◄[عرشۀ فولادی؛ تسریع در انبوه‌سازی]► مقاله

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
برتری‌های سیستم عرشۀ فولادی در مقایسه با سیستم کامپوزیت

رفتار سیستم سقف عرشۀ فولادی در سازه، مانند سیستم سقف كامپوزیت است. در تیرهای كامپوزیت برای تحمل تنش‌های كششی از فولاد و برای تحمل فشار، از بتن استفاده می‌كنند که این نکته در سقف‌های عرشۀ فولادی نیز رعایت می‌شود.
به لحاظ سازه‌ای، در سیستم تیرهای مرکب عرشۀ فولادی، عملكرد مركبی میان اجزای سازندۀ آن ایجاد می‌شود که به این طریق می‌توانیم از ظرفیت فشاری بتن و ظرفیت كششی فولاد استفاده كنیم. در واقع، می‌توان گفت كه سیستم عرشۀ فولادی در مقایسه با سیستم كامپوزیتی به صرفه‌تر است و تا حدودی کاستی‌های آن را برطرف می‌کند.
اولین مزیت استفاده از عرشۀ فولادی این است كه در این سیستم نیازی به قالب‌بندی برای بتن نیست و از خود ورق‌های عرشۀ فولادی به‌عنوان قالب استفاده می‌شود. ورق‌ها قبل از گیرش بتن، وزن بتن را تحمل می‌كنند و بعد از گیرش بتن، عملكرد یكپارچه‌ای را تشكیل می‌دهند که این کار باعث حذف هزینۀ قالب‌بندی و همچنین تسریع در بتن‌ریزی می‌شود.
مسئلۀ دیگر فاصلۀ تیرهای فرعی است، در سقف كامپوزیت حداکثر دهانۀ تیرهای فرعی در حدود 1 تا 1.2 متر است؛ اما در عرشۀ فولادی می‌توان تا فاصلۀ سه متر بدون شمع‌بندی، این سیستم را اجرا كرد كه باعث می‌شود تعداد تیرهای فرعی تا حدود یک سوم کاهش یابد و صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف فولاد و تعداد اتصالات صورت گیرد.
عموماً در پروژه‌های متعارف 10 سانتی‌متر ضخامت دال بر روی تیرهای كامپوزیتی اجرا می‌شود كه در عرشۀ فولادی، میزان بتن مصرفی معادل یک دال 8.4 سانتی‌متری است. این موضوع سبب صرفه‌جویی در مصرف بتن می‌شود.
مزیت دیگر استفاده از این سیستم، صرفۀ زمانی آن است؛ مثلاً برای اجرای یك سقف 500 مترمربعی با سیستم كامپوزیت، یك هفته زمان نیاز است در حالی كه در شركت «آکام ‌پارمیس» كه یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان و اجراكنندگان سقف‌های عرشۀ فولادی است، اجرای این سقف یك روزه انجام می‌گیرد.

نحوۀ طراحی سازه با سیستم سقف عرشۀ فولادی
الف) سازه‌هایی که با سیستم کامپوزیت یا سایر سیستم‌ها طراحی شده‌اند: در پروژه‌هایی كه طراحی سازه با تیرهای كامپوزیت مدل شده است و كارفرما قصد دارد سیستم عرشۀ فولادی را جایگزین کند، نقشه‌های اجرایی و محاسبات سازه را در اختیار شرکت آکام پارمیس قرار داده، سعی بر آن است که بدون تغییر دادن اسكلت سازه، سیستم عرشۀ فولادی روی سقف پیاده شود. بیشتر پروژه‌هایی كه شرکت آکام پارمیس به این روش انجام داده است، باعث صرفه‌جویی مصرف فولاد به میزان 10 تا 11 كیلوگرم در هر مترمربع شده است.
ب) سازه‌هایی که با سیستم سقف عرشۀ فولادی طراحی می‌شوند: استفاده از این سیستم می‌تواند تا حدودی رفتار دوطرفه را شبیه‌سازی کند و به این طریق امکان طرح بهینۀ سازه را فراهم می‌کند. برای مثال، اگر دهانه‌ای داشته باشیم كه در وسط آن یك تیر فرعی باشد، نیمی از بار دهانه به تیر فرعی وارد می‌شود و نیم دیگر آن نیز به دو تیری كه جزو اسكلت ساختمان است وارد می‌شود. تیر فرعی كه وسط بوده و نصف بار را گرفته است، بار را به صورت نقطه‌ای به دو تیر عمودی كه در این دهانه وجود دارند وارد می‌كند. بنابراین اگر استفاده از عرشۀ فولادی از ابتدا در محاسبات لحاظ شود، می‌تواند تا حدودی باعث کاهش وزن اسكلت سازه نیز بشود.

مزایای سقف مرکب عرشۀ فولادی
استفاده از سیستم عرشۀ فولادی در پروژه‌های بزرگ كه قصد دارند در وقت و مصالح صرفه‌جویی کنند، در اولویت است. ورق‌های عرشۀ فولادی در زمان ساخت به عنوان قالب و در زمان بهره‌برداری همانند یك آرماتور كششی عملکرد دارند و باعث افزایش مقاومت كششی مقطع می‌شود؛ این خصوصیتی است كه در سایر سیستم‌های سقف وجود ندارد.
از جمله مزایای اصلی این سیستم می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
1-حذف مراحل قالب‌بندی و شمع‌گذاری
2-کاهش مصرف فولاد و بتن
3-سرعت بالای اجرا
3-ایجاد سکوی کار مناسب و ایمن در زمان اجرا
4-وزن کم و قابلیت حمل آسان
5-نصب ساده و سریع
6-کاهش آرماتور مصرفی
7-تنوع ضخامت عرشه‌ها از 0.8 الی 1.2 میلیمتر

طراحی تیرهای سقف
طراحی تیرهای مرکب سقف عرشۀ فولادی مشابه طراحی تیرهای کامپوزیت است، اما کنترل برخی ضوابط طراحی از جمله خیز و ارتعاش (با توجه به افزایش فواصل تیرهای فرعی از حدود 1 متر به 3 متر) از اهمیت بیشتری برخوردار است. این افزایش فاصلۀ تیرهای فرعی سبب تغییر نحوۀ انتقال بار سقف بر روی اسکلت می‌شود.



منبع:memarinews
 
بالا