مخابرات نظامی

Reza_Mahmoodi

عضو جدید
اصلی ترین کاربرد مخابرات در سیستم ها و صنایع تسلیحاتی و نظامیه ، حالا این تاپیک رو به همین عنوان شروع می کنیم و هر کسی هر چی میدونه بیاد بگه . میدونید که صنعت ساخت تسلیحات نظامی مثل فایر کنترل ها رادار ها فرستنده ها و رمز کننده ها و سیستم های هدایت دقیق و غیره هیچ وقت از رونق نمیفته و به نوعی همه ی پیشرفت های مخابراتی از جنگ ها شروع شدن !
 

Reza_Mahmoodi

عضو جدید
سونار "تشخيص فاصله توسط صوت"

سونار "تشخيص فاصله توسط صوت"

واژه سونار به چه معناست؟

SONAR = Sound Navigation And Ranging

سونار = ناوبري و تشخيص فاصله توسط صوت

تعريف سونار:

تكنولوژي است كه با استفاده از انتشار صدا در زير آب قادر به شناسايي ديگر ناوها و كشتي هاست .

تاريخچه سونار:

در سال 1906 ، اولين سونار غير فعال جهت شناسايي توده هاي يخ توسط لوييس نيكسون اختراع گرديد .

در جنگ جهاني اول به علت نياز به شناسايي اهداف دريايي تمايل به استفاده از سونار افزايش يافت .

پاول دانكوين فرانسوي به همراه كنستانتين چلوسكي روس موفق به اختراع اولين سونار فعال در سال 1915 شدند .

اگرچه مبدل هاي پيزوالكتريك نسبت به اين سونار ترجيح داده شدند ، اما در جاي خود اين نوع سونارها آينده روشني را در علم رادار شناسي باز كردند .

در سال 1916 زير نظر بخش تحقيقاتي و اختراعات ناوگان دريايي بريتانيا ، رابرت بويل ( فيزيكدان كانادايي) ، پروژه اي را بر عهده گرفت و با تشكيل كميته تحقيقاتي تشخيص ضد زير دريايي، ASDICموفق به ساخت نمونه ي آزمايشي شدند كه با نام شناخته شد. درسال 1918 انگليس و ايالات متحده متفقا موفق به ساخت سيستم هاي مجهز به سونارفعال گشتند ، ودرسال 1923 توليد اين نوع سيستم ها به طور رسمي آغاز گشت . پس از جنگ جهاني دوم ناوگان آمريكا اقدام به توليد كشتي ها و زير دريايي هاي كه داراي فناوري معروف به ماهي كوچك بودند ، كرد .

تفاوت سونار با رادار:

رادارها امواج الكترومغناطيسي بهكار ميبرند، و سونارها از امواج فراصوتي، كه مانند امواج صوتي، ولي داراي بسامد بسيار بالا هستند استفاده ميكنند. امواج فراصوتي هم مانند امواج صوتي و نور بازتابش ميشوند. به كمك اين امواج بازتابش شده ي نقشه ي سطح زير درياها و جاي پستي و بلنديها كاملاً مشخص ميشود.

شرط عملكرد سيستم سونار:

نسبت سيگنال به پارازيت مشخص ميكند كه آيا سونار مي تواند سيگنال هايي را در حضور پارازيت هاي زمينه در اقيانوس مشخص كند يا خير.

براي اين كار مواردي از جمله مرتبه منبع ، انتشار صدا ، جذب صدا ، اتلاف در انعكاس ، صداهاي محدود و ويژگي هاي دريافت كننده در نظر گرفته مي شود.

انواع سونار:

سونار دو نوع است :

(سونار فعال)Active Sonar

(سونار غير فعال)Passive Sonar

سونار فعال ( محدوده پژواك ):

سيستم سونار فعال ، مثل ماهي يابها ، صداهاي پژواك و سونارهاي نظامي يك پالس صدا را مي فرستند و منتظر پژواك آن مي مانند . در سيستم سونار فعال منبع مانند يك دريافت كننده عمل ميكند.

