تکرار پنج باره نام ایران در فهرست 30 زمین‌لرزه مرگبار جهان

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041106760
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵



به گفته مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی کشور در بین 30 زمین‌لرزه پرمخاطره جهان پنج بار نام ایران تکرار شده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محمدجواد بلورچی در نشست «بررسی و هم‌اندیشی زمین‌لرزه 20 فروردین بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی در بوشهر» که در سالن دانشکده نفت دانشگاه خلیج‌فارس برگزار شد، گفت: زمین‌لرزه جزء پرخطرترین بلایا و پنج بلایی است که بیشترین خطرات را داشته و از ایران در رتبه سوم پرمخاطره‌ترین‌ها یاد شده است.

به گفته مدیرکل مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از 43 مخاطره طبیعی در جهان، 32 مورد در ایران اتفاق می‌افتد که 5 مخاطره آن شامل زلزله، سیل، خشکسالی، زمین لغزش و نشست زمین عمده‌ترین حوادث طبیعی در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها با برنامه‌ریزی و مقاوم‌سازی سعی بر جلوگیری از خسارات کرده‌اند، اما خسارات کم نشده است و در دهه گذشته 780 هزار نفر در این حوادث کشته و دو میلیون آسیب‌دیده در جهان داشته‌ایم.

هر دقیقه دو زمین‌لرزه بزرگ در جهان

دبیر علمی نشست هم‌اندیشی زمین‌لرزه استان بوشهر ضمن اشاره به تعداد بالای زمین‌لرزه‌ها در جهان یادآور شد: هر دقیقه در جهان دو زمین‌لرزه رخ می‌دهد و این موضوع مخاطراتی را برای مردم ساکن در مناطق زلزله‌خیز ایجاد می‌کند و سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان در اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.

این کارشناس، با تاکید بر اینکه 10 میلیون نفر در ایران در خطر هستند، تصریح کرد: باید جانمایی‌های ما برای توسعه در مکان‌های بهتری صورت بگیرد تا افراد کمتری در خطر این بلایا باشند.

بلورچی، با بیان اینکه در 30 زمین‌لرزه پرخطر جهان پنج بار اسم ایران تکرار شده است، عنوان کرد: می‌طلبد که با برنامه‌ریزی از خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد.

وی گفت: 16.5 درصد تلفات انسانی ناشی از زمین لرزه به ایران اختصاص دارد، در حالی که ایران یک درصد از خشکی جهان را در اختیار دارد.

دبیر علمی نشست هم‌اندیشی زمین‌لرزه استان بوشهر با بیان اینکه با وجود افزایش مخاطرات طبیعی شاهد کاهش تلفات هستیم، تصریح کرد: دلیل امر ناشی از اقدامات مختلف برای پیشگیری از تلفات ناشی از وقایع طبیعی است که بر همین اساس امکانات عمومی و نهادهای مهم نباید در مناطق پرخطر در زمینه حوادث طبیعی مستقر باشند تا در صورت بروز حوادث مشکلات کمتر باشد.

انتهای پیام
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M طوفان های وحشتناکی به نام تورنادو علوم زمین 9

Similar threads

بالا