ارزیابی کاربری زمین شهری با توجه به خطرات زلزله ( مطالعه موردی ناحیه 4 منطقه 20 )

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار
نسرين گياه چين، مهندس نرم افزار
محسن مهرجو: مهندس عمران– كارشناس ارشد شهرسازي

چكيده :
مطالعات تكنيكي و تاريخي زلزله در ايران نشان مي دهد كه زلزله هاي ويرانگر بخصوص در راستاي گسل ري در موارد بسياري باعث خرابيها و كشته شدن صدها و گاهي نيز هزاران نفر شده است .

مخاطرات زلزله نه تنها به دليل تاثيرپذيري مستقيم شهر نسبت به زلزله احتمالي است بلكه به دليل رشد جمعيت و توسعه شهري غير قابل كاهش است. بنابراين ايمني سكونتگاهها در اينگونه نواحي زلزله خيز و لزوم ارزيابي فاكتورهاي خطرزاي محيطي از ديدگاه كاربري زمين بيش از پيش ضرورت مي يابد . بسياري از كلانشهرهاي دنيا در مناطق با خطر پذيري لرزه اي بالا واقع شده اند مانند تهران ،پايتخت ايران ؛ در همين راستا، اين پژوهش در پي آن است كه با هدف پيش گيري و تاب آوري در مقابل زلزله به ارزيابي كاربري زمين پرداخته و استراتژي برنامه ريزي كاربري زمين حساس به خطرات زلزله را به عنوان رويكرد بلند مدت كاهش آسيب پذيري لرزه اي و تاب آوري در كلانشهرها و نمونه موردي(ناحيه 4 در منطقه 20 ) نشان دهد .
بنابراين ، با بررسي ، ارزيابي و تحليل كيفي كاربريها در محدوده مورد مطالعه ناحيه 4 منطقه 20 شهرداري تهران) و با استفاده از نرم افزار اطلاعات جغرافيايي ( GIS ) بر اساس اصول و معيارهاي برنامه ريزي پيشنهاداتي به عنوان رويكرد منسجم شهرهاي زلزله خيز انجام مي گردد. نرم افزار RADIUS هم در ارزيابي مخاطرات لرزه اي و هم در ارزيابي آسيبهاي آن مورد استفاده واقع شد . نتايج اين ارزيابي گردد . نرم افزاري نقش موثري در پيش بيني برنامه هاي مديريتي و شهري در كاهش آسيبها و تلفات دارد .

كلمات كليدي : زلزله ، كاربري زمين ، آسيب پذيري ، نرم افزار ، RADIUS

مشاهده پیوست ارزیابی کاربری زمین شهری ..زلزله.pdf
 
بالا