معادله سونار فعال:

معادله بايد موارد زير را در نظر بگيرد:

بلندي شدت منبع صدا (مرتبه منبع)

انتشار صدا و ميرايي هنگامي كه پالس صدا از سونار به سوي هدف حركت ميكند(اتلاف حركتي)

مقدار صداي منعكس و برگردانده شده به سمت سونار توسط هدف (توانايي هدف)

انتشار صدا و ميرايي هنگامي كه پالس منعكس شده به سوي دريافت كننده برميگردد(اتلاف حركتي)

پارازيتهاي زمينه در دريافت كننده(مرتبه پارازيتها)

عبارتها در معادلات سونار بر حسب دسيبل هستند و با يكديگر جمع ميشوند تا معادلات سونار را بوجود آورند.

عملكرد سونار فعال:

سونار فعال با ايجاد پالس هاي صوتي (معروف به پينگ) ، وسپس گوش دادن به پالس بازگشتي عمل ميكند . براي تشخيص فاصله از هدف ، شخص مي تواند مدت زمان بين دريافت و ارسال پالس را اندازه گيري كند. براي اندازه گيري جهت و راستاي هدف مي توان از هيدروفونيك هاي متعدد استفاده كرده ، و سپس زمان دريافت پالس توسط هر يك از اين هيدروفون ها را اندازه گرفت ، و با مقايسه اين زمان ها به راحتي مي توان جهت و راستاي هدف را تعيين نمود .

دو مورد استفاده از سونار فعال:

اندازه گيري عمق دريا ( عمق سنجي آكوستيكي )

اندازه گيري مسافت بين دو پاسخگر

سونار غير فعال:

سيستم سونار غير فعال علاوه بر دريافت پژواك هاي منعكس شده از اهداف ، به صداهاي توليد شده توسط وال ها ، آتش فشان ها ، زيردريايي ها و منابع ديگر صداهاي زير آب مي پردازد.

معادله سونار غير فعال:

معادله بايد موارد زير را در نظر بگيرد:

بلندي شدت منبع صدا (مرتبه منبع)

انتشار صدا و ميرايي هنگامي كه پالس صدا از منبع به سوي دريافت كننده اي كه آن را تشخيص ميدهد ، حركت ميكند(اتلاف حركتي)

پارازيتهاي زمينه در دريافت كننده(مرتبه پارازيتها)

ويژگيهاي دريافت كننده

دو مورد استفاده از سونار غير فعال:

- عمليات جاسوسي

- مسيريابي اهداف ( آناليز مسير هدف )

سونار در جنگ:ناوگان ها ي مدرن امروزي به طور گسترده از سونار استفاده مي كنند.

دو نوع سوناري كه در مباحث قبلي مطرح شد ( سونار هاي فعال و غير فعال ) به طور مكرر مورد استفاده قرار مي گيرند .

زمينه فعاليت هاي اين رادار ها بسته به نوع موقعيت ناوها و زيردريايي ها تغيير مي كند و بسته به نوع عملكرد نظامي در زمينه هاي مختلف باهم تفاوت مي كنند .

سونار فعال در جنگ:

سونار هاي فعال زماني كه بتوانند موقعيت هدف را به خوبي تشخيص دهند بسيار مفيد هستند . عملكرد سونارهاي فعال مشابه رادار مي باشد . پالس صوتي ارسال مي شود سپس امواج صوتي در تمامي مسيرها شروع به حركت مي كنند . زماني كه اين امواج به زمين برخورد ميكنند امواج برخوردكننده در تمام جهات بازتابيده مي شوند و بعضي از سيگنال هاي بازتابيده شده به سنسور سونار فعال ميرسند . اين سيگنال هاي بازتابيده شده تكنيسين هاي سونار را قادر مي سازد تا به شناسايي پارامتر هايي از قبيل فركانس سيگنال انرژي سيگنال رسيده شده عمق درجه حرارت آب و درنتيجه موقعيت هدف بپردازند .

