[ تجربیات کارگاهی و نظارتی مهندسین عمران ] بحث و گفتگو

mahon

عضو جدید
می خواستم ببینم فرق بین کارهای اجرایی و محاسبه و نظارت تو رشتمون چیه؟ اخه یکی از استاداممون می گفت از الان تصمیم بگیرن می خواین تو چه قسمتی کار کنید خودتونو تو اون ضمینه قوی کنید
حالا مهندسای عزیز اگه میشه نظرتونو بدین ممنون
 

1007

عضو جدید
سلام فعلا درستو تمام كن بعد متونيدر تمام زمينه ها فعاليت كني مگه ميشه مهندس باشي نظارت انجام بدي نتوني يك ستون يا تير رو طراحي كني
 

candyjoon

عضو جدید
دوست عزیز منظور استادت رو من الان میدونم. یه سری مثل خود من یه مدت رفتیم تو کار اجرایی مثل سرپرست کارگاهی و ... ولی نتونستیم طاقت بیاریم ولی یه عده عشق اجرا هستن همش دوس دارن تو کارگاه باشن با کارگر و بنا و غیره سر و کله بزنن. من خودم الان بیشتر برم تو کار طراحی و تئوری.منظور استادت هم همین بوده شما ببین دوست داری تو کارگاه باشی کار عملی کنی یا بری تو فاز طراحی
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مطمئماً دوستان اگر اول برند توی کارگاه بعدش برند توی کار محاسبات دیدشون خیلی باز تر میشه برای طراحی
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر میخواهید واقعاً مهندس صاحب نظر باشید و در مدت بسیار کمی تجربه های زیادی بدست آورید محاسبات و نظارت را با هم انجام دهید و این جمله استاد شما اشتباه است که یکی رو انتخاب کنید

به نظر من نظر مهندس بهتر است مدتی کار اجرایی سپس محاسبات را نیز وارد آن کنید
 

mahon

عضو جدید
دوست عزیز منظور استادت رو من الان میدونم. یه سری مثل خود من یه مدت رفتیم تو کار اجرایی مثل سرپرست کارگاهی و ... ولی نتونستیم طاقت بیاریم ولی یه عده عشق اجرا هستن همش دوس دارن تو کارگاه باشن با کارگر و بنا و غیره سر و کله بزنن. من خودم الان بیشتر برم تو کار طراحی و تئوری.منظور استادت هم همین بوده شما ببین دوست داری تو کارگاه باشی کار عملی کنی یا بری تو فاز طراحی

میشه بیشتر در مورد طراحی توضیح بدین مگه طراحی بیشتر کار معماری ها نیست؟
 

candyjoon

عضو جدید
شرکت های مشاور هم طراحی دارند هم نظارت و شرکت های پیمانکاری اجرا رو انجام میدن.مثلا پروژه ساخت یه ساختمان اول شرکت مشاور نقشه های سازه و معماری رو آماده می کنه بعد پیمانکار از روی اونا شروع به ساخت می کنه وظیفه مشاور هم نظارت بر درست اجرا شدن هستش.
 

mahdi_1168

عضو جدید
می خواستم ببینم فرق بین کارهای اجرایی و محاسبه و نظارت تو رشتمون چیه؟ اخه یکی از استاداممون می گفت از الان تصمیم بگیرن می خواین تو چه قسمتی کار کنید خودتونو تو اون ضمینه قوی کنید
حالا مهندسای عزیز اگه میشه نظرتونو بدین ممنون
با سلام.
کار اجرا و نظارت و طراحی شاید در کلیات شبیه هم باشند ولی تفاوت های زیادی هم با هم دارند.
یک مهندس طراح خوب و حرفه ای شاید در اجرا و یا نظارت کارایی خیلی پایینی داشته باشه و برعکس این هم میشه. که این قضیه میتونه هم به علایق شخصی مربوط باشه هم به درسهای دانشگاهی.
مثلا یک مهندس اگر تو اجرا نتونه یک ساختمان رو درست متره و براورد کنه و وضعیت بنویسه در کاری که انجام بده ضرر می کنه. یا یک مهندس طراح اگر نتونه طراحی درستی انجام بده هم به مشکل می خوره و هم . . .
پس اگر بتونی زمینه کاری آینده رو مشخص کنی از دانشگاه می تونی با قوی شدن در درسهای مرتبط و کار عملی خودت رو برای اون زمینه قوی کنی تا در آینده به مشکل نخوری.
 

