مصالح [ سيپوركس ]

hamid1976

عضو جدید
سلام

من اطلاعاتي در مورد مصالح ساختماني از جنس سيپوركس لازم دارم، كسي در اين مورد مي‌توتند اطلاعاتي بدهد؟
جنس؟
انواع؟
مزيت‌ها و معايب؟
كاربردها؟
توليد داخل داريم يا نه؟
....

ممنون
 

azam2007

عضو
مطلبی از همشهری

سيپوركس نوعي مصالح ساختماني است كه به دليل استحكام زياد و وزن كم در بلند مرتبه سازي كاربرد دارد و حدود 10 سال است كه از اين ماده در كشور ما براي ساخت و ساز استفاده مي شود. سيپوركس تركيبي از گچ، آهك، سيمان، سليس و پودر آلومينيوم است كه در كوره و تحت حرارت بسيار زياد به نوعي بلوك در اندازه 60 در 25 سانتيمتر با قطر 10، 15، 20، 25 و 30 توليد مي شود و تنها دو كارخانه مخصوص توليد آن در ايران وجود دارد و يكي از آنها هم به دلايلي تعطيل شده است.
افشين سعيد نوران كه از سال ها پيش با دفاتر مهندسان مشاور همكاري داشته و از اين طريق با مصالح ساختماني از جمله سيپوركس آشنا شده، از 6 سال پيش، با در نظر گرفتن ويژگي هاي اين ماده، فعليت هايي را براي به كارگيري از آن در طراحي هاي داخلي و نماي ساختمان ها آغاز مي كند. از آنجايي كه اين ماده شباهت زيادي به سنگ دارد، اما ترد است و به سادگي مي توان آن را تراشيد يا رويش كنده كاري كرد، حجاري و ايجاد طرح و نقش اولين ايده اي بود كه به ذهن نوران رسيد. او حجاري روي سيپوركس را باسمباده زدن و صيقلي كردن سطح قطعات آغاز مي كند، سپس به كمك شابلون روي قطعه، طرح مي زند و به كمك ابزار هايي چون مغار كه در منبت كاري نيز به كار مي رود، چكش، قلم و كاتر اطراف طرح را گود برداري مي كند تا طرح برجسته شود؛ سمباده كشيدن روي سطح كار و پوشاندن آن با كيلر يا پلي استر آخرين مرحله اين كار است كه حجاري نام گرفته. نوران در اين باره مي گويد: اگر چه ماده اصلي كار سنگ نيست اما به دليل شباهت زياد آن به سنگ، كار ما حجاري نام گرفته. نتيجه كار هم كاملا به سنگ تراشيده شده شبيه است فقط تفاوتش اين است كه حجاري روي سيپوركس به دليل ترد بودن اين ماده، خيلي ساده تر است و اگر ناگهان قسمتي از آن بشكند به كمك چسب چوب يا چسب سنگ به سادگي مي توان آن را ترميم كرد و همچنين از كنار هم قرار دادن چند قطعه سيپوركس به شكل پازل، مي توان كار هايي با سطح وسيع تر انجام داد. كار ما با استقبال زيادي روبه رو شده و بسياري گمان مي كنند اين ماده نوعي سنگ است و حدس هاي جالبي هم در اين باره مي زنند، مثلا به دليل بافت متخلخل آن گمان مي كنند از جنس سنگ پاست و يا نوعي مرجان دريايي است. اما در هر صورت چون كار تازه اي است و مردم هم به دنبال چيز هاي تازه اي هستند از آن استقبال زيادي كرده اند.


