اتم‌شکن ژنو رکورد انرژی دادن به ذرات را شکست

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اتم‌شکن ژنو رکورد انرژی دادن به ذرات را شکست ... :gol::gol:



فضا- همشهری آنلاین:

اپراتورهای بزرگترین اتم‌شکن جهان ماشین‌ غو‌ل‌آسای‌شان را با میزان انرژیی سه برابر بیشتر از آخرین رکوردشان، به راه انداختند، تا به آزمایش‌های‌شان به قصد کاوش رازهای پیدایش کیهان ادامه دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان پژوهش هسته‌ای اروپا یا سرن روز جمعه 19 مارس اعلام کرد دسته‌های پروتون‌ با قدرت 3.5 تریلیون الکترون ولت در هر دو جهات در تونل 27 کیلومتری برخورددهنده بزرگ هادرون در مرز سوییس و فرانسه چرخانده شدند.


گام بعدی در مسیر این آزمایش‌ها در چند روز آینده برداشته خواهد شد که سرن در دور جدیدی از پژوهش‌ها در مورد ریزترین ذرات و نیروهای درون اتم به هدف دریافتن بیشتر در مورد چگونگی تشکیل ماده، شروع به برخورد دادن دسته‌های پروتون با هم خواهد کرد.


برخورددهنده هادرون پیش از این در ماه دسامبر رکورد دومین ماشین بزرگ برخورددهنده ذرات دنیا،‌ تواترون در آزمایشگاه فرمی در خارج شیکاگو، را که تقریبا یک تریلیون الکترون بود، پشت سر گذاشته بود.


انتظار بر این است که این دادن انرژی بیشتر به ذرات اتمی، به روشن‌شدن پاسخ سوالات بی‌جواب‌مانده در مورد فیزیک ذرات،‌ از جمله وجود انرژی و ماده تاریک بینجامد.


دانشمندان همچنین امیدوارند در یک مقیاس کوچک به آنچه در نخستین کسرهای ثانیه پس از مه‌بانگ - لحظه آغاز جهان حدود 14 میلیارد سال قبل- رخ داد، نزدیک شوند.
 
بالا