کارهایی که من می تونم روی لینوکسم بکنم ولی روی ویندوز برام محال بود

کارهایی که من می تونم روی لینوکسم بکنم ولی روی ویندوز برام محال بود

  • Windows

    رای: 11 73.3%
  • linux

    رای: 4 26.7%

  • مجموع رای دهندگان
    15

sahebgharan

عضو جدید
اين مقاله رُ از اينجا كپي كردم ( ديدم جالبه حيفم اومد نذارم ) : freekeyboard.net

گاهی می شنویم دوستان از کارهایی صحبت می کنند که می تونن روی ویندوز بکنن ولی روی لینوکس امکانش نیست. حالا من می خوام با اقتدا به مقاله Things I can do in Linux that I can’t do on Windows کارهایی رو بنویسم که من می تونم روی گنو/لینوکس بکنم اما اگر ویندوز استفاده می کردم، مجبور بودم از خیرشون بگذرم.
۱- در یک حرکت کل نرم‌افزارهای موجود در سیستم رو به روز کنم. واقعا لذت بخشه، یک آیکون کوچیک باز می شه و می گه یکی یا چند تا از نرم‌افزارهایی که من استفاه می کنم نسخه جدید دارند (یا اصولا سیستم عاملم نسخه جدید داره). من روی آیکون کلیک می کنم و چند لحظه بعد نه فقط لینوکس که کل نرم افزارهایی که من ازشون استفاده می کنم با بهترین نسخه موجود به روز شده‌اند. فرقی نمی کنه برنامه من دیکشنری باشه، برنامه چت باشه، بازی باشه یا هسته سیستم عامل؛ به هرحال دائما، ریز به ریز و در یک حرکت به روز می شه.
۲- بدون اینکه ریبوت کنم، تقریبا همه چیز رو می تونم تغییر بدم یا به روز کنم. اگر بخوام یک برنامه جدید نصب کنم، یک برنامه قدیمی رو حذف کنم یا همه چیز رو به روز کنم، مجبور نیستم کامپیوتر رو ریبوت کنم. برام وحشتناکه که وسط کار، یکهو کامپیوتر پیام بده که برنامه پخش فیلم رو به روز کرده و حالا باید ری استارت بشه.
۳- کامپیوترم امن باشه بدون اینکه وقت و منابع برای اینکار حروم کنم. توی ویندوز اگر بخوام امن باشم حداقل باید سه تا چیز داشته باشم. ۱: ضد ویروس که کامپیوتر رو کند می کنه. ۲: فایروال که اگر ویستا داشته باشم دم به ثانیه ازم می پرسه که می خوام به اینترنت وصل بشم یا نه. ۳:‌ ضد تبلیغ و جاسوس و بد افزار که هی باید آپدیت بشن و کلی وقت برای اجرا بگیرن تا چرت و پرت هایی که آی ای اتوماتیک دانلود می کنه. و البته فراموش نشه که وقتی ویندوز دارم باید دائما هم مواظب این باشم که توی فلان سایت نرم یا فلان چیز دانلود نشه یا فلان درایور ویروسی نباشه و ... این داستان کامپیوتر من رو کند می کنه و بخش عمده ای وقت کارم با کامپیوتر رو می گیره. روی لینوکس نیازی نیست من به فکر ویروس و تروجان و جاسوس افزار و بدافزار و اینا باشم چون از این چیزها روی یک سیستم عامل با طراحی درست وجود نداره.
۴- می تونم یک سیستم عامل و مجموعه کامل نرم‌افزارهام رو به رایگان داشته باشم بدون اینکه قانونی رو بشکنم یا کاری غیراخلاقی بکنم. وقتی ویندوز کار می کردم، همیشه مشغول شکستن قانون و اخلاق بودم و استدلالم این بود که «چاره ای نیست». حالا می بینم که اشتباه می کردم و همیشه برام سواله که چطور بیشترین استفاده کنندگان نرم افزارهای آزاد «آزاد اندیش»ها هستند و نه مذهبی ها :)
۵- تنظیماتم رو بدون دردسر به همه جا منتقل کنم. شناسه ایمیل؟ تنظیمات چت؟ تنظیماتم در فلان بازی؟ تنظیمات صفحه کلید؟ عکس پشت زمینه؟ ایمیلهایی که گرفته‌ام؟ قرار ملاقات‌ها؟ اندازه پنجره‌های گیمپ؟ همه و همه در یک دایرکتوری هستند:‌دایرکتوری خانه. پشت هر لینوکس دیگه که بشینم و این فایل ها رو توش کپی کنم، تمام تنظیمات ریز و درشتم و تمام فایلهام به اون منتقل می شن. توی ویندوز منتقل کردن تنظیمات تمام برنامه‌ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگه وحشتناک بود چه برسه از یک ویندوز به یک ویندوز دیگه!
۶- می تونم اینترنت اکسپلورر ۵،‌ ۵.۵، ۶ و ۷ رو کنار همدیگه اجرا کنم‌ و باحالیش اینه که خود ویندوزی ها نمی تونن اینکار رو بکنن :)‌ در عین حال اجرای IE در لینوکس نگرانی ندارد چون بد افزارها حتی در صورت عبور از IE نمی توانند لینوکس را «خراب» کنند.
۷- می‌توانم هر چیزی که در کامپیوترم اتفاق می افتد را بفهمم. این برای من خیلی خیلی مهم است. کامپیوتر یک بار درست بوت نشد؟ dmesg را می زنم و اشکال را می بینم. یک نفر می گوید که نمی تواند به سیستم اف.تی.پی. کند؟ ftplog رو می بینم و ... هر اشکال دیگری هم که پیش بیاید قابل پیگیری است و احتمالا قبلا یک نفر جایی آن را حل کرده. راستی!‌ در ویندوز هم ممکن است شما باگ ریپورت پر کنید و بفرستید اما نکته این است که باید منتظر بمانید که آیا مایکروسافت تصمیم به اصلاح آن بگیرد یا نه و در عین حال شما دارید از وقت خودتان برای کمک مالی به یک شرکت چند میلیارد دلاری هزینه می کنید که چندان دلچسب نیست. در مقابل در لینوکس هر حرکت کوچک شما کمک داوطلبانه به میلیون ها کاربر در سطح جهان است؛ افرادی مثل خود شما.
۸- می‌توانم هر جزئی از میزکارم را تنظیم کنم.‌ در ویندوز من فقط همان چیز واحدی را داشتم که مایکروسافت به من داده بود. البته چند برنامه پر از باگ و دردسر دیگر هم برای میز کار بود ولی عملا من منحصر بودم به میزکار پیش فرض مایکروسافت. حداکثر می توانستم چند تم را تغییر دهم. در لینوکس می توانم مدیر پنجره‌ام را تغییر دهم، تم را تغییر دهم، GTK را تغییر دهم، آیکون ها را عوض کنم، محیط را سه بعدی کنم یا جلوه‌های ویژه ای مثل Compiz را تنظیم کنم، مرورگر پیش فرض فایل را تغییر دهم، پنل ها را اضافه و کم کنم و روی دسکتاپ برنامه‌های مختلف بگذارم.
۹- از رقابت بین پروژه‌ها متنفع شوم. در دنیای آزاد، رقابت باعث پیشرفت است. برای ویندوز غیرقابل تصور است که دو درایور مختلف برای یک دستگاه وجود داشته باشد اما در لینوکس این موضوع بسیار طبیعی است. در سطح بالاتر هم مثلا میزکارهای مختلف در تلاش برای پیشرفت هستند و هر کدام سعی می کند دائما خصوصیت های جدید را بکار بگیرد. نفع همه اینها به من می رسد.
۱۰- هزاران برنامه عالی را اجرا کنم که فقط تحت لینوکس اجرا می شوند. سورپریز شدید؟ این معمولا حرف مخالفان لینوکس است که می گویند سراغ لینوکس نمی آیند چون فلان برنامه فقط روی ویندوز اجرا می شود. جریان برای من هم صادق است. من از PIM میزکار KDE استفاده می کنم، همینطور از آماروک برای پخش موسیقی و wget برای دریافت فایل و کلی برنامه ریز و درشت دیگر که فقط و فقط تحت لینوکس امکان اجرا دارند.
۱۱- جوری کار کنم که انگار همه اینترنت بخشی از کامپیوتر من است.‌ شبکه برای من شفاف است. من می توانم ادیتور برنامه نویسی مورد علاقه ام (Quanta) را باز کنم و از منوی Open یک فایل در فلان وب سرور را باز کنم، تغییر دهم یا ذخیره کنم. در عین حال می توانم کل فایل های یک دایرکتوری را با یک دستور در حد scp folansite jadi@folasite:/public_html/ به یک سرور اینترنتی کپی کنم.
۱۲- آزادم و حق انتخاب دارم. در لینوکس من آزادم که انتخاب کنم اما در ویندوز از قبل انتخاب هایی شده که من باید از آن ها پیروی کنم. من آزادم که به دیگران کمک کنم و جهان را بهتر کنم اما اگر ویندوز کار می کردم فقط باید یک کاربر صرف باقی می ماندم و در بهترین حالت فقط می توانستم آنقدر یاد بگیرم که به دیگران راهنمایی کنم تا در نهایت یک شرکت غول، غولتر بشود. در عین حال من تنوع دارم. هر لحظه احساس بی حوصلگی کنم، ادیتورم را با یک ادیتور دیگر تعویض می کنم، میزکارم را به یک میزکار آلترناتیو که مثلا می تواند بدون ماوس کار کند تغییر می دهم یا برنامه چت کردنم را عوض می کنم و یک تجربه جدید به روزم اضافه می کنم :) برای نصب این برنامه ها سه چهار کلیک کافی است و هیچ نیازی به رفتن به بازار و خرید برنامه و این حرفها هم ندارم.

.: لینوکس قابلیت های فراوانی داره اما خیلی از این قابلیت ها دقیقا همون هایی هستند که ویندوز هم داره ولی لینوکس بهترش رو داره. مثلا لینوکس کمتر «خراب» می شه، سریعتر و سبک تر از ویندوز است، برنامه های بیشتری داره و ... اما اینجا خواستم چیزهایی رو بنویسم که لینوکس داره ولی ویندوز اصولا نداره! :.
 

sahebgharan

عضو جدید
طريقه نصب لينوكس با امكان فارسي‌نويسي

طريقه نصب لينوكس با امكان فارسي‌نويسي

منبع : شبكه فناوري اطلاعات ايران


هشدار : اگر شما مايليد از سيستم عامل ويندوز و لينوكس بصورت در كنار هم در يك سيستم استفاده كنيد، سعي كنيد ابتدا ويندوز را نصب نموده و سپس لينوكس ردهت را نصب نماييد. برخي از نسخه هاي ويندوز با دستكاري MBR ديسك سخت باعث ميشوند تا لينوكس ردهت از كار بيافتد. اگر ويندوز يا لينوكس ردهت را نصب كرديد و پس از نصب متوجه شديد كه يكي از سيستم عاملها كار نمي كند، هول نشده و عمليات نصب را مجددا انجام ندهيد. شما ميتوانيد اين اشكال را با بوت توسط ديسك بوت لينوكس ردهت و با استفاده از فرامين نصب گراب يا ليلو سيستم عامل مورد نظر را فعال نموده و اين اشكال را برطرف نماييد. در صورتي كه قادر به اين كار نيستيد از يك حرفه اي كمك بگيريد.


انتخاب يك روش نصب:
لينوكس ردهت روشهاي بسيار متنوع و قابل انعطافي براي نصب سيستم عامل ارائه نموده است. البته توصيه ميشود كه لينوكس را از روي CD نصب نماييد. ولي اگر شما CD هاي لينوكس ردهت را نداريد و يا كامپيوتر شما فاقد درايو CD-ROM است، ميتوانيد با استفاده از روشهاي ديگر، اقدام به نصب سيستم عامل كنيد. همچنين امكان چندين نوع نصب وجود دارد.

ابتدا بايد مشخص نماييد كه در حال نصب بصورت نصب جديد يا ارتقا هستيد. اگر ميخواهيد نسخه قديمي تر موجود روي سيستمتان را ارتقا دهيد، برنامه نصب فايلهاي پيكربندي و اطلاعات شما را دست نخورده باقي خواهد گذاشت. اين نوع نصب از نصب جديد طولاني تر خواهد بود. يك نصب جديد ابتدا تمام اطلاعات موجود را پاك كرده و عمل نصب را انجام ميدهد. بهCDشما ميتوانيد لينوكس ردهت را از محل هاي زير نصب نماييد. هر نوع نصب غير از نصب از روي CD نياز به ديسكت بوت نصب لينوكس ردهت خواهد داشت :

-سرويس دهنده HTTP : به شما امكان نصب از يك آدرس وب را خواهد داد.

-سرويس دهنده FTP : به شما امكان نصب از يك سايت FTP را خواهد داد.

-سرويس دهنده NFS : ميتوانيد از روي دايركتوري هاي به اشتراك گذاشته شده روي كامپيوترهاي ديگر موجود در روي شبكه با استفاده از سيستم فايل شبكه (Network File System) براي نصب استفاده نماييد.

-ديسك سخت : اگر يك كپي از فايلهاي نصب لينوكس ردهت را روي ديسك سخت خود داشته باشيد ميتوانيد براي نصب از آن استفاده كنيد. البته بايد روي پارتيشني غير از پارتيشني كه براي نصب انتخاب نموده ايد قرار داشته باشند.

انتخاب سخت افزار مورد نياز:
ممكن است اين واقعا يك انتخاب نباشد. ممكن است يك كامپيوتر قديمي در كنار خود داشته باشيد كه مايل باشيد لينوكس ردهت را روي آن نصب نماييد. و يا ممكن است يك ايستگاه كاري وحشتناك داشته باشيد كه بخواهيد لينوكس ردهت را روي يكي از پارتيشن هاي آن نصب نماييد. براي نصب نسخه PC لينوكس
-پردازنده سازگار با x86 : كامپيوتر شما به يك پردازنده سازگار با اينتل نياز دارد. مانند برخي سيستم عامل هاي تجاري، شما به جديدترين پردازنده هاي موجود براي نصب لينوكس ردهت نياز نداريد (البته اشكالي ندارد!). شما ميتوانيد لينوكس ردهت را روي پردازنده هاي قديمي هم اجرا نماييد. من حتي پردازنده 80386 اينتل را در ليست سازگاري سخت افزارهاي آن ديده ام ولي هرگز سعي نكرده ام لينوكس ردهت را روي كامپيوتري با آن مشخصات نصب نمايم!

-درايو فلاپي و يا CD-ROM : شما بايد قادر باشيد هنگام فرايند نصب كامپيوتر خود را با يك فلاپي ديسك و يا درايو CD-ROM بوت نماييد. اگر درايو CD-ROM نداريد (در محيطهاي شبكه و يا كامپيوترهاي قديمي) به يك ارتباط شبكه براي نصب از روي شبكه و يا كپي محتويات CD هاي نصب بر روي ديسك سخت سيستم خود داريد.

-ديسك سخت (Hard Disk) : شما به يك ديسك سخت و يا يك پارتيشن از ديسك سخت كه حداقل 350 مگابايت فضا داشته باشد نياز داريد. البته اين فضا فقط براي حداقل نصب كافي خواهد بود. ميزان حقيقي فضايي كه نياز خواهيد داشت بستگي به نوع نصب شما دارد. نصب به صورت ايستگاه كاري به 1500 مگابايت و نصب بصورت كامل (تمام بسته هاي نرم افزاري موجود و كدهاي منبع) به 3 گيگابايت فضا نياز دارد.

-حافظه (RAM) : شما حداقل به 32 مگابايت رم براي نصب لينوكس ردهت نياز خواهيد داشت. اگر مايل به استفاده از محيطهاي گرافيكي هستيد 64 مگابايت لازم خواهد بود.

-صفحه كليد و مانيتور : خوب معلوم است! شما به يك مانيتور و صفحه كليد براي نصب نياز داريد. شما بعدا ميتوانيد لينوكس ردهت را از روي شبكه و با استفاده از ترمينال پوسته و يا ترمينال X به خوبي اداره نماييد.

نسخه هايي از لينوكس ردهت براي نصب روي ايستگاههاي كاري مبتني بر پردازنده هاي آلفا (Alpha) و اسپارك (Sparc) وجود دارند.

نكته : ليست سخت افزار هاي سازگار با لينوكس ردهت را ميتوانيد اينجا ببينيد.

اگر درايو CD-ROM كامپيوتر شما به يك درگاه PCMCIA متصل است (در گاههاي موجود روي كامپيوتر هاي كيفي) شما بايد پشتيباني از PCMCIA را در هنگام نصب فعال نماييد. پشتيباني از PCMCIA فقط براي كامپيوترهاي مبتني بر پردازنده هاي سازگار با اينتل موجود است.

اگر كامپيوتر كيفي شما مجهز به يك درايو CD-ROM است، شما ميتوانيد بدون نياز به انجام كار خاصي لينوكس ردهت را روي آن نصب نماييد. در صورتي كه كامپيوتر كيفي شما فاقد درايو CD-ROM است، شما بايد لينوكس ردهت را از روي درايوي كه به درگاه PCMCIA آن متصل است نصب نماييد.

درگاههاي PCMCIA به شما امكان اتصال دستگاههاي مختلف به كامپيوتر كيفي با استفاده از كارتهايي به اندازه كارت اعتباري ميدهند. لينوكس از صدها دستگاه مختلف PCMCIA پشتيباني ميكند. شما ميتوانيد از درگاه PCMCIA كامپيوتر كيفي خود براي نصب لينوكس ردهت از انواع مختلفي از دستگاهها شامل :
-درايو CD-ROM
-كارت شبكه
استفاده نماييد. در صورتي كه مايليد بدانيد كداميك از دستگاههاي PCMCIA در لينوكس پشتيباني ميشوند، فايل SUPPORTED.CARDS واقع در مسير /usr/share/doc/kernel-pcmcia-cs را ببينيد. در هر صورت جهت استفاده از اين درگاه براي نصب لينوكس به ديسكت پشتيباني آن نياز داريد. چگونگي ايجاد اين ديسكتها بعدا شرح داده خواهد شد.

شروع نصب:
اگر فكر مي كنيد نوع نصب مورد نياز خود را انتخاب كرده ايد، ميتوانيد نصب را شروع كنيد. در بيشتر بخشها شما ميتوانيد با كليك روي دگمه بازگشت (Back) انتخابهاي قبلي خود را تغيير دهيد. البته پس از اينكه مرحله كپي بسته هاي نرم افزاري روي ديسك سخت شروع شد، ديگر امكان بازگشت وجود ندارد. در صورتي كه نياز به تغييري داشته باشيد، بايد آنرا پس از اتمام نصب لينوكس و از داخل خود سيستم عامل انجام دهيد.
-ديسكCD-ROM نصب را داخل درايو قرار دهيد
اگر عمل نصب را از ديسك سخت و يا شبكه انجام ميدهيد، ميتوانيد بجاي آن از ديسكت بوت استفاده نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ايجاد ديسكهايي كه نياز داريد، به بخش ايجاد ديسكهاي نصب مراجعه نماييد.
-كامپيوتر خود را بوت كنيد
هنگامي كه صفحه خوشامد گويي لينوكس ردهت را مشاهده كرديد به مرحله بعدي وارد شويد.

