آموزش کاربردی کارکرد انتن ها

EECi

مدیر بازنشسته
سلام :gol:
قصد دارم در این تاپیک به مرور زمان اطلاعات جامعی رو در مورد انتن ها در اختیار شما بگذارم ، پس گام به گام با مطالب تاپیک به جلو حرکت کنید تا متوجه مطالب بشوید و استفاده لازم رو ببرید.
این مطالب ، مربوط به رشته مخابرات می باشد و برای فهم درست این مطالب باید در زمینه میدان و امواج اطلاعات کاملی داشته باشید.
در صورت کپی کردن مطلب ، بهتر است شخصیت ژورنالیستی خود را حفظ کرده و مطالب رو با نام کاربری و نام سایت درج کنید، بارها شاهد این بودم که مقالاتی که البته بدون چشم داشت در اختیار سایر دوستان قرار دادم بدون هیچ ذکر منبعی در سایتهای دیگر کپی شده است. در هر صورت هر کس در مقابل وجدانش مسئول خواهد بود.
یا حق

----

انتن ها برای چه ساخته شده اند؟

در یک سیستم مخابراتی برای انتقال دیتا یکی از روش ها استفاده از انتن هاست. حتی یک سیم ساده هم می تواند خاصیت تابشی از خود نشان دهد و بعنوان یک انتن مورد استفاده قرار بگیرد.
انتن ها کاربرد زیادی در موبایل ها و تلویزیون ها و ... دارند.
حال این سوال مطرح میشود که همانند یک تقویت کننده الکترونیکی که دارای امپدانس ورودی ، خروجی ، بهره و... هست ، انتن دارای چه پارامترهایی میباشد؟

تشعشع انتن ها:
با عبور جریان متناوب از یک رسانا ، ان رسانا از خود امواج الکترومغناطیس تشعشع خواهد کرد. البته ما می توانیم بردار پتانسیل، میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی تشعشع یافته را حساب کنیم.

انتن دو قطبی ایده ال:
این انتن توسط اقای هرتز اختراع شد . این انتن از دو سیم رسانا ساخته شده که با یک فاصله کم نسبت به هم قرار گرفته اند. یک نوسان ساز رادیویی ولتاژی رو به این دو قطعه اعمال می کند و بدین ترتیب امواج الکترو مغناطیس تابیده می شوند.
عکس از ویکی پدیا

یک انتن دو قطبی را در شکل زیر می بینیم:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Half_–_Wave_Dipole.jpg/300px-Half_–_Wave_Dipole.jpg​
از انجا که قصد ما بیشتر یاد گیری کاربردی مطالب هست من از اوردن فرمول های تئوریک خودداری خواهم کرد و فقط به رابطه های کاربردی اکتفا می کنم.
در شکل زیر یک انتن دو قطبی رو می بینیم که تابش رو انجام میده:

فکر کنم با مقدمات این انتن اشنا شدید.
اینجا یک سوال مهم مطرح میشود که من منتظر می مونم یکی بپرسه!
حال این بحث رو همین جا می بندم و میرم سراغ پارامتر های انتن.

توان تشعشع یافته انتن:
این توان که از طریق انتگرال گرفتن از بردار پوینتینگ محاسبه می شود ، توان تشعشع یافته رو برای ما نشان خواهد داد. برای این کار بردار e و h رو محاسبه می کنیم . ( اگر سوالی در این مورد داشتید بپرسید) و سپس در بردار پوینیتینگ قرار می دهیم و اخر سر یک انتگرال ناقابل سطحی در مختصات کروی میگیریم و بدین ترتیب توان تشعشع یافته را که یک عدد حقیقی هست پیدا می کنیم.

پترن انتن ها:
پترن همان نمایش گرافیکی تشعشع انتن در اطرافش هست که نشان می دهد ببینیم بیم های اصلی و فرعی ان در کدام جهت ها قرار دارند .
برای بدست اوردن این نمایه ی گرافیکی دو روش عملی و تئوری داریم . روش اول در ازمایشگاه ها انجام میگیره که من توضیح مختصری میدم . روش دوم هم روش نظری هست که من بیشتر توضیح میدم.

روش نظری( روش قطبی) :
در این روش اندازه میدان الکتریکی رو بر ماکزیمم اون تقسیم میکنیم . در اینصورت برای مثال پترن دو قطبی ایده ال بصورت sin (teta) ظاهر میشود.
پس کافیه بدانیم پترن انتن دو قطبی ایده ال sin(teta) می باشد.teta فاصله محورz از صفحه xoy هست . مقادیر 0 درجه تا 90 درجه رو در سینوس قرار داده و مقادیر بدست امده رو بهم وصل می کنیم تا شکل پترن بدست بیاد. برای مثال پترن یک انتن دوقطبی نیم موج بصورت زیر بدست می اید:



( در این پترن میدان الکتریکی نشان داده شده است . محور x عمود بر صفحه می باشد. برای بدست اوردن پترن میدان مغناطیسی به همین ترتیب عمل کنید . شکل پترن ان بصورت زیر می تواند باشد.)



فکر کنم برای جلسه اول کافی باشه.
اگر سوالی تا الان داشتید مطرح کنید. مطمئنا در ادامه مطالب کاربردی تر و عملی تر خواهد بود.
در جلسات اینده در مورد روش عملی اندازه گیری پترن ، بهره ... انتن ها صحبت خواهیم کرد

یا حق
 
آخرین ویرایش:

EECi

مدیر بازنشسته
خب... از نظرات پر بار دوستان ممنونم... ......
در لینک زیر یک فایل از پترن انتن دایپل قرار میدم .
http://www.ventenna.com/files/Rad-Pattern.pdf
امیدوارم مفید باشه ... در اولین فرصت ادامه بحث رو ادامه خواهم داد...
شاید مباحث یکم گنگ باشه ، هر کجا سوالی داشتید بپرسید من هم در بدترین حالت، از کتاب های مختلف نگاه می کنم جواب میدم!!!
 

nimayh

عضو جدید
باسلام. از این تاپیک مفیدی که گذاشتیدمتشکرم. سوالی داشتم و اون اینکه رابطه ی بین جریان متناوب عبوری از آنتن و ولتاژ دو سر آنتن با قدرت تشعشع آنتن چیه؟یعنی با چقدر اعمال ولتاژبین دوسر آنتن چه فاصله و محدوده ای را می توانیم تحت پوشش امواج داشته باشیم؟
با تشکر.
 

nimayh

عضو جدید
به دنبال سوال قبلی اگه بخوام آنتن برد 15 تا 20 متری داشته باشه چه مقدار ولتاژباید به دوسر آنتن بدهم؟ممنون میشم اگه دراین رابطه کمکم کنید.
 

Similar threads

بالا