیره در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه مانند لیوان ، بطری و غیره و بالاخره در ساختن شیشه‌های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می‌گردد و مصارف مختلفی دارد که عمده ترین کاربرد آن به عنوان در و پنجره در کارهای ساختمانی است که به شکلهای مختلف اعم از شیشه‌های شفاف ، نیمه شفاف و رنگی ، جاذب حرارت ، ایمنی ، دوجداره ، سکوریت و... وجود دارد.

همچنین در آینه سازی ، صنایع نشکن ، صنایع یخچال سازی ، میزهای شیشه‌ای ، انواع شیشه رومیزی و تیغه کاری ساختمان کاربرد دارد.

شیشه رنگی

به دو طریق می‌توان شیشه رنگی بدست آورد.



  1. با افزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه. برای نمونه اکسیدهای مسی به شیشه رنگهای مختلف قرمز می‌دهد و رنگ آبی پر رنگ بوسیله اکسید کبالت بدست می‌آید. رنگ زرد با افزودن مقداری اکسید اورانیوم و کادمیوم حاصل می گردد.
  2. شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فرو می‌کنند تا دو روی آن رنگی شود. شیشه‌های رنگی در ویترین مغازه‌ها ، نمایشگاهها ، آزمایشگاهها و ساختمانهای صنعتی بکار می‌روند.
شیشه ضد آتش (پیرکس)

همراه مواد اولیه این شیشه‌ها در مقابل حرارت ، مقاومت زیادی دارند، مقدار زیادی اکسید بوریک بکار می‌رود و سیلیس آنها از انواع شیشه‌های معمولی بیشتر است. معمولا از آنها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری‌های دیواری و اجاقها استفاده می‌نماید.

شیشه مسطح

این نوع شیشه را با اضافه نمودن توری فلزی در میان شیشه می‌سازند و بیشتر برای درهای ورودی ، کارگاهها ، موتورخانه‌ها ، آسانسورها و هر جایی که خطر شکستن و فروریختن شیشه وجود دارد، استفاده می‌نمایند.

شیشه دوجداره (مضاعف)

این نوع شیشه‌ها ، از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند و لبه‌ها یا درزهای آنها هوابندی شده است و فضای بین آنها با مواد خشک کننده‌ای مانند سیلیکاژل ، پُر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه ، خلاء ایجاد می‌شود. این نوع شیشه که عایق گرما ، سرما و صداست، در بسیاری از ساختمانها مانند فرودگاهها ، هتل‌ها و بیمارستانها بکار می‌رود.

شیشه سکوریت

در این حالت ، شیشه مجددا تا حدود 700 درجه سانتی‌گراد حرارت داده و بعد بطور ناگهانی و تحت شرایط خاص و کنترل شده‌ای سرد می‌شود. این عمل باعث افزایش مقاومت شیشه (حدود 3 الی 5 برابر) در مقابل ضربه و نیز شوکهای حرارتی می‌گردد. این شیشه‌ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می‌شوند که آسیب رسان نیستند. از این نوع شیشه در ویترین فروشگاهها ، درهای شیشه‌ای و پنجره‌های جانبی اتومبیلها استفاده می‌گردد.



شیشه نشکن

این نوع شیشه‌ها شامل دو یا چند لایه شیشه‌اند که بوسیله ورقه‌هایی از نایلون شفاف تحت حرارت و فشار به هم متصل می‌شوند. همچنین بعضی از انواع شیشه‌های طلق‌دار به عنوان عایق صوتی ، جاذب حرارت ، کاهنده شفافیت و شیشه ایمنی بکار برده می‌شوند. وقتی که این شیشه‌ها می‌شکنند، خاصیت کشسانی نایلون مانع از پخش و پراکندگی ذرات شیشه می‌گردد.

از جمله کاربردهای این نوع شیشه‌ها در خودروها و ویترین مغازه‌هایی که اشیاء گرانقیمت می‌فروشند استفاده می‌گردد. ممکن است شیشه نشکن را از جنس شیشه سکوریت بسازند.

شیشه ضد گلوله

از چند لایه شیشه سکوریت و یا نشکن ، شیشه ضد گلوله می‌سازند. در هنگام وارد شدن گلوله به داخل شیشه ، از نیروی آن کاسته و در میان شیشه متوقف می‌گردد.

شیشه انعکاسی (بازتابنده)

در این نوع شیشه‌ها ، یک سطح شیشه با یک پوشش منعکس کننده نور و حرارت از جنس فلز یا اکسید فلزی دارای این خاصیت پوشانده می‌شود. این نوع شیشه‌ها ، نور خورشید را منعکس می‌کنند و در کاهش حرارت و درخشندگی نور موثر هستند. اگر در روشنایی روز از بیرون به شیشه انعکاسی نگاه کنیم مشاهده می‌کینم که تصاویر اطراف را مانند آینه باز می‌تاباند و اگر از داخل به بیرون نگاه کنیم، شیشه کاملا شفاف خواهد بود. شبها پدیده مذکور برعکس است. یعنی شیشه از خارج شفاف و از داخل مانند آینه است.

این شیشه با منعکس نور خورشید ، حرارت ناشی از تابش نور خورشید را بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و در نتیجه ، باعث صرفه جویی در هزینه‌های احداث ، راه اندازی و نگهداری سیستمهای تهویه و تبدیل می‌شود.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
روشهای پیشرفته ساخت شیشه ی " های-تک"

روشهای پیشرفته ساخت شیشه ی " های-تک"

روشهای پيشرفته ساخت: شیشه های- تک

يک شیشه های تک را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، توسط یک کلید را داشته باشد. می توان از این شیشه برای پنجره خانه( در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، برای جلو فروشگاه ها در شب و همچنین حمام استفاده کرد. با وجود اینکه استفاده از این شیشه خصوصی هنوز متداول نشده است اما نمونه های زیادی در تمام دنیا وجود دارد.


یک شرکت فرانسوی به نام «سنت گابین» شیشه هوشمندی به نام « پریولایت» تولید می کند که قابلیت تغییر از یک شیشه روشن و معمولی به حالت ابری و تیره را دارد. این ویژگی توسط یک جریان الکتریکی روی فیلم کریستال مایع در بین دو جداره شیشه اتفاق می افتد. دو سطح فیلم توسط یک پوشش هادی جریان الکتریکی و در عین حال شفاف، پوشیده شده است. زمانیکه کلید روشن است کریستال ها طوری قرار گرفته اند که نور را در تمام جهات عبور می دهند، با خاموش کردن کلید کریستال ها تغییر جهت می دهند و از عبور نور جلوگیری می کنند.این تغییر حالت به دفعات می تواند تکرار شود.



در فروشگاه پرادا اثر رم کولهاس در نیو یورک، در اتاق های تعویض لباس از این نوع شیشه استفاده شده است. با این سیستم می توان میلیون ها دلار در گرمایش و سرمایش و نور پردازی فضا ها صرفه جویی کرد.​
 

سـعید

مدیر بازنشسته
مصالح جدید.....ویندو فیلم ساختمانی

مصالح جدید.....ویندو فیلم ساختمانی

شیشه بعلت جلوه ، سهولت اجرا و قابلیت عبور نور یكی از مصالح مهم ساختمانی است و چیزی در حدود 10 تا 20 درصد مساحت زیربنا را تشكیل می دهد كه این رقم در آسمان خراشها و ساختمانهای نما شیشه ای به مراتب بیشتر تخمین زده می شود . شیشه ها در ساختمان بعنوان نورگیر ، نما و همچنین پارتیشن بندی های داخلی بكار می روند و با توجه به نوع استفاده ، انواع مختلفی از قبیل شیشه های دوجداره ، خم ، رفلكس ، نشكن ، سیم دار ، رزینی ( لامینیت ) و ... دارند .بنابراین امروزه مشكلات شیشه به شدت ملموس بوده بطوریكه صنعت پنجره و جدارهای نورگذر ( Glazing ) روز به روز در حال پیشرفت جهت رفع این مشكلات می باشد و ویندوفیلمها قادرند به تنهایی تمامی معایب شیشه را برطرف نموده و مزایای زیر را در شیشه ها ایجاد نمایند .
- جلوگیری از ورود انرژی حرارتی در تابستان و كاهش هزینه های سرمایش همانطور كه اشاره شد لایه فلزپوش بكار رفته در ساختار ویندوفیلم باعث می شود تا بخش اعظم اشعه حرارت زای خورشیدی به محیط خارج منعكس شود . لازم به ذكر است كه بیشتر گرمای ورودی از طریق پنجره ها بوسیله تابش می باشد و این موضوع هزینه های سرمایش ساختمان را به شدت افزایش می دهد . اما با استفاده از ویندوفیلم می توانیم با دفع به طور متوسط 65% اشعه حرارت زای خورشید ، هم هزینه های اولیه ( خرید دستگاههای خنك كننده ) و هم هزینه های ثانویه سرمایش ( برق مصرفی ) را كاهش داده و استهلاك دستگاهها را نیز كمتر كنیم . لذا به وضوح مشخص است كه هزینه های مربوط به استفاده از ویندوفیلم در مدت زمان مشخصی بواسطه صرفه جویی در هزینه های ذكر شده جبران می گردد . این مدت زمان بوسیله نرم افزارهای تخصصی قابل تخمین می باشد . اهمیت موضوع فوق سازمانهای تدوین استاندارد را بر آن داشته تا ضریب ورود حرارت تابشی ( Solar Heat Gain Coefficient ) كه به اختصار SHGC نامیده می شود را برای ارزیابی پنجره ها به كار گیرند . به عنوان مثال سازمان NFRC ( شورای ملی درجه بندی پنجره آمریكا ) سه فاكتور را در استانداردهای مربوط به پنجره مدنظر می گیرد كه این فاكتورها عبارتند از SHGC ( ضریب ورود حرارت تابشی) ، U-Value ( ضریب انتقال حرارت رسانشی ) و VLT ( درصد نورمرئی عبور كننده ) ، همچنین در ایران وزارت مسكن و شهرسازی در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ، برای ارزیابی عامل انتقال حرارت تابشی از " ضریب انتقال خورشیدی سطح نورگذر " و برای ارزیابی عامل رسانش از " ضریب انتقال حرارت سطحی U " استفاده كرده است .لازم به ذكر است كه شیشه دوجداره به تنهایی نمی تواند تأثیری بر انتقال حرارت تابشی داشته باشد و تأثیر آن تنها محدود به انتقال حرارت رسانشی است .
2 - جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان و كاهش هزینه های گرمایش
تمامی ویندوفیلمهایی كه دارای لایه فلزپوش هستند قادرند به واسطه تشعشع پائین فلز به كار رفته در آنها ، تا حدی از اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان جلوگیری نمایند .اما در انواعی از ویندوفیلمها به نام Low-E ( كم گسیل ) این خاصیت تقویت گشته بطوریكه در لایه فلزپوش آن از فلزات بسیار كم تشعشع مانند نقره و طلا و بعضی نمكهای فلزی استفاده شده است .كاهش اتلاف حرارت در ویندوفیلمها از طریق كاهش U-Value ( ضریب كلی انتقال حرارت ) صورت می گیرد بدین شكل كه هر جسمی دارای یك ضریب كلی انتقال حرارت می باشد كه در واحد SI مقدار حرارتی است كه از یك مترمربع در مدت زمان یك ثانیه و با اختلاف دمای یك درجه سانتیگراد از جسم عبور می كند . در حقیقت این كمیت محدود به هیچ یك از انواع انتقال حرارت نیست و هر سه نوع هدایت ، همرفت و تابشی را شامل می گردد در فصل زمستان اختلاف دمای محیط داخلی ساختمان و محیط خارج سبب ایجاد شار حرارتی در داخل شیشه می گردد كه این جریان بوسیله دو مكانیسم تابش و رسانش انجام می گیرد . با نصب ویندوفیلم و كاهش تشعشع شیشه آن بخش از گرما كه توسط شیشه به محیط خارج تابش می شود كاهش یافته در نتیجه ضریب كلی انتقال حرارت كاهش می یابد بطوریكه بوسیله این مكانیسم تا 32 درصد از اتلاف حرارت در زمستان جلوگیری می شود . كه این ویژگی قابل مقایسه با شیشه های دوجداره عادی می باشد . همچنین ویندوفیلمها ، اشعه مادون قرمز دور كه توسط وسایل گرم كننده و اجسام گرم داخل ساختمان تولید می شود را به سمت داخل منعكس می نمایند و حرارت را حبس می كنند ( heat trap ) .
3 - افزایش ضریب ایمنی و امنیت و مقاوم سازی در برابر حوادث غیرمترقبه
تمامی ویندوفیلمها بواسطه استحكام كششی بالای فیلم ها و همچنین اتصال قوی فیلم و شیشه توسط لایه چسب آن دارای خاصیت ایمنی و امنیتی می باشند .پس از وارد آمدن ضربه و شكستن شیشه تمامی قسمتهای شیشه به شكل یكپارچه ، باقی مانده و از پراكندگی قطعات شكسته و خطرناك شیشه جلوگیری به عمل می آید این ضربه ممكن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله زلزله ، طوفان ، موج انفجار و یا اغتشاشات شهری ایجاد شده باشد.این موضوع به هنگام زلزله با قدرت متوسط و یا ساختمان هایی با قدرت سازه ای بالا اهمیت زیادی پیدا می كند چون در چنین مواردی سازه ها عموماً سالم مانده اما شیشه ها خواهند شكست كه این موضوع می تواند خطرات زیادی را بالاخص در ساختمانهای نما شیشه ای ایجاد نماید .
4 - جلوگیری از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV‌ )
همانطور كه اشاره شد اشعه UV عامل اصلی رنگ رفتگی لوازمی همچون فرش ، تابلو و پرده و ترك خوردگی لوازم داخلی ساختمانها و همچنین عامل ایجاد حساسیتهای پوستی ، ایجاد چین و چروك و یا سرطان پوست می باشد . اكثر ویندوفیلمها قادرند این اشعه را به میزان 99 درصد دفع نمایند . در بعضی از ویندوفیلمها برای مصارفی همچون موزه ها و گالری ها این خاصیت تقویت گردیده و این ویندوفیلمها قادرند تا 9/99 درصد این اشعه را دفع نمایند .
5 - جلوگیری از ورود نورهای شدید و خیره كننده خورشید ( Glare ) و تأمین آسایش افراد
در فصول و مناطقی كه آفتاب بسیار شدید می باشد همواره یكی از عوامل خستگی افراد داخل ساختمان نورهای شدید به خورشید می باشد . ویندوفیلم لومر با حذف این نورهای خیره كننده به تأمین آسایش افراد و افزایش بازده كاری در سازمان ها كمك می كند .
6 - افزایش زیبایی و جلوه ساختمان
ویندوفیلمها دارای گستره وسیعی از رنگها بوده و در انواع رفلكس ، نیمه رفلكس و رنگی تولید می شوند لذا از آن می توان به خوبی در معماری و طراحی بهره جست و نماهای جدید و زیبایی ایجاد نمود .یكی از موارد مصرف ویندوفیلمها در ساختمانهای نما شیشه ای و به منظور افزایش زیبایی می باشد . در این ساختمانها سابقاً از شیشه های رفلكس استفاده می شد اما امروزه به دلایل زیر استفاده از ویندوفیلمهای رفلكس مناسب تر است .
- اگر بخواهیم در محلهایی از شیشه های خم یا سكوریت استفاده كنیم ، به علت آنكه شیشه رفلكس بایستی درون كوره قرار گیرد ثبات رنگ به شدت افت كرده و پس از مدتی تغییرات رنگ مشهود خواهد بود ولی در ویندوفیلم می توان ابتدا شیشه را خم یا سكوریت كرده سپس عملیات نصب فیلم را روی آن انجام داد .
- به دلیل اینكه اشعه فرابنفش قبل از رسیدن به لایه رنگی ویندوفیلمها جذب مواد UV absorber می شود دوام رنگ فیلم ها از انواع شیشه های رفلكس كه فاقد این خاصیت می باشند بیشتر است .
- همچنین هنگام شكست شیشه در اینگونه ساختمانها ویندوفیلم تمام قطعات شكسته شده را در كنار هم نگه داشته و از خطراتی كه افراد حاضر در محوطه پائین ساختمان را تهدید می نماید جلوگیری می كند . گاه در چنین مواردی استفاده از شیشه لمینیت مطرح می شود كه استفاده از ویندوفیلم دارای سه مزیت نسبت به لمینیت كردن می باشد .
1- ارزانتر است 2- در لمنیت كردن وزن سازه به خاطر استفاده از یك جدار شیشه اضافی افزایش زیادی می یابد 3- هزینه های اجرایی و ضایعات شیشه ویندوفیلم خورده كمتر از شیشه لمینیت است .
- از نظر زیبایی ، فیلمهای رفلكس ظاهری بسیار آینه ای تر از شیشه های رفلكس دارند . در نتیجه در نماهای شیشه ای با استفاده از فیلم های كاملاً رفلكس هزینه های اصلاح و نقاشی دیوارهایی كه پشت نمای شیشه ای قرار گرفته اند كاهش می یابد .
- انواع مرغوب شیشه های رفلكس بسیار گران می باشند . اما فیلم های رفلكس با توجه به مزایای خاص خود می توانند از نظر هزینه نیز با انواع مرغوب شیشه رفلكس رقابت كنند . همچنین خسارت و ضایعات نصب پرهزینه شیشه های رفلكس در فیلمها وجود ندارد .
 

سـعید

مدیر بازنشسته
مصالح جدید......ویندو فیلم دکوری

مصالح جدید......ویندو فیلم دکوری

فیلم های LLumar مخصوص تزئینات و دکوراسیون نیز از تنوع رنگ و طرح بالایی برخور
دارند.بااستفاده ازاین فیلم هامی توان بدون تعویض شیشه ها و با استفاده از شیشه ها عادی طرح های معماری داخلی را با رنگ ها و طرح های بدیع اجرا نمود .فیلم های دکوری شامل انواع رنگی ، مات ، سندبلاست ، طرح دار ، هالوگرام ( رنگین کمانی ) و ... میباشند . با استفاده از این فیلم ها و همچنین ایجاد برش های مناسب میتوان طرح ها و منظره هایی را نیز روی شیشه ایجاد نمود و یا بطور همزمان روی یک شیشه از چند رنگ زیبا استفاده کرد .با استفاده از رنگ های مختلف ویندو فیلم بر روی یکدیگر ، میتوان تراکم رنگ را افزایش داد و یا با استفاده از دو رنگ متفاوت در قسمتی از طرح ، رنگ جدیدی ایجاد نمود . همچنین با نصب ویندو فیلم رنگی بر روی ویندو فیلم رفلکس نیز می توان
آینه های رنگی ایجاد کرد .در بسیاری از موارد برای استفاده از شیشه در دکوراسیون اصطلاحا آنرا سند بلاست می کنند که این کار مشکلات جدیدی به مشکلات متعدد شیشه اضافه می کند . به عبارت دیگر میتوان مزایای استفاده از ویندو فیلم های دکوری لومر را نسبت به شیشه های سند بلاست بدین صورت خلاصه کرد : ویندو فیلم ها قابل شستشو و تمیز شدن میباشند در حالیکه شیشه های سند بلاست پس از گذشت زمان کثیف گردیده و به علت داشتن خلل و فرج در سطح آن دیگر هیچگاه جلوه اولیه خود را نخواهند یافت .سند بلاست کردن شیشه باعث ضعیف شدن ساختار آن میشود و در صورت وارد شدن ضربه به آسانی خواهد شکست اما فیلمها مقاومت ضربه پذیری شیشه را افزایش داده و خطر قطعات شکسته را بر طرف می نمایند .لازم به ذکر است بیشترین کاربرد این فیلم ها در پارتیشن بندی و دکوراسیون اماکن اداری ، دفتری ، رستوران ها و مراکز تجاری می باشد .
 

sascoach

عضو جدید
نماهاي شيشه اي

نماهاي شيشه اي

·نماهاي شيشه اي

  • امروزه استفاده از نماهای كاملاً شيشه ای در بين معماران و طراحان اروپايی بسيار رايج شده است. در اقليم های مختلف ساختمان های كاملاً شيشه ای نياز به ابزاری (پرده) جهت سايه اندازی دارند.
    ابزارهای سايه انداز بيرونی بسيار مؤثرتر از ابزار سايه انداز درونی هستند. اگرچه ابزارهای سايه انداز بيرونی به خاطر هزينه و مسائل مكانيكی و دلايل اكوستيكی زياد مرسوم نيستند به همين دليل از ابزار سايه اندازی كه در داخل پوسته در يك كاواك تهويه شده قرار می گيرد، استفاده می شود. در دهه هفتاد ايده پنجره های اقليمی توسعه پيدا كرد. بيشترين پيشرفت اخير مربوط به ايده façade Double skin می باشد .
  • پيش بينی عملكرد Double skin façade كار ساده ای نيست.
  • درجه حرارت و جريان هوا نتيجه فرآيند تغييرات آنی دما و جريان سيال و روان
  • هوا می باشد. اين فرآيندها به هندسه، فيزيك حرارتی، تركيب گوناگون انواع
  • آيروديناميكی ساختار
  • Double skin façade
  • و نيز درجه حرارت فضای داخل، دمای محيط،
  • سرعت باد، مسير باد، جذب و
  • عبور اشعه تابشی خورشيد و زاويه
  • آن بستگی دارد.
  • بطور عموم پوسته هوشمند بعنوان يك
  • ضد گرمايی در جلوی ساختمان عمل
  • می كند و اين موضوع سه تأثير
  • گرمايی برای ساختمان دارد:
  • 1- در اكثر اوقات روز درجه حرارت هوا در داخل پوسته هوشمند از دمای محيط بيشتر خواهد شد. رسانش پايين گرمای از دست رفته و رسانش بالای گرمای بدست آمده در تابستان بستگی به دمای محيط و سطوح تابش اشعه خورشيد دارد.

  • 2- لايه شيشه ای اضافی پوسته هوشمند مقدار تابش اشعه آفتاب به پوسته داخلی را كاهش می دهد. بنابراين بازتابش اشعه خورشيد به ساختمان به خاطر عبور از شيشه كاهش می يابد.

  • 3- پوسته هوشمند امكان قرار گرفتن پرده در داخل پوسته را فرآهم می آورد. بنابراين بار اشعه تابشی از پنجره كاهش می یابد. اينكه كداميك از اين سه مورد در يك زمان مخصوص مهم تر است بستگی به خصوصيات و عملكرد سازه و ديناميك پيچيده گرمايی بين نما، دماها، جريان هوا در پوسته هوشمند و فضای بيرونی دارد.
· طراحي معماري


  • برای اشخاص شاغل در ساختمان سازی بررسی توانايی كنترل موقعيت خود از لحاظ ( روشنايی، درجه حرارت و شرايط آب و هوايی ) بسيار ضروری و مهم است. صاحبان ساختمان ها اهدافی مثل خدمات و سرويس بلندمدت برای زندگی، مزايای تكنيكی و علمی، ارزش های مازاد خوب و توسعه فضاهايی را برای كار در شرايط محيطی مورد نظر ترجيح می دهند. مالكين، سرمايه گذاری در نماهای دو جداره را با ارزش می دانند. نمای دو جدار ( پوسته هوشمند) قسمتی از انتخاب ها و تصميمات پيچيده و مؤثر در يك طراحی عمومی است كه نيازهای عملی را برآورده می كند.
  • نمای هوشمند يك روند حركتی معماری اروپايی است برای:
  • اهداف اكوستيكی برای يك نمای شيشه ای كه منجر به افزايش شفافيت می شود.
    يك نياز عملی برای فضای درونی
    توسعه اكوستيك در ساختمانهايی كه در محل های شلوغ و آلوده واقع شده اند.
    كاهش مصرف انرژی در ساعات كاری ساختمان
    اگرچه پوسته هوشمند ايده جديدی است. با اين وجود تمايل زيادی از طرف معماران و مهندسان برای استفاده از آن نشان داده شده است.
    تحقيقات کلی بر روی اين مسائل متمركز است:
    • طراحی و معماری پوسته
    • نمای كاملاً شيشه ای
    • استفاده بهتر از محيط پيرامون
    • توسعه نيمرخ اطراف ساختمان (توسعه نمای بيرونی ساختمان)
    • آرامش گرمايی (آسايش گرمايی)
    • امكان استفاده از انرژی خورشيدی در تمام مدت سال
    • جلوگيری از گرم شدن ساختمان
    • تنظيم دمای داخل ساختمان در طول زمستان و تابستان
    • آسايش مصرفی:
    • توسعه آسايش بصری مانند اجتناب از روشنايی خيره كننده و زننده
  • استفاده از تهويه طبيعی به جای تهويه مكانيكی

    مصارف انرژی
  • - كاهش نياز به گرما در طول زمستان
    - كاهش نياز به سرما در طول تابستان
    - حداكثر كاهش وسايل گرمازا و سرمازا
    - استفاده از نور طبيعی به جای نور مصنوعی تا آنجا كه ممكن باشد.
    - تنظيم دمای داخلی ساختمان در طول تابستان و زمستان (دمای مطلوب داخلی در طول تابستان و زمستان)
 
آخرین ویرایش:

sara_r

کاربر بیش فعال
فرقش با پنجره
1-با ارتفاع نامحدود قابليت ساخت داره ..
2-نحوه اتصالش با جوانب خيلي متفاوته
3-قابليت نصب بازشو رو داره بدون اينكه فريم بازشو از بيرون ديده بشه
4-ميتونه به صورت فريم دار،فريم لس ،و نيمه فريم لس اجرا بشه
و.........
 

pasargad_2009

عضو جدید
بلوک های شیشه ای

بلوک های شیشه ای

اینارو تونستم براتون پیدا کنم ......
امیدوارم به درد به خور باشه ......
این بلوک ها از دو جداره شیشه که فضای بین آنها خلا است تشکیل شده اند و عایق بسیار مناسبی برای سرما ، گرما، رطوبت و صدا به شمار می آیند.
این بلوک ها علاوه بر تحمل فشار زیاد قابلیت عبور نور را نیز دارند به همین علت در ساخت دیوارهای داخلی،نماهای خارجی ، پارتیشن بندی،دکوراسیون و... کاربرد زیادی دارند
این آجرها در رنگ ها و طرحهای گوناگون تولید می شوند و ......

و سازه های شیشه ای به طور کامل اینها هستند

سازه‌های شيشه‌ای:
اين مركز با استفاده از اطلاعات كامل و بی‌نظير خود در مورد انواع شيشه‌های سكوريت، لمينيت (طلقی)، دو جداره، رفلكتيو، فيوزينگ، مسلح و ساير شيشه‌ها و يراق آلات موجود در ايران و ساير كشورها اقدام به ساخت انواع نماها، درها و دكوراسيون شيشه‌ای می‌نمايد كه بعضی از آنها در كشور كاملا منحصر به فرد می‌باشد


برخی از زمينه‌های فعاليت:

١. شيشه‌های ساختمانی: با مشاوره با اين مركز می‌توانيد از نظر كيفيت و مزايا بهترين شيشه مورد نياز ساختمان خود را انتخاب نماييد.

٢. شيشه‌های سكوريت (ايمنی): انواع مختلف شيشه را می‌توان به صورت سكوريت تبديل نمود. در سيكوريت كردن، شيشه‌ها تحت اثر عمليات حرارتی قرار می‌گيرند. اين عمليات به شيشه خواص مكانيكی استثنايی می‌دهد. مقاومت آن افزايش پيدا كرده و در موقع شكستن، به تكه‌های كوچك تقسيم شده و احتمال بريدگی را كاهش می‌دهد. شيشه‌های سكوريت شده به دليل مقاومت و ايمنی بالا می‌تواند در نماهای شيشه‌ای و ويترين فروشگاهها و درهای شيشه‌ای در مدلهای بسيار زيبا با فريم يا بدون فريم استفاده گردد.

٣. شيشه‌های دو جداره: شيشه دو جداره از به هم چسبانيدن يك يا چند واحد غير قابل نفوذ تشكيل می‌شود و اصل آن بر اساس به وجود آوردن محفظه‌ای همگن از هوای خشك يا با گاز مخصوص كه بين يك يا چند جداره پر می‌شود استوار است. محفظه خالی همگن در بين دو شيشه با استفاده از پروفيل آلومينيومی ظريف (Spacer) كه از ماده مخصوص رطوبت‌گير (Desiccant) پر شده است، ايجاد می‌گردد. بدين ترتيب ميزان انتقال گرما و سرما و نفوذ سروصدا به داخل ساختمان به ميزان قابل توجهی كاهش می‌يابد. تزريق گازهای مخصوص به درون اين محفظه خالی، شيشه دو جداره را به يك عايق ايده‌آل حرارتی و صوتی مبدل می‌نمايد.

٤. نماهای شيشه‌ای: طراحی و ساخت نمای شيشه‌ای آميزه‌ای از هنر و تكنولوژی روز دنيا می‌باشد كه اين مركز توانايی انجام نماهای منحصر به فرد را دارا می‌باشد. در اين نماها از شيشه‌های ايمنی، طلقی، لمينيت و دو جداره و رفلكتيو به صورت كاملا تخصصی استفاده می‌گردد.


٥. شيشه لمينيت يا طلقی: در ساخت اين شيشه‌ها با استفاده از طلق مخصوص يا رزين گرم فوايد فوق به دست می‌آيد:
ـ عدم پراكندگی در تصادفات و شكستگی‌ها
ـ جلوگيری از سرقت كه به دليل شكستن شيشه‌ها به وقوع می‌پيوندد
ـ كنترل اشعه ماوراء بنفش خورشيد
ـ به عنوان عايق صوتی به دليل كاهش درصد نويزها
ـ به عنوان شيشه‌های ضد گلوله


٦. شيشه‌های مسلح: در داخل اين شيشه‌ها محافظهايی به صورت توری‌های فلزی يا مواد نامرئی به كار گرفته می‌شود كه تقريبا عبور از آن را غيرممكن می‌سازد.


٧. بلوكهای شيشه‌ای دو جداره: در معماری نوين كاربردهای بسيار متنوعی دارند. اين بلوكها از شيشه‌های دو جداره وكيوم شده كه فضای ميانی آن خالی است تشكيل شده و عايقی بسيار خوب برای سرما، گرما، رطوبت و صدا به شمار می‌آيد. بلوكهای شيشه‌ای علاوه بر توانايی تحمل فشار زياد از قابليت عبور نور برخوردار می‌باشند و به همين سبب كارآيی زيادی در پارتيشن‌بندی، ساخت ديوارهای داخلی نمای خارجی و حتی وسايل دكوراتيو دارند. اين آجرها در ابعاد، طرحها و رنگهای گوناگون و متناسب با هر سليقه‌ای توليد می‌شود.

٨. شيشه‌های خم: با عمليات حرارتی می‌توان انواع شيشه را با انحنای مورد نياز به صورت خم درآورد كه استفاده فراوانی در نماها، دكوراسيون و درهای شيشه‌ای دارد. شيشه‌های فوق می‌تواند به صورت سكوريت (ايمنی) يا طلقی هم عرضه گردد.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر و قیمت های آنها می تونید به لینک های زیر مراجعه کنید.
http://www.daneshju.ir
http://www.sibeas.com
 

zanememar

عضو جدید
کاربر ممتاز
شيشه هاي دو جداره

شيشه هاي دو جداره

اين تاپيك تحقيقي اينترنتي مي باشد كه به عنوان يك كار كلاسي براي واحد درسي روشهاي توليد و طراحي صنعتي ارائه دادم.
 

پیوست ها

  • سیستم شیشه دو جداره.doc
    148.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

asal_z2006

عضو جدید
بلوک های شیشه ایی
دیواره های جدا کننده ، مستحکم از جنس شیشه که نور را منتقل می کند و به جهت دوجداره وکیوم شده بودن و خلاء فضای ميانی آن عایقی بسيار خوب برای سرما ، گرما ، رطوبت و صدا بشمار می آيد و به همين جهت کارايی زيادی در پارتیشن بندی ، ساخت دیواره های داخلی ، نمای خارجی و حتی وسایل دکوراتیو را دارد .
 

ایتوک

عضو جدید
تاریخ شیشه و شیشه گری

تاریخ شیشه و شیشه گری

تاریخچه شیشه 1

مقدمه

انسان حتی پیش از اینکه خود شیشه بسازد، شیشه‌های طبیعی نظیر فولگوریت و کوارتز را کشف نموده و از آنها در موارد گوناگون استفاده کرده است. کسی از نخستین شیشه‌گر چیزی نمی‌داند. تاریخ ساختن نخستین شیشه نیز معلوم نیست.
فینیقی‌های شیشه‌گر

بنابر یک داستان قدیمی ، فینیقی‌ها برحسب تصادف ، نخستین شیشه را ساخته‌اند. داستان ، روایت بر مسافران یک کشتی دارد که در سوریه لنگر انداخته بودند. آنها برای درست کردن اجاق ، چون سنگی نیافته بودند، از قطعه‌هایی از بار کشتی که پودر رختشویی بود، استفاده کرده بودند. هنگام پختن غذا ناگهان مشاهده کرده‌اند که در اثر حرارت اجاق ، قطعه‌های سود با شنهای دور خود ترکیب شده و به شیشه تبدیل شده‌اند. البته ما دلیلی بر درستی یا نادرستی این داستان نداریم.
سیر تحولی و رشد

در تاریخ می‌خوانیم که به احتمال ، ده‌هزار سال پیش از میلاد مسیح در کشور مصر یا سوریه ، یک نوع شیشه ابتدایی ساخته شده است. ولی مدارکی دال بر صحت این موضوع در دست نیست، ولی یقین داریم که در 300 سال پیش از میلاد ، در مصر کارگاههای کوچک شیشه‌گری وجود داشته است و شیشه را از ماسه و سود می‌ساختند. می‌توان گفت در آن تاریخ ، وسایل شیشه‌ای جزو اشیاء تجملی مورد استفاده درباریان و توانگران قرار گرفته است.

اکنون در موزه بریتانیا ، قدیمی‌ترین ظرف شیشه‌ای را می‌توان دید که 70 سال پیش از میلاد در رم ساخته و پرداخته شده است. بعدها در سده‌های 11 و 12 میلادی ، مسلمانان در تکمیل هنر شیشه‌گری کوشیده‌اند.

در سده سیزدهم میلادی ، اروپائیان ، شیشه رنگی را ساختند و از آن ، جهت تزئین کلیساها استفاده کردند. اما در آن زمان ، یک وسیله شیشه‌ای ، حاصل مدتها تلاش و کوشش یک هنرمند بود و این کار دستی قیمت سرسام‌آوری داشت. تنها از اوایل سده نوزدهم است که ماشین شیشه‌سازی به روش فشردن ماده مذاب آن اختراع شد و وسایل گوناگون و ارزان‌قیمت شیشه‌ای متداول گردید.


کاربردهای امروزی شیشه

امروزه ، شیشه همه جا در خدمت انسان است. این ماده ، نه‌تنها ظرفهای خوراکی ما را تشکیل می‌دهند، بلکه از اتومبیل و هواپیما گرفته تا سفینه‌هایی که راه کره‌های دیگر را در پیش می‌گیرند، بطور قطع شیشه دارند. بویژه این که همین شیشه بود که به صورت عدسی در آمد و چشم انسان کنجکاو را به سوی آسمانها باز کرد و به صورت وسیله‌ای برای دیدن نادیدنی‌ها در آمد. امروزه نیز در آزمایشهای علمی بیشمار ، وسایل شیشه‌ای ، مورد نیاز پژوهشگران جهان است.

...این شیشه با شیشه ای که مصریها از گداز دُر کوهی و قلیا بدست می‌آوردند فرق داشته است و شیشه ای که در بین النهرین وجود داشته پس از هزار سال...
در روزگاران باستان بین النهرین در توسعه لعاب سفالسازی سر آمد دیگر کشورها بوده است با در نظر گرفتن اینکه ترکیبات لعاب و شیشه یکی است عجیب نیست که صنعت شیشه سازی در بابل، سومر و آشور پیشرفت کرده است. باستانشناسان ثابت کرده اند که شیشه واقعی در هزاره سوم پیش از مسیح در سومر وجود داشته است. این شیشه با شیشه ای که مصریها از گداز دُر کوهی و قلیا بدست می‌آوردند فرق داشته است و شیشه ای که در بین النهرین وجود داشته پس از هزار سال به مصر وارد شده است. وجود لوحه‌های پزشکی بابلی و به ویژه لوحه‌های فنی و دارویی آشوری درباره صنعت شیشه سازی در سال 625 پیش از مسیح دلیل محکمی‌است بر اینکه صنعت شیشه سازی پیشرفته ای در همسایگی ایران وجود داشته است. از خوزستان، یعنی ناحیه عیلام، مدارکی از شیشه سازی در دست است که نشان می‌دهد این صنعت در سده سیزدهم پیش از مسیح در آنجا وجود داشته است. گیریشمن بطریهای شیشه ای زیادی را از حفاری معبد چغازنبیل بدست آورده است و همچنین تعداد زیادی لوله‌های شیشه ای که قطر خارجی آنها 25/1 سانتیمتر و قطر سوراخ داخلی آنها 6/0 سانتیمتر و درازای آنها 75 سانتیمتر بوده مکشوف شده. این شیشه‌ها از حلقه‌های شیشه‌ای مات سیاه و سفید ساخته شده و به نظر می‌رسد که در شبکه پنجره از آنها استفاده می‌شده است. با این همه از زمان هخامنشیان شواهد کمی‌ دال بر استفاده کلی از شیشه در دست است. در میان گنجینه‌های تخت جمشید فقط چند ظرف شیشه ای هست که با شیوه دمش در قالب تهیه شده و بعضی از آنها دارای آرایه‌های شفافی است که با چرخ رنگ شده است. اما یکی از سفرای در بارگاه هخامنشی در آن زمان می‌نویسد که ایرانیان شراب را در پیاله‌های شیشه ای می‌نوشیده‌اند.


در زمان سلوکیان، صنعت شیشه سازی را فینیقی‌ها در کرانه دریای مدیترانه در شهر صیدا بنیان کردند. فینیقی‌ها این صنعت را از بابلیها آموختند. این با افسانه تلموذی که می‌گوید یهودیان در زمان اسارت دوم خود شیشه سازی را آموختند تطبیق می‌کند. شیشه فینیقی‌ها و یهودیان پیش از آغاز امپراتوری روم بسیار با ارزش بود. با کشف اشیا زیاد شیشه ای در زمان پارتها و ساسانیان می‌توان چنین پنداشت که صنعت شیشه سازی در همان زمان در ایران شایع بوده است.

چنین به نظر میرسد که شیشه سازان، مانند دیگر پیشه وران سبک شیشه سازی خود را تا دوره اولیه اسلام حفظ کردند. اشیاء شیشه ای زیادی در ساوه وری پیدا شده است. ظرف‌های شیشه ای معمولی که ظاهرا با دمیدن درست می‌شده و روشن و بی نقش و نگار بوده است. شیشه‌های با ارزش تر را نخست دمیده و به شکل قالب ساده در آورده و سپس با نی‌های بلند و راست قالب می‌گرفته‌اند و اغلب در حالی که شیشه مذاب و نرم روی نی بود شیشه ساز آن را به سرعت چرخانده و بدین ترتیب خطوط مارپیچ بر روی آن درست می‌کرد.


از همان اوایل دوره اسلامی‌ شیوه آشوری تزیین در ایران مشاهده می‌شود. این شیوه عبارت است از تزیین اشیا با نخ، حلقه، یا گلوله‌های شیشه ای به رنگهای مختلف. پس از استیلای مغول، پیشه و صنعت شیشه در ایران رو به افول گذاشت. بین سال 1664و 1681 میلادی که شاردن به ایران مسافرت کرد چندان تحت تاثیر مهارت شیشه سازان و استادان ایرانی قرار نگرفته است. وی پس از تعریف و تحسین از سایر هنرها و پیشه‌ها در مورد شیشه چنین می‌نویسد: «شیشه صنعتی است که ایرانیان از آن اطلاعی ندارند. در سراسر ایران کارگاههای شیشه سازی هست ولی بیشتر شیشه‌ها پر از لکه است و رنگشان خاکستری است. شیشه سازی شیراز از همه زیباتر است و شیشه سازی اصفهان از همه بدتر، زیرا خورده شیشه‌ها را دوباره آب می‌کنند، در صورتی که شیشه گر شیرازی شیشه نو می‌سازد.» با اینکه شاه عباس بزرگ کوشش کرد که صنعت شیشه سازی را به وسیله هنرمندان ونیزی بار دیگر احیا کند، ولی شیشه گران در سده‌های بعد فقط شیشه معمولی مورد نیاز خود را تهییه می‌کردند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isfhandicraft.blogfa.com


 
آخرین ویرایش:

marali_64

عضو جدید
استفاده از شیشه در معماری ایران

استفاده از شیشه در معماری ایران

در قرن 19، در اروپا و به لحاظ نیاز شدید معماری به ساخت فضاهای گسترده مثل نمایشگاه ها دیگر استفاده از مواد و مصالح سنگی یا آجری پاسخگو نبود بنابراین ضرورت ساخت سقف ها و سازه های فلزی از سوی معماران مورد توجه قرار گرفت که به منظور استفاده از پوشش های سبک برای پوشاندن این سازه های فلزی، شیشه به عنوان ماده ای مقاوم از سوی معماران اروپایی مورد استقبال قرار گرفت.
در اوایل قرن 19، تولید شیشه به شکل انبوه و صنعتی آن در اروپا آغاز شد و پس از مدتی رضاخان، به منظور استفاده از شیشه در ساخت بناهای جدید، کارخانه شیشه و بلور کرج را احداث کرد. در همین دوران استفاده از سنگ نیز از سوی معماران مورد توجه قرار گرفت.
در دوره پهلوی اول، بهره گیری از برخی مواد و مصالح ساختمانی که از گذشته نیز معمول بود، بار دیگر از سوی معماران و استادکاران مورد توجه قرار گرفت به ویژه در دوره پهلوی اول و بازگشت به سبک معماری دوران هخامنشی و ساسانی، استفاده از سنگ در بناهای این دوره مشهود است، ساختمان سینگر که در امتداد خیابان سعدی به سمت میدان امام خمینی قرار گرفته است به عنوان یکی از بناهای شاخص که در احداث آن به استفاده از سنگ توجه شده، مطرح است.

جایگاه شیشه‌گری در معماری مساجد هنر و معماری مساجد
هنر از تجلیات فرهنگ محسوب می‌شود و هنرهای اسلامی، ایرانی در خانه‌های خدا، مساجد، حفظ شده است. هنرمندان مسلمان ایرانی که علم، معنویت و هنر را یکجا دارا بودند با کمال اخلاص شاهکارهای خویش را به خانه خدا هدیه کرده‌اند.
در معماری اسلامی، شیشه به عنوان یکی از تزیینات با رنگهای مختلف در تزیینات در و پنجره‌های سنتی کاربرد داشته است. شیشه‌گری بعد از صنعت حصیربافی و سفالگری قدمت دیرینه‌ای دارد شیشه از قدیم تا به امروز نقش مهمی در تزیین مساجد داشته و پیشرفتهای علمی نیز در کیفیت آن تاثیرگذار بوده است.در ایران نیز شیشه‌گری سابقه دیرینه‌ای دارد و از این هنر در مراحل مختلف برای ساخت اشیاء و لوازم ساده از ظرف گرفته تا شمعدانها و چراغها از شیشه استفاده شده است. از زمانی که اسلام در ایران رواج یافت، ساخت شیشه‌های رنگی در ایران متداول شد، پس از حمله مغول رونق این هنر از بین رفت و در عوض کاشی کاری رونق گرفت.در زمان تیمور رواج شیشه‌گری قابل توجه است و تعدادی از شیشه‌گران نیز برای تزیین مساجد در بخشهای شیشه خور به مصر و سوریه عزیمت کردند. در عصر صفویه نیز شیشه‌گری در اصفهان رونق گرفت و در اصفهان و شیراز مراکزی برای تولید انبوه شیشه به وجود آمد. شیشه‌های ایرانی ابتدا مات و نیمه شفاف و یا سفید رنگ بود و سپس ایرانیان توانستند شیشه‌های بلورین و شفاف بسازند و در نیشابور به انواع شیشه‌های رنگی که کاربرد تزیینی معماری داشته، برخورد می‌کنیم. شیشه از طریق قالب شنی، موزاییکی، تراشیدن و ساییدن، فشردن در قالب و یا دمیدن شیشه ساخته می‌شود. در مساجد ایرانی شیشه‌های رنگی، آبی، قرمز، سفید مات، شیشه سبز، زرد مات و بی‌رنگ و شفاف به کار رفته است. در اغلب مساجد ایرانی بعد از ساخت از درها و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگین استفاده کرده‌اند. مایع گداخته‌ای که با روشهای گوناگون به اشیای شیشه‌ای زیبا تبدیل می‌شود عنصر تشکیل دهنده شیشه است. یکی از جوانب شیشه مساله زیبایی‌شناسی این شی است. این نکته در برخورد با شیشه‌های رنگی مساجد ایرانی، تجلی تلاش انسانهایی است که با کمترین امکانات توانسته‌اند، این چنین هنری را ارائه دهند.

آشنایی با انواع شیشه ها
شیشه سودا-لایم-سیلیکا :
شیشه، جامد بی شکلی است که در دمای تقریبی 650 درجه سانتیگراد به نقطه نرمی می رسد و در دمای 1450 درجه سانتیگراد ذوب می گردد. از میان انواع گوناگون شیشه که با تکنولوژی متفاوت و به منظور استفاده های گوناگون تهیه می شوند، انواعی که توسط این گروه تولید و به بازار عرضه می شوند عبارتند از:
1- شیشه سکوریت:
روش و ماشین آلات شیشه های نشکن سازی شده (tempered) اولین بار توسط شرکت فرانسوی سنت گوبین طراحی و ابداع شد و این نوع شیشه با نام تجاری سکوریت وارد بازار گردید. از این زمان به بعد شیشه های سکوریت مصارف بسیاری از جمله در صنایع خودرو سازی، ساختمان، قطار ها، هواپیماها، ... پیدا کرد. شیشه های سکوریت دارای استحکام 5 الی 8 برابر شیشه های معمولی هستند . بنابر پس از شکستن به تکه ها و ذرات کوچک و ریزی تبدیل می شوند که دارای لبه های تیز و خطرناک نمی باشند. این شیشه ها همچنین در مقابل تغییرات دمائی C°=175TD درجه سانتیگراد نیز مقاومت می کنند، در صورتی که شیشه های معمولی در اثر این اختلاف دما ترک می خورند. در این قسمت، شیشه های سکوریت را در دو طبقه بندی شامل اتومبیل و ساختمانی بطور جداگانه بررسی می کنیم:
الف- شیشه سکوریت اتومبیل:
استفاده از این نوع شیشه برای قسمت عقب (backlite) و جانبی (sidelite) اتومبیل می باشد و متناسب با حالت آیرودینامیکی، خم مناسب نیز به آن داده می شود. این نوع شیشه در کوره های مخصوص در دمای حدود 700 درجه خم می شود و با عملیات دمش ناگهانی هوا،‌تنش سطحی بالائی در شیشه ایجاد می گردد که سبب افزایش استحکام سکوریت شدن می شود.
ب- شیشه سکوریت ساختمانی
استفاده از شیشه معمولی (غیر سکوریت) در ساختمانهای بلند مرتبه در صورت بروز حادثه اعم از طبیعی مانند زلزله یا حوادث ناشی از دخالت بشر، خطر آسیب دیدگی جدی و حتی مرگ به همراه دارد، چرا که شیشه شکسته شده به صورت قطعات بزرگ در هوا شناور می شود و شعاع زیادی را در معرض خطر قرار می دهد . بکار گیری شیشه های سکوریت بعلت شدن شیشه در صورت شکست و ریزش پای ساختمان خطرات احتمالی را به حداقل ممکن کاهش می دهد.
2- شیشه طلقی
این نوع شیشه شامل دو نوع اصلی می شود :
الف شیشه طلقی اتومبیل :
برای تهیه شیشه جلوی اتومبیل، از دو لایه شیشه و یک لایه طلق میانی (PVB) استفاده می گردد که علت این عمل پایدار ماندن شیشه پس از شکستن می باشد. با استفاده از طلق های رنگی می توان سایه بانی در شیشه جلو ایجاد کرد که از آزار چشم راننده توسط تابش خورشید جلوگیری می کند.
ب- شیشه طلقی ساختمان:
شیشه طلقی ساختمان به دو روش : 1- استفاده از طلق های PVB (پلی وینیل بوتیرال) و 2- رزینی تهیه می شود. این نوع محصول از دو لایه شیشه و یک لایه طلق یا رزین تشکیل شده است. از خواص این شیشه مقاومت در برابر عبور اجسام و عدم ریزش آن پس از شکست می باشد و همچنین می تواند به عنوان عایقی مناسب در برابر نور و صوت بکار رود.
3- شیشه های دو جداره (double glazing)
شیشه دوجداره از ترکیب دو لایه شیشه و یک لایه جدا کننده آلومینیومی که با رطوبت گیر (سیلیکاژل) پر شده است ساخته می شود . بین دو لایه شیشه را می توان با گاز آرگون (عایق حرارتی) یا SF6 (عایق صوتی) یا ترکیبی از آن دو پر نمود.
از مزایای این نوع شیشه در در پنجره های ساختمانها :
· - صرفه جوئی در مصرف انرژی
· - کاهش تولید گازهای آلاینده تا حدود 70%
· - جلوگیری از تولید گازهای زیان آور و حفاظت از محیط زیست
· - کاهش آلودگی صوتی و ...
4- شیشه های رفلکتیو
به شیشه هائی گفته می شود که دارای پوششهائی به رنگهای متفاوت می باشند و باعث انعکاس نور می گردند. این نوع شیشه ها هم به لحاظ زیبائی و هم از جهت انعکاس نورهای مزاحم به کار برده می شوند.
5- شیشه های Low-E
به شیشه هائی گفته می شود که دارای پوشش خاصی باشند. این پوشش بیرنگ است و باعث می گردد که پرتوهای نوری با طول موج پایین (یا اشعه با انرژی بالا) وارد ساختمان شوند، اما اجازه خروج این اشعه را که پس از برخورد با اسباب و اثاثیه داخل منزل طول موجش افزایش می یابد نمی دهد. بنابر این انرژی گرمائی در داخل ساختمان ذخیره می گردد.
6- شیشه های سیمی (wired glass)
به شیشه هائی گفته می شود که هنگام تولید بعد از مرحله ذوب و هنگام شکل دهی، یک لایه تور سیمی داخل شیشه قرار می گیرد. کاربرد این شیشه ها برای جلوگیری از حریق می باشد و غالبا در آسانسورها بکار می رود.
منبع: وبلاگ ناصر رایگانی - bastam.blogsky.com
 

kiana -m

عضو جدید
دیوارهای شیشه ای(CURTAIN WALL)

دیوارهای شیشه ای(CURTAIN WALL)

دیوارهای شیشه‌ای این روزگار

با پيشرفت تكنولوژي و بهبود روش‌ها و فرآيندهاي توليد، به تدريج، شیشه و آلومینیوم جايگزين ساير مصالح ساختماني در نماسازي به خصوص در ساختمان‌هاي بلندمرتبه گرديدند زيرا علاوه بر امكان استفاده از نور طبيعي، زيبايي، دوام و كمترين هزينه‌هاي تعمير و نگهداري، باعث كاهش قابل‌توجهي از وزن ساختمان و فشارهاي سازه‌اي بر پي‌ها، ستون‌ها و ديوارهاي باربر مي‌شد.دیوارهای شیشه‌ای یا همان CURTAIN WALL در واقع جداره‌هایی از شیشه هستند که در میان غلافی از ورق‌های آلومینیوم قرارگرفته‌اند و در بخش‌های مختلف یک واحد مسکونی کاربری دارند. جالب است بدانیم که ورود سیستم دیوارهای شیشه‌ای اولین بار در ایران به خاطر تجهیز فضاهای اداری ساختمان‌های دولتی بوده و هم‌اکنون نمونه‌های اولیه آن در بانک ملی، وزارت نیرو وآموزش عالی قابل مشاهده‌اند. دو مشخصه اساسی، استفاده از دیوارهای شیشه‌ای را درسطح ساخت و ساز جهانی و وطنی گسترش داد:

1) فراهم ساختن امكان ورود نور طبيعي روز

2) امكان رويت منظره بيرون و تهويه

امكان ورود نور از وظايف ضروري ديوار شيشه‌اي و امكان رويت منظره بيرون از وظايف مطلوب آن است. تهويه نه از وظايف ضروري ديوار شيشه‌اي است و نه از وظايف مطلوب آن، بلكه وظيفه‌اي است كه به طور سنتي از آن انتظار مي‌رود. اما شیشه و دیوار در ساخت و ساز عملکردهای مشخصی دارند که ترکیبشان در دیوارهای شیشه‌ای، لزوم عملکرد ترکیبی را ایجاب می‌کند. با این حساب ویژگی‌های يك سيستم ديوار شيشه‌اي به عنوان بخشي از ساختمان عبارتست از:

1 - مقاومت و استحكام

2 - امكان استفاده از نور طبيعي

3 - دور نگه داشتن باد وباران

4 - دوام و بي نيازي از نگهداري

5 - عايق‌بندي حرارتي

6 - عايق‌بندي صوتي

7 - آتشپادي و ايمني در برابر آتش

ویژگی‌های دست یافتنی

در ساختمان‌های بلند و پر هزینه‌ای که معمولا از طرف نهادهای دولتی یا بانک‌های خصوصیدر ایران برپا می‌شود تمامی این ویژگی‌ها جزء لاینفک و ضروری به حساب می‌آیند. دراین بناها، سازه ديوار بايد از مقاومت كافي جهت تحمل وزن خود در ميان نقاط تكيه گاه يا نقاط اتصال به قاب سازه‌اي و از پايداري كافي در مقابل فشارهاي جانبي بادبرخوردار باشد. از طرف دیگر وظيفه اوليه ديوار شيشه‌اي، فراهم ساختن امكان ورود نوركافي جهت اجراي موثر فعاليت‌هاي روزانه است. .براي بسياري موارد ضريب نورطبيعي 2 كافي است. بر اساس يك روش ساده، ضريب متوسط نور طبيعي روز در اتاق‌هاي داراي روشنايي جانبي تقريبا معادل يك پنجم نسبت درصدي شيشه به مساحت كف اتاق است. مثلا براي دستيابي به ضريب نور طبيعي متوسط 6 در اتاقي به مساحت 12‌متر مربع مساحت شيشه كاري مورد نياز برابر است با

6/3متر مربع = 5% * 12*6اين محاسبه متوسط كلي معمولا براي مقاصد عمومي مانند اتاق‌هاي نشيمن كافي است و از آن به عنوان پايه‌اي جهت تضمين مساحت شيشه كاري مورد نياز متناسب با مساحت كف اتاق استفاده مي‌شود. با این روش حتی برای اتاق‌های کوچک خانه هم می‌توانید برنامه‌ریزی مناسبی جهت نوردهی داشته باشید.

از مشخصات يك سيستم ديوار شيشه‌اي خوب جلوگيري از نشت باران و هوا از طريق درزهاي قابها و شيشه كاري است. در مصالح ورقه‌اي غير جاذب مانند شيشه و فلز، باران همراه با باد تحت فشار بر روي ديواره جاري مي‌شود. نمای بسیاری از ساختمان‌ها که با مصالحی همچون سنگ‌های گرانیتی، آجر و ... پوشش یافته‌اند به مرور دچار هوازدگی می‌شوند. این مشکل زمانی وقوع می‌یابد که رنگ نما بر اثر مرور زمان تغییر کرده و ضایعات آن را نتوان به طرق معمول از بین برد.

سیستم دیوار شیشه‌ای چیست؟

دو سطح شیشه ای (دوجداره) در کنار هم و با فاصله در قابی از جنس آلومینیوم قرار میگیرند و حاصل کار کرتن وال می شود.این دیوارها به گونه ای شاخته شده اند که هوا در فضای مابین دو شیشه به طور پویا جریان دارد.اولین سازندگان این دیوارها متخصصان آلمانی بودند که هدف اصلی شان حفاظت ار محیط زیست بوده است.جالب است بدانید که وجود هوا بین این دوجداره باعث می شود که گرما وسرما به میزان نیاز کاربر تعیین شوند،و به نوعی به محیط زیست وکاهش مصرف انرژی کمک کنند.مهندس شیوا میرفضلی یکی از وارد کنندگان این نوع مصالح در باره نحوه کار این سیستم شیشه ای می گوید ،در بین دو جداره شیشه ای هوا جریان دارد و همین امر باعث کنترل انتقال حرارتی میشود .ورقه آلومینیومی ،دو لایه متفارت هوا را از هم جدا می کند.لایه بیرونی توسط نور خورشید ،گرم می شود و به بالا می رود و از سمت پشت بام از بین دو جدار خارج می شود و هوای پاک و تمیز وارد میشود.


منبع :اینترنت ;)
 

my_silent_is_cry

عضو جدید
انواع شیشه

انواع شیشه

سلام دوستان
یک سری اطلاعات در مورد شیشه اینجا قرار می دم البته فقط بخش ابتدایی مطلب هست . بقیه این مطلب تو فایلی هست که ضمیمه کردم . امیدوارم مفید باشه .
شما هم اگه چیزی راجع به شیشه دارید بذارید . ممنون
;)

مشاهده پیوست شیشه.pdf
 

elahe66

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بچه ها کسی تصویری از شیشه های فنری( پلاستیک و پشم شیشه) و همینطور شیشه گرماگیر داره؟؟؟

یه سوال دیگه: توی کتاب سام فروتنی و پارسه و راهیان نوشته شیشه آینه ای شفاف طوری است که اگه از سمت تاریک به سمت روشن نگاه کنیم شیشه شفاف نشون می ده و اگه از سمت روشن به تاریک نگاه کنیم آینه ای !!! خوب این به چه درد می خوره؟؟؟ مگه نمی خوایم مثلا تو شب داخل خونه که روشنه دیده نشه خوب طبق این حرف در این حالت شیشه شفافه و دیده میشه( تاریک به روشن)!!! میشه کسسی که می دونه منو روشن کنه؟؟؟
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز

در دهه‌های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره‌های دو جداره با فاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. این پنجره‌ها از دو لایه شیشه تشکیل می‌شوند که توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین از هم جدا شده‌اند.
پنجره‌ها روشنایی، گرما، هوای تازه و زیبایی‌ها را به خانه آورده و ارتباطی با محیط خارج برقرار می‌کنند. به رغم این محاسن پنجره‌ها یکی از عوامل مهم در اتلاف حرارتی ساختمانها است.
به طوری که حدود یک چهارم حرارت خارج شده ساختمانها در زمستان و یا حرارت وارد شده به آنها در تابستان از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل از دیر باز کاهش این تلفات مد نظر طراحان ساختمان‌ها بوده است.
در گذشته نه چندان دور برای کاهش اتلاف حرارتی ساختمانها به جای استفاده از پنجره‌های با یک لایه شیشه از پنجره‌های با دو یا چند لایه شیشه کمک گرفته می‌شد. حتی در پاره‌ای از موارد، لایه‌های پلاستیکی در بین شیشه‌ها نیز به کار می‌رفت.

ولی در دهه‌های اخیر تکنولوژی ساخت پنجره‌های دو جداره با فاصله هوایی روز به روز پیشرفت کرده است. این پنجره‌ها به طور کلی از دو لایه شیشه ، که توسط فاصله‌ای از هم جدا شده‌اند، تشکیل می‌شوند.
فاصله بین دو لایه شیشه توسط هوا و یا گاز دیگری با ضریب هدایت پایین همچون آرگون، دی‌اکسید‌کربن و کریپتون پر می‌شود بدین ترتیب با توجه به اینکه پنجره‌های یک ساختمان دارای مقاومت حرارتی کمتری نسبت به سایر اجزای آن است، به کارگیری این پنجره‌ها می‌تواند نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
برای مطالعه دقیق میزان تلفات حرارتی از پنجره‌ای دو جداره و مقایسه عملکرد آنها نسبت به پنجره‌ای ساده تک شیشه‌ی نیاز به بررسی مکانیزمهای مختلف انتقال حرارت است.
جابه جایی و تشعشع روی سطوح خارجی، هدایت در داخل شیشه‌ها، جابه جایی و تشعشع در فاصله هوایی دو پنجره و حتی نفوذ تشعشع خورشید از شیشه‌ها به داخل از جمله مکانیزم‌های دخیل در انتقال حرارت است.
به همین دلیل برای مطالعه عملکرد این سیستمها عموماً از فرضیات ساده کننده‌ای استفاده می‌شود. شاید ساده‌ترین تقریب استفاده از فرض انتقال حرارت هدایت یک بعدی در داخل شیشه‌ها و لایه هوا است.
در این شرایط می‌توان نرخ انتقال گرما را به راحتی با کمک مقاومت‌های حرارتی محاسبه کرد. اما باید توجه داشت که سیال بین دو جداره شیشه‌ای با دماهای مختلف ساکن باقی نمی‌ماند.
در واقع ایجاد گرادیان‌های دما در سیال باعث برقراری حرکت در آن می‌شود. سیال مجاور سطح گرم در اثر گرم شدن سبک شده و به سمت بالا حرکت کرده و سیال سرد از دور دست جایگزین آن می‌شود.
بدین ترتیب حرکتهای چرخشی در داخل لایه هوایی محبوس بین دو شیشه ایجاد می‌شود. این حرکتها بر نرخ اتلاف گرما از پنجره تأثیر دارند.
البته باید توجه داشت که تنها اضافه کردن حرکتهای جابه‌جایی آزاد در گاز هنوز مدل کاملی ازمسیله نیست. بر همین پایه آثار تشعشعی گازها و جداره‌ها با توجه به پایین بودن نرخهای تبادل حرارت می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر رفتار سیستم پنجره دو جداره و جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشند.
پنجره‌های دو جداره، عایق صدا
پنجره‌های دو جداره علاوه بر نقشی که در بحث حرارت ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی دارند عایقی مناسب برای جلوگیری از صداست.
استفاده از پنجره‌های دو جداره برای بناهایی که در محیط پر سر و صدا قرار گرفته‌اند راهکار موثری است که می‌تواند آرامش را به محیط خانه‌ها بازگرداند.
در ایران تجربه استفاده از این پنجره‌ها به ویژه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهرهایی مانند تهران بسیاری از شهروندان برای گریز از آلودگی صوتی است که از شیشه‌های دو جداره استفاده می‌کنند و در واقع هدف آنها بهینه‌سازی مصرف انرژی نیست.
استفاده از شیشه‌های دو جداره در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی که در نقاط پر رفت و آمد شهری قرار دارند از الزامات شهرسازی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.
فرهنگ استفاده از پنجره‌های دو جداره در شهرهایی که اغلب ماه‌های سال در معرض هوای سرد هستند هنوز نهادینه نشده است و این در حالی است که با توجه به استفاده وافر شهرهایی چون همدان یا تبریز از انرژی و وسایل گرمایی برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی در این مناطق ضرورتی انکار ناپذیر است.
 

azam2007

عضو
تاريخچه پيدايش شيشه هاي دو جداره

تاريخچه پيدايش شيشه هاي دو جداره

استفاده از شيشه توسط رومي ها در حدود هزار سال قبل از ميلاد مسيح رايج بوده است و استفاده عمومي از آن نيز به حدود 200 سال قبل باز مي گردد كه از آن زمان شيشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگي عموم مردم گرديدند.

در سال 1865 ميلادي صاحب يك مغازه شيشه فروشي در شهر نيويورك با ابتكار خويش حق ثبت و امتياز بهره برداري از شيشه هاي عايق دوجداره غير نفوذ در ايالت متحده را بدست آورد. او با مطالعه و آزمايش اثبات كرد كه با استفاده از شيشه هاي دو جداره مي توان از خروج گرما و سرماي داخل ساختمان به خارج جلوگيري كرد و هواي داخل محيط را بهتر محافظت نمود. پنجره هاي داراي دو يا چند جداره استاندارد، از اتصال دو يا چند شيشه كه بطور موازي ئ در مقابل يكديگر براي روي يك چهارچوب پروفيل آلومينيومي قرارگرفته اند تشكيل شده است.

امروزه ديوارهاي خشتي و گلي ستني جاي خود را به ديواره هاي شيشه اي مرتفع براق و درخشان داده اند . اين سطوح زيباي رنگي به گونه اي طراحي و اجرا شده اند كه بخوبي مي توانند در برابر سرما و گرماي محيط خارجي مقاومت كرده و ضمن حفظ زيبايي محيط ، آسايش و اطمينان را براي استفاده كنندگان به ارمغان آورند.

در صنعت معماري نوين ، ديوارهاي ساخته شده از جنس شيشه هاي رنگارنگ رفلكس مورد علاقه و توجه زياد استفاده كنندگان قرارگرفته است.

فرايند توليد شيشه دو جداره

در ابتدا جامهاي شيشه بوسيله دستگاه حمل بر روي ركهاي دستگاه حمل اتوماتيك قرار گرفته و به تعدادي كه اپراتور مشخص مي كند به ميز برش اتوماتيك انتقال مي يابد . سپس اندازه شيشه هاي مورد نظر توسط نرم افزار بهينه سازي جهت به حداقل رساندن ضايعات توسط دستگاه طراحي و سپس برش داده مي شود. شيشه ها پس از جداسازي به خط توليد شيشه دو جداره منتقل مي شود ابتدا شيشه ها با آب سختي گيري شده بطور كامل شسته شده و پس از كنترل كيفي به مرحله بعدي منتقل مي گردد.

به موازات مراحل مذكور فريم هاي ما بين دو جدار (Spacer) توسط دستگاه خم كن (Bending)بر اساس اندازه شيشه خم و برش داده ميشود و داخل فريم از مواد رطوبت گير پر مي شود. سپس دو لبه فريم توسط دستگاه بوتيل چسب زده مي شود كه بمنظور درزگيري و قرار گرفتن اسپيسر مابين دو شيشه و چسبيدن آنها به يكديگر مي باشد. فريم ها جهت نصب روي شيشه انتقال مي يابد شيشه ها پس از نصب فريم به دستگاه پرس منتقل مي شود و همزمان گاز آرگون به صورت اتوماتيك به داخل شيشه دو جداره تزريق مي شود سپس توسط روبات محيط شيشه دو جداره با چسب پلي سولفيد به منظور درزبندي ثانويه پر مي شود.

استاندارد توليد شيشه دو جداره

توليد شيشه دو جداره با توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه طبق استاندارد ملي ايران صورت ميگيرد . در تدوين اين استاندارد تا حد امكان استانداردهاي كشورهاي صنعتي پيشرفته و بين المللي لحاظ شده است . از جمله اين منابع ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :

1- ASTM E546-1988(Reapproved 1999)

2- Standard test method for frost point of sealed insulating glass units ASTM E773-2001

3-Standard test method for accelerated weathering of sealed insulating glass

4- CAN / CGSB 12.8 m.76

5- Insulating glass units

هدف از اين استاندارد تعيين روش هاي آزمون ، شيشه هاي دو جداره به منظور بررسي و حصول اطمينان از كيفيت آنها مي باشد .

جهت انجام آزمايشات نمونه هايي با ابعاد 350x500±5mm در نظر گرفته مي شود .

حد اقل تعداد نمونه ها بايد 20 عدد از يك محصول باشد .

كليه نمونه ها بايد حداقل به مدت 2 هفته در محيط آزمايشگاهي با دماي °c2±23 به صورت عمودي قرار گرفته باشند
عيت ظاهري آزمونه ها از لحاظ عدم وجود هرگونه خرابي ويا ترك خوردگي بررسي شود .


آزمونهاي استاندارد شيشه هاي دو جداره

1- آزمون تعيين نقطه برفك

2- آزمون پايداري در برابر محيط هايي با رطوبت بالا

3- آزمون چرخه هاي آب و هوايي تسريع شده

4- آزمون مه گرفتگي

5- آزمون تعيين ضخامت محفظه هوا

6- آزمون تعيين ضخامت قطعه شيشه دوجداره

7- آزمون تعيين ابعاد شيشه دوجداره
 

DDDIQ

مدیر ارشد
اثر اختلافات ارتفاع بر کیفیت شیشه دوجداره

اثر اختلافات ارتفاع بر کیفیت شیشه دوجداره

ساختار شیشه دوجداره تشکیل شده است از دولایه شیشه که در دوطرف یک فریم فلزی (اسپیسر) قرار گرفته اند . فضای بین دوشیشه هوا یا گازی است که به طور کامل محبوس شده است وهیچ ارتباطی با فضای خارج ندارد.( بر عکس تصور غلطی که بین دولایه شیشه خلاء می باشد.) طبیعی است که فشار هوا یا گاز داخل شیشه دوجداره ، بافرض ثابت بودن دما، دقیقا برابر است با فشار هوای محیطی که شیشه دوجداره در آنجا تولید شده است. حال اگر محل نصب شیشه دوجداره مکانی باشد که به علت اختلاف ارتفاع دارای فشار هوای متفاوتی باشد . مشکلاتی در ظاهر واستحکام نهایی محصول بوجود می آیدکه درذیل به علت ، نتایج وروش مقابله با این مشکلات پرداخته می شود .

فشار جو:
جو زمین مخلوطی از گازهای متفاوت با نسبتهای مختلف (عمدتا نیتروژن واکسیژن )می باشد که گرداگرد زمین را فرا گرفته است . در حقیقت روی هر نقطه از زمین ستونی از هوا قرار گرفته است که وزن خود را به آن نقطه تحمیل می کند . در یک فضای آزاد نیروی وزن این ستون هوا را به فشار جو تعبیر می کنیم . طبیعی است که هر چه از سطح زمین بالاتر برویم از طول این ستون هوا کاسته می شود وطبیعتا وزن وفشار آن کاهش می یابد وبر عکس هر چه ارتفاع منطقه ای پائین تر باشد با استدلال مشابه می توان انتظار فشار بیشتر را داشت .
به عنوان یک شاخص پایه برای فشار جو ، سطح آزاد دریا در عرض جغرافیایی 45 درجه به عنوان مبنا انتخاب شده است. در شرایط تعریف شده این مقدار فشار هوا تقریبا برابر با 760 میلمتر جیوه یا 1 اتمسفر ویا تقریبا 1 بار می باشد.
برای دانستن مقدار بزرگی این فشار کافیست بدانیم این مقدار معادل قرار دادن یک وزنه یک کیلوگرمی روی یک سطح یک سانتیمتر مربعی یا قرار دادن یک وزنه 10 تنی روی سطحی به اندازه یک متر مربع می باشد .
حال سوال این است که تحت چنین فشاری چگونه جسمی شکننده مانند شیشه خرد نمی شود.
فشار جو ساکن به علت سیال بودن هوا فشار هیدرواستاتیک است . به تعبیر ساده ترفشار جو فقط در جهت قائم و از بالا به پائین وارد نمی شود بلکه در تمامی جهات به اجسام نیرو وارد می کند وبرآیند این نیروها صفر است .


اثر اختلافات ارتفاع بر کیفیت شیشه دوجداره
این بدان معنی است که نیرویی که به علت فشار جو به سطحی مانند شیشه وارد می شود از بالا وپائین مقدار برابر دارد واین دو نیرو اثر یکدیگر راخنثی می کنند.
بنابر این حتی جسمی مانند شیشه که انعطاف پذیری خمشی زیادی دارد ، در شرایط عادی کاملا تخت باقی می ماند.
در فرآیند دوجداره کردن شیشه ها ، هوای محبوس داخل شیشه به طور طبیعی فشاری برابر فشار محیط تولید را دارد .به طور مثال فرض کنیم فشار مطلق محیط برابربا 1 اتمسفر یا 1 بار می باشد . در این صورت فشار هوای داخل شیشه دو جداره هم 1 بار خواهد بود وچون شیشه به طور کامل آب بندی شده است با فرض ثابت بودن دما فشار هوای داخل برای همیشه 1 بار باقی خواهد ماند . در شرایط تولید ومحل کارخانه این شیشه ایده آل است وسطح آن کاملا تخت وموازی خواهد بود. حال باید دید اگر این شیشه در محلی با اختلاف ارتفاع 1000 + متر نسبت به ارتفاع کارخانه محل تولید نصب شود ، چه مشکلاتی بوجود می آید.
همچنانکه پیشتر عنوان شد با افزایش ارتفاع ، فشار جو کاهش می یابد . محاسبات نشان می دهند که به ازاء هر 100 متر اختلاف ارتفاع ، تقریبا 2/1 کیلو پاسکال یا تقریبا 120 Kg .f / m² از فشار جو کاسته می شود.
به عبارت دیگر تصور یک وزنه 10 تنی روی سطح یک متر مربعی در سطح دریا را باید با تصور یک وزنه 9880 کیلوگرمی در ارتفاع 100 متری یا یک وزنه 8800 کیلوگرمی در ارتفاع 1000 متری عوض کنیم .
پس در ارتفاع 1000 متری وضعیت شیشه مفروض ما به شکل زیر خواهد بود .
زیرا همانگونه که توضیح دادیم فشار داخل شیشه برابر فشار جو محل تولید شیشه باقی خواهد ماند. چنین شیشه ای را شیشه دو جداره فشار مثبت می گویند. شیشه های فشار مثبت رو به خارج متورم می شوند وسطوح شیشه ای دیگر تخت نیستند و محدب می شوند . میزان نغییر شکل شیشه علاوه بر اختلاف فشار فضای داخل با فشار جو به ابعاد ، ضخامت وشکل هندسی شیشه نیز وابسته است .
هر چه ابعاد شیشه بزرگتر باشد این تغییر شکل بزرگتر می شود .
همچنین شیشه های نازکتر در شرایط مشابه در مقایسه با شیشه های ضخیم تر مستعد تغییر شکلهای بزرگتری هستند .
محدب شدن سطوح شیشه اثر مستقیم فشار بیشترگازمحبوس در درون شیشه دوجداره نسبت به فشار محیط میباشد. اثرات محدب بودن شیشه ها عبارتند از :

1- چنین شیشه ای ظاهری نامطلوب وموجدار خواهد داشت .بخصوص از بیرون ساختمان ناظران، تصاویر فضای روبرو در شیشه ها را موجدار ،ناپیوسته ودر ابعاد غیر واقعی خواهند دید.
2- لایه های چنین شیشه ای همیشه تحت تنش می باشند به همین دلیل مقاومت مکانیکی کمتری نسبت به یک شیشه تخت مشابه دارند وبر اثر اصابت ضربه یا تنش حرارتی نسبت به یک شیشه تخت مشابه زودتر خواهند شکست . حتی درصورتی که مقدار اختلاف فشار خیلی بزرگ شود امکان شکست شیشه بدون هیچ عامل خارجی دیگری مهیاست ودر موارد زیادی شکست شیشه ها فقط وفقط به علت انتقال به مناطق دیگر با اختلاف ارتفاع زیاد دیده شده است .
3- در صورتی که مقدارتغییر شکل شیشه ها زیاد باشند امکان آسیب دیدن چسبهائی که برای اتصال شیشه ها به اسپیسر استفاده شده اند وجود دارد.

عکس قضیه نیز کاملا صحیح است . یعنی اگر فرض کنیم محل تولید شیشه دو جداره در ارتفاع 1000 متری باشد وفشار جو برابر 8800 Kg .f / m² باشد وشیشه در محلی همسطح دریا وبا فشار جو یک اتمسفر یا 10000 Kg .f / m² نصب شود. شیشه دوجداره شرایطی مانند شکل زیر را پیدا می کند که آنرا شیشه فشار منفی می نامیم .
شیشه های فشار منفی عینا"تمام مشکلات شیشه فشار مثبت را دارند با این تفاوت که شیشه ها مقعر می شوند. به هر صورت چنین شیشه ای ظاهری نازیبا وموجدار ، از نظر مکانیکی ضعیف وچسبندگی احتمالا ناکافی (بین شیشه واسپیسر ) خواهد داشت .

راه حل برخورد با این پدیده فیزیکی چیست وچگونه باید از مشکلات آن پرهیز کرد ؟


دراغلب اوقات ساده ترین راه حل ها بهترین هستند وساده ترین راه حل برای این مشکل این است که اختلاف فشار داخل شیشه وفشار جو محل نصب حذف شود . بدین منظور باید هنگام تولید شیشه دوجداره تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در محل نصب فشار داخلی شیشه دوجداره با فضای آزاد به تعادل برسد . بعد از اینکه شیشه ها مجددا کاملا تخت شدند مجددا فضای داخلی آب بندی شود. به این عمل تنظیم فشار یا Airbalance گفته میشود که این شرکت برای محصولات خود که قراراست در محلهایی با اختلاف ارتفاع بیش از 600 متر نسبت به محل کارخانه( کارخانه ونوس شیشه در سطح 975 متر بالاتر از سطح دریا قراردارد) نصب گردد ، انجام این عمل راتوصیه می نماید

http://4mico.blogfa.com/
 

azam2007

عضو
البته در صورتی که بین شیشه های دو جداره گاز آرگون قرار بگیرد و از شیشه های صنعتی استفاده شود به عنوان عایق بهتری عمل خواهد کرد
 

azam2007

عضو
[h=1]خطر شیشه های دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید[/h]
آنچه که به عنوان شیشه های دو جداره شناخته می شود سابقه ای 200 ساله دارد . شیشه های دوجداره در ابتدا به صورت غیر صنعتی و با ساده ترین امکانات کارگاهی تولید می شدند .همگام با دستیابی به تکنولوژی در چند دهه اخیر ، دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه های دو جداره بوجود آمد . دستگاههای حمل اتوماتیک ، میزهای برش استاندارد ، شستشوی مکانیزه ، بوتیل زن ، استفاده از رطوبت گیر و عایق پلی سولفید و تزریق گاز آرگون بین دو لایه شیشه ، سبب تولد نسل تازه ای از شیشه های دو جداره شدند که از خصوصیات بهتر در تبادل حرارت و جلوگیری از صدا ، استحکام بالاتر، زیبایی و طول عمر بیشتری برخوردارهستند.
مراحل ساخت و کنترل شیشه دو جداره به روش صنعتی در نمودار مقابل نمایش داده شده است .
به طوریکه ملاحظه میشود کلیه عملیات انتقال ، برش ، شستشو ، عایق اولیه ، تزریق رطوبت گیر و گاز آرگون و عایق ثانویه در دستگاههای مخصوص انجام می گیرد .
در ساخت شیشه های دو جداره به روش دستی ، عملیات بوتیل زنی ، تزریق رطوبت گیر ، گاز آرگون و عایق بندی پلی سولفید بصورت دستی انجام می شود که از خصوصیات لازم برخوردار نیست .
مضافا اینکه در روش دستی فاصله گذار ، چهار قطعه متصل شده اند در حالیکه در روش صنعتی فاصله گذار یک تکه و فقط دارای یک اتصال می باشد .
از جمله مشکلاتی که در شیشه های دو جداره ساخته شده به روش دستی بوجود میآید به موارد زیر می توان اشاره نمود :
- مه آلودگی داخل دو لایه شیشه
- عدم چسبندگی لازم لایه های شیشه به فاصله گذار به دلیل پرس نشدن
-قرار گرفتن رطوبت گیر در مجاورت هوا و از دست رفتن خاصیت رطوبت گیری آن
-عدم یکنواختی عایق ثانویه و قابلیت نفوذ هوا به داخل دو لایه شیشه

کاربرد شیشه دو جداره در پنجره ، در مقایسه با شیشه تک جداره مزایای زیر را در بر دارد :
- کاهش ضریب انتقال حرارت و در نتیجه صرفه جویی در میزان مصرف انرژی در حدود 40 تا 50 درصد
-کاهش ضریب انتقال صوت و در نتیجه کاهش شدت صدا در حدود 30 الی 45 دسی بل
-جلوگیری کامل از عبور گرد و غبار
اضافه می نماید کاربرد شیشه دو جداره در پنجره های با قاب ساخته شده از پروفیل های یو پی وی سی و یا آلومینیوم عایق شده، مکمل مزایای شیشه های دو جداره است و کاربرد شیشه دو جداره در قابهای آهنی و آلومینیومی که عایق حرارت و صوت نیستند توصیه نمی شود .



http://www.upvccenter.com/upvc-Comp...ای دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید-9-54.aspx
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
بلوك شيشه اي

بلوك شيشه اي

[h=2]بلوک شیشه ای و کاربرد آن[/h] كاربرد و مزایای استفاده از آجرهای شیشه ای:

از این نوع آجر به مقادیر قابل توجه در ساختمان های مسكونی، فضاهای اداری، انبارها، رستورانها، ابنیه هنری، فرهنگی و مذهبی استفاده می گردد. آجرهای شیشه ای از برتریهای قابل توجه ذیل برخوردارند:
1-امكان استفاده در جداسازی های فضاهای داخلی با حفظ روشنایی كافی.

2-افزایش فضای مفید داخلی به واسطه ضخامت دیواره 8 سانتیمتری در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی كه حداقل 15 سانتیمتر است.
3-خواص بالا یایزولاسیون(صوتی-گرمایی)

4-سبك بودن دیوار ساخته شده در مقایسه با دیوارهای آجری سنتی تا بیش از 4/1
5-امكان بكارگیری طرحها و رنگهای مختلف در یك یا چند دیوار بنابر هر نوع سلیقه

6-سادگی و سرعت عمل بالا در نصب و بكارگیری آجر شیشه ای در مقایسه با آجرهای سنتی. زیرا مراحل مختلف و متعدد دیواركشی سنتی شامل آجرچینی، گچ و خاك، سفیدكاری و نقاشی در آجرهای شیشه ای تنها شامل آجرچینی و در موارد خاص بندكشی است.

7-قیمت تمام شده (شامل مصالح و دستمزد) یك متر مربع(در دو طرف دیوار) دیوار شیشه ای در مجموع و در مقایسه با دیوار سنتی ارزان تر خواهد بود زیرا در دیوار سنتی بعد از آجر چینی مراحل گچ و خاك، سفیدكاری و رنگ آمیزی برای دو سمت دیوار همچنان باقی است كه هزینه های قابل توجهی را به قیمت تمام شده یك متر مربع دیوار سنتی اضافه خواهد كرد.

8-نظافت و سادگی در آجر دیوارهای شیشه ای به گونه ایست كه حتی در فضاهای مسكونی به سادگی قابل انجام و كمترین مزاحمت را برای ساكنین دارد. نظافت و تمیزی دیوار شیشه ای به راحتی تنها با یك دستمال نمدار و برای سالیان طولانی انجام می گردد در حالیكه دیوارهای سنتی حداقل هر چهار سال نیاز به رنگ آمیزی دارند.

9-امكان بكارگیری آجرهای شیشه ای در تمام یا بخشهایی از نمای ساختمان.

10-امكان بكارگیری آجرهای شیشه ای در ساخت سكوبندی آشپزخانه و یا میز اپن آن
















 

aminwindow

عضو جدید
در سال 1865 میلادی صاحب یک مغازه شیشه فروشی در شهر نیویورک با ابتکار خویش حق ثبت و امتیاز بهره برداری از شیشه های عایق دوجداره غیر نفوذ در ایالت متحده بدست آورد.
او با مطالعه و آزمایش اثبات کرد که با استفاده از شیشه های دوجداره می توان از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان به خارج جلوگیری کرد و هوای داخل محیط را بهتر محافظت نموده.
استفاده از شیشه توسط رومی ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می گردد که از آن زمان شیشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردید.

پنجره های دارای دو یا چند جداره استاندارد , از اتصال دو یا چند شیشه که به طور موازی در مقابل یکدیگر برای روی یک چهار چوب پروفیل آلومینیومی قرار گرفته اند , تشکیل شده است.
امروزه دیوارهای خشتی و گلی سنتی جای خود را به دیوارهای شیشه ای مرتفع براق و درخشان داده اند.
این سطوح زیبای رنگی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند که به خوبی می توانند در برابر سرما و گرمای محیط خارجی مقاومت کرده و ضمن حفظ زیبایی محیط , آسایش و اطمینان را برای استفاده کنند گان به ارمغان آورند.
در صنعت معماری نوین , دیوار های ساخته شده از جنس شیشه های رنگارنگ رفلکس , مورد علاقه و توجه زیاد استفاده کنندگان قرار گرفته است.
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شیشه خود تمیز شونده

شیشه خود تمیز شونده

نانو فناوری در تولید شیشه در سه حوزه ی زیر تاکنون عمل کرده است:
-شیشه های خودتمیزشونده
-شیشه های رنگی حاوی نانو ذرات
-شیشه های ذخیره کننده انرژی

شیشه خود تمیز شونده

امروزه پیشرفت فعالیت ها در حوزه نانو مواد با پشتوانه و سرمایه های روز افزون مالی ادامه دارد و شرکتها به دنبال شناخت روشهای جدید هستند . پیشرفت در روش های تولید ، کیفیت و بازدهی محصول را بهبود می بخشد و باعث ایجاد افقی روشن در زمینه تولید انبوه می گردد . عمومی شدن بحث فناوری نانو و سود دهی بالای آنها موجب شده تا بیشتر محققان در زمینه گسترش کاربردهای فناوری نانو به کار خود ادامه دهند .
نیروی محرکه همه این فعالیتها ، گسترش مداوم نانو مواد به علاوه خصوصیات و قابلیتهای جدیدی است که کشف شده است . همچنین برای افزایش تعداد تقاضا برای نانو مواد ، نوآوریهایی انجام می شود تا عملکرد آنها اصلاح یافته و سود دهی افزایش یابد . در بسیاری از حوزه ها مانند خودرو که صنایع در آن به حد رشد رسیده اند ، استفاده از نانو مواد در واقع تلاش برای مرگ و زندگی است . به عبارت دیگر استفاده از نانو مواد در این صنایع و دیگر صنایع به عنوان روش کسب برتری در بازار ، دائماً در حال گسترش است . بنابراین در این مقاله به کاربردهای فناوری نانو در صنعت تولید شیشه خودرو و مزایای استفاده از این فناوری ها اشاره گردیده است و تحقیقاتی که در این زمینه در مرکز تحقیقات شرکت سایپا شیشه در این خصوص صورت گرفته است ، بیان گردیده است .


شیشه های خود تمیز شونده :


شیشه های خود تمیز شونـده (‌ فتوکاتالیتی + آب دوستی ) از سـال 2002 در بـازار در دسترس بوده اند و هـر روز نیاز و تقاضا استفاده از آن شیشه هـا افزایش می یابد که برای عمـل خـود تمیز شوندگی این شیشه ها نور UV به عنوان یک پیش شرط لازم است . بنابراین شیشه هـا را می توان تنها برای سطوح خارجی بکار برد . با اعمال پوشش خـاص ( اکسیدتیتانیوم ) و بکارگیـری UV که در بخشی از نور خورشید وجود دارد ، تشکیل اکسیژنی فعال بر روی سطح شیشه تسریع می گردد.
این اکسیژن به لکه های چربی آلی روی سطح شیشه حمله کرده و با تجزیه سطح تماس بین شیشه و چربی چسبندگی کاهش می یابد و چربی می تواند بهتر شسته شود ، بنابراین چربی بطور کامل خـارج می شود . به طور طبیعـی شیشه هایی با ترکیبی از خواص فتوکاتالیتی و آب دوستی تحت عنـوان شیشه های خود تمیز شونده نامیده می شوند.
در ساخت شیشه ، لیزرهای فتوکاتالیتی روی نوارهای شیشه ای داغ در دمای بالای C 600° پاشیده می شوند . این فرآیند پوشش دهی پیرولیز ( PYROLYSIS )‌ نامیده می شود که از دهـه 60 برای محافظت در برابر اشعه خورشید و پوشش های عایق حرارتی استفاده شده است . پوشش های فتوکاتالیتی بسیار پایدارند و نیاز به تجدید و بازسازی دوباره ندارند . پوشش های با ضخامت 40 نانومتر را می توان به روش CVD اعمال نمود .


عمل دفع چربی و سطوح تمیز شونده روی سطح شیشه :
سطوح دفع آب ( HYDROPHOBIA ) :
ـ با بکار بردن پوشش های خاص ، امکان افزایش کشش سطحی شیشه وجود دارد . احتمالاً بهترین مثال شناخته شده ، سطح یک جسمی است که به تازگی واکس زده شده است . در این حالت به راحتی می توان اثر آب گریزی را مشاهده کرد . به دلیل کشش سطحی افزایش یافته ، آب دفع شده و به شکل دانه هایی جریان می یابد . در این حالت به دلیل آنکه سطح واکس زده شده است ، آب نمی تواند به سطح بچسبد . در واقع به دلیل همین رفتار آب است که به این ویژگی آب گریزی گفتـه می شـود . HYDRO آب است و PHOBIA به معنای تـرس می باشـد . در واقـع اصطلاح HYDROPHOBIA ترس آب را از چیزی بنام سطح توصیف می کند .
ـ دراین حالت آب به شکل قطرات و دانه هایی متراکم و به دنبال این رفتارسعی می کند که از سطح فرار کند . عمل تمیز کنندگی این پوشش ها به این علت است که نه تنها آب ، بلکه لکه چربی ها و آلودگی ها نیز قادر به چسبیدن به سطح نیستند و همین باعث می شود که اگر بر روی سطح آب ریخته شود یا بعدها باران ببارد ، سطح شسته می شود . ( لکه چربی ها دفع می گردند و سطح به راحتی تمیز می شود . )
ـ به دلیل کشش سطحی بالاتر ، نیاز است قطرات آب قبل از چکیدن وزن بالاتری بدست آورند. قطرات کوچک به اندازه کافی سنگین نبوده و حتی بر روی سطوح لعاب کاری شده ممکن است خشک شده و بر روی شیشه بصور لک و خال ، اثرات آنها باقی بماند . هر آلودگی چسبنده از سطوح HYDROPHOBIA خیلی آسان تر از سطح یک شیشه معمولی می توانند خارج شوند .


تشکیل فیلم :HYDROPHILIC
ـ با عمل آب دوستی (‌HYDROPHILIC به معنی دوست داشتن ) کشش سطحی کم می شود. در چنین حالتی قطرات آب بر روی سطح پخش شده و یک فیلم آب بر روی سطح تشکیل می دهند . تشکیل این فیلم آب دو مزیت دارد : مقدار یکسانی آب سطح بزرگتری را خیس می کند . این عمل بطور طبیعی راندمان تمیز کـاری را در مقایسـه با سطح شیشه های معمولـی بهبود می بخشد . دوم این که هیچ قطره بارانی بعد از باران باقی نمی ماند و فیلم آب جریان می یابد . بدین ترتیب شیشه سریعتر خشک شده و هیچ اثری از لکه باران روی شیشه باقی نمی ماند .
مکانیسم خود تمیز شوندگی :
ـ تیتانیا یک ماده نیمه هادی است که باند ممنوعه نسبتاً وسیع ( حدود2/3 الکترون ولت ) دارد. وقتی یک پرتو نور با انرژی مساوی یا بالاتر از 2/3 الکترون – ولت به آن بتابد ، الکترون از باند ظرفیت خارج شده و به باند هدایت می رود . بدین ترتیب یک حفره در باند ظرفیت و یک الکترون در باند هدایت ایجاد خواهد شد . در نتیجه این عمل یک جفت الکترون – حفره بوجود می آید . یون های هیدروکسیل ( OH ) در داخل حفره می افتد و منجر به تشکیل رادیکال های هیدروکسیلی می شوند که عاملین اکسیداسیون بسیار قوی هستند .
وقتی که تله ها برای الکترون ها گونه های اکسیژنی باشند ، منجر به تشکیل گونه های سوپر اکسیدی O[SUB]2[/SUB] می شوند که عوامل کاهنده قوی هستند . تولید این عوامل کاهنده و اکسید کننده قوی سبب می شوند تا ماده آلی به CO[SUB]2[/SUB] یا H[SUB]2[/SUB]O تبدیل شود . بدین ترتیب قدرت چسبندگی ماده آلی روی سطح شیشه کم شده و محصولات تولید شده حاصل از واکنش چربی ها با پوشش در اثر وزش باد یا بارش آب باران از سطح جدا می شوند .
ـ در محیط هایی که میزان نور و اشعه UV برای فعال شدن خاصیت کاتالیستی کافی نباشد ، انرژی برای خارج کردن الکترون های باند ظرفیت تیتانیا کم است . برای کاهش باند ممنوعه تیتانیا اگر بخواهیم دوباره جفت الکترون – حفره ها را با هم ترکیب کنیم ، به دنبال آن خاصیت فتوکاتالیستی کم می شود
برای رفع این مسئله یک راه مناسب برای کاهش باند ممنوعه تیتانیا دپ کردن یون های فلزی به تیتانیا است . به دنبال این کار خاصیت فتوکاتالیستی ، آنتی باکتریال و خود تمیز شوندگی تا حد زیادی بهبود می یابد .
 
آخرین ویرایش:

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ـ مزایا و ویژگی های شیشه های خود تمیز شونده :
1 ـ پس زدن آب و روغن از روی سطوح .
2 ـ عدم چسبیدن آلودگی ها بر روی سطوح
3 ـ پاک شدن گل و لای بوسیله آب باران .
4 ـ عدم رسوب گرفتن سطوح .
5 ـ ممانعت از خوردگی شیشه .
6 ـ بکار بردن این شیشه ها در خودرو باعث می شود سطح شیشه اتومبیل تا 000/50 کیلومتر بدون برف پاک کن تمیز بماند .
7 ـ افزایش استحکام و مقاومت شیشه در برابرخش افتادگی
8 ـ جلوگیری از تشکیل اثر انگشت روی شیشه .
9 ـ تا 20 % شیشه روشن تر و شفاف تر می شود .
10 ـ تا 30 % سطح شیشه یکنواخت تر می شود .
11 ـ افزایش دید از طریق شیشه در شرایط بد آب و هوایی .
12 ـ‌کاهش انتقال صدا تا 24 % در مقایسه با شیشه های معمولی .
13 ـ کاهش مقدار عبور اشعه UV از شیشه بدین ترتیب از کدر شدن سطوح کنترلی و داشبرد جلوگیری می شود .
14 ـ شیشه تا مدت زمان طولانی تمیز باقی می ماند




- شيشه هاي رنگي حاوي نانو ذرات :


در سال هاي اخير نوع جديدي از بدنه هاي فلورسان بسيار درخشان شامل يك شيشه حاوي ذرات نانويي نيمه هادي پراكنده ساخته شده اند . اين بدنه ها بر خلاف بدنه هاي فلورساني
كه تاكنون گسترش يافته اند ، مي توانند نور مرئي را از هر طول موجي جذب كند . در اين شيشه ها ذرات نيمه هادي ، پايداري بالا و چسبندگي يكنواختي با بدنه فلورسان دارند . بدين ترتيب مي توان اين شيشه ها را براي توسعه قطعات مختلف بكار برد . بخش پژوهشي فتونيك انستيتو بين المللي تكنولوژي و اولين بار توانسته است نوع ( AIST ) علوم صنعتي پيشرفته جديدي از شيشه هاي فلورسان با روشنايي حدود سه برابر بدنه هاي شيشه هاي معمولي را توليد نمايد . اين شيشه برخي خواص خيلي عالي نظير شفافيت ، استحكام مكانيكي ، مقاومت حرارتي و پايداري شيميايي را دارد .


شيشه هاي ذخيره كننده انرژي :


window ) امروزه توسعه فن آوري توليد پوششهاي چند لايه توانسته است مشكلات متعدد كاربرد شيشه در ( film اتومبيل ها را به ميزان قابل توجهي رفع نمايد . چنين محصولاتي معمولا از 6 لاية بهم فشرده تشكيل شده اند و هر لايه منشاء ايجاد خاصيت مشخصي ميباشد . ضخامت نهايي اين محصولات حدود 50 ميكرون است و براي نصب آنها هيچ احتياجي به خارج كردن شيشه ها و يا تعويض آنها نخواهد بود .
جلوگيري از ورود حرارت خورشيد
آيا تا به حال از گرماي شديد نورخورشيد و تابش مستقيم آن ، هنگامي كه داخل اتومبيل نشسته ايد آزرده شده ايد ؟ پوششهاي مدرن با كاهش ورود حرارت خورشيد به طور متوسط به ميزان 40 % از افزايش دماي داخل اتومبيل جلوگيري مي نمايند . در نتيجه فشار كمتري به سيستم سرمايش اتومبيل وارد شده و آسايش سرنشينان در فصول گرم بسادگي تأمين خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبيل خنك باشد و چه نباشد ، وقتي آفتاب مستقيم اً به سرنشينان بتابد باعث آزارآنها خواهد شد . اما با استفاده از پوششهاي مدرن ، به علت آنكه اكثر قسمت حرارت زاي نور خورشيد ***** مي شود ، حتي تابش مستقيم هم فقط گرماي اندكي ايجاد مي نمايد . روش هاي رايج مختلفي براي پوشش دهي شيشه ها و فسفرها وجود دارد. روش پاششي ( CRT، نظير آينه ها روش اصلي براي اعمال پوشش هاي كنترل ( SPUTTERING كننده انرژي و حرارت در شيشه هاي ساختمان و اتومبيل مي باشد است كه در ( PVD ) . روش پاششي شامل تجزيه فيزيكي بخار يك محفظه خلاء انجام مي شود . در اين روش ابتدا شيشه تميز مي شود و سپس لايه هاي نازكي از مواد بطور يكنواخت بر روي سطح شيشه تشكيل مي شود . تأمين سلامت سرنشينان و لوازم خودرو احتمالا شما هم شاهد ترك خوردگي و رنگ پريدگي قطعات داخلي خودرو در اثر تابش خورشيد بوده ايد ؟ يا اينكه به حساسيت هاي پوستي ناشي از تابش خورشيد مبتلا شده ايد . شايد بدانيد كه علت پيدايش تمامي اين مشكلات اشعه مضر است كه به دليل داشتن فركانس ( UV ) فرابنفش خورشيد بالا داراي انرژي زيادي بوده و مي تواند از شيشه ها عبور كرده و به راحتي قطعات داخلي خودرو را دچار رنگ پريدگي و ترك خوردگي نمايد .
همچنين 80 % از چين و چروك هايي كه در پوست ديده مي شود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بيست سال اول زندگيست كه آثار سوء آن مدتي نهفته مي ماند و در سنين بالا نمايان ميشود .
اما پوششهاي مدرن به علت بكارگيري گونه هاي شيميايي
در ساختار آنهاقادر هستند به ميزان 99 % تا UVabsorbers
%99,9 از ورود اشعه مضر فرابنفش اين محصول 100 SPF جلوگيري نمايند . همچنين عدد ( UV ) مي باشد به عبارت ديگر آثار سوء اشعه فرابنفش به يكصدم كاهش مي يابد . اين مزيت در كرم هاي ضد آفتاب استاندارد بين 15 تا 45 مي باشد . لازم به ذكر است كه پيشرفته ترين انواع اين تكنولوژي موفق The skin به دريافت توصيه نامه بنياد جهاني سرطان پوست گرديده است . cancer foundationبطور عمده دو نوع پوشش بر روي شيشه ها اعمال مي گردد: :
1 پوشش هاي كنترل نور خورشيد .
. ( LOW-E ) 2 پوشش هاي با گسيل پايين هدف اوليه پوشش هاي كنترلي انرژي خورشيدي كم كردن راندمان حرارتي از طريق كاهش عبور انرژي خورشيدي ميباشد . راه حل مرسوم براي رفع اين مشكل استفاده از موادي است كه انرژي خورشيد را جذب يا دوباره منعكس مي كنند مي باشد .
اين شيشه ها در مقايسه با شيشه هاي معمولي انعكاس بالاتري دارند . اين پوشش ها شامل يك تا سه لايه و حتي بيشتر مي باشد . اين پوشش ها شامل عناصر مختلف نظير فولاد زنگ نزن و يا دي اكسيد تيتانيوم مي باشند . در دهه اخير تقاضاي بازار براي شيشه هاي پوشش داده شده به عنوان كنترل كننده نور خورشيد و عايق حرارتي افزايش يافته است . پوشش هاي اعمال شده بر روي اين شيشه ها در ضخامت نانومتري مي باشد . شيشه هاي با نشر پايين باعث ذخيره سازي انرژي و
در عين حال صرفه جويي در پول مي شوند . اين شيشه ها اجازه عبور نور مرئي را مي دهند در حاليكه نور ماوراء بنفش و مادون قرمز را منعكس مي كنند .



متن کامل پست دوم را در مقاله ضمیمه بخوانید
 

پیوست ها

  • 6.pdf
    339.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک فایل تصویری از همین موضوع

از مهندس احمدی /دانشگاه صنعتی شریف

شامل:

فوتوکاتالیست
چیستی
کاربرد ان
محصولات
نحوه عملکرد
و.....
 

پیوست ها

  • self clean glass.rar
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شیشه مایعی است بسیار سرد شده و در حرارتی پایین تر از نقـطه انجماد آن ، در حالت مایع قـرار دارد و به طور عمومی ، جسمی است شـفـاف که نور به خوبی از آن عبور می کند و پشت آن به طور وضوع قابل رویت است . شیشه از نظر ساختمان مولکولی در حالت جامد آرایش مولکولی نامنظم دارد . در درجه حرارت های بالا شیشه مثل هر مایع دیگری رفتار می کند . اما با کاهش دما گرانروی آن به طور غـیر عادی افزایش می یابد و باعـث می شود مولکول ها نتوانند در آرایشی که مورد نیاز بلور است ، قرار گیرند . به این ترتیب شیشه از نظر ساختمان مولکولی مانند مایعات نامنظم است ولی این ساختمان غـیر منظم دیگر متحرک نیست .
شیشه جسمی سخت است که سختی آن حدود 8 می باشد و همه به جز الماس ها را خط می اندازد . وزن مخصوص شیشه 5/2 گرم بر سانتی متر مکعب بوده و بسیار ترد و شکننده است . شیشه در مقابل تمام مواد شیمیایی حتی اسیدهای قوی و بازها مقاومت کرده و تحت تاثیر خورندگی واقع نمی شود ، به همین عـلت ظروف آزمایشگاهی را از آن می سازند . فقط اسید فلوئوریک اچ اف بر آن اثر داشته و شیشه را در خود حل می کند .

تاریخچه :
شیشه گری یکی از قدیمی ترین حرفه هایی است که بشر بدان اشتغال داشته است . مصری ها سازنده اولین اشیای شیشه ای بوده اند که ظروف به دست آمده از حفاری مصر قدمت 5 هزار ساله دارد . رومیان نیز از فن شیشه گری مهارت داشته اند . در این صنعت از سایرین پیشرفته تر بودند . رونق شیشه سازی در نخستین ادوار تاریخ اسلامی صورت گرفته است ، زیرا هـنری بود که در مساجد و زیارتگاه ها و تزیینات مـذهـبی جلوه خاصی داشته و مورد استفاده قرار می گرفـت . در ایران نیز ساختن شیشه قـدمت چند هزار ساله دارد . نخستین واحد ماشینی تولید شیشه ساختمانی در ایران در سال 1340 شروع به کار کرد .

ترکیبات سازنده شیشه :
اجزای اصلی تشکیل دهنده شیشه :
با نگاه به جدول عناصر ، کمتر عنصری را می توان یافت که از آن شیشه به دست نیاید ولی سه ماده کربنات دو سود ، سنگ آهک و سیلیس مواد اصلی تشکیل دهنده شیشه می باشند . مواد شیشه ساز مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران عبارتند از سیلیس ، دی اکسید بور ، پنتا اکسید فسفر که از هـر یک به تنهایی می توان شیشه تهیه کرد .

گداز آورها :
کربنات سدیم ، کربنات پتاسیم و خرده شـیشـه ، سـیلـیکات سدیم و سـلـیـس با گدارآورها می باشند در آب حل می شوند و از شفافیت شیشه به تدریج کم می کنند به هـمین عـلـت است که اغلب شیشه های مصرف شده در گـلخانه پس از چند سال کدر می شوند و نور از آن ها به خوبی عـبور نمی کند .

تثبیت کننده ها :
برای آن که مقاومت شـیشـه را در مقابل آب وهـوا ثابت کنیم باید اکسـیدهای دوظرفـیتی باریم ، سرب ، کـلسیم ، مـنـیزیم و روی به مـخـلـوط اضافه کنیم که به این عـناصر ثابت کـننده می گـویند .

تصفـیه کننده ها :
تصفیه کننده ها موجب کاستن حباب هوای که وجود در شیشه می شوند و بر دو نوع اند :
1 ) فـیزیکی : سولفات سدیم ، کلرات سدیم با ایجاد حباب های بزرگ ، حباب های کوچک را جذب و از شیشه مذاب خارج می کنند .

2 ) شیمیایی : املاح آرسنیک و آنتیموان ترکیباتی ایجاد می کنند که حباب های کوچک داخل شیشه را از بین می برند .

تا اینجا به مواردی اشاره کردیم که عدم وجودشان در مواد اولیه باعـث از بین رفتن مرغـوبیت کالا می شد . حال چند ماده دیگر که به نوعـی در تولید شیشه سهیم هستند ، اشاره می کنیم .

افزونی ها :
1 ) استفاده از بوراکس به جای اکسید و کربنات سدیم ( گدارآور ) که در اثر حرارت به سدیم اکسید و بورم اکسید تجزیه می شود و در واقع به جای هر دو ماده عمل می کند .
2 ) استفاده از نیترات سدیم برای از بین بردن رنگ سبز شیشه ( ناشی از اکسید آهن که همراه مواد دیگر وارد کوره می شود . )
3 ) استفاده از اکسید منگنز که باعـث مقاومت بیشتر در مقابل عـوامل جوی و شفاف تر شدن شیشه می شود .
4 ) استفاده از اکسید سرب به جای کلسیم اکسید برای ساختن شیشه های مرغـوب بلور که باعـث درخشندگی شیشه می شوند .
5 ) برای ساختن بلور مرغـوب از اکسـید نقـره اسـتفاده می کنند .
6 ) اسـتفاده از فلدسپار که باعـث مقاومت بهتر در مقابل مواد شیمیایی می شود .
7 ) برای این که شیشه در برابر اسید فلوئوریدریک هم مقاوم باشد ، ترکیباتی از فـسـفـات به آن می افزایند .
8 ) استفاده از خرده شیشه که به ذوب مواد سرعت بیشتری می دهد .
9 ) استفاده از اکسید فلزات برای تهیه شیشه های رنگی .
10 ) اکسید سزیم برای جذب پرتوفروسرخ و اکسیدبر ، برای ازدیاد مقاومت حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند .
دو نمونه از عـناصر تشکیل دهنده که عـمومیت بیشتری دارند در زیر ذکر می کنیم .

ترکیبات (1) : اکسید سیلیسیم حدود 74 تا 80 درصد و بقیه شامل پر اکسید سـدیم تا 15 درصد و اکسـید کلسیم 7 تا 12 درصد اکسـید منیزیم 2 تا 4 درصد و 2 درصد هم عـناصر دیگر چون آهن(ш) اکسید ، آلومینیوم اکسید ، منیزیم اکسید ، تیتانیم فسفید ، سیلیسیم تری اکیسد .
ترکیبات (2) : اکسـید سـیـلـیـسـیـم در حدود 73 درصد ، اکسـید سـدیم 15 درصد ، اکسـید کـلـسـیم 55/5 درصد ، اکـسـید منیزیم 6/3 درصد ، اکـسـید آلـومـیـنـیـوم 5/1 درصد ، اکـسـید بور و اکـسـید پتاسـیم هر کدام 4/0 درصد ، اکـسـید آهن و اکـسید سـیلـیـسـیم 6 ظرفـیتی هـریک 3/0 درصد .
عـلاوه بر موارد بالا هـمـیشـه مـقـداری خرده شـیشـه نیز با این مواد وارد کوره می گـردد .

انواع شیشه و کاربرد آن ها :
شـیشـه به اشکال مختلف مورد اسـتفاده قرار می گیرد . در ساخت وسایل تزیینی مانند گل ، تابلو و ... ، در ساختن ظروف آزمایشگاهی و یا ظروف آشپزخانه چون : لیوان ، بطری و ... و در پایان در ساختن شیشه های مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه می گردد و مصارف مخـتـلـفی دارد که عـمده ترین آن به عـنوان در و پنجره در کارهای ساختمانی است که به شکل های مختلف از شامل : شیشه های شفاف ، نیمه شفاف و رنگی ، جاذب حرارت ، ایمنی ، دوجداره ، سکوریت و ... . وجود دارد. خم چنین در آینه سازی ، صنایع نشکن ، صنایع یخچال سازی ، میزهای شیشه ای ، انواع شیشه رومیزی و تیغه کاری ساختمان کاربرد دارد .
شیشه رنگی :
به دو طریق می توان شیشه رنگی به دست آورد .
1 . با افـزودن و کم کردن بعضی مواد شیمیایی در مصالح اولیه تهیه شیشه . برای نمونه اکسیدهای مسی به شیشه رنگ های مختلف قرمز می دهند و رنگ آبی پر رنگ به وسیله اکسید کبالت به دست می آید . رنگ زرد با افزودن اکسید اورانیوم و کادمیوم حاصل می شود .
2 . شیشه سفید را در شیشه مذاب رنگی فـرومی کنند تا دو روی آن رنگی شود . شیشه های رنگی در ویترین مغازه ها ، نمایشگاه ها ، آزمایشگاه ها و ساختمان های صنعتی به کار می روند .

شیشه ضد آتش ( پیرکس )
همراه مواد اولیه این شیشه ها در مقابل حرارت ، مقاومت زیادی دارند ، مقدار زیادی اکـسـید بوریک به کار می رود و سـیلـیس آن ها از انواع شیـشـه های معمولی بیشتر است . معمولا از آن ها به عنوان ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه و یا در جلوی بخاری های دیواری و اجاق ها استفاده می نماید .

شیشه مسطح
این نوع شیشه را با اضافه نمودن توری فلزی ، میان شیشه می سازند و بیشـتر برای درهای ورودی ، کارگاه ها ، موتورخانه ها ، آسانبرها و هـر جایی که خطر شکـسـتن و فرو ریختن شیشه وجود دارد ، استفاده می نمایند .

شیشه دو جداره ( مضاعف )
این نوع شیشه از دو لایه ساده و گاهی رنگی که به موازات یکدیگر قرار گرفته اند و لبه ها یا درز های آن ها هوابندی شده است و فضای بین آن ها با مواد خشک کننده ای مانند ســیـلــیکــاژل پر و یا در بعضی از موارد بین دو لایه خلا ایجاد می شود . این نوع شیشه که عایق گرما ، سرما و صداست در بسیاری از ساختمان ها مانند فرودگاه ها ، هتل ها و بیمارستان ها به کار می رود .

شیشه سکوریت
در این حالت ، شیشه مجددا تا حدود 700 درجه سانتی گراد حرارت داده شده و بعد به طور ناگهانی و تحت شرایط خاص و نظارت شده ای سـرد می شود . این عمل باعث کاهش افزایش مقاومت شیشه ( حدود 3 الی 5 برابر ) در مقابل ضربه و نیز شوک های حرارتی می شود . این شیشه ها در صورت شکستن ، به ذرات ریز و مکعب شکل تقسیم می شوند که آسیب رسان نیسـتند . از این نوع شـیشـه در ویترین فروشگاه ها ، درهای شـیشـه ای و پنجره های جانبی خودروها استفاده می شوند .

شیشه نشکن
این نوع شیشه ها شامل دو یا چند لایه شیشه اند که به وسیله ورقه هایی از نایلون شفاف تحت حرارات و فشار به هم متصل می شوند . همچنین بعضی از انواع شیشه های طلق دار به عنوان عایق صوتی ، جاذب حرارت ، کاهنده شفافیت و شیشه ایمنی به کار برده می شوند . وقتی که این شیشه ها می شکنند ، خاصیت کشسانی نایلون ، مانع از پخش و پراکندگی ذرات شیشه می شود . از جمله کاربردهای این نوع شیشه ها در خودرو ها و ویترین مغازه هایی که اشیا گران قیمت می فروشند استفاده می گردد . ممکن است شیشه نشکن را از جنس شیشه سکوریت بسازند .

شیشه انعکاسی ( بازتابنده ) ( رفلکس )
در این نوع شیشه ها ، یک سطح شیشه با یک پوشش منعکس کننده نور و حرارت و از جنس فلز یا اکسید فلزی دارای این خاصیت ، پوشانده می شود . این نوع شیشه ها ، نور خورشید رامنعکس می کنند و در کاهش حرارت و درخشندگی نور موثرند . اگر در روشنایی روز از بیرون به شیشه انعکاسی نگاه کنیم مشاهده می کنیم که تصاویر اطراف را مانند آینه باز می تاباند و اگر از داخل به بیرون نگاه کنیم شیشه کاملا شفاف خواهد بود . شب ها پدیده مذکور برعکس است یعنی شیشه از خارج شفاف و از داخل مانند آینه است این شیشه با انعکاس نور خورشید ، حرارت ناشی از تابش خورشید را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه های احداث ، راه اندازی و نگهداری دستگاه های تهویه و تبدیل می شود.
منبع:civilrudehen.ir
 

claccik39

عضو جدید
مصالح نوین ساختمان

مصالح نوین ساختمان

مشخصات عمومی و کلی پرلیت

پرلیت ماده ای معدنی بر پایه شیشه از سنگ آتشفشانی (با ژنز ماگمائی) و با ترکیب ریولیتی است که در محیط آبی و با انجماد سریع ماگمای اسیدی (گدازه آتشفشان) بصورت آمورف (غیر کریستالی) تشکیل شده است و نزدیک به 75 درصد آن اکسید سیلیسیم است. بطور کلی پرلیت حاوی حدود 20 درصد کوارتز و بقیه فلدسپات و مقدار کمی میکا و در بعضی مواقع کانیهای فرومنیزین می باشد. پرلیت دارای ژنز ماگمائی است و بیشتر پرلیت های مرغوب به دوران سوم و چهارم زمین شناسی تعلق دارند.
پرلیت ماده ای معدنی بر پایه شیشه از سنگ آتشفشانی (با ژنز ماگمائی) و با ترکیب ریولیتی است که در محیط آبی و با انجماد سریع ماگمای اسیدی (گدازه آتشفشان) بصورت آمورف (غیر کریستالی) تشکیل شده است و نزدیک به 75 درصد آن اکسید سیلیسیم است. بطور کلی پرلیت حاوی حدود 20 درصد کوارتز و بقیه فلدسپات و مقدار کمی میکا و در بعضی مواقع کانیهای فرومنیزین می باشد. پرلیت دارای ژنز ماگمائی است و بیشتر پرلیت های مرغوب به دوران سوم و چهارم زمین شناسی تعلق دارند. پرلیت در اثر آلتره شدن به مونتموریولیت، اوپال و کلسدونی تبدیل میگردد. این کانی بطور گسترده در مناطق آتشفشانی عهد حاضر و جوان و بطور محدود در ترشیر یا آتشفشانهای جوان ریولیتی یافت می شود. ذخائر پرلیت منحصر به آتشفشانهای عهد حاضر است. عمده پرلیت دارای ترکیب ریولیتی است. پرلیت های با بافت شیشه ای در گاهی موارد در برگیرنده آبسیدین هستند که نشانه ای از تبدیل سنگ نخستین به پرلیت است. پرلیت در مقایسه با آبسیدین از آب بیشتری در ترکیب خود برخوردار است ولی درصد عناصر دیگر آنها بسیار به هم نزدیک است. با اندازه گیری نسبتهای ایزوتوپی مشخص شده است که بخش اعظم آب پرلیت منشاء جوی دارد.نام پرلیت از لغت فرانسوی به معنی صدف گرفته شده است که ناشی از شکل ظاهری سنگ بصورت رگه های باریک متحد المرکز در مقطع میباشد. این رگه ها با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند و در واقع مربوط به سرد شدن گدازه و آبگیری بعد از آن هستند. خروج مواد آتشفشانی اسیدی از دهانه آتشفشان همراه با کاهش فشار بوده و لذا گازهای حل شده آزاد و پومیس متخلخل را باعث میگردد. در نواحی زیرین که فشار بالاتر است بخار آب در سنگ باقی مانده و سپس با آبگیری ثانویه پرلیت حاصل میگردد. توده های پرلیت بیشتر بصورت جریانها، دایکها، سیلها، گنبدها و در حاشیه خارجی توده های کم عمق سنگهای آتشفشانی دیده میشوند.به دلیل وجود 2 تا 6 درصد آب ترکیبی در آن با حرارت دادن سریع (شوک حرارتی) در دمای°C 1100-870 افزایش حجم شدیدی معادل 4 تا 20 برابر بر اساس نوع و ترکیب شیمیائی و شرایط انبساط خواهد داشت و ماده پفکی با دانسیته حدود kg/m[SUP]3[/SUP] 100-50 ایجاد خواهد شد. همچنین خروج آب ترکیبی باعث تولید حباب‌های ریز بسیار زیادی در آن می‌شود. از نظر سنگ شناسی آبسیدین، پرلیت و پیچستون شیشه های ولکانیکی با ترکیب سیلیسی هستند که به ترتیب دارای 1 تا 2 درصد آب، 2 تا 5 درصد آب و 5 تا 10 درصد آب میباشند. برخی از محققین معتقدند که پرلیت از هیدراتاسیون آبسیدین حاصل گردیده است و آب موجود در آن بصورت مولکولی و هیدروکسیل است. از عوامل مهم در انبساط سریع سنگ در مرحله فرآوری مربوط به میزان آب ترکیبی است. بخشی از این آب در مرحله تشکیل و بخشی پس از آن در اثر تماس آبهای زیرزمینی و بین حفره ای وارد شده است که نسبت این دو به میزان فراوانی اکسید کلسیم و منیزیم بستگی دارد. آبگیری ثانویه در امتداد مسیر حرکت آب و ابتدا در امتداد درزه و شکافها و خلل و فرج انجام می پذیرد و باعث جدایش بخش هیدراته و غیر هیدراته شده و منجر به گسترش شکافهای اولیه میگردد. این شکافها خود برای استمرار این فرایند بکار رفته و منجر به گسترش آبگیری میگردند و بدین ترتیب شکافهای متحد المرکز ایجاد می شود. از آنجائی که نوع آب موجود و مقدار و شرایط ایجاد آن و غلظت شیشه و تغییرات آن در درجه حرارت های مختلف از مهمترین عوامل در شدت انبساط پرلیت است برای تولید پرلیت منبسط شده بایستی آزمایشات دقیقی از مواد خام معدنی بعمل آید. این آزمایشات شامل مطالعه مقدار انبساط پرلیت بر اساس دانه بندی و دما می باشد. بر این اساس میتوان گفت که میزان قلیائی بودن ناشی از حضور CaO و MgO در انبساط و کیفیت پرلیت بسیار مهم است. پرلیت خام دارای دانسیته حدود kg/m[SUP]3[/SUP] 2400-220 و سختی 5/5 تا 7 موس است که بسیار شکننده و دارای خرد شوندگی بالائی میباشد. پرلیت به رنگ های خاکستری روشن یا خاکستری متمایل به سبز، سیاه روشن تا تیره، قهوه ای و حتی سبز دیده میشود که پس از انبساط برنگ سفید خواهد شد. پرلیت خام دارای جلای چرب و بافت شیشه ای و از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است و با گذشت زمان شروع به تبلور می کنند و سپس خاصیت اصلی خود را از دست می دهند. این کانی بسهولت تحت تأثیر هوا زدگی قرار گرفته و به کائولنیت، زئولیت و مونت موریلونیت تبدیل میگردد. پرلیت ها علی رغم داشتن خصوصیات متفاوت بطور عمده از یک ماگمای اسیدی نشأت گرفته اند. آزمایشات انجام گرفته بر روی پرلیت نشان میدهد که بیشترین آب موجود بصورت ترکیبی بوده و مقدار کمی از آن بصورت هیدروکسید میباشد. پرلیت در محیط های قلیائی داغ کاملاٌ حل میشود اما در هیدروکسید سدیم نیمه محلول و در اسید های ضعیف و آب به مقدار کمی حل می شود. در جدول 4-1 ترکیب عمومی پرلیت آمده است
.جدول 4-1 ترکیب عمومی پرلیت.
آب ترکیبیTiO[SUB]2[/SUB]MgOFe[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]CaONa[SUB]2[/SUB]OK[SUB]2[/SUB]OAl[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]SiO[SUB]2[/SUB]
5/23/0-2/05/0-1/05/1-5/02-5/04-9/24/517/1176/72

