نوارنقاله

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوار باربری یک وسیله حمل دائم به شمار می آید که قدرت و توان نسبت به حجمی که دارد زیاد می شود نوار بار بری دربسیاری مواقع تنها وسیله ی اقتصادی حمل و نقل مواد از نقطه ای به نقطه ای محسوب می شود.
محل-نصب-نوار-های-نقاله.jpg



تجهیزات مربوط به نوار نقاله:
۱. نوار​
۲. استوانه محرک و استوانه انتهایی​
۳. شاسی​
۴. قرقره (رولرها)​
۵. موتور​


۱. نوار
نوار بار بری به صورت یک ورقه نازک از جنس لاستیک یا کائوچوست که به صورت بی انتها حول دو استوانه جلویی و عقبی به حرکت در می آید. طول و عرض نار های که در معادن روباز به کار برده می شود معمولا از نوار های زیر زمینی بیشتر است زیرا کمبود فضا در در معادن زیر زمینی استفاده از نوار های عریض تر را مشکل می سازد.
نوار بار بری از “لای” الیاف گیاهی یا نایلونی ساخته می شود که دو طرف آن توسط یک پوشش لاستیکی یا کائوچویی مستور می شود. تار پود ها در یک نوار تنش ها را تحمل کرده و پوشش لاستیکی در عمل حفاظت از تار پود را به عهده دارد. در ساجتمان نوار لایه های تار پود از یکدیگر جدا ساخته می شود تا دوام نوار را بیشتر کند.


مشاهده پیوست images.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مقطع دو نوار با الیاف گیاهی و نایلونی

سطح مقطع نوار با سیم های فولادی
در ابتدا و انتها، (محل های استوانه ای ) نوار تحت تنش های خمشی قرار می گیرند و این تنش های اضافی باید توسط تار و پود تحمل شود عملاً نیمه رویی نوار تحت کشش و نیمه زیری آن تحت فشارش قرار می گیرد و بدیهی است سطح وسط مقطع نوار و سطح وسط مقطع نوار در محل استوانه ها بدون تنش فشاری و کششی اضافی است برای کم کردن مقدار این تنش ها قطر استوانه ها بزرگ تر انتخاب می شوند که البته آن هم دارای محدودیتی است. چون مقدار تنشهای نوار به ضخامت نوار بستگی دارد پس نمی توان تعداد نوار را بیش از حد کرد.البته ضخامت روکش ها به نوع مواد معدنی حمل شونده بستگی دارد. جنس تار و پود های نوار از الیاف مصنوعی بنام کولووادور و نیز نخی، نایلونی و پنبه ای ساخته می شود که تار و پود های نخی و نایلونی در مقایسه با الیاف پنبه ای دارای مقاومت کششی بیشتری و قیمت ارزانتری هستند.

پوشش دو طرف لایه در نوار ها از جنس پلی وینل کلرید PVC یا پلی استر، پلی آمید، لاستیک و انواع پلیمرهاست. اغلب این ها دیر آتش گیرنند و به ایمنی نوار در مقابل حریق کمک می کند.

کارخانه سازنده ی نوار را تحت آزمایشات آتش سوزی، اسطکاک، اشعه ی X می دهند تا بدین وسیله مشخصات آمده در اسناد فنی که به استناد آن طراحی صورت می گیرد، با عمل تطابق کند.


اتصال نوار ها :
یک نوار طویل از چند نوار جداگانه سر هم تشکیل می شود که این نوار ها به هم دیگر اتصال داده می شود که نوار ها پس از مدت زمانی سایش و پاره می شود و احتیاج به تعمیر پیدا می کنند و در ضمن باید محل اتصال نوار ها را نیز از پارگی چک شود.

انواع اتصال :
۱. اتصال توسط قلاب (نیلسون )
۲. اتصال به کمک چسباندن
۳. اتصال بوسیله ی ولکانیزاسیون​


آسیب های نوار

اتصال قلاب نیلسون :
متوالترین وارزانترین و همچنین سریعترین انواع اتصال نوع اتصال با قلاب است که امروزه در معادن زغال بیشتر کاربرد دارد. قلاب ها دارای نوک تیز می باشند و دلیل بر آسیب نرساندن بر تار و پود نوار می باشد. زمان لازم برای تعویض کردن پارگی نوار یا اتصال نوار در حدود ۱۵min است که از محاسن بزرگ اتصال نیلسون می باشد عیب آن در وجود سوراخ هایی است که در اثر اتصال بوجود می آید و سبب ریزش مواد نرم از سوراخ به داخل شاسی می شود

اتصال نوار به کمک قلاب:

اتصال به کمک چسباندن:
نوع اتصال توسط چسباندن مرغوب تر و محکم تر می باشد. قبل از چسباندن دو انتهای نوار به یکدیگر، نوار با زاویه ۲۰ به طرف چپ و راست پخ می شود به قسمی که طرف بریده شده روی طرف دیگر بریده شده قرارگیرد.

اتصال توسط ولکانیزاسیون:
اتصال به وسیله ولکانیزاسیون بهترین طریقه وصل کردن دو سر نوار به یکدیگر است، این روش احتیاج به حرارت دادن محل اتصال دارد، در معادن زیر زمینی کمتر متداول است چون ولکانیزه کردن کار و وقت زیادی می گیرد. عمل ولکانیزه کردن نوار به کار گر متخصص نیاز دارد.

در ایران اتصال نوار توسط پیچ ومهر کردن انجام می گیرد، که یک روش ابتکاری است وبعنوان یک روش اتصال مطرح نیست.

طرز بریدن نوار در چسباندن آن:
۲. استوانه محرک واستوانه انتهایی (هرز گرد)
در دو طرف نوار دو استوانه که یکی محرک ودیگری برای برگرداندن نوار هست. سطح بیرونی استوانه از چوب و یا اجناس پارچه ای پوشانده می شود. تا بدین وسیله اصطکاک بین نوار و استوانه محرک افزایش می یابد.


۳. شاسی
شاسی نوار از پروفیل های مختلف فولاد ساخته می شود. قطعات مختلف شاسی در داخل معدن و در محل نصب نوار به یکدیگر مونتاژ می شود. در بعضی از نوارها توسط یک ورقه آهن که در سرتاسر نوار تعبیه می شود قسمت بالایی وزیری نوار از یکدیگر جدا می شود این ورقه عمل حفاظت نوار زیری را انجام میدهد و از ریزش سنگ و مواد بر روی نوار زیرین جلوگیری می کند.


۴. قرقره
نوار روی استوانه های مخصوصی که ما آن را قرقره می نامیم تکیه می کند. هنگام حرکت نوار این قرقره ها به علت حرکت نوار به چرخش در می آید. قسمت رویی نوار بر روی قرقره ها که تعداد آن دو تا پنج عدد است قرار می گیرد. چون این قرقره ها وزن نوارو بار را تحمل می کنند و در آنها اصطکاک زیادی به وجود می آید در دو طرف محور قرقره بلبرینگ تعبیه شده است تا اصطکاک به حداقل برسد.


۵. موتور
موتورهایی که برای به حرکت در آوردن نوار به کار می روند یا توسط نیروی الکتریسیته و یا به کمک هوای فشرده کار می کنند موتور های الکتریکی از نوع آسنکرون و موتورهای هوای فشرده از نوع دنده ای انتخاب می شود. مزیت موتورهای هوای فشرده در این است که حرکت نوار با این گونه موتورها آرامتر است و هزینه خرید آنها نیز کمتر است از طرف دیگر موتورهای هوای فشرده بدون اشکال در معادن گریزودار بکار برده می شود. عیب بزرگ آنها هزینه زیادی است که صرف تامین هوای فشرده می شود و به این دلیل از موتور های الکتریکی بیشتر استفاده می شود.

در منطقه صحرایی اسپانیا نواری با فاصله ۲۰ کیلومتر بین دو محور برای حمل فسفات نصب و راه اندازی شده است.


آسیبهای نوار :
نوار باربری در حمل و نقل مواد معدنی در حمل مواد دانه ریز و نرم با موفقیت به کار میرود. در حمل سنگ های سخت نوک تیز مانند کوارتزیت خطر آسیب دیدن نوار در محلهای بار گیری و تبدیل وجود دارد. این آسیب در محلی که مواد با شتاب بر روی آن پرتاب می شود شدیدتر و بیشتر است. برای جلوگیری از آسیب دیدن نوار با نصب یک قعطه فولاد مقعر یا رولر اضافی از شدت برخورد شدید سنگ با نوار کاسته می شود در محلهایی که مواد از نواری به نواری دیگر هدایت می شود به ویژه وقتی که محور دو نوار در یک امتداد نیست برای جلوگیری از ریختن سنگها به از نوار از یک محافظ استفاده می شود.
در یک معدن بایستی سعی کرد یک نوع ویا حداکثر دو نوع نوار به کار گرفت تا تهیه وتعمیر نوارهای آن معدن ساده تر باشد.


مواظبت و تعمیرات نوار:
چون قیمت نوار زیاد است نگه داری و مواظبت از آن یک امر اقتصادی است. نوار باربری اغلب کثیف می باشد و بایستی در نوار وسایل تمیز کن به خودکار نصب شود. روغن کاری قرقره ها بایستی در زمان های معین وبه طور منظم یا به طور دایم انجام گیرد تا بدین وسیله مقاومت نوار در مقابل حرکت زیاد نباشد. هر گاه نوار پاره شد تعمیرات و چسباندن آن در محل انجام می گیرد. در عمل موقع آسیب دیدگی بزرگ نوار قسمتی از آن بریده و نوار نو به جای آن اتصال داده می شود. نوارهای مدرن دارای دستگاه خودکاری هستند که در صورت بروز اشکال نوار خودبه خود از کار می ایستد.
معرفی شرکتهای فعال در ساخت نوار نقاله
شرکت پیشروان صنعت خاور
فعال در زمینه مشاوره، طراحی، مهندسی و ساخت قطعات خاص پلیمری، پلاستیکی و لاستیک فلز


اهم فعالیت ها:
 آستر لاستیکی (Rubber Lining) و پلی یورتان مخازن ، لوله ها ، اتصالات و پمپ ها (جهت محافظت در برابر خوردگی شیمیائی، بیولوژیک و سایش)
 روکش انواع غلتکها با انواع لاستیک و پلی یورتان
 ساخت قطعات خاص لاستیکی ، لاستیک فلز ، پلاستیک و پلی یورتان
 تامین ، تعمیر و نگهداری نوار نقاله های حمل مواد و ساخت ملحقات آن
 اولین و تنها تولید کننده رولیک پلی اتیلن فوق سنگین در ایران
 ساخت انواع سازه های فلزی ، رولیک و غلتکهای فلزی
 طراحی، مهندسی و مشاوره راه اندازی انواع خطوط تولید صنایع لاستیک
 ساخت روکش رایزرها و تولید قطعات لاستیکی سکوهای نفتی


طراحی و مهندسی
۱- مهندسی تولید کامپاندهای مختلف برای مصارف گوناگون . ( تولید کامپاند برای شرکت زیره ملی ) ؛
۲- طراحی و مهندسی خط تولید . ( طراحی و مهندسی و ساخت ماشین آلات خط تولید تیوب فرگون برای شرکت الدوز ) ؛
۳- طراحی و مشاوره برای آموزش و ساخت فندر با شرکت زیره ملی ؛
۴- طراحی و مشاوره جهت تعیین فندرهای دریائی برای پهلوگیری ( Berthing ) انواع شناورهای دریائی با خورهای مختلف .


نوار نقاله :
در زمینه ماشینهای نقاله و با توجه به کاربرد بسیار زیاد آن در صنایع گوناگون و تنوع این نوع ماشین ها با توجه به کاربری آنها، این شرکت با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی، توانائی طراحی و ساخت انواع ماشین نقاله را مطابق با استانداردهای ISO و DIN دارد. همچنین کادر مجرب این شرکت آمادگی نگهداری، تعمیر و بهینه سازی انواع ماشین نقاله و نوارهای نقاله را با توجه به نیاز مشتری دارا می باشد. در حوزه نوار نقاله لاستیکی توانائی این شرکت بدین شرح است :
• تولید نوار نقاله های مقاوم حرارتی تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد به عرض تا ۱۵۰ سانتیمتر
• تولید نوار نقاله های خاص ( آجدار، تمام منجید، رنگی و بهداشتی )
• تولید چسب و کاور و لاینر لاستیکی برای آپارات گرم نوار نقاله
• تولید بغل بندهای نوار نقاله ( ریبون قابل تعویض )
• تولید شوت های مواد
• تولید نوار کرکره ای و تیغه های قابل نصب بر روی نوار نقاله
• تولید انواع باکت فلزی و پلیمری ضد سایش برای نقاله های بالا بر (Elevator)
• تعمیر و نگهداری نوار نقاله های منجید دار و سیمی(Steal cord)​


تولید رولیک و شاسی فلزی نقاله ها
این شرکت امکان تولید انبوه رولیک و پایه رولیک در ابعاد مختلف برای انواع خطوط نقاله دارد .
۱- تولید رولیک فلزی با لابیرنتهای پلی اتیلن ضد گرد و غبار و آب ؛
۲- تولید انواع رینگهای لاستیکی(Rubber rings)رولیکهای فلزی ؛
۳- تولید رولیک های پلاستیک مهندسی(Synthetic fiber)مناسب برای کاربرد در سرعتهای خیلی زیاد و محیط های مرطوب، سبک (صرفه جوئی در انرژی و سازه فلزی)، بی صدا، ضد آب و اسید و قلیا و گرد و غبار، بی نیاز از روغنکاری، بالانس با دقت بالا و قابل تعمیر .​


تعمیر و نگهداری نوار نقاله
تامین، نگهداری و تعمیر انواع نوار نقاله های منجید دار و SteelCardاز تخصصهای مدیران و کارشناسان این مجموعه می باشد که سالها در پوشش شرکتهای مختلف در خدمت صنایع کشور مخصوصا فولاد سازی بوده اند که

به شرح زیر خلاصه می گردد :
۱- تامین و نگهداری بیش از ۵۰ کیلومتر نوارهای نقاله مجتمع فولاد مبارکه در زمانی بیش از ۵ سال
۲- کارخانه فولاد آلیاژی یزد ( کارفرما دانییلی یتالیا ) ؛
۳- کارخانه تکسرام اصفهان ؛
۴- معدن گل گهر ؛
۵- کارخانه چوب و کاغذ مازندران ؛
۶- ایران خودرو ؛​


امکانات تولیدی این شرکت در این بخش به شرح زیر است :
الف – تولید چسب جهت نوار آپارات گرم نوار نقاله ؛
ب – تولید انواع کاور و لاینر لاستیکی به ضخامت هی ۶/۰ تا ۶ میلیمتر جهت آپارات گرم نوار نقاله ؛
پ – تولید نوار نقاله های مقاوم حرارتی ( تا درجه سانتیگراد) به عرض تا ۱۵۰ سانتیمتر ؛
ت – تولید بغل بندهای نوار نقاله و شوتهای مواد ( ریبون قابل جایگزینی ) جهت جلوگیری از ریزش مواد ؛
ث – تولید انواع نوار کرکره ای و تیغه های قابل نصب بر روی نوار نقاله جهت افزیش ظرفیت و جلوگیری از ریزش مواد.
ج – تولید انواع باکت های فلزی و پلیمری ضد سایش جهت الواتورهای صنایع مختلف ( صنعتی و بهداشتی ) .


شرکت صمیم درخشان
شرکت صمیم درخشان در سال ۱۹۹۸ توسط مدیرانی به ثبت رسید که سالها در زمینه تولید، صادرات و واردات تجربه داشته اند و در قالب شرکت های معتبر با اکثر کشورهای جهان روابط بازرگانی و تجاری مناسبی برقرار نموده است.

◊ با توجه به ذخایر مواد معدنی ایران، در سال ۲۰۰۱ توجه مدیران این شرکت به بازار اشباع نشده مواد معدنی معطوف گردید. .به همین منظور این شرکت مصمم شد که جایگاه مناسبی برای خود در این صنعت بدست آورد. در همین راستا تفکر ایجاد بزرگترین، مدرنترین و مجهز ترین کارخانه دانه بندی سنگ گچ در بخش خصوصی به ظرفیت یک میلیون تن در سال در جنوب کشور به منظور صادرات شکل گرفت. به دنبال آن شرکت صمیم درخشان اقدام به خرید معدن سنگ گچ با ذخیره تقریبی ۶۰ میلیون تن در بندر خمیر – ایران نمود.

◊ ماشین آلات مورد نیاز در این پروژه از معتبر ترین کارخانجات تولید ماشین آلات معدنی دنیا، در شرف خریداری می باشد.

◊ شرکت صمیم درخشان نمایندگی انحصاری چندین شرکت معتبر در زمینه بارگیری و تخلیه مواد معدنی و سیمان از کشتی و سیستم های توزین نوری تسمه نقاله می باشد که با توجه به پشتیبانی واحد فروش خود، اهداف بزرگی را در زمینه تجهیز پایانه ها و معادن کشور به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا پیش رو دارد. این اینده نگری با توجه به وسعت و تنوع این بازار، گامی بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و صادرات غیر نفتی است.

◊ شرکت صمیم درخشان با بهره گیری از مجربترین مشاورین صنعتی، اقتصادی و مالی خود توانسته تنوع کاری و تجربه فراوانی را در امور مختلف تجاری کسب نماید.


سوابق وفعالیت ها:
▪ تولید : محصولات متنوعی که بر حسب نیاز بازار مصرف، با مدیریت صحیح، کادر فنی و نیروی انسانی تولید شده است.
▪ صادرات : بخش صادرات شرکت صمیم درخشان در برخی موارد با بخش تولید همکاری داشته و در طی سالها توانسته است در این زمینه تجربه فراوانی بدست آورد.
▪ واردات : به طور کلی انگیزه خدمت رسانی بهتر در امور واردات، دو بخش دیگر ما را تقویت نموده است و در واقع هدف اصلی مدیران شرکت، واردات کالاهای مرغوب در قالب نمایندگی های معتبر از سراسر جهان بوده است.


مزایای سنسورها:
حجم می تواند اندازه گیری شود.
▪ بدون تماس با هر گونه موادی کار می کند.
▪ حسگر نسبت به گرد و غبار و لرزش حساس نیست.
▪ حسگر نسبت به هر گونه حرکت صفحه غیر حساس است به عنوان مثال نسبت به تغییر زاویه شیب.
▪ حجم های کوچک را بدون در نظر گرفتن وزن آنها اندازه گیری می کند.
▪ اندازه گیری در هر شیبی از تسمه نقاله امکان پذیر است حتی زمانیکه در طول وزن تغییر می کند.
▪ اندازه گیری یکسانی را در طول اجرای مراحل اعمال می کند.
▪ اندازه گیری سرعت تسمه نقاله از طریق فیدر واسطه که در قسمت چرخ گردان سوار می شود تاثیرگذار است.
▪ وزن حسگر از صفر تا وزن آن حسگر نیز تاثیرگذار است. فقط یک بار در مرحله نصب صفحه که این مرحله چند ثانیه زمان بر است.
▪ بخش توزین در کوتاه ترین زمان قابل سوار شدن است و به درجه بندی بزرگتری در سیستم نیاز ندارد.
▪ تمامی کابلها و سایر قسمتهایی که برای سوار کردن سیستم کمک کننده است در شکل وسیع تحویل می شود.
▪ نحوه ثبت اوزان می تواند برای نیازهای فردی تنظیم شود.​


سنسورهای کامپیوتری
 صفحه نمایشگر LCD
 کارت اسکنر حافظه
 صفحه کلید
 چاپگر با امکان ورود متوالی کاغذ
 محفظه ایمن در برابر گرد وغبار و شرایط جوی که قابل قفل شدن است.
 بخش کامپیوتری که شامل صفحه کلید و صفحه نمایش با قابلیت خواندن آسان، چاپگر با امکان ورود متوالی کاغذ و برد حا فظه ای اسکنر است.
 حافظه برای ذخیره کلیه داده ها استفاده می شود که در محوطه کارخانه تهیه شده و به دفتر مرکزی جهت استفاده فرستاده می شود مثلا دراکسل (جهت صدور فاکتور)​

چندین نوع اطلاعات می تواند در کارت حافظه ضبط شود:
۱) اطلاعات مربوط به مشتری (اسم و آدرس)
۲) اطلاعات پرسنلی
۳) محل پروژه
۴) محوطه کار
۵) اطلاعات موادی که باید خردایش شود

این اطلاعات می تواند بر حسب وزن آنها (روز و ساعت توزین) چاپ شود.

مشخصات مواد و اسم پرسنل میتواند برای استفاده های آتی در روی کارت حافظه ذخیره شود و قابل تغییر در هر زمانی است.

اطلاعات ثبت شده نه تنها برای عملیات می رود، بلکه برای اطلاعات نوع مواد خرد شده در طی دوره های مختلف نیز می باشد و این موضوع به دلیل این است که لیست دقیق وزن و زمان انجام کار در برگه پرینت ثبت شده است، در واقع شما می توانید از اطلاعات مندرج در پرینت زمان فعالیت ماشین آلات و پرسنل را در خط تولید کنترل کنید.


ترازوی نوری تسمه نقاله
▪ ترازوی نوری تسمه نقاله مواد روی تسمه نقاله تخلیه را اندازه گیری می کند که مواد مذکور امواج نوری خود را به سمت دوربین ها فرستاده، دوربین ها این امواج را گرفته و این اطلاعات را تحلیل میکنند. این اطلاعات اندازه گیری شده توسط چاپگر کامپیوتر چاپ میشود . این سیستم جدید اندازه گیری در مقایسه سیستم معمول توزین مزایای زیادی دارد که شامل نکات زیر است :
▪ حجم مواد روی تسمه نقاله از طریق یک حسگر الکترونوری که اطلاعات اخذ شده را به بخش کامپیوتر انتقال می دهد، اندازه گیری می کند.
▪ شما می توانید در بخش خروجی چاپگر حجم مواد شکسته شده را دریافت کنید.
▪ حسگر با چار چوب کاملا متناسب است که دقیقا روی بخش بالایی تسمه نقاله تخلیه سوار میشود. این موضوع باعث جلوگیری از تماس مستقیم حسگر با مواد روی تسمه نقاله میشود که در سیستم های معمولی توزین به چشم میخورد بنا بر این سیستم Hartl Sensortechnik GmbH پوششی ندارد.
▪ سرعت تسمه نقاله بر روی فیدر واسطه که برروی غلتک سوار شده است تاثیر می گذارد.
▪ حسگر نسبت به گرد و خاک و لرزش غیر حساس است هنگامیکه هیچ بخش غیر متحرکی روی سیستم سوار نشده است.
▪ این مزیت همچنان تحمل وزن اضافه دستگاه را تضمین می کند بدون هیچ مغایرتی وقتی که شما زاویه مربوطه را عوض می کنید ( به صفر نمی گراید ). این مزیت عمده ای برای حداکثرانعطاف پذیری واقتصادی بودن در عملکرد دستگاه های مدرن سنگ شکن محسوب می شود که کاملا متحرک هستند.


محل نصب نوار
محل نصب نوار می تواند در کف تونل، کارگاه استخراج، راهروها و یا به صورت آویزان در تونل باشد در تونلهایی که به علت اثرات استخراج محور تونل از حالت اولیه خارج می شود و پیامد آن این است که محیط تونل تحت تاثیر کنورژانس (همگرایی) قرار گرفته و فرو می نشیند یا کف تونل آماس می کند و یا بالاخره کناره های تونل جابجا می شود نوار به جای نصب بر روی شاسی که روی زمین تونل قرار گیرد به سقف آویزان می شود با تنظیم زنجیرها می توان نوار را در مسیر پیش بینی شده نگه داشت.


چند نمونه نوارنقاله:

نوار فولادی
نوار فولادی مانند تسمه نقاله هایی که در فرودگاه ها هنگام تحویل بار به مسافر وجود دارد ساخته می شود. نوارهای نقاله به علت صرف انرژی زیاد و مشکل بودن نصب و جابجایی آن و نیز کم بودن انعظاف پذیری آن عملاً منسوخ شده است در ایران از این نوارها استفاده نشده است.


نوار هوسترمن
در نوار هوسترمن یک زنجیر بی انتها در زیر نوار تعبیه شده است که نوار در فواصل معین و کوتاه به آن زنجیر پیج می شود موتور مربوطه با حرکت دادن زنجیر نوار را نیز به حرکت درمی آورد مزیت این نوارها در این است که تنش های کشش در زنجیر پدید می آیند و در نتیجه می توان نوار را از جنس مناسبتری انتخاب کرد عیب نوار هوسترمن در این است که این نوار برای طول های کم به کار می رود و تحرک و سرعت چندانی نیز ندارد و به همین علت در معادن امروزی از این نوار چندان استفاده نمی شود.


نوارهای مخصوص
پاره ای اوقات لازم می شود که باربری در شیب های بیشتر از حد شیب نوار قرار گیرد. در این گونه موارد برای استفاده از نوار سطح باربری نوار با آج درست می شود البته این نوارهای کوتاه انجام می گیرد طریق دیگر برای باربری با شیب زیاد انتخاب دو نوار است که سطح زیرین یکی نزدیک به سطح رویی دیگری است واحد نوار بالایی بدون موتور و توسط بار روی نوار زیری به همراه بار می چرخد. نوار مخصوص دیگری ساخته می شود که برای بارگیری در واگنهای راه آهن بکار می رود. چون بارگیری در واگنهای مختلف انجام گیرد محل باراندازی نوار برای باراندازی در واگنهای مختلف به کمک جرثقیل تغییر می یابد.


نوارهای مدرن
سعی شده است نوارها بجای قرار گرفتن روی رولر بر بستری از باد (هوای فشرده) تکیه کنند تا بدین وسیله از اصطکاک نوار و رولر پرهیز شود و به سرعت آن افزوده شود. این نوع نوار هنوز در معادن کاربرد ندارد.

9980987868765897.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
معرفی انواع نقاله (conveyor)

معرفی انواع نقاله (conveyor)

نقاله ها: conveyor
حدود صد سال است که نقاله ها در صنعت جای خود را باز کرده اند ودر کشور های پیشرفته نقاله بصورت سمبل قدرت در آمده و معمولاٌ در مواردی که حجم تولید بالا است ، بکار می رود . حمل ونقل پیوسته ومکانیکی مواد توسط نقاله باعث می شود که کالا ومحصولات تولیدی بصورت مطمئن ، پیوسته و در زمان مشخص منتقل شوند ، ودر نتیجه همیشه می دانیم که در هر زمانی چه مقدار تولید کرده ایم .
نوارنقاله یک جریان انتقال پیوسته و قابل اندازه گیری را بوجود آورده مسئله انبار موقت قطعات را برطرف می کند و هر قطعه ای را در زمان معینی به محل صحیحش می رساند .
قابلیت انعطاف نقاله در زمانبندی برنامه های تولید چنان است که با فشار یک شاسی یا تنظیم یک عقربه در طی چند ثانیه می توان کل کارخانه را برای برنامه جدید تنظیم کرد .با بکارگیری نوار نقاله ها می توان بسیاری از مواد را به فضاهایی که عموماٌ بلااستفاده هستند مانند زیر زمین یا ارتفاع بالا ( نزدیکی سقف)حمل نمود .
نقاله میزان حوادث را کم کرده و از رفتن کارگر به نقاط خطرناک از نظر بلندی ارتفاع ، بدی هوا و . . . جلوگیری می کند .


انواع نقاله ها :
۱ ) نوار نقاله تسمه ای (Belt conveyor
۲) نوار نقاله پیاله ای (Bucket elevator )
۳.)نوار نقاله صفحه دار (Slat belt conveyor)
۴) نوار نقاله بازوئی (Drag conveyor)
۵) نوار نقاله زنجیری (Chain conveyor)
۶)نوار نقاله ناودانی
۷) نوارنقاله قرقره ای
۸)نوار نقاله غلطکی (Roller conveyor)
۹)نوار نقاله پیچشی (Screw conveyor)
۱۰) نوار نقاله بکسلی
۱۱) نوار نقاله قرقره ای
۱۲)نوارنقاله چرخی
۱۳) نوار نقاله انعطاف پذیر (Flexible roller conveyor )


نوارنقاله تسمه ای(Belt conveyor) :
این نوع نوار نقاله از پرکاربرد ترین انواع نوار نقاله بوده ودر بیشتر صنایع از جمله صنایع غذائی صنایع معدنی ، صنایع سیمان، ، صنایع سنگین وذوب فلزات و…….. با کار بردهای مختلف مورد استفاده می باشد وبا عرضهای مختلف از طولهای کوتاه تا چند کیلومتر ساخته می شود نقاله ای است که سطح انتقال دهنده آن از یک نوار لاستیکی ، چرمی ،برزنتی ، پلاستیک یا فلزی تشکیل شده است و جهت حمل مواد بصورت انباشته ، تکی یا بسته بندی شده بر روی نواری که به هرزگرد اتکا دارد ، در مسیر مستقیم یا منحنی بکار می رود .
خصوصیات :
۱-می تواند مواد را در سطح افقی شیبدار تا شیب ۲۸ درجه به طرف بالا یا پایین حمل کند.
۲ – نوارهایی که کاملاٌ صاف و مسطح اند برای انتقال قطعات در طول خط مونتاژ بکار می روند.
۳- نوار هایی که برروی رولرهای کاملاٌ صاف و افقی قرار دارند ، معمولاٌجهت انتقال جعبه ها ، بسته بندی ها و . . . بکار می روند.
۴ – نوارهای مقعری که معمولا بصورت U یا V دارای دو یا سه رولیک بصورت مایل می باشند. برای انتقال مواد بصورت انباشته بکار می روند.( معادن صنایع سیمان گچ گندم ذرت و ……..)
۵- نوارهای فلزی معمولاٌ در جایی که گرما یا سرمای زیاد یا فعل وانفعالات شیمیایی وجود داشته باشد ، مورد استفاده قرار می گیرند.
۶-سرعت آن از ۳تا ۲۰۰ متر بر دقیقه است
۷- می توانند تا ۳۰۰ تن محصول را در ساعت حمل کنند .​


انواع نقاله تسمه ای:
۱- تسمه زیپ شونده ۲- تسمه مسطح ۳- تسمه مقعر


تسمه زیپ شونده :
نواری است که با اتصال لبه های آن به یکدیگر شکل لوله به خود می گیرد . در هنگام دریافت وتخلیه این لوله باز وهنگام حمل بسته است.


تسمه مسطح :
یک نوع نقاله تسمه ای است که تسمه آن بوسیله یک سطح صاف یا هرزگردهایی افقی بصورت مسطح نگهداشته می شود .


تسمه مقعر :
یک نوع نقاله تسمه ای است که تسمه آن بر روی هرزگرد های مایل یا سطح مقعر دیگری قرار دارد که باعث خم شدن لبه های تسمه می شود .


نوارنقاله پیاله ای :(Bucket elevator)
نقاله ای است که سطح انتقال دهنده آن از یک یا چند رشته زنجیر تشکیل شده است که سطل های بالابر به آن وصل شده اند وجهت حمل مواد بصورت انباشته در مسیر عمودی یا شیبدار بکار می رود .


خصوصیات :
۱ برای حمل مواد ومحصولاتی پودری یا دانه ای شکل مانند سیمان ، مواد معدنی ، شن وماسه ، حبوبات ، بقولات ( گندم ،ذرت ، جو ) بکار می رود .
۲ – باپوشش یا بدون پوشش از آن استفاده می شود.
۳ – تخلیه آن بکمک نیروی گریز از مرکز انجام می گیرد.
۴ – شیب آن می تواند بین ۴۵ تا۹۰ درجه باشد.
۵- در مسیرهای افقی ،عمودی وشیب دار حرکت می کند.
۶- برای حمل مواد داغ ، زبر و خراشیده ، ایده ال است.​


نقاله صفحه دار(Slat belt conveyor):
نقاله ای است که انتقال دهنده آن یا ورق های فلزی یا پلاستیکی با لبه های خم شده بطرف بالا تشکیل شده است که در دو پهلوی آن دو رشته در حرکتند.
خصوصیات :
۱- برای حمل مواد با حجم زیاد ایده ال است .
۲- برای حمل مواد سخت بکار می رود.
۳- با سرعت ۶۰ تا ۱۰۰ متر بر دقیقه کار می کند.
۴- در شیب ۴۵ درجه نیز قابل استفاده می باشد.
۵-از قسمت بالا تخلیه می شود
۶ –توانایی حمل حدود ۸۰ تا ۲۹۰ تن در ساعت را دارد.​


نوار نقاله بازویی :(Drag conveyor)
نقاله ای است که سطح انتقال دهنده آن از یک یا چند رشته زنجیر تشکیل شده است که بازو ها به آن وصل شده اند.

خصوصیات :
۱- در مسیرهای عمودی یا با شیب تند قابل استفاده است .
۲- جهت حمل بشکه ، جعبه وکیسه مناسب است.
۳ – بار را می تواند به طرف بالا یا پایین حمل کند
۴- بصورت اتوماتیک بار را خالی می کند .
۵- سرعت زنجیر آن در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر بر دقیقه است.​


نوارنقاله پیچشی (Screw conveyor)
نقاله ایست ، که از یک میله پیچ مانند ، که در درون محفظه مناسبی می چرخد ومواد را به طرف جلو می راند ، تشکیل شده است .
خصوصیات :
۱- مناسب جهت حمل مواد پودری مانند سیمان ، آرد و……………
۲-سیستم فشرده آن در محل های تنگ و کوچک به آسانی قابل نصب است.
۳-در مسیر های افقی ، یا با شیب زیاد قابل استفاده است.​


نوار نقاله بکسلی :(Chain conveyor )
نقاله ای است که از یک رشته زنجیر ویک سری قرقره تشکیل شده است و ریل مربوط به آن می تواند هوایی و یا زیر زمینی باشد و زنجیر ها ، واگن های چرخدار را در روی زمین به دنبال خود می کشند .
خصوصیات :
۱-در انبار مواد جهت توزیع مواد اولیه تحویلی و در انبار محصول جهت توزیع محصولات بین سفارشات مختلف بکار می رود .
۲ – می تواند بعنوان یک انبار موقت مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرد.
۳- واگن ها می توانند بصورت اتوماتیک بکار گرفته شوند.
۴-از این سیستم می توان جهت انتقال محصولات بخش های تولیدی به خارج استفاده کرد .​


نقاله ناودانی :
سطح شیبدار لبه داری است که از فلز یا جنس دیگر ساخته شده و مواد وقطعات تحت تاثیر نیروی وزن خودشان ، از یک محل به محل دیگر منتقل می شوند . این نقاله می تواند بصورت افقی یا شیبدار و یا یک سطح مارپیچی باشد .
خصوصیات :
۱- جهت انتقال مواد در مسافت های کم قابل استفاده است .
۲-از وزن جسم جهت حرکت آن ها استفاده می شود.
۳ – می تواند بصورت سرپوشیده یا سر باز باشد.
۴- جهت ارتباط بین نقاله های مختلف (بخصوص در طبقات مختلف) استفاده می شود.​


نقاله غلطکی (Roller conveyor)
نقاله ای است که از یک سری غلطک که در بین دو ریل موازی قرار گرفته اند ، تشکیل شده است ، که اجسام می توانند بصورت دستی ، با نیروی جاذبه (وزنی) ، یا توسط نیروی محرکه موتوری حمل شوند .
خصوصیات
۱-جهت انتقال محصول با احجام بزرگ و نسبتا سنگین در مسافت های کوتاه بکار می رود
۲- می تواند از نظر ارتفاع ، با قسمت پایین جسم میزان شود ، بنحوی که جهت انتقال جسم بر روی نقاله ، نیازی به بلند کردن آن نباشد.
۳- می توان غلطک های آن را توسط یک تسمه یا زنجیر چرخاند.
۴- جهت حمل اجسامی که کف آن ها صاف و تخت است بکار می رود.​


نقاله قرقره ای(Air drag chain conveyor ) :
نقاله ای است که از یک سیستم تک ریلی هوایی تشکیل شده است که شامل یکسری قرقره ویک رشته زنجیر می باشد ، بدین صورت که بار از قرقره آویخته شده وبا حرکت زنجیر حمل شود .
۱- جهت انجام برخی عملیات ، مانند رنگرزی ، پخت ، و روغن زدایی ، شستشو و . . . هنگامی که بصورت پیوسته صورت می گیرد ، استفاده می شود.
۲-جهت تغذیه خط مونتاژ نیز استفاده می شود.
۳- جهت انتقال در مسافات زیاد استفاده می شود
۴- در صورتی که در نزدیکی سقف نصب شود ، در استفاده از فضا صرفه جویی می شود.
۵- اغلب در حمل ونقل داخلی بخش های واحدهای صنعتی استفاده می شود.​

ایمنی در نوار نقاله ها :یکی از پارامتر های مهم در انتقال مواد ایمنی فرایند می باشد که به صورت های متنوعی باید فراهم گردد .از جمله عدم در دسترس بودن بخش های خطر ناک دستگاه مخصوصا در حین روشن بودن ان می باشد .


نقاله های انعطاف پذیر(Flexible roller conveyor )
نقاله ای است که از یک سری غلطک که در بین دو ریل با قابلیت تغییر طول قرار گرفته اند ، تشکیل شده است ، که اجسام می توانند بصورت دستی ، با نیروی جاذبه (وزنی) حمل شوند .
انطباق بیشتر با شرایط کاربری و امکان ایجاد مسیر با طول های متغیر و دلخواه با خمیدگی های مورد نیاز مسیر
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
انواع نوار نقاله و ایمنی نوار نقاله

انواع نوار نقاله و ایمنی نوار نقاله

چکیده:


عصر صنعت و تکنولوژی در جهان و رقابت شرکت ها برای تولید سریع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سریع مواد با تعداد کارگران کمتر برای کاهش هزینه ها و سوددهی بیشتر مهندسان دست به ساخت وسائلی زدند ، که با ساخت این وسائل ونصب آن در کارخانه ها به اهداف خود دست یافتند. یکی از این وسائل نوارنقاله ها هستند،که در اغلب کارخانه ها می توان آنهارا در حالی که خط وسیعی را به خود اختصاص داده اند، مشاهده نمود، که ابزار بسیار مهمی برای تولید بشمار می آید. در این میان برای استفاده بهینه از نقاله ها و هرچه ایمنتر کردنشان در مقابل کارگران لازم است سیستم هایی طراحی گردند ،که از خطرات و بروز حوادث بکاهد. پژوهش حاضر مقاله ای است که با استفاده از منابع معتبر داخلی و خارجی در مورد انواع نقاله ها، ساختمان نقاله ها، تجهیزات ایمنی، کلیدهای حفاظتی، قوانین ایمنی نقاله ها، مناطق ممنوعه و خطرات بحث و بررسی کرده است.


مقدمه
عصر صنعت وتکنولوژی در جهان و رقابت شرکت ها برای تولید سریع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سریع مواد با تعداد کارگران کمتر برای سوددهی بیشتر، مهندسان دست به ساخت وسائلی زدند که با ساخت این وسائل و نصب آن در کارخانه ها به اهداف خود دست یافتند. یکی از این وسائل نقاله ها هستند که در اغلب کارخانه ها میتوان آنرا مشاهده کرد که خط وسیعی را به خود اختصاص داده اند و ابزار بسیار مهمی برای تولید بشمار میآیند. در این میان برای استفاده بهینه از این نقاله ها و هرچه ایمنتر کردنشان در مقابل کارگران لازم است دست به ساخت سیستمهایی بزنند که از بروز حوادث و خطرات بکاهد و اپراتور با خیال راحت بتواند بکار خود ادامه دهد. پس لازم است با طرز کار و سیستم های حفاظتی آن آشنا شویم در این تحقیق ما به انواع نقاله ها کاربرد آن و سیستمهای حفاظتی آنها می پردازیم انواع نقاله ها شامل:

images4.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Slat conveyor :
این نقاله ازتخته های باریکی تشکیل شده است که نزدیک هم هستند ولی روی هم سوار نمی شوند و یک یا دو زنجیر که روی یک چرخ دنده متحرک هستند این کانوایر را به حرکت در می آورد.

6585106-0-large.jpg

05.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Apron conveyor :
این کانوایر از صفحاتی تشکیل شده است که این صفحات پشت سر هم روی یکدیگر می خوابند و فاصله ای بین این صفحات وجود ندارد. این کانوایرها در اندازه های بسیار بزرگ وجود دارد و ممکن است برای جابجا کردن بطری ها یا چدن در فولاد سازی و غیره به کار رود. قسمتهایی از این کانوایر مثل بین صفحات و چرخ دنده و زنجیر که ممکن است اشیاء یا اعضای بدن را بگیرد باید مانع گذاری و حفاظ گذاری شود این کانوایر به صورت افقی یا شیب کم مورد استفاده قرار می گیرد.

6662932-0-large.jpg

6571936-0-large7.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Flight conveyor :
این کانوایر شبیه slat conveyorاست بجز اینکه از صفحات پلکان مانند با زاویه راست به زنجیر متصل است و هنگام حرکت در قسمت زیر نوار برگشتی به موادی مثل سنگ آهن، زغال سنگ و غیره گیر کرده مانند ناخن آنها را به عقب می خراشد و جابجا می نماید. این کانوایر نیز به صورت افقی یا سطح شیب دار به کار می رود. و مانند کانوایر slat خطر نیشگون گرفتن و قاپیدن اشیاء را دارد که باید حفاظ گذاری شود.


2012720101540781.jpg

6695130-0-large.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
CHAIN CONVEYOR :
این کانوایر فرم های زیادی می گیرد اما اجسام را بصورت هل دادن یا کشیدن وبه یدک بردن با خود جابجا می کند که بدین منظوردستگاهی مانندPUSHER یا ماشینها و مانند آن این زنجیر را بحرکت درمی آورد. اما بعضی از آنها مستقیما خودشان حرکت می کنندکه در انواعSLIDING CHAIN CONVEYOR ROLLING DRAYوجود دارد. این نقاله ها تشکیل شده از یک زنجیر بدون انتها که سر و ته آن بهم وصل شده که بوسیله یک موتور محرک نگه داشته شده وآن را حرکت می دهد این کانوایرها در کارخانجات اتومبیل سازی جهت انتقال بدنه اتومبیل برای شستشو و رنگ زدن و همچنین در کارخانه کاغذسازی که بصورت عمودی ورق ها را میگیرد و بالا می برد و غیره استفاده شده است. این کانوایر بصورت انتقال اشیاء در یک سطح یا سطح شیب دار کاربرد دارد. در قسمت برگشت این زنجیر باید کاملا حفاظ گذازی شود و همچنین در هر دو طرف مسیر حرکت این زنجیرها بایدHAND RAIL نصب نمود تا اشخاص نتوانند در این مسیر قدم بزنند یا عبورکنند

6623346-0-large.jpg

YGH4YI1P1dragconveyorchains.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
SHACKLE CONVEYOR :
این کانوایر مانند کانوایر زنجیری می باشد که یک دستبند که بطور مرتب اجسام را می گیرد به آن متصل است این سیستم در صنایع فراورده های گوشتی مثل گشتارگاه مرغ از اول خط تولید که مرغ زنده است آنها را می گیرد و تا آخر خط که به قسمت بسته بندی می رود آنها را حمل می کند. سرعت این نقاله بنابر تعداد کارهایی که در خط تولید باید انجام گیرد تنظیم می گردد و با زیاد کردن سرعت نقاله باید کار خط تولید نیز سریعتر شود. خطری که این نقاله ها دارند احتمال اینکه دست و انگشتان کارگران درگیر دستبند شود و صدمه بزند می باشد. برای ایمن کردن دستگاه نقاله از سویچ طناب دار در تمام طول نقاله می توان استفاده کرد.

SCREW CONVEYORS:
این نقاله معمولا برای انتقال مواد در محدوده کوتاه استفاده می شود که از یک چرخ دندانه دار پیچ مانند و یک محفظه و سیستم راه اندازی مارپیچ تشکیل شده است. مواد به قسمت اول مارپیچ ریخته می شود و با چرخیدن شافت مارپیچ مواد با قدرت به جلو هدایت می شود. و بدین ترتیب جابجایی مواد انجام می گیرد این نوع نقاله ها نسبت به دیگرنقاله ها به نیروی زیادی احتیاج دارند از این نقاله به عنوان مخلوط کردن هم زمان مواد با هم درحال ارسال میتوان استفاده کرد.خطراتی که این نقاله میتواند بهمراه داشته باشد ربودن دستها و یا پاها در حین شارژ مواد به داخل این کانوایرها می باشد.



HELEZON1.jpg

convey_screw.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
GRAVITY CONVEYOR :
این نوع نقاله موتور محرک و مولد راه اندازی ندارد بلکه دراثر نیروی ثقل اجسام، اجسام بحرکت درمی آیند. بدین صورت که نقاله دارای شیب یا بصورت مارپیچ قرار دارد هنگامی که اجسام روی نوار قرار می گیرد در اثر وزن خود بطرف پایین حرکت می کند. درخصوص نکات ایمنی افراد نباید روی این نقاله ها بروند زیرا ممکن است با قرار گرفتن روی آن بطرف پایین سقوط کنند وموجب آسیب دیدگی شخص شود و همچنین مواقعی که با نقاله کاری انجام نمی گیرد ترمز آن را بکشند.



Live-Roller-Conv.jpggravity-rollers.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Belt conveyor :
این نقاله ها از یک نوار قابل انعطاف تشکیل شده است که جنس آن از لاستیک با الیاف کتانی یا سیم فولادی ساخته شده است.

pro-Equiment-Belt-Conveyor-b.jpg

7055674-0-large.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
متداولترین نوع نوار نقاله در صنایع و معادن نوارهای مسطح یا معمولی هستند که در ابعاد مختلف از آنها در امور انتقال مواد استفاده میشود. این نوارها بدلیل شکل ظاهری بسیار ساده وضعیت مطلوب تری جهت تعمیر، تعویض و مراقبت نسبت به سایر نوار نقاله ها را دارا بوده و هزینه های کمتری را به خود اختصاص میدهند. نوارهای لاستیکی بکار گرفته شده در این نوع نقاله ها از شکل ساده ای برخوردار هستند. بهمین خاطر پرمصرفترین نوارهای نقاله بشمار میآید اما گاهی شرایط محیط خطوط تولید طوری طراحی شده که از نوارهای دیگر از قبیل نوارهای باکت دار، حفاظ کرکره ای و پله أی و اخیرا نوارهای لوله أی با توجه به نیاز خطوط تولید مورد استفاده قرار میگیرند که معروفترین آنها عبارتند از:
نوار نقاله های آجدار cleated :جهت حمل بارهای سبک، مواد داخل جعبه و بطور کلی وسائلی که تحت شیب بالاتر از ۳۵ درجه قرار میگیرند. از این نوع نوارها برای حمل ماسه و شن و دانه های درشت تر از mm50 و یا آجر و بلوک های سیمانی نیز استفاده می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوار نقاله با دیواره کرکره أی side wall belts :
این نوع نوار نقاله بمنظور کاربردهای خاص طراحی شده که بتوان شرایط ویژه حمل مواد را با زاویه أی برابر ۸۵ درجه نسبت به خط افق در آن درنظر گرفت. از اینرو کناره های نوار را با لاستیکهای قابل انحناء مخصوص بنام دیواره یا side پوشانیده و در وسط دو دیواره از باکتهای قابل انعطاف در فواصل مشخص استفاده شده تــا از ریزش مواد در شیب تند نقاله به پایین جلوگیری بعمل آیددیواره ها و باکت buckets در اندازه های مختلف بنا به سفارش مشتری در کارخانه های سازنده نوار نقاله بصورت آماده تهیه و در دسترس مصرف کننده قرار می گیرند.

sidewall-conveyor-belt.jpg

side-wall-belts_sidewall_belt.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوار نقاله های بالابر باکتی bucket elevator :
برای انتقال آن دسته از موادی که در سیلوها انبار میشوند و یا حرکت مواد بطور عمودی انجام میشود نوار نقاله هایی که دارای سطل های فلزی یا لاستیکی می باشند مورد استفاده قرار میگیرد که درون محظه أی بسته قرار میگیرند و با زاویه۹۰ درجه مواد را درون خود جای داده و با حرکت چرخشی نوار آنرا در محل مورد نظر تخلیه می کند. موارد استفاده این نوع نوارها دستگاههای پیشرفته سندبلاست سیلوهای غلات، کارخانه های سیمان، منابع شیمیایی و حمل زغال سنگ، حبوبات، سنگ ریزه، گندم، ذرت می باشد.نوار نقاله های بسته بندی سبک:نوع نوارلاستیکی استفاده شده در این نوارها غالبا از جنس پلی یورتان و پی وی سی است که در اثر حرکت روی سطوح فلزی (به جای هرزگرد) هیچگونه اصطکاک و سائیدگی از خود نشان نمی دهد و با توجه به نوع موادی که حمل میکنند ساخته میشود. موارد مصرف این نوع نوارها در شرکتهای داروسازی صنایع غذایی، کارخانه های لبنیات سازی وفراورده های لبنی ، کشتارگاههای مدرن، چاپخانه های بزرگ روزنامه و کتب درسی، محلهای ورود و خروج مسافران در پایانه های حمل و نقل و فرودگاهها میباشد. به سبب وجود تحمل زیاد در برابر سایش و خوردگی الیاف زیرین نوار که ترکیبی از الیاف بهم چسبیده و پوشش لاستیکی فوقانی بسیار عالی آن مورد استفاده قرار میگیرد.

uk-bucket-elevator.jpg

High-Efficiency-Bucket-Elevator.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوارنقاله حمل مسافرpeOPLE TRANSPORTATION BELT
این نوع نوارها با توجه به اهمیت زمان برای مردم دنیا خصوصا کشورهای بسیار پیشرفته برای سرعت بخشیدن به حرکت مردم در فرودگاهها، بازدید از نمایشگاه ها و موزه های بزرگ و همچنین باغ های گل طراحی و استفاده از آن مدتهاست ادامه دارد.

img_pipe01.jpg

pctpic4.jpg
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نوار نقاله های لوله ای PIPE CONVEYOR BELT :
جدیدترین پدیده در صنعت نوار نقاله شبکه حمل مواد با استفاده از نوار نقاله های لوله أی است که گامی بزرگ در راستای حفظ محیط زیست بشمار میآید. این نوع نوار نقاله تلاشی است بسوی رعایت استاندارد ISO14000که علاوه بررعایت سلامت بشر موجبات کاهش هزینه های بسیاری نیز گردیده است و از آنجمله میتوان به مسیر حرکت این نوع نوار بصورت مارپیچ در تمامی ابعاد کارخانه و معادن و حذف گرداننده های متعدد در آن اشاره نمود. صرفنظر از خصوصیات یاد شده اشغال حجم کمتر جهت نصب، کاهش غلطکهای روکش لاستیکی، استهلاک کمتر نوار لاستیکی و گردنده ها کاهش هزینه های تعمیراتی را نیز شامل میشود. نوارهای لاستیکی استفاده شده در این نوع نوار نقاله از همان نوارهای ساده است که پیرامون هرزگردهایی که بصورت شش ضلعی دایره کاملی را برای لوله شدن نوار فراهم آورده که در آن محیط دایره أی به آسانی و با اصطکاک کم میتواند به آسانی روی غلطکها بلغزد و مواد مورد نیاز را از یک نقطه به نقطه أی بسیار طولانی بدون ایجاد غبار تخلیه نماید. مناسبترین نوار جهت حمل مواد در مکانهای بادخیز و دارای شرایط آب و هوایی بارانی بحساب میآید. اما در مواردی که مواد اولیه در پارکهای مواد اولیه توسط دستگاههای برداشت منتقل میشود کارآیی ندارد و کاربرد آن در محل مواد پر از غبار و پودر شکل، بسیار مناسب است. نوارهای بکار رفته از نوع معمولی میباشند که پس از عبور از وسط غلتکها بشکل استوانه یا لوله بخود گرفته در نقاط بارگیری وتخلیه بصورت سایر نوارهای معمولی تغییر شکل پیدا خواهندنمود و پس از عبور از پولی سرو ته دوباره لوله میشوند. نوار نقاله از وسایل وقطعات ذیل تشکیل شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
Electromotore :
الکترو موتور که وظیفه مولد نیروی محرکه وراه اندازی نوار نقاله را بعهده دارد.


Fast coupling(کوپلینگ هیدرولیک) :
این کوپلینگ نیروی محرکه را از الکتروموتور به گیربکس منتقل مینماید. این سیستم از دو پره روبروی هم داخل یک محفظه پر از روغن تشکیل شده است. یکی از پره ها توسط یک شافت به موتور و دیگری به گیربکس متصل میشود. هرگاه پره موتور حرکت کند روغن داخل محفظه در اثر نیروی گریز از مرکزی که بوجود می آید پره دوم را می چرخاند. بدین ترتیب نیرو به گیربکس منتقل میشود. حال اگر نیروی موتور کمتر از نیروی لازم برای به حرکت در آوردن نوار نقاله باشد پره دوم ثابت یا دور کندتر از دور پره متصل به موتور میشود وچون سرعت روغن داخل محفظه با سرعت دو پره یکسان نیست نیروی اصطکاک به وجود میآید و روغن داخل محفظه داغ میشود که یک سوپاپ اطمینان روی این محفظه قرار داده اندکه هر گاه درجه حرارت روغن به یک درجه حرارت مشخص رسید این سوپاپ عمل میکند و روغن داخل محفظه به خارج ریخته میشود و بدین ترتیب انتقال نیرو از موتور به گیربکس قطع می شود.این عمل از وارد شدن بارالکتریکی اضافی به موتور که منجر به سوختن موتور میشود جلوگیری می کند.

Reducer(جعبه دنده قدرت) :
گیربکس وظیفه تقلیل سرعت الکتروموتور و افزایش قدرت آن و انتقال نیرو به نقاله را بعهده دارد.

Low coupling :
این کوپلینگ که توسط پیچ و مهره دوپلانچ را به هم متصل کرده است نیرو را از گیربکس به پولی درایو pullydrive منتقل می نماید.

pully drive :
این پولی نیرو را به نقاله منتقل میکند و باعث چرخیدن و راه اندازی آن میگردد.

Roller :
رولیک یا غلطکها در تمام طول نوار نقاله قرار می گیرند و کانوایر روی این غلطکها می لغزد و از وجود اصطکاک جلوگیری می شود که در دو نوع فلزی و لاستیکی وجود دارد. غلطک لاستیکی بیشتر در قسمتی که chute روی نوار قرار میگیرد ، جهت گرفتن ضربه به کارمیرود.

autoturning (هدایت کننده اتوماتیک) :
این سیستم زیر نواربرگشتی نوار نقاله قرارداردوازمنحرف شدن نوار به سمت چپ یا راست جلوگیری می کند

Belt cleaner :
یک تیغه لاستیکی درانتهای نوارکه موادبداخل chuteریخته میشود روی نوار قرارمی دهندتا موادچسبیده به نوارراپاک کندوبداخل شوت بریزد وبدین ترتیب ازریزش مواددرمحیط جلوگیری شود.Chute:یک محفظه قیف مانند است که مواد روی نوار نقاله رابه نوار دیگر یا قسمت دیگر هدایت می کند و از پراکنده شدن مواد گردوغبار جلوگیری مینماید.


Counter weight :
وزنه تعادل یک وزنه محاسبه شده درآخریا وسط نواربه پولی متصل است که نوارراتحت کشش قرار می دهد تا نیرو از پولی راه اندازی کاملا به نوار منتقل شود. این سیستم بیشتر در نقاله های با قدرت و طویل بکارمیرود.


بحث و نتیجه گیری
تجهیزات ایمنی equipment safetyروی نقاله ها یکسری وسائل ایمنی جهت جلو گیری از بروز حادثه نصب می شود که عبارت اند از :cover conveyorورقه های فلزی فرم داده شده أی است که روی سطوح باز طول نقاله نصب می کنند تا مواد روی نقاله توسط باد پراکنده نشود و از ایجاد گرد و غبار و آلودگی محیط و کم شدن دید کارکنان جلوگیری شود.
coupling cover :
یک پوشش روی قسمتهای گردنده کوپلینگها قرار می دهند تا از قاپیدن لباس یا اعضاء اپراتور اطراف آن جلوگیری کند و یا در کوپلینگ روغنی چنانچه سوپاپ اطمینان آن عمل کرد روغن داخل آن به اطراف و افراد نپاشد. و از بروز حادثه جلوگیری کند.

Back stop این تجهیز در گیربکس قرار دارد و از برگشتن کانوایر در جهت عکس حرکت آن جلوگیری می کند.
آژیر hornقبل از استارت و روشن شدن نقاله ها یک آژیر دو یا سه دقیقه به صورت اتوماتیک به صدا در می آید تا کارکنان متوجه روشن شدن نقاله شوند و از بروز حادثه جلوگیری شود
walk wayنقاله هایی که در ارتفاع قرار دارند باید در کنار آنها راهروهائی جهت عبور و مرور بازرسان تعبیه شود که کف آن از صفحات مشبک یا کامل ساخته می شود
hand railدر قسمتهائی که نقاله ها در ارتفاعات قرار دارند و اپراتور مجبور است جهت بازرسی در کنار نقاله روی walk way راه برود نرده های حفاظتی نصب می نمایند تا از سقوط افراد به پائین جلوگیری شود حداقل ارتفاع آن از کف walk way 75 سانتیمتر می باشد .

guard on side of walk way
جهت جلوگیری از برخورد لباس یا دست و اعضاء افراد بازرس با نقاله در حال حرکت کناره های نقاله را صفحات مشبک به صورت عمودی قرار می دهند که این صفحات باید قابلیت برداشتن از جای خود را جهت انجام عملیات تعمیراتی داشته باشد اما نباید برداشتن آنها به سهولت انجام شود.
cable reelاین تجهیز مخصوص نقاله های متحرک است که هنگام جابجائی کابل آن را به دور یک قرقره به نام cable reel می پیچانند و سپس حرکت می کنند.

کلیدهای حفاظتی protection switch
جهت جلو گیری از بروز حوادث در حین کار با نقاله ها یکسری کلیدهای حفاظتی روی آنها قرار داده اند که این کلیدهای حفاظتی به سیگنالهایی در اطاق کنترل ارتباط دارد که یا توسط آژیر و یا لامپهایی این هشدارها را به اپراتور اطاق کنترل می دهد که به شرح ذیل می باشد.

طناب اضطراری emergency rope
در طول نقاله چندین کلید اضطراری قرار گرفته اند که یک طناب به اهرم تحریک کننده آن متصل است کارکنان به محض احساس خطر یا مشاهده عیوب در نقاله با کشیدن طناب، سوییچ اضطراری را تحریک می کنند و موجب توقف نقاله می شوند.

رله کنترل سرعت نقاله belt speed relay
این کلید یک سنسورمغناطیسی است که کنار یکی از پولیها غیر از پولی راه اندازی قرار می گیرد و در اثر عبور لقمه هایی که در بغل پولی نصب شده و از روبروی سنسور موجب تحریک آن می شوند و سنسور یک پالس الکتریکی ارسال می کند هر گاه سرعت نقاله کم یا متوقف شود این رله عمل کرده و موجب توقف نقاله می شود.
misalignement switchاین کلید حفاظتی مخصوص نوار نقاله ها belt conveyors می باشد. یک کلید کنار سمت چپ و یک کلید کنار سمت راست نوار نقاله قرار دارد که در صورت انحراف نوار از روی ساپورت خود به چپ یا راست با اهرم این کلید تماس پیدا می کند و با کشیده شدن اهرم به عقب کلید تحریک می شود و نوار نقاله متوقف می گردد.

push button emergency stop
جهت توقف خط نقاله در مواقع اضطراری کلیدهایی به نام پوش باتون امرجنسی در کنار موتور مولد حرکت هر کدام از آنها قرار دادهاند که اپراتور با زدن روی آن می تواند نقاله را در جا متوقف نماید .
overflow switch یک سنسور داخل شوت نقاله قرار داده اند هر گاه داخل شوت مواد گیر کندو انباشته شود با تماس مواد با این سنسور کلید حفاظتی عمل می کند یا یک دریچه کوچک داخل شوت تعبیه می کنند که به طرف بیرون از شوت باز می شود با پر شدن شوت مواد به دریچه فشار می آورد و یک سوییچ که پشت آن، قرار دارد را تحریک می کند و موجب توقف نقاله می گردد.
belt breakingاین سیستم مخصوصbelt conveyors است.یک کلید در طول حرکت ساپورت وزنه تعادل قرار داده اند که هر گاه نوار نقاله پاره شد و وزنه تعادل به زمین افتاد در مسیر خود این کلید را تحریک می کند و نوار نقاله را متوقف می سازد.
flow switchدر گیربکس نقاله روغن دائما باید به چرخ دنده های در حال کار ریخته شود تا کاملا روغنکاری شود هر گاه این روغنکاری انجام نگردد یا فشار روغن کم شود این سوئیچ عمل خواهد کرد و نقاله متوقف می شود

temprature switch: هر گاه درجه حرارت بدنه یا روغن گیربکس از حد نرمال بالاتر رود این سوئیچ عمل میکند و نقاله می ایستد.thermodetector switchاین سیستم در نقاله هائیکه مولد حرکت آنها الکترو موتور می باشد به کار می رود هر گاه درجه حرارت سیم پیچ الکترو موتور در اثر بار الکتریکی زیاد بیش از حد نرمال شود این کلید عمل می کند و نقاله از حرکت باز می ماند. لازم به ذکر است که کلیدهای حفاظتی یاد شده الزاما در تمام نقاله ها به کار نمی رود بلکه بر حسب نیاز از آنها استفاده می شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ایمنی در نوار نقاله ها
همانطور که نقاله ها کمک زیادی به انسان می کنند به همان اندازه خطرناک و حادثه آفرین هستند.بنابراین باید به یکسری نکات ایمنی در نقاله ها توجه گرددکه درچند حالت بررسی میشود.
الف- نکات ایمنی قبل ازراه اندازی نقاله ها :​
۱- کلیه کارکنان ملزم به استفاده از وسائل حفاظت فردی می باشند
۲- کلیه سوئیچهای حفاظتی و تجهیزات ایمنی باید قبلا بازرسی شده باشند و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل گردد.
۳- قبل از استارت نقاله ها اطراف آن باید کاملا چک شود.
۴- همراه داشتن چراغ قوه برای افراد بازرس خط لازم می باشد.
۵- چنانچه عیوب ظاهری در قطعات نقاله و یا نشت روغن از جعبه دنده و قسمتهای دیگر مشاهده شد به مسئول مربوطه گزارش گردد.​

ب- نکات ایمنی در حین کار با نقاله ها :​
۱- از دست زدن به قطعات در حین کار جدا خود داری کنید.
۲- هنگام بازرسی نقاله از کنار آن فاصله بگیرید و زیاد به آن نزدیک نشوید.
۳- از قرار گرفتن زیر وزنه تعادل و مشغول کار شدن یا ایستادن روی آن حتی در هنگام توقف نقاله خود داری کنید زیرا ممکن است نوار پوسیده باشد و چون از طرف وزنه تحت کشش است ناگهان پاره شود و وزنه سقوط کند.
۴- هر گونه سر و صدای غیر عادی از موتور و دیگر تجهیزات به مسئول مربوطه گزارش گردد.​

ج- نکات ایمنی در هنگام تعمیرات نقاله :​
۱- قبل از اقدام به هر گونه عملیات تعمیراتی باید کارت ایمنی نوشته شود و با مشخصات کامل روی کلید اصلی برق دستگاه نصب شود و برق آن قطع گردد.
۲- درخواست قطع و وصل برق فقط با امضای مجاز امکان پذیر است.
۳- برای کارهای تعمیراتی حتما پرسنل حداقل بصورت دو نفره در محل کار حاضر باشند
۴- درمواقع بریدن نوار نقاله های سیم فولادی برای انجام تعمیر یا تعویض به نکات ذیل توجه نمائید.​
*دو طرف نوار را توسط کلمپ clamp مخصوص به ستون نقاله مهار کنید
*از ایستادن روی نوار زیر(برگشت) جهت برشکاری خود داری کنید
* از کلمپهای کششی سیم بکسل دار استفادهکنید​
۵- بعد از اتمام عملیات تعمیراتی کلیه حفاظها باید بطور دقیق سرجای خود بسته شوند.
۶- رعایت نظم و انضباط در کار و نظافت محیط الزامیست.
۷- محدوده عملیات باید توسط نصب نوارهای هشدار دهنده و تابلوها در اطراف تجهیزات مشخص شوند.
۸- از ابزار سالم و مناسب با نوع کار استفاده کنید و آنها را بطور صحیح در ارتفاعات و غیره حمل نمایید.
۹- برای انجام فعالیت بر زیر و روی کانترویتهای نوار نقاله نصب کارت قطع و وصل کافی نبوده و لازم است کانترویت مهار گردد.
۱۰- در صورتی که نیاز به استفاده از سیم بکسل جهت مهار وزنه تعادل و غیره باشد سیم بکسل باید طبق جداول باربری سیم بکسل و جراثقالها انتخاب شود.
۱۱- جلوگیری از خطرات آتش سوزی عدم استعمال دخانیات و حفاظت از حلالها و چسبهای مورد مصرف.
۱۲- جمپر کردن (خارج نمودن سیستمهای حفاظتی از مدار راه اندازی دستگاه ) ممنوع می باشد.
۱۳- در صورت مشاهده سیمها یا کابلهای لخت و قطع شده بهیچ عنوان به آنها نزدیک نشوید مگر اینکه از قطع برق و ارت شدن آنها مطمئن باشید.
۱۴- اگر یکی از رله های حفاظتی برق عمل کرد به جستجوی علت بگردید و از وصل مجدد آن خودداری کنید.
۱۵- هر کس مسئول انجام وظیفه خود میباشد از انجام کاری که بشما مربوط نیست خودداری کنید.
۱۶- بعد از اتمام عملیات تعمیرات و وصل شدن برق تجهیز، با هماهنگی آنرا استارت و تست کنید.
۱۷- وقتی که سوپاپ کوپلینگ کانوایر عمل می کند، باید اجازه دهید تا کوپلینگ خنک شود وبعد اقدام به ریختن روغن داخل آن نمایید. در غیر اینصورت بدلیل داغ بودن کوپلینگ، روغن بخار شده و با فشار از مجرای ورودی روغن به بیرون می پاشد، و موجب سوختگی افراد می شود.​
برای تعویض رولیک ها و آیدلرها، بعد از ایمن سازی خط، باید اول کانوایر را توسط جک از روی آنها بلند کرد و سپس توسط اهرم آنرا خارج نمود.
د- مناطق ممنوعه یا خطرناک:این مناطق مکانهایی هستند که بهیچ عنوان افراد نباید در آن محدوده قرار بگیرند مگر با اجازه مسئول ایمنی و نهایت احتیاط و نصب کارت ایمنی روی آن تجهیز.​

این مناطق بایدحصارکشی و حفاظ گذاری شده باشند و چنانچه حفاظ نداشته باشد مراتب به مسئول مربوطه اعلام گردد. این مناطق عبارتند از:روی نقاله ها و زیر آن – اطراف کانترویت حتی در هنگامی که کارت ایمنی روی آن کانوایر نصب باشد – در مسیر حرکت اشیایی که نقاله ها آنها را حمل می کنند. – اطراف قطعات گردنده مثل شفت ها و متعلقات انتقال نیرو.در صنایع از نقاله ها استفاده های فراوانی می شودکه بر حسب مورد نیاز در اشکال مختلف ساخته می شوند.وگاهی در یک دستگاه ازدو یا چند نوع نقاله استفاده شده است۰ آنچه حائز اهمیت است نحوه استفاده صحیح از آنها وحذف حوادث ناشی از این دستگاهها میباشد. از آنجا که بیشتر قسمتهای تمام نقاله ها در حال چرخش و گردش میباشد حتی الامکان باید مانع گذاری شود و همچنین روی آنها کلیدهای حفاظتی نصب نمود که امروزه به نامهای مختلف و اشکال گوناگون در بازار یافت میشود. باید دقت کرد که خود این کلیدها نیاز به نگهداری و بازرسی مداوم دارد چه بسا اتفاق افتاده است که اپراتور به امید اینکه کلید حفاظتی بموقع عمل می کند دچار حادثه شدهاست.


مراجع
کد:
Accident prevention mannual for industrial operation- N.S.C
سازمان صلیب سبز
شریا نهای صنعت تالیف: محمد قشلاقی
the international journal handling & transportation- Germany
rubber industrial and conveyor belt technology- Holand
dunlop belting group enerka- Holand.england
جزوات آموزشی مجتمع فولاد مبارکه
 
بالا