کارشناسی | روش تحقیق در معماری

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش تحقیق



آينده به طور مفصل راجع به يكايك انواع روشها بيشتر آشنا خواهيد شد.
در اينجا شما را با مراحل مختلف تحقيق بيشتر آشنا خواهم كرد .كه در اين هفته به دومورد از مراحل تحقيق اشاره مي كنم و در مقالات بعدي به ديگر مراحل تحقيق خواهم پرداخت.
طرح تحقيق:
برنامه طرح تحقيق بايد با نظمي منطقي و معقول تنظيم و تدوين گردد.براي بسياري از محققين نوشتن طرح تحقيق به منزله برآورد هزينه آن و درخواست كمك هزينه از دولت يا سازمانهاي ذيربط است .حال شما خواه در فكر درخواست كمك مالي باشيد و خواه نباشيد بايد طرح تحقيق تان سودمند باشد در اينجا شما را با مراحل انجام و اتمام طرح تحقيق بيشتر آشنا مي كنم.
1-طرح موضوع تحقيق
قبل از هر گونه اقدامي براي انجام يك تحقيق مي‌بايد موضوع مورد مطالعه را از جهات مختلف مورد شناسايي دقيق قرار دهيم. در اين شناسائي نكاتي مورد توجه قرار مي‌گيرد كه عبارتند از:
پيشينه تحقيق:محقق در معرفي موضوع مورد مطالعه از كليه تحقيقات انجام شده قبلي مي‌تواند كمك بگيرد و احاطه خود را نسبت به موضوع بيشتر نمايد. تحقيقات اجتماعي انجام شده پيشين همچنين مي‌تواند علاوه بر شناخت موضوع به مسائل و مشكلاتي كه محققان ديگر ضمن انجام تحقيق با آن روبرو بوده‌اند و پي ببرد و بدين ترتيب از خطاها و دوباره كاريها احتراز نموده و در مقابل از تجربيات پيشينيان بهره گيرد.
تعريف مفاهيم: محقق براي تبيين و تشريح موضوع مورد مطالعه و تعيين متغيرهايي كه مربوط به موضوع مورد تحقيق مي‌گردد بايستي مفاهيم موجود در طرح تحقيق خود را يكايك تعريف نموده تا مفاهيم از يكديگر باز شناخته شوند و پرسشگران و ساير كساني كه محقق را ياري مي‌دهند با آگاهي و تسلط كامل به جزئيات موضوع بكار تحقيق بپردازند . در تعريف مفاهيم اصطلاحات و واژه‌هاي بكار رفته در طرح بايد مشخصاً و دقيقاً تعريف شوند. مثلاً در تحقيقات روستائي مفاهيمي مانند "خوش نشين" ,"زارع صاحب نسق", "جفت گاو" و "آيش" و "واحد بهره برداري و...دقيقا" تعريف شوند و يا در مطالعه مربوط به يك گروه اجتماعي اصطلاحات و مفاهيمي مثل "انسجام گروهي" و "ارتباط متقابل" ,"برون گروه" ,"درون گروه","شبه گروه","پاره گروه" و ....تعريف شوند .
محدوده موضوع: در طرح موضوع مورد مطالعه محدوده موضوع نيز به طور روشن و بوضوع مشخص مي‌شود و اين يكي از مسائلي است كه بسيار حائز اهميت است زيرا انجام تحقيقي كه محدوده و چهارچوب مشخصي نداشته باشد عملاً امكان پذير نيست و چنانچه موضوع را بدون در نظر گرفتن جامعه آماري و حد و مرز معيني مورد مطالعه قرار دهيم نتايج بدست آمده اعتبار علمي نخواهد داشت . مثلاً چنانچه ما عنوان كنيم كه قصد مطالعه دانشجويان دانشگاه تهران را داريم موضوع مورد مطالعه ماگسترده و در حال بسيار مبهم است زيرا معيين نشده است كه مطالعه ماد در ارتباط با چه ويژگي از جامعه دانشجويان است و كداميك از دانشكده‌ها يا رشته ‌ها يا كلاسها يا گروهاي سني را در بر مي‌گيرد و آيا مطالعه ما تنها مربوط به جامعه دانشجويان مرد مي‌شود و يا زنان و يا هر دو را در بر مي‌گيرد؟ و ابهامات يكديگر از اين قبيل...بنابراين مشاهده مي‌شود كه ابهامات و سئوالات بيشماري در مورد چنين موضوع مطرح مي‌شود كه جواب به تمام آنها از جانب محقق قبل از شروع تحقيق ضرورت كامل دارد .
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشخص و محدود كردن دقيق جامعه مورد مطالعه و تعيين چارچوب موضوع, گذشته از آنكه نتايج بدست آمده از تحقيق را قابل قبول و معتبر مي‌سازد , محقق و پرسشگران و ساير افرادي را كه در پژوهش شركت دارند , از سردرگمي و ابهام
و ترديدهايي مي‌دهد.
هدف تحقيق: در طرح موضوع مرود مطالعه , محقق بايد بوضوح دقيقاً هدف يا اهداف خود از انتخاب موضوع و انجام تحقيق در مورد آن را روشن نمايد و نتايجي را كه در ارتباط با فرضيه يا فرضيات تحقيقات در پي آن است بطور كامل بيان كند, بدين ترتيب وي و همكارانش از ابتدا مي‌دانند كه بدنبال چه ميگردند و چرا . اين موضوع نيز يكي از مسائلي است روشن شدن آن براي محققين قبل از اقدام به تحقيق از اهميت بسيار زيادي برخوردار است .بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه طرح موضوع مورد مطالعه به معناي تعريف موضوع تحقيق و شكافتن ابعاد و ويژگيهاي مختلف آن تلقي مي‌گردد
2-ارائه فرضيه و زمينه سنجي
تعريف بسيار ساده و كوتاهي كه مي‌توان از فرضيه ارائه داد اين است كه بگوئيم فرضيه يك تئوري ثابت نشده است يا به عبارت ديگر نظريه‌اي است كه هنوز به محك آزمايش در نيامد است . اما تعريف دقيق تر هم مي‌توانيم از فرضيه ارائه دهيم بشرح زير : "حدس و گماني است كه در ذهن محقق در باره رابطه احتمالي علت و معلولي (علي )بين دو يا چند متغير بوجود مي‌آيد. اما هر نوع حدس و گماني را نيز نمي‌توانيم فرضيه بدانيم زيرا ارائه آن مي‌بايد بر اساس شرايطي باشد كه پس از آزمون بتوان آنرا بعنوان فرضيه پذيرفت . بعبارت ديگر آنچه را كه ما بعنوان فرضيه در بوته آزمايش قرار مي‌دهيم بايستي از حداقلي از صلابت و اعتبار برخوردار باشد و نه آنچنان حدسي كه در مراحل آغازين جمع آوري اطلاعات بكلي باطل گرديده و محقق اجباراً سعي در ارائه فرضيه ديگري نمايد . بنابراين براي ارائه فرضيه يافت فرضياتي كه بتوان بر اساس آنها تحقيقي را شروع نمود بايد به نكات زير توجه دقيق مبذول نمود
ارائه دهنده فرضيه بايد احاطه وسيعي نسبت به موضوع مورد مطالعه داشته باشد و تجاربي در آن زمينه داشته باشد بعنوان مثال ارائه فرضيه درباره پديده‌اي مثال بزهكاري نوجوانان شهري يا تغييرات خانواده مستلزم صاحب نظر بودن و داشتن تجارب كافي در زمينه مطالعات اجتماعي خاصه مطالعات اجتماعي خاصه مطالعات جامع شناسي شهري و خانوادگي است. البته افراد غير متخصص نيز ممكن است در اين زمينه‌ها به طرح فرضياتي بپردازند ولي بدليل عدم احاطه آنها بر موضوع اين امكان وجود دارد كه فرضيات آنان حتي قبل از قرار گرفتن در بوته آزمايش با انجام يك "زمينه سنجي" محدود و باطل گردد.
ارائه فرضيه مي‌بايد با تكيه بر منابع و مآخذي صورت گيرد كه عبارتند از:
1-تجارت شخصي و اطلاعات پراكنده
محقق از مجموع اطلاعات كلي و پراكنده‌اي كه ضمن جامعه مورد مطالعه داشته است ,براي ارائه فرضيه مي‌تواند استفاده كند. علاوه بر تجارت شخصي, محقق گاهي نيز كه ارتباط مستقيمي با موضوع مورد مطالعه نداشت است مي‌تواند از اطلاعات و تجارب شاهداني كه مستقيماً در ارتباط با جامعه مورد نظر بوده‌اند براي بدست آوردن اطلاعات مقدماتي درباره پديده و متغيرهاي آن استفاده نمايد و بعنوان مثال چنانچه موضوع تحقيق ما مطالعه در تضاد يا ستيز نقش ها در بين پرسنل يك سازمان اداري يا بيمارستان باشد بدون گردآوردن اطلاعات مقدماتي از جوي كه حاكم بر آن سازمان يا بيمارستان است , ارائه فرضيه براي ما امكان پذير نيست , بنابراين در اين مرحله كه اطلاعات ما بسيار ضعيف و يا تقريباً هيچ است و چنين كاري نيز بر عهده ما قرار گرفته است.
 

H.SHafiee

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناچاريم براي شروع كار با انجام مصاحبه و تماس برخوردهاي مستقيم و غير مستقيم با مسئولين و پرسنل آن سازمان يك يا چند رابطه علي احتمالي را در ذهن خود پرورانده و بعنوان فرضيه ارائه دهيم تا ضمن تحقيق به محك آزمايش در آيد.
2-تحقيقات انجام شده قبل
تحقيقات انجام شده قبلي در زمينه مورد مطالعه و يا زمينه‌هاي مشابه در غالب موارد مي‌تواند به ما كمك فراواني نموده و از بسياري جهات درارائه فرضيه و كار تحقق ما را رهنمون باشد بنابراين لازم است كه محقق قبل از ارائه فرضيه به تحقيقات انجام شده در موسسات پژوهشي دولتي و غير دولتي رجوع نموده تا از دوباره كاري احتمالي و يا احياناً از ارائه فرضياتي كه قبلاً به محك آزمايش در آمده و باطل گرديده پرهيز گردد. ضمناً محقق مي‌تواند از تكنيك هاي الگوها و شيوه‌هاي بكار گرفته شده در تحقيقات انجام شده قبلي نيز ياري گيرد.
3-اطلاعات و آگاهيهاي تئوريك
محققي كه به منظور دست يابي به روابط علت و معلولي بين متغيرهاي موجود يك پديده اجتماعي به تحقيق مي‌پردازد, لازم است كه علاوه بر اعمال دقت كامل در كار پرسشگري و عمليات ميداني و بطور كلي در انجام جمع آوري دقيق اطلاعات , بايستي بتواند واقعيت هاي موجود يا نتايج بدست آمده را با زبان جامعه شناسي بيان نموده و با ديدي جامعه شناختي تبيين نموده و نتايج بدست آمده را با زبان جامعه شناسي بيان نمايد .
در حقيقت تفاوت بين مشاهده‌گري كه واقعيت ها را مي‌بيند و از هرگونه تحليلي درباره آنها عاجز است با مشاهده‌گري كه هر واقعيت اجتماعي را با روش بيني و نكته سنجي علمي تبيين وتفسير مي‌كند آنست كه مشاهده گر اول فاقد اطلاعات تئوريك درباره پديده هاي اجتماعي بوده در حاليكه مشاهده‌گر دوم از اطلاعات نظري گسترده‌اي برخودار است و هر واقعيت يا پديده را با بياني عملي تعريف نموده و آنرا با پديده‌هاي ديگر در رابطه علي قرار مي‌دهد .
زمينه سنجي : زمينه سنجي با تحقيق مقدماتي مرحله كوتاهي است كه غالباً در پژوهشهاي ميداني قبل از ارائه فرضيه و تجديد جامعه مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. در تحقيق مقدماتي معمولاً از تكنيك مشاهده و گاهي نيز از "فهرست سئوالات" استفاده مي‌شود.
در اين مرحله سعي مي‌شود تا ويژگيهاي كلي و ابعاد جامعه مورد مطالعه شناسائيي گرديده و در صورتيكه قصد نمونه‌گيري داشته باشيم, بتوانيم نمونه‌هاي خود را با توجه به گونه‌گوني جغرافيائي و تنوع اقليمي و ساخت اقتصادي , اجتماعي منطقه انتخاب نمائيم . در تحقيقات ميداني گاه نيز بجاي "زمينه سنجي", اصطلاح "ديد كلي " را بكار مي‌برند كه منظور همان مشاهده كلي و عمومي محقق قبل از ارائه فرضيه و محدود نمودن دقيق جامعه مورد مطالعه است .
3-جمع آوري اطلاعات تحقيق
مرحله بعدي كار تحقيق كه مرحله بسيار با اهميتي نيز محسوب مي‌گردد, زماني است كه پس از انجام مقدمات كار يعني مشخص و معين شدن جامعه مورد مطالعه و تنظيم فرضيه‌ها با توسل به تكنيك هاي خاصي ,اطلاعات و ارقام لازم را از جامعه مورد مطالعه جمع آوري مي‌كنيم .
مهمترين تكنيك هاي جمع آوري اطلاعات عبارتند از
1-پرسشنامه تحقيقاتي 2-مشاهده در تحقيق 3-استفاده از فيش 4-نمونه گيري 5-مونو گرافي
مواردي كه در طراحي بايد در نظر بگيريم
شاخص كردن ورودي (استفاده از عقب رفتگي ، حجم ، ...)
سلسله مراتب ورودي ( فضاي عمومي ، نيمه عمومي ، خصوصي ، ...)
لايه بندي فضايي
ايجاد ديد و منظر مناسب
استفاده از عناصر براي نشان دادن جهت حركت
هدايت افراد
تغيیرات عرض و ارتفاع
ايجاد ديد كلي از فضاها براي مخاطب
بریدن برخی مسیرها برای حرکتهای سریع
تقسيم حركات (حركت مارپيچ ، حركت مستقيم)
موارد آناليز سايت
موقعيت سايت در شهر
مشخصات فیزیکی سایت
نظام حركتي اطراف سايت
آكوستيك (سر و صدا)
اقليم (نور و باد)
درجه بندي معابر اطراف سايت
ديد و منظر مناسب به سايت
كاربري هاي اطراف سايت
عناصرکالبدی موجود در سايت
بررسي تمايلات حركتي
تعيين ورودي مناسب (سواره ، پياده )
موارد مورد بررسی که حتما در مطالعات تطبیقی باید باشد
سایت آنالیز
ارتباط فضاها درجه بندی
دیاگرام ارتباطی فضاها پلانی و برشی
سطح و سطوح فضاها
ترکیب پرخالی فضاها در سایت
سیر کولاسیون
درجه بندی به لحاظ خصوصی عمومی
ترکیب حجمی ساختمان
ورودی و دسترسی آن به فضاهای داخلی
سلسه مراتب فضایی
پیشنهاد شما برای بهتر شدن ساختمان
عناصر شاخص بکار رفته در بنا
خصوصیات ویژه بنا
نظرسنجی از ساکنین
بررسی دید منظر
بررسی فعالیتها که صورت می گیرد
بررسی مناسب بودن یا نا مناسب بودن مکان و ارتباط فضایی که برای عملکرد اختصاص یافته
----------------
مدارك:
1- عكس
2- پلان ها
3- پلان موقعيت
4- تصوير فضاهاي داخلي و خارجی
5- مساحت سطح و سطوح
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزوه روش تحقیق دکتر براتی

جزوه روش تحقیق دکتر براتی



دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)​
دانشکده معماری و شهر سازی
گروه شهرسازی


روش تحقیق، تدوین و ارائه پایان نامه
برای رشته های شهرسازی، معماری و هنر


دکتر ناصر براتی​
1385

 

پیوست ها

  • Ravesh Tahghigh Akharin Virayesh.zip
    145 کیلوبایت · بازدیدها: 2

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
روش تحقیق در معماری

روش تحقیق در معماری

در چند دهه اخیر معماران و طراحان متوجه شدهاند که بایستی تا حــد ممکــن نســبت بــه مردمی که قرار است برای آنها طراحی شود، شناخت داشته باشند .این امر نیاز بـه تحقیــق در حوزه معماری را ضروری میﻧﻤﺎﻳﺪ.
تحقیق راهی با ارزش است تا معمـار بتوانـد مســائل خـود را بـه ســؤال تبـدیل کـرده و بـا یافتن جواب، طرحها و کار ﺣﺮﻓﻪای خود را مستند نماید.
ﻳﻚ حرکت پایدار بیــن حقیقـت و هــنر توصــیفکننده کـار طـراح اســت و در ایـن میـان طــراح ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ چگونگی احتیاجات و خواسته های مردم را بداند و برای دانستن آن احتیاج به تحقیــق و بررســی میﺑﺎﺷــﺪ .تحقیــق در حقیقــت بــه معــنی جســتجوکردن یــا بــه جســتجو پــرداختن و در اصطﻼح، کشف حقیقت میﺑﺎﺷﺪ.
کارهای تحقیقاتی بایستی با توجه به اهداف آن صورت پذیرد و شروع یک تقحیق ﺑﺴﺘﮕﻲ به میزان آمادگی اولیه محقق دارد.
در این میان پاسخ به سؤالهایی همچون اهمیت تحقیق ، منفعت گروهی و یا اجتماعی تحقیق و میزان ارتباط آن بامردم از نکات مهم برای شروع یک تحقیق مناسب میﺑﺎﺷﺪ.
برای شناخت تحقیق در معماری، دانستن موارد زیر حائز اهمیت است.
نظام اطﻼعاتی معماری
ارزیابی تحقیقات انجام شده
سؤال ﻣﻨﺎﺳﺐ
روش های تحقیق
ارزش ارزیابی
در نگارش این کتاب سعی شده است تا پایان پاسخی مناسب بـه مــوارد ذکــر شــده داده
در این فصل نویسنده به دو مرحله از مراحل تحقیق پرداخته، که عبارتند از:
الف( کشف و انتخاب عنوان[1]
در این مرحله هدف ، انتخاب یک عنوان برای تحقیق است و بطور کلی میتوان موارد زیر را در انتخاب موضوع تحقیقاتی مهم دانست:
عنون تحقیق بایستی در ارتباط با رشته تخصصی محقق باشد.
عنوان تحقیق نباید از کارهای انجام شده باشد.
انتخاب عنوان باید با هدف پروژه همخوانی داشته باشد.
از لحاظ تحقیقاتی در اولویت باشد و یا مشکلی را بخواهدحل نماید.

عنوان پروژه باید خﻼصه بوده و در قالب هشتاد حرف بیشتر ﻧﺒﺎﺷﺪ.
در ادامه بحث، نویسنده به ارتباط موضـوع بـا منـابع مـالی و اعتبــاری، بررســی محــدوده و مرور کردن عناوین مختلف تحقیق میپردازد.
ب( نوشتن طـرح پیشنهادی[2]
ﻳﻚ طرح پیشنهادی تحقیقاتی به عنوان مبنایی است تا محقق بتواند توان تحقیقاتی خــود را بصورت سؤالهای علمی درآورده و بر مبنای توانایی خود، روش پاسخ دادن را به صورت علمــی ارائه دهد .محقق برای نوشتن طرح پیشنهادی بایستی چهار چوب و قالب طرح پیشنهادی را ﺑــﺎ دقت ﻻزم مبذول دارد و طرح بایستی بر مبنای خواستههای مرکزی که قرار است طرح برای آنها ارسال شود، نوشته گردد.
فصل دوم : روشهای نمونه گیری و جمع آوری اطﻼعات
در ایــن فصــل مرحلــه ســوم تحقیــق یعــنی جمــعآوری اطﻼعــات توضــیح داده می شــود . اطﻼعــاتی کـه درایــن فصــل معرفــی می شــود، بــرای شــناخت طـراح از موقعیـت و خواســتههای کارفرمــا و اســتفادهکنندگان از پــروژه می ﺑﺎﺷــﺪ . ﺟﻤــﻊآوری اطﻼعــات دارای روشــهای مختلــف ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در این فصل، پنج روش از روشهای جمع آوری اطﻼعات بیان شده است.
از آنجا که در بیشتر مواقع تعداد مردمی که بایستی از آنها اطﻼعات جمـعآوری شـود زیاد ﻣﻲباشند، بایســتی درصـدی از مــردم بــرای ایــن کــار انتخــاب شــوند کــه بــه آنهــا نمونه تحقیــق ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ . قبل از آنکه به انواع روشهای جمعآوری اطﻼعات پرداخته شود، به اختصار بــه ﺗﺸــﺮﯾﺢ روشهای نمونهگیری درجامعه می پردازیم.
جامعه و نمونه آماری[3]


ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری
1. جـامعه آماری
جامعه آماری عبارتند از مجموعهای ازواحدها که حداقل دارای یک وجـه اشــتراک ﺑﺎﺷـﺪ .در این میان ذکر شده است که جمعیت جوامع به دو گونه تقسیم ﻣﻲگردد:
الف (جوامـع مشــابه یــا همگــن بــه جوامعـی گفتـه میشـود کــه همـه اعضـای آن دارای خصوصیات مشابه باشند.
ب( جوامع متفاوت یا غیر همگن بــه جوامعـی گفتــه میشـود کــه تنــوع خصوصــیاتی در آن وجود داشته ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﻤﻮﻧﻪگیری از جامعه آماری به عنوان یک ابزار تحقیقی مورداستفاده قرارمی گیرد و عبـارت است از انتخاب تعدادی مشخص از واحدهای جامعه با استفاده از یکی از روشــهای نمونـهگیری که واحد نمونه نامیده میشود.
در ادامــه بحــث نویســنده بــه انــواع نمونــهگیری اشــاره می کنــد و آن را بــه دو گــروه عمــده تقسیم ﻣﻲ کند که به اختصاربه آنها اشاره میشود. الف( ﻧﻤﻮﻧــﻪگیری احتمـالی کــه شــانس انتخـاب شــدن بـرای همـه اعضــای جامعــه تقریبـاً یکسان است و احتمال هر یک از اعضا بیش از صفر است.
ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری احتمالی دارای چهار روش به شرح زیر است:

ﻧﻤﻮﻧﻪگیری تصادفی ساده
ساده ترین روش نمونه گیری اسـت کــه باتهیـه لیســت از افـراد، کدبنــدی یــا شــماره گذاری لیست و انتخاب نمونهها به صورت دستی و انتخاب اعداد به صـورت تصـادفی، فـرد مــورد نظـر را انتخاب میﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
ﻧﻤﻮﻧﻪگیری تصادفی سیستماتیک

این روش، همانند روش ﻧﻤﻮﻧﻪگیری تصادفی است .با این تفــاوت کــه عــدد فاصــله انتخــاب نمونه، از فرمول ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲآید که N برابر با تعداد افراد جامعه وdبرابرباعددفاصله وnبرابربا تعداد نمونه است.دراین روش تعیین نمونه باسرعت بیشتر، هزینه کمتر و احتمــال انتخــاب یکســان تــر انجام میشود.

ﻧﻤﻮﻧﻪگیری مطبق

در این روش نمونهگیری، افرادی که به نحوی با پروژه ارتباط دارند را به چند گــروه تقسـیم ﻣﻲکنند و از هر گروه نمونه هایی راانتخاب میﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری خوشهای
این نوع نمونهگیری به دو نوع، یک مرحلهای و چند مرحلـه ای تقسـیم می شـود .در روش ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری خوشهای، فرد در آخرین خوشه قرار میگیرد و انتخاب چند گروه از بین آنها بــه روش تصادفی ساده صورت ﻣﻲگیرد.
ب( ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری غیر احتمالی، در این نوع نمونهگیری همـه افــراد جامعـه، شــانس یکسـان برای انتخاب شدن را ندارند و ممکن اسـت افــرادی باشــند کـه احتمــال انتخـاب شدنشـان صـفر ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﻤﻮﻧﻪگیری غیر احتمالی دارای چهار روش به شرح زیر است:
 ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری اتفاقی، که نمونهها بطور اتفاقی انتخاب شده و بیشتر شبیه کار خبرنگاران است که درجامعه بطور اتفاقی نمونه را انتخاب ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
 ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری سهمیه ای، مانند نمونهگیری اتفاقی است ولی برای هر گروه سهیمه انتخاب شده است.
 ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری هدفمند، حجم و نوع نمونه از گروههای مختلف و بر مبنای هدف تحقیق انتخاب میﺷﻮﻧﺪ.
 ﻧﻤﻮﻧﻪ گیری ترکیبی، این روش نمونهگیری، ترکیبی از روش های احتمالی و غیر احتمالی می باشد که در اصل به عنوان نمونهگیری غیر احتمالی است.
روش های جمـعآوری اطﻼعـات[4]
مردم دوســت دارنــد در طراحــی خانــه، پــارک، خیابـان و شــهر خودشــان نظــر بدهنـد، آنهـا دوست ندارند فقط یک نظارهگر و مصرف کننده باشند.[5]
برای اینکه جمعآوری اطﻼعات بتواند به خوبی انجام پذیرد، تــدابیری بایسـتی مـدنظر قـرار گیرد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
طراح بایستی گروههای مهم تأثیر گذار در منطقه را شناسایی کند.
نتیجه جمعآوری اطﻼعات بایستی ایــن باشــد کــه موقعیــت کنونــی ونیازهـای آینــده پــروژه مشخص شود.
محدوده کار پژوهش بایستی به خوبی تشخیص داده شود.
هر تحقیقی در معرض انجــام اشــتباه میباشـد، چنانکــه هـر انــدازه گیری دارای یـک درجــه
خطای خاصی است، طراح نیز بایستی از منبع خطا آگاهی داشته باشــد تـا خـود را بــرای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ آن آماده نماید.

در بیــن افــراد و گروههــا افــراد خاصــی ماننــد معلــولین زنــدگی میکننــد کــه درجمــع آوری اطﻼعات نباید آنها را از قلم انداخت یا گمرنگ کرد.
الف( جمع آوری اطﻼعات ازطریق مشاهده[6]
روش مشاهده،روش مناسبی است تادادهای بــاارزش ازموقعیــت پــروژه کارفرماواســتفاده کنندگان ازپروژه فراهم گردد.
درروش مشـــاهده طـــراح فعالیتهــای اســتفاده کننــدگان، محیــط اطــراف پــروژه ومــوارد دیگررامشاهده میکند.
دراین روش میتوان ازوسـایل ﺛﺒــﺖ مشــاهدات ازجملـه، یادداشـت بـرداری، عکــس بــرداری وفیلمبرداری استفاده کرد.
درجمع آوری اطﻼعات از طریق مشاهده توجه ودرک صحیح بسیار مهم است.
ﯾﮏ محقق می بایستی درامرمشاهده مواردزیر را رعایت نماید. 01 ﻣﺤﻘﻖ بایدصداقت راپیشه نماید. 02 ﻣﺤﻘﻖ باید ازنفوذعقایدخودش خودداری کند. 03 ﻣﺤﻘﻖ بایدنقش مستقل داشته باشد. 04 یادداشت برداری مناسب درکارمشاهده ضروری است ودراین میان عواملی همچون تمایﻼت محقق، زیرکی وهوشیاری محقق،عوامل محیطی در مشاهده اطﻼعات وزمینه ﻗﺒﻠــﯽ ﻣﺤﻘــﻖ نســبت بــه موضــوع واهــداف تحقیــق بســیارنقش موثــری رادرجمــع آوری اطﻼعات ازطریق مشاهده ایفاء میکند.


ب (جمع آوری اطﻼعات ازطریق مصاحبه[7]
مصاحبه، فن باارزشی است که درتحقیق خصوصا درمسائل معماری وطراحی مفیداست.باروش مصــاحبه میتــوان اطﻼعــات زیــادی درخصــوص تجــارب موضــوعی افــراد مثــل نظریــات، نگرانیهــا، احساسات وارزشهای موردتوجه استفاده کنندگان ازپروژه را فراهم کرد.
درایـــن روش طـــراح باتشـــریک مســـاعی وتوافـــق بااســـتفاده کننـــدگان میتوانداعتمادآنهارابـــه خودبیشترنماید.
هدف ازمصاحبه پرسیدن سوالهائی است که مردم راتهییج کند تــا اطﻼعـات مفیـد دراختیــارطراح بگذارد.سوالها هم بایستی برای پروژه مهم باشند وهم افراد شرکت کننده آن را مفید بدانند.
مناسبترین شیوه برای مصاحبه، مصاحبه غیر رسمی، بصورت محاوره و گفتگو است.
از عوامل مؤثر بر اعتبار مصاحبه ﻣﻲتوان به موارد زیر اشاره کرد: 01 .داشتن زبان مشترک بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده 02 .آرام و مناسب بودن محیط مصاحبه 03 . انعطافپذیری مصاحبه شونده 04 عدم ارائه خط مش به پاسخهای مصاحبه شونده. در ادامه بحث نویسنده نمونهای از یک مصاحبه با مــردم را بـرای وضــوح مطالــب خـود بیــان کرده است.
در زمــانی کــه تعــداد افــراد زیــاد باشــند نمیتــوان اطﻼعــات مناســب را از روش مصــاحبه و جلســات بررســی و گردهمــایی گروهــی بدســت آورد .در ایــن زمــان روش پرسشــنامه مناســب ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ .هر چند که پرسشنامه بسیار استفاده میشود ولی میزان اعتماد به آن بسیار کمتــر از روش مصاحبه است.
موفقیت یک پرسشنامه به سؤال هایی که در آن به کار مــی رود، بسـتگی دارد و ﺑﺎﻳﺴــﺘﻲ در ابتدا مردم را نسبت به پروژه عﻼقمند کرد تا به پرسشنامه بهتر پاسخ دهند.
سؤالهای پرسشنامه بایستی طوری باشد که بتوان به اطﻼعات بدست آمده ازآن، تکیـه کرد و نتیجه پرسشنامه نشاندهنده همکاری مردم باشد.
مطــالبی همچــون، ترتیــب ســؤالها، راحــتی پاســخگوئی، رابطــه منطقــی بیــن ســؤال ها، جلوگیری از بکارگیری اصطﻼحات نامأنوس و هماهنگ بودن سؤال ها بـا خصوصـیات ﭘﺎﺳـﺦدهنده ﻣﻲتواند در تنظیم یک پرسشنامه مؤثر باشد.
سؤال ها در پرسشنامه میتوان به دو صورت باز یا بسته باشد.
در سؤال باز بـه پاسـخگو اجــازه داده میشـود کــه عقایــد خــود را بنویســد ودرصـورتی کـه ســؤال بســته شــامل تعــدادی ســؤال اســت کــه پاســخگو فقــط نظــر خــود را بــا عﻼمــت زدن در ﭘﺎﺳﺦﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
د ( ﺟﻤﻊ آوری اطﻼعات از طریق سیستم های اطﻼعرسانی[9]
در بسیاری موارد، ﻻزم است از اطﻼعــاتی کـه بــه نحـوی وجــود دارنــد اســتفاده کـرد، ایــن اطﻼعات رامیتوان از طریــق کتــاب )ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧـﻪ( ، پروندهها و اسـناد و مــدارک سـازمان ها و ادارات، ﺷﺒﻜﻪ های اطﻼع رسانی رایانــهای )اینترنـت ( و پروژههــای مشــابه کــار شــده قبلـی و ...ﺑﺪﺳــﺖ آورد.
فصل سوم :اطﻼعات و عوامل انسانی
تدابیر تحقیقاتی که در این فصل آورده شده است بـه منظــور ارائــه روش صــحیح و ﻋﻠﻤــﻲ طراحی سوال و جمعآوری اطﻼعات از مردم و شناخت نیازهای آنها ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﺤﻘﻖ با روشهای مصاحبه، مشاهده و یا پرسشنامه به دنبال این است که بدانــد مــردم ﭼﻪ نیازهایی دارند و محیط مطلوب برای آنها چیست و چه تغییراتــی بایسـتی در محیـط زندگــی آنها صورت گیرد.
بسیاری از طراحـان معتقدنــد کـه کارفرمــا واســتفادهکنندگان از پــروژه، بهــترین منبــع بــرای ﺟﻤﻊ آوری اطﻼعات می باشند و بهترین دادهها برای طراحی پروژه، اطﻼعات بدست آمـده از آنهـا ﻣﻲباشد و همکاری آنها، موفقیت پروژه را تضمین ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﻗﺎﺑﻞ ذکراست که طراحی سؤال بــر مبنــای اهـداف و خصوصــیات موضــوع، سـازماندهی و ﻣﺮﺗــﺐ ﻣﻲشــود. ســؤال های اول جهــت جمــع آوری اطﻼعــات از اهــداف کارفرمــا میباشــد و سؤالهای بعد برای رسیدن بــه برنامــهریزی فضــایی، طراحـی ســطوح، آرایـش فضـاها وطراحـی ﺳــﺎﻳﺖ )مکــان ( ﻣﻲﺑﺎﺷــﺪ. همچنیــن تــدابیر ﻻزم بــرای رســیدن بــه اهــداف پــروژه، جلوگــیری از ﺑﺤﺚ های جــدلبرانگیز و بررســی مسـائل اجتمـاعی، فرهنگــی کـه ازمشـکل ترین و پیچیدهﺗﺮﻳــﻦ قسمت تحقیق میﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ در نحوة ارائه سؤالها مدنظر قرار گیرد.
طراحی سؤال ها در جمعآوری اطﻼعات عوامل انسانی[1]
از اساســی ترین مراحــل تحقیــق، جمــع آوری اطﻼعــات از عوامــل انســانی میﺑﺎﺷــﺪ ﻛــﻪ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺑﺎ تعیین سؤال صورت پذیرد.
اگر در طراحی سؤال از لحــاظ جمله بنــدی، تعــداد و ترتیــب ســؤالها دقــت نشــود، احتمـال اینکه نتایج تحقیق بامشکل روبرو شود بسیار اســت .نکـات زیـر را در خصــوص طراحــی ســؤال ها ﻣﻲتوان بیان کرد. 01 از لغات و جمﻼتی استفاده کرد که بتواند به صراحتی هدف سؤال را مشخص ﻛﻨﺪ. 02 از لغات ساده و قابل فهم استفاده شود. 03 سؤاﻻت بایستی به زبان پاسخگو نوشته شود. سؤال ها در جمع آوری اطﻼعات عوامل انسانی به دو گونه ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:
سوالهای اولیه وسوالهای تکمیلی
سؤالهای اولیه درجمع آوری اطﻼعات از عوامل انسانی
در طراحی سؤالهای اولیه، این نکات را بایستی مد نظر قرار داد:
سؤالها همیشه بایستی راهنمای طراح باشد. 02 سؤالها باید مناسب باشد. 03 سؤالها باید محقق را از مسیر اصلی منحرف نکند و برای جلوگیری از این امر، هر سؤال بر مبنای هدفی پرسیده شود. 04 هر سؤال بایستی مربوط به یکی ازمشخصات مورد نظر کارفرما و یا استفادهکنندگان از پروژه ﺑﺎﺷﺪ.
دو سؤال اولیه به عنــوان سـؤال های مبنــا، در جمـعآوری اطﻼعــات عوامــل انسـانی یعنــی اهداف و علل انتخاب پروژه، مبنای کــل تحقیــق محســوب میگــردد .بایـد توجــه داشــت کـه این سؤالهای جزء کمی از اطﻼعات نیست بلکه کل تحقیق بر مبنای این دو سؤال ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

و به صورت کلی سؤال های بعدی میتواند برمبنای مشخصات زیر طراحی شود. 01 مشخصات سازمان و تشکیﻼت پروژه 02 ﺑﺮﻧﺎﻣﻪها و خدمات 03 ساختار تشکیﻼت 04 تغییرات و توسعه 05 مشخصات و خصوصیات استفادهکنندگان 06 فرآیند گردش کار
سؤال های تکمیلی در جمعآوری اطﻼعات عوامل انسانی[2]
در بیشــتر مواقــع محقــق بــا جمــعآوری اطﻼعــات در مرحلــه ی اول نمی توانــد بــه طراحــی ﻣﻨﺎﺳﺐ برسد در این مواقع ﻻزم اسـت محقـق از ســؤالهای تکمیلــی در جمــع آوری اطﻼعــات از عوامل انسانی نیز استفاده نماید. برای وضوح دیدگاه نویسـنده از سـؤالهای تکمیلــی، می تــوان چنین بیان کرد که در سؤال های مربوط به اهداف پروژه که از سؤالهای مبنا و اولیــه ﻣﻲﺑﺎﺷــﻨﺪ؛ مشخصات پروژه، نیازهای پروژه و نگـاه کارفرمــا بــه آینــده پــروژه مطــرح ﻣﻲﺑﺎﺷـﺪ .درصــورتی کـه درسؤالهای تکمیلی، به اتفاقاتی کـه بااجرای پــروژه ممکــن اسـت صـورت گـیرد بـر می گــردد و ســؤال هائی همچــون، مشــکﻼت اجــرای پــروژه، ضــررهای حقوقــی و حقیقــی پــروژه و چگونگــی راه ﺣﻞ های برطرف کردن آن و قابلیتهای جدید برای پروژه در آینده مد نظر قرار می گیرد.
فصل چهارم :ارزیابی و تجزیه و تحلیـل ﻳﺎﻓﺘﻪهـا
بهــترین طراحــی از ترکیــب، ســنت، نــوآوری، فکــر سیســتمی، اســتدﻻل، خلــق وخوهــای اخﻼقی و منطقی است .ارزیابی برای هدایت کردن تحقیق در این راستا است.[3]
مواردی که دراین فصــل آورده شــده اســت ارائــه دهنـده ی روشهـای ارزیــابی درتحقیقــات معماری است .این مرحله برای این است که مطمئن باشیم نتـایج تحقیـق مــا درســت، دقیـق و قابل استفاده است.
ارزیابی یافته های تحقیق به دو گونه میﺑﺎﺷﺪ.
الف. ارزیابی مقدماتی
ارزیابی مقدماتی از این نقطه شروع میشود که مراحل قبل بــه چــه صــورت انجــام ﮔﺮﻓﺘـﻪ است .ارزیابی مقدماتی بدنبال این اســت کـه مشــخص کنـد آیــا در مراحــل قبـل اهـداف تحقیــق بدست آمده یا نه .برای این کار سؤال ابتدائی زیر در نظر گرفته ﻣﻲشود.
آیا اطﻼعات بدست آمده در خصوص پروژه و خصوصیات استفادهکنندگان برای طراحی قابل
قبول است؟
جواب به این سؤال بر مبنای اطمینان ازکار مشخص میشود.
ارزیـابی کـه در ایــن مرحلـه توضـیح داده میشـود، بـر مبنــای محاسـبات )Seorgel 1980 ( ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ . مهمترین نکتهای که بایستی مد نظر داشت این است که ارزیابی تحقیق قبل از پایان تحقیق و جزئی از تحقیق ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
در مرحله ارزیــابی مقــدماتی گـام اول "بررسـی عنــوان تحقیـق "و گـام دوم، "ﺷﻨﺎﺳـﺎﺋﻲ اهداف تحقیق " ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
ب( ارزیابی نهایی
در این مرحله، نتیجه هایی که از یافتـههای تحقیــق بدسـت آمـده بایسـتی بــرای طراحــی آماده شوند برای رسیدن به این اهداف، مراحل زیر را بایستی انجام داد.
گـام اول : ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺟﺰء ﺑﻪ ﺟﺰء ﻳﺎﻓﺘﻪها
در این مرحله بایستی یافتهها منظم گردند و بــر مبنـای نــوع، زمــان و مکــان و مــوارد دیگــر طبقه بندی شوند، همچنین از علم آمار در طبقهبندی آنها باید استفاده کرد.
گـام دوم : ویرایش یافتهها
این گام به کشف و حذف اشتباهات می پردازد و با امتحان کردن دقیقﺗـﺮ ﻳﺎﻓﺘــﻪ ها، مـیزان اطمینان آن را افزایش می دهد .
گـام سوم :تعیین ضوابط ارزیابی
محقق،یافتهها را از لحاظ دقت، کامل بـودن، پایــداری، جـدال و تنــاقض مــورد بررسـی قــرار ﻣﻲ دهد و آنها را درجه بندی میﻛﻨﺪ.
گـام چهارم :بکار بستن ضوابط ارزیابی
در این مرحله یافته ها بر مبنای هر ضابطه ای بر چسب خاص خود را میگیرنـد .محاسـبات ﻛﻤﻲ و کیفی در این کار مؤثر است و رایانه وسیلهی مناسب برای این امر است.
گـام ﭘﻨﺠﻢ :فراهم شدن نتایج
در این مرحله از تحقیق نتایج حاصل از اطﻼعات مورد تأئیــد، منظـم میگــردد.دراینجاهــدف سازمان دادن نتایج تحقیق، بطوری که یافتهها روشن و مفید برای طراحی باشند ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
گـام ﺷﺸﻢ :ارائه
ﻗﺒﻞ از طراحی میبایست نتایج حاصـل از تحقیــق بـه کارفرمـا ارائـه گــردد .شـکل انتخـاب شده برای ارائه نتایج تحقیق بستگی به مرکزی دارد که کـار بــرای آن صـورت میگــیرد و شـامل عنوان تحقیق، اهداف تحقیق، یافتههای تحقیق، ضوابط تحقیق، نتایج و مشکﻼت و پیشــنهادات ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
تجزیه و تحلیل فعالیت ها[4]
اولیــن مرحلـه تجزیــه و تحلیــل فعالیت هــا، تشــخیص ایــن اســت کــه بــه چــه فعالیتهایــی بایستی بیشتر توجه شود و مرحله دوم این است کـه تشــخیص داده شــود کـدام فعالیــت مهــم است و در مرحله آخر در تجزیه و تحلیل فعالیت، تشخیص این موضوع است که چگونه فعالیتها با حرکت استفاده کنندگان و نوع فضا تغییر میﻛﻨﻨﺪ.
هدف اصلی تجزیه و تحلیل فعالیت ، ترسیم یک ماتریس ارتباطی است که نشــاندهنده ی ارتباط افراد و گروهها با فضاها در خصوص فعالیت مربوطه می ﺑﺎﺷﺪ.
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ :طراحی و تدوین حاصل تحقیق
طراحی[5]
خصوصیات کار در این فصل تغییر پیدا میﻛﻨﺪ .در فصول قبل جمع آوری اطﻼعات و کار بــا آن مورد بحث قرار گرفت .اما در این فصل نویسنده به طراحـی بــا اسـتفاده از اطﻼعـات و یافتــه های بدست آمده میپردازد و از طرف دیگر با توجه به اینکه تکنولوژی هرروزه درحال تغیــیر میباشــد، یک طراح خوب میبایست شناخت ﻻزم از تکنولوژی های جدید داشته باشد تـا بتوانــد بـر منبــای تکنولوژی روز طراحی نماید.
نویسنده معتقد است کــه فاصـله ای بیــن جمــعآوری اطﻼعـات و طراحــی وجـود نـدارد و در زمانی که طراح بدنبال یافتن اطﻼعات می باشد بطور یقین در ذهــن خـود طرحهــایی را نـیز مــرور ﻣﻲﻛﻨﺪ.
طراح برای انجام طراحی باید موارد زیر را با دقت انجام دهد. 01 مرور ﻳﺎﻓﺘﻪهای تحقیق ارزیابی شده 02 ﺛﺒﺖ نتایح تحقیق 03 مقایسه نتایج با اهداف تحقیق 04 بررسی پروژههای مشابه طراحی شده. 05 تنظیم توصیههای طراح 06 شروع طراحی 07 بررسی طرحهای پیشنهادی و بهبود آن. 08 طرح های تکمیلی ﺑﺎ توجه به اهمیت مرحله ششم به اختصار به تشریح آن میپردازیم.
شروع طراحی
ﺑﺎ دنبال کردن گامهای قبلی، هدف طراح مشخص شده است .طراح، هر فضا، تأسیسات و امکاناتی را بـر مبنــای هــدفی درنظرمیگــیرد ودرنتیجـه برمبنــای توانایی خودطراحــی را شــروع ﻣﻲکند در این زمان موارد زیر بایستی مشخص شود.
فضاها
فضاهایی که در طرح اولیه مد نظر گرفته میشود به عنــوان فرضــیه محســوب می شـود و ممکن است بعضی از فضاها در طرح نهایی حذف و یا بعضی از فضاها به آن اضافه گردد.
دسترسی
طراح با بررسی پیشنهادات مختلف برای دسترسی بـه فضــاها وتجزیــه و تحلیـل داده هـا، دسترسی مناسب برای هر فضا را تعیین میﻛﻨﺪ.
راحتی، آسایش و امنیت طرح
بسیاری از مقوﻻت، به راحتی افراد استفادهکننده بر می گردد .در این رابطــه خواسـتهها و نیازهای افراد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، بایستی در طراحی مورد استفاده قرار گیرد.
عوامل محیطی
در طراحی برای مقابله با عوامل محیطـی مثـل رطوبـت، درجــه حــرارت، بـاد، ســرو صــدا و تغییرات آب و هوایی، تدابیر ﻻزم را باید مد نظر قرار داد .بایستی تمام موارد مورد بررســی شــده درطرح مورد استفاده قرار گیرد.
ﻓﻀﺎسازی
اطﻼعات مربوط به خصوصیات استفادهکنندگان وخواسته و نیازهای آنان در این ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎﻳﺪ
مد نظر قرار گیرد.
سطوح
چگونگــی طراحــی ســطوح، پیشــنهادات اســتفادهکنندگان نســبت بــه ســطوح، مقیــاس انسانی طرح و چگونگی جذاب و دلپذیر کردن آن در این مرحله در طـرح پیشــنهادات مــدنظر قـرار ﻣﻲگیرد.
نمایش اطﻼعات
پیشنهادات برای نمایش اطﻼعات بایستی طوری باشد که افراد استفادهکننده را در زمــان معمولی و یا زمان اضطرار بخوبی هدایت نماید.
طرح ﻓﻀﺎﻳﻲ
تمام مورادی که تا کنون جمعآوری شـده بــرای رســیدن بـه طــرح فضــایی مناسـب اســت . ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ ﺗﻮﺟﻪ داشت که در طرح فضایی، مسائلی از جمله طراحی سایت، طراحی سازه و نوع ابزار مورد استفاده، روشهای ساخت، زمان بندی و تحلیل هزینه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
طراحی مکان )ﺳﺎﻳﺖ(
اطﻼعــات بدســت آمــده از خواســتههای همســایگان، زیبائی هــای محیــط و عبــور و مــرور مناسب در خارج ساختمان و خصوصیات زمین اطراف پروژه و امکانات محــدودة مــورد نظــر در این مرحله مد نظر طراح قرار میگیرد.
ارزیابی طراحی[6]
در این بخش به ارزیابی طرحهای ارائه شده، پرداخته می شود .ارزیابی طراحی از ارزیابی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ریزی فضائی تا ارزیابی مکان را در بــر میگــیرد .طـراح و یــا گــروه ارزیـابی کننــده بــر منبـای خواسته ها و نیازهای کارفرما و استفادهکنندگان طرح را مورد ارزیابی قرار ﻣﻲدهند.
مراحل ارزیابی طراح به صورت گام به گام انجام میگیرد.
گام اول :معلوم کردن نیازهای طرح
گام دوم :تعیین معیارهای ارزیابی طرح
گام سوم :اعمال معیارهای ارزیابی
در انتها نیز نویسنده به چگونگی انتشار طــرح و تنظیــم وتــدوین مطالــب بــر اســاس قواعــد نگارش و قالب ارائه شده میپردازد.

منبع:poemarch.mihanblog.com
 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش تحقیق در معماری

روش تحقیق در معماری

تحقيق تاريخي
تحقيق تاريخي فعاليتي است براي شناخت واقعيت‌هاي گذشته و يك از دشوارترين انواع پژوهش است اين تحقيق وقايع مربوط به گذشته را مورد تعبير و تفسير و ارزيابي قرار مي‌دهد. در اين روش هدف اين است كه وقايع گذشته دقيق و درست شناسايي شوند تا وضع موجود بهتر درك گردد در روشهاي ديگر مانند توصيفي يا تجربي محقق مي‌تواند نمونه مورد مطالعه را با ميل خود انتخاب نمايد, اما در تحقيق تاريخي مجبور است فقط اطلاعات و اسنادي را كه از گذشته باقي مانده‌اند مورد بررسي قرار دهد بررسي وضع تعليم و تربيت ايران در دوران قاجار نمونه‌اي از تحقيق تاريخي است بررسي روند آموزش عالي ايران از تشكيل دانشگاه جندي‌شاپور تا تأسيس دارالفنون مثال ديگري از اين نوع تحقيق مي‌باشند.

تحقيقموردي :

عبارت از مطالعه عميق و گسترده يك مورد در مدت زمان است. در اين روش يك فرد يك خانواده, يك گروه و يا يك دانشگاه مورد مطالعه دقيق و همه جانبه قرار مي‌گيرد هدف مطالعه شناخت كليه متغيرهاي مربوط به مورد است بهترين مثال در اين مورد مطالعه پزشكي يا روانكاوي روي يك فرد است اين روش مي‌تواند به عنوان زمينه‌اي براي مطالعات وسيع بعدي مورد استفاده قرار گيرد .تحقيق پيمايشي

: اين روش شامل جمع‌آوري اطلاعات به طور مستقيم از گروهي از افراد است نمونه مطالعات پيمايشي معمولاً بزرگ است( از 100 تا 250 ميليون نفر ) به وسيله اين روش اطلاعات مختلفي را مي‌توان بدست آورد كه كلاً شامل 3 نوع مي‌باشند:

اطلاعات در مورد واقعيتها, عقايد و رفتارها, واقعيت عبارت است يك پديده يا ويژگي كه بتوان آن را مشاهده نمود و شامل متغيرهايي نظير سن, نژاد جنس، درآمد و سالهاي تحصيل مي‌باشند. به طور كلي واقعيتها شامل هر چيزي هستند كه بتوان آن را مورد رسيدگي قرار داد . عقيده عبارت از بيان يك پاسخ احساس و يا يك رفتار عمدي است . عقايد را مي‌توان به طور عيني اندازه گرفت اما نمي‌توانند مورد رسيدگي قرار گيرند. رفتار شامل عمل است كه توسط فرد صورت مي‌گيرد .
تحقيق پيمايشي متغيرهاي محدودي را در مورد تعداد زيادي از افراد مورد مطالعه قرار مي‌دهد. مؤسسه كالوپ از اين روش براي بررسي عقايد مردم در سياست وتجارت استفاده مي‌كنند. پژوهشگران در اقتصاد، مردم‌شناسي، روان‌شناسي، بهداشت و تعليم وتربيت از اين روش استفاده مي‌كنند. تحقيق پيمايشي، برعكس تحقيق تاريخي با پديده‌هايي كه در زمان حال اتفاق مي‌افتند سروكار دارند .
هـ ) تحقيق تكاملي( توسعه‌اي): شامل داشتن اطلاعات دقيق در زمينه‌هاي توسعه برنامه‌ها و رشد و تكامل افراد مي‌باشد. اين نوع مطالعه به بررسي ميزان تغييرات و الگوهاي برنامه‌ها و يا رشد افراد در طول مدت زمان مي‌پردازد و ممكن است به دو روش طولي (تداومي) و عرضي(مقطعي) صورت گيرد.

تحقيق همبستگي:

يكي از روشهاي بسيار متداول در تحقيقات توصيفي است كه به بررسي روابط دو متغير مي‌پردازد. در مطالعاتي كه بمنظور تدوين فرضيه و يا آزمون آن تدوين شده‌اند مي‌توان از روش همبستگي استفاده نمود. براي محاسبه همبستگي بين دو متغير از ضريب همبستگي استفاده مي‌شود چون ممكن است متغيرهاي تحقيق از نوع مقياسهاي مختلف اندازه‌گيري (اسمي, رتبه‌اي, فاصله‌, نسبي) باشد. بنابراين براي محاسبه ميزان ارتباط بين دو متغيير از ضرايب مختلف همبستگي استفاده مي‌گردد. ضريب همبستگي بين 1+ تا 1- در تغيير است.

ز) تحقيقات پس از وقوع : اين نوع تحقيقات به بررسي روابط علت و معلولي بوسيله بررسي پي‌آمدهاي موجود مي‌پردازد. اگر سؤال تحقيق هنگامي مطرح گردد كه مقدار متغير مستقل قبلاً و بطور طبيعي مشخص باشد, چنين تحقيقي را بعد از وقوع مي‌نامند. محقق كار خود را با مشاهده و بررسي متغيير يا متغييرهاي وابسته شروع مي‌كند تا بتواند به متغيير يا متغييرهاي مستقل برسد. درواقع از معلول شروع مي‌كند تا بتواند علت را جستجو كند. بررسي علل خودكشي, علل حوادث رانندگي, يا علل طلاق مثالهايي از تحقيقات پس از وقوع مي‌باشند. لازم به تذكر است كه برخي از دانشمندان اين تحقيق را از نوع توصيفي جدا نموده و آن را در طبقه‌بندي مجزايي به همين اسم قرار مي‌دهند.

تحقيق تجربي:
تحقيق تجربي يا آزمايشي يكي از دقيق‌ترين و كارآمدترين روشهاي تحقيق است كه براي آزمون فرضيه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد هدف اين تحقيق بررسي تأثير محركها, روشها و يا شرايط خاص محيطي بر روي يك گروه آزمودني مي‌باشد. از خصوصيات روش تجربي اين است كه ضمن دستكاري يا مداخله در متغيرها (Manipulation or Intervention ) و كنترل شرايط(control) نتايج بدست آمده را در مورد گروهي كه با انتساب(Randomization ) تصادفي انتخاب شده‌اند, مورد مشاهده قرار مي‌دهد.
در اين تحقيق, پژوهشگران به منظور كشف روابط علت و معلولي يك يا چند گروه را به عنوان گروه تجربي تحت شرايط خاص (متغير مستقل) قرار مي‌دهد و نتايج را (متغير وابسته) با گروه و يا گروههاي گواه كه تحت چنان شرايطي نموده‌اند, مقايسه مي‌كند. بررسي اثرات دو روش مختلف تدريس (متغير مستقل) در پيشرفت تحصيلي (متغير وابسته) دانشجويان دانشگاه با استفاده از گروههاي تجربي و گواه, با بررسي اثرات يك برنامه آموزشي استعمال مواد مخدر نمونه‌هايي از تحقيقات تجربي هستند.
هنگامي كه انتخاب افراد تحت تجربه بصورت تصادفي ممكن نباشد و يا نتوان متغييرهاي مستقل را كاملاً دستكاري و يا در آنها مداخله نمود از روش تحقيق نيمه ـ تجربي Quasi-Experimental يا شبيه تجربي استفاده مي‌شود. اغلب تحقيقاتي كه در مورد انسان و به شيوه تجربي انجام مي‌گيرد, معمولاً از نوع شبيه تجربي مي‌باشند.

منبع:http://www.iranresearches.ir/دانلود-رايگان-خبرخوان-2/19-انواع-روش‌هاي-تحقيق.html
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش تحلیل محتوا (Content analysis)

روش تحلیل محتوا (Content analysis)