omran84

عضو جدید
[ تجربیات کارگاهی و نظارتی مهندسین عمران ] بحث و گفتگو


این تجربه رو به نقل از یکی از دوستانم نقل قول می کنم:

یک معمارزمانیکه پلان معماری روطراحی میکنه توآکس بندی ابعادستون رو40x40میگیره ونقشه های معماری روتحویل مهندس سازه میده واونم برحسب آکس هایی که معمارتعریف کرده اندازه هارو واردبرنامه ایتبس میکنه.وتوطراحی مشخص میشه ابعادستون باید50x50درنظرگرفته شودتاجوابگوباشه.که اکثرطراح هاتواین مورداشتباه میکنن وهمون آکس روتوسازه تعریف میکنن.وزمانیکه وارداجرامیشن متوجه میشن ساختمان باتوجه به آکسی که معمارداده وستونهایی که سازه طراحی کرده ازهرطرف 10سانتیمتربیرون زدگی داریم بعلاوه5سانت نما.
من سریکی ازپروژههای مسکن مهرکه ناظرمقیم بودم هرطورساختمون رومترمیگرفتیم سی سانتیمترکسری داشتیم.تا اینکه بعدازکلی پرس وجوازپیشکسوتان هیچی عایدم نشدچون ستونها دقیقاتویه آکس بودن ولی اندازه طول کلی تفاوت داشت. بعدازاینهمه کنجکاوی سراغ پلانها رفتم دیدم ستون تومعماری60x60بوده وتوسازه45x45بوده واکس بندی سازه برحسب معماری بوده.ودقیقاباعث کاهش زیربناشده بود حساب کنید9طبقه50x0.15میشه69مترمربع توهربلوک که توپانزده بلوک ضربش کنی میشه 1050مترمربع که برابرچهارصدمیلیون کم کاری پیمانکارمیشه.
که وقتی پیمانکارمتوجه شدسریعاگفت مشکل ازطراح بوده ومن طبق قراردادزیربنایی که نوشته شده گرفتم.منم سریعاگزارش نوشتم برامسکن.ولی مسکن شهرسازی سریع گفت صداشودرنیارین وپیمانکارسودش روجیبش گذاشت سودکه نه پول مفت یه عده قشرکم بضاعت.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته مهم اینکه شما به عنوان پیمانکار، طراح و معمار و یا هر نقش دیگه حتما باید در کار خودتون دقت بسیاری داشته باشید. حتما
 

