از جمله زمینههای مساعد جهت ورود نانوتکنولوژی، عرصة صنایع آرایشی و بهداشتی میباشد. با رشد روزافزون جمعیت و افزایش آگاهیهای عمومی در خصوص توجه بیشتر به مقولة بهداشت و مواد آرایشی و بالتبع افزایش تقاضای این محصولات و رقابت چشمگیر در این صنعت چه در سطح کشورها و چه در عرصة بینالمللی، لزوم ورود این صنعت را به عرصة نانوتکنولوژی اجتنابناپذیر کرده است همچنانکه بعضی شرکتها از جمله شرکت معروف فرانسوی L’Oreal از سال 1997 یعنی زمانی که هنوز نانوتکنولوژی چندان مطرح نبوده است با تولید نانوکپسولها و استفاده از آنها در فرمولاسیون محصولات خود پا به عرصه نانوتکنولوژی گذاشتهاند و در همین راستا به موفقیتهای چشمگیری نیز دست یافتهاند. به این منظور جهت افزایش آگاهی علاقهمندان گزارشی با عنوان کاربرد نانوتکنولوژی در صنایع آرایشی و بهداشتی تهیه گردیده است. در این گزارش سعی شده است که در ابتدا به مزیتهای نانوتکنولوژی در این صنعت اشاره شود. سپس از شرکتهایی که از نانوتکنولوژی در تولید محصولات خود استفاده کردهاند، همراه با معرفی محصولات آنها اسم برده شده است. از جمله این محصولات کرمهای ضدآفتاب، کرمهای ضدچروک و ضدپیری و انواع رژ لب میباشد. از نکات جالب توجه در این گزارش وجود چندین شرکت آسیایی در لیست مذکور است که نشاندهندة آگاهی این شرکتها و رویکرد آنها به استفاده از نانوتکنولوژی در تولید محصولات خود میباشد.