چند راه ساده براي ارتقاء امنيتي پست الکترونيک

NAZIY0

عضو جدید
کشف رابطه غيراخلاقي ژنرال پترائوس بيشتر يک موضوع سياسي است که علاقه‌مندان به حواشي سياست آن را دنبال مي‌کننـد اما از منظـر فني، توجه به اين موضوع حائز اهميت است که ايـن رابطه پنهاني از طريق رديابـي ايميل‌هـاي ارسال شده ژنرال بدنام ممکن شد.
در آغاز اين طور اعلام شد که جي‌ميل باعث لو رفتن ژنرال شده است اما بعد‌ها اين موضوع تکذيب شد چرا که جي‌ميل اطلاعاتي را که باعث لو رفتن ژنرال شده، ذخيره نمي‌کند
اين موضوع باعث شده است که بسياري به دنبال آسيب‌پذيري‌هاي ايميل بيفتند و نسبت به تهديد فضاي خصوصي خود احساس نگراني کنند.تعداد آدرس‌هاي ايميل چندين برابر تعداد انسان‌هاي روي کره زمين است چرا که عموما داشتن يک آدرس جديد به طور رايگان و خيلي سريع ممکن است. در اين شرايط که مي‌توان راحت نشاني پست الکترونيکي ايجاد کرد بايد چند آدرس داشت تا فعاليت‌هاي مختلف با هر يک از آدرس‌ها و متناسب با نوع ‌آن‌ها انجام گيرد.
يک آدرس پستي براي امور شغلي و رسمي، يک آدرس پستي براي فعاليت‌هاي بانکي، يک آدرس پستي براي مسائل شخصي و خصوصي و آدرسي هم براي ارائه به سايت‌ها که حاوي هيچ اطلاعات ارزشمندي که بيانگر هويت دارنده آن باشد نيست، از جمله آدرس‌هايي هستند که هر کاربر اينترنت و پست الکترونيک بايد داشته باشد.
اگر شما دسته‌بندي ديگري براي خودتان سراغ داريد، آدرس‌هاي بيشتري بسازيد.
روش‌هاي متعددي براي دسترسي به ايميل‌ها و اطلاعات آن‌ها وجود دارد.
در حال حاضر ياهو و جي‌ميل اصلي‌ترين ارائه‌دهندگان سرويس پست الکترونيک در جهان هستند اما بيشتر کاربران جهان از Outlook براي دستيابي به ايميل‌هاي خود بهره مي‌برند.
خوب است بدانيد که وقتي از جي‌ميل يا ياهو استفاده مي‌کنيد، اطلاعات مربوط به موقعيت شما در ايميل‌ها ذخيره نمي‌شوند.
در حالي که Metadata توليدي توسط Outlook و ديگر کلاينت‌هاي پست الکترونيک، شامل IP فرستنده است. البته استفاده از Outlook مزاياي امنيتي خاص خود را هم دارد اما اگر موقعيت مکاني براي شما مهم بود، بهتر است از خدمات تحت وب استفاده کنيد.
در صورتي که هميشه از رايانه ثابت در محل سکونت يا محل کار خود براي دريافت و ارسال ايميل‌ها استفاده مي‌کنيد، بهتر است از نرم‌افزارهاي پوشش IP استفاده کنيد.
کار با اين نرم‌افزارها ريزه‌کاري‌ها و نکات فني خاص خود را دارد و معمولا بيشتر به کار حرفه‌اي‌ها مي‌آيد. TOR و HotSpot Shield از نرم‌افزارهاي خوب و در دسترسي هستند که مي‌توان براي پوشش IP از آن‌ها بهره گرفت.
يمن‌ترين روش براي ارسال و دريافت ايميل‌ها بدون اين که امکان رديابي داشته باشند، استفاده از رمزگذاري PGP است.PGP يک روش بسيار ايمن است و البته هيچ يک از سرويس‌دهندگان بزرگ ايميل از جمله ياهو و گوگل آن را ارائه نمي‌کنند اما سرويس‌دهنده‌هاي کوچکي وجود دارند که اين روش را ارائه مي‌کنند و ارسال ايميل‌هاي محرمانه را بدون امکان شناسايي فرستنده و گيرنده ايميل، ممکن مي‌سازند.
سايت زير يکي از نمونه‌هاي در دسترس تحت وب براي استفاده از روش رمزگذاري PGP است.
https://countermail.com
سرويس پست الکترونيک يا مان ايميل يک موضوع کاملا شخصي است و فضاي کاملا خصوصي محسوب مي‌شود. با توجه به اين موضوع تنها بايد به رايانه‌هاي شخصي و سيستم‌هاي کاملا ايمن اعتماد کرد.
از باز کردن سرويس پست الکترونيک خود در سيستم‌عامل رايانه‌هايي که به خوبي از وضعيت آن‌ها آگاه نيستيد، بپرهيزيد. در حالي که روش‌هاي بسيار متعددي براي جلوگيري از سرقت و يا هک شدن ايميل‌ها وجود دارد، متاسفانه هنوز هم هک کردن پست الکترونيک و دستيابي به کلمات عبور کار آساني است و وقتي پشت يک رايانه آلوده بنشينيد و ايميل‌هاي خود را باز کنيد، گويي که خودتان کليد دستيابي به اطلاعات خود را به سارقان اطلاعات تقديم کرده‌ايد.
دستگاه‌هاي همراه مانند تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه هوشمند يکي از ابزارهاي امروزي براي بررسي پست الکترونيک در ميان کاربران هستند. در صورتي که از اين ابزارها استفاده مي‌کنيد به خاطر داشته باشيد که کلمات عبور خود را در آن‌ها ذخيره نکنيد. اين مسئله به اين دليل است که احتمال گم شدن و يا به سرقت رفتن اين ابزارها بيشتر از رايانه‌هاست و خداي ناکرده اگر اين اتفاق در مورد دستگاه‌هاي شما رخ دهد، ارزش اطلاعات مي‌تواند بيشتر از ارزش ريالي خود گوشي يا تبلت باشد.
 
بالا