(عروس دريايي)

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
همه چيز درباره كيسه تنان (عروس دريايي)

شاخه کینداریا یا کیسه تنان این شاخه ، به سه رده تقسیم بندی می*شود:
رده هیدروزوآ که شامل هیدر ، اوبلیا و فیزالیا می*باشد.




علت نامگذاری این شاخه به کینداریا
نام شاخه از نام سلولهای گزنده یا کیندوسیتهایی که در روی بازوها ، در اطراف دهان یا در نقاط دیگر بدن این جانوران گوشتخوار قرار دارند، گرفته شده است. هر سلول گزنده محتوی یک نماتوسیست شاخی ، یک کپسول محتوی رشته*ای فنر مانند و توخالی در درون است. محرکهای مناسب ، سبب پرتاب شدن ناگهانی نماتوسیست می*شوند. در این فرایند ، رشته از درون به سمت خارج می*آید و به دور طعمه می*پیچد. بعضی از اقسام نماتوسیستها نوعی زهر فلج کننده هم از خود ترشح می*کنند.




شکل ساختمانی کیسه تنانکیسه تنان به دو شکل ساختمانی اساسی پولیپ و مدوز دیده می*شوند. در شکل پولیپ محور اصلی بدن ، نسبت به قطر بدن درازتر است و در مدوزهای چتری یا زنگ مانند ، محور اصلی کوتاه است. پولیپها ساکن هستند، اما مدوزها آزادانه شنا می*کنند و سلولهای جنسی تولید می*کنند. هر دو شکل مدوز و پولیپ یا تنها یکی از آنها را می*توان در چرخه زندگی یک کیسه تن مشاهده کرد.
رده سیفوزآ این رده از کیسه تنان ، جانورانی را شامل است که به نام ژله ماهی ، نامیده می*شوند و شکل ظاهری همگی آنها ، حالت مدوز را نشان می*دهد که آزاد و شناگر هستند. این رده شامل 200 گونه از کیسه تنان است که در مناطق دریاهای قطبی تا استوا و تا عمق 3000 متر هم دیده می*شوند. اندازه*های متغیر داشته و معمولا در حدود چندین سانتیمتر هستند، اما نمونه*های غول پیکر هم از اینها وجود دارد که قطرشان تا 2 متر هم می*رسد. نماتوسیست*های خطرناکی داشته و نیش انواعی از آنها موجب مرگ انسان می*شود. نمونه معروف این رده عروس دریایی است که نام علمی آن Arelia ourita می*باشد.
ساختار عروس دریایی این موجودات دارای ساختار زیبایی هستند، به همین جهت عروس دریایی نامیده می*شوند. عروس دریایی ، در اعماق متوسط دریا زندگی می*کند و بین 10 تا 20 سانتیمتر قطر دارد و بدنی چتر مانند و شفاف ژلاتینی دارد. قطر بدن در مرکز چتر و در حاشیه لبه*ها ، نازک است و تعدادی تانتاکول در لبه دارد.

دهان چهار گوش در قسمت وسط بدن قرار دارد که به یک حلق لوله*ای با مقطع 4 گوش وصل می*شود و انتهای حلق به معده ختم می*گردد که دارای 4 جیب شعاع است. معده چهار قسمتی است و از این قسمتها ، لوله*های گوارشی یا معدی منشا گرفته و به صورت مجرای شعاعی حلقوی قرار گرفته و مواد غذایی را به قسمتهای مختلف می*رسانند. در اطراف دهان 4 بازوی دهانی وجود دارد. در لبه چتر عروس دریایی ، تعداد 8 عدد برآمدگی به فواصل مناسب با هم قرار دارند که این برآمدگی*ها دارای ساختار حسی هستند و حاوی ذرات شعاعی یا استاتولیتها بوده و نیز 2 چشم ساده در جدار عضو تعادلی خود دارند.

حداقل دو شبکه عصبی وجود دارد که یکی از آنها تمامی سطح روی و زیر چتر و تانتاکولها را عصب*دار کرده و جریانات عصبی را به آرامی منتقل می*کند و در تنظیم حرکات موضعی و متمرکزی نظیر تغذیه دخالت می*کند. دومین شبکه عصبی ، به نواحی زیر چتر محدود شده و جریانات عصبی را به سرعت منتقل می*کند و باعث تنظیم انقباضات چتر هنگام شنا می*شود.
http://daneshnameh.roshd.ir

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عروس دریایی نیز عضوی از شاخه کیسه تنان است. این موجود ات فقط در آب در یا زندگی می کنند و اکثرأ شفاف هستند.بعضی از عرو سان در یایی خیلی ریزند ،در حالی که عرض بعضی از آنها تا هفت پا می رسد.
بدن عروس دریایی شبیه یک چتر باز شده و یا یک چتر نجات است.بین لایه سلولی بدن آنها ماده لزج ژلاتینی وجود دارد که نام ماهی ژله ای از آن گرفته شده است. دهان عروس دریایی در قسمت زیر بدنش قرار دارد و معمولأ به وسیله شاخکهای حساس احاطه شده است. در عروسان در یایی خیلی بزرگ طول این شاخکهای حساس به بیش ازپنجاه پا می رسد. شاخکهای حساس سلولهای گزنده دارند. عروس در یایی نمی تواند بخوبی حرکت کند.عروس در یایی با تکان دادن بدن و نیز منقبض کردن شاخکهای حساسش حرکت می کند. این جانور بیشتر در سطح آب شناور است. عروس در یایی از ماهی های کوچک و سایر جانوران در یایی که به داخل شاخک هایش راه می یابند و در آنجا مسموم می شوند تغذیه می کند.
 
بالا