آفرينش و شگفتی های دریا

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
*** ماهي گير ، به آرامي تور ماهيگيري را بر آبهاي نيلگون دريا پهن كرد و به انتظار نشست. دريا آرام بود و حتي صداي مرغان دريايي ، آرامش آن را برهم نمي زد. چشمان جستجوگر پسر ماهيگير، به دقت آبهاي اطراف قايق را مي كاويد او براي اولين بار به همراه پدر براي صيد ماهي به دريا آمده بود. امواج آرام دريا ، قايق را به آهستگي تكان مي داد و نسيمي خنك بر چهره ماهيگير و پسرش مي وزيد. پسر منتظر بود تا از پدرش فنون ماهيگيري بياموزد ، اما پدر قبل ازهرچيز ، نكته اي مهم را به او يادآوري كرد و چنين گفت :
پسرم ، دريا از بزرگترين نعمت هاي خداوند به انسانهاست اما بدان كه فقط به قدر نياز خود از آن بهره ببري ، همان طور كه دريا با بخشندگي آنچه را دارد به تو مي دهد ، تو نيز در زندگي سخاوتمند باش قبل از اينكه تور ماهيگيري را به دريا بيندازي به روزي رساني خداوند يقين داشته باش و به آنچه كه او به تو عنايت مي كند ، راضي و قانع باش تا با دلي آسوده زندگي كني .
*** انسان همواره به دريا به عنوان محلي پر از شگفتيها و اسرار نگريسته است. دريا آن چنان مملو از اسرار و معماهاست كه حتي اقيانوس شناسان بزرگ نيز نمي توانند ادعا كنند كه به تمامي رازهاي آن پي برده اند. هزاران سال است كه انسان ، كشتيهاي خود را بر پهنه دريا مي راند و از آن ماهي صيد مي كند يا مايحتاج خود را به دست مي آورد. با اطلاعاتي كه ما اينك از وسعت و عمق اقيانوسها داريم ، چنين به نظر مي رسد كه اطلاق كره خاكي به سياره اي كه در آن ساكن هستيم ، چندان صحيح نيست زيرا نزديك به سه چهارم سطح اين سياره را آب فرا گرفته است. عميق ترين نقاط كره زمين در درون اقيانوسها واقع شده است. حتماً مي دانيد كه بلندترين نقطه روي زمين ، قله اورست در كشور نپال است كه 8882 مترارتفاع دارد. حال اگر اين كوه مرتفع را در گودال ماريانا در اقيانوس كبير قرار دهيم ، نه تنها كاملاً در آن جاي مي گيرد ، بلكه قله آن 1500 متر پايين تر از سطح اقيانوس قرار خواهد گرفت. اگر آب درياها و اقيانوسها ، كمتر از اين مقدار بود ، كره زمين به خشكي مي گرائيد چراكه ميزان برف و باران بسيار كم مي شد در نتيجه نه گياهي در آن مي روئيد و نه زميني سبز و خرم در آن يافت مي شد.
*** دريا ، پر از شگفتيهاست. كوچكترين گياهان ذره بيني و همچنين تنومندترين گياهان در درياها مي رويند. تاكنون راهي براي پي بردن به شماره موجودات دريايي و حتي تخمين ميزان آنها كه سر به ميلياردها مي زند ، پيدا نشده است. دانشمندان ثابت كرده اند كه حتي در عميق ترين نقاط دريا ، نيز جانوراني يافت مي شوند. در اعماق دريا آنجا كه نوري نيست ، جانوراني وجود دارند كه از خودشان نور ساطع مي كنند. مي توان گفت اين تدبيري ازسوي آفريدگار جهان است كه در آن تاريكي مطلق ، جانوران دريايي بتوانند به راحتي زندگي كنند. اندام چنين جانوراني ، چنان مقاوم و محكم است كه مي تواند فشار زياد آب را در اعماق دريا تحمل كنند. عظيم ترين جانوران روي زمين را نيز در درياها مي توان پيدا كرد .
*** در برخي اقيانوسها ، رودهاي عظيمي در حركت است كه يكي از مشهورترين آنها ، جريان گلف استريم نام دارد. اين جريانهاي اقيانوسي بر آب و هوا نيز تأثيراتي مهم مي گذارند. گلف استريم از سواحل آمريكاي مركزي حركت مي كند و سراسر اقيانوس اطلس را مي پيمايد و به سواحل اروپاي شمالي مي رسد اين جريان كه از مناطق نزديك به خط استوا حركت مي كند گرم است. گلف استريم با حركت خود ، بادهايي گرم به وجود مي آورد و بخش قابل توجهي از حرارت خود را به سمت كشورهاي شمالي قاره اروپا مي برد كه در تعديل و مطبوع شدن آب و هواي آن مناطق موثر است درياها و اقيانوسهاي كره زمين ، منافع و فوايد بي شماري براي انسانها دارند.
حال نگاهي به آيات زيباي قرآن مي اندازيم و در توضيح اين آيات ، به فوايد و نعمتهاي بزرگ خداوند در دريا اشاره مي كنيم. به عنوان مثال در سوره نحل قسمتي از آيه 14 آمده است :
«و اوست كه دريا را به خدمت گرفت تا از آن گوشت تازه بخوريد و از آن زيوري برون آريد.»
*** دريا يكي از مهم ترين منابع تغذيه انسان را تشكيل مي دهد و همه ساله ميليونها تن گوشت تازه از دريا صيد مي شود خداوند مهربان ، چنان محيط دريا را آماده كرده كه موجودات دريايي در بهترين شرايط رشد و پرورش مي يابند. امروزه به لحاظ پزشكي ثابت شده است كه مواد غذايي دريايي و گوشت ماهيها ، سالم ترين و غني ترين منبع غذايي است كه سرشار از ويتامينهاي مفيد براي بدن انسان است همانطور كه مي دانيد ، آب تمام درياها شور است به راستي اگر آب دريا شيرين بود ، چه اتفاقي مي افتاد ؟ مسلماً مقاومت آب شور دربرابر فاسد شدن ، از آب شيرين بيشتر است اگر آب درياها و اقيانوسها ، شيرين بود ، خطر گنديدن آب بيشتر مي شد در آن صورت ، در آب درياها و اقيانوسها موجودي زنده باقي نمي ماند. بدين ترتيب بخش عظيمي از منبع غذايي و حتي دارويي انسانها، ازميان مي رفت. ازطرف ديگر با فاسد شدن آب درياها و اقيانوسها، حيات انسانها و ساير حيواناتي كه در خشكي زندگي مي كنند ، نيز مورد تهديد قرار مي گرفت. اينجاست كه بايد تدبير خداوند مهربان و حكيم را سپاس گفت از اعماق درياها و اقيانوسها شي گرانبهايي به نام مرواريد نيز استخراج مي شود كه در آيه اي كه قرائت شد ، از آن به عنوان زيورآلات در دريا نام برده شده است مرواريد ، دانه اي شفاف و ارزشمند است كه در درون صدف ، درنهايت شگفتي ، ظرافت و زيبايي به لطف آفريدگار هستي پرورش مي يابد .
*** در سوره لقمان آيه 31 نيز در توصيف ديگري از دريا چنين مي خوانيم :
« آيا نديدي كشتيها - بر صفحه درياها به فرمان خدا و به بركت نعمت او حركت مي كنند ؟ او مي خواهد گوشه اي از آياتش را به شما نشان دهد و در اين آيات ، نشانه هايي است براي كساني كه شكيبا و شكرگزارند.»
امروزه درياها و اقيانوسها ، از مهمترين راههاي ارتباطي ميان قاره ها و كشورها هستند و خداوند از اين مسئله به عنوان يكي از نعمت هاي خود براي بشر ياد مي كند. به خواست و اراده او پهنه درياها ازجمله بهترين راهها براي سفر انسانها و حمل و نقل كالاهاي مورد نياز او از نقطه اي به نقطه ديگر است. دريا ، اين فضل و رحمت خداوند را قدر بدانيم ، از آن به بهترين شكل استفاده كنيم و آنرا آلوده نسازيم .



Facebook
 

Similar threads

بالا