كته: اگر شما صفحه خوشامد گويي را نمي بينيد، ممكن است درايو CD-ROM شما قابل بوت نباشد. فعال كردن گزينه بوت از روي درايو CD-ROM و يا ايجاد ديسكت هاي بوت ميتواند به شما براي ادامه نصب كمك كند. براي فعال كردن گزينه بوت از روي CD-ROM به صورت مقابل عمل كنيد : كامپيوتر خود را راه اندازي كرده و در صفحه نخستين پيامي براي ورود به صفحه نصب (setup) خواهيد ديد. براي ورود به برنامه نصب بايوس كافي است كليدهاي F1 يا F2 ويا DEL را فشار دهيد. در گزينه هاي موجود به دنبال موردي با عنوان Boot Options و يا Boot From و يا چيزي مشابه آن بگرديد. پس از آنكه آنرا پيدا كرديد، اولويت نخست آنرا روي درايو CD-ROM تنظيم كنيد. تغييرات را ذخيره كرده و خارج شويد.

اگر نصب با موفقيت انجام شد شما ميتوانيد گزينه هاي بايوس را به حالت اول برگردانيد. در صورتي كه حتي با تنظيم اين گزينه ها امكان بوت از روي CD-ROM وجود نداشت، بايد ديسكتهاي نصب را از روي فايلهاي boot.img (براي كامپيوترهاي معمولي)، bootnet.img (براي نصبهاي از روي شبكه) يا pcmcia.img (براي كامپيوترهاي كيفي) كه روي CD نصب قرار دارند، ايجاد نماييد. چگونگي ايجاد اين ديسكتها شرح داده خواهد شد. پس از ايجاد ديسكتها، آنها را در درايو قرار داده و كامپيوتر خود را بوت كرده و نصب را ادامه دهيد.

-اعلان بوت:
در جلوي اعلان بوت كليد Enter را براي ورود به نصب گرافيكي، فشار دهيد. در صورتي كه كامپيوتر شما اجازه نصب بصورت گرافيكي (رنگ بيتي و وضوح 800 در 600 پيكسل) را نمي دهد، به قسمت "انتخاب انواع ديگر نصب" مراجعه نماييد. از شما خواسته ميشود يك زبان انتخاب كنيد.

انتخاب انواع ديگر نصب:
در بيشتر كامپيوتر ها شما ميتوانيد به راحتي نصب را بصورت گرافيكي انجام دهيد. برخي مواقع كارت گرافيكي شما ممكن است اين حالت را قبول نكند. همچنين با اينكه هنگام نصب سخت افزار كامپيوتر شما شناسايي ميشود،ممكن است برخي مواقع ديسك سخت، كارت شبكه و يا يكي از سخت افزارهاي حياتي ديگر شناسايي نشده و به اطلاعات مخصوصي هنگام بوت نياز داشته باشد.

در اينجا ليستي از انواع گزينه هايي كه شما ميتوانيد نصب لينوكس ردهت را بوسيله آن شروع كنيد وجود دارد. پيشنهاد ميشود در صورتي از اين گزينه ها استفاده كنيد كه گزينه گرافيكي دچار اشكال شود (مانند هنگامي كه صفحه از گاربيج پر شده و يا سخت افزار شناسايي نمي شود).

-text : شما ميتوانيد با تايپ text جلوي اعلان نصب بصورت متني را آغاز نماييد. از اين گزينه هنگامي استفاده نماييد كه به نظر ميرسد برنامه نصب نتوانسته كارت گرافيك شما را شناسايي نمايد. با اين نوع نصب برنامه نصب چندان خوشگل! نيست ولي بخوبي كار ميكند.

-lowres : با اين گزينه، برنامه نصب در وضوح 640 در480 پيكسل اجرا خواهد شد. اين گزينه براي كامپيوترهايي است كه كارت گرافيك آنها فقط اين وضوح را پشتيباني ميكند.

-expert : در صورتي كه حس ميكنيد برنامه نصب نمي تواند سخت افزارهاي شما را به خوبي شناسايي كند از اين گزينه استفاده نماييد. با اين گزينه برنامه نصب به شناسايي سخت افزار نمي پردازد و شما ميتوانيد نوع ماوس، مقدار حافظه كارت گرافيكي و ... را شخصا انتخاب كنيد.

-nofb : با اين گزينه حالت frame buffer براي جلوگيري از برخي اشكالات در نمايش غير فعال ميشود.

-linuxdd : در صورتي كه يك ديسك درايور لينوكس براي نصب داريد، از اين گزينه استفاده نماييد.

همچنين شما ميتوانيد با اضافه نمودن گزينه هاي ديگري به اعلان بوت لينوكس، آنرا وادار به شناسايي صحيح سخت افزار خود نماييد. مثلا در صورتي كه برنامه نصب اندازه ديسك سخت شما را تشخيص نمي دهد، ميتوانيد با مشخص كردن تعداد سيلندر، هد و سكتورها سايز آنرا تعيين كنيد. شما به صورت زير ميتوانيد گزينه هاي خود را به هسته لينوكس ارجاع دهيد : linux hd=720,32,64

در اين مثال شما به هسته ميگوييد كه ديسك سخت من داراي 720 سيلندر، 32 هد و 64 سكتور است. اين مشخصات را ميتوانيد از روي مستندات موجود با ديسك سخت خود و يا از روي برچسب چسبانده شده روي آن بدست آوريد.​
 

EhsanCh

Server Administrator
مدیر کل سایت
۲- بدون اینکه ریبوت کنم، تقریبا همه چیز رو می تونم تغییر بدم یا به روز کنم. اگر بخوام یک برنامه جدید نصب کنم، یک برنامه قدیمی رو حذف کنم یا همه چیز رو به روز کنم، مجبور نیستم کامپیوتر رو ریبوت کنم. برام وحشتناکه که وسط کار، یکهو کامپیوتر پیام بده که برنامه پخش فیلم رو به روز کرده و حالا باید ری استارت بشه.
در یکسال گذشته شاید 1-2 بار مجبور شدم ویندوز را به خاطر نصب نرم افزار جدید ریبوت کنم!
۴- می تونم یک سیستم عامل و مجموعه کامل نرم‌افزارهام رو به رایگان داشته باشم بدون اینکه قانونی رو بشکنم یا کاری غیراخلاقی بکنم. وقتی ویندوز کار می کردم، همیشه مشغول شکستن قانون و اخلاق بودم و استدلالم این بود که «چاره ای نیست». حالا می بینم که اشتباه می کردم و همیشه برام سواله که چطور بیشترین استفاده کنندگان نرم افزارهای آزاد «آزاد اندیش»ها هستند و نه مذهبی ها :)
و البته فتوشاپ تحت لینوکس نیست و خیلی برنامه های دیگه!
۵- تنظیماتم رو بدون دردسر به همه جا منتقل کنم. شناسه ایمیل؟ تنظیمات چت؟ تنظیماتم در فلان بازی؟ تنظیمات صفحه کلید؟ عکس پشت زمینه؟ ایمیلهایی که گرفته‌ام؟ قرار ملاقات‌ها؟ اندازه پنجره‌های گیمپ؟ همه و همه در یک دایرکتوری هستند:‌دایرکتوری خانه. پشت هر لینوکس دیگه که بشینم و این فایل ها رو توش کپی کنم، تمام تنظیمات ریز و درشتم و تمام فایلهام به اون منتقل می شن. توی ویندوز منتقل کردن تنظیمات تمام برنامه‌ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگه وحشتناک بود چه برسه از یک ویندوز به یک ویندوز دیگه!
در نرم افزارهای جدید این مورد پیش بینی شده.
۶- می تونم اینترنت اکسپلورر ۵،‌ ۵.۵، ۶ و ۷ رو کنار همدیگه اجرا کنم‌ و باحالیش اینه که خود ویندوزی ها نمی تونن اینکار رو بکنن :)‌ در عین حال اجرای IE در لینوکس نگرانی ندارد چون بد افزارها حتی در صورت عبور از IE نمی توانند لینوکس را «خراب» کنند.
تا حالا هیچ وقت احساس نکرده بودم نیاز دارم چند نسخه ie یا هر نرم افزار دیگه رو کنار هم اجرا کنم... مردم با چی حال میکنند!
۷- می‌توانم هر چیزی که در کامپیوترم اتفاق می افتد را بفهمم. این برای من خیلی خیلی مهم است. کامپیوتر یک بار درست بوت نشد؟ dmesg را می زنم و اشکال را می بینم. یک نفر می گوید که نمی تواند به سیستم اف.تی.پی. کند؟ ftplog رو می بینم و ... هر اشکال دیگری هم که پیش بیاید قابل پیگیری است و احتمالا قبلا یک نفر جایی آن را حل کرده. راستی!‌
ظاهرا performance log and alerts را ندیدید!
 
  • Like
واکنش ها: ture

sahebgharan

عضو جدید


CentOS is a distribution based on source RPMs from Red Hat Enterprise Linux (RHEL), and strives to be 100% binary compatible with RHEL. Packages are changed to remove Red Hat branding and artwork, to avoid trademark infringement, but the distribution is otherwise compatible with RHEL for users and organizations who wish to run a RHEL compatible distribution, but do not have a need for outside support from Red Hat.



Damn Small Linux


Many Linux distributions focus on having the latest and greatest versions of software, with the most features and aimed at users with newer computers. Damn Small Linux (DSL), on the other hand, is a live CD distribution that fits on a business card CD and is light enough to run on a 486 computer with as little as 16MB of RAM. What started as an experiment to see how much software could fit onto a 50MB CD-ROM is now a popular Linux distro.



Debian GNU/Linux


Debian GNU/Linux is a distribution produced by the Debian Project, which is governed by a social contract that requires that OSes produced by Debian will be 100% "free," as determined by the Debian Free Software Guidelines (DFSG).



Fedora Linux


Fedora, formerly known as Fedora Core, is a Linux distribution sponsored primarily by Red Hat, with significant community participation. The Fedora Linux distro produced by the Fedora Project was based on the original Red Hat Linux distribution and is made up entirely of free and open source software.



