[بیوتکنولوزی] - گلهای آفتابگردان نقاشی ون گوگ جهش ژنتیکی دارند

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پژوهشگران آمریکایی با بررسی تابلوی نقاشی گلدان آفتابگردان اثر وینسنت ون گوگ دریافتند که گلهای این تابلو دارای جهش ژنتیکی هستند.


بسیار دشوار است تصور کنیم که گلهای تابلوی گلدان آفتاب گردان ون گوگ که در حراج به قیمت بیش از 50 میلیون یورو به فروش رفته است دچار جهش ژنتیکی هستند.


درحقیقت، گروهی از دانشمندان دانشگاه جورجیا توانستند جهشهای ژنتیکی را در گلهای معروف و زرد رنگی که در این تابلو بین سالهای 1888 و 1889 کشیده شده اند پیدا کنند.


در این گلدان پسا- امپرسینونیستی که در سمت چپ امضای "وینسنت" به چشم می خورد 2 نوع گونه آفتابگردان شامل گونه رایج (Helanthius annus) با گلبرگهای بلند و یک حلقه تیره در مرکز آن و گونه "گل دوتایی" می شود که کاسه آن ضخیم تر است و حلقه اطراف را به طور کامل می پوشاند.


براساس گزارش نیچر، "جان بروک" و همکارانش در کالج فرانکلین هنر و علوم دانشگاه جورجیا به منظور دستیابی به این نتایج همان تکنیکی را به کار گرفتند که "جورج مندل" برای بنیان نهادن پایه های ژنتیک مدرن در عصری که در آن ون گوگ این عصر را جاودانه کرد استفاده کرده بود.


به این ترتیب، موفق شدند ژنی با عنوان HaCYC2c را شناسایی کنند که مسئول این دو گونه آفتاب گردان است و همچنین گونه سومی را کشف کردند که در تابلوی ون گوگ حضور ندارد. این گونه سوم، گلبرگهای لوله ای شکی دارد که اطراف حلقه تاریک را پوشانده اند.
 

Similar threads

بالا