omran84

عضو جدید
نکاتی در مورد آجرچینی:
برای آجر چینی ساختمان، بویژه ساختمانهای چند طبقه و بازهم بویژه برای قسمتهایی از ساختمان که نما وجود دارد حتما از طبقات بالاتر که سقف و ستونهای آن اجرا شده ریسمان کار را برای داشتن یک دیوار شاقول به سمت پایین انداخته شود و سطح کار شاقول گردد. البته در ساختمانهایی با تیر و ستونهای بتنی که احتمال بیرون زدگی یکی یا چند تیر و ستون وجود دارد، آنچه که معقول تر به نظر می رسد این است که شروع دیوار چینی از طبقات پایین باشد و بدون استفاده از ریسمان اشاره شده، خود دیوار_ مثلا از طبقه ی اول_ شاقول گردد. و به همین صورت دیوار طبقه ی دوم از کف طبقه ی دوم شاقول گردد.
برای آجر چینی در هر یک از طبقات، حتما مصالح به پای کار کشیده و آماده باشد ازقبیل : آجر_ از هر نوعی که قرار بر اجرای آن است_ مصالح ملات از قبیل سیمان، فیلر(ماسه ریزدانه)،آب ( البته بسته به نوع قرارداد هم داره، ما در اینجا فرض رو بر این می گذاریم که از نیروهای روزمزدی استفاده می کنیم )- گچ (مربوط به شاقول نگه داشتن شمشه ها، از مخلوط گچ وسیمان و آب استفاده می گردد)
توجه کنید که در صورتی که شما از نیروهای روزمزدی استفاده می کنید و قرار نیست کار را به طرق دیگر انجام دهید، حتما باید وسایل زیر را نیز در کارگاه خود و بویژه در پای کار آماده داشته باشید:
کمچه به تعداد لازم!- ملاقه سیمان کاری- استانبولی- فرغون- بیل- ریسمان کار- شاقول - ماله- بشکه ای برای آب یا شیلنگ و منبع تهیه آب از قبل مشخص گردد ( حتما پمپ آب از نظر سالم بودن چک گردد.)- شمشه با طولهای لازم- چوب بست و بشکه- تیشه کار- دستکش برای کارگران.
یک تذکر مهم اینکه با توجه به اینکه بعد از اجرای سقف و ستون ها مخصوصا در ساختمانهای بتن آرمه احتمال اینکه سطح کار کثیف- منظور انباشه از بتن سفت شده_ باشد حتما پیش بینی استفاده از بتن کن را داشته باشید. پس باید منبع تهیه برق، کابل مناسب برای استفاده از بتن کن در طبقات نیز پیش بینی شود.
نقشه معماری برای اجرای صحیح هم لازمه ی کار و چیزی اجتناب ناپذیر خواهد بود. از چیدن آجرها از محل درز بر روی یکدیگر خودداری نمایید.
حتما قبل از شروع آجر چینی محل آجرچینی و خود آجرها را به صورت کامل زنجاب کنید_ آب دادن به آجر و تمیز کردن راسته ی کار_
برای دیوارهایی که مشرف به حیاط همسایه که نباید پنجره بخورند سعی کنید درصورتی که از آجر ایتال استفاده می کنید، و شکستگی در آجروجود دارد، قسمت شکستگی را به طرف داخل_ یعنی به داخل واحد های خود_ قرار دهید. در صورت انجام عمل عکس، احتمال نفوذ رطوبت از این نقاط وجود دارد. البته در مورد این دیوارها حتما دقت کنید که ملات های اضافی پشت و داخل_ رو به واجدهای ساختمان_ برداشته شود تا برای کارهای بعدی مثل ایزوگام دیوار_ از بیرون_ یا گچکاری _ از داخل_ سطح کار بهتری داشته باشیم.
نعل درگاه_ یا سرطاقی ها_ معمولا به اندازه ی 70 سانت بزرگتر ازطول(اندازه ی افقی) پنجره ها خواهندبود. حتما ازقبل سرطاقی ها با توجه به پنجره هایی که در ساختمان داریم منظور گردد. مثلا برای پنجره ای با ابعاد طول 1.5 و ارتفاع(منظور عرض)1.2 مقدار طول حداقل سرطاقی حدود 2.2 متر(1.5+0.7) می باشد.
با توجه به اینکه ساختمان اسلکت فلزی یا بتنی است حتما سنگ فرز و انبر آرماتور بندی پیش بینی گردد. سنگ فرز به منظور صاف کردن قسمت های فلزی که ممکن است به صورت زائده به هر نجو بر روی کار باشند. انبر آرماتور بندی برای بریدن مفتول هایی که ممکن است از هر یک از تیرها و سقف آویزان باشند._ برای بستن قالبها از مفتولهای 1.5تا 2.5 استفاده میگردد که بعد ازبرداشتن قالب ممکن است بر روی کار باقی بماند_
در انتهای انجام دیوار چینی حتما مصالح ریخته شده در کناره ی دیوار باید جمع شود، چون در ساعات اولیه ی ساخت ملات، ملات نرم بوده و براحتی با کمچه قابل برداشت است ولی اگر این ملات مدتی بماند، برای اجرای سایر موارد روی دیوار، نظیرگچ کاری نیاز به کندن آنها که خود باعث صرف وقت و هزینه می گردد، خواهد شد.
حتما در انتهای کار باید وسایل استفاده شده را به دقت با آب تمیز نمود.
فرض ما در این قسمت این بود که از نیروهای روزمزد استفاده می کنیم پس باید مواردی همچون صبحانه، آب نوشیدنی و درصورت لزوم یخ و جایخی، و حتی وسایل اولیه ی دیگر را نیز در ذهن داشته باشیم.

بچه های عزیز توجه کنید که شاید قسمت انتهایی که اشاره شد، خیلی بدیهی باشد ولی عدم توجه به این نکات بسیار ریز وقت شما را در هنگام کار خواهد گرفت! به هرحال این توصیه ها رو باید جدی گرفت. من سعی می کنم برای هر قسمت از کار یک چک لیست از کبریت و چای خشک گرفته
تا ویبره و سیمان و ... تهیه کنم تا مشکلی از این بابت وجود نداشته باشه. حتما امتحان کنید بسیار مفید خواهد بود.... .
 

Mo.Moghadam

عضو جدید
همفکری و مشورتهای کارگاهی

همفکری و مشورتهای کارگاهی

سلام
دوستان فکر میکنم جای یک همچین تاپیکی خالی باشه البته با اجازه مدیران
قصد از این تاپیک حل کردن و همفکری در خصوص مسائل کارگاهی هستش که به هر حال هر کدوم از مهندسین عزیز که در کارگاهی کار میکنن پیش میاد که در رابطه با مسئله نیاز به همفکری دارند.

اگر در محل مناسبی نیست عذر میخوام


بنده به عنوان سرپرست کارگاه توی یک پروژه نیلینگ در اهواز مشغول به کار هستم.مسئله ای که الان هستش اینه که برای اجرای عملیات شاتکریت نیاز دارم که سیمان و ماسه من مخلوط شده پای کار باشه با توجه به اینکه میکس کردن این مصالح توی حجم بالا توسط نیروی انسانی زمانبر هست و هزینه های خاص خودشو داره میخواستم این مصالح به صورت میکس شده داخل کارگاه بشه ظاهرا توی اینجا با توجه به ابو هوا ومسائل دیگه شدنی نیست و کسی قبول نکرد که با میکسر برام بیاره فعلا تنها چیزی که به نظرم میرسه اینه که یک اتو میکسر اجاره کنم و توی کارگاه بزارم این دستگاه خودش مصالح بر مداره و داخل میکسرش میریزه و تقریبا یه دستگاه کمبو محسوب میشه و خوبی که داره با توجه به اینکه ماشین الات زیادی داخل گود میشه این ماشین زیاد جا گیر نیستش و مشکل ساز نمیشه دوستان اگر راه حله دیگه ای به نظرتون میرسه لطفا مطرح کنید که ممکن این اتو میکسر توی اهواز گیر نیاد و کلی زمانو از دست بدم
 
آخرین ویرایش:

omran84

عضو جدید
برای سرطاقی ها از جنس های مختلفی استفاده می شود از قییل مقاطع IPE ، تیرهای بتنی(با ابعاد نه چندان زیاد)، مقاطع قوطی و سپری
معمولا از تیرآهن IPE14 یا حتی پایین تر برای سرطاقی پنجره های واحد ها استفاده می کنند. برای سرطاقی درب های داخلی واحدها معمولا از مقاطع قوطی ( قوطی 40*80 میلی متر) یا مقاطع مشابه نه چندان قوی استفاده می شود.
آنچه که به عنوان _ معمولا_ اشاره کردم ، اون چیزی یه که معمولا خودم استفاده می کنم . منتهی شما می توانید از هر مقطع دلخواه دیگه هم استفاده کنید.
 

omran84

عضو جدید

این تجربه رو به نقل از یکی از دوستانم نقل قول می کنم:

یک معمارزمانیکه پلان معماری روطراحی میکنه توآکس بندی ابعادستون رو40x40میگیره ونقشه های معماری روتحویل مهندس سازه میده واونم برحسب آکس هایی که معمارتعریف کرده اندازه هارو واردبرنامه ایتبس میکنه.وتوطراحی مشخص میشه ابعادستون باید50x50درنظرگرفته شودتاجوابگوباشه.که اکثرطراح هاتواین مورداشتباه میکنن وهمون آکس روتوسازه تعریف میکنن.وزمانیکه وارداجرامیشن متوجه میشن ساختمان باتوجه به آکسی که معمارداده وستونهایی که سازه طراحی کرده ازهرطرف 10سانتیمتربیرون زدگی داریم بعلاوه5سانت نما.
من سریکی ازپروژههای مسکن مهرکه ناظرمقیم بودم هرطورساختمون رومترمیگرفتیم سی سانتیمترکسری داشتیم.تا اینکه بعدازکلی پرس وجوازپیشکسوتان هیچی عایدم نشدچون ستونها دقیقاتویه آکس بودن ولی اندازه طول کلی تفاوت داشت. بعدازاینهمه کنجکاوی سراغ پلانها رفتم دیدم ستون تومعماری60x60بوده وتوسازه45x45بوده واکس بندی سازه برحسب معماری بوده.ودقیقاباعث کاهش زیربناشده بود حساب کنید9طبقه50x0.15میشه69مترمربع توهربلوک که توپانزده بلوک ضربش کنی میشه 1050مترمربع که برابرچهارصدمیلیون کم کاری پیمانکارمیشه.
که وقتی پیمانکارمتوجه شدسریعاگفت مشکل ازطراح بوده ومن طبق قراردادزیربنایی که نوشته شده گرفتم.منم سریعاگزارش نوشتم برامسکن.ولی مسکن شهرسازی سریع گفت صداشودرنیارین وپیمانکارسودش روجیبش گذاشت سودکه نه پول مفت یه عده قشرکم بضاعت.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نکته مهم اینکه شما به عنوان پیمانکار، طراح و معمار و یا هر نقش دیگه حتما باید در کار خودتون دقت بسیاری داشته باشید. حتما


اصلا خودتون چهارتا ستون چهل درچهل رویک برگه ترسیم کنیدبعدآکس تا آکس ستونهارو4,60بگیرین.حالا فرض براینه. که معمار طبق همین آکس که برامون تعریف کرده مهندس سازه اومده آکسهاش روبه ورودی ایتبس داده اونوقت میایم براطراحی توایتبس میبینم تنش مجازستون ازیک بیشترشدستون به این بعدجوابگو نیست میایم مقطع روافزایش میدیم مثلا 60*60 وستون دراین حالت جواب میده.حالا بعدازآنالیزوطراحیامون میایم توبرنامه اتوکد یا سازه نگاریاسازه نود.قطعاهمون آکسهای قبل روازمعماری گرفتیم میاریم توترسیم سازه.خوب حالا دقت کنید اندازه پشت تاپشت ستونهای 60*60وستونهای40*40که هردوآکسشون مساوی همه بگیرید.قطعادرآخرمقایسه کنیدمیفهمین که10سانتیمترازهرطرف ستون60نسبت به ستون40 افزایش پیداکرده وقتی اینطورخطایی پیش بیادقطعاپیمانکارمتضررمیشه.اگه قضیه برعکس شه ستون تومعماری بزرگ ولی توسازه کاهش پیداکنه به سودپیمانکاره چون انگارازهرطولی بیست سانت کاهش طول داریم که اگه ناظرتیزنباشه نمیتونه این مقدار روازش کسرکنه.وطبق معماری بهش پول میدن متاسفانه اکثرمسکن مهرا این مشکل رودارن مثلا واحدهفتادمتری شده شصت وهشت متر
(از دوست عزیزم alamto تشکر می کنم بابت توضیح بیشتر...)
 

