گفتمان معماری ...

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام از دوستانی که تا به حال در بحث شرکت داشته اند سپاسگزارم از نظرات دوستان استفاده کردیم
- تقریبا یکسال و چند ماه از تاریخ ارسال این تاپیک گذشته و آیا تغییرات خاصی تو این مدت در وضعیت ساخت و ساز به نظرتان به وجود آمده ؟ ( از پروژه های محدود طراحی داخلی تا پروژه های کلان شهری)
- به نظر شما در آینده کوتاه مدت و بلند مدت ساخت و ساز معماری چگونه است ؟
- چه تسهیلات و اعتبارات دولتی یا غیر دولتی میتونه تاثیر مثبت داشته باشه ؟
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام
به نظرم بزرگترین عامل تاثیر گذار مخصوصا در آینده میان مدت و بلند مدت بر ایران و مطمئنا معماری ایران تاثیر عومل اقلیمی و تغییرات اکولوژیکی پیش بینی شده خواهد بود ؛ که این تغییرات رو به واقع کم کم خیلی محسوس تر از قبل میتونیم احساس کنیم ؛ و به نظر میاد این یک واقعیت تلخ هست ...
و مطمئنا این سبک های التقاتی غالب حال حاضر که کمتر بهره و شناختی از معماری بومی و اقلیمی ایران ندارند و شاید اکثرا هم پوسته ای ظاهری از معماری دیگران را سعی دارند تقلید کنند پاسخگویی این تغییرات در این آینده نخواهند بود که ما حتی به اجبار هم که شده باید سعی در بازبینی گسترده ای در زمینه معماری به کمک شناخت عمیق تر از طراحی معماری گذشته و همساز با طبیعت این سرزمین و ترکیب عصاره اصول آن با اصول منطقی و دست آوردهای معماری روز هستیم ؛
به نظرم راهکار معماری آینده حتی به اجبار به کارگیری دوباره عناصر اقلیمی معماری ایران هست
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام از دوستانی که تا به حال در بحث شرکت داشته اند سپاسگزارم از نظرات دوستان استفاده کردیم
- تقریبا یکسال و چند ماه از تاریخ ارسال این تاپیک گذشته و آیا تغییرات خاصی تو این مدت در وضعیت ساخت و ساز به نظرتان به وجود آمده ؟ ( از پروژه های محدود طراحی داخلی تا پروژه های کلان شهری)
- به نظر شما در آینده کوتاه مدت و بلند مدت ساخت و ساز معماری چگونه است ؟
- چه تسهیلات و اعتبارات دولتی یا غیر دولتی میتونه تاثیر مثبت داشته باشه ؟

سلاممم مهندس.
سوال من اینه که آیا تو این مدت دانشگاه ها تغییری کردن؟
ساختمان های مسکونی چند درصد معماری رو تشکیل میدن؟
چقدر به طراحی مسکونی در دانشگاه اهمیت داده میشه؟زمان زیادی رو در دانشگاه به طرح ها و موضوعات تخیلی میپردازن.
اینایی که الان در بازار کار دارن طراحی میکنن از همین دانشگاه ها فارغ التحصیل شدن دیگه.
همینا به مسئولین مسئولیت مشاوره میدن.در معماری و اقتصاد و ...
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مشق معماری : معماری دمیدن ارزشی است در ماده!

مشق معماری : معماری دمیدن ارزشی است در ماده!

در اولین روز سال تحصیلی، دانشجویان نوپای رشته معماری، کاغذ و قلم به دست، آمده‌بودند تا به عادت دیرینه و نهادینه، درس معماری را گوش‌کنند و جزوه بردارند.
بی‌مقدمه از آن‌ها خواستم که با کاغذ‌های خود موشک بسازند. دیدنی‌تر از چهره بهت‌زده دانشجویان، چهره والدین بعضی از آن‌ها بود که در انتهای کارگاه ایستاده بودند تا شاهد افزونی بار علم و دانش فرزندانشان باشند و مطمئن شوند که دانشگاه کار ناتمام آموزش و پرورش را به اتمام خواهد رساند و جوانانی فربه از علم و دانش به جامعه تحویل خواهد داد.
زمانی سپری شد تا دانشجویان دریافتند که اشتباهی در کار نیست و باید موشک بسازند! موشک‌ها یکی پس از دیگری ساخته‌شد و چهره‌ها یکی پس از دیگری شکفته‌شد و شور و نشاط جایگزین دلواپسی و نگرانی روز اول مدرسه گردید.نیمی از وقت کارگاه به موشک‌سازی و موشک‌بازی گذشت. آنگاه از دانشجویان خواستم که موشک‌های خود را روی یک میز و کاغذ‌های سفید خود را روی میز دیگر بگذارند.
یکی از آن‌ها را دعوت کردم تا موشک خود را از میان سایر موشک‌ها پیدا کند؛ گشت و پیدا کرد. از او خواستم تا کاغذ سفید خود را نیز از میان سایر کاغذ‌ها پیدا کند؛ گشت و پیدا نکرد… همه کاغذها مثل هم بودند!

حالا دانشجویان اولین درس معماری را فراگرفته بودند: معماری دمیدن ارزشی است در ماده!


مشق معماری/ نويسنده : دكتر عيسي حجت
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام بله با مطالعه تاریخ معماری میتونیم به تاثیرات سبکهایی برسیم که به آن معماری اسلامی بگوییم که خود شامل گستره و شاخه های زیادی میشود و بستگی دارد که از چه زاویه ای به آن نگاه کنیم .
در تاریخ معماری به سبک های زیادی بر میخوریم که تحت تاثیر تغییرات فکری حاکم بر جامعه در ادبیات و هنر و .. به معماری راه پیدا کرده اند و اصول فکری آن گرایش معماری وام دار تغییرات فکری جامعه یا آن جنبش ادبی و هنری است ؛ بیزانس تحت تاثیر مسیحیت , کنستروکتیویستها با تحولات انقلاب روسیه , رنسانس تحت تاثیر رواج اندیشه اومانیستی , دیکانستراکشن تحت تاثیر ژاک دریدا و.... و معماری بودایی , کنفوسیوسی و ذن و...
ولی انتظار نداریم که مثلا در یک تحول فکری , معماری از نو و از آجر و تعریف کف و دیوار و سقف نوشته شوند و یا در مسیحیت و اسلام و بودایی و تفکر اومانیستی رنسانس در مورد معماری تعریف شده باشد و این سبک ها تحت تاثیر تحول فکری ادامه همان مسیر هستند و در معماری تعریفی داریم به نام آرکی تایپی و کهن الگو ها که در سبک های مختلف از آنها بهره گرفته شده ...

حال با این اوصاف در معماری اسلامی به عنوان یک تفکر مذهبی و یا دین چرا باید انتظار داشت که مثلا در کتاب مقدس معماری نازل شده باشد که بتوانیم تاثیراتی را که بر جامعه و هنر و معماری را داشت اسلامی بنامیم ؟
در معماری مسیحی اروپا , هنر و معماری تحت تاثیر این دین و سبک فکری مذهبی آن دچار تغییرات بزرگی شد ولی آیا معماری از صفر و از آجر ابتدایی تعریف شد ؟ نه ! در ادامه مسیر قبلی تحت تاثیر تحول فکری آن روزگار شکل گرفت مثلا در معماری بیزانس و رومانسک و ... از باسیلیکا رومی پیش از مسیحیت استفاده شده ولی آیا سبک رومانسک ( رومی وار ) را در معماری کلاسیک و رومی جای میدهیم به این دلیل که در مسیحیت که بر آن تاثیر گذاشت معماری و آجر نیامده
اگر پس از ورود به اسلام تاثیری بر معماری نداشت پس چطور تا چند سده معماری باشکوه کاخ های ساسانی و قبل از آن به یکباره تا چند سده طرح های ساده تبدیل شده اند ؟ تزئینات اسلامی چطور؟ تزئینات اسلامی و گره سازی و معرق و ... تحت تاثیر همان اصول فکری جامعه اسلامی آن روز به این شکل در مسیر تکامل گام برداشت و جالب اینکه سبک های معماری اسلامی تقریبا در مسیری مشابه معماری مسیحی پیش رفت در ابتدا طرح هایی ساده و استفاده از معماری گذشته و در مسیری به سمت سازه ای و به کارگیری تزئینات و ...

اگر معماری ایران تحت تاثیر تفکر اسلامی قرار نمیگیرفت و بخشی به عنوان سبک های متاثر از اسلام شکل نمیگرفت شاید معماری کاملا متفاوتی با امروز داشتیم و در مطالعه هویت معماری ایران باید تمامی تاثیرات و سبک ها و تغییرات را در کنار هم ببینیم تا به شناخت و درک درست و کاملی از جایگاهی که معماری امروز ما در آن قرار دارد برسیم
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
برترین ها: معمار بودن چیزی فراتر از طراحی و ساختمان سازی است. به مهارت های اجتماعی بالایی نیاز دارد، در علم مهندسی، ریاضیات، فیزیک دانش گسترده ای می طلبد. در این رشته باید متعهد، سختکوش و طراح باشید.... اما برای اینکه بفهمید آیا صلاحیت معمار شدن را دارید، و یا می توانید از عهده این عمل شعبده بازانه بر آیید نگاهی به این شروط بیاندازید:






شرط اول: باهوش هستید؛ بسیار باهوش!

معمار بودن شروط بسیاری را می طلبد. یک معمار باید دانش و مهارت گسترده ای در زمینه های مختلف داشته باشد و تحقق آن هوش بالایی می طلبد. با این وجود، باهوش بودن شرط کافی برای معمار شدن نیست، اما زمینه ای را در اختیارتان می گذارد تا بتوانید به یک معمار حرفه ای تبدیل شوید.





شرط دوم: بسیار سختکوش هستید.

یکی از لازمه های موفق بودن در هر رشته، خود را وقف کار کردن است. اما در معماری بسیار ضروری است که حجم قابل توجهی از زمان خود را به کار و شغلت اختصاص دهی.

گذراندن زمان زیاد در محل کار، ساعات زیاد در محل پروژه (سایت)، و حتی ساعات زیاد در خانه و کار کردن بر جزئیات طرح و بیدار ماندن تا نیمه های شب از ضروریات این رشته است.

وظیفه شما این است که مطمئن باشید پروژه ای که در دست دارید مقاوم و ایمن است، و از اجرای صحیح آن اطمینان داشته باشید.





شرط سوم: گره گشا و کارآمد هستید

اصولا معماران گره گشا هستند و برای آنکه شما یکی از آن ها باشید، باید در کارآمد بودن و برطرف کردن مشکل مهارت کافی داشته باشید.

برای طراحی یک ساختمان، یا برای حل نیاز و خواسته یک مشتری باید توانایی درک مسئله و خواسته او را داشته باشید. در این رشته همواره با مشکلاتی در ارتباط با طراحی و یا ساختار بر می خورید. این وظیفه یک معمار است تا بتواند این قبیل مشکلات را برطرف کند. یک معمار، تنها با شیوه های مبتکرانه خود می تواند در این شاخه به پیش رود.





شرط چهارم: مهارت ارتباطی و قدرت مذاکره بالایی دارید.

برای یک معمار داشتن سطح بالای مهارت های اجتماعی اهمیت بالایی دارد. باید بتوانید با مشتری، ارباب رجوع و دیگر افراد سر و کله بزنید. همچنین باید بتوانید ایده های خود را بدرستی ارائه کرده و از آن دفاع کنید. مهارت های ارتباطی و قدرت مذاکره، یک رفتار حرفه ای است که به شما اجازه می دهد دیدگاهتان را بدرستی و به نحوی که برای همگان قابل درک باشد، ارائه دهید.





شرط پنجم: یادگیری برای شما یک تفریح است.

معمار شدن کار ساده ای نیست و به تحصیلات و تعهدات بالایی نیاز دارد. برای معمار شدن سه گام مهم پیش رو دارید: تحصیل، تجربه و آزمون. در پی تحصیل در دانشگاه آزمونی پیش رو خواهید داشت تا بتوانید در این شاخه مدرک بگیرید. آنوقت است که تازه به ابتدای این راه پر مسئولیت و پر رقابت می رسید. اگر فکر می کنید کار و تلاش در این زمینه برایتان فرح بخش و سرگرمی است، شاید بتوانید یک معمار موفق شوید.





شرط ششم: یک متفکر خلاق هستید

شاید یکی از مهم ترین ویژگی های یک معمار موفق، داشتن خلاقیت بالا باشد. معمار باید بتواند علاوه بر رعایت مقررات ایمنی در طراحی یک ساختمان، اثری چشمگیر و الهامبخش بیافریند.

تنها راه دستیابی به این هدف از طریق خلاقیت است. یک معمار باید به شیوه ای منحصربفرد از نیمکره راست و چپ خود بطور همزمان بهره بگیرد تا بتواند اثری منطقی و اصولی و نیز منحصربفرد بیافریند.

اگر به طراحی، اتود زدن، خیالپردازی و خلق علاقه مندید و همچنین درک بالایی از اعداد و ارقام دارید، به احتمال زیاد شغل معماری برازنده شما است.





شرط هفتم: درک بالایی از مفاهیم ریاضی دارید

اگر با دیدی کل به جزء بنگریم، معماری ترکیب دو چیز است: هنر و دانش. با وجود ضرورت دید و نگاه زیبایی شناسانه، اهمیت دانش ریاضیات در این رشته غیر قابل انکار است.

همچنین معمار باید متریال و عناصر مختلف سازه ها را بدرستی بشناسد و بداند چه مواد و عناصری را در کنار هم مورد استفاده قرار دهد، و تنها در اینصورت است که می توان سازه ای بنا کرد که نه تنها زیبا و چشمگیر، بلکه ایمن، مقاوم و ماندگار باشد.





شرط هشتم: هنوز هم عاشق خانه سازی با لگو هستید

تعجبی ندارد که استعداد طراحی برای معمار شدن اهیمت بالایی دارد. در واقع معمار باید بتواند ذهن خود را درگیر ساخت و طراحی کند. مانند کودکی که عاشق بازی لگو است. تعریف دقیق تری از کلمه معمار، «طراح ساختمان» است.





شرط نهم: دانش سرشاری دارید.

معمار بودن بیش از آن است که فکر کنید. در واقع معماران با گستره وسیعی از مهارت و دانش روبرو هستند که بطور غیر مستقیم با این حرفه در ارتباط است.

این مهارت شامل توانایی صحبت در جمع، آگاهی در زمینه تجارت، بازاریابی، املاک، و سازه های مختلف است و البته لازم است که این مهارت ها صرفا ذهنی نبوده، و بتوان بصورت عملی آن را به اجرا رساند.





شرط دهم: عاشق طبیعت هستید

برای لحظه ای ریاضیات و فیزیک فراموش کنید. یک معمار واقعی برای جهان طبیعی عشق و احترام بسیاری قائل است. بسیاری معماران مشهور (از جمله فرانک لوید رایت) معتقدند که پروژه های معماری نباید آسیبی به جهان طبیعت بزند، و در عوض باید زیبایش را بیافزاید. اگر فکر می کنید که جای یک خانه کنار یک تپه است نه بر روی آن، شاید شغل معماری برای شما مناسب باشد.



