◄◄◄ اخبار زمین شناسی و علوم مربوط ►►►

green mile

عضو جدید
نقشه دقیق عمیقترین نقطه جهان ترسیم شد



دانشمندان توانسته اند برای اولین بار و با جزئیاتی منحصر به فرد، نقشه ای دقیق را از گودال ماریانا، عمیقترین بخش شناخته شده در جهان ترسیم کنند.
دراز گودال ماریانا در غرب اقیانوس آرام، درازایی برابر دو هزار و 500 کیلومتر دارد و عمق آن از سطح دریا 10 هزار و 994 متر است.این مطالعه جدید که توسط مرکز نقشه برداری اقیانوسی و ساحلی یا CCOM انجام گرفته، با هدف تعیین وسعت قلمرو آمریکا در منطقه تکمیل شده است.

عمیقترین نقطه در این گودال که با نام "ژرفای چلنجر" شناخته می شود، با طولی بلندتر از اورست به درون پوسته زمین نفوذ کرده است.دانشمندان این درازگودال را از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه مورد بررسی قرار داده و نقشه آن را ترسیم کرده اند. برای انجام این کار از دستگاه "چندپرتوی اکوساندر" که بر روی یک کشتی نقشه برداری آمریکا نصب شده بود، استفاده شده است.
این ابزار به محققان امکان می دهد ردپای امواج صوتی عمود بر مسیر مستقیم حرکت کشتی را نقشه برداری کنند، به این شکل نقشه این دراز گودال با دقت و وضوحی برابر 100 متر به دست آمد.اطلاعات به دست آمده از این تحقیق می تواند علاوه بر تعیین محدوده مرزی آمریکا، فواید علمی فراوانی داشته باشد. زمین شناسان می توانند با کمک این نقشه درک بهتری از یکی از شگفت انگیزترین نقاط فرورانشی زمین به دست آورند.

درازگودال ماریانا در اثر فرورانده شدن بخشی از پوسته اقیانوسی آرام به زیر صفحه تکتونیکی فیلیپین به وجود آمده است.این نقشه همچنین برای تیمهایی که قرار است برای کشف اعماق این گودال به درون آن سفر کنند می تواند ارزشمند باشد. تا کنون تنها دو انسان در سال 1960 توانسته اند به ژرفای چلنجر سفر کنند.

منبع:خبرگزاری مهر
 

green mile

عضو جدید
چگونگی پیش بینی زلزله توسط حیوانات كشف شد



نتایج بررسی های جدید نشان می دهد احتمالا حیوانات متوجه تغییرات شیمیایی ایجاد شده در آب های زیر زمینی پیش از زلزله می شوند.

پژوهشگران ناسا و دانشگاه اوپن انگلیس پس از آنكه وزغها چند روز پیش از وقوع زلزله در یكی از شهرهای ایتالیا در سال 2009 تالاب محل زندگیشان را ترك كردند،به تحقیقات درباره این تغییرات شیمیایی پرداختند.محققان می گویند احتمالا رفتار حیوانات می تواند به پیش بینی زلزله كمك كند.این دانشمندان می گویند در زمان زلزله حوادث مختلفی برای سنگ ها روی می دهد.فشار بر سنگ های موجود در پوسته زمین باعث آزاد سازی ذرات بارداری می شود كه باآب های زیرزمینی واكنش می دهد.
پژوهشگران می گویند جانورانی كه در نزدیكی آبهای زیرزمینی زندگی میكنند به هر نوع تغییرات شیمیایی بسیار حساس هستند.از این رو ممكن است چند روز پیش از اینكه سنگها به لرزش درآیند و زلزله روی دهدوقوع این پدیده طبیعی را حس كنند.وزغهای لاكویلا در ایتالیا اولین مورد از رفتارهای عجیب حیوانات پیش از وقوع زلزله نبوده اند . در طول تاریخ گزارشهایی از رفتار عجیب خزندگان، دوزیستان و ماهیها پیش از وقوع زلزله به ثبت رسیده است.در ایتالیا سه روز پیش زلزله تقریبا همه 96 وزغ ، محل زندگی خود را در تالاب ترك كردند.
دانشمندان ناسا تغییرات شیمیایی در اثر فشار بر سنگ ها را بررسی كردند. آنها می خواستند بدانند آیا این تغییرات ارتباطی با خروج وزغها از این منطقه دارد یا خیر.به گفته پژوهشگران وقتی سنگها در زیر زمین تحت فشار قرار می گیرند و به سطح زمین نزدیك می شوند، پیش از وقوع زلزله مادهای در هوا منتشر میشود كه هوا را به ذرات بارداری به نام یون تبدیل می كند. این مواد باعث سردرد و حالت تهوع در انسان و افزایش هورمون استرس در خون حیوانات می شود.این محققان بر این باورند رفتار حیوانات می تواند یكی از عوامل مرتبط با پیش بینی زلزله باشد.نتایج این تحقیقات در نشریه بین المللی تحقیقات محیط زیست و بهداشت عمومی منتشر شده است.

منبع:خبرگزاری ایرنا
 

green mile

عضو جدید

اکسیژن حدود 2.5 میلیارد سال عمر دارد



تحقیقات جدید دانشمندان حاكی از آن است كه اكسیژن احتمالا دو میلیارد و 480 میلیون سال عمر دارد.
گروهی از دانشمندان بین المللی می گویند

نمونه های به دست آمده از هسته سنگ آهن از سنگ های منطقه پیلبارا در استرالیا ، تاریخ ظهور اكسیژن اتمسفر زمین را به بیش از دو میلیارد سال پیش باز می گرداند.
پرفسور مارك بارلی مجری این تحقیقات می گویند: این یافته ها كه نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شده است بر اساس اعتبار نمونه های سنگی، استوار است.

به گفته زمین شناسان زمانی كه اكسیژن اتمسفر زمین شكل گرفت در زمانی بین دو میلیارد و 480 میلیون سال تا دو میلیارد و 320 میلیون سال پیش روی داده است.جو زمین لایه‌ای از گازها است كه كه زمین را احاطه كرده كه این گازها به وسیله جاذبه زمین نگهداشته شده‌است.

جو زمین شامل نیتروژن (78.1%) و اكسیژن (20.9%) همراه مقدار كمی از آرگون (0.9%) ، دی اكسید كربن (متغیر، ولی حدود 0.035%) ، بخار آب و دیگر گازها می‌شود.جو زمین موجودات روی زمین را از طریق جذب اشعه فرابنفش خورشید و كم كردن دمای بالای بین روز و شب محافظت می‌كند.به نظر می‌رسد بیشتر گیاهان مهمترین عامل افزایش میزان اكسیژن در جو هستند.

همراه با ظهور لایه اوزون موجودات مختلف از اشعه فرابنفش بهتر محافظت می‌شدند. این اتمسفر نیتروژن _اكسیژن سومین اتمسفر محسوب می شود.

منبع:خبرگزاری ایرنا
 

green mile

عضو جدید
ایران در علم زمین شناسی در منطقه پیشگام است



مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ایران در زمینه علم زمین شناسی و انجام تحقیقات علوم زمین در منطقه پیشگام است.

'محسن رضایی ' روز چهارشنبه افزود: تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه علوم زمین شناسی در رشته های مختلف این علم در دانشگاه های كشور در حال انجام است كه بیشتر آنها كاربردی است.

وی اظهار داشت: مقالات محققان ایرانی در بسیاری از مجلات جهانی به چاپ می رسد كه این نشان از علمی و كاربردی بودن این مقالات دارد . این در حالی است كه همچنان شاهد افزایش چاپ این مقالات در سطح جهانی هستیم.

مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در چند سال اخیر علم زمین شناسی در كشور ما پیشرفت زیادی داشته و به بحث مخاطرات زمین شناسی توجه ویژه شده است.وی اظهارداشت: ایران كشوری است كه بیشترین بلایای طبیعی از قبیل زلزله ، سیل، خشكسالی ها و فرونشت را داراست بنابراین پرداختن به این مباحث در قالب مقالات و تحقیقات علمی الزامی است كه خوشبختانه در چند
سال اخیر توجه ویژه ای به این امور شده است.

رضایی ادامه داد: هم اكنون در بیشتر دانشگاه های كشور رشته های مربوط به زمین شناسی در سطوح كارشناسی ، كارشناسی ارشد و دكترا فعال است و هیچ گونه مشكلی در زمینه استاد دانشگاه در رشته های مرتبط به علوم زمین در كشور وجود ندارد.

منبع:خبرگزاری ایرنا
 

green mile

عضو جدید
هسته خارجی زمین بدون اکسیژن است




گروهی از دانشمندان آمریکایی و چینی با بازسازی شرایط فشار و دما در هسته خارجی زمین نشان دادند که برخلاف تصور، اکسیژن در این منطقه از سیاره ما بسیار ناچیز است.
برپایه مدلهای کنونی علاوه بر مقادیر بالای آهن، هسته خارجی زمین محتوی مقدار کمی از عناصر سبک برای مثال، گوگرد، اکسیژن،
سیلیسم، کربن یا هیدروژن است. از آنجا که اکسیژن فراوانترین عنصر سیاره ما است، بنابراین می توان انتظار داشت که بخش مهمی از عناصر سبک داخل هسته خارجی زمین را تشکیل دهد.

این درحالی است که گروهی از دانشمندان لابراتوار ژئوفیزیک کارنگی آمریکا و دانشگاه تکنولوژی ووهان چین اطلاعات تجربی جدیدی را به دست آوردند که طیفی از عناصر سبک داخل زمین را با استفاده از اطلاعات لرزه نگاری دسته بندی می کند و نشان می دهد که در هسته، اکسیژن حضور قابل توجهی ندارد.نتایج این تحقیقات معانی مهمی برای درک دوره شکل گیری زمین و حرکات همرفتی داخلی دارند. اعتقاد بر این است که عناصر سبک بر روی این حرکات که برای هسته خارجی مایع بسیار مهم هستند تاثیر می گذارند و هسته خارجی مایع نیز میدان مغناطیسی زمین را می سازد.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما نمی توانیم مستقیما از هسته نمونه برداری کنیم، بنابراین باید مدلهای خود را با ترکیب نتایج آزمایشات آزمایشگاهی و اطلاعات لرزه نگاری بهبود بخشیم."
یکی از مشکلاتی که در این نوع مطالعات وجود دارد در این است که با افزایش عمق، فشار و گرما نیز افزایش می یابد و موجب می شود که مواد به روشی مفتاوت از آنچه که در سطح دیده می شود رفتار کنند.​
 

green mile

عضو جدید
حل معمای رشته کوه مدفون شده در زیر یخهای قطب جنوب



گروهی از دانشمندان بین المللی توانستند معمای منشای رشته کوهی مشابه آلپ را که در زیر سه کیلومتر یخهای قطب جنوب مدفون شده است، حل کنند.تا نیم قرن قبل دانشمندان حتی تصور هم نمی کردند که در زیر یخهایی به قطر 3 کیلومتر واقع در قطب جنوب بتوان یک رشته کوه شبیه به آلپ را پیدا کرد.

اما پس از کشف این رشته کوه زیرزمینی در سال 1958، زمین شناسان در مقابل خود پازلی را یافتند که به نظر می رسید در برابر تمام آگاهیهای علم درباره زمین ایستاده است.این پازل اسرارآمیز حداقل تا زمانیکه یک تیم اکتشافی بین المللی به سرپرستی "نقشه برداری جنوبگان بریتانیا" اسرار این رشته کوه را فاش نکرد همچنان ناشناخته باقی بود.

نتایج تحقیقات این تیم اکتشافی بین المللی نشان می دهد که رشته کوه "گامبورتسف" به طول 800 کیلومتر، عرض 500 کیلومتر و قله های به ارتفاع 3 هزار متر، ثمره یک سری حوادث خاصی است که کمی بیشتر از یک میلیارد سال قبل رخ داده اند.

این آلپ اسرارآمیز مدفون در زیر یخهای قطب جنوب از خطوط تماس میان صفحات تکتونیکی دور است و همچنین منشای آتشفشانی ندارد. از سویی دیگر، باوجود اینکه "گامبورتسف" در منطقه ای واقع شده است که از نظر زمین شناختی بسیار کهن است، ساختار بسیار جوانی دارد.دانشمندان به منظور بازسازی تاریخ منشای این کوهها در طول این سالها به دفعات به قاره سفید رفته اند و با استفاده از رادارهای پرقدرت از رشته کوه نقشه برداری کرده اند.

اکنون این محققان با استفاده از دستگاههایی که میدانهای گرانشی و مغناطیسی زمین را ثبت می کنند و همچنین لرزه نگارهایی که مشغول کاوش در اعماق زمین هستند توانستند اسرار این معما را فاش کنند.این زمین شناسان در این خصوص توضیح دادند: "تحقیق بر روی این رشته کوه یک چالش شگفت انگیز بود اما ما سرانجام موفق شدیم و توانستیم این داستان بسیار جالب را به تصویر بکشیم."این داستان کمی بیش از یک میلیارد سال قبل و پیش از اینکه حیات پیچیده بر روی زمین شکل بگیرد آغاز شد و یک برخورد میان قاره ها سنگهای قدیمی تر این کوهستان را ایجاد کرد.سپس در حدود 250 تا 100 میلیون سال قبل و در زمان حضور دایناسورها حرکات پوسته زمین منجر به ایجاد یک سری جدید از این کوهها شد.

رودخانه ها و یخها در دره های عمیق، چشم انداز زیبایی مشابه مناظر آلپ را به وجود آوردند. اما 34 میلیون سال قبل لایه های قطور یخ در فضایی به وسعت 10 میلیون کیلومتر مربع در قطب جنوب گسترده شدند و این کوهستان را مدفون کردند.

این محققان اظهار داشتند: "تحقیق ما این معما را حل می کند که کوههای جوان چگونه می توانند در وسط یک قاره کهن تشکیل شوند."



منبع:خبرگزاری مهر
 

infrequent

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلول‌های اولیه زمین شبیه‌سازی شدند

سلول‌های اولیه زمین شبیه‌سازی شدند

محققان دانشگاه ایالتی پن، مدل شیمیایی طراحی کردند که امکان شبیه‌سازی حیات سلولی زمین در 4 میلیارد سال پیش را فراهم می‌کند.




به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دانشمندان با استفاده از پلیمرهای بزرگی موسوم به «ماکرومولکول‌ها» ساختارهای اولیه سلول‌مانندی را خلق کردند و آن‌ها را با RNA برانگیختند.

گفته می‌شود RNA یک ماده رمزگذاری کننده ژنتیکی است که قبل از ظهور دی ان ای بر روی زمین وجود داشته است.

این دانشمندان نشان دادند چگونه مولکول‌ها تحت شرایطی که ممکن است در حیات آغازین بر روی زمین وجود داشته باشند، واکنش نشان می‌دهند.

در زیست‌شناسی مدرن تمامی حیات به استثنای تعدادی از ویروس‌ها، از دی ان ای به عنوان مکانیسم ذخیره کننده ژنتیکی استفاده می‌کنند.

بر اساس فرضیه "جهان RNA"، آر ان ای نخست بر روی زمین ظاهر شد و به عنوان ماده ذخیره‌کننده ژن و همچنین به عنوان مولکول‌ کاربردی جهت کاتالیز کردن واکنش‌های شیمیایی عمل می‌کرد و در دوران‌های بعد دی ان ای و پروتئین‌ها به وجود آمدند.

بر خلاف دی ان ای، RNA می‌تواند از ترکیبات مولکولی مختلف استفاده کند و بنابراین در سطح مولکولی تعاملگر است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Chemistry انتشار یافت.

ایسنا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با وجود گرم شدن زمين




آلاسکا به سوي يخبندان مي‌رود


جام جم آنلاين: درحالی که زمین در حال گرم شدن است، آلاسکا احتمالا به سوی عصر یخبندان پیش می رود چرا که دانشمندان روند ثابتی را در کاهش دمای این ایالت آمریکا ثبت کرده اند.


مطالعات جدید پژوهشگران مرکز تحقیقات اقلیم آلاسکا نشان می دهد که دمای هوا در آلاسکا واقعا از آغاز قرن بیست و یکم روند نزولی یافته است. این در حالی است که از ابتدای قرن جاری دمای هوا در سایر نقاط جهان رو به افزایش گذاشته است.
در منطقه «لست فرونتیر» که دما به 50 درجه فارنهایت زیر صفر می رسد ساکنان این ایالت سرمای بی سابقه ای را تجربه کرده اند و دانشمندان اکنون تایید کرده اند که ایالت نورت وست نیز شاهد کاهش دما خواهد بود.
پژوهش انجام شده توسط دانشگاه «آلاسکا فیربانک» نشان می دهد این ایالت از سال 2000 تاکنون 2.4 درجه فارنهایت سردتر شده ست.
دانشمندان تحقیقات خود را براساس دمای خوانده شده از ایستگاه های آب و هوا مراکز خدمات جوی ملی انجام دادند.
بر اساس این خوانده ها، 19 مورد از 20 ایستگاه، دمای سردتری را طی این دوره زمانی ثبت کرده اند.
در این بین غرب آلاسکا به ویژه منطقه «کینگ سالمون» تحت تاثیر دمای سردتری قرار دارد. این منطقه کاهش دمای شدید 4.5 درجه فارنهایتی را در دهه گذشته تجربه کرده است.
محققان عامل این امر را پدیده اقیانوسی موسوم به نوسان دهه ای اقیانوس می دانند که در آن دمای آب سطحی، سردتر و از این رو موجب سرد شدن کلی منطقه می شود. (مهر)
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
نابودی زمین بدست میکروبی کوچک



کد خبر: ۴۶۴۸۴. پنج شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲، ساعت ۲:۴۴


دانشمندان معتقدند یک شهاب سنگ ویران کننده یا یک انفجار آتشفشانی مهیب موجب نابودی 90 درصد گونه های گیاهی و جانوری بر روی زمین نشده، بلکه یک میکروب کوچک عامل انقراض وسیع در 251 میلیون سال پیش بوده است.




به گزارش زلال نيوز ، بر اساس نظریه غالب، انقراض گستره در پایان دوره پرمین به دلیل انفجار آتشفشانی در یک منطقه بسیار وسیع که سیبری امروزی است روی داده است و این انفجار موجب افزایش چشمگیر گازهای گلخانه ای بر روی زمین شد.
با این حال دانیل روتمان از دانشگاه فناوری ماساچوستMITدر بررسی های خود دریافته این سناریو با حقیقت سازگار نیست.
وی با انجام مطالعاتی بر روی نمونه رسوبات پایان دوره پرمین در چین، دریافت میزان کربن در فرایندهای زمین شناسی با سرعت بسیار زیادی افزایش یافته است و فقط میکروب ها می توانند با چنین سرعتی ترکیبات کربنی تولید کنند.
این پژوهشگران ژنوم یک متانوسارسینا – یک باکتری تولید کننده متان بیوژنیک – را بررسی کرده و دریافتند این باکتری 231 میلیون سال پیش توانایی تولید متان را یافته است.
متانوسارسینا به میزان بسیار زیادی نیکل برای تولید سریع متان نیاز دارد. محققان کشف کردند میزان نیکل در نمونه های رسوب 251 میلیون سال کاهش یافته است. از این رو این یافته ها حاکی از آن است که باکتری متانوسارسینا عامل اصلی انقراض بر روی زمین بوده است.



مهر


 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] بزرگترین و پرهزینه‌ترین لغزش غیرآتشفشانی زمین در امریکای شمالی+ تصویر
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032816850
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹



دانشمندان نمایی متحرک را از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین لغزش غیرآتشفشانی زمین در امریکای شمالی ارائه دادند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این لغزش در تاریخ 10 آوریل در معدن بینگهام کانیون واقع در ایالت اوتای امریکا رخ داد.

ماهواره EO-1 ناسا این تصویر را در تاریخ 2 ماه می سال جاری میلادی شکار کرده است.

نخستین شات، تصویری هوایی است که در 20 جولای سال 2011 گرفته شده است.

علاوه بر لغزش زمین کاملا آشکار، این تصاویر تغییرات دیگری مانند فصول و همچنین این که کدام بخش از معدن در دو سال اخیر منبسط شده، را آشکار می‌کند.

عرض این معدن چهار کیلومتر و عمق آن هزار و 200 متر گزارش شده بود.

معدن بینگهام کانیون در میان بزرگ‌ترین معادن باز جهان جای دارد و در 30 کیلومتری جنوب غربی سالت‌لیک سیتی واقع در اوتا واقع شده است.

این معدن تولیدکننده مس است اما طلا، نقره و مولیبدنوم نیز تولید می‌کند.

هنگامی که لغزش زمین روی داد، 65 تا 70 میلیون متر مکعب از زمین آزاد شد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] شوری وحشتناک قدیمی‌ترین منبع ‌آب بکر جهان
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92032918003
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳



محققان دانشگاه تورنتو با بررسی نمونه آب دست نخورده با قدمتی بین 1.5 تا 2.6 میلیارد سال دریافته اند که سطح شوری آن از آب دریا نیز بسیار بیشتر است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قدیمی ترین منبع آب زمین حدود یک ماه قبل طی یک حفاری در عمق 2.5 کیلومتری معدن روی و مس در تیمینز کانادا توسط دانشمندان انگلیسی و کانادایی کشف شد.

در تحقیقات اولیه و آنالیز نمونه آب وجود هیدروژن، نیتروژن و متان در شکلی که احتمال وجود حیات را تقویت می کند، تأیید شد.

پروفسور «باربارا شرود» از اساتید زمین شناسی دانشگاه تورنتو که در دور جدید آنالیز،‌ این نمونه آب را چشیده تأکید می کند: قوام این آب مانند شربت درخت افرا است که طعم بدی داشته و شوری این آب بسیار بیشتر از آب دریا است.

این آب شفاف است، اما به محض خروج از داخل سنگ ها بدلیل وجود مواد معدنی مانند آهن به رنگ نارنجی در می آید؛ سنگ هایی که این آب از دل آن خارج می شوند، متعلق به 2.6 میلیارد سال قبل هستند.

به گفته محققان، شکل گیری مناطق شمال کانادا به دوره زمین شناسی پرکامبرین باز می گردد و این آب احتمالا برای میلیون ها سال بصورت دست نخورده و بکر باقی مانده است.

شباهت بین سنگ های این معدن و سنگ های موجود در سیاره مریخ، احتمال وجود نمونه آب مشابه در سیارات نزدیک به زمین را تقویت می کند.

این نمونه در حال حاضر قدیمی ترین نمونه آب روی زمین محسوب می شود که احتمالا حاوی نشانه هایی از میکروارگانیسم و اشکال حیات است؛ پیش از این نمونه آبی با قدمت 25 میلیون سال در آفریقای جنوبی کشف شد و سال گذشته نیز نمونه آب دست نخورده ای با قدمت 20 میلیون سال از اعماق دریاچه یخ زده وستوک در قطب جنوب بدست آمد.

نتایج کشف این منبع آب دست نخورد و بکر زمین ماه گذشته در مجله Nature منتشر شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] زلزله 4.3 ریشتری «عنبرآباد» کرمان را لرزاند
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041106312
سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶



زلزله‌ای به بزرگی 4.3 در مقیاس امواج درونی زمین بامداد امروز «عنبرآباد» استان کرمان را لرزاند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت وقوع این زمین‌لرزه را 6:03:42 ثانیه ثبت کردند.

زمین‌لرزه امروز عنبرآباد که در عمق 31 کیلومتری زمین رخ داد، با مختصات 57.61 درجه طول شرقی و 28.29 درجه عرض شمالی ثبت شده است.

این زمین لرزه در 31 کیلومتری عنبرآباد، 39 کیلومتری کهنوج و 42 کیلومتری فاریاب از استان کرمان رخ داده است.

همچنین دقایقی قبل و بعد از وقوع این زمین لرزه، به ترتیب زلزله‌ای با قدرت 2.7 و 2 در مقیاس امواج درونی زمین در ساعات 6:01:59 ثانیه و 6:26:43 ثانیه بامداد در اعماق 13 و 30 کیلومتری زمین در این منطقه ثبت شده است.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا