پروانه‌ها از تهران فرار كردند!

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك متخصص گياهشناسي و كشاورزي ارگانيك از كاهش جمعيت پروانه‌هاي شهر تهران، ‌براثر آلوگي هوا، خبر داد.

به گزارش مهر، پروفسور متين با اعلام اين مطلب توضيح داد: پروانه‌ها از جمله حشراتي هستند كه در نقل و انتقال گرده گياهان و ازدياد نسل گل‌ها و ميوه‌ها نقش دارند.

اين پژوهشگر گفت: آلودگي هوا موجب شده است اين حشرات ظريف و زيبا، شهر تهران را به مقصد باغ‌ها و پارك‌هاي حاشيه‌اي ترك كنند.

گفته‌هاي اين متخصص گياهشناس در حالي مطرح مي‌شود كه سال گذشته در اين روزها اعلام شد: بررسي‌هاي كارشناسان و مسئولان اجرايي در حوزه محيط‌زيست‌نشان مي‌دهد آلودگي هواي تهران موجب مهاجرت كلاغ‌ها نيز از پايتخت شده است.كلاغ‌ها و زاغ‌ها از مقاومت بسيار بالايي نسبت به ديگر همنوعان خود برخوردارند، اما با اين همه، آلودگي سال گذشته هواي تهران به ميزاني افزايش يافته بود كه موجب فراري دادن اين موجودات سخت جان و مقاوم از پايتخت ايران شده بود.

با توجه به اين كه آلودگي هواي تهران در سال گذشته به ميزاني رسيد كه كلاغ‌هاي شهر را فراري داد مي‌توان اين ادعاي پروفسور متين در رابطه با اجبار پروانه‌هاي تهران به فرار از دست آلودگي را نيز پذيرفت، چرا كه اين موجودات خوش طرح و رنگ به مراتب آسيب‌پذيرتر از كلاغ‌ها هستند.

در زمان انتشار خبر مهاجرت كلاغ‌هاي تهران، رئيس اداره محيط‌زيست تهران در گفتگويي با مهر با ابراز نگراني از اين اتفاق آن را نشانه يك فاجعه در اكوسيستم شهري دانست و اعلام كرد: در صورت ادامه اين روند ديگر گونه‌هاي پرندگان نيز دچار اين سرنوشت شده و روزي خواهد رسيد كه براي تهران جز برج‌هاي بلند چيز ديگري نخواهد ماند.

با وجود ادعاي اين پژوهشگر گياهشناس در رابطه با فرار پروانه‌هاي شهر تهران از دست آلودگي، يك متخصص محيط‌زيست و استاد دانشگاه با تشكيك در اين ادعا گفت: به نظر من نمي‌توان اين ادعا را بدون انجام يك تحقيق جامع و كارشناسي شده پذيرفت.

اسماعيل كهرم افزود: اگرچه در نقاط مركزي شهر از پروانه‌ها خبري نيست، تا آنجا كه من اطلاع دارم با مراجعه به پارك جمشيديه، كاخ سعدآباد، نياوران و برخي ديگر از پارك‌ها و باغ‌هاي شهر مي‌توان تعداد زيادي پروانه را مشاهده كرد.به راستي،‌ آخرين باري كه شما پرواز پروانه‌اي را در تهران ديديد، به چه زماني برمي‌گردد؟
 
بالا