omran84

عضو جدید
یک نکته ی مهم در مورد دیوارچینی در پارکینگ:
فرض کنید می خو اهیم دیوار دور محدوده ی یک آپارتمان را در پیلوت( پارکینگ) بچینیم. بدین منظور دیوار چینی را از روی پی شروع می کنیم. منتهی توجه کنید که کف کرسی شما از کجا شروع میشه، درانیصورت باید تمامی دیوارهای موجود در پارکینگ در این نقطه عایق بندی شوند . بدین منظور در حال حاضر میتوان از چتایی های آماده ی آغشته به قیر استفاده کرد یا از قیرو گونی و اونایی که خیلی بامرام هستن:smile:از ایزوگام استفاده میکنند. البته مطمئناهر چه عایقکاری بهتر انجام بشه، نفوذ رطوبت به ارتفاع دیوار کمتر خواهد شد.
برای برای قرار دادن عایق روی تمامی دیوارهای موجود در پارکینگ در یک ارتفاع خاص می توانید از شیلنگ تراز استفاده کنید.بدین صورت که در ابتدا یک نقطه رو به عنوان مبنا قرار می دهیم_ توجه کنید که این نقطه برای آپارتمانهایی که پیلوت انها با کف خیابان دریک سطح قرار داردمعمولا همان کف خیابان (یا کوچه) درنظر گرفته می شود_ فکر کنید روی سطح پی 40 سانتی متر از این نقطه ی مبنا پایین تر باشد. در اینصورت دیوارهای پیلوت تا 40 سانت اجرا می گردند و سپس روی رج بعدی که در تراز 40 سانتی قرار می گیرد عایق استفاده می کنند که انواع آن اشاره شد.
 

rezafreeheart

عضو جدید
چند وقت پیش ناظر یک آپارتمان 8 طبقه بودم، که تمام دیواراشو با کناف درست می کردن. اول اینکه بجای پشم سنگ ویا پشم شیشه از یونولیت هایی استفاده می کردن که هیچ کدوم از ویژگی های پشم سنگ رو نداشت.دوم اینکه برای دراوردن جای تاسیسات و کلید و پریز ها بدون رعایت هیچ دیتایلی اونا رو برش می دادند که معمولا بیش از نیاز بریده می شد.سوم تنها از یک لایه گچ برگ نامرغوب استفاده می شد.
ازون جایی که منم درس روش های اجرای ساختمونم رو با یکی از کسانی که شرکت اجرای کناف داشت، پاس کرده بودم، تمام این ایرادات رو به پیمانکار و کارفرما متذکر شدم، ولی گوش هیش کدوم بدهکار نشد.
البته نهایتا با پیمانکار دعوام شد و ازونجا تسویه کردم.
پشم سنگ و پشم شیشه عایقای بهتری از نظر صوت نسبت به یونولیت ها هستند. همچنین پشم سنگ عایق حرارتی بسیار مناسب تری نسبت به پشم شیشه و یونولیت می باشد.
همچنین بوسیله پشم سنگ میشه، بخوبی اطراف تاسیسات رو پوشاند و از نظر بحث عایق، دیتایل های مورد نظر رو تامین می کند.
خلاصه اینکه اگه روش های جدید رو بلد نیستیم، اونا رو الکی قالب مردم نکنیم.
 

