مصالح [ بلوک سقفی ]

partco1

عضو جدید
بلوک سقفی و کاربرد ها

یکی از بنیانی ترین و اصلی ترین ارکان در پروسه ساختمان سازی مرحله اجرای سقف است که این حساسیت جایگاه سقف را در حفظ استحکام , ثبات و در نهایت ایمنی ساختمان بالا می برد.
سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی تیرچه، میلگرد حرارتی ، بلوک و بتن پوششی تشکیل شده است.

سطح بلوك باید نسبتاً صاف باشد و بلوكها باید داری ظاهر سالم و یكپارچه باشند. بلوك هاي سقفي در اندازه های استاندارد بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي مي باشد که با مواد غير قابل اشتعال توليد مي گردد .

بلوک سقفی به عنوان قالبی پس از اجرا در سقف باقی می ماند و برای قالب بندی در انواع تیرهای T شکل استفاده می شود. ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی كارگذاری شوند سپس فاصله بین تیرچه‌ها با بلوكها پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تكمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود. برای بلوكهای اداری حفره ای كه در ابتدا و انتهای دهانه و در مجاورت پلهای اصلی قرار دارد باید به نحو مطمئن بست تا از نفوظ بتن به داخل آن جلوگیری به عمل آید.

به مصرف‌كنندگان توصیه می‌شود از به كار بردن بلوكهایی با طول كمتر از 30 سانتی متر خودداری نمایند زیرا خطر شكست بلوك را در پی خواهد داشت.
وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلو‌ک با آن ساخته می‌شود، بلوک های پرلیتی دارای وزن کمی است و عایق بسیار خوب حرارتی و صوتی می باشد. این بلوک در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود.

بلوک سقفی بهترين جايگزين بلوك هاي سيماني و سفالي است. یکی از دلایل استفاده از این بلوک در پروژه ها سبکی آن است. استفاده از این بلوک باعث صرفه جویی در مصرف آهن آلات و همچنین صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد هاست. حمل این بلوک بسیار سریع و آسان است و در برابر زلزله مقاوم و پایدار است. بلوک های پلی استایرن عايق بسیار خوب حرارتي و صوتي است.

بلوکهای مورد مصرف در هر پروژه باید از لحاظ ویژگیهای فیزیکی و ابعاد و شکل ظاهری با آنچه در مشخصات فنی نقشه‌ها ذکر شده است، مطابقت داشته باشند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

partco1

عضو جدید
بلوک سقفی

بلوک سقفی

[h=2]بلوک سقفی[/h]

سقف اجرا شده با تیرچه و بلوک از انواع سقف های با پشت بند ( تیرک دار ) بتنی است که تحمل فشار به بتن بالایی با ضخامت حداقل پنج سانتیمتر واگذار می گردد و کشش توسط میلگردهای کششی تیرچه (میلگردهای تحتانی تیرچه) تحمل می شود.

بنابراین ، سقف تیرچه و بلوک از اجزای اصلی ، به شرح زیر تشکیل می شود :
1. تیرچه
2. بلوک
3. میلگرد حرارتی و افت و میلگرد منفی
4. بتن پوششی (درجا)

1- تیرچه: عضو پیش ساخته ای است ، متشکل از بتن و فولاد به مقطع تقریبی T ، که در دو نوع تیرچهخرپایی و تیرچه پیش تنیده ، تولید می شود و مانند همه قطعه های پیش ساخته در دو مرحله تحت اثر نیرو قرار می گیرد. این دو مرحله به علت اهمیت آنها باید به دقت مورد ملاحظه قرار گیرند :

• مرحله اول باربری : در این مرحله باید تیرچه به تنهایی قادر به تحمل بار ناشی از وزن خود در هنگام حمل و نقل بوده و همچنین قادر به تحمل وزن مرده سقف (وزن تیرچه ، بلوک و بتن پوششی) بین تکیه گاههای موقت (شمعبندیها) در زمان اجرای سقف باشد.

• مرحله دوم باربری : این ملرحله در تیرچه پس از حصول مقاومت بتن پوششی فرا می رسد که تکیه گاههای موقت اجرایی برداشته شده و تیرچه به عنوان عضو کششی مقطع تیرT تحمل نیرو می نماید.

2- بلوک :برای پرکردن محلهای خالی بین تیرچه ها ، از بلوکهای توخالی استفاده می شود که جنس آنها از سفال یا بتن و حتی پلاستیک و یونولیت است. بلوکها علاوه بر خاصیت پرکنندگی فضای خالی ، در حکم قالب بتن پوششی نیز هستند. بلوکها در سقفهای اجرا شده با تیرچه و بلوک ، تحمل نیرو نمی کنند و فقط خاصیت پرکنندگی دارند.

مثلا" در روی سقف ، پیش از بتن ریزی ، تحمل نیروی حاصل از رد شدن چرخ فرغون را داشته باشد و همچنین باید مقاومت کافی برای تحمل نیروهای حاصل از حمل و نقل و دپو نمودن را داشته باشد. شکل بلوک با توجه به موارد یاد شده طراحی می شود و بلوک توخالی معمولا" از مواد مختلف تولید می شود. مانند :

• بتن با مصالح سنگی معمولی
• بتن با مصالح سبک وزن
• سفال
• مصالح چوبی یا مقوایی
• یونولیت و مشابه یا نی

3- میلگردهای افت حرارتی :جهت مقابله با تنشهای متفرقه در بتن پوششی و به منظور جذب تنشهای ناشی از افت و تغییر حرارت ، میلگردهایی در دو جهت عمود برهم و در قسمت بالایی تیر نواری T و روی بلوکها نصب می گردند ، که میلگرد افت و حرارتی نامیده می شوند.

در صورتی که ارتفاع تیرچه خرپایی به حدی باشد که میلگرد نصب ( بالایی ) در محل تعبیه میلگرد افت قرار گیرد ، می توان از میلگرد مزبور به عنوان میلگرد افت و حرارتی در جهت طولی تیرچه استفاده کرد. قطر میلگرد افت حرارتی بر ای میلگرد ساده ، دست کم 5 میلیمتر ، و برای میلگرد با مقاومت بالا 4 میلیمتر و حداکثر فاصله بین دو میلگرد افت حرارتی 25 سانتیمتر است.

4- بتن پوششی ( بتن درجا ) :بتن پوششی ، قسمتی از تیر مرکب است که در محل کارگاه پس از جاگذاری تیرچه ها و بلوکها بتن ریزی می گردد و پس از حصول مقاومت لازم به کمک عضو کششی بار وارد بر سقف را تحمل می کند.

 

Similar threads

بالا