به نظر شما معمار شدن چه لازمه هایی دارد؟
 

DDDIQ

مدیر ارشد
فکر میکنم این سوال مثل این میمونه که بپرسیم فرق پرتقال و درخت پرتقال در چیست !؟ معماری ایران رو میشه به درخت نسبت داد که در دوران مختلفی تحت تاثیر عوامل مختلفی شاخه ها و گرایش هایی از جمله معماری اسلامی ایران که خود به شاخه های دیگری تقسیم میشه شکل گرفته
اگر بخوام قیاس نزدیک تری داشته باشم شاید بشه معماری ایران رو به یک ظرف پر از گوی های شیشه ای به رنگ های مختلف که هر کدام حباب هایی رو برای شناخت در خود دارند تشبیه کرد همه آنها گوی هستند و شیشه ای و داخل این ظرف ولی اگر دقیق تر نگاه کنیم تعدادی به رنگ سبز هستند ( معماری اسلامی ایران ) که مشخصه های خاص خود را تحت تاثیر علت پیدا کرده اند ولی در کل همه جزئی از این ظرف گوی شیشه ای هستند و نبود یا ندیدن یکی از این گوی های شیشه ای باعث میشه که ما یک ظرف شیشه ای بدون آن گوی داشته باشیم
برای شناخت معماری ایران باید کل رو دید و از کل به جز گرایشها رسید
 

DDDIQ

مدیر ارشد
فکر میکنم قبل از ورود به این رشته باید به خوبی شروط و مهارتها و سختی های این رشته برای افرادی که خواستار ورود این رشته تعریف و مشخص بشه ! کم نیستن تعداد افرادی که در ایران به خاطر شکل و ظاهر شاید زیبای این رشته بدون شناخت درستی از تعریف معماری و کار معماری وارد این رشته میشن و روی صندلی آتلیه های معماری می نشیند ! و در آخر شاید آن انتظاری که داشتند متفاوت با آن چیزیست که به آن دست یافته اند ! و این دلیل برای آمار نسبی بالای تعداد معماران نسبت به آمار تعداد معماران کشورهای دارای معماری روز دنیاست؛

نمیدونم شاید مشکل از سیستم آموزشی و محیط های آکادمیک ایران هست که بدون توجه به پتانسیل های مختلف افراد که هر یک میتوانند از رشته ای موفقیت بیشتر ممکن است کسب کنند به رشته های دیگری هدایت میکند که شناخت درستی از آن ندارند ؛
شاید بهتر این باشد که افراد در دانشگاه ها ابتدا دروس و مهارت های کلی آموخته و با توجه به مهارت های پیش زمینه همراه با استعداد و علاقه ای که از روی آگاهی به وجود آمده به سمت رشته ایده آل هدایت شوند
 

mars

کاربر بیش فعال
گفتند طراحی را از که آموختی ؟
گفت از مدعیان .....
:biggrin:

1. قبول نکردن انتقادهای سازنده

2. نشناختن طراحان مشهور و ندونستن دلیل شهرت اون ها

3. دنبال نکردن اخبار و رویدادهای طراحی ( مسابقات ، سمینارها و.......... )

4. دنبال نکردن تجربیات طراحان خوب از طریق سایتها ، وبلاگها و کتابهای اونها

5. تعیین نکردن موعد برای تحویل کار

6. این تفکر که اگر من بهترین کامپیوتر دنیا رو داشتم ، حتما بهترین طراح خواهم بود

7. نکشیدن نمونه مدادی طرح روی کاغذ ، قبل از اجرای طرح اصلی

8. اینکه معماری یعنی فقط رندر ( مثال ایران ، معمار داریم انقدر کارو با پست پرادکشن بزک میکنه بعد به کارفرما میده کارو کارفرما میگه اجرا کن ، طراح میگه مصالحش نیست ، یا اینکه رندر با با طرح اجرا شده زمین تا آسمون فرق داره )

9. دزدین طرح های دیگران




 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام جناب مهندس
سپاسگزارم از مطرح کردن موضوع جالب و البته تامل برانگیزتون , همینطور هست که اشاره و متاسفانه به تکرار و روز افزون این موارد رو در جامعه معماری خودمون شاهد هستیم

مورد اولی که اشاره داشتین " قبول نکردن انتقادهای سازنده " من رو به یاد واکنش اخیر استار شیتکت معروف فرانک گهری در پاسخ به منتقدان داشت انداخت !! ولی به نظرم این شاید کمتر انتقاد پذیر بودن معماران نه از سر غرور و به دلیل اعتماد به نفسی هست که باید در یک معمار وجود داشته باشد چرا که اگر چنین روحیه ای وجود نداشته باشد نه تنها معمار در محیط کار حرفه ای موفق نیست و احتمالا نمیتواند کارفرما رو به خوبی در قبول طرح خود قانع کند بلکه در دوران دانشجویی برای دانشجوی معماری نداشتن اعتماد به نفس یک ضعف هست ! البته این به معنای خود کامل بینی نیست حتی معماران بزرگ هم برای پروژه های خود از نظرات مشاوران بهره میبرند ...

البته در مورد تعیین نکردن موعد تحویل برای کار شاید یک مزاح به نظر بیاد ولی هر چند اکثر طرح های معماری نهایت در آخرین دقایق مقرر و در زمانی کمتر از مهلت تعیین شده تعیین میشود ولی اینکه بیایم مثلا از روی انضباط و دیسیپلین کار زمان رو خیلی کم و در زمانی کوتاه هم ارائه بدیم در اغلب موارد چندان خوب هم نیست مخصوصا وقتی کارفرما غیرحرفه ای و با آشنایی کمتر با طراحی برخورد داریم این شبه ایجاد میشه که کار خاصی انجام نشده! و جملاتی مثل این آشناست " که این رو خودمم میتونستم انجام بدم " , " برای کاری که اینقدر زمان برده چرا این مبلغ !؟" و .... ؛ به نظرم در زمانی معقول زمان تحویل کار رو باید قرار داد و البته خوش قولی از اصول اخلاقی یک معمار باید باشه هر چند نه خیلی هم زود !!!

موارد دیگر هم این چنین هست و موافق هستم ...

البته یک مورد دیگر رو هم میشه به موارد بالا در مورد معماری ایران هم اضافه کرد " قبول نکردن طرح اول انتخاب شده توسط داوران و جایگزین کردن طرح خود داوران " اخیرا جالب هست به تکرار مسابقات معماری که برگزار میشه هیچ کدام با طرح انتخابی داوران به سرانجام نمیرسه و در نهایت قراردادی بین کارفرما و یکی از داوران !!! این رو باید گذاشت به حساب اشتباهات پیشکسوتان معماران !!


______
* سوال گفتگو :
البته شاید بتونیم در ادامه تاپیک از نظرات دیگر دوستان , اعضا تالار معماری استفاده کنیم به عنوان نقدی بر خودمان که اشتباهات یک طراح دیگر چه میتواند باشد ؟
 

mars

کاربر بیش فعال


سلام دوست خوبمDDDIQ
ممنون از نظرات خوبت میتونم بگم با کلیات حرفات موافقم
اما دوستدارم چند تا نکته رو متذکر بشم

اول در مورد ارزش سمینارهاست : در طولسال سمینارهای زیادی برگزار میشه که با قدرت میتونم بگم خیلی از اون ها رایگان، اینجور جاها باعث میشه تو با رقیب ها و افراد مختلفی در زمینه های کاریمختلف آشنا بشی و این مطمئنا خیلی مفیده من خودمتو سیمنار طراحی آشپزخانه که سخنرانش کیوان عبدلی بود باایشونآشنا شدم و خوب اطلاعات بسیار حوبی بدستآوردم و خوبالانم تو لیندکین با هم در ارتباط هستیم.