در كار هاي نوران روي اين ماده نو كمترمي توان نشاني از رنگ و نقاشي ديد. او معتقد است رنگ باعث مي شود اثر نهايي شباهتش را به سنگ از دست بدهد و طرح روي آن نه از خود ماده، بلكه چيزي مجزا به نظر بيايد كه بعدا روي سطح كار چسبانده شده است. چاي تنها ماده اي است كه او براي تغيير رنگ آثارش از آن بهره مي گيرد. چون چاي به كهنه و قديمي به نظر رسيدن اين آثار كمك مي كند.
هنر نوران و همكارانش به حجاري روي سيپوركس ختم نمي شود، از جمله آثار او مي توان به حجاري روي سفال و سراميك و كاشي اشاره كرد كه نتيجه كار ايجاد طرح هايي لعاب دار روي سطحي مات يا بالعكس است. شيوه حجاري روي سفال و سراميك و كاشي تفاوت چنداني با حجاري روي سيپوركس ندارد؛ فقط در اين يكي وسيله اي به نام سند بلاست كه شن و ماسه را با فشار زياد به سطح كار مي كوبد و باعث خردگي آن مي شود، مورد استفاده قرار مي گيرد. از اين روش پيش از اين براي طراحي روي شيشه و آينه استفاده شده است.
آثار نو، كاربرد هاي نو
ويژگي هاي سيپوركس از جمله مقاومت آن دربرابر آفتاب و باران باعث شده در آثاري كه توسط نوران و همكارانش ساخته مي شود، بيشتر براي نماي بيروني ساختمان ها و به عنوان كتيبه مورد استفاده قرار گيرد. از جمله اين كتيبه ها مي توان به سردر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و ورودي مسجد بلال اشاره كرد كه به آيه و ان يكاد الذين... منقوش شده و با رنگ مسي نقاشي شده است يا ورودي ساختمان توانير جنب بيمارستان خاتم الا نبيا. با اين همه حجاري روي سيپوركس يا كاشي، سراميك و سفال به كتيبه ها و ورودي ساختمان ها خلاصه نمي شود. تابلو، مجسمه و پايه هاي شكيل براي اشياي مختلف همه از جمله كاربرد هايي است كه حجاري روي اين مواد به دست مي دهد. اگر چه تا كنون عموم كار هاي نوران و همكارانش به ايجاد طرح ها مذهبي اختصاص داشته اما ايجاد طرح ها و اشكال هندسي، مدرن، ياآرم و نام سازمان ها و شركت ها ونهاد ها هم مي تواند از جمله كاركرد هاي اين نوع حجاري باشد. نوران در اين باره مي گويد: آنقدر اين هنر تازه است و آنقدر جا براي تجربه كردن و آموختن داريم كه نمي توان گفت همه كاركردهاي آن را شناخته ايم. بايد بيشتر تجربه كنيم، قطعا به نتايج جالبي هم خواهيم رسيد. مثلا بارها شده در همين نمايشگاه ها از مردم ايده گرفته ايم. مثلا از ما سوال كرده اند آيا مي شود براي فلان منظور هم چيزي طراحي كرد و ساخت و ما هم كار كرديم و ديديم كه مي شود. مثلا از اين شيوه مي توان پايه هاي زيبايي براي ساعت هاي مچي ساخت كه در ويترين ساعت فروشي ها كاربرد داشته باشد و ما اين كار را انجام داديم. براي ويترين طلا فروشي ها هم همين طور. مي شود براي طراحي داخلي هتل ها، شركت ها، ادارات و خانه ها هم چيز هاي جالبي ساخت.
به جز همه كاركرد هاي تزئيني اين آثار كه مي تواند تحولي در معماري و طراحي داخلي ايجاد كند،اگر به ديگر خاصيت هاي سيپوركس هم توجه شود، شايد بتوان اشياي جديد با كاركرد هاي ويژه از آن ساخت. بد نيست بدانيم سيپوركس رطوبت و حرارت و صدا را از خود عبور نمي دهد؛ بنابر اين شايد بتوان از آن در ساخت و طراحي داخلي فضا هاي خاصي چون بيمارستان ها، استوديو ها يا پايه هاي مناسب براي اشيايي كه در موزه ها نگهداري مي شوند استفاده كرد. سيپوركس با عمري تقريبا 10 ساله و حجاري روي آن با كمتر از 6 سال عمر، آنقدر جوان است كه مي توان تا سال هاي سال با شناخت آن و نو آوري در شيوه به كارگيري اش به كاركرد هاي متفاوتي از آن دست يافت.
طالبان يك هنر نو
با گذشت 6 سال از فعاليت هاي نوران و همكارانش در زمينه حجاري روي سراميك، كاشي، سفال و سيپوركس، هنوز عمده فعاليت آنها به سفارش هايي كه از سازمان ها و نهاد هاي دولتي، بخصوص شهرداري ها يا مهندسان مشاور يا معدود علاقه مندان اين هنر مي گيرند، خلاصه مي شود و هنوز كارآنها به توليد انبوه و ارايه در بازار نرسيده است. با اين همه توجه عموم به اين هنر در نمايشگاه قرآن كريم و بسياري كه براي يادگيري اين هنر علاقه نشان داده اند گوياي ميزان استقبال مردم از هنر نوپاي حجاري روي سيپوركس است. نوران درباره استقبال از اين هنر مي گويد: نمايشگاه قرآن كريم از آن جمله نمايشگاه هايي است كه به دليل ماهيتش از هر قشري بازديدكننده داشته است و تا امروز سالن ها در هيچ ساعتي از بازديدكننده خالي نشده اند و در نتيجه بسياري براي تماشاي كار ما آمدند و خيلي ها علاقه مند شدند. به جز كساني كه درطول برگزاري نمايشگاه براي يادگيري آن كه به همت سازمان ملي جوانان رايگان هم هست اقدام كرده اند، خيلي ها هم اظهار علاقه كرده اند. در ميان علاقه مندان به يادگيري اين هنر دانشجويان، فارغ التحصيلان و حتي اساتيد دانشكده هاي هنري هم ديده مي شوند. اين هنر هنوز براي مخاطبان خاص هنر هم آشنا نيست. البته ما چون با گروهاي مهندسان مشاور آشنا و در ارتباط هستيم، بسياري از آنها كار ما را مي شناسند، از آن در معماري داخلي بهره مي گيرند و 90 درصد مشتريان ما را تشكيل مي دهند، اما در مجموع هنوز اين هنر چندان كه بايد جا نيفتاده و شناخته نشده است.
ساده ، ارزان و باشكوه
شايد مهمترين علتي كه باعث شده پس از 6 سال هنوز اين هنر ساده و البته ارزان، نه فقط براي مردم بلكه حتي براي هنرمندان هم چندان شناخته شده نباشد، تبليغات محدود صاحبان اين حرفه است. نوران در اين باره مي گويد: … ما هنوز تبليغ زيادي روي اين كار انجام نداده ايم و اگر تبليغي داشتيم، در حد چاپ يك بروشور ساده بوده است. علت اصلي آن هم اين بوده كه دوست داريم زماني اين اتفاق بيفتد كه كارمان لااقل به يك پختگي نسبي رسيده باشد. نمي خواهيم با تبليغاتي گسترده اين هنر را بشناسانيم در حالي كه هنوز خودمان تجربه كافي در اين زمينه به دست نياورده ايم. به نظر مي رسد زمان ارايه اين هنر در سطحي وسيع تر وشناساندن آن تا حد توليد انبوه و ارايه به بازار فرا رسيده باشد. مگر جز اين است كه حالا ديگر مي توان تجربه اندوزي را هم در همين راستا به پيش برد؟ اين نكته اي است كه گويي حالا ديگر نوران به آن توجه دارد. وي در اين باره مي گويد: طي پنج دوره اي كه در نمايشگاه قرآن وچند باري كه در ديگر نمايشگاه ها شركت كرده ايم، با وجود اين كه كارمان رشد خوبي داشته و از آن حالت ابتدايي سال هاي اول فاصله گرفته است ، اما نه فقط حالا بلكه هميشه با استقبال مردم بخصوص خارجي هايي كه كارمان را ديده اند، روبه رو شده ايم؛ شايد بتوان خارج از ايران هم نمايشگاه هايي برگزار كرد. اگر اين اتفاق بيفتد مي توان به توليد انبوه و صادرات اين محصولات اميدوار بود.
همزمان و در راستاي گسترش استفاده از سيپوركس در ساخت و سازها و بخصوص با رشد بلند مرتبه سازي در شهر هاي بزرگ و در نتيجه رشد بكارگيري از اين ماده در ساختمان هاي ويژه به عنوان يك سازه متفاوت، شاهد توليد و استفاده بيشتر ازاين ماده خواهيم بود.
 

shakibaa77

عضو جدید
سیپورکس

سیپورکس

[سیپورکس
یک ماده آلی غیر قابل اشتعال که توی کاهای متفاوتی از قبیل نما و مجسمه سازی استفاده میشه- بله خوشبختانه تولید داخل هم شروع شده فقط کافیه شما کلمه سیپورکس رو تو گوگل جستجو کنید
موفق باشید;)
 

طناز همتي

عضو جدید
مصالح [ سيپوركس ]

با سلام اطلاعاتي در مورد سيپوركس(بلوك هاي سبك سيماني) مي خواستم!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز اجازه بديد با يك مقدمه شروع كنيم و در ادامه مقاله سئوال شما هم پاسخ داده خواهد شد :

ابتدا با بتن اسفنجي آشنا ميشيم .


بتن اسفنجي چيست ؟

بتن اسفنجی یک مخلوط سنگدانه درشت.سیمان.آب وماسه به میزان اندک(وگاهی اوقات بدون ماسه).در ساختار این بتن15-25%(از لحاظ حجم )فضای خالی وجود دارد و این امر موجب عبور آب از داخل این بتن می شود.

در بتن اسفنجی از آب نسبت به دیگر انواع بتن کمتر استفاده می شود و این مسئله باعث شده تا پس از ساختن مخلوط بتن آب آن به سرعت تبخیر شده و مخلوط در مدت یک ساعت کاملا ار اب تخلیه خواهد شد.

در بتن اسفنجي منافذ هوا درون خمير سيمان ايجاد ميگردد دو نوع اصلي بتن اسفنجي عبارتند
از :

1. بتن گازي

2. بتن كفي


در ادامه خواهيم ديد كه در واقع سيپوركس نوعي از بتن گازي محسوب ميشود .

بتن گازي (Atuoclaved Aerated Conceret)

بتن هوادار اتو كلاو شده
(AAC) يا بتن گازي يكي از انواع خاص بتن سبك متخلخل مي باشد اين نوع بتن به علت وزن كم وخواص عايق حرارتي خود، باعث كاهش وزن ساختمان و صرفه جويي در مصرف انرژي مي گردد و بدين لحاظ كاربرد آن در سطح جهان در حال گسترش مي باشد محصولي كه امروز بنام AACنامگذاري گرديده طي 70 سال اخير در سطح جهان خصوصا سوئد توليده شده است.

اين محصول شامل دو فرآيند اصلي ايجاد حباب هوا در دوغاب مخلوط سيمان آهك، و پودر سيليس وعمل آوري بتن حاصل در سيستم اتوكلاو مي باشد از خواص عمده بتن گازي وزن مخصوص كم، مقاومت مناسب، عايق بندي حرارتي و مقاومت در برابر آتش قابل ذكر مي باشد .

با توجه به خصوصيات ذكر شده از كاربردهاي عمده اين بتن توليد بلوكهاي سبك ساختماني جهت ساخت ديوارهاي جدا كننده و باربر مي باشد همچنين كاربردهاي عمده بتن گازي توليد بلوكهاي سبك ساختماني جهت ساخت ديوارهاي جدا كننده و باربر مانند پانلهاي سقف و ديوار مورد استفاده قرار مي گيرند.

تاريخچه و وضعيت موجود توليد AAC در جهان

بتن گازي ( ACC )
در دهه 1920 در كشور سوئد توليد گرديد . انگيزه توليد آن دستيابي به ماده با خواص چوب نظير سبكي، عايق حرارتي و قابليت برش و شكل دادن و در عوض بدون معايب چوب همانند قابليت اشتعال و فساد پذيري آن بود. پس از سالهاي 1950 ساخت AAC در ديگر كشورها نيز آغاز شد و امروزه اين محصول با روش هاي مختلف و نامهاي متفاوت در بسياري از كشورها توليد مي گردد. محصولاتي كه تحت نام هاي تجاري ثبت شده نظير yatong , hebelx
siporex , durox , unipol توليد و عرضه مي شوند كه در نسبت هاي طرح اختلاط ، مواد اوليه ، روش برش دادن بتن و مراحل پيش و پس فرآيند تفاوتهايي با يكديگر دارند.

مواد اوليه و كليات توليد بتن گازي (AAC)

در صنعت به بتن هوادار اتوكلاو شده بتن گازي گفته مي شود و با همين مشخصه از بتن هوادار اتوكلاو نشده (بتن كفي) متمايز مي شود.بطور كلي محصولات
AAC از تركيب دو ماده زير تشكيل مي گردد.

