محققان پژوهشكده توسعه صنايع شيمي ايران موفق به عصاره‌گيري از گياهان از طريق امواج فراصوت (اولتراسونيك) شدند.

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
مهندس عباس جعفري جيد، عضوهيات علمي پژوهشكده و مدير پروژه راه‌اندازي مركز توليد عصاره‌ها و مواد موثره گياهي در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد:‌ فرآيند توليد مواد موثره گياهي و عصاره‌ها در اين مركز به اين صورت است كه ابتدا حلال‌ها در مخازن مخصوص نگهداري شده و پس از تزريق و مبدل‌هاي ويژه عمليات پيش‌گرم‌سازي بر روي آنها انجام مي‌شود. اين مواد پس از پيش‌گرم سازي به مخزن استخراج انتقال مي‌يابد تا از طريق امواج فراصوت (اولتراسونيك)‌ عمل استخراج انجام شود. سپس براي بازيابي حلال‌ها آنها را به تبخير كننده‌ تحت خلاء انتقال مي‌دهند تا در دماي حدود 35 درجه سانتي گراد عمل تبخير و بازيابي حلال انجام شود.
وي با بيان اين كه پس از تبخير توسط دو مبدل بزرگ عمليات خنك‌سازي و بازيابي حلال صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: در ادامه تفاله‌هاي گياهان مورد نظر را توسط *****پرس‌هاي موجود گرفته و پس از گرفتن مواد زائد مانند فلزات سنگين از قبيل آرسنيك نهايتا در اين عمليات عصاره خالص و شفاف استحصال مي‌شود.
عضو هيات علمي پژوهشكده توسعه صنايع شيمي ايران در خصوص چگونگي انجام فرآيند استخراج عصاره‌ها و مواد موثره‌ي گياهي از طريق امواج فراصوت در اين مركز عنوان كرد : امواج فراصوت در اين مقطع باعث ايجاد حباب‌هاي بسيار ريز و در داخل حلال و نفوذ حلال‌ها به داخل برگ گياه مي‌شود كه نهايتا ماده‌ي موثره و عصاره را به همراه خود استخراج مي‌كند.
وي با بيان اين كه اين پروژه با همكاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و پژوهشكده‌ گياهان دارويي جهاد دانشگاهي انجام شده است، اذعان كرد: مركز توليد عصاره‌ها و مواد موثره گياهي، نخستين واحد نيمه صنعتي است كه براي توليد و استخراج انواع عصاره‌ها و مواد موثره گياهي با استفاده از امواج فراصوت راه‌اندازي شده و مي‌تواند اين مواد موثره گياهي را به صنايع مختلف در انواع مختلف غذايي، دارويي و آرايشي و بهداشتي ارائه دهد.
جعفري جيد با اشاره به استخراج عصاره و مواد موثره گياهي از طريق امواج فراصوت به عنوان يكي از ويژگي‌هاي اين واحد خاطرنشان كرد: در اين مركز مي‌توان عصاره‌ها و مواد موثره گياهي را به صورت‌هاي مايع و پودر خشك توليد كرده و از آنجا كه انجام اين عمليات به صورت خودكار و با حداقل دخالت نيروي انساني انجام مي‌شود، مي‌توان به كاهش قيمت تمام شده و كاهش آلودگي احتمالي ميكروبي مطمئن بود.
علي شكرالله زاده، رييس پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي نيز با اشاره به اين كه اين پروژه با حمايت مشترك سازمان گسترش و نوسازي صنايع و جهاد دانشگاهي در حال اتمام است ابراز اميدواري كرد كه تأخير در اختصاص سهم حمايتي به اين پروژه سبب تاخير در اتمام طرح در موعد مقرر كه مصادف با سالگرد تأسيس جهاد دانشگاهي است، نشود.
 
بالا