دوم مسابقات: من با دیدگاه برنده شدن اصلا وارد مسابقات نمیشم البته خوب زیاد شرکتنکردم شاید بیشتر یجور تمرین و به چالش کشیدن خود طراح باشه که این خیلی مفیده

سوم : نقش کارفرماها روی طراحاستفیلد کار من طراحی معماری داخلی ، خالی از دردسر نیست میشه گفت هنوزم یک سایه سنگین روی طراحان داخلی هست این دیدگاه که طراحیداخلی یک شغل تجمل گرا و لوکسی هست و اگر بخوام صادقانه در موردکارفرما حرف بزنم اینجور میگم که اگر دنبال موفقیت تو این رشته هستی باید نیازمشتری رو به نیاز و سلیقه خودت ترجیح بدی باید اونا رو در نظر بگیری باید چیزی بهمشتری ارائه بدی که کارشو متفاوت جلوه بده و همزمان نظر خودتم تامین کنه و برایاینکه نیاز مشتری رو تامین کنی باید به روز باشی تک بعدی نباشی منم متوجهضعف ها هستم اما خوبباید قبول کنیم و بپذیریم خیلی از مشکلاتو

چهارم : عطشعطش به این مفهوم که همیشه چیزهای زیادی برای یادگیری وجود داره بهقول احمد حلت هر جا آموزش بود باید زانو زد

پنجم :اشتراک گذاشتنمن عاشق این جمله هستم ( در ازدست دادن است که دریافت حاصل می شود )
یجا خوندم که کسانی که نظرات و دانستنی های خودرا به اشتراک میگذارند همان هایی هستند که به نظر می رسد سریعتر از کسانی که فقط اطلاعات ذخیره میکنددپیشرفت می کنند تشکر از تو
 
آخرین ویرایش:

MaRaL.arch

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
من به ساختن بنا علاقه­مند هستم ولی ترجیح می­دهم به جای آنکه خود را یک سازنده بزرگ تلقی کنم، خود را یک هنرمند بدانم.
ریچارد می-یر

 

DDDIQ

مدیر ارشد
اسامی برندگان جایزه معمار ۹۳

اسامی برندگان جایزه معمار ۹۳

برندگان گروه مسکونی (تک‌واحدی)
رتبه سوم: خانه شماره ۴۷،‌ شروین حسینی
رتبه دوم: خانه باغ یزد، گروه معماری کلیاس کویر، مهدی گرامی
رتبه‌ اول: خانه‌ای به یاد رستم، ‌سهراب رفعت







برندگان گروه مسکونی (آپارتمانی)
رتبه سوم: خانه چهل گره، حبیبه مجدآبادی، علیرضا مشهدی‌میرزا
رتبه دوم به طور مشترک: ایل‌خانه،‌ گروه طراحی شیفت، رامبد ایلخانی، نشید نبیان، درنا مصرزاده
رتبه دوم به طور مشترک: ساختمان مسکونی سیپان، شرکت طراحی و ساخت ری‌را،‌ عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی‌نیکو
رتبه اول: ساختمان مسکونی چیذری،‌ شرکت بن‌سار،‌ محمد مجیدی








برندگان گروه بازسازی
رتبه سوم: فروشگاه و نمایشگاه تاش، گروه طراحی شیفت، رامبد ایلخانی، نشید نبیان
رتبه دوم: طراحی داخلی پژوهشکده هنر و موسیقی قزوین، پدرام پاکزاد،‌ فرهاد خادم‌پور
رتبه‌ اول: ویلای پورکان،‌ طراحان و بناکنندگان زاو،‌ محمدرضا قدوسی



برندگان گروه عمومی
– رتبه سوم: نمایشگاه تهرانپارس، تجربه بنیادین معماری، آرش نصیری، انسیه خمسه،‌ علیرضا طهمورثی
– رتبه دوم: ساختمان اداری آب‌ورزان،‌ طراحان و بناکنندگان زاو،‌ ‌ محمدرضا قدوسی، پارسا اردم
– رتبه اول: اقامتگاه دختران بی‌سرپرست، طراحان و بناکنندگان زاو،‌ محمدرضا قدوسی،‌ پارسا اردم،‌ فاطمه رضایی فخرآستانه





منبع : مجله معمار
 

DDDIQ

مدیر ارشد
اعلام برندگان رقابت AIA 2014 برای پروژه های کوچک

اعلام برندگان رقابت AIA 2014 برای پروژه های کوچک

ترجمه توسط الهام زمان پور
وبسایت top in earth





انستیتوی آمریکایی معماران (AIA)، ده برنده جوایز پروژه های کوچک 2014 را اعلام کرده است، که برترین طراحی در پروژه ها با بودجه ای تا 1.5 میلیون دلار و مساحت کمتر از 5000 فوت مربع (464 مترمربع) بوده اند. این جایزه به منظور "تلاش برای افزایش آگاهی عمومی از ارزش ها و برترین طراحی می باشد که معماران همه نوع پروژه را، از جمله پروژه های بازسازی شده و الحاقی، بدون توجه به محدودیت های اندازه و بودجه را عرضه می کنند." جوایز امسال به 5 خانه، 2 غرفه، 2 پروژه تاسیساتی و 1 کافه تعلق گرفته است.

1. خانه پاییزی (Fall House) با معماری Fougeron Architecture


2. غرفه مربوط به مد (Fashion[ing] Objects) با معماری MF Architecture

3. خانه فیلیپ (Flip House) با معماری Fougeron Architecture






4. مرکز Becton در دانشگاه Yale با معماری Bentel & Bentel





5. غرفه بر روی ابرها (Head in the Clouds Pavilion) با معماری STUDIOKCA




6. غرفه کشش خالص (Pure Tension Pavilion) با معماری Synthesis Design + Architecture




7. خانه Redaction با معماری Johnsen Schmaling




8. خانه کوچک (Small House) با معماری استودیوی Cooper Joseph




9. نور ستاره (Starlight) با معماری استودیوی Cooper Joseph




10. خانه Topo با معماری Johnsen Schmaling


منبع اصلی : archdaily
ترجمه از وبسایت top in earth
 

پیوست ها

  • اعلام برندگان رقابت AIA 2014 برای پروژه های کوچک.pdf
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
معرفی 10 مورد از بهترین خانه های سبز آمریکا در رقابت های AIA 2014

معرفی 10 مورد از بهترین خانه های سبز آمریکا در رقابت های AIA 2014






انیستیتوی آمریکایی معماران، ده مورد از برترین خانه های سبز انتخاب شده در ایالات متحده را معرفی کرده است. همانطور که در سال گذشته هم لیستی از این خانه ها را ارائه داده بود، امسال نیز داوران با یک لیست جالب از ساختمان ها آمده اند که شامل برخی از پروژه های ساختمانی سبز که مردم کمتر از آنها اطلاع داشتند، مانند یک پناهگاه برای افراد بی خانمان، یک خانه درختی، و حتی یک دادگاه که انرژی مصرفی آن تقریبا صفر بود. در ادامه مطلب به طور خلاصه در مورد هر یک از آنها اطلاعاتی را ارائه داده ایم.


