فضا-زمان قبل از بیگ بنگ

MOHAMMAD -99

عضو جدید
فضا-زمان قبل از بیگ بنگ
یك گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پن از محاسبات گرانشی كوانتومی استفاده كردند تا سر نخهائی در مورد زمان قبل از مهبانگ را پیدا كنند.
بر اساس فرضیه نسبیت عام انیشتین ، انفجار بزرگ آغاز هستی را رقم زده است. انفجار بزرگ رویدادی بزرگ بود كه نه تنها ماده بلكه فضا- زمان را بوجود آورد. در حالیكه فرضیه های كلاسیك هیچگونه سر نخی در مورد هستی قبل از این رخداد را ارائه نمی دهند ، یك گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پن از محاسبات گرانشی كوانتومی استفاده كردند تا سر نخهائی در مورد زمان قبل از مهبانگ را پیدا كنند. آبهی اشتكار ، مدیر موسسه فیزیك و هندسه گرانشی از همین دانشگاه می گوید" می توان ازنسبیت عام برای توضیح كیهان در زمانیكه ماده آنقدر چگال شد كه هیچ معادله ای نمی تواند آن را توضیح دهد استفاده كرد. ما برای نگاه به ورای این زمان و نقطه نیاز به معادلات و ابزار كوانتومی داشتیم كه در زمان انیشتین در دسترس نبود." وی با همكاری پژوهشگران دیگر مدلی را تهیه كردند كه با دنبال كردن ردپای مهبانگ و عبور از میان آن به كیهان در حال چروكیده شدنی بر می خورد كه فیزیكی مشابه كیهان ما داشت.
این گروه در تحقیق خود نشان دادند كه قبل از مهبانگ یك كیهان در حال منقبض شدن وجود داشت كه هندسه فضا-زمان آن مشابه كیهان در حال انبساط ما بود.زمانیكه نیروهای گرانشی كیهان قبلی را به داخل می كشاند ، به نقطه ای رسید كه خواص كوانتومی فضا-زمان باعث می شوند گرانش حالتی دافعه داشته باشد نه جاذبه. اشتكار می گوید" ما با استفاده از اصلاحات كوانتمی معادلات كیهانشناسی انیشتین نشان دادیم كه بجای یك انفجار بزرگ كلاسیك ، درحقیقت یك "واگشت كوانتومی" وجود داشته است. سناریوی واگشت كوانتمی بسیار واقع گرایانه بنظر می رسد.
در حالیكه ایده كلی وجود یك كیهان دیگر قبل از مهبانگ قبلا پیشنهاد شده بود ، این نخستین توضیح ریاضی است كه بطور روشمندی وجود یک كیهان ماقبل مهبانگ را تثبیت می كند.

نقل از پارس اسکای
 

Similar threads

بالا