آنتن و ....

aminvo

عضو جدید
با سلام
دوستان من دانشجوی رشته ICT هستم و متاسفانه در واحدهایی که به ما ارائه شده هیچ خبری از آنتن نیست و با توجه به علاقه ی بنده به رشته مخابرات تصمیم گرفتم که یکی از واحد های این درس( البته اگر درست تو اینترنت جواب گرفته باشم) را به عنوان یک کار تحقیقاتی و در نهایت برای پروژه که قرار بعدها ارائه بشه انتخاب کنم که به آنتن رسیدم . ولی متاسفانه به دلیل نداشتن هیچ آشنایی با این درس می خواستم لطف کنید که اگر کتابی تو دانشگاه بهتون معرفی کردن و یا خودتون مطالعه کردید و از اون کتاب راضی بودید و به نظر شما مفید بوده اسم کتاب را با نویسنده و مترجمش ذکر کنید تا این بنده حقیر تهیه کنم و بتونم یک گام به جلو پیش برم.
از تمام دوستانی که بنده راهنمایی خواهند کرد پیشاپیش متشکرم.:gol:
 
آخرین ویرایش:

ehbas

عضو جدید
سلام

برای درس آنتن بهترین کتابی که هست کتاب زیر است که فکر کنم جدیدا توسط یکی از اساتید دانشگاه تهران ترجمه شده. نسخه 2006 آخرین نسخه این کتاب هست که توی gigapedia.org اگر عضو بشی و جستجو کنی میتونی دانلودش کنی:

Antenna Theory Analysis Design نوشته balanis

یه کتاب معروف دیگه هم هست که دکتر عریضی سال 1374 فکر کنم، ترجمه کرده:

Antenna Theory and Design Stutzman


کتاب های دیگه هم هست. ولی اگه میخوای مثل من تازه شروع کنی و زبانت هم یکم قوی هست از همون کتاب Balanis شروع کن.

البته همون طور که میدونید پیشنیاز این درس تو کارشناسی درس میدان ها و امواج هست. از این درس کافیه معادلات ماکسول در حالت متغیر با زمان و معادلات موج رو بلد باشید. درس الکترومغناطیس رو هم که باید full باشید.

کتاب ها رو هم اگه پیدا نکردید، بگید من آپلودشون می کنم.
 

aminvo

عضو جدید
دوست عزیز از پاسخ کاملتون ممنون
کتاب Antenna Theory Analysis Design این طور که من متوجه شدم ویرایش سومش هم اومده و توی سایت gigapedia.org هست ولی متاسفانه لینک دانلودش خرابه و من نتوستم دانلودش کنم. ممنون می شم اگه upload کنید.

من نمی دونم چرا هر درسی را توی رشته مخابرات بری دنبالش یک سرش به میدان ها و امواج وصل که البته طبیعی. در مورد این درس هم چند تا E-Book مطالعه کردم ولی به درد نخورده و یکی از دوستان بهم گفت که حتما باید سر کلاس این درس بود.
اگه درباره درس میدان و امواج هم E-Book خوبی می شناسی ممنون می شم که معرفی کنی.
ممنون
 

aminvo

عضو جدید
از دوستان اگه کسی لینک دانلود کتاب Antenna Theory Analysis Design( در پست قبلی هم هست) را داره یا خودش کتاب را داره و upload کنه ممنون می شم.:)
واقعا به این کتاب ها نیاز دارم
سپاس :gol:
 

davoud2007

عضو جدید
سلام. من اين كتاب رو دارم. به من mail بزن تا برات بفرستم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

erfanjafari

عضو جدید

دنیلی

عضو جدید
سلام دوستان احتیاج به یک آنتن دان قوی دارم :
لطفا این مسیله را راهنمایی کنید:
مطلوب است محاسبه پهنای شعاع نیم توان یک آنتن به قطر 2 فوت و پلاریزاسیون دایره ای فرکانس 12000مگاهرتز؟؟
 

دنیلی

عضو جدید
میخوام بدونم نوع پلاریزاسیون در محاسبه پهنای شعاع نیم توان چه تاثیری داره؟؟
مثلا اگه پلاریزاسیون از نوع افقی یا عمودی بود چه تغییری میکرد؟؟
 