پرلیت منبسط شده به دلیل دارا بودن ضریب هدایت حرارتی پائین و خاصیت جذب صوت نیز دارای کاربرد‌های ویژه ای می‌باشد. ذرات پرلیت با سیمان پرتلند و آب ترکیب می‌شود و بتن بسیار سبک تولید می‌گردد که می‌توان برای مصارف سقف سبک و تولیدات پیش‌ساخته از آن استفاده نمود. علاوه بر این در کشاورزی بعنوان جاذب و نگهدارنده رطوبت و همچنین تأمین کننده مینرال‌های گیاهی، در صنایع غذائی و مخصوصاً شرکت‌های آبمیوه و نوشابه‌سازی و داروسازی و روغن نباتی بعنوان فیلتر و در پزشکی از این ماده معدنی استفاده می‌شود. در حفر چاهای نفت نیز از پرلیت استفاده می‌شود. تاکنون بیش از 1500 نوع مصرف در صنعت را می‌توان برای پرلیت نام برد که این کاربرد در حال افزایش است. کاربرد پرلیت بسرعت رو به افزایش است. به دلیل ارزانی قیمت سوخت‌های فسیلی در ایران قیمت پرلیت فرآوری شده ارزان است و این یک مزیت نسبی تلقی می‌شود. پرلیت یک سیلیکات طبیعی می‌باشد لذا خنثی و دارای PH برابر با 7 است. بتنبررسی‌های علمی و عملی برای اکتشاف ذخائر پرلیت ایران در سال 1375 در منطقه آذربایجان شرقی بویژه مناطق خلخال و میانه که دارای رخنمون‌هائی از ذخائر پرلیت بودند آغاز گردید. این بررسی‌ها منجر به کشف ذخائر عظیمی از پرلیت در مناطق شرق جاده میانه تبریز، ناحیه سفید خانه در 46 کیلومتری شمال شرقی میانه و نقاط دیگری در آن ناحیه گردید. از میان ذخائر کشف شده منطقه سفید‌خانه به دلیل کیفیت و ذخیره مناسب و موقعیت استخراجی به منظور بررسی‌های تفصیلی انتخاب شد. این معدن دارای ظرفیتی در حدود 50 میلیون تن است. بررسی‌های مینرالوژی نشان داده است که ساختار کریستالی آن از ذرات آتشفشانی خاکستری کمرنگ با اندازه‌های کمتر از 1 سانتی‌متر تشکیل شده‌ است که براحتی خرد می‌شوند. پولک‌های از جنس میکا تا حداکثر 2 میلی‌متر در این نمونه‌ها دیده می‌شود. خواص شیمیائی آن در محدوده ریولیت تا آندزیت متغیر است و دارای بیش از SiO[SUB]2[/SUB]% 70 می‌باشد. ضریب شکنندگی ذرات 5/1 است که به دلیل وجود ریولیت می‌باشد.زمین شناسی و پراکندگی پرلیت در ایران
بررسی‌های اکتشافی فعلی نشان داده است که عمده معادن پرلیت ایران در نواحی جنوب باختری فردوس بر روی ولکانیک های پالئوژن، در ناحیه سه چنگکی، منطقه آذربایجان شرقی بویژه شهرستان میانه، در شرق ایران در چهار گوشهای گناباد-قائن، در پیرامون بیرجند، فردوس و طبس و در نهایت در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان نائین و کاشان واقع شده است. همراه بودن پرلیت های کشف شده در ایران با آلونیت، زئولیت و کائولینیت بخصوص در ناحیه آذربایجان وابستگی پرلیت ها را به سنگ های آتشفشانی ترشیری و دگرسانی آنها نشان می دهد با توجه به اینکه توده های پرلیت بیشتر بصورت جریانها، دایک ها، سیلها، گنبد ها و در حاشیه خارجی توده های کم عمق سنگ های آتشفشانی دیده می شوند، لذا این ذخائر بصورت پیوسته نیستند. ذخائر اقتصادی پرلیت بر مبنای جریانات توده ای ماگما که مناطق وسیعی را در بر گرفته اند بوده و به روش روباز قابل استخراج هستند. البته بر اساس مطالعات زمین‌شناسی امکان حضور پرلیت در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارد که مطالعات مربوطه در حال انجام می‌باشد. هم اکنون چندین واحد فرآوری پرلیت در سطح کشور راه‌اندازی شده که در حال گسترش می‌باشند. فرآوری پرلیت با استخراج ماده خام از معدن آغاز می‌شود و پس از عملیات خردایش و دانه‌بندی به محل کوره‌های انبساط انتقال می‌یابند. ابتدا گرمایش اولیه تا دمای حدود ˚C 350 صورت می‌گیرد. سپس پرلیت خام گرم شده به کوره قائم که منبع حرارتی آن گازوئیل یا گاز است منتقل می‌گردد. در این کوره گرمایش بصورت شوک حرارتی تا دمای ˚C1100 انجام می‌گیرد. در این عملیات آب ترکیبی از ذرات پرلیت خارج شده و به میزان 10 تا 20 برابر منبسط می‌گردند. این ذرات سفید رنگ با سطحی مخملی توسط جریان هوا از کوره خارج و پس از دانه‌بندی به سیلوهای بسته بندی منتقل می‌گردند. یک کوره با ظرفیت 1 تن در ساعت قادر به تولید 5 تا 8 متر مکعب پرلیت منبسط شده در ساعت خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در مورد مشخصات پرلیت در سایتwww.Perlite.org قابل دستیابی است. پرلیت بعنوان عایقهای کنترل حرارتی و برودتی برای نگهداری دماهای زیر صفر در تانکهای اتیلن پتروشیمی، کاربردهای فراوانی دارد. تاکنون پرلیت مورد نیاز صنایع داخلی از کشورهای ایتالیا و چین وارد شده که هزینه حمل آن نیز بسیار بالا بوده است. پرلیت یک ماده سبک و جاذب آب است که در ایجاد گلخانه‌های سبک و کنترل دماهای بسیار بالا بخصوص در صنایع مرتبط و پتروشیمی کاربردهای فراوانی دارد.
بررسی وضعیت پرلیت در جهان و ایران
مهمترین مشخصات پرلیت شامل چگالی کم، رسانائی ضعیف، خنثی بودن، غیر قابل احتراق بودن، سختی کم، درخشندگی خوب و قابلیت جذب ارتعاش باعث کابرد آن در صنایع گوناگون گردیده است. اگرچه بیشتر مصارف پرلیت بصورت منبسط شده است اما در برخی مواقع با توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیائی پرلیت خام از آن برای مصارفی از قبیل صنایع ریخته گری، ساینده ها، سنگ های تزئینی و بعنوان منبع سیلیس استفاده می شود. مهمترین مصارف پرلیت فرآوری شده بشرح ذیل است:مصالح ساختمانی برای تولید قطعات پیش ساخته، پلاسترهای معمولی ساختمان، عایق های پرکننده، آجرهای عایق صدا.باغبانی بصورت هیدروپونیک، اصلاح خاک و چمن، عامل رشد گیاهان و تولید بذر.مصارف صنعتی بصورت پرکننده، عایق حرارتی، نسوز، مواد منفجره، جذب کننده، رنگ سازی، پلاستیک، لاستیک و گل حفاری.کمک صافی و فیلترها در صنایع شیمیائی مربوط به تولید و تصفیه شکر، داروسازی، نوشیدنی ها و تصفیه آب.در کشاورزی بعنوان عامل حاصلخیزی، ضد آفت، علف کش و خوراک دام.از پرلیت منبسط شده برای تهیه صافی های مختلف جهت جدا کردن باکتری ها و جلبک ها در تصفیه خانه های آب نیز استفاده می شود. از پودر پرلیت در تهیه آنتی بیوتیک ها در داروسازی استفاده میشود. در کابردهای عایق حرارتی از مخلوط پرلیت و آزبست و یک ماده چسباننده مانند گچ استفاده شده و صفحات پرلیتی ساخته می شود. این صفحات ضمن برخورداری از وزن کم بصورت عایق های خوب حرارتی و صوتی عمل مینمایند. در بعضی مواقع از صفحات پرس شده پرلیت و آزبست جهت جذب صوت استفاده می گردد. پرلیت خام در متالورژی بعنوان روباره بر روی مذاب در پاتیل ریخته می شود تا ضمن کاهش افت دما و جلوگیری از اکسیداسیون مذاب، باعث تسهیل در جمع آوری سرباره گردد. از پرلیت منبسط شده در مخلوط ماسه ریخته گری نیز جهت سهولت واپاشی قالب پس از ریخته گری استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خواص حرارتی باعث عایق شدن بیشتر مواد قالب گیری می گردد و از طرف دیگر عبور گاز را افزایش میدهد تا امکان خروج گازهای متصاعد شده در ضمن ریخته گری افزایش یابد. از پرلیت منبسط برای عایق کاری در دمای پائین مانند تانکرهای اکسیژن، نیتروژن، آرگون و گاز طبیعی مایع نیز استفاده می شود. دمای این گازهای مایع تا Cº 270- برای هلیم می باشد که پرلیت برای عایق بندی آن مناسب است. از پرلیت منبسط شده در تولید برخی مواد منفجره بعنوان عامل ایجاد تخلخل استفاده می شود.یکی دیگر از مصارف عمده پرلیت ، استفاده از آن به عنوان کمک صافی در پالایش انواع مختلف مایعات از قبیل فاضلاب صنعتی کارخانجات، مشروبات الکلی و غیر الکلی، شکر، روغن، آب میوه، آب آشامیدنی و مواد شیمیایی می باشد. تخلل زیاد و عدم ترکیب شیمیایی با موادی که تصفیه می شوند از مزایای عمده کمک صافیهای پرلیتی است که حتی قادر به صاف کردن مواد ژلاتینی با سرعت نسبتاً بالا می باشد و از نظر چگالی کمک صافی های پرلیتی 20 تا 50 درصد سبکتر از سایر فیلترها بوده و در نتیجه قادر به تصفیه اجزاء کمتر از میکرون نیز می باشد. اینها عواملی هستند که باعث چربش کمک صافیهای پرلیتی به کمک صافی هایی از جنس آزبست، بنتونیت، سلولز و دیاتومیت می گردند. در ضمن به دلیل استریل و خنثی بودن دارای بیشترین کاربرد در فیلتراسیون مایعات غذایی، صنایع نوشابه سازی و داروسازی می باشند.پرلیت از حفرات میکروسکوپی تشکیل شده است و از نظر شیمیایی خنثی بوده و در برابر حمله موریانه و جانوران موذی مقاوم است. علاوه بر این با توجه به خصوصیات دیگر از آن یک عایق و مصالح ساختمانی سبک ساخته شده است (ملات و گچ ، عایق کاری زیر سقف، پوشش دودکش، آجر نسوز، عایق کردن لوله و ...)چگالی کم پرلیت منبسط شده در گچ کاری دیوار و گچبری سبب کاهش انقباض و وزن و افزایش مقاومت در برابر آتش و خاصیت عایق بودن آن می شود.معمولاً پرلیت به دلیل داشتن خواصی نظیر چگالی پایین، خاصیت نارسانایی حرارتی و صوتی و مقاومت در برابر حریق و رطوبت در ساختمان سازی استفاده می شود و در اغلب موارد پس از مخلوط شدن با سایر مواد به مصرف می رسد. کاربرد محصولات پرلیتی اغلب در سقف ها، دبوارها، پشت بام ها، کف ساختمان ها، پی و نماها بوده و عمده ترین مصرف آن در ساختمانسازی، مربوط به قطعات پیش ساخته می باشد.امروزه یکی از علل افزایش مصرف پرلیت، عایق سازی صوتی ساختمانها توسط پرلیت می باشد. در تولد آجرهای عایق صوتی از پرلیت منبسط شده استفاده می شود که سبک وزن و با دوام بوده و در مقابل حریق نیز مقاوم هستند. پرلیت در این نوع کاشیها با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و با پوشش سرامیک متصل و پخته می شود.بتن سبک حاوی پرلیت منبسط شده و سیمان پرتلند اغلب در ساختمان سازی و به خصوص در سدسازی به کار برده می شود.تصور می گردد که بتن های سبک پرلیتی نسبت به سایر مواد عایق به کار رفته در سد و پشت بامها از مقاومت در برابر باد و حریق بیشتری برخوردار است. افزودن قطعات عایق پلی استرین به بتن پرلیتی می تواند به طور اقتصادی مقاومت حرارتی کل سیستم را به حداکثر برساند. همچنین بتنهای پرلیتی می توانند در ساختمانهای جدید و سیستمهای سقف مجدد و شیبهایی که بتواند آب موجود در پشت سقف را جاری سازد، به کار می روند.بتن هم می تواند در محل به صورت ناپیوسته مخلوط گردد و هم می تواند در حین حمل توسط کامیون به محل مصرف داخل تانک در حال گردش مخلوط گردد و بتن مخلوط شده در داخل اکیپ دمپ شده و توسط جرثقیل به افق مورد نظر رسانده می شود. همچنین می توان بتن را توسط پمپ به محل مورد نظر رساند. پس از 3 روز تحت شرایط هوای نرمال، بتن پرلیتی حاوی چند لایه عایق و غشای محافظ هوا می شود.از آنجا که پرلیت منبسط شده فاسد نشدنی، غیر آتشگیر و خنثی می باشد، در عایق کاری لوله ها و سیستمهای الکتریکی کف ساختمانها کاربرد داشته و هیچگونه ضایعه ای در این تأسیسات ندارد. عایق پرلیتی در قسمت زیرین کف اتاق سطوح آسفالت و کفهای چوبی جهت تراز کردن کف و کاهش انتقال صدا از طبقات و از کف به دیوار و از سیستم لوله های کف به کار می رود. در کفهایی که از بتن ساخته می شوند، معمولاً از پرلیت استفاده شده و اجرا بدین صورت است که عایق پرلیتی را بر روی سطوح مورد نظر ریخته و به ضخامت مناسبی تسطیح و با مقوای نازک کرکره ای یا مقواهای سبک و یک لایه کاغذ روغنی می پوشانند.پرلیت منبسط در تهیه ملات بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پرلیت جهت سبک نمودن و به عنوان عامل بازدارنده هوا و کمک به عایق و مقاوم نمودن ملات سیمان در مقابل جذب رطوبت به ملات افزوده می شود. همچنین پمپاژ ملات سیمان را به ارتفاعات ساختمان تسهیل می نماید.وجود حبابهای ریز هوا تراکم ملات بتن را کاهش داده و در نتیجه مقدار محصول افزایش و چگالی بتن کاهش می یابد.
انبساط پرلیت
پرلیت در دمای 1100- 700 نرم گشته و تا 20 برابر حجم اولیه خود منبسط میشود و از حالت سنگ با دانسیته Kg/m[SUP]3[/SUP]1200-950 به ماده ای سفید برفکی و سبک با دانسیته Kg/m[SUP]3[/SUP] 180-40 تبدیل میشود. پرلیت منبسط شده بمیزان 3/0-1/0 درصد در آب، 1 درصد در اسیدسولفوریک و 90 درصد در محلول هیدروکسید سدیم %50 حل میشود.
 
آخرین ویرایش:

claccik39

عضو جدید
مشخصات عمومی و کلی پرلیت
پرلیت ماده ای معدنی بر پایه شیشه از سنگ آتشفشانی (با ژنز ماگمائی) و با ترکیب ریولیتی است که در محیط آبی و با انجماد سریع ماگمای اسیدی (گدازه آتشفشان) بصورت آمورف (غیر کریستالی) تشکیل شده است و نزدیک به 75 درصد آن اکسید سیلیسیم است. بطور کلی پرلیت حاوی حدود 20 درصد کوارتز و بقیه فلدسپات و مقدار کمی میکا و در بعضی مواقع کانیهای فرومنیزین می باشد. پرلیت دارای ژنز ماگمائی است و بیشتر پرلیت های مرغوب به دوران سوم و چهارم زمین شناسی تعلق دارند.

پرلیت ماده ای معدنی بر پایه شیشه از سنگ آتشفشانی (با ژنز ماگمائی) و با ترکیب ریولیتی است که در محیط آبی و با انجماد سریع ماگمای اسیدی (گدازه آتشفشان) بصورت آمورف (غیر کریستالی) تشکیل شده است و نزدیک به 75 درصد آن اکسید سیلیسیم است. بطور کلی پرلیت حاوی حدود 20 درصد کوارتز و بقیه فلدسپات و مقدار کمی میکا و در بعضی مواقع کانیهای فرومنیزین می باشد. پرلیت دارای ژنز ماگمائی است و بیشتر پرلیت های مرغوب به دوران سوم و چهارم زمین شناسی تعلق دارند. پرلیت در اثر آلتره شدن به مونتموریولیت، اوپال و کلسدونی تبدیل میگردد. این کانی بطور گسترده در مناطق آتشفشانی عهد حاضر و جوان و بطور محدود در ترشیر یا آتشفشانهای جوان ریولیتی یافت می شود. ذخائر پرلیت منحصر به آتشفشانهای عهد حاضر است. عمده پرلیت دارای ترکیب ریولیتی است. پرلیت های با بافت شیشه ای در گاهی موارد در برگیرنده آبسیدین هستند که نشانه ای از تبدیل سنگ نخستین به پرلیت است. پرلیت در مقایسه با آبسیدین از آب بیشتری در ترکیب خود برخوردار است ولی درصد عناصر دیگر آنها بسیار به هم نزدیک است. با اندازه گیری نسبتهای ایزوتوپی مشخص شده است که بخش اعظم آب پرلیت منشاء جوی دارد.
نام پرلیت از لغت فرانسوی به معنی صدف گرفته شده است که ناشی از شکل ظاهری سنگ بصورت رگه های باریک متحد المرکز در مقطع میباشد. این رگه ها با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت هستند و در واقع مربوط به سرد شدن گدازه و آبگیری بعد از آن هستند. خروج مواد آتشفشانی اسیدی از دهانه آتشفشان همراه با کاهش فشار بوده و لذا گازهای حل شده آزاد و پومیس متخلخل را باعث میگردد. در نواحی زیرین که فشار بالاتر است بخار آب در سنگ باقی مانده و سپس با آبگیری ثانویه پرلیت حاصل میگردد. توده های پرلیت بیشتر بصورت جریانها، دایکها، سیلها، گنبدها و در حاشیه خارجی توده های کم عمق سنگهای آتشفشانی دیده میشوند.
به دلیل وجود 2 تا 6 درصد آب ترکیبی در آن با حرارت دادن سریع (شوک حرارتی) در دمای°C 1100-870 افزایش حجم شدیدی معادل 4 تا 20 برابر بر اساس نوع و ترکیب شیمیائی و شرایط انبساط خواهد داشت و ماده پفکی با دانسیته حدود kg/m[SUP]3[/SUP] 100-50 ایجاد خواهد شد. همچنین خروج آب ترکیبی باعث تولید حباب‌های ریز بسیار زیادی در آن می‌شود. از نظر سنگ شناسی آبسیدین، پرلیت و پیچستون شیشه های ولکانیکی با ترکیب سیلیسی هستند که به ترتیب دارای 1 تا 2 درصد آب، 2 تا 5 درصد آب و 5 تا 10 درصد آب میباشند. برخی از محققین معتقدند که پرلیت از هیدراتاسیون آبسیدین حاصل گردیده است و آب موجود در آن بصورت مولکولی و هیدروکسیل است. از عوامل مهم در انبساط سریع سنگ در مرحله فرآوری مربوط به میزان آب ترکیبی است. بخشی از این آب در مرحله تشکیل و بخشی پس از آن در اثر تماس آبهای زیرزمینی و بین حفره ای وارد شده است که نسبت این دو به میزان فراوانی اکسید کلسیم و منیزیم بستگی دارد. آبگیری ثانویه در امتداد مسیر حرکت آب و ابتدا در امتداد درزه و شکافها و خلل و فرج انجام می پذیرد و باعث جدایش بخش هیدراته و غیر هیدراته شده و منجر به گسترش شکافهای اولیه میگردد. این شکافها خود برای استمرار این فرایند بکار رفته و منجر به گسترش آبگیری میگردند و بدین ترتیب شکافهای متحد المرکز ایجاد می شود. از آنجائی که نوع آب موجود و مقدار و شرایط ایجاد آن و غلظت شیشه و تغییرات آن در درجه حرارت های مختلف از مهمترین عوامل در شدت انبساط پرلیت است برای تولید پرلیت منبسط شده بایستی آزمایشات دقیقی از مواد خام معدنی بعمل آید. این آزمایشات شامل مطالعه مقدار انبساط پرلیت بر اساس دانه بندی و دما می باشد. بر این اساس میتوان گفت که میزان قلیائی بودن ناشی از حضور CaO و MgO در انبساط و کیفیت پرلیت بسیار مهم است. پرلیت خام دارای دانسیته حدود kg/m[SUP]3[/SUP] 2400-220 و سختی 5/5 تا 7 موس است که بسیار شکننده و دارای خرد شوندگی بالائی میباشد. پرلیت به رنگ های خاکستری روشن یا خاکستری متمایل به سبز، سیاه روشن تا تیره، قهوه ای و حتی سبز دیده میشود که پس از انبساط برنگ سفید خواهد شد. پرلیت خام دارای جلای چرب و بافت شیشه ای و از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است و با گذشت زمان شروع به تبلور می کنند و سپس خاصیت اصلی خود را از دست می دهند. این کانی بسهولت تحت تأثیر هوا زدگی قرار گرفته و به کائولنیت، زئولیت و مونت موریلونیت تبدیل میگردد. پرلیت ها علی رغم داشتن خصوصیات متفاوت بطور عمده از یک ماگمای اسیدی نشأت گرفته اند. آزمایشات انجام گرفته بر روی پرلیت نشان میدهد که بیشترین آب موجود بصورت ترکیبی بوده و مقدار کمی از آن بصورت هیدروکسید میباشد. پرلیت در محیط های قلیائی داغ کاملاٌ حل میشود اما در هیدروکسید سدیم نیمه محلول و در اسید های ضعیف و آب به مقدار کمی حل می شود. در جدول 4-1 ترکیب عمومی پرلیت آمده است.
جدول 4-1 ترکیب عمومی پرلیت.
آب ترکیبی
TiO[SUB]2[/SUB]
MgO
Fe[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]
CaO
Na[SUB]2[/SUB]O
K[SUB]2[/SUB]O
Al[SUB]2[/SUB]O[SUB]3[/SUB]
SiO[SUB]2[/SUB]
5/2
3/0-2/0
5/0-1/0
5/1-5/0
2-5/0
4-9/2
4/5
17/11
76/72


پرلیت منبسط شده به دلیل دارا بودن ضریب هدایت حرارتی پائین و خاصیت جذب صوت نیز دارای کاربرد‌های ویژه ای می‌باشد. ذرات پرلیت با سیمان پرتلند و آب ترکیب می‌شود و بتن بسیار سبک تولید می‌گردد که می‌توان برای مصارف سقف سبک و تولیدات پیش‌ساخته از آن استفاده نمود. علاوه بر این در کشاورزی بعنوان جاذب و نگهدارنده رطوبت و همچنین تأمین کننده مینرال‌های گیاهی، در صنایع غذائی و مخصوصاً شرکت‌های آبمیوه و نوشابه‌سازی و داروسازی و روغن نباتی بعنوان فیلتر و در پزشکی از این ماده معدنی استفاده می‌شود. در حفر چاهای نفت نیز از پرلیت استفاده می‌شود. تاکنون بیش از 1500 نوع مصرف در صنعت را می‌توان برای پرلیت نام برد که این کاربرد در حال افزایش است. کاربرد پرلیت بسرعت رو به افزایش است. به دلیل ارزانی قیمت سوخت‌های فسیلی در ایران قیمت پرلیت فرآوری شده ارزان است و این یک مزیت نسبی تلقی می‌شود. پرلیت یک سیلیکات طبیعی می‌باشد لذا خنثی و دارای PH برابر با 7 است. بتن
بررسی‌های علمی و عملی برای اکتشاف ذخائر پرلیت ایران در سال 1375 در منطقه آذربایجان شرقی بویژه مناطق خلخال و میانه که دارای رخنمون‌هائی از ذخائر پرلیت بودند آغاز گردید. این بررسی‌ها منجر به کشف ذخائر عظیمی از پرلیت در مناطق شرق جاده میانه تبریز، ناحیه سفید خانه در 46 کیلومتری شمال شرقی میانه و نقاط دیگری در آن ناحیه گردید. از میان ذخائر کشف شده منطقه سفید‌خانه به دلیل کیفیت و ذخیره مناسب و موقعیت استخراجی به منظور بررسی‌های تفصیلی انتخاب شد. این معدن دارای ظرفیتی در حدود 50 میلیون تن است. بررسی‌های مینرالوژی نشان داده است که ساختار کریستالی آن از ذرات آتشفشانی خاکستری کمرنگ با اندازه‌های کمتر از 1 سانتی‌متر تشکیل شده‌ است که براحتی خرد می‌شوند. پولک‌های از جنس میکا تا حداکثر 2 میلی‌متر در این نمونه‌ها دیده می‌شود. خواص شیمیائی آن در محدوده ریولیت تا آندزیت متغیر است و دارای بیش از SiO[SUB]2[/SUB]% 70 می‌باشد. ضریب شکنندگی ذرات 5/1 است که به دلیل وجود ریولیت می‌باشد.
زمین شناسی و پراکندگی پرلیت در ایران
بررسی‌های اکتشافی فعلی نشان داده است که عمده معادن پرلیت ایران در نواحی جنوب باختری فردوس بر روی ولکانیک های پالئوژن، در ناحیه سه چنگکی، منطقه آذربایجان شرقی بویژه شهرستان میانه، در شرق ایران در چهار گوشهای گناباد-قائن، در پیرامون بیرجند، فردوس و طبس و در نهایت در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان نائین و کاشان واقع شده است. همراه بودن پرلیت های کشف شده در ایران با آلونیت، زئولیت و کائولینیت بخصوص در ناحیه آذربایجان وابستگی پرلیت ها را به سنگ های آتشفشانی ترشیری و دگرسانی آنها نشان می دهد با توجه به اینکه توده های پرلیت بیشتر بصورت جریانها، دایک ها، سیلها، گنبد ها و در حاشیه خارجی توده های کم عمق سنگ های آتشفشانی دیده می شوند، لذا این ذخائر بصورت پیوسته نیستند. ذخائر اقتصادی پرلیت بر مبنای جریانات توده ای ماگما که مناطق وسیعی را در بر گرفته اند بوده و به روش روباز قابل استخراج هستند. البته بر اساس مطالعات زمین‌شناسی امکان حضور پرلیت در مناطق دیگری از کشور نیز وجود دارد که مطالعات مربوطه در حال انجام می‌باشد. هم اکنون چندین واحد فرآوری پرلیت در سطح کشور راه‌اندازی شده که در حال گسترش می‌باشند. فرآوری پرلیت با استخراج ماده خام از معدن آغاز می‌شود و پس از عملیات خردایش و دانه‌بندی به محل کوره‌های انبساط انتقال می‌یابند. ابتدا گرمایش اولیه تا دمای حدود ˚C 350 صورت می‌گیرد. سپس پرلیت خام گرم شده به کوره قائم که منبع حرارتی آن گازوئیل یا گاز است منتقل می‌گردد. در این کوره گرمایش بصورت شوک حرارتی تا دمای ˚C1100 انجام می‌گیرد. در این عملیات آب ترکیبی از ذرات پرلیت خارج شده و به میزان 10 تا 20 برابر منبسط می‌گردند. این ذرات سفید رنگ با سطحی مخملی توسط جریان هوا از کوره خارج و پس از دانه‌بندی به سیلوهای بسته بندی منتقل می‌گردند. یک کوره با ظرفیت 1 تن در ساعت قادر به تولید 5 تا 8 متر مکعب پرلیت منبسط شده در ساعت خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در مورد مشخصات پرلیت در سایتwww.Perlite.org قابل دستیابی است. پرلیت بعنوان عایقهای کنترل حرارتی و برودتی برای نگهداری دماهای زیر صفر در تانکهای اتیلن پتروشیمی، کاربردهای فراوانی دارد. تاکنون پرلیت مورد نیاز صنایع داخلی از کشورهای ایتالیا و چین وارد شده که هزینه حمل آن نیز بسیار بالا بوده است. پرلیت یک ماده سبک و جاذب آب است که در ایجاد گلخانه‌های سبک و کنترل دماهای بسیار بالا بخصوص در صنایع مرتبط و پتروشیمی کاربردهای فراوانی دارد.

بررسی وضعیت پرلیت در جهان و ایران
مهمترین مشخصات پرلیت شامل چگالی کم، رسانائی ضعیف، خنثی بودن، غیر قابل احتراق بودن، سختی کم، درخشندگی خوب و قابلیت جذب ارتعاش باعث کابرد آن در صنایع گوناگون گردیده است. اگرچه بیشتر مصارف پرلیت بصورت منبسط شده است اما در برخی مواقع با توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیائی پرلیت خام از آن برای مصارفی از قبیل صنایع ریخته گری، ساینده ها، سنگ های تزئینی و بعنوان منبع سیلیس استفاده می شود. مهمترین مصارف پرلیت فرآوری شده بشرح ذیل است:
مصالح ساختمانی برای تولید قطعات پیش ساخته، پلاسترهای معمولی ساختمان، عایق های پرکننده، آجرهای عایق صدا.
باغبانی بصورت هیدروپونیک، اصلاح خاک و چمن، عامل رشد گیاهان و تولید بذر.
مصارف صنعتی بصورت پرکننده، عایق حرارتی، نسوز، مواد منفجره، جذب کننده، رنگ سازی، پلاستیک، لاستیک و گل حفاری.
کمک صافی و فیلترها در صنایع شیمیائی مربوط به تولید و تصفیه شکر، داروسازی، نوشیدنی ها و تصفیه آب.
در کشاورزی بعنوان عامل حاصلخیزی، ضد آفت، علف کش و خوراک دام.
از پرلیت منبسط شده برای تهیه صافی های مختلف جهت جدا کردن باکتری ها و جلبک ها در تصفیه خانه های آب نیز استفاده می شود. از پودر پرلیت در تهیه آنتی بیوتیک ها در داروسازی استفاده میشود. در کابردهای عایق حرارتی از مخلوط پرلیت و آزبست و یک ماده چسباننده مانند گچ استفاده شده و صفحات پرلیتی ساخته می شود. این صفحات ضمن برخورداری از وزن کم بصورت عایق های خوب حرارتی و صوتی عمل مینمایند. در بعضی مواقع از صفحات پرس شده پرلیت و آزبست جهت جذب صوت استفاده می گردد. پرلیت خام در متالورژی بعنوان روباره بر روی مذاب در پاتیل ریخته می شود تا ضمن کاهش افت دما و جلوگیری از اکسیداسیون مذاب، باعث تسهیل در جمع آوری سرباره گردد. از پرلیت منبسط شده در مخلوط ماسه ریخته گری نیز جهت سهولت واپاشی قالب پس از ریخته گری استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل خواص حرارتی باعث عایق شدن بیشتر مواد قالب گیری می گردد و از طرف دیگر عبور گاز را افزایش میدهد تا امکان خروج گازهای متصاعد شده در ضمن ریخته گری افزایش یابد. از پرلیت منبسط برای عایق کاری در دمای پائین مانند تانکرهای اکسیژن، نیتروژن، آرگون و گاز طبیعی مایع نیز استفاده می شود. دمای این گازهای مایع تا Cº 270- برای هلیم می باشد که پرلیت برای عایق بندی آن مناسب است. از پرلیت منبسط شده در تولید برخی مواد منفجره بعنوان عامل ایجاد تخلخل استفاده می شود.
یکی دیگر از مصارف عمده پرلیت ، استفاده از آن به عنوان کمک صافی در پالایش انواع مختلف مایعات از قبیل فاضلاب صنعتی کارخانجات، مشروبات الکلی و غیر الکلی، شکر، روغن، آب میوه، آب آشامیدنی و مواد شیمیایی می باشد. تخلل زیاد و عدم ترکیب شیمیایی با موادی که تصفیه می شوند از مزایای عمده کمک صافیهای پرلیتی است که حتی قادر به صاف کردن مواد ژلاتینی با سرعت نسبتاً بالا می باشد و از نظر چگالی کمک صافی های پرلیتی 20 تا 50 درصد سبکتر از سایر فیلترها بوده و در نتیجه قادر به تصفیه اجزاء کمتر از میکرون نیز می باشد. اینها عواملی هستند که باعث چربش کمک صافیهای پرلیتی به کمک صافی هایی از جنس آزبست، بنتونیت، سلولز و دیاتومیت می گردند. در ضمن به دلیل استریل و خنثی بودن دارای بیشترین کاربرد در فیلتراسیون مایعات غذایی، صنایع نوشابه سازی و داروسازی می باشند.
پرلیت از حفرات میکروسکوپی تشکیل شده است و از نظر شیمیایی خنثی بوده و در برابر حمله موریانه و جانوران موذی مقاوم است. علاوه بر این با توجه به خصوصیات دیگر از آن یک عایق و مصالح ساختمانی سبک ساخته شده است (ملات و گچ ، عایق کاری زیر سقف، پوشش دودکش، آجر نسوز، عایق کردن لوله و ...)
چگالی کم پرلیت منبسط شده در گچ کاری دیوار و گچبری سبب کاهش انقباض و وزن و افزایش مقاومت در برابر آتش و خاصیت عایق بودن آن می شود.
معمولاً پرلیت به دلیل داشتن خواصی نظیر چگالی پایین، خاصیت نارسانایی حرارتی و صوتی و مقاومت در برابر حریق و رطوبت در ساختمان سازی استفاده می شود و در اغلب موارد پس از مخلوط شدن با سایر مواد به مصرف می رسد. کاربرد محصولات پرلیتی اغلب در سقف ها، دبوارها، پشت بام ها، کف ساختمان ها، پی و نماها بوده و عمده ترین مصرف آن در ساختمانسازی، مربوط به قطعات پیش ساخته می باشد.
امروزه یکی از علل افزایش مصرف پرلیت، عایق سازی صوتی ساختمانها توسط پرلیت می باشد. در تولد آجرهای عایق صوتی از پرلیت منبسط شده استفاده می شود که سبک وزن و با دوام بوده و در مقابل حریق نیز مقاوم هستند. پرلیت در این نوع کاشیها با مخلوطی از بنتونیت و کائولن و با پوشش سرامیک متصل و پخته می شود.
بتن سبک حاوی پرلیت منبسط شده و سیمان پرتلند اغلب در ساختمان سازی و به خصوص در سدسازی به کار برده می شود.تصور می گردد که بتن های سبک پرلیتی نسبت به سایر مواد عایق به کار رفته در سد و پشت بامها از مقاومت در برابر باد و حریق بیشتری برخوردار است. افزودن قطعات عایق پلی استرین به بتن پرلیتی می تواند به طور اقتصادی مقاومت حرارتی کل سیستم را به حداکثر برساند. همچنین بتنهای پرلیتی می توانند در ساختمانهای جدید و سیستمهای سقف مجدد و شیبهایی که بتواند آب موجود در پشت سقف را جاری سازد، به کار می روند.
بتن هم می تواند در محل به صورت ناپیوسته مخلوط گردد و هم می تواند در حین حمل توسط کامیون به محل مصرف داخل تانک در حال گردش مخلوط گردد و بتن مخلوط شده در داخل اکیپ دمپ شده و توسط جرثقیل به افق مورد نظر رسانده می شود. همچنین می توان بتن را توسط پمپ به محل مورد نظر رساند. پس از 3 روز تحت شرایط هوای نرمال، بتن پرلیتی حاوی چند لایه عایق و غشای محافظ هوا می شود.
از آنجا که پرلیت منبسط شده فاسد نشدنی، غیر آتشگیر و خنثی می باشد، در عایق کاری لوله ها و سیستمهای الکتریکی کف ساختمانها کاربرد داشته و هیچگونه ضایعه ای در این تأسیسات ندارد. عایق پرلیتی در قسمت زیرین کف اتاق سطوح آسفالت و کفهای چوبی جهت تراز کردن کف و کاهش انتقال صدا از طبقات و از کف به دیوار و از سیستم لوله های کف به کار می رود. در کفهایی که از بتن ساخته می شوند، معمولاً از پرلیت استفاده شده و اجرا بدین صورت است که عایق پرلیتی را بر روی سطوح مورد نظر ریخته و به ضخامت مناسبی تسطیح و با مقوای نازک کرکره ای یا مقواهای سبک و یک لایه کاغذ روغنی می پوشانند.
پرلیت منبسط در تهیه ملات بتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پرلیت جهت سبک نمودن و به عنوان عامل بازدارنده هوا و کمک به عایق و مقاوم نمودن ملات سیمان در مقابل جذب رطوبت به ملات افزوده می شود. همچنین پمپاژ ملات سیمان را به ارتفاعات ساختمان تسهیل می نماید.
وجود حبابهای ریز هوا تراکم ملات بتن را کاهش داده و در نتیجه مقدار محصول افزایش و چگالی بتن کاهش می یابد.
انبساط پرلیت
پرلیت در دمای 1100- 700 نرم گشته و تا 20 برابر حجم اولیه خود منبسط میشود و از حالت سنگ با دانسیته Kg/m[SUP]3[/SUP]1200-950 به ماده ای سفید برفکی و سبک با دانسیته Kg/m[SUP]3[/SUP] 180-40 تبدیل میشود. پرلیت منبسط شده بمیزان 3/0-1/0 درصد در آب، 1 درصد در اسیدسولفوریک و 90 درصد در محلول هیدروکسید سدیم %50 حل میشود.
 

Similar threads

بالا