تهیه کاتالوگی از همه مورچه های جهان/ چهره سه بعدی 12 هزار گونه مورچه

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تهیه کاتالوگی از همه مورچه های جهان/ چهره سه بعدی 12 هزار گونه مورچه دانشمندان آکادمی علوم کالیفرنیا در حال تکمیل پروژه ای هستند که طی آن قرار است از تمامی 12 هزار گونه شناخته شده مورچه ها در جهان تصاویری دیجیتال با جزئیاتی بسیار بالا به ثبت برسد. به گزارش خبرگزاری مهر، "برایان فیشر" محقق ارشد این پروژه معتقد است مورچه ها حشراتی شگفت انگیز هستند زیرا پیش از انسانها توانستند روشهای کشاورزی را ابداع کنند.
تا کنون در پروژه Antweb از بیش از پنج هزار گونه از مورچه های موجود در جهان عکاسی شده است. فیشر اکنون در نظر دارد با سفر به دور دنیا از مورچه هایی که در موزه ها نگهداری می شوند نیز عکسهایی با بزرگنمایی بالا به ثبت برساند.
برای ثبت چنین تصاویری محققان از نرم افزاری به نام "اتومونتاژ سه بعدی" استفاده می کنند که این نرم افزار می تواند 30 عکس مختلف را از مورچه به ثبت رسانده و آنها را با یکدیگر ترکیب کند. هر یک از این تصاویر از نقطه تمرکز متفاوتی برخوردار بوده و می تواند جزئیات زیادی را از این حشرات نمایش دهد.
به گفته فیشر پیش از آغاز این پروژه بسیاری از مورچه ها تنها گونه ای از حشرات بودند که یک نمونه از آنها در موزه ای نگهداری می شد. وی می گوید اما اکنون این کاتالوگ آنلاین مورچه ها برای محققانی که بر روی حشرات مطالعه می کنند، منبع قابل کاربردی و ارزشمندی خواهد بود زیرا در صورتی که دانشمندان به جزئیات دقیقی از گونه های مختلف دسترسی داشته باشند امکان شناسایی گونه های جدید تر افزایش خواهد یافت.
بر اساس گزارش بی بی سی، محققان تا کنون توانسته اند تنها 15 درصد از تمامی گونه های زیستی زمین را شناسایی کنند و به گفته فیشر به نظر می آید انسانها اکنون برای کشف حیات بر روی مریخ اشتیاق بیشتری دارند تا جستجو برای یافتن 85 درصد گونه های زیستی باقی مانده بر روی زمین.
مورچه "کاتائولاکس ماداگاسکار"
مورچه "کالاثومیرمکس اِمِری"
مورچه "کامپونوتوس داروینی"
مورچه "پاراتکینا لانگیکرنیس"

 

Similar threads

بالا