ساخت دستگاه تخلیص طلا به روش الکترولیز و احیای شیمیایی در کشور

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051508296
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۸



دستگاه تخلیص طلا به روش الکترولیز و احیاکننده شیمیایی توسط جوان اصفهانی طراحی و ساخته شد.

مانی وحید دستجردی، دانش آموخته شیمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص دستگاه تخلیص طلای طراحی شده گفت: این دستگاه جهت تخلیص شمش به صورت نیمه صنعتی طراحی شده و ظرفیت تولید آن سه تا 100 کیلوگرم در ساعت است.

مخترع این دستگاه با بیان اینکه برای تخلیص طلا یک روش سنتی و دو روش نوین وجود دارد افزود: روش سنتی تخلیص طلا با اسید سیتریک است که در کشور به صورت دستی انجام می‌شود. الکترولیز و احیاء شیمیایی نیز دو روش نوین هستند. در ساخت این دستگاه هر دو روش نوین به صورت همزمان استفاده شده است.

وحید دستجردی در خصوص مزایای دستگاه تخلیص طلا به روش الکترولیز و احیاء کننده شیمیایی اظهار کرد: در این دستگاه احیاء طلا به صورت کامل انجام می‌گیرد و بیشترین بازدهی را نسبت به روش‌های دیگر دارد. هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد و قیمت این سیستم پنج درصد قیمت نمونه‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه تخلیص در این دستگاه به روش اسیدکاری است، خاطرنشان کرد: دستگاه تخلیص طلا به روش الکترولیز و احیاء کننده شیمیایی شامل دو بخش اساسی است.

بخش اول خالص‌سازی و پایش و بخش دوم شامل فیلتر تصفیه بخارات اسیدی و گاز NO2 توسط فیلترهای سه گانه است. نوآوری این دستگاه بخش دوم آن است زیرا در نمونه‌های خارجی تصفیه گازها انجام نمی‌گیرد.

به گفته وی، عمده احیاء طلا در این سیستم به صورت شیمیایی است و فلز طلا به صورت اختصاصی احیاء و سپس از محلول اولیه جدا می‌شود.

مخترع دستگاه تخلیص طلا در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: نمونه اولیه دستگاه ساخته شده و در حال حاضر در دو کارخانه بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا