کارشناسی ارشد | روش های تحقیق در معماری

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعداد واحد : 2

نوع واحد : نظری

هدف:
الف- اشنایی با موضوع و مفهوم دقیق در چارچوب منطق عملی به منظور شناخت جایگاه معماری خانواده علوم و فنون بشری
ب-اشنایی با رهیافت ها(روش های)عملی تحقیق، طبقه بندی روش های تحقیق و رابطه انها با یکدیگر کشف رابطه روش های تحقیق با فرایند طراحی معماری
ج-شناخت رویه های جمع اوری اطلاعات، طبقه بندی اطلاعات و تحلیل و جمع بندی اطلاعات به منظور تدوین طرح تحقیق و استفاده از منابع طبق معیار های رایج دانشگاهی

عناوین و فصول درس:

الف-بخش منطق علمی
1.فرایند تفکر علمی(شیوه برخورد علمی با مسایل و نحوه ی پاسخگویی به مسایلدر دوره بندی تاریخی)
2.طبقه بندی علوم و فنون(تاریخچه-زمان حال)
3.جایگاه معماری در طبقه بندی علوم و فنون بشری
4.مقایسه فرایند تفکر علمی با فرایند خلاقیت معماری​


ب- بخش دوم-روش های تحقیق
5.فرایند یک تحقیق علمی
6.روش های تحقیق : طبقه بندی روش ها و اهداف تحقیق
7.تشریح روش ها:روش توصیفی/تحلیلی
8.تشریح روش ها:روش ارزیابی،روش طبیعی
9.تشریح روش ها : روش اکتشافی، روش هرمونتیک​

ج-بخش سوم0رویه تحقیق
10.شیوه های جمع اوری اطلاعات
11.شیوه های پردازش طبقه بندی اطلاعات
12.شیوه های پردازش اطلاعات
13.شیوه های ادغام و جمع بندی اطلاعاتی
14.شیوه های استفاده از منابع و ماخذ نویسی​


د-بخش چهارم-برنامه تحقیق
15.تدوین برنامه تفصیلی تحقیق
16.تدوین طرح تحقیقانی(ارایه طرح پیشنهادی)
17.تدیون گزارش تحقیق​
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
روش های تحقیق در معماری

روش های تحقیق در معماری

سلام راستش مقاله نویسی و پژوهش جزء مهم ترین قسمت توی پذیرش دکتری هست بنابراین تصمیم گرفتم تاپیکی ایجاد کنم تا به صورت علمی هرکس در این مورد می تونه به کسایی که می خوان روش تحقیق رو یاد بگیرن یا اشکالاتشونو رفع کنن به این تاپیک مراجعه کنن و به هم کمک کنن. من هم آماده ام تا هر سوالی بود در حد توان راهنمایی کنم.
دوستان عزیز منتظرم....
:w26::w17::w17::w17::w17::w17::w17::w17::w17:.
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
[FONT=&quot] روش تحقیق:[/FONT]
[FONT=&quot]فرآیندی منظم و علمی است که می خواهیم طی آن به یک سری اطلاعات برسیم.[/FONT]
[FONT=&quot]*مراحل 12 گانه تحقیق (استانداردهای روش تحقیق)[/FONT]
[FONT=&quot]1-انتخاب موضوع[/FONT]
[FONT=&quot]2-بیان مسئله و اهمیت مسئله (یا ضرورت مسئله)[/FONT]
[FONT=&quot]3-پیشینه تحقیق[/FONT]
[FONT=&quot]4-تبیین اهداف، فرضیه ها و سوالها (تبیین گزاره ها)[/FONT]
[FONT=&quot]5-مشخص کردن متغییرها و نحوه انتخاب و سنجش آنها[/FONT]
[FONT=&quot]6-روشهای اندازه گیری و کنترل[/FONT]
[FONT=&quot]7-روش تحقیق[/FONT]
[FONT=&quot]8-جامعه هدف، نمونه ها و نمونه گیری[/FONT]
[FONT=&quot]9-جمع آوری و طبقه بندی داده ها[/FONT]
[FONT=&quot]10-تحلیل داده ها[/FONT]
[FONT=&quot]11-سنجش، تحلیل و آزمون فرضیه ها[/FONT]
[FONT=&quot]12-نتیجه گیری و گزارش نهایی[/FONT]
[FONT=&quot]*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی[/FONT]:w10::)
 

Positive Energy

عضو جدید
سلام.یه سوال:
برای پذیرش مقالات علمی پژوهشی اینکه اسم یه استاد معتبر هم جزئ نویسنده ها باشه، واقعا چقدر موثره؟
 

chobina

عضو جدید
سلام.یه سوال:
برای پذیرش مقالات علمی پژوهشی اینکه اسم یه استاد معتبر هم جزئ نویسنده ها باشه، واقعا چقدر موثره؟

سلام راست و واقیتش خیلی خیلی خیلی موثره... وقتی اسم یک استاد معتبر میاد زیاد سخت نمی گیرن و روند داوری و چاپ نسبت به وقتی که تنها اقدام به این کار می کنیم کوتاه مدت و راحت تر میشه... :w05:
در مقاله های اول دوم بهتره با یک استاد اقدام به چاپ مقاله بشه...:smile:
 

chobina

عضو جدید
:warn:نکته:

-بر اساس نوع تحقیق موارد فوق میتواند پس و پیش شود.

-بر اساس موضوع و شرایط تحقیق میتواند هر کدام به چند مرحله تقسیم و یا آیتم هایی به آنها اضافه شود.

-با پذیرفتن این مراحل 12 گانه باید هر کدام را بشناسیم.:w10:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی :)
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
1-انتخاب موضوع:

در اول هر تحقیق باید اول موضوع را مشخص کنیم.
در انتخاب موضوع در تحقیقات علمی بهتر است موضوع ویژگیهای زیر را داشته باشد:
1-بدیع و تازه بودن
2-امکان پذیر بودن (پژوهش پذیر بودن)

3-متناسب با توانایی پژوهش گر باشد.

4-دارای اولویت علمی باشد.
5-منابع مادی,اطلاعاتی لازم موجود باشد.
6-توجیه علمی و اقتصادی داشته باشد.

7-موضوع برای پژوهش گر باید جذاب و جالب باشد.:que::w10::w11::w11:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
2 - بیان مسئله و اهمیت مسئله:

روشن کردن مسئله برای دیگران
این 2مورد میتوانند از هم جدا باشند و نیاز نیست که یکی باشند.

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif​
 

chobina

عضو جدید
جواب به این سوال که در این تحقیق چه کاری میخواهید انجام دهید میشود:::: بیان مسئله . :w21:
ارائه دلایل انتخاب موضوع برای متقاعد کردن مخاطب. :evil::twisted::surprised:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif​
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
3 -پیشینه تحقیق:
در پیشینه تحقیق با توجه به مفاهیم و اصطلاحات تشکیل دهنده موضوع پژوهشهای قبلی مرتبط با موضوع بررسی میشود,که در این پروسه پژوهشگر منابع اطلاعات و داده ها و نتایج حاصل از پژوهش های قبلی را بررسی کرده و به نقاط قوت و ضعف آنها توجه میکند تا مسیر تحقیق خودش هموارتر گردد.:w08::w24::w14:


*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
4 -تبیین گزاره ها (تبیین اهداف,سوالات و فرضیه های تحقیق):
اهداف:
1-هدف کلی(معمولاً نزدیک به موضوع تحقیق است) 2-اهداف جزئی 3-اهداف خاص یا ویژه 4-اهداف نظری 5-اهداف کاربردی

6-اهداف کوتاه مدت 7-اهداف میان مدت 8-اهداف بلند مدت:w21::w21::w21:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
مثال:رضایت دانشجویان ارشد از سیستم آموزشی دانشگاه x
-هدف کلی:سنجش رضایت دانشجویان ارشد از سیستم آموزشی
-اهداف جزئی:بررسی کیفیت تدریس,بررسی و سنجش کتابخانه,بررسی و سنجش فضاهای آموزشی با نیازهای آموزشی.
اهداف جزئی زیر مجموعه ها را مشخص میکند.(زیر مجموعه اهداف کلی)
-هدف خاص یا ویژه:ارائه نتایج تحقیق به وزارت علوم -
اهداف نظری:دانستن اینکه آیا دانشگاه x از نظر کمی و کیفی توانایی ارائه درس طراحی را دارد یا نه؟
-اهداف کاربردی:ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات
:w10::w10::book:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
فرضیه یا پرسش:
:warn:یا فرضیه داریم یا سوال.
:w33:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
فرضیه تحقیق:
یک حدس یا گمان معقول و خردمندانه است که به شکل یک جمله اخباری بیان میشود.پس از انجام تحقیق بر اساس داده ها و نتایج تحقیق,آن فرضیه تائید یا رد میشود.:w34:
*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
*سوال تحقیق:
به دنبال واقعیتی است که برای ما مبهم است و پاسخ آن سوال دارای اهمیت میباشد.بنابراین نقطه ابهام را به شکل یک سوال,چه در مورد کیفیت یا کمیت چه در مورد رابطه,علت و معلول پدیده ها بیان میکنیم.
:cool::cool::w20::w33:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

chobina

عضو جدید
5-مشخص کردن متغیرها و نحوه انتخاب و سنجش آنها:
متغیرها معمولاً به دو دسته کمی و کیفی تقسیم میشوند.متغیرهای کیفی شامل حالتهای گوناگون یک ویژگی است,مانند جنسیت,مذهب,شغل,رضایت,اضطراب و....اما متغیرهای کمی متغیرهایی هستند که میتوان آنها را به شکل اعداد و ارقام اندازه گیری یا بیان کرد.مثل سن,قد,جمعیت,درآمد,هزینه و.....
متغیرهای کمی را معمولاً به دو دسته پیوسته و گسسته تقسیم میکنند. متغییر پیوسته متغیری است که معمولاً بین دو مقدار انتخاب شده مقادیر دیگری نیز میتواند وجود داشته باشد.مثل قد,وزن بین 80 تا 90 کیلوگرم. متغیر گسسته متغیری است که بین اعداد و ارقام آن رقم دیگری را نمیتوان فرض کرد.مثل تعداد فزرندان
:w11::w11::w11::w14::w14:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
با عرض سلام خدمت تمامي دوستان گرامي و سپاس از تمامي مطالب خوبتون در اين تاپيك
مي خواستم بپرسم كه آيا ترجمه مقالات خارجي و چاپ آن در يك نشريه و يا تحليل يك بناي خارجي و كلا نوشتن مطالب مختلف در يك نشريه هم براي آزمون دكتري امتياز دارد و يا فقط بايد مقاله داشت؟

نمره مقاله کاملاً بستگی به درجه نشریه(علمی-پژوهشی، ترویجی و...) دارد، اما بصورت عمومی ترجمه، نمره و اعتبار کمتری نسبت به تالیف دارد. در مورد معرفی بنا، باید تحلیل کامل و جامع صورت بپذیرد، یعنی از فرم ظاهری صحبت نشود بلکه به مبانی نظری و دیدگاه ها و نحوه طراحی بنا پرداخته شود. به عبارتی، چیزی بر دانش طراحی داخلی بیافزاید.

راستش من دانشجوی کارشناسی هستم که تازه ارشد امتحان دادم...من توی دوره ی کارشناسی ۷ تا مقاله دادم که ۶ تاش علمی - پژوهشی خارجی و یکیش داخلی بوده...عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه ازاد هم هستم...برای کنکور ارشد که اینا به دردم نخورد...به نظر شما برای مصاحبه ی دکتری میتونم روشون حساب کنم؟؟؟

برای مصاحبه دکتری میتونی روشون حساب کنی، اما باز برمیگرده به اینکه نفر چندم نویسندگان هستی، درجه و رتبه علمی مجله در زمان چاپ مقاله چقدر بوده و ... . به تاپیک های قبلی و موارد خواسته شده در مصاحبه مراجعه کن، توضیح کافی داده شده.
موفق باشی


اینم خدمت شما
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جزوه روش تحقیق دکتر براتی »» #4

برای رشته های شهرسازی، معماری و هنر
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)



روش تحقیق پیشرفته »» #8

مدرس: مهدی معندچی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی ( مجازی)
 

chobina

عضو جدید
6-روش های اندازه گیری: بعد از مشخص کردن نام گذاری و طبقه بندی متغیرها باید نحوه اندازه گیری متغیرها مشخص شود که این عمل تعیین مقیاس اندازه گیری نامیده میشود.مقیاس اندازه گیری مجموعه قواعدی است که امکان انتصاب عناوین قابل اندازه گیری مثل اعداد را به متغیرها امکان پذیر میکند و معمولاً به 4 دسته تقسیم میشود:
1-Nominal scale
2-Ordinal scale
3-Interval scale
4-Ratio scale
1-مقیاس اسمی: مثل افرادی که قد آنها بیشتر از 90/1 و کمتر از 90/1 است.
2-مقیاس رتبه ای:مثل رتبه اول و دوم,ترم اول و دوم.
3-مقیاس فاصله ای:مثل افراد دارای قد مابین 90/1 تا 80/1.
4-مقیاس نسبی:مثل شهرهای بزرگ و کوچک.
:w14::w14::w14:

*قسمت هایی از جزوه روش تحقیق استاد عزیزم دکتر میرسعید موسوی :)
 

chobina

عضو جدید
تشخیص و نام گذاری متغیرها:
در یک تحقیق علمی برای پاسخ دادن به سوالهای تحقیق و یا آزمون فرضیه ها,تشخیص متغیرها امری ضروری است.متغیر ها را معمولاً از نظر نقش آنها در تحقیق میتوان به 5 دسته تقسیم کرد:
1-متغیر مستقل 2-متغیر وابسته 3-متغیر تعدیل کننده 4-متغیر کنترل 5-متغیر مداخله گر
:smile:
 

chobina

عضو جدید
1-متغیر مستقل:
یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب،دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را میپذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته) مشاهده شود.برای مثال محقق میخواهد اثر دو نوع روش تدریس (الف) و (ب) را روی عملکرد ریاضی دانش آموزان کلاس پنجم بررسی کند.وی سوال زیر را مطرح مینماید:آیا تفاوتی بین عملکرد ریاضی دانش آموزانی که با روش الف یا ب آموزش دیده اند وجود دارد؟در این تحقیق روش تدریس متغیر مستقل در نظر گرفته شده است تا تاثیرش بر عملکرد ریاضی (متغیر وابسته) مورد مطالعه قرار گیرد.
:surprised::w10:
 

chobina

عضو جدید
2-متغیر وابسته:
متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد.برای مثال در بررسی تاثیر شیوه های تشویق بر یادگیری دانش آموزان،یادگیری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است تا اثر تشویق بر آن اندازه گیری شود.انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته (تابع) به هدف پژوهش بستگی دارد.پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته باید ابزاری که امکان اندازه گیری آنرا فراهم میکند نیز شناسایی کرد.
:w25::w25::w21:
 

chobina

عضو جدید
3 -متغیر تعدیل کننده:
متغیر کیفی یا کمی است که جهت یا میزان رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تاثیر قرار میدهد.برای مثال در بررسی تاثیر شیوه های مختلف تشویق بر یادگیری دانش آموزان دختر و پسر،محقق میخواهد تاثیر جنسیت را نیز بر رابطه بین تشویق و یادگیری مورد مطالعه قرار دهد.بنابراین در این تحقیق جنسیت متغیر تعدیل کننده محسوب میشود.متغیر تعدیل کننده را میتوان متغیر مستقل دوم نیز منظور داشت
.
:book::w42:
 

chobina

عضو جدید
4 -متغیر کنترل:
در یک تحقیق اثر تمام متغیر ها را بر یکدیگر نمیتوان بطور همزمان مورد مطالعه قرار داد.بنابراین محقق اثر برخی از متغیرها را کنترل نموده،آنها را خنثی میکند.این نوع متغیرها،متغیر کنترل نامیده میشود.برای مثال این سوال پژوهشی را که((چه رابطه ای میان پیشرفت تحصیلی و عزت نفس دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی وجود دارد؟))مورد نظر قرار میدهیم.
در این سوال اثر پایه تحصیلی و جنسیت بر پیشرفت تحصیلی و عزت نفس کنترل میشود.کنترل متغیر ها از دو طریق ممکن میباشد. الف) کنترلهای تحقیقی ب)کنترل آماری.
:w16::w20:
 

chobina

عضو جدید
الف)کنترلهای تحقیقی (مربوط به طرح تحقیق) :از نتایج تحقیقات قبلی شناسایی میشود.برخی متغیرهای اثرگذار بر متغیرهای مستقل و وابسته مورد نظر قرار گرفته و کنترل میشود.برای مثال محققی قصد دارد تا رابطه بین استدلال ریاضی و یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی را بررسی نماید.وی میداند که استدلال کلامی نوجوانان دختر در مقایسه با نوجوانان پسر در سطح بالاتری قرار دارد بنابراین باید عامل جنسیت را کنترل و اثر آنرا در رابطه مزبور خنثی سازد.:w33::w33::w08:

ب)کنترلهای آماری:این کنترل شامل تحلیل کوواریانس،رگرسیون سلسله مراتبی و اندازه گیریهای مکرر میباشد. :eek::confused:
 

chobina

عضو جدید
5 _متغیر مداخله گر:متغیری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغیر مستقل بر متغیر تابع مورد نظر قرار میدهد.تاثیر متغیر مداخله گر را نه میتوان کنترل کرد و نه بطور مستقیم و مستقل از سایر متغیرها مشاهده کرد.لذا به این تاثیر در تحلیل نهایی اشاره میشود.متغیر مداخله گر معمولاً بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی تحقیق اثر نمیگذارد.برای مثال در یک طرح تحقیق که هدف آن بررسی تاثیر روش آموزش برنامه ای در مقایسه با سخنرانی برای دروس ریاضی پایه پنجم ابتدایی است،متغیر مستقل روش تدریس و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است.
از آنجا که یادگیری متغیری است که تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را تحت تاثیر قرار میدهد و مشاهده آن بطور مستقیم امکان پذیر نمیباشد،متغیر مداخله گر نامیده میشود.بدون شک نقش متغیرهای مداخله گر در تفسیر نتایج مد نظر قرار میگیرد.
:w25::w25::w30:
 

chobina

عضو جدید
7-روش تحقیق:
شامل:
1-روش توصیفی 2-روش تحلیلی 3-روش تاریخی 4-روش تطبیقی 5-روش قیاسی 6-روش تحلیل محتوا 7-روش پیمایشی
که امکان ترکیب چند روش رو با هم می تمونیم داشته باشیم مثل توصیفی-تحلیلی و ...:D

7-1-روش توصیفی: چیزهایی را که موجود است میگوییم.فقط بیان میکنیم و کاری با خوب یا بد بودن نداریم و فقط بیان میکنیم.مثال:دانشگاه 12 کلاس دارد...:D:D
:w25::w25::w25:
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
7-2-روش تحلیلی:
در روش تحلیلی داده های موجود را بر اساس توانایی فکری و تخصصی خودمان تحلیل میکنیم و به نتیجه گیری میرسیم.مثال:دانشگاه 12کلاس دارد در حالی که تعداد دانشجویان 2 برابر شده و به نظر این تعداد کلاس کم می آید و تعداد کلاس ثابت مانده.
..!!!
:w10::w15:

7-3 -روش تاریخی:
هر موقع در مورد گذشته تحقیق کنیم.مثل معماری دوره صفویه ایران
:eek:
 

Similar threads

بالا