معايب سونار فعال در جنگ:

استفاده از سونارهاي فعال در عمليات نظامي بسيار خطرناك است زيرا به راحتي توسط ناوها و زيردريايي هاي ديگر قابل شناسايي است.

براي اينكه بفهميم نوع سونار ساتع كننده انرژي چيست كافي است تا به سيگنال صوتي ناشي از سونار گوش فرا دهيم (معمولا با استفاده از فركانس سيگنال هاي رسيده شده به سنسور ) . در نتيجه با استفاده از انرژي دريافتي مي توان موقعيت رادار را شناسايي كرد .

سونارهاي فعال قادر به شناسايي اهداف دريك فاصله معين مي باشند اما مشكل اين است كه اين رادار توسط شناساگرهاي ديگر در فواصل چندين برابر فاصله شناسايي اين سونارها قابل شناسايي هستند .

پوشش هاي ضد سونار جهت استتار زيردريايي ها:

امواج صوتي از بين بسياري از محملها مانند هوا مايع و گاز ميتواند عبور كند . هر محمل مكانيزم متفاوتي براي عبور صدا از خود دارد . بسته به اينكه صدا از چه محملي عبور ميكند از ابزارهاي متفاوتي براي شناسايي آن استفاده ميشود . رادار با استفاده از امواج مايكروويو سفينه ها و سونار با استفاده از امواج صوتي زير دريايي ها را شناسايي ميكند . مواد پوششي مخصوصي براي سطوح زيردريايي ها جهت جذب امواج يا انتشار آنها استفاده ميشود كه اين مواد جاذب مانع از انعكاس مجدد امواج سونار و شناسايي زيردريايي ها ميشود .

منبع : سایت ارتشی

روی سیستم های سونار اکتیو و پسیو کار کردم ، اگه کسی علاقه داره یا سوالی داره مطرح کنه در خدمتم :)
موفق و پیروز باشید
 

Reza_Mahmoodi

عضو جدید
sbx پایگاه عظيم راداری شناور

sbx پایگاه عظيم راداری شناور

sbx پایگاه عظيم راداری شناور

SBX یا Sea-Based X-Band Radar یک سازه ی راداری شناور است که قادر است خود را جا به جا کند! این سازه جهت استقرار در دریا ساخته شده و قادر است تمام جهات چهارگانه را به گونه ای وسیع پوشش راداری دهد. این سازه بخشی از طرح سپر موشکی دولت ایالات متحده است.

سکوی اصلی این سازه که تا حد زیادی شبیه به یک سکوی نفتی است و توسط روس ها ساخته شده است. ساختار اصلی سازه در کارخانه ی Vyborg ساخته شد و سپس به Brownsville واقع در تگزاس انتقال داده شد. بخش راداری سازه در کارخانه ی Kiewit واقع در تگزاس ساخته شد؛ کارخانه ای که در نزدیکی Corpus Christi قرار دارد. این سازه در حال حاضر در جزیره ی آداک واقع در آلاسکا قرار دارد اما سازه می تواند به اقیانوس آرام منتقل شود تا موشک های بالستیک شلیک شده به سمت آمریکا را شناسایی کند.(قابل توجه دوستانی که از هدف قرار دادن آمریکا توسط موشکهای بالستیک حرف میزنند!) این سکو توسط سازمان ABS طبقه بندی شده و در سازمان IMO International Maritime Organizationدارای شماره ی اختصاصی 8765412 میباشد.


