فیلم های سینمایی با موضوع ریاضیات

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سعی می کنیم در این تاپیک فیلم های سینمایی و مستند هایی که حول و حوش ریاضیات یا دانشمندان ریاضی ساخته شدند رو معرفی کنیم.:gol:


دانلود فیلم فوق العاده The theory of everything ( زندگینامه پروفسور استیون هاوکینگ )



زمانی که صحبت از درک فضا با استفاده از ریاضیات و مطرح کردن فرضیات مختلف علمی می شود، بدون شک بیشتر از هر فرد دیگری نام استفن هاوکنیگ خودنمایی می کند. استفن هاوکینگ دانشمندی بریتانیایی است که در سال ۱۹۴۲ متولد شد و از دوران کودکی علاقه اش به دنیای فیزیک و ریاضیات به حدی بود که باعث شد او در دوران دانشجویی تبدیل به دانشجویی ممتاز و نخبه شود.
هاوکنیگ که اعتماد به نفس بسیار بالایی در دوران دانشگاه داشت، خیلی زود متوجه شد که به بیماری ALS که سیستم عصبی و نخاعی فرد را مختل می کند و او را بطور کامل فلج می کند، مبتلاست اما با اینحال هرگز از تلاش برای رسیدن به مدارج بالاتر علمی دست نکشید و تلاش های او امروز سهم عظیمی در دستاوردهای علمی بشر داشته است و کمک عظیمی به پروژه های « کیهان شناسی » کرده است.
فیلم « تئوری همه چیز » نیز براساس داستان زندگی استفن هاوکینگ ساخته شده است. در این فیلم ادی ردماین در نقش استفن هاوکینگ ظاهر شده است و داستان در دوران جوانی وی می گذرد. هاوکینگ در این دوران با دختری به نام جین ( فلیسیتی جونز ) آشنا شده است. فلیسیتی دختر خجالتی و زیبایی است که برخلاف استفن هاوکینگ ، معتقد است هر خلقتی با هدف و منظور انجام شده است. پس از عمیق تر شدن این آشنایی، هاوکینگ متوجه می شود که به بیماری ALS مبتلاست و این موضوع فصل جدیدی در روابط میان او و جین را رقم می زند و…
« تئوری همه چیز » برخلاف انتظارات، سر و کار چندانی با تئوری های علمی استفن هاوکینگ ندارد و تمرکز اصلی خود را بر روی زندگی شخصی وی و ارتباطش با همسرش جین قرار داده است( هرچند که توضیحاتی به زبان ساده از آن به مخاطب ارائه می کند ). فیلم به خوبی استفن هاوکینگ نابغه را در دوران جوانی به تصویر کشیده است و جزئیات رابطه وی با جین در این دوران را به سادگی و زیبایی روایت کرده است.


لینک دانلود فیلم :
http://goodtoknow.ir/prof-hawking/
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
29db8nc.jpg

یا پی-باور به آشفتگی (به انگلیسی:
-faith in chaos) فیلمی سورئالیستی و تریلر روانشناسانه به کارگردانی دارن آرونوفسکی است که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و توانست جوایز جشنواره فیلم ساندنس و جایزه ایندپندنت اسپیریت برای بهترین فیلم‌نامه را ببرد. نام این فیلم از عدد پی گرفته شده است.

داستان فیلم
داستان فیلم درباره یک نابغه ریاضی به نام ماکسیمیلیان کوهن است که در باره نظریه اعداد کار می کند و اعتقاد دارد که جهان از عدد ساخته شده است و او برای به بدست آوردن قابلیت پیش بینی بازار بورس از یک ابرکامپیوتر به نام اقلیدس استفاده می کند و معادلاتی که بر اساس چند میلیارد متغیر درست کرده است را حل می کند. سرو کارش با روحانیون کابالا می افتد که اعتقاد دارند از طریق ریاضی می توان به اسم اعظم پی برد، وی این مفهوم را پیگیری میکند و ....