ساختمان Bud Clark Commons


به عنوان یک بخش کلیدی شهر پورتلند و تلاش ده ساله ایالت ارگان برای مبارزه با بی خانمانی، موجب ساخته شدن ساختمان Bud Clark Commons به عنوان مکان امنی برای مردم آسیب پذیر فراهم آورده است تا آنها را اصطلاحا از کارتن خوابی به زندگی در یک خانه پایدار منتقل کنند.
این ساختمان دارای یک مرکز برای پیاده روی در روز، خدمات پشتیبانی، 90 تخت به عنوان سرپناه موقت و 130 آپارتمان استودیوی مجهز به عنوان مسکن دائمی می باشد.


تکنولوژی سبز در گواهینامه LEED Platinum دریافتی این ساختمان شامل بازیافت آب فاضلاب، آب گرم خورشیدی، تهویه بهبود حرارت و نور طبیعی روز می باشد.



پارک Bushwick Inlet


پروژه پارک Bushwick Inlet نیز مرحله اول یک طرح برای تبدیل اسکله Brooklyn's Williamsburg از قطعه زمین های صنعتی به یک پارک عمومی را نشان می دهد. تاکنون، این منطقه به عنوان زمین بازی، کلاس های درس، امکانات عمومی و ساختمان های مربوط به فضاهای تعمیر و نگهداری پارک مورد استفاده قرار گرفته است.


همچنین این پارک یک مرکز چند منظوره بزرگ تکمیل شده با سقف سبز می باشد، علاوه براین، داربست های بزرگ خورشیدی، نیمی از برق مورد استفاده ساختمان را تولید می کنند. سایر ویژگی های سبز این مکان عبارتند از: چاه های پمپ حرارتی منبع زمینی، سیستم جمع آوری آب باران و آب قطره ای.


نوسازی و مدرنیزه شدن EGWW
پروژه ساختمانی فدرال (Edith Green-Wendell Wyatt (EGWW در اصل در سال 1975 توسط Skidmore ساخته شده بود. نوسازی اخیر توسط شرکت معماری SERA و Cutler Anderson در پی به روز رسانی ساختمان قدیمی با فناوری های انرژی کارآمد مدرن انجام شده است و توسط داوران مسابقه AIA به عنوان یکی از کم مصرف ترین ساختمان ها از نظر استفاده از انرژی در ایالات متحده آمریکا مورد تحسین قرار گرفته است.
EGWW شامل یک نمای سازه چادری است که انرژی حرارتی خورشید را محدود می کند و سقف آن دارای سیستم جمع آوری آب باران می باشد.






Gateway Center از مرکز علوم زیست محیطی و جنگلداری دانشگاه SUNY-ESF

مرکز علوم زیست محیطی و جنگلداری دانشگاه SUNY-ESF، قدیمی ترین نهاد در ایالات متحده می باشد که تمرکز آن روی مطالعات دقیق بر روی محیط زیست است. بخش جدید Gateway با داشتن گواهینامه LEED Platinum برای آموزش و پژوهش توسعه داده شده و بخشی از تعهد بلند پروازانه ESF برای رسیدن به کربن کامل در سال 2015 را تشکیل می دهد.
این مکان با استفاده از پوشش فلزی و بلوک های بتنی بازیافت شده، و همچنین چوب با منابع پایدار ساخته شده بود. یک بام سبز، پانل های خورشیدی، آب گرم کن خورشیدی، و یک سیستم جمع آوری آب باران بسیار کارآمد در طول ساخت این مجموعه نصب شده است.



ساختمان فدرال Wayne N. Aspinall و دادگاه ایالات متحده

پیش از سالهای 1918، در اصل این ساختمان به عنوان یک اداره پست ایالات متحده و دادگاه خدمات رسانی می کرد و به تازگی ساختمان فدرال Wayne N. Aspinall و دادگاه ایالات متحده پس از بازسازی گواهینامه LEED Platinum را دریافت کرده اند. این ساختمان در منطقه Grand Junction کلرادو قرار دارد و طبق مقررات به تکنولوژی پایدار مجهز شده است و طوری طراحی شده که بنا بر گزارشات یکی از مهم ترین ساختمان های تاریخی با انرژی کارآمد در این کشور می باشد.
این دادگاه دارای مجموعه ای از فتوولتائیک های نصب شده بر روی سقف، سیستم Geo-Exchange منفعل و چراغ های LED با انرژی کارآمد می باشد.



مرکز حقوقی John و Frances Angelos


مرکز حقوقی John و Frances Angelos به تازگی به محلی جدید مدرن (و سبز) تبدیل شده است. این ساختمان در مرکز شهر بالتیمور، مکانی را برای تمامی کلاسهای درس مدرسه قانون، دفاتر هیئت علمی، حوزه های اداری و کتابخانه ی مربوط به آن همه در یک مکان واحد برای اولین بار به ارمغان آورده است.
همچنین این ساختمان طوری طراحی شده که تهویه طبیعی و نور روز به حداکثر رسیده است و آب باران در این ساختمان جمع آوری شده و مجددا استفاده می شود. با این حال، هیچ انرژی تجدید پذیر on-site یا سیستم های جایگزین مانند انرژی خورشیدی یا بادی وجود ندارد.



اداره مرکزی بنیاد David و Lucile Packard

اداره مرکزی بنیاد David و Lucile Packard (معروف به Hewlett-Packard) به تازگی ساخته شده است. این ساختمان در لس آنجلس کالیفرنیا مستقر است و بزرگترین ساختمان جهان نامیده شده که تاکنون گواهینامه Net Zero Energy Building را از موسسه گواهینامه International Living Future دریافت کرده است.از امکانات این ساختمان می توان به لایه های مختلف از آفتاب گیرها، کنترل حساسیت نور، سیستم جمع آوری آب باران برای کمک به حفظ درجه حرارت نسبتا ثابت، تهویه طبیعی و انرژی خورشیدی اشاره کرد. بعد از عملکرد یکساله، انرژی مثبت آن در حال حاضر ثابت می باشد.



خانه درختی پایدار

به درستی، این خانه درختی جنگلی واقع در منطقه Summit Bechtel Reserve در غرب ویرجینیا، مثال خوبی از یک خانه درختی می باشد که از همه لحاظ با طبیعت هماهنگ است. این خانه درختی به عنوان یک مکان برای آموزش و گردهمایی ها خدمات رسانی می کند.این خانه درختی به لطف فناوری های سبز شامل یک مجموعه فتوولتائیک، دو توربین بادی، سیستم جمع آوری آب باران و پاکسازی آب، و این حقیقت که مصرف انرژی آن Net-Zero می باشد مورد توجه داوران AIA قرار گرفته است.


بندر ورودی US Land Port of Entry
US Land Port of Entry، واقع در امتداد مرز مینه سوتا در کانادا، از گمرک و حفاظت مرزی که امور مربوط به حمل و نقل خارجی را بر عهده دارند پشتیبانی می کند و متشکل از سه ساختمان اصلی می باشد، و اولین شرکتی است که به خاطر ویژگی سیستم پمپ گرمایی با منبع زمینی و همچنین نمایی شامل سرو sustainably-grown، جمع آوری آب باران، و کاشتن گونه های بومی نیز گواهینامه LEED Gold را دریافت کرده است.


