[ سازه ماکارونی ] آموزش و راهنمایی

محسن زارعی

عضو جدید
پل ماکارونی

پل ماکارونی

دوستان عزیز
من میخواستم توی مسابقات پل ماکارونی شرکت کنم
میشه بگید از کجا باید شروع کنم:redface:
 

ala-engineer

عضو جدید
شايد اولش سخت به نظر بياد ولي هر طرحي هرچند ساده و حتي غيرمهندسي كه به نظرت ميرسه رو بساز و بعد بارگذاري كن.با ساختن چند سازه ساده كم كم روش ساخت پل ماكاروني دستت مياد در ضمن ميتوني سازه ات رو با نرم افزار تحليل كني و با تشخيص لينكهاي كششي و فشاري سازه ي مقاوم تري بسازي:victory:
 

sarbaz121

عضو جدید
اطلاعات درمورد مسابقات پل ماکارونی

اطلاعات درمورد مسابقات پل ماکارونی

سلام
من ودوستانم میخواهیم در مسابقات پل ماکارونی شرکت کنیم پس..........
من قبلا چند درخواست دریافت اطلاعات در مورد پل ماکارونی زده بودم.
که یک سری از دوستان لطف کردن واطلاعاتی در این مورد برای من قرار دادن
ولی این اطلاعات کافی نبوده یا اینکه قدیمی بوده
دوستان عمرانی اگر میتوانند اطلاعات درمورد:
1 زمان برگذاری
2 قوانین (جدید)
3 و اطلاعاتی از این دست
4 اگر کسانی تجربه این فعالیت رو داردند خوشحال میشم خودشون رو معرفی کنند.
5 .......................:w27:
 

sarbaz121

عضو جدید
ببینم کسی میدونه زمان برگذاری مسابقات بعدی پل ماکارونی چه روزیه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

amarantine

عضو جدید
لطفا منو تو ساختن خرپا راهنمایی کنید

لطفا منو تو ساختن خرپا راهنمایی کنید

سلام دوستان.من تصمیم دارم توی مسابقات خرپای ماکارونی شرکت کنم..ازشما خواهش میکنم منو تو نحوه ساختن خرپا راهنمایی کنید...تشکر
 
آخرین ویرایش:

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام دوستان.من تصمیم دارم توی مسابقات خرپای ماکارونی شرکت کنم..ازشما خواهش میکنم منو تو نحوه ساختن خرپا راهنمایی کنید...تشکر


سلام
يه سري به اينجا بزن http://www.ncst.dmon.com/forum/39-42-1
آيين نامه مسابقات پل ماكاروني و آموزش ساخت پل ماكاروني رو داره;)
 

Sanaty

عضو جدید
سلام مهندس جان
شما برای ساخت خرپا نیازمند به یک نقشه هستید که اگر این نقشه رو توسط برنامه ETABS تحلیل کنید در راهنمایی برای بارگذاری بسیار به شما کمک خواهد کرد . ضمنا وقتی که این برنامه سازه ی شما را تحلیل کرد می توانید از روی نیروی وارده بر هر عضو تعداد ماکارانی های لازم برای آن عضو را بدست بیاورید که معمولا در تمام آیین نامه ها حداکثر ماکارانی برای هر عضو 3 عدد می باشد .
در مرحله دوم پرینت نقشه است که باید دقت کنید ضوابط آیین نامه رو ارضا کند . ضمنا توجه داشته باشید هر بخشی که اینگونه مسابقات را برگزار می کند آیین نامه مخصوص به خود را منتشر می کند .
در اینگونه مسابقات معمولا از تک ماکارون های ضخیم و چسب حرارتی استفاده می شود . ضمنا توجه کنید که چسب زیاد استفاده نکنید و در محل گره هایی که چند عضو به آنها متصل می شود با تیز کردن نوک ماکارانی ها فضای چسب کاری خود را کاهش دهید .(البته کسی این کار را نمی کند و لی من این کار را کردم و جواب خوبی گرفتم )
باز هم اگر مشکلی بود من در خدمتم .
 