مشخصات:
طول: 116متر
ارتفاع: 85متر
قیمت: 800 میلیون دلار آمریکا
خدمه: 78الی85نفر
برد رادار: سری است اما به طور تقریبی 5000 کیلومتر تخمین زده میشود.
دیسپلیسمنت(وزن): 50000 تن

جزئیات
این سازه بخشی از سیستم دفاعی GMD است که توسط آژانس دفاع موشکی آمریکا طراحی شده است. شناور بودن سازه باعث میشود تا بتوان آن را به مناطق مختلف انتقال داد تا پوشش مناسب تری داشته باشد این در حالی است که پایگاه های راداری ثابت این توانایی را ندارند. SBX در شناسایی موشک های دشمن دقت فوق العاده ای دارد و توانایی تشخیص سرهای جنگی واقعی را از نوع غیر واقعی دارد.
این سازه دارای تعداد زیادی radome کوچک جهت انجام پوشش راداری میباشد. بخش اصلی رادار دارای وزنی در حدود 1814 تن میباشد. این رادار از بیش از 30000 واحد داده ی دریافت-ارسال استفاده میکند که این خاصیت برد راداری مورد نیاز طرح GMD را فراهممیکند.
در طراحی سیستم الکترونیکی رادار از سیستم راداری معروف AEGIS استفاده شده است. اما تفاوت اساسی این رادار با سیستم AEGIS این است که این رادار از باند X استفاده میکند این در حالی است که در سیستم AEGIS از باند S و در سیستم پاتریوت از باند پر بسامد C استفاده میشود. باند X پر بسامدتر است بنابراین طول موج آن کمتر است که این باحث حساسیت زیاد رادار می شود و توانایی شگرفی در رهگیری اجرام به آن میدهد.
Lt. Gen در وصف رادار فوق می گوید این رادار میتواند جسمی به اندازه ی یک بیسبال (همین تو متن بود! مطمئن نیستم ولی فکر کنم منظور توپ بیسبال باشه!) را بر فرار سانفرانسیسکو شناسایی کند. این رادار موشک های شلیک شده از آلاسکا و کالیفرنیا را هدایت میکند.
سازه ی CS-50 که رادار اصلی بر روی آن قرارگرفته در کارخانه ی Vyborg واقع در Moss Sirius روسیه ساخته شده است.( این کارخانه هم اکنون بخشی از شرکت Saipem است که در حال همکاری با شرکت ایتالیاییEni S.p.A. است.) سازه توسط شرکت Boeing خریداری شد و در پروژه از آن استفاده شد. شرکت Boeing در کارخانه ی کشتی سازی AmFELS واقع در Brownsville تگزاس، سازه را مجهز به سیستم پیشران نمود. رادار در کارخانهی Kiewit واقع در Ingleside تگزاس بر روی سازه نصب شد.



محل ساخت رادار

شناور اول در جزیره ی آداک که بخشی از مجمع الجزایر Aleutian مستقر شده است. شناور توانایی شناسایی موشک های شلیک شده از خاک کشورهایی چون چین و کره ی شمالی را دارد. با وجود این که شناور در آداک مستقر است اما می توان آن را به مناطق دیگر اقیانوس آرام منتقل کرد. نامی که بر روی شناور گذاشته شده SBX-1 است و این به این معنی است که ایالات متحده قصد ساخت شناورهای دیگری از این کلاس را دارد. در حال حاضر برنامه ساخت سه شناور دیگر در دست اجراست. سه سازه CS-50 نیز در کارخانه ی روسی Severodvinsk در دست ساخت است؛ اما اینکه این سازه ها به ایالات متحده فروخته می شوند یا به خریداران دیگر مشخص نیست.

منبع : سایت ارتشی
------------------------------------------
در کشورمان ایران هنوز هیچ پروژه ای به این عظمت در برنامه وجود ندارد و بیشتر به سایتهای راداری با برد کم و ایجاد شبکه راداری و سنسوری برای پوشش دفاعی مناطق مختلف اندیشیده میشود که البته صرفه ی اقتصادی و بازدهی بیشتری هم دارد، این سایت راداری عظیم متحرک (ُsbx) در حقیقت برای افزایش توان لجستیکی آمریکا و افزایش قدرت نفوذ آمریکا در سایر نقاط جهان ساخته شده است.

رادار به عنوان چشم الکترونیکی جدید در جنگ ها یکی از مهمترین حساسه های آشکار ساز است به طوریکه یکی از رشته های دانشگاهی در کشورهای توسعه یافته به عنوان مهندسی رادار شناخته میشود.

در ارسال های بعدی در مورد قسمت های مختلف یک رادار از جمله منبع توان مایکروویو ، آرایه آنتن و شکل دهی پرتو ، معادلات رادار و پردازشگرها و انواع رادارها بحث خواهیم کرد.

موفق و پیروز باشید


 

Reza_Mahmoodi

عضو جدید
منابع توان مایکروویو یا لامپ های مایکروویو - قلب اصلی رادارها - اسیلاتورهای توان بالا فرکانس بالا

منابع توان مایکروویو یا لامپ های مایکروویو - قلب اصلی رادارها - اسیلاتورهای توان بالا فرکانس بالا

[FONT=&quot]در سال‌های اخیر قطعات نیمه [/FONT][FONT=&quot]هادی و حالت جامد به[/FONT][FONT=&quot] طرز چشمگیری جایگاه قطعات مایکروویو را پر نموده و[/FONT][FONT=&quot] به نسبت[/FONT][FONT=&quot] مزایای متعددی هم دارند .اما هنوز هم لامپ‌ها برای تولید توان‌های بسیار بالا (در حدود کیلو وات و مگا وات) و فرکانس‌های بالا (حدود گیگا هرتز و ترا هرتز) اجتناب ناپذیر می‌باشند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]انواع بسیار متعددی از شکل لامپ‌ها در کنار مفاهیم مختلفی که بر اساس آن عملکرد لامپ بنا گذاشته شده‌است وجود دارند.اما تمامی لامپ‌ها جنبه‌های مشترک متعددی دارند ، اول آنکه در تمامی لامپ‌ها بر هم کنش یک اشعه با یک میدان مغناطیسی در داخل روکش خلا شیشه‌ای یا فلزی را داریم. بنابراین می‌بایست به طریقی انرژی [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] در خارج این روکش را به آن تزویج نماییم. این کار را معمولا با پنجره‌های سطحی یا حلقه‌ها و پروب‌های تزویجی هم محور انجام می‌دهیم. کلایسترون انعکاسی یک لامپ کلایسترون تک حفره ‌است و به عنوان یک تشدید کننده با استفاده از یک الکترود انعکاس دهنده که پس از حفره تشدید کننده قرار دارد ، با ایجاد فیدبک مثبت از طریق اشعه الکترونی کار می­کند، این کلایسترون را می‌توان به صورت مکانیکی و با تنظیم اندازه حفره به صورت دلخواه تنظیم نمود. عیب بزرگ کلایسترون‌ها پهنای باند نازک آن‌ها می‌باشد و نتیجۀ حفره‌ها با [/FONT][FONT=&quot]Q[/FONT][FONT=&quot] بالا است که جهت خوشه بندی الکترون مورد نیاز می‌باشند. [/FONT] [FONT=&quot]پهنای باند کم تقویت کننده کلایسترون در لامپ با موج رونده ([/FONT][FONT=&quot]TWT[/FONT][FONT=&quot]) بر طرف گردیده‌است. [/FONT][FONT=&quot]TWT[/FONT][FONT=&quot] یک تقویت کننده با اشعه خطی است که از یک تفنگ الکترونی و یک آهنربای متمرکز کننده جهت شتاب بخشیدن به اشعه الکترون‌ها در خلال یک ناحیه بر هم کنش استفاده می‌کند.معمولا ناحیه بر هم کنش از یک ساختار هیلیکس با موج آهسته با یک ورودی [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] درانتهای تفنگ الکترونی و یک خروجی [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] در انتهای کلکتور تشکیل می‌شود.ساختار هیلیکس سرعت انتشار موج [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] را کاهش داده و بنابراین ،این موج با همان سرعتی حرکت می‌کند که موج و اشعه در ناحیه بر هم کنش حرکت می‌نمایند و اثر تقویت کنندگی بدست می‌آید. سپس سیگنال تقویت شده از انتهای هیلیکس تزویج می‌گردد.