omran84

عضو جدید
گاهی اوقات که چه عرض کنم در واقع بیشتر تجربیات شاید نکاتی باشند که خیلی ساده به نظر بیان، منتهی توجه به این نکات می تونه خیلی مهم باشه. و در واقع توجه به این نکاته که تجربه رو ایجاد می کنه:
در اجرای ساختمان های بتنی در صورتی که از سیستم تیرچه بلوک برای سقف استفاده می کنید به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که:
مطالعه ی نقشه ی اجرایی بسیار مهم است. فرض کنید که طبقه ی اول ، دوم یک ساختمان چند طبقه دارای ستونهایی با ابعاد 40*40 می باشد در این صورت فاصله ی دو ستون دارای طول معینی است. و فواصل مشخصی برای تیرچه ریزی خواهیم داشت. وقتی به طبقه ی سوم می رسیم ممکن است این ستونها دارای ابعاد کمتری مانند 35*35 شوند. اگر فرض ها را با این نکته ادامه دهیم که مثلا دهانه ی بین دوستون در حالت اول 7 متر بوده در حالت جدید_ منظور برای طبقه ی سوم با ابعاد جدید ستون می باشد_ به فاصله ی دهانه ها 10 سانتی متر اضافه شده است زیرا که ابعاد ستون ها ازهر طرف 5 سانتی متر کم شده،
اما چیزی که می خواهیم بگوییم این است که در هنگام سفارش تیرچه ها(برای تیرچه های آماده)_ یا ساخت آنها در کارگاه_ بعد از طبقه ی دوم دراین مثال باید طول جدید را مد نظر قرار داد،یعنی اگر برای طبقه ی اول و دوم تیرجه های 7.30 متر(30 سانتی متر بیشتر ازدهانه برای گیردار کردن تیرچه در دل تیرها) سفارش داده_ یا ساخته اید_ برای تیرچه های طبقه ی سوم و طبقاتی که ابعاد ستون جدید دارند باید مقادیر اضافه فاصله ایجاد شده به دهانه را به مقدار 7.30 متر اضافه کنید(در این مثال این مقدار 10 سانت بود در نتیجه طول تیرجه ها برای طبقه ی سوم حداقل 7.40 متر است.)
تذکر: برای اطمینان بیشتر در صورت مقدور بودن فاصله ی دهانه های اجرا شده را می توانید اندازه گیری کنید و به نقشه ها اکتفا نکنید(به دلیل وجود خطا در اجرا...)

پس تیرجه ها را رو طوری سفارش ندید که اضافه بمونه و برای سقف های بعدی دجار مشکل بشین. اگرچه شاید گفته بشه که این تیرچه ها برای این مثال تو طبقه سوم هم میتونه مورد استفاده قرار بگیره، ولی توجه کنید که تو دهانه های زیاد اضافه شدن چند سانتی متر فاصله، خیلی خودش رو نشون میده و این در حالیه که ما با اشتباهی که می کنیم طول گیرداری _ یا طولی که تیرچه قراره روی تیر بشینه) رو کم می کنیم... .
 

iran988

عضو جدید
سلام
به نظرم این بهترین راهه که خودت گفتی
البته متوجه نشدم چرا از بتن آماده استفاده نکردی
شرکتهای زیادی تو اهواز بتن آماده میفروشن
من خودم آبادان بتن آماده میخرم واسه کارگاه
راحتتر از اینه که بالاس سر کارگر بایستی و هی اعصاب خودتو بهم بریزی
نهایت کارت اینه که بری کارگاه ساخت بتن آماده رو سر اونا نظارت کنی همون چیزی رو که می خوای بهت تحویل بدن
 

AsedMostafa

عضو جدید
تجارب کارگاهی مهندسان عمران

تجارب کارگاهی مهندسان عمران

سلام به همه مهندسان



ما تو سایت ایران عمران یه تاپیکی تحت عنوان تجارب کارگاهی راه انداختیم که مهندسان تجارب کارگاهی خودشون رو به اشتراک میذاشتن، واقعا هم استقبال شد...
مهندسان بیان و تجربیاتشون رو بگن
 

AsedMostafa

عضو جدید
اولیش رو خودم شروع میکنم؛

ما تو ارگان دولتی کار برداشتیم و خلاصه 70 درصد قراردادمون رو انجام دادیم. به قسمتی رسیدیم که باید کرسی چینی میشد
اوستا نیومده بود 4 تا دکتـــر اومده بودن و داشتن کار میکردن
منم توخیال خودم گفتم اینا بلدن بهشون چیزی نگفتم، یعنی کاریشون نداشتم
رفتم داخل شهر و برگشتم دیدم کرسی رو کج کار کرده ! ! ! ؟
اومدم گفتم، اوستا بیا کارت دارم، اومد ریسمان رو از آکس ستون کشیدم گفتم دیوارت صافه! یه کم اینور اونورشو نیگا کرد خندید...
بعد بهش گفتم که از آکس 17.5 سانت به بیرون علامت بزن و ازجایی که علامت زدی شمشه رو گچ بگیر

یادم رفت بگم، اون 4 تا بنده خدا خیلی دکتـــر بودن تا حدی که پیش من داشتن برای همدیگه نوشــــابـــــه باز میکردن، اونم نوشابه خانوادگییییییییی
یکی میگفت من لوله کشی کار کردم - یکی میگفت من موزائیک زدم - یکی میگفت و . . .

