توليد نخستين گياه تراريخته با قابليت فراري دادن حشرات

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان انگليسي براي نخستين بار موفق به توليد گونه‌اي گندم شده‌اند كه با انتشار نوعي عطر، شته‌ها را از خود دور مي‌كند.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تغييرات ژنتيكي انجام شده بر روي اين گياه منجر به انتشار مواد شيميايي خاصي مي شود كه شته‌ها در زمان بروز خطر براي آگاهي دادن يكديگر از خود منتشر مي‌كنند.
دانشمندان بر اين باورند كه اين گندم، نخستين گونه گياهي مهندسي شده جهان است كه حشرات را به جاي كشتن از خود دور مي‌كند. اين امر به كاهش شانس حشرات براي مقاوم سازي در برابر مواد ضد حشره منجر مي‌شود.
پس از مطالعات موفق آزمايشگاهي، اولين گروه از اين دانه‌هاي گندم در مركز تحقيقاتي روتامستد كاشته شده و در تابستان پرورش خواهند يافت.
اگرچه اين گياه صرفا شاهدي براي اثبات اين اصل بوده و براي كاربرد تجاري طراحي نشده، دانشمندان اميدوارند كه در صورت اثبات اين قابليت بتوانند يك گونه گندم مقاوم در برابر شته را توليد كرده و به كشاورزان عرضه كنند.
گندم در ميان پرمصرف‌ترين غلات مورد استفاده در جهان قرار دارد اما كشاورزان مجبور به استفاده از آفت‌كش‌ها براي حفاظت مزارع خود در برابر آفت‌ها به خصوص شته هستند كه از قند اين گياه براي رشد و انتشار ويروس استفاده مي‌كنند.
نگراني‌ها در مورد كاربرد گسترده از آفتكش‌ها كه براي بسياري از حشرات كشنده بوده و خطر مصونيت يافتن آفت‌ها را در برابر اين سموم افزايش مي‌دهد، باعث گسترش تلاشها براي توليد يك راه حل جايگزين شده است.
به باور دانشمندان، راه‌حل اين مشكل در يك علامت شيميايي يا فروموني قرار داشته كه شته‌ها براي انتشار علائم وجود خطر براي همنوعان خود استفاده مي‌كنند.
اين ماده شيميايي كه E)-beta-farnesene) نام دارد در نعناي بياباني هم وجود دارد اما ميزان آن براي دور كردن اين حشرات كافي نيست.
با حذف ژن توليد كننده اين ماده شيميايي، افزودن آن به گندم و دستكاري آن براي انتشار ميزان مشابه با عملكرد آگاه‌كننده شته‌ها، اين گياه مي‌تواند آفت‌ها را فريب داده و آنها را به جاي ديگر بفرستد.
اين پديده براي انسان قابل تشخيص نبوده و از مزيت جذب گونه كوچكي از حشرات آفت‌كش نيز برخوردار است كه جمعيت شته‌ها را با تخمگذاري در بدن آنها كاهش مي‌دهند
 

Similar threads

بالا