زاها حدید Zaha Hadid

maral55

مدیر بازنشسته
دراین تاپیک به معرفی زاها حدید وآثارش می پردازیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
زاها حدید و افتخارات

زاها حدید و افتخارات

اعطای نشان موسسه توماس جفرسون به زاها حدید
هفته گذشته طی مراسمی که در دانشگاه ویرجینیا برگزار گردید،مدال موسسه توماس جفرسون در بخش معماری به زاها حدید اعطا گردید. حدید با کسب این مدال به جرگه معمـــــاران، نویسندگان و طراحان ممتازی چون میس ون دروهه، لوئیس مامفورد، جیمز استرلینگ، لئون کریر و جین جیکوبز ملحق گردید. مدالهای موسسه جفــــرسون هر ساله در سه شاخه معماری، مدیریت شهری و جقوق اعطا میگردند. نخستین مدال معمــــاری این موسسه در 1966 به میس ون دروهه تعلق یافت.

منبع : آرک نویز
 
آخرین ویرایش:

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بزرگترين نمايشگاه از کارهای زاها حديد در لندن

بزرگترين نمايشگاه از کارهای زاها حديد در لندن







از روز 29 نوامبر تا 25 نوامبر سال 2007 يعني از فردا تا 3 مرداد سال 1386 شمشي اولين و بزرگترين نمايشگاه زاحا حديد و همكاران در Design Museum لندن برگزار مي شود و اين نمايشگاه در دو طبقه و شامل كارهاي كذشته و در حال اجرا و كارهاي آينده شركت زاحا حديد و همكاران مي باشد و براي ارتباط بهتر مخاطبان از روند برگزاري اين نمايشگاه آقاي Marcus Fairs مسئوليت وبلاگ زاحا حديد را براي به همراه 1 دوجين از آدمهاي پشت صحنه كه پيشنهاد مي كنم حتما سوابقشان را مرور بكنيد برعهده دارد تا ارتباط تنگاتنگي مخاطبان با پيچيدگي هاي برگزاري اين نمايشگاه داشته باشند.





















تعجب نكنيد در دنياي رسانه ها عجيب نسيت كه زاحا حديد هم وبلاگ و رسانه اي داشته باشد راجع به معماري حديد من حرف نزنم بهتر است هرچه باشد ستاره اي است البته از نوع ماندگارش ستاره اي كه راه نجات معماري را در خلاقيت مي بيند البته پرنس تنها نيست پاتريك شوماخر و وودي ياو . جز درجه 1 ترين معمارن حال حاظر دنيا هستند كه بي شك اين دو جوان آلماني و چيني به پرنس عراق اصل كمكهاي شايان ميكنند.






















چند وقت پيش داشتم كتابي راجع به تاريخ عراق مي خواندم عراق سرزمين بسيار پيچيده و غامضي است و هر از چند گاهي آدمهايي عجيب و غريبي از عراق سربر مي آورند كه البته يكي از آنها كه شما دوستان معمار من با آن بيشتر رابطه داريد همين پرنس زاها حديد است پرنس و همكارانش و التبه پاتريك شوماخر بسيار عجيب اند كارهاي آنها را نمي توان صرف فرم و يا ايده و دياگرام بررسي كرد كارهاي آنها داراي لايه هاي پس و پيش شده زيادي است آنها تئوري معماري اقتصاد جامه شناسي و سياست را خوب مي فهمند و زيركانه لايه ها را پس و پيش مي كشند و بازي ميكنند اما هر چه هست فرايند اين پروسه هاي عجيب و طولاني هم به لحاظ فرم وهم به لحاظ معنا و ساختار بسيار با معنا و غامض است.



از اينجا فايل راهنماي نمايشگاه را دانلود كنيد(فايل به فرمت pdf)



مصاحبه با زاحا حديد




مصاحبه با پاتريك شوماخر






مصاحبه با وودي ياو




‡‡‡‡‡‡‡‡:



در آخر اي كاش يكي از همكاران وبلاگي در ايران كه ان شالله همه شان پاينده و مظفر باشنداين مصاحبه ها را كه لينك هايش را گذاشته ام را به صورت pdfدر مي آورد تا بتوانند آيندگان نيز آنها را دانلود كنند و استفاده كنند چون هنوز سرنوشت اين وبلاگي كه برگزار كننده گان اين نمايشگاه برپا كرده اند معلوم نيست به كجا مي انجامد اي كاش حداقل همين خواهش ما را دوستان عزيزمان در ايران اجابت مي كردند بسيار عالي بود . من واقعا گرفتارم نمي رسم. هر كه اين خواسته حقير را اجابت كرد ان شالله كه خدا خيرش دهد




© تمامي عكس ها متعلق به وبلاگ زاحا حديد (ZAHAHADIDBLOG.COM ) مي باشد
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
"عکس های معماری جهان"

"عکس های معماری جهان"

Under construction
Zaha Hadid Architects
Guangzhou Opera House
Guangzhou, China Undulating structures rise and fall at the foot of Zhujiang Boulevard.

Photo courtesy Zaha Hadid Architects
Located down stream of Pearl River, the Guangzhou Opera House will resonate the high notes of Chinese Opera, in harmony with the tenor of its western brother.
It will stand alongside its global family as a lasting monument to the New Millennium.
With its open access to the riverside and dock areas, the unique twin boulder design will enhance urban function and, at the same time, create a new dialogue with the emerging new town.

Photo courtesy Zaha Hadid Architects

Photo courtesy Zaha Hadid Architects
New structures, a built rock-like imprint, bring together the two adjacent opera houses, future museum sites and metropolitan activities, and create a visual prelude to the Tourist Park Island beyond.
Standing in the new landscape at the foot of the central boulevard, with the Opera House behind, there is a unified vision of civic and cultural buildings in a riverside setting. The skyscrapers and tall buildings of Zhujiang New Town provide a dramatic backdrop to the Opera House.

Photo courtesy Zaha Hadid Architects
An internal street is cut into the sand/land-forms from the direction of the proposed future Museum at the opposite side of the landscaped central boulevard. Cafe, bar, restaurant and retail facilities are embedded shell-like into these land forms.

Photo courtesy Zaha Hadid Architects

The complex includes a 1,800 seat Grand theater, an Entrance Lobby, Lounge, Multifunction Hall, other auxiliary facilities, and support premises.


Photo courtesy Zaha Hadid Architects
The story of Guangzhou city continues its evolutionary journey.
Site area: 70,000 square meters
Client: Guangzhou Municipal Government
Architect: Zaha Hadid Architects
Project Director: Woody K.T. Yao & Patrik Schumacher
Project Architect: Simon Yu
Project Team:
Jason Guo
Yang Jingwen
Long Jiang
Ta-Kang Hsu
Yi-Ching Liu
Zhi Wang
Christine Chow
Cyril Shing
Filippo
Innocenti
Lourdes Sanchez
Hinki Kwong
Competition Team 1st Stage:
Filippo Innocenti
Matias Musacchio,
Jenny Huang
Hon Kong Chee
Markus Planteu
Paola Cattarin
Tamar Jacobs
Yael Brosilovski
Viggo Haremst,
Christian Ludwig
Christina Beaumont
Lorenzo Grifantini
Flavio La Gioia
Nina Safainia
Fernando Vera
Martin Henn
Achim Gergen
Graham Modlen
Imran Mahmood
Competition 2nd Stage
Cyril Shing
YanSong Ma
Yosuke Hayano
Adriano De Gioannis
Barbara Pfenningstorff
Zaha Hadid Architects arcspace features
August 27, 2007

منبع:http://www.arcspace.com
 

nino

مدیر بازنشسته
The Lois & Richard Rosenthal Center for Contemporary Art
zaha hadid
Spring 2003
اطلاعات بيشتر :
http://www.contemporaryartscenter.org/

چه عجب كار حديد اين دفعه عجيب غريب نبود !
من كه خيلي از حجمش و داخلي هاش خوشم اومد .




اين فايل زيپ هم شامل تمام پلان ها و عكس هاي موزه ست .
 

پیوست ها

  • Lois&RichardRosenthalCenterforContemporaryArt.rar
    953 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: ayda

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
زاحا حدید



زنی در پی معطوف کردن فضا




زاحا حدید در بغداد متولد شد و در سال ۱۹۷۷ در انگلستان فارغ التحصیل شد. و از معماران برجسته عصر حاضر است طرح های او دیکانستراکشن در معماری را معرفی می کند. کنفرانسها و درسهای او در نقاط مختلف جهان مورد توجه قرار دارند.

در سال ۱۹۹۴ پس از کنزو تانجه کرسی تدریس طراحی در دانشکده معماری هاروارد به وی واگذار شد. فعالیت های هرفه ای او از آفرینش فضاهای شهری کلان تا خلق اجزای زینتی و مبله داخلی ابعاد جهانی دارند.

