مسئولیت ضامن

kozey

عضو جدید
مسوولیت‌های ضامن در امور بانکی

حقوق

یک وکیل دادگستری گفت: متعهدی که در بانک وثیقه‌ای داشته باشد، آن وثیقه ضامن غیرانسانی تلقی می‌شود.

احمد بشیری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی مسولیت‌های ضامن و مبحث ضمانت در امور بانکی، گفت: افراد پس از ضمانت مشمول تمام مسوولیت‌های می‌شوند که برعهده ضامن است، این بدین معنی است که اگر شخصی بدهکار به بانک یا غیربانک باشد و بدهی خود را نپردازد، بانک به سراغ ضامن می‌رود.

وی افزود: اگر کسی در بانک وثیقه‌ای داشته باشد، خود آن وثیقه ضامن غیرانسانی تلقی می‌شود و متعهد فعلا آزاد است و در شرایطی که متعهد نتواند طلب خود را پرداخت کند، وثیقه توقیف و به حراج گذاشته می‌شود.

بشیری گفت: بانک معمولا با تلاش زیاد سعی می‌کند، طلب خود را از بدهکار اصلی که همان شخص متعهد است بگیرد، اما بدهکار به هر علتی که قابل تصور باشد، قادر به پرداخت بدهی نباشد، در این صورت طلبکار (بانک) می‌تواند به سراغ ضامن برود و از وی درخواست وصول کند.

وکیل دادگستری درباره‌ی پرداخت بدهی متعهد از طریق ضامن، بیان کرد: زمانی که ضامن بدهی متعهد را پرداخت کرد، می‌تواند آن مبلغ را با خساراتی که به آن وارد شده یا وارد می‌شود از متعهد بازپس گیرد.

بشیری در پایان گفت: طبق مواد مصرحه در قانون مدنی که یک مبحثی به نام ضمانت در این قانون داریم و بر اساس همین بحث، ضامن تکلیفش مشخص است.

سمیه حدادی
 
بالا