ali.engiin

عضو جدید
مسابقات خرپای ماکارونی

مسابقات خرپای ماکارونی

کسی این جا هست که تو مسابقات خرپای ماکارونی شرکت کرده باشه؟
 

ali.engiin

عضو جدید
اگه بخوام تو این مسابقات شرکت کنم چه جوری باید شروع کنم
کلا باید چی کار کنم
اگه جواب بدید ممنون میشم
 

ahmadii

عضو جدید
[سازه های ماکارونی]

[سازه های ماکارونی]

سلام
تشکر از این مطلب
برای طرحی یک سازه درSAP باید مشخصات ماده(ماکارونی) را به نرم افزار معرفی کرد
این مشخصات را از کجا بیاوریم؟؟؟؟؟؟؟
 

rezaafsharpoor

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدم اول اینه که شما باید یه درک درست از تحلیل سازه ها داشته باشین....بعدش هم لینه که باید طرح هایی رو که تو مسابقات قبلی شرکت داده شده مورد بررسی قرار بدی...با کمک کسانی که توی این مسابقه ها شرکت کرده بودن خودت چند تا طرح بدی...انقدر با سعی و خطا و تغییرات المانهای سازه ات با سازه ات ور بری که آخر سر به یه طرح مناسب برسی اینا قدم های اصلی کارن وقتی این مراحل رو انجام بدی بیشتر کار رو انجام دادی بعدش می رسه به مرحله ساخت پل که اون یه بحث طولانی رو می طلبه(در ضمن بهتره توی این کار از مشورت استادایی بهره بگیری که توانایی پاسخ گویی و کمک رو داشته باشن-کدوم دانشگاه درس می خونی؟)
 

middbox

کاربر بیش فعال
خرپای ماکارونی

خرپای ماکارونی

سلام دوست عزیز من 4 دوره توی این مسابقات شرکت کردم، مطمئنید میتونید بسازید
زحمت زیادی میخواد، شما که اطلاعات درستی ندارید باید برای یک بار هم که شده با یکی از گروه ها همکاری کنید تا دوره بعد که خودتون بتونید کاملا یک پل رو بسازید
دوستمون خوب توضیح دادند
مراحل ساخت میتونه خلاقانه هم باشه مراحل مختلفی هست
اول باید طرحی که در نظر دارید رو روی یه کاغذ بزرگ (اندازه ای که توی آیین نامه هست) پیاده کنید بعد یه شیشه به اندازه نقشه بذارید و از روی اون یک طرف ماکارونی رو بسازید، برای هر طرف ماکارونی همین کار رو انجام بده، بعد دو شیشه رو روبروی هم به اندازه عرضی که توی آیین نامه هست تنظیم کنید و بچسبانید (قائمه باشد) بعد از اون میتونی اعضای فشاری رو به سازه بچسبونید.... این یه توضیح مختصر راجع به ساخت بود، مطمئنا اگه بخوای بسازی با مشکلاتی روبرو میشی که ندونید چیکار باید بکنید برای همین باید از کسی که قبلا ساخت کمک بگیرید.

من توی این 4 دوره خودم تنها شرکت کردم راههای زیادی برای ساختن پیدا کردم که با بقیه شاید متفاوت باشه، باید زحمت بکشی، بار اول دنبال مقام نباش... امیدوارم موفق باشی
 

parmiis

عضو جدید
راهنمایی در مورد مسابقه [ سازه ماکارونی ]

راهنمایی در مورد مسابقه [ سازه ماکارونی ]

بچه ها بیاین هرچی مطلب در مورد سازه های ماکارونی دارین بزارین اینجا واقعا مطلب در این مورد تو اینترنت کمه کمک کنید
 

masoud.avard

عضو جدید
این مطلب برای آشنایی دانشجویان عمران با سازه های ماکارونی ارائه می گردد. امیدواریم که بزودی شاهد شکوفایی علمی دانشجویان این رشته باشیم:

دروس سازه اي كه در رشته مهندسي عمران در دانشگاه هاي ايران تدريس مي شود ، معمولا به طور كلي به صورت تئوريك تدريس مي گردد و دانشجويان كمتر اين دروس را به صورت عملي تجربه مي كنند ، بنابراين شايد فهم اين دروس به صورت عميق در حين دوران تحصيل ممكن نباشد .
ساخت سازه هايي توسط فولاد و يا بتن صرفا براي آموزش هم مقدور نمي باشد ، چرا كه هزينه تمام شده اين كار بسيار بالا است . بنابرلين در سرتاسر دانشگاههاي معتبر دنيا ، سعي شده است ، تا بااستفاده از مصالح ارزان قيمت ( به جاي بتن وفولاد ) و مدل كردن سازه هاي واقعي توسط اين مصالح ، آموزش دروس سازه اي به صورت عملي ممكن شود . ماكاروني يكي از اين مصالح جايگزين مي باشد . اين عنصر سازه اي جديد به دليل برخي از خصوصيات ويژه مثل ( سبكي ، دسترسي ساده و ارزان بودن ) بيشتر از ديگر مصالح مشابه مورد توجه قرار گرفته است .
سالانه در آمريكا مسابقات بزرگي در اين زمينه بين دانشجويان برگزار مي گردد و سازه هاي ساخته شده توسط ماكاروني به دليل طراحي بهينه
، به ركورد هاي غير قابل باوري دست پيدا مي كنند .

هدف از استفاده از ماكاروني به عنوان عنصر سازه اي
1. در واقع ماكاروني بر خلاف فولاد و بتن عنصر سازه اي ناشناخته اي مي باشد . اين بدان معني است كه خصوصيات ماكاروني شامل حداكثر تنش كششي ، حداكثر تنش فشاري ، مدول الاستيسيته ، نحوه كمانش ماكاروني و ديگر خصوصيات ماكاروني كه مورد نياز براي طراحي و تحليل سازه مي باشند ، ناشناخته مي باشد و تنها راه بدست آوردن اين ويژگيها ايجاد وابداع آزمايش هاي ساده و دقيق مي باشد .
2. ماكاروني بر خلاف بتن و فولاد داراي ضعف هاي زيادي مي باشد و اين ضعف ها كار را براي طراح مشكل تر مي كند و اينجاست كه ابداعات و خلاقيت هنر نمايي مي كنند و براي رسيدن به ركورد هاي بالا بهينه سازي سازه ها مطرح مي گردد .
3. ارزان بودن ماكاروني نسبت به مصالحي چون فولاد وبتن .