Gentoo


Gentoo Linux is perhaps the most-used source-based Linux distribution. "Source-based" means you compile the operating system and its applications from source code, rather than installing binary packages. As a result, you can build a system that's optimized for your individual machine. Source-based distributions, as a general rule, require more time to install and maintain that normal distributions.



Knoppix


Knoppix is a popular live Linux distribution known for its excellent hardware support. While Knoppix is known primarily as a live CD or DVD, you can install it on a hard drive for use as a desktop system as well.


Linspire/Freespire

Linspire is an Ubuntu-based distribution whose chief distiguishing feature is the ease of installing new software with its Click-N-Run (CNR) installation utility. While Linspire costs $50, its sibling Freespire is free.



Linux Mint


Linux Mint, which debuted in 2006, is an Ubuntu-based distribution that comes in two main CD versions. The Light Edition avoids non-free patented software. The Full Edition includes proprietary plugins and codecs. Both use the GNOME desktop environment by default. You can also download a KDE Community Edition DVD or miniKDE Community Edition CD, or an XFCE Community Edition CD.



Mandriva Linux


Mandriva Linux is a consumer-oriented distribution available in both freely downloadable form and as a boxed retail product. Its parent company Mandriva represents the combined might of three once separate Linux distributors: Mandrake, Conectiva, and Lycoris.



PCLinuxOS


PCLinuxOS was founded in 2003 by developer Bill "Texstar" Reynolds. Originally based on Mandriva, it comes as a live CD with a hard drive installation utility. It uses the KDE desktop environment and Advanced Package Tool (APT), usually found in Debian-based distributions, to install RPM packages. The distro includes non-free codecs and utilities, and is a great option for Windows users seeking their first taste of Linux.



Red Hat Enterprise Linux


Red Hat sells the most successful commercial distribution of Linux today. The company offers versions of Red Hat Enterprise Linux (RHEL) for server and workstation configurations. It also sponsors the non-commercial distribution Fedora.



SimplyMEPIS


SimplyMEPIS, based on Debian and Ubuntu Dapper Drake, is primarily the product of master developer Warren Woodford. It aims for ease of use, making it a suitable distribution for Linux beginners. It's free to download, and you can run it as a live CD or DVD to see how you like it before you install it to your hard drive.



Slackware Linux




Slackware Linux is the world's oldest surviving Linux distribution. It wasn't the first Linux distro, that distinction belongs to the Softlanding Linux System (SLS), but Slackware has been going strong since its first release in 1993 and shows no signs of slowing down.





SUSE Linux


SUSE Linux is a family of Linux distributions developed by Novell. The family includes the commercial distribution SUSE Linux Enterprise Desktop (often referred to as SLED), several commercial server products targeting businesses, and the completely free-of-charge openSUSE. While Novell controls the make-up and release schedules of SLED and the server lines, openSUSE is an open source community project whose direction is guided by its users and developers.



Ubuntu


Ubuntu is a community developed Linux distribution with the slogan "Linux for human beings." Ubuntu is one of the most popular Linux distros for laptops and desktop machines, and is also gaining popularity on servers. Ubuntu is based on Debian GNU/Linux, and also serves as the foundation for several other Linux distributions in its own right. The name "Ubuntu" is an African word that can be translated as "humanity towards others," or "I am what I am because of who we all are."​
 

sahebgharan

عضو جدید
لينوكس نسخه هاي زيادي داره ( هر كي يه كد ياد گرفته يه لينوكس به نام خودش بيرون داده )
ولي نسخه هاي سطح كاربر عادي :
SuSE ( نصبشم راحته - شنيدم كه از نسخه هاي خيلي خوبه لينوكسه )
RedHat ( امنيت خيلي بالا! )
Mandrake ( اين بر پايه ي ردهت هست
و ...
نسخه هاي سطح كاربر حرفه اي ( توزيع هاي پايدار )
Debian ( خيلي سخت نصب مي شه )
Slackware (ابزار در رابطه با پيكربندي گرافيكي نداره ! )
و ...

البته اطلاعات من در اين باره زياد كامل نيست .....:(
 

yasin_d

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیز عشق لینوکس:
یکی از موادی که کاربرای لینوکس اون رو دوست دارند این هست که محیط خیلی باز و جذابی و قابل تغییری نسبت به ویندوز داره و همه چیز اون به دست یک کاربر مثل من وشما طراحی و توسعه داده شده واسه همین خیلی به سلیقه های عمومی نزدیک هست....
مطمئنا شما وقت نمی کنید از بین ده ها و شاید صد ها نسخه لینوکس همه اونها رو امتحان کنید و ببینید که کدوم رو بیشتر می پسندید...
پس باید یه جایی باشه که توضیحات و یا screenshot هایی از اون سیستم عامل رو بده....
سایت زیر از بهترین سایت ها در این زمینه هست
شما می تونید با انتخاب نسخه لینوکس مورد نظر shot هایی از قسمت های مختلف اون رو ببینید:

http://www.thecodingstudio.com/opensource/linux/screenshots/index.php
 

yasin_d

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی ممنون از اطلاعاتتون
در همین حد هم من نمیدونستم
خیلی خوشحالم که امروز یاد گرفتم
بهتر از فرداست
حالا بالاخره من برم مغازه بگم چی می خوام؟
شما کدوم رو پیشنهاد می کنین؟

نسخه ای که الان خیلی تو ایران باب شده و من هم دلیلش رو نمی دونم Ubuntu هست که خیلی مورد توجه محافل دانشگاهی قرار گرفته و به شدت روی اون مانور می دن...البته من خودم نسخه fedora و redhat رو بیشتر می پسندم ولی هنوز با Ubuntu کار نکردم.... ولی کسانی که با اون کار کردن خیلی ازش تعریف می کنن.....

البته اگه به روز ترین نسخه ها رو می خوای بهتره از خود اینترنت دانلود کنی و به این cd های 3 تا 100 تومن اعتماد نکنی....
اگه نسخه ای رو خواستی بگو لینک دانلودش رو بزارم....
 

yasin_d

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال ...
همه برنامه هایی که ازش استفاده میکنیم، توی لینوکس هم قابل استفاده هستن؟
مثلا ویژوال استادیو یا دلفی ...

:D مسلما نه........
اگه بخوای برنامه نویسی رو تو لینوکس انجام بدی باید platform ها رو عوض کنی ... چون مسلما فایل exe که compiler دلفی یا c می سازه اونجا قابل run نیست...
نرم افزاری که من می شناسم واسه برنامه نویسی توی لینوکس kylix هستکه محصول شرکت borland هست و یه چیزی تو مایه های دلفی خودمون هست....
البته از sdk جاوا و بقیه محصولات که دو نسخه دارند (یکی برای ویندوز یکی برای لینوکس) می تونی به راحتی خود ویندوز استفاده کنی....
 

sahebgharan

عضو جدید
بدون شرح !

بدون شرح !

لينوكس يه نسخه هايي مثه Shabdix داره كه اصلا نصب نمي خواد ( تازه فارسي شم تو بازار هست ).
يعني با سي دي بوت مي شه مياد بالا.
 

sahebgharan

عضو جدید
Ubuntu پنگوئنی که از گرم سیر آمد !

Ubuntu پنگوئنی که از گرم سیر آمد !

نسخه ای که الان خیلی تو ایران باب شده و من هم دلیلش رو نمی دونم Ubuntu هست که خیلی مورد توجه محافل دانشگاهی قرار گرفته و به شدت روی اون مانور می دن...



روي سي‌دي‌هاي Ubuntu (بخوانيد: oo-boon-too) تصويري از چند انسان با رنگ پوست متفاوت ديده مي‌شود كه يك حلقه را تشكيل داده‌اند. علامت تجاري اوبونتو نيز يك دايره چند تكه است كه هر تكه رنگ خاصي دارد. براي اولين بار كه اين حلقه انساني و اين علامت را مي‌بينيد، چه تصوري در ذهنتان پديد مي‌آيد؟ اگر خوب دقت كنيم، مي‌توانيم فلسفه اوبونتو را در اين حلقه ببينيم. انسان‌هايي از نژادهاي مختلف كه در كنار هم يك جامعه را تشكيل داده‌اند و يك پيكره واحد را به وجود‌آورده‌اند. اين حلقه انساني نمادي از جامعه بزرگ توزيع اوبونتو است كه از سرتاسر جهان و بر اساس آزادي و علاقمندي به توسعه و گسترشآن مي‌پردازند. همين جامعه رمز موفقيت اوبونتو است. توزيعي كه در كمتر از دو سال در صدر توزيع‌هاي محبوب لينوكس قرار گرفت و به عنوان توزيع برتر سال 2005 و بيست‌و ششمين نرم‌افزار برتر سال شناخته شده است و با گذشت چند ماه از انتشار نسخه سوم آن، هنوز هم محافل لينوكسي و انجمن‌ها و سايت‌هاي اپن‌سورسي از آن سخن مي‌گويند و جنب و جوش فراواني درباره آن برپاست. در نوشتار حاضر سعي شده است تصويري از اين جامعه، از پيدايش اوبونتو تا مدل توسعه و دلايل موفقيت آن ترسيم شود و اطلاعات مفيدي در اختيار علاقمندان قرار بگيرد. اميد آن كه خوانندگان نيز همانند نويسنده پس از مطالعه اين نوشتار از خود سوال كنند كه چرا نبايد در ايران پروژه‌هايي مانند پروژه اوبونتو ايجاد و توسعه‌داده شود؟ چرا نمي‌توان از نيروي بالقوه و نهفته صدها برنامه‌نويس جوان و مشتاق استفاده نمود و با مديريت و ساماندهي آن در قالب يك اجتماع، نرم‌افزارهايي مانند هزاران نرم‌افزار آزاد و اپن‌سورس بومي موفق در جهان توليد نمود؟ آيا غير از اين است كه توزيع اوبونتو تمام موفقيت و موجوديت خود را مديون همين اجتماع است؟​




اوبونتو؛ از شروع تا اكنون ‌
اوبونتو را بايد محصول ذهني شخصي به نام مارك شاتل‌ورث‌‌ ‌‌(Mar Shuttleworth) دانست. شاتل‌ورث كه سابقه تاسيس چند شركت تجاري مانند مؤسسه مشاوره‌اي تاوت را نيز دارد، در مؤسسه كنونيكال‌ ‌‌‌(Canonical) و با يك تيم بيست‌نفره‌، توسعه و كار روي توزيعي رايگان، ساده و سريع اما كارا را براي كامپيوترهاي روميزي آغاز كرد. آقاي مارك به دنبال توزيعي سبك و رايگان بود كه جوابگوي نيازمندي‌هاي يك كاربر معمولي باشد تا با كمك آن بتواند بدون هيچ مشكل يا اجراي تنظيمات پيچيده‌اي، لينوكس را تجربه نمايد.

دبيان توزيعي كاملاً آزاد و رايگان است و از مخازن بسته‌هاي نرم‌افزاري گسترده‌اي سود مي‌برد. اما با هدف كاربردهاي سرويس‌دهنده براي كاربران حرفه‌اي لينوكس و متخصصان توسعه داده مي‌شود. هدف مارك كامپيوترهاي روميزي و كاربران غيرحرفه‌اي بود. وي اعتقاد داشت كه مي‌توان با مديريت و ساماندهي نيرو و توان خفته در جامعه اپن‌سورس و به‌كارگيري خلاقيت‌ و استعداد هزاران برنامه‌نويس و علاقمند از سرتاسر دنيا، توزيعي متفاوت با آنچه كه تا كنون دنياي اپن‌سورس شاهد آن بوده است، پديد آورد.

نسخه اول اين توزيع با نام Warty Warthog نزديك به دو سال پيش، در‌ بيستم ‌اكتبر2004 ارائه شد. مدل توسعه اين توزيع، انتشار يك نسخه پايدار در فاصله هر شش ماه است. در نتيجه انتشار دوم اوبونتو با نام رمز Hoary Hedgehog در آوريل 2005و انتشار نسخه سوم و آخرين نسخه با نام Breezy Badger در سيزدهم اكتبر 2005 بود.
به گزارش سايت رسمي پروژه اوبونتو، نسخه‌ جديد در بيستم آوريل 2006 و با نام رمز ‌Dapper Drake منتشر خواهد شد. شركت كنونيكال رسماً پشتيباني مالي پروژه اوبونتو را بر عهده دارد. آقاي شاتل‌ورث هم با كمك مالي ده‌ميليون دلاري خود بنياد اوبونتو را تاسيس‌نمود كه وظيفه توسعه و مديريت توزيع اوبونتو را برعهده دارد. نسخه 10/5 يا نسخه سوم اين توزيع، با استقبال زيادي از طرف كاربران لينوكس و نرم‌افزارهاي آزاد مواجه شد و چندين سايت و موسسه تحقيقاتي آن را به عنوان بهترين توزيع لينوكس در سال 2005 معرفي‌نمودند. ‌

فلسفه اوبونتو
‌آفريقاي جنوبي را بايد زادگاه حقيقي توزيع اوبونتو دانست. به همين دليل كلمه " اوبونتو" برگرفته از زبان‌هاي بومي مانند ‌Zulu و ‌Xhosa است. معناي تحت‌اللفظي اوبانتو، " انسانيت به‌واسطه ديگران " 1 است. شاتل‌ورث اوبونتو را به‌عنوان " من هستم چون ما هستيم " 2 تعريف مي‌كند. اوبونتو در فرهنگ آفريقايي يك كلمه مقدس و محترم است و معاني تفسيري مختلفي دارد.

در يك ‌باور آفريقايي كسي كه در طول زندگي خود‌‌ ‌مباني اوبونتو را رعايت كند، پس از مرگ به‌ ‌زندگان خواهد پيوست. اوبونتو ترجمه‌اي از فلسفه تولد و توسعه اين توزيع است. جامعه توسعه‌دهنده اوبونتو براي آزادي انسان و كاربران احترام فوق‌العاده‌اي قائلند و اعتقادي راسخ به آزادبودن نرم‌افزار براي تغيير ، ويرايش و بومي‌سازي آن دارند. مدل توسعه اين توزيع بر اساس اين باور شكل گرفته است و بي شك يكي از دلايل موفقيت و محبوبيت اين توزيع را بايد در اين پايبندي به آزادي نرم‌افزاري دانست.

پروتكل اوبونتو
‌در صفحه خانگي پروژه اوبونتو (
www.ubuntu.com)، تيم توسعه و جامعه فعال توزيع اوبونتو تحت يك قرارداد، تعهداتي را در قبال كاربران توزيع اوبونتو تعريف كرده‌اند‌ و خود را به رعايت آن‌ها ملزم نموده‌اند: تعهداتي كه صحبت‌هاي فراواني را به‌وجود آورده و مخالفان و موافقان بسياري را برانگيخته است.

اين تعهدات به شرح زير است:‌

1- اوبونتو براي هميشه آزاد خواهد بود و نسخه تجاري نخواهد داشت. ما سعي خواهيم كرد بهترين و گسترده‌ترين شرايط آزادي كار با اين توزيع را براي كاربران فراهم كنيم. ‌

2- صدها شركت تجاري از سراسر دنيا از اوبونتو پشتيباني و حمايت‌‌مي‌كنند. توزيع اوبونتو به صورت منظم و پيش‌بيني شده منتشر خواهد شد. نسخه جديد در يك فرصت زماني شش ماهه منتشر خواهدشد و هر نسخه تا هيجده‌ماه به صورت رايگان بروزرساني، خطاگيري و پشتيباني فني امنيتي خواهد شد.

‌3- اوبونتو بهترين شرايط دسترسي و بومي‌سازي نرم‌افزارها را براي جامعه اپن‌سورس فراهم مي‌كند و اين امكان وجود خواهد داشت كه هر كاربر در صورت توان، در پروژه مشاركت كند و با ما در خطايابي و رفع اشكال توزيع همكاري نمايد. ‌

4- اوبونتو يك جامعه مطابق با اصول جامعه‌هاي توسعه‌دهنده نرم‌افزارهاي آزاد است. ما تمامي مردم را به استفاده، توسعه و گسترش نرم‌افزارهاي آزاد و اپن‌سورس تشويق مي‌نماييم. ‌

موفقيت اوبونتو ‌
با وجود در دسترس بودن سورس‌كدهاي هسته و برنامه‌هاي كاربردي لينوكس، ايجاد يك توزيع جديد با مختصات و مشخصه‌هاي متفاوت با توزيع‌هاي رايج، كار ساده‌اي نيست. اما برنامه‌نويسان پروژه اوبونتو از عهده اين كار برآمدند و در مدت زماني كمتر از دو سال توانستند اوبونتو را به يكي از بهترين و كاربردي‌ترين توزيع‌هاي معروف دنياي پنگوئن‌ها تبديل نمايند.

تنها سه نسخه از اين توزيع منتشر شده است. اما همين مقدار هم سروصدا و جنب‌وجوش كم‌نظيري در جامعه اپن‌سورس به وجود آورده و تقدير و تحسين‌هاي زيادي را متوجه خود ساخته است. استفن اوگريدي، تحليلگر مؤسسه رد مارك، درباره اوبونتو مي‌گويد:" اين چيزي است كه من به تازه‌كاران لينوكس سفارش مي‌كنم. زيرا به‌درستي كار خود را انجام مي‌دهد". بريزي‌باجر، از نيروهاي پشتيباني پروژه " لينوكس ترمينال سرور" اوبونتو را يك توزيع كارامد مي‌داند كه در بخش آموزش طرفداران بسياري و امكان راه‌اندازي سرورهاي لينوكسي روي كامپيوترهاي مدل پايين را فراهم مي‌كند.

گرگ‌‌تيلور در‌ ‌مروري بر اين توزيع در سايت‌ ReviewLinux.com ‌مي‌نويسد:‌‌ "‌اگر‌ ‌از چند ناهنجاري چشم بپوشيم، به نظر من‌ ‌اوبانتو مهم‌ترين توزيع مخصوص دسكتاپ است‌ ‌كه در بلند مدت به لحاظ كارايي، لينوكس‌ ‌را در مسير درست مي‌اندازد.‌‌ ‌با‌ ‌كمترين دردسر همه چيز درست كار مي‌كند.‌‌ ‌اگر‌ ‌هم چنين نبود، مي‌توان از جامعه توسعه‌دهندگان‌‌ ‌و كاربرانش كمك گرفت.‌‌ ‌توزيع‌ ‌دسكتاپ اوبونتو جذاب و سريع است‌."‌ ‌تام ادلستين‌ ‌در‌ ‌لينوكس جورنال اضافه‌‌مي‌كند:‌‌ "‌پيش‌بيني‌ ‌مي‌كنم اوبونتو به متداول‌ترين توزيع‌ ‌لينوكس در جهان تبديل شود." اين‌گونه اظهار نظرهاي تحليلگران و نخبگان بسيار است. اما چه ويژگي و قابليت‌هايي توزيع اوبونتو را به اين جايگاه رسانده است كه صدها طرفدار و علاقمند به صورت رايگان به توسعه و توزيع سي‌دي‌هاي آن مي‌پردازند و هزاران كاربر لينوكس، اوبونتو را توزيع محبوب خود مي‌دانند و از آن استفاده مي‌كنند؟

سوار بر كشتي آزادي‌
بسياري از تحليلگران، موفقيت توزيع لينوكس اوبونتو را حاصل پايبندي تيم توسعه‌دهنده آن به آزادي نرم‌افزار مي‌دانند. كاربران زيادي در سراسر دنيا وجود دارند كه از برنامه‌هاي كاربردي انحصاري خسته شده‌اند و تشنه فعاليت‌هاي آزاد بدون هدف‌هاي تجاري هستند و در دو دهه اخير، اين نيروي بالقوه بارها رها شده و قدرت و هيبت خود را نشان داده است. پروژه گنو، كرنل لينوكس، پروژه قدرتمند دبيان، آپاچي و فايرفاكس نمونه‌هايي عالي از قدرت آزادي نرم‌افزار هستند و اكنون نوبت اوبونتو است.

اوبونتو هنگامي در جزيره موفقيت و محبوبيت چادر زد كه روي كشتي آزادي نرم‌افزاري سوار شد. اگر از توسعه‌دهندگان اوبونتو بپرسيد كه انگيزه‌ آن‌ها از مشاركت در اوبونتو چيست؟ پاسخ همه آن‌ها آزادي نرم‌افزارهاي اپن‌سورس است. مات زيمريان مدير ارشد فناوري‌هاي اوبونتو مي‌گويد پس از پنج فعاليت به عنوان توسعه‌دهنده دبيان، به‌جهت تعهدي كه به جامعه اپن‌سورس داشتم به سوي اوبونتو روي آوردم‌.

اوبونتو؛ برادر كوچك دبيان‌
توزيع اوبونتو انشعابي از پروژه گسترده دبيان است. دبيان بزرگ‌ترين و قدرتمندترين توزيع لينوكس است كه براي سيستم‌هاي گسترده و سرويس‌دهنده مناسب است. بسياري از افراد تيم توسعه‌دهنده اوبونتو، پيش از اين توسعه‌دهنده دبيان بوده‌اند. اين توزيع از مخازن بسته‌هاي نرم‌افزاري ناپايدار دبيان استفاده‌مي‌كند و بسياري از برنامه‌هاي اوبونتو مانند رابط نصب ‌‌‌(Debian Installer)، محيط گرافيكي ‌‌Gnome و برنامه مديريت بسته‌هاي نرم‌افزاري‌‌‌(APT DEB) برگرفته از توزيع دبيان هستند. حتي اوبونتو در مدل انتشار نسخه‌ها، فلسفه و آزادي‌عمل نيز پيرو دبيان است. ‌

اوبونتو؛ توزيعي زنده و قابل نصب‌
يكي از قابليت‌هاي بسيار ارزشمند توزيع اوبانتو، وجود ويرايش Live و ديسك قابل نصب است. غالب اوقات، كاربران تمايل دارند ابتدا يك توزيع را آزمايش و اصطلاحاً مزه مزه نمايند و اگر برايشان خوشايند بود، به نصب آن روي سيستم خود اقدام كنند. اوبونتو اين قابليت را دارد و سي‌دي توزيع Live آن چيزي از ديسك نصب كم ندارد. در حقيقت اين آزادي به كاربران داده شده‌است كه پيش از نصب، توزيع اوبونتو را ببينند. ديسك زنده اين توزيع قابليت‌هاي فراواني به همراه دارد و اوبونتو را به يك همراه هميشگي كاربر تبديل مي‌كند. ‌

اوبونتو؛ سبك، ساده، كارا
استفاده از محيط گرافيكي گنوم، سفارشي نمودن توزيع براي كاربران روميزي و به‌كارگيري برنامه‌هاي كاربردي موردنياز كاربران روميزي، حذف بسياري از فرايندها، اجزاي غيرضروري و تنظيمات پيش‌فرض سخت و پيچيده در توزيع، آسان و كاربرپسند نمودن توزيع و ارائه مخزن آماده‌اي از برنامه‌ها و بسته‌هاي نرم‌افزاري قابل‌نصب، همراه پشتيباني آزاد، وجه تمايز اوبونتو از ديگر توزيع‌هاي روميزي لينوكس است. اولين هدف توسعه‌دهنده‌گان اوبانتو، دستيابي به يك توزيع آسان و كارا براي كارهاي روزمره است. ‌

همزيستي دبيان و اوبونتو
همان‌طور كه پيش‌تر بيان كرديم، دلايل پيدايش توزيع اوبونتو براساس مدل توسعه، فلسفه، جامعه و حتي مخازن ناپايدار بسته‌هاي نرم‌افزاري پروژه‌اي با قدرتمندي و قدمت دبيان، اما با رويكرد و هدفي متفاوت، را بايد در نوع نگاه توسعه‌دهندگان آن جستجو كرد. جف وا، مدير بخش تجاري پروژه اوبونتو مي‌گويد:" شاتل‌ورث لينوكسي مي‌خواست كه ضمن داشتن نوآوري هزينه بالايي براي استفاده‌كننده در بر نداشته باشد.

محصولي كه بدون پشتيباني از قيمت پاييني برخوردار باشد". در واقع اوبونتو ويرايشي از توزيع دبيان براي كاربران روميزي است. آقاي وا در اين زمينه مي‌گويد: " نمي‌توان به پروژه‌اي مانند دبيان كه براي مدت طولاني وجودداشته، فرهنگ، جامعه و زيربناي خود را دارد، وارد شويد و بگوييد نحوه‌ كار و هدف ما چيزي ديگري است". او در ادامه مي‌افزايد:" اما هيچ دليلي وجود ندارد كه دوباره چرخ را اختراع كنيد.

در حالي‌كه قبلاً اين چرخ اختراع شده است". درواقع انگيزه توسعه‌دهندگان از ايجاد يك توزيع جديد اما برپايه توزيع دبيان كاملاً مشخص است. اوبونتو نيز به نوبه خود كمك شاياني به پروژه دبيان كرده‌است و توسعه‌دهندگان اين دو پروژه در برخي پروژه‌هاي توسعه مانند توسعه محيط گرافيكي گنوم به صورت مشترك فعاليت مي‌نمايند.
با اين حال دبيان و اوبونتو تفاوت‌هايي نيز با هم دارند كه مهم‌ترين آن‌ها در استفاده از بسته‌هاي نرم‌افزاري مخزن دبيان است. اوبونتو به دليل انتشار دوره‌اي شش ماهه مجبور است از مخازن ناپايدار بسته‌هاي دبيان استفاده كند. به همين دليل توسعه‌دهندگان اوبونتو كم‌كم دارند به سوي ايجاد مخازن بسته‌هاي نرم‌افزاري مختص آن هدايت مي‌شوند.

تفاوت ديگر در سفارشي نمودن محيط روميزي توزيع با توجه به طيف كاربران است. دبيان در صدد رسيدن به محيطي مناسب براي همه‌ كاربران است. اما اين هدف اوبونتو نيست. تفاوت مهم ديگر در مدل انتشار اين دو توزيع است. اوبونتو سعي‌مي‌كند دو انتشار رسمي پايدار در يك سال داشته باشد. اما يك انتشار رسمي دبيان منوط به آماده شدن نسخه جديد بر اساس برنامه‌ها و طرح‌هاي تعريف شده است و ممكن است مانند نسخه دبيان سارژ اين توسعه به چند سال بينجامد. در كنار اين همزيستي، اختلاف‌هاي مديريتي نيز مشاهده‌مي‌شود.

يكي از ايراداتي كه به پروژه اوبونتو وارد شده است، متهم نمودن آن به سازگاري توزيع‌هاي مختلف مبتني بر دبيان است. آقاي ايان مورداك، در اين زمينه مي‌گويد:" نگاه من هم مثبت و هم منفي است. از ديدگاه مثبت، اوبونتو توزيعي بسيار عالي است و موفقيت آن هم بدون شك در حال گسترش است. اما از ديدگاه منفي بايد گفت آن‌ها بيشتر مايل به فاصله‌گيري از دبيان هستند، نه استانداردسازي هسته‌ دبيان؛ و اين امر مشكلات و موانع خاصي را به وجود خواهد آورد". ‌
 

sahebgharan

عضو جدید
ادامه...

ادامه...

‌Kubuntu و‌ ‌Edubuntu؛ دو توزيع فرعي‌
در تعهدنامه اوبونتو آمده است كه اين توزيع هيچ‌گونه نسخه تجاري (براي مثال نسخه‌اي مانند فدوراكور) ندارد و با اين‌كه اين توزيع براي كاربردهاي روميزي توسعه داده مي‌شود، قابليت‌هاي سرويس‌دهندگي نيز به اين توزيع افزوده شده است. در كنار توزيع اصلي اوبونتو، دو توزيع ديگر با نام‌هاي ‌Kubuntu و ‌‌Edubuntu بر مبناي توزيع اصلي و با استفاده از تمامي خروجي‌هاي پروژه توسعه و انتشار داده مي‌شوند.

‌ ‌Edubuntu توزيعي مناسب كاربران جوان و تازه‌كار لينوكس است و بيشتر اهداف آموزشي و فرهنگ‌سازي لينوكس را در برمي‌گيرد.‌ ‌Edubuntu ادغامي از برنامه‌هاي دو محيط ‌‌KDE و گنوم است. اما‌ ‌Kubuntu يك توزيع با محيط گرافيكي و برنامه‌هاي كاربردي ‌‌KDE است. بسياري از كاربران لينوكس مدت‌هاست كه با محيط‌ ‌KDE كار كرده و با آن خو گرفته‌اند و اكنون براي استفاده از توزيع اوبونتو كه مبتني بر محيط گنوم است، با مشكل مواجهند. توزيع كوبانتو با اين هدف به وجود آمده است كه اين دسته از كاربران نيز به سوي اوبونتو بيايند و بتوانند برنامه‌ها و كارهاي دلخواه و آشناي خود را با آن انجام دهند. اين نكته را بايد ذكر كرد كه مؤسسه اوبونتو و شركت كنونيكال از اين دو توزيع پشتيباني مي‌نمايند و از تمامي قوانين و ساختارهاي اوبونتو پيروي مي‌كنند. ‌

اوبونتو براي آينده
‌پروژه اوبونتو هنوز جشن دو سالگي خود را برگزار نكرده است. بنابراين طبيعي است كه راه طولاني را براي رسيدن به قله‌ موفقيت در پيش داشته باشد. حتي آقاي وا اعتقاد دارد كه اين پروژه‌ هنوز مراحل اوليه خود را طي مي‌كند و جاي تلاش و تحولات زيادي در آن خالي است. اگر واقع‌بينانه به اين توزيع نگاه كنيم، هنوز كاستي‌ها و ضعف‌هايي كم و بيش در سراسر توزيع و حتي مدل توسعه و جامعه فعال پيرامون آن مشاهده‌مي‌شود. مديريت بسته‌هاي نرم‌افزاري اوبونتو بايد توسعه داده شود و پروژه اوبونتو از مخازن بسته‌هاي آماده شده براي اين توزيع استفاده كند.

