مهندسی فناوری اطلاعات چیست؟

moda

عضو جدید
مهندسی فناوری اطلاعات چیست؟


برگرفته از: www.iritn.com

توسط: امیرحسین آشنا - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی





1- مقدمه :
از ابتدای دهه 1380 با اوج گرفتن مباحث مربوط به سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در ایران، دانشگاههای کشور در صدد برآمدند تا دوره های مختلف تحصیلی را در این رشته ها برگزار نمایند. این خواسته با تصویب رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد به تحقق پیوست. در این مقاله سعی بر آن خواهیم داشت تا با مراجعه به سرفصلهای یکی از این رشته ها و نگاهی به گذشت دو سال از شروع این رشته ها در ایران و همچنین اهداف فناوری اطلاعات در ایران بررسی کنیم که آیا این رشته ها با دروس خود و همچنین توانایی های دانشگاهی ما چه محصولاتی را پدید خواهند آورد؟ و آیا این محصولات مشکلات جامعه ما را حل خواهند نمود؟
2- فناوری اطلاعات چیست؟
Information Technology یک واژه نسبتاً جدید است و شاید جایگزین مناسب و خوبی نباشد که به زبان انگلیسی اضافه شده است. مترادف آن در فرانسه Informatique و در روسی Informatika می باشد.
برای بسیاری از مردم، فناوری اطلاعات مترادف با یک فناوری جدید است که از وسایل دارای ریز پردازنده استفاده می کند. مانند: ریزکامپیوترها، تجهیزات اتوماتیک، واژه پردازها و غیره . اما استفاده از دست ساخته های بشر برای گردآوری، تولید، ارتباطات، ثبت و ضبط، بازآرایی و استخراج اطلاعات به زمانی فراتر از زمان حاضر باز می گردد. برای حرفه ای ها، به معنای معرفی یک دوره جدید است. فناوری اطلاعات، اندیشه ای است برای آنکه اصول، رویه و واژگان کار با اطلاعات می تواند در یک الگوی سیستماتیک متحد رفتار کنند. بدبینان ممکن است بگویند که واژه فناوری اطلاعات فقط تلاش می کند که برخی از پیشرفتهای هدفمند تجاری الکترونیک و حرکات هدفمند سیاسی برای کنترل دستیابی به اطلاعات را ارزشمند سازد.
حقیقت پشت این رفتار هر چه باشد، برای آنکه فناوری اطلاعات بتواند به عنوان یک فناوری یعنی کاربرد یک علم کاربردی باشد، باید دانش شناخته شده ای از اطلاعات وجود داشته باشد. البته واژه علم اطلاعات بکار رفته و مورد استفاده قرار گرفته است و به شاخه ای از تقسیمات کتابداری با بازیابی اتوماتیک اسناد چاپی اطلاق شده است. اما با توجه به کلیه جوانب کار با اطلاعات، محدودیت های بسیار زیادی در این شاخه نوظهور از فناوری موجود است. بیان مناسب آن است که شخص باید به دانش فراوری سیستمهای الکترونیکی و علوم کامپیوتر چنان بنگرد که به تولیدات همگرای آنها صورت مشخصی بدهد.
در هر دو علم بدبینانی وجود دارند و این بدبینی هنگامی از بین خواهد رفت که علم اطلاعات به یک بلوغی برسد که بتوان آن را فناوری اطلاعات نامید. ما نباید برای این منظور در این مرحله فرمول دقیق و جامعی ارائه کنیم بلکه باید بیشتر تلاش شود که با مثالها توضیح داده شود و در بخشهای اصلی و اساسی شرح و بسط داده شود. مباحثی که بطور جاری، در زیر چتر فناوری اطلاعات قالب بندی می شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

moda

عضو جدید
ادامه

ادامه

3- رشته مهندسی فناوری اطلاعات:
در مقدمه سرفصل دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات چنین آمده است که :
" در اجرای اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلا انکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه مباحث فنون کامپیوتر و شبکه های اطلاعاتی و همچنین مدیریت، دوره کارشناسی فناوری اطلاعات تدوین می گردد."
همچنین در همان جزوه اهداف دوره، تربیت کارشناسانی ذکر شده است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی و نگهداری سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی، استفاده و انتقال اطلاعات تبحر لازم را داشته باشند و نقش و توانایی آنها به شرح زیر خواهد بود:
1- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
2- جمع آوری، سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات
3- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند: پست فارسی، ابزار جستجوی اطلاعات فارسی، گفتگوی فارسی و ...
4- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
5- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات
6- مطالعه و بررسی سیستمهای نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده اطلاعات مانند: سیستمهای عامل، سیستمهای بانک اطلاعاتی و ...
7- مطالعه و شناسایی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی

در ضرورت و اهمیت دوره نیز چنین آمده است :
1- حجم عظیم اطلاعات و عدم امکان جمع آوری ، سازماندهی، انتقال و استفاده آنها به شیوه های سنتی
2- نقش سرعت، دقت و صحت اطلاعات در مدیریت و عدم امکان تامین آنها بدون استفاده از تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت.
3- نفوذ روزافزون تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی در جوامع بشری و لزوم ارتباط آنها به منظور اطلاع رسانی سریع.
4- لزوم همگامی با جوامع بشری و استفاده از امکانات روز
در یک نگاه کلی به عناوین زیبای فوق و همچنین دروس طراحی شده برای دوره براحتی خواهیم فهمید که محصولات این دوره، اقیانوسهایی به عمق یک سانتی متر خواهند بود که حتی توانایی حداقل در بعضی موارد بالا را ندارند. تناقض فوق از آنجا ناشی می شود که طراحان رشته بر خلاف تعریف جهانی و استاندارد فناوری اطلاعات به عنوان یک اندیشه و باور، آن را ابزار اندیشیده و آنهم فقط یک ابزار بنام کامپیوتر.