ادامه را در فیلم تماشا کنید...
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
2sw15vl8qj5ud0oxx1.jpg
پروفسور و معادله محبوبش
(به ژاپنی: 博士の愛した数式) نام فیلمی به کارگردانی تاکاشی کوئیزومی محصول کشور ژاپن است که در ۲۱ ژانويه سال ۲۰۰۶ ميلادی به نمايش درآمد.

فيلم با اولين روز کاری يک معلم جوان به نام روت (به معنی ريشه) آغاز می‌شود که برای جذب اشتياق دانش‌آموزان، داستان چگونگی روی آوردن خود به رياضيات را تعريف می‌کند و سپس فيلم با فلش‌بک‌هایی به حدود بيست سال پيش برمی‌گردد و مادر روت را نشان می‌دهد که در آن سالها به عنوان خدمتکار در خانه يک پروفسور رياضيات کار می‌کرده‌ است. پروفسور به گونه‌ای از بيماری حافظه دچار شده‌بود که در نتيجه آن حافظه کوتاه مدتش تنها رويدادهای هشتاد دقيقه اخير را به ياد می‌آورد. روت يا ريشه که نام معلم جوان فيلم است به جهت مفهوم ريشه اعداد يا جذر آنها در رياضيات و برداشتی که پروفسور از آن دارد انتخاب شده‌است.


 
آخرین ویرایش:

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
626779_f1JzZ5Ir.jpg

ذهن زیبا
(به انگلیسی: A Beautiful Mind) نام فیلمی آمریکایی است که دربارهٔ زندگی جان نَش ریاضیدان برندهٔ جایزهٔ نوبل اقتصاد و مسائلی که به دلیل بیماری روان‌گسیختگی با آنها مواجه می‌شود، ساخته شده است.

این فیلم در سال ۲۰۰۱ بر اساس کتابی به همین نام و نوشتهٔ سیلویا ناسار و به کارگردانی ران هوارد ساخته شده است. بازیگران اصلی آن راسل کرو در نقش جان نش و جنیفر کانلی در نقش همسر وی هستند.
 
آخرین ویرایش:

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
film__2822-good-will-hunting--detail.jpg

ویل هانتینگ خوب
(به انگلیسی: Good Will Hunting) فیلم درامی از کارگردان آمریکایی گاس ون سنت است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. فیلمنامه فیلم نوشته مشترک مت دیمون، بن افلک است که به همراه رابین ویلیامز، استلان اسکارشگورد و مینی درایور از بازیگران اصلی آن هم بوده‌اند.

داستان فیلم در مورد ویل هانتینگ جوان ۲۰ ساله‌ای است که در دانشگاه ام‌آی‌تی سرایه‌دار است و نبوغی ذاتی در زمینه ریاضیات دارد اما استعداد خود را باور ندارد. استلا اشکارسگورد بازیگر سوئدی در نقش جرالد لمبیو پروفسور ریاضی دانشگاه‌ام‌آی‌تی که استعداد ویل هانتینگ را کشف می‌کند، رابین ویلیامز در نقش روان‌شناسی که با ویل هانتینگ گفتگو می‌کند و بن افلک هم در نقش چاکی سالیوان دوست صمیمی ویل هانتینگ در این فیلم بازی می‌کنند. لورنس بندر تهیه‌کننده و سو آرمسترانگ، جاناتان گوردون، باب وینشتین و هاروی وینشتین تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم ویل هانتینگ نابغه بوده‌اند. ژان یوس اسکافیر مدیر فیلمبرداری، ملیسا استوارت طراح تولید، جیمز مک‌آتیر کارگردان هنری، یارو دیک طراح صحنه و بئاتریکس آرونا پاستور طراح لباس و کری باردن، بیلی هاپکینز و سوزان اسمیت انتخاب کننده بازیگران و تعیین نقش‌های فیلم بوده‌اند.
از ویژگی‌های این فیلم بداهه‌گویی‌هایی است که آزادانه به دیالوگ‌های فیلمنامه تزریق شده‌اند. همین گفتگوهای عامیانه ارزشی دوچندان به فیلم بخشیده‌اند و باعث شده تا نوع رابطه برادرانه ویل و دوستانش چاکی (بن افلک)، بیلی (کول هاوزر)، و مورگان (کیسی افلک) و همینطور دوستی ویل و اسکای‌لار دختر دانشجوی دانشگاه هاروارد بسیار جالب و تماشایی شود.