الف- ماده با پايه سيليسي (ماسه سيليسي آسياب شده يا خاكستر بادي)

ب- ماده چسباننده

از سيمان پرتلند معمولي و آهك معمولا بعنوان چسباننده استفاده مي شود. اين مواد در طي فرآيند اتوكلاو
با سيليس واكنش انجام داده و سيليكات كلسيم هيدراته توليد مي شود.

يكي از روشهاي هوادار كردن بتن اعمال گاز است كه اين گاز توسط واكنش شيميايي در بتن توليد مي گردد. بدين منظور ملات بايد كارايي مناسب داشته باشد تا حباب ها در ملات بطور يكنواخت توسعه يافته و از ملات خارج نگردند بنابر اين سرعت ايجاد
حباب گاز ، رواني دو غاب و زمان گسترش بايد هماهنگ باشند.

از معمولي ترين روش هاي اعمال گاز يا حباب در توليد بتن گازي استفاده از پودر آلومينيوم است مي توان از آلياژ آلومينيوم نيز براي حبابها استفاده نمود گاهي اوقات از پيروكسيد هيدروژن براي توليد حباب ها استفاده مي شود.جهت دستيابي به خواص بهتر مقاومتي و كاهش پديده جمع شدگي ، بتن هوادار تحت فشار و دماي بالا (اتوكلاو) و عمل آوري مي گردد اين فرآيند باعث توليد محصولي با ساختار كاملاً متفاوت نسبت به ماده اي كه اتو كلاو نشده مي گردد.

خواص بتن گازي
:

با توجه به موارد كاربرد ،بتن گازي در جرم هاي حجمي گوناگون و مقاومت هاي مختلف توليدمي شود .
جرم حجمي:

اين پارامتر از مهم ترين خصوصيات بتن گازي مي باشد و اكثر خواص اين بتن به آن بستگي دارد. از آنجايي كه جرم حجمي بستگي به وضعيت رطوبت نمونه دارد. جهت استانداردهاي كردن و مبناي مقايسه انواع بتن سبك، جرم حجمي در حالت خشك شده در كوره بعنوان معيار درنظر گرفته مي شود بتن گازي معمولاً با جرم حجمي خشك در محدود 400 تا g/m3 800 توليد مي شود.

مقاومت فشاري :

مقاومت فشاري بتن گازي نيز مان
ند بقيه بتن ها با افزايش جرم حجمي افزايش مي يابد همچنين وضعيت رطوبتي نمونه، در مقاومت فشاري آن تاثير مي گذارد مقاومت فشاري نمونه هاي خشك شده در هواي 15 تا 20 درصد بيشتر از نمونه هاي اشباع شده مي باشد با توجه به عمل آوري خاص اتوكلاو كه روي بتن گازي اعمال مي گردد اين نوع بتن ها در پايان اين فرآيند به مقاومت نهايي خود رسيده و مقاومت آنها افزايش محسوسي در طي زمان نخواهند داشت.
جمع شدگي ناشي از خشك شدن :

جمع شدگي ناشي از خشك شدن بتن با كاهش رطوبت آن شروع مي شود و آب از منافذ بزرگ خارج مي گردد اين كاهش رطوبت با كاهش حجم چنداني همراه نيست و با ادامه خشك شدن آب از منافذ مويين كوچك بتن و همچنين آب جذب شده روي سطوح داخلي مواد متشكله بتن گازي خارج مي گردد اين خشك شدن با كاهش قابل توجه حجم خمير سيمان ه
مراه است بر اين اساس عامل اصلي جمع شدگي از دست رفتن آب منافذ مويين و آب جذب شده روي سطوح مي باشد . جمع شدگي بتن اتو كلاو شده كمتر از بتن معمولي مي باشد.استاندارد انگليس B.Sمقدار حداكثر مجاز جمع شدگي ناشي از خشك شدن را براي بلوكهاي گازي برابر 09/0 درصد تعيين مي كند.
جذب آب:

منظور از جذب آب درصد وزني آب جذب شده نسبت به وزن خشك نمونه بتن طي زماني مشخص استغراق در زير آب مي باشد مقدار جذب آب براي بتن معمولي حدود 5 تا 10درصد وزني مي باشد بتن گازي پس از پايان فرآيند اتوكلاو داراي حدود 30 درصد وزن رطوبت قابل تبخير است ميزان جذب آب نمونه هاي بتن گازي تا حدود 70 درصد وزني گزارش شده است.

بررسي توليدات بتن گازي در كشور

در حال حاضر در كشور
دو شركت در حال فعاليت مي باشند. كه اطلاعات كل در خصوص وضعيت اين كارخانه ها بشرح ذيل مي باشند.

الف- مجتمع توليدي و صنعتي سيپور ( شركت فرآورده هاي ساختماني ايران)


اين مجتمع در اوايل دهه 1350 در منطقه آبيك قزوين ساخته شده و شامل دو خط توليد با نامهاي تجاري سيپوركس و ايتونگ مي باشد. اين مجتمع ( در معرض تعطيلي) داراي ظرفيت اسمي 1450 متر مكعب در دو شيفيت كاري در روز مي باشد كه بطور متوسط با نصف اين ظرفيت كار مي كند. ميزان مصالح اوليه، نحوه آماده سازي نمونه ها واتوكلاو نمودن در خطوط توليد سيپوركس ويتونگ قدري با يكديگر متفاوت است . هر چند توليد عمده كارخانه در حال حاضر بلوكهاي سبك ديواري اين مجتمع قادر به توليد پانلهاي بتن گازي مسلح نيز مي باشد.


ب- مجتمع توليدي بناي سبك (هبلكس)

اين كارخانه در منطقه باقرآباد ورامين واقع شده است اين كارخانه بصورت بلوكهاي سبك ديواري بوده و ظرفيت توليد آن بطور متوسط 200 متر مكعب روزانه در دو شيفت كاري است.


سيپوركس که نام آن از حرفهاي آغاز واژه‌هايSilic Pore Expansion گرفته شده است گونه اي از بتن گازي مي باشد. براي ساختن هر مترمكعب آن، بسته به جنس سيليس و آهك، حدود 200 كيلوگرم سيمان + 350 كليوگرم ماسة سيليسي ريزدانه + 100 کيلو گرم آهك + 300 تا 500 گرم پودر آلومينيوم + كمي افزونه‌هاي ديگر استفاده مي شود و آن را در اتوکلاو زير 10 آتمسفر فشار بخار آب و تا 180 درجه سانتي گراد قرار مي دهند. هبلكس نسل جديد سيپوركس به حساب مي آيد .

نتايج مطالعه بر روي بتن هاي گازي :

خواص مطلوب اين نوع بتن شامل جرم حجمي پايين نسبت مناسب مقاومت به جرم حجمي ،عايق بندي مناسب حرارتي و ثبات (جمع شدگي ناشي از خشك شدن) نسبتاً پايين باعث شده است كه اين ماده در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار گيرد .شايان ذكر است كه اين محصول نياز به ايجاد كارخانه اي با هزينه سرمايه گذاري اوليه نسبتاً بالا توليد مي گردد.

در حال حاضر توليد بتن
هاي سبك گازي در كشور بصورت بلوكهاي سبك مي باشد كه در ساحتمان براي ساخت ديوارهاي جدا كننده داخلي و خارجي مورد استفاده قرار مي گيرد. شواهدي مبتني بر عدم يكنواختي انطباق توليدات كارخانه ها با حداقل الزمات ذكر شده در مدارك فني وجود دارد همچنين در زمينه كاربرد در برخي موارد مشكلاتي در خصوص ترك خوردگي جذب و انتقال رطوبت به داخل ساختمان مشاهده شده است.

بديهي است كاربرد مناسب و مطلوب بتن گازي در ساختمان مستلزم توليد بتن گازي با كيفيت مطلوب وهمچنين كاربرد مناسب آن در رابطه با مسايل و جزئيات اجرايي مي باشد . متاسفانه در كشور در زمينه استاندارد سازي اين محصول كار اندكي انجام شده و لازم است استانداردهاي تفضيلي براي تعيين حداقل شاخص هاي كيفيت قابل قبول و همچنين روشهاي استاندارد انجام آزمايش هاي تعيين كيفيت تدوين گردد.

مقایسه وزنی و ابعادی سيپوركس نسبت به بلوك هاي لیکا و پرلیت با مواد و مصالح مختلف دیگر :



همانطور كه در جدول مشخص است كمترين وزن مربوط به بلوك هاي هبلكس يعني نوع جديد تر سيپوركس ميباشد .


 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
عمده خواص بتن سبک ( هبلکس ) به شرح ذیل است :

وزن مخصوص : هر متر مکعب حدود 600 کیلوگرم .

مقاومت فشاری : 30 تا 35 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع با امکان افزایش آن بر حساب نیاز مصرف کننده .

کار کردن با بتن سبک ( هبلکس ) بسیار آسان است ، مثلاً به راحتی می توان آن را ارّه نموده یا میخ در آن کوبید و یا جای پریز یا کانال عبور سیم برق و لوله آب را در آن به وجود آورد . علاوه بر این بتن سبک در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا می باشد.

با توجه به آیین نامه جدید محاسبه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله ، بکارگیری مصالح سبک وزن راه حل مناسب و با صرفه در جهت افزایش ایمنی ساختمان می باشد و بلوک های بتن سبک ( هبلکس ) تأمین کننده این مزیت فنّی است . یک متر مکعب بلوک هبلکس حدود 600 کیلوگرم وزن دارد که برابر 866 عدد آجر به وزن 1750 کیلوگرم می باشد ، به عبارت دیگر یک عدد بلوک 20*25*60 هبلکس مطابق با 46 عدد آجر است ، در حالیکه وزن آن برابر وزن 10 عدد آجر بوده و یک کارگر به راحتی می تواند آنرا حمل نماید و سریعاً نیز نصب می گردد .

در ضمن ملات مصرفی برابر 25% ملات مورد نیاز برای اجرای همان دیوار با آجر بوده و به درصد سیمان کمتری نیز دز ملات نیاز دارد . به عنوان مثال چنانچه برای اجرای یک دیوار با آجر به یک صد کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار در صورت استفاده از بلوک های هبلکس 15 کیلوگرم سیمان مصرف می کند .

همچنین بار گیری و حمل بلوک های هبلکس که در قالب های 15/3 متر مکعبی بسته بندی می شوند با استفاده از جرثقیل فکی و تریلی کفی به راحتی و اقتصادی تر انجام میگیرد . یک تریلی 9 پالت بزرگ برابر 35/28 متر مکعب را حمل می نماید .

هبلکس = عایق گرما ، سرما ، صدا و مقاوم در برابر زلزله و ...

هبلکس = صرفه جویی در آهن یا آرماتور ، زمان اجرا ، ملات مصرفی ، دستمزد و ...

هبلکس = چسبندگی قابل توجه با ملات سیمان و ماسه و گچ و خاک به موجب گواهی وزارت مسکن و شهر سازی .


مزایای فنّی :


سبکی وزن ، عایق در برابر حرارت ، عایق دز برابر برودت ، عایق در برابر صدا ، استحکام و پایداری در مقابل زلزله ، آتش سوزی و بسیاری مزایای دیگر از محاسن بلوک های هبلکس نسبت به سایر مصالح قدیمی نظیر آجر های معمولی و آجر های سفال می باشد .

مزایای اجرائی :

با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب بلوک های هبلکس در همه ضخامت ها ، سرعت اجرا ی هبلکس نسبت به سایر مصالح به 3 برابر بالغ می گردد .

مزایای اقتصادی :

پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا ، به دستمزد کمتری احتیاج دارد و همچنین استفاده از هبلکس به سبب مصرف ملات کمتر و نیز کاهش بارهای وارده به سازه به دلیل وزن کم دیوار ها که موجب کاهش ابعاد سازه می شود ، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد .

به علاوه در مقایسه میان مصالح سنتی و هبلکس اقلام زیر نیز ارقام توجه ای را تشکیل می دهند :

سرعت زیاد آجر چینی با هبلکس ، سرعت زیاد کارهای تأسیساتی ، کاهش مقاطع ساختمانی به هنگام محاسبه و صرفه جویی قابل ملاحظه در سازه های فلزی و بتنی . به علاوه استفاده از هبلکس موجب صرفه جویی چشمگیری در انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان بعد از احداث می شود .همچنین ضایعات هبلکس کلّا به عنوان پوکه مورد استفاده قرار می گیرد در حالیکه ضایعات زیاد آجر عملاً بلا استفاده می ماند .

مشخصات فني :
ابعاد :


10*25*60
30*25*60
30*25*60
15*25*60
25*25*60
بنا به درخواست مصرف كننده

مقاومت فشاري 35-25 kg/cm2
وزن مخصوص 750-650 kg/cm2

دستور العمل اجرايي :

كادر اجرايي : كاركردن با هبلكس نياز به تخصص خاصي ندارد. با توجه به ابعاد و سهولت كار با هبلكس سرعت اجرا نيز نسبت به آجر و سفال تا 2 الي 3 برابر افزايش مي يابد.

ملات مورد نياز : همان ماسه و سيمان ميباشد و با توجه به اينكه بلوكهاي هبلكس يك نوع بتن سبك ميباشد و همگوني كاملي با ملات ماسه و سيمان دارد ميتوان نسبت تركيب را 5 يا 6 به يك تبديل و در مصرف سيمان صرفه جويي بيشتري نمود. در موارديكه ايغه بنديهاي مورد احرا با آب و رطوبت سر و كاري نداشته باشد (مثل ديوار اتاق خواب ، كار و ...) ميتوان از ملات كچ و خاك (به لحاظ صرفه حويي اقتصادي) نيز استفاده نمود.

جذب آب : با توجه به ابعاد متخلخل بودن بلوكهاي هبلكس ، نم و رطوبت توسط اين بلوكها منتقل نميشود.
نكته مهم : در عين اينكه اين بلوكها نم و رطوبت را منتقل نميكنند ولي در سطح بلوك آب بيشتري را نسبت به مصالح مشابه جذب ميكنند لذا در زمان استفاده از اين بلوكها بايد نكات زير رعايت شود :

اولا قبل از اجرا بلوكها بايد كاملا خيس شوند. دوما ملات مصرفي را نيز بايد با دقت بيشتري تهيه نمود. سوما بعد از اجرا در صورت امكان به ديوارها آب داده شود.

اندود گچ و خاك : با توجه به سطح صاف و صيقلي هبلكس نسبت به ساير مصالح (در صورت اجراي صحيح ديوارها به اندودي بيش از 1 الي 2 سانتيمتر نياز نخواهد بود) يعني در هر طرف نم الي يك سانت.

از نظر نصب تاسيسات و نماسازي : (اعم از لوله ، كابينت ، سنگ ، سراميك ، ...) مانند ساير مصالح ميباشد و چنانچه به صورت صحيح اجرا شود با مشكلي مواجه نخواهد شد.

 

m_haddadi66

عضو جدید
با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت دوستان
كسي دتايل هاي اجرايي ديوار هاي سيپوركس با فرمت dwg داره ؟
 

reza2011

عضو جدید
با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت دوستان
كسي دتايل هاي اجرايي ديوار هاي سيپوركس با فرمت dwg داره ؟

دوست من همونطور كه در اين مقاله من اشاره كردم سيپوركس در حال حاضر جاي خودش رو با بلوك جديدتري به نام هبلكس عوض كرده و بلوك هبلكس بسيار پر كاربردتر از سيپوركس هست زيرا وزن آن در مقايسه با سيپوركس كمتر ميباشد . ديتايل اجرايي ان هم دقيقا همانند ديوارهاي بلوك سفالي هست . فقط با 2 تفاوت ... اولا ضخامت بلوك و ديگر ضخامت ملات گچ و خاك

بنابر اين

براي يك ديوار خارجي :

ضخامت سنگ ( 2 سانت ) + ضخامت ملات سنگ ( 2 سانت ) + ضخامت بلوك ( 25 سانت يا 30 سانت ) + ضخامت گچ و خاك ( 0.5 سانت ) + ضخامت گچ ( 0.5 سانت )


براي يك ديوار داخلي :

ضخامت گچ ( 0.5 سانت ) + ضخامت گچ و خاك ( 0.5 سانت ) + ضخامت بلوك ( 10 سانت يا 15 سانت ) + ضخامت گچ و خاك ( 0.5 سانت ) + ضخامت گچ ( 0.5 سانت )


موفق باشي ... :gol:
 

Similar threads

بالا