همایش ها و کنفرانس های معماری

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسيار خوب البته من دوست داشتم شما سوال بعدي رو طرح كني;)

مرحله 2_سوال6

اولين معمار معروف آمريكايي كه به شهرت جهاني رسيد كيست؟
 
  • Like
واکنش ها: RZGH

tiny memar

عضو جدید
موضوع بسیار خوبی هست واقعا ممنون از مقاله کاملی که گذاشتید اگر دقت کنیم از دیرین این معماری بیونیک ریشه داشته و بهش پرداخته شده ولی با ابن نام شناخته شده نبوده و بنظرم برای ایرانیان باید ملموس تر هم باشه و سریع تر میتونه رشد کنه
مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمانبتواند زنده بودن خود را القاء کند
این هدف همیشه دغدغه ی معمار بوده و شاید اکنون نزدیک ترین مسیر برای این هدف شناخت بیشتر علم بیونیک هست که سازه وساختمان را بهم پیوند میده و این سه عنصر ساختار ،مکاتیزم و فرم ما را در رسیدن به واژه زیبا شناسی در معماری نزدیک تر میکنه
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله كاملا درسته.هنری هابسون ریچاردسون معمار معروف سبك شيكاگو بوده است.
لطفا سوال بعدي
 
  • Like
واکنش ها: RZGH

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله 2 سوال 7معروفترین معمار سبک شیکاگو وشعار معروفش؟
 
آخرین ویرایش:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
معروفترین معمار سبک شیکاگو وشعار معروفش؟

معروفترین معمار آمریکایی که فرانک لوید رایته و به عنوان شاخص ترین چهره سبک معماری ارگانیک !!!!تا آخر عمرشم از شیشه و سنگ و چوب به عنوان عوامل اصلی هرچیزی یعنی شیشه به عنوان شیشه....
ولی لویس سالیوان برای اولین بار شعار فرم تابع عملکرد و گفته و جزئی از سه معمار معروف سبک شیکاگو و از پایه گذاراش بوده!!!!
حالا منظورت کدومه!!!
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]معروفترین معمار سبک شیکاگو لویی سالیوان بود که شعار معروف «فرم تابع عملکرد» را برای اولین بار که یکی از شعارهای محوری معماری مدرن است مطرح کرد. [/FONT]
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
معروفترین معمار آمریکایی که فرانک لوید رایته و به عنوان شاخص ترین چهره سبک معماری ارگانیک !!!!تا آخر عمرشم از شیشه و سنگ و چوب به عنوان عوامل اصلی هرچیزی یعنی شیشه به عنوان شیشه....
ولی لویس سالیوان برای اولین بار شعار فرم تابع عملکرد و گفته و جزئی از سه معمار معروف سبک شیکاگو و از پایه گذاراش بوده!!!!
حالا منظورت کدومه!!!
tnx...........
لویی سالیوان فرم تابع عملکرد
سوال بعدی؟
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اجازه فرهیخته جان....
مرحله2-سوال8

یه سوال مرمتی!
نخستین عملیات مرمتی در تخت جمشید به سبک امروزی توسط چه موسسه و چه فردی صورت گرفت؟
 

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اجازه فرهیخته جان....
مرحله2-سوال8

یه سوال مرمتی!
نخستین عملیات مرمتی در تخت جمشید به سبک امروزی توسط چه موسسه و چه فردی صورت گرفت؟
علي سامي به عنوان رئيس بنگاه علمي تخت جمشيد تحت نظر اداره كل باستانشناسي ايران
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجازه فرماييين.:gol:

شروع بررسی ها و شناسایی در این مجموعه از سال 1310 تا 1318 توسط دانشگاه شیکاگو بخش شرق شناسی به سرپرستی پروفسور هرتسفلد و بعد از آن اریک ف. اشمیت انجام شده است که در حین این حفاری ها بررسی و مطالعات مرمتی نیز انجام شده است. از سال 1318 تا 1342 کارهای حفاظتی مجموعه های هخامنشی توسط هیأتهای باستان شناسی ایران و سرپرستی بنگاه علمی تخت جمشید استاد علی سامی ادامه یافته و از سال 1343 عملیات حفاظت و مرمت و بازسازی مجموعه آثار سنگی هخامنشی به عهده موسسه ایزمئو بوده و از سال 1357 تاکنون عملیات حفاظت، استحکام بخشی، بازسازی و حفاظت آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی ادامه یافته است.

درسته؟
 
  • Like
واکنش ها: RZGH

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجازه فرماييين.:gol:

شروع بررسی ها و شناسایی در این مجموعه از سال 1310 تا 1318 توسط دانشگاه شیکاگو بخش شرق شناسی به سرپرستی پروفسور هرتسفلد و بعد از آن اریک ف. اشمیت انجام شده است که در حین این حفاری ها بررسی و مطالعات مرمتی نیز انجام شده است. از سال 1318 تا 1342 کارهای حفاظتی مجموعه های هخامنشی توسط هیأتهای باستان شناسی ایران و سرپرستی بنگاه علمی تخت جمشید استاد علی سامی ادامه یافته و از سال 1343 عملیات حفاظت و مرمت و بازسازی مجموعه آثار سنگی هخامنشی به عهده موسسه ایزمئو بوده و از سال 1357 تاکنون عملیات حفاظت، استحکام بخشی، بازسازی و حفاظت آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی ادامه یافته است.

درسته؟


بله کاملا درسته

توسط موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو-و توسط ارنست هرتسفلد صورت گرفت;)
..ممنونم..بعدی رو لطف کنید بفرمایید
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله2_ سوال 9

تاثيرگذارترين بناي نظامي در تمامي دنياي اسلام كدام است؟
 
  • Like
واکنش ها: RZGH

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله2_ سوال 9

تاثيرگذارترين بناي نظامي در تمامي دنياي اسلام كدام است؟

قلعه دختره؟آخه قلعه دختر یه دژ کوهستانی که مثل یه فضای نظامی بر فراز بلندترین نقطه کوه قرار گرفته ظرفیت اقامته یک لشکر و داشته

یا قلعه فلکلافلاك ؟که این توضیحشه!!!!!

قلعه فلك ا مشهور ترين اثر تاريخي خرم آباد و استان لرستان است. بر اساس شواهد و وجود ساير بناهايي كه در شهر خرم آباد وجود دارد حدس زده ميشود كه احتمالاً ساخت اوليه بنا به دوران ساساني برميگردد. قلعه توسط خاندان بدر در دوره عباسيان به عنوان خزانه حكومتي مورد استفاده بوده است. در دوران حاكميت اتابكان لر و مدت ها بعد در دوران صفويه و زنديه به عنوان مقر حكومتي بهره برداري شده است. به دستور فتحعليشاه قاجار بر خرابه دژ قديمي، قلعه فعلي با ابعاد بزرگتر بنا گرديده و كاربري نظامي پيدا كرده است. قلعه در دوران پهلوي كاربري نظامي خود را حفظ نموده و مدتي نيز به عنوان زندان سياسي از آن استفاده شده است. قلعه فلك الافلاك در سال 1349 از ارتش به اداره فرهنگ و هنر واگذار شد. پس از انقلاب كاربري سياسي نظامي پيدا كرده، تا اينكه در دهه 70 به سازمان ميراث فرهنگي تحويل و پس از مرمت و آماده سازي، پذيراي بازديدكنندگان گرديده است.

اگه هم اینا نیستن که پس متوجه سوال نشدم!!!!!
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاستگاه معماری مدرن در آمریکا شهر شیکاگو و در اروپا شهرهای پاریس، برلین و وین بود و دوره زمانی معماری مدرن اولیه از نیمه دوم دهه 1880 تا اوایل جنگ جانی اول یعنی سال 1914 بود .
 