اهداف كلي طرح
1. اين طرح در وهله اول به عنوان يك طرح آموزشي مي تواند بسيار مفيد و سودمند براي دانشجويان رشته مهندسي عمران ايفاي نقش نمايد ، زيرا اين امكان را به دانشجويان مي دهد كه ، با استفاده از مصالح ارزان ، سبك و قابل دسترس ( ماكاروني به جاي بتن و فولاد ) دست به طراحي و ساخت سازه هاي مختلف زده و با اين كار كليه دروس فراگرفته در رشته سازه را به عمل تجربه نمايند .
2. دانشجويان مي بايست با استفاده از مسائل تئوريك فرا گرفته در دروس مقاومت مصالح و آزمايشگاه هاي مربوط به آن تلاش نمايند تا خصوصيات عنصر سازه اي جديد را كشف نمايند .
3. دانشجويان مي بايست با استفاده از تحليل سازه ها و با بكارگيري نرم افزار هاي كامپيوتري به طراحي و آناليز سازه مورد نظر بپردازند.
4. طراحي و ساخت يك سازه بهينه كه تحت عنوان بهينه سازي سازه ها مطرح است .
معرفي سازه ماكاروني
سازه هاي ماكاروني به سازه هايي اطلاق مي شود ، كه مصالح استفاده شده در آنها تنها ماكاروني و چسب مي باشد . اين سازه ها در مقياس كوچكتر نسبت به سازه هاي واقعي طراحي و توسط ماكاروني و چسب ساخته مي شوند و پس از ساخت مورد بارگذاري قرار مي گيرند .
در واقع اين سازه ها به عنوان ماكت ساخته نمي شوند و سازه اي كه بار بيشتري را تحمل مي كند ، موفق تر خواهد بود . پل ( تحت بارگذاري يكنواخت ، متمركز و متحرك ) ، Towercrain ، انواع قاب هاي ساختماني و ستون هاي فشاري از جمله رايج ترين سازه هاي ماكاروني مي باشند .
هر ساله در اين راستا مسابقات بزرگي در دانشگاه هاي معتبر دنيا بين دانشجويان رشته مهندسي عمران برگزار مي گردد . اين دانشگاه ها از سالها پيش در اين زمينه سرمايه گذاري كرده تا ذهن خلاق دانشجويان را فعال سازند و از طرحها و پژوهش هاي آنها در عمل استفاده كنند . طراحي و ساخت پل و ستون هاي فشاري رايج ترين رشته هاي اين مسابقات مي باشند . بطور مثال طراحي و ساخت پل خرپايي تنها با استفاده از 750 گرم ماكاروني ( معادل يك بسته ماكاروني ) كه مي تواند وزن زيادي را تحمل نمايد . طول دهانه پل يك متر و حداكثر ارتفاع پل نيم متر مي باشد . پل روي دو تكيه گاه كه از يكديگر يك متر فاصله دارند قرار مي گيرد و تكيه گاهها فقط قادر به وارد كردن عكس العمل عمودي مي باشند و هيچ عكس العمل افقي در تكيه گاهها بر پل وارد نمي شود . ركورد كسب شده در اين رشته ( پل خرپايي ) معادل 176 كيلو گرم مي باشد ، كه اين ركورد تقريبا 230 برابر وزن خود سازه مي باشد . همچنين طراحي و ساخت سازه هاي فشاري كه قادر به تحمل بار هايي بيش از نيم تن مي باشند ، از ديگر نمونه هاي اين سازه ها هستند . اينجا يك سئوال ممكن است مطرح مي گردد ، آيا جنس ماكاروني در دست يافتن به ركورد هاي بالا موثر است ؟
در اين زمينه تحقيقاتي روي محصول هاي مختلف شركت هاي ماكاروني دنيا انجام گرفته و ماكاروني شركت Rose ايتاليا به عنوان بهترين ماكاروني براي اين هدف شناخته شده است .

البته لازم به ذكر است كه قدرت و مهارت طراح در ارائه يك طرح موفق ، بسيار مهم تر از جنس ماكاروني در رسيدن به ركورد هاي بالا مي باشد .



معرفي انواع مختلف سازه هاي ماكاروني

سازه هاي فشاري :
نوعي پل با دهانه كوتاه ، كه اكثر اعضاي آن در فشار مي باشند . از مزيت هاي اين رشته از مسابقات طراحي اعضاي فشاري و بررسي پديده كمانش در آنها مي باشد .

Tower Crain :
دراين نوع از سازه هاي ماكاروني ، هدف طراحي جرثقيلهايي است كه بر روي برجهاي بلند به كار گرفته مي شوند .اين سازه ها بايد قادر باشند با داشتن ارتفاع معين شعاع خاصي را تحت پوشش قرار دهند .

پل با بار متمركز :
اين سازه از به هم پيوستن دو خرپاي دوبعدي به وجود مي آيد و بارگذاري از وسط دهانه صورت مي گيرد .اين نوع پل هر سه نوع عضو فشاري ، كششي و خمشي را دارا مي باشد .

پل با بار گسترده :
پل به شكل ظاهري خرپا مي باشد ، كه بارگذاري به صورت گسترده و يكنواخت در تمام طول دهانه صورت مي گيرد . در عمل مي توان چنين فرض كرد كه تمام وسايل نقليه به دليل ترافيك به صورت ثابت بر روي پل قرار گرفته اند .

پل با بار متحرك :
اين نوع از سازه ماكاروني در واقع پيشرفته ترين و كامل ترين حالت از سازه ها مي باشد ، كه در آن طراحان اقدام به طراحي يك پل واقعي مي كنند .بار قرار گرفته بر روي پل به صورت متحرك مي باشد ، كه اين امر با عبور دادن يك وسيله نقليه كوچك با سرعت معين ، كه بر روي آن وزنه قرار داده مي شود ، صورت مي گيرد .
 

bianconeri_Civil

عضو جدید
با اينكه خودم مخالف پست دادن فقط براي تشكر از پست هاي داده شده هست ، اما اينبار جا داره كه يه تشكر وي‍‍ژه بكنم از دوست خوبمون كه اين پست واقعا مفيد رو گذاشتن اينجا
 

bianconeri_Civil

عضو جدید
دوستان اگه امكان داره مهندسين وارد به اين كار اطلاعات بيشتري بذارن ،‌مخصوصا نرم افزار هاي مناسبي كه براي طراحي سازه ماكاروني نيازه رو معرفي كنن (البته فقط اسم نرم افزار؛ توضيحات در تاپيك نرم افزار هاي عمراني باشه بهتره)
و همچنين مقالات بيشتر...

شرمنده كه پست ها دو تا پياپي شد.

از رسول جان هم در خواست ميكنم كه اگه امكان داره تاپيك رو مهم كنه و يه سرو ساموني بهش بده و اگه اطلاعاتي داره كه زودتر بذاره اينجا :D ;)
 

masoud.avard

عضو جدید
متاسفانه تاپيكايي كه تو بخش گفتگوي آزاد ايجاد ميشن خيلي مورد توجه قرار ميگيرند و به سرعت به 6-7 و 8 صفحه ميرسن
اما تو بخشاي تخصصي :(
 

azad98511

عضو جدید
truss ...

truss ...

سلام
در مورد خرپای ماکارانی نظر زیاد می دهند دوستان ولی اینکه یه نفر واقعا خودش کار کرده باشه یه چیز دیگه است. از عمل تا حرف خیلی فاصله است تو خرپا ماکارانی
ما برای ساختن پل ماکارانی تو دانشگاه خودمون دو ماه وقت گذاشتیم، مسابقات درون دانشگاهی بود و تجربه اولمون بود و دسترسی به ماکارانی خاصی هم نداشتیم که بتونیم از شعاع ژیراسیون بیشتری استفاده کنیم
به هر حال تونستیم اونجا رتبه بیاریم تو کار اولمون ولی خیلی چیز ها دستگیرمون شده
دید خیلی مهمه اگه سوالتون رو می شه دقیق تر بپرسین می تونم کمکتون کنم
اینم میل منه
azad98511@yahoo.com
 

5226218

عضو جدید
سلام مسعود هستم

سلام مسعود هستم

آقا من چندین بار پل ماکارونی ساختم ولی ماکارونی درست و حسابی پیدا نکردم
منو در پیدا کردن ماکارونی مناسب راهنمایی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

new architecture

عضو جدید
salam.man azv shodam ke serfan sohbati rajebe rahnamayitoon be in doostemoon bedam,kash az nar afzar haye marboote ke mishe azashoon estefadekard ham be in doostemoon migoftin.anjame kar oonam az tarighe azmoone sahiho khata makhsoosan vaghtike meghyase kar vasi tar az hade daneshgah va hatta keshvar mishe,nemitoone javabgoo bashe va bishtarin etlafe zaman ro dar pey dare!
 

beep2000

عضو
راهنمایی در مورد مسابقه سازه ماکارونی!

راهنمایی در مورد مسابقه سازه ماکارونی!

سلام دوستان عزیز!
میخواستم ببینم اگر ما بخوایم یه مسابقه سازه های ماکارونی برگزار کنیم، از کجا باید شروع کنیم؟:surprised:
چه چیزهایی میخواد؟:)
چه هماهنگیهایی باید انجام بشه؟
 

beep2000

عضو
من یه پیشنهاد به انجمن علمی دانشگاه دادم و چون علاقه داشتم گفتن که باهاشون همکاری کنم و هماهنگیهاش با من باشه ولی نمیدونم از کجا شروع کنم؟؟:biggrin:
 

Similar threads

بالا