رابط‌هاي گرافيكي اوبونتو در حال توسعه هستند و جاي خالي قابليت‌هاي گرافيكي فراواني در آن احساس مي‌شود. مشكلاتي مانند كار با كاربر ريشه و يا اجراي درست برخي برنامه‌ها از ديگر ضعف‌هاي اوبونتو هستند. اما به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين چشم‌انداز توسعه اوبونتو در همكاري با شركت‌ها و غول‌هاي صنعت سخت‌افزار نهفته است. هم اكنون اوبونتو از حمايت صدها شركت تجاري سود مي‌برد.

اما اگر اين پروژه مي‌خواهد گستره‌ خود را روي كامپيوترهاي روميزي توسعه دهد و به يك گزينه يا بهتر بگوييم رقيب براي سيستم‌عامل ويندوز تبديل شود، بايد به دنبال شركاي تجاري بيشتر و همكاري و همفكري گسترده‌تري با بزرگان دنياي ‌‌IT باشد. آزادي نرم‌افزاري و همزيستي با پروژه دبيان دو بال پرواز اوبونتو هستند كه اگر بتواند هميشه آن‌ها را همراه خود داشته باشد، ديري نخواهد پاييد كه آن را روي هر سيستم روميزي مي‌يابيم. ‌

10قابليت ويژه اوبونتو

ابزارهاي شبكه
توزيع اوبونتو شامل ابزارهاي گرافيكي ساده و عمومي شبكه مانند finger ،netstat ،traceroute ،‌ping و ‌whois است. اين ابزارها را مي‌توان از مسير ‌‌Applications>System Tools>Network Tools اجرانمود. اين ابزارها مخصوص كاربران عمومي و روميزي و با هدف آسان كردن كار با ابزارهاي شبكه طراحي شده‌اند‌. كافي است شماره ‌‌IP خود را به اين ابزارها بدهيد تا خروجي و اطلاعات مورد نياز را دريافت كنيد.

‌ ‌ابزار Device Database Submission
اين ابزار را فقط در توزيع اوبونتو خواهيد يافت. فرض كنيد توزيع اوبونتو را روي سيستم خود نصب‌نموده و متوجه شده‌ايد كه كارت صدا يا كارت شبكه شما شناسايي نشده است. با كمك اين ابزار مي‌توانيد اين موضوع را به گروه توسعه‌دهنده اوبونتو گزارش‌دهيد و مطمئن شويد كه در نسخه آينده اين توزيع، اين مشكل برطرف خواهد شد. در حقيقت اين ابزار براي ارسال وضعيت سازگاري سخت‌افزار با توزيع اوبونتو كاربرد دارد و حتي در صورتي كه تمامي سخت‌افزار سيستم شناسايي شوند، باز مي‌توان با ارسال يك گزارش، توسعه‌دهند‌گان اوبونتو را از اين امر مطلع‌نمود. اين ابزار از مسير Device Database اوبونتو <‌‌Applications>System Tools قابل دسترسي است. ‌

GParted؛ ابزار پارتيشن‌بندي
‌GParted يك ابزار گرافيكي براي مديريت پارتيشن‌هاي سيستم است كه همراه با توزيع اوبونتو ارائه شده است. با استفاده از اين ابزار مي‌توان به آساني يك پارتيشن را ساخت، تغيير اندازه داد و فرمت‌بندي‌نمود. با چند كليك در‌GParted مي‌توانيد اطلاعاتي از هاردديسك خود مانند وضعيت پارتيشن‌ها، مدل آن‌ها، سكتور و سيلندر شروع و خاتمه پارتيشن به‌دست بياوريد. براي اين منظور از منوي ‌‌View اين برنامه، گزينه ‌‌Hard disk Information را انتخاب نماييد. ‌‌GParted فرمت‌هاي گسترده‌اي از سيستم‌فايل‌هاي مختلف را پشتيباني مي‌نمايد و حتي مي‌توانيد پارتيشن‌هايي با فرمت ‌NTFS بسازيد. گزينه ‌‌Convert to از منوي ‌‌Partition براي اين منظور استفاده مي‌شود.

ابزار‌Add Applications
بسياري از كاربران ويندوز، هنگامي كه به لينوكس كوچ مي‌كنند، براي نصب و حذف برنامه‌هاي كاربردي و در كل مديريت برنامه‌ها با مشكل مواجه هستند. اين مشكل در اوبانتو، با ابزار‌ ‌Add Applications برطرف شده‌است. اين ابزار جايگزين مناسبي براي ابزار تحت خط فرمان‌ ‌Apt-Get در محيط ‌‌Gnome است. اين قابليت در توزيع اوبونتو نهفته است كه بتوان به صورت آنلاين از مخازن بسته‌هاي نرم‌افزاري پروژه دبيان استفاده نمود و بسته‌هاي برنامه‌هاي كاربردي مورد نياز خود را نصب يا بروزرساني كرد.

قابليت ديگر اين ابزار، استفاده از برنامه‌هاي توزيع‌هاي ديگر پروژه اوبونتو است. براي مثال مي‌توانيد فايل ‌Imageتوزيع‌ ‌Kubuntu را از اينترنت دانلود و سپس روي سي‌دي رايت كنيد. در ادامه براي افزودن برنامه‌هاي‌ ‌Kubuntu به برنامه‌هاي اوبانتو، از منوي ‌settings‌ گزينه‌ ‌Repositories را انتخاب و كليد‌‌‌"Add CD" ‌را فشار دهيد. اكنون با يك كليك مي‌توانيد برنامه‌هاي محيط‌ ‌KDE را روي اوبونتو نصب نماييد.

‌ ‌ابزار‌Device Manager
اين ابزار نيز يكي از قابليت‌هاي منحصر به‌فرد اين توزيع است كه
از مسير ‌System>Administration>DeviceManager قابل‌دسترسي است.
از اين بخش مي‌توانيد اطلاعات مفيدي درباره قسمت‌هاي مختلفي از سيستم مانند مدل ريزپردازنده، كارت صدا، حافظه، ماوس به‌دست بياوريد.


مديريت سرويس‌ها
‌Services Settings يك ابزار گرافيكي ساده و كاربرپسند براي راه‌اندازي و مديريت‌ سرويس‌هاي سيستم است. در زمان نصب اوبونتو، بسياري از دايمون‌هاي مورد نياز شما نصب و اجرا خواهند شد. اما گاهي نيازمند اجرا و مديريت سرويس‌هايي مانند ‌‌Cups براي چاپگر، ‌NFS براي اشتراك فايل و ‌‌PCMCIA براي كامپيوترهاي همراه خواهيد بود. ‌Services Settings يك ابزار كاربردي براي اجرا يا توقف و مديريت دايمون و سرويس‌هاي فعال لينوكس است. ‌


مديريت كاربران و گروه‌ها
بخش‌‌Users Groups اوبونتو امكان تعريف و مديريت آسان كاربران و گروه‌ها را فراهم مي‌كند و رابط گرافيكي و قابليت‌هايي مانند ‌‌User Privileges براي كنترل دسترسي كاربران به منابعي مانند فلاپي درايو، مودم، سي‌دي، دسترسي به اينترنت و منابع اشتراكي سيستم، اين بخش را به يك قابليت ويژه توزيع اوبونتو تبديل نموده است. ‌


تنظيمات شبكه
ابزار ‌ ‌Network Setting به كاربران كمك مي‌كند به آساني كارت شبكه و مودم را نصب و پيكربندي كنند. فقط با يك كليك مي‌توانيد اين وسايل ارتباطي را فعال يا غير فعال نماييد و يا به سادگي براي كامپيوتر خود‌ ‌Hostname و‌ ‌DNS Name تعريف نماييد. در توزيع‌هاي ديگر لينوكس اين قابليت به صورت مفصلي وجود دارد كه باعث سر در گمي كاربر مي‌شود.


‌مديريت نشست‌ها با ابزار ‌ease
‌ease يكي از ابزارهاي جالب توزيع اوبونتو است كه از مسير ‌‌System>Preferences>Sessions قابل اجراست و به شما امكان اجراي هر برنامه در هنگام ورود به سيستم را مي‌دهد. براي مثال ممكن است كه علا‌قه داشته باشيد به صورت دائم از برنامه ويرايشگر ‌Tomboy استفاده نماييد و در مواقع غير ضروري اين برنامه در ‌‌System Tray مستقر شود. براي اين منظور، پس از اجراي ‌‌ease از برگه ‌Startup Programs مي‌توانيد اين برنامه را به فهرست برنامه‌هاي قابل اجرا در هنگام ورود به سيستم اضافه نماييد.


‌رابط نصب ‌‌Debian Installer
رابط نصب توزيع اوبونتو گرافيكي نيست. پيكربندي و ساختار بسيار ساده‌اي دارد و كاربر با آن احساس آشنايي خواهد كرد. در هنگام نصب، اين قابليت براي كاربران فراهم شده است كه با استفاده از فهرست مراحل نصب، از يك مرحله به مرحله ديگري سوييچ نمايند و يا به يك مرحله عقب‌تر برگردند. ابزار پارتيشن‌بندي ارائه شده در اين رابط نصب نيز، يكي از آسان‌ترين و كاربردي‌ترين ابزارهاي پارتيشن‌بندي در ميان توزيع‌هاي لينوكس است.


‌10 سايت مشهور توزيع اوبونتو
‌منابع آنلاين و سايت‌هاي بسيار زيادي روي وب با موضوع توزيع لينوكس اوبونتو وجود دارند كه با يك جستجوي ساده، آن‌ها را خواهيد يافت. اما قطعاً همه‌ آن‌ها نمي‌توانند راهنما و منبع كاربردي مناسبي براي شما باشند و اطلاعات مفيد و سودمندي را در اختيارتان قرار دهند. در زير نگاهي به مشهورترين و عمومي‌ترين وب سايت‌هاي اوبونتو مي‌اندازيم: ‌

1‌- ‌www.ubuntulinux.org
يك سايت تخصصي توزيع اوبونتو كه طرفداران و مشتاقان اوبونتو آن را به محفلي براي گشت‌وگذار در تمامي موضوعات مرتبط با اين توزيع تبديل كرده‌اند. در اين سايت مي‌توانيد آخرين اخبار مربوط به اوبانتو، بسته‌هاي نرم‌افزاري را براي نسخه‌هاي مختلف دريافت نماييد.

‌2-‌www.help.ubuntu.com‌
اين سايت به طور اختصاصي به ارائه اسناد راهنماي كاربردي مورد استفاده توسعه‌دهندگان و مديران توزيع لينوكس اوبونتو مي‌پردازد. اين سايت، اولين مرجع كاربران براي رفع مشكلات خود است. اگر از اين سايت بازديد نموديد، فراموش‌نكنيد كه از بخش‌‌ FAQ Section اين سايت هم ديدن نماييد.

3- ‌www.wiki.ubuntu.com
اين سايت بخشي از پروژه اصلي اوبونتو است كه با فرمت سايت‌هاي ‌Wiki پياده‌سازي شده است. يك سايت ويكي امكان ويرايش و توسعه سايت را براي هر كاربري فراهم مي‌كند. در سايت ويكي اوبونتو مي‌توانيد اطلاعات ارزشمندي در زمينه پيكربندي اين توزيع بيابيد. در اولين مراجعه خود به اين سايت به صفحات راهنماي ‌‌Help Contents مراجعه كنيد تا با محيط و ساختار سايت زودتر انس بگيريد. يك بخش جذاب اين سايت بخش ‌‌Restricted Formats است كه مي‌توانيد در آن ترفندهاي بسيار زيبا و كاربردي براي كار با فرمت‌هاي اختصاصي اوبونتو را پيدا كنيد.

‌4‌- ‌‌www.ubuntuforums.org
يكي از فعال‌ترين انجمن‌هاي توزيع اوبونتو كه مي‌توانيد جواب سؤال يا مشكل خود را در اندك زماني دريافت‌كنيد. براي استفاده از اين سايت، در ابتدا نياز به ثبت‌نام داريد. اگر از موتور جستجوي اين سايت استفاده‌كنيد، به منابع فراواني از اطلاعات دست خواهيد يافت كه هر كدام همراه با چندين راهكار و لينك منابع پيشنهادي هستند.

‌5- ‌‌www.ubuntuguide.org
پروژه اوبونتو به صورت رسمي اين سايت راهنما را اداره نمي‌كند و آن را توسعه‌نمي‌دهد. اما مي‌توان ادعا كرد يكي از بهترين منابع آنلاين براي يافتن جواب و برطرف‌كردن مشكلات، كار با اين توزيع است. در اين سايت ‌How To ‌هاي عمومي بسياري در موضوعات متنوعي ارائه شده است؛ هر چند ممكن است بسياري از آن‌ها قديمي شده و براي شما كاربردي نداشته باشند. با اين حال اين سايت به طور كلي، يكي از بهترين منابع مورد استفاده است.

6‌- ‌‌www.doc.gwos.org
اين سايت، شامل اسناد راهنما در تمامي زمينه‌هاي مورد علاقه كاربران اوبونتو است و مديران سايت ‌‌ubuntuforums.org آن را اداره مي‌كنند. در اين سايت اطلاعات به صورت ساختاريافته و طبقه‌بندي در دسترس مي‌باشند. يكي از محبوب‌ترين بخش‌هاي اين سايت، صفحه‌ Hardware Compatibility Guide‌ است.

‌7-‌www.ubuntuBlog‌اين سايت يكي از بهترين وبلاگ‌هايي كه هواداران توزيع اوبونتو آن را اداره‌مي‌كنند. در اين سايت مي‌توانيد آخرين اخبار توزيع اوبونتو را پيگيري نماييد و علاوه بر لينك مشهورترين و عمومي‌ترين مرتبط با موضوعات مختلف، نظرات و تجربيات نويسنده‌هاي وبلاگ را درباره اين توزيع مطالعه كنيد.

‌8-‌www.fridge.ubuntu.com‌
اين منبع آنلاين پايگاه اطلاعاتي راجع به جامعه اوبونتو مانند اخبار، كمك‌هاي غيرانتفاعي، گزارش‌ فعاليت‌هاي درون جامعه و انجمن‌هاي فعال در اين زمينه، تيم‌هاي همكار و مطالب رسمي پر اهميت است. با افزودن نام خود به فهرست اين سايت مي‌توانيد از هر آنچه كه در جهان اوبونتو اتفاق مي‌افتد باخبر شويد.

9- ( Atomatix ( http://ubuntuforums.org/showthread.phpt=66563
راي استفاده از اسكريپت‌هاي بروزرساني، رفع عيب، توسعه و اجراي پروسه‌هاي اوبونتو. در اين سايت مي‌توانيد فايل‌هاي اسكريپتي در زمينه‌هاي گوناگوني مانند ‌MP3،WMV،quick time ،‌‌encrypte DVD File براي توزيع اوبونتو دانلود و استفاده نماييد. البته اين مخزن به صورت گسترده پشتيباني و بروز نمي‌شود.
10- http://robotgeek.org/blog/easybreezy ) Easy Breezy )‌
با استفاده از اسكريپت‌هاي ارائه شده در اين سايت، مي‌توانيد به صورت خودكار بسياري از كارهاي خود را با توزيع لينوكس ‌‌Breezy v5.10 اوبونتو‌ انجام‌دهيد. اين سايت بدون هيچ ادعا و مبالغه‌اي يك مخزن ارزشمند براي كاربران و علاقه‌مندان اوبونتو است كه باعث صرفه‌جويي در زمان و دستيابي سريع به خروجي‌هاي پروژه بزرگ و گسترده اوبونتو مي‌شود

منبع : www.shabakeh-mag.com
 

sahebgharan

عضو جدید
دريافت Ubuntu به صورت مجاني ...

دريافت Ubuntu به صورت مجاني ...

تو سايت رسمي Ubuntu مي تونيد به صورت مجاني Ubuntu سفارش بديد .....

 

sahebgharan

عضو جدید
نصب اوبونتو بر روی حافظه ی فلش !!!

نصب اوبونتو بر روی حافظه ی فلش !!!

USB Ubuntu 8.04 Persistent install from Linux without using a CDROM. This tutorial will enable a user to install Ubuntu 8.04 Hardy Heron to a USB flash drive via a running (Ubuntu) Linux environment. The persistence feature is being utilized to allow the user to save and restore changes on subsequent boots. If you already have a working Ubuntu Linux installation on your PC and do not wish to use or your system does not have a CD drive, this tutorial is for you.


Prerequisites for installing Ubuntu 8.04 to a flash drive:

Working Linux environment (we used a local Ubuntu installation)
Established internet connection
1GB or larger USB flash drive
How to install Ubuntu 8.04 to a USB flash drive from Linux:

Insert a 1GB or larger USB flash drive (2GB+ recommended)
Open a terminal and type sudo su
As one line, type wget releases.ubuntu.com/releases/8.04/ubuntu-8.04-desktop-i386.iso
Type mount -o loop -tiso9660 ubuntu*.iso /cdrom
Type fdisk -l to list available drives/partitions (note which device is your flash drive I.E. /dev/sdb). Throughout this tutorial, replace all instances of x with your flash drive letter. For example, if your flash drive is sdb, replace x with b.
Type umount /dev/sdx1
Type fdisk /dev/sdx
type p to show the existing partition and d to delete it
type p again to show any remaining partitions (if partitions exist, repeat the previous step)
type n to make a new partition
type p for primary partition
type 1 to make this the first partition
hit enter to use the default 1st cylinder
type +750M to set the partition size
type a to make this partition active
type 1 to select partition 1
type t to change the partition filesystem
type 6 to select the fat16 file system
type n to make another new partition
type p for primary partition
type 2 to make this the second partition
hit enter to use the default cylinder
hit enter again to use the default last cylinder
type w to write the new partition table
Type umount /dev/sdx1 to unmount the partition
Type mkfs.vfat -F 16 -n ubuntu8 /dev/sdx1 to format the first partition
Type umount /dev/sdx2 to ensure the partition is unmounted
Type mkfs.ext2 -b 4096 -L casper-rw /dev/sdx2 to format the second partition
Remove and re-insert your flash drive (if prompted that a new medium has been detected, select to open in a new window and click ok)
Back at the terminal, type sudo apt-get install syslinux mtools
Type syslinux -sf /dev/sdx1
Type cd /cdrom
Type cp -rfv casper dists install pics pool preseed .disk isolinux/* md5sum.txt README.diskdefines install/mt86plus /media/ubuntu8
Type cd /media/ubuntu8
Type wget pendrivelinux.com/downloads/u8/syslinux.cfg
Type cd casper
Type rm initrd.gz
Type wget pendrivelinux.com/downloads/u8/initrd.gz
Reboot your computer and set your system BIOS boot priority to boot from the USB stick.
You should be able to boot Ubuntu 8.04 from the memory stick and by default it should save your changes, restoring them on subsequent boots.​

منبع :​
 
بالا