[مصالح ساختمانی] سيمان

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
1 - سيمان پرتلند نوع 1 ( سيمان پرتلند معمولى ) - ( P.C-type I )
در مواردى به کار مى رود که هيچ گونه خواص ويژه مانند ساير انواع سيمان مورد نظر نيست.

2 - سيمان پرتلند نوع 2 - ( P.C-type II )
براى استفاده عمومى و نيز استفاده ويژه در مواردى که گرماى هيدراتاسيون متوسط مورد نظر است.

3 - سيمان پرتلند نوع 3 - ( P.C-type III )
براى استفاده در مواقعى که مقاومت هاى بالا در کوتاه مدت مورد نظر است.

4 - سيمان پرتلند نوع 5 - (P.C-type V)
در مواقعى که مقاومت زياد در مقابل سولفات ها مورد نظر باشد استفاده مى شود.

5 - سيمان سفيد - ( White Cement )
براى استفاده در سطح ساختمان ها و مواقعى که استفاده از سيمان هاى بدون رنگ با مقاومت هاى بالا مورد نياز باشد از اين سيمان در توليد انوع سيمان هاى رنگى استفاده مى شود.

6 - سيمان سرباره اى ضد سولفات - ( SR.slag Cement )
در مواقعى که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و يا حرارت هيدراتاسيون متوسط مورد نظر است استفاده مى گردد.

7 - سيمان پرتلند - پوزولانى - ( P.P. Cement )در ساختمان هاى بتنى معمولى و بيشتر در مواردى که مقاومت متوسط در مقابل سولفات ها و حرارت هيدراتاسيون متوسط مورد نظر باشد استفاده مى شود.

8 - سيمان پرتلند - آهکى - ( P.K.Z. Cement )
اين نوع سيمان در تهيه ملات و بتن در کليه مواردى که سيمان پرتلند نوع 1 بکار مى رود قابل استفاده است . دوام بتن را در برابر يخ زدن ، آب شدن و املاح يخ زا و عوامل شيميايى بهبود مى دهد.

9 - سيمان بنائى - ( Masonry Cement )
براى استفاده در مواقعى که ملات بنائى با مقاومت هاى کمتر از سيمان پرتلند نوع 1 مورد نياز است.

10 - سيمان نسوز 450 - ( Rf Cement 450 )
حاوى بيش از %40 Al2O3 با اتصال هيدروکسيلى و فازهاى کلسيم آلومينات ، براى مصرف به عنوان ماده نسوز در
صنايع حرارتى استفاده مى شود .

11 - سيمان نسوز 500 - ( Rf Cement 500 )
حاوى بيش از %70 Al2O3 با اتصال هيدروکسيلى و فازهاى CA2 ، CA براى مصرف به عنوان ماده نسوز با درصد خلوص بالا در صنايع حرارتى و اتمسفرهاى CO.H2 به کار مى رود .

12 - سيمان نسوز 550 - ( Rf Cement 550 )
حاوى بيش از %80 Al2O3 با اتصال هيدروکسيلى و آلومينات کلسيم به عنوان ترکيب اصلى، داراى نسوزندگى و خواص
ترمومکانيکى بالا و کاربردهاى ويژه نسوز مانند اتمسفرهاى احياى هيدروژن .

13 - سيمان هاى چاه نفت
اين سيمان ها براى درزگيرى چاه هاى نفت به کار مى روند . عمده اين نوع سيمان ها ديرگير بوده و در برابر دماها و فشارهاى بالا مقاوم مى باشند . اين سيمان ممکن است در حفر چاه هاى آب و فاضلاب نيز به مصرف برسد .

14 - سيمان هاى پرتلند ضد آب
اين سيمان به رنگ سفيد ، خاکسترى توليد مى شود . اين نوع سيمان ، انتقال مويينه آب را تحت فشار ناچيز يا بدون فشار ، کاهش مى دهد ولى جلوى انتقال بخار آب را نمى گيرد.

15 - سيمان هاى با گيرش تنظيم شده
سيمان با گيرش تنظيم شده به گونه اى کنترل و ساخته مى شود که مى تواند بتنى با زمان هاى گيرش از چند دقيقه تا يک ساعت توليد کند.

16 - سيمان هاى رنگى
اين سيمان ها بيشتر جنبه تزئينى و آرايشى دارند و در نماسازى سيمانى و توليد بتن نمادار به مصرف مى رسند.
 

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
سيمان

سيمان

:warn:استاندارد 389
 

پیوست ها

  • 389.rar
    529.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
استاندارد هاي سيمان

استاندارد هاي سيمان

:warn:استاندارد 1-1693
 

پیوست ها

  • 1693-1.rar
    34.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

makan_k

عضو جدید
کاربر ممتاز
استاندارد هاي سيمان

استاندارد هاي سيمان

:warn:استاندارد 2-1693
 

پیوست ها

  • 1693-2.rar
    28.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Tamochin

عضو جدید
سيمان

سيمان

[FONT=&quot]سيمان[/FONT]

[FONT=&quot]لغت سیمان از یک لغت لاتین به نام سی منت([/FONT]cement[FONT=&quot]) گرفته شده است و ماده ای است که دارای خاصیت چسبانندگی مواد را به یکدیگر دارد ودر حقیقت واسطه چسباندن است. در صنایع ساختمانی سیمان به ماده ای گفته می شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ و شن، ماسه آجر و غیره به کار می رود و ترکیبات اصلی این سیمان از موادآهکی است.

سیمانهای آهکی معمولا از ترکیبات سیلیکاتها و آلومیناتهای آهک تشکیل شده اند که هم به صورت طبیعی یافت می شوند و هم قابل تولید در کارخانجات سیمان سازی هستند.

اگرچه از زمانهای بسیار گذشته اقوام و ملل مختلف به نحوی با استفاده از سیمان در ساخت بنا سود می جستند ولی اولین بار در سال 1824 سیمان پرتلند به نام ژوزف آسپدین که یک معمار انگلیسی بود،ثبت شد.به لحاظ شباهت ظاهری و کیفیت بتن های تولید شده از سیمانهای اولیه به سنگهای ناحیه پرتلند در دورست انگلیس،سیمان به نام سیمان پرتلند معروف شد و تا به امروز برای سیمانهایی که از مخلوط نمودن و حرارت دادن مواد آهکی و رسی و مواد حاوی سیلیس، آلومینا و اکسید آهن و تولید کلینکر و نهایتا آسیاب نمودن[/FONT]


[FONT=&quot]کلینکر به دست می آید،استفاده میشود.

[/FONT]
[FONT=&quot]اساسا سیمان با آسیاب نمودن مواد خام از قبیل:سنگ و [/FONT]

[FONT=&quot]آهک و آلومینا و سیلیسی که به صورت خاک رس و یا سنگهای رسی وجود دارد و مخلوط نمودن آنها با نسبت های معین و با حرارت دادن در کوره های دوار تا حدود 1400درجه سانتی گراد بدست می آید. در این مرحله مواد در کوره تبدیل به گلوله های تقریبا سیاه رنگی می شوند که کلینکر نامیده می شود.کلینکر پس از سرد شدن با مقداری سنگ گچ به منظور تنظیم گیرش مخلوط و آسیاب شده و پودر خاکستری رنگی حاصل می شود که همان سیمان پرتلند است. با توجه به نوع و کیفیت مواد خام،سیمان با دو روش عمده تر و خشک تولید می شود. ضمن اینکه روشهای دیگری نیز وجود دارد.البته امروزه عمومـا از روش خشک در تولید سیمان استفاده می شود مگر در مواردی که مواد خام،تولید روش تر را ایجاد نماید. زیرا در روش خشک انرژی کمتری برای تولید مورد نیاز است.

[/FONT][FONT=&quot]ترکیبات شیمیایی سیمان: [/FONT]


[FONT=&quot]مواد خام مورد مصرف در تولید سیمان در هنگام پخت با هم واکنش نشان داده و ترکیبات دیگری را به وجود می آورند. معمولا چهار ترکیب عمده به عنوان عوامل اصلی تشکیل دهنده سیمان در نظر گرفته می شوند که عبارتند از: [/FONT]

[FONT=&quot]سه کلسیم سیلیکات (3[/FONT]CaO))((SiO[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]=[/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot]) [/FONT]





[FONT=&quot]دو کلسیم سیلیکات ( 2[/FONT]CaOSiO[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]=[/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot]) [/FONT]

[FONT=&quot]سه کلسیم آلومینات (3[/FONT]CaOAl[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT][FONT=&quot]=[/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]A[FONT=&quot]) [/FONT]

[FONT=&quot]چهار کلسیم آلومینو فریت [/FONT]

[FONT=&quot](4[/FONT]CaOAl[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT]Fe[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT][FONT=&quot])


که اختصارا اکسید های [/FONT]CaO[FONT=&quot] را با [/FONT]c [FONT=&quot]،[/FONT]SiO[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot] را با [/FONT]S [FONT=&quot]،[/FONT]Al[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT][FONT=&quot] را با [/FONT]A[FONT=&quot] و [/FONT]Fe[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT][FONT=&quot] را با [/FONT]F[FONT=&quot] نشان می دهند.سیلیکاتهای [/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot]و [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot] مهمترین ترکیبات سیمان در ایجاد مقاومت خمیر سیمان هیدراته می باشند.در واقع سیلیکاتها در سیمان، ترکیبات کاملا خالصی نیستند بلکه دارای اکسید های جزئی به صورت محلول جامد نیز می باشند.این اکسید ها اثرات قابل ملاحظه ای در نحوه قرار گرفتن اتمها، فرم بلوری و خواص هیدرولیکی سیلیکاتها دارند.

ترکیبات دیگری نیز در سیمان وجود دارند که از نظر وزن قابل ملاحظه نیستند ولی تأثیرات قابل ملاحظه ای درخواص سیمان دارند که عمدتا
عبارتند از: [/FONT]MgO[FONT=&quot]،[/FONT]TiO[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]،[/FONT]Mn[FONT=&quot]2[/FONT]O[FONT=&quot]3[/FONT][FONT=&quot]،[/FONT]K[FONT=&quot]))2[/FONT]O[FONT=&quot]،[/FONT]((NaO[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]، که اکسیدهای سدیم و پتاسیم به نام اکسید های قلیایی شناخته شده اند. آزمایشها نشان داده است که این قلیائیها با بعضی از سنگدانه ها واکنش نشان داده اند و حاصل این واکنش باعث تخریب بتن شده است.البته قلیائی ها در مقاومت بتن نیز اثر دارند.

[/FONT]




[FONT=&quot]وجود سه کلسیم آلو مینات ([/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]A[FONT=&quot]) در سیمان نقش عمده ای در مقاومت سیمان به جزء در سنین اولیه ندارند و در برابر حملات سولفاتها که منجر به سولفوآلومینات کلسیم می شود نیز مشکلاتی به بار می آورد،اما وجود آن در مراحل تولید،ترکیب آهک،و سیلیس را تسهیل می کند.

میزان [/FONT]C[FONT=&quot]4[/FONT]AF[FONT=&quot] در سیمان هم در مقایسه با سه ترکیب دیگر کمتر است و تأثیر زیادی در رفتار سیمان ندارند ولی در واکنش با گچ، سو لفو فریت کلسیم را می سازد و وجود آن به هیدراسیون سیلیکاتها شتاب می بخشند.

مقدار و اندازه واقعی اکسید ها در ترکیبات انواع سیمان،مختلف است.البته باقی مانده نا محلول که عمدتا از نا خالصی های سنگ گچ حاصل می گردد نیز اندازه گیری می شود.تا حدود 5/1 درصد وزن در سیمان مجاز است.افت حرارتی که دامنه کربناسیون و هیدراسیون آهک آزاد و منیزیم آزاد را در مجاورت هوا نشان می دهد نیز تا حدود 3 الی 4 در صد وزن سیمان اندازه گیری می شود.

[/FONT][FONT=&quot]هیدراسیون سیمان: [/FONT]


[FONT=&quot]
ماده مورد نظر ما ملات یا خمیر سیمان است که با اختلاط آب و پودر سیمان ماده چسباننده ای می شود.در واقع سیلیکاتها و آلومیناتهای سیمان در مجاورت آب محصولی [/FONT]




[FONT=&quot]هیدراسیونی را تشکیل میدهند که کم کم با گذشت زمان جسم سختی به وجود می آید.

دو ترکیب عمده سیلیکاتی سیمان در مجاورت آب محصولی هیراسیونی را تشکیل می دهند که کم کم با گذشت زمان جسم سختی به وجود می آید.

دو ترکیب عمده سیلیکاتی سیمان یعنی [/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot]و [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot] عوامل عمده سخت شدن سیمان هستند و عمل هیدراسیون روی [/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot] سریعتر از [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot] انجام می گیرد .

[/FONT]


[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]حرارت هیدراسیون: [/FONT]


[FONT=&quot]همانند هر واکنش شیمیایی،هیدراسیون ترکیبات سیمان نیز حرارت زا است و به میزان حرارتی که در هر گرم از سیمان هیدراته در اثر هیدراسیون در دمای معینی تولید مگردد، حرارت هیدراسیون گفته می شودو به روشهای مختلفی قابل اندازه گیری است.درجه حرارت و دمائی که در آن عمل هیدزاسیون انجام می شود تأثیر قابل ملاحظه ای در نرخ حرارت تولید شده است،دارد.

برای سیمانهای پرتلند معمولی حدود نصف کل حرارت تا سه روز و حدود
4/3حرارت تا حدود 7 روز و تقریبا 90 در صد حرارت در 6 ماه آزاد می شود . در واقع حرارت هیدراسیون بستگی به ترکیب شیمیایی سیمان دارد و تقریبا برابر است با [/FONT]




[FONT=&quot]مجموع حرارتهای ایجادشده یکایک ترکیبات خالص سیمان اگر به صورت جداگانه هیدراته شود.

هر گرم از سیمان تقریبا 120 کالری حرارت آزاد می کند.چون هدایت حرارتی بتن کم است لذا حرارت می تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل نماید.از طرف دیگر حرارت تولید شده به وسیله هیدراسیون سیمان می تواند از یخ زدن آب در لوله های موئینه بتن تازه ریخته شده جلوگیری نماید.بنابراین آگاهی به خواص حرارت زایی سیمان می تواند در انتخاب نوع مناسب سیمان برای هدف مشخصی مفید باشد.

همانطور که گفته شد نقش اصلی در مقاومت سیمان [/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot] و [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot] ایفا می کنند و[/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot] در 4 هفته سنین اولیه و [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]S[FONT=&quot] پس از آن مقاومت سیمان را ایجاد می کنند. نقش این دو ترکیب در مقاومت سیمان پس از یک سال تقریبا مساوی میشود.


[/FONT]


[FONT=&quot]آزمایشهای سیمان : [/FONT]

[FONT=&quot]به لحاظ اهمیت کیفیت سیمان در ساختن بتن،معمولا تولید کنندگان آزمایش های متعدد و استاندارد شده ای را برای کنترل کیفیت سیمان انجام میدهند و بعضا نیز مصرف کنندگان برای اطمینان خاطر،خواص سیمان تولید شده را از کارخانجات درخواست می کنند و گاها نیز آزمایشهائی انجام میدهند.

خواص فیزیکی سیمان عمدتا عبارتست از نرمی سیمان، گیرش سیمان، سلامت سیمان ومقاومت سیمان.


[/FONT]


[FONT=&quot]نرمی سیمان : [/FONT]

[FONT=&quot]از آنجا که هیدراسیون از سطح ذرات سیمان شروع می شود،مساحت تمامی سطح سیمان موجود در هیدراسیون شرکت دارند.بنابراین نرخ هیدراسیون بستگی به ریزی سیمان دارد و مثلا برای کسب مقاومت سریعتر نیز به سیمان نرم تر یا ریزتر می باشد.اما باید توجه داشت که همیشه یک سیمان نرم از نظر اقتصادی و فنی مقرون به صرفه نیست.زیرا هزینه آسیاب کردن و اثرات بیش از حد نرم بودن سیمان بر خواص دیگر آن مانند نیاز بیشتر به گچ برای تنظیم گیرش،کار آیی بتن تازه و سایر موارد نیز باید مد نظر باشد. نرمی یکی از خواص عمده سیمان است که معمولا در استانداردها با سطح مخصوص تعیین می شود.([/FONT]m[FONT=&quot]2[/FONT][FONT=&quot]/[/FONT]kg[FONT=&quot]).روشهای متداول و متفاوتی برای تعیین نرمی سیمان در دنیا به کار گرفته می شود.استاندارد ملی ایران به شماره 390 تعیین نرمی سیمان را مشخص می کند.


[/FONT]


[FONT=&quot]گیرش سیمان: [/FONT]

[FONT=&quot]کلمه گیرش،برای سفت شدن خمیر سیمان به کار برده می شود،یعنی تغییر وضعیت از حالت مایع به جامد. گیرش [/FONT]



[FONT=&quot]به علت هیدراسیون [/FONT]C[FONT=&quot]3[/FONT]S[FONT=&quot] و [/FONT]C[FONT=&quot]2[/FONT]A[FONT=&quot] با افزایش دمای خمیر سیمان اتفاق می افتد.گیرش اولیه مربوط به افزایش سریع دما و گیرش نهایی مربوط به دمای نهایی است. مدت زمان گیرش سیمان با افزایش درجه حرارت، کاهش می یابد ولی آزمایش نشان داده است که در دمای حدود 30 درجه سانتی گراد اثر معکوس را می توان مشاهده نمود.در درجات حرارت پائین،گیرش سیمان کند می شود.[/FONT]



[FONT=&quot]سیمان ‌شدن سیلیسی [/FONT]

[FONT=&quot]یکی از متداولترین انواع سیمانی شدن سیلیسی ، رشد ثانویه کوارتز است. سیمان سیلیسی در اطراف دانه کوارتز ته نشین شده و دارای پیوستگی نوری می‌باشد. بنابراین دانه و سیمان در زیر نور پلاریزه باهم خاموش می‌شوند.‌ در بیشتر موارد ، شکل اصلی دانه به توسط پوشش نازکی از اکسید آهن یا رس در بین دانه و رشد ثانویه مشخص می‌گردد. هرچند یک حاشیه رسی ضخیمتر در اطراف دانه کوارتز از ته نشینی یک رشد ثانویه با پیوستگی نوری جلوگیری می‌کند. منشا سیلس برای این نوع سیمانی شدن اغلب به انحلال فشاری نسبت داده می‌شود.

محلول‌های درون حفره‌ای از نظر سیلیس غنی می‌شود، هنگامی که بصورت فوق اشباع در آیند سپس به فرم رشد ثانویه مجددا ته‌نشین می‌کنند. رشد ثانویه کوارتز در ماسه سنگهای فاقد آثار ، انحلال فشاری ، ممکن است [/FONT]




[FONT=&quot]منعکس کننده مهاجرت قابل توجهی محلول غنی از سیلیس ، از مسافت دورتر از محل انحلال فشاری به طرف بالا باشد یا نشان دهنده منشا دیگری از سیلیس است. منابع احتمالی شامل انحلال ذرات ریز سیلیسی ، سیلیکاتهای دیگر و سیلیس بیوژنتیکی و آبهای زیرزمینی می‌باشد.

ذرات ریز سیلیسی می‌توانند از سایش دانه‌ها بویژه اگر یک ماسه سنگ بادی باشد، سرچشمه گرفته باشند. انحلال فلدسپاتها ، آمفیبولها و پیروکسن‌ها و همچنین تبدیل مونتموریونیت به ایلیت و فلدسپات به کائولینیت نیز می‌تواند سیلیس تولید کند. یکی از خواص مهمی که از سیمانی شدن ماسه سنگها به توسط کوارتز ناشی می‌شود این است که خواهند توانست بعد او در طی بعدی در مقابل اثرات فشردگی و انحلال فشاری مقاومت و پایداری نمایند. [/FONT]


[FONT=&quot]سیمانی شدن کربناته [/FONT]

[FONT=&quot]کلسیت یکی از متداول‌ترین سیمانهای موجود در ماسه سنگهاست و لیکن سایر سیمانهای کربناته‌ای که بیشتر بطور موضعی اهمیت دارند، دولومیت و سیدریت است. سیمان ممکن است به صورتهای توزیع یکنواخت تا لکه‌ای ، تا تفکیک موضعی و کنکرسیون در تغییر باشد. دو نوع سیمان کلسیتی اصلی شامل بلورهای تویکیلوتوپیک و کلسیت اسپاری دروزی می‌باشد. بلورهای تویکیلوتوپیک به صورت بلورهای منفرد بزرگ ، تاچندین سانتیمتر عرض هستند، که بسیاری از دانه‌های ماسه‌ای را دربر می‌گیرند. موزائیک‌های کلسیت دروزی از بلورهای یک اندازه‌ای تشکیل شده‌اند که حفرات بین دانه‌ها را پر می‌کنند و بطور تیپیک افزایشی در اندازه بلورها به طرف مرکز حفره اصلی را نشان می‌دهند.

بر اثر ته نشینی کلسیت ، معمولا یک جابجایی در دانه‌ها صورت می‌گیرد بطوری که به نظر می‌رسد آنها در سیمان شناورند. همچنین ممکن است کلسیت در ترک‌های درون دانه‌ها ته نشین شود و بنابراین باعث جدا شدن آنها می‌گردد. سیمانهای کلسیتی در ماسه سنگهایی که دارای مقدار زیادی دانه هستند، نظیر کوارتز آرنایت‌ها ، آرکوزها ولیت آرنیتها فراوان است. سیمانهای دولومیتی از بلورهای ریز رومبوئدری پر کننده حفرات تا موزائیک‌های درشت بی‌شکل و بلورهای پویکیلوتوپیک بزگ در تغییر است. [/FONT]


[FONT=&quot][/FONT]
 

DDDIQ

مدیر ارشد
ضرورت ها و راهکارهای تولید و مصرف سیمان بنایی

ضرورت ها و راهکارهای تولید و مصرف سیمان بنایی

ضرورت ها و راهکارهای تولید و مصرف سیمان بنایی


مقدمه :

سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف عمرانی کشور دارد. در عین حال فرآیند تولید این محصول راهبردی مشکلات عمده ای مانند مصرف انرژی بالا و آلایندگی محیط زیست را به همراه دارد.


از آنجا که صنعت سیمان یک صنعت انرژی بر بوده و بیشتر انرژی مورد استفاده در آن انرژی های تجدید ناپذیر فسیلی است، بنابراین ضروری است سیاست هایی اتخاذ شود که با حجم کلینکر ثابت، سیمان بیشتری تولید شود. یکی از این سیاست ها، تولید و به کارگیری سیمان بنایی در اجزای غیرسازه ای مسکن و ساختمان است.
 

پیوست ها

  • siman banaie.pdf
    168.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بلوک چوب سیمانی

بلوک چوب سیمانی

بلوک های چوب-سیمانی

این بلوک ها از جنس سیمانی با براده های چوب می باشند که استفاده از پانل های حاصل از این بلوک ها به عنوان جدا کننده های داخلی و خارجی ساختمان ها به شرط رعایت کلیه الزامات تدوین شده در این مرکز بلامانع است و...

روش های اجرای ساختمان های بتن مسلح با قالب ماندگار از جنس بلوک های چوبی-سیمانی

الزامات
 

پیوست ها

  • LinkClick.pdf
    281 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • LinkClick2.pdf
    67.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بررسي خواص مكانيكي و شيميايي ملات سيمان حاوي نانو سيليس در مقايسه با ملات سيمان ميكروسيليس

بررسي خواص مكانيكي و شيميايي ملات سيمان حاوي نانو سيليس در مقايسه با ملات سيمان ميكروسيليس

بررسي خواص مكانيكي و شيميايي ملات سيمان حاوي نانو سيليس در مقايسه با ملات سيمان ميكروسيليس

NANOSC02_081_231219.pdf
 

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,
[h=1]سیمان[/h] از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد




سیمان ماده‌ای چسبنده‌است که قابلیت چسبانیدن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا میباشد و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به جسم حاصل، پس از حرارت دادن کلینکر ‌گویند و از آسیاب کردن آن بهمراه مقدار مناسبی سنگ گچ سیمان تیپ های مختلف بدست می آید و همچنین اضافه نمودن پوزولان به کلینکر و گچ سیمان پوزولانی حاصل می شود . اندازه دانه های کلینکر۲۰-۵ میلی متر و رنگ آن سبز تیره میباشد.
[h=2]محتویات[/h]


[h=2]اجزای تشکیل دهنده سیمان[/h]
  • مصالح آهکی (حدود ۶۰٪ الی ۶۷٪)
  • رس (حدود ۳٪ الی ۷٪)
  • سیلیس (۱۷٪ الی ۲۷٪)
  • اکسیدهای معدنی[SUP][۱][/SUP]

[h=2]انواع سیمان[/h] سیمان پرتلند تیپ Iسیمان پرتلند تیپ IIسیمان پرتلند تیپ IIIسیمان پرتلند تیپ IVسیمان پرتلند تیپ Vسیمان پوزولانسیمان آمیختهسیمان برقی (پرآلومین)سیمان رنگیسیمان سفیدسیمان سرباره‌ای ضد سولفاتسیمان پرتلند آهکیسیمان بنائیسیمان نسوزسیمان چاه نفتسیمان پرتلند ضدآبسیمان باگیرش تنظیم شده
[h=2]روشهای ساخت سیمان[/h] روش ترروش نیمه ترروش نیمه خشکروش خشک[SUP][/SUP]
[h=3]سیمان برقی[/h] سیمان برقی اگر در مواد اولیه سیمان اکسید آلومینیم زیاد وآهک کم شود سیمان به دست آمده دارای خواصی ممتاز می‌گردد؛ از این رو، از ذوب کردن مخلوط بوکسیت و سنگ آهک در کورهٔ برقی در حرارت۱۵۰۰ تا۱۶۰۰ درجه به دست می آیدکه مدتی آن را به حالت ذوب نگه داشته، به مرور سرد کرده‌اند. این کار جز با نیروی برق امکان‌پذیر نیست. ملات سیمان برقی باد نمی‌کند، زیرا آهک آزاددر آن وجود ندارد؛ بنابراین، در مقابل آب‌های سولفات دار وزمین‌های گچ دار مقاوم بوده برای سازه‌های دریایی نیز بسیار مناسب است. مقدار آب‌های لازم برای هیدراته شدن آن تقریبا دو برابر آبی است که برای سیمان پرتلند لازم است، چون سیمان برقی زود گیر است. این سیمان خیلی سریع مقداری گرما پس می‌دهد و در درجهٔ گرمای ملات آن نزدیک به حد جوش آمدن آب می‌رسد و به همین دلیل سرما در آن چندان تاثیری ندارد.
[h=2]شیمی ترکیبات سیمان[/h] مواد خام تشکیل دهنده سیمان اساسا از اکسیدهای کلسیم و سیلیسیم و آهن تشکیل شده‌است. این مواد در کوره با هم ترکیب شده و غیر از مقداری آهک آزاد باقی مانده، که فرصت کافی برای فعل و انفعال نداشته‌است، ترکیبات شیمیایی جدید و پایداری نتیجه می‌شوند. در هنگام خنک کردن مصالح، براساس سرعت خنک کردن، مواد به صورت بلوری و بی شکل ظاهر می‌گردند. دانه‌های بی شکل که اکثرا شیشه‌ای هستند و دانه‌های بلوری شده، درحالی که یک فرمول شیمیایی دارند، دارای خواص متفاوتی هستند. برای سیمان معمولی، درصد ترکیبات حاصل از فعل و انفعالات فوق با داشتن درصد اکسیدهای موجود در کلینکر و با فرض اینکه کریستاله شدن کامل انجام پذیرفته باشد قابل محاسبه‌است. چهارترکیب اصلی سیمان عبارتند از:تری کلسیم سیلیکات، دی کلسیم سیلیکات، تری کلسیم آلومینات، تترا کلسیم آلومینو فریت؛ که به ترتیب با علائم اختصاری به صورت: C۴AF C۳A C۲S C۳S نامیده می‌شوند.

[h=3]معادلات بوگ[/h] محاسبه مربوط به میزان ترکیبات سیمان حاصل از اکسیدهای اصلی تشکیل دهنده آن توسط بوگ انجام شده و به نام معادلات بوگ معروف می‌باشد. این معادلات درصد ترکیبات اصلی سیمان را نمایش می‌دهد.

C۳S = ۴٫۰۷۱۰(CaO)-۷٫۶۰۲۴(SiO۲)-۱٫۴۲۹۷(Fe۲O۳)-۶٫۷۱۸۷(Al۲O۳
C۲S = ۸٫۶۰۲۴(SiO۲)+۱٫۰۷۸۵(Fe۲O۳)+۵٫۰۶۸۳(Al۲O۳)-۳٫۰۷۱۰(CaO
C۳A = ۲٫۶۵۰۴(Al۲O۳)-۱٫۶۹۲۰(Fe۲O۳
C۴AF = ۳٫۰۴۳۲(Fe۲O۳
[h=3]خواص ترکیبات اصلی سیمان[/h] سیلیکات‌ها یعنی C۲S و C۳S ترکیبات اصلی و مهم سیمان می‌باشند و مقاومت سیمان هیدراته شده به آنها بستگی دارد. اکسیدهای تشکیل دهنده این سیلیکات‌ها تاثیرات مهمی روی شکل اتمی و کریستالی و خواص هیدرولیکی انها دارند. حضور C۳A در سیمان سودمند نیست. این ترکیب نقشی در مقاومت سیمان، به جز کمی در سن اولیه آن، نداشته و بعد از سخت شدن سیمان در صورت حمله سولفاتی با تشکیل سولفوآلومینات کلسیم (اترینگایت) سبب خرابی بتن می‌گردد. ولی C۳A در فرایند تولید در ترکیب اکسیدکلسیم با اکسیدسیلیسیم سهولت ایجاد کرده و سودمند است. C۴AF که به میزان کمی به وجود می‌آید در مقابل سه ترکیب دیگر نقش عمده‌ای در خواص سیمان ندارد. به هرحال این ترکیب با سنگ گج سیمان، سولفوفریت کلسیم تشکیل می‌دهد که این ماده هیدراتاسیون سیلیکات‌ها را تسریع می‌کند.[
 

claccik39

عضو جدید
سیمان


به طور كلي مي‌توان گفت كه سيمان يك ماده چسبنده است كه به طور مستقل محكم و سفت مي‌شود و مواد ديگر را هم به هم مي‌چسباند، سيمان (Cement) از دوران رمان گرفته شده كه از اصطلاح Opus caementicim استفابه طور كلي مي‌توان گفت كه سيمان يك ماده چسبنده است كه به طور مستقل محكم و سفت مي‌شود و مواد ديگر را هم به هم مي‌چسباند، سيمان (Cement) از دوران رمان گرفته شده كه از اصطلاح Opus caementicim استفاده مي‌كردند كه از آن براي توصيف مادة بنائي بتون كه از سنگ‌هاي خورده شده و عصارة ليمو براي چسباندن مواد استفاده مي‌كردند. قبلاً از خاكستر مواد مذاب و عصارة سوخته شده ليمو براي بدست آوردن يك مادة چسبنده هيدروليكي استفاده مي‌كردند كه بعدها به سيمان معروف شد. از سيمان‌ها در موارد ساخت و ساز استفاده مي‌شود كه به دو سري هيدروليك تقسيم مي‌شوند. مهمترين استفادة سيمان بدست آوردن فرآورده‌هاي آن از جمله بتن مي‌باشد. بايد توجه شود كه بتن را نبايد با سيمان اشتباه گرفت، زيرا كه سيمان به پودر خشك تلقي مي‌شود كه به آن آب و يا ديگر افزودني‌ها اضافه مي‌كنند كه منجر به ايجاد شدن بتن مي‌شود. مخصوصاً وقتي كه مواد متراكم به آن اضافه شود.
تاريخچه:
اولين استفاده‌ها: به طور دقيق معلوم نيست كه چه زماني كشف شد كه مي‌توان از تركيب پوزالان (خاكستر و مواد مذاب) و عصاره ليمو يك مادة چسبنده‌ي هيدروليكي بدست آورد، اما از بتن كه از چنين تركيباتي بدست مي‌آيد، اولين بار توسط مهندسان رومي استفاده مي‌شد. آنها هم از پوزولان‌هاي طبيعي و مصنوعي در اين بتن‌ها استفاده مي‌كردند، نمونه بسياري از ساختمانها كه از اين تركيب ساخته شده است هنوز پا برجا هستند همانند سد بزرگ مونوليتك پانتئون در رم و حمام‌هاي بزرگ در كاراكالا، همچنين سيستم‌هاي عظيم كانال‌هاي آب در زمان رم، به طور فراوان از سيمان‌هاي هيدروليك استفاده شده است. استفاده ساختاري از بتن در اروپاي مركزي كمتر شده، اما هنوز از بتن‌هاي ضعيف براي پر كردن درون ستون‌ها و ديوارها استفاده مي‌شود.
سيمان امروزي-استفاده از سيمان مدرن بعد از انقلاب صنعتي شروع به توسعه يافت كه به دليل 3 عامل اصلي مي‌باشد:
1- استفاده از آن براي تمام كردن ساختمانهاي آجري در شرايط آب و هوايي مرطوب
2- استفاده با ساروج براي ساختارهاي بنائي در كارگاههاي كاري و استفاده از آب دريا براي آن.
3- گسترش بتن‌هاي محكم
به ويژه در بريتانيا، كيفيت خوب ساختمانهاي سنگي در دوره‌اي بسيار گران شد به همين دليل اين امر سبب شد كه از يك آجرهاي صنعتي جديد استفاده كنند كه در آن از عصارة ليمونيز استفاده مي‌كردند اما زمان سريع براي اتمام كار منجر شد كه سيمانهاي جديد گسترش يابند. معروفترين اين سيمان‌ها، سيمان پاركر روم بود كه توسط جيمي پاركر در سال 1780 گسترش يافت و بالاخره در سال 1796 به ثبت رسيد. البته مواد تشكيل دهندة آن همانند موادي كه رومي‌ها بكار بردند، نبود و در آن از يك مادة طبيعي ساخته شده بوسيلة سپتاريا سوخته شده استفاده مي‌كردند. بايد گفت كه اين ماده جديد تركيبي از رسوبات خاك و گل و كلسيم كربنات بود.
توجه: هر جا كه از كلمه «ليمو» استفاده شده، منظور آهك است.



اين محصول با ماسه و ساروج مخلوطي مي‌شد و بعد از 5 تا 15 دقيقه آماده مي‌شد. موفقيت سيمان رومي‌ها منجر به توليدات ديگري شد كه از تركيبات مصنوعي گچ و گل توليد مي‌شدند. جان اِسميتون، نقش بسزايي در گسترش سيمان داشت وقتي كه مي‌خواست ساختمان سوم Eddystone را در كانال انگليس شروع به ساخت كند. او نيازمند به ماده‌اي بود كه هم از مقاومت بالايي برخوردار باشد و هم در مقابل جزر و مد دريا مستحكم باشد، او تحقيقات بسياري را دربارة عصاره‌هاي ليمو كه خاصيت هيدروليكي داشت شروع كرد و بسياري از محصولات و فرآورده‌هاي آن را ديدن كرد و متوجه شد كه هيدروليكي ليمو رابطه مستقيمي با مواد خاك رس دارد. چنين شاخص‌هاي مشتركي نيز توسط لوئيس ويكات در اوايل دهه قرن نوزدهم تعريف شد. وي بدنبال روشي بود كه بتواند گچ و خاك رس را با هم مخلوط كند و سپس به آنان حرارت داده و يك سيمان مصنوعي بدست آورد. جيمز فروست در بريتانيا چيزي را توليد كرد كه وي آن سيمان را انگليسي ناميد و از روش مشابهي استفاده كرد اما تا سال 1822 آن را به ثبت نرسانيد. جوزف آسپين، در سال 1824 ماده مشابهي را به ثبت رسانيد كه وي آن را سيمان پرتلند ناميد زيرا كه رنگ آن شبيه به سنگ‌هاي منطقه پرتلند بودند. تمامي اين محصولات قابل قياس با عصاره ليمو و خاكستر مواد مذاب از لحاظ مقاومت و زود آماده شدن نبودند. آقاي بليت، كم‌كم سبب افزايش مقاومت سيمان شد زيرا كه وي آنها را در دماي حدود 1250 درجه سانتيگراد حرارت مي‌داد و منجر شد كه ديگر ماده‌اي بنام آليبت كه در سيمان امروزي سبب محكم بودن و مقاومت سيمان مي‌شود، ديگر نباشد. اولين سيماني كه چنين خصوصياتي داشت توسط وزرنه جوزف آسپين، ويليام آسپين در اوايل دهه 1840 ساخته شد و اين چيزي است كه ما امروزه آن را سيمان مدرن مي ناميم. بعد از ويليام، دانشمندان بسياري مدعي شدند كه قبلاً اين روش را بكار برده‌اند اما هر يك به نوعي سود مي‌بردند. ويكات، مسئول كشف اساس شيميايي اين محصول‌ها شد و جانسون، كاشف مخلوط خاكستر مذاب با تركيب كلين شد. اختراع ويليام شهودي براي محصولات سيمانهاي مصنوعي بودند، چرا كه آنها نيازمند ليموي بيشتري در تركيب و نيازمند دماي بالاتري بودند و از انجايي كه تكنولوژي در ان زمان محدود بود، لذا آنها را بن بست كشانده بود علاوه بر اين هزينه توليدات به طور قابل ملاحظه‌اي زياد بود. اما محصول، به طور منطقي آرام و با مقاومت بالاتري توليد شد و از اين رو سبب بازشدن بازاري جديد براي فروش سيمان شد. استفاده از بتن در ساختارها از سال 1850 به بعد، به سرعت افزايش يافت و در همة موارد ديگر از سيمان استفاده مي‌كردند.



انواع سيمان مدرن

سيمان پورتلند- اين سيمان ساخته شده به وسيله حرارت دادن سنگ آهك با مقادير كم از ديگر مواد مي‌باشد مانند خاك رس كه تا 1450 درجه سانتيگراد در كوره حرارت مي‌بيننند و ماده محصول يك ماده سخت است كه آن راclinker يا آجر لعابي مي‌نامند و بعد از اضافه كردن آن به سنگ گچ و تبديل آن به پودر، سيمان به دست مي‌آيد كه آن را سيمان پورتلند مي‌نامند و يكي از پرمصرف‌ترين سيمان‌ها مي‌باشد. اين نوع سيمان، تركيب اصلي بتن است و بهترين استفاده آن براي توليد بتن مي باشد. بتن تركيبي است كه متشكل شده از شن و ماسه، سيمان آب مي‌باشد بتن را مي‌توان به هر شكل دلخواهي درآورد و زماني كه سفت شود حالت ساختاري به خود مي گيرد. اين نوع سيمان مي تواند خاكستري يا سفيد باشد.





تركيب سيمان پرتلند: اين محصول نيز به عنوان مخلوطي از مواد زمين است كه از محصولات سيمان باشد ولي از فرمول يكساني هستند و همچنين با ديگر تركيبات زمين مخلوط مي شود.

كوره قالبگيري سيمان پرتلند- كه از 70% مواد زميني و آجر لعابي و كمي سنگ گچ تشكيل شده است كليه تركيبات از مقاومت بالايي برخوردار هستند اما وقتي كه ذرات خرده افزايش يابد، مقاومت كاهش مي يابد در حالي كه مقاومت سولفات افزايش يافته و ميزان گرما كاهش‌مي‌يابد كه در اين مورد براي مصارف اقتصادي استفاده مي‌شود افزايش سولفات و كم كردن ميزان حرارت .

سميان پورتلند فلايش (flyash)

حاوي30% خاكستر مذاب است كه سبب قدرت و نگهداري زياد مي شود، از ان جايي كه خاكستر مواد مذاب نيازمند مقدار آب كمي در ساختار بتن است سبب مي شود كه مقاومت اوليه باقي بماند .flyash هم با كيفيت است و هم ارزان قيمت.



سميان پورتلند پوزالان كه شامل خاكستر مذاب مي‌اشد و علاوه بر اين شامل موادي طبيعي و يا مصنوعي از پوزالان مي‌باشد در كشورهايي كه خاكستر آتشفشان در آنها يافت مي شود، اين سيمان بيشترين مورد استفاده را دارد .

سيمان‌سيليس‌ پرتلند

-اضافه كردن سليس به سيمان‌ مي‌تواند سبب افزايش مقاومت‌آن شود و معمولاً سيمان‌هايي با 5 تا 20% سيليس توليد مي شوند، از سيليس بيشتر در تركيبات بتن استفاده مي شود.
سيمان بنائي- براي آجر چين كردن ساروج و گچ استفاده مي‌شود و معمولاً در بتن استفاده نمي‌شود، اكثر آنها داراي فرمولهاي پيچيده ساختاري هستند و تركيبات آنها ممكن است شامل آهك، آهك خيس، كندساز و افزودني‌هاي نمكي و ضد آب مي‌باشد. فرمول آنها به گونه اي است كه قابل كاركرد با ساروج مي باشد كه سبب مي‌شود كار بنايي به تندي و با مقاوم بالا ساخته شود.

سيمان‌هاي متمايل به توسعه- كه علاوه بر سيمانهاي پرتلند شامل مقدار زيادي آجرلعابي است كه طوري طراحي شده‌اند كه اثرات آب‌رفتگي را جبران كنند و معمولاً داراي سيمان‌هاي هيدروليكي مي باشد و براي سطح زمين هايي به كار مي‌رود كه هيچگونه اتصال فلزي مستحكم در آن نباشد.

سيمانهاي سفيد مخلوط شده- كه از آجر لعابي سفيد رنگ و ديگر مواد افزودني سفيد ديگر مانند متاكولين به دست مي آيند. سيمان‌هاي رنگي كه براي مقاصد تزئين به كار برده مي شونددر بعضي موارد اجازه داده شده كه از تركيبات رنگي در سيمان استفاده شود اما در بعضي موارد اين اجازه داده نشده، همچنين سيمان هاي رنگي را به نام سيمان‌هاي هيدروليكي تركيب شده نيز به فروش مي‌رسانند.

سيمان‌هاي هيدروليكي غير پرتلند:

سيمان هاي پوزالان– آهكي، تركيبي است از پوزالان وآهك كه قبلاً توسط رومي‌ها استفاده مي‌شد و هم اكنون نيز اين بناها را مي‌توان ديد،آنها مقاومت را به آرامي توسعه دادند اما استحكام آنها بسيار زياد مي‌باشد محصولات آبي سبب ايجاد مقاومت مي شوند به طور ذاتي با سيمانهاي پرتلند يكسان مي باشد .

سيمان هاي آهك سوخته- اين نوع سيمان به طور ذاتي هيدروليك نمي باشد اما با اضافه كردن آلكيل فعال مي‌شود كه بيشترين آهك در كاربرد اقتصادي مي باشد خواص آنها مشابه با سيمانهاي آهك- پوزالان مي باشد.

سيمانهاي سولفاتي- اين نوع سيمان حاوي 80% مواد آلي زميني و 15% گچ و مقدار كمي از آجر لعابي و يا آهك مي باشد استحكام آنها به وسيله شكل گرفتن اِترينگيت مي باشد. اين نوع سيمان به دليل وجود سولفات مقاومت و استحكام زيادي دارد.

سيمانهاي كلسيم آلومنيم- اين نوع سيمانها هيدروليكي مي باشد و به طورعمده از آهك و بوكسيد تشكيل شده‌اند.ديگرتركيبات‌آن شامل مونوكلسيم آلومنيم مي‌باشد.استحكام‌آن به‌دليل هيدرات كلسيم آلومنيم مي‌باشد. اين گونه سيمانها بيشتر براي بتن هاي سخت و مقاوم استفاده مي شود.

سيمان هاي طبيعي- كه همان نوع سيمان نواحي پرتلند مي‌اشد كه حرارت دادن خاك رس آهكي در يك حرارت متوسط توليد مي‌شود. مقدار خاك رس موجود در اين نوع سيمان به همان مقدار بليت، زياد است. اين نوع سيمان همانند ديگر سيمان‌هاي ديگر داراي خواص گوناگوني مي باشد.

سيمانهاي‌جئوپليمري- كه تركيبي است از سليكات‌هاي فلزي محلول درآب و پودرهاي مواد معدني سيليكات آلومنيم مانند متاگلين مي باشد.


اثرات اجتماعي و محيطي- محصولات سيمان سبب اثرات محيطي در كليه مراحل پردازش مي‌شود. كه مي‌توان به مواردي همچون آلودگي‌ هوا به شكل گاز، گرد و غبار و آلودگي صوتي و يا حالت لرزه‌اي بدليل انجام كار توسط ماشين آلات سنگين اشاره كرد. تجهيزاتي كه سبب كاهش اين آلودگي‌ها شود امروزه به طور گسترده‌اي استفاده مي‌شود و همچنين حفاظت از محيط شامل انتقال تجهيزات به خارج از منطقه مسكوني مي‌باشد.

آب و هوا- محصولات سيماني سبب افزايش گازهاي گلخانه‌اي مي‌شود بدين گونه كه زمانيكه كربنات كلسيم گرما داده مي‌شود موجب توليد دي اكسيد كرن مي‌شود و همچنين به طور غير مستقيم سبب از بين رفتن سوخت‌هاي انرژي به ويژه فسيلي مي‌شود. صنايع سيمان 5% از آلودگي‌هاي ساخته شده توسط انسان را توليد مي‌كنند (Co2) كه 50% آن به دليل فرآيندهاي شيميايي و 40% آن به دليل سوخت مي‌باشد. مقدار Co2 ساتع شده بوسيله صنايع سيمان در حدود 900 كيلوگرم براي هر 1000 كيلوگرم سيمان توليد شده مي‌باشد. اخيراً نمونه‌اي از سيمان Novacem و سيمان- توليد مي‌گردد كه مي‌تواند Co2 موجود در هوا را جذب كند.

سوخت‌ها و مواد خام- يك كارخانه سيمان در حدود 3 تا 6، GJ در هر تن بخاطر سيمان توليد شده مصرف مي‌كند- بسياري از كارخانه‌هاي سيمان امروزه از ذغال سنگ و پتروليم بعنوان سوخت هاي اصلي استفاده مي‌كنند. همچنين مي‌توان از ضايعات آن براي بازيافت دوباره استفاده كرد. ضايعات اين گونه مواد شامل مواد معدني همچون كلسيم، سيليكات، آلومينا و آهن مي‌باشد كه از آنها بعنوان مواد خام در كارخانه سيمان به جاي مواد خامي ديگر همچون خاك رس، سنگ رست و اهك استفاده كرد. از آنجايي كه بعضي از مواد خام هم حاوي مواد معدني مفيد و هم گرمازا هستند، بنابراين جداكردن بين سوخت‌ها و مواد خام هميشه به وضوح نيست. مثلاً فاضلاب‌ها شامل مواد گازي زيادي هستند ولي با سوزاندن آنها، مواد معدني مفيدي به ما مي‌دهند.

اثرات محلي- توليد سيمان شامل بسياري منافع و ضرر در سطوح محلي دارد. از طرفي قسمت مثبت، سيمان ممكن است سبب اشتغال زائي و فرصت‌هاي تجارت براي مردم بومي بويژه در كشورهاي روبه توسعه كه در آنها فرصت‌هاي تجارتي و اقتصادي كم باشد، شود و اثرات منفي آن شامل صدا و گرد و غبار و ديگر آلودگي‌هاي زيست محيطي شود.

تجارت سيمان:

در سال 2002، سرانه‌ توليد جهاني از سيمان، 1800 ميليون تن بوده است، سه كشور برتر توليد كننده سيمان چين با 704، هند با 100 و آمريكا با 91 ميليون تن مي‌باشد كه شامل نصف توليد كنندگان سيمان مي‌باشند. در 18 سال گذشته، چين اولين مقام توليد كنندة سيمان را در ميان كشورها داشته، حداكثر ميزان صادرات سيمان چين در سال 1994، 11 ميليون تن بوده است كه از آن زمان تا هم اكنون به طور تدريجي در حال كاهش مي‌باشد. در سال 2002، چين فقط 18/5 ميليون تن سيمان ادر كرده است كه به ازاي هر تن 34 دلار تخمين زده مي‌شود. بازار چين خودش قيمت را انتخاب مي‌كند و از سيمان تايلند كه 20 دلار است و با كيفيت يكساني صادر مي‌كند، بيشتر است.

تقاضا براي سيمان در چين انتظار مي‌رود كه ساليانه 4/5% افزايش و در سال 2008 متجاوز از 1 بيليون تن شود. سيمان مصرف شده در چين 44% تقاضاي جهاني را شامل مي‌باشد. از اينرو چين اولين كشور در توليد و مصرف سيمان در جهان مي‌باشد. در سال 2006 تخمين زده شد كه محصولات سيماني 235/1 بيليون تن است كه 44% توليدات جهاني را شامل مي‌شود.


منبع:http://www.civilart.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
[مصالح ساختمانی] - ساخت سیمان طبیعی از استخوان گاو

[مصالح ساختمانی] - ساخت سیمان طبیعی از استخوان گاو


پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران موفق شدند با به‌کارگیریِ فن‌آوریِ نانو، از استخوان گاو سیمان استخوانی اکریلیکی تولید کنند که نقش مؤثری در کارهای ارتوپدی و بهبود بیمارانی ایفا می‌کند که دچار آسیب‌های استخوانی شده‌اند.
سرپرست پروژه‌ی ساخت سیمان استخوانی جدید اکریلیکی در دانشگاه علم و صنعت ایران درخصوص روند تولید این ماده جدید به خبرنگار علمی ایرنا گفت:پزشکان معمولا برای ثابت نگاه داشتن پروتز ها و مواد کاشتنی در بدن بیمارانی که دچار صدمات استخوانی شده اند از ماده ای به نام سیمان استخوانی استفاده می کنند که سیمان استخوان اکریلیکی یکی از مرسوم ترین انواع آنهاست که به منظور اطمینان از تثبیت عضو مصنوعی در محل مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر مجید رضا آیت اللهی درباره تفاوت های سیمان استخوانی تولید شده در دانشگاه علم و صنعت با نمونه های قبلی آن گفت: مهم ترین تفاوت این سیمان به منشا تولید آن برمی گردد که با منشا کاملا طبیعی و با استفاده از استخوان گاو تهیه شده و به زیست سازگاری آن با بدن انسان کمک زیادی می کند درصورتیکه نمونه های قبلی با فرآیندهای شیمیایی به دست می آمدند.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: دیگر ویژگی این ماده جدید مربوط به اندازه ذرات تشکیل دهنده و خواص آن است به طوریکه قبلا در دنیا، تجربه تولید سیمان استخوانی با کمک پودر استخوان و در ابعاد میکرو صورت گرفته بود اما تبدیل ذرات استخوان به اندازه نانو، یک کار کاملا جدید است.
آیت اللهی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری نانو به ما کمک کرد که خواص مکانیکی ذرات استخوان بهبود پیدا کند و استحکام آن به میزان زیادی افزایش یابد درحالیکه نمونه های قبلی به مرور زمان به دلیل زوال در فصل مشترک سیمان- ایمپلنت یا سیمان- استخوان، دچار شکست مکانیکی و در نتیجه واماندگی سیستم پروتز می شدند.
استاد نمونه کشوری در سال 93 یادآور شد: اخیرا مطلع شدیم که کار مشابه پروژه ما برای اولین بار در یکی از دانشگاه های دنیا درحال انجام است و به ثبت رسیده که این موضوع، نشانگر به روز بودن موضوع تحقیق است.
این پروژه تحقیقاتی حاصل تلاش مشترک دکتر آیت اللهی و هادی اصغرزاده شیرازی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران است که در قالب پایان نامه تحصیلی تعریف شده است.
'هادی اصغرزاده شیرازی' پژوهشگر همکار پروژه نیز توضیح داد: ما با انجام آزمایش های دندانه گذاری و خراش نانو متوجه شدیم افزودن درصد معینی از نانو هیدروکسی آپاتیت به عنوان درصد بهینه باعث بهبود خواص مکانیکی و سایشی نظیر سختی، چقرمگی شکست، مقاومت در برابر سایش و سختی خراش نمونه های نانو کامپوزیتی سیمان استخوانی- هیدروکسی آپاتیت می شود.
وی افزود: هیدروکسی آپاتیت نانو ساختار با افزایش نسبت سطح به حجم، خواص مکانیکی بالاتر و زیست سازگاری مطلوب­تری نسبت به نمونه های میکرومتری دارد و این نکته عامل اصلی بهبود خواص مکانیکی و زیست سازگاری در سیمان استخوانی ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت ایران است.
پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران، هم اکنون آزمایش های تعیین خواص مکانیکی سیمان استخوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در حال انجام آزمایش های زیست سازگاری هستند که با اتمام آزمایش ها امکان تجاری سازی این ماده برای استفاده گسترده در حوزه پزشکی فراهم می شود.

برگرفته از : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
 

reza._y

کاربر فعال
سیمان هیدرولیک ضد آب

سیمان هیدرولیک ضد آب

نوعی سیمان است که خیلی زود خودش را میگیرد و در جاهایی کاربرد دارد که آب نشتی می کند معمولا از این نوع سیمان در دیوارهای سنگی ،بتنی دیوارهای باربر و پشت بند،دوکش و استخرها ی شنا یا حوضچه های داخل پارک ها استفاده می شود مواد تشکیل دهنده ی این سیمان شامل مخلوطی از سیمان پرتلند و سیمان آلومینات کلسیم، دانه های سیلیکا و افزودنی مخصوص دانست. برای استفاده از این نوع سیمان باید دیوار را از هرگونه کثیفی و گرد وغبار و جلبک زدگی پاک نماییم سپس بتونه یکنواختی را درست کنید که در عرض نهایتا سه دقیقه استفاده شود زیرا این نوع سیمان سرعت چسبندگی بالایی دارد باید دقت داشت که آب گرم زمان سفتی سیمان را افزایش می دهد واین نوع سیمان بهتر است در دمای زیر 50 درجه تهیه شود.

 

Similar threads

بالا