[h=2][FONT=times new roman, times, serif]روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟[/FONT][/h][FONT=times new roman, times, serif]همشهری آنلاین - معصومه کیهانی:
تحلیل محتوا یکی از روش‌های مهم پژوهش است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]فرد،ان کرلینجر (Fred N. Kerlinger) تعریف جامعی از این روش ارائه می‌دهد: "تحلیل محتوا روش مطالعه و تجزیه و تحلیل ارتباط‌ها به شیوه نظام دار، عینی و کمی برای اندازه‌گیری متغیرهاست."[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]وی در بیان ویژگی‌های تحلیل محتوا می‌افزاید: "در گذشته برای اندازه‌گیری متغیرها، از این روش کمتر استفاده شده است. اما کاربرد جدید و فزاینده آن در پژوهش رفتاری به اندازه گیری متغیرهایی معطوف بوده است که بدون این روش، اندازه گیری آنها امکان پذیر نبوده است... در این روش به جای مشاهده مستقیم رفتار افراد یا درخواست از آنان برای پاسخ دادن به مقیاس‌ها یا مصاحبه با آنان، پژوهشگر ارتباط‌‌هایی را که افراد ایجاد کرده‌اند؛ انتخاب و سئوال‌هایش را در آنها جستجو می‌کند."[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]تعریف "برنارد برلسون" (Bernard Berelson) نیز از تحلیل محتوا، تعریف جامعی است زیرا هنوز با گذشت بیش از چهل سال، پژوهشگران از آن استفاده می‌کنند. برلسون می‌نویسد : تجزیه و تحلیل محتوا، یک شیوه تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیام‌های ارتباطی بکار می‌رود.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]در تعریف فوق، مفاهیم "کمی و کیفی" ، "عینی و ذهنی" و "آشکار و نهان" جای بحث بسیار دارد. گرچه تحلیل محتوا اصولا بر مبنای داده‌های کمی است، ولی می‌توان متغیرهای کیفی را به متغیرهای کمی تبدیل کرد.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]در تحلیل محتوا، پژوهشگر پیام‌های تولید شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و به دنبال یافتن پاسخی برای پرسش‌های تحقیق خود است. روش تحلیل محتوا برای دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی فرصت‌های گوناگونی را جهت استفاده منظم از فرا گیرترین شکل مدارک مربوط به امور انسانی- یعنی محتوای ارتباطات- فراهم می‌آورد. دامنه وسیع این فرصت‌ها هنگامی که تنوع مواردی را که روش تحلیل محتوا در آن مفید واقع شده است مرور می‌کنیم؛ آشکارتر خواهد شد.[/FONT]
  • [FONT=times new roman, times, serif]مراحل تحلیل محتوا[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]مراحل روش تحلیل محتوا به این ترتیب است:[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]1- مشخص کردن هدف: هدف یک پژوهش علمی دستیابی به پاسخ چند سئوال فرضیه است.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]2- طرح سئوالات و فرضیه‌ها[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]3- انتخاب واحد تحقیق: در واقع این سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق است که نوع متغیر و واحد تحقیق را مشخص می‌کند.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]4- ساختن زیرمقوله‌ها: در این مرحله پژوهشگر با توجه به فرضیه‌ها ، سئوال‌ها و صورت مسئله تحقیق، متغیرهایی را می‌سازد که با مبنا قرار گرفتن برای کد گذاری مطالب مورد نظر، محقق را در جهت پاسخگویی به سئوال‌ها و فرضیه‌ها کمک کند. این کار در واقع همان تهیه دستورالعمل کد گذاری به شمار می‌رود.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]5- ارائه تعاریف نظری- علمی: در این مرحله باید محقق بتواند تعریف نظری جامع و مانعی برای متغیرها ارائه دهد که درعمل امکان کد گذاری مطالب به راحتی امکان پذیر باشد.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]6- مشخص کردن جامعه آماری: این کار برمبنای سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق مشخص می‌شوند.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]7- نمونه گیری: نمونه گیری در تحلیل محتوا با نمونه گیری در روش پیمایشی تفاوت چندانی ندارد و درواقع دغدغه اصلی پژوهشگر این است که نمونه‌ها به طریقی انتخاب شوند که بتوانند آن کل مورد نظر را نمایندگی کنند.برای نمونه گیری با توجه به فرضیه‌ها و سئوال‌های تحقیق و در دسترس بودن نمونه‌ها می‌توان یک هفته یا یک ماه و یا یک سال آماری ساخت.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]8- کد گذاری و جمع‌آوری داده‌ها: در این مرحله، محقق با توجه به واحد تحقیق،نمونه‌های انتخاب شده را براساس دستورالعمل تهیه شده، تحلیل و کد گذاری کرده و سپس کد‌های مربوطه را در برگه مخصوص کد گذاری ثبت می‌کند.[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]9- روایی و پایایی: در مرحله بعد از کد گذاری، برای آنکه اصل عینیت روش تحلیل بکار گرفته محک زده شود، ضریب قابلیت اعتماد (پایایی) محاسبه می‌شود. (با استفاده از فرمول اسکات و کد گذاری مجدد حداقل 10 درصد پیام‌ها)[/FONT][FONT=times new roman, times, serif]10- آزمون‌های آماری: در این مرحله پژوهشگر، داده‌های بدست آمده موجود در برگه کد گذاری را وارد کامپیوتری با نرم‌افزار spss می‌کند تا از طریق آزمون‌های آماری- که بیشتر آزمون کای اسکوئر مورد نظر است- به جدول های توزیع فراوانی دست یافته و بعد به مرحله آخر یعنی تجزیه و تحلیل داده‌ها برسد. در این مرحله است که پژوهشگر برای سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق پاسخ مناسب دریافت می‌کند. و برهمین مبنا نیز تحقیق می‌تواند پیشنهادهایی برای انجام پژوهش‌های جدید ارائه دهد.[/FONT]
 

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام من الان حسابی به کمک نیاز دارم گیج گیجم استادمون اصن خوب درس نمیده چندروز دیگه باید چکیده تحویلش بدم....لطفا کمک...


تعاریف

چکيده ي يک مقاله ،فشرده ي يک مقاله است که آن را با حداقل کلمات ممکن معرفي مي کند
چکيده خلاصه اي است از قسمتهاي مهم يک مقاله که به طور مختصر و روشن عرضه شود ...(مؤسسه تحقيقات و برنامه ريزي علمي و آموزشي 1348).
يک چکيده خوب بايد مختصر ،دقيق و واضح باشد (مهدوي 1376)
جمله هاي يک چکيده بايد خبري باشند (موحد و ميرزاده 1353
چکيده بايد شامل کليد واژه ها و اصطلاحات فني و علمي متن اصلي باشد
يک چکيده ابداً اطلاعات جديدي ارائه نمي دهد بلکه صرفاً خلاصه مقاله است )کيلبورن 1998،پراکتر 2006)


ساختار يا محتواي يک چکيده


ساختار يک چکيده و يا به بياني ديگر بخشهاي مختلف يک چکيده تا حد زيادي به نوع متن اصلي وابسته است .بخشهاي اصلي يک چکيده عبارتند از :
*معرفي موضوع يا ارائه پيش زمينه در يک يا دو جمله
*ارائه هدف دريک يا دو جمله
*طرح يافته هاي اصلي در يک دو جمله
*ارائه مهمترين نتيجه در يک جمله (شامپاين 2005،هيوز 2005)
پراکتور (2005)اظهار مي دارد خواننده يک چکيده تمام نما بايد بعد از خواندن چکيده بتواند به آساني به سؤالات زير پاسخ دهد :
*چرا اين تحقيق را انجام داده ايد ؟
*چه کارکرده ايد ؟
*به چه يافته هايي رسيده ايد ؟
*کاربرد اين يافته ها چيست ؟


فرايند تهيه يک چکيده


اغلب مجلات در ابتداي مجله در بخش پذيرش مقالات به معيارهاي مورد نظر خود از يک چکيده نيز اشاره مي کنند .بهتر است قبل از آغاز چکيده نويسي اين معيارها مطالعه شده ،مورد توجه قرار گيرد .
1.متن مقاله را با قصد چکيده نويسي دوباره بخوانيد و
*به دنبال رئوس اطلاعات ارائه شده در مقاله باشيد و آنها رابه شکلي برجسته کنيد (مثلاً با ماژيک فسفري آنها را مشخص کنيد يا شروع وپايان آن را پرانتز بگذاريد ).
*اگرخودتان نويسنده مقاله نيستيد ،براي شروع ،به سراغ مقدمه و نتيجه برويد چون اين دو قسمت بر نکات اصلي تأکيد دارند.
*حتي الامکان اين اطلاعات را به شکل يک سياهه ي منظم بنويسيد .براي اين کار مي توانيد ازعنوان ها و زيرعنوان ها نيز استفاده کنيد.
*فهرستي ازکليد واژه هاي متن اصلي تهيه کنيد.
2.بدون نگاه کردن به متن اصلي ،اطلاعات بدست آمده از متن را به صورت يک پاراگراف منسجم پيش نويس کنيد و در انجام اين کار :
*صرفاً جملات کليدي متن مقاله را رو نويسي نکنيد.
*متکي به شيوه جمله بندي و واژگان متن اصلي نباشيد ،اطلاعات را بابياني جديد و با استفاده از جملات جديدي بنويسيد.
*ترتيب ارائه اطلاعات رادر متن اصلي دنبال کنيد و سعي کنيد حتي الامکان تمامي کليد واژه ها را در چکيده بگنجانيد .
3-پيش نويس خود را بازبيني کنيد ،بازبيني کنيد ،و بازهم بازبيني کنيد و
*اشکالات موجود در نظم (organization)چکيده را تصحيح کنيد .
*از صحت ربط دهنده هاي دستوري اطمينان حاصل کنيد .
*اطلاعات زائد را حذف کنيد .
*اطلاعات مهم جا افتاده را اضافه کنيد .
واژه هاي زائد و ترکيبات طولاني را حذف کنيد .سعي کنيد در بيان منظور خود ،از حداقل واژه هاي ممکن استفاده کنيد .
*اشکالات دستوري ،املايي و سجاوندي را تصحيح کنيد.
4-متن نهايي چکيده را دوباره بخوانيد و حتي الامکان از دوستي کارشناس بخواهيد آن را بخواند و چنانچه نواقصي را مشاهده مي کند ،صادقانه آنها را به شما يادآور شود

منبع http://tebyan-zn.ir/News-Article/persian_literature/persian_literature_grammar/2010/8/29/1864.html
 
آخرین ویرایش:
بالا