چون کرسی 35 سانتی بود و دیواری که روش باید اجرا میشد 20 سانتی بود میشد از کج بودن دیوار صرفنظر کرد، یا به عبارتی دیوار 20 سانتی رو میشد روش کار کرد(انحرافش خیلی زیاد نبود)


روز خوبی بود، کلی خندیدم . . .
 

AsedMostafa

عضو جدید
من تو یه پروژه ای طراح سازه بودم و با کلی درد سر نقشه رو چند روزه به کارفرما تحویل دادم...
خلاصه کارو شروع کردن و مهندس ناظر اون پروژه یه مهندسی بود که مهندسی از سر و کله اش می بارید

یه روز که داشتم از اونجا رد میشدم، نیم نگاهی به ستون های طبقه سوم انداختم دیدم بــــلــــه . . .
ستون ها ناشاقولی دارن ، به پیمانکار گفتم دیدم خبری نشد، به کارفرما اطلاع دادم تا حدودی پیگیری کرد

یه روز به پیمانکار که مهندس هم بود قرار گذاشتم که اوستا رو بیاره و بریم سرساختون
اوستا رفت سقف طبقه سوم ریسمان رو انداخت پایین، ناشاقولی در برای کل ارتفاع ساختمون حد مجاز بود(از بام تا کف فنداسیون تا 75 میلیمتر ناشاقولی مجازه)
مهندس داشت زرنگ بازی درمیاورد که گفتم مهندس بریم طبقه سوم ستون دوم رو هم بگیریممممممممممم

اوستا رفت ریسمان رو با فاصله 25 سانتی از انتهای ستون طبقه سوم بست . . منم متر رو از "وسط ستون" گرفتم دیدم 3 سانت ناشاقولی دارهههههههههه
باید از ابتدای ستون میگرفتم ولی نخواستم زیاد دربیاد

اومدیم پایین به مهندس گفتم، مهندس ستون 3 سانت ناشاقولی داره(تو آیین نامه 6 میلیمتر برای 3 متر ستون مجاز اعلام شده)
مهندس گفت؛ مهندس مشکلی نداره تو آیین نامه گفته تا 2.5 سانت مجازه!!!!!!!!!!!!!!!!!! برگه ای که شامل مقادیر مجاز آیین نامه بود رو در آوردم و نشونش دادم، گفت آره اینم هست
بعد گفتم مهندس تو کدوم مبحث گفته 2.5 سانت تو هرستون مجازه! گفت مبحث 8 - گفتم مهندس مبحث 8 برای ساختمون های مصالح بناییه نه سازه بتنی . .


خلاصه بعد از کلی صحبت من نتونستم مهندس رو توجیه کنم که آقا محبث 9 رو باید مراعات کنی نه مبحث 8 رو
نکته جالب اینجاست که وقتی به اوستا گفتم 3 سانت ناشاقولی داری، فیوزش پرید! گفت مهندس اگه 3 سانت ناشاقولی داشته باشه من سکته میکنم...


شوربختانه ناظرهم تایید کرده بود فردا هم بتن سقف رو میخاستن بریزن!
اومدم خونه و یه نامه به کارفرما نوشتم و مقادیر آیین نامه رو پیوست کردم، تو نامه نوشتم که بنا به "دلایل فنی و عدم نظارت صحیح" اینجانب طراح سازه فلان مبری نمودن خود را از عملکرد سازه اعلام میدارم.
فردا که نامه رو بردم تحویل دادم، کارفرما به من گفت، زیاد نیست، عیبی نداره و ...



اگه احیانا برای شما هم همچین اتفاقی افتاد حتما مکاتبه کنید و از کارفرما رسید تحویل نامه بگیرید!
 
بالا