آثار ترسیمی و نقاشی او در مهمترین موزه های جهان از جمله نمایشگاه دائمی و موزه های جهان از جمله موزه هنرهای مدرن نیویورک موزه معماری آلمان در فرانکفورت و گوگنهایم به نمایش گذاشته شده اند.

زاحا حدید ۵۳ ساله اولین زنی است که در تاریخ ۲۶ ساله مفتخر به کسب جایزه «پریتزکر» شده است.
انتخاب حدید برای دریافت این جایزه از این جهت که آبرومندانه ترین جایزه معماری توجه خود را بر خودنمایی زنان متمرکز می کند، در حرفه ای که از گذشته در قبضه مردان بوده است، بسیار قابل تامل است.
آیا سرانجام زنان نام خود را در دنیای معماری مطرح می کنند...؟
بیش از ۲۰ سال از دست یافتن زنان به حقوق برابر در برنامه ریزی دانشکده های معماری می گذرد، اما بر اساس آمار منتشر شده هنوز زنان معمار به تعداد چندان زیادی در رتبه بندی حرفه ای قرار نمی گیرند و در شرکت ها نقش رهبری گروه های طراحی را بر عهده ندارند، اما وضعیت نسبت به گذشته پیشرفت چشم گیری دارد...

هر چند این مساله در حال جا افتادن است که اگر ما کارهای «حدید» را نپذیریم، جنبش خلاق را در حوزه معماری رد کرده ایم.

فراموش نشود که این پذیرش نباید راه را برای پذیرش باخت بازی زندگی در برابر این چنین جنبش های فصلی هموار سازد.

مسعود حبیبی

حالا دوستان عزیز من یک سوال داشتم حالا که فرصت خوشحالم که میتونم از شما بپرسم
همانطور که در نظرسنجی دیدم 2نفر از 5 نفر زاحا حدید رو به عنوان بهترین معمار قرن بیستم میدونند. اما به نظر شما نظر آیندگان در مورد معمارانی نظیر زاحا حدید و فرانک گهری چه خواهد بود یعنی آیا آیندگان از این دو معمار به عنوان معمارانی افراطی یاد خواهند کرد یا خیر ؟
 

Mehran Aalto

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک زن عراقی عنوان بزرگترین معمار کنونی جهان را هم اینک با خود به یدک می کشد.
زها ( زاها ) حدید در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمده است. ایشان مدرک ریاضیات خود را از دانشکاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری (AA)راهی لندن شد. زاها حدید (Zaha Hadid) که در حال حاضر تبعه و شهروند انگلستان می باشد از سال ۱۹۷۲ در انجمن معماری لندن (Architectural Association in London) به تحصیل در رشته معماری پرداخت و در سال ۱۹۷۷ موفق به دریافت مدرک خود گردید. او پس از اتمام تحصیلات، به دفتر معماری متروپولیتن (Office for Metropolitan Architecture) پیوست و به همراه همکاران خود در OMA، رم کولهاس (Rem Koolhaas) و الیا زنگلیس (Elia Zenghelis)، به تدریس در مدرسه معماری AA پرداخت و بعدها تا سال ۱۹۸۷، آتلیه شخصی اش را در مدرسه AA سرپرستی نمود.
زاها حدید اخیراً عهده دار کرسی استادی کنزو تانگه (Kenzo Tange) در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد، و کرسی استادی سالیوان در دانشگاه ایلی نویز (Illinois)، مدرسه معماری شیکاگو، گردید و قبلاً نیز به عنوان استاد میهمان در دانشگاه هنر هامبورگ (Hochschule für Bildende Künste)، مدرسه معماری نولتن (Knolton)، استودیوی اوهایو و کارشناسان ارشد (Ohio and the Masters) در دانشگاه کلمبیا، نیویورک، تدریس نموده است. علاوه بر این، او عضو افتخاری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و همکار انستیتوی معماری آمریکا می باشد. وی در حال حاضر استاد دانشگاه هنرهای کاربردی وین در اتریش و دستیار درس طراحی معماری ائرو ساآرینن (Eero Saarinen) در ترم بهار ۲۰۰۴ دانشگاه ییل (Yale)، نیوهون (New Haven)، است.
حدید معماری است که پیوسته مرزهای معماری و طراحی شهری را گسترش می دهد. او در کارهایش با بهره گیری از مفاهیم فضایی جدیدی که تقویت کننده مناظر شهری موجود هستند، زیبایی شناسی نظری ای (غیرعملی) را پیگیری و تجربه می کند که تمام زمینه های طراحی از طراحی شهری تا طراحی داخلی و مبلمان را در برمی گیرد. با اینکه شهرت زاها حدید بیشتر بخاطر اصلی ترین کارهای ساخته شده اش می باشد، اما علایق و دل مشغولی های عمده او مستلزم اشتغال همزمان وی به فعالیت حرفه ای، تدریس و پژوهش است.
حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های ساختمانی حدید که به صورت نقاشی عرضه می شوند، در ٢٥ سال گذشته، نقش مهمی در تحول معماری معاصر داشته اند. این آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از جمله موزه گوگنهایم و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمده و بخشی از کلکسیون دائمی آنهاست.
زاها حدید با شرکت در مسابقات متعدد طراحی معماری، ایده ها و افکار نوینی را به معرض نمایش گذاشته است که این امر نشان دهنده رویکرد آوانگارد و پیشروی وی در طراحی معماری می باشد. اکثریت پروژه های مختلف او که تاکنون اجرا شده اند و یا در حال حاضر در دفتر وی بر روی آنها کار می شود، حاصل شرکت در این مسابقات هستند.
طرح های بدیع او برای ایجاد فضاهای معماری سال ها با تحسینی توأم با تردید روبرو بود. اما امروزه که جهان آمادگی بیشتری برای پذیرش و ایجاد بناهای پیچیده دارد، این طرح ها نیز با استقبال بیشتری روبرو شده است. او در کار خود از حرکت، ایجاد فضاهای خالی و فرم های کشیده افقی استفاده می کند و در زمینه طراحی مبلمان و معماری داخلی، طرح های نمایشگاهی و تجهیزات و لوازم صحنه نمایش نیز کارهای زیادی را انجام داده است.
زاها حدید تا به حال بخاطر طراحی پروژه های مختلف، چندین جایزه معماری دریافت نموده است و در سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر، مهم ترین جایزه جهان در زمینه معماری، انتخاب گردید. او نخستینی زنی است که طی ۲۸ سال برگزاری جایزه پریتزکر، موفق به دریافت این جایزه معتبر بین المللی شده است. جایزه صدهزار دلاری پریتزکر طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه همان سال در موزه آرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه به این معمار عراقی ـ انگلیسی، اعطا گردید.
مشهورترین پروژه های ساخته شده زاها حدید عبارتند از:
۱ـ ایستگاه آتش نشانی Vitra، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۳)
۲ـ ساختمان نمایشگاهی Lfone، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۹)
۳ـ منطقه ذهن (Mind Zone) در گنبد هزاره، گرینویچ، لندن، انگلستان (۱۹۹۹)
۴ـ پارک سوار هونهایم شمالی، استراسبورگ، فرانسه (۲۰۰۱)
۵ـ جایگاه اسکی پرش Bergisel، Innsbruck، اتریش (۲۰۰۲)
۶ـ مرکز هنرهای معاصر Rosenthal، سین سیناتی، اوهایو، ایالات متحده (۲۰۰۳)
۷- مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
۸- ایستگاه قطار سریع السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
۹- ساختمان مرکزی ب ام و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
۱۰- ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبورگ، اطریش
۱۱- مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
۱۲- سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبورگ، اطریش
در حال حاضر نیز در دفتر زاها حدید بر روی پروژه های متنوعی کار می شود:
۱ـ مرکز ملی هنرهای معاصر (MAXXI)، رم، ایتالیا
۲ـ موزه گوگنهایم، Taichung، تایوان
۳ـ طرح کلی ناحیه Zorrozaurre، بیلبائو، اسپانیا
۴ـ توسعه مرکز هنرهای Price Tower، Bartlesville، ایالات متحده
۵ـ مرکز فرهنگی ـ ورزشی Herault، مون پلیه، فرانسه




منابع:

سایت خبری آفتاب(نوشته ی مهدی مهاجر)
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس از زاحا هدید

عکس از زاحا هدید

ایندفه عکس خودش!
58d_zaha_hadid_steve_double.jpg images155995_ZahaHadid-2.jpg

zaha_hadid_glasgow_entry.jpg
zaha_hadid_budapest.jpg

o0o0opss زاها مسجد طراحی میکنه اونم تو فرانسه!
3.0.jpg
zaha-hadid-mosque.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازم عکس! ایندفه از کالاتراوا