[/FONT][FONT=&quot]TWT[/FONT][FONT=&quot] بالاترین پهنای باند را در میان لامپ‌های تقویت کننده دارد که مقدار آن از ۳۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] تا ۱۲۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] متغییر است. در نتیجه این لامپ جهت استفاده در سیستم‌های جنگ الکترونیک بسیار مفید است چرا که در این سیستم‌ها نیاز به توانی بالا و پهنای باندی وسیع، برای جاروب فرکانسی داریم. این لامپ‌ها دارای توان نامی چند صد وات(به طور اسمی)است اما می‌توان این مقدار را تا چند کیلو وات نیز افزایش داد که این کار توسط ایجاد یک ناحیه بر هم کنش با استفاده از مجموعهای از حفره‌های تزویج شده انجام می‌شود ، البته در عوض پهنای باند کاهش خواهد یافت. راندمان [/FONT][FONT=&quot]TWT[/FONT][FONT=&quot] تقریبا پایین است و به طور اسمی بین ۲۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] تا ۴۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] می‌باشد.[/FONT] [FONT=&quot]نوع دیگری از لامپ نوسان ساز اشعه خطی، نوسان ساز با برهم کنش توسعه یافته ([/FONT][FONT=&quot]EIO[/FONT][FONT=&quot]) است. [/FONT][FONT=&quot]EIO [/FONT][FONT=&quot] مشابه یک کلایسترون است واز ناحیه بر هم کنش شامل تعدادی حفره تزویج شده با یکدیگر با فیدبک مثبت جهت انجام نوسان استفاد می‌نماید.این لامپ دارای یک پهنای باند تنظیم شده نازک و یک راندمان متوسط است امّا می‌تواند در توان‌های بالا نزدیک چند صد گیگا هرتز را تامین نماید. فقط ژیراتون است که می‌تواند توان بیشتر از این را تحویل نماید.[/FONT] [FONT=&quot] لامپ‌ها با میدان متقاطع [/FONT][FONT=&quot](CFT)[/FONT][FONT=&quot] شامل مگنترون،تقویت کننده با میدان متقاطع[/FONT][FONT=&quot] T[/FONT][FONT=&quot] و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ژیراتون هستند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مگنترون[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اولین منبع مایکرویو توان بالا است. مگنترون از یک کاتد استوانه‌ای تشکیل گردیده‌است که توسط یک آند استوانه‌ای با چندین حفره تشدید کننده در طول قطر داخلی آن احاطه گردیده‌است.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اولین منبع عملی واقعی مایکرویو ، لامپ مگنترون بود که در دهه [/FONT][FONT=&quot]۱۹۳۰[/FONT][FONT=&quot] در انگلیس ساخته شد و پس از آن در ساخت و توسعه سیستم رادار در خلال جنگ جهانی دوم استفاده شد. [/FONT][FONT=&quot]مگنترون نوسان کننده‌ای است که توانائی تبدیل برق تغذیه شده به انرژی مایکروویو را داراست و انرژی تشعشعی با بسامد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بالا نشر می‌کند. قطبیت تشعشع ساطع شده با بسامد بالائی میان مثبت و منفی نوسان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]می‌کند. این لامپ از یک گرم کن، یک کاتد مرکزی و یک آنود با تعدادی قطعات شعاعی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تشکیل شده است که همه اینها در یک حباب خلاء جا داده شده‌اند و حباب درون شکاف یک[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]آهنربای بیرونی قرار دارد. حرکت الکترون‌ها با ترکیبی از میدان‌های الکتریکی و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مغناطیسی متقاطع کنترل می‌شود.این لامپ در در رادار زیاد به کار می‌رود.[/FONT][FONT=&quot] در سال [/FONT][FONT=&quot]1921[/FONT][FONT=&quot] آلبرت والس هال مگنترون را به عنوان یک لامپ مایکروویو پایه ریزی کرد . همزمان با شروع جنگ جهانی دوم بوسیلۀ جان راندل و هنری بوت برای ساخت یک ژنراتور قدرتمند مایکروویو برای کاربردهای راداری رشد یافت. توابع مگنترون به عنوان اسیلاتورهای مایکروویو خودتحریک شناخته می شوند. عبور دادن الکترون از میان میدان های الکتریکی و مغناطیسی متقاطع در مگنترون برای فراهم کردن توان بالای دریافتی در خروجیِ تجهیزات راداری بکار گرفته می­شود . یک میدان مغناطیسی بایاس به صورت موازی با محور کاتد-آند اعمال می‌گردد. در عمل ابری از الکترون‌ها تشکیل گردیده که حول کاتد در ناحیه بر هم کنش می‌چرخد. مشابه با قطعات اشعه خطی، خوشه بندی الکترون رخ داده و انرژی از اشعه الکترونی به موج [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] منتقل می‌شود. توان [/FONT][FONT=&quot]RF[/FONT][FONT=&quot] می‌تواند خارج از لامپ با یک پروب ،حلقه یا پنجره روزنه دار تزویج گردد. مگنترون‌ها می‌توانند توان‌های خروجی بسیار بالا در حد چند صد کیلو وات را فراهم نمایند. همچنین مگنترون دارای راندمانی در حدود ۸۰[/FONT][FONT=&quot]٪[/FONT][FONT=&quot] یا بیشتر می‌باشد. اما یک عیب بزرگ آن این است که مگنترون نویز زیادی را تولید می‌کند و در مواردی که در حالت پالسی عمل می‌نماید نمی‌تواند فرکانس یا ارتباط فاز را بدرستی تثبیت نماید. این فاکتورها جهت عملکرد مناسب رادارها ی پالسی بسیار مهم هستند که درآن‌ها تکنیک‌های پردازش بر روی دامنه و فاز مجموعه­ای از پالس‌های بازگشتی عمل می‌نمایند و چنانچه موج برگشتی از کیفیّت مطلوب برخوردار نباشد از همان ابتدا با مشکل روبرو می­شویم. (رادارهای مدرن از این نوع امروزه عموما از منابع نیمه هادی با نویز کم به همراه یک [/FONT][FONT=&quot]TWT[/FONT][FONT=&quot] جهت تقویت کنندگی توان استفاده می‌نمایند)[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot]البته مگنترون ها نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی همراه بوده­اند و مقالاتی که در زمینۀ مگنترون­ها نوشته می­شوند هر روز دست­آوردهای جدیدتر و بیشتری در ارتباط با این لامپ توان بالا و فرکانس بالای مایکروویو ارائه می­دهد.[/FONT] [FONT=&quot]چنانچه در آینده ذکر خواهیم کرد همۀ این نوع لامپ ها را ، لامپ­های موج آهسته ، می­نامند ، زیرا برای کوپلاژ بین انرژی و میدان نیاز به یک ساختار موج آهسته (ساختار تناوبی) دارند . در مقابل آنها لامپ­های موج سریع به این عرصه وارد شده­اند و توانائی­های خیلی بهتری نسبت به لامپ­های موج آهسته دارند . از این نوع لامپ­ها می­توان ژیراترون و یوبیترون را نام برد. در حقیقت این نوع لامپ­ها ، نتیجۀ تلاقی بین مهندسی مایکروویو و مهندسی اپتیک و لیزر هستند و در مرز بین مایکروویو و نوری قرار دارند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

در ادامه جزئیات بیشتری از انواع لامپ ها مایکروویو و مقایسه آنها با منابع حالت جامد مایکروویو را بررسی می کنیم .
موفق باشید
 
بالا