ساختمان خدمات بهداشتی دانشجویی دانشگاه آریزونا
ساختمان جدید خدمات بهداشتی دانشگاه ایالتی آریزونا یک پروژه بازسازی شده سازگار با محیط زیست است که در این پروژه یک کلینیک غیرجذاب به فضایی دلپذیر تبدیل شده است.
این پروژه شامل تخریب بخش های بزرگی از ساختمان موجود که به عنوان ساختمان خدمات بهداشتی ASU ساخته شده بود، می باشد، که پس از آن توسط سازه هایی به مراتب کارآمدتر جایگزین شده است. این مکان هم اکنون دارای نرم افزار نظارت بر مصرف انرژی، فتوولتائیک و سیستم بازیافت آب باران می باشد.
منبع اصل : gizmag

ترجمه توسط الهام زمان پور​
برگرفته از وبسایت top in earth
 

پیوست ها

  • سبز AIA 2014.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلامممم.
همونطور که جناب مهندس صدیق گفتن بله.هر چند بعضی اساتید منکر میشن.این در حالیه که خود مفهوم یا واژه معماری یک واژه سامی و قرآنیه.

معماری به خودی خود اصالت نداره.معماری چیزی جز آجر روی آجر گذاشتن نیست.نیاز به محتوا داره که بهش جهت بده.
این محتوا همونطور که مهندس صدیق گفتن میتونه اسلام و موارد دیگه باشه.
ولی سبک های معماری یا آرکیتکچر با اون محتوا از هم جدا و تفکیک میشن.شاید اساتیدی که اعتقادی به معماری اسلامی ندارن دلیلشون این باشه که مثلا تو متون اسلامی حرفی از معماری زده نشده(هر چند زده شده)یا اینکه تا چند صد پس از اسلام این نوع معماری وجود نداشته.این حرف درست نیست.اساسا خیلی موارد در اسلام و قرآن ظهور و بروز پیدا نکرده و این به معنای نبود اون گزاره در اسلام نیست.هر چند معماری اسلامی ظهور و بروز داشته.
مسئله ای که امروز در مورد معماری (نه آرکیتکچر) تحت تاثیر شعار معماری برای معماری ،مغفول مانده بررسی و تبیین نقش معماری در کارکرد گرایی یک تمدنه.امروز تقریبا هیچ دانشجو و استادی به این نقش توجهی نداره.همه مشغول ارائه طراح های تخیلی و توهمی هستند.چون معماری برای معماریست و کارکردی ندارد.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلامم.
بقول آقای بهرام شیردل معماری باید بصورت سنتی و سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل بشه.آکادمیک کردن معماری فاین رشته رو سخیف میکنه.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
معماری ایرانی در دوره های مختلف تاریخی تداوم داشته و دقیقا از سال 1308 ،آن را از دست داده ایم که معمار آکادمیک ،جایگزین معمار سنتی میشود.

یعنی در طراحی
مسجد سپهسالار و پس از آن شکل گیری دانشکده هنر های زیبا.

بهرام شیردل-مجله همشهری معماری شماره 27
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان!

ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان!

تمامی تلاش طراحان، معماران، شرکت های مهندس مشاور و هیات داوران که حدود دو سال درگیر طراحی اکسپو بوده اند، با تلفن آقای وزیر نقش بر آب شده و پای «داماد آقای وزیر» به ماجرا باز شد!





به گزارش «معماری نیوز»، نمایشگاه مهم و جهانی «اکسپو» رویدادی است که در آن کشورها دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی با دورنمای توسعه و اهداف کلان خود را به نمایش می گذارند.

این نمایشگاه هر 5 سال یکبار برپا می شود و اولین آن در سال 1851 در لندن برگزار شد و تا کنون 26 شهر این نمایشگاه را برگزار کرده اند و این دوره در سال 2015 در شهر "میلان" برگزار خواهد شد.

هر چند ایران در زمان صدارت «امیرکبیر» برای اولین بار در این نمایشگاه جهانی شرکت کرد اما جدی ترین حضور آن به سال 1967 بر می گردد که در مونترال و با تلاش و پیگیری مهندس فرمانفرمائیان محقق شد، اما زمان خواهد برد تا مدیران و مجریان برگزاری این رویداد مهم متوجه ضرورت حضور آبرومند در این آوردگاه شوند و نمایش مضحک، سطحی و کاریکاتور گونه اکسپو های قبلی تبدیل به یک طرح معماری آبرومند، با کیفیت و دارای ارزش فرهنگی ایرانی شود.

مسئول برگزاری این رویداد مهم در ایران، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

«نمایشگاه اکسپو» در دوره گذشته در کشور چین و در شهر «شانگهای» برگزار شد که حاشیه های فراوانی را برای ایران به همراه داشت.

مهمترین آن حاشیه ها، تعلل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در ارائه طرح در زمان تعیین شده و تاخیر در اجرای پروژه بود که در نهایت محل اصلی غرفه ایران به رژیم صهیونیستی (اسرائیل) واگذار شد و پس از رایزنی های فراوانی فضایی در میان غرفه کشور لبنان و کره شمالی برای ایران در نظر گرفته شد. [بخوانید: چین غرفه ایران را به اسرائیل واگذار کرد.]

بعد از آن فضاحت و آبروریزی، مسئولین و متولیان امر تصمیم گرفتند در این دوره حضوری حرفه ای و در شان جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

لذا پس از انتشار مناقصه و اعلام فراخوان مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲٠۱۵ میلان در روزنامه های کثیرالانتشار در بهمن ماه ۹۱ ، جلسه کلی در اسفند همان سال برای تشریح دیدگاه های کارفرما در موضوع طراحی اکسپو برای متقاضیان شرکت در مسابقه برگزار شد.

سرانجام در اردیبهشت 92 از میان حدود 100 متقاضی، 12 شرکت انتخاب و از آنها برای مصاحبه و انتخاب نهایی دعوت به عمل آمد. در نهایت در خرداد همان سال 8 شرکت مهندسان مشاور رتبه ١و ٢ به همراه همکار خارجی برای حضور در مسابقه اکسپو گزینش شدند.

در تیر ماه ٩۲ با حذف کمک هزینه مسابقه، تعدادی دیگر از مشاورین اضافه شده و در نهایت ١۳ مشاور برای مرحله نهایی طراحی انتخاب شدند.

به گزارش «معماری نیوز» هیئت داوران این دوره متشکل از فرهاد احمدی، محمود گلابچی، کامران افشارنادری، حسین شیخ زین الدین و حامد مظاهریان بود که در این مرحله، دو داور یعنی حسین شیخ زین الدین و کامران افشارنادری، یکی به دلایل شخصی و دیگری بدون ذکر دلیل انصراف داده و داراب دیبا و بهرام شیردل جایگزین شدند.

ریاست هیات داوران بر عهده دکتر حامد مظاهریان، رئیس قطب معماری دانشگاه تهران و معاون وزیر راه وشهرسازی بود.

٣۱ شهریور ٩۲ تحویل مدارک مسابقه توسط ١۲ شرکت مشاور صورت گرفت و روز 19 آبان بعنوان روز برگزاری مراسم داوری و انتخاب برندگان اول تا سوم اعلام و داوران برای جلسه داوری دعوت شدند.

اما در اقدامی عجیب، در همان روز در یک تماس تلفنی از طرف کارفرما یعنی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، این جلسه برنامه ریزی شده داوری منحل شد و «نعمت زاده»؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئولیت برگزاری داوری و کامل شدن روند انتخاب پروژه را بر عهده نمایشگاه بین المللی گذاشت.

یعنی تمامی تلاش طراحان، معماران، شرکت های مهندس مشاور و هیات داوران که حدود دو سال درگیر طراحی اکسپو بوده اند، با تلفن آقای وزیر نقش بر آب و پای داماد آقای وزیر یعنی «محمد محبعلی» به ماجرا باز شد و وی رسما عنوان «مسئول اجرایی نمایشگاه اکسپو» را از آن خود کرد.

