گیاهان چگونه خود را خنک می‌کنند؟

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
نتایج پژوهشی جدید در دانشگاه بریستول نشان می‌دهد که گیاهان در دمای بالا با افزایش طول ساقه خود موجب خنک شدن برگ‌ها می‌شوند. به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، يك تیم پژوهشی از گونه‌ «آرابیدوپسیس تالیانا» برای درک عواقب فیزیولوژیکی گیاه به این نوع واکنش به دما استفاده کرده‌اند.
این تیم پژوهشی متوجه شد که محصولاتی که در دمای بالا رشد می‌کنند، ساختاری دراز و دوکی‌شکل دارند و دارای منافذ برگ کمتری هستند. با این حال با وجود کاهش تعداد منافذ برگی، گیاهان آرابیدوپسیس تالیانای دراز آب بیشتری از دست داده و دارای سیستم سرمایشی تبخیری در برگ بودند.
سپس پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که افزایش فاصله برگ‌ها در گیاهان گرمسیری، انتشار بخار آب از منافذ برگ را افزایش می‌دهد و روند خنک شدن را بهبود می‌بخشد.
دکتر «فرانکلین»، سرپرست تیم پژوهشی بر اين اساس مي‌گويد: درک رابطه بین دما، ساختار گیاه و آب مصرفی برای به حداکثر رساندن تولید محصول در آینده و تضمین امنیت غذایی در آب و هوای در حال تغییر بسیار ضروری است.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مطالب کاملتر درباره این خبر، اینجا:
http://www.bristol.ac.uk/news/2012/8517.html



(Left) Arabidopsis thaliana, the model plant species, grown at 22oC (top) and 28oC (bottom)
(Right) Thermal images of 22oC-grown (top) and 28oC-grown (bottom) Arabidopsis plants moved to 28oC
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
کسی میتونه بگه که چراازگیاه ارابیدوپسیس برای تحقیقات بخصوص درفیزیولوژی استفاده میشه؟مزیتش نسبت به سایرگیاهان چی هستش؟
 

antirium

عضو جدید
کسی میتونه بگه که چراازگیاه ارابیدوپسیس برای تحقیقات بخصوص درفیزیولوژی استفاده میشه؟مزیتش نسبت به سایرگیاهان چی هستش؟



- آرابیدوپسیس کوچک است و به راحتی رشد می کند به همین دلیل رشد هزاران گیاه آرابیدوپسیس در آزمایشگاه و با نور مصنوعی امکان پذیر است.
۲- زمان زاد آوری و تولید مثل آرابیدوپسیس کوتاه است . چرخه ی کامل زندگی این گیاه حدود یک ماه است و از هر گیاه هزاران دانه تولید می شود.
۳- آرابیدوپسیس در بین گیاهان گلداری که می شناسیم کوچک ترین ژنوم را دارد . به علاوه همه ی ۳۰۰۰۰ ژن این گیاه فقط روی ۵ جفت کروموزوم قرار دارند ( ژنوم آرابیدوپسیس حدود ۲۰ بار بزرگتر از ژنوم اشرشیا کلی است).
۴- آرابیدوپسیس بر خلاف بسیاری از گیاهان تقریبا DNA تکراری ندارد.
ژنوم نسبتا ساده ی آرابیدوپسیس سبب شده است که شناسایی بخش های خاص DNA مرتبط با عملکردهایی مشخص برای گیاه شناسان آسان تر باشد . امروزه گیاه شناسان برای پاسخگویی به انواعی از پرسش ها در باره ی رشد و نمو گیاه تکامل و مسایل ژنتیکی از این گیاه استفاده می کنند . از گیاه آرابیدوپسیس در انواعی از پژوهش ها مانند فتوسنتز و مقاومت در برابر بیماری ها و گل دهی و ... استفاده می شود . حتی بعضی از گیاه شناسان توانسته اند ژن های باکتری را درون ژنوم آرابیدوپسیس جای دهند و به این ترتیب گیاهانی را تولید کنند که نوعی پلاستیک تجزیه شدنی می سازند !!!

منبع: مجله ی رشد زیست شناسی
:D
 

Similar threads

بالا