بازم عکس! ایندفه از کالاتراوا

santiagoooo.jpgsantiago_calatrava.jpg
 

معمار مدرن

عضو جدید
زا ح حديد

زا ح حديد

انتخاب «زاها حديد» 1(Zaha Hadid) براي دريافت جايزه پريتزكر ۲۰۰۴، براي هيچكس به اندازه خود ضاحا (حال با هر نوع نگارش عربي) معمار عرب عراقي الاصل بريتانيايي، اعجاب آور نبود؛ خانم زاها حديد، معمار ۵۳ ساله ساكن لندن كه متاسفانه هيچ اثري از وي در اين شهر يا هيچ متروپليس ديگري ساخته نشده است، معماري كه بدترين سوابق را در روند ترجمه ايده هايش به خطوط معمارانه پشت سر گذارده، و نيز معماري كه عنوان بدترين را در جرگه معماران مطرح به لحاظ پاسخ گويي به نياز هاي كارفرما يدك مي كشد، اكنون مي تواند به عنوان اولين زن - آنهم از نوع عرب - دريافت كننده پريتزكر در طي ۲۶ سال برگزاري آن، بر خود ببالد. جايزه معماري پريتزكر «جايزه معماري پريتزكر»( Pritzker ArchitecturePrize) ، به صورت سالانه به يك معمار يا فعال عرصه معماري تعلق مي گيرد؛ جديت حاميان اين جايزه (خانواده پريتزكر و از طريق بنياد هايت) در انسجام برگزاري آن در ۲۵ سال اخير، همچنين، شباهت اين جايزه از نظر نحوه انتخاب آثار و برگزاري به «جايزه نوبل»، آنرا تا حد «نوبل معماري » (كه البته وجود ندارد) ارتقا داده است.
خانواده شيكاگوئي «پريتزكر» از برژوا هاي خير و مشهور ايالات متحده هستند؛ اين خانواده كه اصالتا هتلدارند، آنچنان كه توماس پريتزكر (مدير حال حاظر بنياد هايت) مي گويد، همواره تحت تاثير جو خاص معماري شهر شيكاگو با آسمانخراشهاي عظيمش بوده اند ؛« در سال ۱۹۷۸، وقتي ما به فكر بزرگداشت معماران در قيد حيات افتاديم، كاملاً تحت تاثير معماري بوديم. والدين من فكر مي كردند كه يك جايزه برنامه ريزي شده، علاوه بر توسعه و تقويت آگاهي و اقبال عمومي نسبت به بناها ، موجبات گسترش خلاقيت بيشتري را نيز در عرصه معماري فراهم خواهد كرد» .

فعاليت جايزه پريتزكر را با وجود تاريخچه كوتاه خود، كاملا مي توان موفق ارزيابي كرد ؛۲۶ دوره برگزاري با ۲۸ برنده (سالهاي ۱۹۸۸ و ۲۰۰۱ دو برنده داشتند)، همگي به معماراني داده شده اند كه به جرات مي توان گفت سرنوشت معماري جهان را در نيمه دوم قرن بيستم رقم زده اند، معماراني همچون: فيليپ جانسون(Philip Johnson) ، لوئيس باراكا(Luis Barragan) ، جيمز استرلينگ، ريچارد مه ير(Richard Meier) ، كنزو تانگه(Kenzo Tange) ، فرانك گري(Frank O. Gehry) ، تادائو آندو(Tadao Ando) ، نورمن فاستر(Norman Foster) ، رم كولهاس(Rem Koolhaas) و ... نهايتا «زاها حديد» در سال۲۰۰۴ . .. .

حديد «زاها حديد» كيست؟
اگر بخواهيم در يك جمله شخصيت حرفه اي «حديد» را تبيين كنيم بايد بگوييم : «ضاحا حديد، معمار آثار ساخته نشده...!»؛ معماري كه آثار بايگاني شده او بر روي كاغذ وي بسيار بيشتر از آثار ساخته شده او است، ولي به هر حال، شخصيت نظريه پردازانه اين معماره را علي الخصوص با كسب افتخار اخيرش، نمي توان انكاركرد.

زاها حديد، متولد بغداد در سال ۱۹۵۰ و فارغ التحصيل مدرسه معماري انجمن معماري لندن(AA School of Architecture - Architectural Association in London) در سال ۱۹۷۷است؛ شايد بزرگترين شانس او را بتوان، حضور در دفتر معماري متروپوليتن(OMA - Office for Metropolitan Architecture) دانست، دفتري كه در آن، «گوشه چشم» بزرگ مرد معماري معاصر «رم كولهاس»(Rem Koolhaas) و نيز «اليا زنگليس» (Elia Zenghelis) «خاك راه» را به نظر كيميا مي كرد (و مي كند)!. سال ۱۹۸۷ آغاز آتليه داري «حديد» در مدرسهAA است....

«زاها حديد» معماري همه فن حريف و عاشق رقابت...!
«معماري»، «تدريس» و پژوهش، سه عنصر اصلي تشكيل دهنده شخصيت معمارانه «حديد» است؛ كرسي استادي در مدرسه طراحي دانشگاه هاروارد، كرسي استادي در دانشگاه ايلينويز، استاد مدعو در دانشگاه هنر هامبورگ و سوابق تدريس در نيويورك، اوهايو، وين و ... همگي از زاها حديد يك مربي تمام عيار معماري مي سازند.

با نگاهي كلي به پروژه هاي «حديد» مي توان نتيجه گرفت كه بيشتر آنها (حال ساخته شده و يا بيشتر ساخته نشده)، حاصل شركت او در رقابت ها و مسابقات معماري است؛ پروژه هايي مانند: پايانه هونهايم (استراسبورگ، فرانسه ۲۰۰۱)، سكوي پرش اسكي (اتريش ۲۰۰۲)، موزه گوگنهايم (تايوان)، ايستگاه قطار سريع السير (ناپل، ايتاليا)، ساختمان مركزي BMW (لايپزيگ، آلمان)، مركز هنرهاي معاصر (سين سيناتي، اوهايو، ايالات متحده و چند اثر ديگر هرچند تقريبا هيچ يك در هيچ شهر بزرگ (متروپليس) ساخته نشده اند ولي نوعا گوياي نظرگاه نو انديشانه و خاص «زاها حديد» هستند.

به هر حال در سالهاي اخير، «حديد» مي تواند شاهد باشد كه ديدگاههاي «كاغذي» جاه طلبانه اش به واقعيتي سه بعدي تبديل شده اند! راتچيلد رئيس هيات ژوري پريتزكر مي گويد:«زاها حديد از تيپولوژي موجود جدا شده و هندسه بناها را جا به جا كرده است...»، هاكس تيبل (عضو ژوري و منتقد معماري) نيز در مورد او مي گويد: «از نقاشي هاي اوليه او و مدلهايش گرفته تا بناهاي كنوني و كارهاي مرحله اي او ،اصولي دقيق و تصور شخصي محكمي وجود داشته است كه روش ما را براي ديدن و تجربه فضا تغيير داده است. هندسه تكه پاره حديد و تحرك سيالش بيشتر از خلق يك زيبايي پويا و انتزاعي تاثير گذار است.اين تجسمي از كار است كه جهاني را كه ما درون آن زندگي مي كنيم،جستجو و بيان مي كند....»

سنت شكني عجيب!
حديد ۵۳ ساله اولين زني است كه در تاريخ ۲۶ ساله جايزه پريتزكر، مفتخر به كسب آن شده است؛ انتخاب «حديد» براي دريافت اين جايزه (حتي اگر عراقي الاصل بودن او را در نظر نگيريم) به جهت تمركز توجه «آبرومندانه ترين جايزه معماري» بر خودنمايي زنان، در حرفه اي كه از گذشته در قبضه مردان بوده است، بسيار قابل تامل است... طبق معمول آنرا به فال نيك مي گيريم.

 

nino

مدیر بازنشسته
2008 HONG KONG

2008 HONG KONG

Venue for Chanel's 'Mobile Art' exhibition built in HK
A futuristic pavilion created by British Iraqi deconstructivist architect Zaha Hadid, venue for Chanel's "Mobile Art" exhibition, is built on a three-story government car park in Hong Kong February 18, 2008. Hong Kong will become the first of six international cities to exhibit the works of twenty international contemporary artists starting February 27, 2008








 

سـعید

مدیر بازنشسته
موزه هنرهاي نوراژيک...(واقعا شاهکاره)

موزه هنرهاي نوراژيک...(واقعا شاهکاره)

طرح زاها حديد در مسابقه طراحي موزه هنرهاي نوراژيک و معاصرمديترانه واقع در کاگلياري ايتاليا به عنوان طرح برتر برگزيده شد.اين پروژه که در سه فاز اجرا خواهد شد،شامل فضاهاي نمايشگاهي،کتابخانه،سالن همايش و دفاتر اداري مربوطه مي باشد و سطح اشغال آن در کل معادل 12000 متر مربع خواهد بود. مهمترين اهداف طرح تاکيد بر ارزشهاي تمدن کهن منطقه،ايجاد امکان تبادلات فرهنگي و در عين حال تعريف نقطه اي شاخص در ورودي شهر از جانب درياچه عنوان گشته است.تداوم توده و فضا،انطباق محور طرح با آکس درياچه و برقراري ارتباط موثر ميان سيرکولاسيون داخلي و مسيرهاي عمومي،همگي در خدمت يک هدف واحد يعني سازگاري طرح با پيرامون آن تعميم يافته اند.