در این مدت مشاوران شرکت کننده تمامی تلاش خود را برای هرچه زودتر برگزار شدن جلسه داوری انجام دادند. اما این تلاش ها بی نتیجه بود. هرچند در نهایت اطلاعیه ای صادر و از طریق قضایی موضوع را پیگیری کردند.

در تاریخ 11 آذرماه 92 جلسه ای در ستاد اکسپو برگزار می شود و علی رغم تلاش های فراوان مشاوران و هیات داوران که همگی از افراد خوش نام و با سابقه معماری کشور می باشند، مسئولیت طراحی این پروژه به «مهندس صفامنش» که مشاور کارفرما در برگزاری مسابقه بود، واگذار می شود و در کمال ناباوری، وی این پیشنهاد را می پذیرد.

پس از انتصاب «مهندس صفامنش» پای «شرکت ره شهر» نیز به ماجرا باز می شود. این شرکت یکی از 13 مشاوران شرکت کننده در مسابقه اکسپو بود. خدمات فاز یک معماری با هدایت و مدیریت «صفامنش» در «مهندسین مشاور ره شهر» آغاز شد.

اما به دلایلی «مهندس صفامنش» نیز در حین کار اخراج می شود و «شرکت ره شهر» به تنهایی این مسئولیت را بر عهده می گیرد.

هرچند اقدام مهندس صفامنش در قبول مسئولیت طراحی پس از حذف دیکتاتور گونه و زیر سوال بردن روند مسابقه توسط مسئولین، خارج از اصول اخلاق حرفه ای بود، اما با توجه به رعایت جایگاه وی در جامعه معماری، از پوشش خبری اتفاقات صورت گرفته در روند اخراج ایشان، صرف نظر می کنیم.

در ادامه پس از حذف صفامنش، پیش نویس قرادادی از طرف «شرکت ره شهر» به مبلغ 550 میلیون تومان برای طراحی داده میشود. اما بعد از انتقاد برخی اعضاء هیئت مدیره نمایشگاه، این رقم به 320 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. هرچند تا کنون قراردادی بین «ره شهر» و «نمایشگاه بین المللی» منعقد نشده؛ اما مبلغ 50 میلیون تومان بصورت علی الحساب به این شرکت پرداخت شده است.

در ادامه کار «محبعلی» با پشتوانه خوب و محکم فامیلی با آقای وزیر، سکان کار را برعهده می گیرد. عمده قراردادهای وی با ترک تشریفات و بدون طی مراحل قانونی و عمده تصمیم گیری ها بصورت فردی صورت گرفته است.

نحوه انتخاب پیمانکار پروژه در ایتالیا توسط «محبعلی» از این دست اقدامات است. بعنوان نمونه طراحى داخلى این سازه با ترك تشريفات و بدون توجه به توانایی مشاوران و پیمانکاران داخلی به همان پيمانكارسازه به مبلغ ٢/١٠٠/٠٠٠ يورو واگذار شد. یعنی 2 قرارداد با یک پیمانکار.

محبعلی در حالی این پروژه را به پیمانکار خارجی واگذار می کند که طبق استعلام های صورت گرفته از پیمانکاران داخلی، رقم اجرا چیزی حدود 500 الی 926 هزار یورو برآورد شده است.

پیشنهاد دو میلیون و صد هزار یورویی محبعلی در حالی با حمایت آقای وزیر و مسئولین نمایشگاه مورد تایید قرار میگیرد که مقام معظم رهبری در چندین نوبت به استفاده از ظرفیت ها و توان نیروهای داخلی تاکید داشته اند.

همچنین با توجه به پیش بینی اولیه از 23میلیون بازدید کننده در طول 6 ماه اکسپو ایتالیا، حدود 1.5 میلیون نفر از غرفه ایران بازدید خواهند کرد و از این تعداد حدود 500/000 هزار نفر از غرفه های ایران علی الخصوص غرفه غذایی خرید خواهند نمود که با میانگین هر خرید 5 یورویی، مبلغ 2/500/000 هزار یورو معادل 10 میلیارد تومان میزان فروش این غرفه می باشد.

در همین خصوص «گیل آبادی» مسئول روابط عمومی شهرداری تهران پیشنهادی به شرکت نمایشگاه بین المللی می دهد که بر اساس آن «فروشگاه زنجیره ای شهروند» بعنوان نماینده ایران، بخش غذایی غرفه اکسپو را برعهده گیرد و با این شرط که ضمن کسر هزینه اولیه، سود حاصل از این فروش عینا به حساب نمایشگاه واریز گردد. همچنین یک پکیج کامل برای معرفی بیشتر ایران به همه بازدیدکنندگان در غرفه اهدا شود.

با این اقدام احتمالا کلیه هزینه های حضور ایران در نمایشگاه اکسپو تامین می شد.اما پس از رد این پیشنهاد توسط محبعلی، در اقدامی عجیب این قرار داد با شرکت «تهیه غذای قریشی» منعقد می شود. این شرکت برای مجالس و تالار ها و همایش ها غذا تهیه می کند.

معماری نیوز از پشت پرده این قرارداد و ارتباط آن با برخی مدیران ارشد.... مطلع است و در صورت لزوم پشت پرده این قرارداد نیز منتشر خواهد شد.

اتخاذ تصمیمات خارج از سیستم قانونی فقط شامل حال آقای داماد نبوده و در برخی موارد هیات مدیره شرکت نمایشگاه های بین المللی نیز دست به اقدامات غیرقانونی نیز زده است.

یکی از این اقدامات عجیب، واریز 50/000 یورو به حساب شخصى داماد آقای وزير در ايتاليا و در قالب حساب تنخواه می باشد. واریز این وجه توسط پست بانک ایران- شعبه ملاصدرا صورت گرفته است.

این در حالی است که قاعدتا حساب تنخواه بايد به نام معاون ادارى و مالى شركت وذيحساب افتتاح گردد نه فردى كه در دوره ماموريت از يك وزارتخانه ديگر در این مجموعه حضور دارد.

با توجه به اینکه داماد آقاى وزير از ١٩ بهمن جهت ماموريت ٨ روزه عازم ميلان شده و تاكنون نیز بازنگشته اند؛ بر اساس اخبار رسیده ایشان اعلام كرده اند که تا ١٠ اسفند تصمیم به بازگشت ندارند و برخی اخبار حکایت از همراهی ایشان تا پایان ماموریت مدیرعامل نمایشگاه بین المللی دارد که برای حضور در «نشست كميسرژنرالاى اكسپو» عازم این کشور شده است.

در گزارش بعدی به ابعاد دیگر اقدامات آقای داماد در این اکسپوی دردسر ساز و نقش آقای (ف) به عنوان نماينده اكسپو درميلان ايتاليا پرداخته خواهد شد.

دو سوال مهم که امیدواریم مسئولین و دست اندکاران امر به آن پاسخ دهند:
* دلیل برگزاری مسابقه اکسپو و به سخره گرفتن جمع کثیری از معماران و اساتید بزرگ معماری کشور چه بود؟
* علی رغم تاکیدات چند باره و دغدغه جدی مقام معظم رهبری ، آیا هنوز وقت آن نرسیده که «شایسته سالاری» جایگزین« بده بستان های فامیلی» شود؟


* کلیه اسناد این گزارش در اختیار تحریریه معماری نیوز می باشد و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان رو هم میتونید اینجا بخونین
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اخبار جدید پیرامون بحران اکسپوی میلان

اخبار جدید پیرامون بحران اکسپوی میلان

سلام
با توجه به اینکه حواشی و اخبار و دفاعیه ها پیرامون نمایشگاه اکسپوی میلان، در حال ازدیاد هست ، این پست رو زدم که لینک خبرهای مرتبط و آپدیت رو در همین پست قرار بدم.
لذا به جز اخباری که در ادامه ارائه می شود ، اگر خبر تازه تری در این خصوص منتشر شد ، پس از درج در تالار خبرهای معماری ، لینکش به این پست اضافه میشه .








  • اخبار جدید پیرامون بحران اکسپوی میلان


  1. بحران نمایشگاه اکسپوی میلان......................... #1
  2. ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان.......................... #2
  3. جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان! .......................... #3
  4. امتناع داماد وزیر از بازگشت به ایران/فعلا هستیم تا تعطیلات بعد از عید ......................... #4
  5. مصاحبه با داماد آقای وزیر در مورد اکسپوی میلان ................................. #5
  6. اکسپو پروژه ملی یا ملک شخصی ......................................... #6
  7. /////////////////
  8. //////////////////


تاریخ آخرین خبر : ۱۳۹۳/۱۲/24
 
آخرین ویرایش:

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
جمله هایی الهام بخش از طراحان داخلی موفق

جمله هایی الهام بخش از طراحان داخلی موفق

برترین ها: موفق ترین طراحان داخلی مجله House Beautiful چه می گویند؟ در این مطلب برگزیده ای از الهام بخش ترین جملات و تجربیات طراحان به همراه تصویری از پروژه هایشان ترجمه و گردآوری شده است.


"ست کردن" برای من اصطلاح ناخوشایندی است. من تسلیم قوانین نمی شوم و هیچ گاه آن ها را فرا نمی گیرم!

Amanda Nisbet





"رنگ" کم هزینه ترین عنصر در دکوراسیون خانه است، تا می توانید از آن استفاده کنید. رنگ، زندگی بخش است.

Ruthie Sommers





من چیدن علف های هرز و هرس کردن درختان زیتون را دوست دارم. روح من به باغ نیاز دارد.

Chris Barrett





من عاشق بافت ام. هنگام استفاده از آن، دلم می خواهد بافت های پرکار را در کنار بافت های ساده قرار دهم. آنچه می خواهم رسیدن به تعادل است؛ نه احساسی بیش از حد گرم و نه احساسی بیش از حد سرد.

Benjamin Dhong





یک پرده گرافیکی بزرگ، بی درنگ به یک اتاق ابهت می بخشد. این پرده، یک عنصر قابل توجه است.

John Fondas





هر اتاق به یک شیء با هویت نیاز دارد تا حس مکان را به آن تزریق کند. شما نمی توانید این کار را با وسایلی تماما جدید انجام بدهید، حتی اگر این وسایل با ظاهری قدیمی ساخته شده باشد.

Dana Simpson





تعادلِ رنگ چیزی شبیه آشپزی یا مسئله ریاضی است. بدون تکرار و تمرین، آن را فرا نخواهید گرفت.

Lindsey Coral Harper




دلخواه شدن خانه کار آسانی نیست. نمی شود فکر کنید زمانی که خانه ظاهر زیبایی پیدا کرد، کاملا با روح و جذاب باقی می ماند.

Michael S. Smith





الهامبخش من رنگ فضای بیرون از خانه است؛ از ابرهای آسمان گرفته تا پوست قهوه ای رنگ درختان. درس بسیار ساده ایست.

Lee Ann Thornton





من از اتاق های پر جلوه متنفرم. باید در خانه تان احساس راحتی کنید. اگر اتاق من غذا بود، ترجیح می دادم ماکارونی پر از پنیر یا نان تست باشد.

Rose Tarlow





فکر نمی کنم نقوش گل گلی باید به سبکی بیایند و یا همخوان آن شوند، برای همین مرتبا از آن ها استفاده می کنم.

Ruthie Sommers





اگر در بکارگیری هر رنگی از چرخه رنگ زیاده روی کنی، قدرت و تاثیرش را از دست می دهد. باید بدانی چه هنگام استفاده از آن را متوقف کنی.

Tom Scheerer




دکور کردن برای من یک پی نوشت در زندگی واقعی است؛ پی نوشتی که معنای آن خوب زندگی کردن است.

Charlotte Moss



 

moonlight954

عضو جدید
منم دانشگاه غیرانتفاعی میخونم ک فقط اصرار روی اسکیس و راندو هستش و شیت دستی بستن تقریبا تو این چهار ترم چیزخاصی در زمینه ی مهندسی معماری یادنگرفتم از دانشگاه هرچی بلدم مطالعه ی شخصیم بوده ک اصلن ب طور عملی چیزی بلد نیستم حس میکنم رفتم گرافیک میخونم فقط اسکیس و راندو میخوان از دانشجو منطقشونم کنکور ارشده و سیستم آموزشی و اینکه معماری ک نتونه طرحشو دستی اراءه بده معمار نیست
 

vadorio514

عضو جدید
من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح می دهم زیرا ترسیم کردن سریع تر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی می گذارد. لوکوربوزیه
 
آخرین ویرایش:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
تهنیت روز معمار

تهنیت روز معمار


با سلام واحترام:مدیریت محترم ارشد جناب مهندس DDDIQ
3 اردیبهشت روز معمار برشما بزرگوار:وهمه همکاران ارجمند معمار :بویژه :جنابان ارشیتکت: احسان -راهپرداز -فرزاد-mpb-همراهی-دل اوا -و....مبارک وتهنیت باد.
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

دیاگرام کانسپت.jpgطبیعت 2 (1).jpg
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
سوم اردیبهشت، روز ملي معمار





معماري يك مسئله ملي است...

معماري يك مسئله ملي است؛ چرا كه تمدن ايراني براي قرن ها از جمله پرچمداران آفرينش فرهنگ و انديشه و از پيش قراولان توليد ثروت فرهنگي و هنري در روزگار خود بوده و امروز سال ها است كه از اين نقش تاريخي فاصله گرفته و سيماي رنجور فضاي ساخته شده اش تناسبي با گذشته پرشور هنر و معماريش ندارد.

معماري يك مسئله ملي است؛ از آن حيث كه فراگيرترين ظرفي است كه به گستردگي خانه ها و شهرهايمان، زندگي و تحرك تك تك ما را دربرگرفته و بسته به كيفيات دروني خود از آن توان برخوردار است كه رفتارها و فعاليت هاي كارآمد و پاسخگو را رقم زند و يا آنكه به اتلاف جسمي و رواني خيل منابع انساني منجر شود؛ چنانكه ممكن است با ادراك و دريافتي غني همراه باشد و يا پيام هاي ادراكي مغشوش و آزارنده را پژواك نمايد. ما معماري را مي سازيم و معماري ما را ...

برای پیشرفت معماری ایران و ارتقای آن نیازمند شناختن معمار و معماری ایرانی هستیم و انتخاب روزی به نام روز معمار می تواند در این باره کمک بزرگی به حساب آید. و از آن جهت سوم اردیبهشت ماه، مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی، روز ملی معمار در ایران است، تا یاد آوری باشد. برای معماری این مرز و بوم.

روز ملي معمار فرصتي است براي لحظه اي مكث و لختي باز انديشيدن؛ فرصتي براي آموختن و هم آموزاندن؛ و فرصتي است براي فهميدن معماري و شناختن معماران...
این روز رو به جامعه ی معماران ایران تبریک عرض می کنم و آرزومند پیشرفت روز افزون در این حرفه برای معماران عزیز هستم.:gol:
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا