كشف یكی از عوامل اصلی تكامل انسان‌ در اقیانوس‌ها

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
[h=2]تهران - دانشمندان توانسته‌اند علت وقوع مجموعه‌ای از رخدادهایمهم تاریخ تكامل بشر را كشف كنند.[/h]به گزارش 'نیچر'، تغییرات دمای اقیانوس‌ها موجب خشكی آفریقای شرقی در 2 میلیون‌سال قبل شد. این اتفاق به‌مرور جنگل‌های گرمسیری این قاره را از بین برد و چمنزارها و مراتع وسیع جایگزین جنگل‌ها شدند. در نتیجه این تحولات زمینه لازم برای تكامل هرچه‌بیشتر گونه 'هومو' كه اولین نسل انسان‌های مدرن محسوب می‌شوند، فراهم شد.

دانشمندان با مطالعه اطلاعات حاصل از بررسی سنگواره‌ موجودات گیاهخواری كه 5/1 میلیون‌سال قبل می‌زیستند به این نتیجه رسیدند كه آفریقای شرقی اولین عرصه تكامل انسان مدرن بوده است.
در آن دوران گونه 'هومو' شروع به ساخت ابزارهای ابتدایی كرد، اقسام مختلفی از این گونه تكامل یافتند و برای اولین از آفریقای شرقی به سایر نقاط كره زمین مهاجرت كردند.
بر اساس تحقیقات دانشمندان، جریان‌های گرم و سرد آب اقیانوس، عامل ایجاد و نابودی جنگل‌های گرمسیری هستند. چرا كه در اطراف آب‌های گرم اقیانوس به دلیل تبخیر زیاد اب، میزان تولید ابرهای باران‌زا و در نتیجه بارش باران بسیار بیشتر از نواحی است كه در آن‌ها جریان‌های آب‌ سرد وجود دارد.
 
بالا