 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ظه حدید برگزیده رقابت طراحی معماری برای موزه گوگنهایم در ویلنیوس لیتوانی شد . این زن عراقی الاصل با ارائه طرحی خارق العاده توانست بر رقیبانی پر قدرت چون دانیل لیبسکیند و ماسیمیلیانو فوکساز چیره گردد . طرح این دو معمار همچنین وی پیش از این پیشنهاد گوگنهایم در تایچانگ تایوان را داشت . [ ... ]






طرح دانیل لیبسکیند :


طرح ماسیمیلیانو فوکساز :

 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاهکار زاها حديد

شاهکار زاها حديد

سلام دوستان ...... من چند وقتي بود اسم زاها حديد رو مي ديدم ولي هيچوقت در موردش تحقيق نکردم ..ولي تازگيا شناختمش ..آقا اين کي بوده ديگه ه ه ه ه ه
هميشه يه سوال در مورد کاراش داشتم اگه از دوستان کسي اطلاعاتي داره کمکم کنه اين چيزي که واسم مجهوله اين منحني هايي هست که زاها تو کاراش استفاده ميکنه ميخوام بدونم وقتي که ميخوان سازه رو بسازن اين ها رو چطوري ميسازن ؟؟؟؟؟؟:eek::surprised:

اينها هم از شاهکارهاي زاها حديده.....

استاديوم شنا براي المپيک 2012 لندن
اين پروژه هزينه اي بالغ بر 210 ميليون يورو در بر داشته که 60 ميليون يوروي آن تنها براي سقف آن هزينه شده است!!!!!









منبع : http://www.worldarchitecturenews.com
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زها ( زاها ) حدید در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمده است. ایشان مدرک ریاضیات خود را از دانشکاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری (AA)راهی لندن شد. زاها حدید (Zaha Hadid) که در حال حاضر تبعه و شهروند انگلستان می باشد از سال ۱۹۷۲ در انجمن معماری لندن (Architectural Association in London) به تحصیل در رشته معماری پرداخت و در سال ۱۹۷۷ موفق به دریافت مدرک خود گردید. او پس از اتمام تحصیلات، به دفتر معماری متروپولیتن (Office for Metropolitan Architecture) پیوست و به همراه همکاران خود در OMA، رم کولهاس (Rem Koolhaas) و الیا زنگلیس (Elia Zenghelis)، به تدریس در مدرسه معماری AA پرداخت و بعدها تا سال ۱۹۸۷، آتلیه شخصی اش را در مدرسه AA سرپرستی نمود.



زاها حدید اخیراً عهده دار کرسی استادی کنزو تانگه (Kenzo Tange) در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد، و کرسی استادی سالیوان در دانشگاه ایلی نویز (Illinois)، مدرسه معماری شیکاگو، گردید و قبلاً نیز به عنوان استاد میهمان در دانشگاه هنر هامبورگ (Hochschule für Bildende Künste)، مدرسه معماری نولتن (Knolton)، استودیوی اوهایو و کارشناسان ارشد (Ohio and the Masters) در دانشگاه کلمبیا، نیویورک، تدریس نموده است. علاوه بر این، او عضو افتخاری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا و همکار انستیتوی معماری آمریکا می باشد. وی در حال حاضر استاد دانشگاه هنرهای کاربردی وین در اتریش و دستیار درس طراحی معماری ائرو ساآرینن (Eero Saarinen) در ترم بهار ۲۰۰۴ دانشگاه ییل (Yale)، نیوهون (New Haven)،است.


حدید معماری است که پیوسته مرزهای معماری و طراحی شهری را گسترش می دهد. او در کارهایش با بهره گیری از مفاهیم فضایی جدیدی که تقویت کننده مناظر شهری موجود هستند، زیبایی شناسی نظری ای (غیرعملی) را پیگیری و تجربه می کند که تمام زمینه های طراحی از طراحی شهری تا طراحی داخلی و مبلمان را در برمی گیرد. با اینکه شهرت زاها حدید بیشتر بخاطر اصلی ترین کارهای ساخته شده اش می باشد، اما علایق و دل مشغولی های عمده او مستلزم اشتغال همزمان وی به فعالیت حرفه ای، تدریس و پژوهش است.
حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های ساختمانی حدید که به صورت نقاشی عرضه می شوند، در ٢۵ سال گذشته، نقش مهمی در تحول معماری معاصر داشته اند. این آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از جمله موزه گوگنهایم و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمده و بخشی از کلکسیون دائمی آنهاست.


زاها حدید با شرکت در مسابقات متعدد طراحی معماری، ایده ها و افکار نوینی را به معرض نمایش گذاشته است که این امر نشان دهنده رویکرد آوانگارد و پیشروی وی در طراحی معماری می باشد. اکثریت پروژه های مختلف او که تاکنون اجرا شده اند و یا در حال حاضر در دفتر وی بر روی آنها کار می شود، حاصل شرکت در این مسابقات هستند.


طرح های بدیع او برای ایجاد فضاهای معماری سال ها با تحسینی توأم با تردید روبرو بود. اما امروزه که جهان آمادگی بیشتری برای پذیرش و ایجاد بناهای پیچیده دارد، این طرح ها نیز با استقبال بیشتری روبرو شده است. او در کار خود از حرکت، ایجاد فضاهای خالی و فرم های کشیده افقی استفاده می کند و در زمینه طراحی مبلمان و معماری داخلی، طرح های نمایشگاهی و تجهیزات و لوازم صحنه نمایش نیز کارهای زیادی را انجام داده است.

زاها حدید تا به حال بخاطر طراحی پروژه های مختلف، چندین جایزه معماری دریافت نموده است و در سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر، مهم ترین جایزه جهان در زمینه معماری، انتخاب گردید. او نخستینی زنی است که طی ۲۸ سال برگزاری جایزه پریتزکر، موفق به دریافت این جایزه معتبر بین المللی شده است. جایزه صدهزار دلاری پریتزکر طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه همان سال در موزه آرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه به این معمار عراقی ـ انگلیسی، اعطا گردید.


مشهورترین پروژه های ساخته شده زاها حدید عبارتند از:

  1. ایستگاه آتش نشانی Vitra، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۳)
  2. ساختمان نمایشگاهی Lfone، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۹)
  3. منطقه ذهن (Mind Zone) در گنبد هزاره، گرینویچ، لندن، انگلستان (۱۹۹۹)
  4. پارک سوار هونهایم شمالی، استراسبورگ، فرانسه (۲۰۰۱)
  5. جایگاه اسکی پرش Bergisel، Innsbruck، اتریش (۲۰۰۲)
  6. مرکز هنرهای معاصر Rosenthal، سین سیناتی، اوهایو، ایالات متحده (۲۰۰۳)
  7. مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
  8. ایستگاه قطار سریع السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
  9. ساختمان مرکزی ب ام و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
  10. ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبورگ، اطریش
  11. مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
  12. سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبورگ، اطریش

در حال حاضر نیز در دفتر زاها حدید بر روی پروژه های متنوعی کار می شود:

  1. مرکز ملی هنرهای معاصر (MAXXI)، رم، ایتالیا
  2. موزه گوگنهایم، Taichung، تایوان
  3. طرح کلی ناحیه Zorrozaurre، بیلبائو، اسپانیا
  4. توسعه مرکز هنرهای Price Tower، Bartlesville، ایالات متحده
  5. مرکز فرهنگی ـ ورزشی Herault، مون پلیه، فرانسه
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرکز مرکز هنر و رسانه دوسلدورف

مرکز مرکز هنر و رسانه دوسلدورف

مرکز مرکز هنر و رسانه دوسلدورف


برای توسعه مجدد بندرگاه اصلی شهر دوسلدورف به منطقه ای پویا ودر خور توجه فضاهای متعدد از جمله دفاتر اداری، شرکتهای تبلیغاتی و استودیوهای هنری ، فضاهای تجاری و رستوران های مختلف را نیاز بوده زاها حدید گونه ای چشم انداز (Landscape) مصنوعی با دید به سمت رودخانه را خلق کرده است که در واقع امتداد فعالیت هایی است که بر روی رودخانه انجام میشود. این فضای باز به وسیله یک ساختمان با طول ۶۰ متر که در برگیرنده فضاهای اداری است از اطراف و به ویژه سر وصدای ترافیک محیط جدا میشود یک سطح مثلثی شکل فلزی عظیم که از رودخانه آغاز می شود سایت را قطع می کند و در محل تقاطعش با دیواره حائل ، رامپ ورودی را شکل می دهد.شکاف هایی (ترک هایی) که در سطح صفحات تشکیل دهنده زمین به وجود آورده شده است ، ساختمان استودیوهای فنی ، مغازه ها و رستوران ها که در زیر سطح زمین جای گرفته اند را آشکار می کند. در زیر سطح زمین دیواره بخش خدمات فنی تحت تاثیر نیروهای طراحی فشرده شده و به ناگهان قسمتی از آن از زمین سر برآورده است . با ایجاد قوسی به محیط سالن ۳۲۰ نفره سینما را ایجاد کرده است.


