باطری ها

termah

مدیر بازنشسته
باطری های نیکل - کادمیم
یکی از قطعات الکترونیکی که در ساخت بسیاری از پروژه های هوافضا کاربرد دارند باتری ها می باشند. انواعی از باتری ها وجود دارند که از نیکل به عنوان یک پایه ی پیل استفاده می کنند. این نوع باتری ها از نظر اقتصادی به صرفه ترند. خصوصیات کلی این ها را می توان در زیر مشاهده کرد:

  • قابلیت شارژ و دشارژ بیش از 600 بار
  • قابلیت تامین شدت جریان 500 میلی آمپر ساعت و یا بیشتر
  • تامین شدت جریان چند آمپری لحظه ای (c نسبتا بالا)
  • محدوده کاربرد وسیع و مناسب( از 40- تا 50 درجه سانتی گراد)
  • تحمل ادامه شارژ بیش از حد و بی نیاز از مراقبت های خاص

این باتری ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:
1. نوع تهویه ای
2. نوع بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده



این باتری ها از نیکل هیدروکسید، کبالت هیدروکسید و گرافیت برای الکترودهای مثبت و از کادمیم اکسید، آهن، نیکل، و گرافیت برای الکترودهای منفی استفاده می کنند. پوشش باتری ها از ورق های فولادی (با لایه ای از اپوکسی یا پلی اتیلن) و جلدهای پلاستیکی است.


ساختمان کلی:

سلول های نیکل کادمیم یا به علامت اختصار "Ni - Cd" در دو نوع استوانه ای و دکمه ای ساخته و عرضه می شوند که در زیر به بعضی تفاوت های آن ها اشاره می کنیم:
سلول های دکمه ای همواره از یک یا دو جفت صفحه ی گرد که توسط ماده خلل و فرج داری عایق شده اند تشکیل می شوند. خود این صفحات با فشردن ماده ای خمیری فعال در یک فلز مشبک تهیه می شوند. در باتری های نوع استوانه ای از ورقه های نرمی استفاده شده که می توان آن ها را به دور هم پیچید. این ورقه ها از زینتر کردن پودر نیکل بر روی پایه ای از جنس نیکل ساخته می شوند. عایق بین صفحات از نوعی ماده متخلخل است. زینتر کردن روشی در عملیات حرارتی در متالوژی فلزات است. در هر دو گونه، باتری ها کلا توسط ورقه ای از جنس نایلون پوشیده و نفوذناپذیر می گردند.


باتری های استوانه ای مجهز به نوعی سامانه سوپاپ فنری برای جلوگیری از افزایش فشار گازهای درونی در هنگام شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از اندازه عمل می کند. شکل بالا ساختار درونی یک باتری نیکل کادمیم استوانه ای را نشان می دهد.

مشخصات کلی:

مقاومت داخلی این نوع باتری ها بسیار کم است و به وسیله آن ها می توان به جریان زیاد لحظه ای دست یافت. میزان مدت زمان در شارژ ماندن این ها در موقع انبار کردن بستگی به دمای محیط دارد. درجه حرارت مناسب برای این باتری ها 10 تا 35 درجه است و در غیر این دماها شارژ آن بسیار سخت انجام می شود. با کم شدن دما مقاومت داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

در زیر جدول باطریهای متداول لیتیم و نیکل با کاتد و آندهای مختلف را می بینید. دو نوعی که با فلش مشخص شده از انواع کاربردی در هواپیماهای الکتریکی هستند.





منبع : تبیان
 

termah

مدیر بازنشسته
باتری سربی



باتری های اتومبیل از نوع باتری های سربی هستند. قطب های این نوع باتری از صفحه های مشبکی ساخته می شود که جنس آن ها آلیاژ سرب و آنتیموان است. درون حفره های این صفحه ها را از مواد زیر با فشار پر می کنند:

صفحه های قطب مثبت را با خمیر Pb[SUB]3[/SUB]O[SUB]4[/SUB] (به نام صنعتی سرنج )
صفحه های قطب منفی را با خمیر PbO(به نام صنعتی لیتارژ)

و صفحه ها درون ظرفی محتوی اسید سولفوریک قرار داده می شوند.
این باتری ها قابلیت شارژ و دوباره استفاده شدن را دارند.




باتری پولیمر لیتیم ـ یون


باتریهای لیتیم از لیتیم در حالت فلزی آن استفاده می کنند تا به یک چگالی انرژی بسیار بالا دست پیدا کنند ، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری (در قفسه ) زیادی دارند . باتریهای لیتیم می توانند پس از پنج سال عدم استفاده تا ۹۷ درصد از ظرفیت اسمی خود را حفظ کنند. باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال ، دستگاهای پخش MP۳ و سایر وسایل الکترونیکی هستند

باتری لیتیوم مورد استفاده در سیستم های خودرو الکتریکی ، لپ تاپ ها و تلفن های همراه می باشند.




خطرات و نقايص مربوط به باتری




  • انفجار
  • نشتی
  • ملاحظات زيست محيطی
انفجار: پديده انفجار باتری عموماً ناشی از عدم کاربرد يا کارکرد صحيح باتری است. به عنوان مثال تلاش برای شارژ نمودن مجدد باتری های يک بار مصرف يا غير قابل شارژ اتصال کوتاه نمودن دو قطب مثبت و منفی باطری می تواند باعث انفجار اين منبع انرژی الکتريکی شود.



نشتی: در بعضی از باتری ها از مقوا، فلز روی و مواد شيميایی استفاده می شود. واکنش شيميايی درون باتری در مدت زمان طولانی، باعث خروج و نشت مواد شيميايی داخل باتری به بيرون شده و ايجاد خوردگی شيميایی در قطعات فلزی دستگاه ها که اطراف باتری قرار دارند می نمايد.



ملاحظات زيست محيطی: افزايش استفاده از باتری ها و کاربردهای وسيع آن باعث افزايش زباله های صنعتی و مشکلات زيست محيطی جديد اين محصول شده است. توليد کنندگان باتری از مواد شيميايی خطر ناک برای ايجاد کارايي بهتر باتری های توليدی خود استفاده می کنند. زباله های باطری باعث بالا رفتن آلودگی محيط زيست به سموم مهلک فلزی باتری ها شده است .
 
بالا