جدا از دروس عمومی که طبق قوانین باید در تمامی رشته ها باشد، در دروس پایه این رشته: دروس ریاضی عمومی 1 و2_ معادلات دیفرانسیل _ آمار و احتمالات کاربردی _ کار گاه عمومی و فیزیک 1 و2 به چشم می خورد.
ما چه حد ریاضیات از دانشجویان این رشته انتظار داریم. دید سنتی به وجود دروس ریاضی عمومی در تمامی رشته های مهندسی بدون توجه به نیاز آن رشته به این دروس نشأت گرفته از تفکر دهه 1960 آمریکاست که ما را بر آن داشته است که در تدوین رشته های جدید در سال 2000 نیز همان تفکر را پیگیری کنیم. در سر فصلهای بسیاری از دانشگاههای دنیا می بینیم که در کل سه یا چهار سال تحصیل دوره کارشناسی ، یک یا دو درس با نام " ریاضی کاربرد در مهندسی فناوری اطلاعات" که شامل : توابع یک و چند متغیره، حد، مشتق، انتگرال، جبر خطی، منطق، گراف، درخت، آمار و احتمال و ... است دارد. به عقیده نگارنده چنین درس 4 یا 6 واحدی به مراتب کاربردی تر و مورد استفاده تر از 15 واحد از 5 درس ریاضی است که دانشجو را در سال اول به خود مشغول می دارد. یا در رشته مهندسی فناوری اطلاعات چه لزومی به ارائه درس فیزیک 1 که به مباحث مکانیک می پردازد وجود دارد و بدون ارتباط با درس فیزیک 2 که به مباحث الکتریسیته می پردازد و برای این رشته موردنیاز، پیش نیاز است. بدیهی است که این دروس نه چندان مورد نیاز باعث می شود که مانند تمامی رشته های مهندسی که طراحی آنها به اوایل دهه 1360 بر می گردد، دانشجویان به جای پرداختن به مباحث اصلی رشته خود به دنبال خواندن دروسی باشند که به آنها نیاز جدی در ادامه نخواهند داشت و از رشته و دانشگاه زده می شوند که خود جای بحث مفصل دیگری خواهد داشت. البته جای خوشبختی است که نسبت به درس مهندسی نرم افزار، درس ریاضی مهندسی حذف شده است.
 

moda

عضو جدید
ادامه

ادامه

در بخش دروس اصلی، 90% درس ها را دروس رشته مهندسی نرم افزار تشکیل می دهد با این تصور که کار اصلی فارغ التحصیلان با کامپیوتر است و این نشات گرفته از همان تفکر ابزاری به فناوری اطلاعات است نه اندیشه ای. به کامپیوتر به عنوان یک ابزار فناوری اطلاعات نگاه نشده بلکه به عنوان خود فناوری اطلاعات نگاه شده است. جالب آنست که در موضوعات درس مبانی کامپیوتر و برنامه سازی به تدریس زبان پاسکال اشاره شده است که سالهاست از رده خارج شده است. و جالبتر آنکه خود دانشگاههای طراح، در این درس زبان جاوا که یک زبان oop است و بسیار برای این رشته مفید است را تدریس می کنند. اگر بپذیریم نقش سخت افزار نیز در فناوری اطلاعات مهم است، از مجموع 61 واحد دروس اصلی رشته، فقط 15 واحد را دروس سخت افزاری تشکیل می دهند و در بین آنها درسی بنام مبانی الکترونیک دیجیتال دیده می شود که به عقیده اهل فن، مباحثی که در این درس گنجانیده شده است ( از مشخصات عملی مدارات دیجیتال تا cmos) حدود 12 واحد رشته مهندسی الکترونیک و 8 واحد رشته مهندسی نرم افزار است که طبیعتاً تدریس همه این مباحث در یک نیمسال اولاً امکان پذیر نیست ثانیاً در صورت تدریس این موارد به مانند نک زدن گنجشک خواهد بود و به همان مبحث اقیانوسی به عمق یک سانتی متر باز می گردیم.
در دروس اصلی به درس اصول و مبانی مدیریت و همچنین درس رفتار سازمانی برخورد می کنیم که باز شامل حدود 15 واحد رشته های مدیریت است ( سازمان_ منابع انسانی_ مالی_ بازاریابی_ رفتارسازمانی) که باز هم بدیهی است که استاد و دانشجو در این دروس، در کلاف سردر گمی گرفتار خواهند آمد که هر مبحث را آغاز و بدون پایان به مبحث دیگر خواهند پرداخت. جالب است در کلیه درس های این رشته به درسی مانند تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) که موضوعیت اصلی رشته می باشد بر نمی خوریم.دانشجو در این رشته یاد نمی گیرد که اگر در سیستمی می خواهد اندیشه فناوری اطلاعات را پیاده سازد باید آن را بشناسد و سپس دسترسی به اطلاعات را آسان سازد.
در دروس تخصصی رشته بدون آنکه دانشجو مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی را بداند، یک راست به سراغ بحث کنترل پروژه فناوری اطلاعات رفته و بدون دانستن مفاهیم مدیریت استراتژیک یک راست به بحث مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات می پردازد که البته با مراجعه به مباحث و کتب مرجع معرفی شده ، متوجه می شویم که منظور استراتژیها در فناوری اطلاعات بوده که به مدیریت استراتیک تغییر نام داده است. در ذیل درسی بنام مهندسی فناوری اطلاعات 2 به بحث اخلاق کامپیوتری می پردازد که گرچه لازم است اما دانشجو با این نام درس و مباحث ذیل آن چه تعبیری خواهد داشت، بماند. در کل رشته از آشنایی دانشجویان با سیستم عامل XML ,UNIX,LINUX که احتیاج روزمره آنانست خبری نیست. گذشته از آنکه جای دروسی مانند e-Learning وGovernment e- و ... در این مباحث خالیست که البته درسی بدون سرفصل و مرجع به نام مباحث نو در فناوری اطلاعات صفحه سفیدی را در سرفصل به خود اختصاص داده است.

4- وضعیت دانشگاهها:
با نگاهی به دانشگاههای مجری رشته متوجه خواهیم شد که رشته معمولاً در دانشکده های کامپیوتر ارائه می گردد و دانشکده خاص یا حتی درون دانشکده، دپارتمان خاص خود را ندارد. و جدا از کمبودهای مکانی، این از آنجا ناشی می شود که به این تصور نرسیده ایم که رشته ترکیبی از کامپیوتر، مدیریت و اطلاع رسانی است و این رشته، یک رشته نیست.
گذشته از این، وضعیت اساتید در این رشته نیزجای بحث دارد. همانطور که اشاره شد، رشته فناوری اطلاعات میان رشته ای بوده و یک رشته خالص نیست. متاسفانه قبل از راه اندازی رشته، به این حقیقت که لازمست ما در این رشته، اساتیدی میان رشته ای داشته ای داشته باشیم توجهی نشده است. مثلاً در درس تجارت الکترونیک لازمست استادی داشته باشیم که اقتصاد بداند، بازاریابی بداند، کامپیوتر بداند، با پروتکل های اینترنت و امنیت آشنا باشد. حال در کل جامعه ایران چند نفر برای تدریس چنین درسی داریم؟ ما همیشه در طراحی رشته های میان رشته ای، ترکیب موضوعات را به دانشجو واگذاشته ایم. درس های متنوع از رشته های مختلف را طراحی کرده ایم و اساتیدی متبحر در هریک از رشته ها را به کلاس فرستاده ایم و از دانشجو خواسته ایم خودش مباحث را ترکیب کند و رشته اش را بدست آورد که این مطلب در رشته فناوری اطلاعات ما را به ترکستان خواهد برد. در طراحی دروس هم همین امر مشاهده می شود. درس های گسسته از سه رشته طراحی کرده ایم اما از دروس ترکیبی به ندرت استفاده کرده ایم، چون استاد ترکیبی نداریم . جالب آنست که بر حسب دانسته های استادمان درس طراحی کرده ایم نه بر حسب نیاز دانشجویمان. و با این طراحی انتظار هم نداریم تا دانشجویان ترکیبی هم داشته باشیم. دانشجویان از هر مطلب چیزی می دانند اما در حقیقت خاصیتی کاربردی ندارند چون ترکیبی درس نخوانده اند. بجای آنکه ابتدا تعدادی از اساتید را برای دوره های تخصصی ترکیبی مانند: تجارت الکترونیک_ آموزش الکترونیک و ... به خارج اعزام کرده و سپس رشته را راه اندازی کنیم، خیال خود را راحت کرده و دروس گسسته طراحی کرده ایم و در واقع صورت مساله را پاک کرده ایم.
متاسفانه در کشورمان همیشه برنامه ای را اجرا کرده ایم و سپس به دنبال نیازهای اجرایی آن گشته ایم. برای رشته ، استاد، کتاب، مقاله و ... تهیه نکرده ایم و رشته را راه اندازی کرده ایم.
 

moda

عضو جدید
ادامه

ادامه

5- سخن آخر:
ممکن است بسیاری از صاحبنظران با عقاید نگارنده موافق نباشند، که نظر همگان محترم می باشد. اما در کشور ما پروژه های فناوری اطلاعات به زودی غیر قابل شمارش خواهند شد و توانایی متخصصان داخلی برای انجام آنها لازم است.امروزه اکثر پروژه های فناوری توسط مهندسین کامپیوتر و در بعضی موارد مهندسین برق و همچنین متخصصان رشته های دیگر که به طور تجربی مباحث مربوط به شبکه را فرا گرفته اند انجام می شود. هیچکدام از این گروهها، سیستم را نمی شناسند، بهینه سازی نمی دانند، از علوم اطلاع رسانی و تکنیکهای اطلاعاتی ، تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاع رسانی خبر ندارند. و چون در کشور ما هم فرهنگ کار تیمی جا نیافتاده و تیمی از متخصصین مختلف را برای یک پروژه گردهم جمع نمی کنیم و اگر جمع کنیم، آنها باهم نمی توانند کار کنند، ما به متخصصین ترکیبی نیاز داریم. متخصصینی که از پس پروژه های سنگین فناوری اطلاعات برآمده و نیاز ما به بیگانگان را قطع کنند. اما به عقیده نگارنده متاسفانه رشته ای طراحی کرده ایم که نیازهای جامعه را برآورده نساخته و نیمه مهندسان کامپیوتری تحویل می دهد که از مدیریت چیزهایی شنیده اند. علاقمندان بجای آنکه در دانشگاه مباحث را فرا گیرند و در کلاسهای آموزشی خارج از دانشگاه تدریس کنند، مطالب را از کلاسهای آموزشگاههای خارج از دانشگاه فرا گرفته و در پروژه های دانشگاهی بکار می بندند، که جای بسی تاسف دارد.
شاید لازم باشد دانشگاهیان با توجه به نیازهای آتی جامعه و با مراجعه به رشته های مرتبط در خارج کشور، بدون توجه به آنکه استاد آن درس موجود است یانه، برنامه جامعی را بریزند سپس اساتید موردنیاز را تهیه کنند. که در صورت موجود نبودن، با بورس و اعزام به دوره های تخصصی کوتاه و بلند مدت این امر را امکان پذیر سازند.
ما احتیاج به متخصصانی داریم که فناوری را در سیستمهای اطلاعاتی طراحی کنند و لزوماً این فناوری، کامپیوتری کردن سیستم نیست.


منابع :
1- مقدمه ای بر فناوری اطلاعات _ پیتر زورکوسزی، نیکولاس هیپ_ ترجمه : امیرحسین آشنا_1383_ در دست چاپ
2- جزوه مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات _ شورای عالی برنامه ریزی_ 1381
 

moongirl

عضو جدید
لغت فناوری اطلاعات یا همان information technology به این صورت ترجمه شده است:
information technology (IT): The study or use of electronic equment especially computers for collecting sorting and sending out information
 

moongirl

عضو جدید
از ابتدای دهه 1380 با اوج گرفتن مباحث مربوط به سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در ایران، دانشگاههای کشور در صدد برآمدند تا وره های مختلف تحصیلی را در این رشته ها برگزار نمایند. این خواسته با تصویب رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و رشته مدیریت فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد به تحقق پیوست.​

 

moongirl

عضو جدید
فناوری اطلاعات چیست؟
Information Technology
یک واژه نسبتاً جدید است و شاید جایگزین مناسب و خوبی نباشد که به زبان انگلیسی اضافه شده است. مترادف آن
در فرانسه Informatique و در روسی Informatika می باشد. برای بسیاری از مردم، فناوری اطلاعات مترادف با یک فناوری جدید است که از وسایل دارای ریز پردازنده استفاده می کند. مانند: ریزکامپیوترها، تجهیزات اتوماتیک، واژه پردازها و غیره . اما استفاده از دست ساخته های بشر برای گردآوری، تولید، ارتباطات، ثبت و ضبط، بازآرایی و استخراج اطلاعات به زمانی فراتر از زمان حاضر باز می گردد. برای حرفه ای ها، به معنای معرفی یک دوره جدید است. فناوری اطلاعات، اندیشه ای است برای آنکه اصول، رویه و واژگان کار با اطلاعات می تواند در یک الگوی سیستماتیک متحد رفتار کنند. بدبینان ممکن است بگویند که واژه فناوری اطلاعات فقط تلاش می کند که برخی از پیشرفتهای هدفمند تجاری الکترونیک و حرکات هدفمند سیاسی برای کنترل دستیابی به اطلاعات را ارزشمند سازد. حقیقت پشت این رفتار هر چه باشد، برای آنکه فناوری اطلاعات بتواند به عنوان یک فناوری یعنی کاربرد یک علم کاربردی باشد، باید دانش شناخته شده ای از اطلاعات وجود داشته باشد. لبته واژه علم اطلاعات بکار رفته و مورد استفاده قرار گرفته است و به شاخه ای از تقسیمات کتابداری با بازیابی اتوماتیک اسناد چاپی اطلاق شده ست. اما با توجه به کلیه جوانب کار با اطلاعات، محدودیت های بسیار زیادی در این شاخه نوظهور از فناوری موجود است. بیان مناسب آن ست که شخص باید به دانش فراوری سیستمهای الکترونیکی و علوم کامپیوتر چنان بنگرد که به تولیدات همگرای آنها صورت مشخصی بدهد. در هر دو علم بدبینانی وجود دارند و این بدبینی هنگامی از بین خواهد رفت که علم اطلاعات به یک بلوغی برسد که بتوان آن را فناوری اطلاعات نامید. ما نباید برای این منظور در این مرحله فرمول دقیق و جامعی ارائه کنیم بلکه باید بیشتر تلاش شود که با مثالها توضیح داده شود و در بخشهای اصلی و اساسی شرح و بسط داده شود. مباحثی که بطور جاری، در زیر چتر فناوری اطلاعات قالب بندی می شوند.

 

moongirl

عضو جدید
رشته مهندسی فناوری اطلاعات:
در مقدمه سرفصل دروس رشته مهندسی فناوری اطلاعات چنین آمده است که : " در اجرای اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلا انکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه مباحث فنون کامپیوتر و شبکه های اطلاعاتی و همچنین مدیریت، دوره کارشناسی فناوری اطلاعات تدوین می گردد." همچنین در همان جزوه اهداف دوره، تربیت کارشناسانی ذکر شده است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی و نگهداری سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی، استفاده و انتقال اطلاعات تبحر لازم را داشته باشند و نقش و توانایی آنها به شرح زیر خواهد بود: 1
- مطالعه، بررسی و امکان نجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز
2- جمع آوری، سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات
3- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند: پست فارسی، ابزار جستجوی اطلاعات فارسی، گفتگوی فارسی و
... 4- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی
5- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب
برای انتقال اطلاعات
6-
مطالعه و بررسی سیستمهای نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده اطلاعات مانند: سیستمهای عامل، سیستمهای بانک اطلاعاتی و ...
7-
مطالعه و شناسایی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی
در ضرورت و اهمیت دوره نیز چنین آمده است :
1-
حجم عظیم اطلاعات و عدم امکان جمع آوری ، سازماندهی، انتقال و استفاده آنها به شیوه های سنتی
2-
نقش سرعت، دقت و صحت اطلاعات در مدیریت و عدم امکان تامین آنها بدون استفاده از تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت.
3-
نفوذ روزافزون تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی در جوامع بشری و لزوم ارتباط آنها به منظور اطلاع رسانی سریع.
4-
لزوم همگامی با جوامع بشری و استفاده از امکانات روز در یک نگاه کلی به عناوین زیبای فوق
 

moongirl

عضو جدید
جدا از دروس عمومی که طبق قوانین باید در تمامی رشته ها باشد، در دروس پایه این رشته: دروس ریاضی عمومی 1 و2_ معادلات دیفرانسیل _ آمار و احتمالات کاربردی _ کار گاه عمومی و فیزیک 1 و2 به چشم می خورد. ما چه حد ریاضیات از دانشجویان این رشته انتظار داریم. دید سنتی به وجود دروس ریاضی عمومی در تمامی رشته های مهندسی بدون توجه به نیاز آن رشته به این دروس نشأت گرفته از تفکر دهه 1960 آمریکاست که ما را بر آن داشته است که در تدوین رشته های جدید در سال 2000 نیز همان تفکر را پیگیری کنیم. در سر فصلهای بسیاری از
دانشگاههای دنیا می بینیم که در کل سه یا چهار سال تحصیل دوره کارشناسی ، یک یا دو درس با نام " ریاضی کاربرد در مهندسی فناوری اطلاعات" که شامل : توابع یک و چند متغیره، حد، مشتق، انتگرال، جبر خطی، منطق، گراف، درخت، آمار و احتمال و ... است دارد. .
در بخش دروس اصلی، 90% درس ها را دروس رشته مهندسی نرم افزار تشکیل می دهد با این تصور که کار اصلی فارغ التحصیلان با
کامپیوتر است و این نشات گرفته از همان تفکر ابزاری به فناوری اطلاعات است نه اندیشه ای. به کامپیوتر به عنوان یک ابزار فناوری اطلاعات نگاه نشده بلکه به عنوان خود فناوری اطلاعات نگاه شده است.
جالب آنست که در موضوعات درس مبانی کامپیوتر و برنامه سازی به تدریس زبان پاسکال اشاره شده است که سالهاست از رده خارج شده است. و جالبتر آنکه خود دانشگاههای طراح، در این درس زبان جاوا که یک زبان oop است و بسیار برای این رشته مفید است را تدریس می کنند. اگر بپذیریم نقش سخت افزار نیز در فناوری اطلاعات مهم است، از مجموع 61 واحد دروس اصلی رشته، فقط 15 واحد را دروس سخت افزاری تشکیل می دهند و در بین آنها درسی بنام مبانی الکترونیک دیجیتال دیده می شود که به عقیده اهل فن، مباحثی که در این درس گنجانیده شده است ( از مشخصات عملی مدارات دیجیتال تا cmos) حدود 12 واحد رشته مهندسی الکترونیک و 8 واحد رشته مهندسی نرم افزار است که طبیعتاً تدریس همه این مباحث در یک نیمسالامکان پذیر نیست .
در دروس اصلی به درس اصول و مبانی مدیریت و همچنین درس رفتار سازمانی برخورد می کنیم که باز شامل حدود 15 واحد رشته های
مدیریت است ( سازمان_ منابع انسانی_ مالی_ بازاریابی_ رفتارسازمانی) در کلیه درس های این رشته به درسی مانند تجزیه و تحلیل یستمهای اطلاعاتی یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) که موضوعیت اصلی رشته می باشد بر نمی خوریم.
 

moongirl

عضو جدید
هرچند دوستان نظری ندادند اما آمار مشاهده این تاپیک واقعا برام غیر قابل تصور بود.
من خودمم دانشجوی سال اولی هستم به این خاطر زیاد تخصصی از این رشته سر در نمی یارم لطف می کنین اگر با امتیازات و نظراتتون ما رو دلگرم کنین
 

dr.com

عضو جدید
کارشناسی It

کارشناسی It

به نام خدا
با سلام می خواستم بدونم می شه از کاردانی کامپیوتر در کارشناسی IT قبول شد.
ممنون می شم اگه جواب بدین:smile:
بدرود
 

soure_esrafil

عضو جدید
قبل از هر چیز از تحلیل بسیار جالب کاربر عزیز
moongirl
تشکر میکنم، کاربر عزیزelaheh بحثهای جالبی کردن، از سایر دوستان هم سپاسگزارم،

ولی چرا تا اینجا همش درباره ایران بوده؟مگر فقط در ایران IT درس میدن؟بهتر نیست ببینیم جاهای دیگر چه خبره؟

من میخوام سرفصلهای IT در بعضی دانشگاههای آمریکا انگلیس هند و غیره .... اینجا عنوان کنم:

MIT:
http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engineering-and-Computer-Science/index.htm

daneshgahe cornell:
http://www.cs.cornell.edu/Courses/ListofCSCourses/index.htm


carnegie melone:university
Parsal
computer networks
optimizing compilers for modern architecture
graduate algorithms
machine learning
semantics of programming languages
introduction to separation logic
multimedia databases and datamining
practical desicion procedures
current research issues in computer systems
hot topics in networking
advanced storage systems:hpc storage
advanced stochastic analysis and applications
machine learning theory
analysis of boolean functions
computational methods for biological modeling and simulation
algorithms for computational structural biology
planning execution and learning
V-Unit in Computer Science
Special Topics: Ubiquitous Computing
computational genomics
applied cryptography
advanced computer architecture
advanced operating systems and distributed systems
graduate artificial intelligence
artificial neural networks
type systems for programming languages
hot compilation
logic programming
mobile and pervasive computing
Secure Software Systems
Research Methods for Experimental Computer Science
current research issues in computer systems
computational geometry
algorithms in the real world
an intensive introduction to computational complexity theory
genomics and molecular biology
performance modelingand design for computer systems
computational photography
physically based character animation
v-unit in computer science
categorial logic
emsal:
https://acis.as.cmu.edu/gale2/open/Schedule/SOCServlet?Formname=GET_CLASSES&SUBMIT=Retrieve%2BSchedule&SEMESTER=S07&GRAD_UNDER=U&MINI=NO&DEPT=CS
https://acis.as.cmu.edu/gale2/open/Schedule/SOCServlet?Formname=GET_CLASSES&SUBMIT=Retrieve%2BSchedule&SEMESTER=S07&GRAD_UNDER=G&MINI=NO&DEPT=SE

daneshghaye stanford:
http://cs.stanford.edu/courses/schedules/2006-2007.summer.php
http://cs.stanford.edu/courses/schedules/2006-2007.spring.php
http://cs.stanford.edu/courses/schedules/2006-2007.winter.php
http://cs.stanford.edu/courses/schedules/2006-2007.autumn.php

daneshgahe Maryland:
http://www.cs.umd.edu/db/courses/

daneshgahye Princeton:
http://www.cs.princeton.edu/academics/coursesched.php

daneshgahye berekley:
http://www.eecs.berkeley.edu/Courses/


Canada:
Virginia Tech:
http://www.cs.vt.edu/home/courses.html

Usaks:
http://www.cs.usask.ca/classes/

concordia:
http://www.cs.concordia.ca/programs/grad/courses.html


England:
Heriott-watt:
http://www.macs.hw.ac.uk/macshome/postgraduate.html
http://www.cl.cam.ac.uk/admissions/undergraduate/intro/

Oxford:
http://web.comlab.ox.ac.uk/oucl/prospective/ugrad/csatox/courses/computer_science.htm
http://web.comlab.ox.ac.uk/oucl/prospective/ugrad/csatox/courses/mathematics_and_computer_science.htm

دانشگاه مجازی در انگلیس:
http://www.londonexternal.ac.uk/prospective_students/undergraduate/goldsmiths/cis/index.shtml

Daneshgahe Adelaid Australia:
http://www.cs.adelaide.edu.au/education/courses/






این سرفصل چند دانشگاههای هند است



http://www.iitm.ac.in/Academics/Courses Offered.html?dept=CS


http://www.cse.iitd.ernet.in/cse/newcurriculum-contents/index.html


http://www.iitm.ac.in/Academics/Student Awards.html


یک دانشگاه اسراییلی را در اینجا بررسی می کنیم:

http://science.huji.ac.il/EN/index.html





http://science.huji.ac.il/EN/FacultyEvents.html
می بینیم که پروفسورهای آمریکایی به اونجا میرن و کنفرانسهای علمی میدن....

به بخش کامپیوتر این دانشگاه میریم:
http://www.cs.huji.ac.il/2006/index.php


یک نگاهیی به پروژهای این دانشگاه و آزمایشگاههای اون میندازیم:

http://httpdyn.cs.huji.ac.il/moodle/course/view.php?id=28
(حتما توصیه می کنم دانشجویا نIT این لینک رو ببینند)

سمینار ها و کنفرانسهای این دانشگاه:
http://www.cs.huji.ac.il/2006/?i=seminars&lang=en





دانشگاه آمریکایی بیروت:

در اینجا سرفصلهای این دانشگاه شرح داده شده است:

http://www-lb.cs.aub.edu.lb/acad/index.html



اینجا امکانات کارگاهی اون دانشگاه توضیح داده شده و امکاناتی که اون دانشجویان در اختیار دارند:




http://wwwlb.aub.edu.lb/~acc/Services/ACCMultiMedialab.htm


http://wwwlb.aub.edu.lb/~acc/Services/ACClab.htm

نقشه سایت:
http://www.aub.edu.lb/aub_files/sitemap.html


http://www.aub.edu.lb/tour/

اینم جالبه حتما ببینید :آزمایشگاه بیو انفورماتیک دانشگاه بیروت
http://wwwlb.aub.edu.lb/~webbic/


کتابخانه دیجیتالی دانشگاه بیروت:
http://wwwlb.aub.edu.lb/~acc/Resources/eBookseJournals.htm




این مربوط به دانشگاه استرالیایی دبی هست:

http://www.uowdubai.ac.ae/

http://www.uowdubai.ac.ae/programs/ug/cit/details.php?sec=2,1,1

http://www.uowdubai.ac.ae/programs/ug/cit/details.php?sec=2,1,2






همکاری شرکت سان با دانشگاه آمریکایی مصر





کشور مالزی و دانشگاه ویژه Multimedia

http://www.mmu.edu.my/

http://www.mmu.edu.my/accredit/approved_courses.html

http://fit.mmu.edu.my/undergrad/udgradprog2.php


http://fist.mmu.edu.my/fullcourse.asp
می بینیم که در این دانشگاه، به دانشجو زبانهای مختلف آموزش داده میشه(ژاپنی ، فرانسه، آلمانی،...)،درسهای مثل روانشناسی که برای تبلیغات بسیار موثر هستند در این دانشگاه تدریس میشود...


انواع و اقسام جوایز تشویقی برای دانشجویان:

http://www.mmu.edu.my/~mmcampus/inxawards.html





http://www.monash.edu.au/

http://www.infotech.monash.edu.au/

http://www.infotech.monash.edu.au/c...3334/index.html?career=information-management

http://www.infotech.monash.edu.au/courses/2007/undergraduate/




یکی از مسایلی که در این لینکها شما می توانید ببینید موقعیت کاری بر اساس مدرک هست، یعنی اگر مثلا IT بخونید محیط کار شما در آینده کجا خواهد بود......




هنگ کنگ تا همین چند وقت پیش مستعمره انگلیس بود، که به چین پس داده شد:

http://stellar.mit.edu/classlink/index.html

http://www.cuhk.edu.hk/aas/udg_curr/2006/e_prog.htm#erg

http://www.cse.ust.hk/

http://www.cse.ust.hk/ug/admissions/double_major/#cs_math







این یک دانشگاه سنگاپور است و می بینیم که با MIT در آمریکا همکاری دارد

http://www.comp.nus.edu.sg/~smacs/introduction/index.htm
http://www.ntu.edu.sg/sce/curr-ce.asp

این هم یک دانشگاه دیگر:

http://www.comp.nus.edu.sg/undergradprog/degree.htm



مقایسه شریف تهران و MIT چی می گویند:







+ حالا من می‌خواستم شما بین دانشگاه شریف و MIT مقایسه‌ای انجام بدهید و این می‌تواند به نوعی مقایسه‌ای بین سیستم آموزشی این‌جا و ایران در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی هم باشد. چه تفاوت‌هایی بین آنها دیده‌اید؟ برای کسی که تازه از ایران می‌آید چه فرق‌هایی وجود دارد که بارز است؟

نظام آموزشی خیلی متفاوت است. البته توی خود آمریکا هم نظام آموزشی دانشگاه‌های مختلف با هم فرق دارد. چیزی که به چشم من خیلی آمد، این بود که چه چیزی یک دانشجوی خوب را متمایز می‌کند از یک دانشجوی متوسط و یا یک دانشجوی خوب را متمایز می‌کند از یک دانشجوی عالی. در ایران تقریباً این‌طور بود که اگر کسی در دبیرستان شاگرد اول بود محتملاً در دانشگاه هم دانشجوی خوبی بود. یعنی یک روش درس خواندنی وجود داشت که مثلاً اگر سر امتحان یک سری کارهای خاصی می‌کردی و یا جزوه‌های خاصی را داشتی می‌توانستی موفق شوی. بنا به احساس شخصی من توی شریف خیلی اوقات یک سری دانشجوی خوب جذب می‌شوند و بعد در یک نظام آموزشی خشک به یک سری دانشجوی متوسط تبدیل می‌شوند. و از نظر آموزشی زیاد اجازه‌ی ابداع به فرد داده نمی‌شود وقتی که مجبوری مجموعه‌ای از یک سری کارهای مشخص و خاص را برای موفق شدن انجام بدهی. توی MIT آدم‌ها به نحوه‌های متفاوتی رشد می‌کنند. برخی از طریق خیلی درس خواندن رشد می‌کنند و برخی از طریق نوآوری. جای حرکت و نوآوری فردی خیلی بازتر است. به همین دلیل خیلی از بچه‌های خوب و یا حتی المپیادی ما که به MIT می‌آمدند با چالش مواجه می‌شدند به خاطر این‌که همیشه در جاهایی که بودند بهترین دانشجوها بودند و بعد در MIT مهارت‌هایی که آنها داشتند با آن‌چه لازمه‌ی موفقیت بود فرق داشت. من برعکس‌اش را حس کردم. معدل من در شریف متوسط بود اما در MIT سه ترم شاگرد اول دانشکده شدم چون مهارت‌های مورد نیاز متفاوت بود و من شخصاً در آن نظام آموزشی خیلی خوب جا افتادم.



+ دیگر چه فرق‌هایی وجود داشت؟ استاد ها، برخوردها،...

یک چیز مهم این‌که در MIT قصد سخت‌گیری نبود بلکه یادگیری بود. مثلاً در شریف داشتیم که استاد تا فصل سوم کتاب درس می‌داد و بعد امتحان از فصل چهار بود! توی MIT این نوع کارها نبود و تأکید روی رشد دانشجوست و اکثر استادها خوب هستند. البته استاد ناکارآمد هم آنجا پیدا می‌شود از این نظر که طرف کارش درس دادن نیست بلکه تحقیقات است و از نظر کار تحقیقی خیلی هم سطح بالاست اما ممکن است نتواند خوب درس بدهد. به طور متوسط استادها به نسبت شریف سطح بالاتری هم از نظر دانش و هم از نظر توانایی‌های فردی دارند.