بدنه دیوار حایل که به سمت خیابان می باشد با شیارهای بسیار کوچک بتنی حکاکی شده است و در سمت رودخانه لایه های طبقات بصورت طره ای (اتصال یک طرفه تیر) معلق شده اند که به صورت عمود به خیابان قرار می گیرند ، مانند خرده شیشه هایی که آزادانه در هنگام خرد شدن به اطراف پخش میشوند ساختمان آخر که متشکل از مجموعه ای از صفحات شفاف است عمود بر خیابان قرار گرفته است که ساختمان finger نامیده می شود. جایی که سطوح طبقات به صورت همگرا به هم می پیوندند فضای خالی به صورت مدور شکل میگیرد و اتاق های کنفرانس و فضاهای نمایشگاهی شکل می گیرند. مکعب شیشه ای ساده (مینیمال) توسط مجموعه ای از ستون ها و پایه ها و سازه های عظیم مثلثی شکل احاطه شده است . لابی ورودی محل برخورد ساختمان دیواره ای با ساختمان (finger) است .در این نقطه خیابان و فضای باز اطراف رودخانه به طور کامل به هم پیوند خورده اند.


 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زاها حدید” و سازه اعجاب انگیز«بی ‌ام دبلیو»

زاها حدید” و سازه اعجاب انگیز«بی ‌ام دبلیو»

زاها حدید” و سازه اعجاب انگیز«بی ‌ام دبلیو»


ساختمان غول ماشین سازی آلمان(بی ام دبلیو) را یک مهندس معمار زن طراحی کرد . ساخت این سازه در نهایت پیچیدگی طراحی شده است.

پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری: در سال ۲۰۰۲، غول ماشین‌سازی آلمان، شرکت «بی ‌ام دبلیو» برای احداث ساختمان مرکزی کارخانه در «آرت اسکرتز» در شهر لایپزیگ آلمان، سرمایه‌گذاری هنگفتی کرد. ساختمانی با ارزش ۵۵/۱ بیلیون دلار که حدود ۵۰۰۰ کارمند و کارگر و مهندس با فعالیت روزانه خود ، بیش از ۶۵۰ عدد ماشین «بی ‌ام دبلیو» مدل دو در _ اسپرت _ تولید می‌کنند.

ساختمان غول ماشین سازی آلمان(بی ام دبلیو) را یک مهندس معمار زن طراحی کرد و ساخت.این سازه،در نهایت پیچیدگی طراحی شده است.

این کمپانی، معمار برجسته «زاها حدید» را که موفق به کسب مدال افتخار «پریتیزکر» شده برای ساخت این سازه برگزید. طرح‌های پیچیده «حدید» در طراحی‌های معمول کارخانه تحول جدیدی به وجود آوردند. یک سازه مرکزی، قسمت‌های مربوط به مدیران و کارگران را با استفاده از ریلهای معلق حمل قطعات به هم وصل کرده است.

«زاها حدید» رشته منسجمی در ساختمان مرکزی «بی ام دبلیو» ایجاد کرده که مردم و ماشین‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند.

حدید می‌گوید: «ما به نوآوری و ابداع معتقدیم و برای نیل به این هدف شرکت بی ‌ام دبلیو، استقامت و طاقت بسیاری در واگذاری این پروژه به ما نشان داد.»

ساختمانی که حدید طراحی کرده است، هیچ مشابه قبلی نداشته و وی با ذهنیتی جدید دست به ساخت این سازه اعجاب‌انگیز زده است.

کارخانه از یک مجموعه سه عضوی تشکیل شده است. این سه ساختمان از سه نقطه مرکزی توسط خط تولید به هم متصلند. ساخت اولیه این کارخانه در املاک خصوصی «بی ‌ام دبلیو» آغاز شده و در سال ۲۰۰۴ به بهره‌برداری رسید.

بدنه‌های نیمه تمام اتومبیل‌ها و قطعات مختلف ماشین روی تسمه انتقال دهنده که مانند ارابه‌ای آنها را حمل می‌کند قرار می گیرند.این قطعات به آرامی و بدون ایجاد سر و صدای مزاحم و آزاردهنده، در بخشی از مسیر خود به سمت قسمت‌های تکمیل کننده، از بالای غذاخوری و محل استراحت کارکنان عبور می‌کنند.

این نقاط مشترک محل عبور قطعات و سیر مراحل تکمیلی هستند:

قسمت ساخت بدنه‌های نیمه تمام (۶۴۵۰۰۰ فوت مربع)، قسمت رنگ (۲۷۰ هزار فوت مربع) و در آخر محوطه وسیع اتصال قطعات (یک میلیون و ۷۵ هزار فوت مربع)، که در آن جا قطعات رنگ شده به هم وصل شده و در انتها به صورت اتومبیلی لوکس و گران‌قیمت از خط تولید خارج می‌شوند.

ساختمان مرکزی مانند مرکز عصبی یا مغز کل کارخانه عمل می‌کند. رشته‌های فعالیت ساختمانهای دیگر در این نقطه به هم وصل شده و عملا از این ساختمان منشعب می‌شوند.

این استراتژی طراحی در مسیرهای گذر مردم و کارمندان (زمانی که صبح‌ها به سر کار می‌روند و زمانی که برای صرف غذا از محوطه خارج می‌شوند) استفاده شده است. بینندگان به بهترین شکل دور تسلسل و پیشرفت خط تولید قطعات را که به صورت افقی و معلق در فضا قرار گرفته، مشاهده می‌کنند.

با دیدن روند مذکور این فکر به بیننده القاء می‌شود که گویی همه قسمتهای مستقل از این قسمت کارخانه شبیه‌سازی و توسط موتوری قدرتمند متحرک شده و در بخش مرکزی ظهور پیدا می‌کند. در حقیقت عملکرد به گونه‌ای است که تمام حرکات و اعمال از یک قیف رد شده، در آن فشرده و عصاره حاصل از آن بین سه قسمت دیگر مجددا پخش می‌شود: بدنه اولیه، قسمت رنگ، و بخش سرهم کردن قطعات.

در یک توصیف کلی وقتی بیننده به این ساختمان نگاه می‌کند سازمان‌دهی مراحل مختلف از جمله فعالیت‌های عادی و عمومی کارمندان، تا فعالیت تخصصی ماشین‌های خودکار از جلو تا وسط ساختمان قابل تشخیص است. سردر اصلی مانند چتری از دو طرف به ستون‌هایی محکم چفت شده است.

افرادی که در ورودی درهای اصلی مستقر هستند، حرکت قطعات ماشین‌ها را به صورت کاملا برهنه مشاهده می‌کنند. این ورودی به افراد اجازه می‌دهد تا به قلب کارخانه نفوذ کرده و امکان دید را برای آنها فراهم می‌کند.

طراحی ویژه و نورپردازی زیبای قسمت ورودی و مرکزی به صورتی است که فضای ورودی را بدون مشکل و بدون صرف هزینه و اتلاف انرژی برق، نمایان می‌سازد. استراتژی اولیه طراحی این فضا به صورتی است که قسمت برش و طبقات هم کف و طبقه اول به صورتی پیوسته به هم متصل باشند.

دو صفحه مجزا که به شکل تراس طراحی شده، از شمال به جنوب و از جنوب به شمال امتداد یافته تا همه چیز از قسمت مرکزی طبقه اول قابل دسترسی و رویت باشد. در انتهای این مسیر معلق، قسمت بازرسی قرار گرفته که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. قسمت‌هایی که تکمیل شده‌اند به این قسمت وارد شده و پس از کسب اطمینان در کیفیت آنها به قسمت اتصال مستقل می‌شوند
 
آخرین ویرایش:

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مسجد و معماری

مسجد و معماری

در میان عناصر شهری عبادتگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از دیگر عناصر شهری نمایان تر است به همین جهت معماری آن نیز مورد توجه ویژه بوده است .
عبادتگاه در آغاز نیازی به نشانی ویژه نداشته و خود به خود جذاب بوده است اما با گسترش شهر و روستا عناصر شاخصی به آن افزوده شده که راهنمای عابران بوده است .
بدون تردید مسجد در میان عبادتگاه ها خود جایگاهی ممتاز دارد و از آنجایکه آیین نماز از سادگی برخوردار است تقریباً هر نوع ساختمانی را برای عبادت مناسب می داند .


مسجد بزرگ استراسبورگ فرانسه – طراح : خانم زاحا حدید
مسجد از ریشه سجده و در قرآن به معنای خود را به خاک انداختن و در معنای وسیع به معنی مکان عبادت است .


پیامبر اکرم (ص) فرمودند : هر جا که نماز برپا دارید همان جا مسجد است .


و این نکته را باید مدنظر قرار داد که معماری مسجد از اساس مساوات طلبانه ، شمایل شکن ، درون نگر و از همه مهمتر سرشار از انگیزه های مذهبی عمیق است .
در ابتدا مسجد جایگاهی برای عبادت ، بیعت ، اعلام مبارزات ، تظلم خواهی و … بوده است و امروز جایگاهی عبادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی دارد لذا فرم آن باید جوابگوی عملکرد باشد .
با توجه به مسائل مذکور که اهمیت معماری مسجد را نشان می دهد طراحی نوینی از مسجد می تواند ضمن پاسخگویی عملکرد جایگاه این مرکز عبادی ، سیاسی را به نحو احسن متجلی سازد و با احیاء مفاهیمی که به علت عادت و روزمرگی تنها در قالب ظاهر و فرم حفظ شده اند روحی تازه منعکس کند .


از جمله مساجدی که با فرمی نو خودنمایی می نماید مسجد بزرگ استراسبورگ فرانسه طراحی شده توسط خانم زاها حدید می باشد که فضایی روحانی سیال به وجود آورده و می تواند نقطه عطفی در معماری مسجد باشد .


مسجد باید به گونه ای طراحی شود که افراد را به سوی راز و نیاز آگاهانه با خداوند هدایت نماید چرا که اگر راز و نیاز بر حسب عادت و نا آگاهانه و سطحی باشد موثر واقع نمی شود .
مطلوب است نتیجه نهایی این طرح فضایی روحانی ، آرامش بخش و سرشار از جاذبه هدفمند باشد که تعالی و تکامل را متجلی نماید .


برای رسیدن به این هدف می توان با افزودن فضاهایی جانبی روح تفکر ، تعمق و پژوهش را در مومنین احیاء و تقویت نمود .


بنابراین مسئله عمده این طراحی در کنار فراهم آوردن فضایی روحانی و آرام بخش ، جذابیت هدفمند مجموعه خواهد بود .
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایستگاه آتش نشانی ویترا (زاها حدید)

ایستگاه آتش نشانی ویترا (زاها حدید)


ایستگاه آتش نشانی ویترا ( vitra fire station )از زبان خود زاها حدید (zaha hadid)در riba

ایستگاه آتش نشانی ویترا به عنوان بنایی مجزا ایجاد نشده استت بلکه حکم کناره بیرونی منطقه ای نماسازی شده را دارد که به جای اشغال فضا ، در واقع آن را تبیین می کند زاها حدید در سخنرانی خود چگونگی شکل گیری پروژه مذکور را در طی بررسی های متعدد و مشتمل بر نقشه ، ماکت و تصاویری که در برارنده نور ، حجم ، طراحی محیطی و حرکت بودند ، نشان داد . اسکیس ها بر ترکیب معماری و زمینه موجود – که نشان دهنده محیط اطراف و جاری شدن آن در ساختمان است – تمرکز یافته اند . دیوار ها نقشی فعال در این میان دارند و متناوبا میان فضای تهی و حجم جای می گیرند و این امکان را به ساختمان می دهند که ایمن و در حال محصور باشند و به علاوه حسی از سرعت و گریز قریب الوقوع را نیز به وجود می آورند .


هندسه ساختمان ، نشان دهنده تلاقی دو هندسه تشکیل دهنده این منطقه است و ریشه در آن دارد : برخورد جهت های مجتمع کشاورزی و پهنه گسترده راه آهن ، در این ایستگاه آتش نشانی نمود یافته استت . اندیشه کلی معماری به صورت رشته دیوارهای خطی و لایه لایه شکل گرفته است . برنامه ایستگااه آتش نشانی در فضاهای میان دیوارها که با توجه به ضرورت های کاربردی سوارخ شده ، انحراف یافته و شکسته شده اند ، نهفته است . با گذار از میان فضاهای ایستگاه مذکور می توان ماشین های قرمز رنگ و بزرگ آتش نشانی را به اجمال دید . خطوط حرکت آنها که نقوشی را شکل می دهد ، بر روری زمین نقش بسته است . کل ساختمان نشان از جنبشی دارد که گویی فعلا یخ بسته است و در واقع نشان دهنده کشمکش های گوش به زنگ بودن و توان بالقوه فعالیت در هر لحظه است

دیوارها گویی بر روی یکدیگر می لغزند ، چرا که درهای کشویی بزرگ عملاا دیواری متحرک را به وجود آورند . طراحی بنا دو بخش متفاوت را که عبارتند از جای دهی ماشین های آتش نشانی و نیز فراهم سازی تسهیلات گوناگون برای آتش نشانی ها ، در هم می آمیزد . اندیشه کلی دیوارهای قرار گرفته در کنار یکدیگر ، هر دو بخش یاد شده را در بر می گیرد و از آن طریق فصل مشترک این دو را نوعی شکستگی یا خمیدگی در خط بنا نمایان می سازد . ورودی ساختمان مشخصا در محل این اتصال قرار گرفته است . کل ساختمان از بتن در جای تقویت شده است . ثابت گردیده است که این نوع مصالح بهترین وسیله برای اجرای اشکال تندیس مانند و سازه های بزرگی همچون دهانه ها و تیر طره ای های بلند به شمار می آید . در این میان توجه خاصی به تیزی تمامی لبه ها شده ، و از هرگونه اتصال همچون حاشیه بام یا روکش منشور و کیفیت انتزاعی اندیشه معماری نهفته در بنا می کاهند . در فقدان همین قبیل جزییات ، شیشه اندازی های بدون چارچوب را در محل خودرو ها و همچنین فضاهای داخلی که با صفحه های کشویی محصور شده است ، به دنبال دارد.


داخل آندسته از فضاهایی که نیاز به عایق بندی دارند ، اندود گچ شده است . دیوارهای سرویس های بهداشتی کاشیکاری گردیده است . رختکن که میان فضاهای تعویض لباس و پوشیدن منااسب قرار دارند ، به ترتیب از فلز و فلز زنگ نزن ساخته شده اند . دیواری طلایی رنگ در انتهای اتاق بهداشتی ، به سمت بیرون متمایل شده اشت . نورپردازی نیز با معماری در هم آمیخته و مبنای خطی دارد و نه نقطه ای . این خطوط بر روی صفحه به گونه ای تنظیم گردیده اند که نور از برش های خاصی بیرون بزند و نه اینکه به شکل حجم هایی باشد که نوعی سربار و تحمیل بر فضا به شمار آیند . خطوط نور ، دقت لازم و حرکت سریع را در درون ساختمان هدایت می کنند .


منبع:
http://palapalhome.com/stdnts/shahrood-ut/contemporary-architecture/
 
آخرین ویرایش:

sare_r

عضو جدید
[FONT=&quot]ایستگاه آتش نشانی ویترا از زبان زاها حدید در riba[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]​
[FONT=&quot]ایستگاه آتش نشانی ویترا به عنوان بنایی مجزا ایجاد نشده استت بلکه حکم کناره بیرونی منطقه ای نماسازی شده را دارد که به جای اشغال فضا ، در واقع آن را تبیین می کند زاها حدید در سخنرانی خود چگونگی شکل گیری پروژه مذکور را در طی بررسی های متعدد و مشتمل بر نقشه ، ماکت و تصاویری که در برارنده نور ، حجم ، طراحی محیطی و حرکت بودند ، نشان داد . اسکیس ها بر ترکیب معماری و زمینه موجود – که نشان دهنده محیط اطراف و جاری شدن آن در ساختمان است[FONT=&quot] – تمرکز یافته اند . دیوار ها نقشی فعال در این میان دارند و متناوبا میان فضای تهی و حجم جای می گیرند و این امکان را به ساختمان می دهند که ایمن و در حال محصور باشند و به علاوه حسی از سرعت و گریز قریب الوقوع را نیز به وجود می آورند .[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[/FONT]​
[FONT=&quot]هندسه ساختمان ، نشان دهنده تلاقی دو هندسه تشکیل دهنده این منطقه است و ریشه در آن دارد : برخورد جهت های مجتمع کشاورزی و پهنه گسترده راه آهن ، در این ایستگاه آتش نشانی نمود یافته استت . اندیشه کلی معماری به صورت رشته دیوارهای خطی و لایه لایه شکل گرفته است . برنامه ایستگااه آتش نشانی در فضاهای میان دیوارها که با توجه به ضرورت های کاربردی سوارخ شده ، انحراف یافته و شکسته شده اند ، نهفته است . با گذار از میان فضاهای ایستگاه مذکور می توان ماشین های قرمز رنگ و بزرگ آتش نشانی را به اجمال دید[FONT=&quot] . خطوط حرکت آنها که نقوشی را شکل می دهد ، بر روری زمین نقش بسته است . کل ساختمان نشان از جنبشی دارد که گویی فعلا یخ بسته است و در واقع نشان دهنده کشمکش های گوش به زنگ بودن و توان بالقوه فعالیت در هر لحظه است[/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]دیوارها گویی بر روی یکدیگر می لغزند ، چرا که درهای کشویی بزرگ عملاا دیواری متحرک را به وجود آورند . طراحی بنا دو بخش متفاوت را که عبارتند از جای دهی ماشین های آتش نشانی و نیز فراهم سازی تسهیلات گوناگون برای آتش نشانی ها ، در هم می آمیزد . اندیشه کلی دیوارهای قرار گرفته در کنار یکدیگر ، هر دو بخش یاد شده را در بر می گیرد و از آن طریق فصل مشترک این دو را نوعی شکستگی یا خمیدگی در خط بنا نمایان می سازد . ورودی ساختمان مشخصا در محل این اتصال قرار گرفته است . کل ساختمان از بتن در جای تقویت شده است[FONT=&quot] . ثابت گردیده است که این نوع مصالح بهترین وسیله برای اجرای اشکال تندیس مانند و سازه های بزرگی همچون دهانه ها و تیر طره ای های بلند به شمار می آید . در این میان توجه خاصی به تیزی تمامی لبه ها شده ، و از هرگونه اتصال همچون حاشیه بام یا روکش منشور و کیفیت انتزاعی اندیشه معماری نهفته در بنا می کاهند . در فقدان همین قبیل جزییات ، شیشه اندازی های بدون چارچوب را در محل خودرو ها و همچنین فضاهای داخلی که با صفحه های کشویی محصور شده است ، به دنبال دارد.[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[/FONT]​
[FONT=&quot]داخل آندسته از فضاهایی که نیاز به عایق بندی دارند ، اندود گچ شده است[FONT=&quot] . دیوارهای سرویس های بهداشتی کاشیکاری گردیده است . رختکن که میان فضاهای تعویض لباس و پوشیدن منااسب قرار دارند ، به ترتیب از فلز و فلز زنگ نزن ساخته شده اند . دیواری طلایی رنگ در انتهای اتاق بهداشتی ، به سمت بیرون متمایل شده اشت . نورپردازی نیز با معماری در هم آمیخته و مبنای خطی دارد و نه نقطه ای . این خطوط بر روی صفحه به گونه ای تنظیم گردیده اند که نور از برش های خاصی بیرون بزند و نه اینکه به شکل حجم هایی باشد که نوعی سربار و تحمیل بر فضا به شمار آیند . خطوط نور ، دقت لازم و حرکت سریع را در درون ساختمان هدایت می کنند .[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]زاها حدید از طرح پیشنهادی خود برای ناحیه تجاری دبی پرده برداری کرد.در طرح تفصیلی , ساخت دو برج مطرح شده بود اما تفسیر آزاد زاها به فرم مکعبی غول آسا درآمد[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot]برج opus[FONT=&quot]در کنار برج دبی و در همسایگی مرکز بین المللی دبی و مرکز تجارت و پیمان جهانی قرار دارد و دسترسی بسیار خوبی به شهر خواهد داشت. این ساختمان با سه برج مجزا, مجموعه ای یکپارچه و واحد به نظر میرسد و گویی بر فراز زمین شناور است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]داخل[FONT=&quot]opus [/FONT][FONT=&quot]محوطه ای برای فروشگاهها در طبقات همکف, اول, دوم وجود خواهد داشت. این ساختمان به درجه[/FONT][FONT=&quot] AAA [/FONT][FONT=&quot]خود میبالد و از ۸۷% فضای آن استفاده مناسب شده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][/FONT]

منبع: پایگاه اطلاعات دانشجویان معماری
 

فرح نوش

عضو جدید
کاربر ممتاز
برجهای رقصان

برجهای رقصان

طرح زاها حدید برای برج های رقصان تاییدی بر گسترش تجارت خلیج در آینده طلایی دبی است. این سه برج بر روی خلیج کوچکی ساخاته می شوند و این پروژه به یک تصویر برجسته برای محدوده خلیج و توسعه های انحصاری آن می باشد. حجم آبگونه و موج دار برج ها با ترکیب دینامیک درونی احجام طراحی و بوجود آمده است.





کانسپتشم شمع بوده.:Dمنبع:http://eipi.blogfa.com/post-22.aspx بچه ها اینم یه سایت که توش تمام کارهای زاها رو توضیح داده ,خیلی خوبه حتما بهش سر بزنید.:Dhttp://eipi.blogfa.com/
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آرشيتكت

عضو جدید
زاها حدید

زاها حدید

سلام و صد سلام
داشتم دنبال طرح های جالب معماری ميگشتم كه با معمار زن عراقی زاحا حديد آشنا شدم
البته قبلا اسمشون رو از استادامون شنيده بودم
فكر كردم خوب باشه شما هم با مطالبی كه خوندم آشنا ببشيد،شايد براتون جالب باشه

:gol::gol::gol:

حدید معماری است که پیوسته مرزهای معماری و طراحی شهری را گسترش می دهد. او در کارهایش با بهره گیری از مفاهیم فضایی جدیدی که تقویت کننده مناظر شهری موجود هستند، زیبایی شناسی نظری ای (غیرعملی) را پیگیری و تجربه می کند که تمام زمینه های طراحی از طراحی شهری تا طراحی داخلی و مبلمان را در برمی گیرد. با اینکه شهرت زاها حدید بیشتر بخاطر اصلی ترین کارهای ساخته شده اش می باشد، اما علایق و دل مشغولی های عمده او مستلزم اشتغال همزمان وی به فعالیت حرفه ای، تدریس و پژوهش است. حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های ساختمانی حدید که به صورت نقاشی عرضه می شوند، در ٢٥ سال گذشته، نقش مهمی در تحول معماری معاصر داشته اند. این آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از جمله موزه گوگنهایم و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمده و بخشی از کلکسیون دائمی آنهاست.
زاها حدید با شرکت در مسابقات متعدد طراحی معماری، ایده ها و افکار نوینی را به معرض نمایش گذاشته است که این امر نشان دهنده رویکرد آوانگارد و پیشروی وی در طراحی معماری می باشد. اکثریت پروژه های مختلف او که تاکنون اجرا شده اند و یا در حال حاضر در دفتر وی بر روی آنها کار می شود، حاصل شرکت در این مسابقات هستند.
طرح های بدیع او برای ایجاد فضاهای معماری سال ها با تحسینی توأم با تردید روبرو بود. اما امروزه که جهان آمادگی بیشتری برای پذیرش و ایجاد بناهای پیچیده دارد، این طرح ها نیز با استقبال بیشتری روبرو شده است. او در کار خود از حرکت، ایجاد فضاهای خالی و فرم های کشیده افقی استفاده می کند و در زمینه طراحی مبلمان و معماری داخلی، طرح های نمایشگاهی و تجهیزات و لوازم صحنه نمایش نیز کارهای زیادی را انجام داده است. زاها حدید تا به حال بخاطر طراحی پروژه های مختلف، چندین جایزه معماری دریافت نموده است و در سال ۲۰۰۴ نیز به عنوان برنده جایزه معماری پریتزکر، مهم ترین جایزه جهان در زمینه معماری، انتخاب گردید. او نخستینی زنی است که طی ۲۸ سال برگزاری جایزه پریتزکر، موفق به دریافت این جایزه معتبر بین المللی شده است. جایزه صدهزار دلاری پریتزکر طی مراسمی در روز ٣١ ماه مه همان سال در موزه آرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه به این معمار عراقی ـ انگلیسی، اعطا گردید.
مشهورترین پروژه های ساخته شده زاها حدید عبارتند از:
۱ـ ایستگاه آتش نشانی Vitra، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۳)
۲ـ ساختمان نمایشگاهی Lfone، Weil am Rhein، آلمان (۱۹۹۹)
۳ـ منطقه ذهن (Mind Zone) در گنبد هزاره، گرینویچ، لندن، انگلستان (۱۹۹۹)
۴ـ پارک سوار هونهایم شمالی، استراسبورگ، فرانسه (۲۰۰۱)
۵ـ جایگاه اسکی پرش Bergisel، Innsbruck، اتریش (۲۰۰۲)
۶ـ مرکز هنرهای معاصر Rosenthal، سین سیناتی، اوهایو، ایالات متحده (۲۰۰۳)
۷- مرکز مگی در بیمارستان ویکتوریا (۲۰۰۶)، کرکالدی، اسکاتلند
۸- ایستگاه قطار سریع السیر ناپل (۲۰۰۶)، ناپل، ایتالیا
۹- ساختمان مرکزی ب ام و (۲۰۰۵)، لیپزیگ، آلمان
۱۰- ترن هوایی (۲۰۰۷) اینسبورگ، اطریش
۱۱- مرکز علمی فائنو (۲۰۰۵)، وولفسبرگ، آلمان
۱۲- سکوی پرش اسکی برگیسل (۲۰۰۲)، اینسبورگ، اطریش

در حال حاضر نیز در دفتر زاها حدید بر روی پروژه های متنوعی کار می شود:
۱ـ مرکز ملی هنرهای معاصر (MAXXI)، رم، ایتالیا
۲ـ موزه گوگنهایم، Taichung، تایوان
۳ـ طرح کلی ناحیه Zorrozaurre، بیلبائو، اسپانیا
۴ـ توسعه مرکز هنرهای Price Tower، Bartlesville، ایالات متحده
۵ـ مرکز فرهنگی ـ ورزشی Herault، مون پلیه، فرانسه
اگر بخواهيم در يك جمله شخصيت حرفه اي «حديد» را تبيين كنيم بايد بگوييم : «ضاحا حديد، معمار آثار ساخته نشده...!»؛ معماري كه آثار بايگاني شده او بر روي كاغذ وي بسيار بيشتر از آثار ساخته شده او است، ولي به هر حال، شخصيت نظريه پردازانه اين معماره را علي الخصوص با كسب افتخار اخيرش، نمي توان انكاركرد

زاها حديد» معماري همه فن حريف و عاشق رقابت...!

به هر حال در سالهاي اخير، «حديد» مي تواند شاهد باشد كه ديدگاههاي «كاغذي» جاه طلبانه اش به واقعيتي سه بعدي تبديل شده اند! راتچيلد رئيس هيات ژوري پريتزكر مي گويد:«زاها حديد از تيپولوژي موجود جدا شده و هندسه بناها را جا به جا كرده است...»، هاكس تيبل (عضو ژوري و منتقد معماري) نيز در مورد او مي گويد: «از نقاشي هاي اوليه او و مدلهايش گرفته تا بناهاي كنوني و كارهاي مرحله اي او ،اصولي دقيق و تصور شخصي محكمي وجود داشته است كه روش ما را براي ديدن و تجربه فضا تغيير داده است. هندسه تكه پاره حديد و تحرك سيالش بيشتر از خلق يك زيبايي پويا و انتزاعي تاثير گذار است.اين تجسمي از كار است كه جهاني را كه ما درون آن زندگي مي كنيم،جستجو و بيان مي كند....»

سنت شكني عجيب!

حديد ۵۳ ساله اولين زني است كه در تاريخ ۲۶ ساله جايزه پريتزكر، مفتخر به كسب آن شده است؛ انتخاب «حديد» براي دريافت اين جايزه (حتي اگر عراقي الاصل بودن او را در نظر نگيريم) به جهت تمركز توجه «آبرومندانه ترين جايزه معماري» بر خودنمايي زنان، در حرفه اي كه از گذشته در قبضه مردان بوده است، بسيار قابل تامل است... طبق معمول آنرا به فال نيك مي گيريم.


منبع :
www.architecture1.blogfa.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

archi&tini

عضو جدید
Burnham Pavilion by Zaha Hadid Architects

Burnham Pavilion by Zaha Hadid Architects


Here are photos of Zaha Hadid Architects‘ Burnham Pavilion, which opened recently in Millennium Park in Chicago.
Hadid’s pavilion is one of two commissioned to celebrate the centenary of the Burnham Plan, which set out a blueprint for urban design in the city.


Images courtesy of Zaha Hadid Architects © Michelle Litvin. Here’s some info from the architects:

The pavilion is composed of an intricate bent-aluminum structure, with each element shaped and welded in order to create its unique curvilinear form.

Outer and inner fabric skins are wrapped tightly around the metal frame to create the fluid shape. The skins also serve as the screen for video installations to take place within the pavilion.
Zaha Hadid Architects’ pavilion also works within the larger framework of the Centennial celebrations’ commitment to deliberate the future of cities.

The presence of the new structure triggers the visitor’s intellectual curiosity whilst an intensifi cation of public life around and within the pavilion supports the idea of public discourse.
The pavilion was designed and built to maximize the recycling and re-use of the materials after its role in Millennium Park. It can be re-installed for future use at another site.

Zaha Hadid Architects’ pavilion design for Chicago’s Burnham Plan Centennial celebrates the city’s ongoing tradition of bold plans and big dreams.
The project encourages reinvention and improvement on an urban scale and welcomes the future with innovative ideas and technologies whilst referencing the original organizational systems of Burnham’s plan.
Our design continues Chicago’s renowned tradition of cutting edge architecture and engineering, at the scale of a temporary pavilion.

The design merges new formal concepts with the memory of bold historic urban planning.
Superimpositions of spatial structures with hidden traces of Burnham’s organizational systems and architectural representations create unexpected results.

By using methods of overlaying, complexity is build up and inscribed in the structure.
BURNHAM PAVILION [CHICAGO, USA]
2009
PROGRAM: Temporary pavilion to house multimedia installation
CLIENT: Burnham Plan Centennial
ARCHITECT: Zaha Hadid Architects
Design Zaha Hadid and Patrik Schumacher
Project Architect Jens Borstelmann, Thomas Vietzke
Project Team Teoman Ayas, Evan Erlebacher
LOCAL ARCHITECT: Thomas Roszak
STRUCTURAL ENGINEERS: Rockey Structures
FABRICATOR: Fabric Images
LIGHTING & ELECTRICAL: Tracey Dear
MULTIMEDIA CONTENT: The Gray Circle​
 

archi&tini

عضو جدید
JS Bach Chamber Music Hall by Zaha Hadid Architects

JS Bach Chamber Music Hall by Zaha Hadid Architects


Zaha Hadid Architects have built an installation at Manchester Art Gallery to house performances of music by Baroque composer Johann Sebastian Bach.


A translucent, fabric membrane stretched over a steel structure suspended from the ceiling divides and encloses the space, creating a stage, enclosure for the audience and passages into and out of the auditorium.

Clear, acrylic panels suspended above the stage reflect and disperse the sound.

Created for the Manchester International Festival, the venue hosts a series of concerts which started last Friday and continue until 18 July. Concert details are on the MIF website.

JS BACH / ZAHA HADID ARCHITECTS CHAMBER MUSIC HALL AT MANCHESTER ART GALLERY FOR MANCHESTER INTERNATIONAL FESTIVAL
Zaha Hadid Architects have created a unique chamber music hall specially designed to house solo performances of the exquisite music of Johann Sebastian Bach.

A voluminous ribbon swirls within the room, carving out a spatial and visual response to the intricate relationships of Bach’s harmonies. As the ribbon careens above the performer, cascades into the ground and wraps around the audience, the original room as a box is sculpted into fluid spaces swelling, merging, and slipping through one another.

“The design enhances the multiplicity of Bach’s work through a coherent integration of formal and structural logic. A single continuous ribbon of fabric swirls around itself, creating layered spaces to cocoon the performers and audience with in an intimate fluid space.” said Hadid.

The process of realizing the design involved architectural considerations of scale, structure and acoustics to develop a dynamic formal dialogue inseparable from its intended purpose as an intimate chamber music hall.

A layering of spaces and functions is achieved through the ribbon wrapping around itself, alternately compressing to the size of a handrail then stretching to enclose the full height of the room. Circulatory and visual connections are continually discovered as one passes through the multiple layers of space delineated by the ribbon.

The ribbon itself consists of a translucent fabric membrane articulated by an internal steel structure suspended from the ceiling. The surface of the fabric shell undulates in a constant but changing rhythm as it is stretched over the internal structure.

It varies between the highly tensioned skin on the exterior of the ribbon and the soft billowing effect of the same fabric on the interior of the ribbon. Clear acrylic acoustic panels are suspended above the stage to reflect and disperse the sound, while remaining visually imperceptible within the fabric membrane.

Programmed lighting and a series of dispersed musical recordings activate the spaces between the ribbon outside of performance times. The installation is designed to be transportable and re-installed in other similar venues.

Pivotal to its function is the performance of the ribbon. It has been designed to simultaneously enhance the acoustic experience of the concert while spatially defining a stage, an intimate enclosure, and passageways. It exists at a scale in which it is perceived as both an object floating in a room as well as a temporal architecture that invites one to enter, inhabit and explore.

CLIENT: Manchester International Festival
PROGRAMME: Chamber Music Hall
ARCHITECTS: Zaha Hadid Architects
DESIGN TEAM (Zaha Hadid Architects): Melodie Leung, Gerhild Orthacker
ACOUSTIC CONSULTANT: Sandy Brown Associates
FABRICATOR: Base Structures
TENSILE STRUCTURAL ENGINEER: Tony Hogg Design Ltd
SITE: Manchester Art Gallery, T1 Gallery
SITE AREA: 17m x 25m
Based on the site : http://www.dezeen.com
 
بالا