MMB5146

عضو جدید
آنتن ها برخلاف سيستمهاي الكترواپتيكال كه براي ارسال ودريافت موج مدوله از انواع ديودها ويا لامپهاي نوري استفاده مي كنند سيستمهاي مايكروويو به اين منظور از آنتن استفاده مي كنند علت اين است كه درسيستمهاي راديويي ويا مايكروويو موج ارسالي و دريافتي ماهيتي راديويي دارد آنتن ها گونه ها و انواع مختلفي دارد ولي همگي براي ارسال امواج الكترومغناطيس در محدوده راديويي و مايكروويو به كار مي روند در اين بخش تنها به آنتن هاي اشاره مي شود كه در طوليابهاي مايكروويو استفاده مي شود .نخستين تجارب انسان در زمينه ارسال امواج راديوي به دوره دانشمند آلماني يعني هرتز باز مي گردد در ابتدا ازيك سيم ساده متصل به دوپايه عايق بصورت مستقيم و يا مدور (لوب) استفاده مي شد به تجربه معلوم شد كه اين نوع آنتن براي تشعشع موجي مناسب است كه طول موجش دو برابر موثر سيم است به اين آنتنها اصطلاحا آنتن نصف طول موج ويا آنتن هرتز مي گويند چراكه براي تشعشع طول موجي خاص بايد آنتن داراي طولي معادل نصف طول موج داشته باشد
 

MMB5146

عضو جدید
آنتن داراي خواص يك خازن و خود القا است ولذا داراي يك فركانس تشديد وابسته به مقاومت ظرفيتي (ركتانس كاپاسيتانس) ومقاومت القايي (ركتانس اندر كتانس) است امواج الكترو مغناطيس ارسالي و دريافتي هرچه نزديك به اين فركانس باشد بهره دهي آنتن بهتر ودر نتيجه نسبت سيگنا به نويز آنتن عدد بزرگتري خواهد بود .نوع خاصي از آنتن هاي نيم موج استفاده از دو بخش ربع طول موج است كه در كل همان نيم طول موج را مي سازد اين نوع آنتن را دي پل مي گويند و شايع ترين نوع آنتن هاي بكار رفته در طوليابهاي مايكروويو است در اغلب موارد گرچه سيستم نيم موج دي پل در اكثر فواصل قابليتي مناسب دارد ولي براي فراهم آوردن بهتري شرايط از رفلكتور سهمي شكل نيز استفاده مي شود رفلكتورهاي سهمي شكل يا پارابوليكي بهره بيشتري نسبت به دي پل هاي ساده دارند همانطور كه درشكل نشان داده شده است هنگام ارسال موج دي پل امواج الكترومغناطيس را بسور رفلكتور گسيل مي كند بشرط آنكه دي پل در محل كانون سهمي قرار داشته باشد اين امواج پس از انعكاس هم فازي خود رااز دست نمي دهند نكته حائذ اهميت اين كه مسير موجهاي ارسال و دريافت بگونه اي تنظيم شده اند كه با يكديگر زاويه 90درجه بسازند تا مسئله تداخل امواج در كمترين مقدار تثبيت شود شكل 5-8 يك آنتن دي پل را نشان مي دهد .
 

MMB5146

عضو جدید
ماركوني براي نخستين بار ايده آنتن ربع طول موج را مطرح كرد او با اتصال يك سر سيم به زمين و تحريك آن در نقطه اتصال زمين به كمك يك سيم پيچ فركانس مورد نظر را انتشار داد زمانيكه آنتن بريك سطح عايق قرار گيرد جبهه موج مانند يك دي پل با طول نصف موج در فضا عمل مي كند نيمه ديگر آنتن ربع موج را مي توان بعنوان انعكاس نظري (مجازي ) بخش بالاي در نظر گرفت كه واقعا وجود خارجي ندارد لذا در انتن هاي ربع موج كه بيشتر در سيستمهاي ناويري راديويي استفاده مي شود نيمي از قدرت مصرفي جهت ارسال موج بكار مي رود .
(شکل 5-8)
 

bahmn

عضو جدید
antenna

antenna

1981 Antenna Theory and Design - Stutzman_4
1997-2002 Antenna (3rd Edition,) - Kraus - Solution Manual
2003 Elliott_Antenna antenna theroy and design
2005 ANTENNA THEORY ANALYSIS AND DESIGN Antenna Balanis (Solution Manual)
2007 ANTENNA ENGINEERING HANDBOOK
2010 Ultra Wideband edited by Boris Lembrikov
 

msoroosh

عضو جدید
میخوام بدونم نوع پلاریزاسیون در محاسبه پهنای شعاع نیم توان چه تاثیری داره؟؟
مثلا اگه پلاریزاسیون از نوع افقی یا عمودی بود چه تغییری میکرد؟؟


سلام

نوع پلاریزاسیون در محاسبه beam width آنتن تاثیر نداره. beam width از شکل پترن در صفحات مورد نظر قابل محاسبه است.
 

h@m3d

عضو جدید
سلام ی پایان نامه در باره ی افزایش برد بلوتوث تا چند صد متر با رله یا با تغییر آنتن گوشی می خوام ممنون میشم کمک کنید
 

Similar threads

بالا