از نظر امکانات آموزشی مانند آزمایشگاه و کنابخانه اصلاً قابل مقایسه نیست. چون ایران کشور در حال توسعه است و امکانات محدودترست و این خاص شریف هم نیست و کلاً کمتر دانشگاه‌هایی در کشورهای در حال توسعه می‌توانند با دانشگاه‌هایی نظیر MIT رقابت کنند که پول زیادی دارند. شما درنظر بگیرید دانشگاه MIT شش میلیارد دلار ثروت دارد که این حدود سی درصد از درآمد سالانه نفتی ایران است و این طبیعتاً خیلی متفاوت از دانشگاه شریف با منابع مالی محدود هست. خیلی اوقات توی شریف دستگاهی را از دور به ما نشان می‌دادند و می‌گفتند که این‌جوری کار می‌کند (اگر بلد باشید که با آن چطور کار کنید) و ما هم یادداشت برمی‌داشتیم. این‌جا مثلاً هر دو نفر با آن دستگاه کار می‌کنند و اگر خراب هم بشود می‌گویند فدای سرت. امکانات کتابخانه‌ای و دسترسی به ژورنال و مقاله‌های علمی هم خیلی متفاوت است. کلاً تفاوت‌ها خیلی زیاد است. بخش با ارزش آن است که کسی که وارد MIT می‌شود با وقتی که خارج می‌شود کلی متفاوت است چون خیلی رشد می‌کند. اما در شریف وقتی کسی وارد می‌شود، چون انتخاب شده است و از ابتدا آدم توانمندی بوده است، لزوماً به توانمندی‌اش افزوده نمی‌شود. ممکن است به دانش‌اش اضافه شود اما توانمندی‌های کلیِ علمی-تحقیقاتی‌اش لزوماً افزایش نمی‌یابد. من شخصاً معتقدم که آموزش مقطع کارشناسی شریف در سطح خوبی است اما برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بهتر است که فرد تجربه‌های متفاوتی داشته باشد.

منبع: سایت پذیرش


به نظر من اگر دانشجویان با هم متحد بشن، وسر یک کلاسهای که وقت اونها تلف می کنند نروند، مسولین مجبور میشوند سر فصلها رو تغییر بدهند.. مثلا جوشکاری( درس کارگاه عمومی، چه ربطی به مهندسی کامپیوتر داره؟!!!!!!!!:eek:



به امید روزی که سر فصلهای آموزشی ما، مناسب با فن آوری روز و بازار کار تغییر پیدا کنند
 
آخرین ویرایش:

moongirl

عضو جدید
تعریف: نياز به‌ فن‌ آوري‌ كه‌ بتوانند اطلاعات‌ را به‌ بهترين‌ شكل‌ پردازش‌ نموده‌ در اختيار كاربران‌ قرار دهد در تمامي‌ زمينه‌هاي‌ علوم‌ بسيار احساس‌ مي‌شود و ديدگاههاي‌ تازه‌اي‌ را در سيستم‌هاي‌ چند رسانه‌اي‌، آموزش‌ الكترونيكي‌، ارتباطات‌ شبكه‌، مديريت‌ پروژه‌، مديريت‌ سيستم‌، مهندسي‌ نرم‌افزار، مديريت‌ اطلاعات‌ به‌ وجود آورده‌ است‌. مهندسي‌ فن‌آوري‌ را مي‌توان‌ از گرايشهاي‌ مهندسي‌ كامپيوتر دانست‌. و در كل‌ به‌ مسائلي‌ چون‌ جستجو و ارزيابي‌ پايگاههاي‌ علمي‌ و تخصصي‌ در اينترنت‌، ايجاد فايلهاي‌ تخصصي‌ و انتقال‌ و دريافت‌ اطلاعات‌ تخصصي‌ مي‌پردازد. با پيشرفت‌ و استفاده روزافزون‌ از اينترنت‌، جهان‌ به‌ سمت‌ يكپارچه‌ شدن‌ مي‌رود. امروزه‌ در واقع‌ ديگر بين‌ كشورها براي‌ خدمات‌ بازرگاني‌، تجارت‌ الكترونيكي‌ و پزشكي‌ و... حدود مرزي‌ وجود ندارد. با بهره‌گيري‌ از اين‌ فن‌ آوري‌ مي‌توان‌ واسطه‌ي‌ بين‌ توليد كننده‌ و مصرف‌ كننده‌ را از ميان‌ برداشت‌ در اين‌ رشته‌ با استفاده‌ از تكنيكهاي‌ مديريت‌، صنايع‌ و علوم‌ كامپيوتر اقدام‌ به‌ انتقال‌ اطلاعات‌ و داده‌ها و نوشتن‌ برنامه‌هاي‌ پيشرفته‌ در زمينه‌هاي‌ مديريت‌، انفورماتيك‌، حسابداري‌، صنايع‌ و... مي‌شود.

زمينه‌هاي‌ شغلي‌ اين‌ رشته‌ : صنايع‌ پرسو الكترونيك‌، شركت‌ رايان‌ شهر پويا و ... مراكز جذب‌ فارغ‌ التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ در ايران‌ هستند و در كل‌ هر مركز فن‌آوري‌ و طراحي‌ و توليد نيازمند متخصصين‌ IT مي‌باشد.

درس‌های دانشگاهی
 

شیما ادینه

عضو جدید
سلام مرسی از اطلاعات جالبی که رو سایت گذاشتی استفاده کردم در مورد سوالت باید بگم اره میشه
 
بالا