این فیلم برنده دو اسکار و نامزد هفت اسکار دیگر شد. مت دیمون که نقش اصلی فیلم ویل هانتینگ را بازی می‌کند نامزد دو جایزه آکادمی اسکاربهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش اول مرد شد که در نهایت جایزۀ بهترین فیلمنامه اورجینال را به دست آورد و جایزۀ بهترین بازیگر مرد را به جک نیکلسون واگذار کرد. هم‌چنین رابین ویلیامز برای بازی در این فیلم جایزۀ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد. ویل هانتینگ خوب در ۶ بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مینی درایور)، بهترین تدوین (پیترو اسکالیا)، بهترین موسیقی متن (دنی الفمن) و بهترین خواننده (الیوت اسمیت) هم نامزد اسکار شد. در جشنواره گلدن گلوب هم جایزه بهترین فیلمنامه به این فیلم رسید و نامزد جایزه بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر نقش اصلی (مت دیمون)، و بهترین بازیگر نقش مکمل (رابین ویلیامز) هم شد و در جشنواره فیلم برلین هم مت دیمون برای بازی و فیلمنامه خود جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد. این فیلم با فروش بیش از ۲۲۵ میلیون دلار در سطح جهان، بیش از ۲۲ برابر بودجه ۱۰ میلیون دلاری خود درآمد کسب کرد.
هرچند داستان فیلم در بوستون می‌گذرد اما بیشتر تصویربرداری فیلم در تورنتو انجام شده و صحنه‌های مربوط به دانشگاه‌ام آی تی و هاروارد دردانشگاه تورنتو فیلمبرداری شده‌اند.
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
634597281879593750.jpg


شیخ بهایی، نام یک مجموعه تلویزیونی در مورد زندگی شیخ بهایی به کارگردانی شهرام اسدی است. این سریال، روایتگر زندگی شیخ بهایی دانشمند لبنانی‌تبار عصر صفوی در دو بخش نوجوانی و کهنسالی است. این سریال در ۱۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای از شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
بخش اول این مجموعه به دوران نوجوانی شیخ بهایی می‌پردازد. شیخ‌بهایی در ۱۲ سالگی به خاطر فشار و آزار حاکم وقت سنی عثمانی، مجبور می‌شود به همراه خانواده‌اش از لبنان به ایران (عصر شاه طهماسب صفوی) مهاجرت کند. بخش دوم سریال به بررسی یک سال از زندگی شیخ بهایی در ۶۷ سالگی و در اصفهان می‌پردازد و سرانجام درگذشت او در سال ۱۰۳۳ هجری قمری در حد چند سکانس به تصویر کشیده شده است
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
116.jpgمستند حاضر در مورد زندگی یکی از برجسته ترین دانشمندان تمام اعصار، اسحاق نیوتن می باشد. سِر اسحاق نیوتن (به انگلیسی: Sir Isaac Newton) ‏(۴ ژانویه ۱۶۴۳ – ۳۱ مارس ۱۷۲۷) فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، فیلسوف و شهروند انگلستان بوده‌است.∗ وی در سال ۱۶۸۷ میلادی شاهکار خود «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را به نگارش درآورد. در این کتاب او مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشت. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است.نام نیوتن با انقلاب علمی در اروپا و ارتقای نظریهٔ خورشید-مرکزی پیوند خورده است. او نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردشهای زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قانون‌های حرکت سیاره‌های کپلر برهان‌های ریاضی بیابد. در جهت بسط قوانین نامبرده، او این جستار را مطرح کرد که مدار اجرام آسمانی مانند ستارگان دنباله دار، لزوماً بیضوی نیست بلکه می‌تواند هذلولی یا شلجمی نیز باشد. افزون بر اینها، نیوتن پس از آزمایش‌های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی از تمام رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان است. او فرضیه موجی هویگنس را دربارهٔ نور رد کرد. از دیدگاه نیوتن نور جریانی از ذرات است که از چشمه نور به بیرون فرستاده می‌شوند.از نظر پژوهشگران نیوتن یک یکتاپرست بود که به پیش گویی‌های کتاب مقدس ایمان داشت.وی باور داشت جهان در سال ۲۰۶۰ میلادی پس از جنگ نیکی و بدی که در آن نیکی به پیروزی می‌رسد، به پایان می‌رسد. تماشای این فیلم مستند را به همه ی علاقه مندان به مستند های علمی و هچنین مستند های زندگی مشاهیر توصیه می کنیم.

لینک دانلود از ارم دانلود
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
911111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111.jpg


اثر پروانه‌ای فیلمی به کارگردانی اریک برس جی مکی گروبر و با بازی اشتون کاچر و امی اسمارت، محصول سال ۲۰۰۴ آمریکا است. داستان فیلم از اثر پروانه‌ای مطرح شده در نظریه آشوب استفاده می‌کند. نسخه دوم این فیلم هم با نام اثر پروانه‌ای ۲ در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است.
در این فیلم، شخصیتی به نام ایوان، از دوران کودکی خاطره‌هایش را از دست می‌داده. پس شروع به یادداشت خاطرات روزانه‌اش می‌کند. اتفاقات بسیار عجیبی می‌افتد که زندگی آنها را زیر و رو می‌کند، و ایوان تمام آنها را از یاد می‌برد. اما زمانی که بزرگ می‌شود، روشی پیدا می‌کند که با استفاده از همان خاطراتی که یادداشت کرده، به خاطره‌های فراموش شده برسد و این توانایی را پیدا می‌کند تا گذشته را عوض کند. اما با عوض کردن گذشته، آینده زیرو رو می‌شود و هر بار زندگی یکی از این دوستان خراب می‌شود. ایوان هیچ نمی‌دانست که عوض کردن یک چیز کوچک در گذشته هزاران برابر آینده را تغییر می‌دهد.
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
21-2008.jpg

۲۱ فیلمی است در ژانر درام، محصول کمپانی کلمبیا پیکچرز به سال ۲۰۰۸ میلادی. ۲۱ اشاره‌ای است به بازی ۲۱.
بیست و یک توسط کمپانی کلمبیا پیکچرز و به کارگردانی روبرت لوکتیک، کارگردان استرالیایی ساخته شده است. داستان ۲۱، واقعی است. این فیلم از روی فعالیت‌های تیم بلک جک دانشگاه MIT در دههٔ ۸۰ و ۹۰ ساخته شده است. MIT Blackjack Team تیمی از نخبگان دانشگاه MIT و چند دانشگاه دیگر بودند که قصد داشتند ثابت کنند سیستم کازینو در لاس وگاس قابل شکست دادن است. این تیم با استفاده از روش‌های کارت خوانی، به جمع‌کردن پول در لاس وگاس می‌پرداختند. البته به تدریج با تغییر قوانین کازینوها، از فعالیت این گروه نیز کاسته شد. فیلم بیست و یک که از حضور بازیگر سرشناسی چون کوین اسپیسی سود می‌برد، اقتباسی است از کتاب پرفروش Bringing Down The House که در مورد همین تیم دانشجویان MIT و به قلم بن مزریچ نوشته شده است. شخصیت بن کمپبل نیز بر اساس زندگی واقعی Jeff Ma عضو تیم بلک جک MIT پرداخته شده است.
فیلم‌برداری فیلم در ماساچوست و قسمتی از آن در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده است، چرا که دانشگاه MIT اجازهٔ فیلم‌برداری در محوطهٔ خود را نمی‌دهد. قسمت مربوط به فضای داخلی دانشگاه MIT در واقع در دانشگاه بوستون گرفته شده است. فیلم از منتقدان امتیازهای متفاوتی دریافت کرده، به عنوان مثال حدود نیمی از نقدهای سایت متاکریتیک، نظر مثبتی روی فیلم داشتند. بیست و یک به مدت ۲ هفته در صدر Box Office قرار داشت و تا ۲۸ مارس ۲۰۰۸ فروش جهانی آن بالغ بر ۱۲۱ میلیون دلار بود. باید اشاره کرد که فیلم با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری ساخته شده است.
 
بالا