  • Like
واکنش ها: RZGH

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله2_سوال11

طراح مسجد شاه عبدالله كيست؟در كجا واقع شده؟
طراح مسجد، شاه حسین هست که مسجد رو برای پدر بزرگش ساخته.مسجد هم در اردن واقع شده.
اینم یه متن انگلیسی خوب درباره این مسجد:
[h=2]Lonely Planet review for King Abdullah Mosque[/h] Completed in 1989 as a memorial by the late King Hussein to his grandfather, the unmistakable blue-domed mosque can house up to 7000 worshippers inside, and another 3000 in the courtyard area. This is the only mosque in Amman that openly welcomes non-Muslim visitors. The cavernous, octagonal prayer hall doesn’t have any pillars, yet it’s capped by a massive dome, 35m in diameter. The inscriptions quote verses from the Quran. The blue colour of the underside of the dome is said to represent the sky, while the golden lines running down to the base of the dome depict rays of light illuminating the 99 names of Allah. The huge three-ringed chandelier contains more Quranic inscriptions. There is also a small women’s section for 500 worshippers, and a much smaller royal enclosure. Inside the mosque is a small Islamic Museum, which has some pottery pieces, as well as photographs and personal effects of King Abdullah I. There are also a number of pieces of Muslim art, coins and stone engravings. The admission fee to the mosque includes access to the museum. Women are required to cover their hair – headscarves are available at the entrance to the mosque. Additionally, everyone must remove their shoes before entering the prayer hall.

 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ببخشيد اسپم ميكنم
اين چند ورق سوالو خوندم اما تو كتاباي پيرنيا نبود
كجا نوشته؟؟
بد نيس پايين هر جواب منبعشم بگيم
ممنون
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراح مسجد شاه عبدالله،راسم بادران هست كه در كشور عمان قرار داره نه اردن!!!.اين شاگرد معماري مانند استاد معماري مصري اش حسن فتحي مدل هاي معماري قديمي را مطالعه را مطرح كرد.او به اين صورت سبك معماري مخصوص به خود را ابداع كرد كه از الگوهاي قديمي گرفته شده و به صورت يك فرم خالص در اومده بود.(معماري اسلامي؛نويسندگان اولگ گرابر،ماركوس هاتستين،پيتر دليوس.....،مترجم اكرم قيطاسيي،ص532،اسلام در عصر جديد)

دوست گرامي اين كتاب استاد پيرنيا كه براي شما حجته! لازما همه مطابو در بر نداره. لطفا سوال بعد رو شما يا هر كدام از دوستان طرح كنيد.
 
آخرین ویرایش:

RZGH

عضو جدید
کاربر ممتاز
فلسفه دكانستراكشن

بنیانگذار فلسفه دكانستراكشن ژاك دریدای فرانسوی است كه بعضی از معماران همچون پیتر آیزنمن و برنارد چومی كارهای خود را متاثر از ساختمان نظریات وی می دانند و حتی پروژه هایی با همكاری دریدا انجام داده اند.
وی پژوهش هایی در زمینه ساختار شناسی زبان انجام داده است و نظریاتی در مقابل نظریه ساختار گرایی كه محصول نظریات فردی بنام فردیناند سسور در سالهای 1916 – 1911 دارد، سسور معتقد بود كه زبان و اصولا هر نوع علامت كه ایده ای را از ذهنی مخاطب می شود كه این معنی در هر زبان ثابت است و به راحتی قابل تغییر نیست، مثلا در یك نوع معنی گراست كه حاصل ذهن است و موجب تداعی معنی در ذهن است كه این معنی در هر زبان ثابت است و براحتی قابل تغییر نیست مثلا در یك زبان به عنوان علامت هنگامیكه كسی واژه گل را بكار میبرد ، شنونده بی تردید منظور گوینده در ذهنش تداعی شده . بنابراین با یك علامت كه در این مثال زبان می باشد ایده ذهنی از گوینده به شنونده منتقل شد ، و همچنین این مفاهیم ذهنی براحتی قابل تغییر نیستند از آنجا كه زبان یك پدیده اجتماعی است حجمی برای آن توافق كنند تا بتوان از یك معنی گر مفاهیم استعاره ای دیگر برداشت كرد . این مسئله در مورد متن نیز صادق است اما دریدا می كوشد با واسازی متنها نشان دهد كه معنی شده خود معنی گر شود.
بنابراین نوعی تسلسل زنجیر وار « معنی گر » و « معنی شده » ناپدید می شود. بنابراین نمیتوانیم از یك علامت معنایی خاص دریابیم « بلكه باید بالا و پائین رفتن مدام حضور و غیاب « معنای خاص » را بر تجربه آوریم. بنابراین خواندن یك متن در واقع تبعیت كردن ردپائی از معنی شده است كه خود حضور ندارد.

دریدا می نویسد

ما هرگز نمی توانیم به انتهای چیزی برسیم , اگر به فرهنگهای لغت مراجعه كنیم می بینیم كه هر كلمه با كلمات و بر حسب كلمات دیگر تعریف شده اند و از این رو اگر بخواهیم ببینیم واقعا یك كلمه چه معنی میدهد ، باید به دنبال معنای كلمات دیگر نیز بگردیم. و به دنبال كلمات گشتن هرگز به پایان نمیرسد ، حتی اگر به پایان این جستجو برسیم به یافتن معنی كلمه نخست نزدیك شده ایم بخصوص كلماتی كه به هر صورت واجد معانی متضاد هستند.
بنابراین دریدا گفتار را بر متن به عنوان علامت ترجیح می دهد و چون معتقد است كه در گفتار رابطه نزدیكترین معنی گر ومعنی شده برقرار میشود پس متن دریدا بسیار دور از ذهن و نفوذ ناپذیر است . اصل دریدا در چنین تفكری عصیان در برابر باورهای معمولی در عرصه های فلسفی و حتی معماری و حتی به عرصه های زندگی بشر و حتی به زیر بردن همه اصول و بطور كلی خرد و دانائی است. خرد و منطق از اصولی است كه از زمان فیلسوفان كلاسیك یونان تاكنون نقش اصلی را در همه عرصه های زندگی بشری و حتی در معماری بخصوص در معماری مدرن داشته است.
در واقع دریدا و سایر صاحب نظران (پست استراكچرالیست) سعی می كنند نوشته های پیچیده ، مشكل و غیر شفاف ارائه كنند. رولان بارت در نوشته هایی كه به معرفی این سبك نوشتار می پردازد می نویسند:
شفافیت در زبان صرفا مبحثی نظری است و نه كیفیتی كه یك زبان باید الزاما واجد آن باشد روشنی و شفافیت در زبان پیوسته و ایده ال برخی از مباحثی است كه مراد از طرح آن قانع كردن شنونده یا خواننده می باشد ،زیرا نوشتار به هیچ روی وسیله ای برای برقراری ارتباط نیست صرفا وسیله ای است برای اینكه بورژوازی كه سخن بشریت است شرایط اجتماعی ،سیاسی خود را به دیگران تحمیل كند.
بارت از اینكه زبان ،خاصه زبان فرانسه به عنوان وسیله ای مورد استفاده قرار گرفته است تا ارزشهای بورژوازی و تحمیل را حتی به كسانی كه چنین بارت از اینكه زبان ، خاصه زبان فرانسه به عنوان ارزشهایی به ضررشان تمام می شود تحمیل كند اظهار تاسف می كند.
به نظر بارت هدف چنین نوشته هایی مصرف كنندگان بی تفاوت این نوشته ها هستند وی این نوشته ها را «خواننده پسند » می نامد و مواردی از نوشته های نویسنده پسند این است كه نوشتار از سر قصد غیر واضح ،پراكنده، ناپیوسته و درهم باشد .چنین نوشته ای چنان باید خواننده را ناراحت و عصبانی كند كه وی در ستیز خود برای درك مطلب ناگزیر شود اندیشه های خلا قانه خود را به كار برد. این عدم شفافیت در معماری دكانستراكشن به گونه ای دیگر نمود می یابد
گیدیون در كتاب فضا ،زمان معماری در توصیف كارخانه فاگوس این امر را به نوعی مهم از نقاشی كوبیسم می داند كه در آن نقاط دید مختلف وجود دارد . اما دریدا در باب درون و برون می نویسد:«دكانستراكشن تخریب یا پنهان كاری نیست.» حال آنكه مشكلات ساختاری مسلمی را درون ساختارهای ظاهرا پایدار می نمایاند اما این تركها به متلاشی شدن ساختار نمی انجامد
بر عكس، دكانستراكشن تمامی قدرت خود را از راه به مبارزه طلبیدن ارزشهای قوی همانند هماهنگی، وحدت و ثبات بدست می آورد و در عوض دیدگاه متفاوتی از ساختار راه پیش رو می نهد ...این معماری نظریه بیان جدیدی نیست بلكه بیشتر افشاگر ناشناخته های نهفته در دل است. شوكی است كه از ضعف موجود درست بهره برداری می كنند تا آن را برآشوبند نه آنكه به دورش اندازند . بنابراین زیر سوال بردن و تردید در اصول به معنای نفی آن اصول در دكانستراكشن نیست .

فلسفه دكانستراكشن در زبان شناسی

واسازی یك متن عبارت است از برون گشیدن روابط منطقی متضاد ادراك و انبساط از آن متن به هدف نمایش اینكه یك متن بر خلاف آنچه می گوید معنی می شود یا بر خلاف آنچه معنی می شود میگوید این راهبرد نخستین بار توسط فیلسوف فرانسوی ژاك دریدا مورد بررسی قرار گرفت موجب انتتقادات ادبی بسیاری مخصوصا از جانب منتقدین آمریكائی شد نوشته های دریدا اغلب در رابطه با فلسفه است تا متون ادبی اگر خود او اخیرا بسیاری از جنبه های این تفاوت را رد كرده است و معتقد است فلسفه همچون ادبیات محصول اشكال و وسایل علم معانی و بیان است و اما وی معتقد است آنچه به فلسفه نظم بخشیده است دقیقا نتیجه عدم تمایل فلسفه كیانه مجاز در اصول گذشته و امروز آن است .
بنابراین دریدا علی رغم معانی و منظور های مطابق متون فلسفی چندین آنها را می خواند
آنچه دریدا پیشنهاد می كند رسیدن به تحلیل روانی دلایل كلام ، محوری » غربی است . در مقاله جفری بروت نسبت در مورد فلسفه دكانستراكشن این چنین توصیف شده است . به اعتقاد به اینكه در ریشه های تمام هستی ، حقایقی وجود دارد كه در دسته بندیهای مطلقی سازمان یافته اند ، این حقایق فقط در ذهن و كلام خداوند وجود دارند اما هر چیز واقعی از آنها تشكیل ییدا می كند ، می توانیم به درون آنها تنها از طریق زبان نفوذ كنیم و آن دلیل است كه موجب رسیدن به یك شناخت و واقعیت كامل و بی واسطه می شود
ناخود آگاه فلسفی بعد توانست در تمام علائم و نشانه های استعاری اش خوانده شود این دلیل دریداست به تضاد بین گفتار و نوشتار به عنوان پایه ای ترین تعیین كننده كه فلسفه غرب توجیه می كند
از افلاطون تا هگل و از روسو تا سسور و دانشمندان ساختارگرای مدرن ، همه معتقدند كه گفتار همیشه بر نوشتار ارجح است و این علت توانایی زبان است ابهام عبارت فرانسوی كه هم به معنی شنیده است و هم به معنای فهمیدن گفتار كسی ) بهترین برای اثبات این عقیده است كه از درك همزمان آنچه كسی می خواهد بگوید در لحظه ای كه واقعا آنرا می گوید واقعی است و هنگامیكه به كلمات شخص گوینده گوش می دهیم می توانیم احساس واقعی او را با وارد شدن به دایره مبادرات بین ذهن ، زبان و واقعیت درك كنیم .
بنابراین ارتباطات به عنوان یك نوع تاثیر پذیری خودكار در دو جنبه مطرح می شود . جریانی كه به تقدم كامل زبان گفتاری بر هر چیز كه محدودوه آنرا میكند بستگی دارد و این تهدید صراحتا توسط نوشتار انجام می شود تا آنجا كه حتی به قطع ریشه حضور مجاز گفتار نیز بیانجامد .

معماری دیکانستراکشن



Hypo Bank a Tavagnacco

• شخصی که برای اولین بار مباحث فلسفی دیکانستراکشن را وارد عرصه معماری نمود پیتر آیزنمن معمار معاصر آمریکایی است. آیزنمن نه تنها با مقالات و سخنرانی‌های خود بلکه با فضاها، کالبدها و محوطه سازی‌های متعددی که ساخته فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در طی دهه 80 میلادی در آورد.
• او معتقد است که معماری در هر زمان ومکان باید اکنونیت داشته باشد و برای رسیدن به شرایط فوق حقایق و نمادهای گذشته باید شکافته شوند و مفاهیم جدید مطابق با شرایط امروز از درون آنها استخراج شود.
• به نظر او در زندگی امروز ما دوگانگی‌ها و تقابل‌هایی مانند زشتی و زیبایی، ثبات و بی ثباتی، وضوح و ابهام، پایداری و تزلزل، سودمندی و عدم سودمندی و صراحت و ایهام وجود دارد که باید در ساحت معماری به عنوان تجلی گاه شرایط زندگی امروز ما به نمایش گذاشته شود.
• در معماری دیکانستراکشن سعی بر این است که برنامه و مشخصات طرح مورد مطالعه و وارسی دقیق قرار گیرد. همچنین خود سایت و شرایط فیزیکی و تاریخی آن و محیط اجتماعی و فرهنگی ای که سایت در آن قرار گرفته نیز مورد بازبینی موشکافانه قرار می‌گیرد.
• در مرحله بعد تفسیرها و تاویل‌های مختلف از این مجموعه مطرح می‌شود.
• در نهایت کالبد معماری به صورتی طراحی می‌شود که درعین برآوده نمودن خواسته‌ها ی عملکردی پروژه، تناقضات و تباینات بین وعات اشاره شده در فوق و تفسیرهای مختلف ز آن ارائه شود لذا شکل کالبدی به صورت یک مجموعه چند معنایی ابهام برانگیز متناقض و متزلزل ارائه میشود که خود طرح زمینه را برای تفسیر و تاویل بیشتر آماده میکند.

زیبایی شناسی در معماری دیکانستراکشن

• ”دگرگونی“ معیارهای زیباشناختی و”دگردیسی“ حاصل در فرم‌های معماری برپایه”دگراندیشی“ و ”دگرادراکی“ است که از ایجاد انگیزش آنی در روند طراحی معماری یا ایجاد ”تخریب“ ساختارهای سنتی زیباشناختی در معماری، همچون ”تقارن“، ”نظم“، ”تناسب“ و ”سلسله مراتب“ فرمی‌ همگام با دگرگونی مفاهیم عملکردی حاصل می‌شود، و بنیان اندیشه دریدا در زیبایی شناسی واسازی را شکل می‌دهد.

• دوری از ساختارهای سنتی شکل گرفته بر پایه“ خردورزی ” تنها می‌تواند نمودی بر ” فرم ” و جایگاه ” مفاهیم عملکردی ” در معماری را رقم زند.

• با توجه به این مساله که تلاش دیکانستراکشن بر آن است تا با طرح پرسشی بنیادین از معماری یا معیارهای زیبایی شناسی آن،نه د رجایگاه خود بلکه در جایگاه جدیدی از موجود همتای خود،بر این نکته اشارت ورزد که باید به گونه ای جدید بر معیارهای زیبایی شناسی نظری تازه افکند، زیبایی شناسی بطور کلی در معماری دیکانستراکشن از نوعی تمایز،اختلاف،تغایر و تحدید برخوردار می‌گردد که دلیل آن تلاش ساختاری برعدم تعریف پذیری وعدم ایجاد معیارهایی جهت تطابق پدیده‌ها با اصولی که آنها را تعریف پذیر می‌نمایند، است.

منبع:مجله آنلاین معماری
 

Similar threads

بالا